03-10-2017 12:51:15 | ||
---|---|---|
maurits
![]() |
Het lijkt een beetje alsof ze een Mat '64 neus op een V250-kop geplakt hebben %08%. Maar alle gekheid: uiterlijk is op basis van een mock-up moeilijk te beoordelen, misschien toch beter om te wachten tot de eerste stellen afgeleverd worden. Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2) |
03-10-2017 12:57:38 | ||
---|---|---|
jordy94
![]() |
Haha, dat eerste dacht ik ook ja! En het tweede is inderdaad lastig te zeggen.. Wat ik nu zie zijn wel erg weinig zitplaatsen in de getoonde coupés. |
03-10-2017 13:10:25 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Een mock-up is ook niet bedoeld om een volledige weergave van het rijtuig te tonen, maar om alle elementen uit het interieur in één of twee stukken te proppen. Dus je ziet een klein stukje 1e klas, je ziet een klein stukje 2e klas, je ziet de fietsplaatsen, balkon, rolstoelplekken, toiletten en de cabine. |
03-10-2017 13:12:36 | ||
---|---|---|
jordy94
![]() |
Daar heb je gelijk in.. We kunnen er wel al uit concluderen dat de 2e klas geen armleuningen in het midden van de banken krijgt? |
03-10-2017 13:25:27 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Ik zag op verschillende plekken wel armleuningen in het midden. Wel dunnetjes, minder dan in de ICM. |
03-10-2017 13:27:58 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Klopt, ook 2e klasse heeft dunne armleuningen in het midden. Edit: Ik zie dat in diverse berichtgevingen (ja OV Magazine, daar bedoel ik o.a. jullie mee) nog altijd wordt gezegd dat dit een versie van de Coradia Liner V200 is. Wat ik een tijd geleden al zei hier: nee, dat is het niet. Deze trein is onderdeel van een nieuw platform voor regionale en Intercitytreinen en heet de Coradia Stream: https://www.partners.alstom.com/Assets/View/f93f5518-4f2c-4a24-8c2a-f26bfb861d5a Laatst bewerkt door mtlx op 03-10-2017 14:13 |
03-10-2017 14:11:18 | ||
---|---|---|
Astraea
![]() |
Er is een update in het persbericht van NS gekomen met betrekking tot berichtgeving van de Telegraaf.Quote |
03-10-2017 14:26:53 | ||
---|---|---|
rob46
![]() |
Mockup ICNG was voorzien van een feestelijke strik. https://www.flickr.com/photos/rob46/36762200304/in/dateposted-public/ 57 jaar OV-fotografie. |
03-10-2017 14:49:23 | ||
---|---|---|
omnispex
![]() |
Mooie foto! Het enige wat ik niet zo geslaagd vind is de overgang van zwart (bij de cabine) naar blauw misschien was een onderbreking of het weglaten van het massale zwart fraaier geweest. Voor de rest ziet het er wel goed uit. |
03-10-2017 15:23:25 | ||
---|---|---|
selivio
![]() |
http://railcolornews.com/2017/10/03/it-after-swing-jazz-and-rock-this-is-pop-alstom-presents-coradia-stream-for-trenitalia/ In Milaan is vandaag ook de Italiaanse versie gepresenteerd van de coradia stream (persoonlijk vind ik deze stuk beter geslaagd les kleur maar dat terzijde). Daarbij valt me op dat voorop de trein op de bestemmingsdisplay voorop: 3024 Amsterdam Centraal staat. Gaat NS werk maken van het tonen van trein nummers aan de reizigers?(En ja, ik weet dat bij SNG mock up iets van 24? voorop stond, dus hoeft in principe niets te zeggen...) Laatst bewerkt door selivio op 03-10-2017 15:25 |
03-10-2017 16:09:37 | ||
---|---|---|
AgentX
![]() |
Het is puur presentatie. Je ziet ook op de OBIS-schermen in de mockup allerlei extra nummers staan. Als je die hier nu ziet, betekent dat helemaal niet dat dat ook in de rijdende variant gaat terugkomen. Hoewel ik het persoonlijk wel graag zou zien, net als dat in de reisplanner tegenwoordig de treinnummers duidelijker zichtbaar zijn. |
03-10-2017 16:14:58 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Ik denk niet dat de NS ook treinnummers gaat tonen op display's. Bij de SNG leek het er ook op, maar dat is niet het geval. Ook zie ik geen nut omdat de gemiddelde reiziger dit getal niet interesseert. Het gaat ze meer om 'de IC 13:37 naar Leiden' bijvoorbeeld. Of misschien in de toekomst nog een nummer voor het traject, zoals Arriva doet. Misschien gebruiken ze dit nummertje wel een aansturing voor dit display waarbij er een bestemming en lijnnummer nodig is. De materieelnummers van deze mock-up waren ook nog niet bekend, daarom werden ze maar 0002,0003 etc genoemd. Opmerkelijk genoeg heb ik geen 0007 gezien ![]() Laatst bewerkt door aarclay op 03-10-2017 16:16 Choo choo..... |
