Gronau - Enschede - Hengelo
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
09-10-2017 13:39:29
Berk24
Berk24
Duitse Dosto's in Nederland lijken mij wel mooi om te zien, dus ik hoop dat elektrificatie van Münster-Enschede (uiteraard met 15 kV AC) wel een keer plaats gaat vinden. Het voordeel is dat de Talents van de RB51 naar Coesfeld en Dortmund blijven rijden. Dus het ene halfuur lok met Dosto's (ik hoop gewoon de Dosto's die uit de RE7 afkomstig zijn) en het andere halfuur Talent-treinstellen.

Laatst bewerkt door moderator op 10-10-2017 22:22, reden: Afgesplits uit ontwikkelingen IC Berlijn.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

09-10-2017 13:45:11
sjoerd
sjoerd
Of wellicht met Nederlandse Sprinters doorrijden naar Gronau.

09-10-2017 14:08:47
Berk24
Berk24
Nee, dat is niet handig. Er zijn meer reizigers op Enschede-Münster en Enschede-Coesfeld dan op Gronau-Hengelo e.v. Inkorten van de RB51 en RB64 tot Dortmund/Münster-Gronau gaat echt reizigers kosten en de toegevoegde waarde van direct Gronau-Hengelo is slechts zeer beperkt.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

09-10-2017 14:52:48
b2py
b2py
Cijfers?


09-10-2017 15:00:21
IJsbergsla
IJsbergsla
Nee, Berk24 doet altijd alles op gevoel.

09-10-2017 15:07:30
Berk24
Berk24
Quote
b2py (ma 09 okt 2017 14:52:48 https://www.somda.nl/forum/15507/p628081/): Cijfers?

De huidige situatie van een RB Enschede-Münster en een RB Enschede-Dortmund is prima (vanuit Enschede kun je nu flink eind Duitsland in, en vanuit Duits oogpunt is Enschede toch de eindbestemming voor velen), ik zie niet in waarom je dat zou veranderen. Ja, misschien een draadje voor Enschede-Münster maar die komt op 15 kV te staan, dus doorrijden blijft onmogelijk.

Laatst bewerkt door Berk24 op 09-10-2017 15:09


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

09-10-2017 15:44:46
mren
mren
Toch zijn er veel mensen die de overstap in Enschede maken op de trein. En ook aardig wat mensen met (vouw)fiets onderweg doordeweeks, dus die hebben ergens nog wat voor/natransport.

Het reizigerspubliek wisselt: in de weekends is het veel winkelpubliek maar doordeweeks vooral forensen werk/studie. Universiteiten van Twente en Münster bieden ook deels elkaars vakken aan.

Het is dat het vaak duur wordt gemaakt wegens proceduregeneuzel, maar het doortrekken van de lijn uit Duitland naar Hgl (met stop op Drienerlo) zou best wel succesvol kunnen zijn. Zeker nu de 7000 op dat traject is vervallen. Lastig is ook dat het in materieel wat minder lekker uitkomt: nu keren de treinen uit Münster op elkaar en die uit Dortmund ook en dat is handig want die naar Münster bestaan uit twee treinstellen.

09-10-2017 15:49:43
gvttreinen
gvttreinen
Helaas ook een (grote?) groep reizigers die in Es bepaalde koffiegelegenheden bezoeken, iets waar Hrl ook last van had (heeft?)
Nu weet ik niet of Ah ook overspoeld worden door koffieklanten en mss Hgl later ook.

09-10-2017 16:27:02
Berk24
Berk24
In Hengelo kun je vrijwel niet keren (alleen als je uit Oldenzaal komt op het zakspoortje). Daarnaast zit Enschede-Hengelo, in de spits, als er ook nog sneltreinen naar Zwolle komen, aardig vol. Je maakt met doortrekken van de Duitse treindienst uit Münster/Dortmund naar Hengelo de treindienst alleen maar onbetrouwbaarder door (mede veroorzaakt door de lange stukken enkelspoor vanaf Enschede), nog los van alle kosten die erbij komen. Daarbij ligt Enschede Drienerlo helemaal niet handig ten opzichte van de universiteit. Buslijnen 1 en 9 bedienen de universiteit beter.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

09-10-2017 16:41:33
sjoerd
sjoerd
Kweenie hoor, maar kunnen bus 1 en 9 na uitstappen in Enschede Centraal (ach jee!) dat niet allen "beter" maar ook sneller dan uitstappen in Drienerlo en lopen of fietsen naar de Uni? Ik ken de lokale situatie niet.

09-10-2017 16:44:28
Berk24
Berk24
Vanuit Station Drienerlo is het naar bepaalde faculteiten van de universiteit ruim 20 minuten lopen, ik heb zelf ooit een paar maanden in Enschede gestudeerd dus ik weet een beetje de situatie. Buslijnen 1 en 9 stoppen een stuk dichter bij de universiteit dan de treinen.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

09-10-2017 17:23:26
sjoerd
sjoerd
En met de stadsbus is dan nog altijd sneller (inclusief overstap trein - bus) dan effe lopen van Drienerlo naar de Uni?
Het verschil bus of lopen zal wellicht meer afhangen waar je vandaan komt, want als je de intercity nam rijd je Drienerlo voorbij, als ik het wel heb...

09-10-2017 17:31:59
BasSNG2001
BasSNG2001
Op de ochtendspitstijden rijdt lijn 9 soms wel elke 5 minuten. Ik denk dat dat voldoende winst biedt dan.


#DiscoverEU

09-10-2017 21:16:06
wouterder
wouterder
Quote
mren (ma 09 okt 2017 15:44:46 https://www.somda.nl/forum/15507/p628088/):

Het is dat het vaak duur wordt gemaakt wegens proceduregeneuzel, maar het doortrekken van de lijn uit Duitland naar Hgl (met stop op Drienerlo) zou best wel succesvol kunnen zijn.

Dwaalt beetje af, maar er staan niet voor niets aan weerskanten stootblokken in Enschede.

09-10-2017 23:10:53
cuneo56
cuneo56
Quote
Berk24 (ma 09 okt 2017 15:07:30 Ja, misschien een draadje voor Enschede-Münster maar die komt op 15 kV te staan, dus doorrijden blijft onmogelijk.


Nee dat kan echt niet, we hebben in nederland geen normen voor 15KV bovenleiding!

09-10-2017 23:27:54
mren
mren
Quote
wouterder (ma 09 okt 2017 21:16:06 https://www.somda.nl/forum/15507/p628123/):
Quote
mren (ma 09 okt 2017 15:44:46 https://www.somda.nl/forum/15507/p628088/):

Het is dat het vaak duur wordt gemaakt wegens proceduregeneuzel, maar het doortrekken van de lijn uit Duitland naar Hgl (met stop op Drienerlo) zou best wel succesvol kunnen zijn.

Dwaalt beetje af, maar er staan niet voor niets aan weerskanten stootblokken in Enschede.

