Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Infrawijzigingen

Maandag 12 nov 2018 - 14:24:18
slifor2
slifor2
Flickr florisleeuw
spoor 3 word ook gesaneerd, want is niet nodig in de huidige dienstregeling, is alleen van belang voor bijsturing en kan dus weg.....

Maandag 12 nov 2018 - 14:36:10
train85
train85
Als je mensen in de planning spreekt gebruiken wij alle sporen. Dus slecht idee naar mijn inziens.

www.mat64.nl

Maandag 12 nov 2018 - 14:41:39
maarten83
maarten83
wellicht dat er dan vanuit die planning bezwaar en een eventuele gang naar de rechter gemaakt moet worden om de opbreekplannen een halt toe te roepen
Schijnbaar vinden de vervoerders het niet erg anders had men wel de gang naar de rechter gemaakt.

Maandag 12 nov 2018 - 14:43:55
slifor2
slifor2
Flickr florisleeuw
Quote
train85 (ma 12 nov 2018 14:36:10 www.somda.nl): Als je mensen in de planning spreekt gebruiken wij alle sporen. Dus slecht idee naar mijn inziens.
Dat je ze gebruikt is misschien zo, maar het kan ook zonder spoor 3 volgens Prorail. En scheelt tenslotte weer 5 wissels! er moeten targets gehaald worden!!!

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Maandag 12 nov 2018 - 14:47:18
train85
train85
Prorail heeft eigen belang en houdt weinig rekening met belangen voor de reizigers en de vervoerders.

www.mat64.nl

Maandag 12 nov 2018 - 15:12:34
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Quote
slifor2 (ma 12 nov 2018 14:43:55 www.somda.nl):
Quote
train85 (ma 12 nov 2018 14:36:10 www.somda.nl): Als je mensen in de planning spreekt gebruiken wij alle sporen. Dus slecht idee naar mijn inziens.
Dat je ze gebruikt is misschien zo, maar het kan ook zonder spoor 3 volgens Prorail. En scheelt tenslotte weer 5 wissels! er moeten targets gehaald worden!!!
Minder wissels = winder onderhoud en dus ook minder vernieuwing = minder werk voor de (onderhouds)aannemers, ik zal maar alvast kijken naar een andere job

Maandag 12 nov 2018 - 15:19:19
treinfan
treinfan
Quote
slifor2 (ma 12 nov 2018 13:39:11 www.somda.nl): voorstel tot het saneren van de wissels 1255, 1263a/b (2 jaar geleden of zo vernieuwd) en wissel 1275 te Hwd.....
Komt dit voort uit plannen van ProRail om het station en de perrons in Hwd beter toegankelijk te maken? Gemeente Heerhugowaard heeft recent subsidie aangevraagd voor herinrichting van het stationsgebied en ik kan nog geen nieuwsbericht vinden waarin de gedetailleerde plannen van ProRail staan (die er in augustus hadden moeten zijn). Als dit in combinatie met een perronverbreding is, kan ik mij er nog wat bij voorstellen.

Laatst bewerkt door treinfan op Maandag 12 nov 2018 om 15:19:36

[Bezig met laden...]

Maandag 12 nov 2018 - 17:23:31
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Quote
slifor2 (ma 12 nov 2018 14:43:55 www.somda.nl):
Quote
train85 (ma 12 nov 2018 14:36:10 www.somda.nl): Als je mensen in de planning spreekt gebruiken wij alle sporen. Dus slecht idee naar mijn inziens.
Dat je ze gebruikt is misschien zo, maar het kan ook zonder spoor 3 volgens Prorail. En scheelt tenslotte weer 5 wissels! er moeten targets gehaald worden!!!
Vraag ik me toch wie prorail het recht geeft om te beslissen dat bepaalde dingen on nodig zijn en weg kunnen ?
En wie z'n targets MOETEN gehaald worden en tegen welke prijs mogen ze dat dan zo doordrammen ?
De persoon/instelling, die de baas is over prorail en hun besluitvormingen zou ze is een tik op de vingers moeten geven,alleen niet met een houten lineaal maar met een betonnen spoorbiels,wellicht helpt dat
Ik vind het absurd dat dit schijnbaar gedoogd word/gaat worden

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Maandag 12 nov 2018 - 17:30:57
thom
thom
Je reactie is ook wel een beetje absurd gezien het feit dat de onderbouwing van deze beslissing hier helemaal niet bekend of genoemd is behalve wat onderbuik gevoelens
Quote
maarten83 (ma 12 nov 2018 14:41:39 www.somda.nl): wellicht dat er dan vanuit die planning bezwaar en een eventuele gang naar de rechter gemaakt moet worden om de opbreekplannen een halt toe te roepen
Schijnbaar vinden de vervoerders het niet erg anders had men wel de gang naar de rechter gemaakt.
Ja, dat zou een mooie zijn als iedereen binnen een bedrijf zo zijn eigen wegen zou bewandelen

Ongetwijfeld zal best wel ergens een overleg over geweest zijn en blijkbaar heeft men er daar geen bezwaar in gezien. Het zal dan zeker gaan werken als iemand van een andere afdeling daar nog even wat over gaat roepen

Laatst bewerkt door thom op Maandag 12 nov 2018 om 17:35:29

Maandag 12 nov 2018 - 17:41:45
IJsbergsla
IJsbergsla
Quote
thom (ma 12 nov 2018 17:30:57 www.somda.nl): Ongetwijfeld zal best wel ergens een overleg over geweest zijn en blijkbaar heeft men er daar geen bezwaar in gezien.
Zo ongetwijfeld is dat helemaal niet. En het is maar de vraag hoe er met bezwaren wordt omgegaan. De saneerbesluitvorming stinkt van begin tot eind.

Maandag 12 nov 2018 - 17:50:16
AlexNL
AlexNL
In het geval van Eijsden kan ik me wel voorstellen dat ProRail zegt 'die wissels kunnen weg'. Er is geen treinserie die planmatig keert in Eijsden, er is niet de verwachting dat die er gaat komen, en overloopwissels zijn er al tussen Mt en Mtr. Aan Belgische kant (bij Visé) zijn er ook nog eens genoeg bijsturingsmaatregelen.

Als er een staking is in België wordt Eijsden inderdaad onbereikbaar, maar dat is niet iets wat structureel gebeurt. Het zal voor ProRail in dat geval goedkoper zijn om de rekening van vervangend busvervoer op zich te nemen.

Maandag 12 nov 2018 - 19:49:53
umbusko
umbusko
Quote
AlexNL (ma 12 nov 2018 17:50:16 www.somda.nl): er is niet de verwachting dat die er gaat komen
Oh nee? Arriva wil graag naast de trein naar Luik een trein tot Edn laten rijden... Als het aan Arriva ligt het liefst morgen nog.
Quote
Als er een staking is in België wordt Eijsden inderdaad onbereikbaar, maar dat is niet iets wat structureel gebeurt. Het zal voor ProRail in dat geval goedkoper zijn om de rekening van vervangend busvervoer op zich te nemen.
We hebben het wel over België hè. Als daar iets nationale hobby is, is het wel staken.
Daarnaast: wat zijn de kosten voor a) dat wissel onderhouden? b) een dag vervangend busvervoer? (Kan toch nooit heel veel goedkoper uitvallen?) c) Iedere dag ieder uur een trein België in sturen om te keren in plaats van dat in Nederland te doen? Dient Arriva - en daarmee uiteindelijk de reiziger - daar aan België een vergoeding voor te betalen die anders niet nodig is?

Laatst bewerkt door umbusko op Maandag 12 nov 2018 om 19:50:36

Dinsdag 13 nov 2018 - 17:19:50
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Quote
thom (ma 12 nov 2018 17:30:57 www.somda.nl): Je reactie is ook wel een beetje absurd gezien het feit dat de onderbouwing van deze beslissing hier helemaal niet bekend of genoemd is behalve wat onderbuik gevoelens

Ongetwijfeld zal best wel ergens een overleg over geweest zijn en blijkbaar heeft men er daar geen bezwaar in gezien. Het zal dan zeker gaan werken als iemand van een andere afdeling daar nog even wat over gaat roepen
Onderbouwing is er blijkbaar voldoende(als degene die hier dingen melden op de hoogte zijn van de inside kant)
Zo word er hier gisteren nog gezegd dat captrain,arriva en db cargo bezwaar hebben gemaakt,waarbij het bij arriva draait om de wens om grens overschrijdend te gaan rijden.
Wat de exacte motivatie is van de cargo vervoerders weet ik niet,maar ik gok erop dat hun belang ligt in het behouden van omreis route's bij werkzaamheden ?

