Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Grote OV staking 28 mei 2019

Woensdag 08 mei 2019 - 14:47:49
train85
train85
www.nu.nl

Laatst bewerkt door moderator op Donderdag 09 mei 2019 om 12:52:43, reden: Naam maand in kleine letters

www.mat64.nl

Woensdag 08 mei 2019 - 18:08:36
kleine_man
kleine_man
Gelukkig is het de week van Hemelvaart. Lijkt mij een vakantieperiode.

Woensdag 08 mei 2019 - 18:18:55
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
31 mei was beter geweest.

Donderdag 23 mei 2019 - 19:06:26
wouter15
wouter15
Twitter BakkerRuygrok Facebook Wouter Ruygrok Youtube wouterruygrok
Keolis Blauwnet, traject Zutphen-Hengelo-Oldenzaal
Op 28 mei vervallen onderstaande ritten. Alle andere ritten worden WEL gereden! Reizigers zijn dan ook van harte welkom om op dit traject met onze treinen te rijden.

Traject Zutphen Hengelo Oldenzaal:
06.08u vertrek vanuit Zutphen richting Oldenzaal
07.02u vertrek vanuit Oldenzaal richting Zutphen
08.36u vertrek vanuit Zutphen richting Oldenzaal
09.32u vertrek vanuit Oldenzaal richting Zutphen
10.36u vertrek vanuit Zutphen richting Oldenzaal
11.32u vertrek vanuit Oldenzaal richting Zutphen

Traject Hengelo Oldenzaal Bad Bentheim:
16.34u vertrek vanuit Hengelo richting Bad Bentheim
17.09u vertrek vanuit Bad Bentheim richting Hengelo
17.34u vertrek vanuit Hengelo richting Bad Bentheim
18.09u vertrek vanuit Bad Bentheim richting Hengelo
20.34u vertrek vanuit Hengelo richting Bad Bentheim
21.09u vertrek vanuit Bad Bentheim richting Hengelo
21.34u vertrek vanuit Hengelo richting Bad Bentheim
22.09u vertrek vanuit Bad Bentheim richting Hengelo
22.34u vertrek vanuit Hengelo richting Bad Bentheim

Bron: www.keolis.nl

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Vrijdag 24 mei 2019 - 19:52:18
moderator
Moderator
moderator
Daar Somda een treinenforum is, en bovendien sommige mensen het niet na konden laten om modder naar elkaar te gooien is de gehele discussie opgeschoont en ontdaan van alle politieke stellingen en meningen. Nu hier graag weer ontopic voor de gevolgen voor de DRGL zelf.

Vrijdag 24 mei 2019 - 20:00:33
kleine_man
kleine_man
Ingreep net gemist.

Zaterdag 25 mei 2019 - 12:26:50
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Schiphol dreigt met spoed-kort geding tegen staking:
www.parool.nl
Dat wordt vast een pendeldienst Shl-Asd v.v.

Laatst bewerkt door rolandrail op Zaterdag 25 mei 2019 om 12:27:23

Rolandrail is verhuist van .net naar .nl

Zondag 26 mei 2019 - 12:02:37
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
"Schiphol,de NS en de vakbonden zijn opnieuw in overleg om dinsdag toch
treinverkeer van en naar de luchthaven mogelijk te maken.Een kort geding dat
Schiphol had aangespannen,is met enige tijd uitgesteld.Alle partijen wilden
een schorsing.De rechter ging akkoord.

Als de partijen er niet uitkomen,gaat de zaak vanmiddag alsnog van start."
Aldus Teletekst (zondag, 12u02).

Rolandrail is verhuist van .net naar .nl

Zondag 26 mei 2019 - 13:06:03
Oldskool
Oldskool
Eerdere schorsing kwam van Schiphol. Ze wilden alsnog even op een alternatief gaan bestuderen.. Weken lang is het al bekent, en nu gaan ze last-minute bestuderen of er mogelijkheden zijn.

Zondag 26 mei 2019 - 16:15:57
wouter15
wouter15
Twitter BakkerRuygrok Facebook Wouter Ruygrok Youtube wouterruygrok
Rechter verbiedt OV staking rond Schiphol, er moeten treinen rijden: nos.nl

Zondag 26 mei 2019 - 16:23:25
Oldskool
Oldskool
Regelt hij ook personeel? Kan natuurlijk wel de uitspraak zijn waar iedereen op hoopt. Maar geen personeel is geen trein

Zondag 26 mei 2019 - 16:31:59
mren
mren
En vervolgens staan al die reizigers op Asd ipv Shl en heeft Schiphol de problemen van zich opstapelende reizigers weer kundig afgeschoven...

Zondag 26 mei 2019 - 17:14:08
nohab
nohab
Flickr bvisser
Zal veel om toeristen gaan en die gaan toch niet verder.

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Zondag 26 mei 2019 - 17:15:49
pjkleton
pjkleton
Dan mag het GVB zeker ook niet staken of komt er nu een pendeltram naar de
Zeedijk ?
Peter

Zondag 26 mei 2019 - 18:10:20
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
@Oldskool: NS regeld personeel en de bonden staan hun inzet toe.
Lees; www.nu.nl


Ik vind dat bij extra drukte op s'lands wegen de veiligheid in het geding komt (meer verkeer, meer ongelukken, mensen die normaal per OV reizen moeten nu in spits zelf gaan rijden hetgeen ze niet gewend zijn) dus de uitspraak zou ook landelijk kunnen uit plakken

Zondag 26 mei 2019 - 18:30:15
Oldskool
Oldskool
Nope, dat is het winnende gedeelte van de bonden. Betreft alleen de regio Asd. Waarbij een kwartierdienst moet komen van 05:00 tot 21:00. En daar moet minimaal 85% van rijden. En Shl heeft hun probleem op het bordje van Asd geschoven. Opgeruimd staat netjes

Zondag 26 mei 2019 - 18:47:22
DDietzen
DDietzen
Ben nu wel benieuwd hoe die kwartiersdienst Asd - Hfd zal worden ingevuld.

Qua materieel: gaat men voor capaciteitsknallers à la VIRM-12? Houdt men zich aan de normale inzet voor de 4600 en 5800 (SLT 4~10)? Of willen de bonden nog een trap na geven en wordt tot in de hyperspits star met SLT-4'tjes gependeld?

Qua dienstregeling: wordt een strakke kwartiersdienst gereden of houdt men zich vrolijk aan het 10/20-interval van 4600 en 5800?

Ik zet alvast de popcorn klaar voor dinsdag

Zondag 26 mei 2019 - 18:55:33
IJsbergsla
IJsbergsla
Bonden kunnen niet regelen dat er SLT4 wordt ingezet.

Zondag 26 mei 2019 - 19:22:03
MCN-GVC
MCN-GVC
^Dat citaat klopt, zover ik kan concluderen. Bonden moeten alleen stakend personeel beschikbaar stellen op het moment dat er niet genoeg werkwilligen zijn. Zo staat het beschreven voor personeel van de veiligheidscentrale, dus zo zal het denk ik ook voor deze door de rechter opgelegde nooddienstregeling uit gaan pakken. Maar dat is mijn gok, vanuit de bonden heb ik hier nog niets over gehoord. Maar materieel en dienstregeling zullen toch echt het pakkie aan van NS blijven, daar kan de vakbond niets aan veranderen.

