03-05-2022 08:57:55
wouterder
wouterder

Foto was ter illustratie. Maar staan, zoals aarclay ook zegt, meerdere treinstellen in NS kleuren in Braunschweig (en ik dacht ook zelfs andere empl.) gereed.


15-06-2022 12:55:40
BVisser
BVisser

Zijn er nog zwarte ICNG's in Nederland?


15-06-2022 13:01:09
Rolffiej19
Rolffiej19

Alleen de 3204 ;)


15-06-2022 17:33:16
aarclay
aarclay

In Op de Rails wordt gemeld dat er 'productieproblemen' van de ICNG zijn bij Alstom. De fabricage, en afwerking van de bakken zou 'naar verluidt opgeschort zijn'. Het proefprogramma gaat gewoon door, maar er is nog niet bekend tot in hoeverre deze situatie invloed heeft op de instroom van de ICNG in de reizigersdienst.

Ik vermoed dat onderdelentekort, wat overal in de wereld wel speelt, de oorzaak zal zijn. Testritten gaan immers gewoon door.



01-07-2022 15:00:12
icened200
icened200

Kan ICNG al met 160 - 200 km p/u op Hanzelijn rijden? In principe was Alstom Smartlock al in 2010 geïnstalleerd door Hanza Rail Team:

youtu.be


01-07-2022 15:22:36
thom
thom

De maximum snelheid is daar standaard 160, en voor de proefnemingen met ICNG in de nacht tijdelijk opgeschroefd naar 200 km/u.


01-07-2022 15:36:26
icened200
icened200
Quote
thom (01-07-2022 15:22:36):

De maximum snelheid is daar standaard 160, en voor de proefnemingen met ICNG in de nacht tijdelijk opgeschroefd naar 200 km/u.


Bedankt! Er is wat verwarring over dienstsnelheid of maximumsnelheid.

Op sites van Rijksoverheid wordt dienstsnelheid van 160 km p/u aangegeven als ICNG in reguliere dienst op Hanzelijn gaat rijden.



Laatst bewerkt door icened200 op 01-07-2022 15:37

01-07-2022 15:40:23
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
thom (01-07-2022 15:22:36):

De maximum snelheid is daar standaard 160, en voor de proefnemingen met ICNG in de nacht tijdelijk opgeschroefd naar 200 km/u.


Ehhhh onder ATB 140 en onder ERTMS is het gewoon 200 ;)



Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 01-07-2022 15:40

01-07-2022 15:41:01 1
PKP
PKP

De onduidelijkheid komt, zoals zo vaak, dat men verschillende termen gebruikt welke eigenlijk niet de juiste zijn. Zo moet je in dit geval spreken van baanvaksnelheid.


01-07-2022 16:48:18
mtlx
mtlx

ICNG gaat op de Hanzelijn in eerste instantie 160 rijden en later hopelijk 180. Voor 200 in de normale dienst zijn er helaas aanpassingen aan de energievoorziening noodzakelijk.


01-07-2022 17:14:24
icened200
icened200
Quote
mtlx (01-07-2022 16:48:18):

ICNG gaat op de Hanzelijn in eerste instantie 160 rijden en later hopelijk 180. Voor 200 in de normale dienst zijn er helaas aanpassingen aan de energievoorziening noodzakelijk.


Je kunt je afvragen of 180 km p/u of 200 km p/u op een afstand van 50 km echt verschil gaat maken. En niet overal kan met 200 km p/u gereden worden. ICE reed in 22 minuten tussen Lelystad C - Zwolle.

En de ondergrond zal dan ook iets zwaarder belast worden bij 200 km p/u.


01-07-2022 18:17:32
michaben
michaben

In het proefbedrijf gaat trouwens nog gewoon met 140km/u over de Hanzelijn gereden worden. De SNG acceptatietests zijn wel met 160km/u ingelegd op de Hanzelijn.


01-07-2022 20:00:08
yappa
yappa
Quote
icened200 (01-07-2022 17:14:24):
Quote
mtlx (01-07-2022 16:48:18):

ICNG gaat op de Hanzelijn in eerste instantie 160 rijden en later hopelijk 180. Voor 200 in de normale dienst zijn er helaas aanpassingen aan de energievoorziening noodzakelijk.


Je kunt je afvragen of 180 km p/u of 200 km p/u op een afstand van 50 km echt verschil gaat maken. En niet overal kan met 200 km p/u gereden worden. ICE reed in 22 minuten tussen Lelystad C - Zwolle.

En de ondergrond zal dan ook iets zwaarder belast worden bij 200 km p/u.


Het wel of niet kunnen maken van een pad tussen twee erg klem zittende knopen (Schiphol en Zwolle) hangt vaak af van heel nauwe marges: het past net wel of net niet. Dan kan 20 of 40km/h per uur verschil wel degelijk het verschil maken, ook al ziet de reiziger dat in zijn reistijd nauwelijks terug.



Laatst bewerkt door yappa op 01-07-2022 20:01

01-07-2022 23:24:40
JothamvW
JothamvW

Schiphol is overigens geen knoop. Dat er daar treinen op elkaar aansluiten maakt het nog niet meteen een knoop.


01-07-2022 23:34:54
DDZ7504
DDZ7504

Wat maakt iets dan wel een knoop?




DDZ in dienst, ik blij!

