19-06-2007 23:14:37 | ||
---|---|---|
rob_ehv
|
Hey wat mij opviel in de dienstregeling van de 766 was dit Wgmw A 09:18 Waternemen Wgmw V 10:48 hoe moet een hondekop waternemen groeten robq |
19-06-2007 23:16:05 | ||
---|---|---|
train85
|
Het zou iets kunnen zijn van water voorraden meenemen voor de toiletten en kraantjes bij de wc. Anders hoort dat waternemen er niet bij. |
19-06-2007 23:16:22 | ||
---|---|---|
mark
|
Watertanks in bijvoorbeeld keuken en toiletten bijvullen. |
19-06-2007 23:23:39 | ||
---|---|---|
bloober
|
ruitensproeiers Groetjes, Bloober |
20-06-2007 00:48:20 | ||
---|---|---|
thom
|
Betreft gewoon toiletwater bijvullen... Niks bijzonders dus. |
20-06-2007 09:07:42 | ||
---|---|---|
1200gek
|
waarom blijft hij zolang in Utg staan? Ben er wel blij mee hoor. |
20-06-2007 12:26:02 | ||
---|---|---|
maurits
|
Waternemen is ook voor het drinkwater (in jerrycans), de watertank in de keuken van de 766 is niet operationeel. En verder worden er ook andere cateringvoorraden- en apparatuur ingeladen. Dit gebeurd op de Watergraafsmeer omdat de trein hier makkelijk bereikbaar is via de reinigingsperrons. En de lange stop in Uitgeest heeft te maken met een etentje e.d. die het gezelschap hier gaat ondernemen. Laatst bewerkt door maurits op 20-06-2007 12:30 Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
20-06-2007 15:02:49 | ||
---|---|---|
treinfan
|
wat is de maximumsnelheid van de hondekop eigenlijk Als deze nl bij 130km/h of meer ligt is de kans groter dat deze op hvs op spoor 902 stil gaat staan, is deze maar 120 km/h zal deze waarschijnlijk op spoor 901 stil komen te staan |
20-06-2007 16:54:20 | ||
---|---|---|
bdk766
|
De 766 mag nog steeds 140 km/u, maar je moet er wel even op wachten. En ook bij 140 rijdt 't nog steeds comfortabel. Morgen mag ik er weer eens van genieten... Groeten uit Floradorp |
20-06-2007 18:09:32 | ||
---|---|---|
david_meye
|
Morgen kan ik de 766 zien vanuit me werk ik kijk recht tegen de spoorlijn aan in Woerden. |
20-06-2007 20:21:52 | ||
---|---|---|
Jack5812
|
Quote Ik vermoed een etentje oid dat in Uitgeest plaats vind. Mij hoor je ook niet klagen, hoor |
20-06-2007 20:28:41 | ||
---|---|---|
treinfan
|
ik zal dus op perron 1 op hvs te vinden zijn, met mijn fiets naast mij: Als deze is vertrokken ga ik proberen om zo snel mogelijk per fiets naar Dld te gaan om deze daar ook te platen, of het lukt weet ik niet. ik heb een gemiddelde snelheid van 30km/h nodig Laatst bewerkt door treinfan op 20-06-2007 20:29 |
21-06-2007 13:04:09 | ||
---|---|---|
frer
|
Ik heb de 766 (keurig op tijd) weten te spotten op station Diemen. Zie link: http://picasaweb.google.nl/frer37/BahnbilderHolland/photo#s5078464218089220834 |
21-06-2007 13:22:39 | ||
---|---|---|
seinpaal
|
Ik heb de hondekop op Brn kunnen spotten. Brn 21-06-2007 12:31 Zie het filmpje van mij: (er gaat een IC aan vooraf) http://nl.youtube.com/watch?v=VvMFO4Cxr-Y Seinpaal At the lonely junction.... - The Signal Page.nl - Alle info over seinstelsels, wereldwijd! |
21-06-2007 13:41:08 | ||
---|---|---|
train85
|
Hij kwam optijd door Utrecht. |
21-06-2007 14:06:10 | ||
---|---|---|
treinfan
|
keurig op tijd op hvs en +2 door dld |
21-06-2007 14:29:49 | ||
---|---|---|
wouderobva
|
En ook op tijd door Brna en Bloa. Hier de opname bij Groenekan http://robvanderwoude654.fotopic.net/c1242581.html |
21-06-2007 15:10:44 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
