HSL Kopenhagen - Ringstedt & Fehmarnbelttunnel
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
13-11-2016 13:41:49
icened
icened
Aanleg HSL Kopenhagen - Ringstedt is begonnen. Strukton Rail is een van de partijen die is betrokken bij de aanleg van de HSL Kopenhagen - Ringstedt:

http://www.struktonrail.nl/Nieuws/2016/Start-aanleg-hogesnelheidslijn-in-Denemarken/

De HSL Kopenhagen - Ringstedt zal een belangrijk onderdeel zijn voor de Fehmarnbelttunnel:

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjwmN_z3qXQAhXG0RoKHduxDK0QFggbMAA&url=http%3A%2F%2Fwww.bamcontractors.be%2Fbouwers-geselecteerd-voor-aanleg-fehmarnbelt-tunnel%2F&usg=AFQjCNEXKXU1ATRkD_GJpM-KZDtvgxUMew

De Fehmarnbelttunnel vormt samen met de Sontbrug een essentiële verbinding van Duitsland naar Scandinavië:

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&sqi=2&ved=0ahUKEwiDn8TP5KXQAhUDZCwKHaIpBUwQFggbMAA&url=https%3A%2F%2Fnl.wikipedia.org%2Fwiki%2FSontbrug_(Kopenhagen_-_Malm%25C3%25B6)&usg=AFQjCNH9vRbv94OjHXmlxd_-cYuzKHQPkg&bvm=bv.138493631,d.bGg

Mogelijk heeft dat het (in)direct voor Nederland een effect met goederentreinen van/naar Nederland. De bekende Volvo goederentrein zal straks forse tijdswinst boeken.

De ingebruikname van de HSL is veel eerder dan die van de Fehmarnbelttunnel. Volgens de laatste berichten zal de Fehmarnbelttunnel in de dienstregeling 2024 in gebruik gaan.

Het is nog niet bekend wie de nieuwe snelle Deense treinen gaat leveren. Volgens R. Latten bekend van het boek Spoorwegen is de Zweedse X 55 (Bombardier) een van de kandidaten. Maar het kan ook Alstom worden met een Coradia Liner.

Alstom is een van de belangrijke partijen op het Deense spoornet. Het zal op bepaalde delen van het Deense spoornet ERTMS gaan leveren. Het zal ERTMS in bestaande treinen installeren.

Laatst bewerkt door icened op 13-11-2016 14:01

14-11-2016 11:28:14
phantom
phantom
Ik denk dat een goederentrein niet zal worden toegelaten als men het echt bouwt en gaat gebruiken als HSL


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

14-11-2016 11:39:37
sjoerd
sjoerd
Is dat zo? Door de Kanaaltunnel rijden dacht ik toch ook goederentreinen?

14-11-2016 11:40:11
dh3201
dh3201
Betreft de HSL het hele traject, of alleen maar het stuk Ringsted - København?
In dat laatste geval zullen goederentreinen via de Fehmarnbelttunnel kunnen rijden en van Ringsted via de klassieke lijn verderrijden en de snelle reizigerstreinen via de nieuwe HSL.

Laatst bewerkt door dh3201 op 14-11-2016 11:40


Shqiperise-lopers?


14-11-2016 11:42:19
Klaasje
Klaasje
Er zijn genoeg HSL's die inderdaad niet alleen voor hogesnelheidstreinen worden gebouwd maar bijvoorbeeld ook 's nachts voor goederentreinen worden gebruikt. Dat soort lijnen zijn in aanleg vaak wel veel duurder dan een reguliere lijn of een hogesnelheidslijn die alleen voor hogesnelheidstreinen wordt aangelegd. Toch is de combinatie wel goedkoper dan het bouwen van twee losse lijnen.

14-11-2016 11:53:00
reisthijs
reisthijs
Quote
dh3201 (ma 14 nov 2016 11:40:11 https://www.somda.nl/forum/18765/p597927/): Betreft de HSL het hele traject, of alleen maar het stuk Ringsted - København?
HSL is inderdaad alleen maar dat stuk, de rest van de route naar de Fehmarnbelttunnel gaat over bestaand spoor dat wordt opgewaardeerd voor snelheden tot 200km/h.

14-11-2016 12:00:28
reisthijs
reisthijs
Quote
sjoerd (ma 14 nov 2016 11:39:37 https://www.somda.nl/forum/18765/p597926/): Is dat zo? Door de Kanaaltunnel rijden dacht ik toch ook goederentreinen?
De Kanaaltunnel is geen goede vergelijking want dat is geen HSL.

