Inzetmogelijkheden I 11 in NL?
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
03-09-2017 13:19:54
icened
icened
Wist geen geschikte topic voor. Plaats dit opmerkelijke bericht daarom hier:

https://www.youtube.com/watch?v=TZOPBA3Txp4&t=11s

Volgens nieuwste editie van Spoorwegjournaal is de I - 11 stuurstandrijtuig per ongeluk op het Nederlandse spoornet terecht gekomen. Daarom zal de I - 11 stuurstandrijtuig afgesloten zijn. Opmerkelijke verhaal.

Zou mooi zijn als NMBS straks 1 stam met I - 11 rijtuigen inzet via de HSL. Daar is het toegelaten door o.a. toiletten met gesloten circuit. Maar het is waarschijnlijker dat de I - 11 pas in de Benelux zal worden ingezet als de M 7 treinstellen zijn ingestroomd. Dan kan NMBS als het wil een aantal I - 11 vrijmaken voor de Beneluxtrein.

Laatst bewerkt door moderator op 04-09-2017 14:23
 

03-09-2017 14:17:04
SunKeeper
SunKeeper
Quote
icened (zo 03 sep 2017 13:19:54 https://www.somda.nl/forum/323/p624654/): Volgens nieuwste editie van Spoorwegjournaal is de I - 11 stuurstandrijtuig per ongeluk op het Nederlandse spoornet terecht gekomen. Daarom zal de I - 11 stuurstandrijtuig afgesloten zijn. Opmerkelijke verhaal.


Zo te zien is het elektrische deel van de koppeling met de andere rijtuigen niet aangesloten, te zien aan de losse sluitseinen die erop gezet zijn. Daarom zal het niet open zijn als de apparatuur niet actief is. (verwarming etc.)

Maar ik vraag me af of dit dan zo ook echt als stuurstand gebruikt kan worden?
 

03-09-2017 14:42:53
icened
icened
Bedoel je of de trein vanuit de stuurstandrijtuig bediend kan worden? Zo ja hier is wel een voorbeeld van:

https://www.youtube.com/watch?v=XIqzw6eLKm8

Hadden ze hier toestemming om tussen Maastricht Randwyck - Maastricht zonder ATB te rijden? Of is dit stukje te vergelijken met het deel nabij station Roosendaal?

Op halve kracht onder 1500 volt is voor de Belgische locomotief/treinstellen zoal geen probleem.
 

03-09-2017 14:49:08
AlexNL
AlexNL
Quote
icened (zo 03 sep 2017 14:42:53 https://www.somda.nl/forum/323/p624662/):
Op halve kracht onder 1500 volt is voor de Belgische locomotief/treinstellen zoal geen probleem.


Voor het oudere Belgische materieel. Een Desiro kan niks met 1500V.
 


03-09-2017 18:00:19
cuneo56
cuneo56
Quote
SunKeeper

Maar ik vraag me af of dit dan zo ook echt als stuurstand gebruikt kan worden?

Nee, een Traxx communiceert niet met een I-11 stuurrijtuig.
 

03-09-2017 18:16:00
icened
icened
En zal een sandwichformatie bestaande uit NMBS reeks 28 met NMBS I - 11 rijtuigen en Traxx serie 186 een probleem zijn? De I - 11 stuurstandrijtuig heeft zoal geen ATB. En ERTMS is er ook nog niet.

Laatst bewerkt door icened op 03-09-2017 18:31
 

03-09-2017 18:41:38
cuneo56
cuneo56
In Theorie zou het ( met dubbel gestoken 18 polige UIC Kabels) gewoon moeten kunnen. Maar de praktijk is soms toch iets weerbarstiger.
(als je b.v bedenkt wat er laatst is aangepast aan ICR stammen i.v.m. deurstoringen)
 

03-09-2017 18:51:18
AlexNL
AlexNL
En dan moet het I11-BDx-rijtuig ook nog maar overweg kunnen met het groene lamp-circuit dat NS gebruikt. Het zou me niet verbazen als dat niet het geval is.

