Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Prorail: 35 miljard in modernisering stations

Woensdag 24 apr 2019 - 17:12:58
zoek34
zoek34
Excuses als er hiervoor al een topic over is, ik heb die niet kunnen vinden.

www.nu.nl

Prorail gaat 3,5 miljard euro investeren voor de modernisering van de 402 bestaande stations. Hierbij o.a. lightgevende tegels in het perron, etc

Daarnaast wordt er gesproken over ruimte voor potentieel 20 nieuwe stations (waarbij sommige gemeentes ook een aanvraag hebben gedaan?).



Weet iemand waar dan potentieel nieuwe stations kunnen komen, ikzelf kom op het volgende lijstje:
- Woerden Molenvliet
- Lelystad Zuid
- Zwolle Zuid
- Stadskanaal
- Bathmen
- Oss Oost
- s'Hertogenbosch Noord
- Eindhoven Acht
- Baexem
- Haelen
- Bergen op Zoom Zuid
- Ede West
- Leiden Noord/Warmond
- Lisse

Bestaande station, maar nieuw tbv reguliere dienst:
- Heerenveen Ijsstadion

Laatst bewerkt door zoek34 op Woensdag 24 apr 2019 om 17:17:30

Woensdag 24 apr 2019 - 17:23:31
b2py
b2py
NU verwoord het verkeerd, het is niet ProRail gaat maar ProRail wilt.

Woensdag 24 apr 2019 - 18:12:21
jor[D]1
jor[D]1
Flickr jorD1
Bij een vergelijkbaar bericht in de telegraaf staat een kaartje met stations. Met hele kleine lettertjes erbij dat er niks zeker is.

www.telegraaf.nl

Woensdag 24 apr 2019 - 18:13:42
mren
mren
NRC plaatst geen nieuwsbericht hierover. Onderbouwing:

Bericht: 'ProRail investeert miljarden in stations'
Brengen we niet omdat: Voorbarige berichtgeving

Toelichting: ProRail staat op het punt om een groot aantal stations een opknapbeurt te geven, meldden verschillende media woensdag. Het meubilair wordt vernieuwd, er komt nieuwe verlichting en er worden nieuwe liften geïnstalleerd. Bovendien, zo was op diverse sites te lezen, komen er twintig tot dertig nieuwe stations bij.

Aanleiding voor de berichtgeving blijken twee studies die ProRail woensdag gepresenteerd heeft. Het bedrijf denkt daarin na over de toekomst van de Nederlandse stations, die bijvoorbeeld voorzien kunnen worden van paden die zonne-energie opwekken en een hardloopbaan op het dak. ProRail hoopt zich met de stukken voor te bereiden op de toekomst, maar concrete nieuwe plannen zijn het niet.

Aan de modernisering van de bestaande stations wordt al lang gewerkt. Daarin zijn woensdag ook geen noemenswaardige nieuwe ontwikkelingen te melden. Hetzelfde geldt voor de bouw van tientallen nieuwe stations. Daarbij gaat het om een lijst van stations die ProRail graag gebouwd zou zien, maar waar nog afspraken over gemaakt moeten worden met onder meer overheden en de NS, of om stations waar al (jaren) voorbereidingen voor getroffen worden.

De lijst met stations die ProRail zou willen bouwen, is voortdurend aan verandering onderhevig, laat een woordvoerder weten. Sommige zullen niet gebouwd worden. Op andere plekken komen wellicht stations die nu nog niet zijn ingetekend.

Voor het zover bekend is zal het bedrijf ook de financiering nog rond moeten krijgen. De benodigde 3,5 miljard euro is namelijk ook nog niet binnen.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Woensdag 24 apr 2019 - 18:13:48
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Quote
b2py (wo 24 apr 2019 17:23:31 www.somda.nl): NU verwoord het verkeerd, het is niet ProRail gaat maar ProRail wilt.
Verwoord het dan meteen zelf ook goed: ProRail wil, niet wilt.
onzetaal.nl

Woensdag 24 apr 2019 - 20:38:54
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Quote
jor[D]1 (wo 24 apr 2019 18:12:21 www.somda.nl): Bij een vergelijkbaar bericht in de telegraaf staat een kaartje met stations. Met hele kleine lettertjes erbij dat er niks zeker is.

www.telegraaf.nl
Opvallend op dat kaartje is ook wel station Amersfoort De Hoef... daar ligt Amersfoort Schothorst al, of willen ze er nog een stop bij op de lijn naar Apeldoorn?

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Woensdag 24 apr 2019 - 21:36:10
broek53
broek53
Ik zou dat kaartje beslist niet al te serieus nemen. Het is een opgewarmde prak van stations die ooit wel eens onderzocht zijn en er - tot nu toe - niet zijn gekomen, meestal bij gebrek aan verwachte klandizie, of niet-inpasbaarheid zoals die "tramhaltes" rond Utrecht C. Ik kan mij ook slecht voorstellen dat stations als Baexem en andere perifere bedoeningen veel zullen bijdragen aan het oplossen van het landelijke mobiliteitsprobleem. Aan één Heerlen De Kissel zal men toch wel genoeg hebben.
En, zoals zo vaak bij deze CEO: Pier gaat er niet over (al mag hij best een visie hebben natuurlijk), hij beslist het niet (verre van dat) en hij betaalt het niet (daarom beslist hij het ook niet). Na de snelle IC's (die er natuurlijk ook moeten komen) zijn nu de stations aan de beurt. Volgens mij hoort het tot het beleid: elke maand een steen in de vijver over een positief onderwerp.

Verder geen aandacht aan besteden, zou ik zeggen.

Woensdag 24 apr 2019 - 23:01:21
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
De opsomming (kaart) die De Telegraaf had was ronduit lachwekkend: op de lijn Gn-Nsch stonden achtereenvolgend Duurkenakker, Wildervank en Winschoten ingetekend (geografisch schort er dus ergens wat bij die mensen, daarnaast komen de eerste twee er niet en Winschoten heeft al pakweg 150 jaar een station...)

Woensdag 24 apr 2019 - 23:09:42
broek53
broek53
en Sappemeer Oost gaat zelfs dicht..

Donderdag 25 apr 2019 - 00:44:11
waalkade
waalkade
Oss Oost zullen ze Berghem mee bedoelen.
Daar lag in de tijd van de enkelsporigheid O-Wc ooit een inhaalspoor.

Donderdag 25 apr 2019 - 01:24:15
jeanne
jeanne
Bij de diverse lokale overheden in de plaatsen van genoemde stations was men dan ook zeer verbaast over dit zeer voorbarig bericht dat er stations aan zitten te komen. (volgens de Stentor o.a. Staphorst en Lelystad)

Jeanne Kok

Donderdag 25 apr 2019 - 06:08:06
VIRMm1
VIRMm1
Ik meen dat er ook een station Berkel-Enschot (Tilburg Oost) op de planning stond.

Donderdag 25 apr 2019 - 07:16:40
broek53
broek53
De Volkskrant van vandaag fileert de berichten van gisteren tot wat ze zijn: oudbakken nieuws en een slag in de lucht. Het kaartje en de opsomming dateren al uit 2014, ProRail gaat er niet over, een aantal van die haltes is al afgeserveerd of in de ijskast gezet en hoe dan ook hebben de 3,5 miljard euro die ook genoemd worden, niets met nieuwbouw te maken. Gewoon diep ademhalen en het "nieuws" verder negeren, dus.

Donderdag 25 apr 2019 - 07:17:30
PeterJ
PeterJ
Van al die extra stopstations worden IC's ook niet bepaald sneller door Sprinters die nog langer gaan doen over een bepaald traject. Of er moeten behalve stations ook nog wat spoortjes worden bijgebouwd.

Donderdag 25 apr 2019 - 08:54:16
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Grubbenvorst is idd al afgeschoten....

Donderdag 25 apr 2019 - 12:33:55
abcde
abcde
… zullen we de titel van deze discussie wijzigen naar 3,5 miljard ipv. 35 miljard ? Of wil Pier zover ??

Donderdag 25 apr 2019 - 12:56:02
sjoerd
sjoerd
Quote
gvttreinen (do 25 apr 2019 08:54:16 www.somda.nl): Grubbenvorst is idd al afgeschoten....
Bijna alle haltes zijn ooit (meermaals) afgeschoten en degene die wel zijn gebouwd, zijn later dus weer in beeld gekomen. Zo gaat dat nu eenmaal: er zijn zoveel redenen om iets wel/niet of nog niet te doen.
Aardig voorbeeld is Breda-Prinsenbeek. Jaren achtereen nog niet verwezenlijkt omdat er zogenaamd geen ruimte was in de dienstregeling. Ik zal u de details besparen.

Donderdag 25 apr 2019 - 15:06:53
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Dat laatste lijkt mij de grootste kulargument, je bouwt een halte omdat er behoefte voor is, niet omdat het in de dienstregeling past!
Dan bouw je desnoods de dienstregeling om de nieuwe halte heen.
Je klanten zijn namelijk de (aspirant) reizigers, niet de treinen!

Donderdag 25 apr 2019 - 15:19:08
broek53
broek53
Dat lijkt mij dan weer een gevaarlijke redenering. Je gaat geen dienstregeling van IC's verzieken waarin een paar duizend man reizen om een halte voor een paar honderd reizigers te kunnen openen. Daarnaast is een vervoerder vaak helemaal niet zo tuk op nieuwe haltes, omdat het de toch al onrendabele stoptreinen alleen maar minder rendabel pleegt te maken.

Donderdag 25 apr 2019 - 16:15:32
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Twello is een aardig voorbeeld, NS(R) liet deze best grote plaats links liggen maar toen de Provincie de portemonnee opentrok voor een halte en financiering stoptreindienst, toen kon het wel (en behoefde de IC's geen grote aanpassingen in de drgl)

Een weg wordt immers aangelegd omdat er behoefte aan is, niet omdat er wat asfalt over is (Oke, een wat kromme vergelijking maar toch)

Vrijdag 26 apr 2019 - 12:12:44
hw1969
hw1969
Twitter hanswesterink Facebook hanswesterink Flickr 32807552@N03
Quote
gvttreinen (do 25 apr 2019 08:54:16 www.somda.nl): Grubbenvorst is idd al afgeschoten....
En om in het Limburgse te blijven: de ProRail-studie naar het heropenen van Haelen en / of Baexem is in het tweede kwartaal van 2017 afgerond en vervolgens zijn deze ideeën door GS afgevoerd van de Railagenda Limburg.

Laatst bewerkt door hw1969 op Vrijdag 26 apr 2019 om 12:12:59