Aanpassingen zomer 2018
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Werkzaamheden
28-07-2018 11:22:07
noof
noof
Ik kan bevestigen dat er materieel mag blijven staan op de CTW op spoor 251 t/m 272 (dus alle reguliere opstelsporen).

Wel is de CTW die nacht buiten dienst tot 05:35; meestal duren buitendienststellingen een half uurtje korter.
 

28-07-2018 11:59:12
daniel_ddr
daniel_ddr
Maar dan zou je toch alsnog een half uur de tijd hebben om een stel voor die 8812 van Utctw te krijgen? Het voordeel van zo'n trein naar Ledn is immers dat je ook niet persé via Utoz hoeft om te rijden maar desnoods van spoor 20 of 21 kunt vertrekken.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

28-07-2018 12:34:43
michaben
michaben
Ook treinen 6015, 6917 en 7312 vervallen maandagochtend.  

28-07-2018 13:51:40
MasterE
MasterE
Al die treinen vertrekken gewoon te vroeg na de buitendienststelling en zijn daarom dus opgeheven. Het is beter nu al te weten dat deze treinen niet rijden dan maandagochtend er achter te komen dat het toch niet past, met als gevolg alsnog opgeheven treinen.

Laatst bewerkt door MasterE op 28-07-2018 13:52


Mcn Asd
 


28-07-2018 13:57:48
MetroRET
MetroRET
Nu moet dat alleen nog even ergens aangegeven worden bij de reisinformatie.  

28-07-2018 15:08:25
rogier
rogier
Voor die enkele ochtendtrein neemt NS niet meer de moeite. Had je maar de reisplanner moeten checken ofzo.


Reiziger met hoofdletter R......
 

28-07-2018 15:26:17
michaben
michaben
Quote
MasterE (za 28 jul 2018 13:51:40 https://www.somda.nl/forum/21115/p673535/): Al die treinen vertrekken gewoon te vroeg na de buitendienststelling en zijn daarom dus opgeheven.

Was het maar zo simpel. De opgeheven 7312 is bijvoorbeeld de vierde trein van de dag richting Bkl, de eerste drie rijden wel gewoon.
 

28-07-2018 16:42:57
IJsbergsla
IJsbergsla
Omdat die elders overnachten. Aangezien ProRail elk "overbodig" opstelspoor gesaneerd heeft kunnen nu enkel nog de vruchten daarvan geplukt worden.  

28-07-2018 18:48:29
henri1972
henri1972
Fijn die werkzaamheden in aug.
De eerste 7400 rijdt normaal gesproken om 6.29 uur van Vndc naar Rhn. Nu rijdt de eerste bus om 7.17 uur. De reiziger moet dus maar weer zien hoe ie t oplost.
 

29-07-2018 11:35:48
phantom
phantom
Quote
IJsbergsla (za 28 jul 2018 16:42:57 https://www.somda.nl/forum/21115/p673556/): Omdat die elders overnachten. Aangezien ProRail elk "overbodig" opstelspoor gesaneerd heeft kunnen nu enkel nog de vruchten daarvan geplukt worden.

Wellicht word t tijd dat prorail zichzelf is weg gaat saneren,we hebben er als reiziger weinig aan,slechte informatie voorziening,en nog rottere besluit vorming als t gaat om flexibiteit bij werkzaamheden of overige problemen rondom t spoor %03%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

02-08-2018 17:19:59
michaben
michaben
Reisinformatie week 34 is ook binnen, werkzaamheden bij Ut die op zaterdag 18 augustus begonnen gaan deze gehele week nog door t/m zondag 26 augustus:
- 500 geknipt te Ut, vanuit Gn kerende sp9, vanuit Rtd kerende sp12.
- 600 geknipt te Ut, vanuit Gn kerende sp9, vanuit Rtd kerende sp12.
- 2000 gewijzigde spooropstelling Ut, vanuit Amf met 500/600 geen overstap richting Gvc.
- 6500 opgeheven (ruimte maken voor de 8800 op sp21).

Vervolgens wordt er zaterdag 25 en zondag 26 augustus gewerkt bij Amr:
- 800 opgeheven Amr - Utg.
- 3000 opgeheven Sgn - Utg, rijdt in drie delen: Hdr - Sgn als 3000, Utg - Ut als 203000 en Ed-Nm als 703000.
- 4800 opgeheven Utg - Hn.

En tot slot gaat Zl - Mp - Swk nog een zondag plat op 26 augustus:
- 500 opgeheven Zl - Mp. Rijdt in drie delen: Gn - Mp als 500, Zl - Ut als 200500 en Ut - rtd als 700500. Te Zl kort kerende op de 600 op sp6. Te Mp kerende op de 700700 op sp2.
- 600 opgeheven Zl - Lw. Te Zl kort kerende op de 200500 op sp6.
- 700 opgeheven Zl - Mp. Te Zl lang kerende op sp5. Te Mp kerende op de 500 op sp2.
- 1800 opgeheven Zl - Lw. Te Zl lang kerende op sp7.
- 8100 opgeheven Zl - Mp. Te Mp kerende op sp1.
- 9000 opgeheven Mp - Swk, rijdt 2x per uur Lw - Swk.

Laatst bewerkt door michaben op 02-08-2018 18:30
 

02-08-2018 17:53:36
jeanne
jeanne
Weer verbazingwekkend dat in dat weekend Arriva vanalles uit de kast haalt ivm de festiviteiten in Europa’s culturele hoofdstad en dat er dan op Swk-Lw alleen een stoptrein rijdt. Mag hopen dat er voldoende capaciteit is!


