21-03-2014 00:25:51 | ||
---|---|---|
stel172
|
Behalve een betere dienstregeling in de stille uren is nu ook de modernisering van het baanvak op gang aan het komen. Het derde gebouw in Almelo wordt sinds vorige week gesloopt. Alleen de kop aan de 3 B kant stond er vandaag nog. De bedoeling is spoor 3b met 100 meter te verlengen . Typisch NS: de prullenbakken zijn al zeker twee jaar afgeplakt wegens een defect (hoe kan een afvalbak nu defect zijn???) Ze zijn in de week voor de sloop van het gebouw eindelijk gerepareerd en inmiddels ingesloten door het hekwerk vanwege de sloop.... (lig hem dat aan mij of zijn ze echt stapel gek bij NS; Deze logica is voor een normaal mens niet te bevatten!!) Gelukkig gaat het met de avondtreinen die Arriva toegevoegd heeft goed; ze zijn drukker dan de plan V's Wierden - Almelo. Laatst bewerkt door moderator op 19-06-2018 10:06 |
21-03-2014 00:45:23 | ||
---|---|---|
dennistd
|
Is het plan om de treinen naar Mariënberg af te handelen aan de noordkant van het emplacement nu geheel van de baan? Of wordt het gebouw gesloopt, spoor 3b verlengd en over twee jaar niet meer gebruikt?%03% |
21-03-2014 06:40:55 | ||
---|---|---|
NS1707
|
Er waren plannen om Geerdijk te sluiten en nog een station meen ik en dan door te trekken naar Hardenberg. |
21-03-2014 07:02:04 | ||
---|---|---|
broek53
|
In Almelo wordt geen nieuw perron gebouwd, althans niet in het kader van dit project. In Vriezenveen wordt het kruisingsspoor opgebroken, in Vroomshoop snellere wissels gelegd, de baanvaksnelheid gaat omhoog naar 120 of 130 km/h. In Marienberg vervalt een aantal wissels en in Hardenberg wordt juist een nieuwe wisseloverloop aangelegd om daar te kunnen kopmaken. Geerdijk gaat dicht, althans: daar stopt men straks niet meer. |
21-03-2014 10:27:44 | ||
---|---|---|
edje
|
Waarom sluiten ze Daarleveen niet, dat ligt om de hoek bij Vroomshoop, zodra het lintje het station van Vroomshoop verlaat begint de omroep gelijk om te roepen voor Daarleveen. Lijkt me dat je die twee stations makkelijk kunt combineren. Almelo - Vriezenveen - Vroomshoop - Marienberg, mooie afstanden voor 120 km/h |
21-03-2014 10:39:24 | ||
---|---|---|
stel172
|
De redenering is dat het met een station minder haalbaar is, met alle verbeteringen aan het spoor met een trein in een uur heen en weer te kunnen. De lijn wordt 8 kilometer langer; de omlooptijd blijft een uur. Doorrijden naar een grote plaats levert meer reizigers en bestaansrecht op dan het open houden van een mini-station. Hoe vervelend de sluiting er van voor enkele mensen ook is. Voor Geerdijk heeft men gekozen omdat uit onderzoek zou blijken dat het meerdendeel van de mensen die daar op stappen net zo dicht bij Vroomshoop zitten. Van Daarlerveen heb ik mij persoonlijk zelf vorig jaar ook afgevraagd, waarom deze open blijft, maar het gebruik van dit station lijkt aan te trekken. Bovendien ligt het naast een dorpskern. Misschien een mooi station om wat parkeerplaatsen bij aan te leggen en te promoten als P+R, nu er weer de hele dag treinen rijden? Uit de reacties uit de omgeving is er veel animo voor een rechtstreekse trein, die na alle verbeteringen in veel gevallen sneller zal zijn dan de auto; zeker als het gaat om vervoer naar het centrum van Almelo. @ Broek: Is ook bekend of spoor 3 en4 blijven in Mariënberg? Spoor 4 wordt nog wel eens gebruikt om in de spits een losse loc te laten wachten. Laatst bewerkt door stel172 op 21-03-2014 10:40, reden: typefout |
21-03-2014 12:31:15 | ||
---|---|---|
Edb3
|
Is al bekend wanneer de infrawerken gereed moeten zijn en de dienst tot Hdb verlengd wordt? |
21-03-2014 12:41:38 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Volgens http://www.prorail.nl/sites/default/files/r-indienststellings-data_november_2013.pdf (blz. 11 bovenaan); waarschijnlijk derde kwartaal 2016. |
21-03-2014 14:08:19 | ||
---|---|---|
broek53
|
