01-06-2023 18:32:29
GerritJan
GerritJan
Quote
DDZ7504 (01-06-2023 08:59:54):

Waarom zijn het eigenlijk niet dezelfde deuren als in bijvoorbeeld FLIRT of SNG? Waarom moest er wéér een ander ontwerp voor komen?


Enkelblads deur zorgt voor minder druk op de HSL en in tunnels , iets in die richting meende ik


01-06-2023 18:47:23
Dionysusnu
Dionysusnu

Even opletten dat we niet in de war raken tussen de interieur/coupédeuren en de buiten/in-uitstapdeuren.



Laatst bewerkt door Dionysusnu op 01-06-2023 18:48

02-06-2023 00:35:25
AlexNL
AlexNL

De binnendeuren zullen ongetwijfeld iets te maken hebben met het veiligheidsmodel op de HSL, wat afwijkt van de normen op de rest van het spoorwegnetwerk. Dat hangt weer samen met het ontwerp van de tunnels op de lijn, evacuatietijden, enzovoorts.

Mocht er bijvoorbeeld iets gebeuren aan boord van een ICNG terwijl deze de Groene Hart-tunnel inrijdt, dan helpt het sluiten van de deuren tussen de bakken tegen verspreiding van rook en gassen door de rest van de trein ("compartimentalisering").

Een verwante keuze is te zien bij de binnendeuren bij de halletjes: de glaspanelen aan weerszijden van de schuifdeuren gaan niet tot de wand, maar tot zo'n 5 cm ervoor. Daarnaast is er nog een spleet: hiermee kan de ventilatie z'n werk blijven doen.

Op de rest van het HRN zullen er minder strenge eisen zijn. En dus heeft een FLIRT geen deuren in de bakovergangen, en is de wand waarin de deur bij de ingang van de 1e klas zit net zo groot als de bak zelf (zonder spleet).


02-06-2023 06:44:27
MetroRET
MetroRET
Quote
R1-2010 (01-06-2023 16:24:03):

De icng's mogen vanaf morgen weer rijden, maar uiteraard geen garanties dat ze vanaf morgen ook daadwerkelijk gaan rijden.


Niets dus.



02-06-2023 07:54:59
hellfire
hellfire

Misschien keek je te vroeg? Als ik nu kijk, dan zie ik inzet vanaf het middaguur, startend met twee vijfjes in de 925 en een achtje in de 936.


02-06-2023 08:00:21
michaben
michaben

Dat is de planning zoals deze al weken aangegeven wordt, daadwerkelijke inzet is pas een paar uur van te voren te zien.



Laatst bewerkt door moderator op 02-06-2023 08:24

02-06-2023 10:10:14
AlexNL
AlexNL
Quote
hellfire (02-06-2023 07:54:59):

Misschien keek je te vroeg? Als ik nu kijk, dan zie ik inzet vanaf het middaguur, startend met twee vijfjes in de 925 en een achtje in de 936.


De materieelinzet wordt steeds een paar uur van tevoren bijgewerkt, inmiddels staat voor deze treinen ook Traxx + ICR gepland.


02-06-2023 11:19:52
VIRMm1
VIRMm1

Edit: planning niet meer actueel. Daarom verwijderd.



Laatst bewerkt door VIRMm1 op 02-06-2023 14:07

04-06-2023 11:07:10
icened200
icened200

Helaas is ICNG 3133 + 3135 uitgevallen. Kinderziektes?

Gaat deze kinderziektes met NS Coradia Stream ook gevolgen hebben voor Alstom met andere Coradia Stream zoals DSB IC 5? Hoewel de ene Coradia Stream de andere Coradia Stream niet is. Zie de Italiaanse Stream.


04-06-2023 11:34:07
DDZ7504
DDZ7504

Nee. Zoals al vaker uitgelegd, zijn de meeste kinderziektes die ICNG ervaart gevolg van keuzes die NS zelf heeft gemaakt qua opties.

Het betrof trouwens maar 1 slag uiteindelijk, de 921 rijdt gewoon.



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 04-06-2023 11:35


DDZ in dienst, ik blij!

04-06-2023 11:51:59
mtlx
mtlx

Dat is een behoorlijk statement dat je daar maakt...

Welke kinderziektes zijn precies veroorzaakt door keuzes die NS heeft gemaakt?


04-06-2023 12:04:07
icened200
icened200
Quote
mtlx (04-06-2023 11:51:59):

Dat is een behoorlijk statement dat je daar maakt...

Welke kinderziektes zijn precies veroorzaakt door keuzes die NS heeft gemaakt?


Kinderziektes zijn er in gradaties. Maar zichtbaar is een deur tussen coupes die niet sluit.

En zoals jullie zelf beter weten als mij is ICNG 3222 voorlopig niet beschikbaar.

Beweer overigens niet dat NS de kinderziektes veroorzaakt heeft door hun keuzes.

Wel dat de specificaties voor NS Coradia Stream (mogelijk) complexer is dan de Italiaanse POP Coradia Stream.



Laatst bewerkt door icened200 op 04-06-2023 12:06

04-06-2023 12:19:26
phantom
phantom

Je kan 2 kanten op met de icng en andere treinen die NS besteld.
Of NS vraagt dingen,die erg complex/moeilijk/lastig zijn,of de fabrikanten geven optie's op treinen die ze te weinig beheersen/te weinig kaas van hebben gegeten.

Hoe het met andere landen zit die "dezelfde" treinen bestellen/hebben besteld als NS en hun ratio van problemen is me niet bekend.
Maar naar de buitenwereld lijkt het al wel een aardige tijd raak (lees al heeel wat jaren) met materieel wat NS koopt incl bepaalde extra's.
Als het gaat over problemen omtrent rijden/testen/leveren van dat nieuwe spul.
Dat opzich is toch best opvallend.

Uit pure nieuwsgierigheid,wat was het laatste materieel van NS wat na besluit tot aanschaf het meest probleemloze vervolg heeft gehad en op een normale manier instroomde,weet iemand dat ??