Jeanne Kok
 

02-08-2018 18:32:09
michaben
michaben
Dat grote evenement in Lw is een weekend eerder.  

09-08-2018 22:03:19
zoek34
zoek34
Volgende week zijn er ook blijkbaar werkzaamheden tussen Asb en Asd.
Heeft iemand een idee wat er aan wijzigingen met de treinen zijn? (ik zie alleen soms een 7400 die niet rijdt)
 

10-08-2018 11:17:39
train85
train85
Er zijn geen werkzaamheden tussen Asb-Asd v.v. Alleen een aangepaste dienstregeling in de 7400, i.c.m. de werkzaamheden bij Ut.  

10-08-2018 11:32:20
cuneo56
cuneo56
De serie 3100 neemt de taak van de 7300 over tussen Bkl en Ut , maar ook tussen de ochtend en avond spits zo te zien als de 7300 normaal niet rijdt .( ma-vr)

Laatst bewerkt door cuneo56 op 10-08-2018 12:24
 

10-08-2018 18:42:05
zoek34
zoek34
Maar wat is dan de extra reistijd volgens de NS? Ik zie hierboven alleen extra treinen en daardoor defacto een kortere reistijd door meer reisopties??

Van de NS site:
Quote

Werkzaamheden
Amsterdam Bijlmer ArenA-Amsterdam Centraal
Wanneer

maandag 13 tot en met vrijdag 17 augustus tussen 09.30 en 18.00 uur
Oorzaak

werkzaamheden
Advies

U kunt gebruikmaken van de overige treinen

de dienstregeling is aangepast van de Sprinters van Amsterdam Bijlmer ArenA naar Amsterdam Centraal

Extra reistijd

een kwartier

 

10-08-2018 18:50:52
MetroRET
MetroRET
De 7400 naar Ut (Rhn) rijdt altijd doorgaand te Asd en is niet geknipt op de tijden van de ICE.

De 7400 naar Utg stopt echter op tijden van de ICE niet in Dvd, Asa & Asdm, dat is dus de extra reistijd.

Laatst bewerkt door MetroRET op 10-08-2018 18:52
 

10-08-2018 19:05:03
cuneo56
cuneo56
Kan iemand misschien ook even vertellen waarom de ICE tijdens "Driebergen" in het weekend soms enkel tot / van Utrecht rijdt , maar ma- vr wel doorrijdt naar Amsterdam?  

10-08-2018 20:01:24
MetroRET
MetroRET
Minder ritten in het weekend en daardoor niet haalbare keertijden in Amsterdam, door de langere reistijd via Venlo.  

10-08-2018 20:47:08
R1-2010
R1-2010
Venlo? Wordt de ICE niet omgeleid via de Betuweroute?  

10-08-2018 20:55:08
noof
noof
Wordt omgeleid via de Betuweroute inderdaad. Maar door de te korte keertijden te Asd rijdt deze inderdaad soms maar tot Ut.  

10-08-2018 21:01:54
kiekkiek
kiekkiek
Ach ja, waarom zou je een extra treinstel inzetten om lang te kunnen keren.

Laatst bewerkt door kiekkiek op 10-08-2018 21:02
 

10-08-2018 21:15:25
BGM104
BGM104
Quote
cuneo56 (vr 10 aug 2018 19:05:03 https://www.somda.nl/forum/21115/p675830/): Kan iemand misschien ook even vertellen waarom de ICE tijdens "Driebergen" in het weekend soms enkel tot / van Utrecht rijdt , maar ma- vr wel doorrijdt naar Amsterdam?

Dit hangt af van gewijzigde grenstijden door de geplande werkzaamheden aan het 3e spoor Em-Oberh, die door falen van DB Netz niet doorgaan. De dienstregeling kon na vervallen werkzaamheden niet meer aangepast worden. Het gaat om 11, 12 en 20 t/m 26 augustus. Zie de gewijzigde treinnummers.

Laatst bewerkt door BGM104 op 10-08-2018 21:15
 

10-08-2018 21:23:44
cuneo56
cuneo56
Dank voor dit duidelijke antwoord.  

10-08-2018 21:37:50
thom
thom
Quote
kiekkiek (vr 10 aug 2018 21:01:54 https://www.somda.nl/forum/21115/p675851/): Ach ja, waarom zou je een extra treinstel inzetten om lang te kunnen keren.

Lekker makkelijk roepen vanaf de zijlijn he %08%

https://www.treinreiziger.nl/uitval-ice-defecte-treinstellen/

Normaal zijn er al geen tig op reserve, en dit zal ongetwijfeld nog wel zijn effect hebben...

Laatst bewerkt door thom op 10-08-2018 21:41
 

10-08-2018 22:20:52
MetroRET
MetroRET
Quote
R1-2010 (vr 10 aug 2018 20:47:08 https://www.somda.nl/forum/21115/p675845/): Venlo? Wordt de ICE niet omgeleid via de Betuweroute?


Betuweroute inderdaad

Laatst bewerkt door MetroRET op 10-08-2018 22:21
 

11-08-2018 07:58:27
martijn
martijn
De 3600 is zo te zien (in de reisplanner) voor de gelegenheid verlengd tot ICM10 en een enkele VIRM6  

11-08-2018 08:17:59
Mat75
Mat75
En als ik het zo lees in voorgaande berichten dan kan men het daar allemaal met enkele stellen aan. Als reiziger uit Ah of Ed zou ok eerder over de kippenlijn naar Ut of Asd/Shl gaan dan in een snelbus zitten. We gaan het de komende tijd wellicht nog horen hoe het daar gaat.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


11-08-2018 08:37:39
bloemkool
bloemkool
Tussen Ah en Ut is de snelste verbinding met de ICE en daarna alle combinaties met snelbussen via Ed. De Kippenlijn komt er op die route niet aan te pas. Voor richting Amf en Hvs kan dat anders liggen.  

