03-05-2022 08:57:55 | ||
---|---|---|
wouterder
![]() |
Foto was ter illustratie. Maar staan, zoals aarclay ook zegt, meerdere treinstellen in NS kleuren in Braunschweig (en ik dacht ook zelfs andere empl.) gereed. |
15-06-2022 12:55:40 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
Zijn er nog zwarte ICNG's in Nederland? |
15-06-2022 13:01:09 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
![]() |
Alleen de 3204 ;) |
15-06-2022 17:33:16 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
In Op de Rails wordt gemeld dat er 'productieproblemen' van de ICNG zijn bij Alstom. De fabricage, en afwerking van de bakken zou 'naar verluidt opgeschort zijn'. Het proefprogramma gaat gewoon door, maar er is nog niet bekend tot in hoeverre deze situatie invloed heeft op de instroom van de ICNG in de reizigersdienst. Ik vermoed dat onderdelentekort, wat overal in de wereld wel speelt, de oorzaak zal zijn. Testritten gaan immers gewoon door. |
01-07-2022 15:00:12 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Kan ICNG al met 160 - 200 km p/u op Hanzelijn rijden? In principe was Alstom Smartlock al in 2010 geïnstalleerd door Hanza Rail Team: |
01-07-2022 15:22:36 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
De maximum snelheid is daar standaard 160, en voor de proefnemingen met ICNG in de nacht tijdelijk opgeschroefd naar 200 km/u. |
01-07-2022 15:36:26 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Bedankt! Er is wat verwarring over dienstsnelheid of maximumsnelheid. Op sites van Rijksoverheid wordt dienstsnelheid van 160 km p/u aangegeven als ICNG in reguliere dienst op Hanzelijn gaat rijden. Laatst bewerkt door icened200 op 01-07-2022 15:37 |
01-07-2022 15:40:23 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
![]() |
Quote Ehhhh onder ATB 140 en onder ERTMS is het gewoon 200 ;) Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 01-07-2022 15:40 |
01-07-2022 15:41:01 1 | ||
---|---|---|
PKP
![]() |
De onduidelijkheid komt, zoals zo vaak, dat men verschillende termen gebruikt welke eigenlijk niet de juiste zijn. Zo moet je in dit geval spreken van baanvaksnelheid. |
01-07-2022 16:48:18 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
ICNG gaat op de Hanzelijn in eerste instantie 160 rijden en later hopelijk 180. Voor 200 in de normale dienst zijn er helaas aanpassingen aan de energievoorziening noodzakelijk. |
01-07-2022 17:14:24 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Je kunt je afvragen of 180 km p/u of 200 km p/u op een afstand van 50 km echt verschil gaat maken. En niet overal kan met 200 km p/u gereden worden. ICE reed in 22 minuten tussen Lelystad C - Zwolle. En de ondergrond zal dan ook iets zwaarder belast worden bij 200 km p/u. |
01-07-2022 18:17:32 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
In het proefbedrijf gaat trouwens nog gewoon met 140km/u over de Hanzelijn gereden worden. De SNG acceptatietests zijn wel met 160km/u ingelegd op de Hanzelijn. |
01-07-2022 20:00:08 | ||
---|---|---|
yappa
![]() |
Quote Het wel of niet kunnen maken van een pad tussen twee erg klem zittende knopen (Schiphol en Zwolle) hangt vaak af van heel nauwe marges: het past net wel of net niet. Dan kan 20 of 40km/h per uur verschil wel degelijk het verschil maken, ook al ziet de reiziger dat in zijn reistijd nauwelijks terug. Laatst bewerkt door yappa op 01-07-2022 20:01 |
01-07-2022 23:24:40 | ||
---|---|---|
JothamvW
![]() |