03-10-2017 16:39:23 | ||
---|---|---|
wouterder
![]() |
Toch apart, in het buitenland is het vrij standaard om treinnummers te vermelden op de buitenkant. Hier in Nederland beetje taboe, maar zou wel handig zijn voor het melden van problemen in de trein bijv NS_Online op Twitter. |
03-10-2017 16:47:41 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
![]() |
Ach, die weten toch het verschil niet tussen een treinnummer en treinstelnummer![]() |
03-10-2017 17:00:11 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Lekker collegiaal weer... |
03-10-2017 17:26:36 | ||
---|---|---|
marciekemp
![]() |
Maar het is wel zo... |
03-10-2017 17:29:37 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Tonen van treinnummer aan de buitenkant heeft enkel zin/nut als er gereserveerd kan worden. ( en zeker als je dan bij twee treinstellen ook nog eens twee treinnummers hanteert ![]() |
03-10-2017 18:00:57 | ||
---|---|---|
timtrein
![]() |
Die Italiaanse versie 'smoelt' wél, in alle varianten, waarbij de geheel gele n.m.m. zelfs de mooiste is. Wat een aanfluiting, dat Nederlandse "design"... |
03-10-2017 18:02:14 | ||
---|---|---|
BasSNG2001
![]() |
QuoteVoor zover ik weet vermeldt alleen Duitsland lijnnummers op de treinen. Zwitserland is altijd alleen treinsoort en in (West-)Oostenrijk geen lijnnummers. S-Bahn Wenen weet ik niet. #DiscoverEU |
03-10-2017 18:46:59 | ||
---|---|---|
BusNL
![]() |
En we hebben in Limburg Arriva, maar die toont niet welke rit, alleen welke lijn. |
03-10-2017 18:52:56 | ||
---|---|---|
umbusko
![]() |
In Tsjechië en Slowakije ook (wel afhankelijk van het materieel natuurlijk). In Tsjechië hebben lange afstandstreinen (waarvan het treinnummer al intensief gebruikt wordt, voor reserveringen en zo) naast het treinnummer niet alleen meestal een naam, maar tegenwoordig ook nog een lijnnummer (wat je uiteraard bijna nergens terug kunt vinden, omdat het volstrekt overbodig is, maar wel automatisch omgeroepen wordt op de stations en vaak op en in de trein staat)... |
03-10-2017 19:50:42 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Quote Bij Railway Gazette weten ze te vermelden dat de vijfdelige versie 256 zitplaatsen zal krijgen. En de achtdelige versie 417 zitplaatsen zal krijgen. Met 49 vijfdelige en 30 achtdelige ICNG betekent dat er totaal 25.054 zitplaatsen zal krijgen. Kan dus best kloppen. Iets meer als de 25.000 zitplaatsen die werd vermeld door NS. Was deze eerste order van NS van Alstom niet vooral bedoeld om de Traxx + ICR te vervangen? De ruim 25.000 zitplaatsen is in ieder geval meer dan alle NS ICR bij mekaar. En waar wordt de extra zitplaatsen voor gebruikt? Om de ICM-M te vervangen? Of krijg je langere samenstellingen op de IC Direct Amsterdam - Rotterdam - Breda en IC Den Haag - Eindhoven? Wat me niet zal verbazen want als de ICNG betrouwbaarder, sneller en punctueler zal worden dan de Traxx + ICR zal het aantal treinreizigers in ieder geval toenemen. En die kans is natuurlijk groot. |
03-10-2017 20:12:20 | ||
---|---|---|
AJT
![]() |
Er zullen ook extra treinen mee gereden gaan worden. |
03-10-2017 20:26:14 | ||
---|---|---|
daniel_ddr
![]() |
QuoteMaar als je het beperkt tot een lijnnummer dan wordt het voor meer doeleinden nuttig. Hoewel de Nederlandse treinserienummering het NS wel weer lastig zou maken er echt mee te gaan communiceren, niet voor niks zullen ze in Duitsland aparte lijnnummers gebruiken i.p.v. een stuk van het treinnummer. Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl |
03-10-2017 21:17:42 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
De Belgische variant is ook gepresenteerd: https://i.imgur.com/0ztsSHth.png Deze trucage-foto vond ik in het spoorwegentopic op https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/52780415#52780415. Natuurlijk is het een hersenspinsel van een liefhebber, maar ik vind het zelf een kanshebber voor de nieuwe Benelux, als ze de grens overgaan ![]() En kijk eens, de zwart-geel-rode kleur van de Belgische vlag komt zelfs terug! ![]() Ik zeg: DOEN! Laatst bewerkt door aarclay op 03-10-2017 21:20 Choo choo..... |
03-10-2017 21:53:44 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Helemaal niet verkeerd. ![]() |