11-08-2018 08:52:28
Mat75
Mat75
Er zijn nog genoeg reizigers die graag een stukje omreizen om niet een een bus te hoeven hobbelen. Dw ICE rijdt eens per 2 uur ipv een 4/6/10 of 12 bak die iedere 15 minuten rijdt. Maar als gezegd we zullen het zien,er is ongetwijfeld enorm goed over nagedacht!  

11-08-2018 09:34:52
IJsbergsla
IJsbergsla
Aldus negeren die reizigers het officiële reisadvies. Pas indien er onvoldoende bussen zijn, wordt het gebruik van leuzen als 'is er wel over nagedacht' gerechtvaardigd.  

11-08-2018 10:26:59
bloemkool
bloemkool
Tjonge, die busverbinding lijkt me adequaat en de mening op Somda is niet representatief voor alle reizigers.

Via Bnv ervaar ik ook niet als hoogwaardig gezien de lage snelheid en het feit dat het voor Ut omreizen inhoudt.

Altijd maar het zuur wat overheerst %07%
 

11-08-2018 12:51:58
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
bloemkool (za 11 aug 2018 08:37:39 https://www.somda.nl/forum/21115/p675911/): Tussen Ah en Ut is de snelste verbinding met de ICE en daarna alle combinaties met snelbussen via Ed. De Kippenlijn komt er op die route niet aan te pas. Voor richting Amf en Hvs kan dat anders liggen.
Voor Amf ligt dat sowieso anders ja: normaalgesproken is via de Kippenlijn van Amf naar Ah reizen al 1 minuut sneller als via Ut reizen (onder normale omstandigheden gaat het reisadvies dus al het ene kwartier via Ut en het andere kwartier via Bnv).

Die verlengde treinen in de 3600 zullen er wel eerder rijden wegens de werkzaamheden op Hde-Zl waarbij het vanaf Ut/Amf wel zinnig kan zijn om via Dv naar Zl te reizen. Want zoals gezegd komt er eigenlijk nooit een omreisadvies via Ht uit de planner voor reizen Ut - Ah.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 11-08-2018 12:53


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

11-08-2018 12:55:17
robbertc
robbertc
Nm/Ah-Asd/Shl wel via Ht. Hoewel vanuit Ah (veel) sneller met de bus.  

11-08-2018 14:33:15
martijn
martijn
Quote
daniel_ddr (za 11 aug 2018 12:51:58 https://www.somda.nl/forum/21115/p675962/): ...Die verlengde treinen in de 3600 zullen er wel eerder rijden wegens de werkzaamheden op Hde-Zl waarbij het vanaf Ut/Amf wel zinnig kan zijn om via Dv naar Zl te reizen...


Zou ook voor het eerst zijn dat de 3600 daarvoor verlengd wordt, maar wie weet
 

11-08-2018 14:35:53
IJsbergsla
IJsbergsla
Quote
robbertc (za 11 aug 2018 12:55:17 https://www.somda.nl/forum/21115/p675965/): Nm/Ah-Asd/Shl wel via Ht. Hoewel vanuit Ah (veel) sneller met de bus.
Veel sneller klopt niet. Ja, er staat dat met de bus achttien minuten sneller is, echter is de overstap in Utrecht van 5 minuten van het Jaarbeursplein naar de trein vanzelfsprekend voor nagenoeg niemand haalbaar.

Laatst bewerkt door IJsbergsla op 11-08-2018 14:36
 

11-08-2018 16:35:41
reisthijs
reisthijs
Quote
daniel_ddr (za 11 aug 2018 12:51:58 https://www.somda.nl/forum/21115/p675962/): Die verlengde treinen in de 3600 zullen er wel eerder rijden wegens de werkzaamheden op Hde-Zl waarbij het vanaf Ut/Amf wel zinnig kan zijn om via Dv naar Zl te reizen. Want zoals gezegd komt er eigenlijk nooit een omreisadvies via Ht uit de planner voor reizen Ut - Ah.
Vanaf Ut reis je het snelste via Asdz maar op die route zijn de treinen niet zo lang...
 

11-08-2018 16:37:55
MetroRET
MetroRET
Via Asdz rijdt nu wel 4x/uur een trein naar Zwolle, in plaats van de gebruikelijke 2x/uur, dus dan is de lengte al een minder probleem.  

11-08-2018 16:43:12
michaben
michaben
Nou ja, 4x per uur, de 2400 is dusdanig uitgebogen dat deze uiteindelijk slechts 3 minuten voor de 700 van een kwartier later in Zl aankomt. En gelijktijdig is ook de aansluitende 3100 uitgebogen, wat ervoor zorgt dat 2 van die 4 verbindingen via Asdz 17 minuten langer onderweg zijn.

Laatst bewerkt door michaben op 11-08-2018 16:45
 

11-08-2018 17:00:16
cuneo56
cuneo56
Quote
BGM104 (vr 10 aug 2018 21:15:25 https://www.somda.nl/forum/21115/p675854/):
Quote
cuneo56 (vr 10 aug 2018 19:05:03 https://www.somda.nl/forum/21115/p675830/): Kan iemand misschien ook even vertellen waarom de ICE tijdens "Driebergen" in het weekend soms enkel tot / van Utrecht rijdt , maar ma- vr wel doorrijdt naar Amsterdam?