Ja, wegens proceduregeneuzel

09-10-2017 23:52:53
wouterder
wouterder
Dan wordt het tijd dat die er wel komen. %08%

10-10-2017 06:54:07
mdeen
mdeen
Quote
Berk24 (ma 09 okt 2017 15:07:30 https://www.somda.nl/forum/15507/p628085/): Ja, misschien een draadje voor Enschede-Münster maar die komt op 15 kV te staan, dus doorrijden blijft onmogelijk.

Sinds wanneer is de bovenleidingsspanning een totale blokkade voor doorrijden?

Laatst bewerkt door mdeen op 11-10-2017 07:47

10-10-2017 07:33:16
bacr
bacr
Ik meen te herinneren dat het ook iets met seinstelsel/beveiliging te maken had en dat het toch wel eng was dat een Duits treintje zomaar NL in zou kunnen rijden. Nog uit de tijd dat de beste internationale verbinding geen verbinding was.

10-10-2017 07:37:40
evangoor
evangoor
Laat het seinstelsel nu wel Nederlands zijn daar. Voor wat betreft die paar lokale seinpalen bij overwegen. De beveiliging is Duits (ESTW Gronau), de beïnvloeding ook (PZB). En in dat laatste zal de angst dan wel hebben gezeten (of de onwil om er iets aan te doen vanwege kosten/baten).

Laatst bewerkt door evangoor op 11-10-2017 08:58

10-10-2017 08:02:42
RickBu
RickBu
Daarbij komt ook nog dat ProRail in Enschede een looppad/oversteek heeft gepland tussen sporen 4a en 4b als ontsluiting voor de nieuwe fietsenstalling. Dat zou weggegooid geld zijn als de lijn wordt doorgetrokken want er is dan (bijna) niemand die de stalling gebruikt.

10-10-2017 08:30:48
cuneo56
cuneo56
Ach, er wordt wel vaker iets na slechts een paar jaar opgebroken ( loopbrug Gdm b.v. ), maar is dat niet erg gevaarlijk een looppad tussen twee stootjukken door?

10-10-2017 08:42:51
broek53
broek53
Wat Es betreft is het een lichtelijk geval van kip en ei. Toen Es - Gronau werd herlegd, was dat als uitbreiding van het uithalen in Gronau en was er geen enkele vraag om een doorgaande grensoverschrijdende verbinding. Om die reden kon het apart gehouden worden en hoefde er geen moeilijke toestanden gebouwd te worden van overgangen tussen PZB of Indusi en hoefden Duitse machinisten niet het Nederlandse seinstelsel te leren, dat soort dingen. Stootjukken ertussen, liefst twee, is dan weer een stukje moderne gekte, maar in zoverre wel nodig dat de trdl Es niets weet van wat zich op het automatisch werkende baanvak naar Gronau afspeelt.

10-10-2017 09:15:13
dh3201
dh3201
Quote
Berk24 (ma 09 okt 2017 16:27:02 https://www.somda.nl/forum/15507/p628093/): In Hengelo kun je vrijwel niet keren (alleen als je uit Oldenzaal komt op het zakspoortje). Daarnaast zit Enschede-Hengelo, in de spits, als er ook nog sneltreinen naar Zwolle komen, aardig vol.

Hmmm, in de doorstroomgedachte die twee aan elkaar knopen en zo een doorgaande treindienst Zwolle - Münster creëren?


Shqiperise-lopers?

10-10-2017 09:36:09
Berk24
Berk24
Waarom zou je dat willen?
Je maakt de treindienst onnodig onbetrouwbaar en complex door.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

10-10-2017 09:42:05
Berk24
Berk24
Quote
RickBu (di 10 okt 2017 08:02:42 https://www.somda.nl/forum/15507/p628153/): Daarbij komt ook nog dat ProRail in Enschede een looppad/oversteek heeft gepland tussen sporen 4a en 4b als ontsluiting voor de nieuwe fietsenstalling. Dat zou weggegooid geld zijn als de lijn wordt doorgetrokken want er is dan (bijna) niemand die de stalling gebruikt.

Hoe groot is de kans dat de treinen uit Gronau door gaan rijden naar Hengelo? Ik verwacht niet heel groot, want dat is een enorm lastige opgave. Beter wordt er gefocust op de vergroting van de capaciteit op Gronau-Münster en dat houdt in elektrificatie en inzet van dubbeldekkers en mogelijk op sommige stukken dubbelspoor om zo de betrouwbaarheid te verhogen. Want de beperkte capaciteit op Gronau-Münster vormt met name in de spits een probleem.

Dubbeldekkerstreinen die in zowel Nederland als Duitsland kunnen rijden, bestaan nu nog niet, dus die moeten eerst nog gefabriceerd worden. Vervolgens komt er een toelatingscircus. Daar zit enorm veel kosten in. Als je de knip in Enschede laat behouden is het mogelijk om met locomotief en oude dubbeldekkers te gaan rijden op Enschede-Münster. Dat is veel praktischer dan nieuwe dubbeldekkerstreinen die zowel in Nederland als Duitsland kunnen rijden.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

10-10-2017 09:45:46
nathanvos2
nathanvos2
Quote
bacr (di 10 okt 2017 07:33:16 https://www.somda.nl/forum/15507/p628146/): Ik meen te herinneren dat het ook iets met seinstelsel/beveiliging te maken had en dat het toch wel eng was dat een Duits treintje zomaar NL in zou kunnen rijden. Nog uit de tijd dat de beste internationale verbinding geen verbinding was.

Ik wil niet te veel speculeren en afdwalen maar ik heb ook wel eens verhalen over urenco in Gronau gehoord. Enschede wou liever geen radioactief transporten door hun gemeente wou hebben en om die reden stootjukken geplaatst zijn. De transporten van en naar Urenco gingen bij mijn weten bij Bad Bentheim de grens over.

10-10-2017 10:29:38
broek53
broek53
Dat valt heel duidelijk onder de broodje-aap-verhalen.

10-10-2017 11:35:29
dvdhoven
dvdhoven
Quote
broek53 (di 10 okt 2017 08:42:51 https://www.somda.nl/forum/15507/p628159/): Stootjukken ertussen, liefst twee, is dan weer een stukje moderne gekte, maar in zoverre wel nodig dat de trdl Es niets weet van wat zich op het automatisch werkende baanvak naar Gronau afspeelt.
Ik zie dat niet als gekte. Het zijn 2 kopsporen, die heel dicht bij elkaar eindigen, maar niet doorverbonden zijn. En naar mijn idee sluit je een kopspoor af met een stootjuk. Doorverbinden van de sporen kan niet, want dan heb je een gigantisch infraprobleem.
Eigenlijk is het proces zo geweest:
- Het oude spoor 4 is een heel stuk ingekort en daarmee is zijn stootjuk ook een stuk opgeschoven.
- Op het vrijgekomen deel is het spoor dat langs het Stadskantoor lag, omgezwenkt inclusief stootjuk.
Goed, technisch is het natuurlijk anders opgelost, maar zo kun je het wel zien, naar mijn idee.


