25-12-2019 15:54:55 | ||
---|---|---|
Steen
|
Was het in de vorige winter niet al het geval dat veel SNG stellen defect raakten door ijzel op de bovenleiding en de systemen die daar slecht tegen konden? Of is dat probleem ondertussen al opgelost? |
25-12-2019 16:02:35 | ||
---|---|---|
mtlx
|
Correct en daarvoor is een update doorgevoerd. |
25-12-2019 16:41:13 | ||
---|---|---|
mich
|
Nieuwe treinen blijven daar slecht tegen kunnen. Gelukkig hoeft Prorail maar te bellen als het echt erg wordt en kunnen we zo ijzelritten rijden met wat bewaard oud spul %02% |
25-12-2019 17:54:42 | ||
---|---|---|
moderator
Moderator |
En van SNG weer terug naar SGM. Met vriendelijke groet, Het moderator team |
25-12-2019 19:28:09 | ||
---|---|---|
broek53
|
Om toch nog iets zijdelings erover te zeggen: juist het SGM dat aan de kant gezet wordt, kan voorlopig vrij makkelijk weer in dienst worden genomen, in tegenstelling tot DDAR en DDM waarvan de stammen uit elkaar gehaald zijn. Maar het is waar: het is geen officiële strategische reserve of zo, dus het berust allemaal op toeval en niet op berekening, als de nood aan de man mocht komen. Laatst bewerkt door broek53 op 25-12-2019 23:20 |
26-12-2019 09:08:33 | ||
---|---|---|
taigagaai
Moderator |
Weet iemand wat er met de 2122 aan de hand is? Deze stond niet op de lijst met aan de kant te zetten materieel per 15 december, maar is volgens treinposities al sinds 17 december niet meer ingezet. Eind november en begin december heeft het treinstel ook amper gereden aldus treinposities. |
26-12-2019 09:53:43 | ||
---|---|---|
Oldskool
|
Geen beperkingen. Heeft op 24-12-19 z'n periodieke controle gehad. |
26-12-2019 11:48:31 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
Andere jaren kwam het ook geregeld voor dat 2-tjes dagenlang niet ingezet werden, vaak vanwege de inzetbeperking (bij gebrek aan een 3-tje) |
26-12-2019 11:57:33 | ||
---|---|---|
henri1972
|
Bij gebrek aan een drietje? Er rijden er anders diverse los rond in de 7400, ook in de spits... |
26-12-2019 12:43:20 | ||
---|---|---|
phantom
|
Als dat 2tje niet in de buurt van het traject van de 7400 staat,maar aan bv de andere kant van NL,dan krijg je die zonder 3tje nie zo snel bij een inzet gebied Is die regel trouwens nog steeds van kracht, geen 2tje op de baan zonder een 3tje ? SGM zien we hier niet veel meer al een hele tijd,vandaar de vraag Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
26-12-2019 12:55:52 | ||
---|---|---|
MasterE
|
Ja, regel is nog van kracht. Mcn Asd |
26-12-2019 16:09:01 | ||
---|---|---|
Xander140
|
Is uiteraard wel fijn dat ze SGM nu nog in kunnen zetten bij problemen. Tenminste mag hopen dat het idee want wat me opviel dat er kriskras verspreid over de dijksgracht verschillende stellen wel tegen de draad stonden. Is dit dan toch voor mogelijke inzet? Laatst bewerkt door Xander140 op 26-12-2019 16:09 |
26-12-2019 16:20:49 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
|
Neen. |
26-12-2019 17:33:43 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Nouja, zomaar inzetten bij problemen zal er niet ook niet zondermeer bij zijn want onderhoud krijgen de terzijde gestelde stellen natuurlijk niet meer en wat Michiel al zei, als ze niet officieel als reserve te boek staan moet je er niet gek van opkijken als ze straks ook nog geplukt worden voor de nog rijdende serie genoten of gewoon uit de boekhouding afgevoerd worden. |
27-12-2019 13:43:00 | ||
---|---|---|
rolandrail
|
Wat me gisterenavond opviel bij het 2x passeren van de Dijksgracht is dat een groot deel van de SGM's nog tegen de draad staan, sluitseinen aan. Je kan er zo mee weg rijden Rolandrail is verhuist van .net naar .nl |
27-12-2019 13:53:13 | ||
---|---|---|
Daan!
