22-05-2015 18:33:54 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
De electrificatieklus wordt door Volkerrail gedaan. http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=218609 Aanleg vooral in weekenden en avonden en dan dus vervangend busvervoer. Start ergens in oktober 2015 Dick van den Hoven |
09-06-2015 12:32:29 | ||
---|---|---|
wouter15
|
'Even wachten met aanbesteding spoorlijnen Overijssel' Statenleden in Overijssel willen wachten met het gunnen van concessies voor twee spoorlijnen in de provincie. Aanleiding is de fraude bij de aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg. VVD en PvdA in Overijssel hebben nog vragen over de aanbestedingsprocedure en willen zeker weten dat bij de aangemelde vervoerders geen integriteitsproblemen spelen. Gedeputeerde Staten beslissen deze maand welk bedrijf de komende jaren mag rijden op de trajecten Zwolle-Kampen en Zwolle-Enschede. De PvdA ziet het liefst dat het provinciebestuur de hele aanbestedingsprocedure nog een keer onder de loep neemt. Statenlid Nooter zegt dat er geen aanwijzingen zijn voor misstanden, maar wil toch beter worden geïnformeerd. Ook de VVD vindt dat "enige voorzichtigheid is geboden". Fractieleider Joosten zei in het NOS Radio 1 Journaal dat integriteit net zo'n belangrijke factor is als de prijs en de kwaliteit van de nieuwe vervoerder. Tegelijk waarschuwt hij ervoor om de NS in het verdomhoekje te zetten. "De NS is een heel groot bedrijf. De top is hard aangepakt, maar we hoeven daarmee niet het hele bedrijf weg te gooien." Bron en meer: http://nos.nl/artikel/2040319-even-wachten-met-aanbesteding-spoorlijnen-overijssel.html |
09-06-2015 12:47:47 | ||
---|---|---|
rolandrail
|
QuoteDat lijkt logisch maar is het niet. Als je goedkoper wilt rijden en dat v.w.b. loonkosten niet kan met de huidige CAO dan ga je rijden onder Abellio, leent NS-personeel met baangarantie uit zolang als nodig terwijl nieuw personeel wordt aangenomen door Abellio en niet door NS en dus met andere voorwaarden dan gebruikelijk. Dat gebeurt al met Abellio op Gd-Apn, daar gaan nieuw aangenomen mcn rijden onder andere loonvoorwaarden en functieinhoud dan bij NS. In Limburg heeft het NS-personeel baangarantie gekregen toen de aanbesteding werd gestart een paar jaar geleden maar er is sindsdien ook geen nieuw rijdend personeel meer aangenomen daar. Laatst bewerkt door rolandrail op 09-06-2015 12:48 |
09-06-2015 13:32:42 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Op een CAO kan je veel geld besparen maar je maakt een veel grotere klap als je een deel van de treinen zonder conducteur gaat rijden. Als je dan binnen bestaand budget die extra sneltreinen gaat de werkgelegenheid ook nog eens niet achteruit. De verdeling machinisten/conducteurs wordt alleen anders. |
09-06-2015 14:13:06 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Ja en nee, want de grap is toch juist dat in de reguliere NSR-machinisten-CAO is opgenomen dat er ook altijd een HC meerijdt? (zo staat het er natuurlijk niet letterlijk in, maar daar komt het wel op neer) |
09-06-2015 14:50:27 | ||
---|---|---|
rolandrail
|
Dat niet in de CAO maar in het handboek. |
09-06-2015 14:58:33 | ||
---|---|---|
mren
|
Quote Als men zich niet houdt aan de eigen genoemde datum waarop men gunt, heb je te maken met onbehoorlijk bestuur. |
09-06-2015 15:47:40 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Die datum is er helemaal niet, aldus http://www.nu.nl/salland/4065144/nog-geen-besluit-aanbesteding-spoorlijn-zwolle-enschede.html |
09-06-2015 17:10:28 | ||