Schiphol is overigens geen knoop. Dat er daar treinen op elkaar aansluiten maakt het nog niet meteen een knoop. |
01-07-2022 23:34:54 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Wat maakt iets dan wel een knoop? DDZ in dienst, ik blij! |
01-07-2022 23:45:13 2 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Bewust gemaakte aansluitingen, waarvan Zwolle het extreme voorbeeld is (de hele infra is erop ingericht dat alle treinen uit alle richtingen aan kunnen sluiten op de intercity's van de noord-oost in twee richtingen.) Schiphol is dat helemaal niet: daar gaat het erom er zoveel mogelijk treinen doorheen persen en elke aansluiting aldaar berust op louter toeval. Overigens is dat met het huidige Amsterdam C inmiddels ook het geval, bijvoorbeeld. Laatst bewerkt door broek53 op 01-07-2022 23:45 |
02-07-2022 11:33:12 | ||
---|---|---|
seinhuis
![]() |
Quote Klopt. Op openrailwaymap kan je de maximale snelheden zien. Boogje bij Kampen is 160 en de boog te hoogte van Lelystad opstel is 180. |
02-07-2022 23:33:52 | ||
---|---|---|
Marco
![]() |
Quote Op Openrailwaymap staan alleen geen TSB's, en ik heb me laten vertellen dat er TSB's in de ERTMS zitten op de Hanzelijn waardoor de maximumsnelheid nu geen / niet overal 200 is. Durf alleen niet te zeggen hoe en wat precies. |
03-07-2022 10:50:14 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Quote Is daar dan bewaking bij,of kan de alternatieve schilder er zo bij ? |
03-07-2022 23:11:27 | ||
---|---|---|
cuneo56
![]() |
Op de afdeling domme spuiters na, wil een graffitty spuiter zijn/ haar werk ook zien rijden, en ze zijn over het algemeen wel zo goed op de hoogte dat een buitenlands treinstel dat vooralsnog nergens heen gaat dat dus niet zal doen. |
04-07-2022 09:43:43 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Gisteren de ICNG op Rotterdam Centraal gezien. Ook van bovenaf via de loopbrug. Dan zie je hoeveel er op het dak is aangebracht. Kunnen ze alle bekabeling e.a. niet overkappen? Desondanks was het een mooi gezicht.
|
04-07-2022 10:25:56 | ||
---|---|---|
pascalgerr
![]() |
Quote Zo lang alle bekabeling en apparatuur goed vast ligt is er geen reden om te overkappen. Nu word veel passief gekoeld zonder ventilatoren, als je dit gaat bedekken zorgt dit weer voor meer geluid van extra ventilatoren |
04-07-2022 10:49:39 1 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Quote Waarom moet je bekabeling overkappen? Puur voor het zicht van bovenaf op Rtd? |
04-07-2022 11:56:39 | ||
---|---|---|
b2py
![]() |
Zit ook maar in de weg bij het onderhoud natuurlijk |
04-07-2022 12:25:23 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Appartuur op het dak is al sinds SLT de standaard, waarom zou men het ineens voor ICNG moeten overkappen? DDZ in dienst, ik blij! |
04-07-2022 12:41:38 | ||
---|---|---|
R-E-Mg
![]() |
Vermindering van de luchtweerstand, dus verlaging van het energieverbruik? Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel het uit zou maken. Waarschijnlijk minder dan velen denken, omdat ze het anders immers al wel zouden hebben gedaan. Of moesten ze het noodgedwongen weglaten om binnen de aslastlimieten te blijven? |
04-07-2022 14:04:20 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Toevoegen van extra gewicht heeft natuurlijk ook weer zijn uitwerking op energieverbruik, en overkappen van apparatuur is weer bewerkelijker met onderhoud en nadelig voor koeling van apparatuur.
