Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Opvallende dingen 22 juli

Maandag 22 jul 2019 - 06:51:58
robbertc
robbertc
Treinen 700516 en 700520 Gn-Zl zijn vandaag als IC ingelegd...

Maandag 22 jul 2019 - 06:54:23
Dre
Dre
RC DE 676 om 6:50 uur door Odz richting Hgl met Bauertrein.

Maandag 22 jul 2019 - 07:17:37
diesels
diesels
Quote
robbertc (ma 22 jul 2019 06:51:58 www.somda.nl): Treinen 700516 en 700520 Gn-Zl zijn vandaag als IC ingelegd...
Dat lijkt mij ook correct toch? Wkz Zl zijn pas morgen voorbij...

Maandag 22 jul 2019 - 07:35:25
bart84
Moderator
bart84
Vorige week reden deze op werkdagen als stoptrein, nu elke een stop te Assen.

Mvg. Bart

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Maandag 22 jul 2019 - 07:38:49
diesels
diesels
O aha

Maandag 22 jul 2019 - 07:43:50
robbertc
robbertc
Ja precies, horen als stoptrein daar te rijden.

Bussen in Zl vanmorgen noodgedwongen anders dan overige dagen van de werkzaamheden: Ook bussen naar Hde vanaf de Hanzelaan i.p.v. Koggelaan. Door werkzaamheden aan de Ringweg Zuid daar maar 1 rijbaan beschikbaar en kruising met de Hanzeallee alleen rechtdoorgaand te doen. Leverde vanmorgen vanaf afrit Zwolle Zuid op de A28 richting station wel vertraging op voor de bussen.

Trein 622 in Hde met solo DDZ4. Dat kan wel krap worden. De mosterd wordt na de maaltijd in Ut opgediend, daar zou een 6 bij worden geplaatst.

Verder stoppen de IC's van Hde ri Rtd vandaag niet in Hd, i.t.t. de afgelopen 2 weken.

Laatst bewerkt door robbertc op Maandag 22 jul 2019 om 07:59:31

Maandag 22 jul 2019 - 08:08:16
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
We hebben het hier veel over vertragingen maar vanmorgen reed een trein te vroeg!
6019 vertrok al om 6.58 uit Cl (plan = 7.00), was al met -1 uit Htnc vertrokken en kwam met -3 in Gdm aan!

Maandag 22 jul 2019 - 08:32:41
treinfan
treinfan
Onbekende plan V om 08:32 door Ut ri Utoz/Utvr

Maandag 22 jul 2019 - 12:28:07
thom
thom
Kan eigenlijk alleen de 904 zijn, de 876 staat binnen in een tentoonstelling.

Maandag 22 jul 2019 - 14:38:08
noof
noof
Te Utza wissel 2885 weer niet in de controle, hierdoor alles vanuit Ah naar Ut op sp. 7.

Maandag 22 jul 2019 - 16:25:22
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Aanrijding te Gz, geen tvk Bd - Tb tot 17.45.
Om een omgeleide goederenpad vrij te maken heft men 6559/8 op..

Maandag 22 jul 2019 - 16:41:49
michaben
michaben
Trein 650 te Rta met DDZ8 ipv DDZ6, echter met het achterste stel in opzending. Zorgde ervoor dat de haltering wat extra tijd kostte.

Maandag 22 jul 2019 - 17:41:52
DannyF50
DannyF50
Seinstoring tussen Baarn en Amersfoort. Prognose 18.15 ipv 19.30 uur

Laatst bewerkt door DannyF50 op Maandag 22 jul 2019 om 17:57:33, reden: Prognose aangepast

Maandag 22 jul 2019 - 21:37:20
bossie186
bossie186
Flickr Bossie441
DBC 64** met keteltrein 61300 en DBC 64** achterop om 21:07 door Bmn ri Ah.

Om 21:17 gevolgd door RTB 186 423 met Millet-keteltrein ri Nm/O.

Laatst bewerkt door bossie186 op Maandag 22 jul 2019 om 21:37:28

Woensdag 24 jul 2019 - 10:10:33
PeterJ
PeterJ
Quote
gvttreinen (ma 22 jul 2019 16:25:22 www.somda.nl): Aanrijding te Gz, geen tvk Bd - Tb tot 17.45.
Om een omgeleide goederenpad vrij te maken heft men 6559/8 op..
Waarmee maar weer eens bewezen is dat dssu zo inflexibel als wat is, zelfs bij een verstoring een kleine 100 km verderop. Hebben ze dat bij Prorail nou nog niet door??

Woensdag 24 jul 2019 - 13:03:49
broek53
broek53
Wat heeft dat met DSSU te maken dan?

Woensdag 24 jul 2019 - 13:17:11
Oldskool
Oldskool
Niks, scoort alleen makkelijk

Woensdag 24 jul 2019 - 14:07:40
treinfan
treinfan
Quote
broek53 (wo 24 jul 2019 13:03:49 www.somda.nl): Wat heeft dat met DSSU te maken dan?
Geen spoorcapaciteit te Ut voor doorgaande cargo Gdm - Rtd v.v. omdat sporen 20 en 21 niet genoeg doorstroming hebben met een kopmakende 6500

[Bezig met laden...]

