Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Mogelijk nieuwe onderhoudswerkplaats in Lelystad

Woensdag 14 mrt 2018 - 17:25:02
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Vandaag op ns.nl: NS laat een studie uitvoeren naar een nieuwe onderhoudswerkplaats in Lelystad. Eind 2018 hoopt men een besluit te nemen.
Als plek heeft men het huidige opstelterrein in gedachten.
nieuws.ns.nl

Dick van den Hoven

Woensdag 14 mrt 2018 - 17:34:45
VIRMm1
VIRMm1
Buiten dat de grond daar waarschijnlijk goedkoop is en het geografisch een mooie locatie is ben ik benieuwd hoe NS daar een paar honderd (technische) mensen wil gaan werven...

Woensdag 14 mrt 2018 - 17:36:37
Jan-Mark
Jan-Mark
Flickr 140553902@N06/
M.i. is de locatie geografisch gezien juist niet heel handig, Asd en On is immers in de buurt. Je zou juist beter het grote gat tussen Ldd en Mt kunnen opvullen door bijvoorbeeld iets in Tb/Ht/Ehv te bouwen. 't Zou vooral voor Flirt ideaal zijn om dichter bij hun inzetgebied te worden onderhouden...

Woensdag 14 mrt 2018 - 17:47:41
IJsbergsla
IJsbergsla
Als u me op een landkaart wilt uitleggen waarom het gat tussen Amsterdam en Onnen zoveel groter is dan tussen Leidschendam en Maastricht...
Een tweede onderhoudsbedrijf in de buurt van Noord-Holland en Lelystad waar dagelijks enorme hoeveelheden treinstellen uitlopen gaat altijd praktisch zijn.

Laatst bewerkt door IJsbergsla op Woensdag 14 mrt 2018 om 17:48:26

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Woensdag 14 mrt 2018 - 18:01:24
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Goed voor de werkgelegenheid gezien de hoge werkloosheid daar.

Woensdag 14 mrt 2018 - 18:37:55
DDietzen
DDietzen
Dit zal OV SAAL wel wat boosten. Al die kerende treinen in Alm, Almo en Lls kunnen immers het beste in de eigen achtertuin worden onderhouden, en met OV SAAL krijgen we nogal wat van die kerende treinen.

Woensdag 14 mrt 2018 - 18:40:35
VIRMm1
VIRMm1
De hele randstad is eigenlijk geen optie ivm kosten/ruimte dus dan kom je of ergens onder Ddr uit of in de polder.

Dat eerste is volgens mij ook onderzocht, samen met Amf.

Dat NS voor Lls gaat is dan misschien wel logisch.

Woensdag 14 mrt 2018 - 21:16:42
icened
icened
Quote
Jan-Mark (wo 14 mrt 2018 17:36:37 www.somda.nl): M.i. is de locatie geografisch gezien juist niet heel handig, Asd en On is immers in de buurt. Je zou juist beter het grote gat tussen Ldd en Mt kunnen opvullen door bijvoorbeeld iets in Tb/Ht/Ehv te bouwen. 't Zou vooral voor Flirt ideaal zijn om dichter bij hun inzetgebied te worden onderhouden...
Nu worden de NS Flirt vooral ingezet in Brabant. Maar zal dat altijd zo blijven? SGM werd lange tijd vooral in de Randstad ingezet. Maar op een gegeven moment ook in Brabant. Wie weet dat er geschoven wordt met Sprinter treinmaterieel.

En SNG zal als de voorspellingen kloppen deels in Noord - Oost Nederland worden ingezet. En deels in de Randstad.

www.google.nl

Een extra werkplaats. Geeft dat aan dat NS in de toekomst rekening houdt met meer treinmaterieel dan nu? Vind Lelystad geografisch een prima plek voor een nieuwe werkplaats. Zit centraal Randstad - Oost Nederland/Noord Nederland in.

Laatst bewerkt door icened op Woensdag 14 mrt 2018 om 21:23:51

Woensdag 14 mrt 2018 - 21:31:22
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Vanwege OV-SAAL en de Hanzelijn waar al ERTMS is aangelegd zou de ICNG een mooie kanshebber zijn om hier te rijden. Dan zou de locatie voor Lelystad ook geen mooi passend zijn. Of het aantrekkelijk is voor de werkgelegenheid, dat moeten we afwachten.

