04-01-2021 08:49:00
treinfan
treinfan

Nee, die beperking is er in Nederland niet. Wel is de regelgeving iets aangescherpt in de berekening van rempercentages.



Laatst bewerkt door treinfan op 04-01-2021 08:51

04-01-2021 11:04:56
Muizeneus
Muizeneus
Quote
mtlx (03-01-2021 18:10:09):

3106 is een stel van de pre-productie, dus die gaat straks ook gewoon nog een retrofit krijgen, ook met de juiste bestickering. De bestickering op de pre-productie is om het al enigszins op het eindproduct te laten lijken bij de testritten, maar eenvoudiger in opzet.


Gaat ICNG in de definitieve bestickering niet direct de nieuwe VIRMm-outfit krijgen?


04-01-2021 11:15:38
mtlx
mtlx

Voor zover ik weet zal dat met het binnenlandse materieel niet het geval zijn en krijgen die allemaal gewoon het uiterlijk zoals nu al bekend is. Maar zeg nooit nooit uiteraard. Het kan zijn dat er in de toekomst alsnog besloten wordt om de extra kosten voor het omkatten voor lief te nemen.



Laatst bewerkt door mtlx op 04-01-2021 11:16

04-01-2021 11:33:01
jpvdveer19
jpvdveer19

Ik blijf het merkwaardig vinden. Het zal voor het eerst zijn dat materieel er al bij in de eerste ingebruikneming qua kleurstelling gedateerd uitziet. Nu misschien nog niet zo duidelijk zichtbaar maar wacht maar tot ze naast een VIRM-stel in nieuwe kleurstelling staan.



04-01-2021 11:48:44
icened200
icened200

De ICR had na de opheffing van HSA ook dezelfde kleuren als de gewone NS Intercity. Met de ICNG is het niet anders. Al zou een onderscheid tussen ICNG en V-IRM-M niet verkeerd zijn omdat de ICNG de HSL verder gaat integreren in het hoofdrailnet. Hopelijk al vanaf 2024.

Maar de levering van de ICNG heeft al vertraging. Dus is het afwachten of de ICNG tussen Groningen/Leeuwarden - Breda gaat rijden in 2024.


04-01-2021 11:53:18
Muizeneus
Muizeneus

Of zou het een marketingtruc zijn na het Fyra-debacle, waar een nieuwe materieelsoort in een nieuwe kleur geen succes was en dat men daarom liever een nieuwe materieelsoort de oude vertrouwde kleuren geeft? Niet dat kleurstelling van invloed is op de betrouwbaarheid, maar wellicht wekt een hogesnelheidstreinstel in bekende kleuren meer vertrouwen?


04-01-2021 11:53:47
jpvdveer19
jpvdveer19
Quote
icened200 (04-01-2021 11:48:44):

Al zou een onderscheid tussen ICNG en V-IRM-M niet verkeerd zijn omdat de ICNG de HSL verder gaat integreren in het hoofdrailnet.

Maar de IC Direct heeft ook nu al dezelfde kleurstelling als de rest van het IC-materieel. Bij verdere integratie zou je dus geen onderscheid verwachten, eerder het tegendeel.


04-01-2021 11:54:58
jpvdveer19
jpvdveer19
Quote
Muizeneus (04-01-2021 11:53:18):

Of zou het een marketingtruc zijn na het Fyra-debacle, waar een nieuwe materieelsoort in een nieuwe kleur geen succes was en dat men daarom liever een nieuwe materieelsoort de oude vertrouwde kleuren geeft? Niet dat kleurstelling van invloed is op de betrouwbaarheid, maar wellicht wekt een hogesnelheidstreinstel in bekende kleuren meer vertrouwen?


Dat is inderdaad een interessante gedachte.


04-01-2021 12:00:55
icened200
icened200
Quote
jpvdveer19 (04-01-2021 11:53:47):
Quote
icened200 (04-01-2021 11:48:44):

Al zou een onderscheid tussen ICNG en V-IRM-M niet verkeerd zijn omdat de ICNG de HSL verder gaat integreren in het hoofdrailnet.

Maar de IC Direct heeft ook nu al dezelfde kleurstelling als de rest van het IC-materieel. Bij verdere integratie zou je dus geen onderscheid verwachten, eerder het tegendeel.


Zo kun je het ook zien. Zelf dacht aan een bies met een andere kleur. In andere landen zoals Italië zie je ook onderscheid tussen HST en overige treinmaterieel met kleurstellingen.


04-01-2021 12:05:33
icened200
icened200
Quote
Muizeneus (04-01-2021 11:53:18):

Of zou het een marketingtruc zijn na het Fyra-debacle, waar een nieuwe materieelsoort in een nieuwe kleur geen succes was en dat men daarom liever een nieuwe materieelsoort de oude vertrouwde kleuren geeft? Niet dat kleurstelling van invloed is op de betrouwbaarheid, maar wellicht wekt een hogesnelheidstreinstel in bekende kleuren meer vertrouwen?


HSA was opgeheven. En het waren de kleuren voor HSA. Blauw/geel zijn de kleuren van NS Reizigers. En velen waren ook niet te spreken over de zuurstok kleurstelling.



Laatst bewerkt door icened200 op 04-01-2021 12:11

04-01-2021 12:10:12
mtlx
mtlx
Quote
jpvdveer19 (04-01-2021 11:33:01):

Ik blijf het merkwaardig vinden. Het zal voor het eerst zijn dat materieel er al bij in de eerste ingebruikneming qua kleurstelling gedateerd uitziet. Nu misschien nog niet zo duidelijk zichtbaar maar wacht maar tot ze naast een VIRM-stel in nieuwe kleurstelling staan.


