Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Amnesty International Write for Rights-trein

Vrijdag 23 nov 2018 - 18:32:22
DDZ7504
DDZ7504
Flickr ddz7504
Op maandag 10 december zal Railexperts de Amnesty International Write for Rights-trein rijden. De trein zal bestaan uit Rheingold-rijtuigen. De dienstregeling is als volgt (sporen tussen haakjes), op plaatsen met "event" erachter wordt een event gehouden;

Asd 9:16 / 9:45 (13a) - openingsevent
Ledn 10:26 / 10:36 (9a)
Gv 10:47 / 11:38 (1) - event
Ut 12:55 / 13:01 (12)
Ah 13:47 / 13:52 (4)
Dv 14:33 / 14:44 (3a)
Zl 15:03 / 15:09 (8)
Amf 15:52 / 16:17 (4a) - event
Ut 16:34 / 16:37 (8)
Gdm 16:55 / 17:02 (4b)
Ht 17:19 / 17:25 (6b)
Bd 17:56 / 18:00 (8)
Rtd 18:29 / 18:32 (8) (Bd-Rtd in 29 minuten is 3 min sneller dan de 1900 dat vroeger deed, maar zonder stop in Ddr kán het wel).
Gv 18:51 / 19:28 (1) - event
Hlm 19:56 / 19:58 (1)
Asd 20:29 (2b)

Bron; www.amnesty.nl

PS: toegangs- en vervoersbewijs is gratis te verkrijgen via de site

Laatst bewerkt door DDZ7504 op Vrijdag 23 nov 2018 om 19:10:38

Hallo!

Vrijdag 23 nov 2018 - 21:27:42
cuneo56
cuneo56
Rheingold is helaas een misbruikte term geworden, er wordt onder die naam ook b.v. een trein verkocht waarvan nauwelijks één rijtuig echt ooit in die trein heeft gereden( 2e klas Bm's waarvan de ramen open kunnen bijvoorbeeld).
Het zal me benieuwen welke er hiervoor wordt ge/mis bruikt

Zaterdag 24 nov 2018 - 08:33:08
mattie
mattie
Op de website spreekt men wel over restauratie en panoramarijtuig.

Zaterdag 24 nov 2018 - 11:10:27
DDZ7504
DDZ7504
Flickr ddz7504
En het zouden allemaal 1e-klasse rijtuigen zijn.

Hallo!

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Zaterdag 24 nov 2018 - 16:06:56
wouterder
wouterder
Flickr wouterder
Maar de term "Rheingold" valt nergens terug te vinden.

Zaterdag 24 nov 2018 - 16:45:03
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Dan moet je toch nog maar eens gaan lezen...
Quote
Over de historische trein

De Write for Rights-trein die maandag 10 december door Nederland rijdt is de Rheingold. (...)

Zaterdag 24 nov 2018 - 16:45:43
wilcot
wilcot
De Write for Rights-trein die maandag 10 december door Nederland rijdt is de Rheingold.
Dit is de geciteerde tekst vanaf de website

Laatst bewerkt door wilcot op Zaterdag 24 nov 2018 om 16:46:26

Zaterdag 24 nov 2018 - 22:44:21
mat64Hidde
mat64Hidde
Twitter MeneerTr Youtube meneerenmevrouwtrein
Wordt er gereden via de HSL of via Ddr?

Zaterdag 24 nov 2018 - 22:59:08
DDZ7504
DDZ7504
Flickr ddz7504
Rheingold rijtuigen zijn verre van toegelaten op de HSL en Railexperts bezit geen locomotieven die de HSL op kunnen (wellicht dat een 186 van KRE of HSLN het fysiek kan maar alsnog niet mag i.v.m. software en afwijkende toelatingssnelheid) dus ik zeg met grote zekerheid via Ddr

W.b. de andere mogelijke routevariaties, vermoedelijk zal de trein vanuit Asd via Shl naar Ledn rijden (vertrek van 13a uit Asd, en anders had deze praktisch in het pad van de 2139 gezeten) en via via heb ik gehoord dat er op Gv kopgemaakt wordt en dat er via Ztm-Gd naar Ut gereden wordt.

Hallo!

Zondag 25 nov 2018 - 14:11:06
HZwoferink
HZwoferink
Twitter HZwoferink Facebook HZwoferink Youtube Betuweroute99 Flickr Betuweroute100
Dat is een beetje onzin wat je meld. De rijtuigen zijn RIC toegelaten en kunnen door heel Europa worden ingezet, dus ook via de HSL. Daar hebben de bakken in theorie geen aparte toelating voor nodig. (Nu zal daar in praktijk wel weer iets nutteloos voor verzonnen zijn waardoor het niet mag, NS wil natuurlijk geen concurrentie...) In Duitsland rijden ze rustig ermee over de SFS tussen Hannover en Würzburg en verder naar het zuiden om een voorbeeld te noemen. Met 160 km/h kunnen ze net zo snel als de IC Direct.

