Forse prijsstijging Bh-Hgl?
Forum: Algemeen - Algemeen
08-08-2013 01:57:06
Frontier
Frontier
Enkele maanden geleden, op 3 mei om precies te zijn, kon ik op de site van NS Hispeed een enkeltje Bad Bentheim-Hengelo boeken voor de volgende dag voor 2,20 euro (dat is inclusief vrij reizen op het binnenlandse gedeelte). Nu wilde ik hedenavond hetzelfde doen, alleen rekent men tegenwoordig maarliefst 6,00 euro... (m\'n pantalon zakte er haast van af). In mei waren alle kaartjes 2,20 euro, ongeacht of het de IC of de stoptrein was. Nu kost de stoptrein 2,30 euro en de IC een schandalige 6,00 euro.

Sinds wanneer worden treinkaartjes in een paar maanden tijd bijna 200% duurder? Wellicht is er een logische verklaring voor, maar die kan ik als niet-frequente reiziger nog niet ontdekken tot op heden, iemand?


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

08-08-2013 08:04:04
IC140
IC140
NS Hispeed.nl is overgegaan van het eigen tariefsysteem naar het Duitse systeem (NVS) voor reizen met Duitsland, zodat de kaartjes niet meer duurder zijn op nshispeed.nl dan op bahn.de. Deze sites bieden nu dezelfde prijs. Het grootste deel van de reizen is hierdoor goedkoper geworden, maar blijkbaar hoort Hengelo - Bad Bentheim Normalpreis bij een van de weinige situaties waar het duurder is geworden.

Laatst bewerkt door IC140 op 08-08-2013 08:05

08-08-2013 10:20:29
AgentX
AgentX
Overigens is van € 2,20 naar € 6,- een prijsstijging van 272%.

08-08-2013 10:55:07
nohab
nohab
173%

Laatst bewerkt door nohab op 08-08-2013 10:56


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


08-08-2013 11:01:14
Gast
Gast
2,73 x zo duur

08-08-2013 11:01:51
dlm4yjp
dlm4yjp
Quote
nohab (do 08 aug 2013 10:55:07 somda.nl): 173%


Ik zou daar niet mijn geld op inzetten %09%
173% is namelijk maar een verhoging naar ongeveer 3,80.

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 08-08-2013 11:04


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

08-08-2013 11:03:06
AgentX
AgentX
Quote
runneke (do 08 aug 2013 11:01:14 www.somda.nl): 2,73 x zo duur

Dat bedoel ik, ten opzichte van elkaar.

Niettemin blijft deze verandering wel vreemd, natuurlijk.

08-08-2013 11:03:57
nohab
nohab
Quote
runneke (do 08 aug 2013 11:01:14 www.somda.nl): 2,73 x zo duur
Klopt, en dat is dus geen 272%. Net zoals een prijsverdubbeling ook geen prijsverhoging van 200% is maar van 100%.

Laatst bewerkt door nohab op 08-08-2013 11:04


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

08-08-2013 11:06:38
dlm4yjp
dlm4yjp
Het getal waarvan een percentage berekend wordt is
altijd gelijk aan 100%.De oude verkoopprijs van
€ 2,00 bedraagt hier dus 100%. De procentuele prijs
verandering is: +172%. De nieuwe verkoopprijs is
dus gelijk aan 100% + 172% = 272% van de oude verkoopprijs.
De nieuwe verkoopprijs is: 272% van € 2,00 = € 5.98.

Laatst bewerkt door dlm4yjp op 08-08-2013 11:06


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

08-08-2013 11:10:46
AgentX
AgentX
Er zijn twee manieren (en ik zei het verkeerd, excuus):

1. Een prijsstijging van 173% (de prijs neemt met 173% toe, van 100% naar 273%).
2. De nieuwe prijs is 273% van de oude prijs (prijs x 2,73).

Zullen we dit rekenraadseltje verder in de shout oplossen?

08-08-2013 11:17:04
damenster
damenster
de huidige prijs is van syntus en BE maar van af december kijkt NS of de lijn door gezet word door NS zelf op dat het opgeheven word. de periode dat syntus de trein lijn heeft/had is/was een test periode om te zien of de lijn uit kan.

08-08-2013 11:27:33
daniel81
daniel81
Dit snap ik niet helemaal. Naar mijn weten heeft NS 0,0 met de Grenslansexpres te maken. Er is een opdrachtgever (overheid) en een vervoerder (Syntus) en die hebben een contract tot december. Daarna wil de overheid er niet meer voor betalen en stopt de vervoerder dus zijn dienstuitvoering. En NS blijft gewoon iedere twee uur met een IC de grens oversteken.

08-08-2013 12:10:51
damenster
damenster
Dat is mij verteld door een syntus conducteur.

08-08-2013 14:42:06
maxim
maxim
Dan heeft de Syntus-controleur ongelijk, als je het mij vraagt

08-08-2013 20:52:34
edje
edje
NS kan rustig een treindienst opzetten, maar dan zonder een stop in Oldenzaal.
Immers de concessie tussen Hengelo en Oldenzaal is van Syntus.

Een verbinding Hengelo - Bentheim zonder stop in Oldenzaal is al helemaal niet interessant.

08-08-2013 21:16:50
Apda
Apda
Quote
Frontier (do 08 aug 2013 01:57:06 www.somda.nl): Enkele maanden geleden, op 3 mei om precies te zijn, kon ik op de site van NS Hispeed een enkeltje Bad Bentheim-Hengelo boeken voor de volgende dag voor 2,20 euro (dat is inclusief vrij reizen op het binnenlandse gedeelte). Nu wilde ik hedenavond hetzelfde doen, alleen rekent men tegenwoordig maarliefst 6,00 euro...

Op 26 juli heb ik nog naar diezelfde kaartjes gekeken. Toen kostten ze nog € 2,20, dus die prijsverhoging is pas kortgeleden doorgevoerd.

08-08-2013 21:20:09
BGM104
BGM104
NS Hispeed is per 1 augustus overgegaan op het DB verkoop systeem.

08-08-2013 21:30:23
Apda
Apda
Volgens deze webpagina www.nshispeed.nl was dat op 24 juli %03%
"24 juli 2013 is NS Hispeed overgegaan op een nieuw tariefsysteem voor reizen naar Duitsland."

08-08-2013 22:05:57
BGM104
BGM104
Volgens de oorspronkelijke plannen zou NS Hispeed ongeveer 2 jaar geleden al op het DB systeem overgaan, die week extra vertraging kon er ook nog wel bij

08-08-2013 22:37:28
charta
charta
Quote
edje (do 08 aug 2013 20:52:34 www.somda.nl): NS kan rustig een treindienst opzetten, maar dan zonder een stop in Oldenzaal.
Immers de concessie tussen Hengelo en Oldenzaal is van Syntus.

Een verbinding Hengelo - Bentheim zonder stop in Oldenzaal is al helemaal niet interessant.


Er is geen markt voor regionaal verkeer tussen Hengelo en Bentheim. Die is er ook nooit geweest. Wil je die verbinding oppeppen dan zul je het moeten hebben van het verkeer over grotere afstanden.

09-08-2013 13:29:21
bnv
bnv
En dat hoeft nu nog niet eens direct het ei van Columbus te zijn maar, wil van een rendabele exploitatie überhaupt sprake zijn, (niet gezegd dat die er dan ook direct komt), is een doortrekking van de Regionalbahn (Braunschweig)-Hannover-Bentheim naar Hengelo een belangrijk voorwaarde.
Dat zien we nu ook proberen op Dusseldorf-Emmerik waar een aantal tricourante stellen wordt gekocht door Abellio om deze verbinding door te trekken naar Arnhem.

09-08-2013 13:41:19
BjarneK
BjarneK
De RB die nu naar Bh rijdt is de WestFalenBahn uit Bielefeld.
Wel heb je de RE Braunschweig-Hannover-Rheine, welke ook een aardige kan zijn voor doortrekking

26-09-2013 17:32:26
frer
frer
Het gaat hier om het stukje Bad Bentheim grens - Bad Bentheim.
NSHispeed gebruikt tegenwoordig inderdaad hetzelfde tariefsysteem (NVS) als DB, hierdoor kost dit stukje inderdaad ineens €6,00.
Uit de gewone NS-kaartautomaat haal je trouwens nog steeds voor €2,20 dit kaartje, omdat deze niet het NVS volgt.

26-09-2013 19:16:10
ZJ37
ZJ37
En een enkeltje Hgl-Odz is €2,50. Dus kun je beter een kaartje naar Bh kopen als je in Odz moet zijn!

Laatst bewerkt door ZJ37 op 26-09-2013 19:16

26-09-2013 21:22:37
dennistd
dennistd
Dat zal Hgl-Bh met NL-traject gratis zijn denk ik

26-09-2013 22:16:20
seinhuis
seinhuis
Het beste is om gebruik te maken van de grenslandexpress, vanaf 5,50 voor een retour met korting Hengelo-Bad Bentheim. Zie ook www.grenslandexpress.nl

26-09-2013 22:46:55
roeter
roeter
Wel opschieten daarmee - daar heb je nog net iets meer dan twee maanden voor ....