|
Weet iemand waarom dat is? |
27-12-2019 15:57:53 | ||
---|---|---|
Xander140
|
QuoteJa dat viel mij ook op maar volledig willekeurig... Geen volgorde met de stellen bij de uitgang ofzo... |
27-12-2019 23:19:05 | ||
---|---|---|
thom
|
Ik gok gewoon diensten die daar planmatig eindigde maar eigenlijk zonder enige aanvullende info waren. Oftewel met als effect, treinstel terzijde en machinist die de stellen zoals gebruikelijk achter lieten en die gewoon de trein terug genomen hebben naar huis... Laatst bewerkt door thom op 27-12-2019 23:21 |
28-12-2019 01:20:35 | ||
---|---|---|
Oldskool
|
Die stellen worden daar gewoon neergezet door ret-machinisten, Thom. Ga maar niet meer gokken, kost je alleen maar geld %08% |
28-12-2019 09:39:59 | ||
---|---|---|
279
|
dat neerzetten gebeurde door zowel RET-mcn als mcn uit de rijdende dienst. |
28-12-2019 09:53:58 | ||
---|---|---|
geert
|
En kennelijk zonder verdere instructie, net zoals destijds met plan T op de Zaanstraat. Daar werden de stellen pas na een week of zes plat gegooid na klachten van omwonenden over de motorgeneratoren. |
28-12-2019 11:12:34 | ||
---|---|---|
diesels
|
Opmerkelijk bericht https://www.ad.nl/dordrecht/qbuzz-start-proef-met-ns-sprinters-op-merwedelingelijn~ae46ba52/?fbclid=IwAR0oxTKEpYvrL0Xj1GZXP3DMHhwlA1Re8Alygd0WWowTlIcY4D797UaItrY |
28-12-2019 14:08:47 1 | ||
---|---|---|
bart84
Moderator |
Ontwikkelingen over SGM bij Qbuzz kunnen besproken worden in het topic over de MerwedelingeLijn. https://www.somda.nl/forum/22324/Ontwikkelingen+Qbuzz+MerwedeLingeLijn/ Mvg. Bart |
30-12-2019 11:56:22 | ||
---|---|---|
sik214
|
QuoteTevens staat de verwarming bij sommige stellen ook nog gewoon aan, gezien de droge ramen in de vroege ochtend, andere stellen weer niet. |
30-12-2019 13:29:13 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
Da's 't verschil tussen de P (parkeer)stand of de S (schoonmaak)stand waarschijnlijk. |
07-01-2020 18:45:26 | ||
---|---|---|
tmk787
|
Gaat de SGM nog uit 4800 dit jaar |
07-01-2020 19:14:33 | ||
---|---|---|
Frontier
|
Ga je dat nu telkenmale opnieuw vragen terwijl je daar allang antwoord op hebt gehad? %03% 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
07-01-2020 19:34:45 | ||
---|---|---|
moderator
Moderator |
Quote Indien er nieuws is over inzet van SGM (hetzij in de 4800, hetzij elders) dan zal dat best ter zijner tijd hier worden gemeld. Het heeft geen zin om dat te blijven vragen. Laatst bewerkt door moderator op 07-01-2020 19:35 |
01-02-2020 11:55:42 | ||
---|---|---|
broek53
|
De eerder hier voorspelde stellen worden per 3 februari terzijde gesteld, en feitelijk gebeurt dat vandaag (1 februari) al. Op de Watergraafsmeer zijn de stellen uit het hele land aangekomen en daarvandaan worden ze overgebracht naar de Dijksgracht. Het zijn de 2116, 2133, 2141, 2145 en 2937, 2945, 2947, 2954, 2955 en 2965 |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
01-02-2020 13:04:41 | ||
---|---|---|
rogier
|
Het aantal rijdende diensten van de drietjes gaat van 46 naar 42 als ik naar de omlopen op bijvoorbeeld treinposities kijk. Wel gaan er zes stellen aan de kant. Is er al zo'n overschot? Bij de tweetjes klopt het wel precies, die gaan van 17 naar 13 (rijdende) diensten. Reiziger met hoofdletter R...... |
01-02-2020 14:59:34 | ||
---|---|---|
broek53
|
De precieze getallen ken ik niet, maar als een materieelpark aan het krimpen is, krimpt op een gegeven moment ook het aantal stellen in onderhoud en de TR (technische reserve), zijnde de reserve voor bots/brand en langdurige defecten. Daarnaast wordt er nog wel eens gespeeld met de operationele reserve. Zover ik het kan zien, zijn er nu (vanaf 3/2 dan) 42 diensten rijdend, 2 onderhoud, 1 of 2 TR en 1 of 2 operationele reserve (op de 47 stellen die er nog actief zijn). Dat was de afgelopen twee maanden 46 rijdend, 2 onderhoud, 2 TR en 3 reserve (53 stellen). |
02-02-2020 12:00:20 | ||
---|---|---|
Daan!
