Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Fietsen in de trein

Donderdag 24 jul 2014 - 00:53:50
Pim530
Pim530
Facebook profile.php?id=100000577754741&ref=tn_tnmn
Als elke fietser zijn fiets netjes op een balkon zet dat bedoeld is voor fietsen en niet op een willekeurig exemplaar en daarbij netjes zijn of haar fietstassen, met hoeveel en hoe zwaar ze ook zijn, van de fiets afhaalt, dan is er in 99% van de gevallen voldoende ruimte voor de fiets. Zelf neem ik ook wel eens een fiets mee en neem dan keurig de bagage mee de coupé in. Tijdens mijn werk en privé zie ik echter helaas vaak gebeuren (niet altijd hoor, er zijn ook hele nette fietsers) dat men zo ontzettend veel bagage aan de fiets heeft hangen dat er op een balkon van een ICMm ineens nog maar twee in plaats van zes fietsen passen. Als je die fietsers dan verzoekt om de bagage te verwijderen omdat er nog meer fietsen meewillen, kun je in sommige gevallen een verwijtende blik en/of opmerking krijgen met een klaaglijk verhaal over hoe zwaar het wel niet allemaal is. Als fietsers voor elkaar niet eens meer ruimte willen maken, houdt het toch wel een beetje op.

Die procent van de gevallen waarin de capaciteit echt te klein is komt vooral voor tijdens evenementen als Oerol. Daar had de NS, zeker dit jaar, veel beter op in kunnen spelen.

Donderdag 24 jul 2014 - 08:05:39
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Quote
dvdhoven (wo 23 jul 2014 07:02:18 www.somda.nl): Dat komt omdat mensen al dan niet per ongeluk een fiets als defect melden. Als je hem terugbrengt bij een selfservice moet je de ja of nee knop indrukken om aan te geven dat de fiets wel/niet in goede staat is. Het is mij ook al gebeurd dat ik de verkeerde knop indrukte. En dan is de fiets defect gemeld en moet er iemand langs komen om te kijken.
Nou nee, daar waren het er wel erg veel voor toen. Komt ook voor dat er maar 1 sleutel in zit terwijl de stalling vol is. Vaak is dan het hek defect en heeft men een beperkt aantal fietsen voor het hek gezet. En herstellen ho maar: heb zoiets op Rsw een jaar terug eens gemeld, maar toen ik er laatst weer was was de situatie nog niet veranderd Maargoed, dat wordt hier wat off-topic.

Laatst bewerkt door daniel_ddr op Donderdag 24 jul 2014 om 08:06:27

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Donderdag 24 jul 2014 - 11:01:21
gummbahla
gummbahla
Pff kan die hele fietsendiscussie niet in een daarvoor bestemd topic (bijv. somda.nl) worden gevoerd?

Dinsdag 29 jul 2014 - 19:35:41
anton_
anton_
Quote
dlm4yjp (za 10 mrt 2012 13:06:32 www.somda.nl): Fietsen nemen ruimte in, zitplekruimte.
Het is puur een centenkwestie want een fiets levert minder geld op dan een persoon.
Veiligheid? Onzin, meer fietsen = minder reizigers, minder letsel bij een ongeval!
Ander standpunt zou kunnen zijn:

fiets levert de NS meer op dan een persoon.
Personen reizen voor een deel in de spits - moet je weer nieuw materieel voor kopen / huren
Fietsen reizen alleen buiten de spits (wanneer er genoeg materieel beschikbaar is) - dus betere bezetting dal uren.
Nog een voordeel van een fiets - een fietskaartje verkoop je altijd met koppelverkoop (de NS verkoop ook een treinkaartje voor een persoon)

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Dinsdag 29 jul 2014 - 19:45:12
michaben
michaben
Nadeel is dat fietsenplaatsen ten koste gaan van zitplaatsen, je kunt hooguit klapstoeltjes plaatsen in de fietsenafdeling zodat deze in de spits gebruikt kan worden voor personenvervoer en in de dal voor fietsvervoer. Echter je hebt dan alsnog minder zitplaatsen want je die klapstoelen in coachopstelling kan niet (dan passen er weer geen fietsen in) dus je zit dan met klapstoeltjes tegen de zijwand, wat zo'n kwart minder efficiënt is, plus dat het comfort van klapstoeljes minder is dus voor de langere afstanden is dit niet gewenst.