01-07-2022 23:45:13 2
broek53
broek53

Bewust gemaakte aansluitingen, waarvan Zwolle het extreme voorbeeld is (de hele infra is erop ingericht dat alle treinen uit alle richtingen aan kunnen sluiten op de intercity's van de noord-oost in twee richtingen.) Schiphol is dat helemaal niet: daar gaat het erom er zoveel mogelijk treinen doorheen persen en elke aansluiting aldaar berust op louter toeval. Overigens is dat met het huidige Amsterdam C inmiddels ook het geval, bijvoorbeeld.



Laatst bewerkt door broek53 op 01-07-2022 23:45

02-07-2022 11:33:12
seinhuis
seinhuis
Quote
Rolffiej19 (01-07-2022 15:40:23):
Quote
thom (01-07-2022 15:22:36):

De maximum snelheid is daar standaard 160, en voor de proefnemingen met ICNG in de nacht tijdelijk opgeschroefd naar 200 km/u.


Ehhhh onder ATB 140 en onder ERTMS is het gewoon 200 ;)


Klopt. Op openrailwaymap kan je de maximale snelheden zien. Boogje bij Kampen is 160 en de boog te hoogte van Lelystad opstel is 180.


02-07-2022 23:33:52
Marco
Marco
Quote
seinhuis (02-07-2022 11:33:12):
Quote
Rolffiej19 (01-07-2022 15:40:23):
Quote
thom (01-07-2022 15:22:36):

De maximum snelheid is daar standaard 160, en voor de proefnemingen met ICNG in de nacht tijdelijk opgeschroefd naar 200 km/u.


Ehhhh onder ATB 140 en onder ERTMS is het gewoon 200 ;)


Klopt. Op openrailwaymap kan je de maximale snelheden zien. Boogje bij Kampen is 160 en de boog te hoogte van Lelystad opstel is 180.


Op Openrailwaymap staan alleen geen TSB's, en ik heb me laten vertellen dat er TSB's in de ERTMS zitten op de Hanzelijn waardoor de maximumsnelheid nu geen / niet overal 200 is. Durf alleen niet te zeggen hoe en wat precies.


03-07-2022 10:50:14
phantom
phantom
Quote
wouterder (03-05-2022 08:57:55):

Foto was ter illustratie. Maar staan, zoals aarclay ook zegt, meerdere treinstellen in NS kleuren in Braunschweig (en ik dacht ook zelfs andere empl.) gereed.


Is daar dan bewaking bij,of kan de alternatieve schilder er zo bij ?
Als die er namelijk zo bij kan,dan kunnen de stellen 1st grondig worden gereinigd voor men ze de grens met NL overstuurd als NS zover is.


03-07-2022 23:11:27
cuneo56
cuneo56

Op de afdeling domme spuiters na, wil een graffitty spuiter zijn/ haar werk ook zien rijden, en ze zijn over het algemeen wel zo goed op de hoogte dat een buitenlands treinstel dat vooralsnog nergens heen gaat dat dus niet zal doen.


04-07-2022 09:43:43
icened200
icened200

Gisteren de ICNG op Rotterdam Centraal gezien. Ook van bovenaf via de loopbrug. Dan zie je hoeveel er op het dak is aangebracht. Kunnen ze alle bekabeling e.a. niet overkappen?

Desondanks was het een mooi gezicht.


04-07-2022 10:25:56
pascalgerr
pascalgerr
Quote
icened200 (04-07-2022 09:43:43):

Gisteren de ICNG op Rotterdam Centraal gezien. Ook van bovenaf via de loopbrug. Dan zie je hoeveel er op het dak is aangebracht. Kunnen ze alle bekabeling e.a. niet overkappen?

Desondanks was het een mooi gezicht.


Zo lang alle bekabeling en apparatuur goed vast ligt is er geen reden om te overkappen. Nu word veel passief gekoeld zonder ventilatoren, als je dit gaat bedekken zorgt dit weer voor meer geluid van extra ventilatoren


04-07-2022 10:49:39 1
VIRMm1
VIRMm1
Quote
icened200 (04-07-2022 09:43:43):

Gisteren de ICNG op Rotterdam Centraal gezien. Ook van bovenaf via de loopbrug. Dan zie je hoeveel er op het dak is aangebracht. Kunnen ze alle bekabeling e.a. niet overkappen?

Desondanks was het een mooi gezicht.


Waarom moet je bekabeling overkappen?

Puur voor het zicht van bovenaf op Rtd?


04-07-2022 11:56:39
b2py
b2py

Zit ook maar in de weg bij het onderhoud natuurlijk


04-07-2022 12:25:23
DDZ7504
DDZ7504

Appartuur op het dak is al sinds SLT de standaard, waarom zou men het ineens voor ICNG moeten overkappen?




DDZ in dienst, ik blij!

04-07-2022 12:41:38
R-E-Mg
R-E-Mg

Vermindering van de luchtweerstand, dus verlaging van het energieverbruik?

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel het uit zou maken. Waarschijnlijk minder dan velen denken, omdat ze het anders immers al wel zouden hebben gedaan. Of moesten ze het noodgedwongen weglaten om binnen de aslastlimieten te blijven?


04-07-2022 14:04:20
thom
thom

Toevoegen van extra gewicht heeft natuurlijk ook weer zijn uitwerking op energieverbruik, en overkappen van apparatuur is weer bewerkelijker met onderhoud en nadelig voor koeling van apparatuur.

Kabels en leidingen zijn van alle tijden, en ondanks allerlei stroomlijn proeven in het verleden heeft men daar nooit wat mee gedaan dus zal dat wel niets opleveren.


