Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Infrawijzigingen

Zondag 02 dec 2018 - 16:05:40
MasterE
MasterE
Quote
broek53 (zo 02 dec 2018 14:49:44 www.somda.nl): Spoor 1 en het aansluitwissel waren al opgebroken, maar dat heeft dus niet geholpen
Volgens mij is spoor 1 te Brn nooit opgebroken geweest, wel de aansluitende wissels en er stonden inmiddels bovenleidingsportalen in het spoor.

Mcn Asd

Zondag 02 dec 2018 - 16:23:58
pjkleton
pjkleton
Ik denk dat er bezwaren waren i.v.m. de benodigede tijd om "en voiture " te gaan.
Stel je voor dat de conducteur of perronopzichter zou moeten aandringen op snel in te stappen ,omdat de Intercity naar Hilversum zojuist uit Amersfoort is vertrokken.
(Niet negatief bedoeld !)
Peter

Zondag 02 dec 2018 - 16:29:18
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
@MasterE: Lijkt inderdaad nooit opgebroken te zijn. Althans, uit de streetview-beelden van september 2009 (goo.gl) ligt het spoor langs perron 1 er nog (maar zonder aansluiting ergens op) en een jaar later is te zien dat het perron van spoor 1 vernieuwd en verlengd is en het juk geplaatst aan de Amf-zijde.
Dezelfde beelden laten overigens zien dat de bovenleidingsportalen wel over het voormalig spoor 1 heen stonden, maar dat er een sein in het spoor stond. Kennelijk was de lengte van spoor 1 ook kritisch, want in plaats van het spoor 2 meter korter te maken is er een nieuw portaal neergezet om het sein aan te hangen.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op Zondag 02 dec 2018 om 16:30:04

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Maandag 03 dec 2018 - 01:16:45
MasterE
MasterE
Ik was in twijfel over de portalen of een sein. 👍

Mcn Asd

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Maandag 03 dec 2018 - 22:08:58
slifor2
slifor2
Flickr florisleeuw
En Prorail heeft het licht weer gezien...... Saneringsverzoek middenspoor Mbt. Helemaal niet nodig! zucht.

Goederentreinen hebben dit middenspoor niet nodig, kunnen ook in Rm aan de kant (dat die sporen korter zijn doet niet ter zake

Daarnaast in het kader van geld weggooien:

Beek-Elslo: 31A/B en 33AB (ongeveer 3 jaar geleden vernieuwd)
Susteren, wissel 361ab en 365ab.

Hiermee zijn er tussen Roermond en Sittard en tussen Sittard en Maastricht geen overloopwissels meer. Maar die zijn ook niet nodig volgens Prorail, want bij verstoring rijden de treinen gewoon niet tussen Rm en Mt....

Laatst bewerkt door moderator op Dinsdag 04 dec 2018 om 19:27:49, reden: Organisaties worden bij hun normale naam genoemd

Maandag 03 dec 2018 - 22:29:18
slifor2
slifor2
Flickr florisleeuw
Definitief:

Saneren overloopwissels te Haelen.

3 reacties: NSR heeft geen bezwaar, DB-Cargo en Captrain hebben bezwaar.
Antwoord Prorail.........Goederentreinen maken geen gebruik van deze wissels en kunne bij een stremming omrijden via Reuver, we gaan gewoon lekker saneren......

Het wordt tijd dat die saneringsafdeling van Prorail op het matje geroepen word! Het minste wat ze kunnen doen is een inhoudelijke reactie geven op bezwaren van vervoerders toch? oh nee, ze moeten bezuinigen en targets halen......

Laatst bewerkt door slifor2 op Maandag 03 dec 2018 om 23:01:42

Dinsdag 04 dec 2018 - 00:45:26
broek53
broek53
Bij alles wat je van ProRail kunt zeggen: er zijn geen targets die gehaald moeten worden op het gebied van wisselopbrekingen. En het opbreken van incidentele overloopwissels kost aanmerkelijk meer aan investeringen dan je met tientallen jaren bezuiniging op onderhoud kunt terugverdienen.
Om die reden gaan bijvoorbeeld een reeks opbrekingen op de Zeeuwse lijn niet door.

Dinsdag 04 dec 2018 - 06:52:44
mdeen
mdeen
Quote
broek53 (di 04 dec 2018 00:45:26 www.somda.nl): En het opbreken van incidentele overloopwissels kost aanmerkelijk meer aan investeringen dan je met tientallen jaren bezuiniging op onderhoud kunt terugverdienen.
Waarom dan toch die algemene trend om zo te zien alle wissels die niet regelmatig gebruikt worden weg te saneren? Als dat meer kost dan het in jaren terugverdiend wordt?

Dinsdag 04 dec 2018 - 07:31:05
broek53
broek53
In het zuiden gebeurt het nu tegelijk met het vervangen van de beveiliging, het project PVT. Als je het ooit wilt doen (de infra wijzigen) is dat het aangewezen moment, omdat je dan de relatief hoge kosten van het aanpassen van de beveiliging niet hebt.

Dinsdag 04 dec 2018 - 07:51:52
mdj
mdj
PVT is, na Ehv-Rm en Amf-Hvs nog noordelijke maaslijn en emplacement Roermond zelf. Roermond-Sittard zit daar (nog?) niet in.

Bij twijfel: gebruik beton.

Dinsdag 04 dec 2018 - 08:01:08
DingeZ
DingeZ
Facebook DingeZZ
Quote
slifor2 (ma 03 dec 2018 22:08:58 www.somda.nl):
Beek-Elslo: 31A/B en 33AB (ongeveer 3 jaar geleden vernieuwd)
Dat is vreemd. Dit kruis zou aanvankelijk in 2019 vernieuwd worden, maar dat is een maand geleden afgezegd omdat het toch gesaneerd gaat worden. Lijkt me raar dat er een kruiswissel wat weinig schuin bereden wordt binnen 5 jaar weer vernieuwd wordt.

Dinsdag 04 dec 2018 - 09:25:48
jeanne
jeanne
Quote
slifor2 (ma 03 dec 2018 22:29:18 www.somda.nl): Het wordt tijd dat die saneringsafdeling van Prorail op het matje geroepen word! Het minste wat ze kunnen doen is een inhoudelijke reactie geven op bezwaren van vervoerders toch? oh nee, ze moeten bezuinigen en targets halen......
En wie gaat de kat de bel aan binden?

Jeanne Kok

Dinsdag 04 dec 2018 - 10:32:03
broek53
broek53
Niemand, want het is fake news.

Dinsdag 04 dec 2018 - 14:01:06
jeanne
jeanne
Duidelijk!

Dinsdag 04 dec 2018 - 17:52:29
b2py
b2py
Quote
slifor2 (ma 03 dec 2018 22:29:18 www.somda.nl): Definitief:

Saneren overloopwissels te Haelen.

3 reacties: NSR heeft geen bezwaar, DB-Cargo en Captrain hebben bezwaar.
Antwoord Prorail.........Goederentreinen maken geen gebruik van deze wissels en kunne bij een stremming omrijden via Reuver, we gaan gewoon lekker saneren......