Volgens deze pagina (http://www.lijn58.be/Rollend%20materiaal/Rijtuigen/I%20rijtuigen/I11/I11%20Rijtuigen.html) is het niet toegestaan om een in dienst zijnde locomotief aan het BDx-rijtuig te koppelen, dat zou enkel mogen als de loc in opzending meerijdt. Sandwichrijden met zo'n rijtuig zou dus uitgesloten zijn.

Laatst bewerkt door AlexNL op 03-09-2017 18:53
 

03-09-2017 18:58:48
Frontier
Frontier
Het BDx rijtuig zou je natuurlijk achterwege kunnen laten en enkel met tussenrijtuigen gaan rijden.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

03-09-2017 19:00:51
cuneo56
cuneo56
Tussen kunnen en mogen ligt een wereld van verschil  

03-09-2017 19:56:28
AlexNL
AlexNL
En dan is er nog altijd de mogelijkheid om volledig met Belgisch materieel te gaan rijden (HLE 18 en I11), tegen de tijd dat dat onderwerp ter sprake komt ligt er vast al wel ETCS op de baanvakken waar dat nu nog ontbreekt.  

03-09-2017 20:52:43
icened
icened
In Spoorwegjournaal staat ook dat een klein aantal van de reeks 18 inmiddels ook in Duitsland kan rijden.

Dus kunnen deze locomotieven reeks 18 mogelijk ook aangepast voor het rijden op de HSL Antwerpen - Schiphol en het klassieke Nederlandse spoornet. Dan kan er ook met 200 km p/u gereden i.p.v. 160 km p/u. Maar dan zal de I - 11 stuurstandrijtuigen op zijn beurt wel voorzien moeten worden van ATB. En is er wel ERTMS in de I - 11 stuurstandrijtuig zoals de locomotief reeks 18?

Dan zijn er een aantal varianten mogelijk met de ICNG en/of NMBS reeks 18 met I - 11 rijtuigen. 6 stammen ICNG en 6 stammen reeks 18 met I - 11 rijtuigen zijn dan voldoende op de HSL Amsterdam/Den Haag - Brussel.
 

03-09-2017 21:06:27
AlexNL
AlexNL
Quote
icened (zo 03 sep 2017 20:52:43 https://www.somda.nl/forum/323/p624685/):
Dus kunnen deze locomotieven reeks 18 mogelijk ook aangepast voor het rijden op de HSL Antwerpen - Schiphol en het klassieke Nederlandse spoornet. Dan kan er ook met 200 km p/u gereden i.p.v. 160 km p/u. Maar dan zal de I - 11 stuurstandrijtuigen op zijn beurt wel voorzien moeten worden van ATB. En is er wel ERTMS in de I - 11 stuurstandrijtuig zoals de locomotief reeks 18?


Er is een project voor de inbouw van een ETCS-installatie in de BDx'en (https://ec.europa.eu/inea/en/ten-t/ten-t-projects/projects-by-country/belgium/2013-be-60013-p), of dat project al is afgerond weet ik niet.

Inbouw van ATB zie ik niet gebeuren, Nederland is al bezig met de planning van de uitrol van ERTMS op het hoofdrailnet en ik vermoed dat de huidige ATB-eilandjes (Breda, Rotterdam en Hoofddorp - Watergraafsmeer) als eerste aangepakt gaan worden.

Quote

Dan zijn er een aantal varianten mogelijk met de ICNG en/of NMBS reeks 18 met I - 11 rijtuigen. 6 stammen ICNG en 6 stammen reeks 18 met I - 11 rijtuigen zijn dan voldoende op de HSL Amsterdam/Den Haag - Brussel.

Waarom zou je een mengbedrijf rijden? Dat betekent dat personeel twee keer een materieelopleiding moet krijgen en dat er ook voor beide materieelsoorten allerlei beproevingen gedaan moeten worden.
 