Dit hangt af van gewijzigde grenstijden door de geplande werkzaamheden aan het 3e spoor Em-Oberh, die door falen van DB Netz niet doorgaan. De dienstregeling kon na vervallen werkzaamheden niet meer aangepast worden. Het gaat om 11, 12 en 20 t/m 26 augustus. Zie de gewijzigde treinnummers.


En vandaag bleek het voor b.v. trein 139 toch weer anders te gaan.
Gepland was volgens de reisplanners te starten in Utrecht om 16:09 , ik zag hem zojuist aangekondigd staan met vertrek 16:39 en hij kwam toch uit Amsterdam!%02%
 

11-08-2018 17:08:06
MetroRET
MetroRET
Quote
michaben (za 11 aug 2018 16:43:12 https://www.somda.nl/forum/21115/p675995/): Nou ja, 4x per uur, de 2400 is dusdanig uitgebogen dat deze uiteindelijk slechts 3 minuten voor de 700 van een kwartier later in Zl aankomt. En gelijktijdig is ook de aansluitende 3100 uitgebogen, wat ervoor zorgt dat 2 van die 4 verbindingen via Asdz 17 minuten langer onderweg zijn.


Extra capaciteit dan iig.
 

11-08-2018 17:39:46
michaben
michaben
Quote
cuneo56 (za 11 aug 2018 17:00:16 https://www.somda.nl/forum/21115/p676001/): En vandaag bleek het voor b.v. trein 139 toch weer anders te gaan.
Gepland was volgens de reisplanners te starten in Utrecht om 16:09 , ik zag hem zojuist aangekondigd staan met vertrek 16:39 en hij kwam toch uit Amsterdam!

Ik zie nergens staan dat er gepland treinen ingekort worden tot Ut deze en komende week. Alleen in week 34 worden veel treinen ingekort tot Ut en wordt de vertrektijd uit Ut ook op sommige momenten een half uur eerder (dan wordt het 16:09 ipv 16:39 voor de 139).

Laatst bewerkt door michaben op 11-08-2018 17:40
 

11-08-2018 18:00:23
cuneo56
cuneo56
Hier wel:
https://reiseauskunft.bahn.de/bin/traininfo.exe/nn/986835/552719/173144/242373/80?ld=36168&protocol=https:&seqnr=4&ident=oi.028335168.1534003128&date=11.08.18&station_evaId=8400621&station_type=dep&currentReferrer=tp&rt=1&rtMode=DB-HYBRID&&time=16:09

Hoop dat de link niet wegvalt
 

11-08-2018 20:04:19
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
martijn (za 11 aug 2018 14:33:15 https://www.somda.nl/forum/21115/p675971/): Zou ook voor het eerst zijn dat de 3600 daarvoor verlengd wordt, maar wie weet
Als het al zo was dan is men een andere serie op de omreisroute vergeten... de 1758 zat met z'n zeven bakken behoorlijk vol (al zag ik zogauw nog vrij weinig staanplaatsen).

Quote
IJsbergsla: Veel sneller klopt niet. Ja, er staat dat met de bus achttien minuten sneller is, echter is de overstap in Utrecht van 5 minuten van het Jaarbeursplein naar de trein vanzelfsprekend voor nagenoeg niemand haalbaar
Zucht, het is weer eens zover dat NS onmogelijke omreisadviezen met de bus geeft. Wellicht moet men maar eens de NS-bushalte bij dergelijke stations een andere naam geven zodat de reisplanner niet de standaard overstapnormen gaat hanteren die daar nooit haalbaar zijn.

Quote
cuneo56: En vandaag bleek het voor b.v. trein 139 toch weer anders te gaan.
Gepland was volgens de reisplanners te starten in Utrecht om 16:09 , ik zag hem zojuist aangekondigd staan met vertrek 16:39 en hij kwam toch uit Amsterdam!
Precies hetzelfde was het geval met de 137, die wordt op bahn.de ook met vertrek 14.09 uit beginstation Ut weergegeven. Echter kwam deze rond 12.00 uur al uit de NS-reisplanner met vertrek 14.40 uur en dat werd het uiteindelijk ook. En ook deze kwam uit de richting Asd vandaan.

Aan de systemen in de trein was ook te zien dat die een andere dienstregeling in gedachten hadden: de reserveringen verschenen pas op de schermpjes in de trein op het moment dat ik op Ut al ingestapt was en zo ongeveer toen we net op de Betuweroute zaten stond er al op de displays in de trein dat we over enkele ogenblikken Arnhem zouden binnenrijden
Er zaten trouwens ook de nodige Duitse reizigers in die het over een "halbe Stunde verspätung" hadden en hun aansluitingen al in rook zagen opgaan. Zo te horen waren die trouwens al met een binnenlandse trein uit Amsterdam gekomen, dus wellicht dat er alleen maar van/naar de Wgm gereden is. Op Ut was sowieso amper plek om met een ICE te gaan staan keren, want de 3000 reed al van 15 via OZ naar 14 om en op 19 werd gekeerd door de 3100. 7 en 18 werden door de A2-corridor gebruikt en 5 was buiten gebruik wegens werk aan het perron.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

11-08-2018 20:35:25
bart84
Moderator
bart84
De 137 en 139 staan ook op de AV van Asd. Dus gewoon toch van Asd.


Mvg. Bart
 

11-08-2018 21:03:25
michaben
michaben
Brondata van afgelopen dinsdag geeft ook gewoon aan dat ze vanaf Asd rijden, dus ik vermoed dat bahn.de dan verouderde informatie toont.  