Dat is natuurlijk nooit de bedoeling geweest. De ICNG had namelijk nu al een tijdje in de reizigersdienst moeten zitten, en zou op dat moment dus ook nog niet achterhaald zijn geweest omdat op dat moment er nog helemaal niks bekend zou zijn geweest over een nieuwe kleurstelling.
Om het nu nog te wijzigen zou enorm veel geld kosten, dus zeker in de huidige economische situatie van NS is het logisch dat NS er voor kiest om het oorspronkelijke ontwerp tot nu toe gewoon aan te houden voor de base order.
Het heeft dus, op die manier gezien, meer te maken met de vertraging in de aflevering van de ICNG dan met iets anders.



Laatst bewerkt door mtlx op 04-01-2021 13:08

04-01-2021 12:55:15
Daan!
Daan!

ICNG was inclusief bestickering al besteld voordat de nieuwe kleurstelling definitief was. Daarom is er ook kans dat ICNG-B wel een nieuwe kleurstelling krijgt.
Nieuwe bestickering bestellen en de oude af bestellen, was te duur.



Laatst bewerkt door Daan! op 04-01-2021 12:55

04-01-2021 13:03:07
Muizeneus
Muizeneus
Quote
Daan! (04-01-2021 12:55:15):

Daarom is er ook kans dat ICNG-B wel een nieuwe kleurstelling krijgt.


Dat zou wel komisch zijn, de kleurstelling van de nieuwe VIRMm is aan de voorzijde nagenoeg identiek als waarmee de benelux in de jaren '50 begon laugh


04-01-2021 14:38:03
VIRMm1
VIRMm1

Klopt, ICNG B krijgt een andere kleurstelling.


04-01-2021 14:50:37
JakeBlack
JakeBlack
Quote
VIRMm1 (04-01-2021 14:38:03):

Klopt, ICNG B krijgt een andere kleurstelling.


Weet je dan toevallig ook wat de kleurstelling van de ICNG B wordt? Je maakt me zo erg nieuwsgierig smiley


04-01-2021 15:19:29
jpvdveer19
jpvdveer19
Quote
VIRMm1 (04-01-2021 14:38:03):

Klopt, ICNG B krijgt een andere kleurstelling.


Klinkt goed. Ongetwijfeld zal er dan na korte tijd een beslissing van hogerhand volgen om de huidige ICNG stellen alsnog van de nieuwe kleuren te voorzien. Het nieuwe paradepaardje van NS zal niet lang in 50 jaar oude kleuren kunnen/mogen rondrijden.


04-01-2021 16:03:33
Daan!
Daan!

Leuk dat je geruchten de wereld in brengt. Maar denk je nou echt dat een bedrijf tonnen gaat uitgeven aan net nieuwe treinen om alleen de kleurstelling aan te passen, terwijl het bedrijf geen eens geld heeft om kerstpakketten te regelen voor haar medewerkers?



Laatst bewerkt door Daan! op 04-01-2021 16:03

04-01-2021 16:18:47
MasterE
MasterE

.



Laatst bewerkt door MasterE op 04-01-2021 16:20

04-01-2021 16:40:15
phantom
phantom
Quote
Daan! (04-01-2021 16:03:33):

Leuk dat je geruchten de wereld in brengt. Maar denk je nou echt dat een bedrijf tonnen gaat uitgeven aan net nieuwe treinen om alleen de kleurstelling aan te passen, terwijl het bedrijf geen eens geld heeft om kerstpakketten te regelen voor haar medewerkers?


Die 2 dingen met elkaar vergelijken is niet heel fair.

Het gaat er niet om NS het geld niet heeft voor een kerstpakket,want dat is er wel,het gaat er eerder om of NS het geld er voor over heeft om de medewerkers een kerstpakket te geven ;-)

Maar die discussie hoort hier niet gevoerd te worden.


04-01-2021 16:42:25
thom
thom

Nou, dan heb je de discussie afgelopen weken zelf niet begrepen, het besluit omtrend het kerstpakket was omdat NS flink moet bezuinigen door veel minder inkomsten afgelopen jaar.

Wat kort door de bocht om te zeggen dat het geld er toch wel is...


04-01-2021 17:13:23
icened200
icened200
Quote
jpvdveer19 (04-01-2021 15:19:29):
Quote
VIRMm1 (04-01-2021 14:38:03):

Klopt, ICNG B krijgt een andere kleurstelling.


Klinkt goed. Ongetwijfeld zal er dan na korte tijd een beslissing van hogerhand volgen om de huidige ICNG stellen alsnog van de nieuwe kleuren te voorzien. Het nieuwe paradepaardje van NS zal niet lang in 50 jaar oude kleuren kunnen/mogen rondrijden.


Als je zou afgaan op de kleurstelling van de nieuwste NMBS treinstellen zal het wit worden. Blauw/geel met een witte bies zou kunnen. Al vloekt wit naar mijn smaak met blauw en geel.


04-01-2021 17:20:20
Muizeneus
Muizeneus

eeuuh de sprinters hebben die kleurstelling al een hele tijd enlightened


04-01-2021 17:46:41
diesels
diesels

Ik heb wel een beetje het gevoel dat teveel conclusies getrokken en verbanden gezien worden. Het eerste DM'90 transport dat gewoon op de sleepkoppeling door Duitsland reed was ook ruim na het ongeluk. Ik heb het idee dat daar wat anders aan de hand is specifiek voor die situatie. En de Winks komen ook allemaal zonder remwagens vanuit Duitsland het land in.

