Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Modernisering Almelo - Mariënberg

Vrijdag 21 mrt 2014 - 00:25:51
stel172
stel172
Behalve een betere dienstregeling in de stille uren is nu ook de modernisering van het baanvak op gang aan het komen. Het derde gebouw in Almelo wordt sinds vorige week gesloopt. Alleen de kop aan de 3 B kant stond er vandaag nog. De bedoeling is spoor 3b met 100 meter te verlengen . Typisch NS: de prullenbakken zijn al zeker twee jaar afgeplakt wegens een defect (hoe kan een afvalbak nu defect zijn???) Ze zijn in de week voor de sloop van het gebouw eindelijk gerepareerd en inmiddels ingesloten door het hekwerk vanwege de sloop.... (lig hem dat aan mij of zijn ze echt stapel gek bij NS; Deze logica is voor een normaal mens niet te bevatten!!)
Gelukkig gaat het met de avondtreinen die Arriva toegevoegd heeft goed; ze zijn drukker dan de plan V's Wierden - Almelo.

Laatst bewerkt door moderator op Dinsdag 19 jun 2018 om 10:06:15

Vrijdag 21 mrt 2014 - 00:45:23
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Is het plan om de treinen naar Mariënberg af te handelen aan de noordkant van het emplacement nu geheel van de baan? Of wordt het gebouw gesloopt, spoor 3b verlengd en over twee jaar niet meer gebruikt?


Vrijdag 21 mrt 2014 - 06:40:55
NS1707
NS1707
Youtube UCuZf0cDdmnIn90WYCTr9aLA Flickr nsbodegraven
Er waren plannen om Geerdijk te sluiten en nog een station meen ik en dan door te trekken naar Hardenberg.

Vrijdag 21 mrt 2014 - 07:02:04
broek53
broek53
In Almelo wordt geen nieuw perron gebouwd, althans niet in het kader van dit project. In Vriezenveen wordt het kruisingsspoor opgebroken, in Vroomshoop snellere wissels gelegd, de baanvaksnelheid gaat omhoog naar 120 of 130 km/h. In Marienberg vervalt een aantal wissels en in Hardenberg wordt juist een nieuwe wisseloverloop aangelegd om daar te kunnen kopmaken. Geerdijk gaat dicht, althans: daar stopt men straks niet meer.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Vrijdag 21 mrt 2014 - 10:27:44
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Waarom sluiten ze Daarleveen niet, dat ligt om de hoek bij Vroomshoop, zodra het lintje het station van Vroomshoop verlaat begint de omroep gelijk om te roepen voor Daarleveen.
Lijkt me dat je die twee stations makkelijk kunt combineren.
Almelo - Vriezenveen - Vroomshoop - Marienberg, mooie afstanden voor 120 km/h


Vrijdag 21 mrt 2014 - 10:39:24
stel172
stel172
De redenering is dat het met een station minder haalbaar is, met alle verbeteringen aan het spoor met een trein in een uur heen en weer te kunnen. De lijn wordt 8 kilometer langer; de omlooptijd blijft een uur. Doorrijden naar een grote plaats levert meer reizigers en bestaansrecht op dan het open houden van een mini-station. Hoe vervelend de sluiting er van voor enkele mensen ook is.
Voor Geerdijk heeft men gekozen omdat uit onderzoek zou blijken dat het meerdendeel van de mensen die daar op stappen net zo dicht bij Vroomshoop zitten. Van Daarlerveen heb ik mij persoonlijk zelf vorig jaar ook afgevraagd, waarom deze open blijft, maar het gebruik van dit station lijkt aan te trekken. Bovendien ligt het naast een dorpskern. Misschien een mooi station om wat parkeerplaatsen bij aan te leggen en te promoten als P+R, nu er weer de hele dag treinen rijden?

Uit de reacties uit de omgeving is er veel animo voor een rechtstreekse trein, die na alle verbeteringen in veel gevallen sneller zal zijn dan de auto; zeker als het gaat om vervoer naar het centrum van Almelo.