04-07-2022 19:19:32
yappa
yappa

Nou, 'nooit wat mee gedaan' is misschien wat sterk verwoord. Treinen als Thalys en ICE hebben wel degelijk dat soort stroomlijnkappen, maar de 200km/h geschikte ICB rijtuigen en ICNG dan weet niet.

De consensus lijkt dus vooral dat dat pas bij echt hoge snelheden zin heeft.


04-07-2022 22:04:34
GerritJan
GerritJan

Ik weet niet of dit al te sprake is gekomen in deze discussie, zo ja verwijder dit bericht maar.

Er word gesproken dat de benelux ICNG treinstellen de nieuwe flow kleurenstelling zal krijgen, de overige 81 stellen blijven de blauwe band behouden. Overigens, zullen ze volgens plan in de loop van 2022 ingezet worden. Men sprak vanaf het begin van het najaar van 2022.



Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


05-07-2022 00:02:22
aarclay
aarclay

Ik heb gehoord dat er in Polen bij de fabriek al een ICNG-B stel staat met (een deel van) de nieuwe NS-flow design. Foto's zijn nog niet verschenen.


05-07-2022 07:27:49 1
Edb3
Edb3
Quote
GerritJan (04-07-2022 22:04:34):

Ik weet niet of dit al te sprake is gekomen in deze discussie, zo ja verwijder dit bericht maar.

Er word gesproken dat de benelux ICNG treinstellen de nieuwe flow kleurenstelling zal krijgen, de overige 81 stellen blijven de blauwe band behouden.


Klopt helemaal, inclusief groot wit NS-logo op de zijwanden. Het derde stel dat voor België bedoeld is, heeft die kleurstelling al. De eerste twee nog niet (3301 & 3302 die al in B hebben proefgereden tbv toelating).


05-07-2022 07:31:20
Edb3
Edb3
Quote
pascalgerr (04-07-2022 10:25:56):
Quote
icened200 (04-07-2022 09:43:43):

Gisteren de ICNG op Rotterdam Centraal gezien. Ook van bovenaf via de loopbrug. Dan zie je hoeveel er op het dak is aangebracht. Kunnen ze alle bekabeling e.a. niet overkappen?

Desondanks was het een mooi gezicht.


Zo lang alle bekabeling en apparatuur goed vast ligt is er geen reden om te overkappen. Nu word veel passief gekoeld zonder ventilatoren, als je dit gaat bedekken zorgt dit weer voor meer geluid van extra ventilatoren


Het verschil met ander materieel met dakapparatuur (bijv. SLT) is dat bij ICNG de bekabeling óp het dak in kabelgoten ligt en bij SLT in het plafond, dus onzichtbaar onder het dak viel mij zaterdag op. Ook bij de bakovergangen van het ICNG is bekabeling aan de buitenzijde aangebracht, wat vrij grote kabelhouders en -beugels aan de bakeinden vereist zo te zien.


05-07-2022 07:42:38
geert
geert

ICNG kan dan ook op 25kV rijden en SLT niet. Door de hogere spanning vereist dit zwaardere isolatie, daarom zwaardere kabels en beugels.


05-07-2022 07:43:26
geert
geert
Quote
Edb3 (05-07-2022 07:27:49):
Quote
GerritJan (04-07-2022 22:04:34):

Ik weet niet of dit al te sprake is gekomen in deze discussie, zo ja verwijder dit bericht maar.

Er word gesproken dat de benelux ICNG treinstellen de nieuwe flow kleurenstelling zal krijgen, de overige 81 stellen blijven de blauwe band behouden.


Klopt helemaal, inclusief groot wit NS-logo op de zijwanden. Het derde stel dat voor België bedoeld is, heeft die kleurstelling al. De eerste twee nog niet (3301 & 3302 die al in B hebben proefgereden tbv toelating).


Daarmee is de bouw van ICNG voor België dus ook begonnen? Dacht dat deze stellen pas in 2025 zouden komen?


05-07-2022 09:49:00
Edb3
Edb3

Die was dus al begonnen met de 3301 en 3302wink


05-07-2022 09:49:02
AlbertP
AlbertP
Quote
yappa (04-07-2022 19:19:32):

Nou, 'nooit wat mee gedaan' is misschien wat sterk verwoord. Treinen als Thalys en ICE hebben wel degelijk dat soort stroomlijnkappen, maar de 200km/h geschikte ICB rijtuigen en ICNG dan weet niet.

De consensus lijkt dus vooral dat dat pas bij echt hoge snelheden zin heeft.


De Thalys en ICE hebben een hogere vloer dan de ICNG, en dus meer apparatuur onder de vloer en minder op het dak.


05-07-2022 11:50:52
thom
thom
Quote
yappa (04-07-2022 19:19:32):

Nou, 'nooit wat mee gedaan' is misschien wat sterk verwoord. Treinen als Thalys en ICE hebben wel degelijk dat soort stroomlijnkappen, maar de 200km/h geschikte ICB rijtuigen en ICNG dan weet niet.

De consensus lijkt dus vooral dat dat pas bij echt hoge snelheden zin heeft.


Mijn opmerking was louter vanuit het Nederlandse verleden, maar als je breder kijkt dan dat heb je een punt :)


06-07-2022 07:40:30
geert
geert
Quote
Edb3 (05-07-2022 09:49:00):

Die was dus al begonnen met de 3301 en 3302wink


Ja ik bedoel dus de serie bouw van de rest van de stellen....