Laatst bewerkt door MCN-GVC op Zondag 26 mei 2019 om 19:29:23

Zondag 26 mei 2019 - 19:30:03
Oldskool
Oldskool
Quote
DDietzen (zo 26 mei 2019 18:47:22 www.somda.nl): Of willen de bonden nog een trap na geven en wordt tot in de hyperspits star met SLT-4'tjes gependeld?
Hoezo een trap nageven?

Zondag 26 mei 2019 - 22:31:45
VIRMm1
VIRMm1
Quote
DDietzen (zo 26 mei 2019 18:47:22 www.somda.nl): Ben nu wel benieuwd hoe die kwartiersdienst Asd - Hfd zal worden ingevuld.

Qua materieel: gaat men voor capaciteitsknallers à la VIRM-12? Houdt men zich aan de normale inzet voor de 4600 en 5800 (SLT 4~10)? Of willen de bonden nog een trap na geven en wordt tot in de hyperspits star met SLT-4'tjes gependeld?

Qua dienstregeling: wordt een strakke kwartiersdienst gereden of houdt men zich vrolijk aan het 10/20-interval van 4600 en 5800?

Ik zet alvast de popcorn klaar voor dinsdag
Mijn vermoeden is dat er met het maximale wordt gereden wat mogelijk is met 1 mcn en 1 hc. En dat is DDZ6 of VIRM4 toch?

Zondag 26 mei 2019 - 22:40:36
Steen
Steen
Denk dat er in een slt-10 dan meer past, wat volgens mij ook met 1 hc mag (niet 100% zeker).

Zondag 26 mei 2019 - 23:17:54
MetroRET
MetroRET
Twitter MetroRET Youtube MetroPokemon1996
Max met 1 HC is SGM6/SLT10/VIRM6/DDZ6/ICM7.

Zondag 26 mei 2019 - 23:51:14
Henk1619
Henk1619
Is dit niet een beetje een zinloze discussie? Al zou je tien HC's per trein nodig hebben dan heeft de vakbond die maar te leveren.

Zondag 26 mei 2019 - 23:55:44
JoepDDZ
JoepDDZ
Ben best benieuwd wat er zou gebeuren als er een aanrijding komt tussen Shl en Lelylaan, geen treinen want aanrijding, geen bussen want stakend buspersoneel?

Maandag 27 mei 2019 - 00:02:07
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Goeie vraag. Vallen buschauffeurs die niet op lijndiensten rijden onder dezelfde CAO? Zouden zij ook staken?

Maandag 27 mei 2019 - 00:06:25
Henk1619
Henk1619
? Er wordt niet gestaakt voor een betere CAO

Maandag 27 mei 2019 - 00:32:50
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Nou vooruit, laat ik de vraag anders stellen dan: doen niet-lijndienst chauffeurs ook mee met staken?

Maandag 27 mei 2019 - 07:07:03
PeterJ
PeterJ
Niet iedereen in het ov wilt op zijn 66e al met pensioen. Dan staak je ook niet mee.

Maandag 27 mei 2019 - 08:29:31
sjoerd
sjoerd
Je kunt ook meestaken voor je collega's die dat wel willen, ook al wil je zelf niet. Dat heet solidair zijn.
Er zijn nog veel misverstanden over vakbonden en het recht om te staken voor betere arbeidsvoorwaarden. Uiteindelijk is de werkgever verantwoordelijk voor het bieden van goede voorwaarden. En uiteindelijk gaat het geld dat niet in het bedrijf blijft en dat ook niet naar de werknemers gaat, naar de belasting en naar de eigenaar(s) of de aandeelhouders.
Mijn persoonlijke opvatting is, dat die laatsten niets te klagen hebben.

Laatst bewerkt door sjoerd op Maandag 27 mei 2019 om 08:31:44

Maandag 27 mei 2019 - 08:49:47
nohab
nohab
Flickr bvisser
Quote
PeterJ (ma 27 mei 2019 07:07:03 www.somda.nl): Niet iedereen in het ov wilt op zijn 66e al met pensioen. Dan staak je ook niet mee.
Als je lid bent van een bond die wel meedoet aan deze actie ben je daar eigenlijk moreel toe verplicht.

Laatst bewerkt door nohab op Maandag 27 mei 2019 om 10:01:35

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Maandag 27 mei 2019 - 13:35:58
sjoerd
sjoerd
Je mag zelfs (bijvoorbeeld uit solidariteit met de leden, of als je de zaak werkelijk belangrijk vindt) meestaken als je geen lid bent van een bond. Je krijgt alleen geen uitkering uit de stakingskas van de bond.

Maandag 27 mei 2019 - 17:53:37
gkw1969
gkw1969
Quote
AgentX (ma 27 mei 2019 00:32:50 www.somda.nl): Nou vooruit, laat ik de vraag anders stellen dan: doen niet-lijndienst chauffeurs ook mee met staken?
Nee, alleen medewerkers in het openbaar vervoer staken op 28 mei. De rest van Nederland kan op 29 mei staken en naar 1 van de 5 acitebijeenkomsten in het land gaan. (dat is ook de reden dat OV op 28 mei staakt, zodat de rest van Nederland op 29 naar een bijeenkomst kan komen met het OV)

Maandag 27 mei 2019 - 19:07:03
didam2009
didam2009
Gelukig rijd Abbelio tussen Arnhem en Zevenaar.
Dat is ieder geval 1 trein per uur

Groeten uit het weinig spoorse Montferland

Maandag 27 mei 2019 - 20:08:49
marciekemp
marciekemp
Breng rijd naar alle waarschijnlijkheid ook gewoon tussen Ah en Dtc

Maandag 27 mei 2019 - 22:04:41
Henk1619
Henk1619
Quote
sjoerd (ma 27 mei 2019 08:29:31 www.somda.nl): Je kunt ook meestaken voor je collega's die dat wel willen, ook al wil je zelf niet. Dat heet solidair zijn.
Ik denk dat je niet hebt opgelet toen dit werd uitgelegd. Meestaken met collega's terwijl je er zelf niet beter van wordt kun je beschouwen als solidair zijn.

Meestaken terwijl je dat eigenlijk zelf niet wilt is het gevolg van het asociale gedrag van doorgedraaide vakbondsleden die werkwilligen intimideren.
Quote
sjoerd (ma 27 mei 2019 08:29:31 www.somda.nl): Er zijn nog veel misverstanden over vakbonden en het recht om te staken voor betere arbeidsvoorwaarden. Uiteindelijk is de werkgever verantwoordelijk voor het bieden van goede voorwaarden.
Het hardnekkige misverstand is dat er morgen wordt gestaakt in het proces van onderhandelen met de werkgever voor het bieden van goede voorwaarden.

Blijkbaar hebben de vakbonden een maas in de wet weten te vinden om het stakingsrecht te misbruiken om politiek te bedrijven. Knap gevonden maar oliedom want je kunt er op wachten dat het stakingsrecht door dit soort misbruik uiteindelijk wordt ingeperkt op een manier die verder gaat dan je lief is.
Quote
sjoerd (ma 27 mei 2019 08:29:31 www.somda.nl): En uiteindelijk gaat het geld dat niet in het bedrijf blijft en dat ook niet naar de werknemers gaat, naar de belasting en naar de eigenaar(s) of de aandeelhouders.
Mijn persoonlijke opvatting is, dat die laatsten niets te klagen hebben.
Juist ja, op de dag nadat de SP door de kiezer hardhandig uit het Europees Parlement is verwijderd gaan we de communistische vlag hijsen. Minder belastingen betekent dat of de profiteurs van de samenleving met minder genoegen moeten nemen of de hardwerkende burger meer zal moeten afstaan aan de overheid, tel uit je winst. En de eigenaar of aandeelhouder wil ook gewoon een redelijk rendement dat in verhouding staat tot het gelopen risico en anders zal die zijn centen wel elders investeren en ben je uiteindelijk je baan kwijt. Weinig mensen lijken te beseffen dat ze zelf ook een belangrijk aandeelhouder zijn via hun pensioenfonds. Uiteraard kunnen we dat veranderen en onze pensioenfondsen vragen om de ingelegde premies in een oude sok te stoppen. Het nadeel is wel dat je dan een paar jaartjes langer moet doorweken, je moet wat over hebben voor je principes...