Laatst bewerkt door phantom op 04-06-2023 12:29

04-06-2023 12:30:44
henri1972
henri1972

Flirt gok ik? Of SNG?


04-06-2023 12:40:19
icened200
icened200
Quote
henri1972 (04-06-2023 12:30:44):

Flirt gok ik? Of SNG?


Stadler Flirt ging soepel met instromen. Maar vergeet niet dat Flirt ook andere vervoerders zoals in het Oosten al treinmaterieel leverde.

CAF is wat onbekend(er) met Nederlandse spoornet.


04-06-2023 12:42:53
AlexNL
AlexNL

De SNG ging volgens mij ook wel vrij soepel? Het enige wat daar naar mijn weten niet goed functioneert is de module die verantwoordelijk is voor reisinformatie en omroep...


04-06-2023 12:51:10
Ysbergsla
Ysbergsla

SNG heeft technisch de nodige makken, in de eerste jaren gelijk aan V250. Tevens qua ernst van de defecten.


04-06-2023 13:50:57
DjDaan111
DjDaan111
Quote
icened200 (04-06-2023 12:40:19):
Quote
henri1972 (04-06-2023 12:30:44):

Flirt gok ik? Of SNG?


Stadler Flirt ging soepel met instromen. Maar vergeet niet dat Flirt ook andere vervoerders zoals in het Oosten al treinmaterieel leverde.


NS was in Nederland (tegelijk met Arriva) de eerste in 2016 die FLIRT inzette in Nederland. Stadler had wel al GTW's rondrijden door het land maar hetzelfde kan gezegd worden van Siemens (ICE > SLT), Bombardier (VIRM > SLT) en Alstom (16/700 > ICNG). Beetje een flauw argument.


04-06-2023 14:16:30 1
thom
thom

Er word hier ook wel van elke mug een olifant gemaakt, en elk detail word uit vergroot tot iets wat een drama zou moeten zijn voor de instroom.

Het is nog steeds een proefbedrijf op het moment en dan is het niet meer dan normaal dat er legio kleine dingen (soms zelfs niet eens aan de trein zelf gerelateerd) kunnen zijn waardoor een trein op die dag even niet ingezet kan worden, dat gebeurd bij elk proef bedrijf van welk trein type dan ook.

En dat NS als enige partij speciale wensen zou hebben bij het bestellen van een trein is natuurlijk ook niet waar.

Geen enkel spoor land kent gelijke infra, functionaliteiten en reis behoeftes dus een trein blijft altijd een basis ontwerp met land speciale wensen daarop. Dat is bij bijvoorbeeld een DB of NMBS echt niet anders hoor...


04-06-2023 14:34:27 2
yappa
yappa
Quote
henri1972 (04-06-2023 12:30:44):

Flirt gok ik? Of SNG?


SNG staat als vrij probleemloos te boek, maar had in het begin geen trek in stroomloze bruggen, tenzij de machinist de trein daarop mentaal voorbereidde, 3x vriendelijk over de stuurtafel aaide en even kietelde onder de tractiehendel (of iets dergelijks) wat later werd opgelost in de software.

Elke nieuwe introductie heeft pech momenten, maar de uitvallende ritten ICNG gecombineerd met de zeer trage instroom van nieuwe treinstellen lijkt echt wel minder soepel dan van sommige andere treintypes.


04-06-2023 14:34:29
sjoerd
sjoerd

Toen ik nog spotte in de tijd van het na-oorlogse (en nog wat voor-oorlogs) materieel hadden we veel contacten met machinisten in Roosendaal. We kwamen er in hun kantine en hadden leuke gesprekken. Ook hielden zij voor ons het matblad apart. Daarin viel van alles over CW's te lezen: constructiewijzigingen. De ene was nog niet in elk(e) afzonderlijke loc of treinstel aangebracht of de volgende liep al. Overigens was dat al zo in de stoomtijd; stoomlocs ondergingen de ene na de andere verbouwing, verbetering of wijziging.

En ga thuis ook maar eens na hoe origineel je fiets nog is.


04-06-2023 15:28:50
DDZ7504
DDZ7504
Quote
mtlx (04-06-2023 11:51:59):

Dat is een behoorlijk statement dat je daar maakt...

Welke kinderziektes zijn precies veroorzaakt door keuzes die NS heeft gemaakt?


Alle, dus, dat is wat ik bedoel. Het is misschien een Coradia Stream casco maar vrijwel niets in de trein is Stream standaard, is wat ik gehoord heb. Oftewel; vrijwel alles is door NS zelf gekozen.




DDZ in dienst, ik blij!

04-06-2023 16:58:55
hehoka
hehoka

Is er al een museumstel aangewezen........ of schaamt men zicht ervoor net als de Fyra !


04-06-2023 22:31:57
thom
thom
Quote
DDZ7504 (04-06-2023 15:28:50):
Quote
mtlx (04-06-2023 11:51:59):

Dat is een behoorlijk statement dat je daar maakt...

Welke kinderziektes zijn precies veroorzaakt door keuzes die NS heeft gemaakt?


Alle, dus, dat is wat ik bedoel. Het is misschien een Coradia Stream casco maar vrijwel niets in de trein is Stream standaard, is wat ik gehoord heb. Oftewel; vrijwel alles is door NS zelf gekozen.


Met alle respect voor je bronnen, maar die van horen zeggen verhalen staan nog weleens mijlen ver van wat daadwerkelijk de inhoud is natuurlijk ;)

NS zal ongetwijfeld wel wat keuzes hebben gemaakt, maar grote kans dat veel van die keuzes al standaard opties zijn in het leveringsprogramma.


04-06-2023 23:39:17
DDZ7504
DDZ7504

Ik wed in dit geval op de kleine kans dat dat laatste niet zo is. Doe daarmee wat je wilt.




DDZ in dienst, ik blij!

05-06-2023 11:30:44
icened200
icened200
Quote
hehoka (04-06-2023 16:58:55):

Is er al een museumstel aangewezen........ of schaamt men zicht ervoor net als de Fyra !