03-10-2017 22:23:52 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Genoeg die het wel begrijpen, en ik zie ook het nut niet om al die mensen over één kam te scheren. Er zijn genoeg andere mensen die binnen NS rondlopen en eigenlijk niet snappen hoe het spoorbedrijf nou werkt, is dan ook ineens al het rijdend personeel dom? Laatst bewerkt door thom op 03-10-2017 22:24 |
03-10-2017 23:13:06 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Aanvullende informatie over de Coradia Stream platform: https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwj0ibb7rdXWAhXFnRoKHd5NDAkQFggnMAA&url=http%3A%2F%2Fwww.alstom.com%2FGlobal%2FTransport%2FResources%2FDocuments%2FBrochures2017%2FCoradia%2520Stream%2520-%2520Product%2520sheet%2520-%252020170929%2520with%2520image.pdf&usg=AOvVaw0eDVKK8U7YXUW0iDUWVsjq Nieuwste generatie Coradia. Blijkbaar een platform van Alstom waardoor ze flexibel kunnen inspelen op de wensen van de spoorvervoerders/klanten. Vergelijkbaar met Vectron, Traxx, Velaro, Avelia enz. |
03-10-2017 23:20:20 | ||
---|---|---|
Frontier
![]() |
Quote Bij @NS_Online? Dan heb je er zeker nog nooit contact mee gehad, anders zou je zoiets niet beweren namelijk. %08% 'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes' |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
04-10-2017 00:45:42 | ||
---|---|---|
kiekkiek
![]() |
Quote Mmmmmmmmmmm: Entrance height: 800 mm. Worden niet alle perrons aangepast naar 760 mm? |
04-10-2017 09:09:44 | ||
---|---|---|
BusNL
![]() |
Wielen kleiner maken %08% |
04-10-2017 09:38:31 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
ARRIVA-treinen hebben ook 800mm. De schuiftrede is dan weer iets lager en het perron nog iets lager. |
04-10-2017 10:10:28 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Deurbreedte 1300 mm. Net zo breed als de NS Flirt. |
04-10-2017 10:57:15 | ||
---|---|---|
SunKeeper
![]() |
Quote Of scootmobielenwielen groter maken? Al geloof ik ook niet dat je na een randje van 4 cm al ondersteboven ligt, maar goed, er is wel verschil met een rolstoel.%08% |
04-10-2017 11:03:26 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Op weg naar het perron zijn er al vele grotere hindernissen te nemen dan die randjes van in totaal 4 cm. Dan lijkt me die overstap wel te overkomen. Als ik zie hoe mijn schoonzusje (MS) met haar scootmobiel acrobatische toeren uithaalt op weg naar een winkel of in een tuincentrum, dan lukt haar de trein in ook wel. |
04-10-2017 18:04:04 | ||
---|---|---|
Mueslireep
![]() |
Waarom maken ze de perrons dan niet gewoon 800mm? Is de SLT ook in 800mm uitgevoerd? |
04-10-2017 19:01:18 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Vraag me eerder af als men idd de perrons aan t aanpassen is naar 760mm ,waarom heeft men dan gekozen voor 800mm bij de nieuwere treinen ?? Kan me niet voorstellen dat niemand is roept/heeft geroepen van ja maar das 800mm en we verlagen nu perrons naar 760mm,wat klopt hier niet %03% Ontwerp aanpassen toch maar ??? Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
04-10-2017 19:08:55 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Omdat het technisch ook moet kunnen, er moeten ook nog wat draaistellen en wielen onder passen enzo![]() En een perron hoogte van 760mm BS, is volgens mij gewoon een Europese standaard. Of het echt een probleem is zullen we straks vanzelf zien, voor hetzelfde geld merk je er straks niks van door een schuiftrede of schuinekant oid. SLT heeft volgens Wiki een vloerhoogte van 850mm. Laatst bewerkt door thom op 04-10-2017 19:14 |
04-10-2017 19:14:39 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Tenzij die treinen hydraulische cilinders op de draaistellen hebben zitten zal de exacte hoogte sowieso afhankelijk zijn van of de wielband nieuw of afgesleten is. |
04-10-2017 20:01:12 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Er is (en wordt nog steeds) een bedrag van zeker acht cijfers geïnvesteerd in het programma PVT waarbij alle perrons op 76 cm BS zijn en worden gebracht. Ik denk dat er een aantal mensen een rolberoerte zou krijgen als je als vervoerder even langs de neus weg zou melden dat je de perrons graag nog even 4 cm hoger zou zien. 🤔 |
04-10-2017 23:05:20 | ||
---|---|---|
mdj
![]() |
PVT ken ik als Programma Vervanging Treinbeveiliging. P76 heeft iets met perrons te maken Bij twijfel: gebruik beton. |