En daarnaast gaat het opvullen van het dal ook niet overal op, want men koppelt juist treinstellen af in het dal.

Woensdag 30 jul 2014 - 08:00:10
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Een trein met alleen staanplaatsen zou het meeste rendement (kunnen) opleveren dus eruit die zitplaatsen!
Het gaat om een stuk service, zich onderscheiden van anderen..een fiets neem je niet met een bus mee en niet iedereen heeft een trekhaak op de auto.
Net als toilet, WiFi, restovoorziening etc, service waarmee de trein zich kan onderscheiden van andere middelen van vervoer en zich daarmee concurrerend kan zijn.

Woensdag 30 jul 2014 - 08:47:21
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Quote
gvttreinen (wo 30 jul 2014 08:00:10 www.somda.nl): Een trein met alleen staanplaatsen zou het meeste rendement (kunnen) opleveren dus eruit die zitplaatsen!
Kijk nou uit,straks breng je ze nog op een idee
Quote
gvttreinen (wo 30 jul 2014 08:00:10 www.somda.nl): service waarmee de trein zich kan onderscheiden van andere middelen van vervoer en zich daarmee concurrerend kan zijn.
Zo zou je het in de ideale wereld kunnen bekijken.
Echter zijn er 2 problemen:
Waarmee moet NS concureren ?
Voor 90 procent van de spoorwegen hier in NL ben je aangewezen op NS,dus dat concurerende effect is hier denk ik niet van toepassing.
Service verlenen als t gaat om (meer) die fietsen van mensen te vervoeren ?
Ook daar telt eigenlijk voor,NS vind dat tot zover blijkbaar enkel lastig om aan het topic meer fietsen kwijt kunnen te gaan voldoen,en ja waar wil je klagen ?
NS is zoals al gezegd eigenlijk alleen heerser op de sporen hier,dus als hun de noodzaak niet zien om extra service te verlenen,dan doet men dat gewoon niet.
Persoonlijk denk ik,dat als er meer ruimte zou zijn,of speciale rijtuigen waarin men meer fietsen kan plaatsen,dat dat werkt en dat er meer mensen zouden kiezen voor de trein voor bv een dagje weg waarbij men eigen fiets combineert met de trein.
Zeker bij oudere mensen die bv met pensioen zijn en bijna dagelijks zo al een eind gaan fietsen bij lekker weer,en in vakatie tijd zou er denk ik ook meer volk wezen dat fiets en trein combineert voor bv een "fiets vakantie.
Misschien dat zulke dingen meegenomen kunnen worden als het nieuwe materieel wordt besteld/gebouwd.

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Woensdag 30 jul 2014 - 08:53:22
nohab
nohab
Flickr bvisser
Quote
phantom Waarmee moet NS concurreren?
Met de auto.

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Woensdag 30 jul 2014 - 08:59:20
edje
edje
Flickr spoorkeerl
grootste concurrent van de trein is toch de auto. helemaal met het vervoer van fietsen. Je hebt mooie en handige fietsendragers voor auto's met en zonder trekhaak.

Extra rijtuigen speciaal voor fietsen is in dit land vol met treinstellen gewoon onmogelijk, alleen op de HSL zou het handig zijn.

Ouderen die de fiets mee willen nemen in de trein, hebben vaak een anders probleem. De helft van hun hebben omdat de gezondheid toch wat afneemt, een electrische fiets. Die krijgen de fiets nooit de trein meer in, dus daar zul je een alternatief voor moeten vinden.


Woensdag 30 jul 2014 - 09:04:43
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Dat laatste probleem lost zich met een gelijkvloerse instap al grotendeels op. En laat die er nou in de toekomst toch al moeten komen...

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Woensdag 30 jul 2014 - 11:39:07
DingeZ
DingeZ
Facebook DingeZZ
Quote
gvttreinen (wo 30 jul 2014 08:00:10 www.somda.nl): ..een fiets neem je niet met een bus mee
O nee? upload.wikimedia.org

Laatst bewerkt door DingeZ op Woensdag 30 jul 2014 om 11:39:22

Woensdag 30 jul 2014 - 11:42:43
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Dichter bij huis kan het ook: i44.photobucket.com

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Woensdag 30 jul 2014 - 12:22:07
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Oke, bijna niet

Woensdag 30 jul 2014 - 12:47:41
thom
thom
In de moesel kwam ik ook lijnbussen tegen, met aan de trekhaak een tandemasser aanhanger met een stuk of 40 fietsen erop. Maar het zou heel goed kunnen dat de mensen die nodig hadden om weer thuis te komen gezien de frequenties die de bus daar reed

Woensdag 30 jul 2014 - 12:59:47
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Dat bij het fietsenvervoer de auto winnende is, is wel duidelijk: Ik kan op mijn eigen auto meer fietsen meenemen dan in een 3 baks ICM: 8 stuks (4 op de trekhaak, 4 op het dak), verhoudingsgewijs niet erg logisch

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Woensdag 30 jul 2014 - 13:47:01
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Quote
phantom (wo 30 jul 2014 08:47:21 www.somda.nl):
Quote
gvttreinen (wo 30 jul 2014 08:00:10 www.somda.nl): Een trein met alleen staanplaatsen zou het meeste rendement (kunnen) opleveren dus eruit die zitplaatsen!
Kijk nou uit,straks breng je ze nog op een idee
Dat idee is al eens deels uitgevoerd. Er hebben ooit SGM II stellen gereden met grote stapleinen. Was toch geen groot succes.
Quote
gvttreinen (wo 30 jul 2014 08:00:10 www.somda.nl): en niet iedereen heeft een trekhaak op de auto.
Hoe raar het ook mag klinken, er zijn mensen die niet alleen geen trekhaak hebben, maar ook de bijpassende auto niet.
Quote
gvttreinen (wo 30 jul 2014 08:00:10 www.somda.nl): ..een fiets neem je niet met een bus mee
Bij het treinvervangend busvervoer tussen Mp en Hrv ivm werkzaamheden ergens afgelopen voorjaar, gingen de fietsen plat gelegd in de bagageruimte van de bus mee.
In de Grafschaft Bentheim rijdt in de zomer op een paar lijnen een Fietsenbus, een bus met aanhanger. www.grafschaft-bentheim-tourismus.de

Laatst bewerkt door dvdhoven op Woensdag 30 jul 2014 om 13:52:53

Dick van den Hoven

Woensdag 30 jul 2014 - 17:30:09
michaben
michaben
Quote
gvttreinen (wo 30 jul 2014 08:00:10 somda.nl): Het gaat om een stuk service, zich onderscheiden van anderen..een fiets neem je niet met een bus mee en niet iedereen heeft een trekhaak op de auto.
Maar die service moet ergens van betaald worden, dat is het probleem. Op zich vind ik het prima als men zowel voorin als achterin 3 rijen stoelen uit een ICM3 sloopt (24 stoelen in totaal) en hier fietsenrekken plaatst, maar dan wil ik wel dat alle ICM9 treinen verlengd worden tot ICM10 zodat er net zo veel zitplaatsen overblijven. En als je dat op alle ICM omlopen toepast heb je 14 stellen ICM3 extra nodig. En ik ben bang dat €6 per fiets niet genoeg is om 14 stellen ICM3 erbij te bouwen.

Laatst bewerkt door michaben op Woensdag 30 jul 2014 om 17:30:23

Woensdag 30 jul 2014 - 17:50:07
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
NS heeft bij de revisie/ombouw van ICM, de uitermate domme beslissing genomen, 1 fietsbalkon te laten vervallen. Dat balkon is pas toegevoegd tijdens de aflevering van de eerste serie. Een aantal stellen moesten daarom daarop - na aflevering - nog worden aangepast. Maar het illustreert wel dat NS zich toen al verkeken had op het fietsvervoer per trein.
Wat nu in ICM gebleven is, is een uitermate onhandige plek, waarbij de fiets er maar in 1 richting in kan en het balkon erachter biedt nauwelijks ruimte om een fiets te draaien.
IRM heeft wel 2 fietsbalkons in een vier en 3 in een zes. Dus het kan kennelijk wel. Ook heeft IRM meer ruimte om een fiets te draaien.
DDZ is net als DDAR weer uitermate onhandig en dat gaat geheid problemen geven, zeker als ze in de 3600 worden ingezet. Nu al zijn de BDs'en vaak proppie vol in het seizoen en die hoeveelheid fietsen raak je never in een DDZ kwijt.
Victors zijn ook niet echt handig en bieden ook niet plek genoeg, alleen worden Victors vaak op lijnen ingezet waar het fietsaanbod niet al te groot is. Toen Victors op de IJssellijn reden, waren er daar ook vaak problemen met het te grote fietsaanbod versus te kleine fietsplek aanbod.
SGM biedt wel weer redelijke ruimte. Alleen zijn daar de klapzitjes vaak razend populair. Zelfs bij voldoende zitplek aanbod in de afdelingen, worden de klapzitjes nog veel gebruikt.
GTW's zijn riant, veel draairuimte en een behoorlijk aantal fietsplekken. Alleen nog niet genoeg. Kijk maar eens in de zomer op de Maaslijn en de Emmerlijn. Soms compleet volgestampt.
En dan te bedenken dat een CDA politicus een tijd geleden pleitte voor gratis fietsvervoer in de stoppers. Hoe dom kun je zijn.

