Ontwikkelingen Programma Hoogfrequent Spoor (PHS)
Forum: Algemeen - Materieel en maatschappij ontwikkelingen
24-03-2017 23:25:57
reisthijs
reisthijs
Hier zal voor zijn gekozen omdat de frequentie op Shl-Ut en Ut-Ah nog te laag is. Zodra die trajecten ook een tienminutendienst krijgen wordt het een ander verhaal.  

25-03-2017 03:57:31
Berk24
Berk24
Provincie Gelderland is dan ook erg tegen PHS, vanwege het verdwijnen van de rechtstreekse verbinding met Amsterdam Centraal en het niet meer ieder kwartier aan kunnen bieden van aansluitingen richting Den Haag en Rotterdam in Utrecht, richting Zevenaar en Zutphen in Arnhem en richting Boxmeer in Nijmegen.  

25-03-2017 12:35:39
umbusko
umbusko
Quote
reisthijs (vr 24 mrt 2017 23:25:57 https://www.somda.nl/forum/17786/p611198/): Hier zal voor zijn gekozen omdat de frequentie op Shl-Ut en Ut-Ah nog te laag is. Zodra die trajecten ook een tienminutendienst krijgen wordt het een ander verhaal.

Huh? Dat begrijp ik niet. Als je wat nu Asd-Nm rijdt Shl-Nm laat rijden en wat Shl-Ehv rijdt Asd-Ehv laat rijden (het gaat trouwens om Shl-Vl i.p.v. Shl-Hrl, het Hrl-deel gaat van/naar Ekz), blijft de frequentie toch hetzelfde?
En waarom zou je met een tienminutendienst de "corridors" wel moeten splitsen in Shl-Ah en Asd-Ehv? Waarom niet 3x Shl-Ah/Asd-Ehv en 3x Shl-Ehv/Asd-Ah? (Of 4x/2x of 2x/4x?) Dan kun je ook weer mooie overstappen bieden in Ut.
 

25-03-2017 14:01:51
Berk24
Berk24
Een 10-minutendienst op Utrecht-Arnhem-Nijmegen kent meer nadelen dan voordelen doordat de belangrijkste aansluitingen in Utrecht, Arnhem en Nijmegen een kwartiersdienst hebben. Daarom moet ETMET op Utrecht-Arnhem-Nijmegen worden uitgesteld, zoniet worden afgesteld.  


25-03-2017 14:32:24
michaben
michaben
Volgens mij krijg je juist meer overstappen in Ut als je Ah-Ut elke 10 minuten laat rijden, nu heb je slechts richting Gvc een overstap van 8 à 9 minuten, maar naar Rtd, Amf en Ledn heb je geen goede overstap. Ah-Amf is niet voor niets sneller via Valleilijn momenteel. Met ETMET krijg je die alternerende overstappen: van de 6 treinen sluiten er dan 2 aan richting Gvc, 2 richting Rtd en Amf en 2 richting Ledn. Immers, de 2000/2800/8800 rijden onderling ook min of meer in een 10 minuten interval (11/10/9 om precies te zijn).  

25-03-2017 15:04:42
ZJ37
ZJ37
Er zijn twee mogelijkheden met 6 IC uit zowel Ht als Ah: elke 10 minuten een knoop waarbij je bestemmingen Shl/Asd kan alterneren. Zonder knoop moet je vaste bestemmingen aanhouden, anders heb je ten noorden van Ut geen strakke 10 minutendienst per bestemming. Nadeel is dat de aansluitingen in Ut per definitie erg slecht worden en bol staan van de schijnaansluitingen.

De aansluitingen op kwartiersdiensten worden ook overal slechter: van 4x naar 2x per uur. Blijkbaar toch allemaal voldoende om er een hoop hosanna over te maken.
 

25-03-2017 15:14:26
michaben
michaben
Quote
ZJ37 (za 25 mrt 2017 15:04:42 https://www.somda.nl/forum/17786/p611245/): De aansluitingen op kwartiersdiensten worden ook overal slechter: van 4x naar 2x per uur.

Dat is gewoon feitelijk niet juist, zoals al meermaals aangegeven. Dat is alleen het geval voor aansluitingen die nu rond de 5 minuten zijn. Zoals aangegeven zijn er nu een hoop aansluitingen met wachttijden tussen de 10 en 15 minuten (Ah-Ut-Rtd, Ah-Ut-Amf, Ah-Asd-Hlm (per IC)). Die aansluitingen blijven met ETMET 2x per uur net zo slecht als nu, en 2x per uur worden ze korter.
 

25-03-2017 15:16:15
ZJ37
ZJ37
En nog eens 2x per uur worden ze langer.  

25-03-2017 15:24:09
michaben
michaben
Hoe zie jij het voor je om 6 aansluitingen per uur te hebben op een trein die 4x per uur rijdt?  

25-03-2017 15:26:02
treinfan
treinfan
De aansluitingen voor mensen die moeilijker ter been zijn en 5 minuten extra overstaptijd nodig hebben  

25-03-2017 15:27:55
Berk24
Berk24
Betere aansluitingen richting Gvc/Rtd vanuit Arnhem kan opgelost worden door de 3000/3100 2 minuten later uit Arnhem te vertrekken (en in de andere richting 2 minuten eerder uit Utrecht).

Arnhem-Amersfoort kan via Barneveld, De Klomp en Driebergen hebben een bus naar Amersfoort. Aansluiting in Utrecht us totaal onbelangrijk.

Utrecht-Haarlem wordt nu deels per Sprinter aangeboden, die nauwelijks trager is dan de IC, bovendien is door aansluiting op de sprinter de verbinding Utrecht-Zandvoort/Beverwijk ook beter.

Arnhem-Leiden kan ook via Schiphol, net zo snel als via Alphen, dus die aansluiting is ook niet erg belangrijk in Utrecht.
 

25-03-2017 15:33:14
treinfan
treinfan
Een aansluiting op een trein zoals de 8800 gaat uiteraard over aansluitingen bieden naar alle stations waar die trein stopt, niet alleen over aansluiting naar de eindbestemming...  