---|---|---|
mv
|
OV Tenders zegt het volgende over de aanbesteding/concessie spoorlijnen in Overijssel vs NS: http://news.ovtenders.nl/?p=298 Gr:MV |
09-06-2015 17:23:31 | ||
---|---|---|
Dre
|
Meer dan wat meningen van de schrijver lees ik daar ook niet... |
09-06-2015 17:50:24 | ||
---|---|---|
broek53
|
Juist ja, zo heb ik al een paar plausibel klinkende, maar vaak tegenstrijdige redeneringen zien langs komen. Wat mij wel frappeert is het tamelijk slecht ontwikkelde geheugen, alsof NS al decennia lang aan aanbestedingen meedoet. Zoals we weten, is dat alles behalve het geval. Abellio op Apn-Gd (moet die in dit wraakzuchtige land niet "afgepakt worden"?) was de eerste en Limburg de eerste serieuze. Van een verziekte bedrijfscultuur - if any - kan op dit gebied dus alleen al daarom geen sprake zijn. |
09-06-2015 18:37:53 | ||
---|---|---|
mdj
|
NS als NS Regio heeft Zutphen-Apeldoorn en Zwolle-Kampen gewonnen. (Deze laatste nog voordat de huidige tijdelijke concessie inging) Bij twijfel: gebruik beton. |
09-06-2015 19:18:06 | ||
---|---|---|
timtrein
|
Feitelijk is dat natuurlijk allemaal gerommel in de marge. En de samenwerkingen met Syntus en NoordNed destijds was onderhands. Als NS nu Overijssel wint, zou dat de eerste grotere concessie zijn die ze binnenhalen. @Roland, ik bedoelde dat NS er specifiek voor kiest om niet als low-budget vervoerder met slechtere CAO's en zonder conducteur in te schrijven. Ik weet niet waarom ze dat zouden willen maar het zou een reden kunnen zijn. |
09-06-2015 19:24:00 | ||
---|---|---|
Dre
|
Quote De concessie Zl-Kpn uit 2006 is onderhands aan NS gegund. Alleen de concessie Zp-Apd is daadwerkelijk openbaar aanbesteed en naar aanleiding daarvan aan NS gegund. Al was er met Syntus een tweede NS-smaak in de running. |
09-06-2015 20:42:12 | ||
---|---|---|
mdj
|
Quote Dat wil ik graag bevestigen. Maar dat geldt ook voor Alpen-Gouda natuurlijk. Bij twijfel: gebruik beton. |
16-06-2015 15:48:51 | ||
---|---|---|
funtrucker
|
En de winnaar is..............................Syntus. |
16-06-2015 15:52:15 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Gaaf! Kunnen we het poortjes-doolhof in Zwolle ook uitbreiden! %08% |
16-06-2015 16:02:55 | ||
---|---|---|
mren
|
Daarom is die nieuwe tunnel zo breed; nu past er voor elke vervoerder een eigen poortje %08% |
16-06-2015 16:19:22 | ||
---|---|---|
daniel81
|
En zijn de reizigers Zp-Es en Zl-Odz blij, die hoeven niet meer om te checken waardoor in Hgl de overstappen beter zullen gaan. Verder is het mooi dat Syntus daar ook al de busconcessie heeft, biedt mooie kansen voor integratie trein/bus. Maar Zl wordt natuurlijk een zotte boel; dat wordt dus straks inchecken in de tunnel en dan met z'n allen omchecken op het perron bij het overstapmeubel. En de provincie maar miljoenen besteden om de overstappen op de IC's robuuster te krijgen%03% Of nog mooier: Doorgaande reizigers Kpn-Es die in Zl eerst moeten uitchecken bij Syntus, inchecken bij NS, door de tunnel lopen, uitchecken bij NS en weer inchecken bij Syntus Edit: persbericht van Syntus http://www.syntus.nl/over-syntus/nieuws/syntus-wint-aanbesteding-treinverbindingen-zwolle-enschede-en-zwolle-kampen.aspx Dus ook hier Flirts. Laatst bewerkt door daniel81 op 16-06-2015 16:22, reden: Bericht van Syntus en aanvullende tekst toegevoegd |
16-06-2015 16:21:38 | ||
---|---|---|
mren
|