14-11-2016 12:46:44
icened
icened
dh3201 geeft het goed aan. Waarschijnlijk gaan goederentreinen na ingebruikname van de Fehmarnbelttunnel vanaf Duitsland naar Denemarken (meestal) via Puttgarden - Fehmarnbelttunnel - Rodby - Ringsted. En daarna via de klassieke spoorlijn Ringsted - Roskilde - Kopenhagen.

Ken de situatie niet rondom hoofdstation Kobenhavn Hovedb. Maar zal me niet verbazen dat er een verbindingsspoorlijn is tussen Ringsted - Kopenhagen (via Roskilde of HSL Koge) en Kopenhagen - Airport Copenhagen - Malmö.

Laatst bewerkt door icened op 14-11-2016 12:51

14-11-2016 13:16:43
dh3201
dh3201
Ja, die verbinding is er.


Shqiperise-lopers?

14-11-2016 13:45:11
reisthijs
reisthijs
De nieuwe lijn sluit hier https://www.google.nl/maps/@55.6581769,12.5023149,629m/data=!3m1!1e3 (de route is al goed te zien op de luchtfoto) aan op bestaande spoorlijnen, daarvandaan kan je zowel naar Kobenhavn H als richting Malmö rijden.

14-11-2016 16:40:39
sjoerd
sjoerd
Quote
reisthijs (ma 14 nov 2016 12:00:28 https://www.somda.nl/forum/18765/p597932/):
Quote
sjoerd (ma 14 nov 2016 11:39:37 https://www.somda.nl/forum/18765/p597926/): Is dat zo? Door de Kanaaltunnel rijden dacht ik toch ook goederentreinen?
De Kanaaltunnel is geen goede vergelijking want dat is geen HSL.

Ach zo. Vreemd. Je kunt immers alles vergelijken. Dan vallen namelijk de verschillen en overeenkomsten pas op. Zoals je treffend zegt: het is geen HSL (ook al rijden er ook Hogesnelheidstreinen doorheen) maar het is wel een lange tunnel onder de zee door (en de Duits-Deense tunnel is wellicht straks net als de Kanaaltunnel ook bruikbaar voor goederentreinen). Dus aardig vergelijkbaar zou ik zeggen.

14-11-2016 16:51:05
b2py
b2py
De Fehmarntunnel maakt dan ook geen deel uit van de hsl, die ligt alleen tussen Kopenhagen en Ringstedt

14-11-2016 16:55:49
sjoerd
sjoerd
Dat maakt het vergelijken nog gemakkelijker en interessanter.%02%

14-11-2016 17:35:35
reisthijs
reisthijs
Inderdaad, als je de beide tunnels met elkaar vergelijkt zie je veel overeenkomsten.
En ook een verschil: waar bij de Kanaaltunnel de auto's per trein worden vervoerd, krijgen die hier hun eigen tunnel.

14-11-2016 18:09:49
AlexNL
AlexNL
Over High Speed 1 in het VK rijden dan weer wel goederentreinen. Er zijn zelfs wachtsporen gebouwd om HSTs de goederentreinen onderweg in te laten halen.

14-11-2016 19:21:03
icened
icened
De DB Cargo goederentreinen maken af en toe gebruik van de HS 1. Heb geen informatie dat goederentreinen op de HSL Kopenhagen - Ringsted gaat rijden. En waarom zou het nodig als het huidige spoor Ringsted - Roskilde - Kopenhagen al viersporig is?

14-11-2016 22:26:17
thom
thom
Volgens mij maakt het geen fluit uit of er hogesnelheidstreinen asich op rijden, enige wat uitmaakt is of een tunnel erop gebouwd word.

Oftewel voldoende nooduitgangen en veiligheidssystemen geschikt zijn voor personen vervoer maar ook voor goederentreinen met elk hun eigen risico's en veiligheidsmaatregelen...

14-11-2016 23:51:28
AlexNL
AlexNL
Reken er maar op dat de Fehmarnbelttunnel ook geschikt zal zijn voor goederentreinen, want daardoor wordt de verbinding tussen Italië/Rotterdam/het Ruhrgebiet en het Scandinavische achterland weer een stukje beter.