@ Broek: Is ook bekend of spoor 3 en4 blijven in Mariënberg? Spoor 4 wordt nog wel eens gebruikt om in de spits een losse loc te laten wachten.

Laatst bewerkt door stel172 op Vrijdag 21 mrt 2014 om 10:40:51, reden: typefout

Vrijdag 21 mrt 2014 - 12:31:15
Edb3
Edb3
Is al bekend wanneer de infrawerken gereed moeten zijn en de dienst tot Hdb verlengd wordt?

Vrijdag 21 mrt 2014 - 12:41:38
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Volgens www.prorail.nl (blz. 11 bovenaan); waarschijnlijk derde kwartaal 2016.

Vrijdag 21 mrt 2014 - 14:08:19
broek53
broek53
Wat betreft de keuze voor Daarlerveen of Geerdijk: dat zou alleen een keuze zijn als het baanvak dubbelsporig was. Nu het enkelsporig is (en men met twee stellen in een uursomloop wil blijven rijden en in een symmetrische dienstregeling) zit je vast aan kruisen in Vroomshoop. Dat betekent dat je zowel Vroomshoop - Almelo v.v als Vroomshoop - Hardenberg v.v. in een halfuur moet zien te doen. Naar Almelo lukt dat met de snelheidsverhoging en dus hoeft Daarlerveen niet dicht. Naar Hardenberg lukt het net niet, en daarom gaat Geerdijk dicht.

Het plan is om spoor 3 in Marienberg door te trekken en aan te sluiten op het spoor richting Emmen, spoor 4 is nog wat onzeker, begreep ik.

Vrijdag 21 mrt 2014 - 16:09:34
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Quote
broek53 (vr 21 mrt 2014 14:08:19 somda.nl): zit je vast aan kruisen in Vroomshoop. Dat betekent dat je zowel Vroomshoop - Almelo v.v als Vroomshoop - Hardenberg v.v. in een halfuur moet zien te doen. Naar Almelo lukt dat met de snelheidsverhoging
Naar Aml lukt het nu ook al zonder de snelheidsverhoging. Wel is het allemaal heel erg krap, en rijdt er veel met +1 rond aan ovtijden.com te zien.


Zondag 30 mrt 2014 - 00:11:30
stel172
stel172
stand van zaken: achterste dienstgebouw is gesloopt; wachtruimte bij spoor 3 B is weg. Ruimte is geheel betegeld.

Maandag 07 jul 2014 - 23:09:04
stel172
stel172
Het totaal opgereden spoor 4 in Mrb lijkt toch te worden gered. Er liggen tweedehands dwarsliggers klaar en vervangende rails. Spoor 1, 2 en 4 lijken vervangen te worden het komende weekend.

Laatst bewerkt door stel172 op Maandag 07 jul 2014 om 23:09:20

Dinsdag 08 jul 2014 - 20:34:48
sjoerd
sjoerd
Quote
stel172 (zo 30 mrt 2014 00:11:30 www.somda.nl): stand van zaken: achterste dienstgebouw is gesloopt; wachtruimte bij spoor 3 B is weg. Ruimte is geheel betegeld.
Ik neem aan te Almelo??

Dinsdag 08 jul 2014 - 20:52:27
sfj
sfj
Ja. Marienberg was dit weekend nog niks veranderd (eigen waarneming ter plaatse).

Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

Donderdag 10 jul 2014 - 14:37:18
stel172
stel172
Quote
sjoerd (di 08 jul 2014 20:34:48 www.somda.nl):
Quote
stel172 (zo 30 mrt 2014 00:11:30 www.somda.nl): stand van zaken: achterste dienstgebouw is gesloopt; wachtruimte bij spoor 3 B is weg. Ruimte is geheel betegeld.
Ik neem aan te Almelo??
Almelo. Is een melding en zijn werkzaamheden van 3 maanden terug. Intussen is de 'nieuwe'wachtkamer in het overgebleven gebouw ook vrijwel klaar. In dit gebouw overigens een mooie levensgrote foto van het oude stationsgebouw dat in de jaren 60 gesloopt is. De bedoeling zou zijn dat spoor 3 later dit jaar doorgetrokken wordt tot vlak bij deze wachtkamer.

