Diverse werkzaamheden zomer 2017
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Werkzaamheden
29-07-2017 17:39:39
treinfan
treinfan
Die IC uit Amr rijdt inderdaad door naar Ut, maar de trein staat 13 minuten stil in Asd en het duurt maar liefst 46 minuten van Asd naar Ut. Van Amr naar Ut is via Shl ruim een kwartier sneller. Zelfs de optie met een overstap 15-minuten te Asd, dan de metro en een overstap van 10-minuten naar Asb is ook nét sneller.  

29-07-2017 17:41:33
D-Train
D-Train
Quote
maarten83 (di 25 jul 2017 13:26:09
Waarom zijn overigens tijdens deze werkzaamheden de tijden van de sprinters tussen Rtd en Gv aangepast?


Ook de tijden van de IC's richting Ledn was de afgelopen 4 dagen aangepast op Gv en Laa (1 minuut later vertrek). Hierdoor was de aansluiting van de 2400 op de 6300 op Laa van 3 naar 2 minuten gegaan, dus geen aansluiting in de NS planner. Dinsdag heb ik hierdoor mijn aansluiting niet gehaald (2456 had ook nog een kleine vertraging), vrijdag echt net op nippertje gehaald.
Volgens de planner vanaf maandag weer normaal.
 

29-07-2017 17:44:39
Oldskool
Oldskool
Quote
robbertc (za 29 jul 2017 17:06:45 https://www.somda.nl/forum/19461/p621750/): Andere leuke vraag: Hoevaak is die vraag hier inmiddels gesteld?
En waarom hier? Beleidsbepalers zitten niet hier, maar in Utrecht. De vraag kan beter op het NS forum gesteld worden. %08%%08%
 

29-07-2017 19:31:59
train85
train85
Vragen op NS forum is veel beter. Daar zitten de mensen die het door kunnen geven binnen NS. Die mensen zitten hier niet en daarom zal er helemaal niks gebeuren als je het hier meldt.  


29-07-2017 19:35:23
daniel_ddr
daniel_ddr
Als je het op 't NS Forum doorgeeft gebeurt er ook niets hoor, dat maakt niet zo veel verschil.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

29-07-2017 20:15:58
train85
train85
Oh hoe weet je dat zo zeker?  

29-07-2017 23:00:36
b2py
b2py
Het kan zijn dat het effect heeft maar het wordt niet opgemerkt.  

29-07-2017 23:24:11
henri1972
henri1972
Ik had een heel verhaal willen typen maar laat ik het kort verwoorden:

NS is een door en door ziek bedrijf op allerlei fronten.
Iedereen mag hier zijn gedachten bij hebben en ik wil zeker niet de vele (zeer) welwillende en klantvriendelijke medewerkers benadelen maar als bedrijf totaal is het drama.

En dan hoef ik niks wat in de voorgaande maanden hier verteld is uitgebreid te herhalen en zal ik een paar kernpunten noemen: Dordrecht, HSL, informatievoorziening (bij werkzaamheden/storingen e.d.) en ga maar door ....
 

29-07-2017 23:29:54
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
train85 (za 29 jul 2017 20:15:58 https://www.somda.nl/forum/19461/p621765/): Oh hoe weet je dat zo zeker?
Omdat ik daar ook meelees en zie hoe zaken meermaals door verschillende reizigers gemeld worden maar er in de praktijk totaal niets mee gebeurd. Sommige zaken zie je er bv. ook gewoon jaarlijks terugkeren.
Vaak genoeg is men daar ook erg goed in het überhaupt niet doorgeven van kritiek maar het in plaats daarvan afwimpelen uit onwetendheid (net als op Twitter). En dan gebeurt er dus ook niks.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

30-07-2017 00:04:17
Frontier
Frontier
Quote
train85 (za 29 jul 2017 19:31:59 https://www.somda.nl/forum/19461/p621761/): Vragen op NS forum is veel beter. Daar zitten de mensen die het door kunnen geven binnen NS. Die mensen zitten hier niet en daarom zal er helemaal niks gebeuren als je het hier meldt.

Met de nadruk op kunnen, want ze zouden het inderdaad kunnen doen, maar ze doen het veelal niet. Negen van de tien keer komt het neer op: wij weten precies hoe het moet en u niet. Of nog erger, het wordt afgewimpeld omdat men er domweg geen antwoord op weet, zoals Daniel ook al aangeeft.

Laatst bewerkt door Frontier op 30-07-2017 00:06


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

30-07-2017 00:21:57
thom
thom
Quote
henri1972 (za 29 jul 2017 23:24:11 https://www.somda.nl/forum/19461/p621778/): Ik had een heel verhaal willen typen maar laat ik het kort verwoorden:

NS is een door en door ziek bedrijf op allerlei fronten.
Iedereen mag hier zijn gedachten bij hebben en ik wil zeker niet de vele (zeer) welwillende en klantvriendelijke medewerkers benadelen maar als bedrijf totaal is het drama.

En dan hoef ik niks wat in de voorgaande maanden hier verteld is uitgebreid te herhalen en zal ik een paar kernpunten noemen: Dordrecht, HSL, informatievoorziening (bij werkzaamheden/storingen e.d.) en ga maar door ....

Ik zak wel weer afgeschilderd worden als te makkelijk denkend en fan van NS (wat ik zeker niet direct ben hoor), maar ik vind het nogal een uitspraak voor iets waarbij in dit geval helemaal geen exacte reden van beslissen voor bekend is, vaak ook niet bij de webcare afdeling.
Het heeft er alle schijn van dat er maar makkelijk vanaf gedaan word nu, maar er spelen zoveel zaken in mee in beslissingen om een alternatieve trein dienst op te zetten dat ik het altijd wat kort door de bocht vind om er zo over te oordelen.
Ongetwijfeld zijn een aantal van die redenen die zoiets onmogelijk kunnen maken ook van een kansloos kaliber maar de planners hebben nou eenmaal met al die regels te maken en er naar te handelen en zijn lang niet laten bij machte om zulks naast hun neer te leggen. Hoewel ze her daar dus zelf ook niet altijd mee eens zullen zijn.

Laatst bewerkt door thom op 30-07-2017 00:23
 

31-07-2017 06:52:15
ZJ37
ZJ37
Quote
robbertc (za 29 jul 2017 17:06:45 https://www.somda.nl/forum/19461/p621750/): Andere leuke vraag: Hoevaak is die vraag hier inmiddels gesteld?
Een nog leukere vraag is waarom het (gedegen) antwoord uitblijft.
 

31-07-2017 07:07:19
robbertc
robbertc
Omdat dat hier niet de plek voor is.  

31-07-2017 07:27:07
ZJ37
ZJ37
Dan moet het wel iets heel geheimzinnigs zijn. Krijgen de reizigers/klanten het nog wel te horen?  

31-07-2017 07:59:38
robbertc
robbertc
Natuurlijk is er een gedegen verklaring voor, want deze keuze is gemaakt. Maar blijkbaar weet niemand hier het antwoord, misschien nog een keer de vraag stellen?  

31-07-2017 12:32:42
IJsbergsla
IJsbergsla
Het lijkt mij eerder dat je wel het antwoord weet "maar dit de plek niet vindt". En de (jouw) betalende reiziger zoekt het maar lekker uit... Vreemd.  

31-07-2017 13:14:05
robbertc
robbertc
Nope, ik weet het niet. Weet wel dat het een lastig proces is van keuzes op verschillende facetten in beperkte infra en mogelijkheden. Daaruit is blijkbaar gekomen dat reizigers tussen Ddr en Rtd met Sprinter worden vervoerd. Alle afwegingen die daarvoor worden gemaakt, ken ik niet.  

31-07-2017 13:43:24
gvttreinen
gvttreinen
Personele afwegingen misschien, tis immers vakantieperiode en dan is de personele bezetting van standplaatsen laag en op deze manier 'creatief schrappen' komt mooi uit.
Als het niet aan de infra ligt dan is het wel logistiek.
 

31-07-2017 15:17:03
sjoerd
sjoerd
Logistiek? Je bedoelt vast: personeelsplanning. Bij een logistiek bedrijf als NS heeft elk aspect ervan te maken met logistiek. Officieel: > logistiek is organisatie, planning, besturing en uitvoering van goederenstroom vanaf de ontwikkeling en de inkoop, via productie en distributie naar eindafnemer <  

31-07-2017 17:55:06
sigma
sigma
Weet iemand waarom de gehele 17800 Zp-Apd niet rijdt vanwege de werkzaamheden? Ik had verwacht dat er tussen Apd en Kbk nog gereden had kunnen worden.  

31-07-2017 19:16:25
train85
train85
Quote
sigma (ma 31 jul 2017 17:55:06 https://www.somda.nl/forum/19461/p621876/): Weet iemand waarom de gehele 17800 Zp-Apd niet rijdt vanwege de werkzaamheden? Ik had verwacht dat er tussen Apd en Kbk nog gereden had kunnen worden.
Heb je al gekeken of je in Klarenbeek kan keren op spoor 1 of 2 qua technisch seinbeeld en de overweg? Daarnaast kruisen ze elkaar daar en zou de kering heel kort zijn. En als je de kering dan verkort kom je er in Apeldoorn nog door aan de oostkant.
 

31-07-2017 20:13:29
Apda
Apda
Ja, in Kbk kun je keren. Dat gebeurt regelmatig bij een storing in Apd of Zp.  

31-07-2017 20:29:33
cuneo56
cuneo56
Wel even de overweg aanrijden!  

31-07-2017 23:03:00
thom
thom
Maar mag je dat planmatig plannen?  

01-08-2017 00:05:42
Frontier
Frontier
Zou dat de pret mogen drukken? Plan je gewoon als normaal en maak je er onverwachte werkzaamheden van. %08%


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

01-08-2017 12:18:53
thom
thom
Wat mij betreft niet, maar als het planmatig niet kan, heb je grote kans dat het plansysteem het gewoon weigerd  

01-08-2017 13:30:17
IJsbergsla
IJsbergsla
Dat zal wel meevallen als je ziet wat er evengoed nog in conflict wordt gepland...  

01-08-2017 14:10:11
sjoerd
sjoerd
Als het technisch kan, en dat kan op vier manieren, dan is de rest een kwestie van willen. Je kunt technisch op beide sporen keren, van beide zijden naderen, en ook nog het station voorbij rijden, keren en dan van de andere zijde weer inrijden. De overweg kan geen probleem zijn. Als je voorbij de overweg aan één der beide perrons keert, en je stelt de tegenoverstaande uitrijder op veilig, dan gaat de overweg vanzelf werken omdat je binnen de nadering staat te keren.
Dit is onder een klein voorbehoud omdat andere zaken, zoals keren zonder uitstapbordes met dubbele treinstellen niet mag omdat de mcn dan door de ballast moet. Met een hulpmachinist is dit echter snel op te lossen. En als het baanvak voorbij het station is gesloten, kun je niet keren voorbij de inrijder. Maar dat kan je ook per aanschrijving en bebording juist toestaan.
 

01-08-2017 14:35:38
gvttreinen
gvttreinen
'complotmodus' busvervoer vanwege werkzaamheden worden door Prorail vergoed dus waarom zou je omslachtig treinen rijden voor een klein stukkie terwijl je voor het hele traject het busvervoer vergoed krijgt.

Nu weet ik niet hoe vervangend vervoer bij werkzaamheden geregeld wordt, zegt Prorail dat er op traject A werkzaamheden worden uitgevoerd en de vervoerder regelt vervangend vervoer en stuurt de rekening naar Prorail?
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


01-08-2017 14:40:34
Gekko123
Gekko123
Wat het ook is, waarschijnlijk is de huidige oplossing voor Arriva het voordeligste. Het scheelt ze immers een trein laten staan in Apeldoorn en/of omreizen via Deventer. En voor dat laatste zullen ze aannemelijk geen machinisten met wegbekendheid hebben.

En dan laat ik eventuele detectie-problemen nog achterwege, waardoor ze verplicht minimaal 2 stellen nodig hebben om überhaupt iets te kunnen rijden vanuit Apd.
 

01-08-2017 14:48:28
ZJ37
ZJ37
Het emplacement van Kbk is niet geschikt om te kunnen keren langs het perron omdat er geen sein voor de overweg staat als je richting keert. Dezelfde situatie is ook talrijk aanwezig op de Maaslijn en daar gebeurt het ook niet (Ck, Bmr, Vlb, Vry). Alleen op het 3e aanwezige perronspoor is het mogelijk te Ck, Bmr en Vry.  

01-08-2017 15:19:36
Klaasje
Klaasje
Bij Kbk is in het BVS een regeling voor kerende treinen opgenomen. Die vergt enig handwerk van de TRDL (het instellen van een rijweg ROZ vanaf ZK naar 802 om die vervolgens meteen te herroepen). Die procedure sluit het keren te Klarenbeek niet uit. Wat het wel doet is verantwoordelijkheid voor een deel bij de Machinist neerleggen en daarnaast meer werk veroorzaken voor de treindienstleider. Dat lijkt mij vooralsnog minder inspanning dan een busdienst organiseren.  

01-08-2017 15:47:38
mich
mich
Quote
ZJ37 (di 01 aug 2017 14:48:28 https://www.somda.nl/forum/19461/p621934/): Het emplacement van Kbk is niet geschikt om te kunnen keren langs het perron omdat er geen sein voor de overweg staat als je richting keert. Dezelfde situatie is ook talrijk aanwezig op de Maaslijn en daar gebeurt het ook niet (Ck, Bmr, Vlb, Vry). Alleen op het 3e aanwezige perronspoor is het mogelijk te Ck, Bmr en Vry.


Niet geschikt(klinkt als kan niet) en niet wenselijk is iets anders. Heb in drie jaar tijd op de Maaslijn op ieder spoor wel gekeerd. Ja dan blijft er wel in veel gevallen een overweg een tijdje dicht liggen.
 

01-08-2017 15:56:17
b2py
b2py
Dat is prima voor een paar keer per jaar maar niet structureel ieder half uur dat de overweg lang dicht ligt.

Laatst bewerkt door b2py op 01-08-2017 16:10
 

01-08-2017 16:19:09
mdj
mdj
Quote
gvttreinen (di 01 aug 2017 14:35:38 https://www.somda.nl/forum/19461/p621931/): 'complotmodus' busvervoer vanwege werkzaamheden worden door Prorail vergoed dus waarom zou je omslachtig treinen rijden voor een klein stukkie terwijl je voor het hele traject het busvervoer vergoed krijgt.

Nu weet ik niet hoe vervangend vervoer bij werkzaamheden geregeld wordt, zegt Prorail dat er op traject A werkzaamheden worden uitgevoerd en de vervoerder regelt vervangend vervoer en stuurt de rekening naar Prorail?

Regulier onderhoud (functie handhaven) wordt niet betaald, functie wijzigen wel. Combinatie van beiden gaat naar ratio, aldus de netverklaring 2017-2018.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

01-08-2017 16:47:11
michaben
michaben
Dienstregeling week 34 is binnen, maandag t/m donderdag geen grote werkzaamheden, vrijdag 25 augustus wel:
- 2200 opgeheven Rtz - Zlw, Rtd - Rtz heen en terug over spoor 2.
- 2300 opgeheven.
- 2400 opgeheven Rtd - Ddr.
- 5000 opgeheven Rtd - Ddr, in Rtd aankomst sp6 en vertrek sp7, zal dus leeg moeten omlopen.
- 5100 opgeheven Rtz - Ddr, Rtd - Rtz heen en terug over spoor 3.
- 9200 stopt niet te Ddr.

Tussen Rtz en Ddr dus geen treinen op een niet stoppende 9200 na. Tussen Ddr en Zlw rijden de 5900 en 6600, maar geen 2200 en 2300. In het hieropvolgende weekend is Zlw - Rsd ook gestremd, dan is de 9200 omgeleid naar Bd, enige NS trein in Ddr is dan de 6600.
 

01-08-2017 17:53:39
abcde
abcde
Sinds kort kan je op de site van NS een pdf inzien met de werkzaamheden tot december. Hier wordt genoemd dat er in week 34, 26 en 27 aug., ook werkzaamheden zijn tussen Zwolle Meppel. Kijk je bij de geplande werkzaamheden waar ze stuk voor stuk benoemd worden, dan wordt Zwolle - Meppel niet genoemd rond 26 aug.

Wie kan aangeven of er 26/27 aug. werkzaamheden zijn tussen Zwolle en Meppel ? (Dit ivm. een dagkaart)

Laatst bewerkt door abcde op 01-08-2017 18:03
 

01-08-2017 18:08:21
michaben
michaben
Zaterdag 26 en zondag 27 augustus rijden er inderdaad geen treinen tussen Zl en Mp. De 500/700 en 600/1800 keren kort op elkaar op de sporen 9 en 10. Hierdoor verandert de spooropstelling ook, de 5600 blijft op spoor 1a, maar de 14600 gaat naar spoor 3, de 3600 naar spoor 6 en de 7900 naar spoor 5. In Mp lijken de 700500/700700 en 8100 op elkaar te gaan keren.

Laatst bewerkt door michaben op 01-08-2017 18:08
 

01-08-2017 19:01:30
wouter15
wouter15
Quote
michaben (di 25 jul 2017 16:47:43 https://www.somda.nl/forum/19461/p621529/):
Quote
maarten83 (ma 24 jul 2017 22:57:54 https://www.somda.nl/forum/19461/p621466/): Nadat de werkzaamheden aan de Moerdijkbrug afgerond zijn starten de werkzaamheden tussen Rtd en Gv op 14 augustus. Iemand een idee wat er gaat gebeuren tijdens deze werkzaamheden en wat de impact op de treindienst is?

Geduld is een schone zaak, zoals hierboven al eerder aangegeven gaat het dagplan per vier weken, de wijzigingen van week 33 zijn dus pas vanmorgen gepubliceerd.