Wat voorbarig. Rit 930 met icng 3133 & 3135 rijdt weer..

NS zal nog véél moeten doen om van die irritante Fyra verleden af te komen.


05-06-2023 11:38:46 1
anton_
anton_
Quote
hehoka (04-06-2023 16:58:55):

Is er al een museumstel aangewezen........ of schaamt men zicht ervoor net als de Fyra !


Waarom zo'n negatieve reactie. Misschien beter een overzicht te maken van de introductie van Flirt, SNG, IRM en die dan met de ICNG te vergelijken .


05-06-2023 11:58:42
Oldskool
Oldskool

Er hoeft helemaal geen vergelijking gemaakt te worden. Ja, het zit niet helemaal mee, de introductie van de ICNG. Maar beter nu zoveel mogelijk de storingen verhelpen dan maar in de treindienst inzetten en afwachten waar de trein tot stilstand komt. Want ook dan komen er giftige columns en reacties op social media en op diverse forums.


05-06-2023 12:47:39
icened200
icened200

Zie op Facebook ICNG dat bij Den Haag een ICNG ondergespoten is met graffiti.

Straks weer een nieuwe folie op deze ICNG? Jammer dat graffiti kunstenaars niet hufterproof zijn.



Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


05-06-2023 13:34:34
AlexNL
AlexNL

Ik zag 'm gisteren staan, dat ding zit inderdaad van voor tot achter en van boven tot beneden onder de graffiti.


05-06-2023 14:17:46
daan1714
daan1714

Zojuist (14:10) een ICNG gespot in Braunschweig, gezien vanuit de ICB. Volgens mij was het een 8'je.

Onderweg naar Nederland wellicht?


05-06-2023 14:22:17
icened200
icened200
Quote
daan1714 (05-06-2023 14:17:46):

Zojuist (14:10) een ICNG gespot in Braunschweig, gezien vanuit de ICB. Volgens mij was het een 8'je.

Onderweg naar Nederland wellicht?


Dat gaat dus mogelijk wel door. De problemen met ICNG 3222 staan daar los van.


05-06-2023 14:49:06
aarclay
aarclay
Quote
daan1714 (05-06-2023 14:17:46):

Zojuist (14:10) een ICNG gespot in Braunschweig, gezien vanuit de ICB. Volgens mij was het een 8'je.

Onderweg naar Nederland wellicht?


Stond die ook klaar voor transport? In Braunsweig staan ook vaak stellen die nog terug moeten voor retrofit.


05-06-2023 15:02:03
daan1714
daan1714
Quote
aarclay (05-06-2023 14:49:06):
Quote
daan1714 (05-06-2023 14:17:46):

Zojuist (14:10) een ICNG gespot in Braunschweig, gezien vanuit de ICB. Volgens mij was het een 8'je.

Onderweg naar Nederland wellicht?


Stond die ook klaar voor transport? In Braunsweig staan ook vaak stellen die nog terug moeten voor retrofit.


Ah, dan is dat aan de hand denk ik! Er stond verder geen loc omheen namelijk.


05-06-2023 15:19:53
phantom
phantom
Quote
thom (04-06-2023 14:16:30):

Er word hier ook wel van elke mug een olifant gemaakt, en elk detail word uit vergroot tot iets wat een drama zou moeten zijn voor de instroom.

En dat NS als enige partij speciale wensen zou hebben bij het bestellen van een trein is natuurlijk ook niet waar.

Geen enkel spoor land kent gelijke infra, functionaliteiten en reis behoeftes dus een trein blijft altijd een basis ontwerp met land speciale wensen daarop. Dat is bij bijvoorbeeld een DB of NMBS echt niet anders hoor...


Ik maak van een mug geen olifant ,noch tracht ik iets kleins uit te vergroten tot een compleet alles verslindend drama.
Ik merk echter wel op dat het er op lijkt dat de introductie van dit materieel alles behalve soepeltjes verloopt als je het vergelijkt met ander door NS besteld materieel in het verleden.

Dat NS de enige partij zou zijn die super aparte dingen wenst als enige zeg ik ook niet.
Vraag me wel af of de combinatie van dingen die NS wenst en het nieuw bestelde materieel in basis vorm ,de oorzaak kan zijn van de vele problemen met nieuw besteld materieel.
Of dat het wellicht ligt aan de fabrikanten van die treinen die evt te weinig kennis/ervaring hebben om de specifieke wensen van NS om te zetten naar een behoorlijk probleem vrij product.

Wat wel verrekte handig zou zijn,is als de diverse europeese treinmaatschappijen nou is WEL iets meer dingen uniform zouden hebben als het gaat over bv beveiliging en regelgeving,stroom systeem e.d..
Dat maakt het voor trein fabrikanten ook een stuk makkelijker,als het gaat om treinen bouwen,waardoor de kennis ook beter zou moeten kunnen zijn over de systemen die gewenst zouden kunnen worden,dat worden er dan qua diversiteit een stuk minder smiley
(maar wellicht zie ik als leek zijnde ook dit verkeerd,dat kan ook nog)


05-06-2023 15:45:10
gose91
gose91

Even wat externe wereldwijde factoren daar gelaten bij icng, ging het bij bijvoorbeeld een SLT nou ook niet echt van een leien dakje. De tijden dat je eerst een protoserie in elkaar schroeft en een paar jaar later alle modificaties in één keer in een vervolgserie (en al dan niet de protoserie daarop aanpast) toepast zijn alweer eventjes geleden.



Laatst bewerkt door gose91 op 05-06-2023 15:46

05-06-2023 16:12:59
VIRMm1
VIRMm1

En de probleempjes die er nu zijn zijn echt niet op onderdelen die NS graag extra erop wilde hebben.


05-06-2023 18:33:59
broek53
broek53

En wat zou dat in vredesnaam uitmaken, eigenlijk? Eigen schuld, dikke bult, is dat het achterliggende idee? Blaming the victim?