|
38001 op tijd via spoor 10 in Ut, terwijl de CTA van spoor 12 m nog aangaf... Opvallend trouwens: het gezelschap zat in de B, de begeleiders zaten in de A |
21-06-2007 15:23:03 | ||
---|---|---|
kameeltje
|
Sinds wanneer rijd de 766 eigenlijk onder Railion vlag ?? 38001 is toch echt een Railion treinnummer. Zijn er nog machinisten bij Railion met mat '54 bevoegdheid ?? Groet Jasper |
21-06-2007 16:36:40 | ||
---|---|---|
peterselie
|
de 38000 serie is een beetje een allegaartje. Arriva gebruikt de nummers 38060, 062 en 064 voor de voortreinen van Zb naar Gn. Mooi dat de 766 nog rijdt. |
21-06-2007 17:14:01 | ||
---|---|---|
rick
|
Oeps, vergeten te kijken of die in Haarlem stond om 16:45%09% |
21-06-2007 19:25:12 | ||
---|---|---|
Somda
|
766 vandaag om 16:15 gespot in GV. Edit door edegroot: Dit soort zaken aub niet meer in een bericht zetten |
21-06-2007 21:03:23 | ||
---|---|---|
1200gek
|
De 766 op de plaat gezet in Utg. Stond op mooi plekkie. Alleen jammer dat het hondeweer was. Laatst bewerkt door 1200gek op 21-06-2007 21:03 |
21-06-2007 21:32:29 | ||
---|---|---|
goverwelle
|
Kwam dat ding eigenlijk door Gdg ? Edit: Gdg D 14:24 Gd D 14:27%08% Laatst bewerkt door goverwelle op 21-06-2007 21:40 |
21-06-2007 22:27:20 | ||
---|---|---|
dumpy_dump
|
QuoteHondeweer voor een Hondekop, hoe toepasselijk! |
21-06-2007 22:28:34 | ||
---|---|---|
1200gek
|
het miezerde vreselijk op Utg. Meeste foto's vanuit auto gemaakt. Ben zuinig op mijn camera. Maar het blijft een heel mooi treinstel. Mijn foto's op http://hspoor.suddenlaunch3.com/index.cgi?board=sp&action=display&num=1182410555&start=0 |
22-06-2007 10:12:16 | ||
---|---|---|
train85
|
De 766 is net om 10:00 uur vertrokken en op weg naar Maastricht waar hij overnacht om morgen tereug te keren naar Heerenveen en dan terug naar thuis basis. |
22-06-2007 12:21:01 | ||
---|---|---|
kameeltje
|
Een besloten vervoer trein van NSR ligt altijd in de 28000 serie. Deze serie is volgens de treinnummerlijst van Railion beslotenvervoer en is dus niet van NS. Deze rit heeft dus gereden onder Railion attest. Groet Jasper |
22-06-2007 12:45:35 | ||
---|---|---|
train85
|
Klopt, want hij rijdt onder nummer 28340 en 28341 morgen. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
22-06-2007 13:16:36 | ||
---|---|---|
kameeltje
|
jah, deuhhh %03% vraag sloeg op de rit van afgelopen week..., de nummers van komende week intereseren me geen moer... (wel snel gevonden.) Afgelopen week reed de 766 met treinnummer 38001 en niemand heeft hier nog iets over kunnen melden ..... Jasper |
22-06-2007 13:50:15 | ||
---|---|---|
sammy
|
hoelaat vertrekt de 766 morgen vanuit Maastricht? groet Frank |
22-06-2007 13:58:04 | ||
---|---|---|
train85
|
Maastricht vertrek 16:08 van spoor 1. |
22-06-2007 15:14:16 | ||
---|---|---|
admin
Moderator |
QuoteDat mag je de volgende keer een stuk respectvoller verwoorden. Met vriendelijke groet, Peter van der Leek |
22-06-2007 16:25:47 | ||
---|---|---|
broek53
|
QuoteMisschien heeft men verkeerde treinnummers gepakt, maar de rit is gereden via ACTS. |
22-06-2007 19:57:15 | ||
---|---|---|
raoul
|
De 766 reedt vanmorgen om 7:16 uur door Zwolle (sp2) naar het noorden! |
22-06-2007 21:02:44 | ||
---|---|---|
treinfan
|
ik heb enkele foto's op mijn site staan (waarvan 1 foto vd week), ze staan allemaal ook bij wallpapers. mijn site: http://treinfan.joelhaasnoot.nl/ de wallpaperpagina: http://treinfan.joelhaasnoot.nl/wallpapers.html |