Kabels en leidingen zijn van alle tijden, en ondanks allerlei stroomlijn proeven in het verleden heeft men daar nooit wat mee gedaan dus zal dat wel niets opleveren. |
04-07-2022 19:19:32 | ||
---|---|---|
yappa
![]() |
Nou, 'nooit wat mee gedaan' is misschien wat sterk verwoord. Treinen als Thalys en ICE hebben wel degelijk dat soort stroomlijnkappen, maar de 200km/h geschikte ICB rijtuigen en ICNG dan weet niet. De consensus lijkt dus vooral dat dat pas bij echt hoge snelheden zin heeft. |
04-07-2022 22:04:34 | ||
---|---|---|
GerritJan
![]() |
Ik weet niet of dit al te sprake is gekomen in deze discussie, zo ja verwijder dit bericht maar. Er word gesproken dat de benelux ICNG treinstellen de nieuwe flow kleurenstelling zal krijgen, de overige 81 stellen blijven de blauwe band behouden. Overigens, zullen ze volgens plan in de loop van 2022 ingezet worden. Men sprak vanaf het begin van het najaar van 2022. |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
05-07-2022 00:02:22 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Ik heb gehoord dat er in Polen bij de fabriek al een ICNG-B stel staat met (een deel van) de nieuwe NS-flow design. Foto's zijn nog niet verschenen. |
05-07-2022 07:27:49 1 | ||
---|---|---|
Edb3
![]() |
Quote Klopt helemaal, inclusief groot wit NS-logo op de zijwanden. Het derde stel dat voor België bedoeld is, heeft die kleurstelling al. De eerste twee nog niet (3301 & 3302 die al in B hebben proefgereden tbv toelating). |
05-07-2022 07:31:20 | ||
---|---|---|
Edb3
![]() |
Quote Het verschil met ander materieel met dakapparatuur (bijv. SLT) is dat bij ICNG de bekabeling óp het dak in kabelgoten ligt en bij SLT in het plafond, dus onzichtbaar onder het dak viel mij zaterdag op. Ook bij de bakovergangen van het ICNG is bekabeling aan de buitenzijde aangebracht, wat vrij grote kabelhouders en -beugels aan de bakeinden vereist zo te zien. |
05-07-2022 07:42:38 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
ICNG kan dan ook op 25kV rijden en SLT niet. Door de hogere spanning vereist dit zwaardere isolatie, daarom zwaardere kabels en beugels. |
05-07-2022 07:43:26 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Quote Daarmee is de bouw van ICNG voor België dus ook begonnen? Dacht dat deze stellen pas in 2025 zouden komen? |
05-07-2022 09:49:00 | ||
---|---|---|
Edb3
![]() |
Die was dus al begonnen met de 3301 en 3302 |
05-07-2022 09:49:02 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Quote De Thalys en ICE hebben een hogere vloer dan de ICNG, en dus meer apparatuur onder de vloer en minder op het dak. |
05-07-2022 11:50:52 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Quote Mijn opmerking was louter vanuit het Nederlandse verleden, maar als je breder kijkt dan dat heb je een punt :) |
06-07-2022 07:40:30 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
Quote Ja ik bedoel dus de serie bouw van de rest van de stellen.... |
06-07-2022 20:26:59 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Ik ben benieuwd of er inmiddels al meer duidelijkheid is over de botsing van de ICNG 3105 + 3109 waarbij de eerste zwaar beschadigd geraakt is. Staat deze nog ergens voor onderzoek ergens geparkeerd? Is deze inmiddels gesloopt, of worden er delen van herbruikt voor een nieuwe ICNG 3105? |
06-07-2022 21:08:44 | ||
---|---|---|
GerritJan
![]() |
Quote is er een foto hiervan? Ben benieuwd hoe dat huisstijl staat. Laatst bewerkt door GerritJan op 06-07-2022 21:09 |