Het zou me niks verbazen als binnenkort de proefritten met ICNG met de nieuwe stellen weer hervat worden.


04-01-2021 17:49:17
mtlx
mtlx
Quote
icened200 (04-01-2021 17:13:23):
Quote
jpvdveer19 (04-01-2021 15:19:29):
Quote
VIRMm1 (04-01-2021 14:38:03):

Klopt, ICNG B krijgt een andere kleurstelling.


Klinkt goed. Ongetwijfeld zal er dan na korte tijd een beslissing van hogerhand volgen om de huidige ICNG stellen alsnog van de nieuwe kleuren te voorzien. Het nieuwe paradepaardje van NS zal niet lang in 50 jaar oude kleuren kunnen/mogen rondrijden.


Als je zou afgaan op de kleurstelling van de nieuwste NMBS treinstellen zal het wit worden. Blauw/geel met een witte bies zou kunnen. Al vloekt wit naar mijn smaak met blauw en geel.


Jij hebt wel een hele grote fantasie. De ICNG-B treinen krijgen gewoon de nieuwe NS huisstijl.


04-01-2021 17:55:24
icened200
icened200
Quote
mtlx (04-01-2021 17:49:17):
Quote

Jij hebt wel een hele grote fantasie. De ICNG-B treinen krijgen gewoon de nieuwe NS huisstijl.


Gaat NMBS nog participeren met die 20 achtdelige ICNG - B?


04-01-2021 18:14:32
mtlx
mtlx

Als er een overeenkomst is bereikt met de NMBS zal er ongetwijfeld wel een aankondiging volgen over het hoe en wat.


04-01-2021 20:27:13
VIRMm1
VIRMm1
Quote
JakeBlack (04-01-2021 14:50:37):
Quote
VIRMm1 (04-01-2021 14:38:03):

Klopt, ICNG B krijgt een andere kleurstelling.


Weet je dan toevallig ook wat de kleurstelling van de ICNG B wordt? Je maakt me zo erg nieuwsgierig smiley


Dezelfde kleurstelling als de onlangs gepresenteerde VIRMm2/3


05-01-2021 09:17:06 1
moderator
Moderator
moderator
Quote
mtlx (04-01-2021 18:14:32):

Als er een overeenkomst is bereikt met de NMBS zal er ongetwijfeld wel een aankondiging volgen over het hoe en wat.


En laten we met dit bericht de speculatie over de kleuren van ICNG ook stoppen.


16-01-2021 21:40:43
icened200
icened200

Nieuwe achtdelige ICNG onderweg naar Nederland: Facebook



Laatst bewerkt door bart84 op 01-03-2021 21:21


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


16-01-2021 21:45:56
Daan!
Daan!

In de ICNG-fotogroep werd juist vermeld dat deze op weg was/is naar Salzgitter en een testbaan.


16-01-2021 21:49:29
icened200
icened200

Wilde het al corrigeren. Maar je was me al voor.

Wel testritten in Salzgitter. Maar nog geen testritten in Nederland?


17-01-2021 10:19:26
aarclay
aarclay
Quote
icened200 (16-01-2021 21:49:29):

Wilde het al corrigeren. Maar je was me al voor.

Wel testritten in Salzgitter. Maar nog geen testritten in Nederland?


Eind augustus werd er al eentje (3201) in Velim gespot. Dus het hoeft niet lang te duren.

Zijn er al meer achtdelige treinen gespot?

En heeft iemand een idee wat de volgorde is van de werkzaamheden aan de ICNG tot hij klaar is?

In Polen wordt hij in Chorzow gebouwd, en ik neem aan in dat hij in Salzgitter wordt afgebouwd, bestickerd(?) en uitgetest voordat die naar NL komt?

Of zijn er nog andere werkplaatsen?



Laatst bewerkt door aarclay op 17-01-2021 10:20

17-01-2021 10:53:40
Daan!
Daan!

Volgens jouw eigen reactie op NS community zou de 3202 ook al in NS-kleuren zijn gesignaleerd.

De 3301 is hier te zien op 4 min. De 3301 staat nog niet vermeld op Railwiki.


17-01-2021 11:06:35
mtlx
mtlx

En voordat het gevraagd wordt: De 3301 is stiekem een pre-productie base-order trein die later is aangepast voor België, vandaar dat die nog in de oude NS kleuren is.



Laatst bewerkt door mtlx op 17-01-2021 11:07

17-01-2021 11:30:15
aarclay
aarclay

Oh ja, thanks Daan.. :)



Laatst bewerkt door aarclay op 17-01-2021 11:30

30-01-2021 10:20:35
aarclay
aarclay

De 3113 is momenteel onderweg naar Bh


30-01-2021 15:56:14 1
icened200
icened200

Zie op Facebook ICNG al nieuwe foto's. Al drie vijfdelige ICNG overgebracht. Maar nog geen testritten?


30-01-2021 16:15:22
DDZ7504
DDZ7504

Er zijn al nachtelijke testritten geweest, getuige spots elders.




DDZ in dienst, ik blij!

30-01-2021 16:27:01
icened200
icened200

Bedankt. Heb daar op Facebook, Twitter en Flickr geen foto's en filmpjes van gezien dat er met de ICNG 3106 & 3112 testritten zijn geweest. De laatste testritten lijkt ergens in oktober 2020 te zijn geweest. Tenminste als je afgaat op de informatie via de media.

