SBB en Starbucks
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
05-11-2013 21:43:19
jeanne
jeanne
Met ingang van 21 november http://www.sbb.ch/bahnhof-services/im-zug/bahngastronomie/starbucks.html start de SBB met een Sarbucksrestauratierijtuig in de dienst tussen Geneve en Sankt Gallen.


Jeanne Kok

06-11-2013 00:43:00
jorgo
jorgo
En de SBB als ultiem goed voorbeeld blijkt toch een illusie... wat een ellende.

06-11-2013 07:11:37
dvdhoven
dvdhoven
Ik begrijp je reactie niet. Wat is hier mis mee?


Dick van den Hoven

06-11-2013 11:10:50
john2
john2
Wie kan mijn aardrijkskunde wat opfrissen door uit teleggen waar ik Sankt Gallen ergens op de kaart kan vinden. Heb ik een indicatie.


06-11-2013 11:13:58
martijn
martijn
Google is je beste vriend: https://maps.google.nl/maps?q=Sankt+Gallen&hl=nl&sll=52.005616,5.896599&sspn=0.173302,0.330276&hnear=Sankt+Gallen,+Zwitserland&t=m&z=12

06-11-2013 11:17:19
john2
john2
Martijn dank. Bij de Bodensee.

06-11-2013 11:30:26
jeanne
jeanne
Het hele idee achter de Starbucks in de trein komt van de SBB directeur reizigers, Jeannine Pilloud, zij is namelijk een grote fan van deze Amerikaanse koffie keten. Zelf vind ik het jammer dat het concept weer van over de grote plas moet komen, want de Zwitsers hebben zelf genoeg goede maar dure koffie en zal naar verwachting hierdoor nog duurder worden.

In Zwitserland zijn de fans van de klassieke restauratie zeer sceptisch, met name van wegen het eventuele aanbod. Maar omdat te kunnen ervaren moeten we nog eventjes wachten. Het eerste rijtuig loopt in een tweedaagse omloop tussen Genève en Sankt Gallen. Volgend jaar volgt een tweede rijtuig.

Eerder werden in deze relatie proeven genomen met twee restauratierijtuig van McDonald's, maar de acceptatie was onvoldoende. Later reden ze nog als soort AH to Go door de Zwitserse Coop geëxploiteerd werden, maar ook dat voldeed niet. Nu staat er ergens een rijtuig weg te dromen, het andere is naar Zweden verkocht om daar meetrijtuig te worden verbouwd.


Jeanne Kok

06-11-2013 12:22:07
charta
charta
Dat biedt nog hoop dat Starbucks het ook niet lang zal volhouden.

06-11-2013 13:01:28
Pim530
Pim530
Primeur? In Nederland serveren we al ruim drie jaar dranken van Starbucks in de trein...

06-11-2013 16:26:57
ricohallo
ricohallo
Die niet te zuipen zijn...

06-11-2013 17:54:30
Pim530
Pim530
Ooit wel eens een kop genomen dan? We horen er gelukkig veel andere geluiden over, met name over de chocomel en Italian Roast. En thee blijft thee

06-11-2013 18:24:07
ricohallo
ricohallo
Ik heb het alleen over de normale koffie hoor.

06-11-2013 19:14:44
5431
5431
Quote
jeanne (wo 06 nov 2013 11:30:26 https://www.somda.nl/forum/14165/p474547/):
Eerder werden in deze relatie proeven genomen met twee restauratierijtuig van McDonald's, maar de acceptatie was onvoldoende. Later reden ze nog als soort AH to Go door de Zwitserse Coop geëxploiteerd werden, maar ook dat voldeed niet. Nu staat er ergens een rijtuig weg te dromen, het andere is naar Zweden verkocht om daar meetrijtuig te worden verbouwd.

Roept de vraag op waarom het bestaande concept een derde keer omgegooid moet worden. Mijn ervaring met de WR in de EC Hamburg-Zwitserland is dat die meestal goed gevuld is. Loopt het in het Zwitserse binnenverkeer zo slecht?

06-11-2013 19:49:25
Pim530
Pim530
Hamburg - Zwitserland is wel iets langer dan alles binnen Zwitserland natuurlijk, de restauratierijtuigen zijn in Nederland ook niet zonder reden verdwenen.

07-11-2013 00:31:32
AlexNL
AlexNL
Zelfs de cateringtrolley op de Fyra heeft het niet overleefd, naar het schijnt was die niet eens kostendekkend voor de loonkosten voor die Kiosk-medewerker.

07-11-2013 06:44:41
Ht
Ht
Quote
5431 (wo 06 nov 2013 19:14:44 https://www.somda.nl/forum/14165/p474674/):
Quote
jeanne (wo 06 nov 2013 11:30:26 https://www.somda.nl/forum/14165/p474547/):
Eerder werden in deze relatie proeven genomen met twee restauratierijtuig van McDonald's, maar de acceptatie was onvoldoende. Later reden ze nog als soort AH to Go door de Zwitserse Coop geëxploiteerd werden, maar ook dat voldeed niet. Nu staat er ergens een rijtuig weg te dromen, het andere is naar Zweden verkocht om daar meetrijtuig te worden verbouwd.

Roept de vraag op waarom het bestaande concept een derde keer omgegooid moet worden. Mijn ervaring met de WR in de EC Hamburg-Zwitserland is dat die meestal goed gevuld is. Loopt het in het Zwitserse binnenverkeer zo slecht?
Komt ook door de factoren dat ander verkeer niet aantrekkelijk is te nemen. Zeker het stuk Mainz - Freiburg Breisgau is een ramptraject omdat naast een ICE/EC/IC eens per halfuur er geen RE rijd maar een RB.

Voor de binnenlandse exploitatie lijkt dit me een erg onaantrekkelijk concept. Zelfs de catering die al door de trein gaat word al weinig gebruikt.

07-11-2013 08:31:06
Pim530
Pim530
@AlexNL De trolley in de Fyra, waar overigens geen 'Kioskmedewerker' achter liep, was zeker niet kostendekkend inderdaad, de Benelux echter wel. Door gedonder met aanbestedingen van de catering bij de oorspronkelijke komst van Fyra is er momenteel op beide niks aanwezig.

07-11-2013 08:55:33
jbt
jbt
Quote
5431 (wo 06 nov 2013 19:14:44 https://www.somda.nl/forum/14165/p474674/): Roept de vraag op waarom het bestaande concept een derde keer omgegooid moet worden. Mijn ervaring met de WR in de EC Hamburg-Zwitserland is dat die meestal goed gevuld is. Loopt het in het Zwitserse binnenverkeer zo slecht?


Tijdens de paar keer dat ik deze route heb gebruikt (Düsseldorf - Landquart en terug) is mij opgevallen dat de WR op het Duitse deel van de route voller zit dan op het Zwitserse. Op het Zwitserse deel veel mensen die even wat komen halen in de WR en daarna weer teruggaan naar hun plaats in een van de zitrijtuigen.