06-07-2022 20:26:59
aarclay
aarclay

Ik ben benieuwd of er inmiddels al meer duidelijkheid is over de botsing van de ICNG 3105 + 3109 waarbij de eerste zwaar beschadigd geraakt is. Staat deze nog ergens voor onderzoek ergens geparkeerd? Is deze inmiddels gesloopt, of worden er delen van herbruikt voor een nieuwe ICNG 3105?


06-07-2022 21:08:44
GerritJan
GerritJan
Quote
Edb3 (05-07-2022 09:49:00):

Die was dus al begonnen met de 3301 en 3302wink


is er een foto hiervan? Ben benieuwd hoe dat huisstijl staat.



Laatst bewerkt door GerritJan op 06-07-2022 21:09

06-07-2022 21:29:04
DDZ7504
DDZ7504

... waarbij de 3301 en 3302 nog gewoon in reguliere kleuren zijn gebracht. Er bestaan nog geen foto's van ICNG in Flow kleuren dus.




DDZ in dienst, ik blij!

07-07-2022 13:58:30
phantom
phantom
Quote
GerritJan (04-07-2022 22:04:34):

Er word gesproken dat de benelux ICNG treinstellen de nieuwe flow kleurenstelling zal krijgen,

Wellicht een rare vraag,maar waarom blijft men praten over benelux treinen ?
De laatste treinen die werkelijk BeNeLux reden,die zijn al erg lang weg.


07-07-2022 14:05:34
JHS2013
JHS2013

Ze geven nog altijd aansluiting op de IC naar Luxemburg in Brussel-Noord danwel -Zuid.


07-07-2022 14:06:37
treinfan
treinfan

Ik vermoed macht der gewoonte of een hobbyisten-wens. Technisch gezien zou de ICNG-België ook best naar Luxemburg moeten kunnen rijden, maar daar is dan wel weer uitbreiding van de toelating voor nodig (en een ambitie om doorgaande treinen naar Luxemburg te gaan rijden).


07-07-2022 14:43:37 1
diesels
diesels
Quote
phantom (07-07-2022 13:58:30):
Quote
GerritJan (04-07-2022 22:04:34):

Er word gesproken dat de benelux ICNG treinstellen de nieuwe flow kleurenstelling zal krijgen,

Wellicht een rare vraag,maar waarom blijft men praten over benelux treinen ?
De laatste treinen die werkelijk BeNeLux reden,die zijn al erg lang weg.


Wat is er anders aan Amsterdam-Brussel nu, in de toekomst of vroeger? De enige trein die naar Luxemburg reed was de Ardennen express en dus niet de Benelux, ook niet de oude


07-07-2022 14:49:52
AlexNL
AlexNL

De commerciële naam van die trein is al heel lang "IC Brussel" (bij NS) danwel "IC Nederland" (bij NMBS), de naam Benelux is echt iets uit het verleden. Maar sommige gebruiken veranderen nou eenmaal niet zo snel. laugh



Laatst bewerkt door AlexNL op 07-07-2022 14:50

07-07-2022 15:51:09
vrijgezel
vrijgezel

In Nederland wordt de verkorting "IC B" voor zowel de IC naar Brussel als Berlin gebruikt, wellicht om die verwarring te omzeilen dat o.a. in dit forum geregeld ook wel de oude term "BeNeLux" gebruikt wordt.


07-07-2022 16:05:06 1
DDZ7504
DDZ7504

En niet te vergeten dat de afkorting BNL ook gewoon voor Belgie-Nederland kan staan.




DDZ in dienst, ik blij!

07-07-2022 21:15:38
icened200
icened200
Quote
DDZ7504 (07-07-2022 16:05:06):

En niet te vergeten dat de afkorting BNL ook gewoon voor Belgie-Nederland kan staan.


Lijk me een goede afkorting. Als de plannen doorgaan heb je ICNG België, NMBS IC Brussel - Breda/Rotterdam, Roosendaal - Puurs.

De treinreizigers hebben wat te kiezen qua snelheid, comfort en tarieven.

Reserveren zal niet nodig zijn voor ICNG België. Maar kun je ICNG België op dezelfde manier boeken als met de huidige Beneluxtrein?



Laatst bewerkt door icened200 op 07-07-2022 21:16

12-07-2022 11:52:23
MCN-GVC
MCN-GVC

Iets wat mij opgevallen is in meerdere nieuwsartikelen over de ICNG, is dat men nog steeds de bedoeling heeft eind van het jaar met de trein te gaan rijden. Maar aan het eind van de artikelen aangeeft dat er volgend jaar honderden mcn en hc opgeleid gaan worden. Aangezien er nog steeds geen enkele reizigersmachinist is opgeleid voor de ICNG, denk ik dat eind van het jaar voor instroom niet gehaald gaat worden. Hc's geeft men nu wel een cursus, maar voor de mcn moet er toch een lange cursus met ritten over de HSL gepland gaan worden, en om dit allemaal te gaan regelen in zo korte tijd. Enige noodoplossing die ik zie is dat ze mcn van Rtd/Asd en misschien Gvc eerst gaan opleiden en dat er gesplitst diensten komen ICNG of Traxx. Maar anders zie ik het sober in voor hen die de trein in het najaar verwachten.