11-08-2018 21:12:32
cuneo56
cuneo56
Tsja,
NS en DB reisplanner geven verschillende starttijden in Utrecht en het Bronbestand geeft aan start in Amsterdam; dat moet de klant dan ook kunnen opzoeken en begrijpen?
Lekker makkelijk en automatisering zou alles beter maken toch?
 

11-08-2018 21:19:36
noof
noof
Sommige ICE's reden vanaf Ut leeg door naar Mas om daar te keren.  

11-08-2018 22:40:06
MetroRET
MetroRET
ICE 342 toonde vanochtend ook eindbestemming Amsterdam Centraal op OVtijden, terwijl hij op de A/V in Ut op Actutrein compleet ontbrak.  

11-08-2018 22:42:26
IJsbergsla
IJsbergsla
Er zitten flinke fouten in de reisinformatie ten opzichte van de realiteit. Helaas is men daar pas te laat van buitenaf op gewezen.  

12-08-2018 03:09:14
Amazonous
Amazonous
Quote
MetroRET (za 11 aug 2018 22:40:06 https://www.somda.nl/forum/21115/p676052/): ICE 342 toonde vanochtend ook eindbestemming Amsterdam Centraal op OVtijden, terwijl hij op de A/V in Ut op Actutrein compleet ontbrak.

Correct, volgens de keten Infoplus reed hij Ah-Ut, in patroonritten zat Ut-Ah-Asd. Het ligt er maar net aan naar welk systeem je luistert.

Laatst bewerkt door Amazonous op 12-08-2018 03:09
 

12-08-2018 09:57:33
kleine_man
kleine_man
Quote
IJsbergsla (za 11 aug 2018 14:35:53 https://www.somda.nl/forum/21115/p675974/):
Quote
robbertc (za 11 aug 2018 12:55:17 https://www.somda.nl/forum/21115/p675965/): Nm/Ah-Asd/Shl wel via Ht. Hoewel vanuit Ah (veel) sneller met de bus.
Veel sneller klopt niet. Ja, er staat dat met de bus achttien minuten sneller is, echter is de overstap in Utrecht van 5 minuten van het Jaarbeursplein naar de trein vanzelfsprekend voor nagenoeg niemand haalbaar.


Daar ben ik gisteren ook proefondervindelijk achtergekomen %04%%03%

Echter, als je deze tijd gaat oprekken, komt de verbinding Ed-Amf in beeld als snelste optie in de richting Amsterdam/Schiphol. Ik denk dus niet dat Connexxion ingeschakeld is.

Morgen moet ik weer naar Barneveld. Ik ben benieuwd.


Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af.
 

13-08-2018 06:05:11
martijn
martijn
Quote
daniel_ddr (za 11 aug 2018 20:04:19 https://www.somda.nl/forum/21115/p676022/):
Quote
martijn (za 11 aug 2018 14:33:15 https://www.somda.nl/forum/21115/p675971/): Zou ook voor het eerst zijn dat de 3600 daarvoor verlengd wordt, maar wie weet
Als het al zo was dan is men een andere serie op de omreisroute vergeten... de 1758 zat met z'n zeven bakken behoorlijk vol (al zag ik zogauw nog vrij weinig staanplaatsen).

Denk toch dat ik gelijk had want ook vandaag staan er weer enorme composities in de 3600 gepland volgens de reisplanner. Tot aan VIRM10!
 


13-08-2018 20:01:31
daniel_ddr
daniel_ddr
De NS-semi-snelbussen Ed - Klp - Db - Ut vertrekken te Ed kennelijk niet aansluitend op de trein die normaal op Klp zou stoppen. Dat heeft een nogal onhandig bij-effect, namelijk dat de NS-bus net een paar minuten eerder vertrokken is dan de aankomst van de lijnbussen die normaal aansluiting op de trein naar Ut bieden%03%. En laat nou net een nogal aanzienlijk deel van de treinreizigers op Klp daarmee aankomen. Die krijgen er dus allemaal gratis nog een extra +25 bij bovenop de extra reistijd door de werkzaamheden zelf. Vanuit Ut komt de NS-bus ook aan net nadat alle aansluitende lijnbussen zijn weggereden.

Is niet bepaald voor het eerst dat ik NS het bestaan van overig OV volledig zie negeren bij het maken van de dienstregeling van de vervangende bussen. In Db is het bijvoorbeeld al veel minder kritisch omdat daar frequenter aansluitend OV is in de meeste richtingen.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 13-08-2018 20:02


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

13-08-2018 22:12:36
henri1972
henri1972
Die hele busdienst is compleet waardeloos van opzet. Die semi-snelbus rijdt om één of andere vage reden via Klp en Db. Hoezo? De 3000/3100 doen of Db of Klp aan. Doe dit met de bus dan ook. Kan je zelfs nog een pendel Ed-Klp-Ed doen en Ut-Klp-Ut indien noodzakelijk.
De bus van/naar Rhn doet er maar liefst 52 (!) Minuten langer over dan de trein (hoezo 15 tot 30 minuten langere reistijd?) En rijdt bij Vndc via het stationsplein. Dit is een éénbaansweg in een soort rondje was 6 streekbussen per uur hun eindpunt hebben. Dit loopt dus compleet vast. Een andere oplossing is hier zeer zeker mogelijk aan de andere kant van de spoorlijn.
 

14-08-2018 18:35:31
daniel_ddr
daniel_ddr
Overigens was er kennelijk capaciteitsgebrek gisteren, want vanmorgen kwamen er opeens drie bussen achter elkaar uit de richting Ed bij Klp aan. En vanmiddag op Klp was dat wederom het geval met een paar bussen achter elkaar aan.

