Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina): FLIRT 3 (Arriva) |
05-11-2017 09:51:04 | ||
---|---|---|
JeroeNL
|
QuoteOm helderheid op te brengen. Op 15 oktober 2017 heeft Strukton Arriva Flirt 458 en Flirt 550 via Venlo naar PCW in Wegberg overgebracht. Op 20 oktober 2017 heeft Strukton in de middag Arriva Flirt 550, 551 en 552 overgebracht van Viersen naar Venlo. Deze drie zijn vervolgens in de avond van Vl naar Amf overgebracht. |
08-11-2017 19:48:02 | ||
---|---|---|
ToH
|
Hier een filmpje van een Arriva FLIRT-III door het Duitse Gütersloh die toelatingsritten doet. https://youtu.be/gD1W6vehykc |
20-11-2017 19:57:26 | ||
---|---|---|
umbusko
|
Vandaag zat ik voor het eerst sinds langere tijd weer eens in een Flirt van Arriva. De omroep is verbeterd, maar nog niet perfect. Eerder was het probleem dat wel correct "uitstappen links" of "uitstappen rechts" omgeroepen werd, maar op het scherm de bijbehorende pijl altijd de verkeerde kant op wees. (Of net andersom, dat weet ik niet meer zeker. In ieder geval matchten pijl en omroep niet.) Vandaag ging het in eerste instantie wel goed, alleen werd dat dan steeds bedorven doordat vlak voor het opengaan van de deuren een extra omroep kwam met de mededeling "Let op! Uitstappen links/rechts" en dan steeds het verkeerde. %08% Dit ging zo bij alle zeven stations die ik gereisd heb. Een voorbeeldje: Sittard, aankomst op spoor 2b (links) - "Sittard. Station Sittard. Uitstappen links." Op het scherm wordt netjes een pijl naar links getoond. - Na tot stilstand te zijn gekomen: "Let op: uitstappen rechts!" De pijl op het scherm blijft staan, en de deur links gaat na het gebruikelijke gepiep en het uitschuiven van de treeplanken open. Verder viel me op dat op de cabine van het toilet informatie was aangebracht over de naam die op de trein prijkt. In dit geval was dat Kasteel Hoensbroek. Tot slot nog iets wat ik heel jammer vond: dat de twee klaptafeltjes recht en schuin voor me geen horizontale stand meer kenden, maar alleen nog een verticale stand omhoog (ingeklapt) en een verticale stand omlaag (een hoek van 180 graden dus). Hele mooie tafeltjes, maar zo heb je er natuurlijk helemaal niks aan... |
23-11-2017 14:38:09 | ||
---|---|---|
jg64
|
In Mt is zojuist Flirt 454 bestickerd en heet nu officieel: Zuid-Limburgse Stoomtrein Maatschappij. |
23-11-2017 14:40:58 | ||
---|---|---|
martijn
|
Bestickerd als in wat letters op de gebruikelijke plek of wat uitgebreider? |
23-11-2017 14:57:07 | ||
---|---|---|
jg64
|
Quote Op de gebruikelijke plek inderdaad. Past net. |
23-11-2017 15:19:37 | ||
---|---|---|
mren
|
Dan moeten ze die onterechte spatie ook maar uit de naam halen |
23-11-2017 21:26:08 | ||
---|---|---|
jeanne
|
Voor wie graag een plantekening van de nieuwe „Wandelbarer Innovativer Nahverkehrs-Kurzzug“ (WINK) wil hebben moet deze hier bij http://www.bahnonline.ch/bo/wp-content/uploads/2017/11/WINK-Arriva-Typenzeichnung_Stadler-Rail-Group_22-11-17.pdf maar downloaden. Jeanne Kok |
23-11-2017 21:27:36 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Wel geinig dat er NoordNed Arriva in wordt vermeldt Choo choo..... |
24-11-2017 06:41:25 | ||
---|---|---|
Jan-Mark
|
Filmpje van de 550 te Minden: https://www.youtube.com/watch?v=OarS6d56SOc. Opvallend is dat het optrekgeluid duidelijk anders is, ik neem aan dat dat verschilt door de spanning op de bovenleiding? |
24-11-2017 09:36:29 | ||
---|---|---|
koekje
|
Nee zo klinkt deze in Nederland ook: https://www.youtube.com/watch?v=YqnPVbh2p4E Zit een andere omzetter in voor de verschillende voltages op de bovenleidingen. De Duitse (RE19) variant klinkt ook een stuk beschaafder dan de mono-courante FLIRT's in NL. |
27-11-2017 18:46:23 | ||
---|---|---|
martijn
|
Quote En vanbinnen is het stel ook wat aangepast. 2 December is de officiële presentatie. Zo is op de FB-pagina van de ZLSM te zien: https://www.facebook.com/miljoenenlijn/?hc_ref=ARSz4_EWNBk-1UE3opjXsKVFy5UJvV7AaKHTQGVoKQwejpP7HDVExwSUZLHtSpquUo4&fref=nf |
