28-04-2016 10:58:09
michaben
michaben
Maar krijg je zo'n trein vol met slechts één stop? Ik denk niet dat mensen vanuit het zuiden van het land een omweg naar Asd maken om de Eurostar te pakken, die zijn sneller door vanaf Rtd de Thalys van een uur eerder te pakken en in Brusz over te stappen. Asd ligt voor internationale treinen helemaal niet gunstig, van de meeste grote steden wordt je via Shl of Rtd gestuurd als je de Thalys wilt pakken. Als men concurrerend wil zijn met het vliegtuig moet je niet slechts een opstappunt hebben dat ook niet eens niet centraal in het land ligt.  

28-04-2016 11:01:20
reisthijs
reisthijs
Een stop in Rotterdam wordt wel genoemd in de berichtgeving van http://www.railwaygazette.com/news/high-speed/single-view/view/eurostar-plans-details-of-london-amsterdam-service.html  

28-04-2016 19:02:41
nathanvos2
nathanvos2
Volgens de Facebook van op de rails en op het OD topic wordt vermeld dat de E320 om 18:40 de grens bij Rsd heeft gepasseerd.  

28-04-2016 20:30:39
sfj
Betreft het eerste test-treinstel 4013/4014 wat atb/1500v gaat testen de komende tijd.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 


28-04-2016 20:56:41
aarclay
aarclay
Er gaan dus twee treinstellen gebruikt worden voor de toelatingsritten? Of is het niet bekend of het de 4013 of de 4014 was?


Choo choo.....
 

28-04-2016 20:58:57
michaben
michaben
De e320 bestaat uit halve treinstellen  

28-04-2016 21:04:18
sfj
Inderdaad, 4013 en 4014 zijn gecombineerd het land in gekomen. Overigens hebben ze uiteraard allebei een enkele stuurstand/cabine. Het is niet mogelijk er een tweede set aan vast te koppelen in treinschakeling.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

28-04-2016 21:07:42
cuneo56
cuneo56
Heel bijzonder dat zelfs direct op eigen kracht over de grens wordt gereden.
( gereden mag worden !)
Kan me dat enkel van Thalys PBKA herinneren ( en die kwam zelfs uit Duitsland meen ik)
 

28-04-2016 21:09:58
nathanvos2
nathanvos2
Quote
michaben (do 28 apr 2016 20:58:57 https://www.somda.nl/forum/15733/p576561/): De e320 bestaat uit halve treinstellen

Sterker nog. Ze hebben zelfs een half treinstellen getest op Wildenrath.
 

28-04-2016 21:17:43
AgentX
AgentX
Quote
cuneo56 (do 28 apr 2016 21:07:42 https://www.somda.nl/forum/15733/p576565/): Heel bijzonder dat zelfs direct op eigen kracht over de grens wordt gereden.
( gereden mag worden !)
Kan me dat enkel van Thalys PBKA herinneren ( en die kwam zelfs uit Duitsland meen ik)


Waarom is dat zo raar dan? Zowel onder Belgische als Nederlandse spanning en beveiliging kunnen ze rijden. Toelating kan het niet zijn, want die hebben de Flirts ook nog niet.
 

28-04-2016 21:21:25
sfj
Er is speciaal door IL&T een ontheffing afgegeven. Men kwam met 40 km/u naar Roosendaal.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

28-04-2016 21:23:08
daniel81
daniel81
De Arriva D-GTW's zijn volgens mij ook op eigen kracht hiernaartoe gereden.
En de 186's van NS in elk geval.

Een ontheffing waarop trouwens? Het ontbreken van toelating, van ATB,....?
 

28-04-2016 21:27:17
broek53
broek53
Het meest gaat dat om de stoorstroom die materieel kan veroorzaken en die in bepaalde frequentiegebieden de ATB kan doen flipperen. Misschien zelfs de spoorstroomloop van de beveiliging ook, maar dat weet ik niet zeker.  

28-04-2016 22:08:09
cuneo56
cuneo56
Precies, normaal worden eerst zaken als stoorstromen, ATB en stroomafnemer etc getest. En pas dan zaken als hoe een lok/ treinstel reageert op omschakeling van het ene net op het andere en dat in relatie met de bakens die in de grens trajecten liggen.
Maar ik lees net dat er met V max 40 over de grens is gereden, dus toch met het nodige voorbehoud kennelijk.
 

28-04-2016 22:23:14
cuneo56
cuneo56
Quote
daniel81 (do 28 apr 2016 21:23:08 https://www.somda.nl/forum/15733/p576570/): De Arriva D-GTW's zijn volgens mij ook op eigen kracht hiernaartoe gereden.
En de 186's van NS in elk geval.

Een ontheffing waarop trouwens? Het ontbreken van toelating, van ATB,....?

In Duitsland zijn er specifieke regels voor zulke ritten, maar het is een groot verschil of een type al is toegelaten of juist nog niet.
Verder; als iets gereden heeft zoals met de NS 186'ers , wil dat nog niet zeggen dat het ook conform de regelgeving is gebeurd!
 

28-04-2016 22:29:19
AlexNL
AlexNL
Wat misschien scheelt is dat de trein (nog niet zo lang geleden) al is getest in het VK, in Frankrijk en in de Kanaaltunnel. De statische testen zijn dus al gedaan, net als een hoop dynamische tests.

Dan is het nu nog een kwestie van de verschillen inkleuren. Dat was bij bijvoorbeeld de Fyra's wel anders, die moesten helemaal vanaf 0 getest worden.

Laatst bewerkt door AlexNL op 28-04-2016 22:29
 

28-04-2016 22:54:53
cuneo56
cuneo56
Begrijp me niet verkeerd, Ik vindt het mooi en getuigen van vertrouwen in de trein.
Maar zoals ik een tijdje terug van een oud collega hoorde is het echt niet zo dat als je een nieuwe trein in Nederland "tegen de draad" zet ,dat die het dan ook direct doet.
 

29-04-2016 01:59:20
AlexNL
AlexNL
Ik heb wat beeldmateriaal gemaakt van de eerste rit van een e320 op Nederlandse bodem: https://www.flickr.com/photos/alexvanherwijnen/albums/72157665373182033

Bewegend beeld: https://www.youtube.com/watch?v=GHPonbxlLvM
 

29-04-2016 08:53:42
broek53
broek53
Blijkbaar is de Dijksgracht de uitvalbasis van de e320. Een nieuw hoogtepunt in de geschiedenis van een opstelterrein dat 20 jaar geleden al 'overbodig' is geworden. Dubbelstel staat daar nu (8.35 u).

Laatst bewerkt door broek53 op 29-04-2016 08:54
 

29-04-2016 08:59:43
vrijgezel
vrijgezel
(op het gevaar af dat het "Off topic raakt:) is de Dijksgracht niet een soort van "sataliet" van/voor de Wgm omdat die best wel vol staat?  

29-04-2016 09:23:27
broek53
broek53
(OT) Ja, dat is het op het laatst (nu) geworden. En dat is wel bijzonder voor een opstelterrein dat eigenlijk alleen nog bestaat omdat ProRail in de verwarrende begintijd van de Grote Reorganisatie weliswaar het onderhoud van de Dijksgracht gestaakt had, maar verzuimd had het terrein buiten dienst te stellen. Van een op te breken terrain waar nog wat terzijde gesteld materieel gedoogd werd, is het inmiddels een soort filiaal van de Wgm geworden - dat is wel apart. En samen met de werkplaats Zaanstraat het levende bewijs dat het meer dan handig is om niet alles waarvan je denkt dat het in het primaire proces niet nodig is, niet ogenblikkelijk af te breken (einde OT).  

29-04-2016 09:26:23
geert
geert
Quote
cuneo56 (do 28 apr 2016 22:54:53 https://www.somda.nl/forum/15733/p576578/): Begrijp me niet verkeerd, Ik vindt het mooi en getuigen van vertrouwen in de trein.
Maar zoals ik een tijdje terug van een oud collega hoorde is het echt niet zo dat als je een nieuwe trein in Nederland "tegen de draad" zet ,dat die het dan ook direct doet.
Realiseer je wel dat er met deze stellen en de DB-variant (BR 407) al zeer uitgebreid gereden is, met proefritten ook onder 1500V in Frankrijk tussen Les Aubrais en Blois en tussen Les Aubrais en Vierzon tot 200 km/h. Dus er is al een hoop info bekend.
 

29-04-2016 09:44:00
slifor2
slifor2
Vannacht gaat het stel naar de HSL tbv proefritten. Voor de slapelozen onder ons, staat in de stad van de bekerwinnaar van 01.23 tot 01.35 uur  

31-05-2016 11:18:25
Daan!
Daan!
Stel stond gisteren niet meer op Dgr. Op skyscrapercity meldt iemand dat hij er vandaag ook niet stond. Zijn de testritten voorbij?  

31-05-2016 12:56:40
rolandrail
rolandrail
Gisterennacht was het stel in België op proefrit zie ik net op FB.  

17-08-2016 17:41:14
jor[D]1
jor[D]1
De zuiderburen melden dat de eurostar van/naar Amsterdam niet gaat stoppen te Antwerpen. Vanwege de ligging dicht bij Brussel.
http://www.gva.be/cnt/dmf20160816_02427371/halte-van-eurostar-in-antwerpen-komt-er-dan-toch-niet

Volgens een expert welke in het artikeltje aan het woord komt is dit wegens de hoge investeringen welke gedaan moeten worden om douane en beveiliging faciliteiten te creëren.

Zijn er mogelijk nog vergelijkbare gevolgen voor de geplande stops in Nederland? Die stops lijken me ook redelijk dicht bij elkaar te liggen.
 

17-08-2016 18:13:39
AgentX
AgentX
Tja. Shl én Asd liggen relatief dicht bij elkaar. Maar niet stoppen op Shl zou heel stom zijn.  

17-08-2016 18:50:21
b2py
b2py
Omdat?  

17-08-2016 18:52:35
cuneo56
cuneo56
Het is commercieel interessanter een ticket vanaf Asd/Shl te verkopen dan vanaf Antwerpen natuurlijk. Kennelijk gaat Eurostar er vanuit dat er voldoende aanbod uit NL is om de trein goed bezet te krijgen.( en de instappers uit Antwerpen dus niet nodig daarvoor)
Het argument van de investeringen is echter kul, in Nederland gebeurd dat ook niet ( of we hebben dat met velen gemist,in de Prorail projecten planning kwam ik het niet tegen).
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


17-08-2016 19:55:38
Frontier
Frontier
Plus dat een stop te Shl ook interessant is voor luchtvaartmaatschappijen om zo een samenwerking met Eurostar aan te gaan, zoals we dat ook zien bij Thalys bijvoorbeeld.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

17-08-2016 20:19:52
b2py
b2py
En daar zit nou de crux, waarom Eurostar ook als Thalys het ook al heeft? Wat voegt dat voor een airliner toe om die 2 verbindingen te bieden?
Voor Brussel is Thalys voldoende en op Londen zal de airliner zelf wel vliegen.

Laatst bewerkt door b2py op 17-08-2016 20:20
 

17-08-2016 20:41:08
dlm4yjp
dlm4yjp
Heel simpel, om alsnog hun eigen potje te vullen, ookal is dat met een andere vorm van transport, plus dat je in geval van uitval/ondercapaciteit je de reizigers en personeel gemakkelijker op een trein zet (kijk bijvoorbeeld naar de ICE met de Lufthansa afdeling).


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.
 

17-08-2016 23:23:28
AlexNL
AlexNL
Wat ik niet helemaal begrijp is dat er wordt gesproken over het ombouwen van Antwerpen voor douane- en controlefaciliteiten, ik heb begrepen dat de Britten er absoluut niets voor voelen om medewerkers in meer buitenlandse stations te plaatsen dan waar ze nu zitten.

Het besluit om Antwerpen over te slaan is niet eens zo gek: Antwerpen ligt niet zo ver van Brussel en er rijden aardig wat treinen van Antwerpen naar Brussel. Voor veel Belgen is het sneller om naar Brussel-Zuid af te reizen en daar door de controles te gaan, zoals ze vandaag de dag al doen.

Voor Nederland ligt dat iets anders: Eurostar boort een nieuwe markt aan, waarbij Schiphol een vrij belangrijk knooppunt is.
 

17-08-2016 23:45:02
Frontier
Frontier
Quote
b2py (wo 17 aug 2016 20:19:52 https://www.somda.nl/forum/15733/p587911/): En daar zit nou de crux, waarom Eurostar ook als Thalys het ook al heeft? Wat voegt dat voor een airliner toe om die 2 verbindingen te bieden?
Voor Brussel is Thalys voldoende en op Londen zal de airliner zelf wel vliegen.

Omdat verrassend veel reizigers maar wat graag bereid zijn om (onlogische) omwegen en/of extra overstappen voor lief te nemen als dat een goedkoper vliegticket betekent. Je moest eens weten hoe veel reizigers er bijvoorbeeld vanuit Nederland naar Antwerpen of Brussel gaan, daar met hun vliegticket op de Thalys naar Schiphol stappen om vervolgens op Schiphol in het vliegtuig te stappen, enkel en alleen omdat zo'n ticket goedkoper was dan een ticket met Schiphol als beginpunt. Eurostar kan daar een prima aanvulling op zijn vanuit oorden waar Thalys niet komt, zoals Calais, zuid-oost Engeland en uiteraard Londen zelf.

Laatst bewerkt door Frontier op 17-08-2016 23:47


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

17-08-2016 23:54:18
BGM104
BGM104
Alleen jammer dat Shl net als Atw niet heel geschikt is om een steriele zone in te richten.  

18-08-2016 00:18:30
Frontier
Frontier
Dat lijkt maar zo, omdat mensen voornamelijk denken dat je zo'n zone permanent moet inrichten. Bij Shl zou je bijvoorbeeld prima met schuifwanden/hekken een half perron kort voor vertrek kunnen afsluiten. Op het perron zelf kun je dit doen met (glazen) schuifwanden, tussen de sporen kun je dit doen met hekken die omlaag kunnen zaken. Beveiligingspersoneel kan vervolgens snel de zone controleren en steriel verklaren. Vergelijkbaar proces was hoe het tot voor kort altijd ging bij nagenoeg alle niet-Schengen gates (D, E, F en G pieren) alsmede de multifunctionele Schengen/niet-Schengen gates op de D pier.

Enfin, terug naar het treinstation: van de drie perronopgangen zorg je dat er twee uitkomen op het niet-afgesloten gedeelte, en één uiteraard wel, welke dan weer bovengronds zit aangesloten op een ruimte waar de veiligheidscontrole plaatsvind. Zodoende kun je ruim van te voren passagiers door de veiligheidscontrole laten gaan en vervolgens in een wachtruimte zetten zonder dat je heel lang of zelfs permanent een perron kwijt bent. Kort voor vertrek, als het perron is afgesloten en gecontroleerd kun je de reizigers naar beneden laten gaan. Zodra de trein weg is klap je de schuifwanden weer in, hekken omhoog, en het perron is weer voor alle overige doeleinden te gebruiken.

Wat betreft Atw, geen idee, daar ben ik niet bekend.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

18-08-2016 06:10:46
henri1972
henri1972
En dat allemaal voor een paar treinen per dag ......  

18-08-2016 07:09:56
geert
geert
In Avignon Centre hebben ze dit op spoor B gedaan voor een paar treinen per jaar namelijk de zon-Eurostar. Dus waarom niet?  

18-08-2016 07:31:40
broek53
broek53
Omdat Schiphol een metrohalte is met dynamisch verkeersmanagement, lees: spoortoewijzing?  

18-08-2016 09:13:38
Astraea
Astraea
Quote
jor[D]1 (wo 17 aug 2016 17:41:14 https://www.somda.nl/forum/15733/p587902/): De zuiderburen melden dat de eurostar van/naar Amsterdam niet gaat stoppen te Antwerpen. Vanwege de ligging dicht bij Brussel.
http://www.gva.be/cnt/dmf20160816_02427371/halte-van-eurostar-in-antwerpen-komt-er-dan-toch-niet

Volgens een expert welke in het artikeltje aan het woord komt is dit wegens de hoge investeringen welke gedaan moeten worden om douane en beveiliging faciliteiten te creëren.

Zijn er mogelijk nog vergelijkbare gevolgen voor de geplande stops in Nederland? Die stops lijken me ook redelijk dicht bij elkaar te liggen.


Eurostar spreekt dit gerucht tegen.

https://www.ovmagazine.nl/2016/08/eurostar-halte-antwerpen-is-aantrekkelijk-1445/
 

18-08-2016 09:42:33
AgentX
AgentX
Quote
broek53 (do 18 aug 2016 07:31:40 https://www.somda.nl/forum/15733/p587940/): Omdat Schiphol een metrohalte is met dynamisch verkeersmanagement, lees: spoortoewijzing?


Dat dat nu zo is, wil toch niet zeggen dat dat zo blijft? Bovendien kun je de Eurostar ook gewoon standaard op een bepaald spoor laten komen. Iets minder dynamisch, maar geen reiziger die dat iets kan schelen.
 

18-08-2016 10:41:54
BGM104
BGM104
Het punt van broek53 is denk ik eerder dat Shl zodanig druk is met treinverkeer dat je niet even een spoor kan missen voor minimaal 15 min, daarmee slaat hij de spijker op de kop.  

18-08-2016 10:47:00
broek53
broek53
Dat bedoel ik. Ik vermoed dat althans sterk: op de buitensporen rijden zoveel treinen dat je twee perronsporen per richting nodig hebt - of je dat nu dynamisch laat bepalen of niet.
Het DVM noem ik er maar bij omdat ik niet weet of je binnen dat systeemdeel(de "cross-platform-swich") zomaar ineens een trein een vast spoor kunt geven.
 

18-08-2016 10:53:15
treinfan
treinfan
Dat is een kwestie van gebruik maken van de binnensporen, dan weet je zeker dat de trein op 3 of 4 (afhankelijk van de richting) binnenkomt.  

18-08-2016 11:25:34
Klaasje
Klaasje
Ja, want op de middensporen hoeft er niet iedere vijf minuten een trein te zijn.. Not.  

18-08-2016 13:09:54
AgentX
AgentX
Waarom moet die Eurostar daar dan een kwartier staan? Controles doen kun je ook zonder trein...  

18-08-2016 13:16:30
mdj
mdj
Het wordt nogal lastig dat gedurende de controle steeds treinen aankomen en dus die controles nergens op slaan. Dat wordt het sowieso als ook aan de andere kant van het eiland perron treinen komen en gaan, waardoor die kant van het eiland perron heel druk wordt (wachtenden op de trein die aankomt + mensen die weg willen) en mensen dus over het lege perron daar waar de eurostar zal aankomen gaan lopen (want rustiger).


Bij twijfel: gebruik beton.
 

18-08-2016 13:30:28
Coryza
Coryza
Controle in de trein? De mensen er in Rtd weer uitsmijten als ze er niet horen te zijn... of gaat dat tegen hun principes in  

18-08-2016 14:18:37
Frontier
Frontier
Quote
henri1972 (do 18 aug 2016 06:10:46 https://www.somda.nl/forum/15733/p587935/): En dat allemaal voor een paar treinen per dag ......

Wat een kortzichtigheid weer. %03% Wie zegt dat het bij twee treinen per dag blijft? In 1994 begon men in Brussel met vier treinen per dag, en kijk eens hoe veel er nu per dag rijden... Als je de controles hier in Nederland aan wal doet en je zodoende in 4 uur of minder rechtstreeks naar hartje Londen kunt reizen wordt het een serieuze concurrent van het vliegverkeer en aantrekkelijk voor de velen zakenreizigers, en dat is waar Eurostar hoofdzakelijk op uit is.

Quote
BGM104 (do 18 aug 2016 10:41:54 https://www.somda.nl/forum/15733/p587967/): Het punt van broek53 is denk ik eerder dat Shl zodanig druk is met treinverkeer dat je niet even een spoor kan missen voor minimaal 15 min, daarmee slaat hij de spijker op de kop.

Waar een wil is, is een weg! Maar je moet er natuurlijk niet bij voorbaat al met een mentaliteit in gaan staan van dat de binnenlandse dienst absoluut nergens last van mag hebben.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

18-08-2016 14:38:39
dh3201
dh3201
Quote
Coryza (do 18 aug 2016 13:30:28 https://www.somda.nl/forum/15733/p587992/): Controle in de trein? De mensen er in Rtd weer uitsmijten als ze er niet horen te zijn... of gaat dat tegen hun principes in

Omdat men niet alleen personen, maar ook bagage en eventuele pakketjes al wil controleren, voordat die ergens in de trein verstopt gaan worden...


Shqiperise-lopers?
 

18-08-2016 14:39:04
mdj
mdj
Quote
Frontier (do 18 aug 2016 14:18:37 https://www.somda.nl/forum/15733/p588002/):
Quote
henri1972 (do 18 aug 2016 06:10:46 https://www.somda.nl/forum/15733/p587935/): En dat allemaal voor een paar treinen per dag ......

Wat een kortzichtigheid weer. %03% Wie zegt dat het bij twee treinen per dag blijft? In 1994 begon men in Brussel met vier treinen per dag, en kijk eens hoe veel er nu per dag rijden... Als je de controles hier in Nederland aan wal doet en je zodoende in 4 uur of minder rechtstreeks naar hartje Londen kunt reizen wordt het een serieuze concurrent van het vliegverkeer en aantrekkelijk voor de velen zakenreizigers, en dat is waar Eurostar hoofdzakelijk op uit is.

Quote
BGM104 (do 18 aug 2016 10:41:54 https://www.somda.nl/forum/15733/p587967/): Het punt van broek53 is denk ik eerder dat Shl zodanig druk is met treinverkeer dat je niet even een spoor kan missen voor minimaal 15 min, daarmee slaat hij de spijker op de kop.

Waar een wil is, is een weg! Maar je moet er natuurlijk niet bij voorbaat al met een mentaliteit in gaan staan van dat de binnenlandse dienst absoluut nergens last van mag hebben.

Thalys is ook begonnen via het binnenlandse spoor en uiteindelijk pas 20 jaar later via de HSL gaan rijden. Je kunt de Eurostar best gaan introduceren bij het publiek met het huidige plan: treinstel tot Brussel Zuid, daar door de controle. Terugweg geen overstap op Brussel.

In de tussentijd is het treinverkeer via Schiphol/HSL dusdanig gegroeid of afgeslankt dat een nieuw HSL-station Schiphol nodig is. Of is een HSL verbinding Lelystad Zuid-Schiphol nodig omdat de luchthaven Schiphol teveel vliegverkeer moet afwikkelen.

Daarnaast lijkt het mij uberhaupt nog de vraag of de dienst doorgaat gezien de uittreding van GB uit de EU en de gevolgen daarvan op de economie en de transportmarkt.

Laatst bewerkt door mdj op 18-08-2016 14:41


Bij twijfel: gebruik beton.
 

18-08-2016 14:51:34
Frontier
Frontier
Dan kost Amsterdam-Londen 5,5 uur, inclusief een hoop gedoe onderweg, dan ga je de Standard Premier en Business Premier klassen niet vol krijgen, dan blijven alle zakelijke reizigers wel gewoon met vliegtuig gaan namelijk.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

18-08-2016 16:30:12
AgentX
AgentX
Quote
mdj (do 18 aug 2016 13:16:30 https://www.somda.nl/forum/15733/p587989/): Het wordt nogal lastig dat gedurende de controle steeds treinen aankomen en dus die controles nergens op slaan. Dat wordt het sowieso als ook aan de andere kant van het eiland perron treinen komen en gaan, waardoor die kant van het eiland perron heel druk wordt (wachtenden op de trein die aankomt + mensen die weg willen) en mensen dus over het lege perron daar waar de eurostar zal aankomen gaan lopen (want rustiger).


Nee, het lege perron van de Eurostar is dan natuurlijk afgesloten en niet leeg, want daar staan de reizigers na controle te wachten tot die komt.
 

18-08-2016 16:34:52
Frontier
Frontier
Dat wachten kun je beter grotendeels bovengronds laten plaatsvinden, zodat het perron zo kort mogelijk afgesloten hoeft te worden. 15 minuten voor vertrek afsluiten en steriel laten verklaren, 5 minuten voor vertrek alle reizigers naar beneden sturen.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 


18-08-2016 16:52:30
AgentX
AgentX
Volgens mij maakt jouw idee geen verschil, behalve dat reizigers 10 minuten minder lang op een afgesloten perron staan. %08%  

18-08-2016 16:54:03
michaben
michaben
Quote
Frontier (do 18 aug 2016 14:18:37 https://www.somda.nl/forum/15733/p588002/): Waar een wil is, is een weg! Maar je moet er natuurlijk niet bij voorbaat al met een mentaliteit in gaan staan van dat de binnenlandse dienst absoluut nergens last van mag hebben.

Wat een kortzichtigheid. Je beseft je blijkbaar niet wat de impact van een dergelijk iets kan zijn op de treindienst. Lijkt me niet meer dan logisch dat binnenlandse treindienst op zo'n cruciaal knooppunt in stand gehouden wordt. Men heeft nu zelfs miljoenen geïnvesteerd om een hoogfrequente treindienst van/naar Shl mogelijk te maken. Als je naar het buitenland kijkt zul je zien dat het helemaal niet zo vanzelfsprekend is dat er één centrale hub is bij een groot vliegveld, shuttleverbindingen tussen verschillende terminals of tussen terminal en station zijn helemaal niet zo uitzonderlijk.
 

18-08-2016 17:03:34
Frontier
Frontier
Quote
AgentX (do 18 aug 2016 16:52:30 https://www.somda.nl/forum/15733/p588023/): Volgens mij maakt jouw idee geen verschil, behalve dat reizigers 10 minuten minder lang op een afgesloten perron staan. %08%

Hoe eerder reizigers op het perron staan hoe langer het afgesloten is, want je moet voorafgaand nog wel tijd reserveren zodat beveiligingspersoneel onder alle banken en in alle prullenbakken e.d. hun checks kunnen doen.

@michaben: als je naar datzelfde buitenland kijkt zul je eveneens zien dat niet elke windrichting de hele dag in hoge frequentie een directe verbinding met de luchthaven heeft, iets wat hier kennelijk een heilig iets is. Met wat goede wil kan de impact op de binnenlandse dienst tot een minimum beperkt worden.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

18-08-2016 21:38:35
mvboetzela
mvboetzela
De huidige dienstregelingstudies lopen allemaal vast op de capaciteit van Shl. Met de minimale opvolgnorm van 5 min prop je dan 12 treinen per uur per richting over spoor 3/4. Dat is te kort om een degelijke veiligheidscheck te doen, trein binnen te nemen, passagiers in de trein laten en vertrekken. En met zo'n volle planning is dat veel te vertragingsgevoelig.

En vergeleken met de binnenlandse treindienst vervoert de Eurostar naar peanuts aantallen reizigers, dus als er gekozen moet worden is de binnenlandse dienst uiteraard prioriteit.
 

18-08-2016 22:00:11
michaben
michaben
Quote
Frontier (do 18 aug 2016 17:03:34 https://www.somda.nl/forum/15733/p588028/): als je naar datzelfde buitenland kijkt zul je eveneens zien dat niet elke windrichting de hele dag in hoge frequentie een directe verbinding met de luchthaven heeft, iets wat hier kennelijk een heilig iets is

Vergeet niet dat het hier niet alleen om de luchthaven gaat, die treindiensten bedienen ook talloze bedrijven rond Shl en Asdz. En daarnaast heb je de doorgaande treindiensten nog, reizigers die niets met Shl te maken hebben maar voor wie het nou eenmaal de snelste route is. Ik zie niet waarom je die reizigers zou moeten duperen vanwege een of andere trein die blijkbaar een heilige status heeft bij jou.
 

18-08-2016 22:06:02
Frontier
Frontier
Zakenreizigers, toeristen en vliegtuigpassagiers die allen hun geld komen uitgeven versus forenzen die enkel uit de trein in de bus stappen en reizigers die niets met Shl te maken hebben, wie denk je dat Luchthaven Schiphol NV (en tevens ook de gemeentes Amsterdam en Rotterdam) het liefst ziet?


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

18-08-2016 22:11:02
michaben
michaben
Sinds wanneer zijn de spoorwegen geprivatiseerd dan? Precies: dat zijn ze niet, dus het is ook niet zo dat de perroncapaciteit verdeeld wordt aan de grootste bieder.  

18-08-2016 22:17:25
Frontier
Frontier
Zeg ik dat dan? Ik stoor mij enkel aan het feit dat internationaal treinverkeer hier wordt afgedaan als iets wat leuk is voor erbij maar verder niet van echt belang is, het mag vooral de normale dagelijkse gang van zaken niet belemmeren.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

18-08-2016 22:24:16
treinfan
treinfan
@mvboetzela: daarom dus de Eurostar naar spoor 3/4, dan heb je 1/2 en 5/6 over voor de 20 overige treinen per uur per richting.  

18-08-2016 22:38:09
michaben
michaben
Behalve dat her in PHS 32 treinen per uur zijn, dan zul je echt moeten gaan snoeien in de dienstregeling om een perron vrij te maken.

Quote
Frontier (do 18 aug 2016 22:17:25 https://www.somda.nl/forum/15733/p588061/): Ik stoor mij enkel aan het feit dat internationaal treinverkeer hier wordt afgedaan als iets wat leuk is voor erbij maar verder niet van echt belang is.

Welk feit? Ik zie niemand klagen over het feit dat er 18 treinpaden voor hogesnelheidstreinen per dag gereserveerd zijn, dat past ook prima in de dienstregeling van PHS. Dat zou zelfs verdubbeld kunnen worden zonder nadelige gevolgen voor het binnenlandse verkeer en zonder nadelige gevolgen voor de Beneluxtrein. Het is echter een ander verhaal dat één specifieke hogesnelheidstrein die zich niet wil houden aan de gebruikelijke procedures die de rest van Europa gebruikt zou gaan eisen dat de complete dienstregeling omgegooid wordt.
 

18-08-2016 22:39:44
broek53
broek53
Over spoor 3/4 lopen 10 treinen per uur (als het er straks al geen 12 zijn), daar past niks meer tussen. Los daarvan verstoor je door zo'n spoorgebruik de stromen door Schiphol nogal gevoelig.
Van mij mag het, maar weet wel de consequenties.
 

18-08-2016 22:52:29
Frontier
Frontier
Quote
michaben (do 18 aug 2016 22:38:09 https://www.somda.nl/forum/15733/p588064/): dan zul je echt moeten gaan snoeien in de dienstregeling om een perron vrij te maken.

Kijk, daar zeg je wat zinnigs! %02% Ik zie niet in wat erop tegen zou zijn om bijvoorbeeld een enkele 5800 tot Asd of 4300 tot Asdz in te korten om ruimte creëren op Shl. Er blijven dan te Asd/Ass/Asdl/Asdz nog ruim voldoende overige treinen over naar Shl/Hfd.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

19-08-2016 08:24:11
bacr
bacr
Het gaat er toch vooral om dat één vervoerder een heel andere behandeling vraagt waardoor de capaciteit op Shl dramatisch zou dalen.
Als die vervoerder genoegen zou nemen met de reguliere behandeling die ook de andere HST-aanbieders accepteren (Thalys en DB), dan is er niets aan de hand, want dan hoeven er geen perrons afgesloten te worden en dergelijke. En dan is zo'n internationale trein zeer welkom.
Ligt er niet nog ergens een ongebruikte tunnel met spoor onder een van de start-landingsbanen van Schiphol (van dat plan van een aansluiting naar 'de' veiling) waar die Eurostar geparkeerd kan worden?

Laatst bewerkt door bacr op 19-08-2016 08:25
 

19-08-2016 09:36:35
daniel81
daniel81
Quote
Frontier (do 18 aug 2016 22:52:29 https://www.somda.nl/forum/15733/p588066/):
Quote
michaben (do 18 aug 2016 22:38:09 https://www.somda.nl/forum/15733/p588064/): dan zul je echt moeten gaan snoeien in de dienstregeling om een perron vrij te maken.

Kijk, daar zeg je wat zinnigs! %02% Ik zie niet in wat erop tegen zou zijn om bijvoorbeeld een enkele 5800 tot Asd of 4300 tot Asdz in te korten om ruimte creëren op Shl. Er blijven dan te Asd/Ass/Asdl/Asdz nog ruim voldoende overige treinen over naar Shl/Hfd.

Een vergelijkbaar voorstel lag er voor drgl 2017 tav de Benelux, maar is (m.i. terecht) afgeschoten door Locov en consorten.
Maar als ik alles hier goed lees gaat het niet om 'een enkele trein' die geschrapt moet worden, maar slokt 1 vertrekkende Eurostar al 3 paden op.
Een andere optie is wellicht om slechts een klein deel van het perron als afgebakend territorium in te richten (helemaal voor- of achteraan) en dan de deuren van Eurostar dicht te houden uitgezonderd 1 of enkele deur(en) die aan het afgebakende gedeelte staat. Is misschien wel een technische aanpassing aan de stellen voor nodig, maar het is wel een oplossing die op veel plekken gekopieerd kan worden dus die zich wel weer terugverdient. Bijvoorbeeld het al eerder genoemde Atw zal immers hetzelfde probleem kennen.

Laatst bewerkt door daniel81 op 19-08-2016 09:37
 

19-08-2016 09:44:12
dennistd
dennistd
Het is niet zozeer de vervoerder die de veiligheidsmaatregelen eist, maar meer het land van bestemming. Wat betreft een ongebruikte tunnel: volgens mij is er alleen in de oudste tunnelbuis rekening gehouden met een aftakking, maar die is nooit gebouwd. Daarnaast zou je dan niet in Amsterdam centraal komen, en dat lijkt me toch een interessantere bestemming dan Schiphol...  

19-08-2016 15:33:57
Frontier
Frontier
Quote
bacr (vr 19 aug 2016 08:24:11 https://www.somda.nl/forum/15733/p588079/): Het gaat er toch vooral om dat één vervoerder een heel andere behandeling vraagt waardoor de capaciteit op Shl dramatisch zou dalen.
Als die vervoerder genoegen zou nemen met de reguliere behandeling die ook de andere HST-aanbieders accepteren (Thalys en DB), dan is er niets aan de hand, want dan hoeven er geen perrons afgesloten te worden en dergelijke. En dan is zo'n internationale trein zeer welkom.
Ligt er niet nog ergens een ongebruikte tunnel met spoor onder een van de start-landingsbanen van Schiphol (van dat plan van een aansluiting naar 'de' veiling) waar die Eurostar geparkeerd kan worden?

Eurostar eist die behandeling niet, dat zijn gewoon standaard eisen van zowel Eurotunnel als wanneer er naar een niet-Schengenland gereisd wordt. Als DB of Thalys morgen een dienst naar Londen zouden starten krijgen ze met exact dezelfde regelgeving te maken.

Quote
daniel81 (vr 19 aug 2016 09:36:35 https://www.somda.nl/forum/15733/p588086/):
Een vergelijkbaar voorstel lag er voor drgl 2017 tav de Benelux, maar is (m.i. terecht) afgeschoten door Locov en consorten.

Neen, niet terecht. Waarom zouden internationale treinen zich altijd maar moeten schikken naar de binnenlandse dienst (veel te trage paden voor de Benelux, veel te trage paden voor de ICB/ICE bij omleidingen, etc.)? En als er dan eens andersom her en der iets aangepast zou moeten worden is het volledig onacceptabel? %03%

Quote
daniel81 (vr 19 aug 2016 09:36:35 https://www.somda.nl/forum/15733/p588086/): Maar als ik alles hier goed lees gaat het niet om 'een enkele trein' die geschrapt moet worden, maar slokt 1 vertrekkende Eurostar al 3 paden op.

Nou nou, wat een ramp. Kort een 4300 en een 5800 en nog iets, en dan ben je er al. Het materieel kun je eventueel alsnog leeg naar Hfdo sturen zodat de omlopen verder niet in de war raken, lege treinen kunnen prima een steriel Eurostar perron passeren.

Quote
daniel81 (vr 19 aug 2016 09:36:35 https://www.somda.nl/forum/15733/p588086/):
Een andere optie is wellicht om slechts een klein deel van het perron als afgebakend territorium in te richten (helemaal voor- of achteraan) en dan de deuren van Eurostar dicht te houden uitgezonderd 1 of enkele deur(en) die aan het afgebakende gedeelte staat. Is misschien wel een technische aanpassing aan de stellen voor nodig, maar het is wel een oplossing die op veel plekken gekopieerd kan worden dus die zich wel weer terugverdient. Bijvoorbeeld het al eerder genoemde Atw zal immers hetzelfde probleem kennen.

Hoewel het op zich geen slecht idee is denk ik niet de autoriteiten ermee akkoord zouden gaan. Illegale immigranten doen de gekste dingen om Groot Brittannië te bereiken, het zal zeker niet voor het eerst zijn dat ze proberen onder een trein te gaan hangen. Dat is ook de reden waarom het gehele perron steriel moet zijn en aan de andere kant van de trein eveneens een hek of een andere barrière dient te zijn om dit soort dingen te voorkomen.

Laatst bewerkt door Frontier op 19-08-2016 15:36


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

19-08-2016 17:06:05
michaben
michaben
Quote
Frontier (vr 19 aug 2016 15:33:57 https://www.somda.nl/forum/15733/p588126/): Nou nou, wat een ramp. Kort een 4300 en een 5800 en nog iets, en dan ben je er al.

Met PHS is de impact echt wel iets groter dan twee treinen hoor.

Quote
Frontier (vr 19 aug 2016 15:33:57 https://www.somda.nl/forum/15733/p588126/): Waarom zouden internationale treinen zich altijd maar moeten schikken naar de binnenlandse dienst (veel te trage paden voor de Benelux, veel te trage paden voor de ICB/ICE bij omleidingen, etc.)? %03%

De Benelux is prima inpasbaar als men niet koste wat kost de trein via Gv wil laten rijden. Een snelle Benelux die over de HSL rijdt is prima inpasbaar. Nogmaals: internationale treinen die gewoon het normale patroon volgen krijgen al de ruimte. Speciale gevallen als de Eurostar moeten maar gewoon zelf investeren in voorzieningen en niet de voorzieningen die voor het binnenlandse spoor gemaakt zijn gaan opeisen.
 

19-08-2016 18:00:57
Frontier
Frontier
Quote
michaben (vr 19 aug 2016 17:06:05 https://www.somda.nl/forum/15733/p588132/): Met PHS is de impact echt wel iets groter dan twee treinen hoor.

Hebben we meteen nog een goede reden erbij waarom PHS een slecht idee is.

Quote
michaben (vr 19 aug 2016 17:06:05 https://www.somda.nl/forum/15733/p588132/):De Benelux is prima inpasbaar als men niet koste wat kost de trein via Gv wil laten rijden. Een snelle Benelux die over de HSL rijdt is prima inpasbaar. Nogmaals: internationale treinen die gewoon het normale patroon volgen krijgen al de ruimte.

Dat dus ja, altijd maar voorwaarden, internationale treinen passen zich maar aan of anders is het pech gehad. Een Benelux is ook prima inpasbaar via Gv, maar dan zul je her en der wellicht een paar minuutjes moeten schuiven met binnenlandse treinen. En dát is natuurlijk uit den boze, want stel je voor dat er een 28/32 interval ontstaat ergens of zo, dan gaan de autistische planners huilen en snappen reizigers er helemaal niets meer van, die indruk wordt gewekt althans.

Quote
michaben (vr 19 aug 2016 17:06:05 https://www.somda.nl/forum/15733/p588132/):
Speciale gevallen als de Eurostar moeten maar gewoon zelf investeren in voorzieningen en niet de voorzieningen die voor het binnenlandse spoor gemaakt zijn gaan opeisen.

Waar staat dat de voorzieningen voor het binnenlandse spoor zijn gemaakt? Waarom zouden de stoppers uit Avat en Almo meer recht hebben op perroncapaciteit dan de Eurostar? Die logica ontgaat mij namelijk.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

19-08-2016 18:10:10
mvboetzela
mvboetzela
Vanwaar toch die passie voor het internationale vervoer? Het is marginale business waar nauwelijks aan verdiend wordt. Afgezien van wat fancy kleurtjes voor de hobbyist is er echt geen lol aan.
Vergeleken met een grootschalig binnenlands project om heel veel extra reizigers te gaan trekken valt 2x per dag een Eurostar echt volledig in de afrondingsmarge.
 

19-08-2016 18:48:25
Frontier
Frontier
Internationale hogesnelheidstreinen leveren veel zakenreizigers en toeristen, die vervolgens weer geld uitgeven aan hotels, horeca, kunst en cultuur, attracties, etc., allemaal goed voor de economie en werkgelegenheid van Nederland. Verder zijn goede internationale verbindingen ook aantrekkelijk voor buitenlandse bedrijven om zich hier te vestigen en/of uit te breiden, wederom goed voor de economie en werkgelegenheid van Nederland.

En die 2x per dag moet je natuurlijk als een begin zien, wat later stapsgewijs uitgebreid kan worden. easyJet begon ook met twee vluchten naar Amsterdam, en nu zijn het er tig. En McDonalds begon ook niet meteen met honderd restaurants in Nederland, dat was er ook gewoon een.

Verder zijn bedrijven als Eurostar en Thalys wel degelijk winstgevend, dat is zeker geen marginale business. Ja, vanuit NS oogpunt gezien misschien maar dat is dan eigen schuld, hadden ze destijds ook maar mee moeten doen met Eurostar en het aandeel in Thalys vergroten i.p.v. van de hand te doen.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

19-08-2016 19:27:35
michaben
michaben
Je blijft maar doordrammen over internationale treinen in het algemeen, daar gaat het hier helemaal niet over, het gaat om die ene specifieke trein die bovengemiddeld zware eisen stelt die bovengemiddeld zware impact hebben op de treinloop. Een trein die ook nog eens zo'n 4x zo lang over hetzelfde stuk zal gaan doen als het vliegtuig, dus zal deze verbinding echt zo'n grandioze bijdrage leveren aan onze economie ten opzichte van (in slechts één richting, want terug heb je die controle niet) een overstap in Brussel? En Eurostar is vrij om te investeren in een eigen perron, kost wat maar als het zo'n enorm commercieel succes gaat worden moet je daar wat voor over hebben.

Laatst bewerkt door michaben op 19-08-2016 19:28
 

19-08-2016 19:59:58
mvboetzela
mvboetzela
Thalys is in Nederland helemaal niet zo winstgevend. Die winst wordt met name op Brussel - Parijs gemaakt en zeker niet ten noorden van Antwerpen, dus dat brengt zeker niet die hordes toeristen en zakenmensen naar Nederland.
IC Brussel/Benelux wordt grotendeels gevuld door binnenlandse reizigers (2/3 van het traject is op dit moment ook Nederlands). Een effect dat bij de IC Berlijn er zelfs toe heeft geleid om volledig te integreren met de binnenlandse IC, omdat er anders zoveel "lege" kilometers gemaakt worden.
Internationaal spoorwegvervoer is echt een marginale business geworden door de low-cost vliegtarieven. Daar kun je met dure treinen (4 landen, 4 spanningen, nog meer veiligheidssystemen en de kanaaltunnelveiligheid) gewoon niet tegenop. De echte zakenmensen vliegen van London City Airport in 3 kwartier naar Schiphol en wat daar belangrijk is is dat er veel en snelle treinen Schiphol - Amsterdam CS/Zuid rijden en die moet je nou net niet opofferen aan het buitenproportionele circus voor de Eurostar.
 

19-08-2016 20:58:14
Frontier
Frontier
Quote
michaben (vr 19 aug 2016 19:27:35 https://www.somda.nl/forum/15733/p588154/): Je blijft maar doordrammen over internationale treinen in het algemeen, daar gaat het hier helemaal niet over, het gaat om die ene specifieke trein die bovengemiddeld zware eisen stelt die bovengemiddeld zware impact hebben op de treinloop.

Zeker, want ik weiger mee te gaan in de tendens dat de binnenlandse dienst boven alles gaat. En het gaat in dit stukje wel degelijk over de internationale treinen in het algemeen. Uit de reacties hier blijkt wel dat er absoluut niets gewijzigd mag worden aan de 'heilige treinloop' ten gunste van de Eurostar. Er mag een trein naar Londen gaan rijden, maar enkel als er geen enkele moeite of aanpassing voor gedaan hoeft te worden. En dat zien we niet alleen hier, dat zie je ook terug bij de Benelux via Gv, iedere aanpassing aan de binnenlandse treinloop was en is volstrekt onbespreekbaar en dus is de Benelux een aanfluiting. Hetzelfde zie je terug bij werkzaamheden waarbij de ICB, ICE of Thalys omgeleid worden. Er worden trage paden toebedeeld omdat men weigert de binnenlandse treinloop aan te passen. Hoe je het wendt of keert, internationale treinen krijgen altijd minder prioriteit zodra het met de binnenlandse treinloop gaat conflicteren, en dat deugt dus naar mijn mening niet.

Verder vind ik enkele binnenlandse treinen inkorten ten behoeve van de Eurostar geen 'bovengemiddeld zware impact', jij kennelijk wel, dus daar gaan we het niet eens over worden. %08%

Quote
michaben (vr 19 aug 2016 19:27:35 https://www.somda.nl/forum/15733/p588154/): Een trein die ook nog eens zo'n 4x zo lang over hetzelfde stuk zal gaan doen als het vliegtuig, dus zal deze verbinding echt zo'n grandioze bijdrage leveren aan onze economie ten opzichte van (in slechts één richting, want terug heb je die controle niet) een overstap in Brussel?

Jij vliegt zeker nooit? Als je de vergelijking met het vliegtuig gaat maken moet je ook alles er omheen bij betrekken, anders krijg je het appels en peren verhaal. 90-120 minuten van te voren aanwezig zijn, bagage inchecken (indien van toepassing), veiligheidscontrole, paspoort controle, dan de vlucht zelf die inderdaad een uurtje duurt, weer paspoort controle, op je bagage wachten (indien van toepassing) en dan sta je eindelijk buiten. Let wel, dan sta je op de luchtvan van Heathrow/Gatwick/Stansted/Luton/Southend (de uitzondering is City, maar daarheen zijn de vliegtickets dan ook aanzienlijk duurder over het algemeen), waarvandaan je zomaar dik een uur onderweg bent naar Londen. Tegen woekerprijzen, want als er iets oplichterij is zijn het wel binnenlandse treinkaartjes in Engeland. Je bent zomaar 4 uur of langer kwijt alles bij elkaar, en dat is nu juist waar Eurostar mee wil gaan concurreren. Het heeft op zeker een kans van slagen, mits alle controles aan wal in Nederland uitgevoerd worden. Als je dat in Brussel wil gaan doen komt er anderhalf uur bovenop en dan duurt zo'n reis veel te lang, het enige wat je dan aantrekt zijn prijsbewuste reizigers met veel tijd en weinig geld. Daar kun je een Benelux of een IC Berlijn wel op laten rijden, maar een Eurostar uiteraard niet.

Quote
mvboetzela (vr 19 aug 2016 19:59:58 https://www.somda.nl/forum/15733/p588155/): Internationaal spoorwegvervoer is echt een marginale business geworden door de low-cost vliegtarieven. Daar kun je met dure treinen (4 landen, 4 spanningen, nog meer veiligheidssystemen en de kanaaltunnelveiligheid) gewoon niet tegenop. De echte zakenmensen vliegen van London City Airport in 3 kwartier naar Schiphol en wat daar belangrijk is is dat er veel en snelle treinen Schiphol - Amsterdam CS/Zuid rijden en die moet je nou net niet opofferen aan het buitenproportionele circus voor de Eurostar.

Je weet dat vliegtuigen op kerosine vliegen en dat dat van olie gemaakt wordt? En dat olie steeds schaarser zal worden? De olie mag dan momenteel even goedkoop zijn maar dat blijft natuurlijk niet zo. De wereldbevolking groeit helaas nog steeds en zal dat ook blijven doen, binnen enkele jaren zal de vraag naar olie ook weer toenemen en de prijzen weer flink opdrijven, en uiteindelijk naar veel hogere prijzen dan het tot op heden ooit geweest is. Er is in de verste verte geen vervangende brandstof in zicht voor vliegtuigen en dus zijn low-cost maatschappijen de eerste die tegen die tijd het onderspit zullen delven. Het zal niet weer als voor de oorlog enkel voor de elite zijn weggelegd, maar overal voor een habbekrats heen kunnen vliegen zoals we dat nu kennen heeft een beperkte houdbaarheidsdatum. Naar mate de tijd vordert zal de Eurostar, en dat geldt ook voor een hoop andere internationale verbindingen, weer steeds concurrerender worden. Er is wel degelijk een hoopvolle toekomst voor internationale treinverbindingen, en dan in het bijzonder hogesnelheidstreinen.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

19-08-2016 21:01:59
michaben
michaben
Je blijft ook maar leugens verkondigen en de boel verdraaien. Volgens mij heeft er helemaal niemand beweerd dat binnenlandse dienst boven alles gaat, maar toch blijf je daar maar over doordrammen. Op zo'n manier valt er ook geen discussie te voeren, want elk argument verdraai je naar het extreme.  

19-08-2016 21:13:08
Frontier
Frontier
Ik lieg niet en verdraai niets:
-het is toch een feit dat er bijzonder weinig animo is om de Eurostar op de beste manier te faciliteren omdat anders mogelijk de binnenlandse dienst gewijzigd moet worden?
-het is toch een feit dat de huidige Benelux bespottelijk traag is omdat anders de binnenlandse dienst gewijzigd moet worden?


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

19-08-2016 21:25:44
michaben
michaben
Het probleem is dat je alles zwart/wit maakt, terwijl er ook vele tinten grijs zijn. Dat mensen tegen vergaande ingrepen in de treindienst zijn (zoals het gedeeltelijk opheffen van treinen, het overslaan van het stations) verdraai je in dat mensen stellen dat binnenlandse treinen boven alles gaan. Dat is absoluut niet waar, er worden nu wel degelijk binnenlandse treinen aangepast om de internationale treinen heen, het gaat alleen om de mate waarin dit gebeurt waarin jij van mening verschilt met een hoop andere mensen. Maar zo'n verschil van mening is geen reden om anderen weg te zetten als mensen die sowieso tegen zijn, want dat is een leugen en dat weet je zelf ook.  

19-08-2016 21:43:48
Frontier
Frontier
'Als je niet voor bent, ben je tegen'. Wat betreft mijn mening, het klopt inderdaad dat die nogal afwijkt van de meningen van de meeste anderen. %08%


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

19-08-2016 21:56:30
moderator
Moderator
moderator
Heren, graag een discussie gebaseerd op feiten en niet aannames en zwartmakerij. Het staat jullie uiteraard ook vrij om de discussie voort te zetten op dezelfde toon, maar dan wel buiten deze website.  

19-08-2016 22:25:43
jor[D]1
jor[D]1
Waarom lijkt men hier ondertussen er vanuit te gaan dat er een controle faciliteit gebouwd moet worden bij schiphol?
Dat dat in Antwerpen te duur zou zijn is de wereld in geworpen door een of andere expert, in dat artikel over het schrappen van die stop. Dat ook al door eurostar ontkent is. Eurostar zelf heeft toch altijd gecommuniceerd over een controle te Brussel of Lille.

Dan is er totaal geen probleem, en kun je later altijd besluiten als vervoer echt grote vormen aan neemt om bijv Amsterdam Zuid om te bouwen tot HSL station, of een 2e station schiphol.
Volgens mij hebben sp 13,14,15 op Asd ook niet de eeuwige capaciteit, met al die steeds frequente rijdende HSL, ICd en benelux wat er op moet.

Het Nederlandse spoor netwerk is in de randstad nu eenmaal een soort metro net. De reizigers verwachte frequente en stipte verbindingen. Het is wel te voorspellen wat er gebeurt als er daar onderbrekingen in komen door 1 of 2 treinen. Daar komt een klaagzang van de reizigers over.

Ach als hier begonnen was dat de Drgl omgegooit had moeten worden voor de Eurostar had Frontier frontaal daar tegenover gestaan gok ik zo. %08% Dat valt wel vaker op in discussies.
 

19-08-2016 22:29:30
Frontier
Frontier
Nee nee, Frontier is principieel van mening dat internationale treinen altijd boven alles gaan, punt. %08% In overige discussies heb je gelijk, ik ga graag tegen de stroom in. %08%


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

19-08-2016 23:03:04
thom
thom
Quote
daniel81 (vr 19 aug 2016 09:36:35 https://www.somda.nl/forum/15733/p588086/): Een andere optie is wellicht om slechts een klein deel van het perron als afgebakend territorium in te richten (helemaal voor- of achteraan) en dan de deuren van Eurostar dicht te houden uitgezonderd 1 of enkele deur(en) die aan het afgebakende gedeelte staat.

Lekker klant vriendelijk, "Stapt u hier in, en sjouwt u de koffers even 8 rijtuigen terug naar de gereserveerde zitplaats, fijne reis !"
 

20-08-2016 10:25:22
phantom
phantom
Dat is net zo klant vriendelijk als wat men nu met wat perrons op schiphol wil gaan doen,heb je een koffer,dan heb je een probleem%08%
De nuance in deze vergelijking is dat het ene wordt opgelegd en geëist door allerlei wetten voor internationaal vervoer en schengendinges,
dat ander is verzonnen door iemand die nooit met een koffer reist van of naar schiphol


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.
 

20-08-2016 10:50:38
dh3201
dh3201
Als een luchthavenstop voor de Eurostar zo belangrijk is, stopt die dan ook bij Brussels Airport?
En zo nee, waarom daar dan niet?


Shqiperise-lopers?
 

20-08-2016 14:48:53
mvboetzela
mvboetzela
Nee, de luchthavenstop is commercieel helemaal niet belangrijk voor Eurostar, maar de Schipholtunnel zit zo vol dat je er niet non-stop voorbij kunt rijden. Helaas is er geen route om Schiphol heen naar de HSL.

Ander punt van alle ideeën met het middenperron voor de Eurostar: daarvandaan naar de HSL heb je ergens weer een kruisende beweging tussen Shl en Hfd. Dat is ook niet de bedoeling van DSSSchiphol. Het gebruik van de buitenste perrons is daarmee een gegeven. Het voordeel daarvan is dat de capaciteit van dat perron wordt begrensd door de 3 min opvolgnorm op het aansluitende tunnelspoor (dus maximaal 20 treinen per uur) en je daardoor per stationnement 6 min ipv 5 min op spoor 3/4 hebt. Met 32 treinen per uur per richting zit de tunnel over een paar jaar helemaal aan haar capaciteit.

De route via Brussels International Airport ligt niet aan een snel tracé en kost dus extra reistijd voor een commercieel niet interessante stop.
 

20-08-2016 15:03:20
treinfan
treinfan
Het is prima mogelijk om langs Schiphol te gaan zonder stop. Een kruisende beweging voor twee treinen per dag moet ook makkelijk inpasbaar zijn, desnoods geef je de Eurostar er 5 minuten rijtijdmarge voor.  

20-08-2016 15:55:47
mvboetzela
mvboetzela
Nee, dat is niet prima mogelijk en nee dat is ook niet makkelijk inpasbaar.  

20-08-2016 16:04:53
b2py
b2py
Omdat alles stopt kost een niet stoppende trein meer capaciteit dan een niet stoppende trein, helaas..  

20-08-2016 16:22:08
michaben
michaben
In combinatie met een andere trein die een langere stop krijgt op dubbelperron 5-6 is het wel te doen. De 9300 rijdt nu bijvoorbeeld 2 minuten achter de 5800 te Shl, beide hebben vervolgens een stop van 2 minuten te Shl. Maak daar een stop van 4 minuten voor de 5800 van en de 9300 kan doorrijden als je dat zou willen.  

20-08-2016 17:01:27
b2py
b2py
Ik wil de pret niet verder drukken enzo maar dan zit je te dicht achter de 1000 bij aankomst te Rtd. Voor zo ver roodsein naderingen van toepassing zijn op de HSL?  

20-08-2016 17:22:03
michaben
michaben
Ik gaf alleen een voorbeeld om aan te geven dat doorrijden te Shl helemaal niet zo onmogelijk was als hier gesteld werd. Welke trein er precies ingehaald gaat worden is een heel ander verhaal, sowieso ziet het basisuurparoon er binnenkort anders uit, en als men met dit soort wensen komt zou het er nog meer anders uit kunnen gaan zien. De vraag of het gewenst is ga ik niet op in, alleen dat de mogelijkheid niet bij voorbaat afgeschoten kan worden.  

27-08-2016 08:05:35
mvboetzela
mvboetzela
Ik neem al mijn woorden over moeilijke inpasbaarheid terug. Volgens de Grote ProRailBaas gaan er met gemak ook nog een boel metro's over de schiphollijn. "Technisch kan het" en "NS moet over zijn schaduw heen springen". Dan moet het inpassen van de Eurostar inderdaad een eitje zijn.
http://www.volkskrant.nl/economie/prorail-trek-noord-zuidlijn-door-tot-schiphol-via-ons-spoor~a4365356/
 

27-08-2016 17:40:04
broek53
broek53
Stom dat we dat met ons allen nooit gezien hebben! Gewoon even over de schaduw heen springen (in de tunnel) en het komt goed.
Het hoort hier verder niet thuis, maar we kunnen wel vast constateren dat Eringa zijn eerste Mariongoutje gemaakt heeft. Jammer.
 

11-10-2016 18:12:01
Frontier
Frontier
Nog niet voorbij zien komen hier:

16 september 2016

De Dienst Regulering ontving op 15 september 2016 de officiële melding van Eurostar voor een nieuwe internationale passagiersvervoersdienst tussen Londen en Amsterdam. Deze melding kan hier worden teruggevonden (enkel Franse versie) http://www.regul.be/sites/regul.be/files/bijlagen/Notificatie%20Eurostar%20-%20confidential.pdf .

In overeenstemming met de Europese Uitvoeringsverordening nr. 869/2014 kunnen bevoegde instanties of belanghebbende spoorwegondernemingen de Dienst Regulering vragen om te onderzoeken of het hoofddoel van de voorgestelde dienst het vervoeren van passagiers tussen stations in verschillende Lidstaten is.

Deze aanvraag dient te worden ingediend binnen vier weken na publicatie van de kennisgeving van de aanvrager op de website van de toezichthoudende instantie.



'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'
 

12-10-2016 10:49:26
AgentX
AgentX
Interessant, er wordt zelfs al een dienstregeling voorgesteld. Hier even de eerste ritten:

9114
Londen: 08:04 (09:04 GMT+1)
Brussel: 10:58/11:02
Antwerpen: 11:38/11:40
Rotterdam: 12:12/12:19
Schiphol: 12:38/12:40
Amsterdam: 12:54

9121
Amsterdam: 07:48
Shiphol: 08:02/08:04
Rotterdam: 08:25/08:30
Antwerpen: Geen stop
Brussel: 09:37/10:05 (controle?)
Londen: 10:57 (11:57 GMT+1)
 

12-10-2016 10:56:36
Coryza
Coryza
Oei.. ongeveer 4 uur vind ik persoonlijk iets te lang. Volgensmij kunnen d'r nog wel wat minuutjes af op het stuk Antwerpen-Schiphol. Die 7 minuten buffer in Rotterdam mogen wat mij betreft er wel af... want Antwerpen-Rotterdam in 32 minuten is ook al een ruime schatting .  

12-10-2016 11:04:50
treinfan
treinfan
Ik heb het niet gedetaileerd bekeken, maar ik gok dat het tijden zijn die zonder (grote) wijzigingen inpasbaar zijn in de huidige dienstregeling.