Derde spoor Emmerich - Oberhausen
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
17-05-2018 20:10:59
icened
icened
https://www.spoorpro.nl/goederenvervoer/2018/05/17/omleiding-goederentreinen-vanwege-werkzaamheden-derde-spoor/

Goederentreinen zullen worden omgeleid vanwege werkzaamheden. Zal de route via Dordrecht - Breda - Tilburg - Eindhoven het meest gebruikt met de omleiding? Wat zal het effect op de Intercity (Direct)?

Of rijden de goederentreinen meer via de Betuweroute tot Meteren? En daarna via de PHS route Den Bosch - Eindhoven?

Heb wat informatie opgezocht over het derde spoor Emmerich - Oberhausen:

http://r.search.yahoo.com/_ylt=AwrJS5dzxf1aPB0AxwZzKAx.;_ylu=X3oDMTByaW11dnNvBGNvbG8DaXIyBHBvcwMxBHZ0aWQDBHNlYwNzcg--/RV=2/RE=1526609395/RO=10/RU=http%3a%2f%2fwww.emmerich-oberhausen.de%2fdreigleisiger-ausbau.html/RK=2/RS=3vLe_HEwil18zwJXyz.UNKPaQ6g-
http://r.search.yahoo.com/_ylt=AwrJQ5vuwv1ahhQAzhJzKAx.;_ylu=X3oDMTByaW11dnNvBGNvbG8DaXIyBHBvcwMxBHZ0aWQDBHNlYwNzcg--/RV=2/RE=1526608751/RO=10/RU=https%3a%2f%2fwww.brabant.nl%2fdossiers%2fdossiers-op-thema%2fverkeer-en-vervoer%2fgoederenvervoer-en-logistiek%2fvervoer-via-weg-water-spoor-buis%2fgoederenvervoer-over-spoor.aspx/RK=2/RS=htw0_83PTFtX2pL18olAjYZ7QvA-
https://www.brabant.nl/-/media/8b1386455ce64d209a879b872d46cc6a.pdf

Citaat:

Blockverdichtung

Im Rahmen des dreigleisigen Ausbaus wird auch die vorgesehene Blockverdichtung realisiert. Diese trägt zu einer weiteren Steigerung der Streckenkapazität bei: Jede Bahntrasse ist in sogenannte Blockstrecken eingeteilt, innerhalb derer sich immer nur ein Zug befinden darf. Mithilfe zusätzlicher Signale wird die Länge der einzelnen Blockstrecken verkürzt, sodass insgesamt mehr Züge auf der Strecke verkehren können und diese optimal ausgelastet wird. Da die Blockverdichtung auf allen drei Gleisen gemeinsam mit dem dreigleisigen Ausbau vorgenommen wird, wird die planrechtliche Genehmigung daher auch im Rahmen der Planfeststellungsverfahren zum dreigleisigen Ausbau eingereicht

Als goed begrijp hebben ze over blokafstanden verkleinen. Gaat de ICE specifiek over het derde spoor rijden? Of rijden ook een aantal goederentreinen over het nieuwe derde spoor? En hoe zal de dienstregeling tussen Oberhausen - Emmerich na het gebruik van het derde spoor er uitzien?

Laatst bewerkt door moderator op 18-05-2018 04:20

17-05-2018 20:38:16
cuneo56
cuneo56
Cargo's van Kijfhoek en de havens zullen niet een stukje via de Betuwe route gaan, er wordt wel over een verbindingsboog naar het zuiden / Den Bosch gedacht/ getekent, maar dat duurt nog wel even.
En wat het derde spoor Zevenaar -Oberhausen betreft, dat zal niet specifiek verdeeld worden, denk eerder in termen als vliegend inhalen etc.
Ook de blokverdichting levert al flink wat extra capaciteit op, de seinen staan nu vaak nog op historisch gegroeide , wisselende afstanden.

17-05-2018 20:53:11
gvttreinen
gvttreinen
Bh krijgt ook nog wat te verduren.

17-05-2018 21:11:36
DDZ7504
DDZ7504
Vermoedelijk zal bijna alles net zoals altijd de afgelopen 2 à 3 jaar via Venlo gaan (via Bentheim alleen Metrans en wat DBC treinen meestal, heel soms iets anders dan dat)

Was hier niet al een topic voor ergens?


Nu DDZ buiten dienst staat voel ik me naamloos...


17-05-2018 22:01:22
icened
icened
Quote
cuneo56 (do 17 mei 2018 20:38:16 https://www.somda.nl/forum/20792/p659216/): En wat het derde spoor Zevenaar -Oberhausen betreft, dat zal niet specifiek verdeeld worden, denk eerder in termen als vliegend inhalen etc.
Ook de blokverdichting levert al flink wat extra capaciteit op, de seinen staan nu vaak nog op historisch gegroeide , wisselende afstanden.