De mogelijkheid voor goederenvervoer staat ook expliciet genoemd op hun website, http://femern.com/en/Benefits/Why-we-are-building-a-fixed-link.

Laatst bewerkt door AlexNL op 14-11-2016 23:53

20-11-2016 09:13:46
icened
icened
Het zal ook merkwaardig zijn als de goederentreinen blijven omrijden via Flensburg, Frederica en Odense. Ook aan Duitse zijde tussen Puttgarden - Hamburg zal het spoor fors worden aangepakt.

Er komt een 55 km nieuwe lijn die een groot deel van de bestaande spoorlijn Lübeck - Puttgarden gaat vervangen:

http://www.shz.de/regionales/schleswig-holstein/verkehr/bahn-will-neue-fehmarnbelt-trasse-bauen-id7243711.html

Daardoor zal op de nieuwe geëlektrificeerde spoorlijn tijdswinst geboekt worden met goederentreinen/passagierstreinen.

Zal DB een aantal ICE vanaf Hamburg doortrekken naar Kopenhagen? Met een reistijd van 2: 50 minuten is een aparte IC(E) Hamburg - Kopenhagen beter.

Laatst bewerkt door icened op 20-11-2016 10:50

20-11-2016 18:37:52
reisthijs
reisthijs
Qua reistijd zou DB best een ICE door kunnen laten rijden, vanuit Berlijn bijvoorbeeld lijkt een logische verbinding. Waarom is een aparte trein beter?

Als er een ICE gaat rijden zal DB wel eerst nieuwe stellen aan moeten schaffen, er zijn nu niet veel ICE's geschikt voor 25kv.

20-11-2016 18:42:36
Berk24
Berk24
Misschien omdat het dan makkelijker is om controles te houden voordat passagiers instappen. Je moet er niet aan denken dat iemand met een bom oid een hoop leed aanricht terwijl de trein in een tunnel diep onder de zee rijdt.

Daarnaast, en dat is meer waarschijnlijk zorgt een aparte trein ervoor dat vertragingen van een andere lijn geen invloed hebben op de dienstregeling Hamburg-Kopenhagen of omgekeerd. Ook zijn er stellen nodig die onder 25 kV kunnen rijden en dan is het verspilling om duurdere treinstellen op binnenlandse verbindingen te laten rijden.

20-11-2016 19:55:29
umbusko
umbusko
En toch is het idee zo gek nog niet: een aantal jaren terug reed er ook een rechtstreekse ICE Berlijn-Kopenhagen (met een treindeel Berlijn-Ã…rhus).
Als er een grote reizigersstroom Berlijn-Denemarken is, zou je ook best kunnen overwegen om ook in Berlijn een controle te houden en een rechtstreekse ICE te laten rijden. Vertraging op de lijn Berlijn-Hamburg heeft dan wel invloed op Hamburg-Kopenhagen, maar van de andere kant betekent dat ook dat je die grote reizigersstroom dan niet hun aansluiting in Hamburg laat missen met allerlei ander ongemak tot gevolg.

20-11-2016 21:44:10
icened
icened
Een aparte IC(E) Kopenhagen - Hamburg is ook beter voor de aansluiting van/naar Mälmo/Stockholm met pendeltrein Kobenhavn Hovedb - Mälmo C en X 2000 Kopenhagen - Stockholm.

Als de Fehmarnbelttunnel in gebruik is en de IC(E) Hamburg - Kopenhagen rijdt is station Kobenhavn Hovedb het knooppunt tussen de treinen van/naar Hamburg/Berlijn en Mälmo/Stockholm.

Laatst bewerkt door icened op 20-11-2016 23:39

20-11-2016 22:24:17
umbusko
umbusko
Dat is nu toch niet anders? En toen een rechtstreekse ICE Berlijn-Kopenhagen reed toch ook niet?

Die pendeltreinen naar Malmö rijden voortdurend, iedere 20 minuten meen ik, dus dan is alleen de aansluiting op de X2000 nog echt een serieuze zaak. Die is op dit moment (met ICE's Hamburg-Kopenhagen) ook niet echt fameus.
Deze zomer nog heb ik in Kopenhagen een overstap van 13 minuten gemaakt van de X2000 op de ICE, volgens het personeel van de X2000 geen officiële aansluiting (maar ja, je moet wat als je Stockholm-Mt op één dag wilt doen; had ik hem gemist, dan had ik twee uur moeten wachten op de volgende ICE en was ik ook nog wel thuis gekomen, maar na middernacht, waardoor mijn Interrailpas vanaf Stolberg niet meer geldig zou zijn geweest).
Vijf jaar geleden (toen ik in de ICE Berlijn-Kopenhagen zat) waren we vertraagd door een vertraagde boot (as usual), maar moesten we wel aansluiten op de laatste X2000 naar Stockholm; die bleef dus ook op ons wachten.