Overigens was fiets meenemen in de trein vroeger veel duurder dan nu. In de jaren tachtig heb ik op een zondag fl 36,-- betaalt voor een retour van Dv naar Eml. Dat is iets van EUR 16 of 17
Toen was er differentiatie naar dag en naar afstand.
Maar ik blijf het vreemd vinden dat de fietsdagkaart al zo'n 12 jaar onveranderd in prijs is gebleven. Reëler zou naar mijn idee zijn, gewoon mee verhogen met de tarieven.

Laatst bewerkt door dvdhoven op Woensdag 30 jul 2014 om 17:58:16

Dick van den Hoven

Woensdag 30 jul 2014 - 18:24:43
michaben
michaben
Quote
dvdhoven (wo 30 jul 2014 17:50:07 somda.nl): NS heeft bij de revisie/ombouw van ICM, de uitermate domme beslissing genomen, 1 fietsbalkon te laten vervallen.
En wat is daar zo uitermate dom aan? Dat is gewoon een politieke/economische beslissing om meer in te zetten op het comfortabel vervoeren van reizigers dan op het vervoeren van fietsen. Of een hoger tarief voor fiets meenemen de kosten zou dekken weet ik niet, want dit zal ongetwijfeld ook voor een afname van het aantal fietsen zorgen, het tarief van €6 is zeker op de lange afstand heel erg goedkoop, en daar houden Nederlanders wel van. Maar de reizigers zonder fiets mee laten betalen aan de extra benodigde capaciteit voor reizigers met een fiets is ook weer niet eerlijk. Kortom we zitten in de situatie dat fiets in de trein populair is door de lage prijs, en dat het aantal fietsplaatsen in de trein beperkt is door de lage prijs.

Woensdag 30 jul 2014 - 18:59:22
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
De dommigheid zit daarin in wat ik al aangaf, dat balkon is er na ontwerp en aflevering van de eerste stellen pas ingekomen toen bleek dat de vraag te groot was. En die vraag is groot gebleven en dan is het dom om dan een balkon op te heffen. En inmiddels is allang gebleken dat ICM de vraag niet aan kan.
En ik kijk niet naar kostenplaatjes, daar kom je toch niet uit. Het gaat er gewoon om dat de capaciteit te klein is en dat allerlei problemen veroorzaakt.

Dick van den Hoven

Woensdag 30 jul 2014 - 19:04:45
michaben
michaben
Dat kun je echter vanuit twee kanten bekijken, de capaciteit is te klein, of de vraag is te groot. Afhankelijk van wat je beleid is kun je beide aanpakken.

Woensdag 30 jul 2014 - 19:32:24
dh3201
dh3201
Quote
dvdhoven (wo 30 jul 2014 17:50:07 www.somda.nl): IRM heeft wel 2 fietsbalkons in een vier en 3 in een zes. Dus het kan kennelijk wel. Ook heeft IRM meer ruimte om een fiets te draaien.
Het zou mij niets verbazen als dat bij de aanstaande revisie ook gaat verdwijnen.

Duikt weg...

Shqiperise-lopers?

Woensdag 30 jul 2014 - 19:43:18
sfj
sfj
Tel hier trouwens nog bij op dat het regelmatig voorkomt dat er mensen zitten op de klapstoelen op het fietsnbalkon en weigeren om te verplaatsen of zelfs maar minimaal in te schikken waardoor je als fietser volstrekt onnodig hinder veroorzaakt voor de doorstroming in dat rijtuig en de drukke trein.
Helaas maak ik dit bijna elke reis met fiets mee.
Vroeger had je in de 800/900 zelfs een apart fietsrijtuig net als de icB. Kan me niet voorstellen dat de behoefte in ons fietsland verdwenen is. Hooguit het enthousiasme door het vele gedoe wat het tegenwoordig geeft.

Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

Donderdag 31 jul 2014 - 10:09:35
illyavaes
illyavaes
Quote
edje (wo 30 jul 2014 08:59:20 www.somda.nl): Extra rijtuigen speciaal voor fietsen is in dit land vol met treinstellen gewoon onmogelijk, alleen op de HSL zou het handig zijn.
Eén woord: Pec.
Oftewel: zo'n rijtuig kan ook Scharffenbergkoppelingen hebben en gestroomlijnd zijn.

Donderdag 31 jul 2014 - 10:49:25
sjoerd
sjoerd
Of eigenlijk Fec. Pecs waren voor de post en ook hebben we nog Decs gehad met vier rolluiken aan weerszijden, stroomlijnbagagerijtuigen. En zelfs nog onofficiele Vecs (visvervoer), en zogenaamde kuiken-Decs, Pecs voorzien van inrichting voor kuikenvervoer. Dat was nog eens maatwerk!

Laatst bewerkt door sjoerd op Donderdag 31 jul 2014 om 11:09:36

Donderdag 31 jul 2014 - 11:34:33
thom
thom
fec met een kleine f zou het dan moeten worden want fiets wordt met een kleine f afgekort. Zoals in Df, hebben we die ook gelijk weer genoemd

Donderdag 31 jul 2014 - 15:54:49
jeanne
jeanne
Wat heerlijk dat gesteggel over kenmerken en nummer. Hoofdzaak, het is en blijft een euwig zaak van toevalligheden.

Hoofdkenmerken worden in hoofdletters (kapitalen), nevenkenmerken in kleine letters (onderkast)aangebracht.
Een Df is in de eerste plaats een bagagerijtuig, dat in gericht is voor rijwielvervoer .
Verder was/is de de oude situatie van het ICM met de mBDk en de sBFk een opmerkelijk zaak, die een beetje dubbel op is. Deze hebben een D en een F afdeling waardoor het in het kenmerk als kapitaal aanwezig is. Wanneer een k in het kenmerk aangebracht is het s kenmerk niet noodzakelijk en eigenlijk overbodig (vergelijkbaar met Plan U), maar wanneer je het D en F kenmerk weglaat, zoals bij het ICM-0, wordt het toch wel weer begrijpelijk waarom het zo gekomen is.

Jeanne Kok

Donderdag 31 jul 2014 - 16:36:11
john2
john2
Jeanne, dat is nou typisch mannen, die moeten over alles en nog wat te steggelen hebben.

Donderdag 31 jul 2014 - 23:54:10
kiekkiek
kiekkiek
Quote
R1-2010 (ma 12 mrt 2012 10:10:43 www.somda.nl): Volgens mij luisteren vervoerders best naar klanten, maar kun je niet iedereen tevreden stellen. Met termen als 'schofferen' of 'klanthaat' diskwalificeer je jezelf en heb je geen recht van spreken.
Vervoerders luisteren amper naar klanten. Ze denken al te weten wat een klant graag wil. De meest idiote argumenten komen daarom langs om hún keuzes te verkopen.

Laatst bewerkt door kiekkiek op Donderdag 31 jul 2014 om 23:54:42

Vrijdag 01 aug 2014 - 09:59:54
sjoerd
sjoerd
Vervoerders (en vrijwel alle andere bedrijven) luisteren heel goed. Zitten jullie in klantenforums of wordt jullie regelmatig om je mening gevraagd door enquetebureau's die door hen worden ingehuurd? Ik (en vele anderen met mij)krijg ruimschoots de gelegenheid en ik ben ervan overtuigd dat er echt naar op- en aanmerkingen wordt geluisterd. Natuurlijk maakt het wel veel uit of je goede argumenten hebt en hoe je het onder woorden brengt.

Vrijdag 01 aug 2014 - 19:52:28
mich
mich
Flickr 77593728@N08
bijna alle vervoerders lezen hier mee

Vrijdag 01 aug 2014 - 20:20:44
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Bij het lezen van de topicnaam krijg ik hele andere gedachten...ik zie men al in de trein fietsen

Vrijdag 01 aug 2014 - 21:38:08
dh3201
dh3201
Oh, ik heb wel eens in een Df gefietst tijdens de rit

Shqiperise-lopers?

