Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Infrawijzigingen

Vrijdag 27 sep 2019 - 15:46:38
slifor2
slifor2
Flickr florisleeuw
zonder commentaar:

definitief:

saneren:
Kg: 301A/B 303A/B
Bl: 363, 373

Vrijdag 27 sep 2019 - 16:04:27
slifor2
slifor2
Flickr florisleeuw
Ik weet niet zeker of ik het al eerder had gemeld, maar ook op de planning te verdwijnen:

Hgv 313A/311, 313B/315, 325a/b, 323

Daarmee zal een goederentrein niet meer kunnen worden ingehaald tussen Mp en On (beide richtingen) en derhalve is er geen goederenverkeer meer mogelijk op de momenten dat NSR hier rijdt en in de nacht zijn de sporen buiten dienst voor het onderhoudsrooster..

Laatst bewerkt door slifor2 op Vrijdag 27 sep 2019 om 17:15:00

Vrijdag 27 sep 2019 - 16:52:02
b2py
b2py
Snellere goederentreinen dan maar?

Vrijdag 27 sep 2019 - 20:12:13
geert
geert
Quote
slifor2 (vr 27 sep 2019 16:04:27 www.somda.nl): Ik weet niet zeker of ik het al eerder had gemeld, maar ook op de planning te verdwijnen:

Hgv 313A/311, 313B/315, 325a/b, 323

Daarmee zal een goederentrein niet meer kunnen worden ingehaald tussen Mp en On (beide richtingen) en derhalve is er geen goederenverkeer meer mogelijk op de momenten dat NSR hier rijdt en in de nacht zijn de sporen buiten dienst voor het onderhoudsrooster..
Dat kan nu ook al niet omdat alle inhaalsporen te kort zijn.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Vrijdag 27 sep 2019 - 20:27:48
thom
thom
Quote
slifor2 (vr 27 sep 2019 16:04:27 www.somda.nl): ...derhalve is er geen goederenverkeer meer mogelijk op de momenten dat NSR hier rijdt en in de nacht zijn de sporen buiten dienst voor het onderhoudsrooster..
7 nachten in de week zeker?

Vrijdag 27 sep 2019 - 21:56:02
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Wat een onzin over te korte sporen, de dolimetrein gaat in Hgv zelfs planmatig aan de kant.
Overigens, Beilen blijft toch? Wordt die niet ook verlengd?

Vrijdag 27 sep 2019 - 22:04:48
FourRoses
FourRoses
Quote
slifor2 (vr 27 sep 2019 16:04:27 www.somda.nl): Ik weet niet zeker of ik het al eerder had gemeld, maar ook op de planning te verdwijnen:

Hgv 313A/311, 313B/315, 325a/b, 323

Daarmee zal een goederentrein niet meer kunnen worden ingehaald tussen Mp en On (beide richtingen) en derhalve is er geen goederenverkeer meer mogelijk op de momenten dat NSR hier rijdt en in de nacht zijn de sporen buiten dienst voor het onderhoudsrooster..
Momenteel rijdt trein 568 als stoptrein tussen Gn en Zl om goederenverkeer mogelijk te maken. Althans, voor zolang dat nog duurt.

Vrijdag 27 sep 2019 - 23:46:57
JothamvW
JothamvW
Quote
timtrein (vr 27 sep 2019 21:56:02 www.somda.nl):
Overigens, Beilen blijft toch? Wordt die niet ook verlengd?
In het bericht boven het saneren van de driesporigheid van Hoogeveen (+spoor 318) staat hetzelfde van Beilen.

Wellicht is het dan mogelijk om het derde spoor van Assen door te trekken a la Wolfheze?

Zaterdag 28 sep 2019 - 00:18:00
Edb3
Edb3
Quote
Dat kan nu ook al niet omdat alle inhaalsporen te kort zijn.
Blijft toch vreemde redenering van ProRail, er rijden op dat baanvak toch geen lange, laat staan +700-meter goederentreinen? Met andere woorden, de bestaande inhaalsporen zouden prima daarvoor gebruikt kunnen worden.

Zondag 29 sep 2019 - 21:08:46
sjoerd
sjoerd
Als er beslist moet worden ingehaald, kan dat nog steeds in Assen. Even daargelaten of dat een tegentrein in de weg zit, kun je een goederentrein binnen nemen op spoor 3 en voorbij laten rijden via spoor 1 of andersom. Zowel ten noorden als ten zuiden van Assen liggen twee stel 1 : 15 wissels. en er is geen probleem met overwegen.
De inhaalsporen te Beilen en Hoogeveen mogen voor de huidige begrippen lang genoeg zijn, maar langer maken kan te Beilen niet door de overwegen en te Hoogeveen niet door de boogverbetering. Lastig is wel dat er straks tussen Meppel en Beilen (meer dan 30 km) alleen nog een 1 : 9 overloopje ligt bij Vama. Maar hoe lang nog, want daar is het al jaren heel stil.

Zondag 29 sep 2019 - 21:39:27
treinfan
treinfan
Quote
Edb3 (za 28 sep 2019 00:18:00 www.somda.nl):
Quote
Dat kan nu ook al niet omdat alle inhaalsporen te kort zijn.
Blijft toch vreemde redenering van ProRail, er rijden op dat baanvak toch geen lange, laat staan +700-meter goederentreinen? Met andere woorden, de bestaande inhaalsporen zouden prima daarvoor gebruikt kunnen worden.
Nee, al vraagt DBC wél capaciteit aan voor zulk langere goederentreinen en krijgen ze dat ook toebedeeld (ondanks dat die treinen echt niet zo lang zijn). NS vindt het blijkbaar prima om voor 1 korte goederentrein per dag de dienstregeling van een IC een kwartier uit te buigen. De gedachte zal wel zijn dat dat voor 3 treinen per dag NS dat dan vast ook geen probleem zal vinden.

Het zijspoor te Beilen wordt volgens mij nu niet gebruikt (richting On past alles netjes zonder inhaling), maar het zijspoor te Hoogeveen wordt dus nu planmatig gebruikt voor alle goederentreinen richting het zuiden, uitgezonderd DB Cargo.
Opbreken van een spoor dat nodig is in de huidige dienstregeling vind ik echt een topidee (/s), maar er komen wel nog extra overloopwissels (ik weet niet meer exact waar).
Quote
slifor2 (vr 27 sep 2019 16:04:27 www.somda.nl): Ik weet niet zeker of ik het al eerder had gemeld, maar ook op de planning te verdwijnen:

Hgv 313A/311, 313B/315, 325a/b, 323

Daarmee zal een goederentrein niet meer kunnen worden ingehaald tussen Mp en On (beide richtingen) en derhalve is er geen goederenverkeer meer mogelijk op de momenten dat NSR hier rijdt en in de nacht zijn de sporen buiten dienst voor het onderhoudsrooster..
Als vervoerder doe je er goed aan om alvast capaciteit aan te vragen in de jaardienstregeling. Jammer van de NS-dienstregeling, maar dan heb je wel een pad dat te gebruiken is.

Laatst bewerkt door treinfan op Zondag 29 sep 2019 om 21:46:02

[Bezig met laden...]

Zondag 29 sep 2019 - 21:53:08
PeterJ
PeterJ
Bizar dat je als NS dus instemt met die sanering en daarmee de gevolgen van slechtere dienstverlening (tragere IC's) accepteert. Hoe is dat mogelijk??

