Spoorbrug Eems bij Weener aangevaren, total loss
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
31-08-2017 08:03:44
mvboetzela
mvboetzela
Het wordt ook een hele nieuwe brug, waarbij het beweegbare deel vervangen wordt door een draaibrug die breed genoeg is om cruise schepen door te laten. Dat zal inderdaad wel wat gaan kosten.

Bottleneck zal de bedientijd van zo'n brug worden, waardoor meer dan 1 (lange) opening per uur niet mogelijk zal zijn. Dat in combinatie met een enkelsporige lijn met lange blokken en weinig kruisingsmogelijkheden zal nog wel wat hoofdbrekens gaan kosten in het ontwerp van de Wiederline dienstregeling.
 

31-08-2017 08:53:29
bacr
bacr
Blokverdichtingen en een paar passeermogelijkheden bouwen? Er is nog tijd tot 2024 dus dat zou best moeten kunnen. Wie gaat het de concessieverlener alvast vertellen?  

31-08-2017 09:18:34
b2py
b2py
RTV Noord heeft het over 20 min tijd voor de treinen, nog steeds mogelijkheden voor Wunderlinien en 60 mio kosten: http://www.rtvnoord.nl/nieuws/182479/Nieuwe-Friesenbrucke-komt-drie-jaar-later-maar-wel-zoals-Groningen-hem-wil  

31-08-2017 10:56:54
rolandrail
rolandrail
Quote
bacr (do 31 aug 2017 08:53:29 https://www.somda.nl/forum/17505/p624355/): Blokverdichtingen en een paar passeermogelijkheden bouwen? Er is nog tijd tot 2024 dus dat zou best moeten kunnen. Wie gaat het de concessieverlener alvast vertellen?
"Nederland" wilde alleen meefinancieren als het traject en de brug dubbelspoor werd. Beide wilden de duitsers niet en er is blijkbaar ook geen compromis uitgekomen anders dan het 20 minuten per uur beschikbaar zijn van het spoor over de brug. En natuurlijk wordt 2024 niet gehaald, ongetwijfeld gaat er iemand in protest tegen de bouwplannen, worden de afspraken ondermijnd etc.
 


31-08-2017 17:46:20
mvboetzela
mvboetzela
RTV Noord heeft het over "twee treinen per uur", dus niet "per uur per richting". Dat laatste lijkt me schier onmogelijk in een venster van 20min per uur, gegeven het lange blok tussen Nieuweschans en Irrhove. Kort achter elkaar met twee treinen per richting vergt korte blokken en een patroonverdeling die niet erg aantrekkelijk zal zijn.
Om en om per richting is al helemaal niet mogelijk.
Wat zijn de verdere plannen voor uitbreiding van de infra?
 

31-08-2017 18:11:34
phantom
phantom
Zoals men nu laat doorschemeren,is er geen sprake van uitbreiding in/aan de huidige infra.
Je zou daarmee dus geneigd zijn om te zeggen,dat alle centen in die brug gaan en men het daarbij laat.
Of dit zo is en of dit dan komt omdat deze variant duurder was dan herstel huidige brug weet ik niet,maar dat kan er mee te maken hebben,tenzij men nooit aan wijzigingen aan de infra heeft gedacht.
Trouwens wel raar dat die brug op 20 min na de rest van elk uur open staat heel de dag door,bouwt de scheeps werf aan een turbo lopende band schepen die op elk uur 40minuten nodig hebben om de brug te passeren en dat elke dag van t jaar ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

31-08-2017 18:52:22
AJT
AJT
Nee, twee cruiseschepen per jaar( een in september en een in maart gereed. Voor de rest niets.  

31-08-2017 19:01:52
gvttreinen
gvttreinen
Het schip wat de brug heeft aangevaren was geen cruiseboot.
Er zijn dus ook andete klanten dan Meyer.
 

31-08-2017 19:22:54
Berk24
Berk24
Quote
rolandrail (do 31 aug 2017 10:56:54 https://www.somda.nl/forum/17505/p624368/):
Quote
bacr (do 31 aug 2017 08:53:29 https://www.somda.nl/forum/17505/p624355/): Blokverdichtingen en een paar passeermogelijkheden bouwen? Er is nog tijd tot 2024 dus dat zou best moeten kunnen. Wie gaat het de concessieverlener alvast vertellen?
"Nederland" wilde alleen meefinancieren als het traject en de brug dubbelspoor werd. Beide wilden de duitsers niet en er is blijkbaar ook geen compromis uitgekomen anders dan het 20 minuten per uur beschikbaar zijn van het spoor over de brug. En natuurlijk wordt 2024 niet gehaald, ongetwijfeld gaat er iemand in protest tegen de bouwplannen, worden de afspraken ondermijnd etc.

Dubbelspoor is op een traject waar hooguit 1x/uur een trein overheen gaat en zo nu en dan een goederentrein ook niet nodig. Toch blijf ik mij verbazen dat er velen miljoenen in deze bodemloze put wordt gestopt.
 

31-08-2017 20:07:50
BasSNG2001
BasSNG2001
Verklaar eens nader waarom het een bodemloze put is. %03%


#DiscoverEU
 

31-08-2017 20:27:47
umbusko
umbusko
Quote
Berk24 (do 31 aug 2017 19:22:54 https://www.somda.nl/forum/17505/p624399/):
Dubbelspoor is op een traject waar hooguit 1x/uur een trein overheen gaat en zo nu en dan een goederentrein ook niet nodig. Toch blijf ik mij verbazen dat er velen miljoenen in deze bodemloze put wordt gestopt.

Dat is natuurlijk een soort vicieuze cirkel. Op dit moment gaan er nog niet zoveel treinen over het traject en is er ook nog geen dubbelspoor. Als dat er niet komt, zullen er ook niet zomaar veel meer treinen gaan rijden.
Als je dan toch nieuw gaat bouwen, kun je dus het beste kijken naar wat je in de toekomst verwacht: veel of weinig treinen (in plaats van naar de huidige situatie).
Als je een "bodemloze put" wilt vermijden, denk ik dat dubbelspoor met veel mogelijkheden een betere keuze is dan enkelspoor met minder mogelijkheden. (Tenzij je natuurlijk denkt dat er ook met onbeperkte sporen niemand gebruik van wil maken, dan heeft het inderdaad geen zin. Daarover weet ik in deze situatie te weinig.)
 

31-08-2017 23:09:27
broek53
broek53
Quote
mvboetzela (do 31 aug 2017 17:46:20 https://www.somda.nl/forum/17505/p624390/): RTV Noord heeft het over "twee treinen per uur", dus niet "per uur per richting". Dat laatste lijkt me schier onmogelijk in een venster van 20min per uur, gegeven het lange blok tussen Nieuweschans en Irrhove. Kort achter elkaar met twee treinen per richting vergt korte blokken en een patroonverdeling die niet erg aantrekkelijk zal zijn.
Om en om per richting is al helemaal niet mogelijk.
Wat zijn de verdere plannen voor uitbreiding van de infra?

Die zijn nog niet concreet, maar er werd hard gestudeerd op infra-uitbreiding met name in Duitsland omdat de provincie Groningen met kracht de Wunderline natreeft. Daarin zijn talrijke varianten mogelijk, van het versnellen van de bestaande stoptrein tot het jn leggen van sneltreinen naast de stoptreinen aan toe. Kenmerkend daarbij is dat vrijwel alle varianten in NL geen uitbreidingen meer nodig maakten, omdat hier maximale versnelling is voorzien door het project " extra sneltrein Winschoten". Daarentegen moet er in Duitsland veel tot heel veel gebeuren omdat de lijn daar het niveau van (pak 'm beet) Sneek -Stavoren nog niet ontgroeid is. Wat er precies moet gebeuren, hangt sterk af van het uiteindelijk te beogen dienstregelingmodel(len). En voor die modellen spelen de mogelijkheden van de Friesenbrucke uiteraard een grote rol.
 

01-09-2017 15:51:14
taigagaai
Moderator
taigagaai
Quote
umbusko (do 31 aug 2017 20:27:47 https://www.somda.nl/forum/17505/p624408/):
Quote
Berk24 (do 31 aug 2017 19:22:54 https://www.somda.nl/forum/17505/p624399/):
Dubbelspoor is op een traject waar hooguit 1x/uur een trein overheen gaat en zo nu en dan een goederentrein ook niet nodig. Toch blijf ik mij verbazen dat er velen miljoenen in deze bodemloze put wordt gestopt.

Dat is natuurlijk een soort vicieuze cirkel. Op dit moment gaan er nog niet zoveel treinen over het traject en is er ook nog geen dubbelspoor. Als dat er niet komt, zullen er ook niet zomaar veel meer treinen gaan rijden.
Als je dan toch nieuw gaat bouwen, kun je dus het beste kijken naar wat je in de toekomst verwacht: veel of weinig treinen (in plaats van naar de huidige situatie).
Eerder dit jaar heeft in Op de Rails een tweetal artikelen gestaan over o.a. de dienstregeling tussen Groningen en Leer. Als ik het mij nog goed kan herinneren, is er in het verleden meerdere malen geprobeerd om met een frequentieverhoging te proberen om meer reizigers te trekken. Na verloop van tijd is de verhoging weer teruggedraaid, omdat de groei van reizigers uitbleef.
 

02-09-2017 11:18:00
bacr
bacr
Er is natuurlijk de afgelopen jaren wel wat reden om dat nog eens te proberen:
- bevolkingsgroei
- inzet op schonere transportvormen dan verbrandingsmotoren
- voortgaande internationalisering

Het is langzamerhand bekend dat een aanbod ook vraag kan creëren.
 

02-09-2017 12:52:55
umbusko
umbusko
En wellicht wordt de verbinding aantrekkelijker als je een Intercity invoert die niet bij iedere holle boom stopt. Maar zeker dan moet je wel de ruimte hebben om ook de treinen te rijden die wel overal stoppen. (Dat zie je ook op de Maaslijn (Rm-Nm): er rijden geen sneltreinen (meer) omdat de stoptreinen dan niet passen op het enkelspoor.)  

02-09-2017 12:57:26
wimhoekema
wimhoekema
Quote
broek53 (do 31 aug 2017 23:09:27 https://www.somda.nl/forum/17505/p624429/): >> moet er in Duitsland veel tot heel veel gebeuren omdat de lijn daar het niveau van (pak 'm beet) Sneek -Stavoren nog niet ontgroeid is. Wat er precies moet gebeuren, hangt sterk af van het uiteindelijk te beogen dienstregelingmodel(len). En voor die modellen spelen de mogelijkheden van de Friesenbrucke uiteraard een grote rol.


vroeguhh reden er zelfs doorgaande treinen Nieuweschans-Stavoren (-Asd) dus wie weet hoe Wunder deze linie nog kan worden

Grtz,
Wim
 

02-09-2017 13:49:34
Berk24
Berk24
Quote
bacr (za 02 sep 2017 11:18:00 https://www.somda.nl/forum/17505/p624589/): Er is natuurlijk de afgelopen jaren wel wat reden om dat nog eens te proberen:
- bevolkingsgroei
- inzet op schonere transportvormen dan verbrandingsmotoren
- voortgaande internationalisering

Het is langzamerhand bekend dat een aanbod ook vraag kan creëren.

Je vergeet even dat je die €60 miljoen voor de brug ook voor ander OV, wat meer nut heeft, kan gebruiken.
 

02-09-2017 15:50:18
FourRoses
FourRoses
Quote
bacr (za 02 sep 2017 11:18:00 https://www.somda.nl/forum/17505/p624589/): Er is natuurlijk de afgelopen jaren wel wat reden om dat nog eens te proberen:
- bevolkingsgroei
- inzet op schonere transportvormen dan verbrandingsmotoren
- voortgaande internationalisering

Het is langzamerhand bekend dat een aanbod ook vraag kan creëren.

De stad Groningen groeit wel, maar de in de omliggende gebieden is juist een bevolkingsafname.
 

03-09-2017 10:01:11
mdeen
mdeen
Quote
taigagaai (vr 01 sep 2017 15:51:14 https://www.somda.nl/forum/17505/p624505/):

Eerder dit jaar heeft in Op de Rails een tweetal artikelen gestaan over o.a. de dienstregeling tussen Groningen en Leer. Als ik het mij nog goed kan herinneren, is er in het verleden meerdere malen geprobeerd om met een frequentieverhoging te proberen om meer reizigers te trekken. Na verloop van tijd is de verhoging weer teruggedraaid, omdat de groei van reizigers uitbleef.

Groningen-Leer is nooit meer dan 1x per uur geweest en is de afgelopen 15 jaar van 1x per 2 uur naar 1x per uur gegroeid.
Een frequentieverhoging naar 2x per uur is er nooit geweest.
 

03-09-2017 12:13:17
mv
mv
Voor die €60mln en een tijdsduur van 7 jaar, kan er ook een tunnel geplaatst worden voor een €10mln meer en dezelfde tijdsduur. Zo heeft de Scheepvaart geen last meer van het spoor en vice versa. Iets wat in de ogen van de Provincie Groningen te duur werd geacht. Die heeft ook bewust het onderwerp zolang mogelijk onder de pet gehouden. Lange termijn denken is er bij hun niet écht bij. Kindah lame!

Gr.

Laatst bewerkt door mv op 03-09-2017 12:14, reden: Txt toegevoegd


Fryslan Foar Ut!
 

03-09-2017 13:08:44
Berk24
Berk24
Wat dacht je van de huidige snelbus Groningen-Leer? Zo hoef je geen miljoenen te spenderen aan een brug of tunnel en heeft de scheepvaart geen last van een brug.  

03-09-2017 13:21:43
wouterder
wouterder
ja, maar die bus draagt niet bij aan de wil van Groningen om een directe treinverbinding te hebben met Bremen.  

03-09-2017 13:37:47
IJsbergsla
IJsbergsla
Niet steeds zo serieus op Berk24 reageren...  

03-09-2017 13:49:03
Berk24
Berk24
Quote
wouterder (zo 03 sep 2017 13:21:43 https://www.somda.nl/forum/17505/p624655/): ja, maar die bus draagt niet bij aan de wil van Groningen om een directe treinverbinding te hebben met Bremen.

De trein waarvan je wist dat die nooit zou komen
 

03-09-2017 16:22:58
broek53
broek53
Quote
mv (zo 03 sep 2017 12:13:17 https://www.somda.nl/forum/17505/p624650/): Voor die €60mln en een tijdsduur van 7 jaar, kan er ook een tunnel geplaatst worden voor een €10mln meer en dezelfde tijdsduur. Zo heeft de Scheepvaart geen last meer van het spoor en vice versa. Iets wat in de ogen van de Provincie Groningen te duur werd geacht. Die heeft ook bewust het onderwerp zolang mogelijk onder de pet gehouden. Lange termijn denken is er bij hun niet écht bij. Kindah lame!.

In sommige bijdragen meen ik het idee te lezen dat de Provincie Groningen meebetaalt aan de Friesenbrucke, maar dat is niet zo. De enige reden waarom Groningen zich druk maakt over het herstel van de brug, is de ambitie "Wunderline". Grappig is dat niemand zich lijkt te realiseren dat het alleen maar gaat om het openingsregime van de Friesenbrucke. Dat zou bij een 1:1 herstel van de oude brug precies hetzelfde zijn geweest.
 

06-09-2017 08:14:48
mv
mv
Die berichtgevingen kloppen wel degelijk. Het is alleen niet veel wat ze mee investeren. En elke potentiële investeerder, heeft recht op inspraak. De tunnel is in hun visie te duur, terwijl het qua tijdsbestek overeenkomt, en qua prijs niet veel van elkaar afwijkt.

Gr.


Fryslan Foar Ut!
 

06-09-2017 08:18:55
taigagaai
Moderator
taigagaai
Quote
mdeen (zo 03 sep 2017 10:01:11 https://www.somda.nl/forum/17505/p624642/):
Quote
taigagaai (vr 01 sep 2017 15:51:14 https://www.somda.nl/forum/17505/p624505/):

Eerder dit jaar heeft in Op de Rails een tweetal artikelen gestaan over o.a. de dienstregeling tussen Groningen en Leer. Als ik het mij nog goed kan herinneren, is er in het verleden meerdere malen geprobeerd om met een frequentieverhoging te proberen om meer reizigers te trekken. Na verloop van tijd is de verhoging weer teruggedraaid, omdat de groei van reizigers uitbleef.

Groningen-Leer is nooit meer dan 1x per uur geweest en is de afgelopen 15 jaar van 1x per 2 uur naar 1x per uur gegroeid.
Een frequentieverhoging naar 2x per uur is er nooit geweest.
Ik had er neer moeten zetten, het verre verleden. Er gingen toen 4 treinen per dag rijden in plaats van 3. Nu weet ik niet op welke tijden die vierde trein reed, maar dat heeft toen niet geholpen.
 

06-09-2017 18:15:46
henri1972
henri1972
Ik weet wel van 2 naar 3 treinen per dag per richting. 3e trein ging tussen half 11 en 11 uur uit Groningen ongeveer. Deze slag reed tot Leer. De andere 2 van naar Oldenburg en/of Bremen.  

04-04-2018 16:14:53
huibz
huibz
Zeer waarschijnlijk is de brug ook in 2024 nog niet klaar. Dat meldt de Ems-Zeitung (https://www.noz.de/deutschland-welt/politik/artikel/1184107/steht-die-neue-friesenbruecke-erst-nach-2024).

Ook het Dagblad van het Noorden meldt dit vandaag. (http://www.dvhn.nl/groningen/Duitse-minister-vreest-vertraging-kapotte-spoorbrug-nog-later-klaar-dan-2024-23059012.html)
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


23-06-2018 02:13:52
waalkade
waalkade
Plaatje:
https://www.deutschebahn.com/resource/blob/3129762/007b53cfddcad2384c0330398e69577b/20180618-Pr%C3%A4sentation-data.pdf