Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Mogelijk goederenterminal in Westland

Donderdag 12 feb 2015 - 18:34:01
vdgrail
vdgrail
Interessante ontwikkelingen in Berlijn www.agriholland.nl

Het Westland wil een Railterminal aanleggen, in het kader van 'speculeren kan geen kwaad'. Vraag is alleen waar?
Hoekse Lijn wordt metro met goederenoptie tot Maasluis Centrum en Delft wordt onderdeel van PHS. Dus waar past de terminal zonder teveel rijden over de snelwegen om het te ontzien?

Lastige vraag, maar zeer interessante sector (Tuinbouw) om de spoormarkt mee te stimuleren. Het lijken me serieuze partners en eventueel te combineren met een DFDS in Vlaardingen of Stena Line in Hoek van Holland. Hopen dat Metropoolregio Den Haag Rotterdam de meerwaarde zien.

Laatst bewerkt door moderator op Vrijdag 13 feb 2015 om 16:26:17

Donderdag 12 feb 2015 - 19:10:40
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Tussen Maassluis en de Hoek lijkt me gunstig, moet alleen in het ontwerp even rekening mee gehouden worden...

Vrijdag 13 feb 2015 - 08:40:08
hw1969
hw1969
Twitter hanswesterink Facebook hanswesterink Flickr 32807552@N03
Quote
vdgrail (do 12 feb 2015 18:34:01 Hoekse Lijn wordt metro met goederenoptie tot Maasluis Centrum en Delft wordt onderdeel van PHS.
Ik heb begrepen dat de goederenoptie loopt tot en met Vlaardingen.

Vrijdag 13 feb 2015 - 08:55:40
Nelis
Nelis
Nope ook de buizenboer te Mss wenst bedient te kunnen worden.
hoekselijn.stadsregio.nl

Verder voor de westland agriterminal, is Rtng daar geen goede optie voor?

Laatst bewerkt door Nelis op Vrijdag 13 feb 2015 om 08:58:26

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Vrijdag 13 feb 2015 - 09:22:06
broek53
broek53
Een leuke semi-tramlijn naar Schipluiden en Naaldwijk, is dat iets ?

Vrijdag 13 feb 2015 - 11:45:26
sjoerd
sjoerd
Quote
hw1969 (vr 13 feb 2015 08:40:08 www.somda.nl):
Quote
vdgrail (do 12 feb 2015 18:34:01 Hoekse Lijn wordt metro met goederenoptie tot Maasluis Centrum en Delft wordt onderdeel van PHS.
Ik heb begrepen dat de goederenoptie loopt tot en met Vlaardingen.
Nee, hoor, ook de buizenboer, oftewel Key en Kraamer, behoud het spoorvervoer.
Overigens is het maar helemaal de vraag of de metro-optie voor de Hoekse Lijn wel zo'n goed idee was, al wordt er nog steeds van uitgegaan. Die heeft namelijk ook erg veel nadelen. En als ProRail het voor het zeggen had en niet de RET, dan zou enkelspoorbedrijf van metrostellen, als er een goederentrein onderweg is, niet worden toegelaten, maar dit terzijde.
Zoals er nu plotseling vraag is van het Westland naar het achterland, zo kan er ook eens gedacht worden aan het in het achterland op de trein zetten van vrachtwagens die nu in Hoek op de boot gaan. Ook daar ligt een markt en er is ruimte zat in de Hoek. Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Rotterdam Noord vind ik een goede optie qua railinfra, maar een slechte qua snelweginfra omdat je dan net het drukste gedeelte van de ruit extra belast.
@ Broek: leuk idee van de tramoptie door het Westland. Zie in mei deel 2 in OdR over Delft.

Vrijdag 13 feb 2015 - 13:46:24
Klaasje
Klaasje
Maar dat het nu een metro wordt heeft de spoorsector wel grotendeels aan zichzelf te danken. Zowel het maken van afspraken als het bieden van een betrouwbaar vervoersproduct gaat de stedelijke vervoersbedrijven een stuk beter af dan NS. Waarom zou de dienstregeling op de Hoekse lijn gehalveerd moeten worden vanwege logistieke wanorde bij NS? Die treinen hebben over de gehele lengte hun eigen baan. Waarom doen NS en Prorail altijd zo moeilijk als regionale overheden wat willen zoals hogere frequenties? Waarom zou een regionale overheid zonodig op iedere trein een conducteur moeten betalen als onderdeel van de kosten van zo'n verbinding?

Allemaal vragen die aan de kant van de regionale overheden onbeantwoord blijven maar die het wel erg aantrekkelijk maken om een paar honderd miljoen te investeren om dan maar van het gezeur en gedoe met die lastige spoorsector af te zijn. Efficiënt? Alleen kijkend naar kosten niet. Maar het is wel veel makkelijker.

Vrijdag 13 feb 2015 - 14:01:29
sjoerd
sjoerd
Dat komt deels omdat er op Rotterdam C - Hoek van Holland geen lucratieve IC verbinding is die de stopdienst bekostigt die NS er dan gratis bijlevert. Sterker nog: de tussendienst kost relatief erg veel omdat het materieel er wel moet zijn, ook als het buiten de spits stilstaat. Dus die snijdt men ook het eerste weg. En dan blijft er nog altijd een kwartierdienst over tot Maassluis West.
Het is aan de uiteinden van het land gebruikelijk om de treinen die er rijden overal te laten stoppen, ga maar na.
Ik ben het met je eens op het punt van investeren: we kennen meer voorbeelden van sterfhuislijntjes waar met meer wil en meedenken van lokale overheden best meer mogelijk was geweest. Vreemd genoeg hollen gemeenten dan ineens wel achter een nieuw idee aan, terwijl ze dat ook heel veel geld, zo niet meer geld kost. Maar daarover hebben we het al eens gehad.

Vrijdag 13 feb 2015 - 14:22:29
lex_t
lex_t
Quote
broek53 (vr 13 feb 2015 09:22:06 www.somda.nl): Een leuke semi-tramlijn naar Schipluiden en Naaldwijk, is dat iets ?
De MBS heeft nog wel een passend lokje.. :-0

Vrijdag 13 feb 2015 - 17:22:30
michaben
michaben
De Hoekse Lijn wordt in de huidige plannen tot Mss geschikt gemaakt voor goederenvervoer. Dit wil echter niet zeggen dat het stuk naar Hld niet later alsnog geschikt gemaakt kan worden. Zolang men het niet fysiek onmogelijk maakt door viaducten te bouwen die onvoldoende draagkracht hebben voor een goederentrein of de sporen dichter op elkaar te leggen kun je later alsnog met twee strengelsporen erbij en wat aanpassingen in de beveiliging het goederenvervoer verlengen richting Hld. En ik zie geen reden waarom men de sporen dichter op elkaar zou gaan leggen hier, tussen Msw en Hld wordt wel een nieuw station gebouwd maar deze krijgt drie sporen waarvan het zuidelijke spoor (waarover het goederenvervoer gaat) aan de buitenkant van een middenperron komt te liggen en dus ook ruimte zal hebben voor een strengelspoor.

Het lijkt mij dan ook dat de Hoekse Lijn zeker meegenomen moet worden in de studie naar deze terminal. Rtng mag dan weliswaar goed bereikbaar zijn vanuit het Westland (er zit een halve afrit van de A20 vlakbij) maar de A20 is juist een van de wegen die je zou willen ontlasten met deze maatregel.