Choo choo.....

Woensdag 14 mrt 2018 - 21:41:20
thom
thom
Quote
Jan-Mark (wo 14 mrt 2018 17:36:37 www.somda.nl): M.i. is de locatie geografisch gezien juist niet heel handig, Asd en On is immers in de buurt. Je zou juist beter het grote gat tussen Ldd en Mt kunnen opvullen door bijvoorbeeld iets in Tb/Ht/Ehv te bouwen. 't Zou vooral voor Flirt ideaal zijn om dichter bij hun inzetgebied te worden onderhouden...
Het is maar de vraag waarom men een nieuwe werkplaats wil bouwen, je kunt wel een nieuwe werkplaats in het zuiden bouwen om te zorgen dat al dat materieel niet meer naar Maastricht hoeft maar dat gaat daar juist heen omdat daar de capaciteit reeds is.

Dan kun je dat materieel wel naar een andere nieuw te bouwen werkplaats in het Brabantse sturen, maar dan kun je daarna Maastricht sluiten omdat ze daar niets meer te doen hebben en schiet je er per saldo niets mee op...

Woensdag 14 mrt 2018 - 22:02:24
Frontier
Frontier
Maastricht sluiten zou in het kader van efficiëntie en nog diverse andere redenen een magnifiek idee zijn!

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Woensdag 14 mrt 2018 - 22:07:56
IJsbergsla
IJsbergsla
Hear, hear!

Woensdag 14 mrt 2018 - 22:22:04
VIRMm1
VIRMm1
Die blijft daar ook alleen maar open vanwege de werkgelegenheid. Niet omdat dat nou zo'n handige locatie is nee.

Lelystad zou inderdaad dan de locatie worden voor ICNG. Dat verklaart dan meteen waarom men nu nog over Onnen spreekt terwijl er daar helemaal geen capaciteit is momenteel.

Woensdag 14 mrt 2018 - 22:25:04
thom
thom
Zou iig een deel ICNG ook niet naar het OB Asd gaan?

Uiteindelijk vervangen ze ook een deel van de ICR'en op de HSL die nu in het OB in onderhoud zijn.

Wbt Maastricht, ik snap volledig wat jullie bedoelen hoor, maar ik kan mij voorstellen dat het verplaatsen van de huidige kennis (Wat op opleiding van nieuw personeel zal uitkomen) ook het nodige zal kosten en daarin mee zal spelen.

Laatst bewerkt door thom op Woensdag 14 mrt 2018 om 22:27:17

Woensdag 14 mrt 2018 - 22:25:23
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Quote
gvttreinen (wo 14 mrt 2018 18:01:24 www.somda.nl): Goed voor de werkgelegenheid gezien de hoge werkloosheid daar.
Ik vraag me af of er bij die doelgroep zo'n hoge werkloosheid is, volgens mij zijn technici al langer veelgevraagd.

Woensdag 14 mrt 2018 - 22:34:36
Frontier
Frontier
Quote
VIRMm1 (wo 14 mrt 2018 22:22:04 www.somda.nl): Die blijft daar ook alleen maar open vanwege de werkgelegenheid.
Sinds wanneer is dat een taak van een verzelfstandigde firma die nog geacht wordt winstgevend te opereren ook?
Quote
thom (wo 14 mrt 2018 22:25:04 www.somda.nl): Wbt Maastricht, ik snap volledig wat jullie bedoelen hoor, maar ik kan mij voorstellen dat het verplaatsen van de huidige kennis (Wat op opleiding van nieuw personeel zal uitkomen) ook het nodige zal kosten en daarin mee zal spelen.
Zo veel kennis is daar niet meer over vandaag de dag, het werd nog zonder blikken of blozen toegegeven ook tijdens de open dag.

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Woensdag 14 mrt 2018 - 23:07:33
VIRMm1
VIRMm1
Het meeste materieel wat daar komt komt er nog niet zo lang nee.