Ook op Klp is het trouwens een zooitje: daar lopen de lijnbussen weer vast achter halterende NS-bussen, vooral als er zoals vanmorgen drie achter elkaar staan op een halte die al krap is voor twee bussen. Dat busstationnetje daar is ook helemaal niet geschikt voor zulk intensief gebruik.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

14-08-2018 20:09:26
train85
train85
Voor het laatste is er geen alternatief.  

14-08-2018 20:33:51
daniel_ddr
daniel_ddr
Ow jawel hoor: als die NS-bussen een dienstregeling hadden gehad die niet de overstap op het overig OV aldaar sloopt waren ze er namelijk geweest op een tijdstip dat er nog geen lijnbus staat Dan had het er allemaal een stuk soepeler gelopen.

En een noodhalte aan de Rondweg De Klomp (ander kant station) kan ook nog, die komt er over een week toch al voor de omrijdende bus 5 en 83 als de tunnel Klompersteeg ingeschoven wordt.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 14-08-2018 20:38


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

14-08-2018 22:32:01
train85
train85
Dat laatste kun je wel doen voor een enkele lijndienst. Maar als je daar ook nog die NS bussen van beide kanten moet laten stoppen aan de Rondweg de Klomp, komt ook het andere vervoer (weg) in de knoop. Ben benieuwd of aan die noodhalte lijn 83 en 5 snel aansluiten op elkaar. Maar dan krijgen we andere discussie die we hier niet moeten voeren.

Op een doordeweekse dag komen er toch redelijk wat bussen op De klomp, dan moet je goed gaan puzzelen om ze er zo tussen door te krijgen zonder dat je een gewone lijnbus niet in de weg zit.
 

14-08-2018 23:47:12
henri1972
henri1972
83 wordt 5 en omgekeerd dus daar zit al snel een minuut of 5 tussen.  

15-08-2018 21:09:26
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
train85 (di 14 aug 2018 22:32:01 https://www.somda.nl/forum/21115/p676541/): Dat laatste kun je wel doen voor een enkele lijndienst. Maar als je daar ook nog die NS bussen van beide kanten moet laten stoppen aan de Rondweg de Klomp, komt ook het andere vervoer (weg) in de knoop. Ben benieuwd of aan die noodhalte lijn 83 en 5 snel aansluiten op elkaar. Maar dan krijgen we andere discussie die we hier niet moeten voeren.
Zoals henri1972 al zegt hebben die bussen een vrij lange stop daar (83 > 5 staat zelfs zo'n 10 minuten op De Klomp). De NS-bussen staan er een stuk korter.

Quote
Op een doordeweekse dag komen er toch redelijk wat bussen op De klomp, dan moet je goed gaan puzzelen om ze er zo tussen door te krijgen zonder dat je een gewone lijnbus niet in de weg zit.
Zo moeilijk is dat niet hoor, er zijn namelijk twee halteperrons en al die lijnbussen zijn er voornamelijk rond de treinaansluiting. Per uur zijn maar 2x 7 minuten lang beide halteperrons tegelijk in gebruik.
Wat dat betreft is de planning van NS best geniaal dat ze precies in die korte momenten ook op Klp zijn en alsnog de zinvolle aansluitingen precies niet bieden.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

15-08-2018 22:48:26
maarten83
maarten83
Het busvervoer bij ns is de laatste paar jaar niet meer wat het geweest is. Dat is mijn ervaring. Als ik zie hoe het busvervoer de laatste keren bijvoorbeeld tussen rotterdam en dordrecht geregeld was. Dus dat het zo nu bij de klomp er aan toe gaat verbaasd mij niets.  

15-08-2018 22:54:47
daniel_ddr
daniel_ddr
Wat me dan wel weer in positieve zin opviel was dat ik op Klp deze week alleen maar NS-bussen exact volgens dienstregeling heb zien rijden. Dat heb ik bij andere verbussingen wel anders gezien, waardoor je niet goed planbare reizen met het vervangend vervoer krijgt.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 15-08-2018 22:55


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

20-08-2018 18:03:48
cuneo56
cuneo56
Ik zit de laatste dagen via de webcam de werkzaamheden in Driebergen een beetje te volgen.
Nu valt me op dat aan het nieuwe IC spoor richting Ah, waar dus in mijn ogen een tijdelijk perron moet/zal komen, aan de kant waar de webcam zicht op geeft geen enkele vorm van een tijdelijk perron wordt gebouwd.
Aan het toekomstige "sprinter" spoor richting Ah is wel al een stuk nieuw perron in aanbouw.
Is mijn conclusie juist dat dan, zeg het komende jaar, er een lengte beperking voor de IC serie 3100 richting Arnhem gaat gelden?
 

20-08-2018 18:14:58
b2py
b2py
Hangt van de lengte van het perron af eah  

20-08-2018 21:14:51
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
cuneo56 (ma 20 aug 2018 18:03:48 https://www.somda.nl/forum/21115/p677288/): Ik zit de laatste dagen via de webcam de werkzaamheden in Driebergen een beetje te volgen.
Nu valt me op dat aan het nieuwe IC spoor richting Ah, waar dus in mijn ogen een tijdelijk perron moet/zal komen, aan de kant waar de webcam zicht op geeft geen enkele vorm van een tijdelijk perron wordt gebouwd.
Aan het toekomstige "sprinter" spoor richting Ah is wel al een stuk nieuw perron in aanbouw.
Is mijn conclusie juist dat dan, zeg het komende jaar, er een lengte beperking voor de IC serie 3100 richting Arnhem gaat gelden?
Toen ik nog voor de werkzaamheden in Db langs dat station kwam met de trein was er al een perron in aanbouw langs het IC-spoor in aanleg. Dat zal alleen niet op de webcambeelden te zien zijn aangezien het vanuit Utrecht gezien voor de nieuwe tunnelbak ligt.

Het perron aan het toekomstig sprinterspoor richting Arnhem zal trouwens waarschijnlijk al een deel van het definitieve perron zijn (gezien dat al boven de tunnel komt). Maar dat perron zal voorlopig nog het spoor richting Utrecht zijn, immers moet er nog een tweede spoordek over de tunnel komen en dat ligt er nu nog niet.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op 20-08-2018 21:18


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

20-08-2018 22:07:28
cuneo56
cuneo56
Ja dat weet ik, maar constateer slechts dat Perron eerst precies tussen de Overwegen Odijkerweg en Hoofdstraat lag en er nu tussen einde tijdelijke perron (onder de voetgangersbrug) en de Hoofdstraat zo'n bak of 3 a 4 lengte ontbreekt en er niets op wijst dat daar iets komt.  

20-08-2018 23:28:16
broek53
broek53
Twee perrons van 331 meter, precies parallel gelegen, als ik de OBE-bladen mag geloven.  

21-08-2018 03:16:46
MetroRET
MetroRET
Genoeg voor VIRM12 dus. %08%  

21-08-2018 06:59:24
broek53
broek53
Daar is het op uitgelegd, ja.  

21-08-2018 07:09:09
MetroRET
MetroRET
En zolang de 3000/3100 in Nm nog binnenkomen op het tot 10 bakken beperkte 4a, is dat dus geen enkel probleem.  

21-08-2018 08:19:11
IJsbergsla
IJsbergsla
Splitsen in Arnhem is ook al verboden?  

21-08-2018 08:27:30
sander14
sander14
Dat is niet verboden, alleen wordt splitsen en combineren eigenlijk alleen op sp.11 gedaan.  

21-08-2018 15:32:24
MetroRET
MetroRET
Ahb is vanaf 8 alleen met allemaal conflicten te bereiken.  

21-08-2018 15:40:46
maarten83
maarten83
welke strijd moet er dan gevoerd worden? Ahb is vanuit Ah vanaf spoor 5 tot en met 11 veilig te bereiken.  

21-08-2018 15:41:56
sjoerd
sjoerd
Conflicten? Welgeteld 6 wissels verder en je bent van spoor 8 over naar Arnhem Berg. Het wil er bij mij niet in dat er geen momentje is waarop je even kan overkruisen. En als dat niet kan, breek dan heel Arnhem Berg maar op.
Laten we denken in mogelijkheden en kansen in plaats van Beren op de Weg.
 

21-08-2018 16:30:56
gvttreinen
gvttreinen
Volgens Prorail zit het spoor aan zijn grenzen (..) https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2018/08/20/prorail-spoor-barst-uit-de-voegen/
Hoe zou dat nou komen?
 

21-08-2018 16:45:06
maarten83
maarten83
Het begint er aardig op te lijken dat de klassieke beveiliging meer aan kon dan het huidige systeem met Ari en bizarre nomen die eigenlijk door ATB afgedekt kunnen worden.  

21-08-2018 16:51:56
robbertc
robbertc
Quote
sjoerd (di 21 aug 2018 15:41:56 https://www.somda.nl/forum/21115/p677528/): Conflicten? Welgeteld 6 wissels verder en je bent van spoor 8 over naar Arnhem Berg. Het wil er bij mij niet in dat er geen momentje is waarop je even kan overkruisen. En als dat niet kan, breek dan heel Arnhem Berg maar op.
Laten we denken in mogelijkheden en kansen in plaats van Beren op de Weg.
Ik ben eens gaan proberen op basis van ovtijden, en kan geen moment vinden op de tijden dat zowel de 3000 als de 3100 rijdt en de 7500 2x pu. Een eventueel moment valt precies in de tijd dat er gekeerd wordt op spoor 8.
 

21-08-2018 17:09:31
treinfan
treinfan
In dat geval moet het met een reeks spoorwijzigingen wel in te passen zijn, tenzij Breng/Arriva op hetzelfde tijdstip van/naar Ahb wil  

21-08-2018 17:13:16
IJsbergsla
IJsbergsla
Allicht niet met de huidige normen. In andere landen maakt niemand er een probleem van om na binnenkomst van de trein uit Nijmegen een stel weg te rangeren. Om nog maar te zwijgen over het feit dat Arriva wel overdag kan rangeren van en naar de Berg.  

21-08-2018 17:16:58
dvdhoven
dvdhoven
Quote
maarten83 (di 21 aug 2018 16:45:06 https://www.somda.nl/forum/21115/p677540/): Het begint er aardig op te lijken dat de klassieke beveiliging meer aan kon dan het huidige systeem met Ari en bizarre nomen die eigenlijk door ATB afgedekt kunnen worden.
Heb jij de klassieke beveiliging nog mee gemaakt? Ik krijg de indruk van niet.
De klassieke beveiliging zat vol met bizarre uitzonderingen en aparte dingen. Zo ongeveer niets was standaard. Heel veel maatwerk. En heel veel zaken, die nu als onveilig worden gezien. Standaard kent een klassieke beveiliging geen bezetspoor melding bijvoorbeeld. Een paar maanden geleden is in de buurt van Augsburg nog een trein veilig gezet naar een bezetspoor. Dat kan en kon gewoon bij klassieke beveiliging. In Duitsland wordt nu nog klassieke beveiliging van zo'n bezetspoormelding voorzien.
Een klein voorbeeldje van een onveilige situatie in Lochem in de klassieke tijd:
Het inrijsein aan de kant van Laren kende een zogenaamde dubbele trekking. Dat betekende de trdl moest het handel omleggen voor dit sein, maar wachtpost 1 bij de overweg ook. Wachtpost 1 kon alleen het handel omleggen als overweg dicht was. Maar nadat het handel voor het sein was omgelegd, zat er geen blokkering meer op de overweg. Als de wachter werd afgeleid en niet geconcentreerd was, kon het zo gebeuren dat hij de overweg opende, terwijl de trein nog moest binnen komen.
En voor de mensen op de post was het beulswerk. Vooral bij de oude blokken met handels. In Zwolle moest een paar keer per uur een hele rijweg met de hand worden ingelegd en weer afgebroken. Alles met handels en meerdere Engelsmannen erin. Ik weet niet of jij wel eens een Engelsman met de hand omgelegd hebt. Ik wel en ik kan verzekeren, het lukte me af en toe niet eens.
In de winter had klassieke beveiliging, zeker de versies met trekdraden grote problemen. De boel bevroor, wielen en trekdraden kwamen vast te zitten.
En meer kunnen?
In de klassieke beveiliging zaten ook allerlei normen, die sterk beperkend waren.
Op kruisingstations mocht maar 1 trein tegelijk binnen komen. Als de ene trein stil stond op het station en de trdl zich overtuigd dat de trein stil stond, mocht de andere trein pas binnen komen.

Alsjeblieft ga nooit nostalgisch terug verlangen naar iets wat beslist nooit meer terug mag komen.
De huidige beveiliging kent zeker makkes, maar is honderden malen beter dan klassieke beveiliging.

Laatst bewerkt door dvdhoven op 21-08-2018 17:21


Dick van den Hoven
 

21-08-2018 17:20:16
michaben
michaben
Quote
robbertc (di 21 aug 2018 16:51:56 https://www.somda.nl/forum/21115/p677546/): Ik ben eens gaan proberen op basis van ovtijden, en kan geen moment vinden op de tijden dat zowel de 3000 als de 3100 rijdt en de 7500 2x pu. Een eventueel moment valt precies in de tijd dat er gekeerd wordt op spoor 8.

Inderdaad, enige venster wat ik kon vinden was om :18 en :48, dan moet je dus binnen 4 minuten aftrappen en kopmaken wat me niet echt robuust lijkt.
 

21-08-2018 17:23:01
thom
thom
Quote
maarten83 (di 21 aug 2018 16:45:06 https://www.somda.nl/forum/21115/p677540/): Het begint er aardig op te lijken dat de klassieke beveiliging meer aan kon dan het huidige systeem met Ari en bizarre nomen die eigenlijk door ATB afgedekt kunnen worden.

Ari heeft daar niets mee van doen, die stelt alleen de rijwegen in die de treindienstleider anders met de hand zou moeten doen maar het is geen onderdeel van de beveiliging ansich.
 

21-08-2018 18:05:36
smw
smw
Ondertussen zijn de eerste onderdelen voor een tijdelijk perron gearriveerd. Liggen nu in de bouwkuip tegen de damwand gestapeld.  

21-08-2018 19:10:37
dennistd
dennistd
Ehm, waar precies?  

21-08-2018 19:25:15
b2py
b2py
In de bouwkuip tegen de damwand  

21-08-2018 20:07:03
dennistd
dennistd
Dat lees ik ook ja. Maar er zijn in Nederland heel veel bouwkuipen met damwanden  

21-08-2018 20:15:43
b2py
b2py
Ik gok in de buurt van de Driebergen-Zeist  

22-08-2018 12:14:49
phantom
phantom
Aangezien we verondersteld worden hier niet te gokken en duidelijk te zijn met wat we bedoelen,had t handiger geweest als de starter alles een beetje duidelijker had neergezet.
Badkuip ken ik wel bouwkuip niet,had bouwput beter geweest,maar zo veel doet men nu toch niet tegelijk op het (veronderstelde )driebergen-zeist ? ,
dat bouwput van toepassing is ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

22-08-2018 12:25:22
mdj
mdj
Quote
smw (di 21 aug 2018 18:05:36 https://www.somda.nl/forum/21115/p677576/): Ondertussen zijn de eerste onderdelen voor een tijdelijk perron gearriveerd. Liggen nu in de bouwkuip tegen de damwand gestapeld.

Worden nu al geplaatst op het viaduct zoals het leek gelijk aan de lengte van het stenen middenperron.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

22-08-2018 12:34:44
martijn
martijn
Quote
phantom (wo 22 aug 2018 12:14:49 https://www.somda.nl/forum/21115/p677822/): Aangezien we verondersteld worden hier niet te gokken en duidelijk te zijn met wat we bedoelen,had t handiger geweest als de starter alles een beetje duidelijker had neergezet.
Badkuip ken ik wel bouwkuip niet,had bouwput beter geweest,maar zo veel doet men nu toch niet tegelijk op het (veronderstelde )driebergen-zeist ? ,
dat bouwput van toepassing is ?

Nee joh https://www.ad.nl/utrecht/eerste-deel-onderdoorgang-driebergen-zeist-bijna-voltooid~a9fe43f4/126829794/
 

23-08-2018 11:56:14
phantom
phantom
Juist,dus wel een bouwput
Is t nog steeds afwachten of smw t daar ook over had,want die horen we niet meer %03%


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

23-08-2018 12:00:07
mren
mren
Bouwkuip is een normaal woord. Bijvoorbeeld voor een gat dat wordt omgeven door damwanden om de grond er omheen te behoeden voor instorting.