Wat betreft de keuze voor Daarlerveen of Geerdijk: dat zou alleen een keuze zijn als het baanvak dubbelsporig was. Nu het enkelsporig is (en men met twee stellen in een uursomloop wil blijven rijden en in een symmetrische dienstregeling) zit je vast aan kruisen in Vroomshoop. Dat betekent dat je zowel Vroomshoop - Almelo v.v als Vroomshoop - Hardenberg v.v. in een halfuur moet zien te doen. Naar Almelo lukt dat met de snelheidsverhoging en dus hoeft Daarlerveen niet dicht. Naar Hardenberg lukt het net niet, en daarom gaat Geerdijk dicht. Het plan is om spoor 3 in Marienberg door te trekken en aan te sluiten op het spoor richting Emmen, spoor 4 is nog wat onzeker, begreep ik. |
21-03-2014 16:09:34 | ||
---|---|---|
dennistd
|
QuoteNaar Aml lukt het nu ook al zonder de snelheidsverhoging. Wel is het allemaal heel erg krap, en rijdt er veel met +1 rond aan ovtijden.com te zien. |
30-03-2014 00:11:30 | ||
---|---|---|
stel172
|
stand van zaken: achterste dienstgebouw is gesloopt; wachtruimte bij spoor 3 B is weg. Ruimte is geheel betegeld. |
07-07-2014 23:09:04 | ||
---|---|---|
stel172
|
Het totaal opgereden spoor 4 in Mrb lijkt toch te worden gered. Er liggen tweedehands dwarsliggers klaar en vervangende rails. Spoor 1, 2 en 4 lijken vervangen te worden het komende weekend. Laatst bewerkt door stel172 op 07-07-2014 23:09 |
08-07-2014 20:34:48 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Quote Ik neem aan te Almelo?? |
08-07-2014 20:52:27 | ||
---|---|---|
sfj
|
Ja. Marienberg was dit weekend nog niks veranderd (eigen waarneming ter plaatse). Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland. |
10-07-2014 14:37:18 | ||
---|---|---|
stel172
|
Quote Almelo. Is een melding en zijn werkzaamheden van 3 maanden terug. Intussen is de 'nieuwe'wachtkamer in het overgebleven gebouw ook vrijwel klaar. In dit gebouw overigens een mooie levensgrote foto van het oude stationsgebouw dat in de jaren 60 gesloopt is. De bedoeling zou zijn dat spoor 3 later dit jaar doorgetrokken wordt tot vlak bij deze wachtkamer. In Marienberg vindt spoorvernieuwing plaats in verband met de vernieuwing van een groot deel van Zwolle - Coevorden. In verband met alle wegbezuinigingen van veel inhaalmogelijkheden en wissels was het spannend of spoor 4 nog zou blijven. Dit blijkt te blijven gelukkig. Laatst bewerkt door stel172 op 10-07-2014 14:41 |
10-07-2014 16:01:53 | ||
---|---|---|
broek53
|
.. maar bij de snelheidsverhoging etc op Almelo - Marienber - Hardenberg verdwijnt het alsnog. |
18-02-2016 17:30:48 | ||
---|---|---|
AJT
|
Op 29 april sluit na bijna 110 jaar station Geerdijk. De perrons zullen worden opgebroken tussen 29 april en 6 juni, als het traject Almelo-Marienberg eruit ligt wegens werkzaamheden. Laatst bewerkt door AJT op 18-02-2016 17:32 |
19-02-2016 08:55:24 | ||
---|---|---|
hw1969
|
Spoor 3 in Mariënberg wordt het doorgaand spoor en sluit richting Hardenberg aan op het huidige wissel van spoor 4 (wissel 341). Spoor 4 verdwijnt voor een groot deel. Het resterend deel wordt opstelspoor en wordt met een nieuw wissel (zeg maar een verplaatst wissel 335) aangesloten op spoor 3. Wissels 333A/B en 345A/B vervallen. |
19-02-2016 09:17:23 | ||
---|---|---|
martijn
|
Hier de projectpagina van ProRail: https://www.prorail.nl/projecten/almelo-marienberg-hardenberg |
19-02-2016 12:39:19 | ||
---|---|---|
spekmj
|
Als ik zo eens op sporenplan.nl kijk vraag ik me af wat ze met 2 perrons op Da doen, als het toch enkelspoor is. Ze moeten dan ook 2 perrons onkruidvrij houden, 's winters strooien, etc. Op Gdk hebben ze het ook maar dat wordt nu opgebroken... |
19-02-2016 13:10:14 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
Vanwege een overweg... De trein stopt daar altijd NA de overweg zodat er geen gevaarlijke situatie ontstaat wanneer de trein VOOR de overweg moet stoppen (denk aan doorglijden bij b.v. herfst). Volgens mij noemen we dit 'perrons in bajonetligging'. |
19-02-2016 13:12:12 | ||
---|---|---|
martijn
|
Klopt. En er zijn meer stations met meerdere perrons, die worden nu ook niet massaal gesloten |
19-02-2016 14:39:57 | ||
---|---|---|
hw1969
|
Quote Bajonetligging is primair bedoeld om een stop/doorschakeling te vermijden. Je kunt dan een normale bedrijfsremming doen in plaats van een tijd 40 km/h te hobbelen omdat je op een rood sein afrijdt. Voor de rest heeft Gerard overigens gelijk. |
20-02-2016 01:30:45 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Bajonetligging is naar de zigzagvorm van een bajonet, een steekwapen dat je op een geweerloop schuift, de ligging van twee perrons aan een dubbelspoor waarbij het ene perron links voor de overweg ligt en het andere rechts na de overweg, gezien in opklimmende/afdalende kilometrering. De trein stopt voorbij de overweg zodat deze kan openen. Dit komt onder meer voor op de Maaslijn. Je voorkomt ermee dat er een extra bloksein geplaatst moet worden aan het eind van een perron, waarop dan weer een stop-doorschakeling moet worden aangebracht. Vroeger kwamen er bij blokposten ook wel omgekeerde bajonetliggingen voor, namelijk bij haltes waarbij de armblokseinen aan het eind van de beide perrons voor de bediende overweg stonden. Bij Daarlerveen en Geerdijk liggen de beide perrons aan een enkelspoor, waarbij hetzelfde doel wordt beoogd: het vrijkomen van de naderingsafstand van de overweg waardoor deze kan openen, maar dat kun je eigenlijk geen bajonetligging noemen. |
20-02-2016 13:16:04 | ||
---|---|---|
umbusko
|
In Egh heb je hetzelfde: perron - overweg - perron en enkel spoor. |
08-03-2016 21:08:26 | ||
---|---|---|
selivio
|
Sinds gisteren(7 mrt) zijn ze bezig op het perron van aml met werkzaamheden tbv het doortrekken van het spoor richting het stationsgebouw. Staan bouwhekken omheen die zijn bespannen met zwart stof. Ook een deel van perron 2a aan de kant van spoor 3 is afgezet(heb nog niet kunnen ontdekken waarvoor dat is). Vandaag waren ze de lampen boven het perron aan het verplaatsen vanaf het midden van het perron naar meer naar spoor 4 toe. PS. Moet dit topic wellicht niet verplaatst worden naar het werkzaamheden board? |
08-03-2016 22:38:21 | ||
---|---|---|
dennistd
|
Zie de Facebook-pagina van de NVBS Twente voor een foto: https://www.facebook.com/NVBS.Twente/photos/a.165465890278544.1073741829.164852450339888/579510055540790/?type=3 |
18-03-2016 07:20:19 | ||
---|---|---|
selivio
|
Quote In het weekend van 2 op 3 april zijn er werkzaamheden tussen mrb en hdb tbv doortrekking van de dienst aml mrb. |
23-04-2016 02:37:42 | ||
---|---|---|
selivio
|
Worden sinds gisteren(do 21 apr) kaartjes in de treinen uitgedeeld door de stewards(als ze er zijn), dat geerdijk per 30 april sluit(maar dat was hier uiteraard al bekend), maar daar staat ook op dat er per 29 aug doorgereden gaat worden naar Hardenberg... Dat zou toch in eerste instantie pas in december gebeuren, of zit ik fout? |
Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt! |
23-04-2016 14:02:46 | ||
---|---|---|
erikw
|
Volgens mij ook december idd |
23-04-2016 14:25:53 | ||
---|---|---|
Dennis1977
|
De provincie Overijssel heeft het over augustus: http://www.overijssel.nl/actueel/overijssels-0/overijssels-1/overijssels-d/@Kkn/aanleg/ Volgens Prorail-website gaat het vanaf december plaatsvinden. Wat is waar? |
23-04-2016 14:55:31 | ||
---|---|---|
broek53
|
De provincie heeft gelijk. Er is ook geen enkele reden om het niet te doen zodra de infra klaar is. |
23-04-2016 15:10:27 | ||
---|---|---|
Dennis1977
|
Inderdaad, ik had al gezien dat de werkzaamheden tot eind juni plaats zullen gaan vinden. Prorail-website kan dan voor wat betreft dit wel een update gebruiken |
23-04-2016 17:17:33 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
Afgelopen woensdag zag ik vanuit de trein dat er tussen Mrb en Hdb hard gewerkt werd aan kabels, leidingen, relaiskasten. Ook is er in Hdb een nieuwe technische ruimte neer gezet. Dick van den Hoven |
23-04-2016 17:27:29 | ||
---|---|---|
dennistd
|
Voor Hdb is ook een nieuw sein geplaatst. De wissels zaten er nog niet in geloof ik. |
23-04-2016 19:57:46 | ||
---|---|---|
broek53
|
De wissels in Hardenberg gaan er pas in als de lokale beveiliging in dienst komt, als de plannen niet sterk gewijzigd zijn. Hardenberg is nu onderdeel van een vrijebaanbeveiliging en het zou duur zijn om daar nog wisselcontroles in te bouwen, als die beveiliging toch vervangen wordt. Als de oorspronkelijke fasering wordt aangehouden, gaat Hardenberg in dienst in hetzelfde weekend dat het gewijzigde Marienberg in dienst gaat. |
23-04-2016 20:21:59 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
Begin juni, ben de exacte datums kwijt, is er een meerdaagse buitendienststelling van Co-Mrb. Dan zal de inbouw wel plaatsvinden. Dick van den Hoven |
23-04-2016 20:35:09 | ||
---|---|---|
selivio
|
Do 2 tm zo 5 juni geen treinen tussen marienberg en coevorden idd.(en 1 juni ook al geen treinen tussen gramsbergen en coevorden, maar dat heeft niets te maken met alma) |
23-04-2016 21:22:33 | ||
---|---|---|
broek53
|
Dat lange weekend zal Marienberg ook een tijd buiten dienst moeten, want daar moeten een paar wissels uit en in, en de aansluitingenomen op het vernieuwde baanvak uit Vroomshoop moeten doorgaand getest worden. |
10-06-2016 17:12:55 | ||
---|---|---|
SchuurB
|
Ik ben vandaag even wezen kijken naar de resultaten van de werkzaamheden. Ik hoop dat het geen probleem is dat ik wat plaatjes laat zien zodat de rest ook kan zien hoe het geworden is. Almelo: Het verlengde zakspoor 3 heeft langs het nieuwe stuk aan de van oudsher niet-uitstapkant een provisorisch hekje en er zijn witte 'perronrandtegeltjes' ingestraat. Zou het in de toekomst toch mogelijk zijn om aan beide zijden uit te stappen? (Ik vraag me af of dat iemand iets zou helpen, zolang er met OV-chipkaart moet worden omgecheckt) https://abload.de/img/aml-almahaperron4ysj3.jpg Vriezenveen: Vanwege de slinger in het spoor is de snelheid ter plaatse beperkt tot 80 km/h. Richting noorden staat er nu een P-sein met stop-door-schakeling. Gek genoeg heeft men geen ATB-vrijgavelussen aangelegd, dus de trein moet na binnenkomst op rood sein bij vertrek eerst met 10 km/h naar het eerste ATB-NG-baken kruipen. De mcn van vanochtend loste dat op door de eerste 5 á 10 meter van de trein buiten het perron te parkeren, met de deuren nog net langs het perron en de neus vlak voor het NG-baken. Toch gek dat men dat met dit project niet even in orde heeft gemaakt. Voor de richting Almelo was zover ik kon zien geen sein meer aanwezig. https://abload.de/img/vz-bakensujs4e.jpg https://abload.de/img/vz-enkelsporigols8p.jpg Vroomshoop: Heeft nu wissels die afbuigend met 80 km/h bereden kunnen worden. Overigens mag in het station ook op spoor 1 maximaal 80 km/h gereden worden. Beide sporen hebben in beide richtingen hoge seinen. Ook hier zijn geen vrijgavelussen geplaatst, wel een extra baken halverwege het perron. De overweg Julianastraat is nu enkelsporig geworden. https://abload.de/img/vhp-noordbmsw6.jpg https://abload.de/img/vhp-zuide4svj.jpg Trouwens: wat dat tweede stel op spoor 2 deed, geen idee. Het heeft daar minstens 20 minuten met draaiende motoren op dezelfde plek gestaan. Mariënberg: Spoor 4 met bijbehorend wissel is richting Hardenberg opgeschoven en is nu ingericht voor het opstellen van de LINTen. Wissels 333A/B en 345A/B zijn verdwenen, voor de rest zijn de oude wissels blijven liggen. https://abload.de/img/mrb-ri-noordxas77.jpg https://abload.de/img/mrb-ri-zuidt3sfy.jpg https://abload.de/img/mrb-overloopwisselsbss4n.jpg |
10-06-2016 17:17:51 | ||
---|---|---|
Erikvd12
|
Zo te zien bestaat de dubbele onbewaakte overweg bij Mariënberg nog steeds. |
10-06-2016 21:24:39 | ||
---|---|---|
selivio
|
Half. Naar Almelo is die er weer ingelegd bij de laatste week aan werkzaamheden, maar richting Ommen is die er juist uitgehaald rond hetzelfde moment. Ze zijn nu bezig om een bruggetje te bouwen om het nu dus onbereikbare bospad weer bereikbaar te maken. |
11-06-2016 11:06:55 | ||
---|---|---|
edwin82
|
Rijden de treinen nu nog volgens de oude dienstregeling of is deze vanaf afgelopen maandag aangepast? Dit ivm de verhoging van de baanvak snelheid. Of gaat dit pas in als er straks wordt doorgereden naar Hdb? |
11-06-2016 12:13:25 | ||
---|---|---|
robert001
|
Ze rijden nog volgens de oude dienstregeling. De bestemmings diplay in de trein gaf afgelopen week bij vertrek uit Mrb ook nog vrolijk aan dat de volgende stop Gdk is. Natuurlijk werd Gdk volgas voorbij gereden, we waren we zo'n 4 minuten voor vertrektijd in Vhp. |
18-01-2017 23:18:22 | ||
---|---|---|
selivio
|
Vanaf aankomende zaterdag(21 januari) heeft Arriva (eindelijk) toestemming van Prorail om met losse D-GTW's te rijden op het gehele traject tussen Almelo en Hardenberg. |
18-06-2018 15:48:47 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
Maar even hier. De CU fractie in de Provinciale Staten van Overijssel wil een snelle elektrificatie van Almelo - Mariënberg. http://www.rtvoost.nl/nieuws/293886/christenunie-wil-dat-provincie-haast-maakt-met-elektrificeren-traject-almelo-marienberg Leuk, maar dan zal Arriva toch redelijk rap E-GTW's of Flirts moeten bestellen en die zijn niet gratis en het is niet te verwachten dat Arriva het geld zomaar even gaat ophoesten. Dick van den Hoven |
18-06-2018 15:55:54 | ||
---|---|---|
ZJ37
|
Ik lees nou niet echt ergens wat de meerwaarde ervan is om die lijn te electrificeren? |
18-06-2018 16:10:10 | ||
---|---|---|
gvttreinen
|
En electrificatie is ook niet gratis. Zou eerst maar goed grondonderzoek doen, ook daar is veen... |
18-06-2018 17:05:02 | ||
---|---|---|
broek53
|
Er wordt daar al 120 gereden, overigens. De elektrificatie is louter beeldvorming zoals in het stuk staat te lezen. Overigens zal de dienstuitvoering wel een stukje ruimer worden: elektrisch trekt sneller op dan diesel. |
18-06-2018 17:06:12 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Quote De meerwaarde zien wij denk ik wel: geen uitstoot meer, dieseleiland eruit, reservematerieel beter te regelen want uit een grotere vloot, opleidingen onderhoud eenvoudiger, elektrische omleidingsroute is altijd handig. Natuurlijk kost het wat, maar het bespaart ook veel. |
18-06-2018 17:27:37 | ||
---|---|---|
phantom
|
Rest alleen nog te beantwoorden,wie gaat die elektrificatie en alle vooronderzoeken naar o.a. bodemgesteldheid qua geld ophoesten ? En hoelang zou Arriva hebben/krijgen om het dieselmat te vervangen met electrische stellen ? (en hebben ze daar het geld überhaupt wel voor ?) Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg. |
18-06-2018 17:37:13 | ||
---|---|---|
broek53
|
Vraag 1: de provincie. Vraag 2: de provincie kan Arriva niets opleggen, dus zal het in goed overleg moeten gaan. Wees niet bang: 2021 is volslagen onrealistisch. |
18-06-2018 19:43:27 | ||
---|---|---|
DingeZ
|
Elektrificatie is vooral nuttig als het materieel ook vervangen moet worden, wat elektrisch materieel is goedkoper. |
18-06-2018 20:18:03 | ||
---|---|---|
mich
|
Is dat zo? in het geval van locomotieven in ieder geval niet. |
18-06-2018 20:38:35 | ||
---|---|---|
cuneo56
|
Het mooie van geschiedenis is dat soms zaken zich herhalen. Ten tijde van de eerste plannen en uitvoering van de elektrificatie Zwolle- Emmen is ook gesuggereert/ onderzocht om gelijk ook Almelo- Marienberg mee te nemen omdat dit dan zonder al te veel extra kosten kon ( geen extra onderstations b.v.) Grootste voordeel werd gezien voor de toen nog rijdende olietreinen vanaf Nieuw Amsterdam. Wat er van dat idee toen kwam weten we , maar wat de geschiedenis ook leert: tijden veranderen. |
18-06-2018 21:16:08 | ||
---|---|---|
timtrein
|
Het was ook een idee geweest om het in 2014 nog mee te nemen. De boel werd toch al verbouwd... maarja, iemand moet wel willen betalen. |
19-06-2018 07:34:29 | ||
---|---|---|
edje
|
Quote Je vergeet 1 ding, het is een ATB-NG baanvak en Arriva heeft weinig e-mat, met ATB-NG. Dus een eilandbedrijf blijf je dan houden, of je moet al het vechtdalspul gaan voorzien van ATB-NG |
19-06-2018 11:06:03 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Dat weet ik, maar dat lijkt me vergeleken bij de verdere noodzakelijke ingrepen niet zo'n probleem; ten slotte rijden ze daar al 120 km/h. |
19-06-2018 12:05:24 | ||
---|---|---|
selivio
|
Het blijft sowieso een eiland. Arriva heeft al (te) weinig GTW op de Vechtdal, en tot zover ik weet worden er geen nieuwe GTWs meer gebouwd door Stadler. Dus dan moeten er sowieso 2 (of 3) nieuwe stellen komen (gok op WINKs of FLIRTs).... |
21-06-2018 07:40:20 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
Het elektrificatievoorstel komt in ieder geval op de begroting. De Staten hebben voor gestemd: http://www.rtvoost.nl/nieuws/294030/de-statenleden-hebben-gestemd-hiervoor-trekt-de-provincie-de-portemonnee Dick van den Hoven |
26-09-2019 17:47:02 | ||
---|---|---|
dennistd
|
Quote https://www.tubantia.nl/enschede/provincie-wil-dat-iedere-15-minuten-een-intercity-tussen-enschede-en-zwolle-rijdt~a6170f31/ |
26-09-2019 19:10:56 | ||
---|---|---|
AlexNL
|
Een alternatief voor elektrificatie zou de inzet van batterijtreinen kunnen zijn, zoals de FLIRT AKKU, WINK, of bijvoorbeeld een TALENT3 met batterijen. Tegenwoordig is de technologie ver genoeg gevorderd om die 18 bovenleidingloze kilometers tussen Almelo en Mariënberg te kunnen overbruggen. |
26-09-2019 19:17:05 | ||
---|---|---|
Trainplaza
|
Quote Waarom wordt de nadruk hier gelegd op de intercity? Bedoelt men niet treinen in het algemeen? (lees: 2 sprinter en 2 intercity's per uur per richting) Edit: @beheer, kunnen jullie deze reactie naar het juiste topic verplaatsen? bvd! %02% Laatst bewerkt door Trainplaza op 26-09-2019 21:12 |
26-09-2019 20:16:19 | ||
---|---|---|
martijn
|
Voor dit soort reacties is het artikel ook in het Enschede - Zwolle - Kampen-topic geplaatst Batterijtrein lijkt mij op dit korte stukje inderdaad een goede en bruikbare optie. Al moet iemand bij de provincie daar wel een keer van horen/zien, want volgens mij zien ze hier in Overijssel elektrificatie nog als enige heilige graal. |
26-09-2019 20:34:08 | ||
---|---|---|
dvdhoven
|
QuoteTechnologie ver genoeg.... Wel eens van ETA's gehoord? Die bestonden in de jaren 20/30 al. Die reden hele dagen en hele afstanden. Die technologie is er al jaren. In principe kun je een moderne versie van een ETA bouwen en die kan met gemak een dag heen en weer kachelen. Laadinstallatie in Almelo en Mariënberg en klaar. Eventueel nog oplaadbaar maken, dat tussen Mariënberg en Hardenberg uit de bovenleiding kan worden geladen et voila. Dick van den Hoven |
26-09-2019 22:13:01 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Wat ik hier niet hoor, is dat een goederentrein ook elektrisch kan worden gereden tussen Almelo en Mariënberg. Als omleidingsroute is dat zeker nuttig. En het is altijd beter om één systeem te hebben zodat stellen kunnen worden uitgewisseld. Op dat stuk kun je geen vlootje van twee batterijtreintjes op de been houden. Dat vlootje diesel gaf in het verleden ook vaak gezanik. |
26-09-2019 22:40:29 | ||
---|---|---|
daniel81
|
Quote Ik begreep dat voor Zl-Es indertijd wel gekeken is naar dat soort constructies (bv de Franse AGC) |
27-09-2019 07:47:23 | ||
---|---|---|
geert
|
QuoteEr zijn geen locomotieven die en electrisch zijn en ATB-NG hebben, dus dat gaat hier sowieso niet gebeuren. |
27-09-2019 08:26:58 | ||
---|---|---|
treinfan
|
Die zijn er nu niet, maar misschien op termijn wel? |
27-09-2019 10:02:58 | ||
---|---|---|
mich
|
Kans is heel erg klein, wie zou er een paar miljoen gaan betalen om dat te ontwikkelen en kopen? Er is geen Stm-ATBNG dus erbij pluggen op bv. een Vectron gaat niet. Laatst bewerkt door mich op 27-09-2019 10:03 |
27-09-2019 10:15:04 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
ATB-NG is over 15 jaar toch weg.... |
27-09-2019 10:18:03 | ||
---|---|---|
waalkade
|
Eigenlijk had Vl - Rm al zo'n beetje onder de draad moeten zijn. En daar rijden wel regelmatig goederentreinen. Een STM-ATBNG had eigenlijk al klaar moeten zijn of op zijn minst in gang gezet moeten zijn. |
27-09-2019 10:52:34 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Quote Naast het feit dat Aml - Mrb niet bovenaan het prioriteitenlijstje staat, kan de migratie naar ETCS wel eens veel langer duren dan 30 jaar. Om die reden zullen er nog aardig wat extra voorzieningen voor de ATB moeten worden ingebouwd in baan en materieel. Gelukkig ziet het er nu toch naar uit dat dat gaat gebeuren... |
27-09-2019 12:20:55 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Niemand gaat tonnen in die engineering betalen en het initiatief nemen als er helemaal geen markt tegenover staat. En voor twee van die secundaire lijntjes waar er ook maar incidenteel gebruik van gemaakt zal worden verdien je die kosten ook niet terug. |
27-09-2019 12:51:14 | ||
---|---|---|
treinfan
|
Krijgen de Stadler Flirts voor de drielandentrein op termijn dan geen ETCS met STM-ATB? |
27-09-2019 13:23:08 | ||
---|---|---|
marvinkok
|
Quote 4 dan toch: Maaslijn, Aml-Mrb, Wdn-Zl en Hgl-Zp |
27-09-2019 13:30:16 | ||
---|---|---|
JHS2013
|
Quote Ik kan online één verwijzing naar een STM-ATBNG vinden en die luidt “werkt nog aan een oplossing”. Ik kan me voorstellen dat er geen STM komt maar NG onafhankelijk van ETCS geïnstalleerd wordt. |
27-09-2019 14:37:39 | ||
---|---|---|
jeanne
|
Kan mij zeer wel voorstellen dat technisch gezien het migreren van ATB-NG naar ETCS L1-FS misschien wel een een veel aantrekkelijker oplossing is dan het ontwikkelen van STM voor ATB-NG. Alleen is dan wel de hamvraag of dit financieel ook een optie is? Jeanne Kok |
27-09-2019 15:00:23 | ||
---|---|---|
Klaasje
|
In de officiële rapportages van het ERTMS programma valt te lezen dat Alstom voornemens is om de ondersteuning van ATB-NG stop te zetten. Dat wordt op relatief korte termijn een probleem bij wijzigingen en vervanging. Dan is de keuze: ATB-EG of ERTMS. |
27-09-2019 15:25:16 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
@ Thom: het is al eeuwen zo dat de meeste infra alleen maar geld kost. Rioolputten, havenkades, straatlantaarns, asfaltwegen, hoogspanningsmasten en stoeptegels brengen allemaal niets op. En toch passen we die toe. Gewoon omdat ze handig zijn of veilig. Laatst bewerkt door sjoerd op 27-09-2019 15:25 |
27-09-2019 15:28:32 | ||
---|---|---|
dennistd
|
In het geval van Almelo-Mariënberg kan ik me voorstellen dat het baanvak bij elektrificatie omgebouwd wordt naar ATB-EG, al dan niet in combinatie met ETCS. De lijn hoort namelijk bij de concessie Vechtdallijnen, waar al elektrisch materieel met ATB-EG rijdt op Zwolle-Emmen. Elektrificatie gebeurt ook om af te komen van het kleine materieelpark. Laatst bewerkt door dennistd op 27-09-2019 15:29 |
27-09-2019 16:38:06 | ||
---|---|---|
broek53
|
Ach, als er toch geld wordt uitgegeven, vooruit.... Weet overigens dat dat een kapitaal gaat kosten, want je moet de detectie dan (als je naar ATB-EG wilt) helemaal ombouwen op spoorstroomlopen in plaats van de net aangebrachte assentellers. En het resultaat is dat je dan net zo'n krakkemikkige spoordetectie krijgt als op Zwolle - Emmen, waar men jarenlang bezig geweest is allerlei maatregelen in te bouwen tegen "loss of shunt". Ik dnek niet dat Prorail daarvoor te porren is, zelfs als derden de elektrificatie en de ATB-ombouw 100% bekostigen. Laatst bewerkt door broek53 op 27-09-2019 16:38 |
27-09-2019 20:46:37 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote Ja, omdat er een afweging word gemaakt met wat voor algemeen nut dat heeft, voor die 1,5 goederentrein op genoemde trajecten is die uitkomst alwel bekend denk ik... |
28-09-2019 07:09:32 | ||
---|---|---|
nohab
|
Ik heb schijnbaar wat gemist, maar is bekend wanneer die elektrificatie begint? Laatst bewerkt door nohab op 28-09-2019 07:09 Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans). |
29-09-2019 09:27:50 | ||
---|---|---|
Knoek
|
Wat ik eerder dit jaar in de media had gelezen is dat voor het traject Zutphen-Hengelo-Oldenzaal elektrificatie gaat komen omdat dit op korte termijn al moet gebeuren (liefst voor 2023 als het kan). Voor de andere trajecten (waaronder Almelo-Marienberg) wordt ook gekeken naar andere oplossingen zoals een accu of waterstoftrein. Wel raar dat ze het nu ineens wel over elektrificatie hebben... |
29-09-2019 10:09:52 | ||
---|---|---|
b2py
|
Nieuwe bestuurders, best forse omslag in publieke opinie in duurzaamheid tel ze maar op |
29-09-2019 14:44:54 | ||
---|---|---|
waalkade
|
Misschien begint het te dagen dat met accu's of waterstof best wel veel energie nutteloos verloren gaat. |
29-09-2019 16:24:21 | ||
---|---|---|
BGM104
|
Quote Offtopic: STM ATB-EG. NG in Nederland uit de baan slopen dan een voorwaarde om in de toekomst naar Belgie te rijden. Nog meer kastjes in een Stadler Flirt inbouwen is de andere optie, met ATBL-NL en ETCS los van elkaar. |
29-09-2019 17:55:53 | ||
---|---|---|
treinfan
|
Een STM ATB-EG? Dat is niet handig als je sneller dan 40 km/h wil rijden tussen Lg en Hz, want daar ligt volgens mij ATB-NG. |
29-09-2019 22:31:39 | ||
---|---|---|
thom
|
Er zit nu reeds ATB in, die als er ETCS inkomt zal dat gewoon een los staande variant zijn die daarnaast komt. Zeker omdat dus een STM niet bestaat met ondersteuning van NG, dan ga je niet de bestaande NG module eruit slopen |
01-10-2019 09:12:40 | ||
---|---|---|
illyavaes
|
Quote Je kunt toch gewoon de treindetectie op assentellers laten en alleen de voor ATB benodigde spoorstroomlopen toevoegen? Dan kun je geen loss-of-shunt meer hebben in de zin van "je bent je bezetting kwijt", het ergste dat je gebeurt is dat de ATB-code wegvalt en je dus een noodremming krijgt. Hardstikke veilig. |
01-10-2019 11:49:11 | ||
---|---|---|
waalkade
|
Die spoorstroomloop, zou dat met een in een lus liggende kabel aan de binnenkant van de railstaven kunnen? |
01-10-2019 12:42:48 | ||
---|---|---|
illyavaes
|
Als de ATB-spoelen maar een magnetisch veld oppikken (= omzetten naar stroompjes) als het juiste signaal. |
01-10-2019 12:58:53 | ||
---|---|---|
thom
|
Quote het ATB signaal word door de eerste as van de trein kortgesloten waardoor er een kring naar de trein toe ontstaat, dat gaat dan niet echt lukken. |
01-10-2019 15:00:00 | ||
---|---|---|
sjoerd
|
Zoals je het weergeeft, zou het ATB-signaal meteen wegvallen als de eerste as de sectie berijdt. Maar dan krijgen de spoelen voor de eerste as nooit het signaal dat ze nodig hebben om de trein op gang te houden. Het ATB-signaal (de code) hangt af van de stand van het vorige sein dat toegang geeft tot die sectie(s). Natuurlijk komt wel het gepasseerde sein op rood, maar dan valt in de sectie voor het sein de code weg, zodat een volgende trein die een geel sein passeert die code niet oppikt en de machinist tot remmen dwingt. Bij het betreden van een sectie, na het passeren van een sein dat niet stop toonde, is er natuurlijk wel code in het spoor en dat pikken de ATB-spoelen voor de eerste as op. Die code is ook leverbaar door een kabel die meestal in een lus tussen de sporen wordt gelegd. Bij het toepassen van een lus kan je bijvoorbeeld ook eerder een remopdracht sturen, dan op het punt waar een sectiescheiding ligt. Dan staat er een pijlbak naast het spoor, waarvan een brandende pijl aangeeft dat daar de code verandert, of zelfs wegvalt omdat je een geel sein nadert. Daardoor kan bijvoorbeeld de remweg worden verlengd. Laatst bewerkt door sjoerd op 01-10-2019 17:54 |
01-10-2019 17:38:01 | ||
---|---|---|
maarten83
|
Wordt die pijlbak nog op dit moment ergens toegepast? |
01-10-2019 18:32:27 | ||
---|---|---|
broek53
|
Niet meer, zover ik weet. Ik heb zo mijn twijfels bij de oplossing voor het ATB EG gebeuren met lussen. EG is een permanent systeem en een systeem met lussen is dat niet. EG "onthoudt" daarom dus niets. Wil je code op het spoor houden, dan moet je heeeeel lange lussen maken, denk ik zo. |
01-10-2019 18:56:19 | ||
---|---|---|
marvinkok
|
Quote Het codewisselsein? Jazeker! Heb hem vanochtend nog zien branden tussen Odz en Bh. Hij is daar gekoppeld aan een Duits sein, dat dan weer wel... |
01-10-2019 19:37:18 | ||
---|---|---|
evangoor
|
Zijn ze tussen Bilthoven en Amersfoort ook verdwenen? |
01-10-2019 19:41:44 | ||
---|---|---|
diesels
|
Nee, staat er nog, in elk geval langs spoor AC, gekoppeld aan sein 887 als ik het goed heb Laatst bewerkt door diesels op 01-10-2019 19:47 |