03-09-2017 21:50:30
thom
thom
Quote
cuneo56 (zo 03 sep 2017 18:41:38 https://www.somda.nl/forum/323/p624674/): In Theorie zou het ( met dubbel gestoken 18 polige UIC Kabels) gewoon moeten kunnen. Maar de praktijk is soms toch iets weerbarstiger.
(als je b.v bedenkt wat er laatst is aangepast aan ICR stammen i.v.m. deurstoringen)

Euh, UIC kabels dubbel steken heeft geen andere toegevoegde waarde dan dat de kans kleiner is dat er een stekker geen goed contact maakt, maar technisch gezien is er geen verschil tussen enkel en dubbel steken
 

03-09-2017 21:55:22
cuneo56
cuneo56
Grappig wat een simpele vraag of in een Sandwich combinatie een NMBS I-11 rijtuig mee kan rijden lijdt tot allerlei vage ideeën over mogelijke Benelux trienen en NMBS loks type 18 die "opeens" 15Kv zouden lusten.%02%

De Benelux rijdt voorlopig nog "gewoon"met de deuren in UIC modus en het doorgeven van signalen van voorste aan achterste lok staat daar los van.
En de deuren van een NMBS I-11 kun je net als bij I-6 en I-10 omschakelen tussen B en UIC modus.
Dus gewoon een technisch antwoord wat los staat wat vervoerders en toezichthouders en verder van vinden.

p.s. gaat dat verhaal van NMBS type 18 niet enkel over toelating van die loks onder 3 KV tot Aachen om vervanging van de laatste oude klassieke stellen mogelijk te maken?
 

03-09-2017 22:02:54
thom
thom
Volgens mij rijden ze in de Benelux juist in de B-modus en niet in de UIC modus?  

03-09-2017 23:24:08
icened
icened
Quote
AlexNL (zo 03 sep 2017 21:06:27 https://www.somda.nl/forum/323/p624688/):
Waarom zou je een mengbedrijf rijden? Dat betekent dat personeel twee keer een materieelopleiding moet krijgen en dat er ook voor beide materieelsoorten allerlei beproevingen gedaan moeten worden.


Toch niet zo handig. Moet je inderdaad voor twee verschillende soorten treinen twee keer een opleiding en toelating doen. Dat vergt veel meer tijd.

En we willen toch al zo graag van de Traxx + ICR af. Nee dan maar de ICNG Benelux. NMBS treinpersoneel tussen Brussel - Breda laten rijden. En NS treinpersoneel tussen Breda - Amsterdam. Hoeven ze niet bij elkaars spoornetten wegbekendheid te leren.

Laatst bewerkt door icened op 04-09-2017 07:28
 

03-09-2017 23:49:19
Frontier
Frontier
Die wegbekendheid is er grotendeels al, dus dat valt weer mee.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

03-09-2017 23:54:42
thom
thom
En wegbekendheid is ook een kwestie van een dagje, dus dat is niet zo spannend.

De NMBS'ers moeten uiteindelijk tochal de cursus Nederlandse regelgeving hebben, dat kost meer tijd.

Maar personeels wissel is erg onhandig voor de diensten, en dat gaat het product ook echt niet robuster maken

Laatst bewerkt door thom op 03-09-2017 23:57
 

04-09-2017 00:15:28
DingeZ
DingeZ
Quote
AlexNL (zo 03 sep 2017 21:06:27 https://www.somda.nl/forum/323/p624688/):
Quote
icened (zo 03 sep 2017 20:52:43 https://www.somda.nl/forum/323/p624685/):
Dus kunnen deze locomotieven reeks 18 mogelijk ook aangepast voor het rijden op de HSL Antwerpen - Schiphol en het klassieke Nederlandse spoornet. Dan kan er ook met 200 km p/u gereden i.p.v. 160 km p/u. Maar dan zal de I - 11 stuurstandrijtuigen op zijn beurt wel voorzien moeten worden van ATB. En is er wel ERTMS in de I - 11 stuurstandrijtuig zoals de locomotief reeks 18?


Er is een project voor de inbouw van een ETCS-installatie in de BDx'en (https://ec.europa.eu/inea/en/ten-t/ten-t-projects/projects-by-country/belgium/2013-be-60013-p), of dat project al is afgerond weet ik niet.