04-10-2017 23:47:06 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Quote Treinen zijn niet hydraulisch maar wel pneumatisch. De luchtveer bepaald de hoogte van de bak. Een afgesleten wielband is maar centimeterwerk. Bij Slt wordt (of werd) de hoogte van de bak aangepast wanneer de wielen een kwb behandeling achter de rug hebben/hadden. |
05-10-2017 00:03:25 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Toch zitten er wel hydraulische cilinders op de meeste treinen, zo werken de schokdempers namelijk. Alleen doen die niks met de bakhoogte ![]() |
05-10-2017 00:45:33 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
QuoteJe hebt natuurlijk helemaal gelijk. PVT kost overigens ook tientallen miljoenen, maar dat is de enige overeenkomst 🤗. |
05-10-2017 11:27:02 | ||
---|---|---|
bert
![]() |
Eindelijk genoeg zitplaatsen! Die zijn er in het weekend ook. Alleen wordt het mat niet ingezet... |
05-10-2017 14:03:19 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Quote Dat is dan meteen ook het enige stukje hydrauliek, als je het al zo mag noemen. Alle treinen met luchtveren zijn in hoogte te regelen %02% |
05-10-2017 15:11:53 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Klopt, daarom vond ik het wel een mooie om te vermelden![]() De luchtvering van een bak word overigens lastafhankelijk geregeld, als een bak zwaarder word zal een regelstang tussenbak en draaistel de luchtvering aanpassen waarbij de bak altijd geregeld word naar het zelfde hoogte niveau. |
05-10-2017 17:23:51 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Quote Het geen wat me even ontgaat is de combinatie instaphoogte trein ten overstaan van perron hoogte. Men verzint uitschuif tredes voor een gelijkvloerse instap voor o.a. minder valide mensen,daar worden/werden (denk ik) perrons voor op de "goede" hoogte gebracht. En als ik t nu goed begrijp is straks de instaphoogte van de "nieuwe" treinen anders dan die van perrons en dus geen gelijkvloerse instap meer. Vandaar dus mn eerdere vraagstelling ![]() (ook hoor ik graag als ik mis zit met mn veronderstellingen, ben tenslotte ook maar mens en kan vergissen %02% ) Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
05-10-2017 21:43:44 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Quote Jep klopt maar die stang kan versteld worden (mag niet zomaar) waardoor de bak hoger of lager gezet kan worden. |
05-10-2017 21:49:08 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Uiteraard, maar het ging me even om de werking, en de vraag vast te beantwoorden of de belading niet de gelijke overstap hoogte te niet doet![]() |
06-10-2017 06:59:08 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Quote 4 centimeter niet gelijkvloers noemen, waar gaat het over. Daarbij zijn die uitschuiftredes nodig om de ruimte tussen bak en perron te overbruggen (het is nog net geen metro waar de treinen overal op 2 cm langs de perronrand komen) en zorgen die ook voor een stap in die 4 centimeter. |
06-10-2017 11:33:43 | ||
---|---|---|
Klaasje
![]() |
Je hebt als roelstoeler liever een opstapje dan een "kuil". Aangezien een uitschuiftrede altijd lager zit dan de vloer en dus minimaal ongeveer gelijke hoogte met het perron moet hebben is een vloerhoogte van 80 centimeter ideaal. |
06-10-2017 11:36:48 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Lijkt me inderdaad mooi: Perron 76+ BS, uitschuiftrede 78+BS en de vloer trein 80+ BS. Maar heb mooi praten, heb gelukkig het (nog) niet nodig. |
08-10-2017 13:51:15 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Er worden 49 vijfdelige en 30 achtdelige ICNG geleverd. Uit hoeveel rijtuigen zal een eventuele ICNG Benelux zijn? In informatie over Coradia Stream is te zien dat de Coradia Stream geleverd in drie tot tiendelige varianten. De tiendelige ICNG zal qua lengte en aantal zitplaatsen vergelijkbaar zijn met 2 Traxx en 7 NS ICR. |
08-10-2017 14:24:10 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Ik weet niet of de NS al een dienstregeling en materieelinzet voor de Benelux na 2025 uitgewerkt heeft. Inzet van ICNG bied mogelijkheden voor een geheel andere opzet, in plaats van alle stammen dezelfde lengte kan men met de inzet van gecombineerde vijfjes en achtjes in de spits langere treinen samenstellen en in de daluren kortere. Eventueel kan men, indien er veel meer binnenlandse reizigers dan buitenlandse zijn, een binnenlands stel mee laten rijden en die in Rtd of Bd aftrappen. Het lijkt mij persoonlijk niet logisch dat men nu twee stellen van afwijkende lengte besteld zou hebben als proef, maar dat is afwachten. |
