Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Verwijder discussie uit je favorieten

Leiden - Woerden (- Utrecht)

Donderdag 27 nov 2014 - 20:27:33
NS1707
NS1707
Flickr nsbodegraven
Er was een keer een artikel met drukste treinritten waar weet ik niet maar er stond wel:

"Trein 8825 Bodegraven-Utrecht 7:45" oid.

Donderdag 27 nov 2014 - 20:31:55
martw
martw
Facebook martijn.vantwoud
Dat was de top-10 van overvolle treinen, een lijstje opgesteld aan de hand van klachten die bij Rover binnengekomen zijn.
De 8825 stond daar inderdaad in, maar dat was een aantal jaren terug toen die trein nog met een (inderdaad veel te krap) duo ICM'en reed.

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Donderdag 27 nov 2014 - 20:44:24
NS1707
NS1707
Flickr nsbodegraven
Toen die trein met ICM reed was het natuurlijk voller dan met VIRM, maar VIRM-8 is ook nog vol en ik zie die trein best vaak rijden en soms staan ze als harinkjes in een vatje!

Donderdag 27 nov 2014 - 22:33:01
broek53
broek53
Quote
gvttreinen (do 27 nov 2014 19:26:15 www.somda.nl): De 8800 staat in de top 10 van lage punctualiteit, een van de oorzaken is de ongelukkige ligging van de 6100 bij Molenvliet.
Juist, en daarom heeft spoorverdubbeling in dat opzicht geen enkele zin. De punctualiteit van Woerden - Leiden ligt over de hele lijn zo tussen 91 en 96 %, dus daarvoor hoef je het niet te doen.
En inderdaad: een slechtere ligging van die van de 6100 en vooral deszelvers ledig materieel kun je nauwelijks verzinnen.

Laatst bewerkt door broek53 op Donderdag 27 nov 2014 om 22:34:44

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Vrijdag 28 nov 2014 - 00:09:47
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Ik heb met de 8800 zelden last van de 6100 maar wel vaak van infrastoringen.

Woensdag 27 mei 2015 - 16:54:44
NS1707
NS1707
Flickr nsbodegraven
Vandaag staat in AD Alphen en de Kijk op Bodegraven, dat er een voetgangerstunnel op station Bodegraven ipv het overpad op het station. De overweg aan de westzijde van Station Bodegraven, Oud Bodegraafseweg, verliest de toegang. Het spoor wordt deels verdubbeld. Tevens wordt de overweg aan de oostzijde, Goudseweg, ook dubbelspoor.

In 2020 gaat er 4x per uur een trein rijden, ook doordat Utrecht-Utrecht Leidsche Rijn wordt verdubbeld.

Woensdag 27 mei 2015 - 17:32:45
Z2N
Z2N
Youtube Alfenaar1 Flickr Alfenaar
Zeven minuutjes verderop wist de lokale media vandaag te melden dat de provincie geen zin heeft om te betalen voor dubbelspoor voor heel Alphen - Leiden, omdat vertragingen op de lijn de schuld zijn van ProRail en zij daarom maar moeten zorgen dat de treinen op tijd zijn. Zoals de lokale Alphense politiek wist te melden: "Wij hebben heel lang met idee rondgelopen dat dubbelspoor ook bij een treinstoring kan helpen. Die trein staat dan stil op een baanvak en kun je op een ander spoor er langs rijden. De provincie zegt: wij betalen dit om de frequentie te verhogen en niet een bestaand probleem in het netwerk op te lossen, daar is ProRail voor." Bron: www.alphens.nl

Jammer genoeg blijft het dubbelspoor dus beperkt tot Alphen - Hazerswoude, Alphen - Alphen Oost en Bodegraven - Bodegraven Oost.

Woensdag 27 mei 2015 - 17:39:14
NS1707
NS1707
Flickr nsbodegraven
In principe geen probleem, Alphen Leiden kan al 4x p/u aan, alleen in Bodegraven moet en zal een passeerspoor komen. Denk dat Gouwebrug bij Alphen a/d Rijn-Bodegraven Oost thv Limespark wel zeker dubbelspoor wordt.

Woensdag 27 mei 2015 - 18:06:46
michaben
michaben
Als de 19500 verdwijnt kun je met de huidige infrastructuur in principe 4x per uur Ledn-Wd rijden. Als de viersporigheid Wd-Ut af is dan moet 4x per uur Ledn-Ut dus ook kunnen. Alleen kan men daarmee niet de gewenste extra stations bedienen, daarvoor zullen toch maatregelen nodig zijn.

Woensdag 27 mei 2015 - 18:10:14
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
De vertragingen van de 76100 worden van Wd naar Wdmv veroorzaakt door opeenvolgend op gele seinen afrijden, men zoekt binnen Prorail naar oplossingen waardoor er mss met groen uit Wd vertrokken kan worden.

Woensdag 27 mei 2015 - 18:16:40
NS1707
NS1707
Flickr nsbodegraven
De (7)6100 kan je dan beter "weghalen" en de toekomstige sprinterserie tussen Utrecht en Leiden overal laten stoppen.

Ook wil ik nu wel weten hoe ze dat met die nieuwe stations Hazerswoude-Koudekerk en Zoeterwoude-Meerburg gaan doen, daar moet je ook wel dubbelspoor aanleggen, lijkt mij.

Woensdag 27 mei 2015 - 19:43:54
Z2N
Z2N
Youtube Alfenaar1 Flickr Alfenaar
Daarvoor worden dus de nieuwe stukken dubbelspoor aangelegd, met de huidige infra is dat niet in te passen. Door dubbelspoor westerlijk van Apn kan je de kruising verleggen naar buiten het station, en dus een extra stop inplannen.

Daarnaast ga je een kerende sprinter houden te Wdmv, de bedoeling is dat op de lange termijn er zes sprinters gaan rijden tussen Ut en Wd, 2x verder naar Ledn, 2x verder naar Gd en 2x tot Wdmv.

Woensdag 27 mei 2015 - 20:41:35
NS1707
NS1707
Flickr nsbodegraven
Een uurtje geleden sprak ik de burgemeester van de gemeente Bodegraven-Reeuwijk, en vertelde dat waarschijnlijk net zo iets als station Vught zal worden, dus met trappen aan het perron.

Ik zelf hem het vermoeden dat alle stations ook in principe 10 bakken kunnen worden dan, Lammenschans is makkelijk te vergroten en Bodegraven dán ook. Alphen wordt wel wat meer ivm de wissels en Leiden Centraal kan door spoor 4a dan benut worden. Maar dat is uiteraard een bijzaak.

Woensdag 27 mei 2015 - 20:55:51
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Quote
gvttreinen (wo 27 mei 2015 18:10:14 somda.nl): De vertragingen van de 76100 worden van Wd naar Wdmv veroorzaakt door opeenvolgend op gele seinen afrijden, men zoekt binnen Prorail naar oplossingen waardoor er mss met groen uit Wd vertrokken kan worden.
Mijn ervaring is dat het omrijden prima kan in de huidige gestelde tijd. Maar als niet plankgas op een geel sein afrijdt dan red je het niet.