ICE (7 keer per dag), Abellio (1 keer p/u) en goederentreinen tussen Zevenaar - Wesel. Drie verschillende type treinen met verschillende snelheden. Zien hoe ze dat gaat plannen. ICE en goederentreinen hebben wel eens vertraging. En dan had NS ook eventueel plannen om een aanvullende IC te laten rijden tussen Amsterdam - Köln.

18-05-2018 11:37:27
NDS
NDS
Wat het belangrijkste is in het gebruik is dat de meeste haltes/stations slechts perrons krijgen aan de buitenste sporen. De RE19 zal dus tussen Zevenaar en Wesel via die sporen moeten rijden.

Als met de omvorming van het S-bahnnet Rhein Ruhr naar een 30min dienst met daarnaast RB's op enkele routes de RB41 Wesel-Oberhausen-Essen-Wuppertal v.v. gaat rijden vervallen voor de RE19 de stops in Friedrichsfeld, Voerde, Oberhausen Holten en Oberhausen Sterrkrade en kan die daarmee tussen Wesel en Oberhausen wel via het midden spoor gaan rijden. Dinslaken krijgt 4 sporen dus daar kan ook gekruist worden.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort

18-05-2018 12:51:59
Trainplaza
Trainplaza
Quote
Of rijden de goederentreinen meer via de Betuweroute tot Meteren? En daarna via de PHS route Den Bosch - Eindhoven?



Da's onmogelijk, aangezien je vanuit de Kijfhoek bij Meteren niet het normale spoor op kan. Dat kan vooralsnog alleen voor treinen uit Duitsland.

18-05-2018 14:29:07
treinfan
treinfan
Kopmaken (inclusief locomlopen) te Brmet is een optie, alleen niet heel aantrekkelijk als er ook via Ddr gereden kan worden. Een paar jaar terug is er bij een verstoring tussen Bd en Kfh nog wel eens dubbel kopgemaakt (Gdm en Brmet) om vervolgens via de Betuweroute richting Kfh te gaan

18-05-2018 21:22:24
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
NDS (vr 18 mei 2018 11:37:27 https://www.somda.nl/forum/20792/p659329/): Dinslaken krijgt 4 sporen dus daar kan ook gekruist worden.
Kruisen kan op elk station als je meer dan één spoor beschikbaar hebt, neem aan dat je bedoeld dat daar een inhaling kan plaatsvinden


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

18-05-2018 23:06:22
NDS
NDS
Nee ik bedoel wat ik schrijf, er komen onderweg wel allerlei overloopwissels( met verschillende snelheden als ik de documentatie mag geloven) maar als je 2 treinen in tegengestelde richting op het midden spoor wilt houden omdat de buiten sporen met tragere treinen bezet zijn kan je zoals ik schrijf kruisen in Dinslaken.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort

03-08-2019 20:00:36
samsam538
samsam538
Het derde spoor wordt in Duitsland op dit moment aangelegd. Alleen wordt hij aangelegd voor 160 km/h. Ik las wel dat er upgrademogelijkheden zijn naar 200 km/u, maar wat moet er dan allemaal voor gebeuren?

03-08-2019 20:05:41
marvinkok
marvinkok
Sowieso LZB aanleggen...

03-08-2019 20:13:49
R1-2010
R1-2010
Hoezo, er komt daar ERTMS...

03-08-2019 20:14:52
cuneo56
cuneo56
ETCS zou toch handiger zijn dunkt me.

04-08-2019 12:09:08
jordibont
jordibont
Quote
quote%samsam538 (za 03 aug 2019 20:00:36 https://www.somda.nl/forum/20792/p709149/): (...) maar wat moet er dan allemaal voor gebeuren?

Waarschijnlijk optimalisatie van de spoorgeometrie, bovenleiding en stroomvoorziening. ERTMS zal geen sta-in-de-weg voor de 200km/h zijn.

04-08-2019 13:01:34
sjoerd
sjoerd
Ik ken het traject niet goed, zeker niet in de toestand die ontstaat na de aanleg van het derde spoor. Maar voorheen kende het traject nogal wat overwegen. Ik kan me indenken dat die 160 km/h als max dan nodig is. Of zijn alle overwegen er straks bij het in dienst gaan van het derde spoor al uit?

05-08-2019 15:26:28
NDS
NDS
Ja als het 3e spoor in dienst komt zijn alle overwegen eruit, groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort

05-08-2019 15:30:55
sigma
sigma
Iets wat mij al een tijdje bezig houdt: waarom wordt er enkel een 3e spoor aangelegd en geen 3e én 4e spoor? Als er geen ruimte is voor een 4e spoor, dan ben ik wel benieuwd hoe met het spoorgebruik voorziet.

Immers, als er er wordt gekozen om goederentreinen bijv. te scheiden van personentreinen, dan kan dat maar in één richting. Of is hier iets geniaals voor bedacht?