06-07-2022 21:29:04 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
... waarbij de 3301 en 3302 nog gewoon in reguliere kleuren zijn gebracht. Er bestaan nog geen foto's van ICNG in Flow kleuren dus. DDZ in dienst, ik blij! |
07-07-2022 13:58:30 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Quote Wellicht een rare vraag,maar waarom blijft men praten over benelux treinen ? |
07-07-2022 14:05:34 | ||
---|---|---|
JHS2013
![]() |
Ze geven nog altijd aansluiting op de IC naar Luxemburg in Brussel-Noord danwel -Zuid. |
07-07-2022 14:06:37 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Ik vermoed macht der gewoonte of een hobbyisten-wens. Technisch gezien zou de ICNG-België ook best naar Luxemburg moeten kunnen rijden, maar daar is dan wel weer uitbreiding van de toelating voor nodig (en een ambitie om doorgaande treinen naar Luxemburg te gaan rijden). |
07-07-2022 14:43:37 1 | ||
---|---|---|
diesels
![]() |
Quote Wat is er anders aan Amsterdam-Brussel nu, in de toekomst of vroeger? De enige trein die naar Luxemburg reed was de Ardennen express en dus niet de Benelux, ook niet de oude |
07-07-2022 14:49:52 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
De commerciële naam van die trein is al heel lang "IC Brussel" (bij NS) danwel "IC Nederland" (bij NMBS), de naam Benelux is echt iets uit het verleden. Maar sommige gebruiken veranderen nou eenmaal niet zo snel. Laatst bewerkt door AlexNL op 07-07-2022 14:50 |
07-07-2022 15:51:09 | ||
---|---|---|
vrijgezel
![]() |
In Nederland wordt de verkorting "IC B" voor zowel de IC naar Brussel als Berlin gebruikt, wellicht om die verwarring te omzeilen dat o.a. in dit forum geregeld ook wel de oude term "BeNeLux" gebruikt wordt. |
07-07-2022 16:05:06 1 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
En niet te vergeten dat de afkorting BNL ook gewoon voor Belgie-Nederland kan staan. DDZ in dienst, ik blij! |
07-07-2022 21:15:38 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Lijk me een goede afkorting. Als de plannen doorgaan heb je ICNG België, NMBS IC Brussel - Breda/Rotterdam, Roosendaal - Puurs. De treinreizigers hebben wat te kiezen qua snelheid, comfort en tarieven. Reserveren zal niet nodig zijn voor ICNG België. Maar kun je ICNG België op dezelfde manier boeken als met de huidige Beneluxtrein? Laatst bewerkt door icened200 op 07-07-2022 21:16 |
12-07-2022 11:52:23 | ||
---|---|---|
MCN-GVC
![]() |
Iets wat mij opgevallen is in meerdere nieuwsartikelen over de ICNG, is dat men nog steeds de bedoeling heeft eind van het jaar met de trein te gaan rijden. Maar aan het eind van de artikelen aangeeft dat er volgend jaar honderden mcn en hc opgeleid gaan worden. Aangezien er nog steeds geen enkele reizigersmachinist is opgeleid voor de ICNG, denk ik dat eind van het jaar voor instroom niet gehaald gaat worden. Hc's geeft men nu wel een cursus, maar voor de mcn moet er toch een lange cursus met ritten over de HSL gepland gaan worden, en om dit allemaal te gaan regelen in zo korte tijd. Enige noodoplossing die ik zie is dat ze mcn van Rtd/Asd en misschien Gvc eerst gaan opleiden en dat er gesplitst diensten komen ICNG of Traxx. Maar anders zie ik het sober in voor hen die de trein in het najaar verwachten. |
