rode NMBS motorstellen spoedig buiten dienst
Forum: Algemeen - Buitenlands spoor
11-10-2013 10:21:08
jpvdveer
jpvdveer
Deze maand gaan waarschijnlijk de laatste onverbouwde NMBS motorstellen (type MS62, MS63 en MS65) buiten dienst, overbodig geworden door de massale instroom van Desiro-stellen. Er rijden momenteel nog 8 exemplaren rond en het aantal daalt snel. Op onderstaande pagina wordt bijgehouden welke stellen recent gesignaleerd zijn - gisteren waren er drie actief in de regio Brussel-Jette-Denderleeuw. Een unieke kans om deze oeroude stellen met een al even oud interieur nog een laatste keer in de rijdende dienst te zien.

http://opdetrein.blogspot.be/p/blog-page.html

Laatst bewerkt door jpvdveer op 11-10-2013 11:41
 

11-10-2013 10:37:27
john2
john2
Rijden deze stellen ook niet tussen Maastricht en Luik?  

11-10-2013 10:43:53
103 220-0
103 220-0
Bij mijn weten zijn dit de enige treinstellen die zijn toegelaten in Aachen. Omdat Luik - Aachen in het overzicht ontbreekt heb ik zo m'n twijfels over de betrouwbaarheid ervan.  

11-10-2013 11:33:41
jpvdveer
jpvdveer
Het overzicht is gebaseerd op waarnemingen van een beperkt aantal spotters en is dus niet per se volledig. Los daarvan: het zou vreemd zijn als alleen de rode, onverbouwde stellen in Aachen zijn toegelaten. Alle gemoderniseerde stellen (MS66 en later, grijs geschilderd en met nieuw interieur) zijn niet met afvoer bedreigd en dus niet in het overzicht opgenomen.

Laatst bewerkt door jpvdveer op 11-10-2013 11:34
 


11-10-2013 11:59:40
daniel81
daniel81
Quote
jpvdveer (vr 11 okt 2013 11:33:41 https://www.somda.nl/forum/14061/p470358/): het zou vreemd zijn als alleen de rode, onverbouwde stellen in Aachen zijn toegelaten.

Waarom zou dat vreemd zijn? Grote kans dat bij de modernisering van de stellen, er zaken dusdanig gewijzigd zijn dat er een nieuwe toelatingsprocedure nodig is, en dat NMBS daarvan afgezien heeft.
Een soortgelijk verhaal geldt voor Ah-Em: ICM onverbouwd was er toegelaten, ICMm niet meer.

Zo'n procedure is een hoop rompslomp terwijl het voor de langere termijn niet de bedoeling is dat die stellen er rijden (NMBS wil daar Breaks) dus heel verwonderlijk is het niet als men zich die moeite bespaard heeft.
 

11-10-2013 12:07:06
jpvdveer
jpvdveer
Is zo, ware het niet dat de onverbouwde stellen binnen enkele weken buiten dienst gaan. Dan zou er toch een vervanging geregeld moeten zijn...  

11-10-2013 12:34:36
Terminus
Terminus
Sinds eind juli zijn de gemoderniseerde stellen met nummers 601 t.e.m. 664 toegelaten tot Aachen Hbf. (De hogere nummers niet wegens enkele technische verschillen). Het verdwijnen van de rode tweeledige treinstellen is geen fabeltje, er zijn er slechts nog enkele actief!  

13-10-2013 15:20:52
ICE11
ICE11
Klopt, sinds ongeveer half augustus zie ik bijna uitsluitend de grijze stellen in Aken, ook naar Maastricht rijden alleen nog de grijze.  

13-10-2013 16:03:30
KvdLee
KvdLee
Als de wolken in de herfstvakantie wat minder verdrietig zijn en mijn budget het toelaat wil ik in de herfstvakantie richting Belgenland om de rode motorstellen te fotograferen en des te meer meerijden. Bedankt voor de link naar die site!  