Laatst bewerkt door HZwoferink op Zondag 25 nov 2018 om 14:29:17

Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink

Zondag 25 nov 2018 - 15:13:00
broek53
broek53
NS heeft niets te maken met toelatingen tot de HSL, althans: het bedrijf heeft er alleen maar last van. En RIC-rijtuigen zijn nergens zomaar toegelaten op een HSL.

Zondag 25 nov 2018 - 15:46:58
Henk1619
Henk1619
En om maar gelijk helemaal een einde te maken aan de zinloze discussie dat je met een trein voor een klant die vooral zijn best doet om zo lang mogelijk onderweg te zijn ineens via de HSL zou gaan rijden voor een paar minuten tijdswinst: het veiligheidscertificaat van RXP staat rijden op de HSL-Zuid niet toe. Alleen NS Int en DB Cargo mogen daar reizigers vervoeren.

Zondag 25 nov 2018 - 16:49:37
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Effe een klein zijstapje.
Onder wie z'n attest rijden eurostar en thalys dan over de HSL ?
Ik neem aan onder hun eigen attest,of is dat voor het NL deel dan ook onder de vlag van DBC of NSI ?

Verder maakt het niet veel uit dat men vanuit Bd ri Rtd rijd via Ddr,want qua licht valt er toch geen foto van te maken,hooguit een fillumpie vanaf een perron waar t licht voldoende is
En dan is nog maar de vraag hoeveel je kan zien van het passeren van die toch wel aparte trein.

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Zondag 25 nov 2018 - 19:31:46
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Allemaal NS International.

Zondag 25 nov 2018 - 19:36:16
Henk1619
Henk1619
Er wordt hier op de vergunning van NS Internationaal gereden. THY Factory S.A. is alleen toegelaten in Frankrijk en Belgie, Eurostar International Ltd. in Belgie, Frankrijk, kanaaltunnel en het Verenigd Koninkrijk.

Zondag 25 nov 2018 - 20:01:38
mren
mren
Quote
phantom (zo 25 nov 2018 16:49:37 www.somda.nl):
En dan is nog maar de vraag hoeveel je kan zien van het passeren van die toch wel aparte trein.
Als je echt belangstelling hebt voor aparte treinen, moet je geduld hebben tot 1 november. Dan rijdt er een Orient Express Amsterdam-Venetië.

Zondag 25 nov 2018 - 21:36:34
cuneo56
cuneo56
Quote
Henk1619 (zo 25 nov 2018 19:36:16 www.somda.nl): Er wordt hier op de vergunning van NS Internationaal gereden. THY Factory S.A. is alleen toegelaten in Frankrijk en Belgie, Eurostar International Ltd. in Belgie, Frankrijk, kanaaltunnel en het Verenigd Koninkrijk.
Het betreft niet het rijden op iemand ander z'n vergunning, Thalys en Eurostar zijn in Nederland gewoon treinen van NS Internationaal

Dinsdag 27 nov 2018 - 08:38:25
Chrisdb
Chrisdb
Quote
cuneo56 (zo 25 nov 2018 21:36:34 www.somda.nl):
Quote
Henk1619 (zo 25 nov 2018 19:36:16 www.somda.nl): Er wordt hier op de vergunning van NS Internationaal gereden. THY Factory S.A. is alleen toegelaten in Frankrijk en Belgie, Eurostar International Ltd. in Belgie, Frankrijk, kanaaltunnel en het Verenigd Koninkrijk.
Het betreft niet het rijden op iemand ander z'n vergunning, Thalys en Eurostar zijn in Nederland gewoon treinen van NS Internationaal
Sorry voor offtopic:
Thalys is eigendom van Thalys International, een vervoerder met als aandeelhouders SNCF (60%) en NMBS (40%). Feitelijk is NS International met Thalys Nederland slechts een partner voor het rijden onder attest; Thalys International huurt daarnaast - correct me if I'm wrong - personeel in van NS International die de ritten verzekerd tussen Amsterdam Centraal en Brussel Zuid. Datzelfde geldt voor Eurostar; Eurostar en Thalys worden overigens vanuit één ProductEenheid (PE) binnen NSI bediend.

Hebben THY en Eurostar trouwens nooit geprobeerd om een autonome toelating te krijgen in NL of zijn de banden met NSI dusdanig goed?