Woensdag 14 mrt 2018 - 23:14:02
thom
thom
Nee, maar laten we een een stukje basis kennis en algemene opleidingen ook niet vergeten.

Donderdag 15 mrt 2018 - 09:13:32
broek53
broek53
OB Lelystad zou zich sowieso niet moeten richten op een bepaald soort materieel en dat is dan ook niet de primaire opzet. Langzamerhand lijkt het besef door te dringen dat het bijzonder kostbaar is om materieel - liefst nog op nummer - in een moederwerkplaats onder te brengen. Peperduur in de uitvoering, soms heel lastig in de planning. De lijnwerkplaatsen zouden idealiter allemaal meerdere materieelsoorten moeten aankunnen.
Overigens: voor OB Lelystad is de beoogde locatie het stuk grond tussen de Hanzelijn en de toegangssporen tot Lelystad Opstel.

Laatst bewerkt door broek53 op Donderdag 15 mrt 2018 om 09:14:31

Donderdag 15 mrt 2018 - 09:26:07
VIRMm1
VIRMm1
Een werkplaats die zich niet focust op 1 materieelsoort is juist peperduur en onrendabel.

Je moet dan al je personeel heel breed gaan opleiden, je moet een magazijn bouwen welke groter is dan de werkplaats zelf en je hebt aparte sporen/bordessen nodig voor elke materieelsoort.


In een ideale wereld bouw je in het centrum van Utrecht 1 gigantische werkplaats waar je alles kan behandelen. Dat een werkplaats zich op een select aantal materieelsoorten focust is goed want dan werkt je personeel sneller en foutloos.

Donderdag 15 mrt 2018 - 09:29:47
broek53
broek53
Daar denken de beleidsmakers bij NS blijkbaar anders over.

Donderdag 15 mrt 2018 - 09:33:41
Marco
Marco
Quote
VIRMm1 (wo 14 mrt 2018 22:22:04 www.somda.nl): Die blijft daar ook alleen maar open vanwege de werkgelegenheid. Niet omdat dat nou zo'n handige locatie is nee.

Lelystad zou inderdaad dan de locatie worden voor ICNG. Dat verklaart dan meteen waarom men nu nog over Onnen spreekt terwijl er daar helemaal geen capaciteit is momenteel.
Op de lange termijn komt daar wel capaciteit, lijkt me. Nu worden er nog regelmatig ICR-projectjes heen gestuurd, zoals eerst de volwielen en nu iets anders. Dat vervalt wel als de ICNG ingestroomd is. Ook weet ik niet wanneer het eerste ICM in de reserve gaat, maar denk dat dat ook niet jaren meer duurt na de instroom van ICNG.

Donderdag 15 mrt 2018 - 10:07:48
icened
icened
Meestal werd de Traxx + ICR afgewerkt in Amsterdam. Maar een periode regelmatig Traxx + ICR gezien die naar Onnen reed. Genoeg foto's van op Flickr Hanzelijn.

Nu heb je het met DDZ die in Onnen wordt onderhouden. De V-IRM (-M) is momenteel weinig te zien tussen Groningen/Leeuwarden - Den Haag/Rotterdam. Die worden massaal ingezet op tussen Noord Holland/Schiphol - Utrecht - Limburg/Gelderland. Waar worden de 872 rijtuigen V-IRM onderhouden?

Donderdag 15 mrt 2018 - 10:19:57
mvd
mvd
Twitter MarcvD84 Facebook marcvandijk84
Quote
icened (do 15 mrt 2018 10:07:48 www.somda.nl): Waar worden de 872 rijtuigen V-IRM onderhouden?
9400/8600/8700 On, 9500 Mt.

Iech kom gelökkig oet Mestreech!

Donderdag 15 mrt 2018 - 12:41:38
daniel81
daniel81
Quote
VIRMm1 (do 15 mrt 2018 09:26:07 www.somda.nl): Een werkplaats die zich niet focust op 1 materieelsoort is juist peperduur en onrendabel.

Je moet dan al je personeel heel breed gaan opleiden, je moet een magazijn bouwen welke groter is dan de werkplaats zelf en je hebt aparte sporen/bordessen nodig voor elke materieelsoort.

