Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Wat kan Bijsturing (mat/P) wel en wat niet?

Vrijdag 09 okt 2015 - 09:00:22
bacr
bacr
Dat bedacht ik gisteren toen ik strandde met de IC van 17.09 Gvc (2x VIRM4), vlak voorbij Ypb achter een kapotte sprinter van 10 minuten eerder. Nadat de mcn eerst nog meldde dat hij hoopte via de wissels bij Ypb linkerspoor om de kapotte sprinter heen te rijden bleek na 15 minuten dat we toch richting Gvc terug zouden rijden (linkerspoor dus ook).

Vlak voor binnenkomst zag ik dat het materieel van de IC a 17.22 Gvc, 2x VIRM, net de tuin in werd gereden. Bij binnenkomst op Gvc op perron 5 stonden op perron 4 nog 2x VIRM6 voor de 17.39 richting Ut/Amf. In totaal dus aan het perron.

Rond 17.45 wist men op Gvc dat de IC-dienst om 18.09 zou worden hervat. Dat betekent dat er mensen van 3 spits IC's gestrand waren. Al die mensen werd gevraagd vooral naar voren op perron 4 te lopen, want daar stond de eerst vertrekkende IC naar Ut gereed met maar liefst 1x VIRM6 (nog blij dat het niet een viertje was...).

Ik probeer te doorgronden wat hier is gebeurd of niet is gebeurd, dat, terwijl er alleen al 20 bakken VIRM aan de perrons staan en waarschijnlijk nog eens 8 bakken in de tuin, de eerst vertrekkende IC na zo'n verstoring met maar één treinstel wordt gereden. Materieel in overvloed dat je desnoods maar in de nacht weer in de goede diensten zou kunnen gaan regelen, er is personeel van 4 trein in Gvc gebleven, dus daaraan kan het ook niet gelegen hebben. En bij gebrek aan vertrekkende IC's richting Utrecht (de sprinter reed wel) was er op Gvc ook capaciteit om wat heen en weer te rangeren om de trein op voldoende sterkte te krijgen.

Wat gaat hier nu mis, waarom lukt het niet om die trein op voldoende lengte te krijgen?

Vrijdag 09 okt 2015 - 09:03:23
nielsie600
nielsie600
Twitter NielsHulzebos
Omdat wellicht dit de juiste lengte voor die trein is? Je schrijft dit erg makkelijk maar je hoeft zelf blijkbaar niet dagelijks een logistieke puzzel te maken. 'S nachts wat stelletjes bijsturen is moeilijker dan gedacht.

Vrijdag 09 okt 2015 - 09:05:03
DDZ7504
DDZ7504
Flickr ddz7504
Die 2069 (18:09) hoort met VIRM6 te rijden, in werkelijkheid deden ze dus precies wat de planning was.

Dat het voor de reizigers niet goed werkt maakt weinig uit helaas

Hallo!

Vrijdag 09 okt 2015 - 09:16:08
bacr
bacr
Dat zijn dus niet de antwoorden waarnaar ik op zoek ben, maar systeemtechnische oplossingen.

Er vallen drie spitsIC's uit en het enige wat je te bieden hebt, terwijl je én materieel én personeel in ruime mate voorhanden hebt dat eigenlijk al op een eerder tijdstip diezelfde richting uit had gemoeten, is het bieden van één enkel VIRM6 je. Waar is de creactiviteit om de KLANT zo goed mogelijk te bedienen na zo'n verstoring? Bijsturing had hier toch wel iets kunnen betekenen?

De logistieke puzzel is toch al in de soep gelopen en dat is met een extra stel bij deze trein vast niet erger.

Laatst bewerkt door bacr op Vrijdag 09 okt 2015 om 09:16:56

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Vrijdag 09 okt 2015 - 09:35:06
nielsie600
nielsie600
Twitter NielsHulzebos
Daar heb jij echt geen weet van, op de wal lijkt het allemaal heel makkelijk om even snel wat zitplaatsen of capaciteit te regelen. Maar in het echt komt er toch wat meer bij kijken.

Vrijdag 09 okt 2015 - 09:46:13
WesselE
WesselE
Flickr Janstanner
Ha die Niels. Wat een vriendelijk antwoord weer. Juist omdat bacr er geen weet van heeft stelt hij nu deze volkomen logische vraag. Ik kan mij vinden in zijn veronderstelling dat wanneer er personeel én materieel beschikbaar is, het eigenlijk mogelijk zou moeten zijn dat de bijsturing zou moeten kunnen ingrijpen.