Woensdag 27 mei 2015 - 21:14:45
broek53
broek53
Bij mijn weten loopt de lokale politiek een etappe achter. Van Bodegraven naar Bodegraven Oost komt in de plannen al vrij lang geen dubbelspoor meer voor. Voor het overige lijken de dubbelsporigheden ook wat overdone, maar vooruit

Woensdag 27 mei 2015 - 21:35:45
NS1707
NS1707
Flickr nsbodegraven
Dan maken we er maar plannen voor, want de overwegen aan de Goudseweg en waarschijnlijk ook Vlietkade moeten aangepast worden voor dubbelspoor.

N.b. De burgemeester zei nog dat één aanleiding van de voetgangerstunnel, de verkeerde afstelling van de spoorbomen is. Komt een trein binnen, gaan de bomen voor de helft omhoog en meteen omlaag ...

Laatst bewerkt door NS1707 op Woensdag 27 mei 2015 om 22:20:37, reden: Leesteken

Woensdag 27 mei 2015 - 21:45:04
broek53
broek53
De burgemeester heeft alom klokken horen luiden, maar tamelijk duidelijk niet begrepen waar de klepel hangt, zo te lezen. Uiteraard is een "foute" afstelling van spoorbomen geen reden om dan maar een tunnel te graven. De verdubbeling van de treindienst is dat in dit vreemde landje wel (ook al is het nog steeds een frequentie van niks, maar dat is een heel andere discussie).

Woensdag 27 mei 2015 - 22:06:00
broek53
broek53
Quote
Z2N (wo 27 mei 2015 17:32:45 www.somda.nl): Zeven minuutjes verderop wist de lokale media vandaag te melden dat de provincie geen zin heeft om te betalen voor dubbelspoor voor heel Alphen - Leiden, omdat vertragingen op de lijn de schuld zijn van ProRail en zij daarom maar moeten zorgen dat de treinen op tijd zijn. Zoals de lokale Alphense politiek wist te melden: "Wij hebben heel lang met idee rondgelopen dat dubbelspoor ook bij een treinstoring kan helpen. Die trein staat dan stil op een baanvak en kun je op een ander spoor er langs rijden. De provincie zegt: wij betalen dit om de frequentie te verhogen en niet een bestaand probleem in het netwerk op te lossen, daar is ProRail voor." Bron: www.alphens.nl

Jammer genoeg blijft het dubbelspoor dus beperkt tot Alphen - Hazerswoude, Alphen - Alphen Oost en Bodegraven - Bodegraven Oost.
In het artikel staat dat er (zeker waarschijnlijk) geen dubbelspoor bij Hazerswoude komt.

Woensdag 27 mei 2015 - 22:13:11
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Hoe zit het eigenlijk met de ritten die daar gereden gaan worden? De frequentie gaat er namelijk omhoog naar vier treinen per uur.

Mijn voorstelling is dat het keerspoor bij Wdmv doorgetrokken wordt naar Bdg en dat we dan een IC 8800 Ut-(Wd?)-Apn-Ledn gaan krijgen en een SPR 6100 Ledn-Gdm (stopt overal)? 8800 gaat Wd(?), Bdg en Ldl overslaan, en de 6100 die die stops overneemt.

Ik neem aan dat er ook samenhang is met de viersporigheid tussen Utlr en Ut. Als we vanaf 2018 die brug met twee nieuwe sporen hebben gaat de 9800 (Ut-Gvc) ook stoppen te Utlr.

Zit ik in de buurt, of heb ik een totaal verkeerd beeld van de toekomst?

Woensdag 27 mei 2015 - 22:20:07
NS1707
NS1707
Flickr nsbodegraven
Quote
broek53 (wo 27 mei 2015 21:45:04 somda.nl): De burgemeester heeft alom klokken horen luiden, maar tamelijk duidelijk niet begrepen waar de klepel hangt, zo te lezen. Uiteraard is een "foute" afstelling van spoorbomen geen reden om dan maar een tunnel te graven. De verdubbeling van de treindienst is dat in dit vreemde landje wel (ook al is het nog steeds een frequentie van niks, maar dat is een heel andere discussie).
Ik zei één aanleiding. Ik kan het niet optimaal omschrijven, maar het gaat er om dat er een voetgangerstunnel.
Quote
AgentX (wo 27 mei 2015 22:13:11 somda.nl): Mijn voorstelling is dat het keerspoor bij Wdmv doorgetrokken wordt naar Bdg en dat we dan een IC 8800 Ut-(Wd?)-Apn-Ledn gaan krijgen en een SPR 6100 Ledn-Gdm (stopt overal)? 8800 gaat Wd(?), Bdg en Ldl overslaan, en de 6100 die die stops overneemt.
De informatie die ik tot zover heb gehoord, is dat Bdg 4x p/u bedient wordt. Er is nog niks zeker, maar met de informatie die ik heb gekregen heb slaat dis Bdg en zeer waarschijnlijk dan ook Ldl niet over.

Woensdag 27 mei 2015 - 22:27:50
broek53
broek53
Quote
AgentX (wo 27 mei 2015 22:13:11 www.somda.nl): Hoe zit het eigenlijk met de ritten die daar gereden gaan worden? De frequentie gaat er namelijk omhoog naar vier treinen per uur.

Mijn voorstelling is dat het keerspoor bij Wdmv doorgetrokken wordt naar Bdg en dat we dan een IC 8800 Ut-(Wd?)-Apn-Ledn gaan krijgen en een SPR 6100 Ledn-Gdm (stopt overal)? 8800 gaat Wd(?), Bdg en Ldl overslaan, en de 6100 die die stops overneemt.

Ik neem aan dat er ook samenhang is met de viersporigheid tussen Utlr en Ut. Als we vanaf 2018 die brug met twee nieuwe sporen hebben gaat de 9800 (Ut-Gvc) ook stoppen te Utlr.

Zit ik in de buurt, of heb ik een totaal verkeerd beeld van de toekomst?
Dat laatste, vrees ik. De 8800 blijft in de visie van NS wat hij nu is, de 6100 komt in een kwartierligging ermee te liggen vanaf Woerden en van doortrek van dubbelspoor vanaf Molenvliet is geen sprake.
De enige connectie met de viersporige brug is dat hij nodig is om de 6100 op ongeveer de goede tijdligging in Woerden te krijgen.

Laatst bewerkt door broek53 op Woensdag 27 mei 2015 om 22:28:36

Donderdag 28 mei 2015 - 11:20:19
Z2N
Z2N
Youtube Alfenaar1 Flickr Alfenaar
De 8800 blijft wat hij nu is, omdat er in Bdg nog steeds gekruisd moet worden met de tegentrein (het geplande passeerspoor geeft daarin alleen een beetje meer lucht), en, en dat moet niet vergeten worden, Ldl een belangrijke halte is vanuit de Rijnstreek, vanwege de aanwezigheid (voorlopig ten minste nog) van een groot gebouw van het ROC Leiden, en de overstap op het busverkeer naar grote delen van Leiden (sneller dan via Ledn) en R-net lijn 400 naar Zoetermeer. Dit valt allemaal binnen het HOV-net Zuid-Holland Noord, het nieuwe paradepaardje van het regionale streekvervoer na het afschieten van de RGL.

Donderdag 28 mei 2015 - 16:56:41
jesseswabo
jesseswabo
Facebook jesse.bouwman.543
Ik kan me zelf helemaal niet indenken dat 8800 dan langs het station Ldl raast. Ldl heeft namelijk maar 1 spoor en ik denk niet dat er ruimte is om er 2 sporen van te maken.