|
Lopen al deze stellen nou ook daadwerkelijk tegen einde revisietermijn aan? Ik benieuwd naar de inzet van de 3400 en 4500 aankomende week... |
02-02-2020 12:06:49 | ||
---|---|---|
broek53
|
Zover ik gehoord heb, zijn de stellen die nu aan de kant gaan niet allemaal aan een essentiële revisietermijn toe - maar dat is ook niet het kriterium. Het is gewoon een kwestie van 9 SNG erbij en tien SGM eraf. Wat zou dat met de 3400 en de 4500 te maken moeten hebben? |
02-02-2020 12:31:13 | ||
---|---|---|
Daan!
|
Dat juist in die serie de materieelinzet volgens plan de week voor afgelopen week slecht was. Met meer SGM of planmatige inzet van SGM in die serie(s), zou de materieelinzet volgens plan hoger kunnen worden. |
02-02-2020 13:51:14 | ||
---|---|---|
bert
|
Als het reizigersvervoer steeds maar stijgt snap ik niet helemaal meer de redenering 1 sng erin, 1 sgm eruit. Natuurlijk, 2tje eruit, 3tje erin, is uitbreiding. Maar met een regelmatig terugkerende te hoge defectenstand, dan zou de actieve reserve best iets opgehoogd kunnen worden. Maar dat zal van de spreadsheet wel niet mogen... |
02-02-2020 14:08:01 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
|
Het is een misverstand dat een SNG3 ten opzichte van een SGM2 capaciteitsuitbreiding zou betekenen. Per saldo is het aantal zitplaatsen in omloop sinds december danig geslonken. |
02-02-2020 14:21:36 | ||
---|---|---|
Steen
|
Een SGM2 heeft 142 zitplaatsen en een SNG3 151, dus het is wel degelijk een uitbreiding van capaciteit. een SNG4 heeft daarentegen wel een stuk minder zitplaatsen dan een SGM3 |
02-02-2020 14:33:49 | ||
---|---|---|
michaben
|
Als je alleen naar het totale aantal zitplaatsen kijkt wel ja. Maar een belangrijk verschil is het aandeel klapzittingen, SGM stond bekend om uitzonderlijk veel klapzittingen, SNG staat bekend om nauwelijks klapzittingen te hebben. Met als bijkomstig effect dat het aantal staanplaatsen bij SNG flink lager ligt. Reken je volgens de volnorm dan heeft SNG fors minder capaciteit dan wanneer je met comfortabel norm meet. |
02-02-2020 14:34:02 | ||
---|---|---|
broek53
|
Dat krijg je als je het wat eenvoudig wilt voorstellen, dat zal ik niet meer doen. Natuurlijk wordt niet het ene stel 1:1 vervangen door een ander, al was het maar omdat de inzet op zichzelf ook wat door elkaar geschud wordt. De materieelinzet gaat, ongeacht de materieelsoort, altijd uit van prognoses van de bezetting per trein. Treinen worden niet te klein gepland omdat er een bepaalde materieelsoort in moet komen, maar andersom ook niet te groot omdat er het gevoel heerst dat er wel eens sprake zou kunnen zijn van groei. |
04-02-2020 23:04:52 | ||
---|---|---|
Steen
|
Ik vroeg mij nog af, zodra al het SGM materieel weg is dan zijn er geen treinen meer over die de 140 niet halen. Er zijn nog best wat sprinter series die met de SLT echt zwemmen in de rijtijd (bijvoorbeeld de 7300/7400 en de 4000/7700). Zijn er al plannen om gebruik te maken van het feit dat alle treinen straks even snel kunnen? |
05-02-2020 10:22:28 | ||
---|---|---|
qj7141
|
Ik denk dat je je erg rijk rekent met de maximumsnelheid. Bij stopdiensten is de aanzetsnelheid vele malen belangrijker. Die halen die 140 niet eens bij korte halteafstanden. Laatst bewerkt door qj7141 op 05-02-2020 10:22 |
05-02-2020 12:54:35 | ||
---|---|---|
Steen
|
Deze series hebben nou juist stukken van langere afstand. Bijvoorbeeld tussen Maarn en Driebergen is de rijtijd 8 minuten uit mijn hoofd, maar de sprinter komt er regelmatig 3 minuten te vroeg aan. Daar kan dan makkelijk een minuut rijtijd van af bijvoorbeeld. Als dit op meerdere stations kan dan is er toch aardig wat reistijd te winnen. |
05-02-2020 12:54:59 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Ze werden (en worden) echter ook ingezet op trajecten met langere halteafstanden. En daar komt nog bij dat door het invoegen van een extra bak en vooral door het energiezuinig rijden de originele versnelling lang niet meer werd benut en dan lever je juist op de langere trajecten door twee factoren rijtijd in. Ze waren vroeger wel degelijk Sprinters en zetten toen veel sneller aan dan Plan V. Dat was de laatste 15 à 20 jaar echt niet meer zo. |
05-02-2020 22:32:38 | ||
---|---|---|
timtrein
|
Er is geen plan of beleid om treinen te versnellen; hoe meer rijtijdspeling, hoe hoger de punctualiteit. |
06-02-2020 18:07:48 | ||
---|---|---|
R1-2010
|
Sorry, dat is echt volkomen onzin. |
07-02-2020 00:49:35 | ||
---|---|---|
kiekkiek
|
Leg eens uit. |
07-02-2020 07:03:43 | ||
---|---|---|
seinhuis
|
Voor zover bekend zijn er op dit moment geen plannen om de rijtijden aan te passen op de uitstroom van SGM. Mocht dit gebeuren dan wordt het vermeld in een wijziging blad of nieuwe dienstregeling topic. |
30-03-2020 16:27:55 | ||
---|---|---|
2296
|
Quote In hoeverre is bovenstaande planning nog actueel ? |
30-03-2020 21:22:03 | ||
---|---|---|
FST
|
KLM neemt vanwege de coronacrisis vervroegd afscheid van de 747. Gaat de NS dat ook doen bij SGM? Er is nu immers minder materieel nodig. |
30-03-2020 21:28:29 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Lijkt me ietwat voorbarig aangezien niemand weet hoe lang dit gaat duren. En anders dan KLM hoeft NS zich ook niet direct zorgen te maken over rode cijfers |
30-03-2020 21:54:28 | ||
---|---|---|
michaben
|
Nou ja, als besloten wordt dat de maatregelen t/m eind mei verlengd worden zou je de stellen die er in juni uit zouden gaan vast aan de kant kunnen zetten. Kans is reëel dat er pas in september weer een volwaardige ochtendspits aan zit te komen, de crisis zou zomaar direct over kunnen gaan in de vakantieperiode. Maar laten we daarvoor eerst de berichtgeving van morgen afwachten. |
30-03-2020 22:57:46 | ||
---|---|---|
waalkade
|
De 747 is door zijn brandstofverbruik een heel duur toestel. Tevens maakt dat ding behoorlijk wat herrie wat punten kost. Dit lijkt me beide bij SGMm niet het geval. |