'Okeh'

Vrijdag 09 okt 2015 - 09:50:53
anton_
anton_
@ Bacr
volgens mij zijn er verschillende redenen om niet met meer dan 6 bakken te rijden bv:
1 niet genoeg materieel ( lijkt me in dit geval geen issue )
2 materieel niet op de juiste plek (kan b.v. vanaf dat spoor niet in de juiste richting vertrekken)
3 niet genoeg personeel ( lijkt me in dit geval geen issue )
4 personeel wel aanwezig, maar kan om andere redenen niet mee met de trein
5 niet genoeg perron lengte in Gouda
6 niet genoeg perron lengte in Utrecht
7 niet genoeg lengte op spoor 238 in Utrecht (waar de trein uit Gvc soms keert)

ik heb geen idee welke van bovenstaande reden wan toepassing was gisteren (of mogelijk toch nog wat anders)

Laatst bewerkt door anton_ op Vrijdag 09 okt 2015 om 09:52:21

Vrijdag 09 okt 2015 - 10:54:16
DDZ7504
DDZ7504
Flickr ddz7504
Wat ik bedoelde met mijn antwoord is dat het materieel van de 11763, 2067 en 1767 niet zomaar alsnog naar Ut e.v. mag gestuurd worden, omdat er simpelweg niet zoveel treinen achter elkaar mogen rijden of om wat voor reden dan ook van de geplande omloop af mogen wijken.
Ik wil later zelf bij de bijsturing gaan werken, dus ik zal kijken wat ik in dit soort situaties zou (mogen) doen, maar je kunt niet zomaar extra treinen inleggen met het materieel van uitgevallen treinen.

Laatst bewerkt door DDZ7504 op Vrijdag 09 okt 2015 om 10:56:41

Hallo!

Vrijdag 09 okt 2015 - 11:04:06
bacr
bacr
Quote
anton_ (vr 09 okt 2015 09:50:53 somda.nl): @ Bacr
volgens mij zijn er verschillende redenen om niet met meer dan 6 bakken te rijden bv:
2 materieel niet op de juiste plek (kan b.v. vanaf dat spoor niet in de juiste richting vertrekken)
De perrons 4 en 5 stonden vol; het zijn de standaardsporen voor de IC's naar Utrecht, dus dat had gekund. Bovendien kan er ook vanaf andere sporen in Gvc (3 (?) en 6/7) naar Utrecht worden vertrokken. Er stond ook nog materieel in de tuin.
Quote
4 personeel wel aanwezig, maar kan om andere redenen niet mee met de trein
Zou kunnen; maar het ligt niet voor de hand dat al het personeel van de drie uitgevallen en de eerste wel weer rijdende IC(s) niet mee zou hebben gekund.
Quote
5 niet genoeg perron lengte in Gouda
6 niet genoeg perron lengte in Utrecht
7 niet genoeg lengte op spoor 238 in Utrecht (waar de trein uit Gvc soms keert)
Ad 5: lengte Gouda moet voldoende zijn voor tenminste 12 bakken (340m perronlengte is norm voor IC-stations)
Ad 6 en 7: de ICs van 09 en 39 uit Gvc keren normaal gesproken idd op 20/21 en tailtracken via 238. Kan niet vinden wat de lengte van de perrons/spoor 238 is, dus dat zou idd kunnen.

Mijn punt is nu juist of Bijsturing niet een zodanige oplossing had kunnen bedenken dat je met zoveel mogelijk materieel op pad had kunnen gaan om bijv. op Ut op een afwijkend aankomstspoor binnen te komen als de lengte te groot zou zijn geworden.

Op tijd reden we ook niet meer, want bij aankomst in Utrecht hadden we ook al +10...

Vrijdag 09 okt 2015 - 11:07:29
bacr
bacr
Quote
DDZ7504 (vr 09 okt 2015 10:54:16 somda.nl): Wat ik bedoelde met mijn antwoord is dat het materieel van de 11763, 2067 en 1767 niet zomaar alsnog naar Ut e.v. mag gestuurd worden, omdat er simpelweg niet zoveel treinen achter elkaar mogen rijden of om wat voor reden dan ook van de geplande omloop af mogen wijken.
Ik wil later zelf bij de bijsturing gaan werken, dus ik zal kijken wat ik in dit soort situaties zou (mogen) doen, maar je kunt niet zomaar extra treinen inleggen met het materieel van uitgevallen treinen.
Je geeft hier zelf al een deel van het pijnpunt aan: de geplande omloop is al door de war gestuurd doordat het materieel is blijven staan in Den Haag, terwijl het al in Ut, Amfs of Es had moeten staan.