Op station Apn kan dan nu ook heel goed spoor 1 gebruikt worden om de 8800 en de 6100 dan te laten kruisen. Alle treinen naar Ledn en Ut vertrekken op dit moment nog van spoor 2 en als één van de treinen ongeveer 10 minuten vertraging heeft dan wordt er gekruist op Apn i.p.v. op Bdg.

Donderdag 28 mei 2015 - 17:25:28
NS1707
NS1707
Flickr nsbodegraven
Quote
jesseswabo (do 28 mei 2015 16:56:41 somda.nl): Ik kan me zelf helemaal niet indenken dat 8800 dan langs het station Ldl raast. Ldl heeft namelijk maar 1 spoor en ik denk niet dat er ruimte is om er 2 sporen van te maken.
Hoezo? Station Dalen heeft toch ook één spoor en rijden treinen door?

Maar, de 8800 blijft gewoon zoals die blijft. En de 6100 (Wd-Ut nu) wordt dan als ik een snelle blik werp Ledn-Ut(-Gdm) en dan een extra sprinter tussen Wd en Ut?

Donderdag 28 mei 2015 - 18:11:47
broek53
broek53
Quote
jesseswabo (do 28 mei 2015 16:56:41 www.somda.nl): Ik kan me zelf helemaal niet indenken dat 8800 dan langs het station Ldl raast. Ldl heeft namelijk maar 1 spoor en ik denk niet dat er ruimte is om er 2 sporen van te maken.

Op station Apn kan dan nu ook heel goed spoor 1 gebruikt worden om de 8800 en de 6100 dan te laten kruisen. Alle treinen naar Ledn en Ut vertrekken op dit moment nog van spoor 2 en als één van de treinen ongeveer 10 minuten vertraging heeft dan wordt er gekruist op Apn i.p.v. op Bdg.
Er zijn enkele honderden haltes waar treinen langs het perron "voorbijrazen", dus waarom Lammenschans niet? Maar, zoals gezegd, de 8800 blijft in de visie van NS ook in Ldl stoppen, dus wees niet bevreesd.
Als de 6100 gaat doorrijden (om die serie maar zo even te blijven noemen) wordt er standaard overal op de lijn gekruist, dus ook in Apn inderdaad.

Donderdag 28 mei 2015 - 18:17:22
john2
john2
Er hoeft toch nier perse bij een station gekruist te worden. Maar bij een station kruisen ligt het meeste voor de hand. Om dat op een station gestopt kan worden.

Donderdag 28 mei 2015 - 18:22:10
broek53
broek53
Quote
NS1707 (do 28 mei 2015 17:25:28 www.somda.nl):
Quote
jesseswabo (do 28 mei 2015 16:56:41 somda.nl): Ik kan me zelf helemaal niet indenken dat 8800 dan langs het station Ldl raast. Ldl heeft namelijk maar 1 spoor en ik denk niet dat er ruimte is om er 2 sporen van te maken.
Hoezo? Station Dalen heeft toch ook één spoor en rijden treinen door?

Maar, de 8800 blijft gewoon zoals die blijft. En de 6100 (Wd-Ut nu) wordt dan als ik een snelle blik werp Ledn-Ut(-Gdm) en dan een extra sprinter tussen Wd en Ut?
Staar je niet blind op de huidige 6100; die ligt in een pad van niks rond de 8800 en hij moet zodanig komen te liggen dat hij in een kwartierligging met de 8800 in Woerden komt. Daarvoor heb je o.a. de verdubbeling van de brug over het Amsterdam-Rijnkanaal nodig (maar dat staat natuurlijk helemaal buiten het project waar het hier over gaat). Hoe dat in Utrecht C uitpakt, is tezijnertijd maar net de vraag; zeker is wel dat de treinen doorgaan van en naar Geldermalsen en verder, want zo zit de infra van DSSU nu eenmaal in elkaar.

Donderdag 28 mei 2015 - 18:23:37
broek53
broek53
Quote
john2 (do 28 mei 2015 18:17:22 www.somda.nl): Er hoeft toch nier perse bij een station gekruist te worden. Maar bij een station kruisen ligt het meeste voor de hand. Om dat op een station gestopt kan worden.
Klopt, en voor deze lijn helemaal! Hier kruisen de treinen elkaar rijdend op het dubbelspoor tussen Zoeterwoude Oost en West.

Laatst bewerkt door broek53 op Donderdag 28 mei 2015 om 18:24:28

Donderdag 28 mei 2015 - 18:25:50
daniel81
daniel81
Quote
john2 (do 28 mei 2015 18:17:22 somda.nl): Er hoeft toch nier perse bij een station gekruist te worden. Maar bij een station kruisen ligt het meeste voor de hand. Om dat op een station gestopt kan worden.
Het ligt het meest voor de hand omdat -afgezien van Ldl- op dit moment daar al de kruisingsmogelijkheden aanwezig zijn
En voor kruisen op de vrije baan heb je over veel grotere lengte dubbelspoor nodig dan voor kruisen bij een station (tenzij je één van de treinen in een weiland stilzet zoals bij Lr)

Woensdag 09 mrt 2016 - 20:31:19
wouter15
wouter15
Twitter BakkerRuygrok Facebook Wouter Ruygrok Youtube wouterruygrok
ChristenUnie: Dijksma moet ingrijpen bij spoorlijn Leiden - Utrecht

9 maart 2016

Tussen Leiden en Utrecht wordt de frequentie voorlopig niet verhoogd. Dat heeft de provincie Zuid-Holland in bedekte termen laten weten. Voor de ChristenUnie is de brief van de provincie aanleiding om opheldering te vragen bij staatssecretaris Dijksma. De partij wil dat de bewindsvrouw ingrijpt.

Complex

"De verbinding Leiden - Utrecht maakt onderdeel uit van het hoofdrailnet. Dat betekent dat de inpassing van nieuwe maatregelen, infrastructuur en exploitatie, ook consequenties heeft voor andere corridors van het hoofdrailnet, zoals het voornemen voor het doortrekken van de sprinter Woerden - Utrecht naar Geldermalsen. Dit maakt de inpassing een complexe aangelegenheid" staat er te lezen in de brief van de provincie Zuid-Holland.

Lees verder op www.treinreiziger.nl

Laatst bewerkt door wouter15 op Woensdag 09 mrt 2016 om 20:31:50

Woensdag 09 mrt 2016 - 20:50:30
b2py
b2py
Frequentieverhoging Utrecht - Geldermalsen kan niet als verhoging frequentie Leiden - Woerden wordt doorgevoerd? Wat?

Woensdag 09 mrt 2016 - 21:53:19
pjkleton
pjkleton
Het lijkt wel of er steeds opnieuw een smoes gevonden wordt ,om deze lijn niet te verbeteren.
Niet alleen Leiden - Woerden ,maar ook Alphen - Gouda wordt weer eens vetraagd.
Wie weet wat de reden is ,om weer de zaak te vertragen?
Het Leidsch Dagblad had vandaag een verwarrend verhaal, dat het er niet duidelijker opmaakt.
Peter

Woensdag 09 mrt 2016 - 22:05:15
daniel81
daniel81
Quote
b2py (wo 09 mrt 2016 20:50:30 www.somda.nl): Frequentieverhoging Utrecht - Geldermalsen kan niet als verhoging frequentie Leiden - Woerden wordt doorgevoerd? Wat?
Het antwoord is simpel: DSSU, waardoor de 6100 vanuit het oosten al vastligt en dan ongelukkig in Wd uitkomt voor een doortrekking (dat is in een ander topic al uitvoerig besproken, weet zo even niet meer waar)

Woensdag 09 mrt 2016 - 22:43:13
Klaasje
Klaasje
Op Woerden heb je plek zat om eventjes te wachten..