05-08-2019 16:49:29
DDietzen
DDietzen
4e spoor past niet in de omgeving.

Ik vermoed dat één spoor wordt toebedeeld aan de ICE in beide richtingen. Kwestie van de dienstregeling zodanig indelen dat je met één spoor uitkomt (strakke tweeuursdienst rond .00 in Ah en Oberh, dus ongeveer het pad van de huidige 100) en klaar is kees.
De andere twee sporen zijn dan voor goederentreinen, RE/RB en een eventuele IC Asd - Koln (of iets in die geest).

Laatst bewerkt door DDietzen op 05-08-2019 16:50

05-08-2019 17:27:15
luytjes
luytjes
Zolang de dienstregeling niet afdwingt dat je op dezelfde plek in beide richtingen gelijktijdig een inhaling krijgt, kun je prima uit de voeten met drie sporen.

05-08-2019 18:39:45
broek53
broek53
Ja, daar zeg je wat. Maar het omgekeerde is kwalijker. Een dienstregeling dwingt niks af, het gebrek aan infra dwingt de dienstregeling in een keurslijf.

Laatst bewerkt door broek53 op 05-08-2019 18:40

05-08-2019 20:05:29
samsam538
samsam538
Hoeveel overloopwissels (als je dat zo kan noemen) heb je wel nodig om op bepaalde plekken te kunnen inhalen. Het is dat Prorail dit traject niet beheert, want anders zouden ze koppijn krijgen van dit traject.

05-08-2019 20:35:36
NDS
NDS
Er is informatie zat over te vinden, zie; https://www.emmerich-oberhausen.de/broschueren.html

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort

04-09-2021 13:00:02
AlbertP
AlbertP

Komend weekend is de lijn geheel buiten dienst. De ICE's zijn omgeleid en er zijn snelbussen tussen Arnhem en Oberhausen met stop in Zevenaar, Elten, Emmerich en Wesel en stopbussen vanaf Emmerich voor de overige stations.

In de week erna zijn er nog steeds werkzaamheden waarbij de lijn deels enkelsporig bereden wordt. Op zuginfo.nrw is inmiddels meer informatie verschenen, waaruit is af te leiden op welk deel van de route er gewerkt wordt:


Anschließend kommt es aus dem gleichen Grund zu einer eingleisigen Sperrung zwischen Dinslaken und Voerde (Niederrhein) sowie zwischen Oberhausen Hbf und Oberhausen-Sterkrade von Montag, den 13.09.2021 (00:00) bis Freitag, den 17.09.2021 (21:00). Hier kommt es zu Verspätungen auf der RE 19 und ersatzlosen Ausfällen der Linie RE 49 zwischen Oberhausen Hbf und Wesel, sowie der Verstärkerfahrten der Linie RE 19 in der Hauptverkehrszeit. Für die ausfallenden Züge verweisen wir auf die weiteren Züge der RE 19.


De ICE is nog steeds omgeleid in deze periode en de RRX5 is t/m donderdag 16 september vervangen door bussen - de RE19 is dus de enige reizigersdienst op de lijn tijdens de enkelsporige buitendienststelling.


13-09-2021 09:53:41
AlbertP
AlbertP

Op dit moment zit ik in de 20015. Bij Empel-Rees is de trein al naar het linkerspoor gegaan, omdat op station Haldern aan het zuidelijke perron wordt gewerkt - het lijkt opgehoogd te worden. Bij Mehrhoog ging de trein weer naar rechts.

Tussen Voerde en Dinslaken wordt er langs de noordkant gewerkt; mijn trein rijdt rechts, de trein in de tegenrichting zal hier wel linkerspoor rijden.

Edit: tussen Oberhausen Hbf en Sterkrade reed de trein ook rechts; ik heb niet gezien wat er aan de oostkant gebeurde omdat ik in een vergadering zat.



Laatst bewerkt door AlbertP op 13-09-2021 10:27

13-09-2021 17:15:53
icened200
icened200
Quote
AlbertP (13-09-2021 09:53:41):

Op dit moment zit ik in de 20015. Bij Empel-Rees is de trein al naar het linkerspoor gegaan, omdat op station Haldern aan het zuidelijke perron wordt gewerkt - het lijkt opgehoogd te worden. Bij Mehrhoog ging de trein weer naar rechts.

Tussen Voerde en Dinslaken wordt er langs de noordkant gewerkt; mijn trein rijdt rechts, de trein in de tegenrichting zal hier wel linkerspoor rijden.

Edit: tussen Oberhausen Hbf en Sterkrade reed de trein ook rechts; ik heb niet gezien wat er aan de oostkant gebeurde omdat ik in een vergadering zat.