Laatst bewerkt door Chrisdb op Dinsdag 27 nov 2018 om 08:39:17

Dinsdag 27 nov 2018 - 17:31:26
cuneo56
cuneo56
Ik kan niet anders dan m'n antwoord herhalen.
Thalys was in eerste instantie een product van 4 spoorwegmaatschappijen waarbij de DB al vanaf het begin zich er niet echt mee bemoeide en zich later terug getrokken heeft.( zo zouden er tegenwoordig Eurobahn/Keolis machinisten in Duitsland de Thalys rijden is/was de bedoeling )
De SNCF en NMBS hebben vanaf het begin de commerciele activiteiten gebundeld wat inmidddels is uitgegroeid tot een zelfstandige vervoerder in België en Frankrijk.
Waarom NS daarin nooit in mee gedaan heeft zul je aan hun directie moeten vragen.
En van inhuur van personeel is dus geen sprake, men levert gewoon het eigen aandeel waarbij Trainmanagers tot aan Marseille en Bourg-St Maurice komen.

Enig vraagpunt voor mezelf is wie nu de (echte)eigenaar is van de Thalys treinstellen 4321 en 4322

Dinsdag 27 nov 2018 - 18:54:30
thom
thom
Quote
Chrisdb (di 27 nov 2018 08:38:25 www.somda.nl):
Quote
cuneo56 (zo 25 nov 2018 21:36:34 www.somda.nl):
Quote
Henk1619 (zo 25 nov 2018 19:36:16 www.somda.nl): Er wordt hier op de vergunning van NS Internationaal gereden. THY Factory S.A. is alleen toegelaten in Frankrijk en Belgie, Eurostar International Ltd. in Belgie, Frankrijk, kanaaltunnel en het Verenigd Koninkrijk.
Het betreft niet het rijden op iemand ander z'n vergunning, Thalys en Eurostar zijn in Nederland gewoon treinen van NS Internationaal
Sorry voor offtopic:
Thalys is eigendom van Thalys International, een vervoerder met als aandeelhouders SNCF (60%) en NMBS (40%). Feitelijk is NS International met Thalys Nederland slechts een partner voor het rijden onder attest; Thalys International huurt daarnaast - correct me if I'm wrong - personeel in van NS International die de ritten verzekerd tussen Amsterdam Centraal en Brussel Zuid. Datzelfde geldt voor Eurostar; Eurostar en Thalys worden overigens vanuit één ProductEenheid (PE) binnen NSI bediend.

Hebben THY en Eurostar trouwens nooit geprobeerd om een autonome toelating te krijgen in NL of zijn de banden met NSI dusdanig goed?
Het idee is niet dat de treinen als object van NSI zijn, maar de rijdende treinen in Nederland van NSI zijn doordat ze onder het attest van NSI rijden.

Dinsdag 27 nov 2018 - 19:11:20
moderator
Moderator
moderator
Einde discussie Thalys en NSI. Terug naar de Amnesty-trein.

Met vriendelijke groet, Het moderator team

Dinsdag 27 nov 2018 - 19:28:47
Henk1619
Henk1619
Als je het niet erg vindt dan ga ik daar nog 1 bericht tegen zondigen zodat het als volledig overzicht naar het Thalys topic kan worden verplaatst.

De Thalys naar Dortmund rijdt inderdaad in Duitsland op de vergunning van Eurobahn.

Woensdag 28 nov 2018 - 08:14:55
geert
geert
Quote
cuneo56 (di 27 nov 2018 17:31:26 www.somda.nl): Ik kan niet anders dan m'n antwoord herhalen.
Thalys was in eerste instantie een product van 4 spoorwegmaatschappijen waarbij de DB al vanaf het begin zich er niet echt mee bemoeide en zich later terug getrokken heeft.( zo zouden er tegenwoordig Eurobahn/Keolis machinisten in Duitsland de Thalys rijden is/was de bedoeling )
De SNCF en NMBS hebben vanaf het begin de commerciele activiteiten gebundeld wat inmidddels is uitgegroeid tot een zelfstandige vervoerder in België en Frankrijk.
Waarom NS daarin nooit in mee gedaan heeft zul je aan hun directie moeten vragen.
En van inhuur van personeel is dus geen sprake, men levert gewoon het eigen aandeel waarbij Trainmanagers tot aan Marseille en Bourg-St Maurice komen.

Enig vraagpunt voor mezelf is wie nu de (echte)eigenaar is van de Thalys treinstellen 4321 en 4322
Eigenaar is zover mij bekend Thalys zelf, van alle stellen behalve de 4301-4307 die zijn in eigendom
bij de SNCF

Keolis rijdt Thalys inderdaad in Duitsland vanaf Aachen. Ook dat is logisch, SNCF en Keolis hebben namelijk dezelfde eigenaar: de franse staat.