23-06-2007 20:49:26 | ||
---|---|---|
freek500
|
Is er eigenlijk iemand van hier lid van de stichting "Mat'54 Hondekop-Vier"? Ik zit er namelijk over te denken om lid te worden, maar vraag me af of er ook danateursritten worden georganiseerd, hoevaak dat dan gebeurt, en hoeveel ze dan kosten. |
23-06-2007 21:06:54 | ||
---|---|---|
train85
|
Ik ben donateur van de stichting Mat'54. Om donateur te worden kan je een vrijwillige bijdrage leveren aan hun van minimaal 25 euro of zoiets en dan krijg je per jaar een blad met al het nieuws van de stichting thuis. Meer info daarover op http://www.mat54.nl en dan kiezen voor 'donateur worden', daar vindt je meer info. En wil je alle in en outs weten over deze stichting mail dan somdalid: bdk766. Laatst bewerkt door train85 op 23-06-2007 21:07 |
23-06-2007 21:07:57 | ||
---|---|---|
freek500
|
Maar er zijn dus geen donateursritten? |
23-06-2007 21:08:39 | ||
---|---|---|
train85
|
Er worden per jaar 1 of 2 donateursritten gereden en als donateur krijg je dan korting op de rit. |
23-06-2007 21:09:26 | ||
---|---|---|
freek500
|
Hoeveel kost deze dan ongeveer? |
23-06-2007 21:10:39 | ||
---|---|---|
train85
|
Tussen de 30 en 50 euro, precies weten doe ik niet maar dan moet je effe bij bdk766 zijn die weet alles. Wie heeft de 766 vandaag gezien? Laatst bewerkt door train85 op 23-06-2007 21:11 |
23-06-2007 21:28:02 | ||
---|---|---|
mat64
|
Ik heb hem zojuist in Ns langs zien komen weet iemand het treinnummer? |
23-06-2007 21:45:23 | ||
---|---|---|
train85
|
Inmiddels via msn gemeld. |
23-06-2007 22:19:32 | ||
---|---|---|
stefanuzz
|
Rond 7 uur doorkomst in 't Harde |
24-06-2007 14:31:51 | ||
---|---|---|
bdk766
|
QuoteZeker wel: noteert allemaal in je agenda 29 september, op die datum zal de 766 een donateursrit gaan rijden vanuit Amsterdam. Uiteraard onder enig voorbehoud, want er moeten natuurlijk wel genoeg (betalende) deelnemers zijn. Zo'n rit gaan we niet rijden als het ons flink wat geld kost, dat besteden we dan liever aan onderhoud van de 766. Waarschijnlijk zal de 766 ook naar de open dag in werkplaats Zaanstraat komen. Groeten uit Floradorp |
24-06-2007 15:58:57 | ||
---|---|---|
daan1714
|
Gister was de 28340 stipt op tijd in Ut. |
11-07-2007 11:54:02 | ||
---|---|---|
tlaan
|
Quote 38001/2/3 is ook volgens de treinnummerlijst van ACTS. Groet, Twan. |
14-07-2007 10:08:38 | ||
---|---|---|
nicospilt
|
QuoteEn op 29 december de traditionele oudejaarsrit. Wanneer is die open dag op Zaanstraat? |
14-07-2007 10:29:28 | ||
---|---|---|
plant
|
Die open dag is op zaterdag 15 september, er is hier op Somda een topic over. Youri |
14-07-2007 11:33:53 | ||
---|---|---|
philips
|
https://www.somda.nl/www/index.php?blokid=40&op=viewdisc&forum_discussionid=2108#nieuw Groeten, Philips |
05-04-2008 11:30:06 | ||
---|---|---|
rob46
|
De televisiefilm "Wijster" met in de hoofdrol de 766 nadert z'n voltooiing, aldus produktiemaatschappij Motel Films. De 90 minuten durende film over de kaping van de 328+378 door Molukse jongeren in 1975 wordt door de VARA uitgezonden. Huidige planning ...april 2008. |
08-05-2008 07:28:48 | ||
---|---|---|
rob46
|
De televisiefilm "Wijster" met in de hoofdrol 766 wordt op 29 mei a.s. op Nederland 3 om 20.30 uur uitgezonden. |
24-05-2008 16:59:49 | ||
---|---|---|
metrofan
|