Las ook dat de komende tijd er nog meer treinstellen zullen binnenkomen en voor nawerk teruggaan. .


30-01-2021 17:39:57
DDZ7504
DDZ7504

Ik heb ook even gezocht naar de spot die ik gezien dacht te hebben, maar kan deze niet meer terugvinden. Het kan dus zijn dat ik zelf verkeerd heb gekeken en dat die rit nooit plaats heeft gevonden.




DDZ in dienst, ik blij!

30-01-2021 17:46:24
train85
train85

Voorlopig alleen nog nachtelijke testritten.


30-01-2021 22:31:10
aarclay
aarclay

Ik zag pas in een story op Insta een filmpje van een bekende HC die een ICNG spotte, ik meen in Zwolle. Helaas zijn die stories maar 24 uur terug te zien, waardoor je dit maar van mij moet aannemen... wink

Wat zijn de plannen met de prototype-stellen tot ongeveer 3112 (of iets lager)?

Komen die ook nog naar Nederland, of krijgen ze eerst nog een ombouw zodat ze gelijk zijn aan de serie-stellen? Want hebben die hebben hoogstens testritten in Velim gemaakt, of kleine testen bij de Alstom werkplaatsen.



Laatst bewerkt door aarclay op 30-01-2021 22:34

31-01-2021 08:04:05
BVisser
BVisser

Alleen het allereerste transport heeft via Zwolle gereden, dat was in mei vorig jaar.


31-01-2021 08:53:57
DDZ7504
DDZ7504

We hebben het over testritten, @BVisser, niet over de transporten. En ik heb inderdaad dezelfde foto's gezien, nu je het zegt @aarclay




DDZ in dienst, ik blij!

31-01-2021 14:08:36
rolandrail
rolandrail
Quote
DDZ7504 (30-01-2021 17:39:57):

Ik heb ook even gezocht naar de spot die ik gezien dacht te hebben, maar kan deze niet meer terugvinden. Het kan dus zijn dat ik zelf verkeerd heb gekeken en dat die rit nooit plaats heeft gevonden.


Zie mijn spot in OD 28 januari jl.


01-02-2021 20:29:59
broek53
broek53

Voor die tijd zullen er vast wel individuele ritten plaatsvinden, maar over twee weken worden er testritten gepland met gekoppelde stellen (tot 3 asn toe).


09-02-2021 17:42:50
aarclay
aarclay

Ik zag net op Facebook (https://m.facebook.com/groups/335626403883789/) dat de 3102 ook al uiterlijk op 3 februari in het land is, en op de Watergraafsmeer staat.

Wanneer is die dan binnen gekomen? Via een nachttransportje?



Laatst bewerkt door aarclay op 09-02-2021 17:47

09-02-2021 18:55:36
mtlx
mtlx

Er is geen 3102 in Nederland. Dit is een slechte fotosoep van (gok ik zo) de 3106 (dat is de enige trein met nog de overgang die op de testtreinen zat en hoeken die in Nederland is én de stroomafnemer tegen de draad mag hebben).



Laatst bewerkt door mtlx op 09-02-2021 18:57

09-02-2021 19:15:45
aarclay
aarclay

Ha ha ha! Het is een fop-trein dus... laugh

Maar hoewel deze -in het buitenland rondhangende- trein ook een laag nummer heeft zou deze theoretisch ook een hoekige blauwe band kunnen hebben. Dus dat hoeft geen argument te zijn. De 3106, 3108 en 3103 (nu weer weg) heeft dit ook.



Laatst bewerkt door aarclay op 09-02-2021 19:20

09-02-2021 19:52:42
mtlx
mtlx

Ik zeg niet dat de echte 3102 geen hoekig design heeft (dat heeft de trein namelijk inderdaad, zie bijvoorbeeld Railcolor News), ik zeg alleen dat de 3106 de enige trein met een hoekig design in Nederland is die de stroomafnemer tegen de draad mag hebben en dat het daardoor de enige kandidaat is waarvan de fotoshop gemaakt zou kunnen zijn.

Overigens zijn o.a. het NS logo voorop, het plotselinge verdwijnen van het klepje aan de zijkant van de neus en de overduidelijk gefotosoepte '2' behoorlijke weggevertjes dat het een fotosoep is.



Laatst bewerkt door mtlx op 09-02-2021 19:55

09-02-2021 19:59:32
DDZ7504
DDZ7504

De gelinkte foto is de 3202, het nummer staat foutief onder de foto. Edit: even laten aanpassen, er staat nu 3202 onder die foto's.



Laatst bewerkt door DDZ7504 op 09-02-2021 20:02


DDZ in dienst, ik blij!

09-02-2021 20:03:46
mtlx
mtlx

Flauwekul. Ook de 3202 is niet in Nederland en de 3202 heeft 8 bakken, geen 5 - nog los van de eerder genoemde slechte fotoshop en het feit dat op de trein zelf ook het gefotoshopte nummer 3102 staat, waarbij duidelijk is te zien dat het cijfer 2 gefotoshopt is en de rest niet.

Nogmaals: dit is een fotoshop van de 3106.



Laatst bewerkt door mtlx op 09-02-2021 20:06

09-02-2021 20:11:16
aarclay
aarclay

Hier lopen wat dingen door elkaar....

Achter de link naar Railcolor zien we echt de 3202 die acht-delig is.
Op de Facebook-groep gaat het inderdaad om de 3106 die door de fotograaf gefotosoept is naar de de neppe 3102.