In een ideale wereld bouw je in het centrum van Utrecht 1 gigantische werkplaats waar je alles kan behandelen. Dat een werkplaats zich op een select aantal materieelsoorten focust is goed want dan werkt je personeel sneller en foutloos.
Helemaal goed en dan gaan we het ook op machinisten toepassen. Elke machinist richt zich nog maar op 1 materieelsoort en 1 traject, dan gaat de opleiding een stuk sneller en werkt de machinist foutloos

Ff serieus, je ziet in de praktijk al hoe weerbarstig dingen zijn. Elk wijzigingsblad verandert de materieelinzet in meerdere of mindere mate, en elke nieuwe materieelsoort brengt een heel circus aan verhuizingen tussen werkplaatsen met zich mee. Kortom een werkplaats bouwen met het idee dat dat gedurende de hele levensduur die ene materieelsoort gaat onderhouden is een illusie.

Laatst bewerkt door daniel81 op Donderdag 15 mrt 2018 om 12:46:46

Donderdag 15 mrt 2018 - 12:53:50
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Mensen met kennis van locs heb je als NS ook amper mee nodig vind men.
Je hebt 1700 en wat 1800én,dat is van geen van beide meer een groot aantal,en nu men er steeds meer sloopt/ontmanteld is terugkeer van een grote vloot ook onmogelijk gemaakt.
Dus waarom zou je dan zorgen dat je voldoende personeel hebt die de huidige vloot nog kunnen onderhouden als ze dr toch z.s.m. vanaf willen,weet je wat dat kost

Verder ben ik het met Broek eens,dat het redelijk vreemd is om een onderhouds bedrijf te hebben wat maar met 1 type trein overweg kan.
Mijn inziens heb je dan 2 problemen,als dat materieel zou verhuizen naar een ander inzet gebied dan moet je ofwel het personeel mee verhuizen of het mat bij onderhoud en problemen maar naar dat specifieke onderhouds bedrijf zien te krijgen.
Beide kost geld,waarbij je er dan maar niet aan moet denken dat onderweg naar dat OB wellicht een ander OB dichter in de buurt is maar gepasseert dient te worden vanwege ontbrekende kennis en spullen.

Om nog maar te zwijgen over bv onderhoud/werkzaamheden aan de sporen leidend naar een OB,heb je kapot mat,kan het niet hersteld worden.
Of bij het OB van je(verplichte) keus valt ineens de stroom uit voor zeg een dag of 2,dan kan dat mat wat wellicht hard nodig is,nergens anders worden hersteld

Je hoeft tegenwoordig toch ook jouw opel niet perse meer naar een opeldealer te brengen voor onderhoud,dat kan toch ook bij elke garage.
Waarom zou dat met dit dan anders moeten ?

Wat het de spreiding van OB's betreft,echt gespreid vind ik t ook niet,het lijkt een beetje op NL in 3 stukken verdeelt.
Bovenin wat OB's in t midden niks en dan onderin nog wat OB's
Wat het voorstel betreft om Tilburg te pakken,daar was een plek die daarvoor geschikt gemaakt had kunnen worden.
Helaas besloten een paar "wijze" niet uit t oosten,dat dat wel dicht kon,daar prijkt nu van alles uit andere categorieën,dus optie Tb is definitief weg

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Donderdag 15 mrt 2018 - 13:32:24
VIRMm1
VIRMm1
Nouja specialiseren op 1 materieelsoort is niet helemaal wat ik bedoelde.
Maar voor de ICNG is ruimte nodig en dat houdt in dat je of Asd/On moet gaan verbouwen voor de ICNG of je bouwt wat nieuws en doet daar het onderhoud aan ICNG.

Voor zover ik trouwens in het verleden de plannen gehoord heb wordt dit geen werkplaats met heel veel werksporen, ik dacht dat dit maar een (voor NS begrippen) kleine werkplaats zou worden met 3 of 4 sporen binnen (maar plannen veranderen nog al eens bij het spoor en ik denk dat er wel wat forumleden zijn die mijn bericht kunnen ontkrachten).