"Syntus gaat voor 17,5 miljoen euro per jaar op beide trajecten met 17 nieuwe treinen rijden. Deze treinen zijn onder andere voorzien van een gelijkvloerse instap, wifi, stiltecoupé, stopcontacten in zowel eerste als tweede klas en een rolstoeltoegankelijk toilet. In de spits worden daarnaast extra treinen ingezet." http://www.ovmagazine.nl/2015/06/syntus-wint-aanbesteding-overijsselse-lijnen-1515/ Dus behalve 17 nieuwe treinen ook nog anderen? Welk boventallig (elektrisch?) materieel zou dit kunnen zijn? |
16-06-2015 16:24:53 | ||
---|---|---|
ToH
|
DM90. Laten we er EM90 van maken! %02% |
16-06-2015 16:31:19 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Het is even de vraag hoe je het woord 'daarnaast' moet opvatten. Je kunt het lezen als 'naast deze nieuwe treinstellen', maar ook: naast de verbetering in de vorm van nieuwe treinstellen is er ook een verbetering qua frequentie' Ik gok dat ze het laatste bedoelen. |
16-06-2015 16:33:02 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Doorgaande IC's Aml-Zl-Lls e.v. hoef je dus de komende 15 jaar niet meer op te rekenen. |
16-06-2015 16:35:10 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Of juist wel, NS kan nu natuurlijk ervoor kiezen volop de concurrentie aan te gaan en via Dv duurt niet erg veel langer. Geeft alleen wat inpassingsuitdagingen tussen Dv en Ost. Laatst bewerkt door daniel81 op 16-06-2015 16:35 |
16-06-2015 16:42:05 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Dat kan wellicht meevallen. Toen Nijverdal nog geknipt was, reed er ook een extra trein via Deventer. Het kan dus wel. Groetjes, Emiel |
16-06-2015 16:52:36 | ||
---|---|---|
dh3201
|
Impressie nieuwe treinen Syntus voor Enschede - Zwolle - Kampen: http://www.youtube.com/watch?v=XbsDgzZGlnI Wordt nog leuk voor de reizigers dat de treinen naar Emmen en die naar Enschede/Kampen dezelfde kleurstelling hebben, maar je toch bij een andere paal moet inchecken.... Of moeten we van de reizigers verwachten dat ze weten dat als je met een GTW reist moet je bij de Arrivapaal zijn en als je met een FLIRT reist moet je bij de Syntuspaal zijn? Shqiperise-lopers? |
16-06-2015 16:53:07 | ||
---|---|---|
dennistd
|
QuoteIk denk niet dat iemand er een probleem van maakt als bij werkzaamheden Aml-Dv de IC Berlijn via Nijverdal gestuurd wordt hoor %08% |
16-06-2015 16:59:16 | ||
---|---|---|
broek53
|
Nee, dat dachten we van de Valleilijn ook.. |
16-06-2015 17:02:41 | ||
---|---|---|
dennistd
|
Maar daar past het ook niet meer volgens mij, doordat daar de hele dag een halfuursdienst gereden wordt met zelfs een kwartiersdienst tot Barneveld. Terwijl op Zl-Wdn alleen in de spits sneltreinen gaan rijden. In het weekend zou er dus ruimte moeten zijn voor een omgeleide IC Berlijn. Laatst bewerkt door dennistd op 16-06-2015 17:03 |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
16-06-2015 17:13:38 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Grote stromen reizigers omleiden via een toevallig lijntje waar een andere vervoerder rijdt is niet meer van deze tijd, de regionale belangen zijn vele malen belangrijker in spoorland. |
16-06-2015 17:16:28 | ||
---|---|---|
mren
|
Hoewel er genoeg is om je aan te ergeren (gelukkig geen verplichting), hebben juist NS en Syntus laten zien dat er best wel mogelijkheden zijn op dat vlak. Bijvoorbeeld inzet van NS-DM'90 op Odz-Zp tbv omreizigers als er werkzaamheden zijn tussen Hgl-Dv. Zo werden er voldoende zitplaatsen geboden. |
16-06-2015 17:27:45 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Quote In zekere zin is elke spoorweg een regionale lijn (en sommige ook een soort van HSL, al rijden we daar geen 300 km/h). Ik zie het verschil straks, na elektrificatie en gedeeltelijke spoorverdubbeling van Zwolle - Wierden niet met bijvoorbeeld Woerden - Leiden of Maastricht - Heerlen. |