08-10-2017 14:30:55 | ||
---|---|---|
Berk24
![]() |
Ik ben in ieder geval blij dat er bij de IC NG geen drietjes en viertjes zijn besteld zodat NS niet in de verleiding komt om losse drietjes en viertjes in te zetten op verbindingen waar dat niet kan. Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est? |
08-10-2017 15:11:50 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Quote Er werd al aangegeven dat er 5 prototypes getest zal worden. Ben benieuwd welke lengtes die hebben. En of die 5 prototypes allemaal dezelfde testen gaan doen. |
09-10-2017 14:23:44 | ||
---|---|---|
Chrisdb
![]() |
Quote Lijkt me dan handiger om 2 vijfjes te doen waarvan 1 uit Amsterdam Centraal afkomstig en 1 uit Den Haag Centraal. Die hele bende combineren et voila! Den Haag heeft weer een rechtstreekse verbinding en het gespuis uit Amsterdam/Schiphol heeft geen langere reistijd. |
09-10-2017 16:25:42 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Quote De bakken van ICNG zijn korter dan ander materieel. Een losse 5 gaan we dus ook niet blij van worden, dat is namelijk net zoveel als een ICM 4. Quote Een los stel uit Ehv via Tb naar Bd, en daar combineren, kan ook een mooie oplossing zijn. |
11-10-2017 08:02:16 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
Quote Waar zet je nu je trein van 3 bakken als er alleen maar borden met 2 en 4 en 6 staan? Er tussenin, ja natuurlijk. Quote Het is vooral eenduidiger. Waar je met verschillende baklengtes moet gaan denken "moet ik nu bij de 4 of de 6 stoppen met mijn 8-baks trein" is het dan gewoon "mijn trein is 150 meter dus ik moet tussen de 100 en 200 stoppen. Quote Doen ze in Duitsland ook wel eens. Bordjes met 2x VT628 of ICE. |
11-10-2017 08:03:06 | ||
---|---|---|
moderator
Moderator ![]() |
discussie omtrent bakborden verhuisd naar het al bestaande topic daarover: https://www.somda.nl/forum/16636/3/Plaatsing+bakborden+op+stations/ |
11-10-2017 18:27:24 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
De ICNG zal vanaf 2021 instromen op de HSL. Het merknaam Intercity Direct zal dan nog toepasselijk zijn vanwege de directe snelle verbinding tussen Schiphol - Rotterdam. Maar als de ICNG vanaf de HSL verder zou instromen op het hoofdrailnet is die naam niet meer van toepassing. Dan zou een ander naam meer van toepassing zijn. IC +. Of eventueel helemaal geen merknaam. Maar gewoon neutraal IC. De merknaam Intercity Direct is inmiddels al besmet. Afgezien dat het een toepasselijke naam is staat deze naam vooral synoniem voor een trein die relatief vaak uitvalt, onbetrouwbaar is en niet altijd punctueel. |
11-10-2017 19:26:49 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
De 1100 heet toch ook geen ic direct? |
11-10-2017 19:40:05 | ||
---|---|---|
SunKeeper
![]() |
Daar zit ook geen toeslag op. Maar de toeslag op de ICD verdwijnt straks buiten de spits, vanaf dan is het feitelijk ook een normale IC. |
11-10-2017 20:04:29 | ||
---|---|---|
IJsbergsla
![]() |
Welke ontwikkeling is dit hele verhaal op de Nieuwe Generatie IC? |
11-10-2017 20:12:43 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Quote Dat is waar ook. En als ze de toeslag mogelijk helemaal afschaffen en de huidige IC Direct Rotterdam - Amsterdam (Centraal/Zuid) verder gaan doortrekken naar het hoofdrailnet met de ICNG is er ook geen reden voor een nieuwe naam. Laatst bewerkt door icened op 11-10-2017 20:15 |
16-01-2018 20:33:32 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
ROVER over HSL: https://www.rover.nl/actueel/blog/1406-blog-de-hogesnelheidslijn-hsl quote: NS heeft inmiddels stroomlijnmaterieel besteld – dat wil zeggen materieel dat niet door een locomotief wordt getrokken - dat 200 km per uur kan rijden. Dat is voor het binnenlands verkeer snel genoeg. Boven de 200 km per uur wordt de beveiliging en het stroomgebruik onevenredig veel duurder. Stroomlijnmaterieel is doorgaans betrouwbaarder dan door locomotieven getrokken treinen. Geen idee of deze stelling klopt dat stroomlijnmaterieel meestal betrouwbaarder is dan locomotief + ICR. Wat zijn daar de argumenten voor? In Oostenrijk is Railjet in ieder geval wel betrouwbaar. Onze eigen gelegenheidsformatie genaamd Intercity Direct natuurlijk niet. |