In Marienberg vindt spoorvernieuwing plaats in verband met de vernieuwing van een groot deel van Zwolle - Coevorden. In verband met alle wegbezuinigingen van veel inhaalmogelijkheden en wissels was het spannend of spoor 4 nog zou blijven. Dit blijkt te blijven gelukkig.

Laatst bewerkt door stel172 op Donderdag 10 jul 2014 om 14:41:20

Donderdag 10 jul 2014 - 16:01:53
broek53
broek53
.. maar bij de snelheidsverhoging etc op Almelo - Marienber - Hardenberg verdwijnt het alsnog.

Donderdag 18 feb 2016 - 17:30:48
AJT
AJT
Flickr 127823979@N04/
Op 29 april sluit na bijna 110 jaar station Geerdijk. De perrons zullen worden opgebroken tussen 29 april en 6 juni, als het traject Almelo-Marienberg eruit ligt wegens werkzaamheden.

Laatst bewerkt door AJT op Donderdag 18 feb 2016 om 17:32:14

Vrijdag 19 feb 2016 - 08:55:24
hw1969
hw1969
Twitter hanswesterink Facebook hanswesterink Flickr 32807552@N03
Spoor 3 in Mariënberg wordt het doorgaand spoor en sluit richting Hardenberg aan op het huidige wissel van spoor 4 (wissel 341). Spoor 4 verdwijnt voor een groot deel. Het resterend deel wordt opstelspoor en wordt met een nieuw wissel (zeg maar een verplaatst wissel 335) aangesloten op spoor 3. Wissels 333A/B en 345A/B vervallen.

Vrijdag 19 feb 2016 - 09:17:23
martijn
martijn
Hier de projectpagina van ProRail: www.prorail.nl

Vrijdag 19 feb 2016 - 12:39:19
spekmj
spekmj
Flickr 148379382
Als ik zo eens op sporenplan.nl kijk vraag ik me af wat ze met 2 perrons op Da doen, als het toch enkelspoor is. Ze moeten dan ook 2 perrons onkruidvrij houden, 's winters strooien, etc.
Op Gdk hebben ze het ook maar dat wordt nu opgebroken...

Vrijdag 19 feb 2016 - 13:10:14
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Vanwege een overweg...
De trein stopt daar altijd NA de overweg zodat er geen gevaarlijke situatie ontstaat wanneer de trein VOOR de overweg moet stoppen (denk aan doorglijden bij b.v. herfst).
Volgens mij noemen we dit 'perrons in bajonetligging'.

Vrijdag 19 feb 2016 - 13:12:12
martijn
martijn
Klopt. En er zijn meer stations met meerdere perrons, die worden nu ook niet massaal gesloten

Vrijdag 19 feb 2016 - 14:39:57
hw1969
hw1969
Twitter hanswesterink Facebook hanswesterink Flickr 32807552@N03
Quote
gvttreinen (vr 19 feb 2016 13:10:14 www.somda.nl): Vanwege een overweg...
De trein stopt daar altijd NA de overweg zodat er geen gevaarlijke situatie ontstaat wanneer de trein VOOR de overweg moet stoppen (denk aan doorglijden bij b.v. herfst).
Volgens mij noemen we dit 'perrons in bajonetligging'.
Bajonetligging is primair bedoeld om een stop/doorschakeling te vermijden. Je kunt dan een normale bedrijfsremming doen in plaats van een tijd 40 km/h te hobbelen omdat je op een rood sein afrijdt. Voor de rest heeft Gerard overigens gelijk.