Dick van den Hoven


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


10-10-2017 12:22:08
dennistd
dennistd
Voor de ombouw van station Enschede zat er inderdaad een gat van een halve meter tussen de beide sporen. Bij de ombouw is het echter een doorgaand stuk spoor geworden.

10-10-2017 14:04:04
bacr
bacr
Quote
Berk24 (di 10 okt 2017 09:42:05 https://www.somda.nl/forum/15507/p628168/):Dubbeldekkerstreinen die in zowel Nederland als Duitsland kunnen rijden, bestaan nu nog niet, dus die moeten eerst nog gefabriceerd worden.(...)

Don't tempt me.... Die zijn er wel degelijk.... geweest. In de CityNightLine hebben een aantal jaren luxe slaap-dubbeldekkers rondgereden die waren toegelaten in D, A, CH, NL (en wschl B en DK?).
Dat ze minder praktisch zouden zijn voor Es-Münster staat natuurlijk wel als een paal boven water....

10-10-2017 22:56:14
sjoerd
sjoerd
Quote
dennistd (di 10 okt 2017 12:22:08 https://www.somda.nl/forum/19771/p628178/): Voor de ombouw van station Enschede zat er inderdaad een gat van een halve meter tussen de beide sporen. Bij de ombouw is het echter een doorgaand stuk spoor geworden.

Net zoals in Goes. Daar stonden (staan?) ook twee stootjukken tegen elkaar in tussen het NS-gebied en het SGB-gebied. En die gaan er naar behoefte af.

10-10-2017 23:00:16
thom
thom
Daar staat al een tijdje gewoon een S-bord en geen juk meer hoor

10-10-2017 23:10:11
SunKeeper
SunKeeper
Al een behoorlijk tijdje. Ik kom er al wat jaren regelmatig langs en kan me haast geen juk herinneren.

10-10-2017 23:42:46
thom
thom
Ik kom er sinds volgens mij sinds 2008 al met een regelmaat, maar alleen uit het begin kan ik me vaag wat van dat juk herinneren.
Al een tijdje weg dus voor mijn gevoel

11-10-2017 07:57:36
mdeen
mdeen
Quote
broek53 (di 10 okt 2017 08:42:51 https://www.somda.nl/forum/19771/p628159/): en hoefden Duitse machinisten niet het Nederlandse seinstelsel te leren, dat soort dingen.

Er staan Nederlandse seinen op het Nederlandse gedeelte van het traject. Dus duitse machinisten zullen gewoon het Nederlandse seinsysteem moeten kennen. Of de seinen vanuit ESTW Gronau worden aangestuurd weet ik niet (dat zou wel interessant zijn), maar stel dat er een overwegstoring is, moeten de machinisten dan ook ESTW Gronau bellen?

11-10-2017 08:06:03
Jan-Mark
Jan-Mark
Ik kan uit ervaring vertellen dat het baanvak Gronau - Es vanuit ESTW Coesfeld wordt bediend

11-10-2017 10:08:35
sjoerd
sjoerd
Dat is dan alleen de rijweginstelling van Gronau naar Enschede en de bijbehorende rijrichting, die voor de terugweg moet worden gewisseld. Er zijn geen bediende seinen en wissels tussen Gronau en Enschede, wel een stel schakelingen voor overwegen, en vandaar enkele seinen naar Nederlands model.

11-10-2017 11:32:18
daniel_ddr
daniel_ddr
Naar het schijnt word zelfs de TBP op het spoor naar Gronau door de Duitse verkeersleiding gevoed met informatie (via een converter uiteraard).


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

11-10-2017 12:39:24
maurits
maurits
In het doorrijden naar Hengelo zie ik niet heel veel nut, de focus voor de verbinding ligt met name op Enschede (universiteit, hogeschool en winkelend publiek).

Wat wel nuttig zou zijn: de aanleg van een kruisingsspoor in Glanerbrug. Op die manier kun je de lange stilstand te Gronau uit de dienstregeling halen.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

11-10-2017 12:53:25
dennistd
dennistd
Het enige dat je daar mee pakt is 10 minuten tijdswinst richting Enschede. Wel wordt het dan erg krap om nog een stel af te kunnen trappen in Gronau: dat moet dan binnen 1 minuut gebeuren vanuit Münster.

Op Enschede-Gronau een strakke halfuursdienst rijden levert je altijd ergens stilstand op. Reden hiervoor is de afwijkende symmetrie: die ligt richting Münster op .54 en richting Dortmund op .58 of .59

11-10-2017 13:00:08
Berk24
Berk24
Dan is het juist een interessante optie om te kijken om een stukje dubbelspoor aan te leggen tussen Gronau en Münster, zodat je de symmetrie op Gronau-Münster gelijk kan trekken. Je lost enerzijds de lange stilstand bij Gronau op en anderzijds zijn de aansluitingen in Münster symmetrisch, waardoor overstappen gunstiger vallen. Daarnaast wordt wellicht door een paar stukken dubbelspoor tussen Gronau en Münster een halfuursdienst tussen Gronau en Münster mogelijk.

Wat wel interessant wordt: vanaf december wordt Hengelo-Münster via Rheine (RB61 en RE15) sneller dan via Gronau. Afhankelijk van de aansluitingen en de tarieven kan reizen via Rheine voor wie over Hengelo heen wilt reizen een interessante optie worden om Münster te bereiken.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

11-10-2017 13:55:54
broek53
broek53
Quote
mdeen (wo 11 okt 2017 07:57:36 https://www.somda.nl/forum/19771/p628286/):
Quote
broek53 (di 10 okt 2017 08:42:51 https://www.somda.nl/forum/19771/p628159/): en hoefden Duitse machinisten niet het Nederlandse seinstelsel te leren, dat soort dingen.

Er staan Nederlandse seinen op het Nederlandse gedeelte van het traject. Dus duitse machinisten zullen gewoon het Nederlandse seinsysteem moeten kennen. Of de seinen vanuit ESTW Gronau worden aangestuurd weet ik niet (dat zou wel interessant zijn), maar stel dat er een overwegstoring is, moeten de machinisten dan ook ESTW Gronau bellen?
Het zijn wel Nederlandse seinen (letterlijk), maar niet het Nederlandse seinstelsel. Het gaat voornamelijk om overwegseinen die werken conform het Duitse seinstelsel.

11-10-2017 14:32:13
dennistd
dennistd
Quote
Berk24 (wo 11 okt 2017 13:00:08 https://www.somda.nl/forum/19771/p628315/): Dan is het juist een interessante optie om te kijken om een stukje dubbelspoor aan te leggen tussen Gronau en Münster, zodat je de symmetrie op Gronau-Münster gelijk kan trekken. Je lost enerzijds de lange stilstand bij Gronau op en anderzijds zijn de aansluitingen in Münster symmetrisch, waardoor overstappen gunstiger vallen. Daarnaast wordt wellicht door een paar stukken dubbelspoor tussen Gronau en Münster een halfuursdienst tussen Gronau en Münster mogelijk.
Het probleem ligt volgens mij voornamelijk op het stuk tussen Münster Zentrum Nord en Münster Hbf: daar moet alles over een tweesporig stuk. Eigenlijk dezelfde reden waarom de symmetrie van de Valleilijn afwijkend is: anders past het gewoon niet op een samenloopbaanvak.