05-06-2023 19:32:22
Duplex07
Duplex07
Quote
DDZ7504 (04-06-2023 23:39:17):

Ik wed in dit geval op de kleine kans dat dat laatste niet zo is. Doe daarmee wat je wilt.


Aangezien we hier dus blijkbaar met een "expert" te maken hebben: Noem dan eens wat technische onderdelen (en dus niet stoelen, vloerbedekking en stickers op de muur) wat specifiek een keuze van de NS is en nu voor de "problemen" lijden?


05-06-2023 22:40:23
thom
thom
Quote
broek53 (05-06-2023 18:33:59):

En wat zou dat in vredesnaam uitmaken, eigenlijk? Eigen schuld, dikke bult, is dat het achterliggende idee? Blaming the victim?


Weinig, want uiteindelijk is Alstom er ook mee accoord gegaan om het te bouwen en hebben die ook de verantwoording genomen daarvoor.

En het blijft een beschuldiging van iets wat bij elk ontwerp en te bouwen trein gebeurd bij welke spoorwegonderneming dan ook ;)



Laatst bewerkt door thom op 05-06-2023 22:41

05-06-2023 23:37:48
DDZ7504
DDZ7504
Quote
Duplex07 (05-06-2023 19:32:22):
Quote
DDZ7504 (04-06-2023 23:39:17):

Ik wed in dit geval op de kleine kans dat dat laatste niet zo is. Doe daarmee wat je wilt.


Aangezien we hier dus blijkbaar met een "expert" te maken hebben: Noem dan eens wat technische onderdelen (en dus niet stoelen, vloerbedekking en stickers op de muur) wat specifiek een keuze van de NS is en nu voor de "problemen" lijden?


De buitendeuren bijvoorbeeld? ICNG is de eerste Stream die enkele deuren in plaats van dubbele heeft. Tuurlijk, het is nodig om 200 te kunnen halen, maar het niet goed werken van deze deuren heeft al meermaals voor opgeheven treinen gezorgd.




DDZ in dienst, ik blij!

06-06-2023 00:16:47
mtlx
mtlx

Onjuist. De buitendeuren zelf hebben nog niet gefaald in de reizigersdienst. Overigens is de ICNG zeker niet de enige trein met enkelbladige deuren en is het zeker geen nieuw concept.



Laatst bewerkt door mtlx op 06-06-2023 00:24

06-06-2023 01:54:29
AlexNL
AlexNL

De eerste lichting KISS-treinen van Westbahn (topsnelheid 200 km/u) heeft dubbelblads deuren. Die deuren bleken niet goed bestand te zijn tegen de zuigende werking wanneer de trein een Railjet kruiste die 230 km/u reed en gingen rammelen.

De 2e lichting KISS-treinen werd geleverd met enkelblads deuren. Ook de 3e lichting heeft enkelblads deuren gekregen.


06-06-2023 02:46:01 2
thom
thom

En vergeet niet, dat er elders geen andere treinen uit een zelfde programma rondrijden met dezelfde gekozen opties maakt niet dat het dan altijd maar een opdracht van NS is.

Het kan ook gewoon een optie uit het programma aanbod zijn, welke nog niet door een ander eerder besteld is.

Daarnaast zijn dat soort zaken vaak ook weer uit een catalogus van een toeleverancier van de treinen fabrikant besteld.

Zaken als deuren, remsystemen, interieurs, verlichting, stroomafnemers, tractie installaties etc, zijn gewoon standaard van een daarin gespecialiseerde toeleverancier.


06-06-2023 08:49:29
VIRMm1
VIRMm1

Inderdaad, bijvoorbeeld de buitendeuren (en schuiftredes) worden niet door Alstom gebouwd maar door IFE.

Veel delen van het remsysteem zijn weer van KNORR, de stroomafnemers van Faiveley, etc.

Ook in een gemiddelde auto zitten veel onderdelen van Bosch om maar een vergelijking te maken.



Laatst bewerkt door VIRMm1 op 06-06-2023 08:50

06-06-2023 09:06:29 2
mtlx
mtlx

En IFE is ook gewoon weer onderdeel van Knorr, net als vele andere bedrijven die treinonderdelen leveren. Eigenlijk hebben we helemaal geen treinfabrikanten meer, maar Knorr-assembleurs laugh


06-06-2023 22:04:16
Edb3
Edb3
Quote
mtlx (06-06-2023 00:16:47):

Onjuist. De buitendeuren zelf hebben nog niet gefaald in de reizigersdienst. Overigens is de ICNG zeker niet de enige trein met enkelbladige deuren en is het zeker geen nieuw concept.


Correct, de buitendeuren vertonen tot nu toe geen defecten. Bij het ICNG is het inderdaad niet nieuw dat de deuren enkelblads zijn, wel de breedte: maar liefst 1600mm en daarmee de breedste op de markt. Ze voldoen aan strenge eisen qua drukdichtheid. Mij is verteld dat er een mechanisme aanwezig is vergelijkbaar in vliegtuigdeuren om ze te borgen.



Laatst bewerkt door Edb3 op 06-06-2023 22:04

07-06-2023 01:21:32
dennistd
dennistd
Quote
mtlx (06-06-2023 09:06:29):

En IFE is ook gewoon weer onderdeel van Knorr, net als vele andere bedrijven die treinonderdelen leveren. Eigenlijk hebben we helemaal geen treinfabrikanten meer, maar Knorr-assembleurs laugh


Wil je nou gewoon zeggen dat elke trein eigenlijk uit zo'n zakje van Knorr komt? ;-)


07-06-2023 07:46:13
gose91
gose91
Quote
Edb3 (06-06-2023 22:04:16):
Quote
mtlx (06-06-2023 00:16:47):

Onjuist. De buitendeuren zelf hebben nog niet gefaald in de reizigersdienst. Overigens is de ICNG zeker niet de enige trein met enkelbladige deuren en is het zeker geen nieuw concept.