Zaterdag 20 feb 2016 - 01:30:45
sjoerd
sjoerd
Bajonetligging is naar de zigzagvorm van een bajonet, een steekwapen dat je op een geweerloop schuift, de ligging van twee perrons aan een dubbelspoor waarbij het ene perron links voor de overweg ligt en het andere rechts na de overweg, gezien in opklimmende/afdalende kilometrering. De trein stopt voorbij de overweg zodat deze kan openen. Dit komt onder meer voor op de Maaslijn. Je voorkomt ermee dat er een extra bloksein geplaatst moet worden aan het eind van een perron, waarop dan weer een stop-doorschakeling moet worden aangebracht.
Vroeger kwamen er bij blokposten ook wel omgekeerde bajonetliggingen voor, namelijk bij haltes waarbij de armblokseinen aan het eind van de beide perrons voor de bediende overweg stonden.
Bij Daarlerveen en Geerdijk liggen de beide perrons aan een enkelspoor, waarbij hetzelfde doel wordt beoogd: het vrijkomen van de naderingsafstand van de overweg waardoor deze kan openen, maar dat kun je eigenlijk geen bajonetligging noemen.

Zaterdag 20 feb 2016 - 13:16:04
umbusko
umbusko
In Egh heb je hetzelfde: perron - overweg - perron en enkel spoor.

Dinsdag 08 mrt 2016 - 21:08:26
selivio
selivio
Sinds gisteren(7 mrt) zijn ze bezig op het perron van aml met werkzaamheden tbv het doortrekken van het spoor richting het stationsgebouw. Staan bouwhekken omheen die zijn bespannen met zwart stof. Ook een deel van perron 2a aan de kant van spoor 3 is afgezet(heb nog niet kunnen ontdekken waarvoor dat is). Vandaag waren ze de lampen boven het perron aan het verplaatsen vanaf het midden van het perron naar meer naar spoor 4 toe.

PS. Moet dit topic wellicht niet verplaatst worden naar het werkzaamheden board?

Dinsdag 08 mrt 2016 - 22:38:21
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Zie de Facebook-pagina van de NVBS Twente voor een foto: www.facebook.com


Vrijdag 18 mrt 2016 - 07:20:19
selivio
selivio
Quote
hw1969 (vr 19 feb 2016 08:55:24 www.somda.nl): Spoor 3 in Mariënberg wordt het doorgaand spoor en sluit richting Hardenberg aan op het huidige wissel van spoor 4 (wissel 341). Spoor 4 verdwijnt voor een groot deel. Het resterend deel wordt opstelspoor en wordt met een nieuw wissel (zeg maar een verplaatst wissel 335) aangesloten op spoor 3. Wissels 333A/B en 345A/B vervallen.
In het weekend van 2 op 3 april zijn er werkzaamheden tussen mrb en hdb tbv doortrekking van de dienst aml mrb.

Zaterdag 23 apr 2016 - 02:37:42
selivio
selivio
Worden sinds gisteren(do 21 apr) kaartjes in de treinen uitgedeeld door de stewards(als ze er zijn), dat geerdijk per 30 april sluit(maar dat was hier uiteraard al bekend), maar daar staat ook op dat er per 29 aug doorgereden gaat worden naar Hardenberg... Dat zou toch in eerste instantie pas in december gebeuren, of zit ik fout?

Zaterdag 23 apr 2016 - 14:02:46
erikw
erikw
Volgens mij ook december idd

Zaterdag 23 apr 2016 - 14:25:53
Dennis1977
Dennis1977
De provincie Overijssel heeft het over augustus:

www.overijssel.nl

Volgens Prorail-website gaat het vanaf december plaatsvinden.

Wat is waar?

Zaterdag 23 apr 2016 - 14:55:31
broek53
broek53
De provincie heeft gelijk. Er is ook geen enkele reden om het niet te doen zodra de infra klaar is.

Zaterdag 23 apr 2016 - 15:10:27
Dennis1977
Dennis1977
Inderdaad, ik had al gezien dat de werkzaamheden tot eind juni plaats zullen gaan vinden. Prorail-website kan dan voor wat betreft dit wel een update gebruiken

Zaterdag 23 apr 2016 - 17:17:33
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Afgelopen woensdag zag ik vanuit de trein dat er tussen Mrb en Hdb hard gewerkt werd aan kabels, leidingen, relaiskasten. Ook is er in Hdb een nieuwe technische ruimte neer gezet.

Dick van den Hoven

Zaterdag 23 apr 2016 - 17:27:29
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Voor Hdb is ook een nieuw sein geplaatst. De wissels zaten er nog niet in geloof ik.


Zaterdag 23 apr 2016 - 19:57:46
broek53
broek53
De wissels in Hardenberg gaan er pas in als de lokale beveiliging in dienst komt, als de plannen niet sterk gewijzigd zijn. Hardenberg is nu onderdeel van een vrijebaanbeveiliging en het zou duur zijn om daar nog wisselcontroles in te bouwen, als die beveiliging toch vervangen wordt.
Als de oorspronkelijke fasering wordt aangehouden, gaat Hardenberg in dienst in hetzelfde weekend dat het gewijzigde Marienberg in dienst gaat.

Zaterdag 23 apr 2016 - 20:21:59
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Begin juni, ben de exacte datums kwijt, is er een meerdaagse buitendienststelling van Co-Mrb. Dan zal de inbouw wel plaatsvinden.

Dick van den Hoven

Zaterdag 23 apr 2016 - 20:35:09
selivio
selivio
Do 2 tm zo 5 juni geen treinen tussen marienberg en coevorden idd.(en 1 juni ook al geen treinen tussen gramsbergen en coevorden, maar dat heeft niets te maken met alma)

Zaterdag 23 apr 2016 - 21:22:33
broek53
broek53
Dat lange weekend zal Marienberg ook een tijd buiten dienst moeten, want daar moeten een paar wissels uit en in, en de aansluitingenomen op het vernieuwde baanvak uit Vroomshoop moeten doorgaand getest worden.

Vrijdag 10 jun 2016 - 17:12:55
SchuurB
SchuurB
Ik ben vandaag even wezen kijken naar de resultaten van de werkzaamheden. Ik hoop dat het geen probleem is dat ik wat plaatjes laat zien zodat de rest ook kan zien hoe het geworden is.

Almelo:
Het verlengde zakspoor 3 heeft langs het nieuwe stuk aan de van oudsher niet-uitstapkant een provisorisch hekje en er zijn witte 'perronrandtegeltjes' ingestraat. Zou het in de toekomst toch mogelijk zijn om aan beide zijden uit te stappen? (Ik vraag me af of dat iemand iets zou helpen, zolang er met OV-chipkaart moet worden omgecheckt)
abload.de

Vriezenveen:
Vanwege de slinger in het spoor is de snelheid ter plaatse beperkt tot 80 km/h. Richting noorden staat er nu een P-sein met stop-door-schakeling. Gek genoeg heeft men geen ATB-vrijgavelussen aangelegd, dus de trein moet na binnenkomst op rood sein bij vertrek eerst met 10 km/h naar het eerste ATB-NG-baken kruipen. De mcn van vanochtend loste dat op door de eerste 5 á 10 meter van de trein buiten het perron te parkeren, met de deuren nog net langs het perron en de neus vlak voor het NG-baken. Toch gek dat men dat met dit project niet even in orde heeft gemaakt. Voor de richting Almelo was zover ik kon zien geen sein meer aanwezig.
abload.de abload.de

Vroomshoop:
Heeft nu wissels die afbuigend met 80 km/h bereden kunnen worden. Overigens mag in het station ook op spoor 1 maximaal 80 km/h gereden worden. Beide sporen hebben in beide richtingen hoge seinen. Ook hier zijn geen vrijgavelussen geplaatst, wel een extra baken halverwege het perron. De overweg Julianastraat is nu enkelsporig geworden.
abload.de abload.de
Trouwens: wat dat tweede stel op spoor 2 deed, geen idee. Het heeft daar minstens 20 minuten met draaiende motoren op dezelfde plek gestaan.

Mariënberg:
Spoor 4 met bijbehorend wissel is richting Hardenberg opgeschoven en is nu ingericht voor het opstellen van de LINTen. Wissels 333A/B en 345A/B zijn verdwenen, voor de rest zijn de oude wissels blijven liggen.
abload.de abload.de abload.de

Vrijdag 10 jun 2016 - 17:17:51
Erikvd12
Erikvd12
Twitter erikvandalen2 Youtube berkhofduvedec Flickr 93306820@N07
Zo te zien bestaat de dubbele onbewaakte overweg bij Mariënberg nog steeds.

Vrijdag 10 jun 2016 - 21:24:39
selivio
selivio
Half. Naar Almelo is die er weer ingelegd bij de laatste week aan werkzaamheden, maar richting Ommen is die er juist uitgehaald rond hetzelfde moment. Ze zijn nu bezig om een bruggetje te bouwen om het nu dus onbereikbare bospad weer bereikbaar te maken.

Zaterdag 11 jun 2016 - 11:06:55
edwin82
edwin82
Facebook http://www.facebook.com/#!/profile.php?id=100001404499151 Youtube https://www.youtube.com/channel/UCDkkgo_OkpPBuqONFHR3DYQ/videos
Rijden de treinen nu nog volgens de oude dienstregeling of is deze vanaf afgelopen maandag aangepast? Dit ivm de verhoging van de baanvak snelheid. Of gaat dit pas in als er straks wordt doorgereden naar Hdb?

Zaterdag 11 jun 2016 - 12:13:25
robert001
robert001
Ze rijden nog volgens de oude dienstregeling.
De bestemmings diplay in de trein gaf afgelopen week bij vertrek uit Mrb ook nog vrolijk aan dat de volgende stop Gdk is. Natuurlijk werd Gdk volgas voorbij gereden, we waren we zo'n 4 minuten voor vertrektijd in Vhp.

Woensdag 18 jan 2017 - 23:18:22
selivio
selivio
Vanaf aankomende zaterdag(21 januari) heeft Arriva (eindelijk) toestemming van Prorail om met losse D-GTW's te rijden op het gehele traject tussen Almelo en Hardenberg.

Maandag 18 jun 2018 - 15:48:47
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Maar even hier.
De CU fractie in de Provinciale Staten van Overijssel wil een snelle elektrificatie van Almelo - Mariënberg. www.rtvoost.nl

Leuk, maar dan zal Arriva toch redelijk rap E-GTW's of Flirts moeten bestellen en die zijn niet gratis en het is niet te verwachten dat Arriva het geld zomaar even gaat ophoesten.

Dick van den Hoven

Maandag 18 jun 2018 - 15:55:54
ZJ37
ZJ37
Ik lees nou niet echt ergens wat de meerwaarde ervan is om die lijn te electrificeren?

Maandag 18 jun 2018 - 16:10:10
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
En electrificatie is ook niet gratis.
Zou eerst maar goed grondonderzoek doen, ook daar is veen...

Maandag 18 jun 2018 - 17:05:02
broek53
broek53
Er wordt daar al 120 gereden, overigens. De elektrificatie is louter beeldvorming zoals in het stuk staat te lezen.
Overigens zal de dienstuitvoering wel een stukje ruimer worden: elektrisch trekt sneller op dan diesel.

Maandag 18 jun 2018 - 17:06:12
sjoerd
sjoerd
Quote
ZJ37 (ma 18 jun 2018 15:55:54 www.somda.nl): Ik lees nou niet echt ergens wat de meerwaarde ervan is om die lijn te elektrificeren?
De meerwaarde zien wij denk ik wel: geen uitstoot meer, dieseleiland eruit, reservematerieel beter te regelen want uit een grotere vloot, opleidingen onderhoud eenvoudiger, elektrische omleidingsroute is altijd handig.
Natuurlijk kost het wat, maar het bespaart ook veel.

Maandag 18 jun 2018 - 17:27:37
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Rest alleen nog te beantwoorden,wie gaat die elektrificatie en alle vooronderzoeken naar o.a. bodemgesteldheid qua geld ophoesten ?
En hoelang zou Arriva hebben/krijgen om het dieselmat te vervangen met electrische stellen ?
(en hebben ze daar het geld überhaupt wel voor ?)

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Maandag 18 jun 2018 - 17:37:13
broek53
broek53
Vraag 1: de provincie. Vraag 2: de provincie kan Arriva niets opleggen, dus zal het in goed overleg moeten gaan. Wees niet bang: 2021 is volslagen onrealistisch.

Maandag 18 jun 2018 - 19:43:27
DingeZ
DingeZ
Facebook DingeZZ
Elektrificatie is vooral nuttig als het materieel ook vervangen moet worden, wat elektrisch materieel is goedkoper.

Maandag 18 jun 2018 - 20:18:03
mich
mich
Flickr 77593728@N08
Is dat zo? in het geval van locomotieven in ieder geval niet.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Maandag 18 jun 2018 - 20:38:35
cuneo56
cuneo56
Het mooie van geschiedenis is dat soms zaken zich herhalen.
Ten tijde van de eerste plannen en uitvoering van de elektrificatie Zwolle- Emmen is ook gesuggereert/ onderzocht om gelijk ook Almelo- Marienberg mee te nemen omdat dit dan zonder al te veel extra kosten kon ( geen extra onderstations b.v.)
Grootste voordeel werd gezien voor de toen nog rijdende olietreinen vanaf Nieuw Amsterdam.
Wat er van dat idee toen kwam weten we , maar wat de geschiedenis ook leert: tijden veranderen.

Maandag 18 jun 2018 - 21:16:08
timtrein
timtrein
Flickr timtrein
Het was ook een idee geweest om het in 2014 nog mee te nemen. De boel werd toch al verbouwd... maarja, iemand moet wel willen betalen.

Dinsdag 19 jun 2018 - 07:34:29
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Quote
sjoerd (ma 18 jun 2018 17:06:12 www.somda.nl):
Quote
ZJ37 (ma 18 jun 2018 15:55:54 www.somda.nl): Ik lees nou niet echt ergens wat de meerwaarde ervan is om die lijn te elektrificeren?
De meerwaarde zien wij denk ik wel: geen uitstoot meer, dieseleiland eruit, reservematerieel beter te regelen want uit een grotere vloot, opleidingen onderhoud eenvoudiger, elektrische omleidingsroute is altijd handig.
Natuurlijk kost het wat, maar het bespaart ook veel.
Je vergeet 1 ding, het is een ATB-NG baanvak en Arriva heeft weinig e-mat, met ATB-NG. Dus een eilandbedrijf blijf je dan houden, of je moet al het vechtdalspul gaan voorzien van ATB-NG

Dinsdag 19 jun 2018 - 11:06:03
sjoerd
sjoerd
Dat weet ik, maar dat lijkt me vergeleken bij de verdere noodzakelijke ingrepen niet zo'n probleem; ten slotte rijden ze daar al 120 km/h.

Dinsdag 19 jun 2018 - 12:05:24
selivio
selivio
Het blijft sowieso een eiland. Arriva heeft al (te) weinig GTW op de Vechtdal, en tot zover ik weet worden er geen nieuwe GTWs meer gebouwd door Stadler. Dus dan moeten er sowieso 2 (of 3) nieuwe stellen komen (gok op WINKs of FLIRTs)....

Donderdag 21 jun 2018 - 07:40:20
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Het elektrificatievoorstel komt in ieder geval op de begroting. De Staten hebben voor gestemd: www.rtvoost.nl

Dick van den Hoven