26-03-2017 21:16:32
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
michaben (za 25 mrt 2017 14:32:24 https://www.somda.nl/forum/17786/p611243/): Ah-Amf is niet voor niets sneller via Valleilijn momenteel.
Dat is niet het geval, of nouja, niet noemenswaardig: de route via de Valleilijn is maarliefst 1 minuut sneller aangezien je dan om .11 i.p.v. .10 uit Amf vertrekt. Vanaf de Valleilijn stap je echter in Ed in dezelfde trein als waar je anders in Ut in zou stappen.

Echter is zowel in Ed (als je via de Valleilijn reist) als in Ut (als je die route neemt) de aansluiting erg robuust. Je mist in beide gevallen net de voorgaande trein.
Overigens is dat tegenwoordig met meerdere verbindingen vanuit Amf met overstap in Ut zo, dus op zich kan een 10-minutendienst die aansluitingen juist enkele keren per uur verbeteren.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

26-03-2017 21:59:23
michaben
michaben
De Valleilijn kent echter een afwijkende symmetrietijd, waardoor je heen en terugreis niet hetzelfde zijn. De terugreis Amf - Ah is sneller omdat je dan in Ed op de 7500 kan overstappen.  

26-03-2017 22:20:15
daniel_ddr
daniel_ddr
Je bedoelt Ah-Amf, dan heb je idd een razendsnelle overstap mits je op 't halfuur reist dat de sprinter rijdt.
Andersom is die overstap ook ruimer waardoor het niet zo heel veel uit maakt of je de sprinter kunt nemen of de IC na een kwartier wachten.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

27-03-2017 05:24:21
henri1972
henri1972
Amf-ah biedt een 5 min overstap op de 7500. Ah-amf heeft een 11 min (soms 9 min) overstap vana de 3000.  

27-03-2017 10:34:15
reisthijs
reisthijs
Quote
umbusko (za 25 mrt 2017 12:35:39 https://www.somda.nl/forum/17786/p611232/):
Quote
reisthijs (vr 24 mrt 2017 23:25:57 https://www.somda.nl/forum/17786/p611198/): Hier zal voor zijn gekozen omdat de frequentie op Shl-Ut en Ut-Ah nog te laag is. Zodra die trajecten ook een tienminutendienst krijgen wordt het een ander verhaal.

Huh? Dat begrijp ik niet. Als je wat nu Asd-Nm rijdt Shl-Nm laat rijden en wat Shl-Ehv rijdt Asd-Ehv laat rijden (het gaat trouwens om Shl-Vl i.p.v. Shl-Hrl, het Hrl-deel gaat van/naar Ekz), blijft de frequentie toch hetzelfde?
Dat de frequentie hetzelfde blijft, is nu juist het bezwaar. Je zou dan bestaande verbindingen opknippen zonder dat er een verbetering (in de vorm van frequentieverhoging) tegenover staat.

Quote
ZJ37 (za 25 mrt 2017 15:04:42 https://www.somda.nl/forum/17786/p611245/): Er zijn twee mogelijkheden met 6 IC uit zowel Ht als Ah: elke 10 minuten een knoop waarbij je bestemmingen Shl/Asd kan alterneren. Zonder knoop moet je vaste bestemmingen aanhouden, anders heb je ten noorden van Ut geen strakke 10 minutendienst per bestemming. Nadeel is dat de aansluitingen in Ut per definitie erg slecht worden en bol staan van de schijnaansluitingen.
Zolang er een knoop blijft kunnen treinen in Utrecht nooit echt gaan doorstromen.

Als de IC's ten noorden van Utrecht 5 minuten na elkaar rijden, dan krijg je tussen de twee corridors overstappen van 7 minuten. Dat noem ik niet per definitie erg slecht. Het zijn in elk geval betrouwbaardere aansluitingen dan de huidige 2 minuten cross-platform.
 

29-03-2017 21:23:05
ZJ37
ZJ37
Weet niet of ie al ergens genoemd was: het plan is om in week 38 en 39 dit jaar te gaan testen met ETMET, zoals ook in 2009 en 2010 al eens is gedaan.  

29-03-2017 21:27:17
Jan-Mark
Jan-Mark
Worden de Htnc-spitstreinen dan ook gelijk meegenomen, of betreft het alleen de IC's Asd - Ehv?  

30-03-2017 12:42:25
maarten83
maarten83
Quote
ZJ37 (do 23 mrt 2017 17:07:11 https://www.somda.nl/forum/17786/p611106/): De flitsstations waar je met 80 km/u binnen kan denderen werpen zo echt hun vruchten af *kuch*


Stations waar je nu al met 80 kan binnenrijden als voorbeeld spoor 4 Gv vanuit Laa gebeurd het ook niet omdat Ari de uitrijder laat bedient.
 

30-03-2017 13:09:40
Oldskool
Oldskool
De uitrijder komt 50 sec voor tijd van vertrek uit de stand stop. De rijtijd tussen Laa en Gv is nogal ruim. Met een beetje mazzel sta je daar zo een minuutje of 3 á 4 langs het perron  

30-03-2017 13:20:02
maarten83
maarten83
Het gaat om het voorbeeld. Zo gebruik je de infrastructuur niet optimaal. Zeker bij vertraging kan het ietsjes schelen.  

30-03-2017 14:00:57
Oldskool
Oldskool
Bij vertraging staat de uitrijder veilig door. Dan wordt er dus wel degelijk optimaal gebruik gemaakt van de infrastructuur.  

30-03-2017 14:22:32
maarten83
maarten83
Vaak zat meegemaakt van niet. Pas op moment van stilstaan of halverwege van het perron zijn van de trein dat die dan veilig kwam!  

31-03-2017 22:06:23
illyavaes
illyavaes
Vraag je bedrijf of ze hem met Hoog Groen willen plannen.  

31-03-2017 22:36:47
maarten83
maarten83
Dat zal lastig gaan. Ben niet bij het spoor werkzaam. Maar dit vaak op Gv mogen aanschouwen als wachtende reiziger.  