12-07-2022 12:33:46
michaben
michaben

Valt die opleiding samen met het proefbedrijf dat ook nog zou komen of is dat weer los? En moeten die opleidingsritten specifiek over de HSL? Want het aantal paden op de HSL is ook beperkt, paden voor de proefritten uit Gv gaan bijvoorbeeld naar Vs en Amr bij gebrek aan ruimte op de HSL


12-07-2022 12:34:57
mtlx
mtlx

Het is niet anders dan met de introductie van de SNG of ander nieuw materieel. Eerst komt er een proefbedrijf zonder reizigers met de kleine groep machinisten die zich daarvoor heeft opgegeven. Die worden daarvoor binnenkort opgeleid en gaan dan meteen dat proefbedrijf rijden.
Als dat proefbedrijf geen gekke dingen heeft opgeleverd die nog per se voor de volledige indienststelling opgelost moeten worden kan het proefbedrijf met reizigers van start gaan, dat zijn dus de eerste treinen met betalende reizigers. Dat zal dus eind dit jaar moeten gebeuren.

Voor beide dingen heb je nog niet een enorme hoeveelheid machinisten nodig. En inderdaad, net als met de introductie van SNG krijgen de diensten met ICNG een aparte status, zodat de dienstindelers kunnen kijken wie al bevoegd is voor het materieel. Tegelijkertijd zullen dus de HSL-bevoegde machinisten opgeleid gaan worden, waardoor de groep met bevoegd ICNG personeel steeds groter wordt.

De eerste instroom is slechts enkele treinstellen, en naar mate Alstom meer treinstellen oplevert kan dan de inzet geleidelijk uitgebreid worden.



Laatst bewerkt door mtlx op 12-07-2022 12:36

12-07-2022 14:09:47
phantom
phantom

Treinstellen staan er als je de verhalen mag geloven genoeg opgesteld hier en in D,of ze allemaal "af" zijn,dat weet ik natuurlijk niet.
Als er een aardig aantal stellen wel klaar zijn voor ingebruikname,dan is het eerder wachten op NS om ze af te nemen.


12-07-2022 14:15:27
mtlx
mtlx

Er is nog geen enkel treinstel klaar. Ook de stellen die voor de open dag gebruikt werden moeten nog wijzigingen ondergaan, ook al zullen ze wel in de huidige staat gebruikt kunnen worden voor het proefbedrijf zonder reizigers.
Als er treinstellen werkelijk klaar zijn, zal NS ze maar al te graag afnemen. Hoe eerder hoe beter, dat zou NS zonder overdrijving miljoenen schelen aan extra leasekosten voor onder andere de Traxx locs en extra onderhoud aan de ICR rijtuigen.



Laatst bewerkt door mtlx op 12-07-2022 14:16


12-07-2022 17:29:03
Jelmer
Jelmer

Gaan de ICNG-stellen nog in de Flow-kleur komen?


12-07-2022 17:33:38
DDZ7504
DDZ7504

Is dat niet al lang besproken hier? Alle stellen uit de eerste bestelling binnenlandse treinstellen krijgen de gewone (oude) IC kleuren, een eventuele tweede lichting zou de Flow-kleuren krijgen.




DDZ in dienst, ik blij!

12-07-2022 18:17:23
michaben
michaben
Quote
mtlx (12-07-2022 12:34:57):

Als dat proefbedrijf geen gekke dingen heeft opgeleverd die nog per se voor de volledige indienststelling opgelost moeten worden kan het proefbedrijf met reizigers van start gaan, dat zijn dus de eerste treinen met betalende reizigers. Dat zal dus eind dit jaar moeten gebeuren.


Wat moet ik me voorstellen bij proefbedrijf met reizigers. Is dat gewoon een kwestie van ICNG inzetten in een dienst die eigenlijk met ICR gepland stond in de 900/1000 serie? Of net als met de V250 in de vorm van een extra trein (82000 serie openstellen voor reizigers bijvoorbeeld)?


12-07-2022 18:22:54
DDZ7504
DDZ7504

Dat eerste vermoedelijk, denk aan het proefbedrijf van de SNG waarbij er gewoon de gehele dag een setje SNG werd ingezet op de 6300.




DDZ in dienst, ik blij!

12-07-2022 18:44:34
mtlx
mtlx

Correct. Er wordt 1 op 1 een SW-stam uitgewisseld met een ICNG compositie.


12-07-2022 23:34:00
AlexNL
AlexNL

Met de V250 was het destijds de bedoeling om in de maanden voorafgaand aan de inzet naar Brussel volgens "verrassingsinzet" het materieel in te zetten in de 900. In werkelijkheid is dat maar een paar keer gebeurd omdat de beschikbaarheid danwel betrouwbaarheid niet al te best was.


13-07-2022 10:55:48
icened200
icened200
Quote
mtlx (12-07-2022 18:44:34):

Correct. Er wordt 1 op 1 een SW-stam uitgewisseld met een ICNG compositie.


Had erover gelezen dat net als met SNG in beginfase eerst een proefperiode is. Waardoor in beginfase de instroom niet snel zal zijn.


13-07-2022 10:57:18
icened200
icened200
Quote
AlexNL (12-07-2022 23:34:00):

Met de V250 was het destijds de bedoeling om in de maanden voorafgaand aan de inzet naar Brussel volgens "verrassingsinzet" het materieel in te zetten in de 900. In werkelijkheid is dat maar een paar keer gebeurd omdat de beschikbaarheid danwel betrouwbaarheid niet al te best was.


