06-06-2016 03:06:58 | ||
---|---|---|
thom
|
Afgelopen nacht heeft er een aanrijding plaats gevonden waarbij een personentrein achterop een goederentrein gereden is met helaas fatale gevolgen; http://www.nu.nl/buitenland/4273247/doden-en-gewonden-bij-botsing-tussen-treinen-in-belgie.html http://www.lavenir.net/cnt/dmf20160606_00836811?pid=261241 En een voorlopige toelichting van de NMBS, https://m.facebook.com/NMBS/posts/690306241107485 Laatst bewerkt door moderator op 06-06-2016 08:14, reden: Herstel topictitel |
06-06-2016 07:24:59 | ||
---|---|---|
Michael98
|
Als je lijst met tweets van NMBS afgaat, dan is te zien dat er gisteravond een seinstoring was op dit traject. De tweet met de melding dat de verstoring is opgelost is volgens twitter 10u geleden, dus halverwege de avond en voor de aanrijding. Verband met aanrijding? https://twitter.com/NMBS/status/739540529952722944 Sterkte voor de betrokkenen. |
06-06-2016 10:03:20 | ||
---|---|---|
class66fan
|
Mogelijk dat bliksem inslag de seinen ontregelt heeft en daardoor het ongeluk gebeurd is, dat word nog onderzocht ! Wel triest zo,n ongeluk, sterkte voor de betrokken personen, erg voor de nabestaanden , waren vooral jonge studenten in de trein ! Laatst bewerkt door class66fan op 06-06-2016 10:04 |
06-06-2016 11:04:43 | ||
---|---|---|
BasSNG2001
|
Natuurlijk zeer schokkend zo'n ongeval. Sterkte voor de nabestaanden. %04% #DiscoverEU |
06-06-2016 11:07:15 | ||
---|---|---|
spurt2244
|
Bliksem inslag wordt meegenomen in het onderzoek. Verderop op de lijn tussen Hoei en Namen waren werken aan de infrastructuur het afgelopen weekend, volgens een woordvoerder van de NMBS op VTM Nieuws lijkt het uitgesloten dat de werken er iets mee te maken zouden hebben. Op die zelfde site staat te lezen dat er 2 passagiers en de machinist om het leven zijn gekomen. Het ongeluk gebeurde met IC 3820 vertrek in Moeskroen om 20u13 en aankomst was gepland om 23u43 op de eindbestemming Liers. Het achterste treinstel is AM 96 stel 461 het voorste stel was ook een AM 96 treinstel. Laatst bewerkt door spurt2244 op 06-06-2016 11:08 |
06-06-2016 13:46:43 | ||
---|---|---|
BasSNG2001
|
En ik heb expres de nummertjes niet genoemd. %09% Wat interesseren de nummertjes nou? Er zijn wel 3 mensen dood. %03% Ben overigens niet boos of zo, en heb ook geen zin in een discussie erna. #DiscoverEU |
06-06-2016 13:56:24 | ||
---|---|---|
Daan!
|
Plaats die reactie dan ook niet. |
06-06-2016 16:02:38 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Nummertjes horen in een treinenforum (en ook daar hebben mensen echt wel voldoende gevoel voor deze tragiek) en voor condoleances zijn andere sites. |
06-06-2016 17:01:47 | ||
---|---|---|
charta
|
Volgens de krant "la Meuse" is er in 2008 op dezelfde plek onder vergelijkbare omstandigheden een soortgelijk ongeluk gebeurd. |
07-06-2016 12:49:30 | ||
---|---|---|
j7927
|
Klopt, op zo'n honderd meter van dit ongeval. Toen reed de passagierstrein op een verkeerd spoor en botste op een goederentrein, door het negeren van een sein. http://www.hln.be/hln/nl/37182/Treinramp-Saint-Georges-sur-Meuse/article/detail/2725807/2016/06/06/Trein-botste-in-2008-ook-al-eens-tegen-goederentrein-in-Saint-Georges.dhtml[/url] |
07-06-2016 13:37:56 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Als ik het goed heb begrepen van de Infrabeltechneut gisteren in het journaal, was het blokstelsel na een blikseminslag terug in dienst. Dan denk ik: zowel in België als bij ons resulteert een blokstoring in rode seinen. Ik las echter ook ergens dat de Belgische ATB nog niet overal is aangebracht. Ik heb geen overzicht van België. Weet iemand hier of er Crododile op die lijn zit? Onze continue ATB geeft geen code na het passeren van een geel sein en ook niet bij gestoorde seinen waardoor je moet stoppen. De Crocodile schakelt ook de tractie uit bij het passeren van een geel sein. Maar wat gebeurt er als de Crocodile geen opdracht geeft? Kan je dan door? Laatst bewerkt door sjoerd op 07-06-2016 13:49 |