Correct, de buitendeuren vertonen tot nu toe geen defecten. Bij het ICNG is het inderdaad niet nieuw dat de deuren enkelblads zijn, wel de breedte: maar liefst 1600mm en daarmee de breedste op de markt. Ze voldoen aan strenge eisen qua drukdichtheid. Mij is verteld dat er een mechanisme aanwezig is vergelijkbaar in vliegtuigdeuren om ze te borgen.


Ja in vliegtuig deuren bestaan ook weer heel veel variaties, dus dat is een wat lastige vergelijking. Waar een deurblad van SLT vastgehouden wordt door de aandrijving boven en het rolletje onderin zitten er bij ICNG nog een extra grendel onderin en halverwege nog twee. Doordat het één deurbald is, dus zonder rubber glibber in het midden, geeft dat een hele starre afdichting.


07-06-2023 12:20:27
dennistd
dennistd

In Braunschchweig gezien nu (7-6 12:15): 3108, 3207 en een dusdanig ondergekliederd exemplaar dat het nummer niet leesbaar was (geen Flow iig).


08-06-2023 12:55:33
DDZ7504
DDZ7504

De eerder bijna geheel ondergekliederde 3116 3119 is inmiddels schoongemaakt aldus een melding van een machinist op social media.



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 08-06-2023 15:09


DDZ in dienst, ik blij!

08-06-2023 13:09:55
thom
thom

NS: Generale repetitie nieuwe Intercity verloopt voorspoedig


08-06-2023 13:14:03
R-E-Mg
R-E-Mg
Quote
gose91 (07-06-2023 07:46:13):

... zitten er bij ICNG nog een extra grendel onderin en halverwege nog twee. Doordat het één deurbald is, dus zonder rubber glibber in het midden, geeft dat een hele starre afdichting.


De ICNG was toch drukdicht uitgevoerd? Maar zijn de deuren drukdicht puur door het samendrukken van de afdichtingen of worden er opblaasbare afdichtrubbers gebruikt?


08-06-2023 15:04:03
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
DDZ7504 (08-06-2023 12:55:33):

De eerder bijna geheel ondergekliederde 3116 is inmiddels schoongemaakt aldus een melding van een machinist op social media.


Ik kan me vergissen maar volgens mij was het de 3119 ;)



08-06-2023 15:09:30
DDZ7504
DDZ7504

Aangepast, lijkt inderdaad te kloppen.




DDZ in dienst, ik blij!

08-06-2023 15:33:14
gose91
gose91
Quote
R-E-Mg (08-06-2023 13:14:03):
Quote
gose91 (07-06-2023 07:46:13):

... zitten er bij ICNG nog een extra grendel onderin en halverwege nog twee. Doordat het één deurbald is, dus zonder rubber glibber in het midden, geeft dat een hele starre afdichting.


De ICNG was toch drukdicht uitgevoerd? Maar zijn de deuren drukdicht puur door het samendrukken van de afdichtingen of worden er opblaasbare afdichtrubbers gebruikt?


Het deurblad wordt rondom in rubbers gedrukt. Geen opblaasbaar iets.


08-06-2023 17:32:31
icened200
icened200
Quote
thom (08-06-2023 13:09:55):

NS: Generale repetitie nieuwe Intercity verloopt voorspoedig


Insiders kunnen het beste beoordelen. Lees vaak genoeg al negatieve klok en klepel reacties op bepaalde media.


08-06-2023 22:06:56
thom
thom

Nou, het zou wat dom zijn van NS als ze nu 'Hosanna' gaan roepen, en stras op hun plaat gaan als dat helemaal niet zo blijkt te zijn natuurlijk.



Laatst bewerkt door thom op 08-06-2023 22:07

08-06-2023 22:10:10
Oldskool
Oldskool

Gelukkig roept NS dat ook niet cheeky


08-06-2023 22:11:25
thom
thom

Neu, maar 'Loopt voorspoedig' vind ik toch wel gewoon positief klinken :p


08-06-2023 23:02:49
Oldskool
Oldskool

Tja... stel je eens voor dat men gewoon is positief is. De hedendaagse tendens is negativisme, en dat moet vooral in stand gehouden worden. sad


09-06-2023 01:20:15
thom
thom

Nee, we zoeken liever overal wat achter vandaag de dag, en trekken het liefst alles en iedereen ook nogeens flink in twijfel... :/


09-06-2023 02:06:02
Oldskool
Oldskool

Yup. Is ook een trend, inderdaad. Maar goed. Men is tevreden, en daar gaat het om.


09-06-2023 13:13:58
treinhobby
treinhobby

Maarten Bakker, programmamanager bij NS: “De trein doet wat we verwacht hadden.”

Ook een leuke uitspraak. Als je verwachting was dat de helft van de ritten onderweg zou uitvallen, en dat gebeurd dan ook, doet de trein wat je verwacht had. cheeky


09-06-2023 13:22:47
thom
thom

Maar je kunt toch zelf wel invullen, dat dat dus niet de verwachting was, en het gewoon slaat op de bestelde specificaties van ICNG?


09-06-2023 13:44:16
Ysbergsla
Ysbergsla

In dit topic valt te lezen dat de tussendeuren al meerdere jaren met defecten te kampen hebben. In het gelinkte artikel doet men voorkomen dat dat pas sedert het proefbedrijf ontdekt is. De vijf dagen dat niets mocht worden ingezet - zelfs niet ledig - worden tevens niet opgenoemd. Gasten op dit forum worden dan wantrouwig, dat slaat mijns inziens niet op de huidige tijdgeest.



Laatst bewerkt door Ysbergsla op 09-06-2023 13:44

09-06-2023 14:11:20
sjoerd
sjoerd

Eens. Je wordt vanzelf wantrouwig als je kletskoek vermoedt, en ook als overduidelijk maskerende woorden worden gebruikt.

Helaas zijn uitleggers bang om de waarheid te zeggen. Of ze moeten eromheen draaien van hun baas. Daar gaan zelfs hele landen aan mank. En hier oefenen ze ook aardig. Je kunt echter ook gewoon eerlijk zijn.


09-06-2023 15:57:07 1
VIRMm1
VIRMm1

Lekker makkelijk lullen allemaal weer vanaf de zijlijn.