14-12-2017 13:04:29 | ||
---|---|---|
jorgo
|
Opvallend is dat de Limburgse Flirt-III in tegenstelling tot de tweetjes maar één deur per bakzijde bezit. Niet handig. Een groot probleem van de GTW is de gebrekkige doorstroming richting de ene deur, met name rondom het toilet. |
14-12-2017 17:33:21 | ||
---|---|---|
DingeZ
|
Dat is omdat ie alleen voor de sneltreindiensten gemaakt is, namelijk (Luik -) Mt - Vk - Hrl - Ahbf. Voor de Maaslijn komen ook drietjes, maar die hebben wel twee deuren per bak. Laatst bewerkt door DingeZ op 14-12-2017 17:33 |
14-12-2017 19:35:24 | ||
---|---|---|
Trainplaza
|
Quote Is het niet gewoon de bedoeling om de FLIRT's voor de Maaslijn te mixen met de huidige FLIRT-II stellen? Dan ben je nota bene flexibeler in je inzet. Het lijkt me niet dat de tweetjes en de (maaslijn) drietjes onderling heel erg verschillend zijn |
14-12-2017 21:48:16 | ||
---|---|---|
umbusko
|
Quote Die redenering volg ik niet. Een sneltrein vervoert toch ook reizigers? En die willen toch ook snel in- en uitstappen? |
14-12-2017 21:51:51 | ||
---|---|---|
thom
|
Maar minder stops dus minder vaak het instap proces waarbij een sneltrein op de meeste stations ook wat langer stilstaat. Een balkon achterwege laten levert ook weer 8 zitplaatsen op. |
14-12-2017 21:55:38 | ||
---|---|---|
dennistd
|
QuoteWaarom heeft een SLT veel meer deuren dan een ICNG? |
14-12-2017 21:59:50 | ||
---|---|---|
umbusko
|
Hm, vooruit. Vraag ik me alsnog af op dat op de Heuvellandlijn wel praktisch is (met toch relatief korte afstanden), maar ik snap het idee. |
15-12-2017 08:38:46 | ||
---|---|---|
abbm
|
GTW heeft nu ook maar één deur per bak en die rijden ook op zowel stop als sneltrein op de HLL |
15-12-2017 08:59:42 | ||
---|---|---|
aarclay
|
En op de Maaslijn worden de nieuwe FLIRT's voorzien van drie deuren per bak heb ik begrepen. En dikke terecht natuurlijk met die mensenmassa's. Choo choo..... |
15-12-2017 11:38:11 | ||
---|---|---|
dennistd
|
Met drie deuren ga je wel heel veel zitplaatsen inleveren, zeker omdat je ook al teruggaat van een 3-2 naar 2-2 opstelling. Dan mag je zeker de helft er wel bij gaan doen in lengte. |
15-12-2017 11:56:21 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Drie reizigers deuren per bak van een Flirt lijkt me constructief niet toe te passen binnen het huidige ontwerp. Het tast de structuur van je bak teveel aan en de ruimte tussen de deuren is nauwelijks voor zitplaatsen bruikbaar. Bij een bak met twee deuren zoals die er nu zijn kunnen die deuren niet of nauwelijks naar de uiteinden van de bak verplaatst worden gezien rest van de constructie ( draaistel voornamelijk) . en een deur tussen de bestaande in verslap je constructie behoorlijk wat om dat op te vangen een geheel andere opbouw vergt ( en zwaarder maakt). |
15-12-2017 12:01:23 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Dat is inderdaad opvallend aan daar zat ik ook aan te denken, ik zal het nog eens navragen. Want ook hier trek ik mijn twijfels bij. Zes deuren verspreid over drie bakken lijkt mij logischer. Choo choo..... |
15-12-2017 12:07:37 | ||
---|---|---|
Berk24
|
Een nadeel van extra deuren is dat een setje extra deuren (dus één deur aan iedere zijde), zo'n 16 zitplaatsen kost. Dus bij een tweebaks Flirt zijn kosten vier deuren per zijde 32 zitplaatsen, ten opzichte van twee deuren per zijde. Bij een driebaks Flirt kosten zes deuren per zijde 48 zitplaatsen, ten opzichte van drie deuren per zijde. Dat zijn toch wel aardig wat zitplaatsen. Dus ik begrijp wel dat de Flirt-treinen die een langere afstand rijden, zoals tussen Zwolle-Enschede slechts één deur per bak, per zijde hebben. Dat zou voor de LIMAX niet anders zijn. Gewoon vanwege meer zitcapaciteit minder deuren. Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
15-12-2017 13:02:28 | ||
---|---|---|
mdj
|
Uiteraard is geen deuren nog beter voor de zitplaatscapaciteit.... Bij twijfel: gebruik beton. |