Geen idee wat er inmiddels is aangepast door @DDZ7504? Blijkbaar had RailColor het toevallig fout?



Laatst bewerkt door aarclay op 09-02-2021 20:14

09-02-2021 20:13:45
mtlx
mtlx

Ah, excuses voor de felle reactie dan. Ik dacht dat de reactie van DDZ7504 ging over de originele fotoshop.

En ik was stiekem al verbaasd dat de 3102 ook al stickers zou hebben, want voor zover ik wist had die trein namelijk alleen de zwarte uitrusting, maar ik dacht dat ik het verkeerd onthouden had. Als ik de foto's op Railcolor beter had bekeken dan had ik ook kunnen zien dat het een achtdelig stel moest zijn (indeling van de bakken) en natuurlijk het nummertje had ook een weggever moeten zijn.



Laatst bewerkt door mtlx op 09-02-2021 20:31


09-02-2021 21:01:41
DDZ7504
DDZ7504
Quote
aarclay (09-02-2021 20:11:16):

Hier lopen wat dingen door elkaar....

Achter de link naar Railcolor zien we echt de 3202 die acht-delig is.
Op de Facebook-groep gaat het inderdaad om de 3106 die door de fotograaf gefotosoept is naar de de neppe 3102.

Geen idee wat er inmiddels is aangepast door @DDZ7504? Blijkbaar had RailColor het toevallig fout?


Railcolor had onder de foto's van de 3202 gezet dat het de 3102 was. Dit is nu aangepast.




DDZ in dienst, ik blij!

17-02-2021 18:00:19
vrijgezel
vrijgezel

Er is een vertraging gemeld aangaande ICNG: https://www.treinreiziger.nl/nieuwe-treinen-icng-vertraagd-wijzigingen-dienstregeling-2023-uitgesteld/
Daarmee verband houdend zal de dienstregeling 2022 ook vrijwel ongewijzigd worden voortgezet in dienstregeling 2023.


17-02-2021 18:33:33
gvttreinen
gvttreinen

Het begint ergens op te lijken...... wink


17-02-2021 19:21:28
anton_
anton_
Quote
vrijgezel (17-02-2021 18:00:19):

Er is een vertraging gemeld aangaande ICNG: https://www.treinreiziger.nl/nieuwe-treinen-icng-vertraagd-wijzigingen-dienstregeling-2023-uitgesteld/
Daarmee verband houdend zal de dienstregeling 2022 ook vrijwel ongewijzigd worden voortgezet in dienstregeling 2023.


en hier de link naar de bron

2022-met-een-jaar-wijzigingen-2023-uitgesteld/">nieuws.ns.nl


17-02-2021 20:05:13
icened200
icened200

Zal de ICNG Groningen/Leeuwarden - Breda de treinseries 700, 1800 en 900 vervangen? Waarna het wegvallen van de series 700 & 1800 tussen Schiphol - Den Haag C en de serie 900 tussen Schiphol - Amsterdam C opgevuld zal worden door andere (nieuwe) treinseries.


17-02-2021 20:41:27
michaben
michaben

Dat is in het verleden al uitgebreid besproken, weet alleen niet zeker in welke discussie (ICNG, ICR, ICD en HSL hebben volgens mij allemaal losse discussies lopen op het forum). Simpel gezegd worden de 700, 1600, 1800, 2400 en 11600 allemaal aan de HSL gekoppeld en worden de 3100 en 3500 vanaf Shl verlengd naar Ledn en verder.

Dat is ook de reden voor het uitstel, deze koppeling is alleen uitvoerbaar als de IntercityDirect met 200km/u ingelegd wordt, dus een tussenoplossing zit er niet in.


17-02-2021 21:27:51
thom
thom
Quote
gvttreinen (17-02-2021 18:33:33):

Het begint ergens op te lijken...... wink


Volgens mij zitten we nu toch in een compleet andere tijd met een nogal anders probleem op het moment wat zijn uitwerking tochwel heeft in de bouw en het testen van ICNG.


17-02-2021 23:19:42
sjoerd
sjoerd

Ik denk dat gvttreinen bedoelt, dat de geschiedenis (rond Fyra) zich deels lijkt te herhalen.


18-02-2021 00:15:34
thom
thom

Was er toen ook corona ja ;)?


18-02-2021 08:30:59
Muizeneus
Muizeneus

Als ik naar de (recente) geschiedenis kijk lukt het fabrikanten zelden om materieel tijdig te leveren en toegelaten te krijgen, kijk maar eens naar Duitsland waar bijna elke concessie met nieuw materieel moeizaam start, waar toch het oude materieel nog even blijft doorrijden of materieel overal en nergens vandaan geplukt wordt.

Corona zal natuurlijk wel invloed hebben maar ik zie ook bij mijn eigen werkgever dat Corona dankbaar als excuus erbij wordt gehaald om welk uitstel dan ook maar goed te praten wink


18-02-2021 08:48:05
mtlx
mtlx

Bij dit soort projecten worden natuurlijk al behoorlijke buffers ingebouwd in de tijdslijn die naar buiten wordt gecommuniceerd en dat is bij de ICNG natuurlijk ook niet anders geweest.



Laatst bewerkt door mtlx op 18-02-2021 08:48

18-02-2021 10:04:21
jacokran
jacokran
Quote
sjoerd (17-02-2021 23:19:42):

Ik denk dat gvttreinen bedoelt, dat de geschiedenis (rond Fyra) zich deels lijkt te herhalen.