Kortom, ik zie de link tussen niet verder dan Hamburg rijden en wel of geen goede aansluiting bieden in Denemarken niet helemaal. Dat is toch echt een kwestie van speling in de dienstregeling, overstaptijden die ruim genoeg zijn en afspraken over wie wanneer hoe lang wacht op een vertraagde aansluiting.

20-11-2016 23:39:11
icened
icened
SJ & DSB zullen nu wel niet geïnteresseerd zijn in een aansluiting van de X 2000 op de huidige IC Kopenhagen - Berlijn. Daarvoor is de totale reistijd van vierenhalve uur tussen Kopenhagen - Hamburg niet concurrerend t.o.v. de vliegtuig.

De situatie wordt voor SJ, DSB, DB-AG en internationale treinreizigers anders als de totale reistijd tussen Kopenhagen - Hamburg teruggebracht wordt naar 2:50 u. Dan kan zelfs de stad Malmö profiteren.

Eventueel kun je de IC(E) Hamburg - Kopenhagen eventueel doortrekken naar de ondergrondse deel van station Malmö C. DB-AG heeft over een aantal jaren mogelijk treinmaterieel voor:

http://www.ice-treff.de/index.php?mode=thread&id=387384#p387562

21-11-2016 00:12:10
AlexNL
AlexNL
Quote
umbusko (zo 20 nov 2016 22:24:17 https://www.somda.nl/forum/18765/p598692/):
had ik hem gemist, dan had ik twee uur moeten wachten op de volgende ICE en was ik ook nog wel thuis gekomen, maar na middernacht, waardoor mijn Interrailpas vanaf Stolberg niet meer geldig zou zijn geweest).


De geldigheid van een Interrail-dag loopt toch gelijk met een dienstregelingsdag, ofwel geldig tot 04:00 de volgende ochtend?

21-11-2016 07:04:02
mdeen
mdeen
Quote
AlexNL (ma 21 nov 2016 00:12:10 https://www.somda.nl/forum/18765/p598704/):
Quote
umbusko (zo 20 nov 2016 22:24:17 https://www.somda.nl/forum/18765/p598692/):
had ik hem gemist, dan had ik twee uur moeten wachten op de volgende ICE en was ik ook nog wel thuis gekomen, maar na middernacht, waardoor mijn Interrailpas vanaf Stolberg niet meer geldig zou zijn geweest).


De geldigheid van een Interrail-dag loopt toch gelijk met een dienstregelingsdag, ofwel geldig tot 04:00 de volgende ochtend?

Nee, voor interrail duurt een reisdag 24 uur, van middernacht tot middernacht.

21-11-2016 08:15:14
umbusko
umbusko
Quote
icened (zo 20 nov 2016 23:39:11 https://www.somda.nl/forum/18765/p598701/): SJ & DSB zullen nu wel niet geïnteresseerd zijn in een aansluiting van de X 2000 op de huidige IC Kopenhagen - Berlijn. Daarvoor is de totale reistijd van vierenhalve uur tussen Kopenhagen - Hamburg niet concurrerend t.o.v. de vliegtuig.

Ja, dat blijkt, want de aansluitingen nu zijn belabberd.
Maar vijf jaar geleden was die aansluiting er wel (en werd er ook gewacht). Met een doorgaande ICE Berlijn-Hamburg. Als dat toen kon, waarom zou dat nu dan niet kunnen?

21-11-2016 08:38:43
icened
icened
Wie weet deed DSB en/of SJ vijf jaar geleden meer hun best om de ICE Kopenhagen - Hamburg/Berlijn aan te laten sluiten op de X 2000 en de pendeltreinen. Zuidoost Denemarken (Ringsted - Rodby) moet ook bediend worden. Maar dat is gissen.

De frequentie en de totale reistijd van de ICE Hamburg - Kopenhagen is zo laag en lang dat deze verbinding waarschijnlijk niet echt interessant is voor DSB. Vergelijk het met de verbinding Berlijn - Amsterdam die alleen rendabel is door het te integreren in de IC Enschede - Schiphol/Den Haag.

Als de reistijd tussen Hamburg - Kopenhagen is teruggebracht tot 2 uur en 50 minuten zal de IC(E) Hamburg - Kopenhagen een volwaardige verbinding worden. Dan zullen DB, DSB en SJ het treinverkeer tussen Hamburg - Kopenhagen - Malmö beter op mekaar gaan afstemmen.

Ook tussen Malmö - Kopenhagen is de reistijd sneller geworden. En is vooral de capaciteit vergroot dankzij de City Tunnel:

https://en.wikipedia.org/wiki/City_Tunnel_(Malm%C3%B6)

Laatst bewerkt door icened op 21-11-2016 08:48


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


21-11-2016 11:18:21
umbusko
umbusko
Volgens mij praten we langs elkaar heen, want dit ben ik helemaal met je eens. %02%
In de zomer zit de ICE Hamburg-Kopenhagen trouwens wel altijd stampvol, maar ja, er passen ook maar vier bakken op de boot.

En natuurlijk wordt een aansluiting ICE/X2000 interessant.
Maar je zegt:
Quote
Een aparte IC(E) Kopenhagen - Hamburg is ook beter voor de aansluiting van/naar Mälmo/Stockholm met pendeltrein Kobenhavn Hovedb - Mälmo C en X 2000 Kopenhagen - Stockholm.

En dat durf ik nog wel te bestrijden. Ik zie niet in waarom die ICE per se niet verder dan Hamburg zou mogen rijden. Laat hem uit Berlijn komen met een stationnement van 20 minuten in Hamburg (ik noem maar wat): dan heb je zowel de voordelen van een rechtstreekse verbinding met Berlijn als een hoop speling om verstoringen op te vangen. (Zeker als je ook de overstap in Kopenhagen een minuut of 20 maakt.)

21-11-2016 12:28:02
mdeen
mdeen
Quote
umbusko (ma 21 nov 2016 11:18:21 https://www.somda.nl/forum/18765/p598775/): Volgens mij praten we langs elkaar heen, want dit ben ik helemaal met je eens. %02%
In de zomer zit de ICE Hamburg-Kopenhagen trouwens wel altijd stampvol, maar ja, er passen ook maar vier bakken op de boot.

Wat ik wel een beetje een misser vind. Waarom niet met een dubbel stel tot een kant van de boot rijden, de mensen te voet de boot op laten gaan en aan de andere kant met een voortrein rijden?

21-11-2016 16:10:17
icened
icened
umbusko (ma 21 nov 2016 11:18:21 www.somda.nl):

Maar je zegt:
Quote
Een aparte IC(E) Kopenhagen - Hamburg is ook beter voor de aansluiting van/naar Mälmo/Stockholm met pendeltrein Kobenhavn Hovedb - Mälmo C en X 2000 Kopenhagen - Stockholm.

En dat durf ik nog wel te bestrijden. Ik zie niet in waarom die ICE per se niet verder dan Hamburg zou mogen rijden. Laat hem uit Berlijn komen met een stationnement van 20 minuten in Hamburg (ik noem maar wat): dan heb je zowel de voordelen van een rechtstreekse verbinding met Berlijn als een hoop speling om verstoringen op te vangen. (Zeker als je ook de overstap in Kopenhagen een minuut of 20 maakt.)

Aparte IC(E) Kopenhagen - Hamburg is

- minder gevoelig voor vertragingen. Maar met een lange stationnement op Hamburg Hbf kunnen vertragingen opgevangen worden. Maar hoe lang wil je een stationnement maken om vertragingen weg te werken?
- concurrerend t.o.v. de vliegtuig. Hoeveel treinreizigers zullen vanaf Kopenhagen/Malmö met de trein doorreizen naar andere bestemmingen in Duitsland met de ICE? Zeker als de totale reistijd meer dan 4 uur wordt. Berlijn is wat dat betreft nog een goede bestemming om een IC(E) Kopenhagen - Hamburg door te trekken. Dat ligt 'slechts' 264 km van Hamburg Hbf af. En de reistijd tussen Kopenhagen - Berlijn is met een ruim vier uur nog enigszins concurrerend.
- voor treinmaterieel die onder meer stroomsystemen kunnen rijden en beschikken over meer beveiligingssystemen gunstiger. De Thalys laten ze ook niet doortrekken naar Almere/Zwolle. Een Vectron met DB rijtuigen zou een optie kunnen zijn. Maar dat is toekomstmuziek. Wie weet richten DB, DSB en SJ een samenwerkingsverband op a la ICE International/Thalys.
- beter omdat een vertraagde IC(E) de Deense treinen in de weg zit. Het spoortraject tussen Rodby - Ringsted zal niet helemaal tweesporig gemaakt worden. Daardoor zal een vertraagde IC(E) nog meer vertraging oplopen als het een andere trein moet laten passeren.

Laatst bewerkt door icened op 21-11-2016 20:49

21-11-2016 19:53:21
umbusko
umbusko
Ik geloof dat we het helemaal eens zijn.

28-02-2018 15:18:52
icened
icened
Gegevens spoor Ringsted - Rodby/Fehmarnbelttunnel:

https://uk.banedanmark.dk/Projects/Ringsted_Fehmarn

Gemoderniseerde spoor zal onderdeel zijn van de snelle spoor Hamburg - Kopenhagen via Fehmarnbelttunnel. Het zal nog tot 2028 duren voordat Fehmarnbelttunnel in gebruik gaat:

https://r.search.yahoo.com/_ylt=A9mSs2SKvZZat5MA1Q1zKAx.;_ylu=X3oDMTByaW11dnNvBGNvbG8DaXIyBHBvcwMxBHZ0aWQDBHNlYwNzcg--/RV=2/RE=1519857163/RO=10/RU=https%3a%2f%2fwww.wegenwiki.nl%2fFehmarnbeltverbinding/RK=2/RS=TkJBynf7m6AoTxd49lCu1Zit3_w-

Laatst bewerkt door icened op 28-02-2018 15:35

03-11-2019 19:39:29
icened
icened
Vanwege werkzaamheden tussen Rodby - Ringsted zal de Eurocity Hamburg - Kopenhagen niet meer via de ferry Puttgarden - Rodby overgebracht worden. De Deense IC 3 dieseltrein zal tussen Hamburg - Kopenhagen vanaf 15 december alleen stoppen in Padborg, Kolding, Odense en Ringsted stoppen. Tijdswinst is 15 minuten.

Op zijn vroegst zullen Vectron locomotieven + rijtuigen de Deense IC 3 gaan vervangen:

https://nordschleswiger.dk/de/daenemark-wirtschaft-gesellschaft/zuege-hamburg-kopenhagen-rollen-ab-ende-2019-ueber-flensburg

Totale reistijd wordt 4 uur en 40 minuten.

Laatst bewerkt door icened op 03-11-2019 19:40

03-11-2019 19:57:14
mren
mren
Treinreiswinkel biedt een afscheidsrit aan voor de liefhebbers.

03-11-2019 20:11:33
vrijgezel
vrijgezel
Onderstaand de link (voor zover deze het doet).
Heb echter al reeds eerder dit jaar een retourreis geboekt, met "vroegboek-korting".
https://treinreiswinkel.us12.list-manage.com/track/click?u=667f398bb54a5ccd1dd7140ee&id=7a78c97d8b&e=6b08ce2144

04-11-2019 09:52:56
icened
icened
Heb vorig jaar een reis geboekt via Treinreiswinkel naar Kopenhagen. Het was verbluffend goedkoop. Staat wel tegenover dat de reistijd erg lang was. Het comfort van de Deense IC 3 dieseltrein is voor een Eurocity enigszins matig.

Hoop dat vanaf 2028/2029 een snelle HST wordt ingezet:

https://new.siemens.com/global/en/products/mobility/rail-solutions/rolling-stock/high-speed-and-intercity-trains/velaro-novo.html

Maar dan zal de prijs wel hoger worden. Vermoed dat er ook toeslag betaald moet worden voor het rijden door de Fehmarnbelttunnel. Net als bij de Eurotunnel.

04-11-2019 11:10:17
icened
icened
HSL Kopenhagen - Ringsted is al vanaf 30 mei al in gebruik:

https://www.youtube.com/watch?v=lgrk8H70zZk&t=301s

De elektrische IC 3 rijden met behulp van de Deense nationale beveiligingssysteem met 180 km p/u over de HSL. De ETCS wordt later ingeschakeld. En de nieuwe Intercity treinen zullen vanaf 2023 op zijn vroegst op de HSL rijden.

04-11-2019 13:02:21
alle46
alle46
Het hier bedoelde electrische IC materieel is van de serie ER en is 4-delig. https://nl.wikipedia.org/wiki/DSB_ER

04-11-2019 13:30:28
icened
icened
Ah bedankt. Dat wist ik niet.

04-11-2019 15:31:19
AgentX
AgentX
Gaat er na 15 december uberhaupt nog wel iets (een trein) via de ferry, of gaat die nu definitief dicht?

04-11-2019 16:22:20
henri1972
henri1972
Voor zover ik weet is het dan einde verhaal voor de trein op/in de boot.

04-11-2019 16:33:16
AlexNL
AlexNL
De ferry blijft varen, maar er gaan geen treinen meer op. Er rijden nog wel treinen naar Puttgarden en Rødby Faerge, en de ferry neemt voetpassagiers mee.

Dus als je echt wilt kun je nog wel via die route van Hamburg naar Kopenhagen sporen, het zal alleen een stuk langer duren omdat je dan bent aangewezen op zeer infrequent rijdende stoptreinen in zowel D als DK.

04-11-2019 18:23:26
gvttreinen
gvttreinen
@henri1972; Tussen Mukran en Trellenborg nog reizigerstrein op boot?
Anders in Italië naar Sardinië en Sicilië.

04-11-2019 23:04:11
henri1972
henri1972
Inderdaad. Mukran - Trelleborg alleen op bepaalde data. Schijnen wel nieuwe rijtuigen voor besteld te zijn. En verder inderdaad in Zuid Italië.
* op treinreiziger.nl staat een artikel over nieuwe Internationale verbindingen en die schrijft dat er extra tweedehands rijtuigen gekocht zijn voor Berlin-Malmö.

04-11-2019 23:05:52
dennistd
dennistd
Mukran-Trelleborg rijdt alleen in de zomer, 3x per week: https://www.snalltaget.se/en/destinations/berlin

05-02-2020 20:06:38
icened
icened
Dit wordt de nieuwe Eurocity Hamburg - Kopenhagen:

https://www.railwaygazette.com/passenger/talgo-to-supply-coaches-for-dsbs-hamburg-service/55712.article

Vanaf 2028 via de Fehmarnbelttunnel. De samenstelling zal bestaan uit 2 Vectron aan beide uiteinden met daartussen de Talgo rijtuigen. Het zullen 8 stammen zijn. Eerst zal het de DSB IC 3 vervangen tussen Hamburg Hbf - Kobenhavn Hovedb (3 keer per dag) via Padborg, Kolbing, Odense en Ringsted. Totale reistijd is nu 4 uur en 40 minuten zijn in de dienstregeling.

15-04-2021 19:29:08
icened200
icened200

Ook DSB kiest voor Alstom Coradia Stream:

railcolornews.com

Inmiddels rijdt het in Italië. En zal het nog gaan rijden in Luxemburg - België/Frankrijk, Duitsland, Nederland en Denemarken.

Tevens heeft DSB Vectron + Talgo rijtuigen die worden ingezet tussen Hamburg - Kopenhagen. Het wordt steeds duidelijker welke treinmaterieel op de gemoderniseerde Deense spoornet gaat rijden. En op de HSL en door de Fehmarnbelttunnel.


15-04-2021 19:32:04
icened200
icened200

Deense Coradia Stream heeft wel erg veel vermogen: Vermogen: 5,9 MW (!); Zal bij NS ICNG waarschijnlijk minder zijn onder 25 KV en zeker 1500 volt.


15-04-2021 20:45:13
AlexNL
AlexNL

En vandaag werd bekend dat DSB de order bij Talgo heeft aangepast: de treinen worden langer, zitplaatscapaciteit gaat omhoog van 442 plaatsen per trein naar 492 plaatsen per trein.


15-04-2021 21:26:20
icened200
icened200
Quote
AlexNL (15-04-2021 20:45:13):

En vandaag werd bekend dat DSB de order bij Talgo heeft aangepast: de treinen worden langer, zitplaatscapaciteit gaat omhoog van 442 plaatsen per trein naar 492 plaatsen per trein.


DSB kiest net als NS voor beproefde treinen. Dat is wat opvalt. Dat waren ook lessen van de Fyra debacle naar aanleiding van de keuze voor Ansaldobreda. De IC 4 is nog steeds een trein met gebreken.