07-04-2017 12:44:05
dennistd
dennistd
Is het schrappen van Hvs als IC-station een serieuze overweging of zit hier iemand iets uit zijn grote duim te zuigen? http://www.dichtbij.nl/t-gooi/regionaal-nieuws/artikel/4282958/hilversum-verliest-zijn-intercitystatus.aspx  

07-04-2017 12:54:01
mdeen
mdeen
Met zo'n schrijfstijl neem ik een dergelijk artikel al niet serieus. Het staat zo vol van de grammaticale- en stijlfouten dat ik menig stukje twee keer moest lezen. Het is ook helemaal zijn eigen fantasie gezien het stukje "Ik verwacht dat de Gooilijn in de toekomst net zo'n lijn wordt als...".  

07-04-2017 13:54:35
AgentX
AgentX
Dichtbij.nl is een nieuwsmedium waarop in principe "jan en alleman" kan meeschrijven. Niet te serieus nemen dus.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


02-05-2017 21:58:50
R1-2010
R1-2010
Ik weet niet of het hier hoort, maar het ontwerp tracébesluit van Geldermalsen staat online. Daarin valt het volgende op:

- vrijleggen MeWeLiLijn dus 3 sporigheid vanaf de aansluiting
- opheffen van overwegen en dus 2 nieuwe onderdoorgangen
- drastische inkorting van de eilandperrons (nog wel lang genoeg voor kerende IC's hoop ik....)
- vervallen van de mogelijkheid om vanaf Beesd rechtstreeks naar Tiel te rijden
- aanleg 2 nieuwe perrons waarvan 1 perron met kopspoor voor de richting Beesd
- vanuit Tiel kun je alleen nog maar naar het nieuwe zijperron

Volgens het OTB: De betrouwbaarheid van de infrastructuur in Geldermalsen wordt vergroot door minder wissels en andere type wissels toe te passen.

Tja...

Enfin, kijk voor uzelf op http://www.platformparticipatie.nl/projecten/alle-projecten/projectenlijst/spooromgeving_geldermalsen/ontwerptracebesluit/documenten/documenten.aspx . Kaarten te vinden in http://www.platformparticipatie.nl/Images/02.%20Brochure%20ontwerptrac%C3%A9besluit%20-%20deel%20I_tcm318-381855.pdf e

Laatst bewerkt door moderator op 02-05-2017 23:04
 

02-05-2017 22:09:26
michaben
michaben
Weinig nieuws zo te zien ten opzichte van eerdere versies van het sporenplan. Hopelijk dat er na jaren praten ook eindelijk werk van gemaakt wordt, dat ETMET in combinatie met de MWL wat men in 2018 wil gaan doen lijkt me niet echt goed voor de punctualiteit.  

03-05-2017 06:28:42
gvttreinen
gvttreinen
3 onderdoorgangen in Tricht en het onzalige idee is het weghalen van de overloopwissel in de lijn naar Tiel waardoor je maar slechts één perron vanuit Tl kan bereiken, handig bij verstoringen!  

03-05-2017 08:56:02
treinfan
treinfan
Linkerspoor vanuit Tpsw is nog steeds mogelijk hoor  

03-05-2017 10:39:23
Henk1619
Henk1619
Nog veel onzaliger is het ontbreken van een paar essentiële overloopwissels waardoor er bij omleidingen Ozbm-Gdm linkerspoor moet worden gereden en tussen Bsd en Ozbm niet meer kan worden gekruist over een afstand van 17.5 km.  

06-05-2017 01:31:30
ZJ37
ZJ37
Zie ik het nou goed dat je ook niet meer van Tl naar Ldm en v.v. kan zonder zaagbeweging?  

20-06-2017 22:41:37
daniel_ddr
daniel_ddr
Vanaf september gaat er op woensdagen getest worden met PHS tussen Asd en Ehv: http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1629736/test-ns-en-prorail-iedere-tien-minuten-een-intercity-op-drukke-trajecten.html


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

20-06-2017 23:52:31
ZJ37
ZJ37
Uit dat artikel: "Van vier naar zes Intercity's per uur betekent voor veel reizigers minder lang wachten en vaker een zitplaats. Tijdens het testrijden kunnen er door de inzet van extra treinen al meer reizigers mee".

Grappenmakers. Volgens mij hebben ze de dienstregeling niet bestudeerd. Veel van de mooie bestaande aansluitingen worden om zeep geholpen doordat o.a. de 800 5 minuten verschuift tussen Ehv en Amr. Ook leuk: 9 minuten in Ehv staan met de 800. Samen met de kerende 3e/6e trein en de 3500 staat er zo'n beetje elke minuut van het uur wel een IC te Ehv langdurig te wachten op vertrek.

Te Ht profiteren alleen reizigers uit de 9600 op de IC naar Ut (5 minuten korter) en de 3600 uit O op de IC naar Ut (5 minuten korter). Een zware overstap als 3600 uit Tb op de IC naar Ut neemt met 5 minuten toe.

De 4 knopen in Ut met cross-platform verdwijnen: alleen de 3000/3500 blijft overeind. Verder neemt de overstap toe met 5 minuten.

De overstap 3600 uit Nm op de 800 naar Ehv-Mt neemt te Ht toe van 2 naar 29 (!) minuten.

Maar ongetwijfeld hoeven veel reizigers nu minder lang te wachten, geen idee wie dat dan zijn?

Laatst bewerkt door ZJ37 op 20-06-2017 23:54
 

21-06-2017 00:07:25
Frontier
Frontier
Louter de IC reizigers op Ut-Ht-Ehv vermoed ik, want dat handjevol reizigers wat wellicht ergens een overstap op een sprinter heeft, dát is commercieel niet interessant om rekening mee te houden.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

21-06-2017 00:17:25
ZJ37
ZJ37
En het handje vol reizigers dat overstapt op andere IC's.  

21-06-2017 00:41:03
Frontier
Frontier
Precies, nog zo'n drie-man-en-een-paardenkop-categorie, een kniesoor wie daar op let. %08%


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

21-06-2017 12:03:36
gvttreinen
gvttreinen
Zoals ik al eerder gemeld had, tussen Ehv - Ht en Ut - Asd is wel een mooie strakke 10 minutenritme, tussen Ht en Ut niet waarbij er lange stops in Ht en Ut zijn.
De sprinters tussen Gdm - Htn - Ut hebben ook geen exacte 10/30 minuten ligging.
Althans volgens ontwerp drgl 2018.
 

21-06-2017 12:48:43
Klaasje
Klaasje
Quote
Frontier (wo 21 jun 2017 00:41:03 https://www.somda.nl/forum/17786/p619001/): Precies, nog zo'n drie-man-en-een-paardenkop-categorie, een kniesoor wie daar op let. %08%

Op Amersfoort-Amstel en Amersfoort-Den Bosch heb je nu een kwartier overstaptijd. Dat kan lastig slechter worden dan het nu is en daarmee wordt het waarschijnlijk beter. Misschien valt het allemaal best wel mee als de dingen als wachttijden in Hoorn en dergelijke vergeten.
 

21-06-2017 13:20:32
umbusko
umbusko
Vanuit Mt klinkt het in ieder geval als een grote flop. Waar je vorig jaar nog ieder kwartier richting Ehv en verder kon (met de 800 of met de stoptrein tot Std en dan met de 3500), kan dat nu nog maar ieder half uur (alleen met de 800, want de stoptrein sluit in Std niet meer aan), maar i.i.g. wel met aansluiting in Ht op de 3600 en in Ut op de 3100.
Zonder precieze tijden te kunnen checken: 9 minuten stationnement in Ehv en dus ook behoorlijk langere reistijd voor reizigers "binnen de corridor" (Mt-Ht/Mt-Ut/Mt-Asd), geen aansluiting meer op de 3600 (wel nog op de 4400?), geen aansluiting meer richting Shl, klinkt leuk. %03%
 

21-06-2017 13:24:27
Berk24
Berk24
Ik denk dat je er maar aan moet wennen. Het lange stattionement in Eindhoven door de 800 zal wel blijven om de aansluiting op de 32200 in Roermond vanuit Maastricht te blijven garanderen. Pas als er een directe trein Nijmegen-Maastricht komt kan de 800 versneld worden.

De nadelen van het prestigeproject zeg maar.
 

21-06-2017 14:51:58
ZJ37
ZJ37
Het zijn niet 1 of 2 nadeeltjes. Als Ehv-Ut maar goed gefaciliteerd wordt zijn we in hosanna stemming.  

21-06-2017 14:52:43
IJsbergsla
IJsbergsla
Ik zie ook weinig voordelen aan kortere overstappen in een paar richtingen als de treinen zelf nog langzamer zijn ingelegd dan in 1970...  

21-06-2017 14:57:01
ZJ37
ZJ37
Het is natuurlijk ook idioot dat overal dure wisselloze stations worden aangelegd waar je met 80 km/u kan binnenzeilen, maar eerst even ergens 9 minuten gaat staan wachten. Tel uit je winst.  

21-06-2017 16:15:38
b2py
b2py
Hangt ervan af waar de oorzaak ligt van die 9 minuten stilstaan. Het is moeilijk om 1 oorzaak aan te wijzen maar ik gok dat vier goederenpaden over de brabantroute van en naar Venlo het ernstig bemoeilijkt heeft tov de twee paden die je eigenlijk verwacht.  

21-06-2017 16:41:40
michaben
michaben
Het is een test, dan vraag ik me af is er een alternatief wanneer de test faalt? Kan men dan nog terug naar 4x per uur in 2018?

Laatst bewerkt door michaben op 21-06-2017 16:41
 

21-06-2017 17:03:18
phantom
phantom
Quote
ZJ37 (wo 21 jun 2017 14:57:01 https://www.somda.nl/forum/17786/p619042/): Het is natuurlijk ook idioot dat overal dure wisselloze stations worden aangelegd waar je met 80 km/u kan binnenzeilen, maar eerst even ergens 9 minuten gaat staan wachten. Tel uit je winst.

Dat zie verkeerd,je gaat sneller en er zijn geen kosten voor "on nodige wissels" die duur zijn in onderhoud,voor sommige is dat een win win situatie %08%
Wel jammer is dat je een groot stuk flexibiliteit op het spoor kwijt bent omdat het ene treintje moet wachten op het andere treintje,ze kunnen mekaar immers op steeds minder plekken passeren %03%
(helaas wil die gedachte bij de mensen die een win win situatie zien,er niet in)


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

21-06-2017 17:12:19
b2py
b2py
@Michaben ik denk het niet en het is denk ik om de werknemers te laten wennen, fouten uit de opgestelde handelingsdocumenten te halen etc etc.  

21-06-2017 18:23:13
ZJ37
ZJ37
Je gaat toch niet menen dat een stop van bijna 10 minuten voor alle doorgaande IC's in Ehv een onderdeel is van 'het product'? Dit wordt echt een historische vergissing.  

21-06-2017 19:24:44
wouter15
wouter15
http://www.ad.nl/binnenland/reizigers-proefkonijn-bij-elke-tien-minuten-trein-op-stampvol-traject~a6d5de94/  

21-06-2017 19:28:01
anton_
anton_
Quote
umbusko (wo 21 jun 2017 13:20:32 https://www.somda.nl/forum/17786/p619034/): Vanuit Mt klinkt het in ieder geval als een grote flop. Waar je vorig jaar nog ieder kwartier richting Ehv en verder kon (met de 800 of met de stoptrein tot Std en dan met de 3500), kan dat nu nog maar ieder half uur (alleen met de 800, want de stoptrein sluit in Std niet meer aan).

Volgens mij heeft dit niets met ETMET te maken, maar met de manier van uitvragen door de prov. Limburg
 


21-06-2017 19:31:06
anton_
anton_
Quote
ZJ37 (di 20 jun 2017 23:52:31 https://www.somda.nl/forum/17786/p618998/): Uit dat artikel: "Van vier naar zes Intercity's per uur betekent voor veel reizigers minder lang wachten en vaker een zitplaats. Tijdens het testrijden kunnen er door de inzet van extra treinen al meer reizigers mee".

Grappenmakers. Volgens mij hebben ze de dienstregeling niet bestudeerd. Veel van de mooie bestaande aansluitingen worden om zeep geholpen doordat o.a. de 800 5 minuten verschuift tussen Ehv en Amr. Ook leuk: 9 minuten in Ehv staan met de 800. Samen met de kerende 3e/6e trein en de 3500 staat er zo'n beetje elke minuut van het uur wel een IC te Ehv langdurig te wachten op vertrek.

Te Ht profiteren alleen reizigers uit de 9600 op de IC naar Ut (5 minuten korter) en de 3600 uit O op de IC naar Ut (5 minuten korter). Een zware overstap als 3600 uit Tb op de IC naar Ut neemt met 5 minuten toe.

De 4 knopen in Ut met cross-platform verdwijnen: alleen de 3000/3500 blijft overeind. Verder neemt de overstap toe met 5 minuten.

De overstap 3600 uit Nm op de 800 naar Ehv-Mt neemt te Ht toe van 2 naar 29 (!) minuten.

Maar ongetwijfeld hoeven veel reizigers nu minder lang te wachten, geen idee wie dat dan zijn?
gaat dit berciht over de situatie in september of de situatie in december ?
 

21-06-2017 19:37:26
ZJ37
ZJ37
Als ik goed geïnformeerd ben: beiden.  

21-06-2017 19:42:15
ZJ37
ZJ37
Quote
wouter15 (wo 21 jun 2017 19:24:44 https://www.somda.nl/forum/17786/p619062/): http://www.ad.nl/binnenland/reizigers-proefkonijn-bij-elke-tien-minuten-trein-op-stampvol-traject~a6d5de94/
Citaat van Van Boxtel: Treinen zijn gewoon vol in de spits, dus het kan zijn dat die in het spitsuur niet leger is. Maar doordat er meer treinen zijn, kan het zijn dat er een treintje later wel meer kans op een zitplaats is.

Dus als ik het goed begrijp mag ik vanuit de dienstregeling straks met honderden tegelijk niet alleen langer wachten met mijn overstap uit Tb op de IC naar Ut, het kan ook zomaar zijn dat we maar een treintje moeten overslaan omdat ie te vol kan zijn. Het klinkt als een hele vooruitgang!
 

21-06-2017 20:35:55
stefanvdw
stefanvdw
Zouden al deze compromissen niet het gevolg zijn van een hoop bottlenecks in de zuidelijke regio? Zoals Gdm (intakken Arriva), spoor situatie Ht-Vga, ontbrekende ongelijkvloerse kruising Btl/Lpe, spoor situatie Tb-Tba, enkelsporige spoorbrug Rvs? M.a.w onder welke voorwaarden zou een dergelijke ETMET drgl zonder dit soort vermeende negatieve aspecten uitvoerbaar zijn; waar ligt de grens. Een stip aan de horizon zetten lijkt me goed, zorgt wellicht voor wat druk om versneld de infra uit te breiden om de situatie te verbeteren.  

21-06-2017 20:40:14
ZJ37
ZJ37
Het lijkt mij haast onwaarschijnlijk dat in een nieuw ontworpen dienstregelingmodel al die lange stationnementen (Ehv maar ook elders met aantakkende treinseries) echt noodzakelijk zijn. Het zal een keus geweest zijn om in het najaar en in 2018 al knippend en plakkend er wat extra treinen in te rommelen en niet te gaan voor een nieuw integraal ontwerp.  

21-06-2017 21:19:06
b2py
b2py
Quote
ZJ37 (wo 21 jun 2017 19:42:15 https://www.somda.nl/forum/17786/p619066/):
Quote
wouter15 (wo 21 jun 2017 19:24:44 https://www.somda.nl/forum/17786/p619062/): http://www.ad.nl/binnenland/reizigers-proefkonijn-bij-elke-tien-minuten-trein-op-stampvol-traject~a6d5de94/
Citaat van Van Boxtel: Treinen zijn gewoon vol in de spits, dus het kan zijn dat die in het spitsuur niet leger is. Maar doordat er meer treinen zijn, kan het zijn dat er een treintje later wel meer kans op een zitplaats is.

Dus als ik het goed begrijp mag ik vanuit de dienstregeling straks met honderden tegelijk niet alleen langer wachten met mijn overstap uit Tb op de IC naar Ut, het kan ook zomaar zijn dat we maar een treintje moeten overslaan omdat ie te vol kan zijn. Het klinkt als een hele vooruitgang!
Dat je dit jaar een knappe overstap hebt 3600 - IC naar Utrecht is puur het gevolg van het uitstellen van PHS met een jaar. Je hebt nu een mooie overstap die je eigenlijk nooit had gekregen als het niet was uitgesteld.
 

21-06-2017 21:42:01
ZJ37
ZJ37
Onzin, dat paste mooi na het versnellen van de IJssellijn. Maar als jouw argument klopt, dan is blijkbaar de overstap Tb-Ht-Ut niet erg belangrijk voor NS.  

21-06-2017 21:53:09
Frontier
Frontier
Met PHS lijkt geen enkele overstap meer belangrijk. %08%


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

21-06-2017 23:06:43
umbusko
umbusko
Quote
anton_ (wo 21 jun 2017 19:28:01 https://www.somda.nl/forum/17786/p619063/):
Quote
umbusko (wo 21 jun 2017 13:20:32 https://www.somda.nl/forum/17786/p619034/): Vanuit Mt klinkt het in ieder geval als een grote flop. Waar je vorig jaar nog ieder kwartier richting Ehv en verder kon (met de 800 of met de stoptrein tot Std en dan met de 3500), kan dat nu nog maar ieder half uur (alleen met de 800, want de stoptrein sluit in Std niet meer aan).