16-01-2018 20:48:06 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Ik heb niet het idee dat treinstellen (multiple units) per definitie betrouwbaarder zijn dat getrokken materieel. De Traxx+Dosto-combinaties waar DB Regio mee rijdt zijn naar mijn weten betrouwbaar. Een voordeel van MUs ten opzichte van locomotieven is dat ze operationeel een stuk efficiënter zijn: in die 20 meter lengte van een locomotief kun je heel wat stoeltjes kwijt, en het aan- en afkoppelen (capaciteit danwel vleugeltrein) is eenvoudiger dankzij automatische koppelingen. |
16-01-2018 22:48:58 | ||
---|---|---|
SunKeeper
![]() |
Quote En hoeveel van die onbetrouwbaarheid kun je wijten aan die locs+rijtuigen zelf? Zoals je al zelf zegt gelegenheidsformatie, en dus niet echt lang getest, zeker in geval van ICD en de infrastructuur hebben fikse invloed. En automatische koppelingen kunnen ook op een loc+rijtuigen als het moet. Ik zie zo al een BSI op Traxx voor mij.%08% 1700+ICR heeft niet slecht gereden, voordeel blijft altijd wel de snelle uitwisselbaarheid van rijtuigen als er wat aan de hand is, waar je een stroomlijntreinstel op de wachtlijst van de werkplaats mag zetten en dus direct in zijn geheel buiten dienst. |
17-01-2018 09:43:09 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Quote Serie 1700 + ICR was één geheel. Vergelijkbaar met NMBS reeks 18 + I - 11 rijtuigen waar de reeks 18 zijn aangepast voor het trekken/duwen van de I - 11 rijtuigen. Er zijn altijd voor - en nadelen met motorrijtuigen of locomotieven + ICR. Dat is natuurlijk een afweging. Maar NS kiest massaal voor de motorrijtuigen. Met ICNG is het niet anders. Vind het flexibel verkorten en verlengen, gelijkvloerse instap van de ICNG t.o.v. de huidige Traxx + ICR zoal een voordeel. Heb dan nog niet over betrouwbaarheid, hogere snelheid, moderne comfort. Dat komt er nog bij. |
17-01-2018 11:14:30 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
ICR was toen geformeerd in veelal stammetjes van 3 rijtuigen ICR die bij problemen wel degelijk uit gewisseld werden. Kijk je nog iets verder terug in de tijd reden de rijtuigen gewoon los van elkaar en werd er vanalles uitgewisseld. |
17-01-2018 12:16:37 | ||
---|---|---|
Xander140
![]() |
Dat is complete onzin. Waarom had men anders al die hippels? Die werden dus in oa Gvc en Vl gebruikt om deze stammen te versterken en uit te wisselen. Laatst bewerkt door Xander140 op 17-01-2018 12:19 |
17-01-2018 12:58:05 | ||
---|---|---|
dvdhoven
![]() |
NS heeft heel lang voor rijtuigen het principe van de stammen en de versterkingsrijtuigen gehanteerd. Beiden hadden eigen omlopen en diensten. En voor beiden was de samenstelling voorgeschreven. Dick van den Hoven |
17-01-2018 13:08:35 | ||
---|---|---|
sjoerd
![]() |
Dat zegt Thom ook. De samenstellingen werden dagelijks aangepast op de eindstations, waar je dus ook altijd enkele losse rijtuigen over zag staan. Er waren natuurlijk wel samenstellingsvoorschriften, maar die zullen evenmin altijd gehaald zijn als nu bij de samenstelling van de IC Berlijn: daar ontbreekt ook wel eens een rijtuig, of is er een A of B teveel of te weinig. |
17-01-2018 13:26:10 | ||
---|---|---|
dvdhoven
![]() |
Nee, Thom zegt de rijtuigen reden los van elkaar en dat klopt niet. De rijtuigen reden in stammen met vaste samenstelling en daarnaast reden er rijtuigen in de zogenaamde versterkingen. Alles werd via omlopen gepland net zoals bij het stroomlijnmaterieel. Dick van den Hoven |
17-01-2018 13:45:04 | ||
---|---|---|
rick
![]() |
Dat klopt wel; Thom bedoelt dat defecte rijtuigen werden vervangen door een ander exemplaar. Daarnaast hadden de stammen dan een vaste samenstelling, maar bij een defect ging niet de hele stam eruit. |
17-01-2018 14:14:32 | ||
---|---|---|
daniel81
![]() |
Misschien de laatste 10 berichten even in een nieuw topic plaatsen (treinstellen vs rijtuigen oid)![]() Quote Dat betwijfel ik. Zeker bij gekoppelde treinstellen rijden er een hoop ongebruikte cabines mee, die dankzij de steeds scherpere botsnormen steeds groter worden. Bovendien moet je al die apparatuur toch ergens kwijt: in treinstellen gaat daar ook een hoop ruimte mee verloren, zeker in dubbeldekkers waar dat niet op of onder de stoeltjes past. Al met al denk ik dat bv een TD7 qua zitplaatscapaciteit niet onder deed voor een ICM8 Laatst bewerkt door daniel81 op 17-01-2018 14:18 |