Die deuren waren heel slecht, na een poos kwam er een software update en toen deden de deuren het heel goed in proefbedrijf. Dat ze nu plots toch slechter zijn dan gedacht en dat als een verrassing komt is niet gelogen maar gemeend.

Dat de treinen 5 dagen niet ingezet zijn is een voorzorgsmaatregel geweest omdat er bij 1 nieuwe trein iets ontdekt was en men wilde zeker weten dat de andere treinen dit probleem niet hadden. Gelukkig bleek dat ook niet het geval waarna vervolgens alles weer is gaan rijden.



Laatst bewerkt door VIRMm1 op 09-06-2023 15:57

09-06-2023 16:09:46 1
anton_
anton_
Quote
VIRMm1 (09-06-2023 15:57:07):

Lekker makkelijk lullen allemaal weer vanaf de zijlijn.


Vroeger zaten de beste stuurlui aan wal, tegenwoordig zitten de meeste op internet wink


09-06-2023 16:11:08
icened200
icened200
Quote
VIRMm1 (09-06-2023 15:57:07):

Lekker makkelijk lullen allemaal weer vanaf de zijlijn.

Die deuren waren heel slecht, na een poos kwam er een software update en toen deden de deuren het heel goed in proefbedrijf. Dat ze nu plots toch slechter zijn dan gedacht en dat als een verrassing komt is niet gelogen maar gemeend.

Dat de treinen 5 dagen niet ingezet zijn is een voorzorgsmaatregel geweest omdat er bij 1 nieuwe trein iets ontdekt was en men wilde zeker weten dat de andere treinen dit probleem niet hadden. Gelukkig bleek dat ook niet het geval waarna vervolgens alles weer is gaan rijden.


Zorgvuldigheid is ook belangrijk. Opmerkelijk dat de ICNG 3133 en ICNG 3135 vandaag na het uit dienst halen van de ICNG 3222 snel werden ingezet. Op NS Reisplanner zag je er niets over. Maar wel op treinpositie.

Was dat gepland? Zat in de ICNG 3133 & 3135 na opheffen van ICNG 3222.


09-06-2023 16:16:01 4
Muizeneus
Muizeneus

@VIRM1: Nee daar gaat het niet om. Dat een trein een complex ding is snappen we hier allemaal, en dat een proefbedrijf niet vlekkeloos gaat is ook niet bijzonder. Het gaat om de manier van communiceren. Als ik hier de berichten volg lijken bijna dagelijks ritten met ICNG uit te vallen. En om juist op dát moment een persbericht te publiceren dat het allemaal naar tevredenheid verloopt, getuigt van weinig respect voor je betalende passagiers. Een persbericht als 'wij vinden dit ook heel vervelend, maar we moeten even door de zure appel heen bijten zodat we over een jaar meer comfort, meer capaciteit en nieuwe verbindingen met 200 km/h kunnen aanbieden' mag van communicatiespecialisten tegenwoordig niet meer maar zou bij mij als op veel meer respect kunnen rekenen



Laatst bewerkt door Muizeneus op 09-06-2023 16:16

09-06-2023 16:35:51
sjoerd
sjoerd

Inderdaad. Ik was ook een tijd stuurman en heb naar eer en geweten open en eerlijk gecommuniceerd. Juist het gedraai valt slecht bij publiek en oogst hoon, spot en wantrouwen. Daar zal ik het maar bij laten. Muizeneus slaat de spijker op zijn kop.


09-06-2023 16:36:27
bacr
bacr
Quote
sjoerd (09-06-2023 16:35:51):

Inderdaad. Ik was ook een tijd stuurman en heb naar eer en geweten open en eerlijk gecommuniceerd. Juist het gedraai valt slecht bij publiek en oogst hoon, spot en wantrouwen. Daar zal ik het maar bij laten. Muizeneus slaat de spijker op zijn kop.


+1


09-06-2023 16:42:59
thom
thom
Quote
sjoerd (09-06-2023 16:35:51):

Inderdaad. Ik was ook een tijd stuurman en heb naar eer en geweten open en eerlijk gecommuniceerd. Juist het gedraai valt slecht bij publiek en oogst hoon, spot en wantrouwen. Daar zal ik het maar bij laten. Muizeneus slaat de spijker op zijn kop.


Waar baseer je dat gedraai dan nu op?

Het is immers een proefbedrijf, en daarbij is uiteraard ingecalculeerd dat er gewoon dingen te boven gaan komen die blijken te falen. Dat is ook het hele doel van het proefbedrijf om te voorkomen dat dat zich pas uit bij de definitieve in dienststelling.

Zeggen dat men om de hete brei heen draait, kun je pas weten wat inhoudelijk de redenen zijn dat er soms een trein uitvalt en op hoeveel van dat soort incidenten gerekend is.

Niemand zal erop gerekend hebben dat ICNG zonder problemen zou functioneren vanaf dag 1, dat is namelijk een utopie en is voor gekomen bij elke materieel serie die nieuw is ingestroomd.



Laatst bewerkt door thom op 09-06-2023 16:44

09-06-2023 16:46:48
treinfan
treinfan

In het artikel wordt benoemd dat niet alles perfect gaat, waarbij zelfs twee voorbeelden worden gegeven. Het voegt weinig toe om meer voorbeelden te geven. Er staat ook niet dat de trein perfect presteert, maar conform de verwachtingen.


09-06-2023 17:05:47 1
icened200
icened200
Quote
treinfan (09-06-2023 16:46:48):

In het artikel wordt benoemd dat niet alles perfect gaat, waarbij zelfs twee voorbeelden worden gegeven. Het voegt weinig toe om meer voorbeelden te geven. Er staat ook niet dat de trein perfect presteert, maar conform de verwachtingen.


NS directeur W. Koolmees gaf bij de introductie van ICNG een hint dat het niet perfect zal gaan vanaf het begin. Mogelijk ook om zichzelf in te dekken.

En we zijn bijna 2 maanden verder na de introductie van ICNG in reguliere dienstregeling. Is het niet voorbarig om al pessimistisch te zijn over de ICNG?

En welke verwachtingen zijn er? Heb de ontwikkelingen van ICD meegemaakt. Toen reed het in beginfase niet storingsvrij op de HSL zelf. Dat is met de huidige ICNG aanzienlijk minder.

Wel helaas weer storing vandaag met één deur in één van de coupes.



Laatst bewerkt door icened200 op 09-06-2023 17:06

09-06-2023 17:10:03
VIRMm1
VIRMm1
Quote
Muizeneus (09-06-2023 16:16:01):

@VIRM1: Nee daar gaat het niet om. Dat een trein een complex ding is snappen we hier allemaal, en dat een proefbedrijf niet vlekkeloos gaat is ook niet bijzonder. Het gaat om de manier van communiceren. Als ik hier de berichten volg lijken bijna dagelijks ritten met ICNG uit te vallen. En om juist op dát moment een persbericht te publiceren dat het allemaal naar tevredenheid verloopt, getuigt van weinig respect voor je betalende passagiers. Een persbericht als 'wij vinden dit ook heel vervelend, maar we moeten even door de zure appel heen bijten zodat we over een jaar meer comfort, meer capaciteit en nieuwe verbindingen met 200 km/h kunnen aanbieden' mag van communicatiespecialisten tegenwoordig niet meer maar zou bij mij als op veel meer respect kunnen rekenen


Je doet nu net of er, als er geen ICNG ingezet wordt, er geen reis meer mogelijk is van Asd naar Rtd....

De ICNG wordt nu sneller dan welk materieel ook aan de kant gehaald zodat meteen onderzocht kan worden waar het probleem (groot of klein) door veroorzaakt wordt zodat dit aangepast kan worden bij nog te leveren treinen.

Het is niet zo dat elke keer wanneer een ICNG uit de dienst wordt gehaald dit defect van dusdanige aard is dat die trein niet meer kán rijden. Dat kan nl in 9 vd 10 gevallen nog wel.


09-06-2023 17:20:55
icened200
icened200
Quote
Muizeneus (09-06-2023 16:16:01):

@VIRM1: Nee daar gaat het niet om. Dat een trein een complex ding is snappen we hier allemaal, en dat een proefbedrijf niet vlekkeloos gaat is ook niet bijzonder. Het gaat om de manier van communiceren. Als ik hier de berichten volg lijken bijna dagelijks ritten met ICNG uit te vallen. En om juist op dát moment een persbericht te publiceren dat het allemaal naar tevredenheid verloopt, getuigt van weinig respect voor je betalende passagiers. Een persbericht als 'wij vinden dit ook heel vervelend, maar we moeten even door de zure appel heen bijten zodat we over een jaar meer comfort, meer capaciteit en nieuwe verbindingen met 200 km/h kunnen aanbieden' mag van communicatiespecialisten tegenwoordig niet meer maar zou bij mij als op veel meer respect kunnen rekenen


Eerlijk communiceren is anders dan verdoezelen. Het probleem met de deuren werd ook gecommuniceerd.

NS directeur gaf bij introductie ICNG in reguliere dienstregeling aan dat er vast kinderziektes ontdekt zullen worden. En we zijn bijna 2 maanden verder. Is het niet te vroeg om te zeggen dat het nog lang gaat duren voordat de ICNG storingsvrij zal rijden? Begeleid Alstom deze testritten nog?

De passages via spanningssluizen en scheidingsfases gaan probleemloos.


09-06-2023 17:25:25 2
VIRMm1
VIRMm1

Ik heb nieuws voor je: geen enkele trein(serie) rijdt storingsvrij.


09-06-2023 17:28:41
icened200
icened200
Quote
VIRMm1 (09-06-2023 17:25:25):

Ik heb nieuws voor je: geen enkele trein(serie) rijdt storingsvrij.


Ken niet alle feiten en cijfers van alle treinseries. Beperk me tot ICNG.

Geeft dus aan dat zelfs de geroemde ICM-M wel eens een storing heeft. Maar het hangt van meer factoren af.



Laatst bewerkt door icened200 op 09-06-2023 17:31

09-06-2023 17:31:12
thom
thom

Nee, maar neem dat nou eens van anderen aan, géén enkele treinserie ;)


10-06-2023 08:02:41
icened200
icened200

Deze zaterdag (en zondag?) zowel inzet van ICNG 3222 en ICNG 3133 & 3135).

Stap voor stap breidt de inzet van ICNG zich uit. Het bericht van NS was waarschijnlijk terecht positief.

Begeleid Alstom deze ritten nog? Sprak een tijd geleden een Zweedse Alstom medewerker die ook ervaring heeft met Arlanda Express en andere Zweedse Coradia. Hij was ingehuurd om te kijken of alles volgens plan gaat.


10-06-2023 23:35:13
bnv
bnv
Quote
dennistd (07-06-2023 12:20:27):

In Braunschchweig gezien nu (7-6 12:15): 3108, 3207 en een dusdanig ondergekliederd exemplaar dat het nummer niet leesbaar was (geen Flow iig).


En vandaag (za.10.6) gesignaleerd in Braunschweig de 3224. (en nog twee andere, nummers onbekend).


12-06-2023 10:16:40 1
JustinK
JustinK

Vandaag word ICNG 3224 afgeleverd in Nederland, het transport kwam om 9:35 door Burgstemmen en rijd in de richting van Bad Bentheim.


12-06-2023 11:16:10
icened200
icened200
Quote
JustinK (12-06-2023 10:16:40):

Vandaag word ICNG 3224 afgeleverd in Nederland, het transport kwam om 9:35 door Burgstemmen en rijd in de richting van Bad Bentheim.


Met nieuwe software voor binnendeuren? Las dat bij ICNG 3222 het probleem van defecte binnendeur (en) opgelost gaat worden met nieuwe software.


12-06-2023 12:25:03
AlexNL
AlexNL

Zo snel zal dat niet gaan hoor :)


12-06-2023 16:19:02 1
vrijgezel
vrijgezel
Quote
icened200 (12-06-2023 11:16:10):

Met nieuwe software voor binnendeuren? Las dat bij ICNG 3222 het probleem van defecte binnendeur (en) opgelost gaat worden met nieuwe software.


Met de treinstellen 3133 en 3135 is het al niet veel beter met de binnendeuren; alleen met enorme handkracht (beide handen nodig) en vervolgens als Jehovagetuige de voet er voor houden!



Laatst bewerkt door vrijgezel op 12-06-2023 17:07

12-06-2023 16:33:56
broek53
broek53

Naar al dat gemier met ICNG zit ik al een tijd geamuseerd te kijken en steeds meer komt mij het beeld voor ogen van het ICM-0 toen dat op Amsterdam - Nijmegen reed. Op het laatst kende je de stellen bijna bij naam, omdat er haast voortdurend iets mee was....
On a positif note: daarmee is het ook allemaal goed gekomen - op den duur ;-).


12-06-2023 16:50:43
Daan!
Daan!

Las ik hier nou dat er (binnenkort) elke twee weken een ICNG-omloop bijkomt waaronder ook de 1100? Ik kan dat even niet vinden.


12-06-2023 16:54:41
Dionysusnu
Dionysusnu

Naar mijn weten (info van 9 juni) is het iedere vier weken 1 erbij, en komt de 1100 volgens mij pas later in het proces.


12-06-2023 17:04:39 2
michaben
michaben

Er had eigenlijk vanaf deze week een 3e moeten gaan rijden, maar die is er deze week nog uitgehaald. Vandaar de omloopnummers op treinposities.nl vandaag ook WD3 en WD4 zijn. Laatste wat ik zag was dat er in september 10 stellen moeten rijden (4 vijfjes en 6 achtjes), maar dat kan nog tig keer wijzigen uiteraard.


12-06-2023 17:51:47 1
DDZ7504
DDZ7504

Als dat laatste (met wat vertraging) nog steeds klopt, zullen er voorlopig alleen maar achtjes het land in komen. De 3134, 3136 en 3137 zijn al een aardig eind in de toelating heb ik het idee, als die afgenomen zijn dan zijn er dus 5 vijfjes voor 4 diensten, en nog steeds slechts 1 achtje.




DDZ in dienst, ik blij!

12-06-2023 17:56:49
MetroRET
MetroRET
Quote
michaben (12-06-2023 17:04:39):

Er had eigenlijk vanaf deze week een 3e moeten gaan rijden, maar die is er deze week nog uitgehaald. Vandaar de omloopnummers op treinposities.nl vandaag ook WD3 en WD4 zijn. Laatste wat ik zag was dat er in september 10 stellen moeten rijden (4 vijfjes en 6 achtjes), maar dat kan nog tig keer wijzigen uiteraard.


Op donderdag staat de 3e omloop er voor nu wél in (910 ICNG8, 912 en 914 met ICNG10).


12-06-2023 18:01:52
VIRMm1
VIRMm1

Als alles goed gaat worden er deze week 2 vijfjes geaccepteerd, komt vandaag (als ie er al niet is) de 3224 naar NL en volgende week of de week erop de 3225.

Volgens mij staat daarna echter de 3138 weer op de planning.


13-06-2023 20:10:29
icened200
icened200
Quote
VIRMm1 (12-06-2023 18:01:52):

Als alles goed gaat worden er deze week 2 vijfjes geaccepteerd, komt vandaag (als ie er al niet is) de 3224 naar NL en volgende week of de week erop de 3225.

Volgens mij staat daarna echter de 3138 weer op de planning.


Zie op ICNG Facebook dat 3224 al in Meppel stond. Wat sneller dan de vorige keer toen het naar Zwolle gesleept werd. En vervolgens 2 dagen op opstelterrein Zwolle stond.


23-06-2023 08:55:00
hehoka
hehoka

Het is wel erg stil mbt de instroom ICNG's vanaf Bad Bentheim !



Laatst bewerkt door hehoka op 23-06-2023 09:32

23-06-2023 09:52:54
phantom
phantom

Volgens VIRMm1 zou er of afgelopen weekend 1 moeten verschijnen aan de grens en anders dit weekend.
Afgelopen weekend,is er niks gemeld,dus......... ;-)
Wederom weer met de nodige slag om de arm neem ik aan,want de transporten zijn behoorlijk grillig gebleken tot zover.


23-06-2023 15:13:43
Xander140
Xander140

Is het niet zo dat de NS de afname tijdelijk heeft gepauzeerd door de huidige situatie van de 3 stellen die dienstvaardig zouden zijn maar alles behalve betrouwbaar zijn op dit moment?

Ik kan me voorstellen dat ze ze wel willen hebben maar eerst tot een degelijke kwaliteitseis komen om Alsthom ook over te halen de problemen nu echt "goed" aan te pakken.

Ik vraag me af of je dit nog wel onder kinderziektes mag rekenen! Niet dat ik geen vertrouwen heb in Alsthom maar we weten allemaal dat ook de grotere jongens nog wel eens treinen hebben afgeleverd die toch ook niet voldoende werden beoordeeld door diverse kopers. En dan spreek ik over sireuze landen zoals Zwitserland met de FVdosto's bijvoorbeeld.


23-06-2023 15:52:48
Rolffiej19
Rolffiej19

Nee afname gaat gewoon door, en ja het valt nog steeds onder kinderziektes daarvoor is dit proefbedrijf met reizigers ook om die dingetjes te vinden en eruit te halen.


23-06-2023 15:54:03
VIRMm1
VIRMm1

Wat bedoel je?

3134 en 3136 zijn geaccepteerd en worden vanaf volgende week ingezet.

De acceptatieprocedure voor de 3224 loopt ook gewoon.

Overigens dit weekend geen 3225 of 3138 aan de grens. Volgend weekend staat er wel een op de planning. Uiteraard onder voorbehoud.



Laatst bewerkt door VIRMm1 op 23-06-2023 15:55