Volgens mij heeft dit niets met ETMET te maken, maar met de manier van uitvragen door de prov. Limburg

Dat 4x/uur weer 2x/uur geworden is wellicht niet. Maar dat die ene mogelijke verbinding dan beroerd is voor zo'n beetje iedere bestemming boven Ehv (al helemaal als er overgestapt moet worden), dat dan weer wel.
Mijn bericht was dan ook vooral bedoeld om aan te geven dat de mogelijkheden er wel heel hard op achteruitgaan. Wat dan de directe oorzaak is doet er niet heel veel toe: blij word ik er niet van (en met mij vele anderen).
 

21-06-2017 23:07:52
MasterE
MasterE
Dat is uiteindelijk het idee. Er komt binnen enkele minuten toch weer een trein.


Mcn Asd
 

21-06-2017 23:12:39
b2py
b2py
Quote
ZJ37 (wo 21 jun 2017 21:42:01 https://www.somda.nl/forum/17786/p619071/): Onzin, dat paste mooi na het versnellen van de IJssellijn. Maar als jouw argument klopt, dan is blijkbaar de overstap Tb-Ht-Ut niet erg belangrijk voor NS.
Sluit de sprinter niet beter aan?
 

21-06-2017 23:20:36
umbusko
umbusko
Quote
MasterE (wo 21 jun 2017 23:07:52 https://www.somda.nl/forum/17786/p619080/): Dat is uiteindelijk het idee. Er komt binnen enkele minuten toch weer een trein.


Maar dat werkt dus maar heel beperkt zolang je het niet op je hele net toepast. Voor een overstap in Ht zou het perfect moeten gaan werken voor reizigers naar Ehv en naar Ut. Maar als je door moet naar Mt, Hrl, Vl, Shl, Asd (...) komt er niet binnen enkele minuten toch weer een trein (ja, een die je er in Ehv of Ut uitgooit).

En andersom rijdt de aansluitende trein ook niet iedere 10 minuten. Dan kan je eerste trein wel frequent rijden, maar daar heb je niet zoveel aan als je daarna een specifieke niet zo frequente tweede trein moet halen.

Tot slot: niets zo frustrerend als een achterlichtaansluiting. Aansluitingen van 29 minuten en zo op overstappen waar mensen best graag gebruik van maken (bijv. 3600/800, wordt nu heel veel gedaan) moet je niet willen.
 

22-06-2017 08:27:31
MasterE
MasterE
Volledig mee eens, maar je moet ergens beginnen.


Mcn Asd
 

22-06-2017 10:02:49
IJsbergsla
IJsbergsla
Quote
Treinreiziger (wo 21 jun 2017 09:06:00 http://www.treinreiziger.nl/vanaf-september-derde-test-spoorboekloos-rijden/):
Bij winterweer zal er straks worden teruggeschakeld van 6x per uur een intercity, naar 2x per uur een intercity. Dat vertelde Pier Eringa al vorige maand aan Treinreiziger.nl. “Natuurlijk passen de reizigers van zes treinen niet in twee treinen. Maar moeten we dan niets veranderen omdat het op een paar dagen niet past?” vroeg hij zich toen hardop af.

Dat lijkt me inderdaad een prima argumentatie van heer Eringa. Maar als het dan toch een chaos op het gebied van reizigers wordt, zou het niet een idee zijn eens te kijken hoeveel voordelen al dat "uitsnijden" nu precies heeft. Zou wel eens erg tegen kunnen vallen, me dunkt.
 

22-06-2017 10:08:03
b2py
b2py
Afgelopen uitsnijdingen hebben op diverse trajecten, zeker in de spits, alsnog geleid tot kwartiersdiensten zoals bijvoorbeeld toch een 800 in spitsrichting Ehv - Asd?  

22-06-2017 10:14:02
ZJ37
ZJ37
Het is te hopen, vooral voor de niet-PHS-hoek Amr-Asd dat de 800 niet geslachtofferd wordt qua materieellengte, dus ook niet met de kaasschaafmethode (12 > 10, 10 > 8 bakken).

M.a.w.: mag ik aannemen dat de 3500 en 800 qua materieellengte minimaal gelijk blijft en de 3e serie 3900 Ehv-Asd met xx bakken?
 

22-06-2017 10:20:52
b2py
b2py
Nee dat mag je niet aangezien de spitsrichtingen contra zijn  

22-06-2017 11:38:54
ZJ37
ZJ37
Dus Noord Holland krijgt kortere treinen of de spits richting daar wordt maatgevend (ochtend noord naar zuid). Betekent dus kortere treinen in de maatgevende spits richting tussen Ehv en Asd (ochtend zuid naar noord). Heb ik hem zo goed?

Laatst bewerkt door ZJ37 op 22-06-2017 11:40
 

22-06-2017 11:56:19
b2py
b2py
Ik verwacht nauwelijks veranderingen tussen Amr en Asd in de spitsrichting terwijl je wel wat meer kan differentiëren tussen Asd en Ehv in de spitsrichting doordat je een extra ingelegde trein hebt. In plaats van 40 rijtuigen per uur naar 36 of 38, afhankelijk wanneer de piek ligt. Bepaalde treinen die gunstig aankomen (bijv. 08:00) te Utrecht zullen altijd druk blijven. Verder kan een iets kortere trein de spreiding bevorderen doordat je met 10 en zeker 12 rijtuigen altijd wel lege plekken hebt aan de uiteinden. Het is te hopen dat de aankoop van al die sprinters zich wat gaat uitbetalen en er meer lucht komt in het IC-park.  

22-06-2017 13:12:08
Dead_Devil
Dead_Devil
ik ben vooral benieuwd waar ze het "extra" materieel vandaan gaan halen...  

22-06-2017 13:12:47
broek53
broek53
Zeker (al is het op deze plek wat OT): volgend jaar gaat het DDZ dat nu in de 5600 rijdt, grosso modo over naar de IC-dienst, bijvoorbeeld. Vanwege (uiteindelijk) PHS dus.  