Lees op site dat ze Voerde en Dinslaken werken aan de bouw van een 750 meter lange inhaalspoor:

newsletter.emmerich-oberhausen.de

Quote:

Van de 14 stations en haltes langs de lijn worden elf transportstations herbouwd. De perrons worden aangepast aan de nieuwe driesporige route en de verkeersstations worden in het kader van de bouwwerkzaamheden barrièrevrij gemaakt. In de stations Oberhausen-Sterkrade, Dinslaken, Wesel, Mehrhoog en Empel-Rees zijn extra inhaalsporen voor 750 meter lange goederentreinen gepland.

(Via vertaaltoets)



Laatst bewerkt door icened200 op 13-09-2021 17:19

13-09-2021 17:46:19
Muizeneus
Muizeneus
Quote
icened200 (13-09-2021 17:15:53):

Lees op site dat ze Voerde en Dinslaken werken aan de bouw van een 750 meter lange inhaalspoor


Waar lees je dat? Ik kan dat nergens op die site vinden

Voor de helderheid: de héle lijn wordt driesporig gemaakt, deels door er simpelweg een spoor naast te leggen, deels door hertracering. Daarbovenop komen dan nog die inhaalsporen.


13-09-2021 18:15:03
icened200
icened200
Quote
Muizeneus (13-09-2021 17:46:19):
Quote
icened200 (13-09-2021 17:15:53):

Lees op site dat ze Voerde en Dinslaken werken aan de bouw van een 750 meter lange inhaalspoor


Waar lees je dat? Ik kan dat nergens op die site vinden

Voor de helderheid: de héle lijn wordt driesporig gemaakt, deels door er simpelweg een spoor naast te leggen, deels door hertracering. Daarbovenop komen dan nog die inhaalsporen.


Onder die tekening waarop werkzaamheden tussen Emmerich - Oberhausen staat aangegeven. Onder die tekening en haltes heb ik die quote gelinkt:

Von den 14 Bahnhöfen und Haltepunkten entlang der Strecke werden elf Verkehrsstationen umgebaut. Dabei werden die Bahnsteige an die neue dreigleisige Streckenführung angepasst und die Verkehrsstationen im Rahmen der Baumaßnahmen barrierefrei ausgebaut. In den Bahnhöfen Oberhausen-Sterkrade, Dinslaken, Wesel, Mehrhoog und Empel-Rees sind zusätzlich Überholgleise für 750 Meter lange Güterzüge vorgesehen.

Maar bij mij staat het in het Nederlands aangegeven omdat altijd standaard laat vertalen.



Laatst bewerkt door icened200 op 13-09-2021 18:17

14-09-2021 20:43:31
Muizeneus
Muizeneus

Maar dan nog lees ik daar niet dat ze daar nu werken aan de aanleg van dat inhaalspoor... frown



Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


14-09-2021 21:26:05
NIJMEGEN
NIJMEGEN

https://emmerich-oberhausen.de/

Dit is de projectpagina over het project, die is aardig informatief.


14-09-2021 21:37:33
AlexNL
AlexNL

Op die website zijn ook kaarten te vinden waarop precies is ingetekend waar een vierde spoor komt te liggen.


14-09-2021 22:03:49
NIJMEGEN
NIJMEGEN

Een directe link:

https://emmerich-oberhausen.de/PDF/Lage%20des%20dritten%20Gleises%20und%20Ma%C3%9Fnahmen%20in%20den%20PFA.pdf


14-09-2021 22:16:50
cuneo56
cuneo56
Quote
AlbertP (13-09-2021 09:53:41):

Tussen Voerde en Dinslaken wordt er langs de noordkant gewerkt; mijn trein rijdt rechts, de trein in de tegenrichting zal hier wel linkerspoor rijden.


Dat hoop ik toch niet, want dan zouden die twee treinen elkaar tegemoet komen op hetzelfde spoor!


14-09-2021 22:27:44
Muizeneus
Muizeneus

Er staat dan ook niet dat die tegentrein er op hetzelfde moment was wink


14-09-2021 22:54:40
anton_
anton_
Quote
NIJMEGEN (14-09-2021 22:03:49):

Een directe link:

https://emmerich-oberhausen.de/PDF/Lage%20des%20dritten%20Gleises%20und%20Ma%C3%9Fnahmen%20in%20den%20PFA.pdf


en nu als link


15-09-2021 09:18:03
AlbertP
AlbertP
Quote
cuneo56 (14-09-2021 22:16:50):

Dat hoop ik toch niet, want dan zouden die twee treinen elkaar tegemoet komen op hetzelfde spoor!


Ik refereerde aan het aangekondigde enkelspoor in mijn bericht van 4 september in dit draadje. Ze komen elkaar niet gepland tegen op de paar kilometer tussen die twee stations, en al het andere verkeer was opgeheven of omgeleid.



Laatst bewerkt door AlbertP op 15-09-2021 09:19