Maandag 27 mei 2019 - 23:14:42
sjoerd
sjoerd
Quote
sjoerd (ma 27 mei 2019 08:29:31 www.somda.nl): Je kunt ook meestaken voor je collega's die dat wel willen, ook al wil je zelf niet. Dat heet solidair zijn.
Inderdaad klopte de bovenstaande zin niet. Ik bedoelde te zeggen dat je kunt meestaken, ook al ben je geen lid van de bond. Alleen krijg je dan geen vergoeding uit de stakingspot van de bond. Zoals ik ook meldde in mijn latere bijdrage.
Ik laat ieder vrij in zijn of haar mening over bonden en staken. Ik schets alleen de huidige gang van zaken. Daarmee kun je het eens zijn of niet.
Werkgevers hebben zelf een taak in het voeren van seniorenbeleid, maar daar wordt in de meeste sectoren nog weinig tot niets aan gedaan. Dat behoeft niet alleen af te hangen van overheidsbeleid.

Dinsdag 28 mei 2019 - 05:29:12
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Op Asd-Shl-Hfd staan zes setjes van 10 bakken SLT gepland. Niet met opzet extreem korte treintjes dus.

Dinsdag 28 mei 2019 - 06:48:50
nohab
nohab
Flickr bvisser
Quote
Henk1619 Blijkbaar hebben de vakbonden een maas in de wet weten te vinden om het stakingsrecht te misbruiken om politiek te bedrijven.
Er is geen maas in de wet waar gebruik van gemaakt wordt. Een vakbond is in tegenstelling tot wat veel mensen denken geen sportclub maar een belangenvereniging en bedrijft dus politiek. Geen misbruik van wat dan ook.

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Dinsdag 28 mei 2019 - 08:47:10
wattman
wattman
Twitter de_wattman Youtube Wattman7000 Flickr mars1940
Mensen die "de maas in de wet" kaart trekken... klok en klepel...
Jammer dat de gemoederen weer bij sommigen zo hoog oplopen dat men de "digitale roeptoeter" gaat hanteren.
Laten we ons tot de feiten beperken.

Dinsdag 28 mei 2019 - 09:38:31
treinhobby
treinhobby
Quote
JoepDDZ (zo 26 mei 2019 23:55:44 www.somda.nl): Ben best benieuwd wat er zou gebeuren als er een aanrijding komt tussen Shl en Lelylaan, geen treinen want aanrijding, geen bussen want stakend buspersoneel?
Maandag tot en met vrijdag:
er rijden bussen tussen Leeuwarden en Akkrum
tussen Akkrum en Meppel is de dienstregeling aangepast
let op: door de OV-staking rijden er op 28 mei ook geen bussen

www.ns.nl

Dus bij NS geen bussen bij de werkzaamheden.
Terwijl dit meestal door touringcars gereden wordt.
Gewoon voor 1 dag niets ingehuurd, of staken die chauffeurs ook?

Dinsdag 28 mei 2019 - 09:42:56
treinhobby
treinhobby
www.nsinternational.nl

IC Berlijn keert in Duitsland te Bad Bentheim en zal in Nederland niet rijden.
ICE keert in Duitsland te Emmerich en zal in Nederland niet rijden.


www.bahn.de

Betroffene Fernverkehrszüge sind
ICE-Linie Frankfurt(M) - Köln - Amsterdam Centraal:

Es wurde ab Emmerich Bhf nach Amsterdam Centraal ein Busersatzverkehr eingerichtet.
IC-Linie Berlin - Hannover - Bad Bentheim - Amsterdam Centraal:

Es wurde in der Zeit zwischen 08:44 und 17:00 Uhr ein Busersatzverkehr ab Bad Bentheim Bhf nach Amsterdam Centraal eingerichtet


Vreemd dat er bij NS Internationaal niets vermeld staat over de vervangende busdienst vanaf Amsterdam naar Emmerich en Bad Bentheim, terwijl dit wel op de DB site staat.

Dinsdag 28 mei 2019 - 09:44:37
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Merkwaardig, ProRail betaald toch voor treinvervangend vervoer bij werkzaamheden dan is dit toch 'besloten vervoer'?

Dinsdag 28 mei 2019 - 09:55:32
slifor2
slifor2
Flickr florisleeuw
Quote
gvttreinen (di 28 mei 2019 09:44:37 www.somda.nl): Merkwaardig, ProRail betaald toch voor treinvervangend vervoer bij werkzaamheden dan is dit toch 'besloten vervoer'?
nee, Prorail betaald niet voor het busvervoer, dat moet de vervoerder zelf doen. Alleen als het FH-werk is worden de kosten voor de bussen wel door Prorail betaald.

Dinsdag 28 mei 2019 - 09:55:56
kleine_man
kleine_man
In Bolzano valt mij op dat er een dienstregeling hangt in het geval van een staking. Weet je als reiziger waar je aan toe bent.

Staken mag altijd, tegen voorwaarden in een Cao of tegen politieke besluiten. Dat laatste zijn we niet meer gewend door het poldermodel.

Dinsdag 28 mei 2019 - 10:00:53
jordy94
jordy94
De 8600/8700 gaan weer rijden vanaf 10:00 uur.

Dinsdag 28 mei 2019 - 10:08:40
geert
geert
Quote
treinhobby (di 28 mei 2019 09:42:56 www.somda.nl): www.nsinternational.nl

IC Berlijn keert in Duitsland te Bad Bentheim en zal in Nederland niet rijden.
ICE keert in Duitsland te Emmerich en zal in Nederland niet rijden.


www.bahn.de

Betroffene Fernverkehrszüge sind
ICE-Linie Frankfurt(M) - Köln - Amsterdam Centraal:

Es wurde ab Emmerich Bhf nach Amsterdam Centraal ein Busersatzverkehr eingerichtet.
IC-Linie Berlin - Hannover - Bad Bentheim - Amsterdam Centraal:

Es wurde in der Zeit zwischen 08:44 und 17:00 Uhr ein Busersatzverkehr ab Bad Bentheim Bhf nach Amsterdam Centraal eingerichtet


Vreemd dat er bij NS Internationaal niets vermeld staat over de vervangende busdienst vanaf Amsterdam naar Emmerich en Bad Bentheim, terwijl dit wel op de DB site staat.
Ik zou er vanuit gaan dat deze bussen ook alleen van D naar NL rijden om gestrande passagiers thuis te brengen. De andere kant op rijden zou het breken van de staking zijn dus gebeurt vast niet.