13-10-2013 18:29:52
Pim530
Pim530
Als tip wil ik je dan meegeven dan vooral eerste klasse te reizen (al dan niet met een RailPass, info zie de NMBS site), ik garandeer je dat je dat ultieme luxegevoel ten aanzien van treinreizen niet snel nog eens krijgt.  

13-10-2013 19:32:24
sammy
sammy
Quote
KvdLee (zo 13 okt 2013 16:03:30 https://www.somda.nl/forum/14061/p470760/): Als de wolken in de herfstvakantie wat minder verdrietig zijn en mijn budget het toelaat wil ik in de herfstvakantie richting Belgenland om de rode motorstellen te fotograferen en des te meer meerijden. Bedankt voor de link naar die site!


Als je tot Maastricht zou reizen en je daar uit de NS automaat een Euregio kaartje pakt kun je voor Eur 17,- per persoon, en in het weekend Euro 17,- voor twee personen, de hele Euregio doen. Maastricht Aachen via Heerlen en dan vanuit Aachen naar Luik. Je kunt zelfs tot in Spa en Hasselt komen. zie ook http://www.euregio-mr.com/nl/service/bus-en-trein/euregio-ticket-bus-en-trein. Ik luik staan er altijd wel een paar.

Laatst bewerkt door sammy op 13-10-2013 19:32
 

14-10-2013 10:38:43
jpvdveer
jpvdveer
Uiteraard wordt het zeer op prijs gesteld als iedereen die nog rode tweetjes ziet dit meldt aan s.deschuiteneer@gmail.com zodat deze de site waar ik naar verwees kan updaten. Gelet op het nog maar zeer kleine aantal rode tweetjes dat nog rondrijdt (slechts acht meen ik) is het zonder specifieke informatie niet makkelijk om ze te lokaliseren.

Inderdaad is de eerste klasse in deze stellen onovertroffen!
 

14-10-2013 12:06:07
wattman
wattman
Volgens http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=8&t=2643&start=1260 zijn het er nog vijf.

Een overzicht van spots is hier te vinden: http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=40&t=9670&start=1365

Aanvulling (maar dat forum moet u wel kennen, zie ik nu na bezoek aan uw website)

Laatst bewerkt door wattman op 14-10-2013 12:09
 

16-10-2013 19:20:37
am62
am62
Hallo,

Ik houd (zoals Jan Peter al aangaf) zelf een overzicht bij van meldingen en dat is vrij compleet op dit ogenblik. Wie nog een foto heeft van een stel in actieve dienst mag dat altijd toesturen. Je kan overigens perfect zien welke stellen nog gezien zijn de laatste week. Altijd welkom om aanvullingen te posten, maar veel zijn er niet meer in omloop. Voor de meneer die in de herfstvakantie nog wat wil op de plaat zetten... ik weet niet wanneer de herfstvakantie in Nederland valt, maar hopelijk is dat heel spoedig want hun aantal slinkt echt tot op de bodem van het vat

http://opdetrein.blogspot.be/p/blog-page.html

Groeten
Steven

Laatst bewerkt door am62 op 16-10-2013 19:23
 

16-10-2013 19:33:08
KvdLee
KvdLee
Ik ga maandag (begin vakantie voor ons) naar Antwerpen met oa @lesley001 en @mearten279. Nog een kansje?


Wordt donateur van de BSH! www.bsh-online.nl
 

16-10-2013 21:30:22
scooter
scooter
Quote
daniel81 (vr 11 okt 2013 11:59:40 https://www.somda.nl/forum/14061/p470362/):
Quote
jpvdveer (vr 11 okt 2013 11:33:41 https://www.somda.nl/forum/14061/p470358/): het zou vreemd zijn als alleen de rode, onverbouwde stellen in Aachen zijn toegelaten.

Waarom zou dat vreemd zijn? Grote kans dat bij de modernisering van de stellen, er zaken dusdanig gewijzigd zijn dat er een nieuwe toelatingsprocedure nodig is, en dat NMBS daarvan afgezien heeft.
Een soortgelijk verhaal geldt voor Ah-Em: ICM onverbouwd was er toegelaten, ICMm niet meer.