12-07-2022 12:33:46 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Valt die opleiding samen met het proefbedrijf dat ook nog zou komen of is dat weer los? En moeten die opleidingsritten specifiek over de HSL? Want het aantal paden op de HSL is ook beperkt, paden voor de proefritten uit Gv gaan bijvoorbeeld naar Vs en Amr bij gebrek aan ruimte op de HSL |
12-07-2022 12:34:57 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Het is niet anders dan met de introductie van de SNG of ander nieuw materieel. Eerst komt er een proefbedrijf zonder reizigers met de kleine groep machinisten die zich daarvoor heeft opgegeven. Die worden daarvoor binnenkort opgeleid en gaan dan meteen dat proefbedrijf rijden. Voor beide dingen heb je nog niet een enorme hoeveelheid machinisten nodig. En inderdaad, net als met de introductie van SNG krijgen de diensten met ICNG een aparte status, zodat de dienstindelers kunnen kijken wie al bevoegd is voor het materieel. Tegelijkertijd zullen dus de HSL-bevoegde machinisten opgeleid gaan worden, waardoor de groep met bevoegd ICNG personeel steeds groter wordt. De eerste instroom is slechts enkele treinstellen, en naar mate Alstom meer treinstellen oplevert kan dan de inzet geleidelijk uitgebreid worden. Laatst bewerkt door mtlx op 12-07-2022 12:36 |
12-07-2022 14:09:47 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Treinstellen staan er als je de verhalen mag geloven genoeg opgesteld hier en in D,of ze allemaal "af" zijn,dat weet ik natuurlijk niet. |
12-07-2022 14:15:27 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Er is nog geen enkel treinstel klaar. Ook de stellen die voor de open dag gebruikt werden moeten nog wijzigingen ondergaan, ook al zullen ze wel in de huidige staat gebruikt kunnen worden voor het proefbedrijf zonder reizigers. Laatst bewerkt door mtlx op 12-07-2022 14:16 |
12-07-2022 17:29:03 | ||
---|---|---|
Jelmer
![]() |
Gaan de ICNG-stellen nog in de Flow-kleur komen? |
12-07-2022 17:33:38 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Is dat niet al lang besproken hier? Alle stellen uit de eerste bestelling binnenlandse treinstellen krijgen de gewone (oude) IC kleuren, een eventuele tweede lichting zou de Flow-kleuren krijgen. DDZ in dienst, ik blij! |
12-07-2022 18:17:23 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Quote Wat moet ik me voorstellen bij proefbedrijf met reizigers. Is dat gewoon een kwestie van ICNG inzetten in een dienst die eigenlijk met ICR gepland stond in de 900/1000 serie? Of net als met de V250 in de vorm van een extra trein (82000 serie openstellen voor reizigers bijvoorbeeld)? |
12-07-2022 18:22:54 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Dat eerste vermoedelijk, denk aan het proefbedrijf van de SNG waarbij er gewoon de gehele dag een setje SNG werd ingezet op de 6300. DDZ in dienst, ik blij! |
12-07-2022 18:44:34 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Correct. Er wordt 1 op 1 een SW-stam uitgewisseld met een ICNG compositie. |
12-07-2022 23:34:00 | ||
---|---|---|
AlexNL
![]() |
Met de V250 was het destijds de bedoeling om in de maanden voorafgaand aan de inzet naar Brussel volgens "verrassingsinzet" het materieel in te zetten in de 900. In werkelijkheid is dat maar een paar keer gebeurd omdat de beschikbaarheid danwel betrouwbaarheid niet al te best was.
|
13-07-2022 10:55:48 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Had erover gelezen dat net als met SNG in beginfase eerst een proefperiode is. Waardoor in beginfase de instroom niet snel zal zijn.