Woensdag 24 jul 2019 - 20:00:57
PeterJ
PeterJ
Inderdaad, heeft niks met makkelijk scoren te maken. Die om te leiden goederen kunnen alleen maar via 20/21 en niet via een ander spoor dat vrij is omdat er geen bereikbaarheden (meer) zijn. Dus moet er wat geschrapt worden om ruimte te maken. Maar kennelijk is dat niet zo?

Woensdag 24 jul 2019 - 20:54:07
JothamvW
JothamvW
Omleiden Rtd - Ehv kan toch gewoon via de Betuweroute? Die aansluiting bij Gdm uit de richting Rtd naar Ht ligt er toch al een tijdje? Dan hoef je toch geen 6500 op te heffen?

Woensdag 24 jul 2019 - 20:59:16
Korte_Naam
Korte_Naam
Flickr 132291224@N03/
Ik zou toch nog maar even een keertje op bijv. Sporenplan kijken als ik jou was

Laatst bewerkt door Korte_Naam op Woensdag 24 jul 2019 om 20:59:33, reden: Typo

Woensdag 24 jul 2019 - 21:01:02
bart84
Moderator
bart84
Misschien wordt de Betuwelijn bedoelt, maar met een deels enkelsporige lijn, met op delen een kwartierdienst laat weinig extra treinen toe.

Mvg. Bart

Woensdag 24 jul 2019 - 21:02:01
michaben
michaben
De Zuidwestboog van de Betuweroute bij Meteren is nog in de planfase, tracébesluit wordt tweede helft van dit jaar verwacht, daarna kan men gaan nadenken over de aanleg ervan.

Woensdag 24 jul 2019 - 21:35:25
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Quote
PeterJ (wo 24 jul 2019 20:00:57 www.somda.nl): Inderdaad, heeft niks met makkelijk scoren te maken. Die om te leiden goederen kunnen alleen maar via 20/21 en niet via een ander spoor dat vrij is omdat er geen bereikbaarheden (meer) zijn. Dus moet er wat geschrapt worden om ruimte te maken. Maar kennelijk is dat niet zo?
Het doorsnijdt weliswaar een hoop corridors, maar je kunt ook gewoon via de sporen 9 t/m 12 vanaf Wd door Ut naar Gdm. Er zijn dus wel degelijk alternatieven.
En eventueel kan spoor 8 ook nog, maar da's praktisch gezien wat minder uitvoerbaar omdat je dan al vanaf Wd links moet rijden.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Woensdag 24 jul 2019 - 22:25:31
PeterJ
PeterJ
Dus is het eigenlijk niet nodig om die 6500 op te heffen.

Woensdag 24 jul 2019 - 23:01:50
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Nouja, het pad moet er natuurlijk ook maar net tussendoor passen. Sporen 8 t/m 12 worden ook vrij intensief gebruikt.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Donderdag 25 jul 2019 - 00:05:22
treinfan
treinfan
Via sporen 8 t/m 12 komt men op de IC sporen uit bij Utl. Iets zegt me dat het niet makkelijk danwel onmogelijk is om daarvoor een passend pad te vinden, omdat er ook rekening gehouden moet worden met de sprinters van/naar Vndc (wachten te Utvr is dus geen optie).

[Bezig met laden...]

Donderdag 25 jul 2019 - 10:46:57
b2py
b2py
Achja van zes naar vijf treinen per uur in een vakantieperiode is ook niet zo spannend toch?

Donderdag 25 jul 2019 - 11:18:46
IJsbergsla
IJsbergsla
Aha, dus zo wordt er gedacht bij ProRail.

Donderdag 25 jul 2019 - 11:21:28
broek53
broek53
Dat lijkt mij een wat weidse conclusie voor een opmerking van 1 iemand op somda.

Donderdag 25 jul 2019 - 12:00:16
Henk1619
Henk1619
Quote
treinfan (do 25 jul 2019 00:05:22 www.somda.nl): Via sporen 8 t/m 12 komt men op de IC sporen uit bij Utl. Iets zegt me dat het niet makkelijk danwel onmogelijk is om daarvoor een passend pad te vinden, omdat er ook rekening gehouden moet worden met de sprinters van/naar Vndc (wachten te Utvr is dus geen optie).
Daar zit het probleem niet. Het enig cargopad wat nog mogelijk is sinds Prorail aan NSR een bijna monopolie heeft gegeven op Ut-Ht komt om .02 en .32 door Ut zuidwaards. De treinen uit Asd doen dat als het goed is over spoor 15 en dan via de IC sporen bij Utl.

Het hele probleem is dat je via spoor 9 t/m 12 de achteropkomende IC's in de vertraging helpt en spoor 20/21 vol staan met kerende treinen.

Geen gebrek aan wissels dus maar overbelasting van alle baanvakken rondom Ut door veel te veel treinen voor veel te weinig infra.