Dinsdag 28 mei 2019 - 11:07:18
nohab
nohab
Flickr bvisser
Quote
slifor2 Nee, Prorail betaalt niet voor het busvervoer, dat moet de vervoerder zelf doen. Alleen als het FH-werk is worden de kosten voor de bussen wel door Prorail betaald.
FH? Het is mij wel duidelijk wat het is maar waar staat FH voor?

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Dinsdag 28 mei 2019 - 12:34:06
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Functie Herstel, storingen aan infra e.d.
Overigens werd eens in een andere topic gemeld dat ProRail bij werkzaamheden het treinvervangend vervoer betaald (is immers een ProRail aangelegenheid), iemand meer duidelijkheid geven?

Dinsdag 28 mei 2019 - 13:02:26
jeanpierre
jeanpierre
Er is een verschil tussen "nieuwbouw" en "onderhoud/vervanging" werkzaamheden. In het ene geval betaald ProRail wel het TVV, bij het andere niet. Daar is dus wel eens discussie over als beide aspecten in 1 project zitten.

Dinsdag 28 mei 2019 - 13:52:16
slifor2
slifor2
Flickr florisleeuw
waar ik schreef FH (inderdaad Functie Handhaving oftewel onderhoud) bedoelde ik FW (Funktie Wijziging, nieuwbouw)

is altijd veel gedoe over wie de kosten moet ophoesten, maar aangezien de werkzaamheden in Friesland een BBV betreffen (FH) waar het saneren van overloopwissels in is toegevoegd (FW) weet ik het niet zeker, maar worden de buskosten vermoedelijk door NSR betaald.

Dinsdag 28 mei 2019 - 15:46:08
NRuys
NRuys
Facebook Nico Ruys Flickr https://www.flickr.com/photos/164971880@N04/
Om even terug te komen bij de staking. Anders dan eerder aangekondigd (er blijven treinen rijden, ook al vallen de meeste ritten uit) rijdt er ook niks van Arriva Limburg, met uitzondering van de trein naar Aachen. Deze rijdt een pendeldienst tussen Aachen en Heerlen eenmaal per 2 uur.

Overigens rijdt een Keolis (school)bus een trein vervangende dienst tussen Maastricht en Wezet vanwege de vele gestrandde reizigers aan belgische zijde.

Dinsdag 28 mei 2019 - 17:55:27
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Waarom rijdt NMBS niet dan? Of zien de Belgen hierin een goede reden om ook maar te gaan staken?

Dinsdag 28 mei 2019 - 18:08:07
b2py
b2py
Stakingsbreken mag niet, NS rijdt ook niet in België als ze daar staken

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Dinsdag 28 mei 2019 - 18:44:52
roeter
roeter
Quote
geert (di 28 mei 2019 10:08:40 www.somda.nl):
Quote
treinhobby (di 28 mei 2019 09:42:56 www.somda.nl): www.nsinternational.nl

IC Berlijn keert in Duitsland te Bad Bentheim en zal in Nederland niet rijden.
ICE keert in Duitsland te Emmerich en zal in Nederland niet rijden.


www.bahn.de

Betroffene Fernverkehrszüge sind
ICE-Linie Frankfurt(M) - Köln - Amsterdam Centraal:

Es wurde ab Emmerich Bhf nach Amsterdam Centraal ein Busersatzverkehr eingerichtet.
IC-Linie Berlin - Hannover - Bad Bentheim - Amsterdam Centraal:

Es wurde in der Zeit zwischen 08:44 und 17:00 Uhr ein Busersatzverkehr ab Bad Bentheim Bhf nach Amsterdam Centraal eingerichtet


Vreemd dat er bij NS Internationaal niets vermeld staat over de vervangende busdienst vanaf Amsterdam naar Emmerich en Bad Bentheim, terwijl dit wel op de DB site staat.
Ik zou er vanuit gaan dat deze bussen ook alleen van D naar NL rijden om gestrande passagiers thuis te brengen. De andere kant op rijden zou het breken van de staking zijn dus gebeurt vast niet.
Klopt - staat ook duidelijk zo aangegeven op de AV van de DB : "Leider besteht zwischen Amsterdam Centraal und Bad Bentheim kein Ersatzverkehr."
Andere kant op wel : "Wir haben einen Ersatzverkehr mit Bussen zwischen Bad Bentheim und Amsterdam Centraal für Sie eingerichtet."

Dinsdag 28 mei 2019 - 19:01:22
michaben
michaben
Quote
b2py (di 28 mei 2019 18:08:07 www.somda.nl): Stakingsbreken mag niet, NS rijdt ook niet in België als ze daar staken
Het breken van een staking is volgens mij toch echt iets anders, het verbod gaat over het inzetten van (extern) personeel om werk van stakers over te nemen, en daar is hier geen sprake van. Als het stadsvervoer staakt rijdt de NS ook gewoon door binnen de stad, dus waarom zou NMBS de grens niet over mogen? Enige reden die ik me kan bedenken is wanneer het stationspersoneel staakt en het station daardoor niet geopend kan worden, dan mag NMBS niet zelf eigen personeel inzetten op het station.

Dinsdag 28 mei 2019 - 19:18:09
bloemkool
bloemkool
Kan het niet zijn dat NMBS niet rijdt op NL grondgebied omdat de NMBS geen vervoerder is binnen Nederland. Zij rijden onder het attest en verantwoordelijkheid van NS.

Richting Duitsland rijden Arriva, Abellio en eurobahn op hun eigen vergunning.

Dinsdag 28 mei 2019 - 19:25:11
marvinkok
marvinkok
Eurobahn rijdt op die van Syntus/Keolis Nederland...

Dinsdag 28 mei 2019 - 19:35:15
pjkleton
pjkleton
Moet er nog roest gereden worden ergens ? Of zijn er nog geen 24 uur verstreken ?
Peter

Dinsdag 28 mei 2019 - 19:36:44
b2py
b2py
Quote
michaben (di 28 mei 2019 19:01:22 www.somda.nl):
Quote
b2py (di 28 mei 2019 18:08:07 www.somda.nl): Stakingsbreken mag niet, NS rijdt ook niet in België als ze daar staken
Het breken van een staking is volgens mij toch echt iets anders, het verbod gaat over het inzetten van (extern) personeel om werk van stakers over te nemen, en daar is hier geen sprake van. Als het stadsvervoer staakt rijdt de NS ook gewoon door binnen de stad, dus waarom zou NMBS de grens niet over mogen? Enige reden die ik me kan bedenken is wanneer het stationspersoneel staakt en het station daardoor niet geopend kan worden, dan mag NMBS niet zelf eigen personeel inzetten op het station.
Als NS breek je het staken van stadsvervoer (vrijwel) niet, sommige gebieden worden grijs maar ze bedienen in die zin een hele andere markt.

Dinsdag 28 mei 2019 - 19:51:20
Lovers83
Lovers83
Tja...De LM legpuzzel kan weer beginnen, ben benieuwd wat er allemaal niet op zijn plek staat
:-D
www.facebook.com

Dinsdag 28 mei 2019 - 20:21:53
Henk1619
Henk1619
Quote
wattman (di 28 mei 2019 08:47:10 www.somda.nl): Mensen die "de maas in de wet" kaart trekken... klok en klepel...
Jammer dat de gemoederen weer bij sommigen zo hoog oplopen dat men de "digitale roeptoeter" gaat hanteren.
Laten we ons tot de feiten beperken.
Juist ja, de gemoederen zijn blijkbaar bij jou zo hoog opgelopen dat je weer eens denkt op het niveau facebook te moeten reageren.

Voor mij is het OV gebruiken een keuze, ik ben niet zo stom geweest om me afhankelijk te maken van mensen die treinen en bussen besturen. En de goederenvervoerders konden eindelijk weer eens ongestoord door knallen. Niets dan lof dus voor de stakers, gaarne de rest van het jaar volhouden

Maar we me een beetje irriteert aan je reactie is dat je geen benul hebt van hoe het zit en vervolgens wel gaat roeptoeteren. Bij politieke stakingen wordt je niet beschermd door het stakingsrecht dus in feite illegaal. De vakbonden zoeken nu bewust een grijs gebied op door de stellen dat het invloed heeft op hun onderhandelingen met de werkgevers en dus een "normale" staking zou zijn. Op die manier kun je ook wel gaan staken als het BTW-tarief wordt verhoogd, of de energiebelasting enz enz enz.

Dinsdag 28 mei 2019 - 20:33:06
treinfan
treinfan
Quote
Overigens moet een kwestie niet te snel als politiek worden aangemerkt: in het arrest over de AOW-staking werd geoordeeld dat de verhoging van de AOW-leeftijd zodanig aan de onderhandelingspositie van de vakbonden raakte, dat ook dit mocht worden gezien als een belangengeschil.
Bron: www.fiatjustitia.nl

[Bezig met laden...]

Dinsdag 28 mei 2019 - 20:37:15
Henk1619
Henk1619
Quote
marvinkok (di 28 mei 2019 19:25:11 www.somda.nl): Eurobahn rijdt op die van Syntus/Keolis Nederland...
Helaas, de paden zijn aangevraagd op de NL licentie van "Keolis Deutschland GmbH & Co. KG".

Dinsdag 28 mei 2019 - 20:45:16
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Quote
b2py (di 28 mei 2019 19:36:44 www.somda.nl):
Quote
michaben (di 28 mei 2019 19:01:22 www.somda.nl):
Quote
b2py (di 28 mei 2019 18:08:07 www.somda.nl): Stakingsbreken mag niet, NS rijdt ook niet in België als ze daar staken
Het breken van een staking is volgens mij toch echt iets anders, het verbod gaat over het inzetten van (extern) personeel om werk van stakers over te nemen, en daar is hier geen sprake van. Als het stadsvervoer staakt rijdt de NS ook gewoon door binnen de stad, dus waarom zou NMBS de grens niet over mogen? Enige reden die ik me kan bedenken is wanneer het stationspersoneel staakt en het station daardoor niet geopend kan worden, dan mag NMBS niet zelf eigen personeel inzetten op het station.
Als NS breek je het staken van stadsvervoer (vrijwel) niet, sommige gebieden worden grijs maar ze bedienen in die zin een hele andere markt.
In het genoemde voorbeeld van het stakende stadsvervoer wordt doorgaans door het streekvervoer geen lokaal vervoer toegestaan in de stakende stad. Zo'n bus vanuit Duitsland naar Amsterdam komt op hetzelfde neer natuurlijk, op die manier bieden ze geen binnenlandse reismogelijkheden die de staking zouden breken.

Overigens reed de Valleilijn vandaag ook nagenoeg volledig, miste vanmiddag slechts één omloop (er kruiste niks vlak na Bnn). Best een bizar gezicht met maar één trein langs een perron op een vrijwel leeg station Amersfoort.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Dinsdag 28 mei 2019 - 20:52:30
Henk1619
Henk1619
Quote
treinfan (di 28 mei 2019 20:33:06 www.somda.nl):
Quote
Overigens moet een kwestie niet te snel als politiek worden aangemerkt: in het arrest over de AOW-staking werd geoordeeld dat de verhoging van de AOW-leeftijd zodanig aan de onderhandelingspositie van de vakbonden raakte, dat ook dit mocht worden gezien als een belangengeschil.
Bron: www.fiatjustitia.nl
Dat bedoelde ik met een grijs gebied. Maar goed dat kunnen we alleen onze volksvertegenwoordigers aanrekenen want die hebben verzuimd om duidelijke grenzen te stellen waardoor rechters nu maar een beetje eigen wetgever gaan spelen.

Ik zou het trouwens wat ruimer quoten, dit stond er nog voor:
Quote
Staking is in Nederland nergens in de wet geregeld, met uitzondering van een korte bepaling over uitzendkrachten in de WAADI. De regels omtrent het neerleggen van het werk en het aantrekken van een fluorescerend vakbondshesje halen we dus vooral uit de jurisprudentie. Het begon allemaal met het welbekende NS-arrest uit 1986 (NJ 1986, 688), waarbij de Hoge Raad staken toestond in Nederland op grond van artikel 6 lid 4 van het Europees Sociaal Handvest. Dat artikel luidt als volgt:

“(...) the right of workers and employers to collective action in cases of conflicts of interest, including the right to strike, subject to obligations that might arise out of collective agreements previously entered into.”

De Hoge Raad oordeelde dat dit artikel rechtstreekse werking had in Nederland en dat in casu de staking rechtmatig was, omdat zij werd gedekt door het ESH. Het moet hierbij wel gaan om belangengeschillen: een puur politieke kwestie of iets waarvoor een werknemer gewoon naar de rechter kan stappen, zoals de loonvordering van de V&D-werknemers, valt niet onder de dekking van het ESH.

Dinsdag 28 mei 2019 - 20:57:52
sjoerd
sjoerd
Ik heb nog eens goed gezocht naar de basis van deze staking. Henk1619 heeft immers wel gelijk dat de actie is gericht tegen de overheid (met haar regels omtrent de pensioenleeftijd en de pensioenopbouw en -uitbetaling) en niet zozeer tegen de eveneens in gebreke blijvende werkgevers inzake seniorenbeleid.
In dezen geldt voor de Hoge Raad, die erover oordeelt:
“(...) the right of workers and employers to collective action in cases of conflicts of interest, including the right to strike, subject to obligations that might arise out of collective agreements previously entered into.”
En:
“In de overwegingen van dit arrest over het stelsel van de art. 6 en G ESH en de verhouding tussen deze bepalingen ligt besloten dat de ‘spelregels’ niet langer een zelfstandige maatstaf zijn om te beoordelen of een collectieve actie rechtmatig is. De naleving daarvan is dus niet langer een zelfstandige voorwaarde voor die rechtmatigheid.”
En ten slotte:
Kortom: exit spelregels. Collectieve acties kunnen alleen worden beperkt door artikel G ESH, en niet door zelfverzonnen jurisprudentieregels. Het Comité bij het ESH kan eindelijk trots zijn op onze Hoge Raad, en werknemers en vakbonden kunnen voortaan sneller naar hun hesjes, megafoons, vlaggen, vuvuzela’s en spandoeken grijpen!
Wat mij betreft nog dit: ESH betekent: Europees Sociaal Handvest. En dat is kennelijk leidend, ook in het staken tegen de overheidsregels. En daar doet de Hoge Raad het mee, en daarmee zullen wij het ook moeten doen.