Bij deze dus, week 33, maandag t/m vrijdag:
- 700/1800 uitgebogen op Ledn - Gvc.
- 1100 opgeheven Gvc - Rtd.
- 2100 opgeheven.
- 2400 opgeheven Ledn - Ddr, omgeleid naar Gvc.
- 2200 opgeheven Rtd - Laa, vanuit Asd als 702200 omgeleid naar Gvc.
- 5000 opgeheven Rtd - Gv, 705000 pendelt Gvc - Gv.
- 5100 opgeheven Rtd - Gv, 705100 pendelt Gvc - Gv.
- 6300 opgeheven Ledn - Gvc.
- 7700 extra ingelegd in daluren.
- 9200 opgeheven Asd - Rtd.

Van vrijdag 18 t/m zondag 20 augustus kan je maar beter niet met de trein gaan, want dan gaat er ook in Ut gewerkt worden (sporen 18-19-20-21 buiten dienst zo te zien) waardoor de 2000 en 2800 opgeheven zijn om de omreisroute via Gd en diverse andere corridors rond Ut beperkt zijn. Ook in dezelfde week (vanaf donderdag) is Hde en Zl gestremd en Kpnz - Zl beperkt.

Is er al meer bekend over de beperkingen rond Ut van 18 tot 20 augustus?
 

01-08-2017 19:12:41
icened
icened
Quote
wouter15 (di 01 aug 2017 19:01:30 https://www.somda.nl/forum/19461/p621952/):
- 1100 opgeheven Gvc - Rtd.


Bij eerdere werkzaamheden tussen Rotterdam C - Den Haag HS hoefden treinreizigers geen toeslag te betalen voor de serie 900 en serie 1000. Zal dat dat op 14 augustus ook zo zijn?
 

01-08-2017 19:23:44
michaben
michaben
Quote
wouter15 (di 01 aug 2017 19:01:30 https://www.somda.nl/forum/19461/p621952/): Is er al meer bekend over de beperkingen rond Ut van 18 tot 20 augustus?

Die zitten al in de reisplanner verwerkt, maar hier even overzicht per serie:
- 800 op zaterdag en zondag opgeheven Ut - Ht.
- 2000 opgeheven.
- 2800 opgeheven.
- 3000 te Ut via sp14, op vrijdag uitgebogen en richting Ah geen stop te Db.
- 3100 opgeheven op vrijdag, op zaterdag en zondag te Ut via sp14.
- 3500 op zaterdag en zondag opgeheven Ut - Ht.
- 6000/6100 op vrijdag te Ut via sp11 en zonder stop te Utln. Op zaterdag en zondag opgeheven Htnc - Tl , te Ut kerende spoor 18/19 en zonder stops te Utvr en Utln.
- 6900 opgeheven Ut - Gdm op vrijdag, op zaterdag en zondag geheel opgeheven.
- 7300 opgeheven.
- 7400 opgeheven Asd - Ut.
- 7800 opgeheven Wd - Ut.
- 8800 stopt op vrijdag extra te Utt en Vtn maar niet te Utlr.

Hetzelfde weekend wordt er in Zl gewerkt. Op vrijdag en zondag is er (zeer) beperkt treinverkeer, op zaterdag rijdt er geheel niets:
- 500/600 opgeheven Hde - Mp.
- 700/1800 opgeheven Kpnz - Mp.
- 3600 opgeheven Ost - Zl.
- 3800/8000 opgeheven Omn - Zl tot 18:00.
- 5600 opgeheven Ns - Zl.
- 7900 opgeheven Rat - Zl.
- 8100 opgeheven Mp - Zl.
- 14600 opgeheven Kpnz - Zl.

Laatst bewerkt door michaben op 01-08-2017 19:24
 

01-08-2017 20:34:32
cuneo56
cuneo56
Tsjonge , nog niet zo lang geleden Utrecht net helemaal vernieuwd dacht ik en de Moreelsebrug ook al geplaatst, wat wordt er dan nu weer ver-/gebouwd dat er dat weekend zo weinig kan rijden in Utrecht?  

01-08-2017 20:52:20
AlexNL
AlexNL
(her)plaatsing van een paar wissels, misschien?  

01-08-2017 21:55:18
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
cuneo56 (di 01 aug 2017 20:34:32 https://www.somda.nl/forum/19461/p621957/): Tsjonge , nog niet zo lang geleden Utrecht net helemaal vernieuwd dacht ik en de Moreelsebrug ook al geplaatst, wat wordt er dan nu weer ver-/gebouwd dat er dat weekend zo weinig kan rijden in Utrecht?
Een deel zal ongetwijfeld komen door de verschuivingen naar andere corridors (dat verstoringen binnen de corridor bleven was een leuk marketingpraatje, praktijk blijkt anders).

Maar wat betreft Ut-Ht zie ik toevallig tussen de omleidingen van U-OV staan dat er bij Schalkwijk werkzaamheden aan een overweg zijn.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

01-08-2017 22:08:21
b2py
b2py
Quote
cuneo56 (di 01 aug 2017 20:34:32 https://www.somda.nl/forum/19461/p621957/): Tsjonge , nog niet zo lang geleden Utrecht net helemaal vernieuwd dacht ik en de Moreelsebrug ook al geplaatst, wat wordt er dan nu weer ver-/gebouwd dat er dat weekend zo weinig kan rijden in Utrecht?
Restwerk? Additionele punten die je als reiziger niet merkt?
 

01-08-2017 22:15:43
wouter15
wouter15
Waarom word de 7800 eigenlijk opgeheven Wd-Ut? Het was anders vaak zo dat de pendel Wd-Ut (6100) werd opgeheven en de doorgaande sprinter Gd-Wd-Ut (7800) bleef rijden.  

01-08-2017 22:25:52
thom
thom
Quote
IJsbergsla (di 01 aug 2017 13:30:17 https://www.somda.nl/forum/19461/p621925/): Dat zal wel meevallen als je ziet wat er evengoed nog in conflict wordt gepland...

Dat zou vreemd zijn, als ik het goed begrepen heb dan zal bij het inleggen in Donna de planner een melding krijgen als er een conflict ontstaat en als dat pad daarna geaccordeerd word door Prorail word het conflict nog eens terug gekoppeld en als het niet aangepast word word het pad door Prorail opgeheven.