17-01-2018 15:03:25 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Quote Ben benieuwd wat de hoogte, lengte en breedte van de ICNG zal zijn. En zal het helpen als de ICNG behoorlijk gebouwd zal zijn? Zodat de apparatuur, motoren, bogies enz. onderaan kan weggewerkt kan worden? NS IC zijn toch vooral gebouwd om veel zitplaatsen te hebben. Nu willen ze ook een IC die goed toegankelijk is. Zie specificaties p Tenderned. Zien hoe Alstom op basis van de Coradia platform de design en interieur gaat inrichten. |
17-01-2018 23:06:03 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Ivm de gelijkvloerse instap zal de apparatuur wel op het dak belanden, zoals bij Flirt en SNG. |
17-01-2018 23:45:16 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Voordeel bij een Dubbeldekker is dat je weer allerlei apparatuur onder de trappen kunt herbergen ![]() |
22-01-2018 00:00:00 | ||
---|---|---|
TSNL250
![]() |
https://www.gelderlander.nl/arnhem-e-o/ns-wil-ieder-uur-een-snelle-intercity-naar-keulen~a0dd4de0/ NS heeft plannen om met ICNG een intercity naar Keulen op te starten medio 2022. Het idee is dat de trein in Asd, ut en Ah gaat stoppen op het Nederlandse deel. |
22-01-2018 21:02:41 | ||
---|---|---|
DVR
![]() |
Thom bij VIRM zijn onder de trappen naar beneden alleen maar rempanelen geplaatst en daar houd het ook echt mee op. Dus veel ruimte is hier dan ook niet aanwezig. |
22-01-2018 21:07:22 | ||
---|---|---|
gose91
![]() |
Boven de trappen naar beneden zit wel genoeg elektronica en onder de trappen naar boven zit je soms al heel snel in een tractie installatie. Maar bij ICNG komt alles op het dak, behalve de WC, de deuren, de cabine en de stoelen zo’n beetje EDIT: het loopwerk ook niet trouwens %08% Laatst bewerkt door gose91 op 22-01-2018 21:07 |
22-01-2018 21:16:04 | ||
---|---|---|
DVR
![]() |
De echte tractie installatie zit volgens mij toch echt bij de mBvk's in de ruimte na de trap naar boven deze "tractie"ruimte is van buitenaf via een scharnierend luik bereikbaar. Wat wel via de trap bereikbaar is is alleen de ventilatie van de tractie installatie aan het kopwand einde of de laagspanningsinstallatie aan cabine einde. |
22-01-2018 21:34:36 | ||
---|---|---|
SunKeeper
![]() |
Quote Nee joh? Ik dacht dat bij dit ontwerp de wielen over de bovenleiding reden en de stroomafnemer over de rails.%02% Er kan weer een lollige video gemonteerd worden. |
22-01-2018 21:37:46 | ||
---|---|---|
gose91
![]() |
Stroomafnemer?! Aangezien de vloer zo laag is, gaten erin en jabbadabbadoeoeoeoe trappelen met zn allen %08% |
22-01-2018 22:55:06 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Quote Onder de trappen zitten in de mbvks een luchtpaneel en de tractie elektronica. De tractie installatie zelf zit in die aparte ruimte. De ventilatie zit aan het einde van de bak, tegen de kop wand aan. De trappen maar boven verschilt per bak en per deelserie. Over het algemeen zit daar een klimaat elektronica cassette en/of een OBIS paneel. Verder is het een tamelijk lege ruimte. |
23-01-2018 00:00:37 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Gelukkig heb ik ook niet gezegd dat je de hele tractieinstallatie onder de trap moest proppen, maar apparatuur zit er iig wel degelijk![]() |
23-01-2018 08:39:04 | ||
---|---|---|
ICiNG
![]() |
Quote Ben benieuwd hoe de Duitsers erover denken; krijgt ICNG bijvoorbeeld de mogelijkheid om een al dan niet mobiele catering aan te bieden? In Duitsland is catering op IC/EC/ICE treinen een belangrijk onderdeel. Verder toch weer de geijkte vraag: waarom niet gewoon integreren in de rest van de binnenlandse dienstregeling, zoals de ICB? Wederom: de Nederlandse reizigersstroom is erop gebouwd dat we gewoon snel van A naar B(eter) willen en als men snel naar Duitsland wil is de ICE er ook nog. Er wordt nog groei verwacht dus met een beetje fatsoen kun je Veenendaal-de Klomp, Driebergen-Zeist en Ede Wageningen niet overslaan. Doe je dat wel, worden de reguliere treinen te vol. Bovendien komt ETMET er mogelijk ook op dit traject aan dus waar wil je die IC bovenop ETMET kwijt? Wellicht in de volgende HRN-concessie opnemen dat al het internationale spul (eventueel op ICE en Thalys na) geïntegreerd rijdt in de binnenlandse dienstregeling, mede om overvolle treinen te voorkomen. Laatst bewerkt door ICiNG op 23-01-2018 08:45 |
23-01-2018 12:57:17 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Wat de Duitsers ervan vinden is misschien helemaal niet belangrijk ![]() Er staat niet genoemd dat NS het in samenwerking met een andere partij wil doen en als ze zelfstandig naar Keulen rijden hebben zij ook de keuze over het product ![]() Eisen dat internationale treinen geintregeerd moet worden in het binnenlandse treinverkeer zal niet gaan lukken omdat de internationale markt vrij gegeven is. Laatst bewerkt door thom op 23-01-2018 13:01 |
23-01-2018 15:19:28 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
En de verbinding Den Haag-Keulen dan? Als Amsterdam-Keulen met speciale ICNG's gereden kan worden, zou het vanuit Den Haag ook kunnen. Via HSL en dan met stop in Ehv, twee vliegen in 1 klap omdat Ehv dat ook graag wilde, een directe trein naar Duitsland![]() DDZ in dienst, ik blij! |
23-01-2018 16:30:41 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Ja, maar de basisbestelling ICNG is alleen NL geschikt (1800V en 25kV). Er zijn opties voor BE en DE geschikte stellen maar die zijn nu nog niet gelicht. In 2021 naar DE reizen met ICNG is daarom onmogelijk. 2022 kan, maar dan moeten die opties wel nu gelicht gaan worden. |
23-01-2018 16:51:46 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
Quote Het zal waarschijnlijk geen probleem zijn om een aangepaste ICNG Deutschland in te zetten. Alstom kan flexibel een Coradia Stream aan de wensen van de klant aanpassen qua beveiligingssystemen, stroomsystemen, interieur e.a. In Duitsland rijden ook de ETR 610, Euroduplex en Railjet. In samenwerking met DB. Dus kan ook een aangepaste ICNG Deutschland rijden. Met of zonder DB. Quote De tijdstip van bestellen lijk me moeilijker. Laatst bewerkt door icened op 23-01-2018 16:55 |
23-01-2018 17:07:33 | ||
---|---|---|
MCN-GVC
![]() |
Zoals eerder bekend, de huidige aanbesteding houdt in dat er versies van de ICNG voor België en Duitsland te maken zijn. In andere woorden, men zal eerst op de computer een totaalmodel ontwikkelen en hier al het onnodige vanaf halen wat niet nodig is voor ons basismodel. Dit is al een trein met ETCS en DC en AC mogelijkheid. De ETCS computer heden ten dage is een computer met meerdere 'gleuven' waar je de nodige extra 'beveiligingsinfo' in kan stoppen en zelfs kan uitschakelen. De NSR 186 heeft bijvoorbeeld alles aan boord voor België en Duitsland, alleen uitgeschakeld. De NS Flirt is ook zo'n basismodel waar men aangevinkt heeft (net als bij de autodealer) wat ze erop willen. Bijvoorbeeld de zin 'ETCS inbouw mogelijk', zal betekenen dat in de computer de ETCS-beveiliging kan worden ingebouwd, onder de trein ruimte is voor de hardware voor ETCS en het scherm rechts zal geschikt zijn voor ETCS (zelfde scherm waarvan de traxx er 2 heeft). |
23-01-2018 19:10:16 | ||
---|---|---|
BGM104
![]() |
Quote De optie voor 2 (proto)stellen ICNG België is al gelicht. http://www.treinreiziger.nl/ns-koopt-twee-ic-treinstellen-richting-belgie/ |
23-01-2018 19:48:15 | ||
---|---|---|
icened
![]() |
ICNG België behoort niet bij de basisbestelling. Als ICNG België doorgaat zal het eerder bij een tweede order van NS voor Alstom behoren. |
23-01-2018 21:20:58 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Artikel wel gelezen? Staat toch duidelijk 79 voor binnenland en 2 voor België. |
24-01-2018 07:00:03 | ||
---|---|---|
mdeen
![]() |
2 stuks is niet voldoende voor wat voor verbinding dan ook. 2 stuks is voor testdoeleinden. |
24-01-2018 08:04:44 | ||
---|---|---|
Dead_Devil
![]() |
BGM104 zegt toch ook PROTOstellen... of terwijl stellen voor test doeleinden en de toelating etc alvast te beginnen. De bassis bestelling is idd 79 binnenlandse stellen. Ik ben erg benieuwd wanneer we iets gaan zien van een eerste stel (in aanbouw) |
24-01-2018 08:38:34 | ||
---|---|---|
JellevdHam
![]() |
Los van of het bij de basisbestelling hoort, er zijn 2 (proto-) stellen besteld voor naar België. De optie voor een trein naar het buitenland, en alle techniek die daar bij komt kijken, is dus uitgeoefend, en of dat dan maar 2 stellen zijn of meer maakt niet uit. De optie voor Duitsland zou, indien dit gewenst is, net zo makkelijk kunnen worden uitgeoefend. Lijkt me slim als we verder weer terug naar de ontwikkelingen gaan. Laatst bewerkt door JellevdHam op 24-01-2018 08:39, reden: *extra woord voor betere zinsloop |