Er staat een trailer op internet, namelijk op http://www.telefilm.nl/page/home/. (om er te komen moet je in het kader 'Preview flims' op volgdende of vorige kliken, totdat je de 766 op de achtergrond van een plaatje ziet staan) Meer info over 'Wijster': http://www.telefilm.nl/page/filmartikel/104 Laatst bewerkt door metrofan op 24-05-2008 17:02 Kijk ook eens op www.fotobos.net |
24-05-2008 19:01:55 | ||
---|---|---|
hvondelen
|
Even ter informatie: De 766 staat nu te Dgr, na een hele tijd te Hlm te hebben gestaan. (voegt verder niks toe, alleen te informatie) http://www.flickr.com/photos/hvondelen -- De Groeten uit santpoort Noord! |
28-05-2008 12:34:06 | ||
---|---|---|
bdk766
|
Wie weer eens van Hondekop-Comfort (met een hoofdletter ja %02%)wil genieten, kan daarvoor 14 juni in z'n agenda schrijven, want dan gaat de 766 op stap voor een voorjaarsrit. Kaarten zijn ook in de trein te koop a EUR 45.00 Groeten uit Floradorp |
28-05-2008 13:06:48 | ||
---|---|---|
Timmetje
|
En die rit gaat heen naar de ZLSM volgensmij |
28-05-2008 13:12:46 | ||
---|---|---|
idolaat
|
Quote RTL-Boulevard zend vanavond al een reportage uit over de film Wijster. |
29-05-2008 14:34:14 | ||
---|---|---|
metrofan
|
Een kijkje achter de schermen: http://www.telefilm.nl/page/nieuwsartikel/129 Kijk ook eens op www.fotobos.net |
29-05-2008 18:58:35 | ||
---|---|---|
orselinus
|
Je bedoelt zeker: ook weer naar de ZLSM? |
29-05-2008 22:16:10 | ||
---|---|---|
WesselE
|
Nou, ik heb de film bekeken en kan er maar één ding over zeggen: Prachtig!%02% 'Okeh' |
29-05-2008 22:22:49 | ||
---|---|---|
jordydl1
|
vond het een goeie film alleen vond ik hem iets te 21e eeuwig opgenomen. Laatst bewerkt door jordydl1 op 29-05-2008 22:23 |
29-05-2008 22:24:04 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Zeker prachtige film. Maar in de film zag ik nummer 368. Was dat echt echte nummer van die gekaapte trein toen? |
29-05-2008 22:26:31 | ||
---|---|---|
geertw
|
Nee, dat waren twee stellen bestaande uit 328 en 378 http://nl.wikipedia.org/wiki/Treinkaping_bij_Wijster De film was wel aardig vond ik. http://www.ovinnederland.nl/ |
29-05-2008 22:26:53 | ||
---|---|---|
oudeaap
|
het waren indertijd 2 tweetjes geloof ik, nu dus 1 viertje. Dus 368 kan kloppen. |
29-05-2008 22:34:53 | ||
---|---|---|
rob1
|
Indrukwekkend... |
29-05-2008 22:48:57 | ||
---|---|---|
david_meye
|
Zeker weten indrukwekkend. |
29-05-2008 22:50:55 | ||
---|---|---|
kevinevers
|
Ik vond het een zéér indrukwekkende film en verdiend zeker de volle beoordeling. Zou die ook op dvd uitkomen? |
29-05-2008 22:57:28 | ||
---|---|---|
dh3201
|
Ja, dat denk ik wel. Op de site van Telefilm staat dat je alle telefilms op dvd kunt winnen. Voor de niet winnaars lijkt me dan dat je de telefilms ook op dvd zou kunnen kopen. Shqiperise-lopers? |
29-05-2008 22:57:34 | ||
---|---|---|
webguy
|
Tip: http://www.telefilm.nl/page/textpage/wineendvd Kom eens langs op http://ovinnederland.nl! |
29-05-2008 23:22:40 | ||
---|---|---|
robert001
|
Quote Nummer dat in de film te zien was de 386. Dit stel staat in het spoorwegmuseum en is gebruikt voor de interieur opnamen. De 766 die voor de buiten opnamen gebruikt is heeft een ander interieur met de meeste stoelen achter elkaar want dit was een zogenaamd intercity stel en dus niet brukbaar om de 328 en de 378 na te bootsen. Nummer 368 heeft nooit bestaan. De Hondekop tweetjes waren genummerd: 321-365 de zogenaamde asbest stellen met draairamen en de 371-393 welke grotendeels met glaswol waren geisoleerd en schuiframen hadden. |
30-05-2008 13:48:25 | ||
---|---|---|
dannytrein
|
ik vond de film wel eng... |
30-05-2008 15:01:49 | ||
---|---|---|
spotter
|
Ik vond het een prachtige film |
30-05-2008 15:19:23 | ||
---|---|---|
metrofan
|
Voor de mensen die de film gemist hebben: http://player.omroep.nl/?aflID=7165724&md5=c5ee2ccd2776ed415258b60438a3c18e Kijk ook eens op www.fotobos.net |
30-05-2008 16:49:13 | ||
---|---|---|
dennis3
|
ik vond het ook een prachtige film. |
30-05-2008 17:07:56 | ||
---|---|---|
JdJ
|
Was een mooie film ja |
30-05-2008 17:30:28 | ||
---|---|---|
mren
|
Goed nu nog 100 reacties van mensen die het een mooie film vonden... |
30-05-2008 19:37:25 | ||
---|---|---|
willy84
|
Ik heb de film niet gezien, maar het zal vast een indrukwekkende film zijn. |
30-05-2008 19:54:34 | ||
---|---|---|
Somda
|
Ik heb de film voor een stukje gezien.Mij te langdradig. |
30-05-2008 21:17:22 | ||
---|---|---|
Dre
|
Quote Maar doordat de 766 gebruikt wordt voor de buitenopnames lijkt het net of men de kaping in Wijster door de war haalt met de kaping anderhalf jaar later bij De Punt, daar was wel een Hondekop-4 bij betrokken. Ik snap overigens niet waarom het interieur wel historisch correct moet zijn, terwijl het treinstel voor de buitenopnames dat zeker niet is. |
30-05-2008 23:24:48 | ||
---|---|---|
thejag
|
Ik geef ze (de filmmakers) geen ongelijk, ze proberen het met de middelen die voorradig zijn het zo goed mogelijk te doen. Echt volwaardige tweetjes hebben we niet meer en een viertje in ongeveer dezelfde kleuren is 'as close as you can get'. Dat ze het wel goed doen qua interieur vind ik een mooi stukje historisch besef. Petje af voor deze film! grt, Michiel |
31-05-2008 06:31:50 | ||
---|---|---|
spiketrain
Moderator |
Precies, de filmmakers hebben zich in elk geval verdiept in hoe die treinen er in de jaren zeventig uit zagen. Hadden ze dat niet gedaan, dan was er misschien wel een stel plan V gebruikt voor de buitenopnamen. Leken noemen die ook vaak honde(n)kop... Laatst bewerkt door spiketrain op 31-05-2008 06:33 Groet, Spiketrain |
31-05-2008 17:31:48 | ||
---|---|---|
thom
|
Wat er niet is, kun je natuurlijk ook niet gebruiken... Maar je kunt wel zoveel mogelijk gebruik maken van wat er wél is.. |
31-05-2008 22:19:01 | ||
---|---|---|
taigagaai
Moderator |
En dat is zeer goed gelukt. Voor een leek is een trein een trein, maar dit gaat niet alleen om de trein, maar ook om het verhaal er om heen. Ik ga zo maar eens TBS kijken, ook een Telefilm |
02-06-2008 22:11:05 | ||
---|---|---|
dh3201
|
Quote Samen met een plan U van de HIJSM, zie http://www.hijsm.nl/ op http://www.mat54.nl/ staat nog niks over 14 juni Shqiperise-lopers? |
02-06-2008 22:46:28 | ||
---|---|---|
6501
|
Quote Wat een creatieve geesten bij die stichting zeg....%06%....wordt het niet eens tijd dat er een knaller van een excursie met dit stel georganiseerd wordt....nu het "nog" kan....iets wat ik nog niet/zelden mee heb gekregen....zucht%05% Laatst bewerkt door 6501 op 02-06-2008 22:47 |
02-06-2008 23:01:20 | ||
---|---|---|
fermon
|
Wees blij dat er überhaupt iets georganiseerd wordt. Een "knaller van een excursie" is heden ten dage erg moeilijk én erg kostbaar. De Stichting Mat'54 kan dat geld beter gebruiken voor de revisie van de 766 die eraan komt. Eerlijk gezegd hoop ik dat Plan U 113 gaat rijden. Deze ziet er geloof ik nog het beste uit. Maar wat er ook rijdt, ik ben erbij. |