Dinsdag 28 mei 2019 - 21:35:38
PKP
PKP
Quote
Henk1619 (di 28 mei 2019 20:21:53 www.somda.nl): Op die manier kun je ook wel gaan staken als het BTW-tarief wordt verhoogd, of de energiebelasting enz enz enz.
Prima plan overigens

Dinsdag 28 mei 2019 - 21:45:25
daniel81
daniel81
Quote
b2py (di 28 mei 2019 19:36:44 www.somda.nl):
Quote
michaben (di 28 mei 2019 19:01:22 www.somda.nl):
Quote
b2py (di 28 mei 2019 18:08:07 www.somda.nl): Stakingsbreken mag niet, NS rijdt ook niet in België als ze daar staken
Het breken van een staking is volgens mij toch echt iets anders, het verbod gaat over het inzetten van (extern) personeel om werk van stakers over te nemen, en daar is hier geen sprake van. Als het stadsvervoer staakt rijdt de NS ook gewoon door binnen de stad, dus waarom zou NMBS de grens niet over mogen? Enige reden die ik me kan bedenken is wanneer het stationspersoneel staakt en het station daardoor niet geopend kan worden, dan mag NMBS niet zelf eigen personeel inzetten op het station.
Als NS breek je het staken van stadsvervoer (vrijwel) niet, sommige gebieden worden grijs maar ze bedienen in die zin een hele andere markt.

Stel er zijn in een dorp twee bakkers. Het personeel van de ene bakker staakt omdat ze ruzie hebben met de baas. Moet de andere bakker dan weigeren om brood te verkopen aan mensen die normaliter naar z'n concullega gaan? Of erger nog, mag-ie dan die dag helemaal geen brood verkopen?

Laatst bewerkt door daniel81 op Dinsdag 28 mei 2019 om 21:46:29

Dinsdag 28 mei 2019 - 21:53:11
b2py
b2py
Dat voorbeeld heeft echt helemaal niets met staken te maken..

Dinsdag 28 mei 2019 - 22:04:42
Henk1619
Henk1619
Ik ben wel benieuwd waarom je dat vindt?

Even platgeslagen koop je in beide gevallen een vergelijkbaar product bij een bedrijf uit dezelfde sector omdat de concurrent dat niet kan aanbieden wegens een staking.

Dinsdag 28 mei 2019 - 22:15:27
Henk1619
Henk1619
Quote
PKP (di 28 mei 2019 21:35:38 www.somda.nl):
Quote
Henk1619 (di 28 mei 2019 20:21:53 www.somda.nl): Op die manier kun je ook wel gaan staken als het BTW-tarief wordt verhoogd, of de energiebelasting enz enz enz.
Prima plan overigens
Van mij mag je en ik hoop dat je er je doel mee bereikt.

Maar dan nog ga ik je er op wijzen dat we dit land zo hebben georganiseerd dat daar wat democratisch gekozen instituten over gaan. En ook daar kun je wat van vinden, daar vind ik ook wel iets van en mogelijk zijn we het ook nog wel een beetje met elkaar eens maar helaas is de realiteit anders.

Dinsdag 28 mei 2019 - 22:21:23
Henk1619
Henk1619
Iets te vroeg gejuicht Sjoerd Het gaat hier om de spelregels die de hoge raad zelf had bedacht om de artikelen van ESH te beperken:
Quote
Naast artikel G, heeft de Nederlandse rechtspraak de zogenaamde ‘spelregels’ ontwikkeld in de jurisprudentie. Op grond van deze spelregels kunnen stakingen ook onrechtmatig worden verklaard. Het betreft hier de aanzegplicht en het ultimum remedium-beginsel.

De aanzegplicht houdt in dat een staking of collectieve actie van tevoren moet worden aangekondigd aan de werkgever. Dit dient een tweeledig doel: de werkgever moet maatregelen kunnen nemen om schade bij derden, zoals leveranciers, in te perken en hij moet de tijd krijgen om alsnog aan de eisen van de vakbond te voldoen. Het verschilt per geval wanneer de aanzegging als tijdig kan worden aangemerkt, maar een paar dagen van tevoren is in ieder geval voldoende. Als er herhaald wordt gestaakt, hoeft niet iedere actie opnieuw te worden aangezegd.

Het ultimum remedium-beginsel houdt in dat een staking een laatste strohalm moet zijn waar de vakbonden en werknemers zich aan vastklampen. Staken op de eerste dag van collectieve onderhandelingen is dus niet zo netjes: er moet eerst uitgebreid zijn onderhandeld, gediscussieerd, gepleit, gezweet, met papieren zijn gesmeten et cetera voordat de werknemers hun spandoeken kunnen gaan optuigen.
En daar was ESH dan weer niet zo van gecharmeerd:
Quote
Het Comité bij het ESH heeft echter zijn bedenkingen over de Nederlandse spelregels. Herhaaldelijk is ons land erop gewezen dat de enige manier waarop een staking verboden kan worden, die van artikel G ESH is. Andere regels zijn niet toegestaan
En dus kwam er deze uitspraak om die spelregels niet meer te hanteren (maar in vergelijkbare gevallen volgens de ESH hetzelfde te bereiken):
Quote
“In de overwegingen van dit arrest over het stelsel van de art. 6 en G ESH en de verhouding tussen deze bepalingen ligt besloten dat de ‘spelregels’ niet langer een zelfstandige maatstaf zijn om te beoordelen of een collectieve actie rechtmatig is. De naleving daarvan is dus niet langer een zelfstandige voorwaarde voor die rechtmatigheid.”

De Hoge Raad formuleerde nog enkele omstandigheden waardoor een staking alsnog onrechtmatig kan worden, ook al is zij gedekt door artikel 6 lid 4 ESH.
Ten eerste is er artikel G ESH. Een staking kan alsnog onrechtmatig zijn, als de schade bij derden te groot is. Op grond van dit artikel kan een staking dus alsnog beperkt of verboden worden. Een voorbeeld is de staking bij AkzoNobel, die door de rechter werd gematigd. Bij een volledige staking zou het gevaar voor het milieu en de volksgezondheid te hoog worden. De rechter wilde dan weer geen onevenredige inbreuk op de belangen van derden aannemen bij de recente staking bij Brinks, omdat door het niet vullen van geldautomaten de veiligheid niet in het geding kwam en de samenleving niet werd ontwricht.
Zo nu hebben we het artikel bijna helemaal gequote

Deze is in iets begrijpelijker taal: www.clintlegal.nl

Dinsdag 28 mei 2019 - 22:55:46
Dre
Dre
Quote
PKP (di 28 mei 2019 21:35:38 www.somda.nl):
Quote
Henk1619 (di 28 mei 2019 20:21:53 www.somda.nl): Op die manier kun je ook wel gaan staken als het BTW-tarief wordt verhoogd, of de energiebelasting enz enz enz.
Prima plan overigens
Je verwart staken blijkbaar met een ander woord dat met -st- begint, namelijk stemmen. Staken doe je eventueel als je het collectief niet eens bent met je werkgever en daar niet uit komt, stemmen om aan te geven welke kan het volgens jou op moet gaan omtrent politieke kwesties van algemene aard, zoals de verhoging van de AOW-leeftijd. Als iemand dan gaat staken om een politiek doel te bereiken doet de vakbond zich voor als iets wat het niet is: een politieke partij (zonder enige democratische legitimatie). Als het bevriezen van de AOW-leeftijd een meerderheid zou hebben binnen de Nederlandse bevolking dan is het aannemelijk dat partijen die dat voorstaan de meerderheid hebben. Nu probeert een politieke minderheid de zaak te gijzelen om hun zin door te drijven en dat gaat mij een burg te ver.

Nu weet ik dat het m.n. in de afgelopen 18 jaar heel normaal is om te roeptoeteren dat onze democratie niet werkt en dat we 'naar de burgers moeten gaan luisteren', maar dat is een totaal andere discussie.

Dinsdag 28 mei 2019 - 23:24:15
sjoerd
sjoerd
Beste Henk1619: Ik juich niet, hoor. Ik heb alleen gezocht naar een kader om te snappen waarom je de staking niet op zijn plek vind, al heb je er dan zelf enig voordeel van in je diensturen. Dat kader over de ESH (en wat de Hoge Raad daarmee doet bij het beoordelen van de rechtmatigheid van de staking) heb ik kort feitelijk weergegeven.
Op een forum mogen er ook meningen verkondigd worden. Over meningen behoef je het niet eens te zijn, en zonder feiten kun je je geen mening vormen. Zonder meningen kun je je wel een idee over de feiten vormen.

Dinsdag 28 mei 2019 - 23:30:42
mren
mren
Quote
PKP (di 28 mei 2019 21:35:38 www.somda.nl):
Quote
Henk1619 (di 28 mei 2019 20:21:53 www.somda.nl): Op die manier kun je ook wel gaan staken als het BTW-tarief wordt verhoogd, of de energiebelasting enz enz enz.
Prima plan overigens
De BTW-verhoging is overigens (ruim) gecompenseerd door de verlaging van de inkomstenbelasting, maar dat "vergeten" de personen die hierover klagen vaak te vermelden.

Woensdag 29 mei 2019 - 01:01:48
maarten83
maarten83
Dat valt reuze mee. Ja wellicht het box 1 tarief.

Woensdag 29 mei 2019 - 06:17:23
nohab
nohab
Flickr bvisser
Quote
daniel81 Stel er zijn in een dorp twee bakkers. Het personeel van de ene bakker staakt omdat ze ruzie hebben met de baas. Moet de andere bakker dan weigeren om brood te verkopen aan mensen die normaliter naar z'n concullega gaan? Of erger nog, mag-ie dan die dag helemaal geen brood verkopen?
Het zou stakingsbreking zijn als bij die eerste bakker voor die ene dag andere mensen in de bakkerij zouden staan. Die tweede bakker heeft er niets mee te maken en mag gewoon verkopen.

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Woensdag 29 mei 2019 - 09:20:04
mren
mren
Quote
maarten83 (wo 29 mei 2019 01:01:48 www.somda.nl): Dat valt reuze mee. Ja wellicht het box 1 tarief.
Haal je nu schijven en boxen door elkaar?

Woensdag 29 mei 2019 - 09:53:12
Henk1619
Henk1619
Quote
sjoerd (di 28 mei 2019 23:24:15 www.somda.nl): Beste Henk1619: Ik juich niet, hoor. Ik heb alleen gezocht naar een kader om te snappen waarom je de staking niet op zijn plek vind, al heb je er dan zelf enig voordeel van in je diensturen. Dat kader over de ESH (en wat de Hoge Raad daarmee doet bij het beoordelen van de rechtmatigheid van de staking) heb ik kort feitelijk weergegeven.
Op een forum mogen er ook meningen verkondigd worden. Over meningen behoef je het niet eens te zijn, en zonder feiten kun je je geen mening vormen. Zonder meningen kun je je wel een idee over de feiten vormen.
Het ging me er ook niet om of we van mening verschillen of mogen verschillen. Je had alleen zo selectief gequote dat de essentie een beetje verloren was gegaan. Daardoor zouden de wat minder oplettenden het kunnen opvatten als: alle remmen los, staken kan ongelimiteerd zonder gevolgen.

En van die staking heb ik geen voordelen en geen nadelen maar zie wel wat positieve effecten

Als je wilt snappen waarom ik de staking niet op zijn plek vind:
1) stakingsrecht is bedoeld om een zeker machtsevenwicht te creëren tussen werkgevers en werknemers, als je het gaat misbruiken voor iets anders dan zet je dat recht op het spel
2) als je jezelf belangrijker vind dan de democratische instituten dan wil je dus gewoon een linkse dictatuur, een soort Venezuela aan de Noordzee
3) de hele pensioendiscussie gaat om het maken van een keuze. Of je gaat meer premie betalen (inclusief bijbetalen wat je in het verleden te weinig hebt bijgedragen), of je krijgt een lagere pensioenuitkering of je herstelt de balans tussen het bijdragen en onttrekken van geld aan het systeem door te schuiven met de pensioenleeftijd. De vakbonden willen helemaal niet kiezen en blazen daarmee het systeem op voor de volgende generaties

Woensdag 29 mei 2019 - 10:40:47
sjoerd
sjoerd
Inderdaad is staken een middel om werkgevers en werknemers nader tot elkaar te brengen. In het verleden is er echter ook gestaakt om al of niet gewilde overheden op de knieën te krijgen, en met effect, zou ik zeggen. Of dat op dit moment het juiste middel is, kan ik nog niet beoordelen; het is in elk geval toegelaten.
Van deze staking, die in elke andere bedrijfstak zou kunnen plaatsvinden, gaat in elk geval een signaal uit dat er door werkgevers en overheden iets moet worden gedaan aan seniorenbeleid. Wat daarbij een zwaar beroep is, zal een lastige vraag zijn: elk denkt aan zijn eigen baan. Onderwijs geven is anders zwaar dan stenen leggen. En beide beroepen kunnen door extra avondwerk zwaar zijn. Ik maakte in het voortgezet en hoger onderwijs regelmatig weken van meer dan 60 uur in een baan van 40 uur, maar mijn stukadoor maakt die 60 uren per week ook!
De pensioenpotten zijn meer dan goed gevuld. Uiteindelijk maakt het niet uit hoeveel werkenden die pot vullen en voor wie dat geld dan straks is. Wat wel uitmaakt is hoeveel je als samenleving aan nationaal product opbrengt; en dat kan immers ook door robots gebeuren, of door als land (eerlijke) handel te drijven. En de overheid is er wat stug in door die potten te blijven koesteren.
We zullen zien wat het oplevert.

Woensdag 29 mei 2019 - 11:23:12
jeanne
jeanne
Quote
mren (di 28 mei 2019 23:30:42 www.somda.nl):
De BTW-verhoging is overigens (ruim) gecompenseerd door de verlaging van de inkomstenbelasting, maar dat "vergeten" de personen die hierover klagen vaak te vermelden.
Maar dan ook alleen als je echt iets te besteden hebt. Voor diegene met een smalle beurs hakt de BTW verhoging er wel degelijk behoorlijk in. Overigens, we dwalen nu wel heel erg af van ons vertrouwde rail gebeuren op Somda!

Jeanne Kok

Woensdag 29 mei 2019 - 13:53:51
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Twitter Blostrupmoen Youtube SleutelMan Flickr sleutelman
De discussie is klaarblijkelijk wel levend (dat is mooi) en tot nu toe ook prima qua toon. Ik ben het wel eens met jeanne dat het wel een beetje offtopic gaat voor Somda, maar er is denk ik moeilijk een alternatief voorhanden, behalve dat dan het misschien nog in Ditjes&Datjes zou passen.

Woensdag 29 mei 2019 - 16:04:38
AlbertP
AlbertP
Quote
jeanne (wo 29 mei 2019 11:23:12 www.somda.nl):
Quote
mren (di 28 mei 2019 23:30:42 www.somda.nl):
De BTW-verhoging is overigens (ruim) gecompenseerd door de verlaging van de inkomstenbelasting, maar dat "vergeten" de personen die hierover klagen vaak te vermelden.
Maar dan ook alleen als je echt iets te besteden hebt. Voor diegene met een smalle beurs hakt de BTW verhoging er wel degelijk behoorlijk in. Overigens, we dwalen nu wel heel erg af van ons vertrouwde rail gebeuren op Somda!
Voor veel mensen komt daar de gestegen energiebelasting nog bij, dus met elkaar is er een hoop geschoven met vaak weinig resultaat.