11-10-2017 17:08:51
phantom
phantom
Quote
Berk24 (wo 11 okt 2017 13:00:08 https://www.somda.nl/forum/19771/p628315/): Dan is het juist een interessante optie om te kijken om een stukje dubbelspoor aan te leggen tussen Gronau en Münster, zodat je de symmetrie op Gronau-Münster gelijk kan trekken.

En wie zou zoiets moeten gaan betalen ?
De Nederlandse regering,stelt (ik dacht) 2miljard ter beschikking om al het ov/infra structuur+onderhoud aan (spoor/tram/metro) wegen incl nieuw aan te leggen asfalt,en daar roept men al over dat dat te weinig is,dus daar komt t niet vandaan zoals het er nu voor staat.
En vanuit Duitsland heeft men ook al genoeg projecten aan infra en weet ik al niet meer,wat nu al wegens gebrek aan geld blijft liggen op de stapel,dus ook daar zal men er niet zomaar aan beginnen.
Bovendien is de vraag ,rechtvaardigt die lijn met de huidige/verwachte reizigers aantallen wel een aanpassing zoals word voorgesteld ?

Laatst bewerkt door phantom op 11-10-2017 17:09


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

11-10-2017 23:44:34
wouterder
wouterder
Aldus verschillende kranten puilen de treinen soms uit op bepaalde gedeeltes van het traject. Benieuwd waar en wanneer dat zou zijn.

Nou ben ik zelf juist benieuwd dat de Overheid graag enkele sprinterverbindingen op het hoofdnet zou willen aanbesteden, persoonlijk zou het best interessant zijn als je de 7000 zou koppelen aan deze serie.
Dan heb je de doorgaande trein weer terug en hebben meerdere plaatsen een verbinding met het Duitse land. Benieuwd of daar ook uberhaupt animo voor is natuurlijk.

11-10-2017 23:53:49
sjoerd
sjoerd
We leren het maar niet. De 7000 wordt nu grotendeels door NS gereden en die betaalt dat uit de inkomsten van uw en mijn kaartjes. Dan zou je nu willen dat de 7000 straks wordt betaald door de provincie (dat gebeurt namelijk bij aanbesteden) en dan zou je die willen koppelen aan een dienst die door een Duitse regionale overheid wordt gesubsidieerd? Dat gaat jou provinciale opcenten kosten dan, als je het al rond krijgt. En dan moet je ook nog een kaartje kopen.
Begrijp me goed, ik hou niet van: dat kan niet want dat kan niet. Maar dit idee lijkt me niet goed.

11-10-2017 23:55:34
SchuurB
SchuurB
@ wouterder: Steinfurt-Burgsteinfurt - Münster Hbf in beide richtingen in de ochtendspits. In Burgsteinfurt zit een dependance van een Münsteraner hogeschool o.i.d. Zie de treintjes met noot 2: http://zvm.info/upload/publikationen/Fahrplan_2017/KBS407_Mnster-Enschede.pdf

Verder wil het naar Enschede nog wel eens druk zijn op Duitse feestdagen. Perronverlenging t.b.v. een 3e treinstel zou daar al veel helpen.

12-10-2017 07:22:18
mdeen
mdeen
Quote
broek53 (wo 11 okt 2017 13:55:54 https://www.somda.nl/forum/19771/p628325/):
Quote
mdeen (wo 11 okt 2017 07:57:36 https://www.somda.nl/forum/19771/p628286/):
Quote
broek53 (di 10 okt 2017 08:42:51 https://www.somda.nl/forum/19771/p628159/): en hoefden Duitse machinisten niet het Nederlandse seinstelsel te leren, dat soort dingen.

Er staan Nederlandse seinen op het Nederlandse gedeelte van het traject. Dus duitse machinisten zullen gewoon het Nederlandse seinsysteem moeten kennen. Of de seinen vanuit ESTW Gronau worden aangestuurd weet ik niet (dat zou wel interessant zijn), maar stel dat er een overwegstoring is, moeten de machinisten dan ook ESTW Gronau bellen?
Het zijn wel Nederlandse seinen (letterlijk), maar niet het Nederlandse seinstelsel. Het gaat voornamelijk om overwegseinen die werken conform het Duitse seinstelsel.


Ik zie hier https://www.google.nl/maps/@52.2197172,6.9651198,3a,30y,275.61h,90.3t/data=!3m7!1e1!3m5!1sPovUJaIwXc881ksjsLyeDQ!2e0!6s%2F%2Fgeo0.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3DPovUJaIwXc881ksjsLyeDQ%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D279.947%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i13312!8i6656 anders toch een Nederlands voorsein staan met zwarte driehoek. Daaronder een Ne 2, duits vorsignaltafel.
Nu kan een Nederlands voorsein natuurlijk ook gewoon een duits seinbeeld laten zien (rood is Hp0, geel is Ks2) maar dat is wel heel erg creatief.
Die zwarte driehoek heeft geen betekenis in Duitsland, dus ofwel ze moeten het Nederlandse seinstelsel kennen of er is instructie om onbekende borden te negeren.

12-10-2017 12:47:17
sjoerd
sjoerd
Het voorsein kan waarschijnlijk in dit geval alleen geel tonen (en zeker geen rood). Ik kan de seinbeeldenkaart hier niet inzien, dus een andere stand kan ik niet positief bevestigen. De zwarte driehoek betekent dat een sein geen blokfunctie heeft.
Het bijbehorende hoofdsein verderop heeft ook een driehoek en heeft dus ook geen blokfunctie. Er kan tussen Gronau en Enschede toch maar één trein zijn, dus meerdere blokken zijn niet nodig. Het hoofdsein kan rood tonen, als de erachter liggende overweg (of een beweegbare brug zoals in Friesland) nog niet berijdbaar is. Zodra de overweg (of de brug) berijdbaar is en dus gesloten, toont het hoofdsein wit licht, want het spreekt zich niet uit over de blokveiligheid en toont dus geen groen (geel al zeker niet).