02-06-2008 23:12:40 | ||
---|---|---|
thejag
|
14 juni staat genoteerd En @6501, misschien vind jij het niks, maar richting de ZLSM en de miljoenenlijn is voor mij de eerste keer en kan ik dus zeer goed waarderen! (maar buiten dat is sowieso is elke rit met een Hondekop de moeite waard wat mij betreft) grt, Michiel |
03-06-2008 07:08:07 | ||
---|---|---|
WesselE
|
Ik ga waarschijnlijk ook mee maar ik heb nog wat onduidelijkheden... Waar begint de excursie bijvoorbeeld? Ik kan dit niet terugvinden op de site van HIJSM en op de site van Mat'54 staat nog helemaal niets. 'Okeh' |
03-06-2008 07:29:07 | ||
---|---|---|
sik214
|
De 766 stond toch al buitendienst ivm aflopen revisietermijn? Eind december '07 was toch de laatste rit (in het geel) of heb ik 't mis? |
03-06-2008 08:11:13 | ||
---|---|---|
planu
|
De start plaats is Utrecht +- 09:45. Eind van de middag stop de trein ook in Utrecht. |
03-06-2008 09:06:13 | ||
---|---|---|
jbt
|
Quote Voor het verhaal is het van belang dat er geen stoelen in 'coach-opstelling' worden gebruikt (zoals in de 766), maar vis-a-vis. Bepaalde scene's waren gewoon niet te spelen in een treinstel met de stoelen achter elkaar. Ook is voor het verhaal van belang dat de gegijzelden destijds in de grote coupe van de Bk van de 378 werden opgehouden (zeven ramen aan iedere kant, 56 zitplaatsen). Dergelijke grote coupe's had alleen maar mat. '54. Ook het (grote) bagagecoompartiment van een hondenkoptweetje was voor het verhaal van belang. In treinstel 766 is die ingekort vanwege de later bijgebouwde coupe met 16 zitplaatsen. Aan al deze ingedrienten moest het interieur voor het verhaal van de indrukwekkende film dus voldoen; logisch dat er gebruik is gemaakt van treinstel 386. Voor de buitenopnamen is in het verhaal alleen van belang dat de schuifdeur van het bagagecompartiment goed in beeld komt. Dat gaat ook goed met treinstel 766. Of er nu een hondenkopvier of twee tweetjes staan, is bij het grote publiek niet zo van belang. Bij de 'full-shot' van de 766 zullen alleen de echte geïnteresseerden aan de kaping van De Punt hebben teruggedacht (had ik zelf overigens ook wel 'last' van). Wel goed om een hondenkop te gebruiken, anders was - vanwege ook het medegebruik van historische beelden en krantenfoto's - het verschil wel erg in het oog gevallen. Laatst bewerkt door jbt op 03-06-2008 09:08 |
03-06-2008 10:13:46 | ||
---|---|---|
train85
|
QuoteHij rijdt dit jaar nog en dan willen ze in 2009 in Tilburg een revisie geven. |
03-06-2008 18:14:31 | ||
---|---|---|
dh3201
|
Plus dat het NSM het niet zag zitten om hun 386 nu alweer terug in het geel te schilderen en dat voor de stichting Mat'54 niet zo'n probleem was omdat de 766 na de aanstaande revisie toch opnieuw geschilderd moet worden. De filmmaatschappij heeft ook een leuke duit in het zakje voor de revisiepot van de 766 gedaan. Shqiperise-lopers? |
03-06-2008 20:15:52 | ||
---|---|---|
zaza
|