Woensdag 09 mrt 2016 - 22:50:25
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
En is het niet mogelijk om de 9800 en 6100 om te draaien? Dan kom je met de 6100 namelijk mooi een kwartier verschoven met de 8800 aan in Wd.


Woensdag 09 mrt 2016 - 23:05:13
reisthijs
reisthijs
Youtube reisthijsnl Flickr ReisThijs
Of is het niet mogelijk om de 8800 een kwartier te verschuiven?

Woensdag 09 mrt 2016 - 23:35:43
Lovers83
Lovers83
Dan heb je kans op filevorming bij Utlr. Zolang de tweede spoorbrug naast de Hogeweidebrug nog niet klaar is, is er ook nog geen capaciteit voor verschuiving/verdubbeling.

Woensdag 09 mrt 2016 - 23:40:48
broek53
broek53
Die is tegen die tijd klaar (eind 2018).

Donderdag 10 mrt 2016 - 10:37:35
bacr
bacr
En in de brief die GS van Zuid-Holland aan haar PS-leden stuurt, staat allemaal marketingtaal die zo uit de correspondentie van Prorail en NS komt.

"veilige en robuuste verbinding"

"inpassing is een complexe aangelegenheid" (nogal wiedes)

"ambities om een comfortabele en betrouwbare reis te bieden"

"de gezamenlijke ambities hebben we vastgelegd in bestuursakkoorden"

En dan nog even het onvermogen van Prorail:
"ProRail heeft nu geconcludeerd dat de maatregelen die nodig zijn voor detectie van het materieel en seinbeveiliging op het spoor complexer zijn dan eerder voorzien."

Wat is hier niet voorzien? Dat er vaker treinen zouden rijden? Dat was toch al lang duidelijk. En de Flirt3 is toch gewoon een heavy-rail trein, dus welke detectieproblemen zijn er daarmee?

Vrijdag 11 mrt 2016 - 07:16:22
mdeen
mdeen
Quote
bacr (do 10 mrt 2016 10:37:35 www.somda.nl): "

Wat is hier niet voorzien? Dat er vaker treinen zouden rijden? Dat was toch al lang duidelijk. En de Flirt3 is toch gewoon een heavy-rail trein, dus welke detectieproblemen zijn er daarmee?
Sterker nog: Flirt3 heeft een hogere aslast dan VIRM.

Vrijdag 11 mrt 2016 - 16:46:07
michaben
michaben
Quote
Lovers83 (wo 09 mrt 2016 23:35:43 www.somda.nl): Dan heb je kans op filevorming bij Utlr. Zolang de tweede spoorbrug naast de Hogeweidebrug nog niet klaar is, is er ook nog geen capaciteit voor verschuiving/verdubbeling.
Met de 500/12500/2800, 1700/2000/11700 en 6100/9800 (in de nieuwe tijdligging van 2017) in een strakke kwartierdienst zou de 8800 in theorie ook een kwartier kunnen opschuiven. Er zouden in DSSU ook geen goederenpaden Hlma-Ut meer komen geloof ik (die zaten vroeger in een kwartierdienst met de 8800 op dit stuk).

Laatst bewerkt door michaben op Vrijdag 11 mrt 2016 om 16:46:25

Dinsdag 03 mei 2016 - 19:38:08
wouter15
wouter15
Twitter BakkerRuygrok Facebook Wouter Ruygrok Youtube wouterruygrok
Op www.dichtbij.nl word het idee geopperd om aan de lijn Woerden - Leiden station Woerden Molenvliet toe te voegen. Wat vinden jullie? Goed idee? Of niet?

Dinsdag 03 mei 2016 - 19:41:08
sfj
sfj
Dat zit al vele jaren in de pen, alleen is nog niet uitgevoerd doordat de groei van de wijk achterbleef. Het lijkt me zinnig om het hier bij feiten te houden en niet een "ja lijkt mij een goed idee, nee lijkt mij onzin"-opsomming te krijgen zonder onderbouwing.

Waarom zou het nu ineens wel een goed idee zijn, waar het twee jaar geleden nog niet rendabel was om het aan te leggen?

Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

Dinsdag 03 mei 2016 - 20:59:25
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Een perron langs het keerspoor van de 6100 moet wel kunnen, maar een stop van de 8800 is het niet waard. Wel wordt het station dan maar beperkt bediend.


Dinsdag 03 mei 2016 - 21:08:57
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Twee jaar geleden werd geopperd om perrons langs de sporen bij het keerspoor te leggen bij Wdmv, als station. De wijk Molenvliet ligt hier echter best nog wel een eind vandaan. Voor veel inwoners zal het niet uitmaken of ze een fietstochtje naar het huidige station Wd of naar Wdmv moeten maken. Ik denk dat de aanleg van een station op die plek voor buurtbewoners niet veel zal toevoegen zolang die wijk niet aan die kant uitbreidt.

Echter met de aanleg van een P+R, en met op-/afrit naar de A12 of de nieuwe randweg die daar aangelegd gaat worden, zou het wellicht een interessante functie kunnen hebben voor autoforenzen die van verder komen.
De A12 richting Den Haag wordt dan enkele kilometers voor waar de files meestal ontstaan (rondom Gouda) aardig ontlast.

Als je daar dan met de 8800 een overstap naar Wd biedt, en in Wd de corridor Ut-Gvc/Rtd laat halteren krijg je dan een prachtige aansluiting verder de Randstad in.


Dinsdag 03 mei 2016 - 21:23:36
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Kan je voor die laatste niet beter de P+R functie van station Woerden versterken? Dat is een maatregel die ik ook al las in het artikel wat de bron van het gelinkte artikel was. Als je als automobilist eerst van de P+R bij Molenvliet naar Wd moet reizen en vervolgens weer moet overstappen wordt dat niet echt aantrekkelijk, dat zou dan nog meer nut hebben als P+R voor de richting Utrecht.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Dinsdag 03 mei 2016 - 21:44:20
b2py
b2py
Quote
AgentX (di 03 mei 2016 21:08:57 www.somda.nl): Twee jaar geleden werd geopperd om perrons langs de sporen bij het keerspoor te leggen bij Wdmv, als station. De wijk Molenvliet ligt hier echter best nog wel een eind vandaan. Voor veel inwoners zal het niet uitmaken of ze een fietstochtje naar het huidige station Wd of naar Wdmv moeten maken. Ik denk dat de aanleg van een station op die plek voor buurtbewoners niet veel zal toevoegen zolang die wijk niet aan die kant uitbreidt.

Echter met de aanleg van een P+R, en met op-/afrit naar de A12 of de nieuwe randweg die daar aangelegd gaat worden, zou het wellicht een interessante functie kunnen hebben voor autoforenzen die van verder komen.
De A12 richting Den Haag wordt dan enkele kilometers voor waar de files meestal ontstaan (rondom Gouda) aardig ontlast.

Als je daar dan met de 8800 een overstap naar Wd biedt, en in Wd de corridor Ut-Gvc/Rtd laat halteren krijg je dan een prachtige aansluiting verder de Randstad in.
Kan me eerder de richting Utrecht voorstellen dan Den Haag eigenlijk..

Dinsdag 03 mei 2016 - 23:38:20
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Mwah, richting Utrecht ook wel hoor, alleen vanuit verder dan Gouda is al een prima verbinding (IC's) en vele P+R's (ik noem de P+R's aan de oostkant van Rotterdam en Den Haag).
Quote
daniel_ddr (di 03 mei 2016 21:23:36 www.somda.nl): Kan je voor die laatste niet beter de P+R functie van station Woerden versterken? Dat is een maatregel die ik ook al las in het artikel wat de bron van het gelinkte artikel was. Als je als automobilist eerst van de P+R bij Molenvliet naar Wd moet reizen en vervolgens weer moet overstappen wordt dat niet echt aantrekkelijk, dat zou dan nog meer nut hebben als P+R voor de richting Utrecht.
Absoluut. Woerden heeft aan de zuidkant een enorme gratis parkeerplaats (volgens mij officieel geen P+R), maar dan plaats ik wel de kanttekening dat die overdag al behoorlijk vol is. De Q-park aan de noordkant is doorgaans zo slecht bezet dat ik me regelmatig afvraag of die wel omzet genereert. Als ze daar gewoon weer een gratis P+R van maken biedt Woerden ook een fatsoenlijke overstap op het OV. En zeker, daarmee wordt Woerden Molenvliet niet zo heel erg relevant meer.

Je zou haast gaan denken dat er iets of iemand is die geforceerd die Q-park open houdt...

Woensdag 04 mei 2016 - 07:11:01
bacr
bacr
Wdmv ligt qua fietsen toch ect veel dichter bij de bewuste wijk dan Wd.

Woensdag 04 mei 2016 - 09:57:17
michaben
michaben
Qua kilometers ja, maar qua reistijd is het vrijwel gelijk voor veel mensen (tenzij je echt aan de rand van de wijk woont).

Woensdag 04 mei 2016 - 11:51:38
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Dat bedoel ik. Het scheelt niet zoveel, dus voor een snelle aansluiting fiets je net zo makkelijk naar Woerden "Centraal".

Woensdag 12 okt 2016 - 20:38:06
wouter15
wouter15
Twitter BakkerRuygrok Facebook Wouter Ruygrok Youtube wouterruygrok
Het spoor tussen Alp en Bdg is alweer verzakt: studioalphen.nl Snelheid is al omlaag gegaan van 140 km/u naar 100 km/u.

Woensdag 12 okt 2016 - 22:58:22
mtlx
mtlx
De snelheid is daar al jaren 120 en toen ik er vorige week overheen reed was dat ook nog zo. Dat je er liever met 100 overheen wil met een dubbeldekker is een ander verhaal.

Donderdag 13 okt 2016 - 11:29:16
pjkleton
pjkleton
De lijn is altijd slecht geweest.Met het rijcomfort van Mat 46 was het bij 90 km/h in de jaren 60 al slecht gesteld. Mat 64 dat er in 1969 ging rijden was een grote verbetering. Dubbeldekkers ,die een grotere capaciteit hebben ,schommelen teveel .

De A12 ,die er op een afstand van enkele honderden meters aan parallel loopt ,wordt al jaren verbreed. Dat gebeurt niet met een metertje zand en asfalt. Daarvoor is wel geld.
De hele lijn van Woerden tot Leiden moet gewoon goed onderbouwd gaan worden .Dat zal tientallen miljoenen gaan kosten.

Woerden Gouda is al voor 1940 verbeterd ,nu moet Woerden -Leiden maar eens goed aangepakt worden de volgende keer en meteen dubbelsporig worden gemaakt.
Het is nota bene een lijn die de randen van de Randstad moet verbinden.

Peter, ( al reiziger sinds 1960 op deze lijn).

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Donderdag 13 okt 2016 - 17:22:10
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
De naastgelegen N11 is ook een achtbaan.

Donderdag 13 okt 2016 - 18:54:08
pjkleton
pjkleton
Ja ,dat is tussen Alphen en Leiden. Daar liggen blokken piepschuim omder de weg.
Ging kort na de aanleg eerst niet goed.
Het blijft behelpen in dat dikke water.
Peter

Donderdag 13 okt 2016 - 21:05:36
kiekkiek
kiekkiek
Met een wat frequenter bezoek van een stopmachinne kun je de ellende redelijk beperken. Helaas komt die daar zeer weinig. Elders ook trouwens. Comfort lijkt niet belangrijk meer.

Vrijdag 14 okt 2016 - 10:03:21
slifor2
slifor2
Flickr florisleeuw
Een paar jaar geleden heeft Swietelsky (met tribune en al) nog de spoorligging verbeterd. of word dit stuk spoor niet bedoeld?

Vrijdag 14 okt 2016 - 10:26:56
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Twitter Blostrupmoen Youtube SleutelMan Flickr sleutelman
Denk het wel, wordt ook aan gerefereerd in het artikel hierboven. Maar klaarblijkelijk verzakt de boel weer. Pappen en nathouden?

Vrijdag 14 okt 2016 - 10:42:49
sjoerd
sjoerd
Het is bekend dat in het groene hart bij het aanleggen van een weg of spoorweg de eerste tien meter zand in het peilloze veen zakt. Wat je er aan versterkt met meer zand, stelt het drijfvermogen van de ondergrond danig op de proef: wegpersen naar opzij is meestal het effect. Daarom worden hier en daar indien mogelijk stijve tempex blokken gebruikt om taluds te versterken. De baan tussen Utrecht en Nieuwerkerk is al eerder versterkt met damwanden en later nog eens onder handen genomen. Ook tussen Nieuwersluis en Maarssen is dat gebeurd en ook tussen Breukelen en Harmelen. Gouda - Alphen was bij de aanleg al meteen rampzalig. Woerden - Alphen idem. Hoewel beide laatste spoorwegen een dubbelsporig ontwerp hadden, is op het uitgezette baanlichaam om zand en geld te besparen een grotendeels enkelsporig talud gebouwd met alleen hier en daar dubbelsporige bruggenhoofden.

Vrijdag 14 okt 2016 - 23:58:35
kiekkiek
kiekkiek
Quote
slifor2 (vr 14 okt 2016 10:03:21 www.somda.nl): Een paar jaar geleden heeft Swietelsky (met tribune en al) nog de spoorligging verbeterd. of word dit stuk spoor niet bedoeld?
Dat betrof maar een kleine 2 km net buiten Bodegraven.

Vrijdag 17 feb 2017 - 20:53:18
wouter15
wouter15
Twitter BakkerRuygrok Facebook Wouter Ruygrok Youtube wouterruygrok
Er komt geen dubbelspoor tussen Woerden en Leiden: www.omroepwest.nl

Vrijdag 17 feb 2017 - 22:22:05
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Quote
slifor2 (vr 14 okt 2016 10:03:21 www.somda.nl): Een paar jaar geleden heeft Swietelsky (met tribune en al) nog de spoorligging verbeterd. of word dit stuk spoor niet bedoeld?
Zeg maar gerust ongeveer 5,5 jaar geleden, en ik kan me een artikeltje in de krant herinneren dat het plan niet echt geslaagd is.

De enige oplossing lijkt onderheien. Naast dat het gruwelijk kostbaar is, ligt de boel er dan voor vele maanden uit. Is dat het waard? "Nope!"
Laat de knappe koppen van de TU's maar eens -als ze zin hebben- eens wat betaalbaars verzinnen als je dit goed wilt oplossen.

Laatst bewerkt door aarclay op Vrijdag 17 feb 2017 om 22:27:45

Choo choo.....

Vrijdag 17 feb 2017 - 22:46:03
sjoerd
sjoerd
Tussen Purmerend en Hoorn is er ook stabilisatie aangebracht in de vorm van grintpijlers in het baanlichaam. Dat maakte veel uit: voorheen dreef de baan bij Oosthuizen (het zwakste stuk) zijdelings weg en dat veroorzaakte oppersingen aan weerszijden van de spoorweg.
Het opbrengen van meer zand heeft geen zin; daarmee maak je het baanlichaam zwaarder. Hier en daar wordt geëxperimenteerd met vrijwel niets wegende blokken piepschuim maar de vergrendeling van de blokken onderling is nog niet voldoende onder controle.
Op de voormalige NRS-lijnen, maar daar lag al dubbelspoor, is al in de jaren dertig van de vorige eeuw succes geboekt met doorgaande bekistingen op ongeveer twee meter buiten de beide sporen. Tussen Oudewater en Gouda is zelfs een noodspoorweg aangelegd op de met zand verbrede bermen (nog altijd zichtbaar) waarna de hoofdsporen beide onder handen zijn genomen en redelijk succesvol zijn gestabiliseerd.
Onderheien is hier en daar alleen toegepast (met een zettingsvrije plaat) over korte afstanden, want het is erg kostbaar.

Vrijdag 17 feb 2017 - 22:52:21
sjoerd
sjoerd
Overigens kan er onmiddellijk worden begonnen met het aanleggen van een tweede spoor tussen en over het deel Gouwebrug - Alphen aan den Rijn want daar lag het ooit het spoor van de Haarlemmermeerlijnen tot aan Alphen. Bij Zwammerdam lag ooit een inhaalspoor van ongeveer 750 m lang. Maar dat zijn ze bij ProRail waarschijnlijk al lang vergeten, al kun je het nog altijd zien.

Woensdag 08 nov 2017 - 19:24:14
wouter15
wouter15
Twitter BakkerRuygrok Facebook Wouter Ruygrok Youtube wouterruygrok
Leiden - Utrecht krijgt waarschijnlijk 4x/uur een trein: www.ad.nl Helaas gaan Woerden, Bodegraven en Leiden Lammenschans dan wel hun Intercity naar Utrecht verliezen

Woensdag 08 nov 2017 - 19:36:10
MetroRET
MetroRET
Twitter MetroRET Youtube MetroPokemon1996
Maar komt er een sprinter naar Utrecht voor in de plaats terug, dus de directe verbinding zal in stand blijven.

Mijn vermoedens gaan uit van een 6100 en 8900 die aan elkaar zullen worden geknoopt.

Woensdag 08 nov 2017 - 20:12:20
b2py
b2py
Dat zou ik niet zo 1,2,3 zeggen gezien de tekst in het bericht: Deze Sprinter-nieuwe-stijl stopt op Leiden-Lammenschans, Hazerswoude-Rijndijk (gepland station), Alphen, Bodegraven, Woerden en wellicht Leidsche Rijn.

Woensdag 08 nov 2017 - 20:15:55
DDZ7504
DDZ7504
Flickr ddz7504
Sprinter-nieuwe-stijl, doet me denken aan de RE19 die ook alles tussen Ah en Zv overslaat. Afgezien van het materieel en de mogelijke Utlr stop is het tussen Wd en Ut dus gewoon een IC

Persoonlijk snap ik niet dat de echte IC's Bdg dan gaan overslaan. Als ik hoor wat voor reizigersaantallen er daar instappen zou ik nog eerder dat station IC-status geven dan Ztm (die het n.a.w. gaat krijgen vanwege station Lansingerland-Zoetermeer dat de sprinter verlangzaamt), en dat zeg ik als voorstander van Zoetermeer IC-stad

Laatst bewerkt door DDZ7504 op Woensdag 08 nov 2017 om 20:18:19

Hallo!

Woensdag 08 nov 2017 - 20:34:40
michaben
michaben
Tenzij men het spoor rondom Bdg over langere afstand gaat verdubbelen zal de dienstregeling hier circa 7,5 minuut verschoven moeten worden. Doorrijden te Bdg lukt alleen als je hier een kruising tussen IC en SPR hebt, en met oog op de symmetrie kan je dergelijke kruisingen alleen rond :07/:22/:37/:52 creëren. Met enkelspoor is de bewegingsruimte beperkt, dus je moet maar uit zien te komen met de dienstregeling van het enkelspoor op de dienstregeling van PHS op Wd - Htnc. Ik neem immers aan dat de vreugde voor een intercity snel zal verdampen als blijkt dat de nieuwe sprinter een stop van 5 minuten krijgt in Wd.

Laatst bewerkt door michaben op Woensdag 08 nov 2017 om 20:35:54

Woensdag 08 nov 2017 - 20:38:39
DDZ7504
DDZ7504
Flickr ddz7504
In het stuk vind ik dit: " Duidelijk is ook dat bij Bodegraven een gedeeltelijke spoorverdubbeling nodig is. Nu moet de ene trein op het station op de andere wachten. ". Hoe lang die afstand is, wordt dus niet gezegd, maar blijkbaar wel lang genoeg om de ene trein niet op de andere te hoeven laten wachten (IC die langsrijdt terwijl sprinter halteert wellicht?)

Hallo!

Woensdag 08 nov 2017 - 21:28:27
michaben
michaben
Voor een inhaling IC-IC op baanvaksnelheid heb je circa 3km dubbelspoor nodig, dat zou zo ongeveer de hele bebouwde kom zijn. Een IC-SPR inhaling zou je mogelijk met kleinere aanpassingen kunnen volstaan. Maar beide situaties blijft natuurlijk riskant, enkelsporige aftakkingen van een PHS traject.

Woensdag 08 nov 2017 - 23:24:23
treinfan
treinfan
Je bedoelt volgens mij kruising, niet inhaling

[Bezig met laden...]

Donderdag 09 nov 2017 - 00:21:18
Coryza
Coryza
Oftewel. Aanpakken en dubbelspoor Woerden-Leiden Lammenschans...

Donderdag 09 nov 2017 - 00:47:26
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Dat zal nog een heel project gaan worden, om een extra spoor aan te leggen. De grond is al niet superstabiel. En wat zou het effect zijn als er twee treinen uit beide richtingen elkaar zouden passeren.

Laatst bewerkt door aarclay op Donderdag 09 nov 2017 om 00:48:01

Choo choo.....

Donderdag 09 nov 2017 - 01:00:12
wouterder
wouterder
Flickr wouterder
Quote
DDZ7504 (wo 08 nov 2017 20:15:55 www.somda.nl): Sprinter-nieuwe-stijl, doet me denken aan de RE19 die ook alles tussen Ah en Zv overslaat.
Maar een Duitse RE staat zowat gelijk aan een Nederlandse IC.

Donderdag 09 nov 2017 - 06:23:52
Berk24
Berk24
Er kan sprake zijn van een samenlooptraject net als op bijv. Arnhem-Elst, Hengelo-Oldenzaal of Duisburg-Rheinhausen, waarbij de ene sprinter/RB dus niet op alle stations stopt. In dat geval vraag ik mij af waarom er wel op Leidse Rijn wordt gestopt. Of er kan sprake zijn van een versterking van de SPR Den Haag-Utrecht. In dat geval wordt er tussen Woerden en Utrecht wel drie keer gestopt.

Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Donderdag 09 nov 2017 - 06:33:25
b2py
b2py
Je zal meer moeten denken aan het doortrekken van de vijfde en zesde sprinter Geldermalsen - Utrecht en Woerden en verder.

Donderdag 09 nov 2017 - 07:32:04
broek53
broek53
Het is redelijk complex. De treinen kruisen elkaar heden ten dage in Bodegraven en op het dubbelspoor bij Hazerswoude, wat een keurige kering in Ledn oplevert, die ruimte overlaat in Ledn voor een sprinter. Het gevolg van kruisen van sprinter met IC in Bdg is dat de IC's elkaar bij Woerden en in Alphen moeten kruisen. Dan halen ze de kering in Ledn niet, wordt dat een ruim-halfuur-kering en omdat de sprinter dan in Ledn staat te keren als er even twee IC's moeten zijn, kom je een perronspoor in Ledn tekort. Dat gaat daar in dat hoekje niet opgelost worden. Alternatief is een forse versnelling op Apn - Ledn om een korte kering In Ledn te halen. Dat betekent o.a. een flink stuk dubbelspoor ten westen van Apn, tot het nieuwe Hazerswoude, om daar de IC's te laten kruisen ipv op het station. Daar krijg je dan voor veel geld een krappe en kwetsbare drgl voor terug.
Een veel goedkopere oplossing zou dan zijn om IC en Sprinter op elkaar te keren, maar ja - productdifferentiatie bij NS verzet zich daar wellicht tegen. Uit het stopregime en de aankondiging van een nieuw soort trein (ahum) leid ik voorzichtig af dat dat wel de oplossing zal worden. De sprinter slaat dan dus wel stations over en is eigenlijk niet meer dan de huidige 8800 met een extra stop in Hazerswoude. De stop in Leidse rijn dient in dat geval wsl om te voorkomen dat hij de echte sprinter tussen Wd en Ut gaat inhalen, want een IC past daar niet tussen een tienminutendienst op het buitenspoor.
Ik denk dus dat zoiets de bedoeling is en dat het dubbelspoor bij Bodegraven is bedoeld om de kruising tussen IC en Nieuwe Sprinter soepel mogelijk te maken.
Volgt U het nog 😶?

@edit: conclusie t.a.v. Bodegraven klopte niet met mijn eigen redenering. Daarom aangepast.

Laatst bewerkt door broek53 op Donderdag 09 nov 2017 om 10:55:14, reden: conclusie gewijzigd

Donderdag 09 nov 2017 - 07:32:31
Berk24
Berk24
Ok, maar de Sprinters Woerden-Utrecht hoeven niet in een 10-minutendienst te rijden, een kwartiersdienst tussen Woerden en Utrecht aangevuld met twee snelle sprinters uit Leiden is een betere oplossing omdat Bodegraven en Woerden hun snelle verbinding met Utrecht behouden.

Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Donderdag 09 nov 2017 - 08:31:18
IJsbergsla
IJsbergsla
Het hele plaatje is juist om Woerden-Houten in een zo goed mogelijke tienminutencadans te leggen.

Donderdag 09 nov 2017 - 08:37:38
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Sowieso lijkt me zo´n 10-minutendienst al nodig om het daar op het buitenspoor fatsoenlijk passend te krijgen: sporen 8 t/m 12 zitten wel zo´n beetje vol met alle ICs vanaf komend jaar, dus alles wat ergens stopt tussen Wd en Ut zal al naar 20/21 moeten in Ut.
En op een of andere manier moet daar ook nog ergens een kerende 2800 tussen gepropt worden.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Donderdag 09 nov 2017 - 08:40:36
michaben
michaben
Quote
broek53 (do 09 nov 2017 07:32:04 www.somda.nl): Alternatief is een forse versnelling op Apn - Ledn om een korte kering In Ledn te halen.
Levert het overslaan van Ldl niet voldoende tijd op voor een korte kering voor de IC? Stop-doorschakelingen maken dit soort stops nog extra traag. Maar goed, hoe meer men bereid is spoor te verdubbelen hoe beter de dienstregeling kan worden, zolang men maar niet de boel afblaast omdat de verdubbelingen te duur zouden worden.

Donderdag 09 nov 2017 - 09:02:02
Berk24
Berk24
Quote
IJsbergsla (do 09 nov 2017 08:31:18 www.somda.nl): Het hele plaatje is juist om Woerden-Houten in een zo goed mogelijke tienminutencadans te leggen.
Is dat, omdat de reizigers dat willen/de kwartiersdienst niet voloende capaciteit levert? Of is dat, omwille van het prestigeproject, genaamd PHS?

Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Donderdag 09 nov 2017 - 10:22:41
slifor2
slifor2
Flickr florisleeuw
Quote
broek53 (do 09 nov 2017 07:32:04 www.somda.nl): Het is redelijk complex. De treinen kruisen elkaar heden ten dage in Bodegraven en op het dubbelspoor bij Hazerswoude, wat een keurige kering in Ledn oplevert, die ruimte overlaat in Ledn voor een sprinter. Het gevolg van kruisen van sprinter met IC in Bdg is dat de IC's elkaar bij Woerden en in Alphen moeten kruisen. Dan halen ze de kering in Ledn niet, wordt dat een ruim-halfuur-kering en omdat de sprinter dan in Ledn staat te keren als er even twee IC's moeten zijn, kom je een perronspoor in Ledn tekort. Dat gaat daar in dat hoekje niet opgelost worden.
Maar dan kun je de in Ledn kerende SPR toch tijdelijk wegrangeren naar sp 515? was daar volgens mij ooit ook voor bedoeld......
oh, wacht, nee dat gaat niet, spoor word weggesaneerd.......zucht

Donderdag 09 nov 2017 - 11:00:06
broek53
broek53
Quote
Berk24 (do 09 nov 2017 07:32:31 www.somda.nl): Ok, maar de Sprinters Woerden-Utrecht hoeven niet in een 10-minutendienst te rijden, een kwartiersdienst tussen Woerden en Utrecht aangevuld met twee snelle sprinters uit Leiden is een betere oplossing omdat Bodegraven en Woerden hun snelle verbinding met Utrecht behouden.
Complicatie lijkt mij dat een kwartierdienst op Wd - Ut zich niet best verdraagt met een tienminutendienst op Ut - Htn, zolang dat op 20 en 21 in Ut (doorgaand) moet worden afgehandeld.

Donderdag 09 nov 2017 - 11:10:27
sjoerd
sjoerd
Met wat handig plannen heeft een Sprinter voor Leiden - Woerden meer tijd nodig voor hetzelfde traject zodat je in Utrecht wellicht vanzelf uitkomt in een soort van 10/20 ligging.

Donderdag 09 nov 2017 - 11:12:44
sjoerd
sjoerd
Het zou wel apart zijn als ProRail nu ineens wel tijd heeft voor Leiden - Woerden maar niet voor (Emmen -) Stadskanaal - Veendam zoals onlangs geventileerd werd. Ik zie ook wel urgentieverschil, maar daar heeft de provincie geen boodschap aan.

Donderdag 09 nov 2017 - 11:41:09
broek53
broek53
Quote
sjoerd (do 09 nov 2017 11:10:27 www.somda.nl): Met wat handig plannen heeft een Sprinter voor Leiden - Woerden meer tijd nodig voor hetzelfde traject zodat je in Utrecht wellicht vanzelf uitkomt in een soort van 10/20 ligging.
je kunt op enkelspoor heel weinig handig plannen, vrees ik. Daarnaast vallen de IC's (de echte dus) buiten die tienminutendienst tussen Wd en Ut. Enerzijds omdat het nu eenmaal IC's zijn, anderzijds omdat ze daar alleen op de binnensporen passen tussen de andere IC's (en bijgevolg wel zullen (blijven) keren op de lagere sporen in Utrecht).

Donderdag 09 nov 2017 - 11:49:17
broek53
broek53
Quote
sjoerd (do 09 nov 2017 11:12:44 www.somda.nl): Het zou wel apart zijn als ProRail nu ineens wel tijd heeft voor Leiden - Woerden maar niet voor (Emmen -) Stadskanaal - Veendam zoals onlangs geventileerd werd. Ik zie ook wel urgentieverschil, maar daar heeft de provincie geen boodschap aan.
De studies naar andere dienstregelingsmodellen en vooral wat daarvoor in de infra nodig is, zijn al een paar jaar geleden gestart op aangeven van de provincie Zuid-Holland. En ook afgerond trouwens, zover ik weet. Alleen had het nog niet geleid tot een overeenstemming van NS met Zuid-Holland over een te rijden dienstregeling - en zoiets lijkt er nu dan aan te komen.

Donderdag 09 nov 2017 - 21:06:32
Astraea
Astraea
Quote
DDZ7504 (wo 08 nov 2017 20:38:39 www.somda.nl): In het stuk vind ik dit: " Duidelijk is ook dat bij Bodegraven een gedeeltelijke spoorverdubbeling nodig is. Nu moet de ene trein op het station op de andere wachten. ". Hoe lang die afstand is, wordt dus niet gezegd, maar blijkbaar wel lang genoeg om de ene trein niet op de andere te hoeven laten wachten (IC die langsrijdt terwijl sprinter halteert wellicht?)
Het schijnt te gaan om het dubbelspoor maken van Bdg tot en met Dwb.

Vrijdag 10 nov 2017 - 21:38:17
wouter15
wouter15
Twitter BakkerRuygrok Facebook Wouter Ruygrok Youtube wouterruygrok
www.rtvutrecht.nl

Zaterdag 11 nov 2017 - 07:20:36
broek53
broek53
Haha, een vrij extreem voorbeeld van plaatsen die een stop willen van een intercity die verder nergens aders stopt 😉.

Mijn analyse van het dienstrelingmodel dat aan dit idee ten grondslag ligt, blijkt niet juist te zijn. De kruisingen liggen toch andersom: de intercity's kruisen elkaar alleen in Apn en, zoals michaben al suggereerde, het overslaan van Lammerschans is genoeg om in Ledn een korte kering mogelijk te maken van 6 a 7 minuten.
De nieuwe sprinters kruisen bijgevolg elkaar ook in Apn, maar halen door de stops in Hazerswoude en Lammerschans een korte kering niet en staan daarom een half uur over in Ledn. De sprinter slaat tussen Utrecht en Woerden de meeste stations over om - los van markttechnische overwegingen - ze in Utrecht C in te kunnen passen in de tienminutenligging van PHS richting Geldermalsen. Het alternatief daarvoor zou een stationnement van een minuut of 7 a 8 minuten in Woerden zijn, bij gebrek aan ruimte in Utrecht C en de noodzaak daar door te gaan in PHS-kadans.

Het dubbelspoor bij Bdg is dus nodig om de sprinter en de IC net ten oosten van Bdg te kunnen laten kruisen.

Laatst bewerkt door broek53 op Zaterdag 11 nov 2017 om 07:23:58

Zaterdag 11 nov 2017 - 10:27:34
michaben
michaben
Om even een beeld te krijgen, dat PHS richting Geldermalsen ligt volgend jaar op :11/:23, blijft dat rond die tijden? In dat geval zou je dan zoiets krijgen als sprinter om kwart voor/over uit Ledn en drie kwartier later rond heel/half in Ut. De intercity zal circa 10 minuten sneller zijn denk en dan grofweg 20 minuten na de sprinter uit Ledn vertrekken en 10 minuten na de sprinter in Ut arriveren.

Hoe de intercity's dan in Ut komen te liggen ben ik nog niet helemaal uit, snelle blik doet vermoeden dat de 8800 dan vlak voor de 500/600 in Ut komt, waardoor je eigenlijk alleen maar op spoor 12 zou passen (20/21 zit je dan gelijktijdig met sprinters, en spoor 9 zit de 1700/11700 vanaf spoor 11 naar Amf voor in de weg). Op zich kun je dan alle intercity's op de sporen 9 en 12 kunnen laten keren indien ze allemaal kort gaan keren (2000 en 8800 op elkaar, 2800 op zichzelf), ik zie alleen niet zo snel een optie om te overstap van de 2000 op de 500/600 te maken op deze manier.

Vrijdag 17 nov 2017 - 10:28:49
wouter15
wouter15
Twitter BakkerRuygrok Facebook Wouter Ruygrok Youtube wouterruygrok
Er komt groot onderhoud op het spoor rond Alphen aan de Rijn: www.omroepwest.nl

Dinsdag 21 nov 2017 - 09:34:13
yappa
yappa
Citaat:"Er kan een einde komen aan de problemen op het spoor tussen Leiden en Utrecht." Moraal van het verhaal: na het uitvoeren van groot onderhoud de komende 4-6 jaar wordt alles beter.

Ligt het aan mij of heeft ProRail zoiets 5 jaar geleden niet ook al gedaan, met dezelfde optimistische verwachtingen? Stond me iets over bij van het vervangen van houten dwarsliggers door betonnen exemplaren.

Dinsdag 21 nov 2017 - 09:35:05
b2py
b2py
Dat was de andere kant van Alphen volgens mij

Woensdag 22 nov 2017 - 09:22:35
koos
koos
Klopt. Spoorvernieuwing en wisselsanering. De overloopwissels tussen het spoor naar Gd en Wd zijn verwijderd. Verder zijn de houten bielzen inderdaad vervangen voor (veel zwaardere) betonnen exemplaren.

Laatst bewerkt door koos op Woensdag 22 nov 2017 om 09:23:08

Maandag 16 jul 2018 - 19:51:04
wouter15
wouter15
Twitter BakkerRuygrok Facebook Wouter Ruygrok Youtube wouterruygrok
www.leidschdagblad.nl

Dinsdag 17 jul 2018 - 07:13:39
V64
V64
Het Zwolle-Kampen effect dus.