Met als belangrijk verschil dat NS zich nu wel op tijd lijkt te realiseren dat het zonder voldoende betrouwbaar en toegelaten materieel lastig is om een dienstregeling te rijden...


18-02-2021 10:25:45
broek53
broek53

Het is ook niet voor niets dat NS zich (al jaren) voorneemt om de Traxx-ICR-stammen nog minstens een jaar op reserve te houden als het ICNG in dienst is gekomen (en daartoe een compleet geëlektrificeerd opstelterrein laat aanleggen).


18-02-2021 11:41:46
Ventieldop
Ventieldop

Wat ik me vooral afvraag is welke gevolgen dit heeft voor de 9200. Niet alleen vanwege de vertraging rond levering, maar ook vanwege dit:

"NMBS en NS hebben nog tot eind 2024 een samenwerkingsakkoord voor de IC-verbinding. Tot dan zal er weinig veranderen. Welk traject er vanaf 2025 gereden zal worden met welk materieel is voer voor onderhandelingen, het ligt dus nog niet vast dat de ICNG in België zal rijden. Met de aankoop van de nieuwe treinen nemen de Nederlandse Spoorwegen in elk geval al een voorsprong op de gesprekken."

Bron: https://www.bruzz.be/mobiliteit/vanaf-2025-nieuwe-en-snellere-beneluxtreinen-2019-08-06

In hoeverre willen de Belgen mee in de ICNG? Of wordt het tijd dat NS solo in België gaat rijden?



Laatst bewerkt door Ventieldop op 18-02-2021 11:42

18-02-2021 12:05:47
JHS2013
JHS2013

Daar lijkt het soms sterk op, dat de NS alleen verder wil. Aangezien de NS nu gebruik maakt van de NMBS-licentie en NMBS-opleidingscentra, NMBS personeel lijkt me dat een opgave. Niet dat het onmogelijk is.

Voor de NMBS lijkt het me hoogst onwenselijk deze samenwerking te verliezen.


18-02-2021 12:11:14
mtlx
mtlx

Ik schat zomaar in dat er binnen niet al te lange tijd wel wat officieel nieuws over naar buiten gaat komen angel


18-02-2021 12:14:40
Ventieldop
Ventieldop
Quote
mtlx (18-02-2021 12:11:14):

Ik schat zomaar in dat er binnen niet al te lange tijd wel wat officieel nieuws over naar buiten gaat komen angel

@mtlx, zit je toevallig dicht bij het vuur? Ik denk zomaar dat die mijn laatste vraag gaat beantwoorden in een bevestigende zin :)

Quote
JHS2013 (18-02-2021 12:05:47):

Daar lijkt het soms sterk op, dat de NS alleen verder wil. Aangezien de NS nu gebruik maakt van de NMBS-licentie en NMBS-opleidingscentra, NMBS personeel lijkt me dat een opgave. Niet dat het onmogelijk is.

Voor de NMBS lijkt het me hoogst onwenselijk deze samenwerking te verliezen.


Lijkt me niet. NMBS heeft er juist baat bij als ze niet meer met NS hoeft samen te werken. Want meer winstdeling en concurrentiemogelijkheden via Thalys (NS is geen aandeelhouder in die laatste). Voor NS eveneens lucratief, want geen overleg meer met de Belgen over wat wel en niet kan, wellicht ook geen verliezen aan Belgische zijde meer dekken et cetera.

Maargoed, voorlopig is dit nog speculaashazen. Ik wacht even rustig af :)



Laatst bewerkt door Ventieldop op 18-02-2021 12:20

18-02-2021 12:38:54
mtlx
mtlx

@Ventieldop: Lees mijn bericht alsjeblieft niet als een bevestiging of een ontkenning van jouw eigen verwachting. Ik wil er puur mee zeggen dat ik verwacht dat er binnenkort iets aangekondigd zal gaan worden door recente ontwikkelingen.
Maar zelfs dat is geen belofte. De vorige keer praatte NS enigszins voor haar beurt en daar was de NMBS niet al te blij mee omdat de onderhandelingen nog altijd liepen, dus wellicht dat men nu echt wil wachten tot alles volledig definief is.


25-02-2021 20:45:22
NDS
NDS

ICNG krijgt een Duits familielid met dubbeldeks kopbakken voor RE's in Niedersachsen zie lok-report.

Groetjes Michiel




NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort

25-02-2021 20:51:02
diesels
diesels

Is dat niet eigenlijk precies wat NS ook wil in de kader van de DDNG? En zou dat ook niet een weel heel flexibele oplosisng zijn voor de toekomst, als dat gecombineerd zou kunnen rijden....


25-02-2021 21:50:25
timtrein
timtrein

Ja, wie weet. Tegelijkertijd kon het ook weleens zo zijn dat er na ICNG en SNG toch echt de rest van het decennium niks nieuws meer besteld gaat worden, gezien de huidige cijfers. De ouwe meuk is eruit als SGM aan de kant is, en de rest is voor een groot deel modern.


25-02-2021 22:18:01
Daan!
Daan!

NS heeft juist vandaag bekend gemaakt dat DDNG wordt doorgezet. Immers DDZ moet vervangen worden. Op termijn ICM ook.


25-02-2021 22:22:32
mvanuden
mvanuden
Quote
diesels (25-02-2021 20:51:02):

Is dat niet eigenlijk precies wat NS ook wil in de kader van de DDNG? En zou dat ook niet een weel heel flexibele oplosisng zijn voor de toekomst, als dat gecombineerd zou kunnen rijden....