En als train85 dan ook nog zegt dat e.e.a. werkelijk gebruikt word,dan is er dus iets vreemds aan de hand.
Op basis van die uitspraken hier krijg ik dus het idee dat prorail elke vorm van bezwaar van tafel veegt en zelf mag uitmaken wat wenselijk is en wat niet
Maar als jij dat al absurt vind dan vind ik dat prima hoor,we mogen gelukkig nog voor onszelf denken en ergens iets van vinden,voor zolang dat nog mag duren

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Dinsdag 13 nov 2018 - 17:28:50
treinfan
treinfan
Nee, nu haal je zeker wat dingen door elkaar.
Het bezwaar van Arriva was juist om de overloopwissels te behouden voor een trein die juist niet de grens over zou gaan. Voor goederenvervoerders maakt een overloopwissel meer of minder niet uit of ze wel of niet via Edn de grens over zouden kunnen.

[Bezig met laden...]

Dinsdag 13 nov 2018 - 17:45:57
DingeZ
DingeZ
Facebook DingeZZ
Is het momenteel überhaupt wel mogelijk im in Een te keren? Volgens mij waren de overloopwissels voor een zijspoor dat aan de noordkant van het station lag, zover ik weet staan er aan de zuidkant van het station geen bediende seinen.

Dinsdag 13 nov 2018 - 17:47:12
reisthijs
reisthijs
Youtube reisthijsnl Flickr ReisThijs
Quote
umbusko (ma 12 nov 2018 19:49:53 www.somda.nl):
Quote
AlexNL (ma 12 nov 2018 17:50:16 www.somda.nl): er is niet de verwachting dat die er gaat komen
Oh nee? Arriva wil graag naast de trein naar Luik een trein tot Edn laten rijden... Als het aan Arriva ligt het liefst morgen nog.
De provincie wil graag twee keer per uur een grensoverschrijdende trein. Als het aan Arriva ligt rijdt die tweede trein tot Visé.

Dinsdag 13 nov 2018 - 19:42:28
umbusko
umbusko
In het vervoersplan Limburg ris2.ibabs.eu hebben ze het toch echt over een trein tot Edn, die dan zou gaan keren op het emplacement van Visé. Maar als je toch niet tot aan station Visé komt, is het natuurlijk logischer om te keren in Edn.
Quote
treinfan (di 13 nov 2018 17:28:50 www.somda.nl): Nee, nu haal je zeker wat dingen door elkaar.
Het bericht van phantom gaat nog over Heerhugowaard geloof ik.

Dinsdag 13 nov 2018 - 20:15:48
rick
rick
Goederenvervoer en grensoverschrijdende treinen in Heerhugowaard?

Dinsdag 13 nov 2018 - 21:21:23
sjoerd
sjoerd
Quote
DingeZ (di 13 nov 2018 17:45:57 www.somda.nl): Is het momenteel überhaupt wel mogelijk im in Een te keren? Volgens mij waren de overloopwissels voor een zijspoor dat aan de noordkant van het station lag, zover ik weet staan er aan de zuidkant van het station geen bediende seinen.
Dat staat hierboven al ergens, maar vooruit: die overloopwissels zijn ooit gehandhaafd (want die lagen er al in de klassieke beveiliging) om terugkerende goederentreinen van de zinkwitfabriek aan de oostzijde van Eijsden te laten terugkeren via het gewone spoor, hier het linkerspoor, naar Maastricht. Het spoor naar de fabriek was met een elektrisch gegrendeld handwissel aangesloten op het spoor naar Visé. Bij het terugkeren van de aansluiting, liep de goederentrein terug tot voor sein 4, dat ter plaatse kon worden bediend, zodat dan de wisselverbinding omliep, om op het linkerspoor naar Maastricht te komen. Dan kwam het sein uit de stand stop, en je kon vertrekken. De spooraansluiting is opgebroken, maar volgens mij kan je op spoor 2 nog gewoon keren. Zou erg handig zijn, nu Arriva niet naar België mag.
Sein 2 voor treinen van Visé naar Maastricht over spoor 1, wordt op de post in Maastricht bediend. Sein 4 dus, indirect, ter plaatse.

Laatst bewerkt door sjoerd op Dinsdag 13 nov 2018 om 21:22:03

Dinsdag 13 nov 2018 - 21:27:29
umbusko
umbusko
Quote
rick (di 13 nov 2018 20:15:48 www.somda.nl): Goederenvervoer en grensoverschrijdende treinen in Heerhugowaard?
Oh, oeps. Maar het bericht van thom ging wél over Heerhugowaard. Dan lopen in het bericht van phantom inderdaad dingen door elkaar.

Woensdag 14 nov 2018 - 16:54:59
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
En dan heb ik ook e.e.a. door elkaar gehaald bij t aanhalen van wat berichten

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Woensdag 14 nov 2018 - 22:33:00
reisthijs
reisthijs
Youtube reisthijsnl Flickr ReisThijs
Quote
umbusko (di 13 nov 2018 19:42:28 www.somda.nl): In het vervoersplan Limburg ris2.ibabs.eu hebben ze het toch echt over een trein tot Edn, die dan zou gaan keren op het emplacement van Visé. Maar als je toch niet tot aan station Visé komt, is het natuurlijk logischer om te keren in Edn.
Ze hebben het er ook over dat het helaas niet mogelijk is om tot station Visé te komen, waar dat wel de wens is. Een trein waar Edn de laatste stop voor reiziger is, is slechts als tijdelijke oplossing bedoeld.

Of keren in Esd logischer is, dat is ook nog maar de vraag, dat moet ook maar net in de dienstregeling passen.

Donderdag 15 nov 2018 - 10:05:39
slifor2
slifor2
Flickr florisleeuw
Nou, keren in Enschede Drienerloo lijkt mij inderdaad niet echt logisch

Wat mij echter vooral tegen de borst stuit is het feit dat de vervoerder (arriva) graag wil kunnen keren in Edn, maar dat ProRail VIND dat er te weinig vervoerspotentieel is te Edn....

Donderdag 15 nov 2018 - 10:15:49
Klaasje
Klaasje
Voor interne besluiten gelden regels rondom rendabiliteit. Het is financieel geen vetpot bij ProRail dus je moet ergens de lat leggen. Tel daarbij op dat de wisselverbinding bij Eijsden niet op een nette manier in de beveiliging en verkeersleidingssystemen is opgenomen en je dat wel wilt als je structureel gaat keren. Die systemen wijzigen kost een bak geld. Als ProRail externe financiering krijgt om het te regelen dan is het heel snel geen probleem meer.

Donderdag 15 nov 2018 - 10:26:17
htm1218
htm1218
Helemaal eens met slifor2. Prorail gaat niet over vervoersprognoses, dat is een zaak van de vervoerder. Prorail heeft als monopolist de plicht de infra zodanig in te richten dat de vervoerder aan de wensen en behoeften van zijn klanten kan voldoen. "U vraagt en wij draaien".

Laatst bewerkt door htm1218 op Donderdag 15 nov 2018 om 10:27:56

Donderdag 15 nov 2018 - 10:36:38
train85
train85
Quote
slifor2 (ma 12 nov 2018 14:24:18 www.somda.nl): spoor 3 word ook gesaneerd, want is niet nodig in de huidige dienstregeling, is alleen van belang voor bijsturing en kan dus weg.....
Ze willen in Sgn overloopwissels 1207A/B saneren. Daarnaast saneren spoor 304 & wissel 1187. En ook saneren wissel 1185 en plaatsen stootjuk in spoor 302. Te Ana gaan ze spoor 405 & wissels 1173 en 1163A saneren. Te Hdr willen ze overloopwissels 1105A/B saneren.

Laatst bewerkt door train85 op Donderdag 15 nov 2018 om 10:56:51

www.mat64.nl

Donderdag 15 nov 2018 - 10:54:55
279
279
met Hwd bedoel je Ana ??

Donderdag 15 nov 2018 - 10:57:04
train85
train85
Goed gezien, is aangepast.

www.mat64.nl

Donderdag 15 nov 2018 - 11:01:57
treinfan
treinfan
Ik neem aan dat daar al wat bezwaren tegen zijn ingediend?
- Plaatsen van stootjuk in 302 te Sgn betekent dat treinen richting Den Helder langer onderweg zijn
- Opbraak van 1105A/B te Hdr, betekent dat een reizigerstrein altijd af-/voorgerangeerd moet worden via het hoofdspoor. In de huidige dienstregeling is dat uitvoerbaar, maar echt toekomstvast lijkt me dat niet.

[Bezig met laden...]