Volgens mij is deze controle er alleen niet, als een pad door de bijsturing ingelegd word.
 

01-08-2017 22:31:20
cuneo56
cuneo56
Dat zou ook niet kunnen want in bijsturing legt Prorail een trein in op verzoek van de bijsturing van een vervoerder.
( en dan kan er soms dus meer dan in de planning)
 

02-08-2017 00:12:38
thom
thom
Je zegt dat dat ook niet zou kunnen, maar wel dat er meer mogelijk is?  

02-08-2017 08:13:46
cuneo56
cuneo56
Ja, dat Prorail z'n eigen pad controleert en afwijst  

02-08-2017 11:11:42
evangoor
evangoor
Quote
michaben (di 01 aug 2017 19:23:44 https://www.somda.nl/forum/19461/p621954/):
Quote
wouter15 (di 01 aug 2017 19:01:30 https://www.somda.nl/forum/19461/p621952/): Is er al meer bekend over de beperkingen rond Ut van 18 tot 20 augustus?

Die zitten al in de reisplanner verwerkt, maar hier even overzicht per serie:
- 6000/6100 op vrijdag te Ut via sp11 en zonder stop te Utln. Op zaterdag en zondag opgeheven Htnc - Tl , te Ut kerende spoor 18/19 en zonder stops te Utvr en Utln.

Fantastische manier van info verstrekken door NS weer over de reis Lunetten naar Tiel. Nergens een vermelding bij werkzaamheden, het pdf zegt alleen iets over 19 augustus op Utrecht-Den Bosch. Een reis op 18-8 wordt 'gewoon' gegeven. Alleen de betere lezer ziet dat er helemaal geen antwoord wordt gegeven voor de gevraagde dag. De reisplanner springt van donderdag 17 naar maandag 21 augustus. Geen rode teksten, helemaal niets. Waardeloos. Bedankt voor de heads-up via dit hobby-forum. Scheelt weer met bloedspoed naar Vaartsche Rijn fietsen (of stopt ie daar ook niet?). Wat een amateurs bij NS.

Laatst bewerkt door evangoor op 02-08-2017 11:13
 

02-08-2017 19:04:37
wouter15
wouter15
Op vrijdag 18-8 stoppen de Sprinters Utrecht - Tiel en Utrecht - Rhenen op Utrecht Vaartsche Rijn.

Ik vermoed dat de "rode teksten" nog wel in de reisplanner komen aangezien de werkzaamheden rond Utrecht C. ook nog niet bij de geplande werkzaamheden staan.
 

02-08-2017 19:27:49
henri1972
henri1972
Daar stoppen die sprinters toch altijd?  

02-08-2017 19:39:21
evangoor
evangoor
In Lunetten normaliter ook, maar schijnbaar zijn die treinen nu op de IC-sporen terecht gekomen. En dat kan voor Vaartsche Rijn (zonder te stoppen) of na Vaartsche Rijn met stoppen. Als een stop op Lunetten zo onaangekondigd vervalt, kan ik de logica van het spoorbedrijf niet meer voorspellen.  


02-08-2017 19:42:16
evangoor
evangoor
Quote
wouter15 (wo 02 aug 2017 19:04:37 https://www.somda.nl/forum/19461/p622037/): Op vrijdag 18-8 stoppen de Sprinters Utrecht - Tiel en Utrecht - Rhenen op Utrecht Vaartsche Rijn.

Ik vermoed dat de "rode teksten" nog wel in de reisplanner komen aangezien de werkzaamheden rond Utrecht C. ook nog niet bij de geplande werkzaamheden staan.

Alleen zijn die "rode teksten" al bij 25-8. Dus het lijkt er op dat 18-8 wordt vergeten. Daarnaast heb ik nog nooit meegemaakt dat de reisplanner eerder is bijgewerkt dan de tekstuele uitleg (hoe beknopt dan ook) in de lijst werkzaamheden. Laat staan dat het onvindbaar is in de lange termijn pdf. En dit zijn (zie de lijst) nou, om het voorzichtig te zeggen, niet echt kleine gevolgen door werkzaamheden.
 

03-08-2017 11:02:43
gvttreinen
gvttreinen
Op vrijdag 18 augustus zijn er in Ut werkzaamheden aan sporen 20 en 21, betreft werkzaamheden aan de kabels, ook tussen Ut en Utvr (sporen ri Gdm) werkzaamheden aan kabels.
In het weekeinde werkzaamheden aan het baanlichaam tussen Utvr en Htn.
 

03-08-2017 22:32:38
wouter15
wouter15
Quote
evangoor (wo 02 aug 2017 11:11:42 https://www.somda.nl/forum/19461/p622009/):
Quote
michaben (di 01 aug 2017 19:23:44 https://www.somda.nl/forum/19461/p621954/):
Quote
wouter15 (di 01 aug 2017 19:01:30 https://www.somda.nl/forum/19461/p621952/): Is er al meer bekend over de beperkingen rond Ut van 18 tot 20 augustus?

Die zitten al in de reisplanner verwerkt, maar hier even overzicht per serie:
- 6000/6100 op vrijdag te Ut via sp11 en zonder stop te Utln. Op zaterdag en zondag opgeheven Htnc - Tl , te Ut kerende spoor 18/19 en zonder stops te Utvr en Utln.

Fantastische manier van info verstrekken door NS weer over de reis Lunetten naar Tiel. Nergens een vermelding bij werkzaamheden, het pdf zegt alleen iets over 19 augustus op Utrecht-Den Bosch. Een reis op 18-8 wordt 'gewoon' gegeven. Alleen de betere lezer ziet dat er helemaal geen antwoord wordt gegeven voor de gevraagde dag. De reisplanner springt van donderdag 17 naar maandag 21 augustus. Geen rode teksten, helemaal niets. Waardeloos. Bedankt voor de heads-up via dit hobby-forum. Scheelt weer met bloedspoed naar Vaartsche Rijn fietsen (of stopt ie daar ook niet?). Wat een amateurs bij NS.

Op http://www.ns.nl/reisinformatie/werk-aan-het-spoor staan de werkzaamheden rond Ut op 18/8 (en 19-20/8) nu wel vermeldt.
 