En mijn punt is dus nog steeds: hoe organiseer je het voor de reiziger zo goed mogelijk, dat die niet opgepropt in een te volle want te korte trein op pad wordt gestuurd, wanneer je alle productiemiddelen (mat en P) wel tot je beschikking hebt.

Vrijdag 09 okt 2015 - 11:23:49
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Quote
DDZ7504 (vr 09 okt 2015 10:54:16 www.somda.nl): Wat ik bedoelde met mijn antwoord is dat het materieel van de 11763, 2067 en 1767 niet zomaar alsnog naar Ut e.v. mag gestuurd worden, omdat er simpelweg niet zoveel treinen achter elkaar mogen rijden of om wat voor reden dan ook van de geplande omloop af mogen wijken.
Ik wil later zelf bij de bijsturing gaan werken, dus ik zal kijken wat ik in dit soort situaties zou (mogen) doen, maar je kunt niet zomaar extra treinen inleggen met het materieel van uitgevallen treinen.
bacr heeft het ook niet over extra treinen, maar juist over een extra treinstel bij een toch al rijdende trein lijkt me.
En daarbij kan het zelfs wenselijk zijn het materieel van een van de gestrande treinen mee te nemen naar Ut want dat voorkomt namelijk weer uitgevallen treinen op de terugweg. Immers: als een stel van de 11763 drie kwartier later in Ut zou zijn zoals hier het geval is dan is dat stel er nog mooi op tijd om het Gvc-deel van de kerende trein van de 11763 te rijden. Dat zou anders immers ontbreken omdat alleen het Rtd-se deel naar Amfs gereden is.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Vrijdag 09 okt 2015 - 11:29:14
bert
bert
Quote
bacr (vr 09 okt 2015 09:00:22 www.somda.nl):
Wat gaat hier nu mis, waarom lukt het niet om die trein op voldoende lengte te krijgen?
Ik heb een poosje in de mat bijsturing gewerkt. Geloof me, in zo'n situatie kun je bijna niks. Vaak is het het beste om de dingen maar zo materieel en personeelsschade in diensten zo beperkt mogelijk te houden. Dus uitgelopen mat z.s.m. weer nuttig en maar wel passend inzetten en wat nog 'origineel' is, vooral zo laten. Soms speelt ook gepland onderhoud aan stellen een een beperkende factor. Want er staan wel onderhoudsploegen te wachten in een werkplaats om zo en zo laat voor een gepland stel.
In het geval van 2069: ik kan niet veel zien. Maar ik zie wel dat het stel binnenloopt p spoor 21 in Utrecht. En het loopt volgens mij uit, want ik zie op spoor 21 binnen redelijke tijd niets vertrekken (behalve dan de sprinter naar Tiel). Mogelijk kan men in Utrecht op die tijd geen verlengde 2069 kan verwerken (spoorbezetting). En dan houdt alles op, zelfs voor Den Haag.
In 'mijn' tijd werd er best wel gekeken of men de eerste weer rijdende trein kon verlengen. Volgens mij is dat nog steeds zo. Helaas blijkt dat heel vaak niet mogelijk door soms de meest lullige oorzaken. Vooral rangeerpersoneel was in 'mijn' tijd al helemaal uitgedund, dusdanig dat een extra rangeerklusje er vaak niet inzat. En dan kun je een versterkte trein wel laten rijden, maar als het aankomststation daar troubles mee heeft, dan kan het al niet meer. Maar even zo goed heb ik ook regelmatig meegemaakt dat er enige gemakzucht in het spel was. We starten de dienst weer op, klaar toch? En o ja, reizigers? Dat is niet mijn taak. Ik moet het mat en personeel weer in de rails krijgen. Er is hier ook nog eens sprake van een kwartier dienst dus... En deze houding wordt vaak ook nog gesteund door de bazen. Want binnen het NS management leeft sterk de gedachte: "als het systeem zsm weer werkt dan is dat goed voor de reiziger". Een enkeling ziet de overvolle trein en probeert eerst daar ook nog wat aan te doen. Maat dat dient het systeem meestal niet.
Het systeemdenken zal niet snel veranderen. We zien dit denken ook veel buiten NS. Enige flexibiliteit is heel mooi. Maar als je dat om gaat zetten in fte's dan is het heel snel klaar. Die tijd is voorbij.