Zo'n procedure is een hoop rompslomp terwijl het voor de langere termijn niet de bedoeling is dat die stellen er rijden (NMBS wil daar Breaks) dus heel verwonderlijk is het niet als men zich die moeite bespaard heeft.

Vreemd genoeg zag ik een tijdje terug Desiros in Aachen proefrijden.Zouden deze wellicht straks tussen Aachen en Luik gaan rijden?
 

16-10-2013 23:56:29
ICE11
ICE11
Quote
scooter (wo 16 okt 2013 21:30:22 https://www.somda.nl/forum/14061/p471323/): Vreemd genoeg zag ik een tijdje terug Desiros in Aachen proefrijden.Zouden deze wellicht straks tussen Aachen en Luik gaan rijden?


Het is gepland dat de Desiros tussen Aken en Spa (dus niet meer naar Luik) gaan rijden, maar dit is voorlopig nog uitgesteld.

Momenteel werden bijna elke week nieuwe Desiros door Siemens naar Belgie geleverd en die gaan in Aken over de grens. Dat was dan ook, wat je gezien had. Dus geen proefrit.
 

17-10-2013 01:27:42
scooter
scooter
Ok,dan heb ik me vergist.Ze stonden namelijk aan het perron en ik ben verder niet uitgestapt in Aachen,maar doorgereisd met de RB20 richting Stolberg.  

17-10-2013 20:04:21
ICE11
ICE11
Quote
scooter (do 17 okt 2013 01:27:42 https://www.somda.nl/forum/14061/p471352/): Ok,dan heb ik me vergist.Ze stonden namelijk aan het perron en ik ben verder niet uitgestapt in Aachen,maar doorgereisd met de RB20 richting Stolberg.


Klopt. De stellen werden steeds door een Siemens-loc uit Wildenrath komend naar een van de "Belgie-sporen" (6 t/m 8; naar 9 kan men uit richtig Mönchengladbach niet) gesleept en rijden dan uit eigen kracht onder 3 kV verder.
 

17-10-2013 21:03:58
am62
am62
Ik veronderstel nu maandag 21 oktober nog wel, maar hou de lijst in het oog en de verbindingen. Het is echt een lotto !  

17-10-2013 21:10:29
KvdLee
KvdLee
@am62: Bedankt, we houden t in de gaten!


Wordt donateur van de BSH! www.bsh-online.nl
 

19-10-2013 18:00:40
Pim530
Pim530
Gisteren heb ik in de 204 gezeten als IR (!) van Gent richting de luchthaven. Het materieel is weer teruggekeerd naar Gent als IR, zo vernam ik later in Aalst.

Daarnaast dezelfde dag om 15:10 met de 270 uit Brussel-Noord als L naar Aalst vertrokken, ging aldaar om 16:21 als piekuurtrein naar Geraardsbergen. Waren heerlijke ritjes op die extreem zachte zetels. Veel succes volgende week, er zouden nu nog vijf moeten rollen.
 

20-10-2013 19:43:58
KvdLee
KvdLee
Iemand die kan zeggen of ze morgen rond Luik of Antwerpen te zien zijn?


Wordt donateur van de BSH! www.bsh-online.nl
 

20-10-2013 20:24:46
HZwoferink
HZwoferink
Antwerpen rijd alleen nog maar Break, Desiro's en enkele varkens. Afgelopen tijd daar geen klassiekjes meer gezien. In Luik heb ik alle rode aan de kant zien staan, en reden alleen de gemoderniseerde stellen...


Groeten uit Rijssen, Henk Zwoferink
 

20-10-2013 20:38:17
KvdLee
KvdLee
Thnx Henk.


Wordt donateur van de BSH! www.bsh-online.nl
 

20-10-2013 20:47:00
Pim530
Pim530
Op de L Leuven-Ottignies heb je nog een kansje, de laatste serie daar die met klassiekjes wordt gereden (hoewel afgelopen week ook al voor 50% Desiro maar voor de roden zou ik je aanraden richting Brussel - Gent - Brugge (Zeebrugge) te gaan.

Edit: je reisgenoot heeft het zo te zien al gelezen, maar er is er dus toch één in het CR/GEN-net terecht gekomen tussen Leuven en Brussel ('s Gravenbrakel) dit weekend.

Laatst bewerkt door Pim530 op 20-10-2013 23:18
 

22-10-2013 19:26:35
am62
am62
Deze ochtend 22/10 was er nog eentje te bewonderen in trein 7593 Geraardsbergen - Ath en nadien deed die dienst in trein 7955 Geraardsbergen - Denderleeuw... (stel 204).  

23-10-2013 19:37:02
am62
am62
Vanochtend 23/10/13 treinstel 228 in trein 4155 Ath - Mons. De 204 was van dienst onder andere in trein 7953 Geraardsbergen - Denderleeuw - Gent Sint-Pieters en vervolgens rijdt deze trein door als L-trein naar Brugge...

Laatst bewerkt door am62 op 23-10-2013 19:39
 

23-10-2013 23:01:40
Pim530
Pim530
Dank voor de update, ben benieuwd of ik ze vrijdag wellicht nog eens kan treffen.  


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


24-10-2013 19:39:26
am62
am62
204 was vanavond 24/10/13 te zien in Geraardsbergen (trein 5237 Brussel - Denderleeuw - Geraardsbergen).  

05-11-2013 20:21:01
jpvdveer
jpvdveer
Een laatste update op dit gebied - het lijkt erop dat het laatste nog in dienst zijnde stel (204) vandaag defect is geraakt en gisteren zijn laatste rit in de reguliere dienst heeft gereden. Het tijdperk van de rode tweetjes lijkt dus definitief voorbij te zijn.

Laatst bewerkt door jpvdveer op 05-11-2013 20:21
 

06-11-2013 00:19:19
scooter
scooter
Is er enig zicht of de 800en nog in revisie gaan?Is nu zon beetje materieel met oudste interieur.  

06-11-2013 00:59:35
Pim530
Pim530
Ik heb onlangs de 820 (meen ik, kon ook een ander zijn) in Ottignies volledig opnieuw beschilderd aangetroffen en HGBTF meldt ook dat er wel een revisie gaande zou moeten zijn. Als het door mij aangetroffen stel daadwerkelijk gereviseerd was, heeft het zijn bordeaux kleurstelling behouden, interieur waarschijnlijk ook.

UPDATE: De 204 is van een defect hersteld en rijdt nog tot en met uiterlijk 12 november een omloop uit die eindigt in Schaarbeek. Momenteel veelal ten westen van Brussel.

Laatst bewerkt door Pim530 op 06-11-2013 21:49
 

07-11-2013 21:29:11
jpvdveer
jpvdveer
De 204 is vanavond in Namen aangekomen. Berichten op Belgische fora suggereren dat het morgen de LAATSTE dag zal zijn, ingezet op de lijn Namen - Arlon en op weg naar Stockem om daar gestald te worden.  

07-11-2013 22:06:19
ricohallo
ricohallo
Ik snap niet waarom ze het defect nog hersteld hebben en hem vervolgens nog 2 dagen inzetten om dan alsnog terzijde te gaan... Waarom is hij niet gewoon gelijk naar Stockem gesleept?  

08-11-2013 01:18:00
AlexNL
AlexNL
Naar het schijnt betrof het een zeer klein defect: een verstopte wasbak.  

08-11-2013 07:06:54
broek53
broek53
Hebben ze 'm nog gevonden?  

08-11-2013 09:28:40
ZJ37
ZJ37
Zie bericht van 8-11 om 10:15 (?) uur.

http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=8&p=200362
 

08-11-2013 10:34:06
jpvdveer
jpvdveer
Onderstaand een sfeervol plaatje gemaakt na aankomst in Gembloux gisteravond, op waarschijnlijk de voorlaatste dag van exploitatie van het stel.

http://www.flickr.com/photos/97551602@N06/10729639296/
 

08-11-2013 10:35:27
279
279
Quote
broek53 (vr 08 nov 2013 07:06:54 https://www.somda.nl/forum/14061/p474876/): Hebben ze 'm nog gevonden?


Belgen zijn heel goed in verstoppen! %02%
 

08-11-2013 12:00:33
gvttreinen
gvttreinen
Praat me even bij, de verbouwde stellen zijn toch nog in dienst?
Dus er valt nog wel even van de Klassiekers te genieten
 

08-11-2013 12:16:45
ricohallo
ricohallo
Jazeker.
Ze rijden zelfs nog in NL. De trein van Luik naar Mt.
 

13-11-2013 06:59:15
Pim530
Pim530
Dat ligt er natuurlijk maar net aan hoe je ertegenaan kijkt: de luxe eerste klasse is verdwenen, de vierbenige pantograaf ook en tot slot zul je nooit meer zo oncomfortabel schokkend uit een station vertrekken  

13-11-2013 11:43:50
jorgo
jorgo
Die versies hebben overigens altijd een eenbeenspantograaf gehad.

In de zomer van 1998 maakten we met een eerste klasse B-Tourrail (vijf dagen onbeperkt door België, bestaat niet meer) het NMBS-net onveilig. Wat daar inmiddels allemaal veranderd is... de huidige grijze klassiekjes waren nog allemaal rood en hadden dezelfde luxe eersteklasse zetels (de wandbekleding e.d. was geloof ik wel wat moderner). De oude AM56 'Budd' waren nog in dienst (dito banken). Ook M2 reed nog rond (op de grotere diesellijnen en P-treinen), en ook in die rijtuigen zat het klassieke interieur. Wat een contrast met de tweede klasse!

Tussen Dinant en Bertrix reden nog de oude motorwagens. Daarin ontbrak een eerste klasse, en de banken waren van een onbeschrijfelijk slecht niveau. Dit lijkt gelijk aan de klassiekjes, maar is in werkelijkheid nog oncomfortabeler: http://www.railfaneurope.net/pix/be/diesel/dmu/605-45/44_45_interieur.jpg.

Eerlijk gezegd dachten we toen al dat AM62 op z'n laaste benen liep. Maar niets was minder waar.
 

13-11-2013 13:02:15
ZJ37
ZJ37
De beroemde 2+3 opstelling in de 2e klas.  

13-11-2013 13:23:14
jpvdveer
jpvdveer
Toen ik in 1991, destijds als tiener, een soortgelijke reis door België maakte vond ik het interieur van de klassieke motorstellen al reuze gedateerd (ernaar kijkend met een Nederlandse bril op), zozeer zelfs dat ik een foto van zo'n interieur heb gemaakt (verder maakte ik nooit interieurfoto's). Dat vergelijkbare interieurs daarna nog 22 jaar hebben rondgereden is ronduit ongelooflijk - hoe jammer ook dat het nu voorbij is.

http://www.flickr.com/photos/97551602@N06/9049224677/in/set-72157634143392240

Nu resteren de varkenskoppen (serie 800) met een minder oud maar toch ook nog uiterst gedateerd interieur. Benieuwd hoe lang deze het gaan uithouden nu revisie uit lijkt te blijven en er nog zo'n 150 Desiro-stellen geleverd moeten worden...
 

13-11-2013 13:24:51
ZJ37
ZJ37
Gedateerd of niet: denk dat 10 van de 10 reizigers liever op zulke 1e klas bank zitten dan in een SLT. Maar dat verder terzijde.  

13-11-2013 15:24:25
Pim530
Pim530
De 3+2 opstelling hoeven we niet te missen, die zit ook nog in de gerenoveerde klassiekjes.  

13-11-2013 16:28:54
jpvdveer
jpvdveer
En in onder meer de M4-rijtuigen.  

13-11-2013 17:20:10
jorgo
jorgo
Quote
jpvdveer (wo 13 nov 2013 13:23:14 https://www.somda.nl/forum/14061/p475619/): Toen ik in 1991, destijds als tiener, een soortgelijke reis door België maakte vond ik het interieur van de klassieke motorstellen al reuze gedateerd (ernaar kijkend met een Nederlandse bril op), zozeer zelfs dat ik een foto van zo'n interieur heb gemaakt (verder maakte ik nooit interieurfoto's). Dat vergelijkbare interieurs daarna nog 22 jaar hebben rondgereden is ronduit ongelooflijk - hoe jammer ook dat het nu voorbij is.

http://www.flickr.com/photos/97551602@N06/9049224677/in/set-72157634143392240




Fantastisch! Je ziet hier het interieur van een treinstel dat nog ouder is dan een AM62, een AM54. Je herkent dat aan de ramen. De meubels wijken ook iets af. AM54 en AM55 gingen in 1995 aan de kant, net als het nog oudere AM50 overigens.

Hiervan zijn zeer weinig foto's op het internet. Bedankt!

Laatst bewerkt door jorgo op 13-11-2013 17:26
 

13-11-2013 18:00:24
FST
FST
De bagagerekken boven de banken (ipv langszij) en de 2e klas banken (die nog net zichtbaar zijn) doen me denken aan het interieur van de hondekoppen Mat'54.

Laatst bewerkt door FST op 13-11-2013 18:01
 

13-11-2013 22:27:33
jpvdveer
jpvdveer
Quote
jorgo (wo 13 nov 2013 17:20:10 https://www.somda.nl/forum/14061/p475639/):

Fantastisch! Je ziet hier het interieur van een treinstel dat nog ouder is dan een AM62, een AM54. Je herkent dat aan de ramen. De meubels wijken ook iets af. AM54 en AM55 gingen in 1995 aan de kant, net als het nog oudere AM50 overigens.

Hiervan zijn zeer weinig foto's op het internet. Bedankt!



Graag gedaan! En om dan ook nog maar even de puntjes op de i te zetten: het betreft hier stel 122, rijdend tussen Ottignies en Namur op 7 augustus 1991.

Laatst bewerkt door jpvdveer op 13-11-2013 22:29
 

20-12-2013 11:19:29
john2
john2
Op 18 december doorkomst Maastricht gehad, richting Maastricht Randwyck. Zag dat er een andere treinstel reed als in dit topic bedoelde treinstel, richting Luik.  

20-12-2013 11:30:00
daniel81
daniel81
Sinds de nieuwe drgl schijnen er Breaks te rijden en geen klassiekjes meer.
Dit vanwege doorkoppeling in Luik met de IR naar Hasselt - Antwerpen
(waarbij Mt-Hasselt dus nu overstapvrij is, echter de verbinding is zo traag dat fietsen ongeveer net zo snel is%02%)
 


20-12-2013 11:37:54
john2
john2
Het was een drie wagenstel, of drie bakken, hoe je het noemen wilt. Grijs achtig van kleur.  

20-12-2013 12:07:54
ns1300
ns1300
Dat zou goed een Break (MS80) geweest kunnen zijn. http://nl.wikipedia.org/wiki/MS80

Die reden vroeger ook nog weleens naar Maastricht.
 

20-12-2013 12:34:38
john2
john2
Dit model was het. Grijs van kleur en met geel voorop.  

20-12-2013 18:57:14
Amazonous
Amazonous
Ik ontving van een oplettende gebruiker een foto van een krantenartikel met daarin de tekst:

"... Sinds deze week worden modernere Breaktreinen ingezet. Deze hebben 70 extra zitplaatsen in de tweede klasse en bieden meer comfort dan de vervangen, uit de jaren zestig stammende, boemeltreinen."

"Dat laat een woordvoerder van de NMBS weten."