04-08-2017 08:49:03
evangoor
evangoor
Inderdaad. Er zijn heel wat regels bijgekomen.
Heeft de werkzaamheden pagina soms een maximaal aantal vermeldingen dat er gelijktijdig op kan staan?
 

04-08-2017 09:22:13
IJsbergsla
IJsbergsla
Meestal zijn het de komende 2 weken plus grote/Internationale buitendienststellingen. Uiteraard zijn er al veel meer werkzaamheden bekend maar het kan niet de bedoeling zijn dat de reiziger volledig geïnformeerd wordt zodat deze op langere termijn afspraken kan maken.  

04-08-2017 09:32:40
evangoor
evangoor
Tja, ik zal er dit keer geen punt van maken, maar de reis Lunetten - Hannover wordt 'onuitvoerbaar' op de manier zoals DB die mij heeft verkocht. Mijn belang is dit keer groter, dus ik pak de fiets wel naar Cenrtaal (ook fijn: ik mag gebruik maken van U-OV lijn 8, maar dat dat voor eigen rekening zal zijn, staat er niet bij), opdat ik de reis voor het grootste deel kan uitvoeren zoals aan mij verkocht.  

04-08-2017 09:43:40
b2py
b2py
Heb je de kleine lettertjes in de voorwaarden niet gelezen?  

04-08-2017 10:01:47
ZJ37
ZJ37
Zelfs een buitendienststelling tussen Düsseldorf - Wuppertal en Oberbarmen (waar?!) wordt weergegeven op de werkzaamhedenpagina van NOS Teletekst. Wat is daar de toegevoegde waarde van?  

04-08-2017 10:10:02
b2py
b2py
Dat is de Euregiobahn Venlo - Hamm, en Wuppertal Oberbarmen is een station: https://en.wikipedia.org/wiki/Wuppertal-Oberbarmen_station

Laatst bewerkt door b2py op 04-08-2017 10:11
 

04-08-2017 10:29:51
evangoor
evangoor
Quote
b2py (vr 04 aug 2017 09:43:40 https://www.somda.nl/forum/19461/p622118/): Heb je de kleine lettertjes in de voorwaarden niet gelezen?

Geen idee waar je op doelt (U-OV lijn 8, of het DB ticket), maar er zijn geen kleine lettertjes voor tickets met Zugbindung, waarbij de spoorwegmaatschappij de fout in gaat.

Laatst bewerkt door evangoor op 04-08-2017 10:31
 

04-08-2017 10:34:05
AlexNL
AlexNL
Quote
ZJ37 (vr 04 aug 2017 10:01:47 https://www.somda.nl/forum/19461/p622121/): Zelfs een buitendienststelling tussen Düsseldorf - Wuppertal en Oberbarmen (waar?!) wordt weergegeven op de werkzaamhedenpagina van NOS Teletekst. Wat is daar de toegevoegde waarde van?


De reden voor die buitendienststelling is de ingebruikname van een nieuw seinhuis (Elektronisch Stellwerk), en DB maakt van de gelegenheid gebruik om de infrastructuur aan te passen. En allerlei andere werkzaamheden liften weer mee op de treinvrije periode van maarliefst 6 weken.
 

04-08-2017 11:18:01
b2py
b2py
Quote
evangoor (vr 04 aug 2017 10:29:51 https://www.somda.nl/forum/19461/p622125/):
Quote
b2py (vr 04 aug 2017 09:43:40 https://www.somda.nl/forum/19461/p622118/): Heb je de kleine lettertjes in de voorwaarden niet gelezen?

Geen idee waar je op doelt (U-OV lijn 8, of het DB ticket), maar er zijn geen kleine lettertjes voor tickets met Zugbindung, waarbij de spoorwegmaatschappij de fout in gaat.
Je ontleent geen rechten aan het na het kopen van een ticket wijzigen van de reis door de vervoerder als gevolg van werkzaamheden.
 

04-08-2017 11:42:28
ZJ37
ZJ37
Quote
b2py (vr 04 aug 2017 10:10:02 https://www.somda.nl/forum/19461/p622122/): Dat is de Euregiobahn Venlo - Hamm, en Wuppertal Oberbarmen is een station: https://en.wikipedia.org/wiki/Wuppertal-Oberbarmen_station
Misschien was het duidelijker geweest om te melden dat het onderdeel is van die verbinding.
 

04-08-2017 11:54:40
evangoor
evangoor
Quote
b2py (vr 04 aug 2017 11:18:01 https://www.somda.nl/forum/19461/p622127/):
Quote
evangoor (vr 04 aug 2017 10:29:51 https://www.somda.nl/forum/19461/p622125/):
Quote
b2py (vr 04 aug 2017 09:43:40 https://www.somda.nl/forum/19461/p622118/): Heb je de kleine lettertjes in de voorwaarden niet gelezen?

Geen idee waar je op doelt (U-OV lijn 8, of het DB ticket), maar er zijn geen kleine lettertjes voor tickets met Zugbindung, waarbij de spoorwegmaatschappij de fout in gaat.
Je ontleent geen rechten aan het na het kopen van een ticket wijzigen van de reis door de vervoerder als gevolg van werkzaamheden.

Ha ha. Wie zegt dat? Dat zou wel helemaal het toppunt zijn: iets verkopen wat je niet waarmaakt. Heet dat niet oplichting?
En gelukkig vind DB dat zelf ook niet (al kunnen ze de werkzaamheden waarover ik nu praat nog helemaal niet vinden in hun verkoopsystemen). Stempel erop: 'Zugbindung aufgehoben'. En zo reis ik in het najaar (dank zij het pdf-bestand van NS) met een IC-ticket in de ICE. Iedereen nadeel: de spoorwegmaatschappijen te weinig inkomsten, ik langere reistijd dan verkocht, maar al met al een acceptabele oplossing.
Wellicht is jouw mening de standaard opvatting bij NS, maar dan heb ik nu een zoveelste argument om bij DB te blijven boeken.
 

04-08-2017 12:38:43
maurits
maurits
Quote
b2py (vr 04 aug 2017 11:18:01 https://www.somda.nl/forum/19461/p622127/): Je ontleent geen rechten aan het na het kopen van een ticket wijzigen van de reis door de vervoerder als gevolg van werkzaamheden.