12-10-2017 14:49:18
gvttreinen
gvttreinen
Er is geen OS (Overzicht Seinbeelden) van Es - Gronau.
Er is wel een OBE blad en die zegt over de seinen 401/404/405 en 408 alleen de aspecten rood of groen kunnen tonen (idd vanwege erachter liggende overwegen)
De voorseinen tonen alleen vast geel.
Opmerkelijk dat de overwegen bij De Eschmarke zo`n 700/800 meter vanaf seinen 404/405 liggen, voor seinen 401 en 408 ligt de overwegen er vlak achter.
De 'hoofdseinen' worden dmv sleutelen of afstandbediening op veilig gezet (en overweg laten sluiten)

12-10-2017 15:47:38
wouterder
wouterder
Quote
sjoerd (wo 11 okt 2017 23:53:49 https://www.somda.nl/forum/19771/p628373/): We leren het maar niet. De 7000 wordt nu grotendeels door NS gereden en die betaalt dat uit de inkomsten van uw en mijn kaartjes. Dan zou je nu willen dat de 7000 straks wordt betaald door de provincie (dat gebeurt namelijk bij aanbesteden) en dan zou je die willen koppelen aan een dienst die door een Duitse regionale overheid wordt gesubsidieerd? Dat gaat jou provinciale opcenten kosten dan, als je het al rond krijgt. En dan moet je ook nog een kaartje kopen.
Begrijp me goed, ik hou niet van: dat kan niet want dat kan niet. Maar dit idee lijkt me niet goed.

Wordt de 7000 sowieso niet gesubsidieerd deels door de provincie Overijssel? Was namelijk ook een eis dat de 7000 altijd een WC ter beschikking moet hebben dacht ik.

Laatst bewerkt door wouterder op 12-10-2017 15:48

12-10-2017 16:34:21
sjoerd
sjoerd
Dat lijkt me niet, want NS heeft een vervoersplicht op het hoofdrailnet en er zijn dus plaatsen waar een NS-trein moet stoppen tussen Deventer en Enschede. Dat kost de provincie niets, zolang die trein onder de basisdienst valt.

12-10-2017 16:36:19
sjoerd
sjoerd
Quote
gvttreinen (do 12 okt 2017 14:49:18 https://www.somda.nl/forum/19771/p628404/): Er is geen OS (Overzicht Seinbeelden) van Es - Gronau.
Er is wel een OBE blad en die zegt over de seinen 401/404/405 en 408 alleen de aspecten rood of groen kunnen tonen (idd vanwege erachter liggende overwegen)
De voorseinen tonen alleen vast geel.
Opmerkelijk dat de overwegen bij De Eschmarke zo`n 700/800 meter vanaf seinen 404/405 liggen, voor seinen 401 en 408 ligt de overwegen er vlak achter.
De 'hoofdseinen' worden dmv sleutelen of afstandbediening op veilig gezet (en overweg laten sluiten)

Het is wel apart dat hier voor de kleur groen is gekozen, terwijl in Friesland de overwegseinen en brugseinen wit tonen als ze een zwarte driehoek dragen.


12-10-2017 18:21:33
roeter
roeter
Quote
sjoerd (do 12 okt 2017 16:34:21 https://www.somda.nl/forum/19771/p628412/): Dat lijkt me niet, want NS heeft een vervoersplicht op het hoofdrailnet en er zijn dus plaatsen waar een NS-trein moet stoppen tussen Deventer en Enschede. Dat kost de provincie niets, zolang die trein onder de basisdienst valt.

De provincie subsidieert een aantel treinen in de avond zodat er ook 's avonds tussen Aml en Dv een half-uurs dienst wordt aangeboden. Vandaar de treinen die 's avonds rijden naar/van Dv i.p.v. Apd.

12-10-2017 21:26:15
edje
edje
Quote
sjoerd (do 12 okt 2017 16:36:19 https://www.somda.nl/forum/19771/p628413/):
Quote
gvttreinen (do 12 okt 2017 14:49:18 https://www.somda.nl/forum/19771/p628404/): Er is geen OS (Overzicht Seinbeelden) van Es - Gronau.
Er is wel een OBE blad en die zegt over de seinen 401/404/405 en 408 alleen de aspecten rood of groen kunnen tonen (idd vanwege erachter liggende overwegen)
De voorseinen tonen alleen vast geel.
Opmerkelijk dat de overwegen bij De Eschmarke zo`n 700/800 meter vanaf seinen 404/405 liggen, voor seinen 401 en 408 ligt de overwegen er vlak achter.
De 'hoofdseinen' worden dmv sleutelen of afstandbediening op veilig gezet (en overweg laten sluiten)

Het is wel apart dat hier voor de kleur groen is gekozen, terwijl in Friesland de overwegseinen en brugseinen wit tonen als ze een zwarte driehoek dragen.

Op Enschede Gronau ook

12-10-2017 21:37:06
sjoerd
sjoerd
Quote
roeter (do 12 okt 2017 18:21:33 https://www.somda.nl/forum/19771/p628419/):
Quote
sjoerd (do 12 okt 2017 16:34:21 https://www.somda.nl/forum/19771/p628412/): Dat lijkt me niet, want NS heeft een vervoersplicht op het hoofdrailnet en er zijn dus plaatsen waar een NS-trein moet stoppen tussen Deventer en Enschede. Dat kost de provincie niets, zolang die trein onder de basisdienst valt.

De provincie subsidieert een aantel treinen in de avond zodat er ook 's avonds tussen Aml en Dv een half-uurs dienst wordt aangeboden. Vandaar de treinen die 's avonds rijden naar/van Dv i.p.v. Apd.

Ja, dat is wederom wat ik hierboven ook al schrijf, namelijk dat de basissprinterdienst door NS gratis geleverd wordt en dat voor extra diensten betaald wordt. Graag goed lezen.

12-10-2017 21:38:36
sjoerd
sjoerd
Quote
edje (do 12 okt 2017 21:26:15 https://www.somda.nl/forum/19771/p628434/):
Quote
sjoerd (do 12 okt 2017 16:36:19 https://www.somda.nl/forum/19771/p628413/):
Quote
gvttreinen (do 12 okt 2017 14:49:18 https://www.somda.nl/forum/19771/p628404/): Er is geen OS (Overzicht Seinbeelden) van Es - Gronau.
Er is wel een OBE blad en die zegt over de seinen 401/404/405 en 408 alleen de aspecten rood of groen kunnen tonen (idd vanwege erachter liggende overwegen)
De voorseinen tonen alleen vast geel.
Opmerkelijk dat de overwegen bij De Eschmarke zo`n 700/800 meter vanaf seinen 404/405 liggen, voor seinen 401 en 408 ligt de overwegen er vlak achter.
De 'hoofdseinen' worden dmv sleutelen of afstandbediening op veilig gezet (en overweg laten sluiten)

Het is wel apart dat hier voor de kleur groen is gekozen, terwijl in Friesland de overwegseinen en brugseinen wit tonen als ze een zwarte driehoek dragen.

Op Enschede Gronau ook

Ja, dat is wat ik hierboven ook al schrijf. Over Enschede - Gronau gaat het hele bericht! Graag goed lezen.

07-12-2017 18:22:57
mren
mren
Het doorrijden vanuit Gronau is weer wat lastiger geworden: ik zag vandaag dat tussen sporen 4a en 4b een voetgangersoversteek is gemaakt tussen de stootblokken. Dit om bij de nieuwe extra fietsenstalling tussen brandweerkazerne en stadskantoor te komen.

