19-10-2016 20:54:23 | ||
---|---|---|
Daan!
|
Door ProRail onder te brengen bij het ministerie van Infrastructuur en Milieu, wordt NS klaargezet om verkocht te worden. Dit besluit leidt er namelijk toe dat de splitsing tussen ProRail en NS nog groter wordt, waardoor andere partijen gemakkelijker vrij spel hebben als een rechtse coalitie na de verkiezingen besluit het hoofdrailnet aan te besteden. Dit laat vakbond FNV Spoor weten. Lees de rest van het artikel: http://www.ovpro.nl/trein/2016/10/19/fnv-ns-lijkt-in-de-uitverkoop-te-worden-gezet/ |
20-10-2016 07:05:55 | ||
---|---|---|
mdeen
|
Dat artikel doet bij mij een paar vragen rijzen. Waarom moet Prorail aan NS gekoppeld worden en niet aan bijvoorbeeld Syntus of Arriva of DB Schenker? Dat zijn net zo goed vervoerders die van het spoor gebruik maken. Rijkswaterstaat is toch ook een agentschap van het ministerie? Zijn er gevoelens dat dat een verkeerde situatie is en dat rijkswaterstaat van het ministerie losgekoppeld moet worden? |
20-10-2016 08:08:53 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Ik zie het probleem eigenlijk niet. In het artikel noemt FNV welgeteld één argument ("de problemen worden erger door de knip"), maar onderbouwt dit verder niet. Over wát soort problemen gaat het? En op wat voor manier beïnvloedt "de knip" ze? Als ik kijk naar de landen om ons heen zie ik verschillende oplossingen: geïntegreerde vervoerder+beheerder (DB, SNCF, ÖBB), gesplitste vervoerders (NMBS+Infrabel, NS+ProRail, Britse TOCs + Network Rail) en zelfs een geval waarin de infrabeheerder is samengevoegd met de wegbeheerder (Trafikverket, Zweden). Ik heb niet de indruk dat het daar beter of slechter gaat dan hier, ondanks de totaal andere organisatiestructuur. Of alles nou goed gaat op een zonnige lentedag, of wanneer de boel instort tijdens een herfststorm, communicatie blijft toch een heikel punt waarbij het niet meer uitmaakt welke naam er op de loonstrook staat. En tegengestelde belangen ("minder wissels", zegt de infrabeheerder. "meer flexibiliteit" zegt de vervoerder) zul je ook in één bedrijf blijven houden... Echter, zolang NS een kip met gouden eieren blijft zal de overheid (MinFin) die niet snel slachten. |
20-10-2016 09:34:51 | ||
---|---|---|
bacr
|
Hèt probleem wordt natuurlijk dat er door deze voorgestelde wijzigingen weer een heel reorganisatiecircus op gang komt om de Prorail-organisatie passend te maken voor het bestaan als Zelfstandig Bestuursorgaan. Waarbij alle bordjes weer anders moeten gaan hangen, matrixorganisaties weer lijnorganisaties moeten worden of gekantelde matrixorganisaties of een combinatie daarvan, afdelingen samengevoegd en uit elkaar getrokken. Met andere woorden, de energie die nodig is om een nuttig en werkbaar spoorproduct op de markt te brengen wordt straks weer vergooid aan een jaren durende reorganisatie en 'invaring' in de departementale organisatiestructuur. Drie keer raden wie daar (wel) beter van worden: de gezamenlijke organisatieadviseurs, cultuurverander-zweeftypes en dergelijke. |
20-10-2016 09:54:45 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
En laat NS nu met hetzelfde bezig zijn waarbij ook diverse bedrijfsonderdelen weer onder dezelfde vlag moeten hangen. Soms heeft dat nut en soms heb ik het idee dat het bezigheidstherapie is voor het management. Rust op de werkvloer geeft het doorgaans niet. |
20-10-2016 10:34:03 | ||
---|---|---|
Apda
|
Zo te zien wordt het weer tijd om een oud citaat van stal te halen: "We oefenden hard, maar het leek erop dat telkens als we een echt team aan het worden waren, er weer werd gereorganiseerd. Later in mijn leven zou ik leren dat wij ertoe neigen om op elke nieuwe situatie te reageren met een reorganisatie, en welk een prachtige manier dat is om de illusie van vooruitgang te creëren, terwijl we alleen maar verwarring, inefficiëntie en ondermijning van het moreel veroorzaken." Gaius Petronius, 66 voor Christus %02% |
20-10-2016 12:39:05 | ||
---|---|---|
phantom
|
Het is gewoon duur betaalde bezigheids therapie. Vandaag is een appel geen appel maar een peer en aan het eind van de week is t weer andersom. Toen alles nog normaal was voor men begon te kloten,riep men het werkt niet en moest het anders,nu de incompetenten daarmee geld hebben gekregen,moet het circus weer naar de oude visie worden terug gebracht want men verveelt zich en men heeft geld nodig. Het lullige is dat ze dat nog gaan krijgen ook,en dat er amper vragen gesteld zullen worden over die manier van doen%03% Daarom eindigik dit bericht ook zoals het ben begonnen: Het is gewoon duur betaalde bezigheids therapie. Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
20-10-2016 12:45:47 | ||
---|---|---|
umbusko
|
Quote 66 na Christus. Althans, dat hangt er vanaf waar je het citaat vandaan hebt. Er is namelijk nogal wat discussie waar het vandaan zou komen, maar het lijkt een modern citaat met een nep-oud jasje. Zie bijvoorbeeld hier: https://web.archive.org/web/20130718222103/http://www.dtc.umn.edu/~reedsj/petronius.html Dat doet er natuurlijk niets aan af dat het in deze context wél een nuttig citaat is (maar zet er toch maar geen Petronius bij). |
20-10-2016 13:24:03 | ||
---|---|---|
Apda
|
Ik heb (jaren geleden) uitvoerig bronnenonderzoek gedaan, maar geen conclusies kunnen trekken. Ik sta dan ook niet in voor de authenticiteit en beschouw het maar als een leuke grap met een interessante kern van waarheid. %02% |
20-10-2016 17:11:55 | ||
---|---|---|
thom
|
Ik blijf de conclusie vreemd getrokken vinden, voor zelfde geld bevalt Prorail als staats bedrijf net zo dat men met NS het zelfde doet... Die conclusie is net zo goed te bedenken als de conclusie van de FNV.... |
21-10-2016 08:46:34 | ||
---|---|---|
hellfire
|
Ach ja, de FNV... Een organisatie die vaak reageert als een huilende kleuter en die zich bezighoudt met dingen waar ze niets over te zeggen heeft. Ze zullen vast wel weer een keer een spoorstaking organiseren om de reizigers te laten zien hoe goed ze de belangen van de reizigers behartigen. %09% Ik ga dit topic links laten liggen. |
22-10-2016 01:03:27 | ||
---|---|---|
thom
|
De discussie hier kan nogweleens interessanter zijn dan de getrokken conclusie van de FNV |
19-08-2017 13:55:12 | ||
---|---|---|
hsl2017
|
Als straks de kabinet er zit met o.a VVD en CDA word NS in de verkoop gezet en de hoofdrailnet word dan vanaf 2025 aanbesteed en dus overgenomen door de DB/Arriva. Na 2025 bestaat onze Nederlandse trots niet meer, maar dat past precies in de lijn, ons landje heeft niet zo zeer met nationale bedrijven, kijk bv wat er met de KLM gebeurt, en nu ondergaat de NS het zelfde. Na 2025 valt het nederlands spoor in buitenlandse handen, tja dat is nou marktwerking. |
19-08-2017 14:03:18 | ||
---|---|---|
AJT
|
Dat zal dan vooral de VVD zijn. Het CDA wil dat vervoerders onderling goed samenwerken, maar NS behouden, zo verzekerde Van Haersma-Buma mij vorig jaar. |
19-08-2017 14:06:03 | ||
---|---|---|
b2py
|
QuoteNS kan toch ook meebieden? |
19-08-2017 14:16:16 | ||
---|---|---|
hsl2017
|
Tegen kapitaallisten als de DB en SNCF kan de NS nooit op |
19-08-2017 16:02:38 | ||
---|---|---|
mren
|
Nou nou, onze kleine arme NS die zelf ook ruimschoots actief in oa GB. |
19-08-2017 16:44:26 | ||
---|---|---|
Oldskool
|
QuoteWauw man, dat je dit allemaal al weet, en er zo zeker van bent ook. %08% Wat gaat er nog meer gebeuren op en rond het spoor, volgens jouw glazen bol? |
19-08-2017 19:55:54 | ||
---|---|---|
chris24
|
Er is een studie over de toekomst van HRN maar die discussie kan beter in een nieuwe topic. |
19-08-2017 23:08:33 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator |
Die is er ook: https://www.somda.nl/forum/19620/Toekomst+Hoofd+Rail+Net+%28HRN%29+na+2024/ |
19-08-2017 23:10:48 | ||
---|---|---|
Oldskool
|
Aangemaakt door @chris24 %08%%08% |
20-08-2017 12:32:55 | ||
---|---|---|
phantom
|
Quote En jij gelooft nog wat iemand uit de politiek tegen je zegt ? %03%%08% (dan ben je 1 van de weinige) Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
20-08-2017 20:35:15 | ||
---|---|---|
mren
|
Inderdaad, zijn het geen plucheplakkers of graaiers dan toch op zijn minst leugenaars, allemaal. |
20-08-2017 20:52:44 | ||
---|---|---|
moderator
Moderator |
En zo is er wel weer genoeg borrelpraat gehouden... graag terug ontopic. |