Dat is complete onzin. De EU-regels stellen heel duidelijk dat het reisschema wat bij boeking gegeven wordt, onderdeel is van de overeenkomst en de vervoerder dit moet nakomen. Bij wijzigingen in dit schema (ook door werkzaamheden) mag de klant met de eerstvolgende verbinding naar de bestemming reizen (ook via een andere route of een hogere categorie trein) of de hele reis kosteloos annuleren.

Doordat NS de binnenlandse werkzaamheden pas 14 tot 10 dagen voor vertrek in de internationale planners zet, mag ik heel regelmatig tickets naar Duitsland stempelen met "Zugbindung aufgehoben" en nieuwe reserveringen maken. Voor mensen die per IC-trein naar Brussel reizen om een aansluitende Eurostar of TGV te halen, heeft NS al regelmatig vol-tarief tickets voor de Thalys moeten vergoeden omdat de aansluiting niet meer haalbaar was door werkzaamheden.

Als je reisschema dus wijzigt door werkzaamheden (binnenlands of internationaal) en je haalt de aansluiting niet meer, meld je dan bij het verkooppunt van de tickets.


Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)
 

04-08-2017 16:22:42
michaben
michaben
Quote
IJsbergsla (vr 04 aug 2017 09:22:13 https://www.somda.nl/forum/19461/p622114/): Meestal zijn het de komende 2 weken plus grote/Internationale buitendienststellingen.

En daar gaat het dus mis, NS roept zelf altijd 'kijk 10 dagen van te voren in de reisplanner', maar in werkelijkheid worden de dienstregelingen telkens voor vier kalenderweken gepubliceerd en in de reisplanner verwerkt. Hierdoor komt het regelmatig voor dat een trein in de reisplanner al verwijderd is, maar de vervangende bussen en de mededeling dat er gewerkt wordt nog ontbreken. En dan krijg je het probleem dat je of een reisadvies het halve land over krijgt, of een advies van de volgende dag zonder duidelijke vermelding dat dit een dag later is.

Laatst bewerkt door michaben op 04-08-2017 16:23
 

05-08-2017 16:34:16
tonnie12
tonnie12
Hoe heet die site dan ?  

06-08-2017 00:09:21
thom
thom
NS.nl ?

Laatst bewerkt door thom op 06-08-2017 00:10
 

06-08-2017 20:39:37
jordy94
jordy94
Iemand enig idee waarom de 9212 en 9216 niet rijden op 12 augustus, althans volgens de planners.. Op 13 augustus rijden deze treinen wel gewoon.  

06-08-2017 21:04:50
michaben
michaben
Dmn en Dmnz zijn vanaf vrijdag gestremd, dus mogelijk dat LM aanvoer vanaf de Wgm naar Rtd dan niet mogelijk is? Het zijn precies de twee treinen die in Rtd zouden moeten opstarten vanwege werkzaamheden op Gv - Rtd. Op vrijdag rijdt de Benelux slechts Brusz - Rsd (dus niet naar Bd zoals de rest van de week) en lopen alle stammen in Brusz uit. En op donderdag alvast twee stammen in Rtd neerzetten zal wel te veel gevraagd zijn.  

06-08-2017 21:26:31
ZJ37
ZJ37
Wgm-Hvs-Ut-Bd niet mogelijk?  

06-08-2017 23:09:28
Rolffiej19
Rolffiej19
Volgens mij is Wp-Dmn/Dmnz buitendienst dat wordt lastig dan
Wgm-Asd-Bkl-Gd-Rtd is wel nog een alternatief dat niet gebruikt wordt %08%


MCN ASD
 

07-08-2017 08:29:44
gvttreinen
gvttreinen
Werkzaamheden Ehv niet hier genoemd?
Zaterdag 5 tot en met zondag 13 augustus, tussen Ehs en Ehv rijdt niets, Sprinters uit Ht en Tb keren in Ehs, 3500 in Btl en 800 in Ht.
Opvallend, er is één spoor beschikbaar voor goederen (spoor 7 te Ehv)

Werkzaamheden betreft wisselvernieuwing aan de westkant van station Ehv.
 

07-08-2017 08:32:16
gvttreinen
gvttreinen
In het weekeinde van 19 en 20 augustus zijn er uiteindelijk spoor- en dwarsliggervernieuwing te Gdm en Cl.  

07-08-2017 09:16:31
jordy94
jordy94
Quote
michaben (zo 06 aug 2017 21:04:50 https://www.somda.nl/forum/19461/p622326/): Dmn en Dmnz zijn vanaf vrijdag gestremd, dus mogelijk dat LM aanvoer vanaf de Wgm naar Rtd dan niet mogelijk is? Het zijn precies de twee treinen die in Rtd zouden moeten opstarten vanwege werkzaamheden op Gv - Rtd. Op vrijdag rijdt de Benelux slechts Brusz - Rsd (dus niet naar Bd zoals de rest van de week) en lopen alle stammen in Brusz uit. En op donderdag alvast twee stammen in Rtd neerzetten zal wel te veel gevraagd zijn.

Lekker is dat.. Zo zie je maar weer hoe ze om de reizigers geven %08%
 

07-08-2017 10:31:13
mvanuden
mvanuden
Quote
gvttreinen (ma 07 aug 2017 08:32:16 https://www.somda.nl/forum/19461/p622343/): In het weekeinde van 19 en 20 augustus zijn er uiteindelijk spoor- en dwarsliggervernieuwing te Gdm en Cl.


Met een busrit van Houten naar Tiel die 1:11 (een uur en elf minuten!) duurt in plaats van minder dan een half uur per trein.
Vanuit Utrecht via Arnhem is qua reistijd zelfs 4 minuten korter. En veel comfortabeler want geheel per trein

Laatst bewerkt door mvanuden op 07-08-2017 10:31
 

08-08-2017 17:31:59
Pim530
Pim530
Zijn er komend weekend nog verlengingen in de 500/600 voorzien met het oog op de niet verder dan Alm rijdende 700/1800?  