Zaterdag 02 aug 2014 - 01:39:13
kiekkiek
kiekkiek
Quote
sjoerd (vr 01 aug 2014 09:59:54 www.somda.nl): Vervoerders (en vrijwel alle andere bedrijven) luisteren heel goed. Zitten jullie in klantenforums of wordt jullie regelmatig om je mening gevraagd door enquetebureau's die door hen worden ingehuurd? Ik (en vele anderen met mij)krijg ruimschoots de gelegenheid en ik ben ervan overtuigd dat er echt naar op- en aanmerkingen wordt geluisterd. Natuurlijk maakt het wel veel uit of je goede argumenten hebt en hoe je het onder woorden brengt.
Ja ook ik doe geregeld mee aan diverse klantonderzoeken, niet alleen spoor gerelateerd overigens. Keer op keer ervaar ik dat de vraag die ik verwacht niet wordt gesteld. Onderzoeken zijn vaak zodanig ingericht dat de uitslag vrijwel zeker het beleid van betroffen firma legitimeert.

Over spoor:

Nooit is mij gevraagd of ik toeslag wil betalen voor een snellere rit.
Nooit is mij gevraagd of ik wil reserveren voor een rit naar Parijs.
Nooit is mij gevraagd of er voldoende ruimte voor fietsen is in de trein.

Zaterdag 02 aug 2014 - 01:52:17
broek53
broek53
Ja, dat is het bewijs natuurlijk.

Zaterdag 02 aug 2014 - 10:52:58
jeanne
jeanne
Nee, maar zoals enquêtes soms in elkaar gestoken zijn maakt dat je weet wat er een "Gewenste uitkomst" moet wezen. Dan kunnen ze later altijd zeggen dat ze aan de "Klanten" gevraagd hadden en ja die vonden het een goed idee!

Jeanne Kok

Zaterdag 02 aug 2014 - 17:16:48
sjoerd
sjoerd
Wetenschappers behoren aan alles te twijfelen, en ook aan zichzelf. Maar alles en iedereen wantrouwen is een minder prettige eigenschap.

Zaterdag 02 aug 2014 - 17:34:37
kleine_man
kleine_man
Quote
sjoerd (do 31 jul 2014 10:49:25 www.somda.nl): Of eigenlijk Fec. Pecs waren voor de post en ook hebben we nog Decs gehad met vier rolluiken aan weerszijden, stroomlijnbagagerijtuigen. En zelfs nog onofficiele Vecs (visvervoer), en zogenaamde kuiken-Decs, Pecs voorzien van inrichting voor kuikenvervoer. Dat was nog eens maatwerk!
Dfez zou het type moeten worden. Zet je er een stuurstand in dan wordt het sDfez. Al weet ik de e niet zeker. Stamt nog uit een ver verleden. De SLT zou namelijk ook o of oo moeten hebben.

Maar het niet mee kunnen nemen van je fiets past precies in het NS beleid om het reizen zo aantrekkelijk mogelijk te maken, als je alleen als person vervoerd wil worden en geen behoefte hebt om een koffer/fiets of gebruik wil maken van een toilet.

Je kan beter crimineel zijn dan arts................ Voorkomen is beter dan genezen

Zaterdag 02 aug 2014 - 17:36:16
kleine_man
kleine_man
Quote
jeanne (za 02 aug 2014 10:52:58 www.somda.nl): Nee, maar zoals enquêtes soms in elkaar gestoken zijn maakt dat je weet wat er een "Gewenste uitkomst" moet wezen. Dan kunnen ze later altijd zeggen dat ze aan de "Klanten" gevraagd hadden en ja die vonden het een goed idee!
Ik doe regelmatig mee aan het NS-Panel, ik ben uitermate kritisch, maar de vragen zijn inderdaad dusdanig dat kritiek wegspoeld. Vragen zijn oppervlakkig. De uitkomst zal dus altijd in het voordeel van de NS zijn.

Je kan beter crimineel zijn dan arts................ Voorkomen is beter dan genezen

Zondag 03 aug 2014 - 11:40:14
sjoerd
sjoerd
Je hebt aan het einde van een enquete altijd gelegenheid voor opmerkingen. Vaak krijg ik een persoonlijk bedankje en of een inhoudelijke reactie. En als collegaonderzoeker wijs ik altijd op methodische fouten in de enquete. Daar zijn ze erg blij mee. In wetenschappelijk onderzoek halen we die er tevoren uit en we doen een proefenquete om te bekijken of de respondenten de vragen goed interpreteren.

Maandag 04 aug 2014 - 09:38:07
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Aan het eind van een Prorail-enquete die ik laatst mocht invullen op en over station Utzl was geen ruimte voor opmerkingen.

Maandag 04 aug 2014 - 10:23:01
daniel81
daniel81
NS heeft destijds aangekondigd dat ze de papieren kaartjes zou gaan afschaffen met als enige onderbouwing de klanten dat wilden Die vonden papieren kaartjes namelijk niet milieuvriendelijk.
Deze uitkomst is klinkklare onzin: degenen die het niet milieuvriendelijk vinden konden zelf kiezen voor reizen met chipkaart, voor degenen die niet zo'n ding hebben is het alternatief de wegwerpchipkaart die minstens zo milieu-onvriendelijk is als het papieren kaartje.
Ik ben normaalgesproken niet wantrouwend van aard maar de NS neem ik op dit gebied echt niet meer serieus. In zo'n geval als dit vraag ik me dan af, of er überhaupt wel onderzoek naar is geweest; en mocht dat onderzoek er wel zijn geweest dan vraag ik me af hoe een goed opgezet onderzoek tot zo'n uitkomst kan leiden.

Maar goed, dit heeft niet zo heel veel meer met fietsen te maken dus maar weer terug naar het eigenlijke onderwerp.

Laatst bewerkt door daniel81 op Maandag 04 aug 2014 om 10:27:44

Maandag 04 aug 2014 - 10:40:38
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Zoals al aangehaald,als men een onderzoek/enquete zo in elkaar zet dat een bepaalde uitkomst al min of meer vast staat dan kan je al nagaan hoe goed die is voor wat de wensen van de reiziger betreft.
Zeker als er geen ruimte is om opmerkingen te plaatsen.
In principe kun je de reiziger net zo goed met rust laten en die dat stuk papier niet eens laten invullen want de uitkomst staat min of meer al vast en de werkelijke wens van de reiziger komt toch niet uit als zijnde zijn of haar keus.
Zo zal dat ook zijn als men onder reizigers een enquete uitdeelt en die laat invullen als het gaat over de vraag of men meer ruimte voor fietsen wenst in de trein
Waarschijnlijk worden de vragen dan zo in elkaar gedraait dat de uitkomst zal zijn dat daar geen of amper vraag naar is.
(zoals dat ook is gebeurd toen men wilde weten of de reiziger interesse zou hebben in de ov chip kaart

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Maandag 04 aug 2014 - 12:24:43
jeanne
jeanne
Wat mij betreft is niet de bedoeling dat we de hele discussie rond de WC weer opnieuw gaan voeren, maar juist hier hebben de opdrachtgevers de uitkomsten met behulp van meerdere enquêtes naar hun hand weten te zetten. Zelfs zo dat verantwoordelijke het departement deze overnam en deze kamer zo voor hielt. Alleen ging de kamer daar niet in mee en formuleerde haar eigen wensen in de nieuwe concessie.

Jeanne Kok

Maandag 04 aug 2014 - 15:37:54
daniel81
daniel81
Interessant dat je dit noemt, want dit brengt ons bij de kern van het probleem: de in de westerse wereld o zo volprezen democratie kan gemakkelijk ontaarden in de dictatuur van de meerderheid. 95% van de reizigers (ik noem maar even wat) neemt geen fiets mee in de trein, en die willen geen ruimte voor fietsen want dat neemt zitplaatsen in oid. Net zozeer zal 95% nooit het toilet gebruiken en dus tegen toiletten zijn.
Lijkt heel plausibel maar als we zo doorredeneren, hoeven er op stations ook geen liften meer te worden aangebracht omdat 95% die nooit gebruikt, hoeven treinen niet rolstoeltoegankelijk te zijn omdat 95% niet in een rolstoel zit, hoeven er geen blindegeleidelijnen te worden aangebracht omdat 95% meer dan voldoende ziet, mag de spoorlijn Hoorn-Enkhuizen worden gesloten omdat 90% van treinreizend Nederland daar nooit gebruik van maakt en zo kan ik nog wel even doorgaan.

De essentie van een goede democratie is juist dat er ruimte is voor verschillende soorten mensen en leefpatronen. Zo ook voor hen die een fiets mee willen nemen in de trein.

Laatst bewerkt door daniel81 op Maandag 04 aug 2014 om 15:38:14