Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Infrawijzigingen

Vrijdag 29 mei 2020 - 07:51:37
anton_
anton_
sjoerd (do 28 mei 2020 22:56:25 www.somda.nl): Vreemd dat we nu zitten te rechtvaardigen dat de infra zo wordt uitgekleed dat je geen kant meer op kan,
Volgens mij wordt de nieuwe situatie per saldo beter in Geldermalsen (meer gelijktijdigheden). Niet alles wordt mogelijk (fly over van/naar Tiel was ook leuk geweest ). Het budget van Prorail is nu eenmaal niet oneindig.

Vrijdag 29 mei 2020 - 08:22:08
evangoor
evangoor
Laat onverlet dat de reizigers uit Tiel dat, bij een defecte trein op spoor 1 in Geldermalsen, anders zullen zien. En dat is nu anders (= beter). Dat zal, in die situaties, door de reizigers naar/voorbij Tiel als een achteruitgang worden ervaren. Oftewel, ook wat mij betreft, onnodig uitkleden van de infra.

Vrijdag 29 mei 2020 - 08:56:48
Klaasje
Klaasje
sjoerd (do 28 mei 2020 22:56:25 www.somda.nl): Vreemd dat we nu zitten te rechtvaardigen dat de infra zo wordt uitgekleed dat je geen kant meer op kan, als het mis gaat. Sterker nog: als ik het goed begrijp kan volgens één van de inzenders één van de twee sporen tussen Tiel en Geldermalsen ook wel weg.
Een tweede spoor heeft alleen flexibel zin als je aan het eind van de tweesporigheid kunt wisselen.
Het is natuurlijk net zo goed overdreven om te stellen dat je geen kant op kan zonder deze ene overloop. In dit soort discussies wordt meestal wel net gedaan alsof ieder wissel zonder functionele overige consequenties kan blijven liggen en alsof je er verder in de treindienst alleen maar profijt van hebt.

In dit geval weet ik niet of er functionele aspecten aan zitten maar ik weet wel dat een vanuit de normale treinenloop ineens gestoorde overloop een baanvakstremming oplevert (of als je geluk hebt een enkelspoorraster) terwijl het ook zeer weinig voorkomt dat een trein defect komt te staan tijdens een rit en de overloop ook alleen nut heeft als dat exact bij de trein is die op dat moment op spoor 1 is. Dan zou een situatie zonder overloop wel eens een gelijkwaardig eindresultaat kunnen hebben dan een situatie met overloop. Moet je dan toch een overloop handhaven?

Vrijdag 29 mei 2020 - 09:46:07
evangoor
evangoor
SLT en zeer weinig defect? Pak de punctualiteitsstatistiek van de treinseries tussen Utrecht en Geldermalsen/Tiel er eens bij. En schrik. Tot 13-3 was het, denk ik, elke dag. In de huidige tijd is het, grofweg, wekelijks: een verstoring van de treindienst gedurende zo'n twee uur. Ik vond en vind het veel.
Maar ja, de ogen worden nu op het materieel gericht. De infra zal niet meer storen (op het vele en plotselinge afkeuren van spoorstaven en lassen na dan).
Als reiziger koop ik dus niet zo veel voor al die optimalisatie in de zuilen. Ik heb het gehele bouwwerk nodig om succesvol van A naar B te komen.

Laatst bewerkt door evangoor op Vrijdag 29 mei 2020 om 09:50:12

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!

Vrijdag 29 mei 2020 - 10:04:47
Oldskool
Oldskool
evangoor (vr 29 mei 2020 09:46:07 www.somda.nl): Pak de punctualiteitsstatistiek van de treinseries tussen Utrecht en Geldermalsen/Tiel er eens bij. En schrik. Tot 13-3 was het, denk ik, elke dag.
Heb je zelf de statistieken er op na geslagen? Want van wat jij denkt, daar zal namelijk niemand van schrikken.

Vrijdag 29 mei 2020 - 10:46:33
mdj
mdj
Die treinen raakten vooral defect in Utrecht na het combineren of splitsen.
Voornamelijk niet halverwege de rit, want dan reed het na 10 minuten weer.

Bij twijfel: gebruik beton.

Vrijdag 29 mei 2020 - 11:03:55
mvanuden
mvanuden
anton_ (vr 29 mei 2020 07:51:37 www.somda.nl):
sjoerd (do 28 mei 2020 22:56:25 www.somda.nl): Vreemd dat we nu zitten te rechtvaardigen dat de infra zo wordt uitgekleed dat je geen kant meer op kan,
Volgens mij wordt de nieuwe situatie per saldo beter in Geldermalsen (meer gelijktijdigheden). Niet alles wordt mogelijk (fly over van/naar Tiel was ook leuk geweest ). Het budget van Prorail is nu eenmaal niet oneindig.
Met het omwisselen van eindbestemmingen (Den Haag-Tiel en Woerden-Den Bosch) wordt de reistijd uit Utrecht naar Tiel ook nog 3 minuten langer vanwege het overkruisen in Geldermalsen.

De treindienst wordt er vast stabieler op, maar voor de reiziger is het niet allemaal beter. Van Dordrecht/Gorinchem naar Utrecht moet je straks ook door de reizigerstunnel, in plaats van cross-platform. Idem van Tiel naar Den Bosch. Beide best grote reizigersstromen.

Vrijdag 29 mei 2020 - 11:20:49
Oldskool
Oldskool
mdj (vr 29 mei 2020 10:46:33 www.somda.nl): Die treinen raakten vooral defect in Utrecht na het combineren of splitsen.
En dat komt dan weer voornamelijk doordat men te snel in met het inschakelen van de stuurstroom in het stel waartegen aan gecombineerd is.

Vrijdag 29 mei 2020 - 15:13:24
sjoerd
sjoerd
@Klaasje: Je ziet over het hoofd dat het wegnemen van een overloop niet alleen gevolgen heeft voor wat je daarmee niet meer kan, maar ook voor allerlei andere bewegingen die dan niet meer kunnen. Je kunt bijvoorbeeld ook niet meer linkerspoor naar Tiel. En niet meer kopmaken achter de wisselverbinding.
Degenen die moeten beslissen over het opbreken van wissels weten dat best wel, maar zij maken het treindienstdraadje steeds dunner door allerlei ogenschijnlijke franje weg te knippen.
En ik ben zo brutaal om daartegen bezwaar te maken, al zie ik ook wel in, dat dit beter in vormen van werkoverleg kan gebeuren. Maar ja.

Vrijdag 29 mei 2020 - 20:04:46
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Voor de geïnteresseerde, de nieuwe ProRail spoorkaart is verschenen en meteen al een gemis op de kaart....geen onderscheid tussen diesel- en electrische lijnen!
Nieuwsgierig, download en kijk: www.prorail.nl

Vrijdag 29 mei 2020 - 21:06:59
cuneo56
cuneo56
Wat foutjes die ik zo even zie:
- Zoeterwoude: Had groen i.p.v. blauw moeten zijn, je kan er immers kruisen
- Delft, Delft campus en Geldrop : staan aangegeven als Station "met inhaal of kruising mogelijkheid" Zijn alle drie in feite haltes aam de vrije baan.
- Nieuwerkerk: Mag Blauw i.p.v groen zijn, Is enkel een overloop mogelijkheid
- Oisterwijk, helaas ook nog slechts een halte.

Vrijdag 29 mei 2020 - 22:09:05
daniel81
daniel81
De keer-/overloopmogelijkheid de Hdb was kennelijk ook niet het vermelden waard

Vrijdag 29 mei 2020 - 22:43:10
edwin82
edwin82
Facebook http://www.facebook.com/#!/profile.php?id=100001404499151 Youtube https://www.youtube.com/channel/UCDkkgo_OkpPBuqONFHR3DYQ/videos
En station Vz staat nog dat deze een station met kruisingsmogelijkheden is terwijl dat al sinds juni 2016 een halte aan de vrije baan is.