Dit is natuurlijk een Groot Probleem bij het mogelijk doorrijden van de RB.

07-12-2017 18:25:29
wouterder
wouterder
Was daar uberhaupt sprake van dan? Volgensmij zitten lokale overheden niet te wachten op een doorrijdende treinverbinding vanuit Gronau.

Laatst bewerkt door wouterder op 07-12-2017 18:25

07-12-2017 18:32:37
ToH
ToH
En ach, een groot probleem valt ook wel mee. In een uurtje ligt dat overpaadje wel weer los

07-12-2017 18:41:17
mren
mren
Nou...die fietsenstalling was ergens in januari klaar en toen hoefde 'alleen' de stootjukken wat uit elkaar geplaatst worden en dat is blijkbaar ergens deze maand al gelukt

Bovendien: een fietsenstalling zonder pad naar het station, is wellicht ook niet handig. Maar ik doelde eigenlijk op het Grote Probleem om een paar overwegbomen te plaatsen voor als het treintje door gaat rijden. Dat is natuurlijk een grove toename van de onveiligheid en dus zo'n beetje verboden.

Laatst bewerkt door mren op 07-12-2017 18:43

07-12-2017 22:23:59
thom
thom
Quote
mren (do 07 dec 2017 18:22:57 https://www.somda.nl/forum/19771/p633997/): Het doorrijden vanuit Gronau is weer wat lastiger geworden: ik zag vandaag dat tussen sporen 4a en 4b een voetgangersoversteek is gemaakt tussen de stootblokken. Dit om bij de nieuwe extra fietsenstalling tussen brandweerkazerne en stadskantoor te komen.

Dit is natuurlijk een Groot Probleem bij het mogelijk doorrijden van de RB.

Die oversteek is toch gewoon uitgevoerd als overweg bevloering?
Met wat bomen maak je er zo een beveiligd overpad van.

07-12-2017 22:41:22
dennistd
dennistd
De enige reden om door te rijden met al die treinen op Enschede-Almelo (5x per uur, zelfs 7x per uur in de spits) is als je een doorgaande sneltrein Zwolle-Enschede-Münster gaat rijden. Alleen doorrijden naar Hengelo heeft maar weinig toegevoegde waarde.

07-12-2017 22:49:05
DDZ7504
DDZ7504
Waarom per se Zwolle? Wellicht kan het ooit verbonden worden aan een (geprivatiseerde) 7000 naar Apd?

07-12-2017 22:54:20
AgentX
AgentX
Of gewoon een IC naar Utrecht.

08-12-2017 06:22:22
Berk24
Berk24
Het doortrekken van de treinen uit Gronau naar Hengelo en verder is erg duur, levert een veel onbetrouwbaardere treindienst op en het aantal profiterende reizigers is erg laag. Daarbij krijgt Hengelo straks een tweede verbinding met Münster via Rheine. Dus laat de treinen uit Gronau aub in Enschede eindigen, doorrijden zorgt voor meer nadelen dan voordelen en er zijn aanzienlijke kosten aan verbonden.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

08-12-2017 06:49:44
martijn
martijn
Als we jouw feitenkennis toch niet hadden...

08-12-2017 06:51:07
Berk24
Berk24
Quote
wouterder (do 07 dec 2017 18:25:29 https://www.somda.nl/forum/19771/p633998/): Was daar uberhaupt sprake van dan? Volgensmij zitten lokale overheden niet te wachten op een doorrijdende treinverbinding vanuit Gronau.

Geheel terecht ook. Kosten en nadelen zoals onbetrouwbaardere treindienst wegen niet op tegen de voordelen van een doorgaande treindienst.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

08-12-2017 06:53:03
Berk24
Berk24
Quote
martijn (vr 08 dec 2017 06:49:44 https://www.somda.nl/forum/19771/p634026/): Als we jouw feitenkennis toch niet hadden...

Leg mij uit waarom er miljoenen geïnvesteerd moeten worden om de treindienst uit Gronau door te laten rijden? Phanthom had al gezegd dat er geen geld was voor gedeeltelijke verdubbeling Gronau-Münster, waar is dan het geld voor die doortrekking en wie profiteren hiervan?


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

08-12-2017 07:01:27
martijn
martijn
Het hoeft natuurlijk niet. Maar vind het knap dat je het verloop van de treindienst al kent en een reizigersonderzoek hebt gedaan

Laatst bewerkt door martijn op 08-12-2017 07:01

08-12-2017 07:15:03
Berk24
Berk24
Ik vind Enschede best wel een logisch eindpunt. Door het spoor technisch te scheiden in Enschede is de treindienst succesvol geworden. Dat rechtvaardigd nog geen doortrekking.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

08-12-2017 08:52:30
Dre
Dre
Quote
Berk24 (vr 08 dec 2017 07:15:03 https://www.somda.nl/forum/19771/p634034/): Door het spoor technisch te scheiden in Enschede is de treindienst succesvol geworden.

De situatie dat er een doortrekking is, bestaat niet. Verder dan een ongefundeerde hypothese is het succes van de verbinding door een technische systeemscheiding in Enschede dus niet (of je moet deze hypothese nu z'n fundament gaan geven, want met ongefundeerde stellingen poneren schiet niemand wat op).

08-12-2017 09:55:28
thom
thom
Quote
Berk24 (vr 08 dec 2017 07:15:03 https://www.somda.nl/forum/19771/p634034/): Ik vind Enschede best wel een logisch eindpunt. Door het spoor technisch te scheiden in Enschede is de treindienst succesvol geworden. Dat rechtvaardigd nog geen doortrekking.

Een treindienst word succesvol door het aantal vervoerde reizigers, niet door het ontbreken van een meter spoor zoals voorheen.

Dat het spoor technisch niet aan elkaar zit heeft daar met het succes natuurlijk geen ruk mee te maken, anders dan dat het een gemakzuchtige oplossing is voor het technische beheer van het geheel.

Laatst bewerkt door thom op 08-12-2017 09:56

08-12-2017 10:02:20
Berk24
Berk24
Een treinverbinding is een succes als de baten een groot deel van de kosten dekken. Als het spoor in Enschede technisch niet was gescheiden, dan waren de kosten van de treindienst veel hoger geweest, terwijl het aantal reizigers niet evenredig meesteeg met de kosten. Dan dekken de baten een stuk minder de kosten en was de treinverbinding geen succes.

De treinverbinding Enschede-Gronau is een succes door de lagere kosten vanwege de technische scheiding in Enschede. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de RE13 naar Venlo. Doordat Venlo het eindpunt is, kan er gewoon binnenlands materieel worden ingezet, waardoor de exploitatiekosten lager blijven, dan bij inzet van internationaal materieel. Maar Venlo als eindpunt vormt geen belemmering voor de reizigersaantallen, dus die trein is ook een succes.