Vrijdag 09 okt 2015 - 12:22:21
gkw1969
gkw1969
Het is niet zo simpel om even ergens een extra trein aan vast te hangen. zoals Bert al aangeeft moet je het personeel wel hebben om te rangeren.
Wat verder een situatie is/kan zijn is dat de trein onderweg gecombineerd gaat worden (wat niet geheel ondenkbaar is richting Amersfoort). Als je dan al uit GVC vertrekt met 10 of 12 bakken VIRM, dan is het lastig daar nog eens 6 bakken aan toe te voegen onderweg en moet je opvolgend rijden. Met als resultaat dat je ergens in Utrecht of Enschede/Leeuwarden een extra VIRM hebt staan die ook nog weer terug moet naar Den Haag. Ook voor de LM-ritten moet je paden aanvragen bij ProRail en ik weet uit ervaring dat ProRail nog niet zo heel erg blij is met extra paden voor reizigersvervoer als ze deze kunnen "verkopen" aan goederenvervoerders.

En treinen kort achter elkaar, maar met vertraging tot 3 kwartier, die kant opsturen verstoort de dienstregeling verderop. Dan de passagiers maar voor een kort stukje als haringen in een ton vervoeren.

Kortom..... heel veel verschillende factoren waar bijsturing afhankelijk van is.

Vrijdag 09 okt 2015 - 14:00:31
sjoerd
sjoerd
Ik leid uit de bovenstaande berichten af dat er technische problemen, personeelsgebrek (althans in sommige functies), het ontbreken van een oplossingsgerichte en klantgerichte denkwijze, en het ontbreken van de juiste informatie bij degene die wel iets zou kunnen doen (ik kan het niet zien). Dan los je dat toch op? Maar er gebeurt niks.
De enige die wel wat doet, maar wel het verkeerde, is ProRail dat wissels saneert omdat ze potentieel storingsbron zijn.
Het spoorwegbedrijf is in rap tempo volkomen gedesintegreerd en ook moedwillig opgesplitst. En daarvan blijven sommigen de voordelen opnoemen, al komen ze nooit ver. Ieder regelt zijn eigen toko en let niet op de gevolgen. Leidinggevenden zijn beroepsmanagers die erg weinig weten van logistiek, laat staan van het specialisme spoorwegbedrijf. Het is een wonder dat er nog zoveel goed gaat. Dat moet wel te danken zijn aan de persoonlijke inzet van velen, want een bedrijfsgedachte zit hier niet achter.

Vrijdag 09 okt 2015 - 14:22:22
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Is het doel van NS niet treinen laten rijden i.p.v. reizigers vervoeren?

Geef toe, het zal enorm complex zijn om materieel en personeel bij te sturen tijdens en na verstoringen, het gevoel is dat men in een klap het overzicht kwijt is.

Echter roemt Prorail en NS de uitstekende opstart na het incident met de Thalys te Rotterdam...niet vreemd als de opstart begint bij aanvang late dienst...

Maar goed, het wordt beter want het Prorail en NS gaat het be- en bijsturen verbeteren.

Vrijdag 09 okt 2015 - 14:27:19
NSR-fan
NSR-fan
Mooi geschreven Sjoerd !
Als de afbraak een verdwijnen van kennis in dit tempo doorgaat, rijden er binnen enkele jaren geen treinen meer. De regelgeving is nu al zo streng en er komen dagelijks nieuwe beperkende regels bij, dit moet eens fout gaan.

Wat ik laatst hoorde: een conducteur wilde de deuren sluiten van een lege trein, mocht deze niet, is een veiligheidsfuctie waarvoor de conducteur niet is opgeleid. Mag ie alleen bij reizigerstreinen !
Ik zie het verschil niet.