Vrijdag 29 mei 2020 - 22:52:33
illyavaes
illyavaes
Klaasje (vr 29 mei 2020 08:56:48 www.somda.nl): ik weet wel dat een vanuit de normale treinenloop ineens gestoorde overloop een baanvakstremming oplevert
Je kunt natuurlijk ook weer gewoon je ambitie (en dus materiaalkeuzes, organisatie, ...) richten op werkende spullenboel in plaats van altijd zwart-wit te doen alsof storingen aan je spullenboel een natuurwet zijn waar niet aan te ontkomen is.
In die Simpleton-redenering van de antiwisseljihad wordt wel makkelijk gezegd "een vijfde zoveel wissels met storingskans A is maar 20% storingskans" maar met dezelfde hoeveelheid wissels met een storingskans een vijfde van A is OOK 20% storingskans. Alleen moet je dan een beetje je best gaan doen, nadenken bij aanschaf, het op papier berekende "onderhoud" ook daadwerkelijk weer gaan uitvoeren - kortom voorkomen is beter dan genezen.

Vrijdag 29 mei 2020 - 23:23:24
sjoerd
sjoerd
Grappig (of helaas niet): alle gesignaleerde foutjes in de nieuwe spoorwegkaart zijn tevoren gemeld, maar helaas niet allemaal verwerkt. Ik heb begrepen dat er tijdsdruk was, en dat er ook gekozen is voor een filosofie die niet altijd recht doet aan wat er werkelijk buiten ligt en hoe dat gebruikt kan worden. Hopelijk zien jullie straks niet meer dan 10 echte missertjes; ze hebben bij het samenstellen toch veel en veel meer foutjes wel verbeterd. Alles bij elkaar waren er zo'n zes kantjes A4 verzameld.
Helaas was ook niet op te lossen dat sommige spoorlijnen in het kaartbeeld lijken samen te vallen, zoals plaatselijk de Betuwelijn en de Betuweroute.

Vrijdag 29 mei 2020 - 23:51:18
pluisje
pluisje
Wel: Randstadrail, sneltram Utrecht en de 51 in Amsterdam.
Niet: de andere metrolijnen in Amsterdam en Rotterdam.
Zit daar logica achter?

Maar wel leuk dat er weer een update is.
Helaas is de plotter op de zaak nog even corona-thuiswerk-onbereikbaar...

Zaterdag 30 mei 2020 - 06:03:04
anton_
anton_
cuneo56 (vr 29 mei 2020 21:06:59 www.somda.nl): Wat foutjes die ik zo even zie:
Bij de Kragge mist het symbool

een fout in de tekst:
Barneveld Noord -> Barneveld aansluiting
Breda -> Breda aansluiting

Laatst bewerkt door anton_ op Zaterdag 30 mei 2020 om 06:16:22

Zaterdag 30 mei 2020 - 08:06:40
edwin82
edwin82
Facebook http://www.facebook.com/#!/profile.php?id=100001404499151 Youtube https://www.youtube.com/channel/UCDkkgo_OkpPBuqONFHR3DYQ/videos
Kan weg

Zaterdag 30 mei 2020 - 09:55:50
sjoerd
sjoerd
Graag registreer ik alle foutjes in en opmerkingen over de Spoorkaart die jullie zien, en zal ze via onze groep doorgeven aan de makers, opdat ze in de volgende uitgave kunnen worden verwerkt. Alvast hartelijk dank aan alle inzenders!

Zaterdag 30 mei 2020 - 11:14:21
IJsbergsla
IJsbergsla
De beledigingen in de kaart zijn eindeloos Zo wordt Heerhugowaard in de toekomst niet meer dan een halte, echter is het dat nu nog niet.