Zondag 29 sep 2019 - 22:48:25
sjoerd
sjoerd
Er zal nog wel meer gaan knellen als er ooit snellere intercity's komen naar de Randstad. Knellen dan gezien als dwingend om inhaalmogelijkheden te maken of tragere diensten uit te buigen of zelfs weg te laten.

Maandag 30 sep 2019 - 07:02:12
slifor2
slifor2
Flickr florisleeuw
Quote
treinfan (zo 29 sep 2019 21:39:27
Het zijspoor te Beilen wordt volgens mij nu niet gebruikt (richting On past alles netjes zonder inhaling), maar het zijspoor te Hoogeveen wordt dus nu planmatig gebruikt voor alle goederentreinen richting het zuiden, uitgezonderd DB Cargo.
Opbreken van een spoor dat nodig is in de huidige dienstregeling vind ik echt een topidee (/s), maar er komen wel nog extra overloopwissels (ik weet niet meer exact waar).
Als vervoerder doe je er goed aan om alvast capaciteit aan te vragen in de jaardienstregeling. Jammer van de NS-dienstregeling, maar dan heb je wel een pad dat te gebruiken is.
Infra-treinen en spot-vervoer rijden altijd ad-hoc, daar kun je moeilijk een drgl op jaarbasis voor aanvragen. Infra treinen worden eigenlijk altijd in Bl aan de kant genomen om te worden ingehaald.

Maandag 30 sep 2019 - 10:19:43
Klaasje
Klaasje
Quote
PeterJ (zo 29 sep 2019 21:53:08 www.somda.nl): Bizar dat je als NS dus instemt met die sanering en daarmee de gevolgen van slechtere dienstverlening (tragere IC's) accepteert. Hoe is dat mogelijk??
NS heeft het baanvak overbelast laten verklaren. De oplossing was goederentreinen met 95 km/h inleggen. In aanvulling daarop wordt het binnenrijden van Onnen versneld met wissels geschikt voor 80 km/h. Hierdoor zouden goederentreinen niet meer ingehaald hoeven worden en IC's niet meer uitgebogen hoeven worden nadat Zwolle-Herfte is afgerond.

Dat is de theorie. Best kans dat treinen nog wel een beetje uitgebogen moeten worden maar dan wel minder dan eerst.

Maandag 30 sep 2019 - 15:09:57
seinhuis
seinhuis
RET wilt graag op NS sporen rijden

nos.nl (helemaal onderaan de pagina)

Maandag 30 sep 2019 - 17:17:49
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Je bedoelt dit stukje tekst waarschijnlijk:
Een deel van de spoorlijn tussen Den Haag en Dordrecht ombouwen tot metro-achtige verbinding met elke twee minuten een trein.
Dat is hartstikke leuk verzonnen,maar dat word m echt niet,Er is simpelweg geen ruimte om een spoor af te staan voor rijdende schoenendozen op dat traject,evenmin is er ruimte om er een spoor bij te leggen.
Bovendien zou ik niet weten waarom men bij NS dat zou "goedkeuren" het is geen zijlijn waarop men zou kunnen roepen dat het meer kost dan opbrengt en daarom iemand anders zoals RET de lijn te geven

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Maandag 30 sep 2019 - 17:23:04
maarten83
maarten83
Rlb-Ddr kan met de huidige drgl best 2 spoedig uitgevoerd worden.

Maandag 30 sep 2019 - 17:29:51
AlexNL
AlexNL
Als je dat kaartje bekijkt worden alleen de intercitystations nog aangedaan door de trein, alle sprinters tussen Den Haag en Dordrecht worden dan "vermetro'd". De intercitydienst zou je denk ik prima kunnen uitvoeren op twee sporen, die vervelende sprinters rijden dan niet meer in de weg.

Maandag 30 sep 2019 - 17:50:14
b2py
b2py
Sprinters kosten geld en intercities leveren geld op, waarom zou NS dat niet willen?

Maandag 30 sep 2019 - 18:18:24
michaben
michaben
Quote
maarten83 (ma 30 sep 2019 17:23:04 www.somda.nl): Rlb-Ddr kan met de huidige drgl best 2 spoedig uitgevoerd worden.
Maar Rlb is geen Rtd en helemaal geen Gvc Voor de huidige dienstregeling is gelijktijdigheid tussen de 900 en 2200 noodzakelijk, en die heb je alleen wanneer zowel sprinter als sneltrein (pardon, intercity) tussen Rtd en Rlb beide via de binnensporen gaan.

Maandag 30 sep 2019 - 20:12:45
PeterJ
PeterJ
Ah ja, laten we nog eens een Hoekse Lijn of Noord zuid lijn 3.0 gaan doen. Succes verzekerd.

Maandag 30 sep 2019 - 20:56:17
sjoerd
sjoerd
Quote
b2py (ma 30 sep 2019 17:50:14 www.somda.nl): Sprinters kosten geld en intercities leveren geld op, waarom zou NS dat niet willen?
Bijvoorbeeld omdat het land NS daarom waardeert?

Maandag 30 sep 2019 - 21:01:18
sjoerd
sjoerd
Quote
PeterJ (ma 30 sep 2019 20:12:45 www.somda.nl): Ah ja, laten we nog eens een Hoekse Lijn of Noord zuid lijn 3.0 gaan doen. Succes verzekerd.
Eens, en behalve dat: als je buitensporen voor metro bestemt, schep je meteen het volgende capaciteitsgebrek. We moeten niet vergeten dat er op de huidige twee sporen tussen Delft en Rotterdam CS wel meer treinverkeer wordt afgewerkt dan nog normaal is, en dat geldt ook voor het traject tussen Rotterdam CS en Lombardijen.
Laat de RET zijn eigen sporen maar aanleggen. Je kunt niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten.

Maandag 30 sep 2019 - 21:34:05
b2py
b2py
Quote
PeterJ (ma 30 sep 2019 20:12:45 www.somda.nl): Ah ja, laten we nog eens een Hoekse Lijn of Noord zuid lijn 3.0 gaan doen. Succes verzekerd.
Succes van de Hofplein alweer vergeten geloof ik.

Maandag 30 sep 2019 - 22:03:58
michaben
michaben
Quote
sjoerd (ma 30 sep 2019 21:01:18 www.somda.nl): We moeten niet vergeten dat er op de huidige twee sporen tussen Delft en Rotterdam CS wel meer treinverkeer wordt afgewerkt dan nog normaal is, en dat geldt ook voor het traject tussen Rotterdam CS en Lombardijen.
Meer dan in een land als Nederland normaal is. In landen die niet schreeuwen innovatief te zijn maar daadwerkelijk innovaties toepassen vind je drukkere trajecten. Zo stond ik gister nog even op Blackfriars, als je daar de ProRail normen gaat toepassen zou het compleet vastlopen.

Overigens zie je rondom Londen precies het tegenovergestelde van wat de RET hier wil, daar investeert men in spoorlijnen met 25KV, ERTMS en ATO en rijdt men met treinen die de capaciteit van een metro teniet doen.