16-06-2015 17:30:14 | ||
---|---|---|
martijn
|
Quote Dat is ook alweer lang geleden. Nu rijden ze op zondagen, ook tijdens werkzaamheden, braaf een uurdienst met solo-stellen. Toen was NS bovendien nog aandeelhouder. |
16-06-2015 17:32:23 | ||
---|---|---|
Dre
|
Juist, daardoor was dat ook de tijd waarin Veolia voor Nm-Vl-Rm geen DM'90 kreeg toegeschoven, terwijl meerdere stellen probleemloos aan Syntus verhuurd werden als zij een beroep op NSFSC deed. |
16-06-2015 17:44:00 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Quote Klopt, en laatstgenoemde is inderdaad ook een voorbeeld van hoe het niet moet, want er is ook al wel heisa geweest dat NS de 800 niet via Hrl naar Mt mocht rijden omdat dat broodroof van Veolia was. Maar daar doel jij natuurlijk niet op. Daarvoor telt maar één zaak en dat is dat er ooit door een minster bedacht is wat het HRN is, en de rest is dus per definitie 'regionale lijn'. Dat ooit Apd-Wdn een lokaallijntje was dat in Wdn aansloot op de hoofdlijn Zl - Es, weet men in Den Haag niet meer Laatst bewerkt door daniel81 op 16-06-2015 17:49 |
16-06-2015 17:53:21 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
In de gevallen dat je dan geen trein gaat omleiden, moeten reizigers dat dan wel en betalen dus de straf voor het reizen met een andere of meerdere vervoerders. |
16-06-2015 17:58:35 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Ah, dan zijn we het meer eens dan ik eerst dacht.%02% |
16-06-2015 19:24:18 | ||
---|---|---|
thijss
|
Quote Klopt, alleen was dat in de ochtend van Dv-Zl en in de middag Zl-Dv. Thijs |
16-06-2015 19:30:27 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
Even als reactie op de poortjesdoolhoven en het omchecken: Syntus heeft aangeboden samen te werken met NS waardoor de bestaande chipkaartapparatuur blijft en niet hoeft te worden omgecheckt. Hoewel het dus nog de vraag is hoe dat op Hgl gaat werken want dat suggereert dat je daar dan voor een overstap van Syntus op Syntus om zou moeten gaan checken. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
16-06-2015 20:09:20 | ||
---|---|---|
kleine_man
|
Quote Nope. Veolia dacht achteraf wel "even" een dealtje met NSFS te kunnen sluitenover de tijdelijke huur van de DM'90, daar dacht NSFS toch anders over. Syntus huurde de LINT'en ook van NSFS. Toen later bleek dat Syntus meer stellen nodig had en er geen LINT meer de grens over mocht, moesten er andere maatregelen genomen worden. Dat werden DM'90. NSFS speelde hier zijn functie als verhuurder goed uit. Voor E400mln koopt de Duitse staat het E49 ticket af, voor E120mln koopt de Nederlandse staat de incompetentie van de NS af. |
16-06-2015 22:55:18 | ||
---|---|---|
thom
|
Momenteel rijden er tochook 2 linten van NSFS bij Veolia rond? |
16-06-2015 23:16:22 | ||
---|---|---|
bart84
Moderator |
Quote Die moet je eens uitleggen? Mvg. Bart |
16-06-2015 23:24:12 | ||
---|---|---|
nougo
|
Even alle chicho ellende vergeten. Ik meen me te herinneren dat de staatssecretaris heeft verordend dat eind 2016 het in en uitchecken tussen vervoerders onderling binnen dezelfde produktgroep (trein) moet zijn afgelopen. |
16-06-2015 23:38:46 | ||
---|---|---|
lex_t
|
Ik lees dat de nieuwe treintjes zonneschermen krijgen. Wat een noviteit! |
17-06-2015 08:32:36 | ||
---|---|---|
maurits
|
In Zwitserland in vrijwel iedere trein aanwezig en erg prettig wat mij betreft. Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
17-06-2015 08:45:05 | ||
---|---|---|
Daan!