Donderdag 25 jul 2019 - 12:38:32
b2py
b2py
@IJsbergsla hoezo bij ProRail?

Donderdag 25 jul 2019 - 15:37:33
PeterJ
PeterJ
Quote
Henk1619 (do 25 jul 2019 12:00:16 www.somda.nl):
Quote
treinfan (do 25 jul 2019 00:05:22 www.somda.nl): Via sporen 8 t/m 12 komt men op de IC sporen uit bij Utl. Iets zegt me dat het niet makkelijk danwel onmogelijk is om daarvoor een passend pad te vinden, omdat er ook rekening gehouden moet worden met de sprinters van/naar Vndc (wachten te Utvr is dus geen optie).
Daar zit het probleem niet. Het enig cargopad wat nog mogelijk is sinds Prorail aan NSR een bijna monopolie heeft gegeven op Ut-Ht komt om .02 en .32 door Ut zuidwaards. De treinen uit Asd doen dat als het goed is over spoor 15 en dan via de IC sporen bij Utl.

Het hele probleem is dat je via spoor 9 t/m 12 de achteropkomende IC's in de vertraging helpt en spoor 20/21 vol staan met kerende treinen.

Geen gebrek aan wissels dus maar overbelasting van alle baanvakken rondom Ut door veel te veel treinen voor veel te weinig infra.
Nou die infra is in Utrecht gewoon heel verschillend belast. Als je nou via eem ander spoor dan 20/21 kon rijden of gewoon op een inmiddels verdwenen wachtspoor kon inwachten op een vervolgpad, had het vast wel gepast.

Donderdag 25 jul 2019 - 19:54:15
Henk1619
Henk1619
Quote
PeterJ (do 25 jul 2019 15:37:33 www.somda.nl):
Quote
Henk1619 (do 25 jul 2019 12:00:16 www.somda.nl):
Quote
treinfan (do 25 jul 2019 00:05:22 www.somda.nl): Via sporen 8 t/m 12 komt men op de IC sporen uit bij Utl. Iets zegt me dat het niet makkelijk danwel onmogelijk is om daarvoor een passend pad te vinden, omdat er ook rekening gehouden moet worden met de sprinters van/naar Vndc (wachten te Utvr is dus geen optie).
Daar zit het probleem niet. Het enig cargopad wat nog mogelijk is sinds Prorail aan NSR een bijna monopolie heeft gegeven op Ut-Ht komt om .02 en .32 door Ut zuidwaards. De treinen uit Asd doen dat als het goed is over spoor 15 en dan via de IC sporen bij Utl.

Het hele probleem is dat je via spoor 9 t/m 12 de achteropkomende IC's in de vertraging helpt en spoor 20/21 vol staan met kerende treinen.

Geen gebrek aan wissels dus maar overbelasting van alle baanvakken rondom Ut door veel te veel treinen voor veel te weinig infra.
Nou die infra is in Utrecht gewoon heel verschillend belast. Als je nou via eem ander spoor dan 20/21 kon rijden of gewoon op een inmiddels verdwenen wachtspoor kon inwachten op een vervolgpad, had het vast wel gepast.
Op de plek van die verdwenen wachtsporen op Utge liggen nu sporen die het mogelijk maken dat onder andere dat geschrapte stoptreintje uberhaupt kunnen rijden. Terug in de tijd gaat dus niet noodzakelijkerwijze een beter resultaat opleveren. En om 0 minuten op een vervolgpad te wachten is zo'n wachtspoor ook niet echt noodzakelijk.

Via welk spoor had je cargo in dit geval willen laten rijden om het wel te laten passen?

Vrijdag 26 jul 2019 - 06:46:13
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Normaal is spoor 8 het vrije doorkomstspoor voor cargo's ri Gdm/Ah (BUP -.05/-.35 zo uit mijn hoofd) echter..uit de richting Wd (middenspoor) niet te bereiken want er ontbreekt één overloopje!

Vrijdag 26 jul 2019 - 08:39:02
treinfan
treinfan
@Henk1619: ik had graag een spoor 22 gezien naast het huidige spoor 21, of nog steeds een spoor 10.

Vrijdag 26 jul 2019 - 09:01:43
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Kopmaken op een DOORSTROOMstation is niet echt bevorderlijk voor je capaciteit, de 6500 laten doorrijden naar Wd creëer je meer mogelijkheden.

Vrijdag 26 jul 2019 - 09:47:48
geert
geert
Dat is ook al jaren het idee ETMET zou zich uitspreiden tot Wd en er is een extra spoorburg gebouwd over het Amsterdam Rijnkanaal om dit mogelijk te maken, maar kennelijk heeft NS hier niet zo veel behoefte aan.

Laatst bewerkt door geert op Vrijdag 26 jul 2019 om 09:48:11

Vrijdag 26 jul 2019 - 09:50:09
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
...kost je wel een compositie extra

Vrijdag 26 jul 2019 - 09:54:42
Steen
Steen
Er moeten sowiso meerdere aanpassingen gemaakt worden voor die wijziging, want de 6000 houdt op dit moment het keerspoor in Wd bijna constant bezet.