Voor zover ik begrepen heb is met deze versie (Coradia Stream Duplex) geen instaphoogte van 76cm mogelijk. NS vraagt expliciet om een gelijkvloerse instap en een "module" waar je zonder trappen lopen kunt zitten/verblijven (rolstoel, slecht ter been).


25-02-2021 22:24:41
mtlx
mtlx

Deze nieuwe Duitse versie heeft daarvoor dus enkeldeks middenbakken.


25-02-2021 22:46:35
mvanuden
mvanuden
Quote
mtlx (25-02-2021 22:24:41):

Deze nieuwe Duitse versie heeft daarvoor dus enkeldeks middenbakken.


Hoe kom je daar bij? In de persmededeling is een animatie te zien met deuren per bak op bijna het onderdek (de normale deurhoogte bij lage perrons).

https://www.lnvg.de/lnvg/pressemitteilungen/artikel/land-kauft-34-neue-zuege-fuer-den-regionalverkehr-in-niedersachsen



Laatst bewerkt door mvanuden op 25-02-2021 22:50

25-02-2021 22:52:18
robert5591
robert5591

Helemaal nieuw is dit niet: er is zoiets al in aanbouw voor CFL:

transportrail.canalblog.com


25-02-2021 23:05:55
mtlx
mtlx
Quote
mvanuden (25-02-2021 22:46:35):
Quote
mtlx (25-02-2021 22:24:41):

Deze nieuwe Duitse versie heeft daarvoor dus enkeldeks middenbakken.


Hoe kom je daar bij? In de persmededeling is een animatie te zien met deuren per bak op bijna het onderdek (de normale deurhoogte bij lage perrons).

https://www.lnvg.de/lnvg/pressemitteilungen/artikel/land-kauft-34-neue-zuege-fuer-den-regionalverkehr-in-niedersachsen


Heb je ook even de render van de trein zelf bekeken? Daar zie je meteen dat de middenbakken enkeldeks zijn. En inderdaad had de CFL al iets soortgelijks besteld.



Laatst bewerkt door mtlx op 26-02-2021 00:15

25-02-2021 23:38:13
NDS
NDS
Quote
mvanuden (25-02-2021 22:46:35):
Quote
mtlx (25-02-2021 22:24:41):

Deze nieuwe Duitse versie heeft daarvoor dus enkeldeks middenbakken.


Hoe kom je daar bij? In de persmededeling is een animatie te zien met deuren per bak op bijna het onderdek (de normale deurhoogte bij lage perrons).

https://www.lnvg.de/lnvg/pressemitteilungen/artikel/land-kauft-34-neue-zuege-fuer-den-regionalverkehr-in-niedersachsen


Je reactie komt op mij nogal agressief en dom over en je wekt daarmee bij mij de indruk dat je het zelf niet helemaal begrijpt.

Groetjes Michiel




NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort

26-02-2021 08:17:52
michaben
michaben

En jouw reactie voegt niets inhoudelijks toe en is onnodig op de man gespeeld.

Terug naar de feiten, in de aanbesteding voor ICNG wordt expliciet gesproken over gelijkvloerse instap, bij DDNG is dit aangepast naar "geschikt voor perrons van 760mm" voor de dubbeldeksbakken en hoeven slechts de enkeldeksbakken een gelijkvloerse instap te hebben. En dat is precies hoe dit soort dubbeldekstreinen werken: de enkeldeksbakken zijn gelijkvloerse, de dubbeldeksbakken hebben wel deuren op 760mm maar de vloer is hier niet vlak maar loopt schuin af.


01-03-2021 13:40:42
icened200
icened200

Voor zover ik begrepen heb is met deze versie (Coradia Stream Duplex) geen instaphoogte van 76cm mogelijk. NS vraagt expliciet om een gelijkvloerse instap en een "module" waar je zonder trappen lopen kunt zitten/verblijven (rolstoel, slecht ter been).

NS laat deze treinen met gelijkvloerse instap bouwen naar aanleiding van adviezen van Locov:

www.rover.nl



Laatst bewerkt door icened200 op 01-03-2021 13:48

01-03-2021 16:03:27
Klaasje
Klaasje

Natuurlijk kan dat wel. Maar dan wordt de indeling van de dubbeldeksbakken anders. Je gaat dan net als bij VIRM instappen op de balkons. De enkeldeksbakken krijgen dan een vloer op 80 centimeter waarbij de uiteinden een verhoging kennen om op hetzelfde niveau te komen als bij de dubbeldeksbakken.


01-03-2021 17:04:13
michaben
michaben

De discussie over de (on)mogelijkheden van een 760mm instaphoogte bij dubbeldekkers is al reeds gevoerd in de DDNG discussie die daar naar mijn mening ook beter voor geschikt is als de ICNG dissucsie: https://www.somda.nl/forum/23213/1/ontwikkelingen-dd-ng/


04-03-2021 09:18:48 1
mtlx
mtlx

Voor de liefhebbers: de NS Podcast - De Podcastcoupé - heeft een aflevering online staan over de ICNG waarin o.a. verteld wordt over het test- en introductieproces.

Te vinden op de reguliere podcastkanalen als Google Podcasts of Spotify.


10-03-2021 16:30:09
aarclay
aarclay

Het lijkt er op dat de ICNG ook een nieuwe kleurstelling met de NS livrei zal krijgen. Dit schrijft het onderzoeksrapport die vandaag verschenen is over het treinongeval van Hooghalen. Dit deel-onderzoek gaat in over de zichtbaarheid van de trein.