15-12-2017 13:08:35 | ||
---|---|---|
treinjoop
|
Quote Dat is in het geval van Zl - Es een vergissing geweest. De rijtijden zijn al krap en het in- en uitstappen door het lage aantal deuren ook. Ga maar eens kijken bij een willekeurig station tijdens de spitsuren. Daarnaast gaatt deze vergelijking niet op met waar het hier over gaat. De afstand Zl - Es mag dan lang zijn, het blijft een Stoptrein. LIMAX wordt een Sneltrein en heeft in verhouding uiteindelijk veel minder tussenstops. Het wordt immers technisch een aparte serie dus dan kun je het aantal deuren afstemmen op het type treindiensten. De variant voor de Maaslijn krijgt wel twee deuren per pak/zijde en die kan Arriva desgewenst ook inzetten in Zuid-Limburg, evenals de huidige tweetjes. Doe maar gek, want je bent al normaal genoeg. |
15-12-2017 13:33:30 | ||
---|---|---|
hw1969
|
Nee, drie deuren per stel, net als de drietjes voor de treindienst naar Aachen (tenzij de plannen toch gewijzigd zijn na de bieding). Laatst bewerkt door hw1969 op 15-12-2017 13:48 |
15-12-2017 14:11:50 | ||
---|---|---|
jorgo
|
Quote Ja, maar dat stelde ik juist als probleem. Het veroorzaakte, bij de drukste Veoliatreinen op de HLL, aanmerkelijke vertragingen, is mijn ervaring. Het gedrang langs het toilet omdat er verder in de bak geen deur meer is, in combinatie overigens met de klapstoeltjes naast het toilet waar men ook in de spits gewoon op ging zitten. En dan nog wat vouwfietsen erbij. Overigens, als ik de nieuwe Rail Magazine goed begrijp komen er inderdaad twee versies van de drietjes: de multicourante, met drie toegangen per treinstelzijde, en de monocourante, met vijf per treinstelzijde (niet zes). Wellicht dan één deur in de middenbak. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
15-12-2017 15:40:06 | ||
---|---|---|
MetroRET
|
Op eerdere tekeningen zag je 5 deuren per stel (de middelste bak slechts 1 balkon met deuren). |
15-12-2017 16:01:43 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Quote Helaas heeft Syntus niet geleerd van de fouten uit het verleden. Hetzelfde probleem speelde immers met de Linten in de Achterhoek. Daar heeft men op een gegeven moment op de drukste treinen de Linten vervangen door Buffels omdat die - dankzij meer deuren- de rijtijden beter haalden %05% |
15-12-2017 16:39:10 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Quote In Scandinavië is dat niet ongebruikelijk! De Deense IC3-stellen (3 bakken, diesel) moet het doen met slechts twee deuren per zijde. De deuren in de kopbakken zitten in de buurt van de middenbak, de middenbak zelf heeft helemaal geen deuren. Ter compensatie zijn de balkons en de deuren zelf wel wat breder t.o.v. Nederlands enkeldeks IC-materieel. |
15-12-2017 19:14:52 | ||
---|---|---|
BusNL
|
In Zwiterland hebben we de Stadler Spatz, en dichterbij, hebben we trams zonder deuren in een bak. Maar we gaan wel een beetje offtopic zo geloof ik. |
15-12-2017 19:40:36 | ||
---|---|---|
mren
|
Of zoals de Avenio in het Haagse een asymmetrische indeling. en |
19-12-2017 18:25:11 | ||
---|---|---|
umbusko
|
Quote Dit probleem lijkt inmiddels verholpen te zijn: de 32400 waar ik vanmiddag inzat had er geen last meer van (al moet ik zeggen dat ik niet naar de pijlen gekeken heb; de omroep klopte in ieder geval en corrigeerde zichzelf ook niet meer (foutief)). |
19-12-2017 20:20:08 | ||
---|---|---|
hellfire
|
Nee, hoor. Vandaag ook weer gehoord: "Uitstappen links" (pijl naar rechts) en later: "Let op! Uitstappen rechts." Er zijn enkele stellen waar het wel goed gaat, maar de rest niet. |
19-12-2017 21:06:48 | ||
---|---|---|
mvd
|
Het duurt even voordat alle stellen een update hebben gehad. Ook de computeromroep heeft er lang ingezeten bij diverse stellen. Iech kom gelökkig oet Mestreech! |
20-12-2017 12:15:56 | ||
---|---|---|
abbm
|
Is nu nog steeds een computeromroep, alleen sterk verbeterd en de nieuwe Limburgse stem eroverheen. |
06-01-2018 09:19:25 | ||
---|---|---|
broek53
|
De stand van zaken rond de multicourante stellen ben ik enigszins kwijt. Welke zijn er nu al en zijn die al aan Arriva geleverd, of wordt er nog steeds door Stadler getest? |
06-01-2018 09:34:14 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Op het duitse Drehscheibe zag ik van de week een item waarbij men 3 stellen had gesignaleerd bij testritten de 550 ,551 en 552. Zie : https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?004,8421742 |
10-01-2018 20:15:24 | ||
---|---|---|
hw1969
|
Klopt. Ik heb mijn post gebaseerd op oude informatie. De stellen voor de Maaslijn hebben inderdaad 5 deuren. |
13-01-2018 17:24:52 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
De tot nu toe afgeleverde meersysteem Flirts van Arriva zijn na diverse testen in Duitslandd kennelijk weer terug in Nl. Er staan er in ieder geval drie op een rij op Amfge. Opvallend wel dat ze onder de draad vandaan zijn gezet. |
13-01-2018 18:45:50 | ||
---|---|---|
Henk1619
|
Die zijn gisterenavond door Strukton van Hz naar Amf gebracht. |
25-07-2018 16:36:19 | ||
---|---|---|
rolandrail
|
Stellen 556 en 557 zijn onderweg: https://www.flickr.com/photos/wouterder/28741764617/ Rolandrail is verhuist van .net naar .nl |
25-07-2018 20:23:06 | ||
---|---|---|
wouterder
|
Nog voor de statistieken: vorige week (18-07) zijn de 554, 550 en 551 overgebracht naar Amf. Als het goed is zijn nu de 550 - 552, 554, 556, 557 geleverd? Laatst bewerkt door wouterder op 26-07-2018 02:17 |
25-07-2018 23:11:22 | ||
---|---|---|
edward
|
En waar komen deze stellen vandaan? |
26-07-2018 00:29:50 | ||
---|---|---|
wouterder
|
Ik neem aan de Stadler fabriek in Siedlce (PL). Laatst bewerkt door wouterder op 26-07-2018 00:30 |
01-08-2018 21:23:38 | ||
---|---|---|
stefanvdw
|
Quote Heb vanmiddag in Hrl de 550 tot en met 555 zien staan. Edit: n.a.v. bericht @limbotrein nummers gewijzigd, betreft 550-555 (heb ze op film). Laatst bewerkt door stefanvdw op 02-08-2018 10:01 |
02-08-2018 06:23:52 | ||
---|---|---|
diesels
|
De 555 heeft een paar dagen te Zlge gestaan maar verder is die vrij anoniem geweest. |
02-08-2018 07:03:02 | ||
---|---|---|
mdeen
|
Vergeten te melden, ook in het opvallende dingen topic, maandag rond 13:30 3 stadler FLIRTS (3 stellen, een mix van 2-tjes en 3-tjes) zien rijden over de overweg in de Roermondseweg in Haelen in richting Roermond. |
02-08-2018 08:26:59 | ||
---|---|---|
limbotrein
|
Arriva flirt 3 550+551+552+553+554+555 staan al sinds dinsdag in Heerlen |
02-08-2018 10:01:22 | ||
---|---|---|
stefanvdw
|
Klopt betreft stellen 550 tot en met de 555 inderdaad, heb typfout in mijn vorige bericht even aangepast (heb de stellen inclusief nummers gefilmd). |
21-09-2018 16:46:36 | ||
---|---|---|
giuseppe
|
Vandaag stonden er 3 gekoppelde treinstellen in de bundel van Schaarbeek. |
09-11-2018 20:52:09 | ||
---|---|---|
spurt2244
|
Op WhatsApp gelezen dat deze week een Arriva Flirt de eerste proefritten heeft gedaan in België tussen Halle en Doornik. Verder gaat de samenwerking stroef en moeizaam. -België weigert de Arriva treinen. -Nederland gaat de oude Breaks volgende week onderzoeken. Als je media moet geloven heeft België zo ongeveer een oorlogsverklaring uitgegeven. https://www.1limburg.nl/drielandentrein-onveilig-nederlands-materieel-deugt-niet https://www.nrc.nl/nieuws/2018/11/08/spooroorlog-dreigt-wegens-verbinding-maastricht-luik-a2754571 |
09-11-2018 21:11:59 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
België weigert de treinen omdat ze geen ETCS hebben, wat al jaren een vereiste is voor nieuw materieel dat in België wordt toegelaten. |
09-11-2018 22:57:14 | ||
---|---|---|
selivio
|
Als er nog 1 ding nou niet vreselijk ingewikkeld is in een modulaire Europees georiënteerde trein zoals een FLIRT, is t wel het inbouwen van ETCS.... Zal uiteindelijk wel weer een geldkwestie zijn%03% |
09-11-2018 23:18:49 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Er speelt helaas heel veel in dat dossier en er zijn kennelijk veel informele dwarsverbanden tussen bedrijven en (semi-) overheid, naast denk ik frustratie door andere dossiers. Was het maar zo simpel dat een onafhankelijke instantie een nieuw treinstel enkel moet beoordelen op toelating op het Belgische netwerk.%04% |
09-11-2018 23:45:29 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Quote Mijn vermoeden: Arriva heeft tegen Stadler gezegd "doe ons 3 FLIRTs die kunnen rijden op Luik - Maastricht - Heerlen - Aken". Stadler heeft gezegd "oké", en is gaan kijken wat ze daarvoor nodig hebben: ATB, PZB, TBL1+, 1,5 kV/3kV, 15 kV... en hebben daarvoor een offerte uitgebracht. Het regeltje in de Belgische wetgeving dat ETCS verplicht is voor alle nieuw te registreren voertuigen, is daarbij misschien over het hoofd gezien. Vervolgens zijn de treinen gebouwd en afgeleverd, en komt men erachter dat DVIS of de NoBo niet akkoord gaat met een ETCS-loos voertuig. Ik vermoed dat vervolgens Arriva op de hoogte is gesteld, en daarna de provincie Limburg als opdrachtgever. Daarna is er een lobby op gang gekomen om de boel toch maar toe te laten, want prestigeprojectje van de provincie, enzovoorts. De eindoplossing zal wel zijn dat de Limax-FLIRT's alsnog van ETCS voorzien gaan worden. Wie dan voor de kosten opdraait... Joost mag het weten. |
09-11-2018 23:50:24 | ||
---|---|---|
mren
|
Quote Is pas vanaf 2025 verplicht en Arriva heeft gezegd dat te zullen halen. |
10-11-2018 00:41:43 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Quote De 2025-regel geldt voor bestaand materieel. Voor nieuw materieel, dat besteld is vanaf 1-1-2012 of dat vanaf 1-1-2015 in dienst wordt gesteld, is ETCS al verplicht. Dat is bijvoorbeeld terug te lezen in dit Koninklijk Besluit uit 2014: http://www.ejustice.just.fgov.be/mopdf/2014/08/12_1.pdf (pagina 58). Daar staat: Quote In het geval van Limax geldt dat er in de regio Luik al ETCS actief is, dat dat niet als kort grensoverschrijdend verkeer geldt (dat zou tot Visé zijn), en dat het treinstel na die datum is besteld. Er is dus geen reden voor een ontheffing. Misschien staat het er nog wel vaker, maar het is een document van 360 pagina's waarin de zoekfunctionaliteit maar beperkt werkt. Laatst bewerkt door AlexNL op 10-11-2018 00:43 |
10-11-2018 11:24:31 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Dat is niet zo'n gekke kwestie als je weet wat een ETCS installatie kost... |
10-11-2018 11:27:51 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
|
Vertel? Het liefst met een vergelijkend warenonderzoek. |
10-11-2018 17:25:52 | ||
---|---|---|
treinfan
|
https://www.spoorpro.nl/goederenvervoer/2017/12/12/eu-trekt-32-miljoen-uit-voor-inbouw-ertms-in-goederenlocomotieven/ heeft het over 72 miljoen voor 300 locomotieven, dus dat komt neer op iets meer dan 2 ton per trein. |
10-11-2018 20:24:47 | ||
---|---|---|
yappa
|
Dat klinkt wel aardig, maar een heel groot deel van de kosten zit in de eenmalige ontwerp en toelatingsfase. Het eerste treinstel is schreeuwend duur, die daarna is wel te overzien. Voor een vloot SLT of goederenlocs is zo’n investering, gedeeld over het aantal treinen waarschijnlijk enkele tonnen per stuk, maar voor 8 tricourante stellen gaat dat aardig in de papieren lopen en wordt het een veelvoud daarvan. En al helemaal omdat die toelating in dit geval x3 gaat. |
10-11-2018 21:49:12 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Maar de FLIRT is een bestaand model, en er rijden al met ETCS uitgeruste FLIRTs in Nederland en Duitsland: die van Abellio en Eurobahn. De engineering is al gedaan. |
10-11-2018 21:54:44 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Tsja maar we weten ook van de HSL dat de ene ETCS de andere niet is en dat het in combinatie met de ene infra wel kan werken en met de andere infra niet. Bombardier is nog steeds aan het engineeren van ETCS voor de HSL %03% |
10-11-2018 22:15:10 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Ik meen dat Stadler ETCS installaties van Siemens gebruikt ( in ieder geval de beide types die Keolis en Abellio gebruiken die de Nederland / Duitse grens passeren). Voor de Limax moet er dan een STM voor TBL1+ bij komen. Maar ik denk dat Siemens die combinatie nog niet heeft ontwikkeld. Kan iemand dat bevestigen dan wel ontkennen? |
10-11-2018 22:29:12 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
En de Desiro ML dan? |
10-11-2018 23:06:39 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Ik denk toch dat die geen STM voor ATB en PZB heeft? |
10-11-2018 23:20:37 | ||
---|---|---|
jeanne
|
Stadler heeft dit jaar AngelStar, een joint venture met MerMec uit Italië, opgericht om niet langer afhankelijk te zijn van andere partijen voor beveiligingssystemen als ETCS. Het zit nog in de ontwikkelingsfase en er lopen in Zwitserland tests ook voor het automatisch laten rijden van treinen. Jeanne Kok |
10-11-2018 23:40:26 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Quote De Desiro ML is inderdaad niet voorzien van ATB en PZB, maar dat lijkt me niet relevant. Het principe achter het systeem met een EVC (ERTMS Vital Computer) en een STM (Specific Transmission Module) is dat deze van elkaar zijn losgekoppeld. Als een trein in een extra land moet kunnen rijden, is het mogelijk om een extra STM 'in te prikken' zonder dat het de kern van de trein raakt. (Afgezien van het inladen van nieuwe software, en mogelijk extra knoppen en lampjes in de cabine schroeven). De Desiro ML kan overweg met Memor-Krokodil, TBL1+ en ETCS Level 1. De treinen zijn gebouwd door Siemens en ook de ETCS-installatie aan boord van de trein is geleverd door Siemens (Trainguard 100). TBL1+ is echter ontwikkeld door Alstom, en het is dan ook Alstom dat de benodigde modules heeft geleverd om TBL1+ te laten werken in de Desiro-treinstellen van NMBS. In het geval van de FLIRT, een moderne trein die pas een paar jaar rijdt, lijkt het me dat er hoe dan ook een EVC aanwezig is. Op dit moment zijn er een STM-ATB, een STM-PZB en een STM-TBL1+ aangesloten op die EVC, waarmee de trein in de beoogde landen kan rijden. De hardware en software die benodigd is voor ERTMS L1/L2 is echter niet aanwezig, waardoor deze trein niet door de Belgische toelating komt. Een upgrade naar ETCS zal niet zo eenvoudig zijn als een bitje omgooien, maar ik kan me niet voorstellen dat de trein 'opnieuw gebouwd moet worden'. |
11-11-2018 00:06:50 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Het grootste obstakel is ook om dat alles met elkaar te laten samenwerken ( athans dat het elkaar niet tegenwerkt) en dan door de goedkeuringen te krijgen. Omdat dat niet simpel is en snel gaat kan ik goed begrijpen dat men eerst het stel zonder ETCS had willen inzetten. Maar omdat dat volgens de Belgische regelgeving met nieuw gebouwd materieel niet mag dan maar de zwarte piet van het nog niet kunnen starten van de volledige treindienst naar België te schuiven is niet erg netjes in mijn ogen. |
11-11-2018 12:15:37 | ||
---|---|---|
phantom
|
Als België aan het begin van het tot stand komen van de overeenkomst voor deze treindienst akkoord is gegaan met het rijden zonder ETCS om zo toch snel een treindienst te hebben en dat in de loop der tijd die ETCS zou worden geregeld. En dat nu veranderd in een harde eis,alles erop en erin incl ETCS of je kom t er niet in,dan is België hier zelf smerig bezig. Dan vraag ik me af waarom ? Samenwerking tussen NL en B zijn toch altijd wel behoorlijk geweest,bijvoorbeeld iets gedogen zoals varkensneuzen zonder correcte verlichting op het front van de trein is lang geen issue geweest en werd gedoogd door NL en gebruikt door B. Als je enkel op dat voorbeeld al zolang mocht rijden met niet kloppend mat wat je dus heeft gescheeld in de portemonnee,waarom ga je nu dan zo dwars liggen ? Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
11-11-2018 14:31:01 | ||
---|---|---|
bnv
|
Quote Laatst bewerkt door bnv op 11-11-2018 14:31 |
11-11-2018 15:36:05 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Quote Limax is een project van Arriva en de provincie Limburg. NMBS is in deze een onderaannemer van Arriva (voor personeel en vergunning), ze zijn verder geen deelnemer in het project. De materieelkeuze is ook iets van Arriva, hier zal NMBS niet tot nauwelijks bij betrokken zijn geweest. NMBS en Infrabel gaan niet over de toelating van materieel, dat ligt bij DVIS. Het is DVIS die 'njet' zegt, omdat het materieel niet voldoet aan de wettelijke eisen omtrent treinbeveiliging. Dat zijn eisen die vele jaren geleden al zijn vastgelegd in een Koninklijk Besluit (zie eerdere links), er is dus geen sprake van een Belg die ineens terugkrabbelt. Quote Wat ik heb begrepen van onze zuiderburen (https://www.hgbtf.net/viewtopic.php?p=241228#p241228) is dat het emplacement van station Luik al is uitgerust met ETCS level 1. Laatst bewerkt door AlexNL op 11-11-2018 15:36 |
11-11-2018 22:32:42 | ||
---|---|---|
wouterder
|
Quote Heeft deze MS Flirt geen ATB-NG? Meen dat de tweedelige versie ATB-NG heeft ingebouwd gekregen. Als deze dat ook heeft, dan heeft deze ook geen ATB-STM, want die is er (nog) niet voor NG. |
11-11-2018 22:44:46 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Hoe het ook zij, de Limax-FLIRT is bedoeld voor inzet op een bepaald gebied en daarvoor heeft Stadler een trein gebouwd die om zou moeten kunnen gaan met alle beveiligingssystemen die op die specifieke route aanwezig zijn. Hierbij heeft iemand een flinke inschattingsfout gemaakt ('ETCS is niet verplicht zolang het niet op de infra ligt'), of gehoopt dat er middels wat diplomatie een ontheffing zou komen voor de verplichting om nu al ETCS in te bouwen. Afgaande op dit citaat is de trein 'ETCS-ready', maar is de hardware en software benodigd voor het rijden met ETCS nog niet aanwezig: Quote Bron: De Standaard, 10 november 2018, http://www.standaard.be/cnt/dmf20181109_03930730 |
20-11-2018 11:57:04 | ||
---|---|---|
logis016
|
Weet iemand wanneer er testritten "onder de draad"gemaakt worden tussen LG-HZ? |
20-11-2018 13:56:06 | ||
---|---|---|
Trainplaza
|
Quote De spanningssluis wordt pas 5 dagen voor aanvang van de nieuwe dienstregeling opgeleverd. Eerder dan dat dus in ieder geval niet. |
20-11-2018 14:06:05 | ||
---|---|---|
logis016
|
Quote Bedankt voor de informatie. Lijkt mij kort dag voor de ingebruikname, c.q. optimistisch gedacht%03% |
20-11-2018 14:54:21 | ||
---|---|---|
Trainplaza
|
Quote Dat is heel kort inderdaad... Het project hoeft maar een week vertraging op te lopen, en anders kan Arriva niet per 9 december al beginnen met rijden. Maar uit eindelijk is Arriva afhankelijk van de aannemer die de spanningssluis maakt, dus voor hen is het ook maar afwachten. |
03-12-2018 19:19:17 | ||
---|---|---|
spurt2244
|
Drielandentrein ging al niet naar België en voorlopig ook niet naar Duitsland https://www.1limburg.nl/drielandentrein-voorlopig-alleen-door-nederland?context=topstory |
03-12-2018 19:24:34 | ||
---|---|---|
henri1972
|
Het zal ook eens een keer in één keer goed gaan tegenwoordig!!! |
03-12-2018 22:19:29 | ||
---|---|---|
sik214
|
Gelukkig heeft Arriva nog wat stellen in het noorden met de Duitse beveiliging. Aangezien er toch niet tot Leer gereden wordt, zouden die best op Heerlen-Aachen ingezet kunnen worden. Altijd beter dan verbussen…! |
03-12-2018 22:21:49 | ||
---|---|---|
abbm
|
En dan? Vallen er ritten uit in het noorden? |
03-12-2018 22:57:54 | ||
---|---|---|
sik214
|
Theoretisch zou er toch over moeten zijn sinds de inkorting van de dienst op Leer?? |
04-12-2018 01:52:35 | ||
---|---|---|
huibz
|
Valt tegen. Voor Weener-Leer vv heb je maar één stel nodig. |
04-12-2018 06:18:07 | ||
---|---|---|
MetroRET
|
Kan je dat stel gebruiken om Hrl - Hz v.v. mee te pendelen |
04-12-2018 07:03:50 | ||
---|---|---|
broek53
|
2 stellen dan, want losse GTW-diesels mogen in het zuiden niet rijden. |
04-12-2018 09:17:47 | ||
---|---|---|
jeanne
|
En, die moeder van dochter Arriva, heeft die echt niets meer voorradig? ‘T is een dossier waar de zaken in ieder geval niet goed genoeg door dacht lijken te zijn of veel te rooskleurig in geschat, in de trant van appeltje-eitje, ook meede gezien de problematiek rond de Belgische toelating. Jeanne Kok |
04-12-2018 10:28:00 | ||
---|---|---|
geert
|
QuoteLijkt me wel tussen Hrl en Hz, is toch destijds voor DM 90 ook ingericht voor slechte detectie (en ATB NG)? |
04-12-2018 10:50:37 | ||
---|---|---|
broek53
|
ja, dat is waar, althans: er liggen tussen Heerlen en Landgraaf assentellers als ondersteuning van de spoorstroomlopen (en er zit ATB EG), Landgraaf richting de Bundesrepublik heeft alleen assentellers en ATB NG. |
04-12-2018 11:36:58 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
QuoteAls je de DB bedoeld, die zit zelf in zwaar weer. Bovendien is de DB voornemens afscheid te nemen van Arriva. Dick van den Hoven |
04-12-2018 12:35:23 | ||
---|---|---|
aarclay
|
Quote Ik verwacht niet dat de DB als moederbedrijf zelf materieel beschikbaar zou hebben die van ATB en PZB voorzien is, én een toelatingsprocedure in Nederland en België heeft gehad. Of iets ter vervanging in het noorden als je daar met stellen zou schuiven. De optie om wat D-GTW te onttrekken uit het noorden lijkt me nog het meest voor de hand liggend. Maar dat zijn er maar een paar. Misschien als je het inkort tot Heerlen, dat je nog een lijntje op kan zetten. Maar het is dan kantje-boord. Voor zover ik weet zijn er 8 D-GTW's van Arriva toegelaten in Duitsland. Laatst bewerkt door aarclay op 04-12-2018 12:41 Choo choo..... |
04-12-2018 13:35:04 | ||
---|---|---|
hellfire
|
Quote Je zou verwachten dat ze de dieselstellen (643.2) die tot voor kort naar Heerlen reden daarvoor zouden kunnen inzetten. |
04-12-2018 13:44:23 | ||
---|---|---|
jeanne
|
Wat er tot nu toe reed is toch ook nog een korte tijd bruikbaar als als er een wil is. Kennelijk is die er niet mogen we nu concluderen. Ja, de DB wil afscheid nemen van haar dochter Arriva omdat ze in verband met het bereiken van haar investeringsplafont geld nodig hebben, maar dat ontslaat haar niet van de verplichtingen goede moeder te zijn. Geeft alleen maar aan dat, de handel in consessies = handel in schaarste is. Heeft nagenoeg niets met de klant, de reiziger, te maken. Jeanne Kok |
04-12-2018 15:24:50 | ||
---|---|---|
logis016
|
Quote Helaas worden mijn verwachtingen bewaarheid. Maar eigenlijk kan je je er ook niet meer over verbazen,meestal gaan deze internationale projecten niet van een leien dakje. Wel ontzettend zonde voor de passagiers die al sinds afgelopen weekeinde op vervangend busvervoer aangewezen zijn. Het feestje ter gelegenheid van de ingebruikname van de 3- Landentrein gaat wel door op Aachen Hbf. Ik ben benieuwd met welk vervoersmiddel de genodigden daar dan arriveren... |
04-12-2018 16:03:39 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
QuoteGoed mogelijk dat die al ingepland zijn voor een andere concessie. Dick van den Hoven |
04-12-2018 17:31:30 | ||
---|---|---|
j.jager
|
QuoteVan onze huidige vloot zijn er 11 met de Duitse pakket, onderverdeeld in 7 3tjes en 4 2tjes. Laatst bewerkt door j.jager op 04-12-2018 17:32 |
04-12-2018 17:48:04 | ||
---|---|---|
Berk24
|
Was het niet dat in Noord-Nederland de treinen in de spits overvol waren? Dan lijkt mij niet handig om één of zelfs twee stellen te onttrekken uit de reguliere diensten. Tijdelijke inzet van de Euregiobahn-talent was de meest logische oplossing geweest, maar ik vrees dat door reizigersgroei op de Ringlijn-Aachen je de Euregiobahn-talents al kwijt bent aan de Ringlijn Aachen. Ook daar wil men natuurlijk geen langdurige onttrekking van één of twee stellen uit de reguliere diensten. Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
Deze forumdiscussie is gekoppeld aan de RailWiki.nl pagina): FLIRT 3 (Arriva) |