|
Wordt dat 's avonds niet gesloopt dan? |
17-06-2015 09:07:08 | ||
---|---|---|
mich
|
Quote Grappig, zat ook in oud NS materieel zoals plan U. Ook grappig is dat je ziet dat de deuren tussen balkon en reizigersafdeling, zoals in de oudere treintypes weer terugkomen. Dit vanwege het geluid. |
17-06-2015 09:53:06 | ||
---|---|---|
vrijgezel
|
Ik vind het wel opmerkelijk dat er meteen FLIRT's in beeld zijn. Ik heb nog nergens gelezen dat Syntus (of de provincie Overijssel) een aanbesteding had uitgeschreven voor levering van materieel en dat Stadler de winnaar daarvan is! Laatst bewerkt door vrijgezel op 17-06-2015 10:07 |
17-06-2015 10:03:41 | ||
---|---|---|
mren
|
Private bedrijven zijn -met enkele uitzonderingen- helemaal niet aanbestedingsplichtig. |
17-06-2015 11:41:14 | ||
---|---|---|
dennistd
|
Syntus heeft trouwens wel een soort van aanbesteding gedaan: https://www.tenderned.nl/tenderned-web/aankondiging/detail/samenvatting/akid/ca94b0ad4bfccc23625f84f5c11e070d/cid/80146 |
17-06-2015 13:57:36 | ||
---|---|---|
mdeen
|
Quote Ik heb varianten gezien waar de zonnewering tussen de glasplaten zit (en elektrisch bediend wordt). |
17-06-2015 14:10:08 | ||
---|---|---|
broek53
|
Ha ja, de luxaflex die in de Franse TEE-rijtuigen tussen de ruiten zat! |
17-06-2015 15:03:03 | ||
---|---|---|
lex_t
|
Ik dacht meer aan die gezellige rolgordijntjes uit MAT64. Altijd weer een verrassing als je m omlaag trok wat er nu weer op was afgebeeld. |
17-06-2015 15:28:24 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Quote Zie het poortjestopic. Zl krijgt (vooralsnog) enkel NS-poortjes om de tunnel door te lopen. Het perron van Zl-Es wordt ontsloten door de tunnel, dat van Zl-Kpn niet. Dus dan zou je moeten 'omchecken' om door de tunnel te lopen. Maar de kans is natuurlijk groot dat tzt één of enkele poortjes paar/paren worden vervangen door Syntusexmplaren, of nog mooier dat tegen die tijd de hele onzin van verschillende poortjes voor verschillende vervoerders teneinde is. |
17-06-2015 15:34:31 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Overigens ook nog wel een leuke vraag hoe ze dat met die sneltreinen gaan oplossen. Die gaan dus enkel in de spitsrichting rijden, maar het materieel zal toch weer terugmoeten om de volgende slag te kunnen rijden. Gezien het enkelspoor op Zl-Wdn zal dat via Dv moeten. En dan nu de hamvraag: mogen er dan reizigers mee? - Nee, want de rit voert over het HRN waar NSR het alleenrecht heeft - Ja, want zolang er niet tussen Zl en Wdn gestopt wordt bieden ze alleen vervoer aan op hun 'eigen' verbinding. Zegt u het maar. Vooralsnog wordt de verbinding alleen in de spitsrichting voor reizigers opengesteld, maar het zal natuurlijk niet lang duren voordat de vraag van reizigers komt of ze ook in de tegenrichting meemogen, en dat zal wel weer gaan leiden tot vragen in PS en wellicht zelfs de Kamer |
17-06-2015 15:37:22 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
De geplande ligging van die sneltreinen is zodanig dat het stel dat met de spitstrein aankomt gekoppeld aan de volgende stoptrein in de tegenspitsrichting mee terug kan Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
17-06-2015 15:55:03 | ||
---|---|---|
b2py
|
QuoteJe kan het ook in Zwolle laten staan tussen de spitsen. |
17-06-2015 16:13:05 | ||
---|---|---|
daniel81
|
@daniel_ddr: Volgens mij komt de spitstrein aan op vertrektijd van de stopper. Dan ga je het nooit halen om dat stel bij te plaatsen. @b2py: Ik weet niet precies hoe lang de spits duurt volgens Syntus maar een rit met de sneltrein gaat ongeveer een uur duren. Bij een aankomst rond 7:00 kan er dus nog best een tweede slag zijn die rond 9:00 aankomt. Evenzo 's middags, dan zal de spits met de studenten al rond 15:30 beginnen en kan er ook om 17:30 nog een spitstrein weg. |
17-06-2015 17:32:13 | ||
---|---|---|
Dre
|
QuoteJij schrijft ook dagelijks een aanbesteding uit voor je boodschappen en gunt dat aan de partij die het voordeligst inschrijft? %08% |