Laatst bewerkt door michaben op Maandag 30 sep 2019 om 22:08:02

Maandag 30 sep 2019 - 22:26:40
waalkade
waalkade
Quote
b2py (ma 30 sep 2019 21:34:05 www.somda.nl):
Quote
PeterJ (ma 30 sep 2019 20:12:45 www.somda.nl): Ah ja, laten we nog eens een Hoekse Lijn of Noord zuid lijn 3.0 gaan doen. Succes verzekerd.
Succes van de Hofplein alweer vergeten geloof ik.
Staat me flauw iets bij van een brug in Den Haag .
(niet dat ik iets tegen de Hofplein heb hoor)

Maandag 30 sep 2019 - 22:59:47
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Quote
treinfan (zo 29 sep 2019 21:39:27 www.somda.nl): Opbreken van een spoor dat nodig is in de huidige dienstregeling vind ik echt een topidee (/s), maar er komen wel nog extra overloopwissels (ik weet niet meer exact waar).
Bij VAM aansluiting begreep ik.

Maandag 30 sep 2019 - 23:17:19
sjoerd
sjoerd
@ michaben: Je ziet dat bulkvervoer rondom Londen altijd voorbij rijden achter de correspondent van het NOS-Journaal: de ene na de andere, en dat zijn geen metro's maar treinen. Dat kan dus heel goed over bestaand spoor, maar dan moet je geen tweesporige trajecten hebben.
Wat de RET nu doet over de Hoekse Lijn en de Hofpleinlijn had in feite nog veel beter gekund met treinen. Maar dan moet je zorgen dat er geen schamele halfuursdiensten zijn midden op de dag. De potentie van allebei die lijnen was enorm. Maar ja, dan moet de wil er wel zijn bij de politiek en de vervoerders.

Maandag 30 sep 2019 - 23:28:22
VIRMm1
VIRMm1
Een doorgaande sprinter Hoek van Holland - Dordrecht/Breda/Roosendaal in een 10 minuten dienstregeling met fatsoenlijk materieel (geen SGM) had best een succes kunnen zijn.

Zorg voor een degelijke frequentie en fatsoenlijk materieel en elke lijn gaat meer reizigers vervoeren.

Dinsdag 01 okt 2019 - 08:19:28
PeterJ
PeterJ
Met zulke plannetjes krijg ik altijd het gevoel dat het belang van de individuele vervoerder groter is dan de integrale reis van de reizigers. Want als alle niet Sprinters met goederen over de 2 resterende sporen moet worden afgehandeld dan past dat natuurlijk ook niet.

Dinsdag 01 okt 2019 - 10:27:14
thom
thom
Quote
PeterJ (ma 30 sep 2019 20:12:45 www.somda.nl): Ah ja, laten we nog eens een Hoekse Lijn of Noord zuid lijn 3.0 gaan doen. Succes verzekerd.
Beter is om helemaal nik smeer te ondernemen en nergens meer over na te denken, dan blijft alles zoals het is en kunnen we ook elke dag over de zelfde dingen mopperen

Dinsdag 01 okt 2019 - 10:49:01
sjoerd
sjoerd
Och, mopperen? Het is goed om de luchtfietserij van de RET en andere lokale consorten wat te temperen. Er wordt wat gesuggereerd, voorzien van een (dat moet ik toegeven) gelikt kaartje en al gauw staat de totaal onkundige politiek te trappelen om nieuwlichterij die verschrikkelijk veel geld en tijd kost, slecht is qua duurzaamheid tijdens het veranderingsproces, en totaal geen meerwaarde heeft voor het snel en frequent vervoeren van meer reizigers. Een hogere frequentie met trams is niet per definitie beter dan een iets lagere met fatsoenlijke treinstellen. En wie ruilt er nu goede infra in voor mindere? Dat is te vergelijken met een snelweg met 6 rijstroken inruilen voor een dubbele ventweg.
Eerlijkheidshalve: ook NS en andere vervoerders maakten en maken van die ambitieuze kaartjes, maar uiteindelijk kwam en komt er weinig van terecht omdat er door de overheid niet in de buidel wordt getast. Terwijl nu blijkt dat het 50 jaar geleden al nodig was.
Sterker nog: de infrabeheerder verkocht tegen een habbekrats grond die nu nodig is.

Laatst bewerkt door sjoerd op Dinsdag 01 okt 2019 om 10:49:53

Dinsdag 01 okt 2019 - 11:05:54
jordibont
jordibont
Als je wil gaan onderhandelen moet je hoger inzetten dan je eigenlijk wil bereiken. Wellicht wil de RET vooral het ijs breken bij de politiek met zo veel ambitie.

Objectief gezien is in een stedelijke agglomeratie een frequentie van 4x/u in de spits en 2x/u in het weekend om te janken, het dubbele daarvan zou minimaal moeten. Nu kost dat nog te veel omdat de NS een tweede man op de trein mee laat gaan, en met de lange vertrekprocedure gaat het ook niet bepaald rap.

Dinsdag 01 okt 2019 - 12:35:46
sjoerd
sjoerd
Ik ontken niet dat vertrekprocedures tijd vragen, en dat deze zorgvuldig en klantvriendelijk zouden moeten zijn.
Maar op diverse trajecten kan het blijkbaar wel, ook als de frequentie er ver boven de 4 treinen per uur ligt. Dus ik zie het probleem niet.
Wel is de capaciteit van ons automatisch blokstelsel, met nota bene veel meer blokseinen dan ooit, achteruit gehold door allerlei voorschriften. Bij diverse metrostelsels rennen de treinen elkaar met 80 km/h achterna, waarbij de blokken veel korter zijn, en bijzondere seingeving bestaat. Dus daaraan kan nog gewerkt worden. En zeg nu niet dat ETCS dat gaat oplossen, want dat is een illusie als alle voorschriften er als een doorgestikte deken overheen blijven liggen.

Dinsdag 01 okt 2019 - 13:01:11
jordibont
jordibont
Daarom ook een Metro, dan hoeft men zich niet aan de idioot beperkende voorschriften te voldoen.

Dinsdag 01 okt 2019 - 13:22:01
treinfan
treinfan
ETCS kan dit juist wel oplossen, omdat er onderscheid gemaakt kan worden tussen remkarakteristieken, net als bij ATB-NG.
Ombouwen naar metro (conform RET's ATB) heeft hetzelfde voordeel, maar het nadeel dat alle voertuigen aan dezelfde remkarakteristiek moeten voldoen: dan kunnen er geen intercities of goederentreinen van het spoor gebruikmaken (of met max 40 km/h).

Dinsdag 01 okt 2019 - 15:03:15
sjoerd
sjoerd
Mijn stelling is juist dat ETCS dat niet zonder meer kan oplossen als de voorschriften zo blijven, bijvoorbeeld dat je niet mag vertrekken op "geel", of dat er overkruisnormen zijn. Met andere woorden: het denken over wat veilig is, is zo beperkend geworden dat we terug zijn bij de capaciteit van de klassieke beveiliging.

Dinsdag 01 okt 2019 - 15:05:54
sjoerd
sjoerd
Quote
jordibont (di 01 okt 2019 13:01:11 www.somda.nl): Daarom ook een Metro, dan hoeft men zich niet aan de idioot beperkende voorschriften te voldoen.
Dus je stelt eigenlijk dat metrosystemen minder voorschriften kennen en wellicht onveiliger zijn?
Ik stel dat de gewenste capaciteit ook en zelfs beter gehaald kan worden met frequente treindiensten zoals in Londen en bij de RER-netten in Parijs. En dat het net flexibeler gebruikt kan worden.

Dinsdag 01 okt 2019 - 15:31:37
jordibont
jordibont
Ik doel op overkruisnormen opvolgtijden etc. in Parijs en Londen zijn die ook een stuk korter.

Dinsdag 01 okt 2019 - 16:00:22
treinfan
treinfan
Quote
sjoerd (di 01 okt 2019 15:03:15 www.somda.nl): Mijn stelling is juist dat ETCS dat niet zonder meer kan oplossen als de voorschriften zo blijven, bijvoorbeeld dat je niet mag vertrekken op "geel", of dat er overkruisnormen zijn. Met andere woorden: het denken over wat veilig is, is zo beperkend geworden dat we terug zijn bij de capaciteit van de klassieke beveiliging.
De plannormen zijn uiteraard aan te passen als kortere opvolgtijden haalbaar zijn.

[Bezig met laden...]

Dinsdag 01 okt 2019 - 17:24:56
michaben
michaben
Quote
jordibont (di 01 okt 2019 15:31:37 www.somda.nl): Ik doel op overkruisnormen opvolgtijden etc. in Parijs en Londen zijn die ook een stuk korter.
Inderdaad, ThamesLink heeft volgens mij een opvolgtijd tussen vertrek en aankomst van 90 seconden, met 60 seconden halteringstijd erbij zit je dan op elke 2,5 minuut een trein. In Nederland is dat het dubbele (4 minuten opvolgtijd bij korte stop, bij haltering van een volle minuut zit je dus op 5 minuten opvolgtijd).

Dinsdag 01 okt 2019 - 18:18:10
b2py
b2py
Quote
michaben (di 01 okt 2019 17:24:56 www.somda.nl):
Quote
jordibont (di 01 okt 2019 15:31:37 www.somda.nl): Ik doel op overkruisnormen opvolgtijden etc. in Parijs en Londen zijn die ook een stuk korter.
Inderdaad, ThamesLink heeft volgens mij een opvolgtijd tussen vertrek en aankomst van 90 seconden, met 60 seconden halteringstijd erbij zit je dan op elke 2,5 minuut een trein. In Nederland is dat het dubbele (4 minuten opvolgtijd bij korte stop, bij haltering van een volle minuut zit je dus op 5 minuten opvolgtijd).
Netverklaring 2019 zegt drie minuten en geen vier, hoe kom je aan de vier? www.prorail.nl Pagina 210

Dinsdag 01 okt 2019 - 18:28:40
AlexNL
AlexNL
Thameslink rijdt op dit moment nog niet volgens het eindmodel (24 treinen per uur per richting), en er wordt ook nog niet onder ATO gereden. De reden hiervoor is dat er nog niet veel machinisten voor zijn opgeleid.

De kern van de Thameslinklijn, het stuk London Blackfriars - London St. Pancras International, is tweesporig. En om het helemaal uitdagend te maken gebeurt er ook nog eens een transitie tussen derde rail (750V DC) en bovenleiding (25 kV). Maar de snelheden liggen laag (30mph, 50 km/u) en in de Core is het bedieningspatroon hetzelfde: alle treinen stoppen overal.

Laatst bewerkt door AlexNL op Dinsdag 01 okt 2019 om 18:31:40

Dinsdag 01 okt 2019 - 18:29:37
b2py
b2py
ATO & machinisten opleiden? Wat is dan het nut van ATO?

Dinsdag 01 okt 2019 - 18:33:09
AlexNL
AlexNL
De machinisten moeten worden opgeleid voor het gebruik van ATO. Het gaat hier over GoA 2: de machinist blijft te allen tijde verantwoordelijk voor de trein. Het is aan de machinist om over het vertrekproces te waken (deuren sluiten en kijken dat er niemand vastzit) en om het vertrekbevel te geven aan de trein.

Dinsdag 01 okt 2019 - 18:38:44
SchuurB
SchuurB
Ik krijg weer eens het bekende gevoel dat hier gediscussieerd wordt over het middel zonder dat het doel bekend is. Dat is wat de RET ook doet: roepen dat een metro het middel is zonder het doel helder te stellen.

De grap van RandstadRail is dat het mensen de stad ín brengt (Metro E in Rotterdam, trammetjes in Den Haag) en niet alleen maar naar het station. Als je vanuit Dordrecht de Rotterdamse metrotunnels in wilt, is een metro de beste optie.

In het voorstel van de RET verschijnen er wat extra stops en de frequentie moet omhoog, maar de lijnvoering blijft vrijwel gelijk. Als dat het doel is, is dat ook te bereiken met vlotte Sprinter-treintjes, zoals hierboven ook al gesteld. Misschien moeten de halteringen korter of de perronopvolgingen verkort worden en misschien nog wel meer, maar voordat daar alle rek uit is ben je wel even verder.

Dinsdag 01 okt 2019 - 18:42:31
b2py
b2py
Als vlotte treintjes het doel was geweest had NS dat allang kunnen doen maar verzuimt het ook. NS is simpelweg een gruwelijk dure partij, zo erg dat sprinters geen geld opleveren. Als de RET dat wel kan, en succes hofplein is daar een goed voorbeeld van denk ik, dan gun ik de RET graag de kans.

Dinsdag 01 okt 2019 - 20:22:07
daniel81
daniel81
Quote
b2py (di 01 okt 2019 18:18:10 www.somda.nl): Netverklaring 2019 zegt drie minuten en geen vier, hoe kom je aan de vier? www.prorail.nl Pagina 210
Het kan aan mij liggen maar op pagina 210 staat overduidelijk in tabel 4 dat de opvolgtijd bij een korte stop 4 minuten is

Dinsdag 01 okt 2019 - 20:28:55
daniel81
daniel81
Quote
b2py (di 01 okt 2019 18:42:31 www.somda.nl): Als vlotte treintjes het doel was geweest had NS dat allang kunnen doen maar verzuimt het ook. NS is simpelweg een gruwelijk dure partij, zo erg dat sprinters geen geld opleveren. Als de RET dat wel kan, en succes hofplein is daar een goed voorbeeld van denk ik, dan gun ik de RET graag de kans.
Nu moeten we niet gaan denken dat de RET een liefdadigheidsinstelling is, en ik lees ook nergens dat men de exploitatie gratis wil doen of dat deze kostendekkend zou zijn. Ze tonen alleen ambitie en proberen het daarmee op de politieke agenda te krijgen. Dat zien we ook bij de Arriva's en Keolissen die voortdurend van de daken schreeuwen dat als zij de sprinters op het HRN gaan rijden, er ook allerlei nieuwe stations kunnen komen en frequenties omhoog kunnen. Dat kan bij NS ook zonder problemen (zie Apn - Gd) echter zoals hier al opgemerkt toont NS geen enkele ambitie voor sprinters, die lijken alleen geïnteresseerd in IC's. Het is bijvoorbeeld tekenend dat NSR nog geen tegenvoorstel heeft gedaan voor een betere sprinterdienst op Ledn - Ddr op kosten van de concessieverlener (het idee van de RET is immers niet nieuw )

Dinsdag 01 okt 2019 - 20:32:08
b2py
b2py
Quote
daniel81 (di 01 okt 2019 20:22:07 www.somda.nl):
Quote
b2py (di 01 okt 2019 18:18:10 www.somda.nl): Netverklaring 2019 zegt drie minuten en geen vier, hoe kom je aan de vier? www.prorail.nl Pagina 210
Het kan aan mij liggen maar op pagina 210 staat overduidelijk in tabel 4 dat de opvolgtijd bij een korte stop 4 minuten is
Geldt tabel 1 niet?

Dinsdag 01 okt 2019 - 20:33:39
b2py
b2py
Quote
daniel81 (di 01 okt 2019 20:28:55 www.somda.nl):
Quote
b2py (di 01 okt 2019 18:42:31 www.somda.nl): Als vlotte treintjes het doel was geweest had NS dat allang kunnen doen maar verzuimt het ook. NS is simpelweg een gruwelijk dure partij, zo erg dat sprinters geen geld opleveren. Als de RET dat wel kan, en succes hofplein is daar een goed voorbeeld van denk ik, dan gun ik de RET graag de kans.
Nu moeten we niet gaan denken dat de RET een liefdadigheidsinstelling is, en ik lees ook nergens dat men de exploitatie gratis wil doen of dat deze kostendekkend zou zijn. Ze tonen alleen ambitie en proberen het daarmee op de politieke agenda te krijgen. Dat zien we ook bij de Arriva's en Keolissen die voortdurend van de daken schreeuwen dat als zij de sprinters op het HRN gaan rijden, er ook allerlei nieuwe stations kunnen komen en frequenties omhoog kunnen. Dat kan bij NS ook zonder problemen (zie Apn - Gd) echter zoals hier al opgemerkt toont NS geen enkele ambitie voor sprinters, die lijken alleen geïnteresseerd in IC's. Het is bijvoorbeeld tekenend dat NSR nog geen tegenvoorstel heeft gedaan voor een betere sprinterdienst op Ledn - Ddr op kosten van de concessieverlener (het idee van de RET is immers niet nieuw )
De cijfers van de RET & Arriva spreken meer aan die van NS. Groei op noordelijke nevenlijnen, grote groei op RET netwerk. Is er al groei op de Vechtdallijnen? Feit blijft dat Arriva of RET goedkoper is dan de NS, met hun dure arbeidsvoorwaarden, reizigers trek je met frequent vervoer en dat is haalbaarder bij RET & Arriva dan bij een NS.

Dinsdag 01 okt 2019 - 20:44:03
daniel81
daniel81
NS toont op TAG aan dat het dat ook kan, maar ze hebben kennelijk een prikkel van buitenaf nodig om op dat idee te komen. (zoals een aanbesteding of een provincie die hun betaalt voor extra kilometers zoals indertijd de 9000 Mp-Lw).
Echter hun probleem is dat ze niet pro-actief zijn.

Dinsdag 01 okt 2019 - 20:45:44
michaben
michaben
Quote
AlexNL (di 01 okt 2019 18:28:40 www.somda.nl): Thameslink rijdt op dit moment nog niet volgens het eindmodel (24 treinen per uur per richting), en er wordt ook nog niet onder ATO gereden. De reden hiervoor is dat er nog niet veel machinisten voor zijn opgeleid.
Men rijdt nu volgens mij met 20 treinen per uur per richting, maar dan wel volgens het patroon van 24 treinen per uur. Oftewel er zijn gewoon 4 treinpaden ongebruikt, maar de opvolgtijd is wel 2,5 minuut (en af en toe dan 5 minuten). Zover ik begrijp zouden deze treinpaden vanaf december ook gevuld worden en heb je 24 treinen per uur. Volgens de nieuwsberichten reden de eerste treinen in 2018 volgens ATO, of alles al ATO is weet ik niet maar de 2,5 minuut opvolgtijd haalt men nu ook al.
Quote
b2py (di 01 okt 2019 18:18:10 www.somda.nl): Netverklaring 2019 zegt drie minuten en geen vier, hoe kom je aan de vier? www.prorail.nl Pagina 210
Mijn interpretatie is dat tabel 1 gaat over treinen die vanaf een verschillend perronspoor naar hetzelfde spoor vertrekken, en tabel 4 over vertrekken vanaf hetzelfde perronspoor naar hetzelfde of een ander spoor op de vrije baan.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Dinsdag 01 okt 2019 - 20:53:23
SchuurB
SchuurB
Quote
b2py (di 01 okt 2019 20:32:08 www.somda.nl):
Quote
daniel81 (di 01 okt 2019 20:22:07 www.somda.nl):
Quote
b2py (di 01 okt 2019 18:18:10 www.somda.nl): Netverklaring 2019 zegt drie minuten en geen vier, hoe kom je aan de vier? www.prorail.nl Pagina 210
Het kan aan mij liggen maar op pagina 210 staat overduidelijk in tabel 4 dat de opvolgtijd bij een korte stop 4 minuten is
Geldt tabel 1 niet?
Bij tabel 1 staat een sterretje

"*indien het een perronopvolging of emplacementspooropvolging betreft, zie tabel 4."

Dinsdag 01 okt 2019 - 21:14:22
thom
thom
Quote
daniel81 (di 01 okt 2019 20:44:03 www.somda.nl): NS toont op TAG aan dat het dat ook kan, maar ze hebben kennelijk een prikkel van buitenaf nodig om op dat idee te komen. (zoals een aanbesteding of een provincie die hun betaalt voor extra kilometers zoals indertijd de 9000 Mp-Lw).
Echter hun probleem is dat ze niet pro-actief zijn.
Die prikkel heet in zo'n geval 'subsidie', want in die concessies word door de overheid meer geld in gestoken dan de HRN concessi, waar NS de daarin staande gevraagd eisen braaf uitvoert.

Dinsdag 01 okt 2019 - 21:24:56
AlexNL
AlexNL
Quote
michaben (di 01 okt 2019 20:45:44 www.somda.nl):

Men rijdt nu volgens mij met 20 treinen per uur per richting, maar dan wel volgens het patroon van 24 treinen per uur. Oftewel er zijn gewoon 4 treinpaden ongebruikt, maar de opvolgtijd is wel 2,5 minuut (en af en toe dan 5 minuten). Zover ik begrijp zouden deze treinpaden vanaf december ook gevuld worden en heb je 24 treinen per uur. Volgens de nieuwsberichten reden de eerste treinen in 2018 volgens ATO, of alles al ATO is weet ik niet maar de 2,5 minuut opvolgtijd haalt men nu ook al.
Dat klopt. Er hadden al 24 treinen per uur per richting moeten rijden, maar na het 'May 2018 timetable fiasco' is de introductie van een aantal treindiensten uitgesteld. De ATO-ritten die er tot nu toe zijn geweest zijn vooral voor persritten geweest. In de dagelijkse praktijk is er nog geen sprake van ATO voor elke rit.


Iets meer ontopic: ik denk dat de kostenverschillen vooral zitten in personeel? Een metro van de RET heeft geen conducteur aan boord, en ik denk dat een metrobestuurder ook niet hetzelfde verdient als een machinist bij NS?

Dinsdag 01 okt 2019 - 22:28:07
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Quote
thom (di 01 okt 2019 21:14:22 www.somda.nl):
Die prikkel heet in zo'n geval 'subsidie', want in die concessies word door de overheid meer geld in gestoken dan de HRN concessi, waar NS de daarin staande gevraagd eisen braaf uitvoert.
De metro (en tram) bij RET rijden inmiddels subsidievrij naar het schijnt.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Dinsdag 01 okt 2019 - 22:39:46
mren
mren
Jaarverslag RET 2018:
Overeenkomst concessie railDe concessie heeft een ingangsdatum van 11 december 2016 en een looptijd van 10 jaar. RET N.V. ontvangt alsconcessiehouder een jaarlijkse exploitatiebijdrage (concessievergoeding) voor de uitvoering van de concessie,zoals vastgelegd in de subsidiebeschikking, afgegeven door Metropoolregio Rotterdam Den Haag

Woensdag 02 okt 2019 - 00:08:17
waalkade
waalkade
Quote
AlexNL (di 01 okt 2019 21:24:56 www.somda.nl):
Quote
michaben (di 01 okt 2019 20:45:44 www.somda.nl):

Iets meer ontopic: ik denk dat de kostenverschillen vooral zitten in personeel? Een metro van de RET heeft geen conducteur aan boord, en ik denk dat een metrobestuurder ook niet hetzelfde verdient als een machinist bij NS?
Een metro heeft nauwelijks zitplaatsen, geen toilet ....

Woensdag 02 okt 2019 - 09:00:50
treinfan
treinfan
Quote
daniel81 (di 01 okt 2019 20:22:07 www.somda.nl):
Quote
b2py (di 01 okt 2019 18:18:10 www.somda.nl): Netverklaring 2019 zegt drie minuten en geen vier, hoe kom je aan de vier? www.prorail.nl Pagina 210
Het kan aan mij liggen maar op pagina 210 staat overduidelijk in tabel 4 dat de opvolgtijd bij een korte stop 4 minuten is
Die 4 minuten is inclusief de halteringstijd, voila!

[Bezig met laden...]

Woensdag 02 okt 2019 - 14:10:41
jeanne
jeanne
Het blijf voor mij wonderend wat er soms gerealiseerd wordt van de plannen:
Quote
slifor2 (wo 05 okt 2016 10:26:56 www.somda.nl): Nog meer saneringen in Friesland:
Steenwijk:
spoor 411 en wissels 17 en 33
wissel 7A/7B
wissel 35A/35B
………………
……………… Benieuwd hoe ze dat gaan doen met een eventuele trein met problemen zonder al die sporen...... maar We hebben weer lekker gesaneerd! :-\
Van de aangekondigde verwijderingen is uiteindelijk alleen overloop wissel 7A/7B gerealiseerd waardoor je niet meer van spoor spoor UF (Mp->Swk) niet meer naar spoor 412 (perronspoor 1) kan. Omdat de wissels wissel 5A/5B en 35A/35B nog liggen moet er nu tenminste tweemaal per dag verkeerd spoor gereden worden Meppel – Steenwijk of Wolvega – Steenwijk. Dit gebeurt meestal einde dienst.

www.sporenplan.nl

Laatst bewerkt door jeanne op Woensdag 02 okt 2019 om 22:59:44

Jeanne Kok

Maandag 07 okt 2019 - 20:27:42
Marco
Marco
Quote
slifor2 (vr 27 sep 2019 15:46:38 www.somda.nl): zonder commentaar:

definitief:

saneren:
Kg: 301A/B 303A/B
Bl: 363, 373
Kunnen treinen eigenlijk nog kopmaken in Hgv zoals tot nu toe steeds gebeurt bij werkzaamheden? Tot nu toe reden ze steeds linkerspoor tot Koekange.

Overigens, van een wat ouder artikel:
Quote
strukton.com
De treinen van NS rijden straks vanaf het Hoofdstation naar het nieuwe opstelterrein De Vork. Om te zorgen dat de treinen daar op de juiste plek staan, is een aantal wissels gebouwd. Een daarvan is een Engels wissel.
Had ik hier niet gelezen dat Prorail geen nieuwe Engelse wissels meer plaatste?

Maandag 07 okt 2019 - 20:41:12
sjoerd
sjoerd
Engelse wissels worden bij voorkeur niet in het hoofdspoor geplaatst, althans geen exemplaren 1 : 9. Op sommige plekken kan men er niet buiten omdat het plaatsen van twee afzonderlijke wissels teveel spoorlengte kost (gauw 50 meter!).
Er is geen groot bezwaar tegen om ze te leggen in sporen die in een 40 km/h gebied liggen.
Overigens zijn er meerdere redenen om ze niet toe te passen in hoofdsporen. In de historie is het niet eens vaak fout gegaan door ontsporingen op Engelse wissels die op baanvaksnelheid werden bereden.

Maandag 07 okt 2019 - 21:52:39
bultena
bultena
Quote
Marco (ma 07 okt 2019 20:27:42 www.somda.nl):
Quote
slifor2 (vr 27 sep 2019 15:46:38 www.somda.nl): zonder commentaar:

definitief:

saneren:
Kg: 301A/B 303A/B
Bl: 363, 373
Kunnen treinen eigenlijk nog kopmaken in Hgv zoals tot nu toe steeds gebeurt bij werkzaamheden? Tot nu toe reden ze steeds linkerspoor tot Koekange.

Volgens info die ik bij de Gemeente van Prorail heb gezien, is keren wel mogelijk maar niet meer op de manier die men - met links rijden tot of van Kg - nu toepast. Men laat dan ook geen 4 (IC + Sprinter) maar slechts 2 sprinters per uur keren.
De IC mensen moeten dan 'bussen' van Assen tot Meppel.

Maandag 07 okt 2019 - 22:54:44
AlexNL
AlexNL
Ik kreeg een mail van NS over aanstaande werkzaamheden bij Boxtel:
Quote
Van donderdag 17 oktober tot en met zondag 20 oktober voert Prorail werkzaamheden uit op het knooppunt Eindhoven-'s-Hertogenbosch/ Tilburg.

Er vinden diverse verbeteringen plaats. Bij Boxtel worden negen wissels verwijderd. En op station Eindhoven Strijp-S wordt de perron hoogte aangepast en worden twee wissels vernieuwd.

Met vriendelijke groet,

Tjalling Smit
Ik heb in dit draadje teruggekeken maar ik kon zo snel geen overzicht vinden van welke wissels bij Boxtel gaan worden verwijderd. Zijn die hier al geplaatst? En is dat nog terug te zien op sporenplan.nl of is die al bijgewerkt?

Maandag 07 okt 2019 - 23:16:59
RickBu
RickBu
Deze toevallig? (formatteren lukt niet echt op mobiel):

"Woensdag 08 mrt 2017 - 08:45:48
R1-2010

slifor2 (ma 03 okt 2016 13:33:28 www.somda.nl): De zomer is voorbij, dus heeft Prorail weer wat "nuttige" saneringen bedacht:

Boxtel: saneren

spoor 701 en spoor 510B
wissel 1103/1101B,
wissel 1115A/1115b,
wissel 1157A/1161,
wissel 1193A/1193B,
wissel 1197A/1197B,
wissel 1199A/1199B
wissel 1201, waarmee het lijntje naar Veghel definief wordt losgekoppeld."

Hiervan is overgebleven wat gesaneerd wordt 1157a, 1161, 1193a/b, 1197a/b, 1199a/b en 1201 a/b. Meeste bijsturingswissels en zijspoortje blijven dus behouden."

Wissels lijken er volgens sporenplan nog te liggen

Dinsdag 08 okt 2019 - 07:44:32
R1-2010
R1-2010
Ik weet dat nav protesten van vervoerders en aannemers het aantal te saneren wissels sterk is teruggebracht, dus of dít rijtje nog klopt weet ik niet. Het getal van 9 komt iig overeen met het rijtje dat na protesten overbleef.