"Gebrek aan rangeerpersoneel" Sinds rijdende machinisten niet meer (op andere standplaatsen) mogen rangeren, is de flexibiliteit ook wat afgenomen.
Zo vernam ik

Vrijdag 09 okt 2015 - 14:52:04
maigoda
maigoda
Dat laatste is niet helemaal de werkelijkheid. Dat rangeren op andere standplaatsen mocht "vroeger" in principe ook niet, en wel op basis van "geen werbekendheid". Had je die wel, dan had dat wellicht nog gemogen. Maar stations als Ut, Asd, Rtd en Gvc hebben een dusdanig groot gebied met tal val opstelmogelijkheden en plaatselijke regelgeving dat het niet te doen is om op al die standplaatsen tegelijkertijd wegbekendheid te behouden als je er slechts sporadisch komt. Zolang het je eigen standplaats is en er regelmatig rangeerdienst doet, is het bij te houden.

Overigens is er een zekere mate van uitzondering op de regel dat je niet mag rangeren op andere standplaatsen: het geldt niet voor sporen die vallen onder "centraal bediend gebied". Zo mag elke machinist uit den lande op Ut een trein omrijden via spoor 101, maar niet via Utoz, wat er direct naast ligt. Spoor 101 valt namelijk onder de Trdl Ut en je gaat er op sein op en af. Utoz valt onder Trdl NCBG* Utoz/Utctw en je hebt aldaar temaken met plaatselijke regelgeving en de communicatie gaat via portofoon.

Kortom: de regel "niet rangeren op een andere standplaats" levert in de praktijk in wezen geen extra beperkingen op.
Groetjes,
Emiel

* Niet centraal bediend gebied

Vrijdag 09 okt 2015 - 16:01:22
bacr
bacr
Quote
maigoda (vr 09 okt 2015 14:52:04 somda.nl):
[...]Zo mag elke machinist uit den lande op Ut een trein omrijden via spoor 101, maar niet via Utoz, wat er direct naast ligt. Spoor 101 valt namelijk onder de Trdl Ut en je gaat er op sein op en af. Utoz valt onder Trdl NCBG* Utoz/Utctw en je hebt aldaar temaken met plaatselijke regelgeving en de communicatie gaat via portofoon.

* Niet centraal bediend gebied
AHA, als je dus met een getrokken trein (bestaan die nog....) via spoor 101 gaat en daar de loc afkoppelt en wilt laten omlopen, dat gaat dus niet meer, omdat spoor 102 niet onder Trdl Ut valt?

Vrijdag 09 okt 2015 - 16:44:26
michaben
michaben
Quote
nielsie600 (vr 09 okt 2015 09:03:23 somda.nl): Je schrijft dit erg makkelijk maar je hoeft zelf blijkbaar niet dagelijks een logistieke puzzel te maken.
Tja, en zolang mensen met dit soort gedachten in belangrijke posities zitten zal daar ook niets aan verbeteren. In mijn werk wordt ik geacht een oplossing te bedenken als er geen voor de hand liggende is. Maar bij de spoorsector lijkt dat voltooid verleden tijd te zijn.

Overigens heb ik in het verleden wel degelijk andere ervaringen gehad. Een paar jaar terug met een storing tussen Rtd en Gd vielen alle intercity's uit en bleef alleen de 4000 over. De SLT zat kort voor vertrek zo vol dat men 5 minuten voor vertrek maar besluit de VIRM-VI van de opgeheven 2800 te pakken. En dus reden we vrijwel op tijd weg met een goed gevulde dubbeldekker in plaats van een sprinter met achterblijvers.

Vrijdag 09 okt 2015 - 16:45:26
maigoda
maigoda
Quote
bacr (vr 09 okt 2015 16:01:22 somda.nl): AHA, als je dus met een getrokken trein (bestaan die nog....) via spoor 101 gaat en daar de loc afkoppelt en wilt laten omlopen, dat gaat dus niet meer, omdat spoor 102 niet onder Trdl Ut valt?
Typfoutje: het gaat om spoor 102 (101 bestaat al een tijdje niet meer, maar daar gold hetzelfde voor). Spoor 102 is centraal bediend gebied. Zet je daar een getrokken trein neer en wil je de loc omrijden, moet je een facultatief stopbord voorbij en daarachter is Utoz-gebied (dat bord staat aan het einde van spoor 102). Zit er een machinist op van standplaats Ut, is dat geen probleem (afgezien van het niet mogen koppelen/ontkoppelen van locs dan). Zit er een machinist van een andere standplaats op, dan moet hij om een pilot vragen (en een storingsmonteur voor het los/vastmaken van de loc).

In de praktijk heb ik dat overigens nog niet meegemaakt op Utoz. De laatste keer dat ik met loccen-omrijden te maken gehad heb (toen ik nog locs nog mocht koppelen/ontkoppelen) werd dat gedaan op Lunetten.
Groetjes,
Emiel

Laatst bewerkt door maigoda op Vrijdag 09 okt 2015 om 16:46:41

Vrijdag 09 okt 2015 - 17:27:28
dh3201
dh3201
M.a.w. niet de Reiziger, maar de allerheiligste regeltjes, het personeel en de stas nemen de plaatsen 1, 2 en 3 in. De reizigers 'mogen' nog dankbaar zijn dat die ene VIRM-6 nog reed en verder niet zeuren...

Shqiperise-lopers?

Vrijdag 09 okt 2015 - 20:30:17
maigoda
maigoda
Tja. Dat is nu het lastige als je als personeel te maken hebt met "een berg regelgeving" en een stuk "de harde werkelijkheid buiten". Dat is niet alleen bij het spoor zo, zo zit de hele maatschappij zo'n beetje in elkaar. Dat er hier en daar best wel eens iets geregeld wordt dat gunstig uitpakt voor de reiziger zie ik, het systeem kennende, beschouw ik als puur toeval.
Groetjes,
Emiel

Vrijdag 09 okt 2015 - 23:30:04
thom
thom
Quote
michaben (vr 09 okt 2015 16:44:26 somda.nl):
Quote
nielsie600 (vr 09 okt 2015 09:03:23 somda.nl): Je schrijft dit erg makkelijk maar je hoeft zelf blijkbaar niet dagelijks een logistieke puzzel te maken.
Tja, en zolang mensen met dit soort gedachten in belangrijke posities zitten zal daar ook niets aan verbeteren. In mijn werk wordt ik geacht een oplossing te bedenken als er geen voor de hand liggende is. Maar bij de spoorsector lijkt dat voltooid verleden tijd te zijn.
Maar als je een treinstel van een rangeerterrein wilt hebben waar geen rangeerder voor beschikbaar is, dan kun je van alles willen maar houdt het toch echt op.

En die ene rangeerder die daar dan wel rondloopt, heeft meestal zijn dienst wel volgepland staan van begin tot eind, en die meestal dan niet even zo een klusje tussendoor doen...
Quote
nielsie600 (vr 09 okt 2015 09:03:23 somda.nl): Omdat wellicht dit de juiste lengte voor die trein is? Je schrijft dit erg makkelijk maar je hoeft zelf blijkbaar niet dagelijks een logistieke puzzel te maken. 'S nachts wat stelletjes bijsturen is moeilijker dan gedacht.
Daar geldt natuurlijk hetzelfde, reservepersoneel dat zit er lang niet altijd, vooral in de nacht niet waar het personeel duurder zal zijn.

Je kunt wel overal een extra rangeerder en machinist neerzetten die nagenoeg niets te doen heeft, maar dat kost wel kapitalen voor die paar keer dat ze dan wel nuttig kunnen zijn.

Laatst bewerkt door thom op Vrijdag 09 okt 2015 om 23:32:46

Vrijdag 09 okt 2015 - 23:42:43
NSR-fan
NSR-fan
Quote
thom (vr 09 okt 2015 23:30:04 www.somda.nl):

En die ene rangeerder die daar dan wel rondloopt, heeft meestal zijn dienst wel volgepland staan van begin tot eind, en die meestal dan niet even zo een klusje tussendoor doen...
Even voor de beeldvorming en juistheid: Niet een rangeerder doet dit werk maar een rangeermachinist of een VB-machinist met rangeerdienst (=RET-dienst).
Een rangeerder koppelt / ontkoppeld loks en rijtuigen.

Vrijdag 09 okt 2015 - 23:54:48
thom
thom
Daar doelde ik op, maar helemaal gelijk

Zaterdag 10 okt 2015 - 02:48:10
maigoda
maigoda
Quote
NSR-fan (vr 09 okt 2015 23:42:43 somda.nl): Even voor de beeldvorming en juistheid: Niet een rangeerder doet dit werk maar een rangeermachinist of een VB-machinist met rangeerdienst (=RET-dienst).
Een rangeerder koppelt / ontkoppeld loks en rijtuigen.
Ter aanvulling hierop: rangeermachinisten zijn inmiddels altijd machinist VB. De tijd dat je eerst een tijdje als machinist beperkt bevoegd dienst doet en dan pas opgaat voor machinist volledig bevoegd is bij NSR alweer enige jaren geleden. Als ze nu van de opleiding komen zijn ze meteen volledig bevoegd.
Groetjes,
Emiel

Zaterdag 10 okt 2015 - 07:18:54
dh3201
dh3201
Maar dan moet je je klanten ook niet voorliegen dat zij op de plaatsen 1, 2 en 3 staan, want het blijkt wel dat dat pertinent onwaar is!

Shqiperise-lopers?

Zaterdag 10 okt 2015 - 08:47:24
michaben
michaben
Quote
thom (vr 09 okt 2015 23:30:04 somda.nl): Maar als je een treinstel van een rangeerterrein wilt hebben waar geen rangeerder voor beschikbaar is, dan kun je van alles willen maar houdt het toch echt op.
Te Rtd is mijn ervaring dat opgeheven treinen gewoon langs het perron gestald worden, bij een verstoring op Rtd-Gd staan spoor 13/14 altijd vol met materieel (passen dan ook 15 bakken op deze sporen) en soms gebruikt men ook de helft van spoor 15 nog (9700 staat dan helemaal achteraan voorbij de loopbrug).

Laatst bewerkt door michaben op Zaterdag 10 okt 2015 om 08:48:11

Zaterdag 10 okt 2015 - 09:21:34
thom
thom
Quote
maigoda (za 10 okt 2015 02:48:10 somda.nl):
Quote
NSR-fan (vr 09 okt 2015 23:42:43 somda.nl): Even voor de beeldvorming en juistheid: Niet een rangeerder doet dit werk maar een rangeermachinist of een VB-machinist met rangeerdienst (=RET-dienst).
Een rangeerder koppelt / ontkoppeld loks en rijtuigen.
Ter aanvulling hierop: rangeermachinisten zijn inmiddels altijd machinist VB. De tijd dat je eerst een tijdje als machinist beperkt bevoegd dienst doet en dan pas opgaat voor machinist volledig bevoegd is bij NSR alweer enige jaren geleden. Als ze nu van de opleiding komen zijn ze meteen volledig bevoegd.
Groetjes,
Emiel
Desondanks zijn er nog steeds Mcn met een aantekening max 40 km/u op hun vergunning, weleens waar bij Nedtrain, maar die hebben ook een NSR vergunning op zak

Laatst bewerkt door thom op Zaterdag 10 okt 2015 om 09:22:31

Zaterdag 10 okt 2015 - 09:42:14
mvd
mvd
Twitter MarcvD84 Facebook marcvandijk84
Iedereen heeft het over rangeren en extra stellen erbij halen, maar dit zie ik bovenaan staan:
Quote
bacr (vr 09 okt 2015 09:00:22 www.somda.nl): Vlak voor binnenkomst zag ik dat het materieel van de IC a 17.22 Gvc, 2x VIRM, net de tuin in werd gereden. Bij binnenkomst op Gvc op perron 5 stonden op perron 4 nog 2x VIRM6 voor de 17.39 richting Ut/Amf. In totaal dus aan het perron.
Er stond tweemaal VIRM-VI op spoor 4 en 2x IV op 5 die zijn teruggekomen. Alleen het voorste zesje op 4 is vertrokken, terwijl er dus nog 14 bakken her en der langs het perron stonden.

Laatst bewerkt door mvd op Zaterdag 10 okt 2015 om 09:42:51

Iech kom gelökkig oet Mestreech!

Zaterdag 10 okt 2015 - 15:41:18
bacr
bacr
My point exactly...

Zaterdag 10 okt 2015 - 17:08:41
maigoda
maigoda
Quote
thom (za 10 okt 2015 09:21:34 somda.nl):
Desondanks zijn er nog steeds Mcn met een aantekening max 40 km/u op hun vergunning, weleens waar bij Nedtrain, maar die hebben ook een NSR vergunning op zak
Dat klopt, ja. Ik heb zelf ook aanvullend bevoegdheidsbewijs van Nedtrain. Dat is vanwege de diensten op Utoz en Utctw. Dan werk ik onder de vlag van Nedtrain en "volgens de regeltjes" moet je altijd een aanvullend rijbevoegdheidsbewijs hebben van de vervoerder waar je voor rijdt. Zodoende heb ik er dus twee.
Groetjes,
Emiel

Zaterdag 10 okt 2015 - 20:00:18
MasterE
MasterE
Iedere NSR-Mcn heeft er minimaal 2 (NSR + Nedtrain) en veel hebben er 3 (international) of meer.

Mcn Asd

Zondag 11 okt 2015 - 10:34:22
kleine_man
kleine_man
Wat uit deze hele discussie blijkt is dat procedures en regels elkaar tegenwerken. Ook wordt keihard zichtbaar waarom de NS zolang nodig heeft om op te starten na een verstoring. Simpel door tegenwerkende regeltjes en tegengestelde belangen.

In de regel ruikt naar uitzondering. Er is geen overkoepelend belang. Simpel gezegd men kijkt niet verder dan hun eigen hokje. Is dat opgeruimd, dan is het goed. Dat de andere hokjes daardoor een nog grotere puinhoop worden is niet van belang. Dit wordt meestal veroorzaakt door beslissingen in de hogere managementlagen, waarbij niet in staat is het grotere plaatje te bekijken. Meestal komt dit voort uit verkeerde budgetsturing in plaats geïntegreerde budgetsturing. Zolang dit door blijft gaan zal het spoor nooit iets van zijn oude glorie terughalen.

Laatst bewerkt door kleine_man op Zondag 11 okt 2015 om 10:34:53

Je kan beter crimineel zijn dan arts................ Voorkomen is beter dan genezen

Zondag 11 okt 2015 - 19:27:34
NSR-fan
NSR-fan
Een mooi stukje proza, echter dit gaat veel te ver.

De bijsturing heeft een beslissing genomen op bij hun toen bekende inzichten na een stremming.
De beslissing was om voor deze trein een Virm-6 in te zetten.
Wij als buitenstaanders weten niet waarom dit zo gedaan is. We kunnen er allemaal dingen bij bedenken, hoe het allemaal anders (beter ?) had gekund, maar zonder de achtergronden te kennen blijft dat allemaal fantaseren.
De bijsturing (en nu zelfs het management van NSR) beschuldigen van broddelwerk, lijkt me echt veel te ver gaan.

Zondag 11 okt 2015 - 21:54:53
Frontier
Frontier
Quote
NSR-fan (di 06 okt 2015 10:10:54 www.somda.nl): "We" moesten erg lachen over de ideeën mbt. het huren van buitenlandse rijtuigen.
En toen kwam ook nog de tip over inzet Plan U voorbij in dit topic.

Denk je nou werkelijk dat iemand welke zich beroepsmatig bezighoud met materieel planning het geschrijf op hobbijforumpje zoals hier (en elders) serieus neemt ?
Quote
NSR-fan (zo 11 okt 2015 19:27:34 www.somda.nl): Een mooi stukje proza, echter dit gaat veel te ver.

De bijsturing heeft een beslissing genomen op bij hun toen bekende inzichten na een stremming.
De beslissing was om voor deze trein een Virm-6 in te zetten.
Wij als buitenstaanders weten niet waarom dit zo gedaan is. We kunnen er allemaal dingen bij bedenken, hoe het allemaal anders (beter ?) had gekund, maar zonder de achtergronden te kennen blijft dat allemaal fantaseren.
De bijsturing (en nu zelfs het management van NSR) beschuldigen van broddelwerk, lijkt me echt veel te ver gaan.
Eerst is het 'we' van NSR, en nu is het 'wij als buitenstaanders', wat nogal verwarring schept en ik me zodoende afvraag welke van de twee de juiste is...

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Zondag 11 okt 2015 - 23:07:52
NSR-fan
NSR-fan
Twee compleet verschillende topics door elkaar lezen (en quoten) is vaak verwarrend.

Zondag 11 okt 2015 - 23:13:27
Frontier
Frontier
Kom kom, je weet best waar ik op doel.

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Maandag 12 okt 2015 - 00:23:25
Amazonous
Amazonous
Volgens mij kun je hier als forummer best reageren als "we" als in spoorpersoneel en als "we" als in Somda-forummers, helemaal als het duidelijk uit je reactie blijkt welke "we". Helemaal als je de keuze maakt om er niet mee te koop te lopen in je footer o.i.d. Doen wel meer mensen

Laatst bewerkt door Amazonous op Maandag 12 okt 2015 om 00:27:01

Maandag 12 okt 2015 - 06:33:56
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Wij als buitenstaander constateren alleen maar, kennen de exacte reden niet van gekozen beslissing maar als die beslissing genomen is en gunste van het 'systeem' maar met grote minachting richting reizigers dan vind ik het idd broddelwerk je weet immers hoe druk het kan zijn in de eerste trein na de verstoring!