Het wordt tijd dat die saneringsafdeling van Prorail op het matje geroepen word! Het minste wat ze kunnen doen is een inhoudelijke reactie geven op bezwaren van vervoerders toch? oh nee, ze moeten bezuinigen en targets halen......
Wat had dan het antwoord van ProRail moeten zijn? Vervoerders zijn geconsulteerd, hebben geen bezwaar, proces prima doorlopen.

Dinsdag 04 dec 2018 - 19:27:20
Oldskool
Oldskool
En zo zal ProRail het ook niet gecommuniceerd hebben
Quote
slifor2 (ma 03 dec 2018 22:29:18 www.somda.nl):we gaan gewoon lekker saneren......
Lijkt mij een eigen draai geven aan de uitleg om wat populistisch over te komen.

Dinsdag 04 dec 2018 - 19:31:08
b2py
b2py
Want? Waarom zal het zo niet zijn gegaan? Zo zijn ze bij spoorwegwet verplicht namelijk.

Dinsdag 04 dec 2018 - 19:35:51
IJsbergsla
IJsbergsla
Quote
b2py (di 04 dec 2018 17:52:29 www.somda.nl):
Quote
slifor2 (ma 03 dec 2018 22:29:18 www.somda.nl): Definitief:

Saneren overloopwissels te Haelen.

3 reacties: NSR heeft geen bezwaar, DB-Cargo en Captrain hebben bezwaar.
Antwoord Prorail.........Goederentreinen maken geen gebruik van deze wissels en kunne bij een stremming omrijden via Reuver, we gaan gewoon lekker saneren......

Het wordt tijd dat die saneringsafdeling van Prorail op het matje geroepen word! Het minste wat ze kunnen doen is een inhoudelijke reactie geven op bezwaren van vervoerders toch? oh nee, ze moeten bezuinigen en targets halen......
Wat had dan het antwoord van ProRail moeten zijn? Vervoerders zijn geconsulteerd, hebben geen bezwaar, proces prima doorlopen.
Er staat letterlijk boven dat vervoerders wel bezwaar hebben, echter dat de reactie neerkomt op "jullie hebben een alternatief, we gaan lekker door".
Enkel bestaat er geen "we gaan lekker door" als de vervoerder met een E-loc door het land met een goederentrein rijdt. En aangezien de inhaalsporen ook overal verwijderd zijn, blijft bij een storing tussen Haelen en Roermond de goederentrein wachten in bijvoorbeeld Roosendaal tot de storing voorbij is.
Zelfs als het proces prima doorlopen is, zijn dat scenario's die elk zichzelf respecterend infrabedrijf zou moeten willen vermijden. Er is dan ook werkelijk geen land in de wijde omgeving waar het zo gaat.

Laatst bewerkt door IJsbergsla op Dinsdag 04 dec 2018 om 19:36:15

Dinsdag 04 dec 2018 - 19:39:36
b2py
b2py
Whooops, excusez. Ik had ook geen bezwaar gelezen bij cargo. Ik heb niets gezegd in de vorige posts. Continue.

Dinsdag 04 dec 2018 - 20:41:37
Oldskool
Oldskool
Quote
b2py (di 04 dec 2018 19:31:08 www.somda.nl): Want? Waarom zal het zo niet zijn gegaan? Zo zijn ze bij spoorwegwet verplicht namelijk.
Ja? Prorail zegt dus letterlijk teven hun overlegpartners, jammer joh, maar wij gaan lekker door met saneren? Geloof je toch zelf niet he?

Woensdag 05 dec 2018 - 07:00:27
mdeen
mdeen
Quote
Oldskool (di 04 dec 2018 20:41:37 www.somda.nl):
Quote
b2py (di 04 dec 2018 19:31:08 www.somda.nl): Want? Waarom zal het zo niet zijn gegaan? Zo zijn ze bij spoorwegwet verplicht namelijk.
Ja? Prorail zegt dus letterlijk teven hun overlegpartners, jammer joh, maar wij gaan lekker door met saneren? Geloof je toch zelf niet he?
Prorail zal het vast wel anders gecommuniceerd hebben, maar het resultaat is toch wel hetzelfde. "Jij bezwaren? Wij toch doorgaan."
Of dat heel vriendelijk of heel bot gecommuniceerd wordt maakt voor het eindresultaat niet uit.

Woensdag 05 dec 2018 - 07:03:34
mdeen
mdeen
Quote
broek53 (di 04 dec 2018 07:31:05 www.somda.nl): In het zuiden gebeurt het nu tegelijk met het vervangen van de beveiliging, het project PVT. Als je het ooit wilt doen (de infra wijzigen) is dat het aangewezen moment, omdat je dan de relatief hoge kosten van het aanpassen van de beveiliging niet hebt.
Maar dat project is toch al lang bezig? Afgelopen zomer zag ik al vervangende seinen staan.
In de doorloop van zo'n project kun je lijkt mij niet op het laatste moment nog even besluiten om de beveiliging aan te passen omdat we net besloten hebben nog wat extra te saneren. Die beslissing heb je veel eerder genomen.

Woensdag 05 dec 2018 - 09:17:02
SchuurB
SchuurB
Als ik het goed begrepen heb, is er net afgelopen jaar (of vorig jaar) een nieuwe interlocking in Haelen in gebruik genomen. Als dat klopt, dan is het een toffe bezuiniging om die wissels er nu uit te bulldozeren.

V.w.b. targets: er is volgens mij inderdaad geen wisselopbraaktarget, maar er is wel recent een lijst met 1500 'potentieel overbodige wissels' intern rondgestuurd, waarbij elk project ter plaatse (bij voorbeeld bovenbouwvernieuwing) verzocht wordt om de noodzaak van de bewuste wissels (en inhaalsporen trouwens) te onderzoeken. Indien de noodzaak er niet is dan dienen de bewuste wissels opgebroken te worden. Op zich is het onderzoek niet alarmerend en eigenlijk wel toe te juichen, maar mij bekruipt het gevoel dat de uitkomst eigenlijk al vaststaat en dat er een hoop nuttig spul gaat verdwijnen de komende jaren.

Woensdag 05 dec 2018 - 09:26:40
sjoerd
sjoerd
We moeten niet uit het oog verliezen, dat de infra zoals die er in de jaren 50 nog lag, niet meer is toegesneden op het gebruik. In de loop van de jaren zijn er al heel veel inhaalsporen, zijsporen en laad- en lossporen verdwenen. Wat er nu nog wel ligt, is steeds minder bruikbaar. Een inhaalspoor heeft zin als je een tijdpad hebt waarin je een trein aan de kant kunt nemen en weer voor de volgende de baan op kunt sturen. Maar de frequenties zijn dermate toegenomen, dat dat tijdspad er niet meer is. Goederentreinen rijden sneller (ook reizigerstreinen) en dat houdt in dat blijven rijden minder hinder geeft dan aan de kant gaan. Dat maakt inhaalsporen steeds minder bruikbaar.
Wat rond alle sloop zorgen baart is de geringere flexibiliteit bij calamiteiten: dat vraagt om overloopwissels zoals er vele liggen in metrosporen. Een aantal ervan is nota bene ingebouwd om die flexibiliteit te vergroten.
Bij het wegknippen van alle franje aan wissels en zijspoortjes, begint het ook voor aannemers te knellen.

Woensdag 05 dec 2018 - 09:58:51
thom
thom
Quote
mdeen (wo 05 dec 2018 07:00:27 www.somda.nl):
Quote
Oldskool (di 04 dec 2018 20:41:37 www.somda.nl):
Quote
b2py (di 04 dec 2018 19:31:08 www.somda.nl): Want? Waarom zal het zo niet zijn gegaan? Zo zijn ze bij spoorwegwet verplicht namelijk.
Ja? Prorail zegt dus letterlijk teven hun overlegpartners, jammer joh, maar wij gaan lekker door met saneren? Geloof je toch zelf niet he?
Prorail zal het vast wel anders gecommuniceerd hebben, maar het resultaat is toch wel hetzelfde. "Jij bezwaren? Wij toch doorgaan."
Of dat heel vriendelijk of heel bot gecommuniceerd wordt maakt voor het eindresultaat niet uit.
Omgekeerd hoeft een bezwaar ook niet direct te betekenen dat Prorail het dan maar achterwege moet laten, het blijft een afwegen van belangen dan uiteindelijk.

Woensdag 05 dec 2018 - 10:04:53
broek53
broek53
Quote
mdeen (wo 05 dec 2018 07:03:34 www.somda.nl):
Quote
broek53 (di 04 dec 2018 07:31:05 www.somda.nl): In het zuiden gebeurt het nu tegelijk met het vervangen van de beveiliging, het project PVT. Als je het ooit wilt doen (de infra wijzigen) is dat het aangewezen moment, omdat je dan de relatief hoge kosten van het aanpassen van de beveiliging niet hebt.
Maar dat project is toch al lang bezig? Afgelopen zomer zag ik al vervangende seinen staan.
In de doorloop van zo'n project kun je lijkt mij niet op het laatste moment nog even besluiten om de beveiliging aan te passen omdat we net besloten hebben nog wat extra te saneren. Die beslissing heb je veel eerder genomen.
Je hebt gelijk, sterker nog: volgens de OBE-bladen is PVT hier op 25 juli jl in dienst gekomen. Dit is wel zo verschrikkelijk stom dat ik met die mogelijkheid niet eens rekening had gehouden. Nu heb je dus dubbele kosten van beveiliging.

Woensdag 05 dec 2018 - 11:07:18
pjkleton
pjkleton
In Het Leidsch Dagblad las ik vanmorgen ,dat Strukton de opdracht heefr gekregen de lijn Rijswijk- Schiedam te gaan verdubbelen.
Moet klaar zijn in 2024.

Groeten ,
Peter

Woensdag 05 dec 2018 - 12:26:06
slifor2
slifor2
Flickr florisleeuw
Uit de (niet bestaande) targetlijst om 1500 wissels te saneren de volgende voorgenomen sanering:

Nieuw Amsterdam: wissel 431B/433 en 441 (incl bijbehorend spoor)
Gramsbergen: wissel 363A/B en 365A/B

Woensdag 05 dec 2018 - 14:37:38
train85
train85
Keren te Gbg is dan niet meer mogelijk. Of je moet deels linkerspoor gaan rijden, maar dan zit je weer met de beperkte wissel te Hdb.

www.mat64.nl

Woensdag 05 dec 2018 - 14:51:30
slifor2
slifor2
Flickr florisleeuw
En nog eentje (de afdeling saneringen is er maar druk mee geweest afgelopen periode)

Nijmegen: saneren wissel 15a/b, 33a/b en 63/65b

Woensdag 05 dec 2018 - 15:30:33
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Tja, slecht weer

Woensdag 05 dec 2018 - 15:33:10
broek53
broek53
Vreemd dat Nijmegen hier ineens apart opduikt. Er is een heel plan voor Nijmegen "PHS" in behandeling en daarin gebeurt wel wat meer dan een paar wisseloverlopen saneren.

Woensdag 05 dec 2018 - 17:15:03
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Quote
thom (wo 05 dec 2018 09:58:51 www.somda.nl):Omgekeerd hoeft een bezwaar ook niet direct te betekenen dat Prorail het dan maar achterwege moet laten, het blijft een afwegen van belangen dan uiteindelijk.
Wat wel een ding is,wie z'n belangen worden zwaarder afgewogen ?
En zoals het nu lijkt vind prorail dat hun belang ten alle tijde voorrang krijgt op welke bezwaar van wie dan ook.
Als dat echt zo is dan hoef je ook geen vergaderingen meer te houden of mensen de kans te geven om een bezwaar te maken tegen een voornemen van prorail,want dat vegen ze toch ten alle tijde van tafel als onbelangrijk.
En als dat zo is dan zouden de vervoerders wellicht gezamenlijk is bij de minister die o.a. prorail in de "portefeuille" heeft is moeten vragen om prorail op de vingers te tikken met een heel hard liniaal
Het nederlandse spoor moeten onderhouden in samen spraak met... , is iets heel anders dan alle bezwaren van tafel vegen en je zin doordrammen.

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Woensdag 05 dec 2018 - 17:15:12
mren
mren
Quote
train85 (wo 05 dec 2018 14:37:38 www.somda.nl): Keren te Gbg is dan niet meer mogelijk. Of je moet deels linkerspoor gaan rijden, maar dan zit je weer met de beperkte wissel te Hdb.
En de NS-angsthazendienstregeling is dan ook niet meer mogelijk?

Woensdag 05 dec 2018 - 17:22:02
michaben
michaben
Quote
broek53 (wo 05 dec 2018 15:33:10 www.somda.nl): Vreemd dat Nijmegen hier ineens apart opduikt. Er is een heel plan voor Nijmegen "PHS" in behandeling en daarin gebeurt wel wat meer dan een paar wisseloverlopen saneren.
Dit zijn zo te zien wissels van de Maaslijn, PHS gaat over een ander deel van het station. Met oog op elektrificatie niet zo raar om nu al van de wissels af te willen, anders hang je die draden voor niets op.

Woensdag 05 dec 2018 - 17:23:04
waalkade
waalkade
Quote
slifor2 (wo 05 dec 2018 14:51:30 www.somda.nl): En nog eentje (de afdeling saneringen is er maar druk mee geweest afgelopen periode)

Nijmegen: saneren wissel 15a/b, 33a/b en 63/65b
En wissel 17 ri Kleve niet?

Woensdag 05 dec 2018 - 17:26:30
train85
train85
Quote
mren (wo 05 dec 2018 17:15:12 www.somda.nl):
Quote
train85 (wo 05 dec 2018 14:37:38 www.somda.nl): Keren te Gbg is dan niet meer mogelijk. Of je moet deels linkerspoor gaan rijden, maar dan zit je weer met de beperkte wissel te Hdb.
En de NS-angsthazendienstregeling is dan ook niet meer mogelijk?
Wat is dit voor reactie? Ik heb het niet over NS. Zeg alleen maar de eventuele gevolgen.

www.mat64.nl

Woensdag 05 dec 2018 - 17:49:39
Oldskool
Oldskool
Niet zo happen, vind mren alleen maar leuk

Laatst bewerkt door Oldskool op Woensdag 05 dec 2018 om 17:49:55

Woensdag 05 dec 2018 - 17:59:12
sigma
sigma
Quote
slifor2 (wo 05 dec 2018 14:51:30 www.somda.nl): En nog eentje (de afdeling saneringen is er maar druk mee geweest afgelopen periode)

Nijmegen: saneren wissel 15a/b, 33a/b en 63/65b
Met het saneren van wissel 33a/b kun je vanuit de Maaslijn niet meer in Nijmegen op spoor 3 of hoger komen. Hoewel normaliter niet nodig voor de dienstuitvoering, toch een forse veranderingen dan nu.

Woensdag 05 dec 2018 - 18:08:44
slifor2
slifor2
Flickr florisleeuw
Quote
sigma (wo 05 dec 2018 17:59:12 www.somda.nl):
Quote
slifor2 (wo 05 dec 2018 14:51:30 www.somda.nl): En nog eentje (de afdeling saneringen is er maar druk mee geweest afgelopen periode)

Nijmegen: saneren wissel 15a/b, 33a/b en 63/65b
Met het saneren van wissel 33a/b kun je vanuit de Maaslijn niet meer in Nijmegen op spoor 3 of hoger komen. Hoewel normaliter niet nodig voor de dienstuitvoering, toch een forse veranderingen dan nu.
Is toch alleen maar "Fijn" voor de vervoerder op de Maaslijn? heeft die geen last meer van NSR

Woensdag 05 dec 2018 - 18:09:36
slifor2
slifor2
Flickr florisleeuw
Quote
waalkade (wo 05 dec 2018 17:23:04 www.somda.nl):
Quote
slifor2 (wo 05 dec 2018 14:51:30 www.somda.nl): En nog eentje (de afdeling saneringen is er maar druk mee geweest afgelopen periode)

Nijmegen: saneren wissel 15a/b, 33a/b en 63/65b
En wissel 17 ri Kleve niet?
Die wordt al gesaneerd (de wissels die nu genoemd zijn WIL prorail ook saneren)

Woensdag 05 dec 2018 - 18:11:14
slifor2
slifor2
Flickr florisleeuw
Quote
gvttreinen (wo 05 dec 2018 15:30:33 www.somda.nl): Tja, slecht weer

ik zeg altijd, laat het maar veel -strak blauw- zijn dan is de afdeling saneren verlaten

Woensdag 05 dec 2018 - 19:01:05
mvanuden
mvanuden
Quote
phantom (wo 05 dec 2018 17:15:03 www.somda.nl):
Quote
thom (wo 05 dec 2018 09:58:51 www.somda.nl):Omgekeerd hoeft een bezwaar ook niet direct te betekenen dat Prorail het dan maar achterwege moet laten, het blijft een afwegen van belangen dan uiteindelijk.
Wat wel een ding is,wie z'n belangen worden zwaarder afgewogen ?
En zoals het nu lijkt vind prorail dat hun belang ten alle tijde voorrang krijgt op welke bezwaar van wie dan ook.
Als dat echt zo is dan hoef je ook geen vergaderingen meer te houden of mensen de kans te geven om een bezwaar te maken tegen een voornemen van prorail,want dat vegen ze toch ten alle tijde van tafel als onbelangrijk.
En als dat zo is dan zouden de vervoerders wellicht gezamenlijk is bij de minister die o.a. prorail in de "portefeuille" heeft is moeten vragen om prorail op de vingers te tikken met een heel hard liniaal
Het nederlandse spoor moeten onderhouden in samen spraak met... , is iets heel anders dan alle bezwaren van tafel vegen en je zin doordrammen.
Ik ben benieuwd waar je dit op baseert. Of is het puur een lucky guess omdat je alleen de uitkomst kent?

Overigens is wat je beschrijft wel een serieuze bedenking die de vervoerders en verladers hebben als ProRail onderdeel wordt van het ministerie. De gezagsverhoudingen veranderen dan totaal.

Woensdag 05 dec 2018 - 19:19:28
mren
mren
Quote
train85 (wo 05 dec 2018 17:26:30 www.somda.nl):
Quote
mren (wo 05 dec 2018 17:15:12 www.somda.nl):
Quote
train85 (wo 05 dec 2018 14:37:38 www.somda.nl): Keren te Gbg is dan niet meer mogelijk. Of je moet deels linkerspoor gaan rijden, maar dan zit je weer met de beperkte wissel te Hdb.
En de NS-angsthazendienstregeling is dan ook niet meer mogelijk?
Wat is dit voor reactie? Ik heb het niet over NS. Zeg alleen maar de eventuele gevolgen.
In de tijd dat Zl-Emn nog door NS werd gereden, werd in de angsthazendienstregeling die doorgaande verbinding geknipt. Dat vereist wel enige wissels. Dat is het enige voordeel aan het opbreken van wissels die 'overbodig' zijn.

Woensdag 05 dec 2018 - 22:17:48
Henk1619
Henk1619
Quote
train85 (wo 05 dec 2018 14:37:38 www.somda.nl): Keren te Gbg is dan niet meer mogelijk. Of je moet deels linkerspoor gaan rijden, maar dan zit je weer met de beperkte wissel te Hdb.
Waarom zou dat niet kunnen? Vanuit Co verandert er niets en vanuit Mrb kun je nog steeds van 542 via wissel 367 naar CG en dan achter sein 378 keren en terug naar 541.

Woensdag 05 dec 2018 - 22:23:15
train85
train85
Als je het wissel aan de zuidkant van Gbg weghaalt kun je nog wel keren, moet je alleen links rijden van Gbg naar Hdb. Want denk links rijden van Mrb naar Gbg een redelijk stuk is die in de huidige drgl niet haalbaar is.

Laatst bewerkt door moderator op Woensdag 05 dec 2018 om 22:53:41

www.mat64.nl

Woensdag 05 dec 2018 - 22:47:50
Henk1619
Henk1619
Quote
IJsbergsla (di 04 dec 2018 19:35:51 www.somda.nl):
Quote
b2py (di 04 dec 2018 17:52:29 www.somda.nl):
Quote
slifor2 (ma 03 dec 2018 22:29:18 www.somda.nl): Definitief:

Saneren overloopwissels te Haelen.

3 reacties: NSR heeft geen bezwaar, DB-Cargo en Captrain hebben bezwaar.
Antwoord Prorail.........Goederentreinen maken geen gebruik van deze wissels en kunne bij een stremming omrijden via Reuver, we gaan gewoon lekker saneren......

Het wordt tijd dat die saneringsafdeling van Prorail op het matje geroepen word! Het minste wat ze kunnen doen is een inhoudelijke reactie geven op bezwaren van vervoerders toch? oh nee, ze moeten bezuinigen en targets halen......
Wat had dan het antwoord van ProRail moeten zijn? Vervoerders zijn geconsulteerd, hebben geen bezwaar, proces prima doorlopen.
Er staat letterlijk boven dat vervoerders wel bezwaar hebben, echter dat de reactie neerkomt op "jullie hebben een alternatief, we gaan lekker door".
Enkel bestaat er geen "we gaan lekker door" als de vervoerder met een E-loc door het land met een goederentrein rijdt. En aangezien de inhaalsporen ook overal verwijderd zijn, blijft bij een storing tussen Haelen en Roermond de goederentrein wachten in bijvoorbeeld Roosendaal tot de storing voorbij is.
Zelfs als het proces prima doorlopen is, zijn dat scenario's die elk zichzelf respecterend infrabedrijf zou moeten willen vermijden. Er is dan ook werkelijk geen land in de wijde omgeving waar het zo gaat.
Dat vreemde antwoord van Prorail zorgt er wel voor dat de vervoerders nu een middel hebben om af te dwingen dat de wissels in Hln pas worden opgebroken nadat het mogelijk wordt gemaakt om met een 1600 via Rv te rijden

Het lijkt me dat als er maar 1 spoor beschikbaar is tussen Rm en Wt de goederentreinen daarvan gebruik kunnen maken en de boodschap voor NSR zal zijn dat ze zelf hebben aangegeven geen prijs te stellen op bijsturingsruimte en daardoor verder geen capaciteit meer over is...

Het absurde in het hele verhaal is trouwens dan DBC eerder al heeft gevraagd om het mogelijk te maken dat met lange goederentreinen ieder half uur in beide richtingen kan worden gereden wat door Prorail is afgewezen. Dat gaat nu namelijk niet doordat de kruising met goederen in de tegenrichting in het korte station Rv is gepland. Lekker om zo'n verbinding dan als goed alternatief aan te bieden.

Laatst bewerkt door Henk1619 op Woensdag 05 dec 2018 om 22:53:27

Woensdag 05 dec 2018 - 23:09:12
Henk1619
Henk1619
Quote
slifor2 (ma 03 dec 2018 22:08:58 www.somda.nl): En Prorail heeft het licht weer gezien...... Saneringsverzoek middenspoor Mbt. Helemaal niet nodig! zucht.

Goederentreinen hebben dit middenspoor niet nodig, kunnen ook in Rm aan de kant (dat die sporen korter zijn doet niet ter zake
Bij Prorail zijn ze dol op proeven (IC Berlijn, snelle IC uit Gn) dus wellicht kan RTB eens voorstellen om bij de volgende omleiding van de Blerick-shuttle van loc te wisselen in Rm.

Dat gaat er ongeveer zo uitzien:
- trein uit Br blijft met zijn staart over de overweg en in de wissels staan
- trein uit Mvtw rijdt door het station heen en stopt op de vrije baan op spoor GA
- de dieselloc haalt de trein uit Mvtw om naar spoor HA zodat de inmiddels afgekoppelde eloc er achter vandaan kan komen
- de dieselloc trekt de trein uit Br naar GA zodat de eloc aan de andere kant kan aankoppelen
- na vertrek van de trein naar Mvtw pikt de dieselloc de tegentrein weer op en vertrekt naar Br

Eens kijken of het opbreken van Mbt daarna nog steeds als zo'n goed idee wordt ervaren

Woensdag 05 dec 2018 - 23:17:18
Henk1619
Henk1619
Quote
slifor2 (wo 05 dec 2018 18:08:44 www.somda.nl):
Quote
sigma (wo 05 dec 2018 17:59:12 www.somda.nl):
Quote
slifor2 (wo 05 dec 2018 14:51:30 www.somda.nl): En nog eentje (de afdeling saneringen is er maar druk mee geweest afgelopen periode)

Nijmegen: saneren wissel 15a/b, 33a/b en 63/65b
Met het saneren van wissel 33a/b kun je vanuit de Maaslijn niet meer in Nijmegen op spoor 3 of hoger komen. Hoewel normaliter niet nodig voor de dienstuitvoering, toch een forse veranderingen dan nu.
Is toch alleen maar "Fijn" voor de vervoerder op de Maaslijn? heeft die geen last meer van NSR
Hooguit het die wat last van een goederentrein die helemaal vanaf Mo linker spoor aan het rijden is tot Nm.

Donderdag 06 dec 2018 - 00:04:23
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Aangaande wissel 17 te Nm, in het kader van PVT Limburg gaat die er uit...tis maar een wissel naar nergens

Donderdag 06 dec 2018 - 18:02:30
b2py
b2py
Quote
slifor2 (ma 03 dec 2018 22:29:18 www.somda.nl): Definitief:

Saneren overloopwissels te Haelen.

3 reacties: NSR heeft geen bezwaar, DB-Cargo en Captrain hebben bezwaar.
Antwoord Prorail.........Goederentreinen maken geen gebruik van deze wissels en kunne bij een stremming omrijden via Reuver, we gaan gewoon lekker saneren......

Het wordt tijd dat die saneringsafdeling van Prorail op het matje geroepen word! Het minste wat ze kunnen doen is een inhoudelijke reactie geven op bezwaren van vervoerders toch? oh nee, ze moeten bezuinigen en targets halen......
Ik heb er nog over na zitten denken. Dit gaat nooit alleen per mail/brief, hier zit(ten) ook overleg(gen) bij. Ik zie nog wel een onderonsje gebeuren, des te minder cargo aan de kant kan des te gunstiger voor hun, doorrijden is beter dan stoppen. En het baanvak is mogelijk sneller overbelast dus uitbreidingen nodig. Oftewel -> handjeklap maar niet op papier.

Vrijdag 07 dec 2018 - 12:18:07
treinfan
treinfan
Wacht... Opbraak van sporen maakt uitbreiding mogelijk?

Vrijdag 07 dec 2018 - 12:41:34
waalkade
waalkade
Ja waarom niet, een beetje rommelen met Rsa en je kan straks op windstroom rechtstreeks van Kfh naar Std via Nm.

Dinsdag 11 dec 2018 - 09:11:19
Mike_77
Mike_77
Quote
DingeZ (di 04 dec 2018 08:01:08 www.somda.nl):
Quote
slifor2 (ma 03 dec 2018 22:08:58 www.somda.nl):
Beek-Elslo: 31A/B en 33AB (ongeveer 3 jaar geleden vernieuwd)
Dat is vreemd. Dit kruis zou aanvankelijk in 2019 vernieuwd worden, maar dat is een maand geleden afgezegd omdat het toch gesaneerd gaat worden. Lijkt me raar dat er een kruiswissel wat weinig schuin bereden wordt binnen 5 jaar weer vernieuwd wordt.
Ik ken de laatste status niet van Zuid Aansluiting Chemelot, maar de aanleg zou in 2020 moeten gaan starten. Even snel googlen (www.transport-online.nl) laat zien dat er een overloop vanuit Maastricht naar Chemelot komt. Benieuwd of de sanering van het kruis in Beek-Elsloo hiermee samen hangt en of de nieuwe aansluiting meteen wordt meegenomen in het ontwerp van PVT.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Dinsdag 01 jan 2019 - 23:49:41
waalkade
waalkade
Bij Zevenaar is het voormalige spoor naar de eveneens voormalige sigaretten fabriek opgebroken.
Het goede nieuws is dat van Zevenaar tot Didam de bekende rood/witte hekken langs het spoor zijn gezet.
Het voorbereidend werk voor de spoorverdubbeling is kennelijk begonnen.

Woensdag 02 jan 2019 - 10:01:42
marciekemp
marciekemp
Dat spoor is al vrij lang opgebroken, geloof al sinds de laatste verbouwing van Zv

Woensdag 02 jan 2019 - 11:35:15
sjoerd
sjoerd
Dat klopt, maar op google maps is te zien dat de sporen naar Turmac er nog gedeeltelijk liggen. Is dat nu nog zo?

Woensdag 02 jan 2019 - 14:41:53
marciekemp
marciekemp
Nee ook allang niet meer

Woensdag 02 jan 2019 - 14:57:08
IJsbergsla
IJsbergsla
Allang? Aan het begin van 2018 lagen deze er nog, en dergelijke satellietfoto's worden met behoorlijke regelmaat vernieuwd.

Woensdag 02 jan 2019 - 15:29:59
martijn
martijn
Eind 2018 lagen ze er ook nog. In ieder geval het uithaalspoor + stootjuk bij de Poelwijkerlaan.

Dat voorbereidend werk is ook al een aantal maanden bezig, zo zijn kabels en leidingen deze zomer al verlegd ivm de nieuwe fietstunnel Babberichseweg. Maar nu staan de bekende hekjes er inderdaad, staat er een informatiebord bij de rotonde Babberichseweg/Ringbaan Oost/Bemweg.

Meer over de start van de werkzaamheden: www.strukton.nl

Laatst bewerkt door martijn op Woensdag 02 jan 2019 om 15:33:53

Woensdag 02 jan 2019 - 17:59:16
funtrucker
funtrucker
Quote
IJsbergsla (wo 02 jan 2019 14:57:08 www.somda.nl): Allang? Aan het begin van 2018 lagen deze er nog, en dergelijke satellietfoto's worden met behoorlijke regelmaat vernieuwd.
Ja, wat is de definitie van regelmaat, zeg het maar.
Feit is dat 'onze' woonwijk al 15 jaar onaangeroerd op Maps staat.

Laatst bewerkt door funtrucker op Woensdag 02 jan 2019 om 18:01:13

Woensdag 09 jan 2019 - 17:26:42
Jan-Mark
Jan-Mark
Flickr 140553902@N06/
In 'de Limburger' van vandaag wordt melding gemaakt van het voornemen van 's lands infrastructuurbeheerder om spoor 3 in Vk op te breken.

Woensdag 09 jan 2019 - 17:52:30
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Dan kan de ZLSM het in de toekomst sowieso wel vergeten om nog naar Vk te rijden...

Woensdag 09 jan 2019 - 19:05:44
IJsbergsla
IJsbergsla
Recent vond ProRail VL het nog uitermate gemakkelijk met een extra rit naar Schin op Geul dat de 3 sporen tegelijk bezet waren. Echter hebben die klaarblijkelijk geen vinger in de pap bij de afdeling van hun collegae.

Woensdag 09 jan 2019 - 19:26:38
broek53
broek53
Een vinger in de pap staat niet gelijk aan je zin krijgen. Dat misverstand leeft vrij breed en daarover gefrustreerde lieden trekken dan wel eens gele hesjes aan ????.
Overigens lijkt het opheffen van spoor 3 in Vk ook een slecht idee, zoals her dat altijd is op baanvakken waar gemengd snel- en stoptreinen rijden.

Laatst bewerkt door broek53 op Woensdag 09 jan 2019 om 19:27:48

Woensdag 09 jan 2019 - 23:31:49
sjoerd
sjoerd
Blijven de overloopwissels te Valkenburg wel liggen?

Woensdag 09 jan 2019 - 23:44:54
thom
thom
Probleem is waarschijnlijk dat de ZLSM nu geen vervoerder meer is en derhalve waarschijnlijk ook geen beroep kan aantekenen over het gebruik van het derde spoor in Valkenburg...

Donderdag 10 jan 2019 - 10:37:23
javanree
javanree
Flickr 36761590@N02
Recent met het onderhoud op Vk werd spoor 3 nog druk gebruikt, zonder zo'n spoor worden zulke vernieuwingen een stuk lastiger. En als ook de overloopwissels nog eens verdwijnen.... good luck!

Donderdag 10 jan 2019 - 11:50:36
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Overloopwissel aan de zijde van Sog, zal nog wel handig zijn. ivm bereikbaarheid aansluiting ZLSM, of zal die ooit ook nog eens verdwijnen.

Donderdag 10 jan 2019 - 13:13:31
PeterJ
PeterJ
Opvallend is wel de samenhang van wat enkele jaren geleden is aangepast en aangelegd tussen museumbaan en hoofdbaan (seinbrug, flankbeveiliging) t.b.v. museumvervoer naar Vk. Tegelijk wordt dit dus in Vk onmogelijk gemaakt.

Donderdag 10 jan 2019 - 16:09:15
DingeZ
DingeZ
Facebook DingeZZ
Quote
sjoerd (wo 09 jan 2019 23:31:49 www.somda.nl): Blijven de overloopwissels te Valkenburg wel liggen?
De overloop aan de oostzijde in ieder geval wel, die wordt in week 41 vernieuwd.

Donderdag 10 jan 2019 - 16:24:12
Jan-Mark
Jan-Mark
Flickr 140553902@N06/
Maar vernieuwing is meestal ook het voorstadium van opbraak...

Donderdag 10 jan 2019 - 18:37:58
sjoerd
sjoerd
Quote
DingeZ (do 10 jan 2019 16:09:15 www.somda.nl):
Quote
sjoerd (wo 09 jan 2019 23:31:49 www.somda.nl): Blijven de overloopwissels te Valkenburg wel liggen?
De overloop aan de oostzijde in ieder geval wel, die wordt in week 41 vernieuwd.
Als ik me niet vergis, bestaat deze overloop niet uit standaard 1:9 wissels, maar om specials. Ooit lag er tenminste één in een boog. Maar misschien is de overloop nu anders ontworpen. Ik ga er toch van uit dat de overloop blijft. Toch handig om in Valkenburg nog te kunnen keren, als laatste plek tussen Heerlen en Maastricht.

Donderdag 10 jan 2019 - 22:41:47
thom
thom
www.limburger.nl

Daar hebben we de media ook

Vrijdag 11 jan 2019 - 11:40:26
DingeZ
DingeZ
Facebook DingeZZ
Quote
sjoerd (do 10 jan 2019 18:37:58 www.somda.nl):
Quote
DingeZ (do 10 jan 2019 16:09:15 www.somda.nl):
Quote
sjoerd (wo 09 jan 2019 23:31:49 www.somda.nl): Blijven de overloopwissels te Valkenburg wel liggen?
De overloop aan de oostzijde in ieder geval wel, die wordt in week 41 vernieuwd.
Als ik me niet vergis, bestaat deze overloop niet uit standaard 1:9 wissels, maar om specials. Ooit lag er tenminste één in een boog. Maar misschien is de overloop nu anders ontworpen. Ik ga er toch van uit dat de overloop blijft. Toch handig om in Valkenburg nog te kunnen keren, als laatste plek tussen Heerlen en Maastricht.
Zijn gewoon standaard 1:9's model 1960 met radius van 195. Wel zijn het momenteel nog voegenwissels met NP46 spoorstaven. Ze worden vervangen door standaard betonnen 1:9-wissels en voegloos gemaakt.

Vrijdag 11 jan 2019 - 12:00:57
Edb3
Edb3
Quote
PeterJ (do 10 jan 2019 13:13:31 www.somda.nl): Opvallend is wel de samenhang van wat enkele jaren geleden is aangepast en aangelegd tussen museumbaan en hoofdbaan (seinbrug, flankbeveiliging) t.b.v. museumvervoer naar Vk. Tegelijk wordt dit dus in Vk onmogelijk gemaakt.
Het is -wat ik begrijp- een voornemen van ProRail, dus we moeten nog zien of het spoor daadwerkelijk verdwijnt.

Vrijdag 11 jan 2019 - 12:32:10
sjoerd
sjoerd
@Dingez: dank voor de info over de wissels te Valkenburg!

Vrijdag 11 jan 2019 - 17:41:12
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Quote
Edb3 (vr 11 jan 2019 12:00:57 www.somda.nl): Het is -wat ik begrijp- een voornemen van ProRail, dus we moeten nog zien of het spoor daadwerkelijk verdwijnt.
En tot zover zijn alle voornemens van dat zelfde bedrijf al zo goed als een done deal,als men het een voornemen noemt.
Maar ja de (zelfgecreëerde) werkverschaffing viert er wel bij.
Nu weg halen en later opnieuw aanleggen omdat t dan toch nodig is,dat kan allemaal,de belasting betaler betaald t immers toch maar,en zonder tegenspartelen

Laatst bewerkt door phantom op Vrijdag 11 jan 2019 om 17:41:27

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Woensdag 16 jan 2019 - 10:12:57
mvschoon
mvschoon
Mogelijk al langer het geval, maar het viel mij gisteren op dat op emplacement Heijplaat het spoor naar RDM halverwege het emplacement is onderbroken en voorzien van een stootjuk.

Woensdag 16 jan 2019 - 11:19:54
broek53
broek53
Ik denk inderdaad dat er hier gereageerd wordt op de uitvraag die Prorail langs vervoerders en belanghebbenden stuurt en waarin om een zienswijze gevraagd wordt. Daarop reageren doen we hier wel vaker en daar wordt iedereen erg nerveus van... ZLSM, provincie maar ook Arriva hebben al laten weten dat hun zienswijze is dat spoor 3 zou moeten blijven.

Woensdag 16 jan 2019 - 17:35:38
slifor2
slifor2
Flickr florisleeuw
maar alle bezwaren ten spijt, zolang er geen bezwaar van NSR is zegt Prorail in 9 va de 10 gevallen. Alle bezwaren vegen we van tafel en we doen gewoon lekker wat we van plan waren.....

Alleen als NSR bezwaar maakt wil prorail nog wel eens heroverwegen.....

Woensdag 16 jan 2019 - 18:25:06
VIRMm1
VIRMm1
Wat voor belang heeft NSR in Valkenburg?
En hoeveel hebben ze daar in te brengen?

Het enige wat ze met die lijn doen is af en toe een treinstel driehoeken toch?

Woensdag 16 jan 2019 - 19:47:21
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Het enige dat NS op die lijn doet is LeegMat en omleidingen. Zolang die doorgaan zul je NS er niet over horen.

Woensdag 16 jan 2019 - 20:20:44
slifor2
slifor2
Flickr florisleeuw
ik snap dat dit NSR (op dit moment) niet interesseert. Mijn punt betreft dat Prorail altijd braaf zijn sloopplannen rondstuurt om "zogenaamd" de vervoerders te consulteren. De praktijk leert echter dat er eigenlijk maar een vervoerder is waar de sloopafdeling van Prorail in zulke gevallen naar luistert, er moeten tenslotte targets gehaald worden.....

Laatst bewerkt door slifor2 op Woensdag 16 jan 2019 om 20:21:57

Woensdag 16 jan 2019 - 21:21:56
b2py
b2py
Als een vervoerder zich niet gehoord voelt kan deze altijd naar de ACM stappen...

Donderdag 17 jan 2019 - 06:47:23
broek53
broek53
Quote
slifor2 (wo 16 jan 2019 20:20:44 www.somda.nl): ik snap dat dit NSR (op dit moment) niet interesseert. Mijn punt betreft dat Prorail altijd braaf zijn sloopplannen rondstuurt om "zogenaamd" de vervoerders te consulteren. De praktijk leert echter dat er eigenlijk maar een vervoerder is waar de sloopafdeling van Prorail in zulke gevallen naar luistert, er moeten tenslotte targets gehaald worden.....
Wat een kletspraat. Die onzin over targets die ProRail zou hebben op dit gebied blijf je maar rondbazuinen alsof dat de waarheid is. Absolute onzin.

Donderdag 17 jan 2019 - 06:55:43
mdeen
mdeen
Quote
broek53 (do 17 jan 2019 06:47:23 www.somda.nl): Wat een kletspraat. Die onzin over targets die ProRail zou hebben op dit gebied blijf je maar rondbazuinen alsof dat de waarheid is. Absolute onzin.
Ik wil niets insinueren, maar hoe kun je verklaren dat prorail dan infra die gebruikt wordt wil opruimen? Voor het opruimen van infra moet toch een reden zijn (ik kan er een bedenken: kostenbesparing, maar als Prorail geen target van kostenbesparing heeft, waarom zou je het dan doen). Maar een reden voor het opruimen van infra die nog gebruikt wordt? Dat kan ik me zo even niet indenken (behalve weer kostenbesparing, maar in dat geval dupeer je vervoerders).

Donderdag 17 jan 2019 - 07:39:11
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Het is goedkoper om de te saneren sporen en wissels te laten liggen, de beveiliging aanpassen kost klauwen met geld.

Donderdag 17 jan 2019 - 08:07:11
maarten83
maarten83
Omdat ooit iemand geroepen heeft dat al die wissels maar storingen geven, dat is de gedachte om "overtollige" wissels weg te halen. Zeker nadat ze in Japan gezien hadden dat daar amper wissels liggen werd dat het grote voorbeeld. Vandaar de corridor gedachte op Utrecht CS en de onmogelijkheden daar om bijvoorbeeld van spoor te wisselen bij storingen.

Donderdag 17 jan 2019 - 09:01:28
broek53
broek53
Quote
gvttreinen (do 17 jan 2019 07:39:11 www.somda.nl): Het is goedkoper om de te saneren sporen en wissels te laten liggen, de beveiliging aanpassen kost klauwen met geld.
Correct, om over bovenleiding maar te zwijgen. Ik heb hier ook al eens verhaald dat het na tig aantal malen neus stoten ook tot ProRail zelve begint door te dringen. Ik heb dat al eens verteld: Een hele serie infra-ruimingen op de Zeeuwse Lijn gaat bijvoorbeeld niet door omdat 1:1-vervangen een stuk goedkoper is en bovendien andere delen van het veelkoppige ProRail vindt dat je je dan niet aan de in de loop der decennia aangescherpte ontwerpregels hoeft te houden. Maar dat is een ander chapiter.

Let wel: ik zeg niet dat het verstandig is om (schijnbaar) overbodige infra op te ruimen, ik verzet mij alleen tegen de suggestie dat er ergens bij Prorail een afdeling zou zijn die over saneringen gaat, die met name te behalen targets zou hebben. Absolute onzin; daar ken ik die afdeling(en) te goed voor. Complotdenken, daar heeft verder ook niemand wat aan. Wat er in doorsnee gebeurt, is dat infra die aan vervanging toe is, tegen het licht wordt gehouden - niet meer en niet minder.

Donderdag 17 jan 2019 - 17:09:35
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Zijn er wat vragen die in me opkomen.
1) is de infra die men nu bv in valkenburg wil saneren,aan vervanging toe ?
2) als de betreffende infra aan vervanging toe is en het word nog gebruikt,wat is dan het bezwaar om het toch te vervangen ipv te saneren ?
3)Is dat een kostenplaatje ?
(wat kost het saneren en wat levert het op als je het vervangt ? )
4)Als het een kostenplaatje is, berekent men dan ook het extra ongemak mee voor de normale gebruiker(s) van dat spoor,die nu anders ingepland moeten worden ?
5)word de beschikbare capaciteit van dat stuk spoor dan,niet "overbelast" ?,rekent men dat ook mee ?
6) worden onvoorziene dingen zoals een kapotte trein/omleidingen ook meegepakt in het wel of niet saneren overwegingsverhaal ?
7) Bij uitval van een kapotte trein en geen omleidings mogelijkheid meer hebben,worden de dan extra opgeheven treinen en gedupeerde reizigers ook mee gepakt in de rekensom ?
(want ook dat kost geld,als dat gebeurt,alternatief vervoer enz moet toch worden geregeld)

Als 1 van die punten (en ik vergeet er misschien nog wel 1 of meer)niet serieus word meegerekent,dan zou je toch kunnen stellen,dat men een verhaal maakt als onderbouwing die voor prorail het beste uitpakt om het spul toch te saneren.
Of zie ik dat verkeerd ?

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Donderdag 17 jan 2019 - 21:55:11
thom
thom
Spoor 3 word volgens mij in de reguliere dienst niet planmatig gebruikt, dus dat geeft al antwoord op een hoop van je vragen

Donderdag 17 jan 2019 - 22:03:51
umbusko
umbusko
Volgens mij insinueert het alleen een antwoord op vraag 5 en beantwoordt het de overige vragen niet.

Donderdag 17 jan 2019 - 23:58:13
thom
thom
Vraag 4 ook, want als er geen regulier gebruik is, hoeft er ook niks anders gepland te worden als het er niet meer is.

Toegeven, een 'hoop' was wat te snel getikt door mij.

Vrijdag 18 jan 2019 - 09:45:14
broek53
broek53
Voor zover ik het weet of kan voorspellen, hier de antwoorden.
1. ja
2. infra die er ligt, wordt altijd wel een keertje gebruikt. De vraag is niet of het wel eens gebruikt wordt, want dan zou je zelden of nooit meer iets opbreken. De vraag is hoe nuttig die infra is of zal zijn. Daar gaan dan ook de meeste discussies over, zoals o.a. deze rubriek wel aangeeft
3. ja, het gaat uiteindelijk om het kostenplaatje. dat Prorail zich nogal eens verslikt in de investeringskosten om iets weg te halen, waardoor dat nooit meer goedgemaakt wordt door minder onderhoudskosten, hebben we recent weer besproken.
4. nee, want er hoeft bij normaal niet gebruikte infra niets ingepland te worden, laat staan anders ingepland
5. nee, uiteraard niet. Prorail gaat nooit iets "saneren" als het daarmee acuut ongezond wordt, lees: overbelast.
6. ja, daar gaan dan ook verreweg de meeste van de bezwaren tegen saneringen over (in het algemeen gesproken).
7. dat is de moeite niet voor een incidenteel geval. Pas als er elke dag treinen zouden moeten uitvallen etc gaat dat misschien een beetje doortikken. Da's ook wel logisch, want anders zou je voor elke mogelijke verstoring wel infra kunnen bedenken.
Voor de meer omvangrijke wijzigingen kan men een Maatschappelijke Kosten-Baten-Analyse maken, maar ik heb daarvan al lange tijd niets meer gemerkt.

Laatst bewerkt door broek53 op Zaterdag 19 jan 2019 om 08:15:05

Vrijdag 18 jan 2019 - 17:16:06
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Duidelijk,bedankt voor de antwoorden

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Vrijdag 25 jan 2019 - 01:19:55
waalkade
waalkade
Quote
Henk1619 (wo 05 dec 2018 23:17:18 www.somda.nl):
Quote
slifor2 (wo 05 dec 2018 18:08:44 www.somda.nl):
Quote
sigma (wo 05 dec 2018 17:59:12 www.somda.nl):
Quote
slifor2 (wo 05 dec 2018 14:51:30 www.somda.nl): En nog eentje (de afdeling saneringen is er maar druk mee geweest afgelopen periode)

Nijmegen: saneren wissel 15a/b, 33a/b en 63/65b
Met het saneren van wissel 33a/b kun je vanuit de Maaslijn niet meer in Nijmegen op spoor 3 of hoger komen. Hoewel normaliter niet nodig voor de dienstuitvoering, toch een forse veranderingen dan nu.
Is toch alleen maar "Fijn" voor de vervoerder op de Maaslijn? heeft die geen last meer van NSR
Hooguit het die wat last van een goederentrein die helemaal vanaf Mo linker spoor aan het rijden is tot Nm.
Donderdag 24-01-2019 was er een bijeenkomst waar we de plannen voor een aangepast Nijmegen konden inzien.
platformparticipatie.nl
Tussen Est en Nm gaat ook nog e.e.a. gebeuren, aanpassing beveiliging en overloopwissels.
Aan de noordkant van Nm komen 1:15 wissels (nieuwe kruiswissel wordt wel 1:9) om tijdwinst te boeken.
Wat ze zo te zien vergeten zijn is een mogelijkheid om de 3600 vanaf het nieuwe perronspoor 2 LSP ri Nml/Ah te laten vertrekken bij een gestrande trein ri Ah.
Andersom, bij werkzaamheden bij Wc kan men niet meer keren op het nieuwe perronspoor 2.
(Dat deed men wel onlangs met de 3600 op spoor 1 in Nm)
Ook opmerkelijk, de bestaande perrons worden korter aan de noord zijde.

Laatst bewerkt door waalkade op Vrijdag 25 jan 2019 om 01:27:42

Vrijdag 25 jan 2019 - 07:50:16
MetroRET
MetroRET
Twitter MetroRET Youtube MetroPokemon1996
Is daar geen mogelijkheid voor op spoor 3 en 4 ?

Vrijdag 25 jan 2019 - 08:48:19
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Ik mis een inhaalspoor voor goederen, mogelijkheid om van spoor 6 naar REP te rijden (zonder te steken), 2 en 3 zeker bedoeld voor kopmakende 3000/3100 waarbij het noordzijde emplacement overgestoken moet worden en de mogelijkheid om treinen Ah - Ht te laten inhalen (omgekeerd kan dat wel, een wisselverbinding tussen 6 en sporen naar REP/Ht lijkt me wenselijk voor flexibiliteit)

Vrijdag 25 jan 2019 - 10:37:58
waalkade
waalkade
Ik zou wat jij spoor 6 noemt, spoor 9 laten heten.
Het ligt namelijk precies op de plek van het huidige spoor 9.
Plus het geeft Nm iets groots, spoor 9 klinkt veel indrukwekkender dan spoor 6.