Gezocht de dienstregelingsknoopstations bij NS.
Forum: Dienstregelingen en omlopen - Omlopen algemeen
07-04-2016 18:57:08
pjkleton
pjkleton
Hallo ,
Weet iemand hier waar ik een lijst van stations kan vinden die in een dienstregelingsknoop liggen van 0.00 uur of 00.30 uur?
Op internet vind ik wel de definitie, maar dat weet ik wel.
Alvast bedankt.
Peter
Admin :
Ik heb geprobeerd deze vraag onder het juiste onderwerp te zetten, maar het is niet gelukt.
 

07-04-2016 19:01:08
treinfan
treinfan
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt, misschien kan je de definitie delen?
De dienstregeling ligt wel in een zogenaamde 'knoop' rond o.a. Zl, maar dat is juist niet om .00 en .30.
 

07-04-2016 19:48:23
DingeZ
DingeZ
Er zijn in Nederland maar twee stations met een echte knoop. Zwolle en Zutphen. Bij Zwolle licht de knoop op .15 en .45, bij Zutphen .00 en .30. Groningen en Leeuwarden hebben in mindere maten een knoop rond .15 en .45.  

07-04-2016 19:54:04
b2py
b2py
Overstapknopen te leiden & Amersfoort?  


07-04-2016 20:00:24
Klaasje
Klaasje
Dat zijn niet eens halve knopen als je de officiële definitie erop naslaat.  

07-04-2016 20:24:10
michaben
michaben
Leiden wordt volgend jaar wel een knoop omdat de oude lijn circa 5 minuten gaat opschuiven. De intercity's in Amf ligt wel op knooptijden overigens, want er is daar een kwartierdienst waardoor ook 07/22/37/52 als knooptijden tellen. Alleen doen de sprinters in Amf niet mee waardoor het geen knoop is.  

07-04-2016 22:50:00
daniel_ddr
daniel_ddr
Dat geldt echter weer alleen voor de IC's naar Zl en Apd te Amf, de ICs in westelijke richting liggen immers op 10/26/40/56


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

07-04-2016 22:52:31
ZJ37
ZJ37
Een dienstregelingsknoop is overigens vrijwel altijd gepland o.b.v. dezelfde symmetrietijd van 00/30. Zelfs in Zl, al staat het station rond die (klok)tijden juist leeg.

De serie 700 vertrekt bijvoorbeeld uit Zl naar Gn om .17 en komt uit Gn te Zl aan om .43 (symmetrie dus 00/30).
 

07-04-2016 23:06:01
pjkleton
pjkleton
Iedereen bedankt voor hun antwoorden. Ik was van mening ,dat veel stations in een knoop lagen. Dat zijn er dus veel minder. Ik wist het alleen van leiden-Utrecht, dat zijn er dus veel meer.
Ik kijk wel eens op Kubus.mailspool.nl/spoorkaart .Daar viel mij op dat treinkruisingen op stations van enkelsporige lijnen op meerdere spoorlijnen in den lande gelijkertijd plaats vinden. Daar bedoel ik de treinen uit dezelfde serie mee.
Vr gr, Peter
 

07-04-2016 23:15:24
ZJ37
ZJ37
De knoop Zwolle is overigens de grootste in Nederland en bij een herontwerp van de dienstregeling wordt ook vanuit Zwolle verder 'het land in' ontworpen.  

07-04-2016 23:57:03
mren
mren
Quote
pjkleton (do 07 apr 2016 23:06:01 https://www.somda.nl/forum/17995/p574333/):
Ik kijk wel eens op Kubus.mailspool.nl/spoorkaart .Daar viel mij op dat treinkruisingen op stations van enkelsporige lijnen op meerdere spoorlijnen in den lande gelijkertijd plaats vinden. Daar bedoel ik de treinen uit dezelfde serie mee.
Vr gr, Peter

Bedoel je dan niet de symmetrie in de dienstregeling?
 

08-04-2016 00:04:54
DingeZ
DingeZ
Dan haal je twee dingen door elkaar heen. De symmetrie van .00 (en .30) wordt over het algemeen in een groot deel van Europa aangehouden. Dat betekent dat een treinserie zichzelf altijd kruist op .00 (en ook .30 bij uursdiensten en .15 en .45 bij halfuursdiensten). Er zijn in Nederland slechts enkele series die hiervan afwijken (zoals de Valleilijn). Dat betekent automatisch ook dat op .00 er bij heel veel enkelsporige lijnen gekruist wordt.
Een knoop is als veel lijnen uit verschillende richtingen tegelijk aankomen en vertrekken om in meerdere richtingen een snelle overstap te bieden. Dat betekent wel automatisch dat die knoop rond een symmetriepunt gecentreerd zijn. In Zwitserland hebben veel grote stations een knoop op .00 liggen (wat dan een knooppuntendienstregeling genoemd wordt). Dat heeft als voordeel dat overstappen snel is, maar wel dat een reistijdversnelling vaak niet mogelijk is of geen effect heeft.
 

08-04-2016 09:43:30
bloemkool
bloemkool
Van de symmetrietijd van .00/.30 wordt op veel plekken afgeweken in verband met lokale omstandigheden.

De 6000 kruisen elkaar tussen Gdm en Tl ergens rond .26/.56.
De 31100 kruisen elkaar tussen Ktr en Op ergens rond .27/.57 en bij een halfuursdienst ook bij Vk rond .12.

MerwedeLingelijn ligt ook niet in symmetrie.

Laatst bewerkt door bloemkool op 08-04-2016 09:44
 

08-04-2016 09:48:32
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
bloemkool (vr 08 apr 2016 09:43:30 https://www.somda.nl/forum/17995/p574361/): MerwedeLingelijn ligt ook niet in symmetrie.
Al zit die qua cruising wel akelig dichtbij die 00/30, op Bhdv ligt ´ie op 58/59.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

08-04-2016 10:22:35
daniel81
daniel81
Een andere leuke uitzondering zijn de lijnen Gn-Dz/Rd, die liggen bij wijze van spreken kruislings in symmetrie. De trein van Gn naar Rd ligt symmetrisch met de trein van Dz naar Gn, en omgekeerd.  

08-04-2016 10:28:26
daniel_ddr
daniel_ddr
Dat heeft de MLL dus ook. Bovengenoemde cruising op Bhdv is tussen de trein Gr-Ddr en de trein Ddr-Gdm.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl