16-09-2019 19:03:23
VIRMm1
VIRMm1
En zo ligt er in Rsd ook nog heel wat spoor dat nauwelijks gebruikt wordt.  

16-09-2019 20:13:02
dennistd
dennistd
Het achterste deel van de STAR-lijn (Nieuw-Buinen - Musselkanaal) is volgens mij ook buiten gebruik, daar kun je alle stellen wel kwijt.  

17-09-2019 00:07:10
aarclay
aarclay
Echter is het geen betrouwbaar spoortje meer.
https://www.treinenweb.nl/news/7344


Choo choo.....
 

17-09-2019 07:53:48
sik214
sik214
Refereer je nu naar je eigen site, dat een letterlijke kopie van een artikel van treinreiziger.nl weergeeft? Dan is de originele bron noemen toch netter?

Laatst bewerkt door sik214 op 17-09-2019 07:54
 


17-09-2019 08:25:50
aarclay
aarclay
Quote
sik214 (di 17 sep 2019 07:53:48 https://www.somda.nl/forum/14728/p712169/): Refereer je nu naar je eigen site, dat een letterlijke kopie van een artikel van treinreiziger.nl weergeeft? Dan is de originele bron noemen toch netter?

Deze vond ik als eerste. Maar goed: https://www.treinreiziger.nl/museumspoorlijn-stadskanaal-musselkanaal-stopt/
Opgelost!

Laatst bewerkt door aarclay op 17-09-2019 08:51


Choo choo.....
 

18-09-2019 12:11:09
ToH
ToH
Hoe zit het met dat stel wat een poos geleden geëxplodeerd is? Is dat nog te redden en gaat die ooit ook naar Roemenië? Of zal die worden afgevoerd naar de sloop?  

18-09-2019 12:42:23
thom
thom
Ik denk niet dat iemand zich daar op dit moment gezien de hele situatie van de 48 stellen zich daar specifiek druk om kan maken hoor  

18-09-2019 13:25:15
VIRMm1
VIRMm1
Feitelijk gezien is dat stel ook niet meer van NS maar van Fero, dus wat zij ermee willen doen is aan hen  

18-09-2019 19:07:55
waalkade
waalkade
Quote
ToH (wo 18 sep 2019 12:11:09 https://www.somda.nl/forum/14728/p712240/): Hoe zit het met dat stel wat een poos geleden geëxplodeerd is? Is dat nog te redden en gaat die ooit ook naar Roemenië? Of zal die worden afgevoerd naar de sloop?
Er net even langs gefietst.
Op een van de stellen zit een flinke bobbel op het dak.
Maar de bak oogt kaarsrecht en lijkt me prima vervoerbaar.
Ik schat zo in dat een oude Roemeense werkplaatbaas daar geen enkele moeite mee heeft om dat op te knappen.
 

18-09-2019 19:15:36
gose91
gose91
Stevigheid van de constructie is deels te danken aan het dak en daar lijkt toch wel wat aangetast te zijn...  

18-09-2019 21:14:59
moderator
Moderator
moderator
Topic klein beetje opgeschoond. Speculatie over opstelterreinen en niets vernieuwende berichten over het gesaboteerde treinstel zijn ongewenst.


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

25-09-2019 15:15:34
b2py
b2py
NS krijgt eigendom terug https://www.rechtspraak.nl/Organisatie-en-contact/Organisatie/Rechtbanken/Rechtbank-Midden-Nederland/Nieuws/Paginas/NS-krijgt-eigendom-48-oude-buffel-treinen-terug.aspx  

25-09-2019 19:08:21
dennistd
dennistd
Overigens is het niet zo gek dat NS ze snel wil verplaatsen:
Quote
NS zou van ProRail een boete van 1.000 euro per treinstel per dag krijgen opgelegd als de buffels niet op tijd vertrokken zijn.

https://www.gelderlander.nl/nijmegen/ns-krijgt-48-dieseltreinen-terug-die-roemeens-bedrijf-maar-niet-ophaalde-uit-nijmegen~a6fc9caf/

€48000 per dag is zelfs voor NS een beetje teveel denk ik
 

25-09-2019 19:14:11
moderator
Moderator
moderator
Topic opgeschoond.
We hebben al een groot aantal berichten over mogelijke opstel mogelijkheden, we gaan die suggesties niet nogmaals doen.

Laatst bewerkt door moderator op 25-09-2019 19:14


Met vriendelijke groet, Het moderator team
 

27-09-2019 15:19:28
waalkade
waalkade
Vandaag om 15.00 stonden zo te zien de DM'90 stellen nog in Nm.  

27-09-2019 15:45:07
gvttreinen
gvttreinen
..hebben nog 3 dagen  

27-09-2019 16:57:16
broek53
broek53
Iemand enig idee wat Prorail op Nijmegen GE zou willen gaan doen op dit moment? Is er een buitendienststelling gepland?  

27-09-2019 17:04:06
NDS
NDS
Dat gaat bij de grote buitendienststelling van 12 t/m 16 Oktober mee zo maak ik op uit de informatie van Prorail.

Quote
Spoorvernieuwing emplacement Nijmegen

Op het station en het emplacement nabij de Wolfskuil werken diverse spoorannemers aan sporen en wissels. Dat is nodig om het spoor in goede conditie te houden. Ook leggen we extra wissels aan zodat perron 1 beter kan worden benut. Deze stap van het project PHS Nijmegen voeren we versneld uit om de inzet van langere intercity’s van Nijmegen naar de Randstad mogelijk te maken.


Zie ook; https://www.prorail.nl/reizigers/nieuws/herfstvakantie-diverse-werkzaamheden-rondom-nijmegen

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

27-09-2019 21:22:56
waalkade
waalkade
Bij mijn weten gaat het reststuk van het spoor (177) naar Smit Trafo en het spoortje (175) naar ex brugonderhoud weg. Enkele kunnen wellicht de twee wagens met gewichten herrinneren, het waren dacht ik drie-assers, die daar wel eens stonden.
Tussen spoor 116 en 110 liggen al railstaven klaar.
De railstoelen op de Waalbrug hebben tussen platen van verschillende dikte, hadden ook verschillende kleuren. Daar bleek iets niet helemaal goed gegaan zijn.
Een poos geleden al heeft men de boel nauwkeurig opnieuw ingemeten.
Neem aan dat ze nu de zaak gaan corrigeren.
 

27-09-2019 21:32:58
yappa
yappa
Van iemand met de naam “waalkade” nemen we dat meteen aan
Dank voor die toelichting
 

27-09-2019 22:01:04
timtrein
timtrein
Volgens mij zouden al die sporen opgebroken worden toch?  

27-09-2019 22:46:40
ToH
ToH
Maar dat heeft allemaal niks met DM90 te maken.  

28-09-2019 00:31:03
broek53
broek53
Ik vroeg het omdat ik benieuwd ben waarom Prorail op 1/10 de sporen wil vrij hebben waar DM'90 staat. GE gaat worden opgebroken, maar dat is pas over een jaar of twee. Vandaar.  

28-09-2019 10:07:35
mich
mich
Bodemonderzoek heb ik gehoord.  

28-09-2019 11:12:25
waalkade
waalkade
Bij het artikel in De Gelderlander staat een mooie luchtfoto van het terrein:
https://www.gelderlander.nl/nijmegen/ns-krijgt-48-dieseltreinen-terug-die-roemeens-bedrijf-maar-niet-ophaalde-uit-nijmegen~a6fc9caf/
 

29-09-2019 00:40:22
aarclay
aarclay
Wat is die DM'90 links waarvan de tweede pak deels ingepakt is? De schadebak van het explosie-incident?


Choo choo.....
 

29-09-2019 07:49:42
pescher.c
pescher.c
Dat is inderdaad de schadebak van de 3410, die overigens nu niet meer ingepakt is. De foto is volgens de krant op 23 april 2019 gemaakt  

30-09-2019 13:14:30
aarclay
aarclay
Er gaat wat gebeuren....
Vandaag is IRP loc 2211 (G 1206) bezig om setjes DM'90 te rangeren op Nijmegen.
Bestemming en nummertjes (nog) onbekend. Maar het belooft nu in Nijmegen wel druk te worden met de deadline in zicht.

https://www.facebook.com/IndependentRailPartner/photos/a.956981354435714/1665402240260285/?type=3&theater
Hier een foto met wat comments....

Laatst bewerkt door aarclay op 30-09-2019 13:25


Choo choo.....
 

30-09-2019 14:10:04
waalkade
waalkade
Rond 13.30 bewoog er zo te zien niets rond de DM'90'ers.
Wel stond loc RRL 1828 in de buurt.
Zo te zien hebben enkele stellen geen nummer en vishaak meer.
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


30-09-2019 14:13:46
martijn
martijn
De Syntusstellen die nooit opgeknapt en opnieuw in dienst gesteld zijn, hebben die al een paar jaar niet meer. Wellicht zijn deze het.  

30-09-2019 17:06:01
mich
mich
De 1828 staat er voor de Oss trein van RFO, IRP doet het dm'90 transport.  

30-09-2019 18:12:24
gvttreinen
gvttreinen
Niet VR, deze doet normaal zulke transporten?  

30-09-2019 19:24:53
edje
edje
Quote
mich (ma 30 sep 2019 17:06:01 https://www.somda.nl/forum/14728/p713011/): De 1828 staat er voor de Oss trein van RFO, IRP doet het dm'90 transport.
IRP stelt het transport samen en VR doet het transport.
 

30-09-2019 22:16:01
waalkade
waalkade
Waarom eigenlijk niet achter een VIRM, 's avonds en 's nachts heb je er toch genoeg voor z'n sleepklusje?  

30-09-2019 22:18:52
ToH
ToH
Die kunnen niet in de Houtrakpolder komen.  

30-09-2019 22:29:15
waalkade
waalkade
Wel toch, alleen vlak voor de vuilverbrander moet je afkoppelen anders zet je jezelf vast.  

30-09-2019 23:25:43
VIRMm1
VIRMm1
Omdat je met een VIRM maximaal 1 stel mag slepen, anders kom je wat tractie te kort.  

30-09-2019 23:54:12
JustinVK
JustinVK
Quote
VIRMm1 (ma 30 sep 2019 23:25:43 https://www.somda.nl/forum/14728/p713047/): Omdat je met een VIRM maximaal 1 stel mag slepen, anders kom je wat tractie te kort.


Valt wel mee, heb zelf al eens met stom toeval een VIRM + 2 stellen DM90 door Ede-Wageningen zien denderen die uit Haarlem kwamen

Laatst bewerkt door JustinVK op 30-09-2019 23:55
 

01-10-2019 00:10:04
NDS
NDS
De materieel treinen 80409 en 80410 Nm-Zl v.v. reden vroeger ook altijd met een DDIRM IV( de 8498 of 8499 afkomstig van de 2063(Achter)) met 2 DM90 stellen aan de haak.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

01-10-2019 08:28:53
rick
rick
Quote
waalkade (ma 30 sep 2019 22:29:15 https://www.somda.nl/forum/14728/p713043/): Wel toch, alleen vlak voor de vuilverbrander moet je afkoppelen anders zet je jezelf vast.
Er is genoeg ruimte om op de Aziëhavenweg te stoppen maar het lijkt me nogal onhandig omdat er dan alsnog een dieselloc voor moet en waarschijnlijk zijn er geen NS-machinisten met wegbekendheid naar de Hrp.
 

01-10-2019 09:06:36
dennisk
dennisk
Quote
ToH (ma 30 sep 2019 22:18:52 https://www.somda.nl/forum/14728/p713041/): Die kunnen niet in de Houtrakpolder komen.
Toch zijn ze er geweest
 

01-10-2019 09:15:48
dennisk
dennisk
Quote
waalkade (ma 30 sep 2019 22:29:15 https://www.somda.nl/forum/14728/p713043/): Wel toch, alleen vlak voor de vuilverbrander moet je afkoppelen anders zet je jezelf vast.
Het spoor rechtdoor de driehoek door richting de AVI / Oude Rietlanden is echt wel lang genoeg hoor. Tussen de driehoekwissel en de overweg past met mak een V100 met 2x V en 1x T en ook met 2x dm90 en 1x SGMm 3. Dus het stuk over de overweg is nog beschikbaar. Dan hoef je niet om te lopen.
 

01-10-2019 09:41:09
nohab
nohab
Quote
ToH (ma 30 sep 2019 22:18:52 https://www.somda.nl/forum/14728/p713041/): Die kunnen niet in de Houtrakpolder komen.
En of die daar kunnen komen.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

01-10-2019 10:19:02
thom
thom
Laten we even aan begrijpend lezen doen, de vraag was "Waarom niet door een VIRM gesleept?" en als iemand dan roept dat die niet op de Hrp kan komen, dan kunnen we hier wel bedenken dat de HCT terminal zelf bedoeld word en daar hangt dus geen bovenleiding meer.
Daarnaast is er zoals gezegd geen enkele Mcn bij NSR die daar wegbekendheid heeft. Dus wat is het voordeel?

Dat zelfde heb je in Nijmegen natuurlijk ook waar de stellen staan en verder is een lok een stuk sneller in het volpompen met lucht van die stellen dan een fietspomp van een VIRM die daar eigenlijk niet op berekend is.

@Dennis,
Jij weet ook dat die VIRM die op de HCT terminal geweest is, daar destijds ook gesleept achter een diesellok gekomen is

Laatst bewerkt door thom op 01-10-2019 10:21
 

01-10-2019 10:39:21
Oldskool
Oldskool
Quote
thom (di 01 okt 2019 10:19:02 https://www.somda.nl/forum/14728/p713068/): Daarnaast is er zoals gezegd geen enkele Mcn bij NSR die daar wegbekendheid heeft.
Dus jij bent op de hoogte van de wegbekendheid van alle machinisten van NSR? Vergeet niet, @thom, dat een groot aantal machinisten in hun vrije tijd bijklussen door ook goederentreinen te rijden. Het is leuk dat je goed geïnformeerd bent, maar je bent niet van alles op de hoogte. Doe dan a.u.b ook niet of je dat wel bent
 

01-10-2019 11:09:42
PKP
PKP
Inderdaad, heb wel eens in Plan T gezeten in de Amsterdamse Westhaven tijdens een excursierit, welke gewoon door een Haagse NSR machinist werd gereden. Neem aan dat deze gewoon wegbekend had aldaar.  

01-10-2019 11:15:16
thom
thom
Quote
Oldskool (di 01 okt 2019 10:39:21 https://www.somda.nl/forum/14728/p713073/):
Quote
thom (di 01 okt 2019 10:19:02 https://www.somda.nl/forum/14728/p713068/): Daarnaast is er zoals gezegd geen enkele Mcn bij NSR die daar wegbekendheid heeft.
Dus jij bent op de hoogte van de wegbekendheid van alle machinisten van NSR? Vergeet niet, @thom, dat een groot aantal machinisten in hun vrije tijd bijklussen door ook goederentreinen te rijden. Het is leuk dat je goed geïnformeerd bent, maar je bent niet van alles op de hoogte. Doe dan a.u.b ook niet of je dat wel bent
Ja terecht, ik zei het wel wat enthousiast. Er zullen er best een paar zijn die het hebben om de reden die je zegt en dat zijn er misschien nogwel meer ook dan je zou denken zelfs.

Maar desondanks zal dat voor het bedrijf teveel moeite zijn om daar naar op zoek te gaan en allemaal te organiseren en heeft men voor dat zelfde gemak het al over de schutting gegooid bij een andere vervoerder.
 

01-10-2019 12:27:27
Oldskool
Oldskool
Precies. Via een andere vervoerder is het ook makkelijker. Zo'n dieselkar kan meerdere stellen te gelijk mee nemen. Een Virm hooguit 2.  

01-10-2019 12:29:59
gvttreinen
gvttreinen
Quote
broek53 (ma 09 sep 2019 21:32:52 https://www.somda.nl/forum/14728/p711775/): NS wil niet de helft van Ahg hebben, NS bezit de helft van Ahg. Dat NS daar iets wil, heeft overigens niets met DM'90 te maken.
Ahg m.b.t. sporen zijn in eigendom van Prorail, groot deel van emplacement is wel van NS maar betreft niet de sporen!
Hoort hier niet thuis maar ik wilde dit wel even rechtzetten
 

01-10-2019 13:52:36
arny1981
arny1981
Het sleep gebeuren gaat vandaag niet gebeuren. Ik kreeg te horen dat er papierproblemen waren. En pas mogelijk morgen gaat gebeuren  

01-10-2019 21:18:00
aarclay
aarclay
Ik zit momenteel even op Google Maps te koekeloeren naar de lengte van de drie sporen bij de ACT. Ze zijn per stuk ongeveer 750m. lang, dus er is on totaal ongeveer 2.250 meter spoor.

Als ik de lengte van een DM'90 van buffer tot buffer erbij pak, dan kom ik uit op 52,34 meter trein. Als het om 47 (of was het nog een paar meer?) treinen gaat kom je uit op 2.459,98 meter. Toch net teveel voor het spoor, en dan heb ik het nog niet eens over het materieel wat er nog staat (DDM en NS-1700'en).

Ik vrees dus dat een deel naar de ACT gaat. Tenzij ze het buiten de hekken stallen wat mij sterk lijkt, of van het spoor halen (wat je niet 1,2,3 doet)

Laatst bewerkt door aarclay op 01-10-2019 21:24


Choo choo.....
 

01-10-2019 21:33:20
thom
thom
Op diverse Facebookgroepen waren al foto's te zien waarbij bakken DDM1 naast het spoor gezet werden vandaag.

Toevallig had ik gisteren ook even zitten rekenen met de afstandsmeter van googlemaps en daar kwam ik niet verder dan 700 meter per spoor en er liggen er 3 waarbij er normaliter ook nogeens 1 gebruikt word voor goederentreinen je er dus eigenlijk maar 2 over hebt voor opstellen.

Overigens zou het om 48 stellen moeten aan gezien dat aantal verkocht was aan de Roemenen.

Laatst bewerkt door thom op 01-10-2019 21:36
 

01-10-2019 21:50:46
AgentX
AgentX
Quote
aarclay (di 01 okt 2019 21:18:00 https://www.somda.nl/forum/14728/p713160/): of van het spoor halen (wat je niet 1,2,3 doet)


Denk het wel, ze hebben vandaag vrijwel alles van het spoor gelicht en op de stenen ernaast gedumpt. %02%
 

01-10-2019 21:52:33
aarclay
aarclay
Thanks! Was een grove schatting van mij, maar ik rekende echter van begin tot eind in de bocht. Maar met de ruimte om het spoor heen, kan je aardig nog wat op het verharde deel kwijt.

Eigenlijk best interessant om binnenkort weer eens te kijken.

Laatst bewerkt door aarclay op 01-10-2019 21:54


Choo choo.....
 


01-10-2019 22:23:12
treinhobby
treinhobby
Quote
nickelson (di 01 okt 2019 13:52:36 https://www.somda.nl/forum/14728/p713100/): Het sleep gebeuren gaat vandaag niet gebeuren. Ik kreeg te horen dat er papierproblemen waren. En pas mogelijk morgen gaat gebeuren

Hmmm, precies wat Ferotrains ook had gezegt en volgens de NS niet waar was...
 

01-10-2019 23:58:14
Rolffiej19
Rolffiej19
Dit zijn wel even iets andere papier problemen dan die Ferotrains had he


MCN ASD
 

01-10-2019 23:58:21
aarclay
aarclay
Maar gaat dit missende papierwerk dan ook over de profielbreedtte?
Er zijn meer papieren dan je denkt hoor


Choo choo.....
 

02-10-2019 00:22:22
thom
thom
In Nederland zijn de stellen sowieso toegelaten en Ferrotrans had dat probleem voor het buitenland, dat probleem kan het nu dus niet zijn  

02-10-2019 07:44:54
rob46
rob46
Quote
thom (di 01 okt 2019 21:33:20 https://www.somda.nl/forum/14728/p713163/): Op diverse Facebookgroepen waren al foto's te zien waarbij bakken DDM1 naast het spoor gezet werden vandaag.

Toevallig had ik gisteren ook even zitten rekenen met de afstandsmeter van googlemaps en daar kwam ik niet verder dan 700 meter per spoor en er liggen er 3 waarbij er normaliter ook nogeens 1 gebruikt word voor goederentreinen je er dus eigenlijk maar 2 over hebt voor opstellen.

Overigens zou het om 48 stellen moeten aan gezien dat aantal verkocht was aan de Roemenen.
Het gaat om 49 stellen uit Nm: 48 ex.Ferotrans en 3403. Op de TMA zijn de 7207, 7343, 7344, 10x1700, 7xDDM1 en 1840 op straat gezet.Alleen 3 bakken DDZ 7524 staan nog op het spoor.

Laatst bewerkt door rob46 op 02-10-2019 18:02


57 jaar OV-fotografie.
 

02-10-2019 09:22:42
dennisk
dennisk
Quote
aarclay (di 01 okt 2019 21:18:00 https://www.somda.nl/forum/14728/p713160/):Ik vrees dus dat een deel naar de ACT gaat. Tenzij ze het buiten de hekken stallen wat mij sterk lijkt, of van het spoor halen (wat je niet 1,2,3 doet)
De terminal heet al weer een tijdje TMA. En zoals Thom al zei: officieel is het derde spoor open voor goederentreinen. Daar staat bijvoorbeeld nog de RFO 683 op. Kortom we gaan het zien en het zal wel van hek tot stootjuk vol gepropt worden en de rest is afwachten.
 

08-10-2019 10:50:58
slifor2
slifor2
zijn er inmiddels al buffels in 020 gestald? ik heb er nog geen berichten en/of foto's van gezien en het is inmiddels 8 oktober....  

08-10-2019 11:22:12
marciekemp
marciekemp
Alle stellen staan nog steeds in Nm  

08-10-2019 11:38:17
slifor2
slifor2
en wie moet dan nu de boete aan Prorail betalen?? of was dit enkel een drukmiddel richting Ferrotrains??  

08-10-2019 12:11:09
wouterder
wouterder
Ben benieuwd wanneer het verplaatsen begint. Dit weekend starten de eerste werkzaamheden al in Nm.  

08-10-2019 12:40:46
thom
thom
Quote
slifor2 (di 08 okt 2019 11:38:17 https://www.somda.nl/forum/14728/p713483/): en wie moet dan nu de boete aan Prorail betalen?? of was dit enkel een drukmiddel richting Ferrotrains??

Dat is al meerdere keren benoemd, dat is NS.

Sowieso zijn de Roemenen nu geen eigenaar meer van de stellen, dus kun je ze er nu ook juridisch niets meer in kwalijk nemen.
 

08-10-2019 12:48:15
broek53
broek53
Quote
wouterder (di 08 okt 2019 12:11:09 https://www.somda.nl/forum/14728/p713486/): Ben benieuwd wanneer het verplaatsen begint. Dit weekend starten de eerste werkzaamheden al in Nm.
Op GE? Lijkt mij sterk, maar het kan. Ik denk dat je bedoelt dat de ombouw van de situatie aan het eind van spoor 2 en 3 gaat beginnen. dat heeft met GE niets van doen, tenzij men daar werktreinen zou willen neerzetten of zo.
 

08-10-2019 16:53:14
gvttreinen
gvttreinen
Ik las eerder iets van grondboringen op GE.  

09-10-2019 00:27:22
waalkade
waalkade
Bodemonderzoek lijkt mij niet onwaarschijnlijk.
Er heeft daar in de buurt een bedrijf gezeten wat o.a. telegraafpalen verduurzaamde.
Tegen dat laatste woord kijkt men tegenwoordig anders aan.
 

09-10-2019 08:34:51
NDS
NDS
Quote
broek53 (di 08 okt 2019 12:48:15 https://www.somda.nl/forum/14728/p713490/):
Quote
wouterder (di 08 okt 2019 12:11:09 https://www.somda.nl/forum/14728/p713486/): Ben benieuwd wanneer het verplaatsen begint. Dit weekend starten de eerste werkzaamheden al in Nm.
Op GE? Lijkt mij sterk, maar het kan. Ik denk dat je bedoelt dat de ombouw van de situatie aan het eind van spoor 2 en 3 gaat beginnen. dat heeft met GE niets van doen, tenzij men daar werktreinen zou willen neerzetten of zo.

Je kan het geloven of niet maar als Prorail toch heel duidelijk meerdere keren aangeeft dat ze daar WEL aan het werk gaan dan mag je er naar mijn mening vanuit gaan dat het ook zo is.

Ps; mij verbaasd het ook dat er nog geen DM90 verhuisd is gezien de NS en Prorail ermee leken te hebben.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort
 

09-10-2019 11:29:25
thom
thom
Quote
waalkade (wo 09 okt 2019 00:27:22 https://www.somda.nl/forum/14728/p713526/): Bodemonderzoek lijkt mij niet onwaarschijnlijk.
Er heeft daar in de buurt een bedrijf gezeten wat o.a. telegraafpalen verduurzaamde.
Tegen dat laatste woord kijkt men tegenwoordig anders aan.

Dat was je noemt zal al met een lekker goedje gedaan zijn, maar ook een spoorwegemplacement was vroeger niet bepaald 'groen' met alle diesels en stoomlokken die er rondreden en alles wat er gebeurde met wagens
 

09-10-2019 11:50:56
sjoerd
sjoerd
Zie onderstaand citaat van de infrasite:
>> Stichting Bodemsanering NS (SBNS) is een organisatie die zich richt op het coördineren van bodemonderzoek en bodemsanering op spoorterreinen. Bij de opdeling van de Nederlandse Spoorwegen in een vervoergedeelte en een beheergedeelte in 1995 werd duidelijk dat er een erfenis lag van veel verontreinigde spoorterreinen. Een deel hiervan kwam in handen van het nieuwe NS en een deel in handen van het huidige ProRail. NS, het ministerie van ministerie van Verkeer en Waterstaat, het ministerie van VROM en het huidige ProRail hebben toen gezamenlijk SBNS opgericht. SBNS heeft als doel om vóór 2030 alle gevallen van ernstige bodemverontreiniging op spoorterreinen te saneren. (Einde citaat).
En nu eens saneren in de juiste betekenis: gezond maken (en niet opbreken!) .
Daarbij ging het, zoals Thom meldt, over olie en vet, kolen- en asresten, gemorste brandstoffen, en munitie. Daarvoor zijn heel wat historische tekeningen (voor zover nog aanwezig bij NS) bekeken en hoewel het doel minder leuk was, gaf dat veel voldoening! Andere locaties konden worden bekeken doordat een klein team van liefhebbers veel van de verloren gewaande tekeningen kon leveren!%02%
Veel terreinen waren in de afgelopen jaren buiten niet te bekijken doordat ze gebruikt werden. Dat moet dus alsnog omdat ergens in het vooronderzoek verdachte plekken zijn gevonden.

Laatst bewerkt door sjoerd op 09-10-2019 11:56
 

09-10-2019 12:57:08
tjabbe73
tjabbe73
SBNS bestaat niet meer, is opgeheven.
Wordt nu verder door de betrokken partijen uitgevoerd...
 

11-10-2019 15:42:54
NRuys
NRuys
Quote
broek53 (di 08 okt 2019 12:48:15 https://www.somda.nl/forum/14728/p713490/):
Quote
wouterder (di 08 okt 2019 12:11:09 https://www.somda.nl/forum/14728/p713486/): Ben benieuwd wanneer het verplaatsen begint. Dit weekend starten de eerste werkzaamheden al in Nm.
Op GE? Lijkt mij sterk, maar het kan. Ik denk dat je bedoelt dat de ombouw van de situatie aan het eind van spoor 2 en 3 gaat beginnen. dat heeft met GE niets van doen, tenzij men daar werktreinen zou willen neerzetten of zo.
Dat is wat men ook moet doen, aangezien de aanvoertrajecten voor materieel ook zijn afgesloten. Tussen Ahz en Est wordt gewerkt aan de bovenleiding en tussen Nmgo en Nmd wordt gewerkt aan een spoorbrug.
Bodemanalyse is reeds gebeurd al zal er nog verder onderzoek plaatsvinden in een later stadium.
 

12-10-2019 00:27:13
marciekemp
marciekemp
ProRail legt NS voorlopig nog geen boetes op voor het nog niet weghalen van de stellen in Nm


https://www.gelderlander.nl/nijmegen/buffels-staan-nog-bij-station-nijmegen-toch-geen-boete~a05e15c6/
 

10-11-2019 10:31:50
mcn-NS
mcn-NS
Volkerrail is zo te zien vandaag met de stellen bezig. Zag ze net een set verslepen.  

10-11-2019 18:07:44
marciekemp
marciekemp
Als het goed is vertrekt morgen ochtend net iets voor 6 uur Volkerrail met de 1e sleep DM'90 richting Hrp  

11-11-2019 06:59:05
NRuys
NRuys
Quote
marciekemp (zo 10 nov 2019 18:07:44 https://www.somda.nl/forum/14728/p715445/): Als het goed is vertrekt morgen ochtend net iets voor 6 uur Volkerrail met de 1e sleep DM'90 richting Hrp
Van wat ik heb begrepen is er 's nachts gereden.
 

11-11-2019 07:46:20
gvttreinen
gvttreinen
Nee hoor, ik vernam dat ie nu onderweg is en omstreeks 7.45 dor Bnva ri Amf reed.  

11-11-2019 07:47:43
kmark
kmark
Quote
NRuys (ma 11 nov 2019 06:59:05 https://www.somda.nl/forum/14728/p715463/):
Quote
marciekemp (zo 10 nov 2019 18:07:44 https://www.somda.nl/forum/14728/p715445/): Als het goed is vertrekt morgen ochtend net iets voor 6 uur Volkerrail met de 1e sleep DM'90 richting Hrp
Van wat ik heb begrepen is er 's nachts gereden.
Dat heb je dan verkeerd begrepen zoals Marc al aangaf iets voor 6 uur vertrokken uit Nm.
 

11-11-2019 08:01:11
edward
edward
Amf 7.58 uur VR 203-4 met DM'90  

11-11-2019 08:06:15
Nelis
Nelis
Een deel van de DM90s is idd weg uit Nm en het lijkt met name degene te zijn die het dichtst bij de waalbrug stonden. Het stel met explosieschade is nu goed zichtbaar vanaf het perron. Ook de 766 lijkt verdwenen uit Nm.  

11-11-2019 08:13:29
NRuys
NRuys
Quote
kmark (ma 11 nov 2019 07:47:43 https://www.somda.nl/forum/14728/p715465/):
Quote
NRuys (ma 11 nov 2019 06:59:05 https://www.somda.nl/forum/14728/p715463/):
Quote
marciekemp (zo 10 nov 2019 18:07:44 https://www.somda.nl/forum/14728/p715445/): Als het goed is vertrekt morgen ochtend net iets voor 6 uur Volkerrail met de 1e sleep DM'90 richting Hrp
Van wat ik heb begrepen is er 's nachts gereden.
Dat heb je dan verkeerd begrepen zoals Marc al aangaf iets voor 6 uur vertrokken uit Nm.
Mijn mcn zei dat ze vannacht vertrokken waren, maar de donkere uurtjes vsn dr ochtend zullen dan wel als nacht bedoelt zijn.
 

11-11-2019 08:33:44
DDZ7504
DDZ7504
Quote
Nelis (ma 11 nov 2019 08:06:15 https://www.somda.nl/forum/14728/p715467/): Een deel van de DM90s is idd weg uit Nm en het lijkt met name degene te zijn die het dichtst bij de waalbrug stonden. Het stel met explosieschade is nu goed zichtbaar vanaf het perron. Ook de 766 lijkt verdwenen uit Nm.
De 766 is gisteren door RXP naar Ehv gebracht.
 

11-11-2019 13:26:32
marciekemp
marciekemp
@NRuys alles voor 6 uur is officieel ook nog nacht, maar je kan het ook de vroege ochtend noemen dat laatste deel van de nacht, verschilt een beetje per persoon natuurlijk  

15-11-2019 00:00:51
mich
mich
Het plof stel is zo te zien ook klaargemaakt voor transport, losse rommel en raamkozijnen eruit en houten platen in de deuropening.  

15-11-2019 19:01:11
roosendaal
roosendaal
Gehoord dat komende maandag, dinsdag en woensdag nog transporten naar Hrp gaan plaatsvinden en op woensdag aan het eind van de dag ook 1 slag vanuit Hengelo. Kan niet anders dat de 3409 en 3424 ook naar Hrp verhuizen.  

16-11-2019 00:21:55
mich
mich
Ben wel benieuwd, past niet allemaal op de terminal lijkt me.  

16-11-2019 03:07:14
wouterder
wouterder
Getuige deze foto: https://flic.kr/p/2hJSKa5 , worden er ook stellen geplaatst bij de buren van TMA.

Laatst bewerkt door wouterder op 16-11-2019 03:07
 

16-11-2019 07:01:14
TSNL250
TSNL250
Correct, de USA terminal. 2e en 3e transport zijn erheen gegaan. Weet niet welke er daarna nog volgden. Er passen 16 stellen.  

16-11-2019 23:02:35
edje
edje
Quote
roosendaal (vr 15 nov 2019 19:01:11 https://www.somda.nl/forum/14728/p715806/): Gehoord dat komende maandag, dinsdag en woensdag nog transporten naar Hrp gaan plaatsvinden en op woensdag aan het eind van de dag ook 1 slag vanuit Hengelo. Kan niet anders dat de 3409 en 3424 ook naar Hrp verhuizen.


Bij de 2 stellen in Hgl, hebben ze ondertussen een extra luchtslang aangebracht voor een doorgaande Treinleiding. De stellen, zijn namelijk behoorlijk geplukt/gesloopt.
 

20-11-2019 22:39:42
wouterder
wouterder
Vanavond zijn de 3409 en 3424 opgepikt in Hgl, tezamen met de overgebleven 3406 en 3421 uit Nm, ri Dgr (?). Waarmee als het goed is alle DM´90´s weg zijn uit oost Nederland.  

21-11-2019 01:02:18
waalkade
waalkade
Ik zag in Nm (20-11-2019) om 23.55 geen DM'90 meer staan.
Gisteren om 23.45 stonden er nog minstens 6 in Nm.
 

21-11-2019 17:48:05
roosendaal
roosendaal
Op Dijksgracht staan 2x4 stellen naast elkaar opgesteld, te weten:
3419, 3401, 34?? (Zp-Apd stel) en de 3438
3420, 3423, 3429 en de 3431
 

10-12-2019 23:30:42
DE-2-186
DE-2-186
3419-3401-3414-3438 , dus de ontbrekende nummer is de 3414.  

11-12-2019 07:05:00
broek53
broek53
Inmiddels staan alleen de 3420 en 3423 er nog, en staan er ten minste vier op het terrein van de Zaanstraat.  

14-12-2019 08:36:26
Cfbielok
Cfbielok
De andere kant van de medaille.

Hier is de reactie van Ferotrans op de uitspraak van de rechter inzake de DM 90 stellen: een voorlopige uitspraak die later door Ferotrans zal worden aangevochten. Voor wat het waard is.

https://www.economica.net/cu-15-cm-mai-late-povestea-trista-a-trenurilor-olandeze-care-n-au-mai-ajuns-in-romania_174978.html
 

14-12-2019 08:44:06
nohab
nohab
Quote
broek53 (wo 11 dec 2019 07:05:00 https://www.somda.nl/forum/14728/p717679/): Inmiddels staan alleen de 3420 en 3423 er nog, en staan er ten minste vier op het terrein van de Zaanstraat.
In ieder geval de 3419 staat daar, met daarachter nog drie stellen waarvan het nummer schuilgaat achter de graffiti. Gezien gisteren 13 december.

Laatst bewerkt door nohab op 14-12-2019 13:33


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

14-12-2019 08:51:06
rob46
rob46
Klopt, dat viertal is de tweede sleep vanaf de Dgr geweest.


57 jaar OV-fotografie.
 

28-01-2020 21:19:22
ToH
ToH
Zag vanuit de trein een aantal DM90 op de Zaanstraat staan. Zijn hier speciale plannen voor of is er gewoon niet genoeg ruimte op Dgr?  

28-01-2020 21:41:39
timtrein
timtrein
Dat laatste. Beter gezegd: bijna alles staat op de Houtrakpolder en omstreken, wat er toen nog over bleef staat op de Zaanstraat en Dijksgracht. Maar deze vraag past beter in het DM'90-topic...

Laatst bewerkt door timtrein op 28-01-2020 21:42