Vrijdag 26 jul 2019 - 10:08:51
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Wdmv bedoel je waarschijnlijk, die bestaat uit twee delen (sporen 211 en 212) dus kan je twee treinen laten keren!
Van 211 is het wel moeilijk om rechts uit te komen bij Wd.

Vrijdag 26 jul 2019 - 11:48:06
geert
geert
Ja of de series op elkaar laten keren te Wdmv

Zondag 28 jul 2019 - 09:45:27
Henk1619
Henk1619
Quote
gvttreinen (vr 26 jul 2019 06:46:13 www.somda.nl): Normaal is spoor 8 het vrije doorkomstspoor voor cargo's ri Gdm/Ah (BUP -.05/-.35 zo uit mijn hoofd) echter..uit de richting Wd (middenspoor) niet te bereiken want er ontbreekt één overloopje!
Spoor 8 is niet te bereiken vanuit Bkl dus je bedoelt waarschijnlijk het pad vanuit Amf?
Quote
treinfan (vr 26 jul 2019 08:39:02 www.somda.nl): @Henk1619: ik had graag een spoor 22 gezien naast het huidige spoor 21, of nog steeds een spoor 10.
Met spoor 8 en 10 heb je hetzelfde probleem als 9 t/m 12 en dat is niet dat die sporen in het station vrij moeten zijn maar dat achteropkomende IC's de Cargo inhalen op de vrije baan voor het station.

Spoor 22 had het probleem wel opgelost. Maar dat is niet een gebrek aan wissels waar PeterJ zonder onderbouwing over loopt te zeuren.
Quote
gvttreinen (vr 26 jul 2019 09:01:43 www.somda.nl): Kopmaken op een DOORSTROOMstation is niet echt bevorderlijk voor je capaciteit, de 6500 laten doorrijden naar Wd creëer je meer mogelijkheden.
Zolang er een kopmakende IC je sporen bezet staat te houden gaat dat niet lukken, die zul je dan eerst moeten schrappen op het deel Gd-Ut. En daarna kun je de stopper alsnog gaan opheffen aangezien die dan in het Cargopad ligt.

Zondag 28 jul 2019 - 10:01:46
treinfan
treinfan
Quote
Henk1619 (zo 28 jul 2019 09:45:27 www.somda.nl): En daarna kun je de stopper alsnog gaan opheffen aangezien die dan in het Cargopad ligt.
Om even hier specifiek op te reageren: als het een door NS-geaccepteerde krapte is, mag er vol in conflict gepland worden met het bijbehorende gevolg dat de NS-trein met een (kleine) vertraging rijdt.

[Bezig met laden...]

Zondag 28 jul 2019 - 11:11:32
Henk1619
Henk1619
In de praktijk komt Cargo bijna altijd te laat door Wd dus dan krijg je het gebruikelijke geklungel dat de trdl alsnog de stopper er vooruit stuurt en zijn collega's de goederentrein alsnog +30 gaan maken wegens de opgelopen vertraging.

Bovendien krijg je dan hier weer het gebruikelijke gezeur van NSR-machinisten en reizigers dat hun trein te laat is door dat ze een goederentrein hebben zien rijden. Nooit zullen die hier NSR de schuld geven van die "door NS-geaccepteerde krapte", althans tot nu toe niet...

Zondag 28 jul 2019 - 11:47:30
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
@Henk1619; idd uit Amf, sporen 14 t/19 zijn zondermeer onbereikbaar vanuit Wd.

Zondag 28 jul 2019 - 12:17:40
Henk1619
Henk1619
Uiteraard zou je die bereikbaar kunnen maken maar dat lost het probleem niet op. Spoor 18/19 staan vol met IC(E)'s op dat tijdstip en de binnenkomst van die treinen leveren een overkruisingsprobleem op naar 14/15. Over de flyover naar 14/15 heeft hetzelfde probleem als over 9 t/m 12 rijden namelijk dat dan de achteropkomende IC's uit Wd vertraging oplopen.

Donderdag 08 aug 2019 - 06:50:04
DM87
DM87
Ik vind dat ProRail eindelijk eens optrad als een onafhankelijk infrabeheerder. Wat wou je dan? De hele goederencorridor lamleggen om een stopper te laten rijden?

Donderdag 08 aug 2019 - 06:52:03
DM87
DM87
Al was het geen vakantie, prima beslissing van ProRail om de goederencorridor rijdende te houden.
Zouden eigenlijk altijd dit soort maatregelen standaard moeten zijn. Storing op de Brabantroute of Betuweroute: snijden in de reizigersdienst om ruimte te creeeren voor goederen via ut.

Donderdag 08 aug 2019 - 07:47:14
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Bij planmatige omleidingen zoals nu vanwege wkz Ndb, zijn goederenroutes Wd - Gdm/Ah door Ut over spoor 8 gepland.

Donderdag 08 aug 2019 - 13:59:54
geert
geert
Dat lijkt me van Wd naar Gdm/Ah onhandig want dan moet je vanaf Wd op het rechter linker spoor tegen de normale rijrichting in rijden. Dit is nu juist een wisselverbinding die node gemist wordt in DSSU! Net als het vanuit Ut vanaf spoor 8 via het normale spoor kunnen vertrekken richting Amf

Laatst bewerkt door geert op Donderdag 08 aug 2019 om 14:00:08

Donderdag 08 aug 2019 - 15:45:35
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Zou je in zo'n geval niet voor één complete dag de rijrichting van de viersporigheid kunnen veranderen? Dat je in plaats van twee om twee in dezelfde richting om en om gaat rijden? Dan los je dat probleem op, en kun je gewoon doorwisselen indien nodig.

Dus niet H-H-T-T, maar H-T-H-T of T-H-T-H. (Heen / Terug)

Donderdag 08 aug 2019 - 16:37:23
PeterJ
PeterJ
Typerend voor dssu is de mededeling in een stoptrein vanuit Geldermalsen dat we het stafion nog niet binnen kunnen rijden omdat de perronsporen vol zijn. Kijk je het raam uit en je ziet alleen maar lege perronsporen. Behalve die overbevolkte sporen 20 en 21 natuurlijk. Zegt alles over de verschrikkelijke inflexibiliteit van dit station waarbij je blijkbaar meer file rijdt dan doorstroomt.

Donderdag 08 aug 2019 - 16:59:03
Steen
Steen
Quote
PeterJ (do 08 aug 2019 16:37:23 www.somda.nl): Typerend voor dssu is de mededeling in een stoptrein vanuit Geldermalsen dat we het stafion nog niet binnen kunnen rijden omdat de perronsporen vol zijn. Kijk je het raam uit en je ziet alleen maar lege perronsporen. Behalve die overbevolkte sporen 20 en 21 natuurlijk. Zegt alles over de verschrikkelijke inflexibiliteit van dit station waarbij je blijkbaar meer file rijdt dan doorstroomt.
Prorail had ook gewoon wissels moeten plaatsen van de buiten sporen naar de binnensporen bij Utwaw, dan zouden ze 1 sprinter gewoon via spoor 9-12 kunnen laten rijden waardoor ze uit mijn hoofd alleen Vaartse Rijn en Lunetten over te hoeven slaan.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Donderdag 08 aug 2019 - 17:01:26
evangoor
evangoor
Even los van deze discussie: NS zou ook eens kunnen stoppen met combineren en splitsen in de spits. Het aantal treinstoringen op deze corridor rondom de spitsen is erg hoog. Zo ook weer op dit moment. Het lijkt trein 555 wel.

Laatst bewerkt door evangoor op Donderdag 08 aug 2019 om 17:01:52

Donderdag 08 aug 2019 - 17:09:37
DM87
DM87
Quote
gvttreinen (do 08 aug 2019 07:47:14 www.somda.nl): Bij planmatige omleidingen zoals nu vanwege wkz Ndb, zijn goederenroutes Wd - Gdm/Ah door Ut over spoor 8 gepland.
Volgens mij deze keer niet, er zijn wel paden via de Hanzelijn gecreeerd.

Donderdag 08 aug 2019 - 17:42:17
bloemkool
bloemkool
Quote
Steen (do 08 aug 2019 16:59:03 www.somda.nl):
Quote
PeterJ (do 08 aug 2019 16:37:23 www.somda.nl): Typerend voor dssu is de mededeling in een stoptrein vanuit Geldermalsen dat we het stafion nog niet binnen kunnen rijden omdat de perronsporen vol zijn. Kijk je het raam uit en je ziet alleen maar lege perronsporen. Behalve die overbevolkte sporen 20 en 21 natuurlijk. Zegt alles over de verschrikkelijke inflexibiliteit van dit station waarbij je blijkbaar meer file rijdt dan doorstroomt.
Prorail had ook gewoon wissels moeten plaatsen van de buiten sporen naar de binnensporen bij Utwaw, dan zouden ze 1 sprinter gewoon via spoor 9-12 kunnen laten rijden waardoor ze uit mijn hoofd alleen Vaartse Rijn en Lunetten over te hoeven slaan.
Utvr kan men blijven bedienen. Dat is bereikbaar via de intercitysporen vanuit Htn.

Laatst bewerkt door bloemkool op Donderdag 08 aug 2019 om 17:42:40

Donderdag 08 aug 2019 - 19:39:05
mambo
mambo
Vergeet de stations tussen Ut en Wd niet als je een sprinter van 8 t/m 12 wilt laten vetrekken; je komt daar niet langs het perron.

Donderdag 08 aug 2019 - 19:46:35
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Wel met een wissel bij Utwaw zoals Steen schrijft, dan kan je naar 8-12 zonder de stations vanaf Wd hoeven over te slaan.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Donderdag 08 aug 2019 - 19:49:29
mambo
mambo
Ah, right verkeerd gelezen.