Overigens, als men echt een werkplaats in/bij Tb wil dan is dat gewoon mogelijk, bijvoorbeeld in Berkel-Enschot waar nu ook al een grote werkplaats zit van NS (bij Tbi).

Donderdag 15 mrt 2018 - 15:45:22
broek53
broek53
Men zet in op maximaal zes sporen, maar ook op een modulaire opzet zodat men met minder zou kunnen beginnen.

Donderdag 15 mrt 2018 - 19:30:03
moderator
Moderator
moderator
Een van de deelnemers aan de discussie heeft gemeend zijn berichten na reacties van anderen zomaar leeg te maken, waardoor hij de discussie om zeep hielp. Wij waren dan ook helaas genoodzaakt om ook die reacties te verwijderen om de discussie kloppend te houden.

Met vriendelijke groet, Het moderator team

Donderdag 15 mrt 2018 - 19:38:38
VIRMm1
VIRMm1
Jammer dat er 1 bericht van mij verwijderd is die daar niet bij hoorde.

Dus nogmaal:

@broek53, jij weet wel eea af van dit soort projecten.
Is Tb/Tbi ook als (serieuze) optie overwogen?

Donderdag 15 mrt 2018 - 19:50:48
scooter
scooter
Tbi(Berkel Enschot)zit nu de componentenrevisie.Volgens mij is er echter wel grond vrij gehouden door de gemeente Tilburg voor eventuele uitbreiding,er ligt een braakliggend stuk naast de hal

Donderdag 15 mrt 2018 - 22:22:55
sjoerd
sjoerd
En er is een spooraansluiting met alleen een Sik erop waarvan de frontseinen branden.

Donderdag 15 mrt 2018 - 22:34:36
broek53
broek53
Quote
icened (do 15 mrt 2018 10:07:48 www.somda.nl): Meestal werd de Traxx + ICR afgewerkt in Amsterdam. Maar een periode regelmatig Traxx + ICR gezien die naar Onnen reed. Genoeg foto's van op Flickr Hanzelijn.
Zekers, maar die kregen in Onnen geen onderhoud. Onnen heeft de outillage en de ruimte om draaistellen te wisselen en volwielen te plaatsen en dergelijke.
Quote
Nu heb je het met DDZ die in Onnen wordt onderhouden. De V-IRM (-M) is momenteel weinig te zien tussen Groningen/Leeuwarden - Den Haag/Rotterdam. Die worden massaal ingezet op tussen Noord Holland/Schiphol - Utrecht - Limburg/Gelderland. Waar worden de 872 rijtuigen V-IRM onderhouden?
Een deel in Maastricht en een deel in Onnen. DDZ komt overigens recent uit Leidschendam.

Donderdag 15 mrt 2018 - 22:37:33
broek53
broek53
Quote
VIRMm1 (do 15 mrt 2018 19:38:38 www.somda.nl): Jammer dat er 1 bericht van mij verwijderd is die daar niet bij hoorde.

Dus nogmaal:

@broek53, jij weet wel eea af van dit soort projecten.
Is Tb/Tbi ook als (serieuze) optie overwogen?
Neen, dat weet ik niet. Wel dat het hele land bekeken is voordat men uiteindelijk in Lelystad uit kwam. Dat had/heeft overigens ook duidelijk te maken met de snelheid waarmee e.e.a te realiseren is. In Lelystad staat vrijwel nul bebouwing in de buurt en staat de gemeente al met de vergunningen te wapperen voordat je je plannen hebt ontvouwd, bij wijze van spreken.

Vrijdag 16 mrt 2018 - 00:57:52
VIRMm1
VIRMm1
Quote
scooter (do 15 mrt 2018 19:50:48 www.somda.nl): Tbi(Berkel Enschot)zit nu de componentenrevisie.Volgens mij is er echter wel grond vrij gehouden door de gemeente Tilburg voor eventuele uitbreiding,er ligt een braakliggend stuk naast de hal
De ruimte en de grond is er inderdaad. Ook is er al een spooraansluiting gerealiseerd, voor het geval dat.

Enige probleem waar je alleen tegen aan loopt is dat er een nieuwbouwwijk aan de andere kant van het spoor ligt, wat een evt milieuvergunning bemoeilijkt.