De zichtbaarheid van een trein wordt mede bepaald door de kleurstelling van het treinfront. Het materieel van NS voldoet aan de normen die Europees worden gesteld aan zichtbaarheid. NS heeft onderzoek ingesteld om te kijken of verbetering van de zichtbaarheid mogelijk is. Op basis van dit onderzoek heeft NS besloten om de kleurstelling van de nieuwe NS livery voor VIRMm 2-3, ICNG NL, ICNG B, Vectron en de huidige SNG aan te passen.


11-03-2021 02:19:26
AlexNL
AlexNL

Dat zal dan wel betekenen dat het "Zorro-masker" wordt vervangen door een geheel gele neus. Dan kan treinreiziger.nl ook op zoek naar een nieuwe bijnaam, want een "wesp" is het dan niet echt meer. cheeky


11-03-2021 07:17:02
icened200
icened200
Quote
AlexNL (11-03-2021 02:19:26):

Dat zal dan wel betekenen dat het "Zorro-masker" wordt vervangen door een geheel gele neus. Dan kan treinreiziger.nl ook op zoek naar een nieuwe bijnaam, want een "wesp" is het dan niet echt meer. cheeky


Waarom altijd het eeuwige geel? Laat ze eens creatief zijn. Een rode/oranje neus. En de rest gewoon de traditionele geel/blauwe kleurstelling.


11-03-2021 08:55:29
sjoerd
sjoerd

Of misschien een rood-witte striping? Dat wordt ook gebruikt voor schrikhekjes, afzetlint, afzethekken, vuurtorens en nog wel wat spullen waaraan je kunt zien dat er een obstakel is.

Serieuze modus:

Er is - ik weet niet hoeveel - perceptie-onderzoek over de zichtbaarheid van dingen onder alle omstandigheden, en nu gaan ze het wiel helemaal opnieuw uitvinden. En daar gaan vormgevers dan ook weer heel veel van vinden. Benieuwd waar ze mee komen.



Laatst bewerkt door sjoerd op 11-03-2021 08:56

11-03-2021 09:03:11
gvttreinen
gvttreinen

Zorro? Ik vind het meer op Hong Kong Phooey lijken.


11-03-2021 15:12:34
alle46
alle46



Laatst bewerkt door alle46 op 11-03-2021 15:15

11-03-2021 15:33:32
phantom
phantom

Of maak die neus wit/of blauw en laat m verlopen naar geel.

Uiteindelijk is 100% zichtbaarheid never te garanderen,evenmin als oplettende/nuchter nadenkende personen die een overweg passeren al dan niet met overwegbomen en beeld en geluid.

Als men denkt dat ze door hun "haast" nog wel "effe" de overweg kan passeren,al dan niet beveiligd met iets,dan doet men dat toch wel,al gooi je op elke overweg luchtalarm sirenes,en gooi je op de fronten van treinen grote breed/verstralers met zwaai lichten.

Als de mentaliteit van gebruikers van een overweg niet veranderd,dan helpt er niks tegen om ze van gedachte te laten veranderen,hoewel een persoon die ze met een lineaal op de klauwen slaat net als vroeger in t klas lokaal,dat kan wellicht wel helpen smiley


11-03-2021 15:55:57
sjoerd
sjoerd

Als linialen zouden helpen, zouden er toen geen wandaden meer gepleegd zijn. Straffen die zichzelf overbodig maken zijn er niet.



Laatst bewerkt door sjoerd op 11-03-2021 17:29

11-03-2021 16:11:22
AlbertP
AlbertP

Ik denk dat je op het verkeerde topic reageert :)

Deze zul je bedoelen: www.somda.nl


11-03-2021 17:48:38
plaid
plaid

neus geheel geel:

Dat zwart op de neus is juist om die foeilelijke cabineramen te verdoezelen.


11-03-2021 20:52:17
snowie
snowie

Kunnen we terug naar ontwikkelingen ICNG en de kleur discussie ergens anders voeren, bv in een algemeen topic over veranderingen in kleurstelling als volgt van het rapport?


11-03-2021 21:47:10
Henk1619
Henk1619
Quote
icened200 (11-03-2021 07:17:02):
Quote
AlexNL (11-03-2021 02:19:26):

Dat zal dan wel betekenen dat het "Zorro-masker" wordt vervangen door een geheel gele neus. Dan kan treinreiziger.nl ook op zoek naar een nieuwe bijnaam, want een "wesp" is het dan niet echt meer. cheeky


Waarom altijd het eeuwige geel? Laat ze eens creatief zijn. Een rode/oranje neus. En de rest gewoon de traditionele geel/blauwe kleurstelling.


Omdat in die totaal onzinnige oude richtlijn de enige opties wit en geel zijn en dan ook nog alleen in de variant van een egaal vlak van bepaalde afmetingen en positie.

En dat allemaal vanuit de arrogantie dat we het hier allemaal beter weten. In Portugal schilderen ze witte diagonale schrikstrepen op het oranje. In landen met Russisch breedspoor zijn het dunne horizontale strepen in fluoriserend oranje. In de meeste landen volstaat men met sierstrepen en snorren in uiteenlopende kleuren. Als het maar opvalt dan is het goed.

Maar hopelijk gaat NSR nu in de geest van die oude richtlijn ook eens de 1700-en aan de voorkant wassen, dan heeft het allemaal nog iets positiefs opgeleverd.


15-03-2021 21:36:07 1
rob46
rob46

3114 is vandaag voor de bekende testritten op de Rübelandbahn gearriveerd.