Dinsdag 08 okt 2019 - 09:19:33
Marco
Marco
Quote
bultena (ma 07 okt 2019 21:52:39 www.somda.nl):
Quote
Marco (ma 07 okt 2019 20:27:42 www.somda.nl):
Kunnen treinen eigenlijk nog kopmaken in Hgv zoals tot nu toe steeds gebeurt bij werkzaamheden? Tot nu toe reden ze steeds linkerspoor tot Koekange.
Volgens info die ik bij de Gemeente van Prorail heb gezien, is keren wel mogelijk maar niet meer op de manier die men - met links rijden tot of van Kg - nu toepast. Men laat dan ook geen 4 (IC + Sprinter) maar slechts 2 sprinters per uur keren.
De IC mensen moeten dan 'bussen' van Assen tot Meppel.
Dat is jammer, bij werkzaamheden te Asn moet dan dus gebust worden van Gn tot Mp, oftewel 80 km. Ik hoop dan eigenlijk dat de NS ook bussen naar Lelystad in gaat leggen, dat is wel iets verder nog maar dat scheelt de reizigers die door gaan richting Hanzelijn misschien wel een half uur.

Nu ben ik wel benieuwd hoe vaak de overloopwissels te Kg een verstoring hebben veroorzaakt de afgelopen jaren.

Dinsdag 08 okt 2019 - 09:38:27
broek53
broek53
Quote
RickBu (ma 07 okt 2019 23:16:59 www.somda.nl): Deze toevallig? (formatteren lukt niet echt op mobiel):

"Woensdag 08 mrt 2017 - 08:45:48
R1-2010

slifor2 (ma 03 okt 2016 13:33:28 www.somda.nl): De zomer is voorbij, dus heeft Prorail weer wat "nuttige" saneringen bedacht:

Boxtel: saneren

spoor 701 en spoor 510B
wissel 1103/1101B,
wissel 1115A/1115b,
wissel 1157A/1161,
wissel 1193A/1193B,
wissel 1197A/1197B,
wissel 1199A/1199B
wissel 1201, waarmee het lijntje naar Veghel definief wordt losgekoppeld."

Hiervan is overgebleven wat gesaneerd wordt 1157a, 1161, 1193a/b, 1197a/b, 1199a/b en 1201 a/b. Meeste bijsturingswissels en zijspoortje blijven dus behouden."

Wissels lijken er volgens sporenplan nog te liggen
De nummers van de op te breken wissels kloppen (behalve dat wissel 1201 een enkel wissel is, het wissel naar de NBDS-lijn).

Dinsdag 08 okt 2019 - 15:37:00
PeterJ
PeterJ
Die protesten komen toch zeker niet alleen uit de vervoerdershoek? Veren ze bij Prorail allemaal braaf mee met opperhoofd Sanering? Kan me niet voorstellen dat treindienstleiders er ook gelukkiger van worden (voor zover die al zijn opgevoed om vooral zo min mogelijk bij te sturen).

Laatst bewerkt door PeterJ op Dinsdag 08 okt 2019 om 15:37:17

Dinsdag 08 okt 2019 - 22:02:28
bultena
bultena
Quote
Nu ben ik wel benieuwd hoe vaak de overloopwissels te Kg een verstoring hebben veroorzaakt de afgelopen jaren.
Ik denk nul keer. Maar als je ze laat liggen moet je ze per dag een keer berijden en dat wordt een probleem als je niet meer in Hgv kunt overlopen.

Laatst bewerkt door bultena op Dinsdag 08 okt 2019 om 22:08:03

Dinsdag 08 okt 2019 - 22:54:48
sjoerd
sjoerd
Lijkt me niet. Veel overloopwissels hebben een tegenhanger naast zich en dan gaat een roestrijder vaak door alle vier de wissels.

Dinsdag 08 okt 2019 - 23:03:27
bultena
bultena
Alle 4 liggen vlak bij elkaar.

Zaterdag 12 okt 2019 - 17:53:46
seinhuis
seinhuis
Als de RET winstgevend elke 2 minuten kan rijden, dan moet NS dat toch ook kunnen?

Zaterdag 12 okt 2019 - 18:13:26
michaben
michaben
Kan de RET dat dan? Volgens mij wordt er gewoon gegoocheld met die subsidies door exploitatie, sociale veiligheid en infrastructuur aparte potjes te maken. Dan kan je trots vertellen dat je geen subsidie voor de exploitatie nodig hebt en ontvang je vervolgens toch bakken met overheidsgeld voor controleurs en onderhoud.

Vrijdag 18 okt 2019 - 01:03:42
seinhuis
seinhuis
Het begin van het einde van de fietsenchaos bij station Gouda (Premium artikel)

www.ad.nl

Met 2 tekeningen hoe station Gouda in 2022 eruit komt te zien

Vrijdag 18 okt 2019 - 08:55:54
sjoerd
sjoerd
Mooie artist impressions. Op de plek van het toekomstige rijwiel "perron" lag vroeger het snelgoederenperron, als oostelijke uitloper van spoor 1. Zie sporenplan.nl, Gouda 1916. Er is veel veranderd, maar er is toch ook nog herkenbaarheid.

Vrijdag 18 okt 2019 - 13:01:15
Mike_77
Mike_77
Gisteren gezien dat het kruis (31A/B en 33A/B) in Bk verwijderd is. Std - Mt heeft, behalve de aansluitingen Lutdsm en Mttrix dus geen overloopmogelijkheden meer.

Vrijdag 18 okt 2019 - 14:26:30
PeterJ
PeterJ
Gelukkig maar, dat werkt toch alleen maar verstorend.

Vrijdag 18 okt 2019 - 15:51:29
DingeZ
DingeZ
Facebook DingeZZ
Dat kruis was aan vervanging toe en als het goed is komt er ten noorden van Bk een overloop t.b.v. de zuidelijke aansluitingsboog voor Chemelot.

Vrijdag 18 okt 2019 - 19:20:10
Erikvd12
Erikvd12
Twitter erikvandalen2 Youtube berkhofduvedec Flickr 93306820@N07
Nog niet genoemd, maar inmiddels is men ook bij Zwolle aan het saneren.

Vrijdag 18 okt 2019 - 19:23:08
sjoerd
sjoerd
Bedoel je dat er infra wordt opgebroken? Dan wil ik wel graag meer weten.
Saneren kan ook aanleggen zijn namelijk: een emplacement zo aanpassen dat het bruikbaarder is voor de nieuwe eisen.

Vrijdag 18 okt 2019 - 20:23:09
train85
train85
Quote
Erikvd12 (vr 18 okt 2019 19:20:10 www.somda.nl): Nog niet genoemd, maar inmiddels is men ook bij Zwolle aan het saneren.
Kan je vertellen wat er precies gesaneerd wordt dan?

www.mat64.nl

Vrijdag 18 okt 2019 - 22:42:42
alle46
alle46
Flickr /albertus46/
Quote
Erikvd12 (vr 18 okt 2019 19:20:10 www.somda.nl): Nog niet genoemd, maar inmiddels is men ook bij Zwolle aan het saneren.
Het lijkt erop, dat vanuit de trein gezien, er iets gaande is ter hoogte van de sporen 55, 56 en 57.

Zaterdag 19 okt 2019 - 00:01:22
waalkade
waalkade
Klopt, wanneer je uit Zl vertrekt ri Gn aan de linkerzijde.