30-03-2020 23:34:05 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Voeg daarbij dat materieel dat een tijd stil heeft gestaan, of weer is samengesteld, de eerste periode altijd meer storingen vertoont, gevoegd bij het feit dat degenen die ineens weer moeten doen wat ze een tijd niet hebben gedaan, machinisten, rangeerders, werkplaatspersoneel, dan ook ineens weer meer moeten wennen aan wat er allemaal moet gebeuren voor een goede dienstuitvoering. Dat houdt in, dat wat reservematerieel extra altijd van pas komt. %02% |
31-03-2020 01:18:32 | ||
---|---|---|
thom
|
Ik denk dat dat laatste nogwel meevalt, als ik het zo zie krijgt het materieel wat aan de kant staat toch nogwel aandacht en is het niet zo dat men denkt 'we doen er niets aan en we zien het straks wel weer'. |
31-03-2020 11:18:36 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Dat ligt niet alleen aan het aandacht hebben door het daarvoor gestelde personeel; dat zal ongetwijfeld zijn best doen. Maar het is vaak genoeg ook onverklaarbaar. Zelfs je eigen boormachine of hogedrukspuit kan na een periode van stilstand ineens kuren vertonen. Dat komt ook bij materieel voor. Er is zelfs een spreekwoord voor: stilstand is achteruitgang.%02% |
03-04-2020 21:12:57 | ||
---|---|---|
rogier
|
Geen idee in hoeverre het een nauwkeurig beeld geeft, maar als ik de diensten van aanstaande maandag (6-4) vergelijk met die van afgelopen maandag (30-3) kom ik op het volgende: - aantal diensten voor SGMm-II wordt verminderd van 13 naar 11; - aantal diensten voor SGMm-III wordt verminderd van 42 naar 34. Dit wordt bereikt door: - SGMm verdwijnt uit 7300 / 7400 (15 bakken) - treinen 4006 / 4817 en verder gaan van 7 bakken SGMm naar 10 bakken SLT; - treinen 4810 e.v. en 5023 e.v. van 7 bakken naar 6 bakken SGMm; - wat gehussel met tweetjes en drietjes in de 5000 / 5100. Laatst bewerkt door rogier op 03-04-2020 22:32 Reiziger met hoofdletter R...... |
03-04-2020 22:14:13 | ||
---|---|---|
MetroRET
|
Die genoemde SGM8 rijden/reden toch met SGM7. |
03-04-2020 22:32:26 | ||
---|---|---|
rogier
|
Klopt, sorry, aangepast. Reiziger met hoofdletter R...... |
04-04-2020 20:54:01 | ||
---|---|---|
PKP
|
Quote Als je het aantal treinen zo bekijkt zullen bv de machinisten zeker wel zo'n 2 tot 3 dagen per week nog gewoon werken. Heeft NS eigenlijk nog rangeerders in dienst ? |
04-04-2020 21:47:00 | ||
---|---|---|
thom
|
Als je er geen rekening mee houdt dat een deel sowieso thuis zit omdat ze ziek zijn, of in een risico categorie vallen. Die werken natuurlijk in het geheel niet op het moment. En rangeerders bestaan nog steeds wel bij NS. Laatst bewerkt door thom op 04-04-2020 21:47 |
04-04-2020 23:57:19 | ||
---|---|---|
279
|
de terzijde stelling van de volgende pluk SGM gaat niet door. de 8 stellen die op de nominatie stonden om morgen (zo 5/4) naar de Dgr gebracht te worden mogen nog even blijven rondrijden. |
05-04-2020 00:18:51 | ||
---|---|---|
Daan!