Heb toen ingezeten. De eerste klachten waren er direct. De deuren van de coupes sloten niet goed.


14-07-2022 21:14:09
bacr
bacr
Quote
icened200 (13-07-2022 10:57:18):
Quote
AlexNL (12-07-2022 23:34:00):

Met de V250 was het destijds de bedoeling om in de maanden voorafgaand aan de inzet naar Brussel volgens "verrassingsinzet" het materieel in te zetten in de 900. In werkelijkheid is dat maar een paar keer gebeurd omdat de beschikbaarheid danwel betrouwbaarheid niet al te best was.


Heb toen ingezeten. De eerste klachten waren er direct. De deuren van de coupes sloten niet goed.


Ben toch benieuwd hoe dat is, nu ze in Italië rijden.


15-07-2022 06:23:44
aarclay
aarclay

De deuren openden traag, inderdaad. Je moest vaak tijdens het lopen door de trein drie tellen wachten tot de deur automatisch open ging.

Ook de deurknoppen in de kopwanden werkten dramatisch, en hadden zelfs per treinstel verschillende pictogrammen, herrinner ik me.....

Hoe zit het bij ICNG? Openen ze ook vanzelf? Tijdens de opendag meen ik dat ze allemaal open stonden, maar ik heb daar verder niet op gelet.


15-07-2022 06:26:24
aarclay
aarclay
Quote
Jelmer (12-07-2022 17:29:03):

Gaan de ICNG-stellen nog in de Flow-kleur komen?


De IC Brussel (ICNG-B) uiteindelijk wel. Er schijnt al een stel met de flow in voorbereiding te zijn, maar er zijn nog geen foto's van.


15-07-2022 08:23:46
gose91
gose91
Quote
aarclay (15-07-2022 06:23:44):

Hoe zit het bij ICNG? Openen ze ook vanzelf? Tijdens de opendag meen ik dat ze allemaal open stonden, maar ik heb daar verder niet op gelet.


Een deel van de deuren is een branddeur (altijd open, gaat dicht bij een brandmelding in de trein) en heeft geen knop. De rest heeft een aanraakknop, verder geen automatische detectie van personen


15-07-2022 09:04:07
VIRMm1
VIRMm1
Quote
gose91 (15-07-2022 08:23:46):
Quote
aarclay (15-07-2022 06:23:44):

Hoe zit het bij ICNG? Openen ze ook vanzelf? Tijdens de opendag meen ik dat ze allemaal open stonden, maar ik heb daar verder niet op gelet.


Een deel van de deuren is een branddeur (altijd open, gaat dicht bij een brandmelding in de trein) en heeft geen knop. De rest heeft een aanraakknop, verder geen automatische detectie van personen


Die branddeuren zitten alleen in 8-wagenstellen.

Evenals handmatige klapdeuren.

De 5-wagenstellen hebben alleen schuifdeuren die met een drukknop geopend kunnen worden. Zowel tussen de coupes als bij de rijtuigovergang


15-07-2022 10:11:18
aarclay
aarclay

Enkel maar branddeuren bij de achtjes? Heeft dat te maken omdat die halverwege niet op een jacobsdraaistel rust?


15-07-2022 11:08:27
AlbertP
AlbertP

Eerder de lengte, denk ik. De ICE3 heeft iedere paar rijtuigen een branddeur bij de bakovergang.


15-07-2022 11:10:01
gose91
gose91
Quote
aarclay (15-07-2022 10:11:18):

Enkel maar branddeuren bij de achtjes? Heeft dat te maken omdat die halverwege niet op een jacobsdraaistel rust?


Een vijfje heeft in het "midden" ook geen jacobsdraaistel



Laatst bewerkt door gose91 op 15-07-2022 11:10

15-07-2022 11:27:05
VIRMm1
VIRMm1

Nouja, volgens mij zijn alle tussendeuren bij de rijtuigovergangen wel brandwerend.

Met 'die branddeuren' doelde ik eigenlijk op de deuren die altijd open staan en alleen in geval van een brandmelding automatisch dichtvallen.

Waarom die dan weer enkel in de 8-jes zitten weet ik niet.

De 5-jes hebben alleen drukknopbediende branddeuren.

De deuren bij de rijtuigovergangen kunnen ook niet (in geval van een defect) in een openpositie blijven staan wanneer de deur buiten dienst gesteld wordt.

De tussendeuren bij de coupes met de balkons kunnen wel open blijven staan.



Laatst bewerkt door VIRMm1 op 15-07-2022 11:28

15-07-2022 17:37:48
aarclay
aarclay

Ah, dat is dan duidelijk. Is er overigens inmiddels al helder bekend wanneer de aflevering van de ICNG's naar Nederland weer op gang komt? De verwachting was aan het begin van de zomer.


15-07-2022 19:03:40
VIRMm1
VIRMm1

Daar is geen sprake van geweest. Na de zomer op zijn vroegst.


16-07-2022 12:56:29
phantom
phantom

Ik hoop dat alle stellen zoveel mogelijk ook uniform worden qua bouw/onderdelen en gebruikte spullen en hun plaatsing.

Niet dat je net als bij de beruchte V250 stellen,telkens een one of treinstel geleverd krijgt,waarbij alles anders is dan bij de de vorige.
Dat zou het onderhoud van ICNG er niet beter en makkelijker op maken.