Laatst bewerkt door Berk24 op 08-12-2017 10:04


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

08-12-2017 10:09:53
IJsbergsla
IJsbergsla
Dit alles is geen antwoord op het verzoek van onderbouwing van Dre.

08-12-2017 11:22:28
gvttreinen
gvttreinen
Het succes ligt voornamelijk aan de grotere dichtheid coffeeshops in Enschede (11), Hengelo maar 3 dus doortrekken heeft hier niet echt veel zin

08-12-2017 11:32:15
martijn
martijn
Kijk, dat zijn de feiten en cijfers!

08-12-2017 12:08:38
dennistd
dennistd
Alleen op de coffeeshops kan een trein niet draaien, dus misschien heeft de aanwezigheid van een hogeschool en universiteit er ook mee te maken? Net als het vele winkelende publiek op de zaterdag en koopzondag (2x per maand).

En nee, voor de universiteit hoef je hem niet door te trekken naar Hengelo via Kennispark: dat station ligt veel te ver van de onderwijsgebouwen af, met een overstap op buslijn 9 op Enschede ben je er veel sneller.

08-12-2017 12:51:30
phantom
phantom
Quote
Berk24 (vr 08 dec 2017 06:53:03 https://www.somda.nl/forum/19771/p634028/):Phanthom had al gezegd dat er geen geld was voor gedeeltelijke verdubbeling Gronau-Münster, waar is dan het geld voor die doortrekking en wie profiteren hiervan?



Euhm nee hoor,ik was dat niet.
( tenzij er hier een gebruiker is die heet zoals jij typt,neem ik aan dat je mij bedoelt)
Ik reageerde enkel maar op iets waarin men stelde dat elders geen geld was voor een upgrade van het spoor en er toen nog werd gesteld dat dat voor een andere soortgelijke lijn wel zo zou zijn.
Dat verbaasde me,ik zelf kan niet zeggen of er fysiek niet het geld voor een verdubbeling zou wezen,wel kan ik me afvragen als het geld er zou zijn,wat win je ermee om deze lijn wel te upgraden waar niet veel groei en winst perspectief inzit,terwijl je andere lijntjes laat zoals ze zijn.

Laatst bewerkt door phantom op 08-12-2017 12:52


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

09-12-2017 18:51:06
Knoek
Knoek
Doortrekking van deze lijn tot aan Hengelo lijkt me erg wenselijk! In Hengelo heb je namelijk veel meer aansluitingen dan in Enschede en bovendien kunnen Duitsers en Nederduitsers dan rechtstreeks naar het Kennispark, FCT stadion en UT reizen.

In Enschede denkt men dat ze in een wereldstad wonen maar ze hebben slechts vier (vanaf de 10de vijf) treinen per uur richting andere delen van ons land als je de paar spitsritten van de 7000 op werkdagen niet meerekent... Beetje erg mager voor zo'n wereldstad

09-12-2017 19:07:23
Berk24
Berk24
Enigste verbinding die Hengelo wel heeft en Enschede niet, is de verbinding met Zutphen en een paar stadsbussen. Naar Oldenzaal rijdt vanuit Enschede een kwartiersdienst per bus op werkdagen. Naar Bad Bentheim rijdt vanuit Gronau een bus en naar Rheine rijdt er vanuit Steinfurt een bus. Dus dat Hengelo veel meer aansluitingen heeft dan Enschede klopt niet. Kennispark en de UT worden vanuit Enschede bedient met buslijnen 1 en 9. Ook het FBK-stadion is bereikbaar met buslijn 9 vanuit Enschede. Het is alleen een stukje lopen.

Dat Enschede geen wereldstad is klopt, maar Hengelo is nog kleiner en heeft alleen de 31200 extra, naast de treinen die al naar Enschede rijden.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

09-12-2017 19:11:13
dennistd
dennistd
En toevallig is de overstap op de 7900 in beide richtingen prima tegenwoordig. Zoals ik al zei: voor de UT en Hengelo hoef je het niet te doen (te ver vanaf het station cq onaantrekkelijke stad). En de enige extra trein die je in Hengelo hebt is de trein naar Zutphen (maar dat kan ook met overstap in Deventer), Oldenzaal (zouden daar veel Duitsers naar toe willen denk je?) en 1x per twee uur een trein naar Amsterdam (die overigens regelmatig veel te laat is en dan ook niet vervangen wordt door een binnenlandse trein).

10-12-2017 12:13:31
rolandrail
rolandrail
Quote
Dre (vr 08 dec 2017 08:52:30 https://www.somda.nl/forum/19771/p634041/):
Quote
Berk24 (vr 08 dec 2017 07:15:03 https://www.somda.nl/forum/19771/p634034/): Door het spoor technisch te scheiden in Enschede is de treindienst succesvol geworden.

De situatie dat er een doortrekking is, bestaat niet. Verder dan een ongefundeerde hypothese is het succes van de verbinding door een technische systeemscheiding in Enschede dus niet (of je moet deze hypothese nu z'n fundament gaan geven, want met ongefundeerde stellingen poneren schiet niemand wat op).
De hoofdreden om de infra te scheiden in Enschede bij de reactivering van de verbinding naar Gronau, was omdat de regionale overheid geen goederentreinen via die route wilde laten rijden (lees: vervoer voor Urenco in Almelo resp. Gronau). Urenco had en heeft nog steeds toestemming incl. geldig MER een eigen aansluiting te realiseren tussen Amri en Bn maar doet dat om die reden niet, een omweg maakt het vervoer nog gevoeliger en dus gaat alles nog steeds per vrachtwagen van/naar Urenco in Almelo. 1 goederentrein per week zou het aantal vrachtwagenritten van 1600 naar 700 per jaar omlaag brengen.
Overigens is die scheiding al meerdere malen snachts ongedaan gemaakt voor werktreinen vanuit Nederland.

Laatst bewerkt door rolandrail op 10-12-2017 12:14

10-12-2017 23:58:44
Knoek
Knoek
Quote
Berk24 (za 09 dec 2017 19:07:23 https://www.somda.nl/forum/19771/p634227/): Enigste verbinding die Hengelo wel heeft en Enschede niet, is de verbinding met Zutphen en een paar stadsbussen. Naar Oldenzaal rijdt vanuit Enschede een kwartiersdienst per bus op werkdagen. Naar Bad Bentheim rijdt vanuit Gronau een bus en naar Rheine rijdt er vanuit Steinfurt een bus. Dus dat Hengelo veel meer aansluitingen heeft dan Enschede klopt niet. Kennispark en de UT worden vanuit Enschede bedient met buslijnen 1 en 9. Ook het FBK-stadion is bereikbaar met buslijn 9 vanuit Enschede. Het is alleen een stukje lopen.

Dat Enschede geen wereldstad is klopt, maar Hengelo is nog kleiner en heeft alleen de 31200 extra, naast de treinen die al naar Enschede rijden.