|
Is ook bekend waarom? |
05-04-2020 03:07:22 | ||
---|---|---|
thom
|
Ik denk de angst dat er in de toekomst geen énkele trein meer druk mag zijn en dus alle hens aan dek moet blijven kwa materieel en dus SGM maar moet blijven Ik gok eerder dat men het komende wijzigingsblad in de huidige treinen loop laat voor wat het is en helemaal niets wijzigt en dus ook niets kwa SGM. Laatst bewerkt door thom op 05-04-2020 03:08 |
05-04-2020 10:18:06 | ||
---|---|---|
Oldskool
|
Verkeerd gegokt. (1)4600 serie is als het goed is nu compleet SNG %08% Op Llso stonden vrijdag 13 stellen, klaar om SLT te verdringen uit die serie. %03% |
05-04-2020 10:26:07 | ||
---|---|---|
bert
|
Ik weet het niet. Maar normaal gaan stellen aan de kant bij het aflopen van revisietermijnen. SGM heeft een wat uitstel van executie beurten gehad heb ik begrepen. Het zou dus kunnen dat de planning is aangepast aan de afloop van de verlengbeurten speculeer ik. Niet onlogisch als je ineens op extra zuinig wil spelen? Of zeg ik wat vreemds? |
05-04-2020 10:45:32 | ||
---|---|---|
PKP
|
Omdat er een grote dip komt in de levering van die nieuwe stuitertreinstellen SNG, omdat de CAF fabriek maanden dicht is. |
05-04-2020 11:16:47 | ||
---|---|---|
broek53
|
Ja, dat zijn in deze tijd communicerende vaten. In het slechtste geval zullen er mogelijk nog wat veiligheidsbeurten aan SGM gegeven moeten worden, denk ik. |
17-04-2020 14:06:30 | ||
---|---|---|
RijssenRSN
|
QuoteNog niet. 23,2% SLT in de afgelopen 14 dagen en er zijn nog steeds SLT'tjes gepland |
17-04-2020 14:09:21 | ||
---|---|---|
broek53
|
Behalve in april zullen er ook in juni geen stellen terzijde worden gesteld, althans niet gepland. |
17-04-2020 14:16:40 | ||
---|---|---|
RijssenRSN
|
Dan mag men inderdaad wel grondig onderhoud gaan uitvoeren. Nog 15 2'tjes en 47 3'tjes zijn niet terzijde gesteld, ofwel 62 treinstellen Laatst bewerkt door RijssenRSN op 17-04-2020 15:42 |
17-04-2020 14:36:44 | ||
---|---|---|
salieri
|
Even tussendoor: hoe is het eigenlijk afgelopen met de proef op de Qbuzz lijn? |
17-04-2020 15:31:49 | ||
---|---|---|
broek53
|
QuoteVoor de zekerheid: het gaat alleen er maar om hoe je het beestje noemt, maar "onderhoud" zoals NS dat definieert, krijgen stellen altijd zolang ze in dienst zijn. Het kan wel zijn dat er meer onderhoud gepleegd moet gaan worden als treinstellen aan het eind van hun vantevoren gedefinieerde revisietermijn komen. Zo is een deel van plan T en plan V een extra (ik meen) anderhalf jaar extra in de vaart gehouden met zwaardere onderhoudsbeurten en remcontrolebeurten. Misschien moet dat met een deel van het SGM ook wel gebeuren. |
21-04-2020 20:32:50 | ||
---|---|---|
mat64Hidde
|
De vriendendienst-digitaal (nieuwsbrief van de vrienden van het Spoorwegmuseum) wordt gemeldt dat de 2133 aan het museum is geschonken.%02% |
22-04-2020 09:45:29 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Terugverbouwen en vernummeren naar 2023 |
22-04-2020 10:27:58 | ||
---|---|---|
diesels
|
Er is niet veel verbouwd aan de 2021-2035, toch? Maar het zou wel leuk zijn, is dan volgens mij het eerste stel dat vanuit een huidige kleur in het GEEL wordt teruggeschilderd %02% Laatst bewerkt door diesels op 22-04-2020 10:29 |
22-04-2020 11:45:48 | ||
---|---|---|
mat64Hidde
|
Het Spoorwegmuseum heeft ook nog een prototype SGM kop die nog geel is. |
22-04-2020 11:50:51 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Dat is een houten mock-up. Dat is wat anders dan een prototype. Choo choo..... |