Donderdag 15 nov 2018 - 11:04:05
jeanpierre
jeanpierre
Quote
htm1218 (do 15 nov 2018 10:26:17 www.somda.nl): Helemaal eens met slifor2. Prorail gaat niet over vervoersprognoses, dat is een zaak van de vervoerder. Prorail heeft als monopolist de plicht de infra zodanig in te richten dat de vervoerder aan de wensen en behoeften van zijn klanten kan voldoen. "U vraagt en wij draaien".
Helaas gaat dat niet zo makkelijk. Bij werken voor derden (cq. regionale concessies) adviseert ProRail de Minister over de gevolgen daarvan. Eén van de door ProRail te beoordelen aspecten is de vervoerswaarde. Als ProRail deze te laag vindt, wordt de Minister daarover geadviseerd.

Donderdag 15 nov 2018 - 11:09:28
sjoerd
sjoerd
We hebben het er al eerder over gehad. ProRail mag het over saneren hebben, maar dat betekent gezond maken. Ze bedoelen gewoon: opbreken. Ik geef er de voorkeur aan om dat hier ook te doen.
Tja, op de uithoeken van het spoorwegnet ligt nog wel infra die niet vaak of zelfs nooit gebruikt wordt, en ook niet bij calamiteiten.
Schagen krijgt door deze plannen een middenkopspoor. Dat zou je zelfs nog wel creatief kunnen noemen.
En Anna Paulowna verliest zijn lange inhaalspoor, maar sinds er geen goederen meer naar en van Den Helder gaan, valt er niets meer aan de kant te zetten. Voor onderhoud gaat de hele lijn dicht, dus een stopmachine of werktrein parkeren behoort daar ook tot het verleden. En dat kan nog wel in Den Helder. En Ana als opstelterrein is toch ook wat ver weg van alles.

Donderdag 15 nov 2018 - 11:25:09
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
De wissels in Edn naderen nl. hun einde levensduur, 2020 meen ik.
Vervangen kost dan veel geeld...

Donderdag 15 nov 2018 - 11:39:52
treinfan
treinfan
Dan is laten liggen tot 2020 toch een prima tijdelijke oplossing voor Arriva? In 2020 zullen de Flirts wel werkende ETCS hebben en kunnen doorrijden naar Fvs en Luik. Dan kan dat opbreken wel in 2020

[Bezig met laden...]

Donderdag 15 nov 2018 - 11:50:08
cuneo56
cuneo56
Quote
gvttreinen (do 15 nov 2018 11:25:09 www.somda.nl): De wissels in Edn naderen nl. hun einde levensduur, 2020 meen ik.
Vervangen kost dan veel geeld...
Er zou best in een wat grote geheel gekeken moeten / mogen worden dunkt me.

Wil Arriva/ opdrachtgever een (extra)pendel naar Eijsden rijden gaat dat vervanging van de wissels kosten en levert dat Prorail inkomsten op.
Verdwijnen de wissels en wil men toch op Eijsden pendelen moet men doorrijden naar Vise en kennelijk zonder dat men aan een perron kan komen en mist dus Arriva extra inkomsten.
Verder moet men dan ofwel eigen personeel opleiden voor België ( is niet echt simpel /goedkoop) dan wel NMBS personeel in huren (zijn Machinisten van Hasselt dus ongunstige diensten en dus ook niet echt goedkoop.) en tenslotte gebruiksvergoeding aan België voor lege ritten betalen om te keren.
Zet die plussen en minnen naast elkaar en weeg het met de beleids en milieu doelstelling en baseer daarop een beslissing, maar niet ieder voor zich

Donderdag 15 nov 2018 - 11:58:37
IJsbergsla
IJsbergsla
Quote
sjoerd (do 15 nov 2018 11:09:28 www.somda.nl): Tja, op de uithoeken van het spoorwegnet ligt nog wel infra die niet vaak of zelfs nooit gebruikt wordt, en ook niet bij calamiteiten.
Schagen krijgt door deze plannen een middenkopspoor. Dat zou je zelfs nog wel creatief kunnen noemen.
Creatief is een juiste benaming. Alleen zoals treinfan zegt betreft het leeuwendeel van het treinverkeer doorgaande treinen. Zelfs treinserie 800 gaat driemaal per dag naar Den Helder en keert niet in Schagen.
Om nog maar te zwijgen van het feit dat in Den Helder gerangeerd moet gaan worden via de hoofdbaan in plaats van spoor 611: dat wordt nu als verboden beschouwd in verband met het ontbreken van looppaden. Dit alles naast het feit dat het bijzonder kwetsbaar is, zeker als een achterste treinstel in Den Helder afgetrapt dient te worden. Telkenmale het voorstel treinstel af moeten sluiten terwijl daar de ingang voor reizigers is, is voor de punctualiteit en spreiding funest. Dat blijkt nu al.

Laatst bewerkt door IJsbergsla op Donderdag 15 nov 2018 om 12:00:23

Donderdag 15 nov 2018 - 12:26:17
treinfan
treinfan
Dat toont maar aan dat ik niet eens bekend ben in die hoek: ook in 2018 is omrangeren via de hoofdbaan dus niet uitvoerbaar.
Omrijden via Hdrz kan natuurlijk ook, duurt alleen wel een halfuur in de huidige dienstregeling. Het scheelt dat er voor treinbewegingen onder de 5km geen gebruiksvergoeding betaald hoeft te worden aan ProRail, toch?

[Bezig met laden...]

Donderdag 15 nov 2018 - 12:43:06
cuneo56
cuneo56
Zolang het één treinstel is, kan de Machinist toch binnendoor

Donderdag 15 nov 2018 - 16:38:38
jeanne
jeanne
Je blijft traplopen.

Jeanne Kok

Donderdag 15 nov 2018 - 17:42:32
thom
thom
Quote
IJsbergsla (do 15 nov 2018 11:58:37 www.somda.nl):
Om nog maar te zwijgen van het feit dat in Den Helder gerangeerd moet gaan worden via de hoofdbaan in plaats van spoor 611: dat wordt nu als verboden beschouwd in verband met het ontbreken van looppaden. Dit alles naast het feit dat het bijzonder kwetsbaar is, zeker als een achterste treinstel in Den Helder afgetrapt dient te worden.
Het aanwezig zijn van looppaden bij rangeren is een regel die NS zichzelf opgelegd heeft, ik weet niet of je daar als Prorail rekening mee moet gaan houden.

Donderdag 15 nov 2018 - 20:35:10
IJsbergsla
IJsbergsla
Ze houden inderdaad nergens rekening mee, correct.

Vrijdag 16 nov 2018 - 00:07:51
thom
thom
Mijn stelling ging niet om dat er uiteindelijk geen rekening mee gehouden word, maar of het niet gewoon terecht is dat men dat niet doet.

Vanuit Prorail is er geen reden om te zeggen dat het niet mogelijk is buitenom door de ballast te lopen of als het toch maar enkele stellen gaat gewoon binnendoor te lopen, waarom zouden daar dan infra voor in stand moeten houden?

Vrijdag 16 nov 2018 - 08:08:46
treinfan
treinfan
Waarom zou je niet op z'n minst rekening houden met de huidige dienstuitvoering om te bepalen of iets opgebroken kan worden?

Ik zag een artikel dat in 2019 Ndb omgebouwd gaat worden tot een 2-sporig station (en nog wat onzin dat treinen niet meer de spoorboog ri Wp nemen, maar rechtdoor zullen gaan). Weet iemand of er nog een wachtspoor is voorzien rond Ndb, of tussen Ndb en Bsmz? Dat zou mij bijzonder nuttig lijken voor treinen die naar Cmb moeten.

Vrijdag 16 nov 2018 - 10:04:27
sjoerd
sjoerd
Dat krijg je ervan als elk bedrijf alleen het belang van zijn eigen toko in de gaten houdt. Zou leuk zijn als plotseling een startbaan op Schiphol verdwijnt omdat ProFly zijn zaken anders niet op orde krijgt. Of ProSail die de Waal niet meer op diepte houdt.

Vrijdag 16 nov 2018 - 11:28:28
thom
thom
We doen nu net alsof het complete trein verkeer her plaatse onmogelijk gemaakt word...

Vrijdag 16 nov 2018 - 11:43:33
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Quote
treinfan (vr 16 nov 2018 08:08:46 www.somda.nl): Ik zag een artikel dat in 2019 Ndb omgebouwd gaat worden tot een 2-sporig station (en nog wat onzin dat treinen niet meer de spoorboog ri Wp nemen, maar rechtdoor zullen gaan). Weet iemand of er nog een wachtspoor is voorzien rond Ndb, of tussen Ndb en Bsmz? Dat zou mij bijzonder nuttig lijken voor treinen die naar Cmb moeten.
Idd wordt Ndb een 'halte langs vrije baan', als wachtspoor zou je Cmb kunnen gebruiken.
Overigens, tussen Kv en Craw geen mogelijkheden meer om te wisselen!

Vrijdag 16 nov 2018 - 11:52:45
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Quote
thom (vr 16 nov 2018 00:07:51 www.somda.nl): Mijn stelling ging niet om dat er uiteindelijk geen rekening mee gehouden word, maar of het niet gewoon terecht is dat men dat niet doet.Vanuit Prorail is er geen reden om te zeggen dat het niet mogelijk is buitenom door de ballast te lopen of als het toch maar enkele stellen gaat gewoon binnendoor te lopen, waarom zouden daar dan infra voor in stand moeten houden?
Het lijkt me voor Prorail niet nuttig om aparte maatregelen treffen voor iedere vervoerder met afwijkende eisen t.a.v. bijvoorbeeld de veiligheid, als vervoerder x verbied om over schouwpad te lopen terwijl het bij vervoerder y wel mag moet Prorail dan faciliteiten leveren voor vervoerder x? (misschien wel op verzoek en voor rekening van)

Vrijdag 16 nov 2018 - 11:55:25
IJsbergsla
IJsbergsla
Quote
thom (vr 16 nov 2018 11:28:28 www.somda.nl): We doen nu net alsof het complete trein verkeer her plaatse onmogelijk gemaakt wordT...
Niet meer dan een beetje tegenwicht naar berichten zoals deze, die laten doorschijnen dat "we" het perfect normaal zijn gaan vinden dat behoorlijk nuttige infra plotsklaps wordt opgebroken en het verweer daartegen zo de prullenbak in verdwijnt.

Laatst bewerkt door IJsbergsla op Vrijdag 16 nov 2018 om 11:55:50

Vrijdag 16 nov 2018 - 12:05:05
cuneo56
cuneo56
Quote
gvttreinen (vr 16 nov 2018 11:43:33 www.somda.nl):
Quote
treinfan (vr 16 nov 2018 08:08:46 www.somda.nl): Ik zag een artikel dat in 2019 Ndb omgebouwd gaat worden tot een 2-sporig station (en nog wat onzin dat treinen niet meer de spoorboog ri Wp nemen, maar rechtdoor zullen gaan). Weet iemand of er nog een wachtspoor is voorzien rond Ndb, of tussen Ndb en Bsmz? Dat zou mij bijzonder nuttig lijken voor treinen die naar Cmb moeten.
Idd wordt Ndb een 'halte langs vrije baan', als wachtspoor zou je Cmb kunnen gebruiken.
Overigens, tussen Kv en Craw geen mogelijkheden meer om te wisselen!
Volgens mij wordt juist bedoeld om eerder dan Cmb aan de kant te kunnen als dat zijspoor/emplacement om een of andere reden niet bereikt kan worden.

Vrijdag 16 nov 2018 - 12:05:55
sjoerd
sjoerd
De Nederlandse Mededingings-Autoriteit, één van onze bemoeicommissies, zou het vreselijk vinden, maar normaal gesproken zoeken bedrijven die een gemeenschappelijk belang hebben, elkaar op. Om niet te spreken over fusie.
En ach ja, "we" hebben de concurrentie "gewild", dus het nastreven van een gemeenschappelijk belang staat niet voorop in de burgerwensen. Raar eigenlijk.
Voorlopig bekijken de vervoersbedrijven en hun wegbereiders elkaar met argusogen, en dat kost zoveel tijd dat reizigersbelang niet voorop staat.

Vrijdag 16 nov 2018 - 13:24:58
broek53
broek53
Quote
treinfan (vr 16 nov 2018 08:08:46 www.somda.nl): Waarom zou je niet op z'n minst rekening houden met de huidige dienstuitvoering om te bepalen of iets opgebroken kan worden?

Ik zag een artikel dat in 2019 Ndb omgebouwd gaat worden tot een 2-sporig station (en nog wat onzin dat treinen niet meer de spoorboog ri Wp nemen, maar rechtdoor zullen gaan).
Dat laatste is een wat duistere vertaling van het feit dat het noordelijk deel van de grote boog van Naarden-Bussum richting Weesp, tussen het Naardermeer en de overweg Wilhelminalaan, wat naar binnen wordt verlegd. In dat stuk boog ligt het bruggetje over de Karnemelksloot en dat wordt in het nieuwe tracé vervangen door een nieuwe, inclusief faunapassage en wandelpad geloof ik.
Aardig is dat het spoor daarmee terugkeer op het oude tracé van voordat het huidige bruggetje gemaakt werd. Komend uit het Naardermeer maak je daardoor niet eerst een slinger naar links, maar gaat het spoor een stuk rechtdoor. Dat zal wel bedoeld worden.
Overigens nu al live te aanschouwen, want de afgelopen weken is het oude tracé vrijgemaakt en is men begonnen het op te hogen.

Groter doel van dit alles aan de spoorkant is dat de hele boog straks geschikt zal zijn voor 130 km/h ipv 80. De twee overblijvende sporen in Ndb zullen de huidige (en toekomstige) sporen 1 en 2 zijn.

Laatst bewerkt door broek53 op Vrijdag 16 nov 2018 om 13:25:34

Vrijdag 16 nov 2018 - 13:29:20
slifor2
slifor2
Flickr florisleeuw
Quote
cuneo56 (vr 16 nov 2018 12:05:05 www.somda.nl):
Quote
gvttreinen (vr 16 nov 2018 11:43:33 www.somda.nl):
Quote
treinfan (vr 16 nov 2018 08:08:46 www.somda.nl): Ik zag een artikel dat in 2019 Ndb omgebouwd gaat worden tot een 2-sporig station (en nog wat onzin dat treinen niet meer de spoorboog ri Wp nemen, maar rechtdoor zullen gaan). Weet iemand of er nog een wachtspoor is voorzien rond Ndb, of tussen Ndb en Bsmz? Dat zou mij bijzonder nuttig lijken voor treinen die naar Cmb moeten.
Idd wordt Ndb een 'halte langs vrije baan', als wachtspoor zou je Cmb kunnen gebruiken.
Overigens, tussen Kv en Craw geen mogelijkheden meer om te wisselen!
Volgens mij wordt juist bedoeld om eerder dan Cmb aan de kant te kunnen als dat zijspoor/emplacement om een of andere reden niet bereikt kan worden.
voor infra-treinen met eindbestemming Cra niet handig dat ze in Ndb niet meer aan de kant kunnen....

Vrijdag 16 nov 2018 - 13:35:52
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Die moeten meteen Cmb op, waarschijnlijk worden de overlopers 55A/B (Craw) daarom vervangen door slankere exemplaren (1:15) waardoor er met hogere snelheid doorheengereden kan worden.

Vrijdag 16 nov 2018 - 13:36:04
treinfan
treinfan
Quote
cuneo56 (vr 16 nov 2018 12:05:05 www.somda.nl):
Quote
gvttreinen (vr 16 nov 2018 11:43:33 www.somda.nl):
Quote
treinfan (vr 16 nov 2018 08:08:46 www.somda.nl): Ik zag een artikel dat in 2019 Ndb omgebouwd gaat worden tot een 2-sporig station (en nog wat onzin dat treinen niet meer de spoorboog ri Wp nemen, maar rechtdoor zullen gaan). Weet iemand of er nog een wachtspoor is voorzien rond Ndb, of tussen Ndb en Bsmz? Dat zou mij bijzonder nuttig lijken voor treinen die naar Cmb moeten.
Idd wordt Ndb een 'halte langs vrije baan', als wachtspoor zou je Cmb kunnen gebruiken.
Overigens, tussen Kv en Craw geen mogelijkheden meer om te wisselen!
Volgens mij wordt juist bedoeld om eerder dan Cmb aan de kant te kunnen als dat zijspoor/emplacement om een of andere reden niet bereikt kan worden.
Specifieker: treinen vanuit Wp naar Cmb moeten bij Craw kruisen met het treinverkeer vanuit Hvs richting Ndb. Als er geen wachtspoor is, betekent dat voor de cargopaden Vspa/Asd-Amf te Craw rekening gehouden moet worden met de 10 treinen per uur Hvs-Ndb, en die dus niet daar mogen tegenkomen!
In de huidige dienstregeling past dat precies (met uitsluiting van een cargopad Amf-Wp). Straks kunnen de intercities sneller door Ndb en zullen ze een minuut uitgebogen moeten worden om het passend te maken

Enige uitzondering hier is wanneer NS gewoon akkoord gaat met dienstregelingen die vol in conflict liggen en standaard vertragingen opleveren, net als bij Dvaz (o.a. de prestigieuze 10-minutentrein 3918 die een paar keer per week, midden in de spits, altijd met +5 rijdt).

Laatst bewerkt door treinfan op Vrijdag 16 nov 2018 om 13:39:15

[Bezig met laden...]

Vrijdag 16 nov 2018 - 15:01:04
Edb3
Edb3
Quote
broek53 (vr 16 nov 2018 13:24:58 www.somda.nl)

Groter doel van dit alles aan de spoorkant is dat de hele boog straks geschikt zal zijn voor 130 km/h ipv 80. De twee overblijvende sporen in Ndb zullen de huidige (en toekomstige) sporen 1 en 2 zijn.
dus het plan gaat door om idd van Ndb een halte langs de vrije baan te maken? Ik dacht dat die strijd nog niet was gestreden... kan de 4900 ook niet meer in Ndb keren bij verstoring in de drgl. tot Alm

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Vrijdag 16 nov 2018 - 15:07:33
mvboetzela
mvboetzela
www.gooieneemlander.nl
De lokale pers, die het ook over "de Gooiboog" heeft, maar daarmee de boog ten noorden van Ndb bedoelt.

Vrijdag 16 nov 2018 - 15:48:00
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Quote
Edb3 (vr 16 nov 2018 15:01:04 www.somda.nl):
Quote
broek53 (vr 16 nov 2018 13:24:58 www.somda.nl)
Groter doel van dit alles aan de spoorkant is dat de hele boog straks geschikt zal zijn voor 130 km/h ipv 80. De twee overblijvende sporen in Ndb zullen de huidige (en toekomstige) sporen 1 en 2 zijn.
dus het plan gaat door om idd van Ndb een halte langs de vrije baan te maken? Ik dacht dat die strijd nog niet was gestreden... kan de 4900 ook niet meer in Ndb keren bij verstoring in de drgl. tot Alm
Er is een RVTO van dus project in vergevorderde stadium (lees: uitvoering)

Vrijdag 16 nov 2018 - 16:27:02
broek53
broek53
Quote
Edb3 (vr 16 nov 2018 15:01:04 www.somda.nl):
Quote
broek53 (vr 16 nov 2018 13:24:58 www.somda.nl)

Groter doel van dit alles aan de spoorkant is dat de hele boog straks geschikt zal zijn voor 130 km/h ipv 80. De twee overblijvende sporen in Ndb zullen de huidige (en toekomstige) sporen 1 en 2 zijn.
dus het plan gaat door om idd van Ndb een halte langs de vrije baan te maken? Ik dacht dat die strijd nog niet was gestreden... kan de 4900 ook niet meer in Ndb keren bij verstoring in de drgl. tot Alm
Tsja, dat was waarschijnlijk een ongelijke strijd.... Overigens krijgt Ndb zelf bediende seinen, dus een echte halte aan de vrije baan wordt het niet. De bediende seinen dienen o.a. om bij het opstropen van het treinverkeer de overwegen open te houden (voorzover de trein er niet dwars over heen staat natuurlijk) en om toch te kunnen keren in Ndb. De overloop 1:15 bij Bussum Zuid heeft daarmee ook te maken.

Zaterdag 24 nov 2018 - 23:08:45
pluisje
pluisje
Zijspoortje in Ommen is verdwenen door de aanleg van een nieuw perron.
Alleen de laatste tien meter blijven liggen omdat daar een kunstwerk op staat.

www.destentor.nl
www.kunstwegen.nl

Zondag 25 nov 2018 - 13:56:23
mambo
mambo
Het valt mij vanmiddag op dat de sporen aan de westkant van emplacement Gdm (specifiek 507, 508, het bijbehorende kopspoortje richting Tricht én het ncbg er achter voorzien zijn van een werkhek over de totale lengte. Ook is men reeds begonnen met rooien van de struiken en bomen richting Gdma. Dit is alles waarschijnlijk als voorbereiding voor de aanstaande verbouwing van het gehele emplacement en het vrijleggen van het spoor naar Beesd.

Zondag 25 nov 2018 - 18:18:02
pjkleton
pjkleton
Ik kan niet goed begrijpen dat die boogstraal voor Bussum zodanig vergroot kan worden ,dat er 130 km/h gereden kan worden i.p.v. nu 80 .. De straal is nu ca 950m (Gemeten op Google Earth)
De boogstraal van de spoorlijn tussen Leiden en Warmond is nu mav 130 km/h ,boogstraal is daar 1500 m.
Gr ,
Peter

Zondag 25 nov 2018 - 21:31:12
michaben
michaben
Onder voorbehoud dat de formule die ik ooit genoteerd heb nog actueel is:

Boogstraal 950 meter met maximale verkanting van 150mm zou een verkantingstekort van circa 50mm betekenen bij 130km/u. Dat valt ruim binnen de norm, dus er zou zelfs nog met wat minder verkanting gewerkt kunnen worden met oog op sprinters die de vanaf stilstand de boog inrijden en dus een verkantingsoverschot zullen ondervinden.

Zondag 25 nov 2018 - 23:10:18
pjkleton
pjkleton
Zeker ,voor de Sprinter reizigers moet de verkanting niet het maximum zijn wat spoortechnisch mag/kan.
Dus of die 130 km gehaald wordt ?
Door het verleggen van de bogen zal de winst minimaal zijn , lijkt mij zo.
Gr ,
Peter

Maandag 26 nov 2018 - 01:24:56
broek53
broek53
De straal in de grote boog is niet het probleem, wel de aanwezigheid van wissels helemaal aan de noordkant (overgangsbogen en rechtstand). Die verdwijnen en daardoor kan de boog geschikt worden gemaakt voor 130, waarbij hij wel deels geschift en deels herlegd moet worden. De overweg Cort van der Lindenstraat krijgt daardoor wel zo'n zaagtandvorm vanwege de verkanting. Ten noorden van die overweg loopt het spoor nu in een soort slinger over de brug over de Karnemelksloot en die gaat eruit. Doordat de boog in feite wordt voortgezet schuift het spoor daar naar binnen op en komt op het tracé terug van voor 1953(?), waarmee de slinger vervalt. Het gaat ook wat omhoog over een nieuwe brug over de Karnemelksloot en een nieuwe onderdoorgang voor fietsers, voetgangers en fauna.

Maandag 26 nov 2018 - 10:01:54
sjoerd
sjoerd
Het ondervinden van een verkantingsoverschot, dus dat de trein relatief te schuin komt te staan voor zijn snelheid, is geen technisch probleem. Dan schuren de wielen met hun flenzen het binnenbeen aan in plaats van het buitenbeen. De schuinstand is wel onprettig voor reizigers.
Op de HSL ondervindt men dat ook als de Intercity Direct met een schamele 160 km/h door de HSL-boog sukkelt, die berekend is op 330 km/h. Hinderlijk als reiziger, maar geen technisch probleem.
En op het bestaande net sta je regelmatig stil in een boog, bijvoorbeeld voor een rood sein. Geen technisch probleem.
Een verkantingstekort is wel een probleem en je berekent die dus op de hoogst toegelaten snelheid. Er kunnen wel andere redenen zijn om de verkanting te verminderen, maar dan vermindert ook de hoogst toegelaten snelheid.
Ik zal eens opzoeken wanneer Naarden - Bussum die wissels kreeg aan de noordzijde.

Laatst bewerkt door sjoerd op Maandag 26 nov 2018 om 10:02:37

Maandag 26 nov 2018 - 10:43:40
Klaasje
Klaasje
In principe wordt er altijd met een beperkt verkantingstekort gerekend bij maximum snelheid bij het ontwerpen van een boog. Een te groot verkantingstekort zorgt inderdaad voor beperkingen in de maximale snelheid. Vaak zijn bij het ontwerp van bogen de overgangsbogen maatgevend en niet zo zeer de boog zelf.

Maandag 26 nov 2018 - 11:29:07
broek53
broek53
Quote
sjoerd (ma 26 nov 2018 10:01:54 www.somda.nl): (..) Een verkantingstekort is wel een probleem en je berekent die dus op de hoogst toegelaten snelheid. Er kunnen wel andere redenen zijn om de verkanting te verminderen, maar dan vermindert ook de hoogst toegelaten snelheid.
Ik zal eens opzoeken wanneer Naarden-Bussum die wissels kreeg aan de noordzijde.
Heel lang geleden in ieder geval. In het pre-ATB-tijdperk waren de bogen voor zover die wissels frechtuit bereden werden, toegelaten voor 90 km/h.

Maandag 26 nov 2018 - 16:35:10
pjkleton
pjkleton
Op Google Earth is ,als je van heel laag over het spoor kijkt ri station vanaf een punt ten w. van de Karnemelkslootbrug de linker slinger goed te zien. Door de overloop wissels en de wissels daarachter is de boog daar onderbroken door recht spoor, (er zullen wel geen meegebogen wissels ligge) De nieuwe brug komt dus aan de Zuidkant van het spoor.
Peter

Maandag 26 nov 2018 - 17:36:25
broek53
broek53
Ja dat klopt. Een paar maanden geleden heeft men daar het oude tracé al ontdaan van begroeing en nu is het een werkweg met een hulpbrug over de Karnemelksloot, waarover men zand gaat oprijden.

Maandag 26 nov 2018 - 17:36:52
sjoerd
sjoerd
Op google streetview kun je zien de de wissels allebei licht meegebogen zijn. Dat maakt ze uniek voor die plek, en dat heeft ProRail niet graag.
Als je emplacementen in het Verenigd Koninkrijk bekijkt, zie je dat bijna alle wissels ter plaatse bedacht zijn.

Maandag 26 nov 2018 - 18:39:12
pjkleton
pjkleton
Dat is heel opvallend hoe de Engelsen hun emplacementen (nog steeds ?)inrichten ,vooral veel kruisingen... Dan vallen die twee wissels in Bussum in het niet.
Peter

Donderdag 29 nov 2018 - 10:00:11
IJsbergsla
IJsbergsla
Quote
train85 (do 15 nov 2018 10:36:38 www.somda.nl): Ze willen in Sgn overloopwissels 1207A/B saneren. Daarnaast saneren spoor 304 & wissel 1187. En ook saneren wissel 1185 en plaatsen stootjuk in spoor 302. [...]
Hedenochtend stond gedurende een uur een trein te Schagen spoor 1 defect. Overig treinverkeer kon de treindienstleider er via sporen 2 en 3 omheen leiden. Na het verwijderen van de wissels zal treinserie 800 moeten worden opgeheven, met het bijkomende probleem dat het materieel en personeel nog in Den Helder staan. Hoe groot is de geldsom die onder de streep - daadwerkelijk - wordt bespaard?

Donderdag 29 nov 2018 - 19:31:15
broek53
broek53
Bij ProRail redelijk wat misschien en bij NS en de maatschappij komt een deel van de kosten. Eigen schuld, moet men maar niet een integraal functionerend bedrijf in tweeën scheuren 🤔😟

Donderdag 29 nov 2018 - 20:25:34
MasterE
MasterE
Je moet je hierbij wel afvragen hoe vaak dit voorkomt op deze plek dat er een trein defect staat.

Mcn Asd

Donderdag 29 nov 2018 - 20:39:01
sjoerd
sjoerd
Inderdaad is dat een afweging. Maar het is bezopen om de infra af te stemmen op de normale dienstuitvoering van dit moment. Je haalt dan immers ook alles weg wat je nodig hebt om bij te sturen bij calamiteiten.
De praktijk wijst dat ook uit. Regelmatig vallen over grote trajecten hele treindiensten uit. Terwijl ooit diensten gaande werden gehouden over infra die daartoe helemaal niet beveiligd was. Ooit heb ik in de jaren 70 nog twee maal gereisd tussen Lage Zwaluwe en Dordrecht over verkeerd spoor, met overwegen aanrijden. Dat geeft aan dat men deed wat men kon om de dienst gaande te houden bij een defect spoor.

Donderdag 29 nov 2018 - 21:26:27
maarten83
maarten83
Ook ligt de infra er wel gebeurd er weinig mee in geval van calamiteieten. Bijv ic Gvc/Rtd-Gd omleiden via de Binckhorstboog of Wspl als er op 1 van beide trajecten een stremming is. Dat is voor de reiziger comfortabeler en sneller dan overstappen in Gvc of Rtd.

Vrijdag 30 nov 2018 - 17:18:17
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Ik ben het wat het dat betreft met sjoerd eens.
Dingen weghalen omdat het in de normale gang van zaken,bijna niet gebruikt word is leuk als alles elke dag van het jaar,jaar in jaar uit werkt zoals het hoort.
Dan heb je het niet nodig en zou je het kunnen bestempelen als overbodige infra en het kunnen verwijderen.
Maar hoelang gaat het elke dag van het jaar een hele dag goed zonder problemen ?
Juist dan is het wel leuk als je het "overbodige" kan gebruiken om een goed alternatief neer te zetten waardoor reizigers zo min mogelijk overlast hebben van dat probleem dat op dat moment aanwezig is.
Je verkoopt een vertraging van bv 15 min door ander spoorgebruik met de extra infra i.v.m. problemen op het spoor namelijk veel makkelijker aan honderden reizigers,als dat je roept NS zet bussen in vertraging ongeveer een uur,of door een defecte trein in den haag rijden er geen treinen meer tussen roosendaal en rotterdam

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Vrijdag 30 nov 2018 - 20:57:39
treinhobby
treinhobby
Aanpassingen in Ndb begrijp ik ook niet helemaal.
Heb al meerdere keren meegemaakt dat de IC een vertraagde Sprinter over spoor 1 inhaalt richting Wp.
Met het verwijderen van deze mogelijkheid loopt de IC enkele minuten onnodige vertraging op, terwijl de Sprinter nog steeds op tijd uit Wp had kunnen vertrekken vanwege de lange stop die daar normaal is.

Vrijdag 30 nov 2018 - 21:09:10
treinhobby
treinhobby
Als Prorail toch zo graag wil saneren, waarom is Baarn spoor 1 dan nog niet weg?
In onbruik geraakt kopspoor waarvoor er 2 (!) wissels liggen.

Vrijdag 30 nov 2018 - 21:13:05
mattie
mattie
Wissel 14b in Brn slaat in ieder geval nergens op, maar is waarschijnlijk voor het geval van spoorverbreding Amf-Hvs. Sp1 is nogwel gebruikt o.a. de Blauwe Engel heeft er nog wel eens gestaan, er zijn ook geruchten dat dit is voor Beatrix. En als we dan toch in die regio zijn sp907 17 18 en 19 in Hvs zijn ook niet echt nuttig.

Laatst bewerkt door mattie op Vrijdag 30 nov 2018 om 21:18:44

Vrijdag 30 nov 2018 - 21:26:06
MasterE
MasterE
Quote
phantom (vr 30 nov 2018 17:18:17 www.somda.nl): Ik ben het wat het dat betreft met sjoerd eens.
Dingen weghalen omdat het in de normale gang van zaken,bijna niet gebruikt word is leuk als alles elke dag van het jaar,jaar in jaar uit werkt zoals het hoort.
Dan heb je het niet nodig en zou je het kunnen bestempelen als overbodige infra en het kunnen verwijderen.
Maar hoelang gaat het elke dag van het jaar een hele dag goed zonder problemen ?
Juist dan is het wel leuk als je het "overbodige" kan gebruiken om een goed alternatief neer te zetten waardoor reizigers zo min mogelijk overlast hebben van dat probleem dat op dat moment aanwezig is.
Je verkoopt een vertraging van bv 15 min door ander spoorgebruik met de extra infra i.v.m. problemen op het spoor namelijk veel makkelijker aan honderden reizigers,als dat je roept NS zet bussen in vertraging ongeveer een uur,of door een defecte trein in den haag rijden er geen treinen meer tussen roosendaal en rotterdam
Andersom kunnen we dan ook wel op elk station bussen klaar zetten voor het geval dat er iets gebeurt. Misschien wordt het eens tijd dat iedereen accepteert dat dit ook een gevolg is van de fantastische zogenaamde marktwerking. ProRail moet zorgen voor een goed onderhouden spoor, dat is makkelijker te organiseren en goedkoper als er minder ligt!

Openbaar vervoer kost geld, maar dat heeft men in Den Haag niet helemaal begrepen, daar denken ze dat het geld oplevert door concurrentie????????????????

Mcn Asd

Zaterdag 01 dec 2018 - 02:09:47
AlexNL
AlexNL
Ik snap even niet hoe marktwerking en concurrentie in relatie staat tot het beleid dat ProRail voert omtrent haar infrastructuur?

De inkomsten bij ProRail lopen al jaren terug (minder subsidie) terwijl er wel verwacht wordt dat men blijft leveren. Door te snoeien in de assets kan ProRail de gevraagde beschikbaarheid onder normale omstandigheden leveren.

In de tijd van één NS waren er net zo goed periodes waarin de inkomsten wat minder waren. Ook destijds werden er dan bezuinigings- of versimpelingsmaatregelen doorgevoerd, alleen misschien op een wat minder zichtbare wijze dan nu.

De tijd van "je krijgt een zak met geld, doe er wat leuks mee" is nou eenmaal voorbij.

Zaterdag 01 dec 2018 - 10:07:09
MasterE
MasterE
Als gevolg van de opsplitsing is er nu minder geld beschikbaar om de infrastructuur op orde te houden, terwijl het idee in Den Haag was dat het voor de reiziger allemaal beter zou worden als gevolg van de concurrentie.

Dus in plaats van dat diverse bedrijven voor een lagere prijs betere infra leveren, wordt er juist steeds minder infrastructuur gerealiseerd en verdwijnt er juist van alles.

Mcn Asd

Zaterdag 01 dec 2018 - 10:11:44
b2py
b2py
Bron van die geldwijziging? Inclusief de effecten van 25 jaar overheidsbeleid graag.

Laatst bewerkt door b2py op Zaterdag 01 dec 2018 om 10:11:59

Zaterdag 01 dec 2018 - 11:34:18
broek53
broek53
Quote
treinhobby (vr 30 nov 2018 21:09:10 www.somda.nl): Als Prorail toch zo graag wil saneren, waarom is Baarn spoor 1 dan nog niet weg?
In onbruik geraakt kopspoor waarvoor er 2 (!) wissels liggen.
Vanwege de Koninklijke Wachtkamer van Baarn.
In het project waarin de treinen uit Utrecht verhuisden naar een nieuw perron langs spoor 4, is spoor 1 vervallen en daadwerkelijk opgebroken. Het idee was daarbij dat het eerste perron verbreed zou worden zodat je vanuit de wachtkamer in een trein op spoor 2 zou kunne stappen.
Toen het Hof daarachter kwam, is er een knappe rel uitgebroken en iets van een jaar nadat het project "spoor 4" klaar was, is spoor 1 herlegd.
Daarbij had men ook nog eens de makke dat bij ProRail net het flankdekkingssyndroom op wissels de kop opstak en nog niet had geleid tot het vaststellen van doorschiet-afstanden. Daarom is bij de intakking van spoor 1 op het hoofdspoor een veiligheidskopje aangelegd, met een schijnbaar nutteloos wissel. Het is een van de weinige nieuwe veiligheidskopjes in het land die is aangelegd. Rijke historie, die een paar ton gekost heeft overigens.

Zaterdag 01 dec 2018 - 11:37:53
broek53
broek53
Quote
treinhobby (vr 30 nov 2018 20:57:39 www.somda.nl): Aanpassingen in Ndb begrijp ik ook niet helemaal.
Heb al meerdere keren meegemaakt dat de IC een vertraagde Sprinter over spoor 1 inhaalt richting Wp.
Met het verwijderen van deze mogelijkheid loopt de IC enkele minuten onnodige vertraging op, terwijl de Sprinter nog steeds op tijd uit Wp had kunnen vertrekken vanwege de lange stop die daar normaal is.
Zeker waar. Anderzijds kun je je afvragen of er tussen inhaalstations als Hilversum en Weesp een inhaalstation gepland zou worden als het een nieuwbouw-baanvak zou zijn.

Zaterdag 01 dec 2018 - 11:53:01
sjoerd
sjoerd
Daarop aansluitend, en voor jou een vrijwel dagelijkse plek: staat er nog iets op de verbouwingsrol voor de krappe boog en de 1 : 9 wissels te Hilversum, komende uit de richting Baarn?

Zaterdag 01 dec 2018 - 13:19:03
broek53
broek53
Nee, Hilversum was destijds een van de eerste projecten van het al snel teloor gegane programma Robuust Spoor. Dat programma is zo snel teloor gegaan omdat de verschillende projecten veel te duur werden en dat was met Hilversum niet anders. Wie weet wordt het ooit nog wel eens opgerakeld als er twee minuten rijtijdwinst nodig is, ProRail AM echt van die verzameling krom bereden Engelsmannen af wil en de beveiliging aan vervanging toe is, maar niet op korte termijn.

Zaterdag 01 dec 2018 - 14:13:01
Henk1619
Henk1619
Quote
broek53 (za 01 dec 2018 11:34:18 www.somda.nl):
Quote
treinhobby (vr 30 nov 2018 21:09:10 www.somda.nl): Als Prorail toch zo graag wil saneren, waarom is Baarn spoor 1 dan nog niet weg?
In onbruik geraakt kopspoor waarvoor er 2 (!) wissels liggen.
Vanwege de Koninklijke Wachtkamer van Baarn.
In het project waarin de treinen uit Utrecht verhuisden naar een nieuw perron langs spoor 4, is spoor 1 vervallen en daadwerkelijk opgebroken. Het idee was daarbij dat het eerste perron verbreed zou worden zodat je vanuit de wachtkamer in een trein op spoor 2 zou kunne stappen.
Toen het Hof daarachter kwam, is er een knappe rel uitgebroken en iets van een jaar nadat het project "spoor 4" klaar was, is spoor 1 herlegd.
Ik geloof dat ik het niet helemaal meer kan volgen. In het hoogst zeldzame geval dat de koningin in Baarn in de trein gaat stappen neemt ze toch niet zo veel mensen mee dat het perron moet worden verbreed?

Zaterdag 01 dec 2018 - 14:16:40
Henk1619
Henk1619
Quote
b2py (za 01 dec 2018 10:11:44 www.somda.nl): Bron van die geldwijziging? Inclusief de effecten van 25 jaar overheidsbeleid graag.
Ik denk dat MasterE bedoelt dat dit jaar ongeveer 30% minder wordt uitgegeven als in 2011.

www.clo.nl

Zaterdag 01 dec 2018 - 15:15:39
thom
thom
Quote
Henk1619 (za 01 dec 2018 14:13:01 www.somda.nl):
Quote
broek53 (za 01 dec 2018 11:34:18 www.somda.nl):
Quote
treinhobby (vr 30 nov 2018 21:09:10 www.somda.nl): Als Prorail toch zo graag wil saneren, waarom is Baarn spoor 1 dan nog niet weg?
In onbruik geraakt kopspoor waarvoor er 2 (!) wissels liggen.
Vanwege de Koninklijke Wachtkamer van Baarn.
In het project waarin de treinen uit Utrecht verhuisden naar een nieuw perron langs spoor 4, is spoor 1 vervallen en daadwerkelijk opgebroken. Het idee was daarbij dat het eerste perron verbreed zou worden zodat je vanuit de wachtkamer in een trein op spoor 2 zou kunne stappen.
Toen het Hof daarachter kwam, is er een knappe rel uitgebroken en iets van een jaar nadat het project "spoor 4" klaar was, is spoor 1 herlegd.
Ik geloof dat ik het niet helemaal meer kan volgen. In het hoogst zeldzame geval dat de koningin in Baarn in de trein gaat stappen neemt ze toch niet zo veel mensen mee dat het perron moet worden verbreed?
Wel als je spoor 1 opbreekt, en vanaf de wachtkamer direct in wil stappen op spoor 2, anders word het een grote stap...

Zaterdag 01 dec 2018 - 15:45:41
sjoerd
sjoerd
Kan weg.

Laatst bewerkt door sjoerd op Zaterdag 01 dec 2018 om 15:46:09

Zaterdag 01 dec 2018 - 15:52:27
Henk1619
Henk1619
Quote
thom (za 01 dec 2018 15:15:39 www.somda.nl):
Quote
Henk1619 (za 01 dec 2018 14:13:01 www.somda.nl):
Quote
broek53 (za 01 dec 2018 11:34:18 www.somda.nl):
Quote
treinhobby (vr 30 nov 2018 21:09:10 www.somda.nl): Als Prorail toch zo graag wil saneren, waarom is Baarn spoor 1 dan nog niet weg?
In onbruik geraakt kopspoor waarvoor er 2 (!) wissels liggen.
Vanwege de Koninklijke Wachtkamer van Baarn.
In het project waarin de treinen uit Utrecht verhuisden naar een nieuw perron langs spoor 4, is spoor 1 vervallen en daadwerkelijk opgebroken. Het idee was daarbij dat het eerste perron verbreed zou worden zodat je vanuit de wachtkamer in een trein op spoor 2 zou kunne stappen.
Toen het Hof daarachter kwam, is er een knappe rel uitgebroken en iets van een jaar nadat het project "spoor 4" klaar was, is spoor 1 herlegd.
Ik geloof dat ik het niet helemaal meer kan volgen. In het hoogst zeldzame geval dat de koningin in Baarn in de trein gaat stappen neemt ze toch niet zo veel mensen mee dat het perron moet worden verbreed?
Wel als je spoor 1 opbreekt, en vanaf de wachtkamer direct in wil stappen op spoor 2, anders word het een grote stap...
Misschien heb ik iets gemist maar de laatste keer dat ik daar was lagen er gewoon nog hoge perrons langs spoor 2,3 en 4. Dat zou toch voldoende keus moeten zijn?

Zaterdag 01 dec 2018 - 16:30:06
michaben
michaben
Ik neem aan dat bedoeld wordt dat de Koninklijke wachtkamer aan het zijperron van spoor 1 ligt, terwijl spoor 2/3 aan een eilandperron liggen welke alleen via een tunnel te bereiken is? Zonder spoor 1 zou de Koning dus via de tunnel moeten i.p.v. rechtstreeks kunnen uitstappen bij de wachtkamer, en dat wil men blijkbaar niet. Een alternatief zou zijn get perron verbreden zodat het aansluit op spoor 2, waarbij spoor 2 dus een zijperron krijgt i.p.v. een middenperron (middenperron zal dan aan aan de kant van spoor 2 afgesloten moeten worden om verwarring te voorkomen) maar die optie heeft het blijkbaar ook niet gehaald.

Laatst bewerkt door michaben op Zaterdag 01 dec 2018 om 16:30:52

Zaterdag 01 dec 2018 - 17:45:36
broek53
broek53
Quote
Henk1619 (za 01 dec 2018 15:52:27 www.somda.nl):
Quote
thom (za 01 dec 2018 15:15:39 www.somda.nl):
Quote
Henk1619 (za 01 dec 2018 14:13:01 www.somda.nl):
Quote
broek53 (za 01 dec 2018 11:34:18 www.somda.nl):
Quote
treinhobby (vr 30 nov 2018 21:09:10 www.somda.nl): Als Prorail toch zo graag wil saneren, waarom is Baarn spoor 1 dan nog niet weg?
In onbruik geraakt kopspoor waarvoor er 2 (!) wissels liggen.
Vanwege de Koninklijke Wachtkamer van Baarn.
In het project waarin de treinen uit Utrecht verhuisden naar een nieuw perron langs spoor 4, is spoor 1 vervallen en daadwerkelijk opgebroken. Het idee was daarbij dat het eerste perron verbreed zou worden zodat je vanuit de wachtkamer in een trein op spoor 2 zou kunne stappen.
Toen het Hof daarachter kwam, is er een knappe rel uitgebroken en iets van een jaar nadat het project "spoor 4" klaar was, is spoor 1 herlegd.
Ik geloof dat ik het niet helemaal meer kan volgen. In het hoogst zeldzame geval dat de koningin in Baarn in de trein gaat stappen neemt ze toch niet zo veel mensen mee dat het perron moet worden verbreed?
Wel als je spoor 1 opbreekt, en vanaf de wachtkamer direct in wil stappen op spoor 2, anders word het een grote stap...
Misschien heb ik iets gemist maar de laatste keer dat ik daar was lagen er gewoon nog hoge perrons langs spoor 2,3 en 4. Dat zou toch voldoende keus moeten zijn?
Voor normale stervelingen uiteraard wel, niet voor het Koninklijk Huis. En een rode loper door de reizigerstunnel en de trappen op en af is blijkbaar ook minder gewenst. Het eerste perron verbreden zodat er in voorkomende gevallen rechtstreeks van de dan op spoor 2 halterende trein in de wachtkamer gekomen kan worden (en v.v.) was dus ook niet voldoende, al heb ik daar de ware reden nooit voor vernomen.
De Koninklijke wachtkamer van Baarn heeft zo dus nogal wat te weeg gebracht. Uit de oude doos is in dat verband nog wel leuk om te vertellen dat Baarn - Den Dolder niet geëlektrificeerd is op zijlijn-niveau (minder koperdoorsnede en minder vermogen) omdat de koninklijke trein met Eloc er overheen moest kunnen. Het station Soest is om soortgelijke redenen in de centraal bediende beveiliging opgenomen en niet in de eenvoudige met veerwisselsomdat diezel;fde koninklijke trein moest kunnen doorrijden.

Laatst bewerkt door broek53 op Zaterdag 01 dec 2018 om 17:46:07

Zaterdag 01 dec 2018 - 17:50:15
broek53
broek53
Quote
michaben (za 01 dec 2018 16:30:06 www.somda.nl): Ik neem aan dat bedoeld wordt dat de Koninklijke wachtkamer aan het zijperron van spoor 1 ligt, terwijl spoor 2/3 aan een eilandperron liggen welke alleen via een tunnel te bereiken is? Zonder spoor 1 zou de Koning dus via de tunnel moeten i.p.v. rechtstreeks kunnen uitstappen bij de wachtkamer, en dat wil men blijkbaar niet. Een alternatief zou zijn get perron verbreden zodat het aansluit op spoor 2, waarbij spoor 2 dus een zijperron krijgt i.p.v. een middenperron (middenperron zal dan aan aan de kant van spoor 2 afgesloten moeten worden om verwarring te voorkomen) maar die optie heeft het blijkbaar ook niet gehaald.
Nou, bijna. Men wilde niet het hele eerste perron verbreden, maar het stuk ongeveer langs het stationsgebouw en exclusief voor de Koninklijke Trein. Dat verbrede perron zou dan het bedoelde hekje krijgen (uitneembaar neem ik aan). Spoor 2 ligt nogal in een boog en het vertrekproces op het huidige perron is een stuk overzichtelijker dan het op het eerste perron zou zijn, dus normaal gebruik was niet de bedoeling.

Zaterdag 01 dec 2018 - 20:00:28
treinhobby
treinhobby
Quote
broek53 (za 01 dec 2018 11:34:18 www.somda.nl):
Daarbij had men ook nog eens de makke dat bij ProRail net het flankdekkingssyndroom op wissels de kop opstak en nog niet had geleid tot het vaststellen van doorschiet-afstanden. Daarom is bij de intakking van spoor 1 op het hoofdspoor een veiligheidskopje aangelegd, met een schijnbaar nutteloos wissel. Het is een van de weinige nieuwe veiligheidskopjes in het land die is aangelegd. Rijke historie, die een paar ton gekost heeft overigens.
Dus er ligt een doorschietbeveiliging naar de kant waar je vandaan komt en je over dat tegengestelde spoor bent gereden.
Is dus eigenlijk puur een beveiliging dat àls je door rood vertrekt, je niet op het hoofdspoor terechtkomt.

Want vanaf zijde Amf is dat spoor niet meer te bereiken en kom je altijd aan vanaf Hvs. Bij haperende remmen kom je tegen een bovenleidingsmast en een overweg terecht...

Zondag 02 dec 2018 - 01:02:33
thom
thom
Dat is natuurlijk altijd het idee dat je bij een STS-passage vervolgens juist niet op de hoofdsporen terecht zal komen, dat je al uit die richting aangekomen bent heeft daar weinig mee van doen.
Quote
Henk1619 (za 01 dec 2018 15:52:27 www.somda.nl):

Misschien heb ik iets gemist maar de laatste keer dat ik daar was lagen er gewoon nog hoge perrons langs spoor 2,3 en 4. Dat zou toch voldoende keus moeten zijn?
Als je het niet wilt begrijpen, reageer dan ook gewoon lekker niet want je snapt het echt wel...

Laatst bewerkt door thom op Zondag 02 dec 2018 om 01:08:11

Zondag 02 dec 2018 - 14:37:29
Henk1619
Henk1619
Quote
broek53 (za 01 dec 2018 17:45:36 www.somda.nl):
Quote
Henk1619 (za 01 dec 2018 15:52:27 www.somda.nl): Misschien heb ik iets gemist maar de laatste keer dat ik daar was lagen er gewoon nog hoge perrons langs spoor 2,3 en 4. Dat zou toch voldoende keus moeten zijn?
Voor normale stervelingen uiteraard wel, niet voor het Koninklijk Huis. En een rode loper door de reizigerstunnel en de trappen op en af is blijkbaar ook minder gewenst. Het eerste perron verbreden zodat er in voorkomende gevallen rechtstreeks van de dan op spoor 2 halterende trein in de wachtkamer gekomen kan worden (en v.v.) was dus ook niet voldoende, al heb ik daar de ware reden nooit voor vernomen.
Bizar verhaal. Misschien had Prorail hier de methode Sptn-IJm of Btl-Veg kunnen toepassen om heraanleg uit (af) te stellen.

Zondag 02 dec 2018 - 14:49:44
broek53
broek53
Spoor 1 en het aansluitwissel waren al opgebroken, maar dat heeft dus niet geholpen

Zondag 02 dec 2018 - 14:54:13
Henk1619
Henk1619
Ik bedoelde meer het toezeggen om het weer aan te leggen zodra er concrete belangstelling is en vervolgens dat dan niet doen