|
13-07-2022 10:57:18 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote Heb toen ingezeten. De eerste klachten waren er direct. De deuren van de coupes sloten niet goed. |
14-07-2022 21:14:09 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Quote Ben toch benieuwd hoe dat is, nu ze in Italië rijden. |
15-07-2022 06:23:44 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
De deuren openden traag, inderdaad. Je moest vaak tijdens het lopen door de trein drie tellen wachten tot de deur automatisch open ging. Ook de deurknoppen in de kopwanden werkten dramatisch, en hadden zelfs per treinstel verschillende pictogrammen, herrinner ik me..... Hoe zit het bij ICNG? Openen ze ook vanzelf? Tijdens de opendag meen ik dat ze allemaal open stonden, maar ik heb daar verder niet op gelet. |
15-07-2022 06:26:24 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Quote De IC Brussel (ICNG-B) uiteindelijk wel. Er schijnt al een stel met de flow in voorbereiding te zijn, maar er zijn nog geen foto's van. |
15-07-2022 08:23:46 | ||
---|---|---|
gose91
![]() |
Quote Een deel van de deuren is een branddeur (altijd open, gaat dicht bij een brandmelding in de trein) en heeft geen knop. De rest heeft een aanraakknop, verder geen automatische detectie van personen |
15-07-2022 09:04:07 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Quote Die branddeuren zitten alleen in 8-wagenstellen. Evenals handmatige klapdeuren. De 5-wagenstellen hebben alleen schuifdeuren die met een drukknop geopend kunnen worden. Zowel tussen de coupes als bij de rijtuigovergang |
15-07-2022 10:11:18 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Enkel maar branddeuren bij de achtjes? Heeft dat te maken omdat die halverwege niet op een jacobsdraaistel rust? |
15-07-2022 11:08:27 | ||
---|---|---|
AlbertP
![]() |
Eerder de lengte, denk ik. De ICE3 heeft iedere paar rijtuigen een branddeur bij de bakovergang. |
15-07-2022 11:10:01 | ||
---|---|---|
gose91
![]() |
Quote Een vijfje heeft in het "midden" ook geen jacobsdraaistel Laatst bewerkt door gose91 op 15-07-2022 11:10 |
15-07-2022 11:27:05 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Nouja, volgens mij zijn alle tussendeuren bij de rijtuigovergangen wel brandwerend. Met 'die branddeuren' doelde ik eigenlijk op de deuren die altijd open staan en alleen in geval van een brandmelding automatisch dichtvallen.
Waarom die dan weer enkel in de 8-jes zitten weet ik niet. De 5-jes hebben alleen drukknopbediende branddeuren.
De deuren bij de rijtuigovergangen kunnen ook niet (in geval van een defect) in een openpositie blijven staan wanneer de deur buiten dienst gesteld wordt. De tussendeuren bij de coupes met de balkons kunnen wel open blijven staan. Laatst bewerkt door VIRMm1 op 15-07-2022 11:28 |
15-07-2022 17:37:48 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Ah, dat is dan duidelijk. Is er overigens inmiddels al helder bekend wanneer de aflevering van de ICNG's naar Nederland weer op gang komt? De verwachting was aan het begin van de zomer. |
15-07-2022 19:03:40 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Daar is geen sprake van geweest. Na de zomer op zijn vroegst. |
16-07-2022 12:56:29 | ||
---|---|---|
phantom
![]() |
Ik hoop dat alle stellen zoveel mogelijk ook uniform worden qua bouw/onderdelen en gebruikte spullen en hun plaatsing. Niet dat je net als bij de beruchte V250 stellen,telkens een one of treinstel geleverd krijgt,waarbij alles anders is dan bij de de vorige. Kan iemand me overigens vertellen waarom men al zoveel treinstellen heeft gebouwd,die geen van alle schijnbaar echt af zijn,maar wel via het spoor getransporteerd naar o.a. D |