Het voorbeeld van de bakker gaat ook niet helemaal op hier. Als de bakkersmedewerkers een CAO zouden hebben (hebben ze misschien ook wel?) dan zou de vakbond de medewerkers van beide bakkers oproepen om te staken.

Woensdag 29 mei 2019 - 17:17:20
daniel81
daniel81
Staken hoeft niets te maken te hebben met CAO's, het kan ook een conflict zijn met je eigen werkgever. Zo is er in het verleden bij Syntus wel eens gestaakt (of is er in elk geval een stakingsdreiging geweest) omdat het niet-Achterhoekse personeel vond dat ze te weinig medezeggenschap hadden. En dan gaat het bakkerverhaal weer prima op.
In OV-land kan hetzelfde gebeuren bijvoorbeeld bij een conflict tussen Breng-personeel en hun werkgever, waarbij de BRENG-treinen niet rijden tussen Ah en Dtc en Arriva niet verplicht is om dan ook z'n treinen stil te zetten. Dat het Arriva-personeel uit loyaliteit wellicht zal weigeren om te gaan rijden is dan weer een ander verhaal.
En- om op de oorspronkelijke vraag terug te komen, mag de NMBS dus ook gewoon tot Mt rijden (mits men daar regulier eigen personeel op heeft, niet als dat normaal door Nederlanders wordt uitgevoerd zoals in het verleden het geval was, en dat men die dan voor de gelegenheid vervangt door Belgen). Daarbij mogen ze tussen Mtr en Mt zelfs reizigers meenemen die anders met Arriva waren meegereisd. Of zit ik er nu echt naast?

Woensdag 29 mei 2019 - 20:17:41
b2py
b2py
Quote
Henk1619 (di 28 mei 2019 22:04:42 www.somda.nl): Ik ben wel benieuwd waarom je dat vindt?

Even platgeslagen koop je in beide gevallen een vergelijkbaar product bij een bedrijf uit dezelfde sector omdat de concurrent dat niet kan aanbieden wegens een staking.
Ruzie met je baas is geen reden om te staken.

Woensdag 29 mei 2019 - 20:19:30
jordibont
jordibont
Quote
daniel81 (wo 29 mei 2019 17:17:20 www.somda.nl): Staken hoeft niets te maken te hebben met CAO's, het kan ook een conflict zijn met je eigen werkgever. Zo is er in het verleden bij Syntus wel eens gestaakt (of is er in elk geval een stakingsdreiging geweest) omdat het niet-Achterhoekse personeel vond dat ze te weinig medezeggenschap hadden. En dan gaat het bakkerverhaal weer prima op.
In OV-land kan hetzelfde gebeuren bijvoorbeeld bij een conflict tussen Breng-personeel en hun werkgever, waarbij de BRENG-treinen niet rijden tussen Ah en Dtc en Arriva niet verplicht is om dan ook z'n treinen stil te zetten. Dat het Arriva-personeel uit loyaliteit wellicht zal weigeren om te gaan rijden is dan weer een ander verhaal. ...
Of zit ik er nu echt naast?
Dat klopt, maar wat dan weer niet mag is dat Breng Arriva vraagt om extra treinen in te leggen vanaf Dtc ofzo.
Daarnaast mogen werkgevers ook niet preventief meer machinisten oproepen om vervallen diensten te kunnen invullen. Daarom vond ik het zo bijzonder dat Keolis op Zp - Hgl - Odz en Hgl - Bh, precies op voorhand kon zeggen welke ritten zouden rijden, want het personeel hoeft van te voren de werkgever niet te vertellen te gaan staken.

Laatst bewerkt door jordibont op Woensdag 29 mei 2019 om 20:21:15

Donderdag 30 mei 2019 - 12:50:05
Henk1619
Henk1619
Quote
sjoerd (wo 29 mei 2019 10:40:47 www.somda.nl): Inderdaad is staken een middel om werkgevers en werknemers nader tot elkaar te brengen. In het verleden is er echter ook gestaakt om al of niet gewilde overheden op de knieën te krijgen, en met effect, zou ik zeggen.
Tsja, je kunt ook gaan staken om kabouters die oranje puntmutsen met paarse stippen dragen op de knieën te krijgen. Alleen hoef je dan niets te verwachten van het stakingsrecht.
Quote
sjoerd (wo 29 mei 2019 10:40:47 www.somda.nl): Van deze staking, die in elke andere bedrijfstak zou kunnen plaatsvinden, gaat in elk geval een signaal uit dat er door werkgevers en overheden iets moet worden gedaan aan seniorenbeleid.
Je blijft maar herhalen dat werkgevers niets doen aan seniorenbeleid. Die zul je vast gaan vinden als je goed zoekt maar ik zie toch voornamelijk (grote) bedrijven die aan oudere werknemers allerlei voordeeltjes bieden: van extra vrije dagen en geen nachtdiensten tot 60% werken voor 95% salaris. En bij dat soort bedrijven is vervolgens gewoon gestaakt tegen het overheidsbeleid.

Seniorenbeleid kun je gewoon inbrengen bij CAO onderhandelingen, en als je er dan niet uitkomt kun je een "normale" staking organiseren zodat je alleen de bedrijven raakt die het niet willen regelen.
Quote
sjoerd (wo 29 mei 2019 10:40:47 www.somda.nl): De pensioenpotten zijn meer dan goed gevuld. Uiteindelijk maakt het niet uit hoeveel werkenden die pot vullen en voor wie dat geld dan straks is.
Die pensioenpotten zijn meer dan goed gevuld doordat er lange tijd heel veel mensen er geld in hebben gestopt en maar weinig met pensioen waren. Zodra dat omkeert lopen die potten net zo hard weer leeg. Als het niet uit maakt voor wie dat geld dan straks is dan kunnen we ook de generatie die nog lid is van een vakbond wat minder geven, of maakt het dan ineens wel uit?

Die argumentatie dat er geld genoeg in de pensioenpotten zit en er dus geen probleem is hoor je wel vaker. Daar hebben mensen naar gekeken de er veel meer verstand van hebben dan jij en ik. En die hebben geconcludeerd dat er wel een probleem is. Van mij mag je dat ter discussie stellen en uiteraard kunnen er nieuwe inzichten zijn waaruit blijkt dat er geen probleem is. Ik vrees alleen dat als nieuw onderzoek weer gaat uitwijzen dat er wel een probleem is de vakbonden nog steeds geen keuze willen maken uit de mogelijke oplossingsrichtingen.

Donderdag 30 mei 2019 - 12:51:14
Henk1619
Henk1619
Quote
b2py (wo 29 mei 2019 20:17:41 www.somda.nl):
Quote
Henk1619 (di 28 mei 2019 22:04:42 www.somda.nl): Ik ben wel benieuwd waarom je dat vindt?

Even platgeslagen koop je in beide gevallen een vergelijkbaar product bij een bedrijf uit dezelfde sector omdat de concurrent dat niet kan aanbieden wegens een staking.
Ruzie met je baas is geen reden om te staken.
Heel scherp