13-02-2016 17:48:06 | ||
---|---|---|
marciekemp
|
Met zijn unieke uitstraling is dit -in 1954 gebouwde en in 2008 volledig gereviseerde- treinstel een parel voor het historisch erfgoed. Treinstel de Kameel is een geliefde verschijning op het spoorwegnet en dat willen we zo houden. Maar om dit zo te houden is het nodig dat het treinstel regelmatig ritten maakt over het Nederlandse spoorwegnet om zo in een goede conditie te blijven, op het moment is dit niet zo en ook de verwachte toekomstige inzet is onvoldoende om dit te garanderen. Daarom is er vanuit de mensen die veel met de Kameel bezig zijn een petitie gestart om ervoor te zorgen dat dit treinstel ook in de toekomst voldoende ingezet zal gaan worden en dat dit prachtige en unieke stel niet van het Nederlandse spoorwegnet zal verdwijnen. De petitie kan getekende worden op deze link: https://kameelophetspoor.petities.nl Alvast bedankt! Laatst bewerkt door moderator op 13-02-2016 20:39, reden: Titelfix Machinist NSR |
13-02-2016 20:22:26 | ||
---|---|---|
broek53
|
Petitie is gericht aan...? |
13-02-2016 20:41:21 | ||
---|---|---|
sfj
|
De Kameel rijdt opzich best vaak heb ik het idee. Met broek53 in de vraag wie je met een dergelijke petitie wil bewegen.... Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland. |
13-02-2016 22:58:17 | ||
---|---|---|
broek53
|
Ja, althans: ik bedoel impliciet dat als de petitie gericht is aan de Directie der Nederlandse Spoorwegen, je exact aan het goede adres bent. Een paar directies geleden heeft de toenmalige directie zich over het door impliciete liefhebbers binnen NS van de sloop geredde voertuig ontfermd, het helemaal laten reviseren en zelfs voorzien van ATB (ATBL, meen ik). Het is dus weer echt een directiemotorrijtuig geworden en de enige die uitmaakt of de Kameel ergens anders voor mag worden ingezet, is de Directie zelf. |
13-02-2016 23:38:33 | ||
---|---|---|
thieskes
|
Maar de eigenaar kan toch niet verplicht worden om de kameel te laten rijden, alleen maar omdat de liefhebbers dat willen? Ookal zie ik de kameel graag rijden, acht ik de kans dat ze van deze petitie iets aantrekken zeer klein. http://www.flickr.com/photos/thieske_1987 |
14-02-2016 00:00:27 | ||
---|---|---|
dennistd
|
QuoteAls dit ATBL is zit het erin, ik heb zelf geen idee welke ATB het precies is maar ik heb er wel een foto van: http://dennistd.nl/temp/tr/kameelatb.jpg |
14-02-2016 11:12:16 | ||
---|---|---|
SleutelMan
Moderator |
Ziet eruit als een ATB-NG display. ATBL lijkt me een beetje overkill voor alleen NL, ATB-NG is dan ook prima (kan immers ook overweg met ATB-EG). |
14-02-2016 12:10:31 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Op de site van Nico Spilt staat een duidelijk uitleg nl dat NS de Kameel wil overdragen aan Spoorwegmuseum en die wil het als statisch object in hun collectie opnemen, het is goed om de Kameel rijvaardig te houden en misschien een idee om voor charterritten in te laten zetten, een win-win situatie want met charteritten genereer je geld voor b.v. onderhoud. |
14-02-2016 14:26:04 | ||
---|---|---|
edje
|
prijs om een rit aan te vragen is zo abnormaal hoog, dat je voor een rit met de kameel per persoon een vrij hoog bedrag moet vragen om er nog iets aan te verdienen. |
14-02-2016 14:31:55 | ||
---|---|---|
rolandrail
|
Je bedoelt aanvragen van dienstregeling en personeel? |
14-02-2016 15:33:07 | ||
---|---|---|
maarten83
|
Dat ligt aan de vervoerder hoeveel zo iets moet kosten. NS chartertrains is niet de goedkoopste daar in. |
14-02-2016 15:43:56 | ||
---|---|---|
stefanvw14
|
Gaat de Kameel nu ten onder aan het gecommercialiseerde ProRail dat best hoge vergoedingen van de vervoerders vraagt om op het spoor te mogen rijden. |
14-02-2016 17:44:47 | ||
---|---|---|
279
|
wie zegt dat Prorail daar iets mee te maken heeft? |
14-02-2016 17:54:17 | ||
---|---|---|
broek53
|
Welnee, het is NS Chartertrains, die prijzen rekent waarvoor niemand een rit meer kan of wil organiseren. Niet voor niets wijkt iedereen die iets extra's wil, uit naar een andere vervoerder dan NS. |
14-02-2016 17:56:19 | ||
---|---|---|
rolandrail
|
Waarom wil NS de Kameel overdragen? Bezuiniging? Doorgedraven focus op core-business? |
14-02-2016 18:00:08 | ||
---|---|---|
broek53
|
Ik vond het megalomane eerherstel van een Directievoertuig tegen een bedrag van vele tonnen een stuk kwalijker dan het nu weer afstoten - al was het wel heel fijn dat die tonnen eraan zijn besteed natuurlijk. Des te kwalijker en des te meer zonde van dat geld zou het zijn als het voertuig nu weer statisch object zou worden. |