16-07-2022 14:41:29 | ||
---|---|---|
mattie2
![]() |
Ik vernoed dat dat laatste te maken heeft met leveringsproblemen. Het is natuurlijk zonde om een trein drie weken in de fabriek te laten staan omdat de infoschermen niet geleverd worden (ik noem maar wat). In Polen gaat men nu gewoon door om de treinstellen zo ver mogelijk af te maken, de kleinere (voor rollen niet noodzakelijke) dingen kunnen ook in Duitsland (of desnoods in Nederland) gemonteerd worden. |
16-07-2022 15:14:52 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
![]() |
De stellen die in Duitsland staan opgesteld zijn helemaal klaar, kwa bouw verschillen ze niet met een aantal laatst geleverde stellen die al in NL zijn, enigste aanpassingen die nu nog gedaan worden zijn o.a de omzetters en wat software matige dingen, geen interieur delen of dergelijke. |
16-07-2022 15:55:08 | ||
---|---|---|
Oldskool
![]() |
Is ook al maar diverse keren in dit topic vermeld, wat de status is van die stellen te Duitsland. |
16-07-2022 16:03:40 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Quote Waarom begint de instroom dan pas na de zomer? In Nederland is toch wel inmiddels genoeg plaats? |
16-07-2022 16:31:08 | ||
---|---|---|
Rolffiej19
![]() |
Nee dat is er dus niet. |
16-07-2022 16:54:27 | ||
---|---|---|
aarclay
![]() |
Zijn er dan nog opstelterreinen in aanbouw? Of moet er nog wat afgevoerd worden dan? |
16-07-2022 20:22:50 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Er is ruimte voor treinen die in de dienst rijden. Niet voor treinen die langdurig ergens neergezet worden zonder inzet. |
16-07-2022 22:40:30 | ||
---|---|---|
treinhobby
![]() |
Daar is in Arnhem dus een heel opstelterrein voor aangelegd. Daar zouden ze nu natuurlijk ICNG neer kunnen zetten en dan 1 op 1 omwissellen met de ICRm stammen. |
16-07-2022 22:41:59 | ||
---|---|---|
mattie2
![]() |
Ik gok dat de stallingskosten in Nederland wat duurder zijn dan in Duitsland... |
17-07-2022 02:52:37 | ||
---|---|---|
thom
![]() |
Dat zal ongetwijfeld, maar dat lijkt mij hier geen rol spelen.
Ahgons is bv van NS zelf, en daar heeft men dus geen directe huurkosten aan, de truc zal echter zijn dat NS natuurlijk geen treinen afneemt van een fabrikant zolang de stellen nog niet volledig afgebouwd zijn.
Tot die tijd van afname zijn die stellen dus nog van Alstom, en is het dus ook hun probleem waar ze in de tussen tijd opstapelen tot dat ze ze af kunnen bouwen en afleveren. |
17-07-2022 06:28:19 | ||
---|---|---|
BVisser
![]() |
Niet alleen afgebouwd, ook volledig gecertificeerd. Inderdaad, tot die tijd is alles wat er gebeurt met ICNG een aangelegenheid van Alstom. |
17-07-2022 11:20:11 | ||
---|---|---|
VIRMm1
![]() |
Quote Het is nou niet echt dat je in Ahgons lekker kan werken aan zo'n trein. Er is geen putspoor, je kan het dak niet op en volgens mij mag je er überhaupt niet aan een trein werken. Daarom staan de ICNGs in Wgm en Utctw omdat daar wel gewerkt kan worden aan die treinen. Zodra de ICNGs kunnen gaan rijden kunnen de ICR stammen naar Ahgons. Op wat periodieke controles na hoeft daar niet veel werk aan verricht te worden namelijk. |
17-07-2022 11:39:12 | ||
---|---|---|
broek53
![]() |
Het zou dan ook gaan om periodes waarin er compleet afgeleverde en overgenomen stellen moeten wachten tot ze daadwerkelijk worden ingezet. Op die basis is het opstelterrein Wagenwerkplaats Amersfoort ook gebouwd, voor de instroom van SNG. Ook daar kun je niet aan stellen werken. |