Kan iemand me overigens vertellen waarom men al zoveel treinstellen heeft gebouwd,die geen van alle schijnbaar echt af zijn,maar wel via het spoor getransporteerd naar o.a. D
Wat heeft dat op 1-2 test stellen na voor nut,het is toch slimmer om compleet klaargemaakte treinen te versturen dan heen en weer te moeten sleuren met halve treinen,of mis ik ergens de logica ?


16-07-2022 14:41:29
mattie2
mattie2

Ik vernoed dat dat laatste te maken heeft met leveringsproblemen. Het is natuurlijk zonde om een trein drie weken in de fabriek te laten staan omdat de infoschermen niet geleverd worden (ik noem maar wat). In Polen gaat men nu gewoon door om de treinstellen zo ver mogelijk af te maken, de kleinere (voor rollen niet noodzakelijke) dingen kunnen ook in Duitsland (of desnoods in Nederland) gemonteerd worden.


16-07-2022 15:14:52
Rolffiej19
Rolffiej19

De stellen die in Duitsland staan opgesteld zijn helemaal klaar, kwa bouw verschillen ze niet met een aantal laatst geleverde stellen die al in NL zijn, enigste aanpassingen die nu nog gedaan worden zijn o.a de omzetters en wat software matige dingen, geen interieur delen of dergelijke.


16-07-2022 15:55:08
Oldskool
Oldskool

Is ook al maar diverse keren in dit topic vermeld, wat de status is van die stellen te Duitsland.


16-07-2022 16:03:40
aarclay
aarclay
Quote
Rolffiej19 (16-07-2022 15:14:52):

De stellen die in Duitsland staan opgesteld zijn helemaal klaar, kwa bouw verschillen ze niet met een aantal laatst geleverde stellen die al in NL zijn, enigste aanpassingen die nu nog gedaan worden zijn o.a de omzetters en wat software matige dingen, geen interieur delen of dergelijke.


Waarom begint de instroom dan pas na de zomer? In Nederland is toch wel inmiddels genoeg plaats?


16-07-2022 16:31:08
Rolffiej19
Rolffiej19

Nee dat is er dus niet.


16-07-2022 16:54:27
aarclay
aarclay

Zijn er dan nog opstelterreinen in aanbouw? Of moet er nog wat afgevoerd worden dan?


16-07-2022 20:22:50
VIRMm1
VIRMm1

Er is ruimte voor treinen die in de dienst rijden. Niet voor treinen die langdurig ergens neergezet worden zonder inzet.


16-07-2022 22:40:30
treinhobby
treinhobby

Daar is in Arnhem dus een heel opstelterrein voor aangelegd.

Daar zouden ze nu natuurlijk ICNG neer kunnen zetten en dan 1 op 1 omwissellen met de ICRm stammen.


16-07-2022 22:41:59
mattie2
mattie2

Ik gok dat de stallingskosten in Nederland wat duurder zijn dan in Duitsland...


17-07-2022 02:52:37
thom
thom

Dat zal ongetwijfeld, maar dat lijkt mij hier geen rol spelen.

Ahgons is bv van NS zelf, en daar heeft men dus geen directe huurkosten aan, de truc zal echter zijn dat NS natuurlijk geen treinen afneemt van een fabrikant zolang de stellen nog niet volledig afgebouwd zijn.

Tot die tijd van afname zijn die stellen dus nog van Alstom, en is het dus ook hun probleem waar ze in de tussen tijd opstapelen tot dat ze ze af kunnen bouwen en afleveren.


17-07-2022 06:28:19
BVisser
BVisser

Niet alleen afgebouwd, ook volledig gecertificeerd. Inderdaad, tot die tijd is alles wat er gebeurt met ICNG een aangelegenheid van Alstom.


17-07-2022 11:20:11
VIRMm1
VIRMm1
Quote
treinhobby (16-07-2022 22:40:30):

Daar is in Arnhem dus een heel opstelterrein voor aangelegd.

Daar zouden ze nu natuurlijk ICNG neer kunnen zetten en dan 1 op 1 omwissellen met de ICRm stammen.


Het is nou niet echt dat je in Ahgons lekker kan werken aan zo'n trein. Er is geen putspoor, je kan het dak niet op en volgens mij mag je er überhaupt niet aan een trein werken.

Daarom staan de ICNGs in Wgm en Utctw omdat daar wel gewerkt kan worden aan die treinen.

Zodra de ICNGs kunnen gaan rijden kunnen de ICR stammen naar Ahgons. Op wat periodieke controles na hoeft daar niet veel werk aan verricht te worden namelijk.


17-07-2022 11:39:12
broek53
broek53

Het zou dan ook gaan om periodes waarin er compleet afgeleverde en overgenomen stellen moeten wachten tot ze daadwerkelijk worden ingezet. Op die basis is het opstelterrein Wagenwerkplaats Amersfoort ook gebouwd, voor de instroom van SNG. Ook daar kun je niet aan stellen werken.


17-07-2022 12:30:29
geert
geert

En daar zit nu de crux: er zijn helemaal nog geen IC NG stellen overgenomen dus Alstom is zelf verantwoordelijk tot overname en kiest er voor dat niet in Nederland te doen. Lijkt me logisch stellen staan nu een stuk dichterbij de fabriek voor na werk.