22-06-2017 16:00:38
treinfan
treinfan
Opvallend dat tussen Ht en Ut geen goede 10-minutendienst gereden wordt. Maak het dan overal 8/12/10 ofzo  

22-06-2017 16:38:29
michaben
michaben
Quote
broek53 (do 22 jun 2017 13:12:47 https://www.somda.nl/forum/17786/p619130/): Zeker (al is het op deze plek wat OT): volgend jaar gaat het DDZ dat nu in de 5600 rijdt, grosso modo over naar de IC-dienst, bijvoorbeeld. Vanwege (uiteindelijk) PHS dus.

Wat minder OT: en tijdens de proef in september? Men kan niet voor één dag per week de materieelinzet compleet omgooien. Nu is de woensdag traditioneel iets rustiger dan een dinsdag of donderdag, maar ook op een woensdagochtend is VIRM10 nodig tussen Amr en Asd in de piek, dus je zult toch wat extra stellen nodig hebben vermoed ik.
 

22-06-2017 17:01:08
hoi23
hoi23
Optie: het DDZ uit de 4500 en 15400 vervangen door DDM-1/SGM en die inzetten in de 3900  

22-06-2017 17:54:57
R1-2010
R1-2010
4500 wordt de hele dag DDM1.  

22-06-2017 17:58:12
Astraea
Astraea
Tijdens de proef of in drgl 2018?  

22-06-2017 18:21:11
michaben
michaben
En hebben we het dan over de huidige 4500 of over de nieuwe 4500? De huidige 4500 zou namelijk de spittrein worden en de 14500 zou de 3900 worden die doorgaat naar Ehv en verder als ik het goed begreep.  

22-06-2017 22:00:16
mren
mren
Je zou zeggen dat de 13500 en 3500 los van elkaar gaan rijden, dan heb je je materieel meteen te pakken. Hopelijk kan dan ook de lange stop in Ht richting zuiden vervallen.  

22-06-2017 22:12:39
michaben
michaben
Ut - Shl blijft bij 4x per uur, dus daar heb je toch wat dubbele stellen nodig in de spits.  

23-06-2017 00:45:14
AlexNL
AlexNL
Quote
b2py (wo 21 jun 2017 23:12:39 https://www.somda.nl/forum/17786/p619081/):
Sluit de sprinter niet beter aan?


Nee, niet echt eigenlijk.

De 6600 komt in 's-Hertogenbosch aan op spoor 6b om x:57. Die trein (DDZ-IV) stroomt leeg, de reizigers lopen massaal richting de passerelle. De reizigers richting Dordrecht staan ook alweer klaar op het perron, en het aanwezige meubilair beperkt de capaciteit ook nog eens.

Als je halverwege de trein zit is het zo'n 150 meter lopen, ofwel ongeveer twee minuten lopen (anderhalve minuut als je flink doorloopt), mits je niet gehinderd wordt. Tijdens de ochtendspits haal je dat echter niet door de drukte, reken dan maar 3 minuten voor trein - roltrap.

Tegen de tijd dat je bij de stijgpunten aankomt staat er al een flinke rij voor de roltrap, met een beetje pech is die rij breed genoeg om een deel van het perron te blokkeren. Of je nou wacht op de roltrap of doorloopt om de trap te gebruiken, je raakt zo 2 minuten kwijt voordat je bovenaan bent.

Dan moet je de passerelle over (waar het 's ochtends ook best druk is) en moet je weer naar beneden. Natuurlijk staat men op de roltrap stil, dus dat schiet ook alweer niet op. Reken op minstens anderhalve minuut voordat je de passerelle over bent en je onderaan de roltrap staat op perron 3/4.

Inmiddels zijn er al 6,5 minuut verstreken, vanuit je ooghoek zie je dat de 6600 naar Dordrecht al weg is (vertrektijd x:03). Terwijl je wat langs het perron loopt op zoek naar een iets rustiger plekje komt de 3500 al binnengereden, tijd om meer dan 2 bakken verder te lopen heb je eigenlijk niet meer.

Op papier mag je weliswaar 10 minuten hebben om de overstap 6600 -> 3500 te halen in 's-Hertogenbosch, maar in de praktijk is dat best wel krap. Als de 6600 bij binnenkomst in Den Bosch meer dan 2 minuten vertraging heeft kun je er eigenlijk al wel vanuit gaan dat je die aansluiting niet meer kunt halen.

Was getekend,
Een reiziger die dat een aantal keer heeft geprobeerd.
 

23-06-2017 05:06:25
MetroRET
MetroRET
Vergeet niet dat, iig in de nieuwe dienstregeling voor 2018, er plannen zijn om de 4400 en 6600 aan elkaar te gaan knopen. Dus zal deze mogelijk verschuiven en verplaatst worden naar een ander perron bij binnenkomst in 's-Hertogenbosch.  

23-06-2017 07:12:07
ZJ37
ZJ37
Dan gaat in elk geval de 3600 naar Zl te Ht naar spoor 1. Heb je die 9 minuten in elk geval wat te doen. %08%  

23-06-2017 20:01:31
icened
icened
In Vught zullen ze niet blij zijn met PHS:

http://www.telegraaf.nl/tv/vndg/28462378/__Vught_wordt_gek_van_spoorbomen__.html

Is er niet een regel dat als er een frequentie van 8 treinen p/u in elke richting de overwegen vervangen worden door ongelijkvloerse kruisingen?

Ze zullen in Vught nog even geduld moeten hebben:

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjbr5-bxdTUAhUBaVAKHZ4MAioQFggpMAE&url=https%3A%2F%2Fwww.prorail.nl%2Fprojecten%2Fmeteren-boxtel&usg=AFQjCNFCqC8oawoHUoYPgQYnRvkJLdJ1Jw
 

23-06-2017 20:32:47
treinfan
treinfan
8 treinen per uur per richting? Dan mag er op Hvs-Ndb ook nog wat gebeuren.  