Zaterdag 30 mei 2020 - 11:51:33
cuneo56
cuneo56
sjoerd (za 30 mei 2020 09:55:50 www.somda.nl): Graag registreer ik alle foutjes in en opmerkingen over de Spoorkaart die jullie zien, en zal ze via onze groep doorgeven aan de makers, opdat ze in de volgende uitgave kunnen worden verwerkt. Alvast hartelijk dank aan alle inzenders!
Ben er even voor gaan zitten.
Allereerst zijn natuurlijk sommige zaken voor discussie vatbaar, zo liggen er rond Houten meerdere wissels , maar waar horen die nu bij want waar de reizigers treinen stoppen "kun" je niets maar een blok verder pas wel.
Ook is discutabel waar b.v. de wissels van Utrecht Vaartse rijn onder vallen

Wat ik verder zie.
-Spooruitbreiding tussen Groningen en Zuidhorn ontbreekt, had zelfs wel als bestaand gemogen want komt zeer binnenkort in dienst
- Zaandam Kogerveld. Of als Station of als apart Halte en overloop punt opnemen, niet allebei.
- Verbindingsboog bij Amsterdam Sloterdijk niet te zien evenals de overloopwissels van Hemtunnelaansluiting.
- Amsterdam Holendrecht is Halte
- De overloop wissels bij Abcoude vallen onder het station
- Hardenberg is een station
- traject Hpoofddorp - Nieuwvennep mag als 2 lijnen naast elkaar worden weergegeven.
- Bij Vlasakkers ontbreekt een bruin lijntje
- Barneveld Zuid is een halte
- Woerden Molenvliet mag een groen symbool hebben vanwege het keerspoor.
- Zoetermeer is een Halte
- Zoetermeer Oost een station
- verbindings bogen Gvc- Laa ; Gvc- Gv en Gv- Bkh, niet te zien.
- Delft en Delft -Campus zijn haltes
- Overloop wissel "delft"heten Delft aansluiting.
- Aansluiting Gistfabriek ontbreekt bij Delft
- Nieuwerkerk is enkel een overloop, dus blauw symbool
- Boog van DHS bruggen naar westelijke splitsing ontbreekt bij Rotterdam
- Bij De Kragge ontbreekt een bruin lijntje
- Bij Breda Ikea ontbreekt het aansluiting symbool op de HSL
- Bij Tbi ( De loven) mag het emplacement symbool wat mij betreft , er zijn o.a. ook overloop wissels
- Oisterwijk is een halte
- Diezebrug bij Den Bosch is geen aansluiting meer, wel liggen er tussen Ht en Hto overloop wissels ( vallen die onder HT of Hto?)
- Greenport tussen Horst en Blerick mag het emplacement symbool hebbben ( o.a. overloop wissels )
- Geldrop is een halte
- Best : overloop wissels en keerspoor al jaren buiten gebruik , dus Halte

Tenslotte de omschrijving van b.v. "inhaal spoor op de vrije baan"doet mij pijn. Het is dan tenslotte juist geen vrije baan!

Zaterdag 30 mei 2020 - 11:57:03
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Kampen en Barneveld Zuid als station (met wissels) ipv halte.

Zaterdag 30 mei 2020 - 12:53:03
sjoerd
sjoerd
Ik moet zeggen dat ik nog geen gelegenheid heb gehad om de nieuwe kaart te bekijken, maar als ik het zo zie, schort er nog behoorlijk wat aan. Helaas hebben de makers vele punten die ik nu toch weer zie, niet verwerkt.
Zo hadden we ook gemeld dat een aantal overloopwissels buiten stationsemplacementen, zoals ten zuiden van Gouda, niet consequent waren weergegeven.
Dank voor de opmerkingen, die ik graag verzamel. Ik houd me aanbevolen voor meer commentaar.

Laatst bewerkt door sjoerd op Zaterdag 30 mei 2020 om 12:54:46

Maandag 01 jun 2020 - 15:37:50
PeterJ
PeterJ
Overal hogesnelheidswissels ten koste van veel bereikbaarheden, maar met de dienstregeling kan je bitter weinig meer variëren. En met bijsturen kan je alleen nog halve corridors plat gooien bij 1 verstoring. Hele vooruitgang dus.

Maandag 01 jun 2020 - 17:24:49
broek53
broek53
Niet om aan de opmerking iets aan af te doen, maar over dit principe gaat het in dit topic nu al jaren, zo ongeveer sinds DSSU en de plannen voor Naarden-Bussum. Sterker nog: het IS gewoon het ontwerpprincipe van ProRail, al jaren. Daarover blijvend blijven jammeren heeft niet zoveel zin, denk ik.