17-07-2022 12:30:29 | ||
---|---|---|
geert
![]() |
En daar zit nu de crux: er zijn helemaal nog geen IC NG stellen overgenomen dus Alstom is zelf verantwoordelijk tot overname en kiest er voor dat niet in Nederland te doen. Lijkt me logisch stellen staan nu een stuk dichterbij de fabriek voor na werk. |
02-08-2022 12:13:44 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Vandaag is de volgende fase in het testen van start gegaan. Er wordt voorzichtig een soort van proefbedrijf opgezet waarbij er gewoon in een dienstregeling gereden wordt in plaats van dat er specifieke tests worden gedaan. Dit is een opstapje naar het reguliere proefbedrijf later dit jaar, met als grootste verschil dat er op dit moment nog met personeel van het NS TTC gereden wordt, wat in de volgende fase dus het 'normale' NSR personeel zal worden. Vanochtend pendelde daarom een ICNG tussen Rotterdam en Vlissingen, en ik geloof dat er later vandaag nog zo'n slag op de planning staat. |
02-08-2022 12:47:24 | ||
---|---|---|
michaben
![]() |
Ik heb geen zicht op het dagplan maar in de basisdienstregeling zit inderdaad nog een slag Rtd-Vs-Gv om 16:19 (treinen 82003/82004). Laatst bewerkt door michaben op 02-08-2022 12:47 |
02-08-2022 13:12:56 | ||
---|---|---|
mtlx
![]() |
Dat zijn meen ik de treinnummers die door NSR straks gebruikt gaan worden. De huidige ritten (in ieder geval vandaag) rijden onder 9130x nummers. De rit van vanmiddag is de 91303/91304, inderdaad straks vertrek vanaf Rotterdam om 16:19, mits uiteraard alles doorgaat (wat altijd de vraag is met dit soort ritten). |
02-08-2022 14:30:06 | ||
---|---|---|
treinfan
![]() |
Konende vrijdag, dinsdag en vrijdag daarop zou er ook naar Vs gereden moeten worden. |
02-08-2022 21:56:58 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
Quote Met het steeds maar uitstellen van de opleiding van NSR-machinisten zal die volgende fase nog wel een tijd op zich laten wachten of helemaal niet komen en de op het nippertje opgeleide NSR-machinisten in het diepe gegooid worden. |
02-08-2022 23:12:57 | ||
---|---|---|
sigma
![]() |
Quote Wat een zuurpruim cynische reactie. Verder alles goed? |
02-08-2022 23:42:49 11 | ||
---|---|---|
rolandrail
![]() |
Pardon? Ik zou opleiding krijgen ergens in wk 36 tm 41 en kreeg twee weken geleden te horen dat uitgesteld is en nader bericht volgt wanneer wel. Later dan week 41 is behoorlijk dicht op de nieuwe dienstregeling. |
02-08-2022 23:59:54 1 | ||
---|---|---|
bacr
![]() |
Roland is over het algemeen erg realistisch en geeft vaak aan waar het op staat. Ook uit bijdragen van ander rijdend personeel van NS op Somda kun je een gelijkluidend beeld opmaken als wat Roland hierboven beschrijft. NS is op onderdelen soms de weg een btj kwijt, lijkt het. Oh sorry, het spoor bijster |
03-08-2022 10:50:08 | ||
---|---|---|
icened200
![]() |
Quote En wanneer gaat de ICNG in dienstregeling op HSL rijden? En dan met NSR personeel? Het is duidelijk dat het stap voor stap gedaan wordt. Vindt het meer integraal dan 10 jaar geleden. |
03-08-2022 10:53:15 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Zodra dat NSR personeel instructie krijgt, heb ik zo het idee... DDZ in dienst, ik blij! |
03-08-2022 11:37:38 | ||
---|---|---|
FlowVIRM
![]() |
Ik lees nu op treinreiziger.nl dat de ICNG nog een jaar word uitgesteld klopt dat? Alkmaar mijn thuis |
03-08-2022 11:42:10 | ||
---|---|---|
DDZ7504
![]() |
Misschien handig om de link naar de pagina waar je dat leest te plaatsen? Ik zie geen recente nieuwsberichten die hierover gaan op de homepagina. DDZ in dienst, ik blij! |