14-02-2016 20:29:40 | ||
---|---|---|
AgentX
|
Quote Maar wat is de reden dat NS torenhoge prijzen voor een charterrit rekent? Als NS liever geen charters wil rijden kunnen ze toch beter gewoon de stekker eruit trekken? |
14-02-2016 21:02:02 | ||
---|---|---|
broek53
|
Dat vraag ik mij nu al een jaar of 15 af. |
14-02-2016 22:22:46 | ||
---|---|---|
mich
|
Quote Zit ATBL in. |
14-02-2016 22:30:00 | ||
---|---|---|
rolandrail
|
QuoteDat idee is in 1996 in de hoofden van Chartertrains gevaren. In 1996 werd door een trio hobbyïsten een fotorit georganiseerd met de DE41 en toen waren de prijzen al zo hoog dat de deelnemers 125 gulden p.p. moesten betalen. Daarvoor kregen ze een prima fotorit, enige nadeel was dat meerdere mensen van Chartertrains zichzelf die dag hadden uitgenodigd, doodleuk koffie gingen halen in Apeldoorn en dachten meerdere fotostops op de VSM-lijn te kunnen laten vervallen om de door hunzelf bezorgde 20 minuten vertraging in te halen, en na nog wat gepareerde bemoeienis met de organisatie hielden ze zich verder gedeisd. De rit verliep vloeiend en uitstekend maar ergens dachten ze het licht te hebben gezien. Toen dezelfde organsisatie een jaar later met de mat '46 een fotorit vroegen ze een prijs bijna tweemaal zo hoog als voorgaand jaar ("ja want hij is tweedelig" als argument maar wie kon er in 1997 15.000 gulden betalen??) en kwamen ook nog eens met diverse ongefundeerde beperkingen. Daar trapte het trio hobbyïsten natuurlijk niet in, ze hebben nooit meer een fotoexcursie georganiseerd via NS Chartertrains. Het is erg jammer, jaren eerder in 1991 en 1992 hadden ze prima werk geleverd en volop meegewerkt maar in april 1996 is de kolder in de kop geslagen daar en dat is nooit meer overgegaan. |
15-02-2016 17:03:29 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Iets van Ns Chanteertrains geworden Nu waren in '90 de ritjes met de Kaneel ook al behoorlijk prijzig, voor de NVBS afscheidsritten moest toen ook al zo'n 120 gulden worden neergelegd, en da's zonder catering! Ik geloof dat de Brancheline ritten met de Kameel ook in die prijscategorie zaten. |
15-02-2016 18:10:07 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Maar als dat ding van het Spoorwegmuseum wordt, kunnen die de Kameel toch ook onder een andere vlag laten rijden? Kan me herinneren dat een paar jaar terug het Spoorwegmuseum al de SSN of de VSM inschakelde omdat via de 'eigen' NS veel te duur was.... |
15-02-2016 18:30:26 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
VSM en SSN zijn zelf ook geen vervoerders. SSN rijdt b.v. haar ritten onder het vervoerdersschap van DB Cargo. Ik denk echter dat het politiek niet slim is om met (ex) NS materieel niet onder haar vlag te rijden als je de verhoudingen in stand wil houden. Maar er zit natuurlijk groot verschil of het Museum zelf iets organiseert en "enkel" een Dienstregeling bij NSR aanvraagt, danwel een commercieële afdeling als Chartertrains iets oragniseert |
15-02-2016 19:13:47 | ||
---|---|---|
phantom
|
SSN is inderdaad geen "vervoerder"de ritten van de SSN worden zover ik weet idd altijd onder het attest van nu DBC gereden. Voor wat betreft het al dan niet politiek correct blijven kan ik enkel maar mijn eigen mening typen,en die is als volgt: Een verstandhouding ofwel een politiek correcte beslissing bracht vroeger al geen geld in t laatje en dat zal enkel maar erger geworden zijn. Als het museum dit stel in handen krijgt en het rijdend wil behouden dan moet je de kans hebben om mensen iets bijzonders te bieden voor een schappelijke prijs,ofwel b.v. een gezelschapsrit met b.v. de kameel,maar dan niet voor de prijskaart van gek gezegd een half miljoen. Daarmee maak je door de prijs voor zo'n rit,het onaantrekkelijk om mensen te overtuigen dat dit voor een leuke prijs iets bijzonders is wat je kunt presenteren. (als je materieel in orde is,dan hoort een NS of dochteronderneming je aanvraag te honoreren als je een rit wil organiseren,of dat de aanvraag nou van pietje of keesje komt dat mag niets uitmaken,dat de praktijk steeds meer laat zien dat ze liever en makkelijker bv een carnavals trein extra inleggen als dat een virm is,dan dat een stoomstichting een rit met rijtuigen en een stoomloc wil laten rijden,die "moeilijk en oud en lastig zijn,das een ander verhaal) Zonder bv die inkomsten kan je diverse dingen niet meer instand houden,een geld gebrek heb je sneller als een portemonnee die zo vol zit dat je alles kunt doen/kan aanbieden met oud materieel om b.v. ritten te rijden en wellicht meer. Dus als ze inderdaad eigenaar van het stel worden,zou ik eerder kiezen voor de centen dan voor een "politiek correcte" beslissing Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
15-02-2016 19:48:09 | ||
---|---|---|
thom
|
Rekenen dat je aan extra besloten vervoer echt geen flink geld gaat verdienen, van alle bijkomende onkosten die krijgt bij het organiseren rit word je al niet vrolijk en ben je al een goed pak geld aan kwijt. |
15-02-2016 21:58:20 | ||
---|---|---|
rolandrail
|
Als Railpromo en Railexperts wel betaalbaar kunnen organiseren dan doet Chartertrains of elke andere organisatie iets heel erg fout. Betaalbaar kan dus ook met de Kameel, alleen moet het NSM dat dan wel echt willen en niet willens en weten samen willen werken met Chartertrains dat de gezelschapstreinmarkt bijna helemaal om zeep geholpen heeft door hun prijspolitiek. |
15-02-2016 22:26:08 | ||
---|---|---|
Rikhardur
|
Hele discussie gelezen, nu weet ik niet hoeveel mensen er in de museumpendel Ut en Utm reizen. Komt de kameel regelmatig langs bij het spoorwegmuseum en scheelt NSR wel een hele SGM die ergens anders ingezet kan worden. |
15-02-2016 23:06:55 | ||
---|---|---|
rolandrail
|
Buiten de schoolvakanties past het wel maar ik kan een waslijst zaken opnoemen die het idee niet realistisch maken. Om het topic zinvol te houden noem ik niets op. |
15-02-2016 23:11:01 | ||
---|---|---|
dennistd
|
QuoteJe wilt museummaterieel wel rijdend houden (laten we zeggen minstens twee ritten per jaar) maar ook weer niet teveel belasten (teveel laten rijden). Het blijft wel oud spul namelijk. Een oude man van 80 jaar moet ook niet de hele dag stilzitten, elke dag een rondje van 200 meter lopen is goed voor hem. Maar elke dag 20km hardlopen heeft meestal geen beste uitwerking. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
15-02-2016 23:19:55 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Chartertrains doet ook op géén enkele wijze aan acquisitie voor verhuur van treinvervoer en het neigt er danook sterk naar dat ze daar ook geen moer zin in hebben en die markt gewoon links laten liggen. Het extra vervoer dat NS uit maatschappelijke verplichting wel moeten doen omdat je praktisch nergens anders daarvoor aan kunt kloppen zoals voetbalvervoer en extra treinen bij grote evenementen word dan door hun georganiseerd maar dan heb je het ookwel gehad gelijk... Of bedrijven als Railpromo en Railexperts nou daadwerkelijk goedkoper zijn dan Chartertrains vraag ik me nog af, maar die benaderen de markt iig wél actief en denken in ieder geval mee met een klant ipv NSR/Chartertrains die alleen in onmogelijkheden schermens achter al hun interne regeltjes. Ga jij maareens bij Chartertrains vragen om een rondrit te maken door Nederland met een lok plus getrokken materieel met bv een restauratierijtuig en een paar keer kopmaken onderweg naar een leuk dieselbaanvak oid... |
16-02-2016 00:18:22 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Het zijn allemaal goede argumenten om niet met Chartertrains in zee te gaan. Denk ook dat het museum heel goed zaken zelf kan organiseren gezien de vele evenementen die er gebeuren. Maar om rucksichtlos onder een andere vervoerder te gaan rijden blijft heikel gezien dat NS(R) nu veel zaken voor het museum faciliteert , denk b.v. aan de Machinisten en zeker de belangrijke aanvoer lijn vanaf Utrecht centraal met de speciale treindienst. Het zou uiterst dom zijn dat soort zaken op het spel te zetten door niet het Nederlandse Polder model toe te passen. |
16-02-2016 00:37:58 | ||
---|---|---|
rolandrail
|
NSM betaalt toch voor die pendeldienst? Dat kan Arriva of zo vast wel goedkoper als NSR begint te klieren |
16-02-2016 01:09:22 | ||
---|---|---|
thom
|
Volgens mij word dat juist volledig gedragen door NSR. De Heimwee Expresse daarin tegen werd wel weer door het NSM zelf bekostigd. |
16-02-2016 18:50:23 | ||
---|---|---|
sik214
|
Los van de vervoerder is het in het geval van de kameel altijd een dure rit voor organisatoren. De totaalprijs van een rit gedeeld door het aantal beschikbare zitplaatsen is altijd hoog t.o.v. 15 bakken met 60 plaatsen elk .... |