Donderdag 08 aug 2019 - 21:44:51
michaben
michaben
Quote
PeterJ (do 08 aug 2019 16:37:23 www.somda.nl): Kijk je het raam uit en je ziet alleen maar lege perronsporen. Behalve die overbevolkte sporen 20 en 21 natuurlijk. Zegt alles over de verschrikkelijke inflexibiliteit van dit station waarbij je blijkbaar meer file rijdt dan doorstroomt.
Dat zegt meer over de dienstregeling dan over de infrastructuur. De sporen 20 en 21 voldoen prima voor het doel waarvoor ze aangelegd zijn: voor doorgaande treinen. Maar dan moet je ze ook op die manier gebruiken. Dus geen kerende treinen, en de doorgaande treinen geen lange stop van 3 minuten geven en niet aftrappen en bijplaatsen. Dat zijn de consequenties van een dergelijk station.

Vrijdag 09 aug 2019 - 08:28:55
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Quote
geert (do 08 aug 2019 13:59:54 www.somda.nl): Dat lijkt me van Wd naar Gdm/Ah onhandig want dan moet je vanaf Wd op het rechter linker spoor tegen de normale rijrichting in rijden. Dit is nu juist een wisselverbinding die node gemist wordt in DSSU! Net als het vanuit Ut vanaf spoor 8 via het normale spoor kunnen vertrekken richting Amf
Sorry, gepland over spoor 11.

Vrijdag 09 aug 2019 - 09:58:02
geert
geert
Quote
michaben (do 08 aug 2019 21:44:51 www.somda.nl):
Quote
PeterJ (do 08 aug 2019 16:37:23 www.somda.nl): Kijk je het raam uit en je ziet alleen maar lege perronsporen. Behalve die overbevolkte sporen 20 en 21 natuurlijk. Zegt alles over de verschrikkelijke inflexibiliteit van dit station waarbij je blijkbaar meer file rijdt dan doorstroomt.
Dat zegt meer over de dienstregeling dan over de infrastructuur. De sporen 20 en 21 voldoen prima voor het doel waarvoor ze aangelegd zijn: voor doorgaande treinen. Maar dan moet je ze ook op die manier gebruiken. Dus geen kerende treinen, en de doorgaande treinen geen lange stop van 3 minuten geven en niet aftrappen en bijplaatsen. Dat zijn de consequenties van een dergelijk station.
Geen personeelswissels meer en een flink opstelterrein bij Wd en Htnc om de boel bij te sturen. Tot zo ver de theorie

Vrijdag 09 aug 2019 - 11:17:35
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Ik ben heel benieuwd waar in Wd en Htnc jij ruimte hebt voor een opstelterrein.

Vrijdag 09 aug 2019 - 11:27:50
cuneo56
cuneo56
Dat is juist een van de zaken waar het mis gaat. Dat interesseert de bedenkers van DSSU namelijk niet.
Een plan als DSSU is gebaseerd op het Basis UurPatroon, de 24 uurs invulling is dan een probleem van de vervoerder(s).

Vrijdag 09 aug 2019 - 11:42:24
broek53
broek53
Vervoerder NS heeft van harte ingestemd met DSSU. Dat vind ik juist zo pijnlijk.

Vrijdag 09 aug 2019 - 12:50:25
279
279
was dat niet omdat de treindienst (bijna) altijd gladjes verloopt ?

Vrijdag 09 aug 2019 - 15:18:51
DM87
DM87
Quote
broek53 (vr 09 aug 2019 11:42:24 www.somda.nl): Vervoerder NS heeft van harte ingestemd met DSSU. Dat vind ik juist zo pijnlijk.
Eerlijk is eerlijk, zij hebben van alle vervoerders er ook veruit het meeste profijt van.

Vrijdag 09 aug 2019 - 15:21:28
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Profijt? Hooguit bij aankomst dan. Bij vertrek na kopmaken of mcn-wissel schrijft het handboek voor dat ik met max 40 km/h vertrek.
Goederenvervoerders worden er wel blij van, met 80 km/h door Ut.

Rolandrail is verhuist van .net naar .nl

Vrijdag 09 aug 2019 - 15:41:02
broek53
broek53
Zodra je de uitrijder hebt gehad, mag je ook naar de 80. Dat scheelt op een emplacementslengte als die van "groep A" ook iets van 1,5 minuut, als ik het goed heb.

Vrijdag 09 aug 2019 - 16:23:39
geert
geert
Het trieste is alleen dat je hier in de rijtijden niet van terug ziet en er nog zat bewegingen zijn die op geel binnen moeten komen en dus niet profiteren van een hogere snelheid. Dus enige echte voordeel zit bij de goederentreinen

Vrijdag 09 aug 2019 - 16:50:36
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Quote
broek53 (vr 09 aug 2019 15:41:02 www.somda.nl): Zodra je de uitrijder hebt gehad, mag je ook naar de 80. Dat scheelt op een emplacementslengte als die van "groep A" ook iets van 1,5 minuut, als ik het goed heb.
Pas als je je met je hele trein de uitrijder bent gepasseerd inderdaad. Daarmee is de winst bij vertrek zeer gering, zeker bij de langere treinen.

Rolandrail is verhuist van .net naar .nl

Vrijdag 09 aug 2019 - 16:52:34
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Quote
geert (vr 09 aug 2019 16:23:39 www.somda.nl): Het trieste is alleen dat je hier in de rijtijden niet van terug ziet en er nog zat bewegingen zijn die op geel binnen moeten komen en dus niet profiteren van een hogere snelheid. Dus enige echte voordeel zit bij de goederentreinen
Exact, o.a. de op sp 20 kerende 2800, savonds de daar halterende 6900 die met 40 binnenkomt én vertrekt door de wissels, 3500'n die savond uitlopen op 15 om via Utoz weer vertrekken vanaf sp 7, enz.

Rolandrail is verhuist van .net naar .nl

Vrijdag 09 aug 2019 - 17:05:56
broek53
broek53
Quote
rolandrail (vr 09 aug 2019 16:50:36 www.somda.nl):
Quote
broek53 (vr 09 aug 2019 15:41:02 www.somda.nl): Zodra je de uitrijder hebt gehad, mag je ook naar de 80. Dat scheelt op een emplacementslengte als die van "groep A" ook iets van 1,5 minuut, als ik het goed heb.
Pas als je je met je hele trein de uitrijder bent gepasseerd inderdaad. Daarmee is de winst bij vertrek zeer gering, zeker bij de langere treinen.
Dat maakt niet uit, want vroeger mocht je met een lange trein ook pas aanzetten als je het snelheidsbord aan het begin van de vrije baan geheel gepasseerd was. M.a.w. de winst is dezelfde, ongeacht de lengte van de trein.

Vrijdag 09 aug 2019 - 17:10:24
broek53
broek53
Quote
geert (vr 09 aug 2019 16:23:39 www.somda.nl): Het trieste is alleen dat je hier in de rijtijden niet van terug ziet en er nog zat bewegingen zijn die op geel binnen moeten komen en dus niet profiteren van een hogere snelheid. Dus enige echte voordeel zit bij de goederentreinen
Onjuist. Vroeger moest je bij de inrijder 40 rijden, nu 80. Volgens mij wordt hier stelselmatig onderschat hoeveel rijtijdwinst het oplevert als je uit het lagesnelheidsgebied weg blijft. Dat meet je al gauw in min(u)ut(en).

Laatst bewerkt door broek53 op Vrijdag 09 aug 2019 om 17:10:58

Vrijdag 09 aug 2019 - 17:42:04
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Natuurlijk levert het rijtijdwinst op. Feit blijft dat een deel van de treinseries daar geheel niet of veel minder van profiteren. En door regelgeving en beperkt functionele beveiliging (code 40 krijgen op een spoor van 80 km/h bij vertrek) het ook nog eens verminderd wordt bij andere treinseries. Maar gezien het plotselinge stokpaardje over geelvarianten in de seinen kunnen verdere optimalisering wel vergeten. Wie weet over een jaar of tig met ATO-treinen, techniek is ongewtijfeld veel beter betrouwbaar dan de levende machinist

Laatst bewerkt door rolandrail op Vrijdag 09 aug 2019 om 17:42:13

Rolandrail is verhuist van .net naar .nl

Vrijdag 09 aug 2019 - 18:09:16
PeterJ
PeterJ
Nou wat een tijdwinst. Gezien hoe lang diverse treinseries langs het perron staan te wachten in de dienstregeling? En het hele rangeerproces moet nu zo omslachtig dat je onnodig groot moet doorrijden tot het eerstvolgende station dat nog niet volledig is ontdaan van de wissels. Tel uit je winst.

Vrijdag 09 aug 2019 - 18:24:14
nohab
nohab
Flickr bvisser
Quote
DM87 (vr 09 aug 2019 15:18:51 www.somda.nl):
Quote
broek53 (vr 09 aug 2019 11:42:24 www.somda.nl): Vervoerder NS heeft van harte ingestemd met DSSU. Dat vind ik juist zo pijnlijk.
Eerlijk is eerlijk, zij hebben van alle vervoerders er ook veruit het meeste profijt van.
En de reiziger, heeft die er profijt van? Daar gaat het toch uiteindelijk om?

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Vrijdag 09 aug 2019 - 19:38:52
broek53
broek53
Dat is een discussie zonder einde, die we al een keer of wat repeterend hebben getracht te voeren in het DSSU-topic.

Vrijdag 09 aug 2019 - 23:34:13
htm1218
htm1218
Quote
broek53 (vr 09 aug 2019 19:38:52 www.somda.nl): Dat is een discussie zonder einde, die we al een keer of wat repeterend hebben getracht te voeren in het DSSU-topic.
Opmerking van een geïnteresseerde buitenstaander: ik begrijp dat er in de praktijk nogal wat problemen zijn met DSSU die niet voorzien waren. Is er een evaluatietraject voorzien waarbij alle belanghebbenden hun zegje kunnen doen en niet alleen de infrabeheerder (o.a. na het berijden van het ‘wisselstokpaardje’) uiteindelijk beslist?
En bestaat dan ook de bereidheid om de infra zo nodig op korte termijn aan te passen?

Laatst bewerkt door htm1218 op Vrijdag 09 aug 2019 om 23:37:21

Zaterdag 10 aug 2019 - 11:35:52
sjoerd
sjoerd
Een nuchtere vraag, die na elk project zou kunnen worden gesteld: voldoet het?
Vaak springen de voordelen in het oog, maar krijgen de nadelen ook een kans? En wordt daar wat mee gedaan of is het project klaar als het is uitgevoerd? Is er een podium voor, kijkt het projectteam er naar met de ervaringen van de gebruikers?
Soms komt de ingreep op tijd: de verbouwing van het Tweede Kamergebouw is een voorbeeld: stoppen voor het te laat is.
Of worden de nadelen pas weer besproken bij het opstarten van een nieuw project?
Ik ben met htm1218 benieuwd of hierop een inhoudelijk antwoord komt.

Zaterdag 10 aug 2019 - 12:06:39
PeterJ
PeterJ
Kijk maar naar ertms. Allemaal heel leuk en aardig dat je meer treinen over de vrije baan kan rijden, maar je hoort niemand over de perron- en wachtsporen die allemaal korter in bruikbare lengte worden.

Laatst bewerkt door PeterJ op Zaterdag 10 aug 2019 om 12:06:56

Zaterdag 10 aug 2019 - 14:03:50
broek53
broek53
Die worden niet korter omdat het ERTMS is, maar omdat ProRail van de gelegenheid gebruik maakt doorschietlengtes alsnog te introduceren die meer bij de stoomtijd horen.

Zaterdag 10 aug 2019 - 17:26:58
geert
geert
Zijn daar binnen ETCS geen standaarden voor dan? Ik zie daar in Zwitserland en Oostenrijk niets van terug namelijk. En is het daar onveilig dan?

Zaterdag 10 aug 2019 - 17:36:38
cuneo56
cuneo56
Kort en krachtig: Nee.
ETCS is in feite gewoon een "seinsysteem"en hoe je dat gebruikt daar ben je vrij in om het even zwart-wit te stellen.
Zo mag je in NL onder Level 1 maximaal 160Km/h terwijl andere landen daar mee gewoon baanvak snelheid , (tot 300 mee rijden). En zo zijn er nog wel meer zaken die in Nl beperkter zijn dan elders.
Zo is het b.v niet gelukt om op de HSL bij een aanwijzing harder dan 40 te mogen rijden, terwijl daar enkel materieel rijdt dat remt als een achtelijke en de zichtlijnen optimaal zijn, maar met max 40 strand je b.v. gegarandeerd in sommige spanningssluizen

Laatst bewerkt door cuneo56 op Zaterdag 10 aug 2019 om 17:52:46

Dinsdag 20 aug 2019 - 15:18:32
DM87
DM87
Quote
nohab (vr 09 aug 2019 18:24:14 www.somda.nl):
Quote
DM87 (vr 09 aug 2019 15:18:51 www.somda.nl):
Quote
broek53 (vr 09 aug 2019 11:42:24 www.somda.nl): Vervoerder NS heeft van harte ingestemd met DSSU. Dat vind ik juist zo pijnlijk.
Eerlijk is eerlijk, zij hebben van alle vervoerders er ook veruit het meeste profijt van.
En de reiziger, heeft die er profijt van? Daar gaat het toch uiteindelijk om?
Lijkt wel of de reiziger het aller belangrijkst is ? NS is niet de enige op het spoor en zonder de DSSU had die 10 minuten trein niet kunnen rijden. Dus ja de reiziger heeft er wel degelijk profijt van dat de frequentie omhoog is gegaan.

Goederentreinen mogen dan wel met 80kmh door Utrecht centraal heen, maar de hoeveelheid paden is sinds de DSSU drastisch omlaag gegaan en bij calamiteiten op de Brabantroute is er eigenlijk geen ruimte om om te leiden via Utrecht zonder dat NS treinseries moet schrappen. Wat helaas ook geen standaard maatregel is zover ik weet.

Dinsdag 20 aug 2019 - 15:21:02
MasterE
MasterE
En je punt is? Als het was gebleven zo als het was reden er überhaupt minder treinen, alleen was het dan volgens planning.

Mcn Asd

Dinsdag 20 aug 2019 - 17:55:50
PeterJ
PeterJ
Quote
broek53 (za 10 aug 2019 14:03:50 www.somda.nl): Die worden niet korter omdat het ERTMS is, maar omdat ProRail van de gelegenheid gebruik maakt doorschietlengtes alsnog te introduceren die meer bij de stoomtijd horen.
Komen die er dan ook als ERTMS geen doorgang zou vinden? Zo snijd je je toch verschrikkelijk in je beschikbare spoorlengten waar je veel minder meer mee kan?

Eerst de wisselsaneerders, nu doorschietlengten, gaat lekker zo bij die spoorbeheerclub.

Dinsdag 20 aug 2019 - 21:38:32
broek53
broek53
Nee, die komen er on de bestaande situaties niet. Doorschietlengtes op opstelterreinen zijn met een uitzonderingsbepaling voor leeg reizigersmaterieel ook al de facto weer afgeschaft, trouwens.