Laatst bewerkt door geert op Woensdag 28 nov 2018 om 08:15:21

Woensdag 28 nov 2018 - 08:25:58
Chrisdb
Chrisdb
Om even terug te komen op de Write for Rights trein...

Heb zojuist mijn toegangsticket aangevraagd en ik ga 10 december mee! #zinin Ben errug benieuwd naar de sprekers in kwestie en .... tja.... voor de algemene ontwikkeling is een reisje in een trein met Rheingold rijtuigen natuurlijk hartstikke leuk! Die dag tevens weer wat goede content maken voor de platforms waar ik voor schrijf.

Zijn er nog meer gezellige mensjes en menselientjes die meegaan?

Laatst bewerkt door Chrisdb op Woensdag 28 nov 2018 om 08:28:16

Woensdag 28 nov 2018 - 08:31:05
nohab
nohab
Flickr bvisser
Quote
Quote
geert

Enig vraagpunt voor mezelf is wie nu de (echte)eigenaar is van de Thalys treinstellen 4321 en 4322
Eigenaar is zover mij bekend Thalys zelf, van alle stellen behalve de 4301-4307 die zijn in eigendom
bij de SNCF.
Die zijn NMBS. SNCF heeft de 4341-4346.

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Zondag 09 dec 2018 - 13:49:36
mat64Hidde
mat64Hidde
Twitter MeneerTr Youtube meneerenmevrouwtrein
Is er al bekend welke loc deze trein gaat trekken?

Zondag 09 dec 2018 - 13:51:24
train85
train85
In Nederland de 9901 van RXP.

www.mat64.nl

Zondag 09 dec 2018 - 16:12:10
DDZ7504
DDZ7504
Flickr ddz7504
De gehele rit is in Nederland

Maar je zal ook wel doelen op het overbrengen van de rijtuigen neem ik aan

Hallo!

Zondag 09 dec 2018 - 17:07:43
mat64Hidde
mat64Hidde
Twitter MeneerTr Youtube meneerenmevrouwtrein
Nou nee ik bedoel de locomotief die de wagons gaat trekken. De rijtuigen kunnen namelijk niet uit zichzelf optrekken.

Zondag 09 dec 2018 - 18:53:37
Henk1619
Henk1619
Het ledig mat is net vertrokken uit Vl naar Amf. Je kunt er nog een plaatje van gaan maken van 19.59 tot 20.02 in in Gdm.

Zondag 09 dec 2018 - 22:12:25
DDZ7504
DDZ7504
Flickr ddz7504
Quote
mat64Hidde (zo 09 dec 2018 17:07:43 www.somda.nl): Nou nee ik bedoel de locomotief die de wagons gaat trekken. De rijtuigen kunnen namelijk niet uit zichzelf optrekken.
Ik had het tegen @train85

Hallo!

Maandag 10 dec 2018 - 11:39:26
train85
train85
En het is keurig beantwoordt he

www.mat64.nl

Maandag 10 dec 2018 - 12:55:47
wilcot
wilcot
Het materiaal gaat vanavond direct weer het land uit.

Maandag 10 dec 2018 - 18:41:09
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Heeft iemand een idee welke UIC-code de Rheingold Panorama had?
Dan kan ik die eens vergelijken met het modelletje op mijn modelspoorbaan

Nog een interessant detail: De 1251 van RailExperts had aanvankelijk voor de trein moeten staan, maar had vandaag net zijn onderhoud, dat ze dus de 9901 er voor hebben gezet.

Laatst bewerkt door aarclay op Maandag 10 dec 2018 om 18:43:44

Choo choo.....

Maandag 10 dec 2018 - 19:22:46
cuneo56
cuneo56
Wagen nummers kan je hier vinden:

www.rheingold-zug.com

Waarbij alleen de drie bovenste een echt TEE verleden hebben.

Maandag 10 dec 2018 - 19:44:29
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Volgens mij is de 1251 al een aantal maand in onderhoud...

Dinsdag 11 dec 2018 - 08:38:47
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Nehoor, dat is maandag begonnen.

Dinsdag 11 dec 2018 - 20:01:17
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Dan voor die tijd wachtend op onderhoud

Dinsdag 11 dec 2018 - 20:33:44
BjornKeith
BjornKeith
Flickr nsm-bjorn
Ik was mee met deze rit en dat was een erg leuke ervaring. Inmiddels heb ik een video op YouTube online gezet die een redelijk beeld geeft van de dag:

www.youtube.com

Ik hoor graag wat jullie van de video vonden!