We hebben het hier over treinverbindingen en geen busverbindingen.... In Hengelo heb je aansluiting op treinen naar/richting Oldenzaal, Zutphen, Bielefeld, Hannover/Berlijn en Amsterdam CS, hoezo klopt het niet dan? Zijn toch een flink aantal verbindingen meer dan in Enschede....

11-12-2017 06:53:41
Berk24
Berk24
Klinkt allemaal leuk in theorie, maar aan de doortrekking van de treinen uit Gronau naar Hengelo zitten echt hele hoge kosten aan verbonden. Geld dat beter in andere spoorprojecten geïnvesteerd kan worden.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

11-12-2017 09:10:06
Dre
Dre
Hoge kosten? Weer vraag ik je om onderbouwing (@rolandrail: dank voor de verheldering bij het vorige verzoek om onderbouwing). Bovendien is ''hoge kosten' een buitengewoon subjectieve duiding.

11-12-2017 09:20:07
Berk24
Berk24
-Aanpassen beveiliging station Enschede
-Installeren van ATB in Talent-treinen
-Doortrekking vergt een extra omloop, dus minimaal twee extra treinen, aangezien de RB64 met twee stellen rijdt.
-Extra personeelskosten vanwege de extra omloop en rangeerwerk bij Hengelo

En het belangrijkste:
De capaciteit van Hengelo is niet toereikend voor een kerende treinserie uit Enschede

En koppelen van treinseries gaat ook niet, want de Nederlandse treinen kunnen Duitsland niet in, vanwege het ontbreken van PZB en ondersteuning van 15 kV AC (dieseltreinen rijden niet meer in Twente, aldus niet naar Enschede). Duitse treinen Nederland insturen kan wel, maar kost veel extra omlopen, dus extra materieel. Bovendien wordt er onnodig gedieseld onder draad, wat allereerst kostbaar is en daarnaast ook uit milieuoverwegingen niet verstandig is.

Dus kom echt met een concreet plan omtrent doortrekking van de treinen uit Gronau naar Hengelo.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

11-12-2017 09:31:01
dvdhoven
dvdhoven
En je vergeet nog:
- aanpassen beveiliging Gronau. Het spoor is nu een soort zijspoor van Gronau, beveiligingstechnisch gezien.
- Toelating Talent
en waarschijnlijk nog het een en ander


Dick van den Hoven

11-12-2017 10:33:27
sik214
sik214
Heeft de pendel-Talent Herzogenrath-Heerlen eigenlijk ATB en GSMR?

11-12-2017 10:44:48
cuneo56
cuneo56
Ja, ik meen zelfs ATBL.

11-12-2017 13:47:52
wouterder
wouterder
Quote
Berk24 (ma 11 dec 2017 09:20:07 https://www.somda.nl/forum/19771/p634473/): -Aanpassen beveiliging station Enschede
-Installeren van ATB in Talent-treinen
-Doortrekking vergt een extra omloop, dus minimaal twee extra treinen, aangezien de RB64 met twee stellen rijdt.
-Extra personeelskosten vanwege de extra omloop en rangeerwerk bij Hengelo

En het belangrijkste:
De capaciteit van Hengelo is niet toereikend voor een kerende treinserie uit Enschede

En koppelen van treinseries gaat ook niet, want de Nederlandse treinen kunnen Duitsland niet in, vanwege het ontbreken van PZB en ondersteuning van 15 kV AC (dieseltreinen rijden niet meer in Twente, aldus niet naar Enschede). Duitse treinen Nederland insturen kan wel, maar kost veel extra omlopen, dus extra materieel. Bovendien wordt er onnodig gedieseld onder draad, wat allereerst kostbaar is en daarnaast ook uit milieuoverwegingen niet verstandig is.

Dus kom echt met een concreet plan omtrent doortrekking van de treinen uit Gronau naar Hengelo.

Volgensmij wordt Es - Gronau op den duur geëlektrificeerd, dus om ATB in die talenten inbouwen is beetje overbodig.

11-12-2017 13:58:17
Berk24
Berk24
Geëlektrificeerd met 15 kV AC dan. Je gaat op Münster-Enschede geen multicourantstellen inzetten als dat niet nodig is.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

11-12-2017 14:41:46
jeanne
jeanne
Waarom niet?


Jeanne Kok

11-12-2017 14:43:32
Berk24
Berk24
Onnodig kostenverhogend. Enschede als eindpunt is prima. Het is geen Bad Bentheim, Emmerich of Herzogenrath.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

11-12-2017 14:47:17
IJsbergsla
IJsbergsla
U hoort het Jeanne. Dat zijn argumenten waar niet tegenop te discussiëren valt.

11-12-2017 14:53:35
Berk24
Berk24
Als een set mono-courantstellen €1,0 miljoen kost en dezelfde set stellen in multicourant-uitvoering €1,5 miljoen en je hebt die multicourant-stellen niet nodig dan bestel je toch als vervoerder/overheid de mono-courantstellen? Dat lijkt mij vrij logisch.


Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

11-12-2017 16:02:17
Dre
Dre
Quote
Berk24 (ma 11 dec 2017 14:43:32 https://www.somda.nl/forum/19771/p634531/): Onnodig kostenverhogend. Enschede als eindpunt is prima. Het is geen Bad Bentheim, Emmerich of Herzogenrath.

Hmmm... op de markt in Enschede merk ik het verschil niet hoor *duikt weg*

Ombouwen van Talenten is nergens voor nodig, eventueel kun je de 643.0-stellen die nu tussen Es en Dort/Munst pendelen vervangen door 643.2 stellen, die hebben gewoon ATB-NG aan boord: http://www.markus-niessen.de/Fotoalbum/Fotolarge.php?album=Eisenbahnfotos/Fuehrerstandsfotos/Fuehrerstandsfotos&name=643_2
Nu RB20 niet meer naar Hrl rijdt heb je toch nauwelijks nog ATB-NG stellen nodig voor de pendel Hz-Hrl.

Laatst bewerkt door Dre op 11-12-2017 16:04

11-12-2017 19:01:59
bnv
bnv
Statistieken zijn altijd maar een kant van de zaak.
Maar is er ooit onderzoek gedaan naar overstappers vanuit Hgl via Es richting Gronau en om gekeerd? Hoeveel,reisbestemming enz.
Zo ja, geeft dat wellicht enig inzicht in de noodzaak om de lijnen (weer) met elkaar te verbinden.

Veel studenten die vanuit Dld naar de UT en/of naar Saxion gaan. Als je ziet wat er 's ochtends om acht uur allemaal uit de trein vanuit Gronau komt............veel. Met twee stellen goed bezet. Maar doorgaande reizigers? Minderheid, vast, uiteraard niet kunnen nagaan, dus eerlijker gezegd: geen idee.

11-12-2017 20:18:22
didam2009
didam2009
Als in Twente niet meer gedieseld mag worden moet je de lijnen Zutphen Oldenzaal en Almelo Marienberg ook electrifiseren


Groeten uit het weinig spoorse Montferland