Ik vond de film best wel indrukwekkend, na eerder het boek "dit is een kaping" van Janneke Wiegers (over de kaping met de 747) gelezen te hebben heb ik na het zien van deze film echt het gevoel alsof ik er zelf bij ben geweest, het grijpt me op een of andere manier toch naar de strot. De interieuropnamen waren historisch behoorlijk verantwoord, iemand die daadwerkelijk de kaping van de 378 bij Wijster heeft meegemaakt zal hier best de nodige flashbacks van hebben gekregen. Dat de 766 daarin voor de buitenopname's is gebruikt is gelet op de mogelijkheden alleen maar prima. Hoewel het voor de leek de verwarring wel groot heeft gemaakt. Een collega van mij zei letterlijk "dat het einde van de film niet klopte omdat hij als kind kon herinneren dat er straaljagers bij waren betrokken". Misschien had er nog een soort tekst na de film kunnen komen met een korte historie van de twee kapingen en de duur van de straffen voor de kapers. In ieder geval is de 766 er niet slechter van geworden. Het is goed dat er dit jaar nog een of twee excursie's mee kunnen worden gemaakt. Maar ik vraag me of die knalexcursie waar een van forumleden om vroeg uberhaupt bestaat. De mogelijkheden zijn natuurlijk best beperkt en echt knallen wordt daardoor moeilijk. Voor foto's hoef je in ieder geval nooit met zo'n rit mee (afgezien van wat sfeerkiekjes), toch heeft de stichting de afgelopen jaren behoorlijk zijn best gedaan en zo'n beetje iedere hoek van het land is wel aangedaan, soms zelfs gekoppeld met de Mat'46 273 of de DE 41. De excursies zijn m.i. met name voor mensen die gewoon weer eens even een lekker stukje willen rijden met een hondekop en tussendoor wat spoorse zaken mee wil pakken en daarnaast de stichting willen steunen. En daar zijn er gelukkig nog genoeg van. Laten we niet vergeten dat er anno 2008 nog regelmatig in een hondekop-vier op het hoofdnet gereden kan worden, dat is zeker niet voor ieder materieeltype weggelegd. Laatst bewerkt door zaza op 03-06-2008 20:17 |
09-06-2008 10:29:50 | ||
---|---|---|
bdk766
|
Zoals zaza het hierboven beschrijft, is helemaal zoals het nu is en moet op het Nederlandse spoorwegnet als je met een excursietrein wilt rijden. Vroeger kon je je trein soms wel "effe" ergens stilzetten voor een mooi plaatje. Door de drukte op het net en de (soms overmatige) aandacht voor veiligheid kan je alleen nog op stations de trein uit. De kosten zijn ook enorm toegenomen. Als je onder "knalexcursie" iets verstaat met fotostops langs de vrije baan, dat kan in Nederland niet (meer) en zeker niet met elektrisch materieel. Op een museumlijn zou zoiets met wat discipline van de deelnemers nog wel kunnen, maar daar hangt nergens een draadje erboven, dus geen elektrisch materieel... Groeten uit Floradorp |
09-06-2008 10:32:04 | ||
---|---|---|
bdk766
|
Quote Terugkomst in Utrecht is rond half acht 's avonds. Groeten uit Floradorp |
16-01-2009 23:01:21 | ||
---|---|---|
fermon
|
Ik zag zonet bij de bijzondere ritten deze staan: 766 sleept de 386 naar Ldd: https://www.somda.nl/www/drgls/527/ Maar ik dacht dat de 766 met ingang van dit jaar niet meer ingezet mocht worden. Hoe zit dit? |
16-01-2009 23:29:49 | ||
---|---|---|
treintim
|
Oja, en ik vergat al weer bijna dat die er laatst op zat, maar voor de fotografen is dit misschien ook een leuke gelegenheid om het snorretje aan één kant van de trein vast te leggen (als die er nog op zit). edit: deze snor dus http://www.flickr.com/photos/treinenhobby/3106889773/ (niet mijn foto's hoor, maar van Treinenhobby) (en nou niet allemaal massaal vrijdag de 30ste vrij nemen van het werk voor dit treintje of gaan spijbelen) Laatst bewerkt door treintim op 19-01-2009 18:25 |
16-01-2009 23:35:45 | ||
---|---|---|
maurits
|
Quote Volgens mij mag de 766 niet meer in de reizigersdienst ingezet worden, maar nog wel overbrengings of roestrij-ritten rijden. Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |