23-03-2016 19:47:41 | ||
---|---|---|
wouter15
|
In de meivakantie en in het weekend van Pinksteren word er weer volop gewerkt aan de sporen rond Utrecht Centraal. In onderstaand overzicht probeer ik de wijzigingen per treinserie aan te geven: 2 mei tot en met 6 mei Serie 17400: Deze treinserie rijdt in zijn geheel niet Serie 7400: Deze treinserie zal van Bkl naar Rhn niet stoppen te Utzl. Er rijden bussen tussen Mas en Ut. Serie 1700 of 2000 of 11700: Deze serie rijdt niet tussen Ut en Gvc Serie 500: Deze serie is geknipt in Ut, doorgaande reizigers tussen Rtd en Amf/Zl/Gn stappen hier over Serie 12500: Deze serie is geknipt in Ut, doorgaande reizigers tussen Rtd en Amf/Zl/Lw stappen hier over Serie 6100: Deze treinserie rijdt ook na 20:00 Serie 9800: Deze treinserie stopt na 20:00 niet te Utlr. SAerie 6100 neemt de bediening van dit station na 20:00 over 7 en 8 mei Serie 3100: Deze treinserie rijdt niet tussen Ut en Shl Serie 800 of 3000: Deze treinserie rijdt tot 12:00 niet tussen Ut en Asd Serie 7400: Deze treinserie rijdt in zijn geheel niet. Er rijden bussen Ut - Rhn en Ut - Bkl Serie 3000 en 3100: Deze treinseries rijden niet tussen Ut en Ed. Serie 1400: Deze treinserie rijdt niet tussen Ut en Shl/Asd. Er rijden bussen. Serie 23400: Deze treinserie rijdt niet tussen Ut en Ah. Er rijden bussen. Serie 500 + 1700 + 11700 + 12500: Deze treinserie is geknipt in Ut, doorgaande reizigers tussen Gvc/Rtd en Amf stappen hier over Serie 2000: Deze treinserie rijdt in zijn geheel niet Serie 8800 en 9800: Deze treinseries rijden tot 12:00 niet tussen Ut en Wd, er rijden bussen Serie 800 of 3500: Deze treinserie rijdt tot 12:00 niet tussen Ut en Ht. Serie 6000 en 16000: Deze treinseries rijden tot 12:00 niet tussen Ut en Htn. Er rijden snelbussen tussen Ut en Htn. Reizigers tussen Ut en Utl maken gebruik van U-OV stadsbuslijn 8. 14 mei tot en met 16 mei Serie 3500: Deze treinserie rijdt niet tussen Ut en Shl. Serie 800 + 3500 + 6000 + 16000: Deze treinseries rijden niet tussen Ut en Gdm, er rijden snel- en stopbussen. Serie 21400: Deze treinserie rijdt niet tussen Ut en Ht. Laatst bewerkt door wouter15 op 23-03-2016 20:01, reden: Treinserie 500 en 12500 toegevoegd |
23-03-2016 19:58:41 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
Is je overzicht incompleet of kan de (12)500 op een of andere bijzondere manier op 7 en 8 mei wel doorgaand rijden? Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
23-03-2016 20:02:15 | ||
---|---|---|
wouter15
|
Ik heb de series over het hoofd gezien. Ik heb ze nu alsnog toegevoegd. |
23-03-2016 21:33:09 | ||
---|---|---|
bloemkool
|
Handig om te weten, ik hoop dat de 2000 blijft rijden in de meivakantie %09% Zo niet, dan kan ik me verheugen op een overstap van 27 minuten te Ut op de heenweg en 26 minuten op de terugweg %07% |
24-03-2016 09:17:33 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Stap 5E3/4 voor de ingewijden Aanpassingen aan 3e perron (sporen 5 en 7) verbouwen perron, wat wissels verwijderen uit groep 'C' en aan de noordzijde waardoor je van 5/7 alleen naar Asd kan (via buitenspoor) en mogelijkheid voor richting Uto (via lage sporen) Spoor 8 wordt tijdelijk een kopspoor, alleen bereikbaar vanuit richting Uto via hoge sporen. De wissels aan de zuidzijde (in het spoor ri Db) die al liggen maar nog tongloos zijn, worden voorzien van tongen en komen in dienst. Overigens wordt kopspoor 4 alleen bereikbaar vanuit de richting Uto via de lage sporen. |
24-03-2016 17:07:50 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Vanmorgen, bij een persbijeenkomst hierover werk gesproken over stap 5E3E4. |
24-03-2016 20:37:49 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
E3/4 betekend hetzelfde als E3 en E4 (E3E4) |
25-03-2016 10:14:20 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Aah oke, ik ben geen ingewijde, dus ik geloof je direct. |
31-03-2016 23:16:15 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Een aanvullende vraag hierbij: Wordt nu ook de merkwaardige slinger in spoor 7A eens rechtgetrokken in dit project? |
01-04-2016 07:13:04 | ||
---|---|---|
Dead_Devil
|
Nee dit is nog het zelfde. Dat gaat later dit jaar als ik mij nie vergis mei of augustus veranderen. Het hele zuidelijke emplacement gaat geloof ik dan vernieuwd worden. Edit: excusses niet goed gelezen gisteren avond. Na de mei buitendienst stelling is zoals hier knser inmiddels vermeld de alinger er uit dat stuk perron wordt gesloopt/vernieuwd Laatst bewerkt door Dead_Devil op 01-04-2016 09:32 |
01-04-2016 08:17:15 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Volgens mij gaat die slinger juist in deze buitendienststelling eruit door aanpassingen aan sporen 5 en 7 waarbij de beide sporen aan de noordzijde bij elkaar komen naar Flyover spoor 33 (toekomstig AE) |
01-04-2016 08:36:10 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Aan de zuidzijde (groep C) verdwijnen wissels 171, 173A, 193A/191, 173B/175A, 175B, 199B/197B en 215B. Wissel 193B/195A wordt linksleidend vastgelegd. Overlopers 2761/2763 en 2765/2767 komen dan in dienst. |
01-04-2016 16:46:07 | ||
---|---|---|
jeanne
|
Kan mij misschien iemand vertellen hoe in deze tijd de route is van de CNL (tussen Keulen en Amsterdam wordt namelijk nergens gestopt voor reizigers). Laatst bewerkt door jeanne op 01-04-2016 16:46 Jeanne Kok |
01-04-2016 16:50:01 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Net als anders, alleen geen stop in Ut. Edit: Oeps iets te snel , dacht dat je enkel op de verdwenen stop utrecht doelde. Laatst bewerkt door cuneo56 op 01-04-2016 16:52 |
01-04-2016 18:20:11 | ||
---|---|---|
reisthijs
|
Te snel? Het klopt wel. CNL rijdt de gewone route, met alle stops maar alleen in Ut mogen de deuren niet open. |
01-04-2016 23:20:36 | ||
---|---|---|
dennistd
|
Gewoon met stop van 3 minuten dus, alleen je mag er niet uit? %09% |
02-04-2016 01:48:44 | ||
---|---|---|
thom
|
Doorkomst over een middenspoor, hebben we die nog in Ut? |
02-04-2016 08:19:42 | ||
---|---|---|
mambo
|
Spoor 10 waarschgijnlijk nog wel, maar vanaf daar kom je eigenlijk niet meer rechtstreeks naar Amsterdam wegens het saneren van spoor 35 in die bouwstap. |
26-04-2016 22:57:04 | ||
---|---|---|
michaben
|
Quote De 2000 blijft rijden en wordt zelfs uitgebreid tot de avond, er zijn een 2072 t/m 2084 en 2081 t/m 2093 ingelegd in de avond. De 1700/11700 lijkt wel opgeheven te zijn tussen Gvc en Ut, dus slechts 2x per uur een intercity naar Gvc. Naar Rtd wel 4x per uur, naast de 2800 die kort op zichzelf gaat keren te Ut rijden er een 700500 en 712500 die kort op elkaar keren. Alles uit Rtd keert op spoor 9. Op Hemelvaartsdag (tevens Bevrijdingsdag dit jaar) wordt de 2800 eruit gesneden. De 2000 en 8800 gaan allebei op 20/21 keren, keerspoor wordt dus door twee treinseries gebruikt deze week. Sprinters ook via 20/21 zoals normaal, en ook in de avond doorgekoppeld, vandaar de extra 6100, die ook op Hemelvaartsdag zal rijden. De sporen 11 en 12 worden deze week gebruikt voor treinen richting Bkl en verder. |
30-04-2016 20:01:33 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
Wat in bovenstaand overzicht nog ontbreekt: van 2 t/m 8 mei rijden de 5500 en 5600 niet tussen Ut en Uto v.v. Te Uto keren deze series op spoor 3, dus aannemelijk ook op elkaar. (Komt het toch handig uit dat de 5500 tegenwoordig ook met DDZ rijdt, scheelt weer materieelverwisselingen) Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
30-04-2016 20:18:05 | ||
---|---|---|
b2py
|
Ze zouden het toch niet express gedaan hebben, toch? |
30-04-2016 20:38:27 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
Ik vermoed toch enigszins van wel, zeker gezien de talrijke dagen met werkzaamheden in 2016 waarin de ICs uit Amf naar de buurtsporen gaan en de Sprinters tot Overvecht rijden. Zeker bij de doordeweekse werkzaamheden die niet direct met algemene vakanties samenvallen wil je immers toch wel dubbeldeks in de 5600 hebben zitten. Een enkeldeks-compositie die op de Stichtse Lijn past is aannemelijk erg krap voor Uto-Zl in de spits. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
30-04-2016 20:44:49 | ||
---|---|---|
michaben
|
SGM lijkt me toch handiger, als de 5600 en de 5500 aan elkaar gekoppeld zitten zit je namelijk met ene lengtebeperking van 6 bakken. |
30-04-2016 21:05:36 | ||
---|---|---|
b2py
|
QuoteJammer dat cynisme niet via internet te lezen is |
30-04-2016 21:25:37 | ||
---|---|---|
broek53
|
Steeds wordt hier de capaciteit van een DDZ ten opzichte van SGM nogal zwaar overschat. |
30-04-2016 21:32:57 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
QuoteLosse viertjes naar Uto en versterken te Amf is echter met DDZ wel praktischer, immers heb je de lengte tussen Uto en Amf niet zo hard meer nodig omdat de doorgaande reizigers beter een IC kunnen pakken tussen Amf en Ut, da's sneller dan op Uto op een andere sprinter wachten. Als ik zo eens kijk wat er normaal met DDZ-8 rijdt dan zijn dat er in de echte spitspiek twee: 5615 naar Zl die als 5622 terugkomt en de 5620. In de avondspits heb je dan de 5659 en 5661. En middels de 5614 die voor de spits uit met 8 bakken rijdt is de boel dan weer in balans qua aantal versterkingsstellen op de eindpunten. Je zou dat splitsen/combineren prima in Amf kunnen doen zonder dat de boel niet meer klopt. SGM-6 is ook niet ideaal omdat dat minder zitcapaciteit dan een DDZ-4 kent, voor een Sprinter met veel reizigers over lange afstand zoals de 5600 niet zo gewenst ookal zou het met staanplaatsen erbij ruimer zijn. QuoteMwoh, 768 zitplaatsen in DDZ-8 tegen 328 in SGM-6 (of 492 voor SGM-9, meer past aannemelijk niet op Hd) lijkt me toch wel redelijk duidelijk. Dat wordt toch wel behoorlijk lang staan anders in een 5600. Laatst bewerkt door daniel_ddr op 30-04-2016 21:38 Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
30-04-2016 21:39:04 | ||
---|---|---|
michaben
|
Quote Blijkbaar door de NS ook dan, want die hebben in de 4400 na klachten over volle treinen DDZ4 door SGM6 vervangen. |
30-04-2016 22:01:22 | ||
---|---|---|
robbertc
|
@ daniel_ddr, volgens mij kloppen die aantallen niet, voor SGM zit je aardig te laag, voor DDZ wat te hoog. SGM5 en 6 hebben meer capaciteit dan DDZ4, zeker wanneer je een deel van staplaatsen meerekent. Laatst bewerkt door robbertc op 30-04-2016 22:05 |
30-04-2016 22:14:13 | ||
---|---|---|
michaben
|
Bij dergelijke aantallen gaat het vaak mis over klapzittingen, die worden soms wel en soms niet meegeteld. Materieel als SGM en ICM hebben gemiddeld veel van zit klapzittingen (die overigens zelden 100% bezetting halen omdat ze soms oncomfortabel dicht op elkaar zitten of in rare hoekjes) wat verschillende beelden oplevert op basis van hoe je telt. De aantallen op Wikipedia zijn daarnaast ook niet altijd even betrouwbaar. Met klapzittingen meegeteld zou een SGM6 volgens mij inderdaad meer zitplaatsen moeten hebben dan een DDZ4. Laatst bewerkt door michaben op 30-04-2016 22:15 |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
30-04-2016 23:26:09 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
Ik had de klapzittingen inderdaad nog niet meegeteld, doe je dat wel dan heeft SGM-6 de beschikking over 444 zitplaatsen. Ten opzichte van DDZ8 houdt je dan echter nog wel behoorlijk wat staanplaatsen over, ten opzichte van DDZ4 zou het juist weer ruimer zijn. Vraag me af of dat laatste in de daluren nodig is. Maargoed, gezien je toch al de mogelijkheid hebt om met splitsen/combineren in Amf te werken is het allicht de makkelijkste optie om de materieeltypen niet helemaal om te gooien maar alleen de versterkingsstellen elders neer te zetten. Je kunt immers nog wel treinen vanaf een opstelterrein bij Ut laten opstarten/uitlopen, het niet rijden van de 55/5600 op Ut-Uto zal immers vooral te maken hebben met het conflict met de aangepaste ICs dat je anders krijgt. Hoewel er komende week waarschijnlijk ook wel IC-materieel op de Landstraat zal overnachten, ik zie namelijk net dat de eerste IC Ut - Amf op spoor 2 te Ut opstart en nog geen kerende trein is. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
01-05-2016 08:40:13 | ||
---|---|---|
robbertc
|
Splitsen/combineren in Amf gaat niet gebeuren; daar is de tijd en ruimte niet voor. |
03-05-2016 10:13:50 | ||
---|---|---|
michaben
|
Deze miste nog in dit overzicht geloof ik, de 28300 rijdt deze week van/naar Amf ipv Ut, zonder tussenstops. Waarschijnlijk vanwege de vakantie rijdt deze ook nog eens met SLT10. Reistijd van Ut naar Utm met overstap in Amf is 51 minuten volgens de reisplanner, dus lopend ben je sneller. |
03-05-2016 11:21:23 | ||
---|---|---|
Z2N
|
Het omreisadvies tussen Ut en Utm is dan ook zoals gebruikelijk met de stadsbus van U-OV. |
03-05-2016 11:24:16 | ||
---|---|---|
thom
|
Niet zozeer versterkt door de Mei-vakantie, maar door het Thomas weekeind. @Z2N, Als ik anders een reisje plan voor zaterdag krijg ik hem gewoon met de IC naar Amf en de Sprinter naar Utm Laatst bewerkt door thom op 03-05-2016 11:26 |
06-05-2016 18:56:00 | ||
---|---|---|
michaben
|
Wat aanvullingen / correcties voor het schema uit het eerste bericht voor 7/8 mei: - De 3100 rijdt gewoon Ut-Shl, behalve op zondagochtend tot 12:00. Wel opgeheven Ut-Ed. - De 3000 rijdt gewoon Hdr-Ut, en gaat verder als 3500 naar Hrl (behalve op zondagochtend tot 12:00). - De 3500 op zondagochtend opgeheven Ht-Shl, rest van het weekend opgeheven Ut-Shl en gekoppeld aan de 3000 naar Hdr. - De 800 rijdt Mt-Asd, behalve op zondagochtend tot 12:00, dan rijdt deze Mt-Ledn (gecombineerd met de 8800). - De 2000 rijdt wel Gvc-Gd, overigens zonder aansluiting te geven op de 700500/712500 naar Ut. - De 8800 rijdt gewoon Ledn-Ut, op zondagochtend tot 12:00 gekoppeld aan de 800 Ledn-Mt. De 9800 op zondagochtend wel ingekort Gvc-Wd. - De 6000/16000 alleen op zondagochtend opgeheven Htn-Ut, op zaterdag normaal. - ICE staat non-stop tussen Ut en Mcgb aangegeven. De 220, 128, 125 en 127 tevens opgeheven Asd-Ut, overige wel naar Asd. Op zaterdagochtend de 104 en 105 via Amf en vanaf Ah normale route, de 104 met stop in Dv, de 105 zonder. Behalve op Ut-Ed lijken er dus wel overal 2 intercity's per uur te rijden op zondagochtend (op Ut-Gd zelfs vier) maar met overstappen. Vanuit Ht is blijkbaar alleen spoor 21 bereikbaar, waardoor er slechts twee treinen per uur rijden en deze gekoppeld zit aan de 8800. In Ut alleen de sporen 1, 2, 9, 11, 12 en 21 gebruikt in de ochtend zo te zien, voor zo'n groot station wel uniek. Laatst bewerkt door michaben op 06-05-2016 19:00 |
06-05-2016 19:29:13 | ||
---|---|---|
jacokran
|
Volgens mijn informatie rijdt er geen 3100 komend weekeinde. Ik heb daar gisteren nog een aantal zaken voor moeten regelen |
06-05-2016 19:34:57 | ||
---|---|---|
michaben
|
De 3100 staat gewoon in de dienstregeling van Shl naar Ut, kerende op zichzelf op spoor 14. |
07-05-2016 20:50:28 | ||
---|---|---|
Gekko123
|
In de praktijk blijkt de 3100 gewoon niet te rijden tussen Ut en Shl, wat ook strookt met de informatie die staat bij de informatie over de werkzaamheden tussen Ut en Asd/Shl van dit weekend. Ook als ik een reis plan morgenmiddag van Ut naar Shl morgenmiddag rond kwart voor 2 vervalt het reisadvies van de 3144 (die er nog wel in staat). Duidt er waarschijnlijk op dat de 3100 er tussendoor was geglipt en op basis van het dagplan alsnog niet rijdt. |
07-05-2016 21:45:51 | ||
---|---|---|
michaben
|
Reisinformatie is een beetje tegenstrijdig, op http://www.ns.nl/reisinformatie/grote-werkzaamheden/werkzaamheden-op-en-rond-utrecht-centraal.html staat duidelijk dat er 2 intercity's Ut - Shl zouden rijden, terwijl http://www.ns.nl/reisinformatie/actuele-situatie-op-het-spoor beweerd dat er geen rechtstreekse intercity's zouden rijden. Blijkbaar is dat laatste een last-minute toevoeging, want de treinen staan wel in de reisplanner, maar zijn allemaal opgeheven. Treinen die vanwege werkzaamheden gepland niet zouden rijden staan niet in de reisplanner, dus moet men de 3100 er op een later tijdstip uitgeknikkerd hebben, zonder alle reisinformatie aan te passen. |
07-05-2016 22:00:08 | ||
---|---|---|
Totreintje
|
En dit reisadvies zegt juist het volgende: Schiphol Airport-Breukelen-Utrecht C-Rhenen/Ede-Wageningen Wanneer zaterdag 7 en zondag 8 mei Oorzaak door werkzaamheden Advies U kunt gebruikmaken van de gewijzigde dienstregeling en/of bussen Gewijzigde dienstregeling: Het hele weekend rijden er tussen Schiphol Airport-Utrecht Centraal geen rechtstreekse Intercity's Zondag tot 12.00 uur rijden er tussen Amsterdam Centraal-Utrecht Centraal twee in plaats van vier Intercity's per uur |