17-06-2015 19:18:12 | ||
---|---|---|
broek53
|
Spitssneltreinen lijkt mij wel duidelijk: mat staat 's nachts in Es en overdag in Zl. (Het lijkt de 14500 wel ☺) |
17-06-2015 19:24:08 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Rolgordijnen waren vroeger ook gewoon gemeengoed in treinen, maar als je het ineens anders gaat noemen klinkt het best hip |
17-06-2015 21:14:30 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
|
QuoteAnders gezien: je bent ruim op tijd 'm bij de volgende stopper bij te plaatsen Maargoed, gezien je er een uur over doet is in Zl laten staan wellicht wel handiger ja. Een trein die halverwege de spits uit Es vertrekt is immers pas tegen het einde van de spits in Zl en dan heeft rijden met twee stellen niet zoveel zin meer. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
17-06-2015 22:37:59 | ||
---|---|---|
maxim
|
Voor de treinen is inderdaad een Europese aanbesteding gedaan, aangezien Syntus via moederbedrijf Keolis voor meer dan 50% een staatsbedrijf is. |
18-06-2015 11:48:04 | ||
---|---|---|
ToH
|
Het is overigens nog niet 100% zeker dat Syntus de aanbesteding wint. De komende 6 weken hebben NS en Arriva nog de tijd om eventuele bezwaren aan te tekenen tegen de gunning. |
18-06-2015 13:02:41 | ||
---|---|---|
marciekemp
|
Dat is een standaart procedure die bij elke aanbesteding om de hoek komt kijken, en over het algemeen geen roet in het eten gooit |
18-06-2015 15:26:16 | ||
---|---|---|
thom
|
Dat laatste zou ik niet te hard roepen, genoeg voorbeelden in de concessie wereld waar dat zeker wel gebeurd is... |
18-06-2015 16:10:40 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Als er eens een aanbesteding wordt afgerond zonder dat er een jurist of rechter aan te pas is gekomen dan lijkt me dat eerder een soort wonder. |
19-06-2015 09:26:14 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Maar bij 'geen roet in het eten' gaat het er vooral om dat de oorspronkelijke keuze niet herroepen wordt. En dát gebeurt, ondanks dat het bij elke aanbesteding geprobeerd wordt, (gelukkig) maar weinig. |
19-06-2015 09:37:16 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Lees de dossiers in Noord Brabant (aanbestedingen busvervoer) nog maar eens door, daar is het in elk geval wel al gebeurd. |
19-06-2015 09:55:11 | ||
---|---|---|
daniel81
|
O zeker is het wel eens gebeurd, daarom schreef ik ook 'weinig' en schreef @marciekemp 'over het algemeen' |
01-07-2015 13:59:47 | ||
---|---|---|
moderator
Moderator |
Aantal berichten over de werkzaamheden komende weken verplaatst naar het topic daarover: https://www.somda.nl/forum/16687/p540515/Werkzaamheden+DvAml-Hgl+4+tm+12+juli+2015/ Met vriendelijke groet, Het moderator team |
29-07-2015 10:59:47 | ||
---|---|---|
WJtW
|
Wordt tijdens de electrificatie de beveiliging ook aangepast, Zl - Wdn is nu beveiligd met ATB-NG? Zo nee,dan wordt dit het eerste 'geelectrificeerde' baanvak met ATB-NG, en kan hierdoor maar weinig type materieel hier rijden. Zo ja, wat wordt er dan gekozen, ATB-EG of ERMTS? |
29-07-2015 12:01:05 | ||
---|---|---|
Diedje
|
Ik vermoed dat daar niets aan zal veranderen, na indiensttreding komen er niet veel verschillende materieelsoorten te rijden immers. Of ATB-NG moet niet samen kunnen met een geelectrificeerd baanvak.. |
29-07-2015 12:28:39 | ||
---|---|---|
dennistd
|
Het kan best samen: op Gouda-Alphen lag zowel EG als NG ten tijde van de trammetjes daar, en ik meen dat de Thalys ook 160km/h kon rijden tussen Hoofddorp en Den Haag door NG-bakens. |
29-07-2015 12:42:17 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Dat laatste klopt. Of het nog actief is weet ik niet. Zo hier en daar liggen de bakens er nog wel. Maar op Gd-Apn is ATB-NG weer weg: er is geen enkel baken meer aanwezig. Groetjes, Emiel |
29-07-2015 13:02:32 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Al het materieel met een ATBL installatie zou op Zl-Wdn kunnen rijden. Tot zover de theorie. Leuk wordt het als je dat straks met b.v. een 1700 o.i.d zou willen. In de meeste inzet certificaten staat nu b.v. vaak een tekst als "het gehele geëlektrificeerde NL spoorweg net"%02% |
29-07-2015 13:19:13 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Het mag ook wel, maar slechts met 40 km/h. Dus dat is overdag in elk geval geen mogelijkheid. Groetjes, Emiel Laatst bewerkt door maigoda op 29-07-2015 13:24 |
28-08-2015 10:32:07 | ||
---|---|---|
vrijgezel
|
Het duurde even: er is bezwaar gemaakt tegen de gunning aan Syntus door een verliezende partij. http://www.telegraaf.nl/binnenland/24425253/__Gekrakeel_over_spoorlijn__.html Wel een kanttekening, zoals te zien is in de link is de bron de Telegraaf. De meeste lezers van dit forum weten dat wat de Telegraaf schrijft niet altijd de waarheid is! |
28-08-2015 10:42:42 | ||
---|---|---|
broek53
|
Dat geldt voor meer kranten overigens. Een kardinale fout in het artikel is dat het niet over het petieterige stukje samenloop tussen Wierden en Almelo gaat, maar over Wierden - Enschede, kortom: over de treindienst in heel Twente. |
28-08-2015 10:57:52 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Hier de officiële lezing van NS zelf over de kwestie: http://www.ns.nl/over-ns/nieuwscentrum/nieuwsberichten |
28-08-2015 11:24:57 | ||
---|---|---|
dh3201
|
Het is toch Prorail en niet NS die erover gaat of de extra treinen wel op de infra passen? Shqiperise-lopers? |
28-08-2015 11:27:27 | ||
---|---|---|
bart84
Moderator |
Maar als die extra sneltreinen op een of andere manier nadelig zijn voor NS of in strijd zijn met afspraken met NS (consessie), dan heeft NS er ook belang bij. Mvg. Bart |
28-08-2015 11:39:09 | ||
---|---|---|
broek53
|
Zeker. Zo zal een sneltrein naar Zwolle concurrerend gaan werken op de intercityverbindingen tussen Enschede, Hengelo en Almelo. |
28-08-2015 11:51:20 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Wat was het ook alweer? Maar liefst vier sneltreinen per dag; 's ochtends twee van Enschede naar Almelo, en 's middags twee van Almelo naar Enschede. Dus ook nog eens tegen de spitsrichting in. Ja zulke concurrentie zou ik me ook enorm zorgen over maken%03% |
28-08-2015 12:29:43 | ||
---|---|---|
broek53
|
Als NS nu het punt niet maakt, is ze het kwijt en staat de deur open voor meer en andere diensten die het hoofdrailnet aantasten. Daarnaast is de ambitie van Overijssel om de sneltreinen de hele dag te rijden en derdens komen ze qua planning / capaciteit ongetwijfeld een keer ergens in concurrentie met NS-treindiensten. |
28-08-2015 12:46:34 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Zo kan ik 'm begrijpen, de uitkomst zal ook in Limburg vast met veel belangstelling gevolgd worden aangezien Arriva volgens mij ook al eens wat geroepen heeft over IC's Nm-Mt... |
28-08-2015 13:20:44 | ||
---|---|---|
broek53
|
Voila en ik bedoel maar..;-) |
28-08-2015 18:42:31 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
Quote Het bezwaar is feitelijk ongegrond aangezien dit soort situaties heel veel voorkomen. Denk aan bijvoorbeeld samenloop tussen Connexxion en GVB. Aangezien in de HRN-concessie is opgenomen dat die trajecten zijn gedecentraliseerd heeft NS geen poot om op te staan. |
28-08-2015 19:40:44 | ||
---|---|---|
maigoda
|
Niet als het gaat om het baanvak Wierden-Enschede. De concessie loopt er dan wel overheen, maar behelst alleen de stoptreindienst. Dus om dan binnen een stoptrein-concessie ook nog even een IC te willen rijden, kom je zeker in het vaarwater van de HRN. Groetjes, Emiel |
28-08-2015 19:49:22 | ||
---|---|---|
reisthijs
|
Uit de HRN-concessie, artikel 2.5:QuoteBlijkbaar heeft onderling overleg hier nog niet tot het gewenste resultaat geleid. |
28-08-2015 20:29:38 | ||
---|---|---|
rogier
|
Uiteindelijk is er toch geen probleem, want NS zegt te zoeken naar de beste oplossing voor de reiziger. Dus kunnen er gerust extra sneltreinen rijden. Reiziger met hoofdletter R...... |
28-08-2015 22:35:52 | ||
---|---|---|
wouterder
|
Maar het belemmert NS weer in het uitvoeren van haar werkzaamheden en op den duur ook financieel |
29-08-2015 23:12:42 | ||
---|---|---|
bnv
|
Quote Als ik bovenstaand stukje goed lees, mogen er door andere vervoerders alleen IC's gaan rijden op het HRN als NS het min of meer goed vindt. Dat zal zo in de landelijke regelgeving bepaald zijn. OK, er worden drie voorwaarden gesteld maar als er bijvoorbeeld in de eerste voorwaarde sprake is van "een substantiele verbetering voor de totale groep reizigers" is dat nogal voor interpretatie vatbaar. De volgende voorwaarde bepalingen geven duidelijk aan wat de macht van NS in deze betekent ook al hebben zij de bevoegdheid om zeggenschap te hebben over het HRN. Ik heb altijd begrepen dat het de bedoeling van de (Europese) regelgeving geweest is dat concessies worden verleend op basis van pariteit (gelijkwaardigheid) tussen de ondernemingen onderling. Zoals het nu gesteld wordt, geeft het NS wel veel macht en kan van gelijkwaardigheid geen sprake zijn. In de regelgeving en protocollen op landelijk (NL) niveau is er weliswaar sprake van een scheiding tussen het HRN en de gedecentraliseerde lijnen voor wat betreft de concessieverlening, maar waar men elkaar raakt zoals hier treden problemen op. Dat zou anders moeten kunnen. De landelijke regelgeving omtrent de concessieverlening zou aangepast moeten worden. De omschrijving van de voorwaarden die gesteld zijn, geven mijn in ziens onvoldoende antwoord op vraagstukken zoals deze zich nu voordoen in Twente. Toetsing aan de Europese bepalingen omtrent pariteit zou zinnig zijn. |
31-08-2015 09:36:32 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Het is lastig om hieruit op te maken in hoeverre de bepalingen wederzijds zijn. M.a.w. mag NS wel het aantal treinen op de samenlooptrajecten zonder overleg uitbreiden? Het lijkt erop van niet; immers de 2e en 3e voorwaarde gaan dan uiteraard niet op, maar de 1e wel. |
31-08-2015 16:49:36 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
QuoteNou, ik vraag het me echt af. In Hgl is er geen trein meer doorheen te persen, met de extra treinen Go-Hgl kun je het al helemaal vergeten. Ik hoop maar dat Prorail de dienstregelingstudie goed en integraal hebben uitgevoerd en niet zo en rechts wat goederenpaden buiten beschouwing hebben gelaten onder het mom dat ie toch maar een paar keer per dag rijdt. |
31-08-2015 17:39:40 | ||
---|---|---|
RK
|
Welke extra treinen Go-Hgl heb jij het over? Ik hoor al jaren geruchten, dan weer over een kwartiersdienst, dan weer dubbele stellen in de avondspits. Maar er is nog nooit daadwerkelijk iets gebeurd. |
31-08-2015 19:28:44 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Die plannen zijn er wel degelijk: spitstreinen Odz-Go die dan leeg worden omgehaald via Mk. Eigenlijk past dát al nauwelijks. |
31-08-2015 20:41:46 | ||
---|---|---|
dennistd
|
Die zouden er in december 2013 komen met de nieuwe concessie, maar zijn toen geschrapt ten gunste van het met twee stellen rijden van de doorgaande ritten. Die sloten namelijk na het met een kwartier verschuiven van de IC's door NS namelijk weer goed aan in Hengelo (vanuit Oldenzaal). |
01-09-2015 11:42:13 | ||
---|---|---|
RK
|
En vervolgens zijn in plaats van spitstreinen de treinen in de ochtendspits verlengd. Echter is de capaciteit in de avondspits gelijk gebleven, terwijl een grotere capaciteit daar eigenlijk ook nodig is. |
17-09-2015 21:50:35 | ||
---|---|---|
ToH
|
In de treinen tussen Zl en Es (in ieder geval de 3445) hangt een poster met de tekst: "ProRail legt bovenleiding aan tussen Zwolle en Wierden. Van begin oktober 2015 tot eind oktober 2016 aangepast treinverkeer in de avonduren tussen Zwolle en Wierden. Houdt u rekening met extra reistijd van 15 tot 30 minuten. Doe kort voor vertrek de Reisplanner-check op ns.nl Meer reisinformatie op ns.nl/treinverkeerzwollewierden Meer informatie over de werkzaamheden op prorail.nl/zwollewierden" |