08-08-2017 19:25:17
BasSNG2001
BasSNG2001
Ik denk persoonlijk dat de planners dat in het dagplan zullen zetten.


#DiscoverEU
 

09-08-2017 18:43:45
robbertc
robbertc
Vrees dat pim530 de vraag niet voor niets stelt en er al conclusies uit de reisplanner te halen zijn.  

09-08-2017 19:28:54
abcde
abcde
Robbert, even voor mijn begrip, hoe kan een niet-NS-er die conclusies uit de reisplanner halen ? Op de NS-app zie je pas ruim een uur van te voren hoe lang de trein is, niet eerder. Ik begrijp je antwoord niet.  

09-08-2017 19:30:42
mren
mren
Soms is aan perronfasegebruik af te leiden hoe lang een trein (ongeveer) is.  

09-08-2017 19:44:14
train85
train85
Heel soms maar niet vaak.  

09-08-2017 20:00:44
michaben
michaben
Een laat Zl nou net een station zijn waar perronfasen nog wel actief in gebruik zijn. En die zijn voor a.s. zondag helaas wat teleurstellend. Waar de afgelopen twee zondagen de 547, 551, 555 steeds van gewijzigd werden van 6a naar 6 vanwege de versterking van ICM4 naar ICM7, zijn deze voor a.s. zondag op 6a blijven staan waar max ICM6 past.

Laatst bewerkt door michaben op 09-08-2017 20:01
 

09-08-2017 21:02:14
Pim530
Pim530
Nou ja precies, hoewel 6 bakken IRM uiteraard ook zes bakken zijn. Laten we hoop houden...  

10-08-2017 17:21:14
BGM104
BGM104
Quote
michaben (wo 09 aug 2017 20:00:44 https://www.somda.nl/forum/19461/p622577/): Een laat Zl nou net een station zijn waar perronfasen nog wel actief in gebruik zijn. En die zijn voor a.s. zondag helaas wat teleurstellend. Waar de afgelopen twee zondagen de 547, 551, 555 steeds van gewijzigd werden van 6a naar 6 vanwege de versterking van ICM4 naar ICM7, zijn deze voor a.s. zondag op 6a blijven staan waar max ICM6 past.

Bij deze de bevestiging voor zondag as:
547 ICM4
551 VIRM6
555 ICM4
 

10-08-2017 23:53:13
maarten83
maarten83
Volgens ns online kan je volgende week gebruik maken van de randstadrail met je ns abonnement. Dit vanwege de werkzaamheden tussen Rtd en Gv. Maar gezien eerdere ervaringen betwijfel ik dat. Iemand die weet hoe het nu zit?  

11-08-2017 00:03:27
cuneo56
cuneo56
Op http://www.ns.nl/reisinformatie lees ik , weliswaar tussen haakjes, dat het geen NS tarief is.
Dus zou je ns abonnement niet geldig zijn toch.
 

11-08-2017 08:57:19
evangoor
evangoor
Net als Lunetten op 18-8 met U-OV lijn 8. Je kan er prima met je eigen abonnement op reizen. Er wordt alleen niet expliciet/transparant/overduidelijk bij gezegd dat dat voor eigen rekening zal zijn. En natuurlijk kan je dan naar de klantenservice om je geld terug te vragen, maar dat staat al helemaal nergens en kan je alleen op het NS-forum teruglezen.  

11-08-2017 10:20:59
cuneo56
cuneo56
Vandaag over een week ( 18/08)wordt er ook ten oosten van Utrecht gewerkt blijkbaar . Bij NS lees ik:
Gewijzigde dienstregeling:
tussen Schiphol Airport en Nijmegen rijden twee in plaats van vier Intercity's per uur, deze Intercity's stoppen richting Nijmegen niet in Driebergen-Zeist

Heeft iemand info over de achtergrond hiervan? Is de dienstregling te krap of is het perron niet/ niet volledig bruikbaar?
 

11-08-2017 10:50:14
henri1972
henri1972
De 3100 is gewoon opgeheven. 7300 trouwens ook en de 7400 in een ander tijdpad. Waarom de 3000 ri ut-asd wel in db stopt en retour niet is me een raadsel. Omrijden via ut gok ik?  

11-08-2017 11:02:12
train85
train85
De 3000 van Ut naar Nm rijdt later uit Ut. Daardoor is er geen rijtijd over om extra in Db te stoppen. Men moet te Ed voor de 7500 blijven. En op het baanvak Ah-Nm is niet echt veel speling om later te rijden. En te Ut spoor 18 t/m 21 niet beschikbaar voor treinen.  

11-08-2017 11:34:34
cuneo56
cuneo56
Bedankt!  

11-08-2017 19:49:55
JoepDDZ
JoepDDZ
Ik weet niet helemaal of dit de juiste plek is, maar het gaat wel om de werkzaamheden bij Eindhoven - Den Bosch in het weekend van 26-27 augustus.

Via Tweakers (https://tweakers.net/plan/1333/tweakers-express-update-virtual-reality-in-de-trein-welke-games-wil-je.html) is bekend gemaakt dat de zogenoemde Tweakers Express (Amsterdam - Utrecht - Den Bosch - Eindhoven - Venlo - Köln-Messe/Deutz) op de 26e niet stopt op Eindhoven door de werkzaamheden. Ik vroeg me enkel af wat de werkzaamheden inhouden en hoe die trein na Den Bosch alsnog in Venlo aankomt zonder via Eindhoven te rijden.. Of gaat het enkel om het station dat niet bereikbaar is en rijdt het gewoon voorbij zonder te stoppen?
 

11-08-2017 19:53:05
treinfan
treinfan
Waarschijnlijk dat laatste.  

11-08-2017 19:58:47
mren
mren
Zoiets is dezer dagen ook aan de hand: Ehv is vanuit het westen niet bereikbaar, maar er is toch één spoor beschikbaar voor goederenvervoer en LM-ritten.  

11-08-2017 20:10:14
michaben
michaben
Dat weekend is er volgens mij ook slechts één spoor tussen Ht en Vga, want de 6600 gaat naar Btl ipv Ht en de 3600 rijdt enkelspoor.