Inbouw van ATB zie ik niet gebeuren, Nederland is al bezig met de planning van de uitrol van ERTMS op het hoofdrailnet en ik vermoed dat de huidige ATB-eilandjes (Breda, Rotterdam en Hoofddorp - Watergraafsmeer) als eerste aangepakt gaan worden.


Uhm, emplacement Rotterdam staat pas gepland in 2031... (bron: https://www.spoorpro.nl/wp-content/uploads/2016/09/Uitrolstrategie-ERTMS-2016.pdf pagina 46)
 

04-09-2017 11:27:51
Chrisdb
Chrisdb
Quote
icened (zo 03 sep 2017 23:24:08 https://www.somda.nl/forum/323/p624699/):
Quote
AlexNL (zo 03 sep 2017 21:06:27 https://www.somda.nl/forum/323/p624688/):
Waarom zou je een mengbedrijf rijden? Dat betekent dat personeel twee keer een materieelopleiding moet krijgen en dat er ook voor beide materieelsoorten allerlei beproevingen gedaan moeten worden.


Toch niet zo handig. Moet je inderdaad voor twee verschillende soorten treinen twee keer een opleiding en toelating doen. Dat vergt veel meer tijd.

En we willen toch al zo graag van de Traxx + ICR af. Nee dan maar de ICNG Benelux. NMBS treinpersoneel tussen Brussel - Breda laten rijden. En NS treinpersoneel tussen Breda - Amsterdam. Hoeven ze niet bij elkaars spoornetten wegbekendheid te leren.


Enerzijds is het inderdaad handig om het NSI-personeel tussen Amsterdam en Breda te laten rijden (want bijsturing op de 900/1000/1100 mogelijk), anderzijds kan ik me van beide kanten voorstellen dat men ook wel eens een keer door wil naar Brussel en omgekeerd.
 

04-09-2017 15:38:54
Xander140
Xander140
Is misschien raar maar klopt het dat men nu al zonder groene lamp rijdt op de i6/i10 formatie? De deuren worden namelijk niet ontgrendeld door de meester maar door de HC! Als de trein uit de Meer komt moet de HC eerst 1 deur met zijn sleutel openen en dan kan hij binnen de andere deuren vrijgeven? Zo ja dan speelt het deuren beleid geen enkele rol! Normaal rijden ze in België in i11 als versterking en ook zonder een traxx maar met reeks 18 of is dit B modus?  

04-09-2017 17:17:09
icened
icened
.

Laatst bewerkt door icened op 04-09-2017 18:59
 

04-09-2017 21:50:48
thom
thom
Geen lamp deuren dicht inderdaad, maar voor getrokken materieel is daar niets bijzonders aan hoor

In de B-modus is het inderdaad de Hc die bepaald aan welke zijde hij de deuren ontgrendeld, en als hij eerst nog aan boord moet zal hij met de noodontgrendeling zich eerst toegang verschaffen tot de trein alvorens te kunnen ontgrendelen.

Laatst bewerkt door thom op 04-09-2017 21:53
 

04-09-2017 22:16:11
Xander140
Xander140
Ja dan zat ik qua vermoeden in de goede richting. Dus het verhaal dat er met een groene lamp gereden zou worden is dus niet van toepassing op alle getrokken treinen. Is dit alleen bij buitenlandse treinen zo of is dit bij Nederlandse stammen ook zo? Nee toch?  

04-09-2017 22:26:20
thom
thom
De ICR'en zijn er (inmiddels) wel van voorzien, en daarom rijden die ook in vaste treinstammen.  

04-09-2017 22:35:20
Xander140
Xander140
Oké! Bedankt voor de informatie  

05-09-2017 14:57:24
sik214
sik214
Quote
thom (ma 04 sep 2017 21:50:48 https://www.somda.nl/forum/19670/p624797/): Geen lamp deuren dicht inderdaad, maar voor getrokken materieel is daar niets bijzonders aan hoor

In de B-modus is het inderdaad de Hc die bepaald aan welke zijde hij de deuren ontgrendeld, en als hij eerst nog aan boord moet zal hij met de noodontgrendeling zich eerst toegang verschaffen tot de trein alvorens te kunnen ontgrendelen.
De B-modus mag dus gebruikt worden in NL??