23-06-2017 20:37:43
Berk24
Berk24
Ik snap dat Vught niet blij is, er rijden straks 10 treinen per uur per richting door Vught die Vught niet aandoen en Vught wordt slechts 2x/uur bedient en naar Tilburg kan er niet rechtstreeks gereisd worden.  

23-06-2017 22:11:56
thom
thom
Echter is dat dus niet waar Vught zich nu druk om maakt.  

23-06-2017 22:56:33
daniel_ddr
daniel_ddr
Het AD heeft het bij Vught trouwens over 16 intercity's en 8 Sprinters per uur waar er nog twee in beide richtingen bij komen: http://www.ad.nl/binnenland/elke-10-minuten-een-intercity-in-vught-worden-ze-er-gek-van~a58046ea/

Heb ik wat gemist of hebben ze het aantal tijdens PHS als uitgangsaantal genomen (ICs nu is immers 2x 2 van/naar Rsd = 4 en 2x 4 van/naar Ehv = 8 dus totaal nu twaalf en in PHS pas zestien)


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl
 

23-06-2017 23:59:35
broek53
broek53
Quote
icened (vr 23 jun 2017 20:01:31 https://www.somda.nl/forum/17786/p619281/): In Vught zullen ze niet blij zijn met PHS:

http://www.telegraaf.nl/tv/vndg/28462378/__Vught_wordt_gek_van_spoorbomen__.html

Is er niet een regel dat als er een frequentie van 8 treinen p/u in elke richting de overwegen vervangen worden door ongelijkvloerse kruisingen?

Er zijn veel regels en uitgangspunten met overwegen, maar die niet. Het gaat over het aantal keren dat een overweg gesloten is en over de tijd dat hij dan dicht ligt - en vaak zul je dan wel bij een trein of 16 per uur uitkomen voor wat er nog aanvaardbaar wordt gevonden.
 

06-09-2017 09:04:05
icened
icened
Proef PHS:

https://nos.nl/artikel/2191602-proef-van-start-zes-intercity-s-tussen-eindhoven-en-amsterdam.html

Uiterlijk 2028 6 IC + aantal Sprinters op een aantal spoorlijnen? NS zal toch eerst moeten weten welke concessie ze krijgen? En pas daarna kunnen ze het treinmaterieel zoals ICNG gaan bestellen.

Ze kunnen bijvoorbeeld PHS via de HSL, Amsterdam - Eindhoven maken:

Amsterdam - Brussel (1 keer p/u)
Amsterdam - Vlissingen (2 keer p/u)
Breda - Schiphol - Lelystad (2 keer p/u)
Amersfoort - Schiphol - Rotterdam (1 keer p/u)

Enkhuizen - Venlo (2 keer p/u)
Schiphol - Heerlen (2 keer p/u)
Maastricht - Amsterdam/Alkmaar (2 keer p/u)
 

06-09-2017 09:19:17
michaben
michaben
De persoplichting van de NS is ook weer goed bezig: "net zo vaak gaan rijden als metro's", vraag me af of de directie van de NS ooit een dienstregeling van een metro heeft gezien, die rijden over het algemeen toch wel een beetje vaker dan 6x per uur....  

06-09-2017 10:08:49
icened
icened
En metro's rijden allemaal even snel. Kun je van IC, Sprinters en goederentreinen natuurlijk niet zeggen. Spoorinfrastructuur zal wel aangepast en waar nodig uitgebreid moeten worden. Ze geven zelf al aan dat er weinig nodig dat er ineens veel fout kan gaan omdat er weinig marge is.  

06-09-2017 11:00:39
thom
thom
Quote
michaben (wo 06 sep 2017 09:19:17 https://www.somda.nl/forum/17786/p624970/): De persoplichting van de NS is ook weer goed bezig: "net zo vaak gaan rijden als metro's", vraag me af of de directie van de NS ooit een dienstregeling van een metro heeft gezien, die rijden over het algemeen toch wel een beetje vaker dan 6x per uur....

Overdrijven is ook een kunst, de eerste metro waar ik een dienstregeling van opzoek en aanklik heeft gewoon heel de dag een 10' frequentie dus gek is die uitspraak nou ook weer niet, het is maar waar je zelf de vergelijking mee legt.

Laatst bewerkt door thom op 06-09-2017 11:01
 

06-09-2017 11:44:31
michaben
michaben
Per lijn ja En net zoals PHS drie halfuurdiensten gecombineerd worden tot een tienminutendienst, worden bij die metro drie tienminutendiensten gecombineerd tot een 3,3 minutendienst. Bij een metrofrequentie moet je echt aan elke 3 à 5 minuten denken, niet elke 10.

Laatst bewerkt door michaben op 06-09-2017 11:46
 

06-09-2017 11:50:12
Klaasje
Klaasje
Het vliegen afvangen is ook weer begonnen. Het klopt inderdaad wel dat op de hoofdtrajecten (ABC in Rotterdam en Spaklerweg-CS in Amsterdam) meerdere 10-minutendiensten worden gecombineerd maar dat wil niet zeggen dat een 10-minutendienst automatisch geen metrofrequentie is. Die frequentie wordt overdag in het dal in Amsterdam ook tussen Sloterdijk en station Zuid gereden en tussen Venserpolder en Gaasperplas.  

06-09-2017 12:16:28
michaben
michaben
En dat is dus precies de manier waarop men de boel verdraait: men vergelijkt het kerntraject van PHS met een metrolijn in een buitengebied en 'concludeert' dat de trein even frequent rijdt. Nergens wordt beweerd dat het feitelijk onjuist is wat ze zeggen, maar men gebruikt de feiten op een uiterst creatieve wijze waardoor ze weinig meer met de werkelijkheid te maken hebben.  

06-09-2017 12:30:11
mren
mren
Het lijkt alsof NS ook in de PR-campagne een andere term heeft gezocht: ik lees bij diverse media ineens 'tienminutentrein' waar dit eerder nog het belachelijke 'spoorboekloos rijden' was.