22-04-2020 11:56:10 | ||
---|---|---|
martijn
|
Die eerste 15 zijn juist de prototypes. Vandaar de benaming SGM 0 |
22-04-2020 21:54:08 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Als je er vanuit gaat dat men altijd het plan heeft om alles terug te schilderen in originele uitvoering kan dat, maar dat is het beleid niet hoor. Quote Er is niets van hout aan hoor, de kop is gewoon gebouwd als reservekop destijds en dus net zo van staal als elk andere SGM kop Laatst bewerkt door thom op 22-04-2020 21:55 |
23-04-2020 00:18:08 | ||
---|---|---|
mat64Hidde
|
Quote Bron: https://www.vriendennsm.nl/historie/68-historie-slides/28-koppen-in-het-museum |
24-04-2020 08:12:27 | ||
---|---|---|
VIRMm1
|
Quote Misschien is aarclay in de war want een echte SGM cabine heeft ook heel veel hout verwerkt zitten in oa de raamstijlen, scheidingswanden, achterwanden en cabine deur. Als ik me niet vergis zelfs (delen van) het plafond. Dus ja, het is een (deels) houten mockup, maar dat is een echte SGM cabine ook. %02% Laatst bewerkt door VIRMm1 op 24-04-2020 08:12 |
24-04-2020 09:39:28 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Of ander bronmateriaal waar ik dit heb gelezen is in de war. Dan is het dus een echte kop Laatst bewerkt door aarclay op 24-04-2020 09:41 Choo choo..... |
24-04-2020 10:05:17 | ||
---|---|---|
martijn
|
Volgens Elektrische Treinen in Nederland, deel 3 is het inderdaad een houten kop. Medio 1973 is deze aan het personeel voorgesteld. Dat de cabine 'echt' is, heeft met de inrichting te maken. Een reservekop is het sowieso niet, daar zit geen cabinedeur en stukje reizigersafdeling achter |
24-04-2020 11:59:50 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Quote Volgens het museum is er (nog) geen sprake van een overname van de 2133. Laatst bewerkt door aarclay op 24-04-2020 12:06 Choo choo..... |
24-04-2020 12:09:35 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Volgens het museum... |
24-04-2020 12:38:54 | ||
---|---|---|
BR232
|
QuoteDus de vriendendienst afdeling zegt wij hebben het stel over genomen en het museum zelf niet, dat klopt niet. Het spoorwegmuseum is 1 bedrijf. Hoe kan men dan verschillen in dit nieuws? Misschien weet de klantenservice of paar vrijwilligers het nog niet. Kan je dat uitleggen? |
24-04-2020 12:47:12 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Ik heb het zelf gehoord van Peter-Paul de Winter. Kwestie van factchecking als je wat nieuws de wereld wilt inslingeren. En dat is geen vrijwilliger.. Gelukkig zijn er bij organisaties ook andere gebruikelijke lijntjes dan een klantenservice die hier niet vaak van weet. Laatst bewerkt door aarclay op 24-04-2020 12:57 Choo choo..... |
24-04-2020 12:49:48 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Je mag ook best aannemen dat het gewoon een echt stalen reservekop is hoor, en een detail, de kop in het museum heeft ook geen reizigers deel... En een cabinedeur voor een reservekop is redelijk gebruikelijk (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=23423.0), zeker omdat je er bij een botsing vanuit kan gaan dat die ontzet zal worden. |
24-04-2020 13:32:46 | ||
---|---|---|
martijn
|
Ik zie geen cabinedeuren op de foto's. Maar verder klopt het dat er nu geen reizigersafdeling meer aan zit (kom ook weleens in het NSM), dat is er later afgezaagd. Maar dat deel, met raam, zat er wel aan zoals je in het ergens hierboven gelinkte artikel van de vrienden van het NSM kan zien. Jammer dat je de boeken van vroeger niet meer kan vertrouwen Laatst bewerkt door martijn op 24-04-2020 13:40 |