Zaterdag 19 okt 2019 - 01:36:43
kiekkiek
kiekkiek
Spoor 23 - 30 en 55 - 59 worden opgeruimd. Alleen de sporen met bovenleiding blijven nog even in dienst.

Laatst bewerkt door kiekkiek op Zaterdag 19 okt 2019 om 01:39:05

Zaterdag 19 okt 2019 - 13:17:46
alle46
alle46
Flickr /albertus46/
Is er iets bekend over een nieuwe bestemming?

Zaterdag 19 okt 2019 - 14:09:54
broek53
broek53
Op de plaats van 23-30 komt niets spoors terug, op de plaats van 55-59 (ongeveer) schuiven de hoofdsporen wat op in het kader van de viersporigheid en komen er twee opstel- en behandelsporen voor materieel van Arriva (in principe).

Zondag 20 okt 2019 - 18:00:07
cuneo56
cuneo56
De sporen van Durail / Ex Bonder bij Maarssen zijn de afgelopen dagen compleet opgebroken.
Strukton gebruikt zijn sporen ook al jaren niet meer , dus kan het Prorail deel ook wel volgen.

Donderdag 24 okt 2019 - 22:32:48
seinhuis
seinhuis
Op station Gouda staat een hekwerk rond spoor 9. In de hekwerk staat een graafmachine.

Vermoedelijk zal zaksporen 4 en 9 snel verdwijnen.

Donderdag 24 okt 2019 - 22:45:27
MetroRET
MetroRET
Twitter MetroRET Youtube MetroPokemon1996
Waarschijnlijk a.s. weekend al wanneer er geen treinverkeer zal zijn, van/naar Gouda.

Donderdag 24 okt 2019 - 23:28:51
train85
train85
Quote
seinhuis (do 24 okt 2019 22:32:48 www.somda.nl): Op station Gouda staat een hekwerk rond spoor 9. In de hekwerk staat een graafmachine.

Vermoedelijk zal zaksporen 4 en 9 snel verdwijnen.
Spoor 9 als eerste.

www.mat64.nl

Vrijdag 25 okt 2019 - 14:14:14
DDZ7504
DDZ7504
Flickr ddz7504
Een reis Gd-Ut wordt ook lekker aantrekkelijk, de bus doet er 23 minuten over om naar Wd te komen (dat is op zich niet vreemd) maar ze zijn wel zo ingelegd dat je minimaal 10 minuten moet wachten op een trein van Wd naar Ut. Is meer dan 2 treinseries laten keren in Wd dan echt niet mogelijk? Alleen de 6900 (en de 8800) lijken te rijden tussen Wd en Ut.
Totale reistijd volgens de reisplanner Gd-Ut is 50 minuten zo. Andersom zelfs 51 of 52.

Aan de andere kant (letterlijk), het kan altijd erger, Rtd-Gd duurt 57 minuten met de bus en Gvc-Gd 58 minuten, er rijden alleen maar stopbussen. Gd-Wad staat 25 minuten voor in de bus, de gewone buslijn 175 doet het in 23. Ik weet wel wat ik zou kiezen...

Laatst bewerkt door DDZ7504 op Vrijdag 25 okt 2019 om 14:19:51

Hallo!

Vrijdag 25 okt 2019 - 14:26:32
MetroRET
MetroRET
Twitter MetroRET Youtube MetroPokemon1996
De 4000 keert ook in Wd (of een van de opties daarachter).

Zaterdag 26 okt 2019 - 00:41:33
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Quote
DDZ7504 (vr 25 okt 2019 14:14:14 www.somda.nl): Een reis Gd-Ut wordt ook lekker aantrekkelijk, de bus doet er 23 minuten over om naar Wd te komen (dat is op zich niet vreemd) maar ze zijn wel zo ingelegd dat je minimaal 10 minuten moet wachten op een trein van Wd naar Ut.
Dat er wat lange tijd tussen aankomst van de bus en vertrek van de trein zit is op zich zo gek nog niet. Bij eerdere werkzaamheden waren er weleens meer treinen, maar kortere aansluitingen zijn eigenlijk niet te halen doordat het vanaf de NS-bushalte nog een behoorlijk stukje lopen is naar het perron.
Het kromme daarin is dat de NS-bus bij aankomst notabene langs de ingang van het station rijdt, maar daar kan je dus niet uitstappen want dat moet op het tijdelijke busstationnetje op de parkeerplaats van het station.
Quote
Aan de andere kant (letterlijk), het kan altijd erger, Rtd-Gd duurt 57 minuten met de bus en Gvc-Gd 58 minuten, er rijden alleen maar stopbussen.
De snelbussen die in het verleden werden ingezet waren dan ook niet echt aantrekkelijk gezien die tig minuten in Gd stilstonden voor de aansluitingen op de overige NS-bussen. Dan is omreizen al gauw sneller (tenzij je in Gouda moet zijn natuurlijk)

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Zaterdag 26 okt 2019 - 11:01:02
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Uit het draadje wat kan beter op het spoor en het daar geplaatste linkje naar een publiek master plan,zag ik wat interessante dingen die voor mij wel wat verduidelijking vragen.
Hopelijk weet iemand hier wat die dingen exact inhouden.
rRZ BBV Ddr Zuidzijde en omgeving K-006610 (2021)
Dat is dus bovenbouw vernieuwing,dat is duidelijk.
Echter vraag ik me af wat zuidzijde voor hun inhoud en welke omgeving men bedoelt.
Wil men ook het emplacementje naast dee Zwijndrechtse brug nu helemaal onder de draad gooien(is nu 1 spoortje) of wat gaat men nu waar exact doen ?

Op pagina 11 heeft men het over instroom SNG op de lijn Gvc-Ddr en zegt daarbij:
Uitkomsten TEV negatief. Dit betekent dat dit materieel niet zomaar kan instromen zonder (tijdelijke) maatregelen in de logistiek of infra.
Wat is er aan de infra dan niet goed dat SNG zonder problemen kan instromen,is er iets aparts aan dat mat dat andere treinen niet (nodig) hebben ?

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Zaterdag 26 okt 2019 - 11:27:35
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Wat ik zogauw kan bedenken is dat de beperking in de mogelijke treinlengtes met SNG in combinatie met wat er nodig is aan treinlengte zitten.
Je zit immers door de knip in de Sprinters die ooit is doorgevoerd in Dordrecht met veel treinen die op perronfases keren en als het dan niet past kan je dat niet zo makkelijk oplossen (omdat op de andere perronfase dan ook al een trein staat te keren, of perronfases waar wel genoeg ruimte is door een overkruisingsconflict niet bereikbaar zijn).

SNG pakt wat dat betreft natuurlijk relatief inefficiënt uit omdat als je een langere trein nodig hebt vooral veel ruimte opgaat aan cabines waar je geen reizigers in kwijt kunt.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Zaterdag 26 okt 2019 - 11:35:54
MetroRET
MetroRET
Twitter MetroRET Youtube MetroPokemon1996
Maar de 5000/5100 verhuist juist per december van 4a naar 3a in Dordrecht voor langere treinen en hiermee zou SNG12 mogelijk moeten zijn.

Zaterdag 26 okt 2019 - 23:50:13
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Met SNG12 zal de machinist wel te ver moeten lopen vanuit het personeelsverblijf

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl