Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Fietsen in de trein

Zaterdag 10 mrt 2012 - 12:16:22
daniel81
daniel81
Quote
woepje (vr 09 mrt 2012 22:16:36 www.somda.nl): Is toeslagvrij vanwege het volgende:

Reisadvies bij de stremming op Ut-Ht:

tussen Amsterdam Centraal, Schiphol en Breda, Tilburg, Eindhoven kunt u tussen Amsterdam Centraal, Schiphol en Breda gebruikmaken van Fyra, Fyra is toeslagvrij, maar niet toegankelijk voor fietsen

Zie www.ns.nl
Waarom is de FYRA niet toegankelijk voor fietsen? Het zijn toch dezelfde IC-rijtuigen waarmee in de binnenlandse dienst en de benelux uitstekend fietsen vervoerd kunnen worden?

Laatst bewerkt door SleutelMan op Dinsdag 29 jul 2014 om 16:47:45

Zaterdag 10 mrt 2012 - 12:21:08
b2py
b2py
veiligheidsredenen omtremt de snelheid.

Zaterdag 10 mrt 2012 - 12:47:04
daniel81
daniel81
Dus een fiets met 140 km/h vervoeren is geen probleem en 160 wel
Doet me spontaan terugdenken aan 1838 toen iedereen vreesde dat het menschelijk lichaan niet bestand was tegen de ghroote snelheeden van het IJzeren Monster

In de IC Berlijn rijden fietsen mee met 200 km/h.

Laatst bewerkt door spiketrain op Zaterdag 10 mrt 2012 om 18:43:24, reden: Quoot verwijderd na afsplitsing

Zaterdag 10 mrt 2012 - 12:49:04
b2py
b2py
Ik kan er erg lang over doorgaan, maar dat is nou eenmaal afgesproken en al vele malen hier erg uitgebreid gediscussieerd. Het mag niet. punt.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Zaterdag 10 mrt 2012 - 12:59:39
john2
john2
Quote
daniel81 (za 10 mrt 2012 12:47:04 www.somda.nl):
Quote
b2py (za 10 mrt 2012 12:21:08 www.somda.nl): veiligheidsredenen omtremt de snelheid.
Dus een fiets met 140 km/h vervoeren is geen probleem en 160 wel
Doet me spontaan terugdenken aan 1838 toen iedereen vreesde dat het menschelijk lichaan niet bestand was tegen de ghroote snelheeden van het IJzeren Monster

In de IC Berlijn rijden fietsen mee met 200 km/h.
Een van de veiligheidsredenen dat een fiets niet mee mag zal wel zijn, dat als er een noodstop moeten worden gemaakt dat er geen voorwerpen door de trein heen kunnen vliegen. Maar dan zou je reisbagage zoals koffers ook niet mee mogen nemen.

Zaterdag 10 mrt 2012 - 13:06:32
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Fietsen nemen ruimte in, zitplekruimte.
Het is puur een centenkwestie want een fiets levert minder geld op dan een persoon.
Veiligheid? Onzin, meer fietsen = minder reizigers, minder letsel bij een ongeval!

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Zaterdag 10 mrt 2012 - 13:29:34
ns1700
ns1700
Quote
john2 (za 10 mrt 2012 12:59:39 somda.nl):
Quote
daniel81 (za 10 mrt 2012 12:47:04 www.somda.nl):
Quote
b2py (za 10 mrt 2012 12:21:08 www.somda.nl): veiligheidsredenen omtremt de snelheid.
Dus een fiets met 140 km/h vervoeren is geen probleem en 160 wel
Doet me spontaan terugdenken aan 1838 toen iedereen vreesde dat het menschelijk lichaan niet bestand was tegen de ghroote snelheeden van het IJzeren Monster

In de IC Berlijn rijden fietsen mee met 200 km/h.
Een van de veiligheidsredenen dat een fiets niet mee mag zal wel zijn, dat als er een noodstop moeten worden gemaakt dat er geen voorwerpen door de trein heen kunnen vliegen. Maar dan zou je reisbagage zoals koffers ook niet mee mogen nemen.
rijd er dan een BDs mee? of een bf? denk het niet. dat is de reden dat er geen fietsen mee kunnen want NSHispeed heeft alleen voor FYRA de compositie B-A-B gehuurd en geen bf dat een ingericht balkon heeft voor fietsen.

Laatst bewerkt door ns1700 op Zaterdag 10 mrt 2012 om 13:33:25

groeten uit Spoorzone

Zaterdag 10 mrt 2012 - 13:39:43
fugazi
fugazi
IC Berlijn heeft een daarvoor speciaal ingericht fietsenrijtuig (rijtuig 4). Deze ontbreekt t/m 1 april 2012 en daarom mogen er momenteel ook geen fietsen mee. Zelfde geldt voor de Fyra, neemt teveel ruimte in beslag op de kleine balkonnetjes.

Zaterdag 10 mrt 2012 - 13:51:52
john563
john563
Quote
ns1700 (za 10 mrt 2012 13:29:34 www.somda.nl):
Quote
john2 (za 10 mrt 2012 12:59:39 somda.nl):
Quote
daniel81 (za 10 mrt 2012 12:47:04 www.somda.nl):
Quote
b2py (za 10 mrt 2012 12:21:08 www.somda.nl): veiligheidsredenen omtremt de snelheid.
Dus een fiets met 140 km/h vervoeren is geen probleem en 160 wel
Doet me spontaan terugdenken aan 1838 toen iedereen vreesde dat het menschelijk lichaan niet bestand was tegen de ghroote snelheeden van het IJzeren Monster

In de IC Berlijn rijden fietsen mee met 200 km/h.
Een van de veiligheidsredenen dat een fiets niet mee mag zal wel zijn, dat als er een noodstop moeten worden gemaakt dat er geen voorwerpen door de trein heen kunnen vliegen. Maar dan zou je reisbagage zoals koffers ook niet mee mogen nemen.
rijd er dan een BDs mee? of een bf? denk het niet. dat is de reden dat er geen fietsen mee kunnen want NSHispeed heeft alleen voor FYRA de compositie B-A-B gehuurd en geen bf dat een ingericht balkon heeft voor fietsen.
De FYRA sets hebben juist een Bf als moederbak, anders geen FYRA.

Zaterdag 10 mrt 2012 - 14:18:11
ZJ37
ZJ37
Het is te hopen dat de baanvaksnelheden tussen Ut en Asb en op de Hanzelijn niet worden verhoogd naar 160 km/u want anders ook daar geen fietsen meer mee, levensgevaarlijk!

Zaterdag 10 mrt 2012 - 17:07:12
110573
110573
Twitter Reclamebaan Flickr 11057
Quote
ns1700 (za 10 mrt 2012 13:29:34 www.somda.nl): rijd er dan een BDs mee? of een bf? denk het niet. dat is de reden dat er geen fietsen mee kunnen want NSHispeed heeft alleen voor FYRA de compositie B-A-B gehuurd en geen bf dat een ingericht balkon heeft voor fietsen.
Dat is onzin, de Fyra- stammen zijn JUIST voorzien van een mulifunctioneel rijtuig type ICRm BD. Sterker nog, het is zelfs zo dat door het samenstellen van de Fyra- en BNL- stammen alle rijtuigen van dit type uit de binnenlandse dienst zijn 'weggeslokt'.
Deze rijtuigen zitten in het midden van de stam en hebben mogelijkheid tot het herbergen van fietsen, invaliden, bagage en een HC. Dat deze fietsenruimte niet geschikt wordt bevonden voor de Fyra is een ander verhaal, maar aanwezig is hij zeker...
Quote
dlm4yjp (za 10 mrt 2012 13:06:32 www.somda.nl): Fietsen nemen ruimte in, zitplekruimte.
Het is puur een centenkwestie want een fiets levert minder geld op dan een persoon.
Veiligheid? Onzin, meer fietsen = minder reizigers, minder letsel bij een ongeval!
Sorry, maar ik kan me niet voorstellen dat mensen tegen de aluminium fietsenrekken in de BD gaan zitten. Het legaal plaatsen van een fiets lijd in principe niet tot zitplaatsvermindering.

Laatst bewerkt door 110573 op Zaterdag 10 mrt 2012 om 17:12:18


Zaterdag 10 mrt 2012 - 17:14:45
maurits
maurits
Twitter mauritswever Facebook maurits.wever
Quote
Jurre (za 10 mrt 2012 13:39:43 www.somda.nl): IC Berlijn heeft een daarvoor speciaal ingericht fietsenrijtuig (rijtuig 4). Deze ontbreekt t/m 1 april 2012 en daarom mogen er momenteel ook geen fietsen mee. Zelfde geldt voor de Fyra, neemt teveel ruimte in beslag op de kleine balkonnetjes.
In iedere Fyra-stam rijdt keurig een BD-rijtuig met een fietsenruimte waarin je ongeveer vier fietsen kwijt kunt. Het veiligheidsargument dat fietsenvervoer bij 140 km/h veilig is, en bij 160 km/h onveilig is natuurlijk je reinste flauwekul. In de ons omliggende landen rijden zat treinen die 160 km/h of harder rijden die fietsen meenemen. Te denken valt aan Duitse, Belgische of Zwitserse IC's (max 200 km/h), TGV's in Frankrijk (max 300 km/h) en de stoptreinen van de Eurobahn richting Paderborn (max 160 km/h, even snel als de "hogesnelheids"trein van NS Hispeed).

De enige reden dat er in de Fyra geen fietsen meemogen is de rigide redenering van NS Hispeed dat in het product "hogesnelheidstreinen" de dienst "fietsvervoer" absoluut niet mogelijk is. Dat de huidige "hogesnelheidstrein" bestaat uit een opgevoerde goederenlocomotief met een paar 25 jaar oude Intercity-rijtuigen, vergeet men voor het gemak dan maar even.

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

Zaterdag 10 mrt 2012 - 17:24:54
ZJ37
ZJ37
Ah, vandaar dat je in de Thalys wel fietsen mag meenemen! Overigens moet dan wel het voorwiel (!) gedemonteerd worden en de fiets in een hoes.

Zaterdag 10 mrt 2012 - 17:31:46
maurits
maurits
Twitter mauritswever Facebook maurits.wever
In de Thalys moet je inderdaad je fiets demonteren en verpakken in een hoes met maximale afmetingen van 90 bij 120 centimeter. Binnen Frankrijk rijden er echter TGV's (bijvoorbeeld op de route Lille-Parijs, Lille-Bordeaux en Lille-Rennes) waarop je de fiets gewoon rijdend en in één geheel mag meenemen, en die treinen rijden keurig 300 km/h. In die TGV's is er ruimte vrijgemaakt voor fietsvervoer bij de instapdeuren direct achter de motorwagen.

Als er al een veiligheidsargument zou zijn, dan zou je de fietsen wellicht vast moeten zetten. Een simpele oplossing is dan de montage van een paar gordels in de fietsenruimte met een haak eraan waardoor je de fietsen vast kunt zetten. Syntus heeft zoiets overigens keurig in haar Lintjes gemonteerd.

Laatst bewerkt door maurits op Zaterdag 10 mrt 2012 om 17:33:52

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

Zaterdag 10 mrt 2012 - 22:16:27
BGM104
BGM104
De V250 heeft geen plek om fietsen te vervoeren, daarom mogen ze in een V250 niet mee.

Om het simpel en toekomstvast te houden mag de fiets in Fyra ICR ook niet mee.

Laatst bewerkt door BGM104 op Zaterdag 10 mrt 2012 om 22:20:15

Zaterdag 10 mrt 2012 - 22:48:29
maurits
maurits
Twitter mauritswever Facebook maurits.wever
Er zijn in de Intercity naar Brussel altijd genoeg reizigers die hun fiets meenemen, blijkbaar wil NS Hispeed deze klantenkring niet behouden door op een balkon ruimte te maken voor een paar fietsen.

Misschien kunnen de toiletten ook uit de V250 gehaald worden? Die staan ook in de weg, dan kun je daar ook weer extra zitplaatsen van maken.

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

Zondag 11 mrt 2012 - 02:31:28
jeanne
jeanne
Ach, de oude tijden —van het oorspronkelijke ICR en ICM met een luxe banksteek van 2 meter in de 2e klasse— zijn definitief voor bij sinds het IC materieel gereviseerd werd. De chaos met fietsen en bagage is er alleen nog maar veel groter op geworden. Zeker in de vakantie tijd richting de eilanden.

Na dat de ijverige rekenaars van commercie fijntjes voor gerekend hadden, wat een enkele zitplaatsen aan extra opbrengsten genereert —ten opzichten van een toilet, fiets of bagagestuk— was de keuze snel gemaakt. Er zijn zoveel mogelijke zitplaatsen in de vernie(uw)(l)de treinen gepropt zijn, ten koste van al die andere ruimten. Waar zijn ze gebleven de oude rug aan rug banken, waar je vroeger nog wat tussen kwijt kon.
Gevolg, er wordt van alles op de banken gepleurd, dan waar ze niet voor bedoeld zijn. En als je nu de vraag stelt of dat niet bedoelde plaats kan maken om er te zitten kijken ze je maar raar en glazig aan.

Nee,´t is er niet praktischer of beter op geworden, maar zo is het door commercie wel naar de reiziger toe verkocht.

Laatst bewerkt door jeanne op Maandag 12 mrt 2012 om 09:28:48

Zondag 11 mrt 2012 - 09:29:20
dh3201
dh3201
Dat die centenrekenaars op het hoofdkantoor er nog niet op zijn gekomen om voor bagage ook een kaartje te laten kopen?

Shqiperise-lopers?

Zondag 11 mrt 2012 - 10:52:28
waalkade
waalkade
Simpelweg omdat het verkopen van een kaartje hiervoor waarschijnlijk meer kost dan het opbrengt. Plus dat men bij een betaald bagage vervoer enige garantie moet geven dat dat vervoer ook mogelijk is.

Zondag 11 mrt 2012 - 11:38:14
john2
john2
Quote
john563 (za 10 mrt 2012 13:51:52 www.somda.nl):
Quote
ns1700 (za 10 mrt 2012 13:29:34 www.somda.nl):
Quote
john2 (za 10 mrt 2012 12:59:39 somda.nl):
Quote
daniel81 (za 10 mrt 2012 12:47:04 www.somda.nl):
Quote
b2py (za 10 mrt 2012 12:21:08 www.somda.nl): veiligheidsredenen omtremt de snelheid.
Dus een fiets met 140 km/h vervoeren is geen probleem en 160 wel
Doet me spontaan terugdenken aan 1838 toen iedereen vreesde dat het menschelijk lichaan niet bestand was tegen de ghroote snelheeden van het IJzeren Monster

In de IC Berlijn rijden fietsen mee met 200 km/h.
Een van de veiligheidsredenen dat een fiets niet mee mag zal wel zijn, dat als er een noodstop moeten worden gemaakt dat er geen voorwerpen door de trein heen kunnen vliegen. Maar dan zou je reisbagage zoals koffers ook niet mee mogen nemen.
rijd er dan een BDs mee? of een bf? denk het niet. dat is de reden dat er geen fietsen mee kunnen want NSHispeed heeft alleen voor FYRA de compositie B-A-B gehuurd en geen bf dat een ingericht balkon heeft voor fietsen.
De FYRA sets hebben juist een Bf als moederbak, anders geen FYRA.
Bij de verkortingen kan ik de volgende afkortingen niet zo direct terug vinden. Zoals BDs, bf en B-A-B. Wat houden deze verkortingen in?

Zondag 11 mrt 2012 - 12:02:48
110573
110573
Twitter Reclamebaan Flickr 11057
Hier heb ik ze voor je:
- BDs = 2e klas (B), stuurstand (s) en multifunctionele ruimte (D)(HC+fietsen+bagage+invaliden)
- BD = 2e klas (B) en multifunctionele ruimte (HC+fietsen+bagage+invaliden)
- Bf = 2e klas (B) en fietsenruimte (f)

In 2005 besloot men de ICRm stammen efficienter samen te stellen en te onderhouden, daarop werden setjes van 3 rijtuigen geformeerd; drie rijtuigen die nooit van elkaar gescheiden werden. De meest bekende is toch wel de B-A-B 5600: twee 2e klas rijtuigen die een 1e klas rijtuig inklemmen. Later kwam hier nog de Bx-Bx-Bx 5800 bij, een driedelige stam met drie B-achtige.


Zondag 11 mrt 2012 - 18:21:12
mren
mren
Quote
Jurre (za 10 mrt 2012 13:39:43 www.somda.nl): IC Berlijn heeft een daarvoor speciaal ingericht fietsenrijtuig (rijtuig 4). Deze ontbreekt t/m 1 april 2012 en daarom mogen er momenteel ook geen fietsen mee. Zelfde geldt voor de Fyra, neemt teveel ruimte in beslag op de kleine balkonnetjes.
Er kan een enkele stam zijn waar geen fietsenrijtuig in ziet bij de Berlijntreinen. Omdat het schijnbaar te veel moeite is om aan te geven welke treinen dat betreft, worden de klanten geschoffeerd door ijskoud te blaten dat er geen fietsen mee kunnen, terwijl in het grootste deel van de treinen gewoon een fietsenrijtuig loopt.

Bij Fyra een zelfde klanthaat: BD aanwezig in trein, maar het wordt toch verboden. Het is wachten op een verbod op handbaggage die niet in de bagagerekken kan. Bovenin VIRM mag je dan alleen nog maar een kop koffie en je krant meenemen.

Zondag 11 mrt 2012 - 18:24:53
MDDM
MDDM
Schofferen, klantenhaat nou nou wat een krachttermen zeg.....

Gr Joop mcn Lls

Zondag 11 mrt 2012 - 20:21:50
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Moet men het er maar niet naar maken...

Van complete aangepaste fietsrijtuigen waar 50 fietsen in pasten naar 0 in amper 15 jaar tijd...
Sorry hoor, maar als ik nu nog met de mountainbike ergens naar toe ga, gaat de auto voor, notabene 3x schade opgelopen -wat niet vergoed word- en weet niet hoe vaak een half uur of een uur moeten wachten omdat er weer is eens geen plek was -wat ook niet vergoed word-...

En dan durven ze er ook nog 6 of 12 euro extra voor te vragen!

Dus kom maar op met die krachttermen

Laatst bewerkt door dlm4yjp op Zondag 11 mrt 2012 om 20:23:39

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Maandag 12 mrt 2012 - 00:19:28
thom
thom
Waarom kun je niet gewoon op een normale manier zeggen dat je het niet eens bent met een keuze die HiSpeed gemaakt heeft en waar jij een andere mening over hebt...?
Die krachttermen helpen daar echt niet bij, en zeker al niet hier op Somda waar HiSpeed helemaal geen gesprekspartner is maar gewoon een onderling onderwerp is.

En "Moet men het er maar niet naar maken" is gewoon onzin, ze maken een keuze en jij bent daar toevallig niet blij mee, kom zeg, t'is geen strafbaar feit hoor...

Maandag 12 mrt 2012 - 00:33:12
mren
mren
Simpel: omdat de argumentatie niet deugt.

Het wordt verkocht als veiligheid terwijl het gewoon uitsluiten van een doelgroep is. Het is dat de rolstoelplaatsen verplicht zijn...

Maandag 12 mrt 2012 - 00:40:05
thom
thom
Die argumentatie vind ik anders niet op de site van Fyra en NS HiSpeed, alleen dat het niet toegestaan is...

Maandag 12 mrt 2012 - 09:55:44
R1-2010
R1-2010
Quote
mren (ma 12 mrt 2012 00:33:12 somda.nl): Simpel: omdat de argumentatie niet deugt.

Het wordt verkocht als veiligheid terwijl het gewoon uitsluiten van een doelgroep is. Het is dat de rolstoelplaatsen verplicht zijn...
Misschien moet je eens wat meer begrip proberen te hebben voor meningen/keuzes van anderen in plaats van uitsluitend vanuit je eigen perspectief te redeneren.

Maandag 12 mrt 2012 - 09:57:43
ZJ37
ZJ37
Volgens mij zouden vervoerders naar klanten moeten luisteren en als ze niet aan de wensen van de klanten kunnen voldoen, uitleggen waarom iets niet kan of mag.

Dat leidt tot meer begrip bij klanten dan gewoon te zeggen dat iets niet mag.

Maandag 12 mrt 2012 - 10:06:31
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Vreemd lijkt me de gang van zaken, een fiets is toch een der neerlands meest gebruikte vervoersmiddel en die dingen kunnen al jaar en dag met de trein mee.
Waarom veracht Fyra de Nederlandse gewoonte?

Maandag 12 mrt 2012 - 10:10:43
R1-2010
R1-2010
Volgens mij luisteren vervoerders best naar klanten, maar kun je niet iedereen tevreden stellen. Met termen als 'schofferen' of 'klanthaat' diskwalificeer je jezelf en heb je geen recht van spreken.

Maandag 12 mrt 2012 - 11:01:39
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Ow, en dat bepaal jij zomaar?

Het is gewoon schandalig, nederland is een fietsland, het aantal plekken is gewoon te weinig, en op steeds meer plekken worden ze geweerd.
Steeds meer trappen hebben geen fietsengeul o.i.d.

Ik vraag me af of mensen die het bovenstaande tegenspreken uberhaubt hun fiets wel in de trein gebruiken, meerdere keren per jaar...
Als men dat er even bij verteld scheelt dat al een hoop!
Ikzelf reis 25 tot 40 keer per jaar met de fiets in de trein, in totaal ongeveer 100 treinen, zowel binnen als buitenland.

Laatst bewerkt door dlm4yjp op Maandag 12 mrt 2012 om 11:02:26

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Maandag 12 mrt 2012 - 11:10:07
279
279
en ook fietsen in de trein gebruiken is niet toegestaan....

Maandag 12 mrt 2012 - 11:15:01
nohab
nohab
Flickr bvisser
Mijn vermoeden is de reden dat fietsen in de Fyra niet mee mogen dat men het niet vindt passen bij de uitstraling die die Fyra moet hebben. Die trein moet bevolkt worden door mensen in nette pakken met attachekoffertjes dan wel mensen met grote koffers die op vliegvakantie gaan, maar niet door mensen in outdoorkleding met (vouw-)fietsen. Gewoon marketing dus.

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Maandag 12 mrt 2012 - 11:15:17
tjabbe73
tjabbe73
Hmm, wij hebben nog wel drie echte fietsenrijtuigen staan
Ff alle stellingen terugplaatsen en we gaan weer special fietstreinen rijden

Laatst bewerkt door tjabbe73 op Maandag 12 mrt 2012 om 11:15:37

Maandag 12 mrt 2012 - 11:32:55
ZJ37
ZJ37
Quote
nohab (ma 12 mrt 2012 11:15:01 www.somda.nl): Mijn vermoeden is de reden dat fietsen in de Fyra niet mee mogen dat men het niet vindt passen bij de uitstraling die die Fyra moet hebben. Die trein moet bevolkt worden door mensen in nette pakken met attachekoffertjes dan wel mensen met grote koffers die op vliegvakantie gaan, maar niet door mensen in outdoorkleding met (vouw-)fietsen. Gewoon marketing dus.
Hoezo? Vouwfietsen mogen wel mee in Fyra.

Maandag 12 mrt 2012 - 11:34:54
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Geen trein dus voor de Henk`n en Toos`n

Maandag 12 mrt 2012 - 11:43:14
MDDM
MDDM
Quote
dlm4yjp (ma 12 mrt 2012 11:01:39 www.somda.nl):
Ik vraag me af of mensen die het bovenstaande tegenspreken uberhaubt hun fiets wel in de trein gebruiken, meerdere keren per jaar...
Ik zal het je nog sterker vertellen. Ik ga zelden privé met de trein. En als ik ga, ga ik niet met zo'n onding als fiets mee nemen.

Gr Joop mcn Lls

Maandag 12 mrt 2012 - 15:45:01
R1-2010
R1-2010
Quote
dlm4yjp (ma 12 mrt 2012 11:01:39 somda.nl): Ow, en dat bepaal jij zomaar?

Het is gewoon schandalig, nederland is een fietsland, het aantal plekken is gewoon te weinig, en op steeds meer plekken worden ze geweerd.
Steeds meer trappen hebben geen fietsengeul o.i.d.

Ik vraag me af of mensen die het bovenstaande tegenspreken uberhaubt hun fiets wel in de trein gebruiken, meerdere keren per jaar...
Als men dat er even bij verteld scheelt dat al een hoop!
Ikzelf reis 25 tot 40 keer per jaar met de fiets in de trein, in totaal ongeveer 100 treinen, zowel binnen als buitenland.
Tja, dan ben je blijkbaar één van de weinigen die een fiets meezeult in de trein. Zoveel fietsen zie ik niet in de trein en bovendien kun je op veel stations gewoon een fiets huren, bijvoorbeeld een (geniaal concept!) OV-fiets. Ik vind het meenemen van fietsen in treinen dus niet zo praktisch en onnodig. De enige keer dat ik het doe, is als ik ga mountainbiken in het Limburgse heuvelland ofzo. Maar als ik dat met vrienden doe pakken we de auto (2 fietsen bovenop, 2 achterop).

Maandag 12 mrt 2012 - 16:25:12
stefanvdw
stefanvdw
Fietsen in de trein lijkt mij sowieso niet erg praktisch:)

Maandag 12 mrt 2012 - 16:39:10
john2
john2
Dit topic gaat over fietsen in de trein. Maar hoe zit het met rolstoelers? Geld qua ruimte voor rolstoelers hetzelfde als voor fietsen? Of hebben rolstoelers aan een balkonruimte, wat voor rolstoelers geschikt is, per treinstel voldoende?

Maandag 12 mrt 2012 - 16:43:09
mren
mren
Toegang voor rolstoelgebruikers is wettelijk verplicht, anders zou NS daar waarschijnlijk ook niet veel in investeren (meer zitplaatsen, geen hulp bij in/uit de trein komen) net als met de 'lastige' fietsen.

Invalideplek wisselt per treintype. In IRM ben je veroordeeld tot een plek op het balkom, in ICM heb je wel min of meer volwaardige plaatsen, al ben je in de drietjes verplicht als rolstoeler je mond te houden. Blijkbaar worden rolstoelers niet geacht vrienden mee te nemen of te willen bellen.

Maandag 12 mrt 2012 - 16:45:25
reisthijs
reisthijs
Youtube reisthijsnl Flickr ReisThijs
Quote
BGM104 (za 10 mrt 2012 22:16:27 www.somda.nl): De V250 heeft geen plek om fietsen te vervoeren, daarom mogen ze in een V250 niet mee.
Draai je oorzaak en gevolg nu niet om? De logischere verklaring is dat, omdat er toch geen fietsen meemogen in treinen die over de HSL rijden, er daarom ook geen ruimte voor is gemaakt in de V250.

Maandag 12 mrt 2012 - 16:45:57
treinefan
treinefan
Facebook amfktr Flickr 85236002@N07/
Quote
Jurre (za 10 mrt 2012 13:39:43 somda.nl): IC Berlijn heeft een daarvoor speciaal ingericht fietsenrijtuig (rijtuig 4). Deze ontbreekt t/m 1 april 2012 en daarom mogen er momenteel ook geen fietsen mee. Zelfde geldt voor de Fyra, neemt teveel ruimte in beslag op de kleine balkonnetjes.
zaterdag zat er anders wel een fietsrijtuig in. Ik weet ook dat het eigenlijk niet hoort, maar het is wel vreemd.

Maandag 12 mrt 2012 - 16:46:30
john2
john2
Ruik naar discriminatie. Wat die rolstoelers betreft die geacht worden hun mond te houden.

Laatst bewerkt door john2 op Maandag 12 mrt 2012 om 16:47:50, reden: meer tekst erbij gezet.

Maandag 12 mrt 2012 - 16:58:36
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Of juist heel positief, dat de rolstoelgebruiker ook rustig in een stiltecoupé mag werken(!)

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Maandag 12 mrt 2012 - 17:00:15
ZJ37
ZJ37
Tja, zo is ICM nou eenmaal ingedeeld. Net zoals de stiltecoupe van de 2e klas in een ICM III grenst aan de bellende meute coupe van de 1e klas, ook niet erg praktisch met alleen een glazen wandje ertussen.

Maandag 12 mrt 2012 - 17:02:04
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Quote
R1-2010 (ma 12 mrt 2012 15:45:01 www.somda.nl):
Quote
dlm4yjp (ma 12 mrt 2012 11:01:39 somda.nl): Ow, en dat bepaal jij zomaar?

Het is gewoon schandalig, nederland is een fietsland, het aantal plekken is gewoon te weinig, en op steeds meer plekken worden ze geweerd.
Steeds meer trappen hebben geen fietsengeul o.i.d.

Ik vraag me af of mensen die het bovenstaande tegenspreken uberhaubt hun fiets wel in de trein gebruiken, meerdere keren per jaar...
Als men dat er even bij verteld scheelt dat al een hoop!
Ikzelf reis 25 tot 40 keer per jaar met de fiets in de trein, in totaal ongeveer 100 treinen, zowel binnen als buitenland.
Tja, dan ben je blijkbaar één van de weinigen die een fiets meezeult in de trein. Zoveel fietsen zie ik niet in de trein en bovendien kun je op veel stations gewoon een fiets huren, bijvoorbeeld een (geniaal concept!) OV-fiets. Ik vind het meenemen van fietsen in treinen dus niet zo praktisch en onnodig. De enige keer dat ik het doe, is als ik ga mountainbiken in het Limburgse heuvelland ofzo. Maar als ik dat met vrienden doe pakken we de auto (2 fietsen bovenop, 2 achterop).
Ga maar is eens met de MTB van Ut/Asd naar Ah: Propvol in het weekend met fietsers, zelfs als het minder goed weer is!
Rondom Ehv zie je dat ook zo af en toe

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Maandag 12 mrt 2012 - 18:11:45
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Zelf "verstook" ik zo'n 80 fietskaartjes per jaar. Mijn ervaring is dat het druk tot zeer druk is met fietsen in de trein. Gisteren, Nm (14:15) - Dv, ICM3+4. Toen ik in de 4 stapte, zat er iemand met een mountainbike. Ging er in Ah uit. In Zp een jonge vrouw met fiets en nog iemand met vouwfiets. En dan is in ICM het fietsgedeelte zo ongeveer vol.
En dan is er de nieuwste ontwikkeling op fietsengebied, de tractors met grote stuurmanden. Die fietsen zijn vaak oversized en een zo'n fiets neemt in ICM bijna de hele fietsruimte in
Het grootste voordeel aan de fiets meenemen in de trein is, naar mijn idee, dat je van station naar huis of omgekeerd of station naar station kunt rijden en dat je alle spullen bij je hebt.
Een OV fiets is mooi en prima maar je kunt er alleen rondjes mee rijden. Hij moet op de zelfde plek ingeleverd worden als waar hij vandaan kwam, enkele uitzonderingen daar gelaten. En waar laat je de GPS om maar iets te noemen. En waar zit de bidonhouder?
Wat ik gisteren gedaan heb, van huis naar Nm gefietst en met de trein terug, kan niet met een OV-fiets.
En een auto heb ik niet, zal ik nooit krijgen en ik zal nooit auto leren rijden. Dus ik ben aan gewezen op fiets in de trein, be it een vouwfiets of een "echte" fiets. En af en toe een OV-fiets met beperkingen.

Laatst bewerkt door dvdhoven op Maandag 12 mrt 2012 om 18:14:54

Dick van den Hoven

Maandag 12 mrt 2012 - 18:35:20
dh3201
dh3201
Quote
dlm4yjp (ma 12 mrt 2012 11:01:39 www.somda.nl): Het is gewoon schandalig, nederland is een fietsland, het aantal plekken is gewoon te weinig, en op steeds meer plekken worden ze geweerd.
Steeds meer trappen hebben geen fietsengeul o.i.d.
We hebben een anti-fiets overheid. Als je het daar niet mee eens bent kun je bij de volgende verkiezingen op een andere partij gaan stemmen of nu een staatsgreep plegen...

Shqiperise-lopers?

Maandag 12 mrt 2012 - 18:44:54
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Anti-fiets overheid?!

Zijn die 30.000km aan knalrood wegdek voor niks aangelegd?!
Zijn de Mountainbikeroutes die net zo lang zijn als het complete spoorwegennetwerk ook voor niets aangelegd?!
Hoe is het mogelijk dat zogenaamd "zo'n overheid" bestaat als er meer fietsen zijn dan mensen zijn in nederland!

Laatst bewerkt door dlm4yjp op Maandag 12 mrt 2012 om 18:49:44

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Maandag 12 mrt 2012 - 18:45:30
b2py
b2py
Anti-fiets overheid is onzin. Bij ons in de gemeente (Heerhugowaard) werden alleen de fietspaden gestrooid en de stroomwegen.

Verder heb ik éénmaal gebruik gemaakt van de fiets meenemen in de trein. Ging prima. Was op een zondagavond langs de corridor Amsterdam - Utrecht en Utrecht - Rotterdam. Paste allemaal prima. Het is ook maar net waar je instapt natuurlijk. Bij de ene deur kunnen 5 fietsen staan en bij de ander 1. Hetzelfde dus eigenlijk met mensen, voorin superdruk, achterin zitplekken te over.

Maandag 12 mrt 2012 - 19:31:36
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Heb jij wel op de fietsjes gelet op de deuren? Elk stel heeft maar een beperkt aantal fietsplekken. ICM 3+4 hebben er 1 in de motor kopbak, IRM heeft fietsplekken in de kopbakken en IRM 6 nog een extra midscheeps, ICR in de fietsrijtuigen en/of de BDs. Bij een 7 rijtuig stam is dat alleen de BDs. SGM2 heeft 1 fietsplek, de andere is invalideplek. SGM3 heeft in beide kopbakken fietsplekken, SLT in de multifunctionele afdeling. Afhankelijk van het aantal mensen op de klapbankjes kun je daar min en minder fietsen kwijt. Plan V heeft per stel 1 fietsafdeling. Bij de 900 serie kun ook het staplein gebruiken als de hc dat gedoogd. DM90 heeft 2 fietsplekken. Linten hebben 2 fietsplekken. GTW's 1 plek met aardig wat ruimte.
Dus nee, het is niet net waar je instapt. Je hebt maar een beperkt aantal keuzes. Dat de hc's er niet voldoende op controleren en fietsen steeds meer gedogen op plekken waar ze niet horen, is me ook bekend.

Dick van den Hoven

Maandag 12 mrt 2012 - 19:46:24
BGM104
BGM104
Quote
BGM104 (za 10 mrt 2012 22:16:27 www.somda.nl): De V250 heeft geen plek om fietsen te vervoeren, daarom mogen ze in een V250 niet mee.
Quote
reisthijs (ma 12 mrt 2012 16:45:25 www.somda.nl): Draai je oorzaak en gevolg nu niet om? De logischere verklaring is dat, omdat er toch geen fietsen meemogen in treinen die over de HSL rijden, er daarom ook geen ruimte voor is gemaakt in de V250.
Er is geen veiligheidsregel waarom fietsen niet mee zouden mogen in HSL treinen. De V250 is gebouwd op het maximaliseren van het aantal zitplaatsen, daarom weinig deuren (12 per zijde), smalle deuren en kleine balkons.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Maandag 12 mrt 2012 - 20:38:27
maurits
maurits
Twitter mauritswever Facebook maurits.wever
Hieruit mag ik dus concluderen dat de V250 niet geschikt is voor het vervoer van fietsen, maar ook niet voor reizigers met kinderwagens, rollators, of grote stukken bagage. Met name het laatste is dus buitengewoon handig voor een trein die op Schiphol stopt....

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

Maandag 12 mrt 2012 - 21:52:33
daniel81
daniel81
Dan zou ik het nog wel een interessante vraag vinden of het fietsverbod houdbaar is op het moment dat de FYRA in de binnenlandse dienst opgenomen wordt. Het lijkt me toch niet dat de overheid in de nieuwe HRN-concessie gaat toestaan dat reizigers-met-fiets op een binnenlandse reis veroordeeld zijn tot het met-fiets-van-sprinter-naar-sprinter overstappen.

Maandag 12 mrt 2012 - 23:37:31
reisthijs
reisthijs
Youtube reisthijsnl Flickr ReisThijs
Quote
BGM104 (ma 12 mrt 2012 19:46:24 www.somda.nl): Er is geen veiligheidsregel waarom fietsen niet mee zouden mogen in HSL treinen.
Als er niet zo'n regel bestaat waarom mag je dan ook in ICE, Thalys, TGV, Eurostar, enz. geen gewone fiets meenemen? Toeval?

Dinsdag 13 mrt 2012 - 09:56:27
john2
john2
Ik denk dat dit is omdat de treinen die reisthijs noemt internationale treinen zijn die de grens overgaan. En in het buitenland zullen er wellicht andere regels zijn wat bijvoorbeeld fietsen meenemen in de trein zijn.

Dinsdag 13 mrt 2012 - 16:10:17
daniel81
daniel81
Het zou me niet verbazen als de reden veel simpeler is: namelijk dat het ten koste gaat van zitplaatsen. Hogesnelheidstreinen zijn zeer duur in exploitatie dus die willen ze zo efficiënt mogelijk vullen.
Qua veiligheid kan ik werkelijk geen enkel argument bedenken waarom het niet zou kunnen. Desnoods richt je een afgescheiden deel van een rijtuig ervoor in zoals in de IC Berlijn maar dan nog met een extra tussenwandje.

Dinsdag 13 mrt 2012 - 17:34:42
Apda
Apda
In de Eurostar mag je wel een fiets meenemen: www.eurostar.com

Dinsdag 13 mrt 2012 - 17:56:06
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Dat geld dus ook voor de TGV.
Alleen in Nederland is dus zo'n "verbod".

Laatst bewerkt door dlm4yjp op Dinsdag 13 mrt 2012 om 17:56:28

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Dinsdag 13 mrt 2012 - 19:25:48
BGM104
BGM104
Quote
maurits (ma 12 mrt 2012 20:38:27 www.somda.nl): Hieruit mag ik dus concluderen dat de V250 niet geschikt is voor het vervoer van fietsen, maar ook niet voor reizigers met kinderwagens, rollators, of grote stukken bagage. Met name het laatste is dus buitengewoon handig voor een trein die op Schiphol stopt....
Er zijn in de V250 wel een aantal zitplaatsen opgeofferd voor een rek voor grote stukken bagage, vergelijkbaar met Thalys, als een soort zuil op het balkon.

Dinsdag 13 mrt 2012 - 20:23:59
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Ja mooi, maar hoe komen die grote stukken bagage IN de trein (daar ging het om, om de smalle en zeer weinig aantal deuren).

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Dinsdag 13 mrt 2012 - 20:32:13
BGM104
BGM104
groot= formaat grote koffer, dus geen fietsen, uitgeklapte kinderwagens etc in het rek

En die deuren, die zijn 90 cm breed, dus dat past makkelijk. Alleen doorstroom technisch.......

Laatst bewerkt door BGM104 op Dinsdag 13 mrt 2012 om 20:42:47

Dinsdag 13 mrt 2012 - 21:20:25
mren
mren
Hoe langer de afstand (en hoe minder stops), hoe minder die doorstroom van belang is.

Dinsdag 13 mrt 2012 - 21:22:06
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Alleen jammer dat Nederland zo klein is...

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Dinsdag 13 mrt 2012 - 21:25:11
mren
mren
Er wordt gekozen bij elke boom te stoppen, zo kan je het ook zien

Woensdag 14 mrt 2012 - 00:53:15
bnv
bnv
Waarom eigenlijk deze discussie? Fietsvervoer per trein is verleden tijd. Kijk even terug in het verleden: niet vorig jaar of zo, maar zo'n 50 jaar geleden.

1. In de 60'er jaren reden er bijvoorbeeld vanaf station Amf rijwieltreinen de Veluwe over, met name in de zomerperiode. Donderdag, vrijdag en zaterdag altijd raak! Een 2400'tje met een tien- tot twintigtal Gs 'en er achter en onderweg lossen maar. En laden idem dito op de terugweg. Wachten in Nunspeet tot de trein terug was uit Zlr en in de tussentijd ijsjes eten en in het weekend dubbel betaald. Prachtig allemaal.
2. Dat was in de tijd dat we in de vakantie nog naar de Veluwe gingen. Zoals jullie wellicht weten is dat niet meer zo van deze tijd. Eerder gaan we naar de Bahama's of naar Thailand.
3. Ook niet meer van deze tijd: pakwagens in treinen. Daar konden fietsen in. En heel wat ook. De plan V's 441-483 waren in 1969 de eerste stellen die geen pakwagen meer hadden. Nu geen een meer.De teruggang van het fietsenvervoer hield gelijke tred met het verdwijnen van de pakwagen.

Wat betekent dat voor het heden? Een historicus is een terugkijkende profeet en verder is de mens een traditioneel wezen. Fietsvervoer zou moeten kunnen.En denken we deze traditie voort te kunnen zetten door alle mogelijkheden te bekijken en zo mogelijk te benutten of er fietsen mee kunnen, zoals in de V 250. Niets van dit alles. De rol van de fiets in de trein is niet meer die van 1962, 50 jaar geleden. Doe het dan ook niet meer, mobiliteit manifesteert zich anders en de vouwfiets enz. heeft zo zijn eigen betekenis. Die waren er in 1962 nauwelijks of niet. Schep slechts incidenteel faciliteit op die trajecten waar dat van nut kan zijn, zoals in de treinen naar Berlijn/Hannover. Ik zie nog niet in dat men het anno 2012 niet goed zou doen.

Woensdag 14 mrt 2012 - 01:19:23
mren
mren
Reizen naar je werk is verleden tijd. Iedereen kan heerlijk thuiswerken.

Kijk even terug in het verleden: toen moesten mensen nog naar kantoor om samen te werken, maar tegenwoordig slaat dat ook nergens meer op.

Woensdag 14 mrt 2012 - 05:54:21
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Dat laatste moet je mijn teamleider eens uitleggen! Zijn uitspraak: "Als jullie structureel gaan thuiswerken, zit ik hier alleen"

Dick van den Hoven

Woensdag 14 mrt 2012 - 07:15:35
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
@bnv: mooi historisch verhaal maar wat een kul om zoiets aan te smeren voor de grote reden om fietsen in de trein verleden tijd te noemen...

Men fietst nogsteeds iedere dag op de fiets, op sommige plekken bij goed weer rij je zelfs in de file(veluwezoom).
En je zou eigenlijk vouwfietsverkoper moeten worden want die dingen mogen dan wel een mooie oplossing zijn in de trein, maar om er mee te fietsen is het waardeloos!
Recreatief fietsen zit er daarmee niet in, 5km ermee en je bent kapot door de kleine wielen en de grote vertanding.
Mountainbiken op een vouwfiets? Mij niet gezien, ik hoef zelf niet opgevouwen te liggen tussen 6 planken...

Nogmaals de feiten:
-Er liggen in nederland net zoveel kilometers aan onderhouden mountainbikeroutes als dat er spoorrails (incl. alle sporen die in ongebruik zijn) ligt.
-Er zijn meer fietsen dan mensen in nederland: 18 a 19 miljoen stuks die minstens 1 maal per week worden gebruikt(!)(denk hierbij aan stadsfiets en bijvoorbeeld in het weekend de sportfiets).
-In totaal zijn er 30.000 kilometer aan fietspaden aangelegd in nederland.


Dan vindt ik het best grof om te zeggen dat fietsen in de trein verleden tijd is...

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Woensdag 14 mrt 2012 - 07:26:45
mdeen
mdeen
Quote
dlm4yjp (wo 14 mrt 2012 07:15:35 www.somda.nl): @bnv: mooi historisch verhaal maar wat een kul om zoiets aan te smeren voor de grote reden om fietsen in de trein verleden tijd te noemen...

Men fietst nogsteeds iedere dag op de fiets, op sommige plekken bij goed weer rij je zelfs in de file(veluwezoom).
De fietsdrager op de auto is ook mateloos populair. Mensen reizen echt wel een eindje met hun fiets. Alleen niet meer zoveel met de trein. Waarom? Omdat dat gewoon erg onaantrekkelijk gemaakt wordt door NS. Zo mag tijdens de spits de fiets ook al niet meer in gewone treinen. Ik weet niet hoe het bij de regionale vervoerders is, maar Arriva heeft zelfs een zomeropstelling met meer ruimte voor fietsen, dus ik neem aan dat daar de mogelijkheid wel is.

Ik weet zeker dat er vraag naar is. Alleen zijn NS en de HSA daar gewoon niet in geïnteresseerd. NS wil natuurlijk ook OV-fietsen verhuren.

Woensdag 14 mrt 2012 - 08:03:21
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
In het gevolg-oorzaak omdraaien zijn we goed, dat weet ik.
Door het slechte klantenbeleid is de fietsendrager populairder geworden ja, maar ook de toename van de elektrische fiets is het fietsengebruik massaal toegenomen.
Dat NS hier niet op wilt inspelen is een kwalijke zaak.
Want ook bij DDZ is er weer waardevolle balkonruimte in beslag genomen voor klapstoelen die zodanig geplaatst zijn dat een fiets plaatsen onmogelijk is.
Wat overigens nog niet is doorgedrongen is het slechte beleid bij DD-AR: de (vernieuwde) aangewezen fietsenplek passen hooguit 3 fietsen, als je een bak verder kijkt heb je een gigantisch groot balkon waar 10, of zoals ik eerder zag: een complete klas van ca. 20 leerlingen op één balkon pastte.

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Woensdag 14 mrt 2012 - 08:27:11
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Quote
mdeen (wo 14 mrt 2012 07:26:45 www.somda.nl): ...Waarom? Omdat dat gewoon erg onaantrekkelijk gemaakt wordt door NS. Zo mag tijdens de spits de fiets ook al niet meer in gewone treinen.
Al? Dat is al tientallen jaren zo, dat je niet in de spits mag reizen met een fiets. En onaantrekkelijk maken? Ook dat is al heel lang. In de jaren tachtig had NS een heel ingewikkelde tariefstelling met aparte tarieven voor verschillende dagen en verschillende afstanden. Zo was ik in 1984 fl 36,-- kwijt voor een retour voor de fiets van Dv naar Eml op zondag.
Daarna kwam het hoog/laag tarief. Voor een reis tot 100km betaalde je minder dan voor een reis boven de 100 km. Niet te handhaven en niet te controleren.
Daarna kwam de dagkaart fiets, die net voor de omzetting van gulden naar Euro fl 12,-- kostte en daar € 6,-- en dat is het gebleven tot vandaag aan toe. Dat verbaast me elke keer want daarmee maak je het juist aantrekkelijker om fietsen mee te nemen.

Laatst bewerkt door dvdhoven op Woensdag 14 mrt 2012 om 08:28:17

Dick van den Hoven

Woensdag 14 mrt 2012 - 12:19:57
thom
thom
Volgens mij is het gewoon een complot tussen NS en de fabrikant van de Twinny-Load.
Dat moet het zijn...

Woensdag 14 mrt 2012 - 12:54:25
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
En dat is te merken www.fietsmarkt.com
Net zo succesvol als NSHispeed op de HSL

Laatst bewerkt door dlm4yjp op Woensdag 14 mrt 2012 om 12:55:46

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Woensdag 14 mrt 2012 - 14:22:01
maurits
maurits
Twitter mauritswever Facebook maurits.wever
Ook internationaal is er genoeg vraag naar fietsvervoer per trein. Zo worden per jaar in alle CityNightLine-treinen meer dan 40.000 fietsen vervoerd, waarvan een aanzienlijk deel op de treinen vanuit Nederland. Er zijn genoeg weken in de zomer dat je op bepaalde CNL-verbindingen op iedere dag geen fietsplaatsen meer kunt reserveren, omdat alle ruimte volgeboekt is.

En reis tussen april en september eens met de Berlijn-IC of de IC naar Brussel, dikke kans dat de fietsenruimte (over)vol staat. De vraag is er dus zeker wel en neemt de laatste jaren, met het oog op milievriendelijk toerisme, alleen maar toe. Daarbij heeft een meerderheid van het Europees Parlement overigens aangegeven dat fietsvervoer in iedere trein mogelijk moet zijn, inclusief alle hogesnelheidstreinen.

En je hoeft heus geen compleet bagagerijtuig achter iedere trein te hangen. Per treinstel een multifunctionele ruimte, waar je een stuk of vijf fietsen kwijt kunt is prima. Als je dan langs de wand klapzittingen maakt, hebben mensen met veel bagage of kinderwagens er ook nog wat aan.

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

Woensdag 14 mrt 2012 - 15:53:04
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
5 fietsen is te weinig. Zeker op zomerdagen. Kijk maar eens in het seizoen in de Berlijntrein. Die kan veel meer hebben dan 5 en geregeld is het vol. Kijk maar eens in de Maaslijn. In de zomer per GTW meestal meer dan 5 fietsen. De NO heeft meestal alle fietsbalkons vol in het seizoen.
En gezien de huidige trends, meer bewegen, gezonder vakantie vieren, crisis, zal de vraag naar fietsvervoer per trein alleen maar toenemen.
Kijk ook eens over de grens, de Dubbeldekkers van de DB hebben een balzaal als multifunctionele ruimte en dat is niet voor niets. Fietsen in de trein is daar ook nog goedkoper dan hier, tenminste regionaal. Ik weet niet wat een Fahrradticket nu kost, maar een paar jaar geleden kostte een Fahrradticket voor bij een NRW SchönertagTicket € 3,--

Dick van den Hoven

Woensdag 14 mrt 2012 - 23:06:28
dh3201
dh3201
Quote
bnv (wo 14 mrt 2012 00:53:15 www.somda.nl):
2. Dat was in de tijd dat we in de vakantie nog naar de Veluwe gingen. Zoals jullie wellicht weten is dat niet meer zo van deze tijd. Eerder gaan we naar de Bahama's of naar Thailand.
Probeer maar eens je fiets mee te nemen naar de Bahama's of naar Thailand...

Shqiperise-lopers?

Donderdag 15 mrt 2012 - 08:45:48
edje
edje
Flickr spoorkeerl
In een doos of hoes voor 40 euro per enkele reis, vind ik eigenlijk reuze meevallen.

www.dewijdewereld.net

conclussie je krijgt je fiets makkelijker per vliegtuig van Amsterdam naar Thailand, dan met de fyra van Amsterdam naar Breda..... RAAR!


Donderdag 15 mrt 2012 - 09:14:04
yeshouse
yeshouse
Leuke discussie dit, voor mij reden om eens aan te haken.

Iemand wel eens met een Spurt van Arriva gereisd? Dat is volgens mij de ultieme vorm van dienstverlening: Gelijkvloers van het perron de trein in en uit. Het is mooi om te zien hoe ook ouderen op deze manier met de fiets even naar de stad gaan om te shoppen... De trein wordt dan een soort verlengstuk van de fiets. In (noord)Duitsland zie je dit ook in het regionale verkeer, perrons met een mix van fietsers en voetgangers.
Ik denk dat de NS bang is voor capaciteitsproblemen van een dergelijk systeem. Als alle forensen dit gaan doen moet je naar een ander soort treinindeling.....
Hoe denken jullie daar over?

grt Hans

Donderdag 15 mrt 2012 - 09:29:56
john2
john2
Veolia heeft ook gelijksvloers met het perron. Wat voor fietsen en kinderwagens het gemakkelijker maakt voor in testappen. Rolstoelers hebben weer een hulpstuk nodig, waarover ze de trein in en uit kunnen rollen. Volgens mij hebben alle regionale treinen gelijksvloeks in en uitstappen.

Donderdag 15 mrt 2012 - 09:49:47
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Quote
yeshouse (do 15 mrt 2012 09:14:04 www.somda.nl): Ik denk dat de NS bang is voor capaciteitsproblemen van een dergelijk systeem. Als alle forensen dit gaan doen moet je naar een ander soort treinindeling.....
Als alle forensen dat gaan doen mag je wel speciale fietstreinen in gaan zetten... bij Arriva is er niet voor niets nu al een maximum gesteld aan het aantal fietsen dat mee mag en moeten ze binnen de lijnen geparkeerd werden. Begon op de MLL namelijk langzaam maar zeker een steeds grotere fietsenbende te worden waardoor ook de rolstoelplaats geblokkeerd raakte e.d.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Donderdag 15 mrt 2012 - 09:54:03
Harold27
Harold27
Bij MLL wordt dat natuurlijk voornamelijk veroorzaakt door de tariefstelling: gratis fiets meenemen.
Mooi natuurlijk, maar dat loopt een keer spaak.

Laatst bewerkt door Harold27 op Donderdag 15 mrt 2012 om 09:54:26

Donderdag 15 mrt 2012 - 10:11:09
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Quote
john2 (do 15 mrt 2012 09:29:56 www.somda.nl): Volgens mij hebben alle regionale treinen gelijksvloeks in en uitstappen.
Klopt, met de nieuwe Europese norm voor de perronhoogte van 76 cm is het gelijkvloers, ook SLT heeft dat.
Wel leuk, een paar jaar geleden moest je in Aml vanuit de Lint altijd een stukje omhoog en nu het perron in Aml op de nieuwe norm is gebracht rol je zo vanuit de Lint het perron op of andersom natuurlijk. Erg handig met koffie in de ene hand en het stuur in de andere hand.

Dick van den Hoven

Donderdag 15 mrt 2012 - 10:12:48
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Quote
Harold27 (do 15 mrt 2012 09:54:03 www.somda.nl): Bij MLL wordt dat natuurlijk voornamelijk veroorzaakt door de tariefstelling: gratis fiets meenemen.
Mooi natuurlijk, maar dat loopt een keer spaak.
Beetje OT, maar bij de waterbus zie je het zelfde effect. Fiets is daar ook gratis en zeker met goed weer staat zo'n waterbus bomvol fietsen. Wel gezellig.

Dick van den Hoven

Donderdag 15 mrt 2012 - 12:05:12
j.jager
j.jager
Quote
john2 (do 15 mrt 2012 09:29:56 www.somda.nl): Veolia heeft ook gelijksvloers met het perron. Wat voor fietsen en kinderwagens het gemakkelijker maakt voor in testappen. Rolstoelers hebben weer een hulpstuk nodig, waarover ze de trein in en uit kunnen rollen. Volgens mij hebben alle regionale treinen gelijksvloeks in en uitstappen.
Die hulpstukken die een GTW heeft die word aleen gebruikt als de afstand te groot is of als de betreffende trede niet werkt. In normale omstandigheden kan een rolstoelgebruiker zonder die hulpstuk in en uit stappen.

Donderdag 15 mrt 2012 - 13:10:54
maurits
maurits
Twitter mauritswever Facebook maurits.wever
Quote
yeshouse (do 15 mrt 2012 09:14:04 www.somda.nl)De trein wordt dan een soort verlengstuk van de fiets. In (noord)Duitsland zie je dit ook in het regionale verkeer, perrons met een mix van fietsers en voetgangers.
Ik denk dat de NS bang is voor capaciteitsproblemen van een dergelijk systeem. Als alle forensen dit gaan doen moet je naar een ander soort treinindeling.....
Hoe denken jullie daar over?
Het regionale vervoer in Duitsland is inderdaad een voorbeeld van hoe het anders kan. Ik heb meerdere malen vanuit een stuurrijtuig van een Dosto-stam in Niedersachsen (waar op de onderste verdieping een grote ruimte voor fietsen met klapstoelen en gelijkvloerse in- en uitstap is) zo'n 30 (!) fietsen zien komen, echt bizar.

Nu denk ik dat het fietsvervoer gratis maken ook geen goed idee is, dan krijg je direct capaciteitsproblemen. Daarom is de OV-fiets ook zo'n goed vervoermiddel, je hebt toch de beschikking over een fiets in een vreemde stad, maar loopt er niet in de trein mee te zeulen.

Enkele maatregelen die NS zou kunnen nemen om het fietsvervoer te bevorderen:
- maken van grotere functionele ruimtes in de treinen, ook geschikt voor rolstoelers, mensen met kinderwagens of veel bagage.
- prijsstelling van de dagkaart fiets laten zoals die is (€6), maar wel toestaan dat je voor kortere afstanden een kaartje met 40% korting mag kopen tot maximaal €6 (dit wordt overigens in de praktijk al gedoogd door veel conducteurs).
- wellicht het toevoegen van één enkeldeks tussenrijtuig in ieder VIRM-stel met gelijkvloerse instap en een grote multifunctionele ruimte. Op die manier maak je een groot deel van dit (relatief jonge) IC-materieel beter toegankelijk voor rolstoelers, fietsen en reizigers met veel bagage of kinderwagens. Je zou het kunnen vergelijken met wat er op dit moment met de Re450-stammen van de S-Bahn Zürich (www.bahnonline.ch) of bij de NPZ-stammen (de.wikipedia.org) van de SBB gebeurt.

Laatst bewerkt door maurits op Donderdag 15 mrt 2012 om 13:14:47

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

Dinsdag 22 jul 2014 - 21:33:14
Frontier
Frontier
Quote
daniel81 (di 22 jul 2014 13:43:52 www.somda.nl): Welke volle mep? Als een dagkaart fiets 6 euro kost dan ís dat toch de volle mep? En er heeft nog nooit iemand aan mij gevraagd of ik bereid zou zijn er meer voor te betalen.
Maar die 6 euro is, als je ziet over wat voor afstanden men fietsen meeneemt en hoeveel ruimte een fiets überhaupt inneemt, toch een schijntje? Wat mij betreft zou een kaartje voor de fiets minstens net zoveel moeten kosten als het volle reizigerstarief, en eigenlijk nog meer want 1 fiets neemt immers veel meer ruimte in dan 1 reiziger.

Plus dat je met hoge tarieven een mooi ontmoedigingsbeleid kunt voeren, fietsen doe je immers op de fiets en niet met je fiets in de trein, dan kun je 'm net zo goed thuislaten.

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Dinsdag 22 jul 2014 - 21:36:02
sfj
sfj
Ga jij nooit op vakantie dan? Ik neem nog wel eens een sportfiets mee in de Thalys of IC Berlijn om lekker uitgebreid te gaan fietsen in een gebied ver weg. Lijkt me helemaal geen gekke behoefte, een fiets meenemen.

Overigens is natuurlijk voor binnenland ook een OV-fietsabonnement een alternatief (10E per jaar plus 3E per dag), alleen zijn die niet op elk station beschikbaar. Plus dat dit redelijk simpele fietsen zijn zonder handrem/versnellingen etc.

Ieder zo z'n voorkeur lijkt me.

Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

Dinsdag 22 jul 2014 - 21:44:34
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
De fietsdagkaart is in 200? met de overgang van naar de Euro van fl 12,50 naar € 6 gezet en sindsdien niet meer verhoogd. Dat heeft mij altijd verbaasd.
De laatste opmerking van Frontier vind ik een hele vreemde.
Ik neem zeer regelmatig de fiets mee in de trein. Vandaag nog naar Zl. Vanaf Zl ben ik naar huis gefietst nadat ik eerst in Zl 2 klusjes voor de fietsrouteplanner van de fietsersbond heb gedaan. Een rit van iets boven de 70 km.
Heen en terug van Dv naar Zl fietsen was teveel geworden en bovendien stond er een N0 wind met kracht 3/4. Om daar zo'n 40 km lang tegenin te fietsen, dat is me echt teveel van het goede.
En dit doe ik al jaren en zeer veel. De trein brengt mij en de fiets tegen de wind naar mijn startplaats en vandaar met de wind mee naar huis of een andere plaats.
Arriva heeft dat in het noorden ooit gepromoot, tegen de wind in met de trein en met de wind mee naar je bestemming.
En verder nemen mensen fietsen mee van/naar vakantiebestemmingen.
Tot in de jaren 70 vervoerde NS fietsen apart in goederenwagens. Je bood je fiets aan op het station en een paar dagen later was hij op de bestemming. Maar dat is totaal weg.

Dick van den Hoven

Dinsdag 22 jul 2014 - 21:48:08
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Quote
sfj (di 22 jul 2014 21:36:02 www.somda.nl):
Overigens is natuurlijk voor binnenland ook een OV-fietsabonnement een alternatief (10E per jaar plus 3E per dag), alleen zijn die niet op elk station beschikbaar. Plus dat dit redelijk simpele fietsen zijn zonder handrem/versnellingen etc.
Dat is geen alternatief. Met OV-fiets ben je gebonden aan rondjes fietsen. De OV-fiets moet terug naar de plek van uitlening. En bij de heersende windkracht van 3 à 4 in Nederland is rondjes fietsen niet bepaald suup.
Verder kun je op een OV-fiets vaak je spullen niet kwijt. Waar laat ik mijn GPS? En mijn stuurtas?

Dick van den Hoven

Dinsdag 22 jul 2014 - 21:55:53
sfj
sfj
Dat zijn inderdaad nog een paar beperkingen. Een OVfiets kost ook inderdaad een tientje extra als je 'm elders terugbrengt. En er kan inderdaad net een tas op het achterrekje.

Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

Dinsdag 22 jul 2014 - 21:58:11
Frontier
Frontier
De IC Berlijn heeft dan ook een rijtuig wat speciaal is ingericht voor het meenemen van fietsen, alias het fietsenrijtuig. Toen de 800 nog een echte IC was reden er ook fietsenrijtuigen mee (DDM1, Plan E), op zulke manieren heb ik er niets op tegen, dan kun je 'm wat mij betreft gratis meenemen. Maar al het andere materieel wat tegenwoordig in Nederland rijd is er niet op ingericht, in heel veel gevallen staan ze op de balkons op een of andere manier wel in de weg, zeker als het meerdere fietsen betreft. Dus, totdat de treinen er weer op ingericht zijn moet wat mij betreft het meenemen van fietsen aan banden worden gelegd of in ieder geval met hoge tarieven zwaar ontmoedigd worden.

En neen, ik ga nooit op vakantie en al helemaal niet met de fiets in de trein. Sterker nog, sinds ik een jaar of acht geleden voor de tweede keer in korte tijd slachtoffer werd van fietsendiefstal, heb ik geen eens een fiets meer.

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Dinsdag 22 jul 2014 - 22:03:47
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Quote
sfj (di 22 jul 2014 21:55:53 www.somda.nl): Dat zijn inderdaad nog een paar beperkingen. Een OVfiets kost ook inderdaad een tientje extra als je 'm elders terugbrengt. En er kan inderdaad net een tas op het achterrekje.
En als je bij een zelfservice-stalling huurt is het maar hopen dat hij ook werkt. Ben al situaties tegengekomen met een stalling vol OV-fietsen waar er volgens de verhuurautomaat 0 beschikbaar waren

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Dinsdag 22 jul 2014 - 22:06:11
sfj
sfj
Check! En soms lever je de fiets in, krijgt op het scherm de bevestiging te zien, kluis vergrendelt en een maand later een factuur voor twee weken fietshuur heb ik ook al gehad, maargoed dit zijn wel een beetje details die buiten het IC-NG verhaal vallen geworden

Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

Woensdag 23 jul 2014 - 07:02:18
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Quote
daniel_ddr (di 22 jul 2014 22:03:47 www.somda.nl):
Quote
sfj (di 22 jul 2014 21:55:53 www.somda.nl): Dat zijn inderdaad nog een paar beperkingen. Een OVfiets kost ook inderdaad een tientje extra als je 'm elders terugbrengt. En er kan inderdaad net een tas op het achterrekje.
En als je bij een zelfservice-stalling huurt is het maar hopen dat hij ook werkt. Ben al situaties tegengekomen met een stalling vol OV-fietsen waar er volgens de verhuurautomaat 0 beschikbaar waren
Dat komt omdat mensen al dan niet per ongeluk een fiets als defect melden. Als je hem terugbrengt bij een selfservice moet je de ja of nee knop indrukken om aan te geven dat de fiets wel/niet in goede staat is. Het is mij ook al gebeurd dat ik de verkeerde knop indrukte. En dan is de fiets defect gemeld en moet er iemand langs komen om te kijken.

Dick van den Hoven

Woensdag 23 jul 2014 - 09:39:56
jorgo
jorgo
Quote
dvdhoven (di 22 jul 2014 21:44:34 somda.nl):
De laatste opmerking van Frontier vind ik een hele vreemde. Ik neem zeer regelmatig de fiets mee in de trein.
Niet op letten... Frontier is een beetje wars van alle keuzes die niet helemaal in de pas lopen met wat hij normaal vindt want daar heeft hij last van, om dat soort gedrag vervolgens te verbieden of te 'ontmoedigen'. Hij zou voor de Teldersstichting moeten gaan werken.

Waarvan akte:
Quote
Frontier (di 22 jul 2014 21:58:11 somda.nl): De in heel veel gevallen staan ze op de balkons op een of andere manier wel in de weg, zeker als het meerdere fietsen betreft.
En daar heeft Frontier last van.
Quote
Frontier (di 22 jul 2014 21:58:11 somda.nl): Dus, totdat de treinen er weer op ingericht zijn moet wat mij betreft het meenemen van fietsen aan banden worden gelegd of in ieder geval met hoge tarieven zwaar ontmoedigd worden.
O neen! Daar is het prijsbeleid weer! Zo wordt het fietsgebruik voorbehouden aan de rijken! Wat moeten de armen dan? Met de auto?
Quote
Frontier (di 22 jul 2014 21:58:11 somda.nl): En neen, ik ga nooit (...) met de fiets in de trein.
O gelukkig, dan heb jij tenminste geen last van je prijsbeleid...
Quote
Frontier (di 22 jul 2014 21:58:11 somda.nl):
Sterker nog, sinds ik een jaar of acht geleden voor de tweede keer in korte tijd slachtoffer werd van fietsendiefstal, heb ik geen eens een fiets meer.
De boeven! Acht jaar trauma!

De kern van zijn verhaal, dat er een beperkte goed beveiligde en afgeschermde fietsenruimte mogelijk moet zijn, staat natuurlijk wel als een huis!

Ik snap die HSL-paniek niet zo. In Duitsland rijden al jaren rijtuigen met een fietsenafdeling mee op lijnen die geschikt gemaakt zijn voor 200 km/h en die aanmerkelijk bochtiger zijn dan onze HSL.

Woensdag 23 jul 2014 - 10:13:32
reisthijs
reisthijs
Youtube reisthijsnl Flickr ReisThijs
Eerder is hier al gezegd dat het niets te maken heeft met de snelheid. Het maakt ook niets uit of het materieel een geschikte fietsenruimte heeft.

Dit doordat het vervoer van fietsen niet past in het "veiligheidsmanagementsysteem" van de HSL-Zuid (dit was het antwoord op de kamervragen die hierover zijn gesteld).

Woensdag 23 jul 2014 - 11:18:53
Frontier
Frontier
Quote
jorgo (wo 23 jul 2014 09:39:56 www.somda.nl):
Niet op letten... Frontier is een beetje wars van alle keuzes die niet helemaal in de pas lopen met wat hij normaal vindt want daar heeft hij last van, om dat soort gedrag vervolgens te verbieden of te 'ontmoedigen'. Hij zou voor de Teldersstichting moeten gaan werken.
Quote
jorgo (wo 23 jul 2014 09:39:56 www.somda.nl):
En daar heeft Frontier last van.
Ho ho, ik niet alleen, want hoe vaak zie je op een balkon geen onhandig gestuntel omdat iemand met z'n fiets de buitendeuren, de coupedeur, de toiletdeur of de bakovergangdeur blokkeert en andere reizigers daar hinder van ondervinden? Best vaak naar mijn mening.
Quote
jorgo (wo 23 jul 2014 09:39:56 www.somda.nl): O neen! Daar is het prijsbeleid weer! Zo wordt het fietsgebruik voorbehouden aan de rijken! Wat moeten de armen dan? Met de auto?
Kom kom, doe nu niet net alsof al die reizigers die hun fiets meeslepen allemaal in bittere armoede levende lieden die zwaar afhankelijk van hun fiets zijn. In de meeste gevallen betreft het gewoon niet strikt noodzakelijke plezieruitjes.
Quote
jorgo (wo 23 jul 2014 09:39:56 www.somda.nl): O gelukkig, dan heb jij tenminste geen last van je prijsbeleid...
Last is een groot woord maar indirect is het natuurlijk wel prijsdiscriminatie. Want waarom zou een fiets, die meer dan twee keer zoveel ruimte inneemt dan een reiziger, voor een habbekrats mee mogen terwijl ik de volle prijs moet betalen?
Quote
jorgo (wo 23 jul 2014 09:39:56 www.somda.nl):
De kern van zijn verhaal, dat er een beperkte goed beveiligde en afgeschermde fietsenruimte mogelijk moet zijn, staat natuurlijk wel als een huis!
Fijn, zijn we het toch nog ergens over eens.

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Donderdag 24 jul 2014 - 00:53:50
Pim530
Pim530
Facebook profile.php?id=100000577754741&ref=tn_tnmn
Als elke fietser zijn fiets netjes op een balkon zet dat bedoeld is voor fietsen en niet op een willekeurig exemplaar en daarbij netjes zijn of haar fietstassen, met hoeveel en hoe zwaar ze ook zijn, van de fiets afhaalt, dan is er in 99% van de gevallen voldoende ruimte voor de fiets. Zelf neem ik ook wel eens een fiets mee en neem dan keurig de bagage mee de coupé in. Tijdens mijn werk en privé zie ik echter helaas vaak gebeuren (niet altijd hoor, er zijn ook hele nette fietsers) dat men zo ontzettend veel bagage aan de fiets heeft hangen dat er op een balkon van een ICMm ineens nog maar twee in plaats van zes fietsen passen. Als je die fietsers dan verzoekt om de bagage te verwijderen omdat er nog meer fietsen meewillen, kun je in sommige gevallen een verwijtende blik en/of opmerking krijgen met een klaaglijk verhaal over hoe zwaar het wel niet allemaal is. Als fietsers voor elkaar niet eens meer ruimte willen maken, houdt het toch wel een beetje op.

Die procent van de gevallen waarin de capaciteit echt te klein is komt vooral voor tijdens evenementen als Oerol. Daar had de NS, zeker dit jaar, veel beter op in kunnen spelen.

Donderdag 24 jul 2014 - 08:05:39
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Quote
dvdhoven (wo 23 jul 2014 07:02:18 www.somda.nl): Dat komt omdat mensen al dan niet per ongeluk een fiets als defect melden. Als je hem terugbrengt bij een selfservice moet je de ja of nee knop indrukken om aan te geven dat de fiets wel/niet in goede staat is. Het is mij ook al gebeurd dat ik de verkeerde knop indrukte. En dan is de fiets defect gemeld en moet er iemand langs komen om te kijken.
Nou nee, daar waren het er wel erg veel voor toen. Komt ook voor dat er maar 1 sleutel in zit terwijl de stalling vol is. Vaak is dan het hek defect en heeft men een beperkt aantal fietsen voor het hek gezet. En herstellen ho maar: heb zoiets op Rsw een jaar terug eens gemeld, maar toen ik er laatst weer was was de situatie nog niet veranderd Maargoed, dat wordt hier wat off-topic.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op Donderdag 24 jul 2014 om 08:06:27

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Donderdag 24 jul 2014 - 11:01:21
gummbahla
gummbahla
Pff kan die hele fietsendiscussie niet in een daarvoor bestemd topic (bijv. somda.nl) worden gevoerd?

Dinsdag 29 jul 2014 - 19:35:41
anton_
anton_
Quote
dlm4yjp (za 10 mrt 2012 13:06:32 www.somda.nl): Fietsen nemen ruimte in, zitplekruimte.
Het is puur een centenkwestie want een fiets levert minder geld op dan een persoon.
Veiligheid? Onzin, meer fietsen = minder reizigers, minder letsel bij een ongeval!
Ander standpunt zou kunnen zijn:

fiets levert de NS meer op dan een persoon.
Personen reizen voor een deel in de spits - moet je weer nieuw materieel voor kopen / huren
Fietsen reizen alleen buiten de spits (wanneer er genoeg materieel beschikbaar is) - dus betere bezetting dal uren.
Nog een voordeel van een fiets - een fietskaartje verkoop je altijd met koppelverkoop (de NS verkoop ook een treinkaartje voor een persoon)

Dinsdag 29 jul 2014 - 19:45:12
michaben
michaben
Nadeel is dat fietsenplaatsen ten koste gaan van zitplaatsen, je kunt hooguit klapstoeltjes plaatsen in de fietsenafdeling zodat deze in de spits gebruikt kan worden voor personenvervoer en in de dal voor fietsvervoer. Echter je hebt dan alsnog minder zitplaatsen want je die klapstoelen in coachopstelling kan niet (dan passen er weer geen fietsen in) dus je zit dan met klapstoeltjes tegen de zijwand, wat zo'n kwart minder efficiënt is, plus dat het comfort van klapstoeljes minder is dus voor de langere afstanden is dit niet gewenst.

En daarnaast gaat het opvullen van het dal ook niet overal op, want men koppelt juist treinstellen af in het dal.

Woensdag 30 jul 2014 - 08:00:10
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Een trein met alleen staanplaatsen zou het meeste rendement (kunnen) opleveren dus eruit die zitplaatsen!
Het gaat om een stuk service, zich onderscheiden van anderen..een fiets neem je niet met een bus mee en niet iedereen heeft een trekhaak op de auto.
Net als toilet, WiFi, restovoorziening etc, service waarmee de trein zich kan onderscheiden van andere middelen van vervoer en zich daarmee concurrerend kan zijn.

Woensdag 30 jul 2014 - 08:47:21
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Quote
gvttreinen (wo 30 jul 2014 08:00:10 www.somda.nl): Een trein met alleen staanplaatsen zou het meeste rendement (kunnen) opleveren dus eruit die zitplaatsen!
Kijk nou uit,straks breng je ze nog op een idee
Quote
gvttreinen (wo 30 jul 2014 08:00:10 www.somda.nl): service waarmee de trein zich kan onderscheiden van andere middelen van vervoer en zich daarmee concurrerend kan zijn.
Zo zou je het in de ideale wereld kunnen bekijken.
Echter zijn er 2 problemen:
Waarmee moet NS concureren ?
Voor 90 procent van de spoorwegen hier in NL ben je aangewezen op NS,dus dat concurerende effect is hier denk ik niet van toepassing.
Service verlenen als t gaat om (meer) die fietsen van mensen te vervoeren ?
Ook daar telt eigenlijk voor,NS vind dat tot zover blijkbaar enkel lastig om aan het topic meer fietsen kwijt kunnen te gaan voldoen,en ja waar wil je klagen ?
NS is zoals al gezegd eigenlijk alleen heerser op de sporen hier,dus als hun de noodzaak niet zien om extra service te verlenen,dan doet men dat gewoon niet.
Persoonlijk denk ik,dat als er meer ruimte zou zijn,of speciale rijtuigen waarin men meer fietsen kan plaatsen,dat dat werkt en dat er meer mensen zouden kiezen voor de trein voor bv een dagje weg waarbij men eigen fiets combineert met de trein.
Zeker bij oudere mensen die bv met pensioen zijn en bijna dagelijks zo al een eind gaan fietsen bij lekker weer,en in vakatie tijd zou er denk ik ook meer volk wezen dat fiets en trein combineert voor bv een "fiets vakantie.
Misschien dat zulke dingen meegenomen kunnen worden als het nieuwe materieel wordt besteld/gebouwd.

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Woensdag 30 jul 2014 - 08:53:22
nohab
nohab
Flickr bvisser
Quote
phantom Waarmee moet NS concurreren?
Met de auto.

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Woensdag 30 jul 2014 - 08:59:20
edje
edje
Flickr spoorkeerl
grootste concurrent van de trein is toch de auto. helemaal met het vervoer van fietsen. Je hebt mooie en handige fietsendragers voor auto's met en zonder trekhaak.

Extra rijtuigen speciaal voor fietsen is in dit land vol met treinstellen gewoon onmogelijk, alleen op de HSL zou het handig zijn.

Ouderen die de fiets mee willen nemen in de trein, hebben vaak een anders probleem. De helft van hun hebben omdat de gezondheid toch wat afneemt, een electrische fiets. Die krijgen de fiets nooit de trein meer in, dus daar zul je een alternatief voor moeten vinden.


Woensdag 30 jul 2014 - 09:04:43
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Dat laatste probleem lost zich met een gelijkvloerse instap al grotendeels op. En laat die er nou in de toekomst toch al moeten komen...

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Woensdag 30 jul 2014 - 11:39:07
DingeZ
DingeZ
Facebook DingeZZ
Quote
gvttreinen (wo 30 jul 2014 08:00:10 www.somda.nl): ..een fiets neem je niet met een bus mee
O nee? upload.wikimedia.org

Laatst bewerkt door DingeZ op Woensdag 30 jul 2014 om 11:39:22

Woensdag 30 jul 2014 - 11:42:43
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Dichter bij huis kan het ook: i44.photobucket.com

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Woensdag 30 jul 2014 - 12:22:07
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Oke, bijna niet

Woensdag 30 jul 2014 - 12:47:41
thom
thom
In de moesel kwam ik ook lijnbussen tegen, met aan de trekhaak een tandemasser aanhanger met een stuk of 40 fietsen erop. Maar het zou heel goed kunnen dat de mensen die nodig hadden om weer thuis te komen gezien de frequenties die de bus daar reed

Woensdag 30 jul 2014 - 12:59:47
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Dat bij het fietsenvervoer de auto winnende is, is wel duidelijk: Ik kan op mijn eigen auto meer fietsen meenemen dan in een 3 baks ICM: 8 stuks (4 op de trekhaak, 4 op het dak), verhoudingsgewijs niet erg logisch

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Woensdag 30 jul 2014 - 13:47:01
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Quote
phantom (wo 30 jul 2014 08:47:21 www.somda.nl):
Quote
gvttreinen (wo 30 jul 2014 08:00:10 www.somda.nl): Een trein met alleen staanplaatsen zou het meeste rendement (kunnen) opleveren dus eruit die zitplaatsen!
Kijk nou uit,straks breng je ze nog op een idee
Dat idee is al eens deels uitgevoerd. Er hebben ooit SGM II stellen gereden met grote stapleinen. Was toch geen groot succes.
Quote
gvttreinen (wo 30 jul 2014 08:00:10 www.somda.nl): en niet iedereen heeft een trekhaak op de auto.
Hoe raar het ook mag klinken, er zijn mensen die niet alleen geen trekhaak hebben, maar ook de bijpassende auto niet.
Quote
gvttreinen (wo 30 jul 2014 08:00:10 www.somda.nl): ..een fiets neem je niet met een bus mee
Bij het treinvervangend busvervoer tussen Mp en Hrv ivm werkzaamheden ergens afgelopen voorjaar, gingen de fietsen plat gelegd in de bagageruimte van de bus mee.
In de Grafschaft Bentheim rijdt in de zomer op een paar lijnen een Fietsenbus, een bus met aanhanger. www.grafschaft-bentheim-tourismus.de

Laatst bewerkt door dvdhoven op Woensdag 30 jul 2014 om 13:52:53

Dick van den Hoven

Woensdag 30 jul 2014 - 17:30:09
michaben
michaben
Quote
gvttreinen (wo 30 jul 2014 08:00:10 somda.nl): Het gaat om een stuk service, zich onderscheiden van anderen..een fiets neem je niet met een bus mee en niet iedereen heeft een trekhaak op de auto.
Maar die service moet ergens van betaald worden, dat is het probleem. Op zich vind ik het prima als men zowel voorin als achterin 3 rijen stoelen uit een ICM3 sloopt (24 stoelen in totaal) en hier fietsenrekken plaatst, maar dan wil ik wel dat alle ICM9 treinen verlengd worden tot ICM10 zodat er net zo veel zitplaatsen overblijven. En als je dat op alle ICM omlopen toepast heb je 14 stellen ICM3 extra nodig. En ik ben bang dat €6 per fiets niet genoeg is om 14 stellen ICM3 erbij te bouwen.

Laatst bewerkt door michaben op Woensdag 30 jul 2014 om 17:30:23

Woensdag 30 jul 2014 - 17:50:07
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
NS heeft bij de revisie/ombouw van ICM, de uitermate domme beslissing genomen, 1 fietsbalkon te laten vervallen. Dat balkon is pas toegevoegd tijdens de aflevering van de eerste serie. Een aantal stellen moesten daarom daarop - na aflevering - nog worden aangepast. Maar het illustreert wel dat NS zich toen al verkeken had op het fietsvervoer per trein.
Wat nu in ICM gebleven is, is een uitermate onhandige plek, waarbij de fiets er maar in 1 richting in kan en het balkon erachter biedt nauwelijks ruimte om een fiets te draaien.
IRM heeft wel 2 fietsbalkons in een vier en 3 in een zes. Dus het kan kennelijk wel. Ook heeft IRM meer ruimte om een fiets te draaien.
DDZ is net als DDAR weer uitermate onhandig en dat gaat geheid problemen geven, zeker als ze in de 3600 worden ingezet. Nu al zijn de BDs'en vaak proppie vol in het seizoen en die hoeveelheid fietsen raak je never in een DDZ kwijt.
Victors zijn ook niet echt handig en bieden ook niet plek genoeg, alleen worden Victors vaak op lijnen ingezet waar het fietsaanbod niet al te groot is. Toen Victors op de IJssellijn reden, waren er daar ook vaak problemen met het te grote fietsaanbod versus te kleine fietsplek aanbod.
SGM biedt wel weer redelijke ruimte. Alleen zijn daar de klapzitjes vaak razend populair. Zelfs bij voldoende zitplek aanbod in de afdelingen, worden de klapzitjes nog veel gebruikt.
GTW's zijn riant, veel draairuimte en een behoorlijk aantal fietsplekken. Alleen nog niet genoeg. Kijk maar eens in de zomer op de Maaslijn en de Emmerlijn. Soms compleet volgestampt.
En dan te bedenken dat een CDA politicus een tijd geleden pleitte voor gratis fietsvervoer in de stoppers. Hoe dom kun je zijn.

Overigens was fiets meenemen in de trein vroeger veel duurder dan nu. In de jaren tachtig heb ik op een zondag fl 36,-- betaalt voor een retour van Dv naar Eml. Dat is iets van EUR 16 of 17
Toen was er differentiatie naar dag en naar afstand.
Maar ik blijf het vreemd vinden dat de fietsdagkaart al zo'n 12 jaar onveranderd in prijs is gebleven. Reëler zou naar mijn idee zijn, gewoon mee verhogen met de tarieven.

Laatst bewerkt door dvdhoven op Woensdag 30 jul 2014 om 17:58:16

Dick van den Hoven

Woensdag 30 jul 2014 - 18:24:43
michaben
michaben
Quote
dvdhoven (wo 30 jul 2014 17:50:07 somda.nl): NS heeft bij de revisie/ombouw van ICM, de uitermate domme beslissing genomen, 1 fietsbalkon te laten vervallen.
En wat is daar zo uitermate dom aan? Dat is gewoon een politieke/economische beslissing om meer in te zetten op het comfortabel vervoeren van reizigers dan op het vervoeren van fietsen. Of een hoger tarief voor fiets meenemen de kosten zou dekken weet ik niet, want dit zal ongetwijfeld ook voor een afname van het aantal fietsen zorgen, het tarief van €6 is zeker op de lange afstand heel erg goedkoop, en daar houden Nederlanders wel van. Maar de reizigers zonder fiets mee laten betalen aan de extra benodigde capaciteit voor reizigers met een fiets is ook weer niet eerlijk. Kortom we zitten in de situatie dat fiets in de trein populair is door de lage prijs, en dat het aantal fietsplaatsen in de trein beperkt is door de lage prijs.

Woensdag 30 jul 2014 - 18:59:22
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
De dommigheid zit daarin in wat ik al aangaf, dat balkon is er na ontwerp en aflevering van de eerste stellen pas ingekomen toen bleek dat de vraag te groot was. En die vraag is groot gebleven en dan is het dom om dan een balkon op te heffen. En inmiddels is allang gebleken dat ICM de vraag niet aan kan.
En ik kijk niet naar kostenplaatjes, daar kom je toch niet uit. Het gaat er gewoon om dat de capaciteit te klein is en dat allerlei problemen veroorzaakt.

Dick van den Hoven

Woensdag 30 jul 2014 - 19:04:45
michaben
michaben
Dat kun je echter vanuit twee kanten bekijken, de capaciteit is te klein, of de vraag is te groot. Afhankelijk van wat je beleid is kun je beide aanpakken.

Woensdag 30 jul 2014 - 19:32:24
dh3201
dh3201
Quote
dvdhoven (wo 30 jul 2014 17:50:07 www.somda.nl): IRM heeft wel 2 fietsbalkons in een vier en 3 in een zes. Dus het kan kennelijk wel. Ook heeft IRM meer ruimte om een fiets te draaien.
Het zou mij niets verbazen als dat bij de aanstaande revisie ook gaat verdwijnen.

Duikt weg...

Shqiperise-lopers?

Woensdag 30 jul 2014 - 19:43:18
sfj
sfj
Tel hier trouwens nog bij op dat het regelmatig voorkomt dat er mensen zitten op de klapstoelen op het fietsnbalkon en weigeren om te verplaatsen of zelfs maar minimaal in te schikken waardoor je als fietser volstrekt onnodig hinder veroorzaakt voor de doorstroming in dat rijtuig en de drukke trein.
Helaas maak ik dit bijna elke reis met fiets mee.
Vroeger had je in de 800/900 zelfs een apart fietsrijtuig net als de icB. Kan me niet voorstellen dat de behoefte in ons fietsland verdwenen is. Hooguit het enthousiasme door het vele gedoe wat het tegenwoordig geeft.

Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

Donderdag 31 jul 2014 - 10:09:35
illyavaes
illyavaes
Quote
edje (wo 30 jul 2014 08:59:20 www.somda.nl): Extra rijtuigen speciaal voor fietsen is in dit land vol met treinstellen gewoon onmogelijk, alleen op de HSL zou het handig zijn.
Eén woord: Pec.
Oftewel: zo'n rijtuig kan ook Scharffenbergkoppelingen hebben en gestroomlijnd zijn.

Donderdag 31 jul 2014 - 10:49:25
sjoerd
sjoerd
Of eigenlijk Fec. Pecs waren voor de post en ook hebben we nog Decs gehad met vier rolluiken aan weerszijden, stroomlijnbagagerijtuigen. En zelfs nog onofficiele Vecs (visvervoer), en zogenaamde kuiken-Decs, Pecs voorzien van inrichting voor kuikenvervoer. Dat was nog eens maatwerk!

Laatst bewerkt door sjoerd op Donderdag 31 jul 2014 om 11:09:36

Donderdag 31 jul 2014 - 11:34:33
thom
thom
fec met een kleine f zou het dan moeten worden want fiets wordt met een kleine f afgekort. Zoals in Df, hebben we die ook gelijk weer genoemd

Donderdag 31 jul 2014 - 15:54:49
jeanne
jeanne
Wat heerlijk dat gesteggel over kenmerken en nummer. Hoofdzaak, het is en blijft een euwig zaak van toevalligheden.

Hoofdkenmerken worden in hoofdletters (kapitalen), nevenkenmerken in kleine letters (onderkast)aangebracht.
Een Df is in de eerste plaats een bagagerijtuig, dat in gericht is voor rijwielvervoer .
Verder was/is de de oude situatie van het ICM met de mBDk en de sBFk een opmerkelijk zaak, die een beetje dubbel op is. Deze hebben een D en een F afdeling waardoor het in het kenmerk als kapitaal aanwezig is. Wanneer een k in het kenmerk aangebracht is het s kenmerk niet noodzakelijk en eigenlijk overbodig (vergelijkbaar met Plan U), maar wanneer je het D en F kenmerk weglaat, zoals bij het ICM-0, wordt het toch wel weer begrijpelijk waarom het zo gekomen is.

Jeanne Kok

Donderdag 31 jul 2014 - 16:36:11
john2
john2
Jeanne, dat is nou typisch mannen, die moeten over alles en nog wat te steggelen hebben.

Donderdag 31 jul 2014 - 23:54:10
kiekkiek
kiekkiek
Quote
R1-2010 (ma 12 mrt 2012 10:10:43 www.somda.nl): Volgens mij luisteren vervoerders best naar klanten, maar kun je niet iedereen tevreden stellen. Met termen als 'schofferen' of 'klanthaat' diskwalificeer je jezelf en heb je geen recht van spreken.
Vervoerders luisteren amper naar klanten. Ze denken al te weten wat een klant graag wil. De meest idiote argumenten komen daarom langs om hún keuzes te verkopen.

Laatst bewerkt door kiekkiek op Donderdag 31 jul 2014 om 23:54:42

Vrijdag 01 aug 2014 - 09:59:54
sjoerd
sjoerd
Vervoerders (en vrijwel alle andere bedrijven) luisteren heel goed. Zitten jullie in klantenforums of wordt jullie regelmatig om je mening gevraagd door enquetebureau's die door hen worden ingehuurd? Ik (en vele anderen met mij)krijg ruimschoots de gelegenheid en ik ben ervan overtuigd dat er echt naar op- en aanmerkingen wordt geluisterd. Natuurlijk maakt het wel veel uit of je goede argumenten hebt en hoe je het onder woorden brengt.

Vrijdag 01 aug 2014 - 19:52:28
mich
mich
Flickr 77593728@N08
bijna alle vervoerders lezen hier mee

Vrijdag 01 aug 2014 - 20:20:44
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Bij het lezen van de topicnaam krijg ik hele andere gedachten...ik zie men al in de trein fietsen

Vrijdag 01 aug 2014 - 21:38:08
dh3201
dh3201
Oh, ik heb wel eens in een Df gefietst tijdens de rit

Shqiperise-lopers?

Zaterdag 02 aug 2014 - 01:39:13
kiekkiek
kiekkiek
Quote
sjoerd (vr 01 aug 2014 09:59:54 www.somda.nl): Vervoerders (en vrijwel alle andere bedrijven) luisteren heel goed. Zitten jullie in klantenforums of wordt jullie regelmatig om je mening gevraagd door enquetebureau's die door hen worden ingehuurd? Ik (en vele anderen met mij)krijg ruimschoots de gelegenheid en ik ben ervan overtuigd dat er echt naar op- en aanmerkingen wordt geluisterd. Natuurlijk maakt het wel veel uit of je goede argumenten hebt en hoe je het onder woorden brengt.
Ja ook ik doe geregeld mee aan diverse klantonderzoeken, niet alleen spoor gerelateerd overigens. Keer op keer ervaar ik dat de vraag die ik verwacht niet wordt gesteld. Onderzoeken zijn vaak zodanig ingericht dat de uitslag vrijwel zeker het beleid van betroffen firma legitimeert.

Over spoor:

Nooit is mij gevraagd of ik toeslag wil betalen voor een snellere rit.
Nooit is mij gevraagd of ik wil reserveren voor een rit naar Parijs.
Nooit is mij gevraagd of er voldoende ruimte voor fietsen is in de trein.

Zaterdag 02 aug 2014 - 01:52:17
broek53
broek53
Ja, dat is het bewijs natuurlijk.

Zaterdag 02 aug 2014 - 10:52:58
jeanne
jeanne
Nee, maar zoals enquêtes soms in elkaar gestoken zijn maakt dat je weet wat er een "Gewenste uitkomst" moet wezen. Dan kunnen ze later altijd zeggen dat ze aan de "Klanten" gevraagd hadden en ja die vonden het een goed idee!

Jeanne Kok

Zaterdag 02 aug 2014 - 17:16:48
sjoerd
sjoerd
Wetenschappers behoren aan alles te twijfelen, en ook aan zichzelf. Maar alles en iedereen wantrouwen is een minder prettige eigenschap.

Zaterdag 02 aug 2014 - 17:34:37
kleine_man
kleine_man
Quote
sjoerd (do 31 jul 2014 10:49:25 www.somda.nl): Of eigenlijk Fec. Pecs waren voor de post en ook hebben we nog Decs gehad met vier rolluiken aan weerszijden, stroomlijnbagagerijtuigen. En zelfs nog onofficiele Vecs (visvervoer), en zogenaamde kuiken-Decs, Pecs voorzien van inrichting voor kuikenvervoer. Dat was nog eens maatwerk!
Dfez zou het type moeten worden. Zet je er een stuurstand in dan wordt het sDfez. Al weet ik de e niet zeker. Stamt nog uit een ver verleden. De SLT zou namelijk ook o of oo moeten hebben.

Maar het niet mee kunnen nemen van je fiets past precies in het NS beleid om het reizen zo aantrekkelijk mogelijk te maken, als je alleen als person vervoerd wil worden en geen behoefte hebt om een koffer/fiets of gebruik wil maken van een toilet.

Je kan beter crimineel zijn dan arts................ Voorkomen is beter dan genezen

Zaterdag 02 aug 2014 - 17:36:16
kleine_man
kleine_man
Quote
jeanne (za 02 aug 2014 10:52:58 www.somda.nl): Nee, maar zoals enquêtes soms in elkaar gestoken zijn maakt dat je weet wat er een "Gewenste uitkomst" moet wezen. Dan kunnen ze later altijd zeggen dat ze aan de "Klanten" gevraagd hadden en ja die vonden het een goed idee!
Ik doe regelmatig mee aan het NS-Panel, ik ben uitermate kritisch, maar de vragen zijn inderdaad dusdanig dat kritiek wegspoeld. Vragen zijn oppervlakkig. De uitkomst zal dus altijd in het voordeel van de NS zijn.

Je kan beter crimineel zijn dan arts................ Voorkomen is beter dan genezen

Zondag 03 aug 2014 - 11:40:14
sjoerd
sjoerd
Je hebt aan het einde van een enquete altijd gelegenheid voor opmerkingen. Vaak krijg ik een persoonlijk bedankje en of een inhoudelijke reactie. En als collegaonderzoeker wijs ik altijd op methodische fouten in de enquete. Daar zijn ze erg blij mee. In wetenschappelijk onderzoek halen we die er tevoren uit en we doen een proefenquete om te bekijken of de respondenten de vragen goed interpreteren.

Maandag 04 aug 2014 - 09:38:07
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Aan het eind van een Prorail-enquete die ik laatst mocht invullen op en over station Utzl was geen ruimte voor opmerkingen.

Maandag 04 aug 2014 - 10:23:01
daniel81
daniel81
NS heeft destijds aangekondigd dat ze de papieren kaartjes zou gaan afschaffen met als enige onderbouwing de klanten dat wilden Die vonden papieren kaartjes namelijk niet milieuvriendelijk.
Deze uitkomst is klinkklare onzin: degenen die het niet milieuvriendelijk vinden konden zelf kiezen voor reizen met chipkaart, voor degenen die niet zo'n ding hebben is het alternatief de wegwerpchipkaart die minstens zo milieu-onvriendelijk is als het papieren kaartje.
Ik ben normaalgesproken niet wantrouwend van aard maar de NS neem ik op dit gebied echt niet meer serieus. In zo'n geval als dit vraag ik me dan af, of er überhaupt wel onderzoek naar is geweest; en mocht dat onderzoek er wel zijn geweest dan vraag ik me af hoe een goed opgezet onderzoek tot zo'n uitkomst kan leiden.

Maar goed, dit heeft niet zo heel veel meer met fietsen te maken dus maar weer terug naar het eigenlijke onderwerp.

Laatst bewerkt door daniel81 op Maandag 04 aug 2014 om 10:27:44

Maandag 04 aug 2014 - 10:40:38
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Zoals al aangehaald,als men een onderzoek/enquete zo in elkaar zet dat een bepaalde uitkomst al min of meer vast staat dan kan je al nagaan hoe goed die is voor wat de wensen van de reiziger betreft.
Zeker als er geen ruimte is om opmerkingen te plaatsen.
In principe kun je de reiziger net zo goed met rust laten en die dat stuk papier niet eens laten invullen want de uitkomst staat min of meer al vast en de werkelijke wens van de reiziger komt toch niet uit als zijnde zijn of haar keus.
Zo zal dat ook zijn als men onder reizigers een enquete uitdeelt en die laat invullen als het gaat over de vraag of men meer ruimte voor fietsen wenst in de trein
Waarschijnlijk worden de vragen dan zo in elkaar gedraait dat de uitkomst zal zijn dat daar geen of amper vraag naar is.
(zoals dat ook is gebeurd toen men wilde weten of de reiziger interesse zou hebben in de ov chip kaart

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Maandag 04 aug 2014 - 12:24:43
jeanne
jeanne
Wat mij betreft is niet de bedoeling dat we de hele discussie rond de WC weer opnieuw gaan voeren, maar juist hier hebben de opdrachtgevers de uitkomsten met behulp van meerdere enquêtes naar hun hand weten te zetten. Zelfs zo dat verantwoordelijke het departement deze overnam en deze kamer zo voor hielt. Alleen ging de kamer daar niet in mee en formuleerde haar eigen wensen in de nieuwe concessie.

Jeanne Kok

Maandag 04 aug 2014 - 15:37:54
daniel81
daniel81
Interessant dat je dit noemt, want dit brengt ons bij de kern van het probleem: de in de westerse wereld o zo volprezen democratie kan gemakkelijk ontaarden in de dictatuur van de meerderheid. 95% van de reizigers (ik noem maar even wat) neemt geen fiets mee in de trein, en die willen geen ruimte voor fietsen want dat neemt zitplaatsen in oid. Net zozeer zal 95% nooit het toilet gebruiken en dus tegen toiletten zijn.
Lijkt heel plausibel maar als we zo doorredeneren, hoeven er op stations ook geen liften meer te worden aangebracht omdat 95% die nooit gebruikt, hoeven treinen niet rolstoeltoegankelijk te zijn omdat 95% niet in een rolstoel zit, hoeven er geen blindegeleidelijnen te worden aangebracht omdat 95% meer dan voldoende ziet, mag de spoorlijn Hoorn-Enkhuizen worden gesloten omdat 90% van treinreizend Nederland daar nooit gebruik van maakt en zo kan ik nog wel even doorgaan.

De essentie van een goede democratie is juist dat er ruimte is voor verschillende soorten mensen en leefpatronen. Zo ook voor hen die een fiets mee willen nemen in de trein.

Laatst bewerkt door daniel81 op Maandag 04 aug 2014 om 15:38:14