02-08-2022 12:13:44
mtlx
mtlx

Vandaag is de volgende fase in het testen van start gegaan. Er wordt voorzichtig een soort van proefbedrijf opgezet waarbij er gewoon in een dienstregeling gereden wordt in plaats van dat er specifieke tests worden gedaan. Dit is een opstapje naar het reguliere proefbedrijf later dit jaar, met als grootste verschil dat er op dit moment nog met personeel van het NS TTC gereden wordt, wat in de volgende fase dus het 'normale' NSR personeel zal worden.

Vanochtend pendelde daarom een ICNG tussen Rotterdam en Vlissingen, en ik geloof dat er later vandaag nog zo'n slag op de planning staat.


02-08-2022 12:47:24
michaben
michaben

Ik heb geen zicht op het dagplan maar in de basisdienstregeling zit inderdaad nog een slag Rtd-Vs-Gv om 16:19 (treinen 82003/82004).



Laatst bewerkt door michaben op 02-08-2022 12:47

02-08-2022 13:12:56
mtlx
mtlx

Dat zijn meen ik de treinnummers die door NSR straks gebruikt gaan worden. De huidige ritten (in ieder geval vandaag) rijden onder 9130x nummers. De rit van vanmiddag is de 91303/91304, inderdaad straks vertrek vanaf Rotterdam om 16:19, mits uiteraard alles doorgaat (wat altijd de vraag is met dit soort ritten).


02-08-2022 14:30:06
treinfan
treinfan

Konende vrijdag, dinsdag en vrijdag daarop zou er ook naar Vs gereden moeten worden.


02-08-2022 21:56:58
rolandrail
rolandrail
Quote
mtlx (02-08-2022 12:13:44):

Vandaag is de volgende fase in het testen van start gegaan. Er wordt voorzichtig een soort van proefbedrijf opgezet waarbij er gewoon in een dienstregeling gereden wordt in plaats van dat er specifieke tests worden gedaan. Dit is een opstapje naar het reguliere proefbedrijf later dit jaar, met als grootste verschil dat er op dit moment nog met personeel van het NS TTC gereden wordt, wat in de volgende fase dus het 'normale' NSR personeel zal worden.


Met het steeds maar uitstellen van de opleiding van NSR-machinisten zal die volgende fase nog wel een tijd op zich laten wachten of helemaal niet komen en de op het nippertje opgeleide NSR-machinisten in het diepe gegooid worden.


02-08-2022 23:12:57
sigma
sigma
Quote
rolandrail (02-08-2022 21:56:58):
Quote
mtlx (02-08-2022 12:13:44):

Vandaag is de volgende fase in het testen van start gegaan. Er wordt voorzichtig een soort van proefbedrijf opgezet waarbij er gewoon in een dienstregeling gereden wordt in plaats van dat er specifieke tests worden gedaan. Dit is een opstapje naar het reguliere proefbedrijf later dit jaar, met als grootste verschil dat er op dit moment nog met personeel van het NS TTC gereden wordt, wat in de volgende fase dus het 'normale' NSR personeel zal worden.


Met het steeds maar uitstellen van de opleiding van NSR-machinisten zal die volgende fase nog wel een tijd op zich laten wachten of helemaal niet komen en de op het nippertje opgeleide NSR-machinisten in het diepe gegooid worden.


Wat een zuurpruim cynische reactie. Verder alles goed?


02-08-2022 23:42:49 11
rolandrail
rolandrail

Pardon? Ik zou opleiding krijgen ergens in wk 36 tm 41 en kreeg twee weken geleden te horen dat uitgesteld is en nader bericht volgt wanneer wel. Later dan week 41 is behoorlijk dicht op de nieuwe dienstregeling.
Je kan me van veel beschuldigen als forumdeelnemer maar ik laat me niet uitmaken voor zuurpruim want dat ben ik niet. Wel realistisch, iets wat op somda zeldzaam is. Realistisch wordt nogal eens verwisseld met cynisch. Maar somda is geen forum om elkaar te beschuldigen van een bepaalde houding dus laat dat voortaan achterwege a.u.b.


02-08-2022 23:59:54 1
bacr
bacr

Roland is over het algemeen erg realistisch en geeft vaak aan waar het op staat.

Ook uit bijdragen van ander rijdend personeel van NS op Somda kun je een gelijkluidend beeld opmaken als wat Roland hierboven beschrijft. NS is op onderdelen soms de weg een btj kwijt, lijkt het. Oh sorry, het spoor bijster smiley


03-08-2022 10:50:08
icened200
icened200
Quote
michaben (02-08-2022 12:47:24):

Ik heb geen zicht op het dagplan maar in de basisdienstregeling zit inderdaad nog een slag Rtd-Vs-Gv om 16:19 (treinen 82003/82004).


En wanneer gaat de ICNG in dienstregeling op HSL rijden?

En dan met NSR personeel? Het is duidelijk dat het stap voor stap gedaan wordt. Vindt het meer integraal dan 10 jaar geleden.


03-08-2022 10:53:15
DDZ7504
DDZ7504

Zodra dat NSR personeel instructie krijgt, heb ik zo het idee...




DDZ in dienst, ik blij!

03-08-2022 11:37:38
FlowVIRM
FlowVIRM

Ik lees nu op treinreiziger.nl dat de ICNG nog een jaar word uitgesteld klopt dat?




Alkmaar mijn thuis

03-08-2022 11:42:10
DDZ7504
DDZ7504

Misschien handig om de link naar de pagina waar je dat leest te plaatsen? Ik zie geen recente nieuwsberichten die hierover gaan op de homepagina.




DDZ in dienst, ik blij!