Ongeval Qbuzz GTW Ddrs 27-9-2019
Forum: Algemeen - Algemeen
27-09-2019 14:41:17
marciekemp
marciekemp
Quote
Xander140 (vr 27 sep 2019 14:39:16 www.somda.nl): Op stadspolders is een Qbuzz GTW door het juk geschoten... Trein staat op een stroomloos spoor... Foto volgt in enkele minuten

Qbuzz flirt? Neem aan dat je een GTW bedoelt aangezien Qbuzz geen flirt heeft

Laatst bewerkt door moderator op 01-10-2019 18:25, reden: afgesplitst van OD 27-9

27-09-2019 14:42:03
Xander140
Xander140
Idd een GTW!!


Foto:
abload.de

Er is een prognose van 16u maar ga er vanuit dat dit veel langer duren

Laatst bewerkt door Xander140 op 27-09-2019 14:43

27-09-2019 14:53:35
Klaasje
Klaasje
Reken maar dat dat een STS-passage is. Want dit is overduidelijk een veiligheidskopje. Hier is ook geen ATB-vv aanwezig.

Laatst bewerkt door Klaasje op 27-09-2019 14:56

27-09-2019 15:18:58
Xander140
Xander140
Is het gebruikelijk dat er geen politie ter plaatse komt bij dit soort incidenten? Politie is totaal niet op de hoogte er van...


27-09-2019 15:20:00
martijn
martijn
Haha heb je ze gebeld?

27-09-2019 15:22:39
Xander140
Xander140
Naja ik ben zelf geen getuige maar mijn broer wel... Hij belde en de politie wist totaal nergens van... Hij belde als getuige om een verklaring te kunnen afleggen... Hij stond er naar te kijken letterlijk..

27-09-2019 17:44:26
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
Klaasje (vr 27 sep 2019 14:53:35 www.somda.nl): Reken maar dat dat een STS-passage is. Want dit is overduidelijk een veiligheidskopje. Hier is ook geen ATB-vv aanwezig.
Wat op de foto wel opvalt is dat het wissel wel goed lijkt te liggen om richting Sliedrecht te rijden. Althans, in elk geval bij de linker spoorstaaf. Op de rechter spoorstaaf ligt hij zo te zien juist niet linksleidend.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

27-09-2019 18:08:15
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
Klaasje (vr 27 sep 2019 14:53:35 www.somda.nl): Reken maar dat dat een STS-passage is. Want dit is overduidelijk een veiligheidskopje. Hier is ook geen ATB-vv aanwezig.

Als je een Juk omver rijd heb je zo ie zo een STS passage%08%


MCN ASD

27-09-2019 20:34:50
thom
thom
Quote
marciekemp (vr 27 sep 2019 18:30:07 www.somda.nl): @daniel_ddr ik weet niet waat jij dat ziet maar het wissel achter de trein ligt duidelijk rechtslijdend en dus naar het juk toe

Inderdaad en de punten van de tongen beginnen al rechts buiten het kader van de foto want anders had je de steller moeten zien.

28-09-2019 08:52:42
seinhuis
seinhuis
Nieuwsartikel over de stootjuk Dordrecht: www.zhzactueel.nl

28-09-2019 14:36:38
slifor2
slifor2
Quote
Klaasje (vr 27 sep 2019 14:53:35 www.somda.nl): Reken maar dat dat een STS-passage is. Want dit is overduidelijk een veiligheidskopje. Hier is ook geen ATB-vv aanwezig.


Volgens het krantenartikel was het wissel verkeerd ingesteld....

28-09-2019 14:54:00
MasterE
MasterE
Dan nog is het een STS bij het knuffelen met het juk.


Mcn Asd

28-09-2019 15:30:05
PeterJ
PeterJ
Meen ergens een keer te hebben gelezen dat door het stootjuk rijden geen officiële sts is.

28-09-2019 15:34:19
Oldskool
Oldskool
Tegen of door een juk wordt wel degelijk gezien als een STS.

28-09-2019 15:58:06
seinhuis
seinhuis
Als de juk een stopbord heeft is het een STS passage. Bij geen stopbord zijn de meningen verdeeld.

Naar die juk kan geen rijweg in worden gesteld. Is een onderdeel van flankbeveiliging.

28-09-2019 15:59:05
sjoerd
sjoerd
Door een juk rijden wordt niet gezien als STS-passage. Dat kan ook niet, want niet elk stootjuk staat aan het einde van een veiligheids-kopspoor. Je kunt gemakkelijk met een ingestelde rijweg (en dus met een sein uit de stand stop) op een spoor belanden aan het einde waarvan de trein door het stootjuk schiet.
Dit incident maakt weer eens duidelijk dat veiligheidskopjes nut hebben. Naar een veiligheidskopje kun je geen rijweg instellen. Dus was er geen rijweg ingesteld en is er waarschijnlijk wel sprake van STS-passage. Waarschijnlijk, maar niet zeker, want sein 1096 dat, zoals op een van de foto's is te zien, aan het einde van het perron staat kan uit de stand stop zijn gebracht, waarbij het wissel niet helemaal aansloot en de trein toch rechtdoor reed. Dat is wel vaker gebeurd. De eindstand wordt normaal wel gecontroleerd, en bij een defect behoort de rijweg dan niet vrij te komen.
Dan komt om de hoek kijken dat het sein 1096 heel erg kort na het perron hangt aan een hoog portaal, heel kort ook achter het blauwe ruitbord, waar de mcn behoort te stoppen. Het wissel ligt daar weer meteen achter. Kon de mcn het sein wel goed waarnemen? Die vraag is voor het onderzoek. Ik ben benieuwd.
De wisselverbinding ligt in verband met de boog erg kort op het perron en dus kort achter het sein. Het dubbelspoor doortrekken tot aan de Wantijbrug kon niet, want dan zouden de wissels ook in de boog komen te liggen. De viaducten in de boog zijn wel geschikt voor dubbelspoor, maar de Wantijbrug niet.
Overigens gaat het enkelspoor van de Wantijbrug uit gezien juist voor Stadspolders van de linkerkant naar de rechterkant (noordzijde) van de as.

28-09-2019 16:31:42
gvttreinen
gvttreinen
Als juk van afsluitbord (RS 513) voorzien is wel.

28-09-2019 16:48:50
broek53
broek53
De vraag of een botsing met een stootjuk een STS-geval op zichzelf is, lijkt mij wel een heel erg ondergeschikte discussie in dezen. De vraag is, zoals zo vaak, of het sein ten onrechte uit de stand stop was of dat de machinist ten onrechte door een rood sein is gereden. In aanmerking nemende dat in dit soort gevallen meestal blijkt dat het laatste het geval is geweest, kan het in dit geval in theorie ook zo zijn dat bij wissel 1095 het verband tussen wisselsteller en tongen was verbroken - mechanisch dus - of dat er iets "Hilversum-achtigs" met het wissel aan de hand was waardoor de trein de verkeerde kant uit ging. En tot slot: ATB-VV zit hier niet op de seinen.

Laatst bewerkt door broek53 op 28-09-2019 16:49

28-09-2019 19:49:26
cuneo56
cuneo56
Allereerst zal onderzocht moeten worden of de sein/wissel combinatie goed heeft gewerkt (tenzij de Mcn al verklaard heeft dat zij/hij fout zat). Dat het sein mogelijk slecht waarneembaar/geplaatst zou zijn is een minder toetreffend argument. De machinisten die daar rijden passeren per dienst al gauw drie a vier keer dat sein. Dan mag je toch wel verwachten dat men weet waar en hoe de seinen staan/hangen,en denk ik al eerder aan ingeslopen gewoontes

28-09-2019 21:02:27
thom
thom
Ik denk dat voor de stap die jij nu noemt (werking wissel/sein) nog de stap zit van het bekijken of er wel reeds een rijweg was ingesteld op het moment dat de sectie achter het sein bezet werd.

28-09-2019 21:29:10
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
gvttreinen (za 28 sep 2019 16:31:42 www.somda.nl): Als juk van afsluitbord (RS 513) voorzien is wel.

En dat is ie , 2 zelfs


MCN ASD

28-09-2019 21:51:24
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
sjoerd (za 28 sep 2019 15:59:05 www.somda.nl):
Dan komt om de hoek kijken dat het sein 1096 heel erg kort na het perron hangt aan een hoog portaal, heel kort ook achter het blauwe ruitbord, waar de mcn behoort te stoppen. Het wissel ligt daar weer meteen achter. Kon de mcn het sein wel goed waarnemen? Die vraag is voor het onderzoek. Ik ben benieuwd.
De wisselverbinding ligt in verband met de boog erg kort op het perron en dus kort achter het sein. Het dubbelspoor doortrekken tot aan de Wantijbrug kon niet, want dan zouden de wissels ook in de boog komen te liggen. De viaducten in de boog zijn wel geschikt voor dubbelspoor, maar de Wantijbrug niet.
Overigens gaat het enkelspoor van de Wantijbrug uit gezien juist voor Stadspolders van de linkerkant naar de rechterkant (noordzijde) van de as.
Die ligging aan de rechterkant van de as is er overigens pas sinds de spoorverdubbeling: het huidige spoor richting Dordrecht ligt namelijk op de plek waar oorspronkelijk het perron lag. Op zich had het wissel trouwens nog wel net iets verderop kunnen liggen: het veiligheidskopje ligt nu nog ruim voor het viaduct Stadspolderring en op zich is er ruimte om het op het viaduct te leggen.

Zou in dit geval trouwens zomaar kunnen dat gewoonte een rol speelt: het sein springt eigenlijk altijd direct na binnenkomst van de trein uit Gr op groen. En als dat dan een incidentele keer dan langer duurt is een foutje zo gemaakt. Dan zit je zo op het juk als je direct vol naar baanvaksnelheid (80 bij het wissel) optrekt.
Het is slecht te zien op de foto's, maar het lijkt er wel op alsof het wissel in het doorgaande spoor al afbuigend ligt terwijl het wissel in het spoor waarvan de trein vertrok duidelijk in de stand rechtdoor ligt.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

28-09-2019 22:18:18
sjoerd
sjoerd
Klopt; ik wilde niet teveel in detail treden over de ligging van het doorgaand spoor. Overigens sprong voor de spoorverdubbeling de ligging alsnog bij de overweg Krommedijk in Dordrecht van links van de as naar rechts van de as om bij het station uit te komen in het hoofdspoor naar Rotterdam.
Bij die 1 : 15 wissels is vaak de tong aan de onderzijde versterkt met een flens om de tong te verstijven. Dat is op de foto duidelijk te zien, maar je kunt daardoor denken dat de tong andersom ligt.
De meeste veiligheidskopjes zijn kort en bevatten geen sectie waarop je vrij kunt staan. Dan zou er geen rijweg moeten kunnen worden ingesteld, tenzij met geel knipper als rangeerbeweging. Waar zich vrije opstelruimte bevindt, is dan toch meestal wel een tegensein aanwezig voor vertrek van het kopspoor. Opstellen achter het wissel tegen het juk is alleen mogelijk bij werkzaamheden; dit mag niet als er sprake is van de normale dienstuitvoering. Voor de rijweginstelling is er sprake van een begin- en eindsein, en het eindsein kan ook een stootjukbord zijn, dat dan ook administratief is genummerd als sein. Een nummerbord is buiten niet altijd aanwezig. Vaak is het dan ook geletterd met AL (afsluitlantaarn).

29-09-2019 00:08:55
PKP
PKP
Quote
daniel_ddr (za 28 sep 2019 21:51:24 www.somda.nl): Dan zit je zo op het juk als je direct vol naar baanvaksnelheid (80 bij het wissel) optrekt.



Dat kan natuurlijk nooit op een baanvak met ATB.

29-09-2019 10:06:40
broek53
broek53
Quote
sjoerd (za 28 sep 2019 22:18:18 www.somda.nl): Klopt; ik wilde niet teveel in detail treden over de ligging van het doorgaand spoor. Overigens sprong voor de spoorverdubbeling de ligging alsnog bij de overweg Krommedijk in Dordrecht van links van de as naar rechts van de as om bij het station uit te komen in het hoofdspoor naar Rotterdam.
Bij die 1 : 15 wissels is vaak de tong aan de onderzijde versterkt met een flens om de tong te verstijven. Dat is op de foto duidelijk te zien, maar je kunt daardoor denken dat de tong andersom ligt.
De meeste veiligheidskopjes zijn kort en bevatten geen sectie waarop je vrij kunt staan. Dan zou er geen rijweg moeten kunnen worden ingesteld, tenzij met geel knipper als rangeerbeweging. Waar zich vrije opstelruimte bevindt, is dan toch meestal wel een tegensein aanwezig voor vertrek van het kopspoor. Opstellen achter het wissel tegen het juk is alleen mogelijk bij werkzaamheden; dit mag niet als er sprake is van de normale dienstuitvoering. Voor de rijweginstelling is er sprake van een begin- en eindsein, en het eindsein kan ook een stootjukbord zijn, dat dan ook administratief is genummerd als sein. Een nummerbord is buiten niet altijd aanwezig. Vaak is het dan ook geletterd met AL (afsluitlantaarn).
Voor de duidelijkheid: hier is het eerste het geval. Het kopje is een echt veiligheidskopje, dus het ligt in dezelfde sectie als het wissel, het stootjuk heeft geen nummer en er is geen rijweginstelling naartoe mogelijk.

29-09-2019 10:11:23
broek53
broek53
Quote
PKP (zo 29 sep 2019 00:08:55 www.somda.nl):
Quote
daniel_ddr (za 28 sep 2019 21:51:24 www.somda.nl): Dan zit je zo op het juk als je direct vol naar baanvaksnelheid (80 bij het wissel) optrekt.



Dat kan natuurlijk nooit op een baanvak met ATB.
Ik denk dat bedoeld wordt dat je voluit kunt optrekken naar 80 km/h en tegen de tijd dat je die snelheid bereikt hebt, ben je op de hoofdbaan en kun je doorgaand blijven aanzetten naar (in dit geval) 130 km/h. De afstand tussen sein en baanvaksnelheidsbord is maar 200 meter.

29-09-2019 11:22:05
thom
thom
Maar in dit geval zal na de STS passage geen ATB signaal aanwezig zijn en dus altijd max 40km/u afgedwongen worden toch?

29-09-2019 11:31:57
broek53
broek53
Uiteraard (en voor het sein ook). Wat hier nog ontbreekt, is ATB-Vv.

30-09-2019 12:01:02
sik214
sik214
Alle Arriva-GTW's hebben toch frontcamera's? Daarmee zou wisselstand en seinbeeld makkelijk te zien zijn. Los van het feit dat ProRail in haar systeem "TOON" sectiebezetting en rijwegen kan nakijken.
Ja, ik weet dat Arriva hier niet meer rijdt, dus mogelijk zijn de camera's uitgebouwd bij de overgang naar Qbuzz?


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


30-09-2019 18:35:55
thom
thom
Omdat je niets hoort over het gebruik van beelden hierbij denk je maar dat ze uitgebouwd zijn?

Volgens mij hoor ik helemaal niks inoudelijks over het rapport of hoe men dat aanpakt.

Laatst bewerkt door thom op 01-10-2019 10:29

30-09-2019 20:53:41
sjoerd
sjoerd
Kom kom: Sik214 werpt alleen maar een mogelijkheid op. Hij denkt niks en in elk geval niks negatiefs.

01-10-2019 09:53:12
sik214
sik214
Dus dat inderdaad.
Thom laat het een keer gaan, denk eens niet een keer niet bij alles het beter te moeten weten, of berichten van anderen de kop om te draaien.

01-10-2019 18:27:17
moderator
Moderator
moderator
Zullen we weer terug ontopic gaan?

(Overigens heeft dit topic hiermee zijn eigen plekje gekregen daar het OD van 27-9 wel heel druk maakte)

18-10-2019 13:42:17
Edb3
Edb3
Is trouwens bekend welk stel het betrof en of het beschadigd raakte/inmiddels weer rijdt?

18-10-2019 13:50:18
AvVeen
AvVeen
Quote
Edb3 (vr 18 okt 2019 13:42:17 www.somda.nl): Is trouwens bekend welk stel het betrof en of het beschadigd raakte/inmiddels weer rijdt?


GTW 2/6 6350 (Frank Wels) en deze is rijdt ook weer zijn diensten. Ik weet niet of deze weg is geweest vanwege schade oid.

18-10-2019 14:08:38
Xander140
Xander140
Je kunt hier zien dat het juk over borden RS513 beschikt... Tussen de buffers bijna en net boven in de hoek een hoekje nog te zien.

abload.de

Laatst bewerkt door Xander140 op 18-10-2019 14:09

18-10-2019 14:31:08
edje
edje
Ach ja, dat sein betekend toch "stop voor het sein"
Nou dat staat hij toch? %08%

18-10-2019 15:28:48
gvttreinen
gvttreinen
Engelse machinist die aan 'bufferkissing' doet

19-10-2019 22:08:31
PKP
PKP
Quote
edje (vr 18 okt 2019 14:31:08 www.somda.nl): Ach ja, dat sein betekend toch "stop voor het sein"
Nou dat staat hij toch? %08%


Lachen ? Alleen wel een (dubbele) STS met eventueel grote gevolgen voor de carrière van de machinist.
Zou daar niet al te lollig over doen.

20-10-2019 08:24:53
sander14
sander14
Het lijkt me niet dat dit stel in dienst is. Ik zag het treinstel gisteren staat in Ddr met onder andere een gebarsten frontruit.

20-10-2019 11:50:39
seinhuis
seinhuis
edje, indien deze sein op een juk staat, stoppen voor het juk

20-10-2019 12:17:47
Apda
Apda
Heb je dat zelf bedacht? Dat staat namelijk niet bij de betekenis van sein 513 en 243 : wetten.overheid.nl
Bij sein 243 staat alleen "Indien het sein op een beweegbare brug is geplaatst, stoppen voor de brug."

20-10-2019 12:36:39
edward
edward
Dit is de complete tekst:
"Stoppen vóór het sein. Indien het sein op een beweegbare brug is geplaatst, stoppen voor de brug.
Eventueel is het bord bij een stootjuk dubbel uitgevoerd en/of voorzien van een rode lamp."

20-10-2019 12:52:10
seinhuis
seinhuis
Jullie hebben gelijk

20-10-2019 20:29:19
DDZ7504
DDZ7504
Quote
sander14 (zo 20 okt 2019 08:24:53 www.somda.nl): Het lijkt me niet dat dit stel in dienst is. Ik zag het treinstel gisteren staat in Ddr met onder andere een gebarsten frontruit.
Vandaag door Shunter weggesleept vanuit Ddr, waarheen weet ik niet.


Hallo!

20-10-2019 20:30:39
daniel_ddr
daniel_ddr
Voor herstel naar Blerick neem ik aan?


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

21-10-2019 10:16:12
AvVeen
AvVeen
Quote
sander14 (zo 20 okt 2019 08:24:53 www.somda.nl): Het lijkt me niet dat dit stel in dienst is. Ik zag het treinstel gisteren staat in Ddr met onder andere een gebarsten frontruit.


Toch heb ik er afgelopen week 2x in gezeten om te reizen op dit traject. Allen heb ik niet op de voorruit gelet vanwege krappe overstappen

21-10-2019 12:05:23
dennistd
dennistd
Mogelijk dat ie in de spits ingezet is gekoppeld met een ander stel aan de kant van de kapotte voorruit? Reparatie kan dan deze week (herfstvakantie) plaatsvinden, op die manier heb je in de drukke spitsen van de afgelopen weken gewoon alle stellen beschikbaar.

21-10-2019 19:57:43
pvduin
pvduin
Quote
DDZ7504 (zo 20 okt 2019 20:29:19 www.somda.nl):
Quote
sander14 (zo 20 okt 2019 08:24:53 www.somda.nl): Het lijkt me niet dat dit stel in dienst is. Ik zag het treinstel gisteren staat in Ddr met onder andere een gebarsten frontruit.
Vandaag door Shunter weggesleept vanuit Ddr, waarheen weet ik niet.
Vanavond om 18.47 uur Shunter 203 102 met 2 Qbuzz GTW's bij Brdv onderweg naar Whz. Nummers niet kunnen zien.

Laatst bewerkt door pvduin op 21-10-2019 19:58

22-10-2019 06:55:35
BasSNG2001
BasSNG2001
Qbuzz heeft de voertuignummers erg klein aangebracht. Voorlopig zou ik op de namen letten en daarbij het nummer opzoeken via bijv. Wikipedia.


#DiscoverEU