07-06-2016 14:03:20 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Iets meer staat er in http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=41&t=12728&start=15, de Belgische Somda. Weliswaar ook een hoop speculaas, maar het nu laatste geposte bericht lijkt wel interessant |
07-06-2016 14:17:57 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Zo te lezen in die bijdrage op de Belgische site, legt de schrijver ook een verband tussen de afwezigheid van Crocodile en het missen van een remopdracht bij -in Belgie- dubbel geel, of dat sein nu gedoofd was of niet. In België rijdt men links, hebben de seinen voor het linkerspoor vaste lichten, en knipperen de seinen voor het rechter spoor, indien tenminste aanwezig. Er zijn nog trajecten zonder linkerspoorbeveiliging, maar niet veel meer... Grote vraag: was hier Crocodile? En wat voor opdracht geeft die (niet) bij een geel sein? |
07-06-2016 14:27:12 | ||
---|---|---|
pjkleton
|
Die schrijver zegt letterlijk : Het is ook snel duidelijk dat het belangrijkste sein NIET het rode was, maar wel het dubbel geel dat er aan vooraf gaat. En laat nu dat waarschijnlijk gedoofd zijn geweest door een spanningsval, en daarom ook geen croco en geen memor. Dat een trein dan door rood schiet is normaal, dit door zijn beperkte wrijving. Staat er in die doorschietafstand en hindernis is het bingo.... Ikke : Misschien was er ook nog sprake van niet alleen gedoofde gele (Voorsein )lampen maar ook slecht zicht ,mist na de regen... Groeten ,Peter Laatst bewerkt door pjkleton op 07-06-2016 14:27 |
07-06-2016 15:51:23 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Ja, dat beweerde ik hierboven ook al, met dit verschil dat een gedoofd sein (dit zijn dan beide gele lampen, dus dat is dan waarschijnlijk iets met de lampvoeding) nog niet inhoudt dat de Crocodile niet werkt. Daarom is een veel wezenlijker vraag of hier Crocodile lag en zo ja wat die dan voor opdracht geeft en of die Crocodile dan wellicht ook gestoord was. |
07-06-2016 15:58:20 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Op Wikipedia vind ik het volgende: (onder voorbehoud van juistheid!) Een Crocodile (systeem uit 1930) is een sleepcontact dat verschillende polariteit kan hebben: Bij een groen sein is de polariteit van de krokodil negatief en klinkt er bij passage bij de treinbestuurder een gong of gaat er een blauwe of witte lamp branden (afhankelijk van de Memor/TBL-apparatuur in de trein). Bij een geel sein of ander snelheidsbeperkend sein, is de polariteit positief en als de treinbestuurder dan niet de 'kwiteerknop' indrukt, gaat er een gele lamp knipperen en na 4 seconden volgt een snelremming. Bij een rood sein voert de krokodil geen spanning en is er in de trein niets te merken. Memor is daarmee een vrij beperkt systeem dat eigenlijk alleen de waakzaamheid van de treinbestuurder controleert bij een snelheidsbeperkend sein (behalve groen + matrixcijfer). Memor grijpt niet in bij te hoge snelheden en/of het passeren van een stoptonend sein. Het is dan ook mogelijk om met 160 km/u door rood te rijden. Een rood sein heeft geen invloed op de trein omdat het systeem geen onderscheid kan maken in welke richting de trein rijdt. Seinen kunnen van beide richtingen benaderd worden, van de voorkant of de achterkant. Een sein dat van achteren benaderd wordt zal altijd rood tonen, omdat zich in het baanvak na het sein de naderende trein bevindt. Zo'n sein is voor de machinist niet belangrijk, maar het Memor-systeem weet dit niet. Daarom reageren treinen niet op rode seinen. In 2004 is besloten om Crocodile aan te leggen op de Belgisch-Nederlandse grensbaanvakken Essen – Roosendaal en Wezet (Visé) – Maastricht. In 2010 zijn de krokodillen op deze grensbaanvakken in dienst genomen. ---Kep geen idee of er meer Memor is aangebracht op het Belgische net.--- |
07-06-2016 16:18:52 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Dit is wel een leuk kaartje: http://www.infrabel.be/sites/default/files/legacy/documents/nv_c-06-s104_1.pdf Het betreffende baanvak lijkt net buiten de TBL-beveiliging te liggen |
07-06-2016 16:24:51 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
|
http://1.nieuwsbladcdn.be/Assets/Images_Upload/2016/06/06/AP_20160606_VLM108.jpg?maxheight=513&maxwidth=767&scale=both Zo te zien ligt hier bij de seinen gewoon Crocodile MCN ASD |
07-06-2016 16:37:34 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Ja, in elk geval bij het sein rechts, wat dus niet het spoor is waarover de trein het station is genaderd. Het kaartje geeft de Crocodile ter plaatse niet aan maar hoe oud is het kaartje? Kennelijk lijdt het aan bijwerkingen; de laatste is van maart 2014... Laatst bewerkt door sjoerd op 07-06-2016 16:48 |
07-06-2016 16:59:46 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
|
Denk je nou zelf dat ze in belgie waar ze links rijden op dat betreffende spoor geen krokodil neer leggen maar wel bij een sein waar vrijwel nooit die kant op gereden wordt een krokodil neer leggen MCN ASD |
07-06-2016 17:00:37 | ||
---|---|---|
mren
|
Aannames zijn dodelijk... |
07-06-2016 17:03:37 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Ehh, pardon? Nee, natuurlijk denk ik dat niet. Zullen we het gezellig houden? Niemand kan me betrappen op aannames. Ik probeer zoals iedereen vat te krijgen op de situatie, niet op wat er gebeurd is. |
07-06-2016 17:24:05 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
|
Het was ook geen aanval maar bij deze : https://www.youtube.com/watch?v=l4rOt92l4_o 1:02 voorkant van de goederen trein ligt ook een krokodil bij de seinen MCN ASD |
07-06-2016 17:33:52 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Rolffiej, dank voor de aanvulling. In België weet je het echt nooit; er zijn dingen gemaakt die zo inconsequent zijn dat je het niet gelooft. Nu weten we vrij zeker dat er Crododile ligt bij alle seinen in de buurt en dat het kaartje twee jaar verouderd is. Natuurlijk weten we niet of ze in dienst waren. Hiermee zijn we wat mij betreft aangekomen bij aanname-land en daar ga ik niet binnen. |
08-06-2016 17:52:30 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
De Telegraaf pikte dit nieuwsbericht op: BRUSSEL - Het treinongeluk eerder deze week in België waarbij drie doden vielen, was te wijten aan het ontbreken van een veiligheidssysteem. „Dit mag nooit meer gebeuren, klonk het na het treinongeval in het Belgische Buizingen in 2010, waarbij meer dan 20 mensen omkwamen. Daarom werd het hele spoornet uitgerust met het veiligheidssysteem TBL1+. Dat systeem zorgt ervoor dat een trein automatisch remt als de bestuurder een rood sein negeert. Maar het sein op de plaats van het ongeval zondagavond in Saint-Georges-sur-Meuse was niet uitgerust met het bewuste veiligheidssysteem. Dat blijkt uit documentatie van de spoorwegen en werd bevestigd bij het onderzoek ter plaatse. „Het is heel duidelijk. Als het sein wel uitgerust was, dan was het ongeval niet gebeurdâ€, zegt een bron bij het onderzoek. De passagierstrein is immers 800 meter na het sein gebotst op de goederentrein. Volgens spoorspecialisten is dat ruim voldoende om een trein van dat type tot stilstand te brengen. Infrabel, dat verantwoordelijk is voor de installatie van de veiligheidssystemen op het spoornet, wil nog niet reageren, maar stelde eerder wel dat 99,9 procent van het treinnet uitgerust is met het veiligheidssysteem TBL1+, maar dat betekent dus niet dat alle seinen voorzien zijn van zo’n veiligheid. Einde citaat krantenbericht. Sjoerd: De vraag of de gele lichten hebben gebrand, is nog niet beantwoord. En er rijzen nu meer vragen... |
08-06-2016 18:05:01 | ||
---|---|---|
bart84
Moderator |
Ongeacht of t nu dit ongeluk is, of ergens anders. Als (met nadruk ALS) een machinist door rood rijdt en het beveiligingssysteem corrigeert dit niet, dan ligt de oorzaak toch bij het door rood rijden van de machinist en niet bij het niet ingrijpen van het beveiligingssysteem. Mvg. Bart |
08-06-2016 18:10:31 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Ja, maar ben je het met me eens dat die conclusie nog niet kan worden getrokken als allerlei vragen nog niet zijn beantwoord? Het is vrij wezenlijk of een geel sein heeft gebrand of gestoord was en op wat voor manier het gestoord was. En je wilt leren van de situatie door te zorgen dat zo'n storing niet meer voorkomt. Dan moet je eerst van alles weten. Zo'n rapport is duimendik en ligt er pas na enkele maanden. Laatst bewerkt door sjoerd op 08-06-2016 18:11 |
09-06-2016 01:14:51 | ||
---|---|---|
thom
|
Als dat ding gedoofd geweest blijkt te zijn en dat ding in een goeie mistbank heeft gestaan dan kun je het de Mcn niet kwalijk nemen daar niet naar gehandeld te hebben. Dat zijn dan wel de momenten dat je hoopt dat een vangnet actief is... Laatst bewerkt door thom op 09-06-2016 01:15 |
09-06-2016 12:53:38 | ||
---|---|---|
gose91
|
http://nos.nl/artikel/2109993 Naar aanleiding van het ongeluk wordt ook de Benelux erbij gehaald. Wat is er "stokoud" aan de Belgische "buitenlandse" TRAXX? Of wordt die dienst ook weleens met iets anders gereden? Laatst bewerkt door gose91 op 09-06-2016 12:54 |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
09-06-2016 12:58:00 | ||
---|---|---|
maarten83
|
Uit het NOS artikel: De oude buitenlandse locomotieven hebben een veiligheidssysteem dat nog uit de jaren dertig dateert. Dat werkt wel op het Nederlandse deel van het traject. Ik wist niet dat ATB uit de jaren dertig stamt. |
09-06-2016 14:07:03 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator |
Gaat in dit geval om Memor. Dat werkt alleen bij een geel sein, de mcn moet dan aangeven (dmv een knop indrukken) dat hij/zij het gele sein heeft gezien. Het systeem grijpt daarna niet in indien je een rood sein passeert. En ja, dat dateert uit de jaren '30. Zie ook https://nl.wikipedia.org/wiki/Crocodile_(spoorwegen). En ja, dat artikel doet wel meer dingen fout... maar ja, media en (vak)termen he?. Edit: de link wordt door Somda niet helemaal lekker gepakt, je moet er zelf nog even een ) achter plaatsen Laatst bewerkt door SleutelMan op 09-06-2016 14:11 |
09-06-2016 14:31:58 | ||
---|---|---|
pjkleton
|
Crocodile wordt niet gevonden ,maar als je op "Memor"zoekt kom je weer wel op Crocodile (Spoorwegen ) uit ! Daar staat een flink stuk over Memor met toebehoren. Peter |
09-06-2016 15:26:55 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Dat staat ook al in mijn posts van enkele dagen geleden. Even naar boven scrollen!%02% |
09-06-2016 16:16:23 | ||
---|---|---|
mdeen
|
Quote Crocodile is nog wel wat ouder dan 1930, het is 60 jaar daarvoor uitgevonden en al toegepast! Dat het "pas" in de jaren 30 van de vorige eeuw in België is geïntroduceerd was omdat ze toen al onderkenden dat het niet failsafe was en ze het daarom niet wilden gaan gebruiken. Ze zijn het toch gaan gebruiken en zijn slachtoffer van de wet van de remmende voorsprong geworden. En er zijn wel meer locomotieven in België zonder TBL+. Volgens mij hebben alleen alle treinen van de NMBS TBL+ (en de ICE en Thalys) alle goederenvervoerders hebben het volgens mij niet. |
09-06-2016 19:22:47 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Goederenboeren in België zijn inmiddels begonnen met het inbouwen van TBL1+ in hun locomotieven. Niet omdat ze dat zo graag willen, maar omdat Infrabel vanaf december krokodillen gaat wegslopen op lijnen waar naast TBL1+ ook ETCS aanwezig is. De Belgische wet schrijft voor dat rollend materieel een veiligheidssysteem moet hebben dat minimaal het veiligheidsniveau van Memor heeft. Een locomotief zonder TBL1+ en ETCS mag dan dus niet meer over een lijn waar de kroko's zijn verwijderd. |