24-04-2020 15:10:58 | ||
---|---|---|
mvschoon
|
Maar als die kop al uit 1973 is... Dat is wel 2 jaar voor de eerste SGM-0, oftewel, die kan nooit bedoeld zijn als reservekop. Dus, hebben we het misschien over 2 verschillende koppen? |
24-04-2020 22:34:05 | ||
---|---|---|
thom
|
De koppen op die goederenwagens zie ik toch duidelijk de sponning van de cabinedeur hoor. Laatst bewerkt door thom op 24-04-2020 22:39 |
25-04-2020 08:12:14 | ||
---|---|---|
martijn
|
Sponningen zijn geen deuren toch? Of bij jou thuis wel? %02% Heb je het stukje later afgezaagde reizigersafdeling in het artikel van de vrienden van het Spoorwegmuseum ook gezien? Dan zijn we rond |
25-04-2020 12:41:28 | ||
---|---|---|
thom
|
Bijdehand zijn lijkt mij weinig toevoegen hier, je snapte wel wat ik bedoelde Blijkbaar mis ik ook wat in dat artikel want ik lees helemaal niets over het inkorten van de kop? Verder blijft feit, ding is gewoon van staal, en in ieder geval niet van hout of andere gelijkenis Quote Klein detail, het klopt wel degelijk wat de Vrienden melden kan ik je vertellen en die melden dat ook niet zomaar natuurlijk Quote Ook hier een klein detail, de stichting 'Vrienden van het Spoorwegmuseum' is een opzich zelf staande stichting los van het Spoorwegmuseum, het is dus niet 'één bedrijf'. Laatst bewerkt door thom op 25-04-2020 12:51 |
25-04-2020 12:50:54 | ||
---|---|---|
broek53
|
In ieder geval is door NS de schenking van een sprintertweetje goedgekeurd. |
25-04-2020 13:51:24 | ||
---|---|---|
martijn
|
Quote Haha iets van de pot verwijt de ketel... er staat inderdaad niets over inkorten, gelukkig spreekt de foto voor zich. |
25-04-2020 14:19:06 | ||
---|---|---|
bacr
|
Jaja, zo lijkt het me wel genoeg..... |
25-04-2020 14:21:42 | ||
---|---|---|
aarclay
|
QuoteJa, 'een' Sprinter-tweetje. De 2133 zou enkel 'een veelbelovende kandidaat' zijn, is mij verteld. Of is het zo dat de Vrienden van het Spoorwegmuseum hun eigen materieel in eigendom hebben? Wel apart dat er wat tegenstrijdige verhalen klinken.... Laatst bewerkt door aarclay op 25-04-2020 14:26 Choo choo..... |
25-04-2020 14:54:05 | ||
---|---|---|
broek53
|
Nou, zonder er door over te willen blijven emmeren, denk ik dat NS intern formeel de schenking van een sprintertweetje heeft goedgekeurd en dat het Spoorwegmuseum er eentje mag uitzoeken, waarbij de 2133 een goede kandidaat is. Zullen we het daarbij laten? Mocht men overwegen dat sprintertweetje wat meer origineel te maken, dan lijkt mij als leek dat je rap een voorraad banken uit DDM-1 zou moeten halen. Of zouden die toch net weer een andere maat hebben? |
25-04-2020 15:16:51 | ||
---|---|---|
thom
|
De keuze van de 2133 is reeds definitief. Dat je bij het museum informeert en misschien niet het juist antwoord lijkt te krijgen kan ook heel goed omdat het best alwel definitief is maar eerst anderen nog op de hoogte gesteld dienen te worden en/of het eerst via een eigen kanaal bekend te willen maken. |
25-04-2020 16:15:49 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Dat kan ik niet indenken als ik via de juiste lijntjes wil factchecken voor een nieuwspublicatie. Dan zou hij wel gezegd hebben dat 'er nog niks over bekend kan worden gemaakt'. Zodra het openbaar staat, beschouw ik het pas als officieel. Misschien komt dat wel na de coronacrisis met een feestje, of moeten er misschien nog wat formaliteiten worden afgestemd? Ik houd het in de gaten. Laatst bewerkt door aarclay op 25-04-2020 16:23 Choo choo..... |