Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Reisinformatie op het perron

Maandag 08 jul 2013 - 06:59:39
ZJ37
ZJ37
In het verre verleden werd er nog wel eens omgeroepen dat rijtuig 1 stopte bij letterbord A en rijtuig 2 bij letterbord B. Dan stonden de meeste reizigers alvast op de goede plek.

Nu beperkt men zich tot een omroepbericht indien de trein een andere rijtuigvolgorde heeft. Leuk, maar dan weet je nog niet waar je precies moet gaan staan. Je mag als vervoerder de reiziger in deze best een handje helpen, daar heeft het zelf ook belang bij met het tegenwoordige chaotische en dus tijdrovende instapproces.

Laatst bewerkt door SleutelMan op Maandag 08 jul 2013 om 23:15:14, reden: topic afgesplitst

Maandag 08 jul 2013 - 08:40:56
Klaasje
Klaasje
Gelukkig, ik ben geen roepende in de woestijn!

Maandag 08 jul 2013 - 09:33:59
nohab
nohab
Flickr bvisser
Dat men dat niet omroept zal wel komen doordat (op Asd in elk geval) er aparte 'vertrekstaten' staan waarop die samenstelling staat aangegeven.

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Maandag 08 jul 2013 - 10:18:28
ZJ37
ZJ37
Quote
nohab (ma 08 jul 2013 09:33:59 www.somda.nl): Dat men dat niet omroept zal wel komen doordat (op Asd in elk geval) er aparte 'vertrekstaten' staan waarop die samenstelling staat aangegeven.
Dat is zo, maar veel reizigers zien die dingen niet eens. Een omroepbericht zou er wat aandacht aan kunnen schenken of bij wijze van service (als dat nog hoog in het vaandel moge staan) de samenstelling ook via de omroep kenbaar kunnen maken.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Maandag 08 jul 2013 - 10:31:50
AlexNL
AlexNL
... of ze zouden die mooie kleurenschermen gebruiken om de treinsamenstelling aan te geven. Er is nog genoeg plek voor vrij.

Dezelfde schermen hangen in Noorwegen (ik heb ze in ieder geval gezien in Oslo Nationaltheatret), daar wordt de onderste 5 cm over de hele breedte gebruikt voor de treinsamenstelling, waarbij de linkerkant de kop van het perron in de rijrichting van de trein is.

Ik vond het kleurenschema van Jernbaneverket/NSB ook een stuk duidelijker dan wat we hier in Nederland hebben: gele letters op een zwarte achtergrond. Dat is van een afstand een stuk beter te lezen, vind ik.

Maar we dwalen een beetje af...

Laatst bewerkt door AlexNL op Maandag 08 jul 2013 om 10:32:21

Maandag 08 jul 2013 - 10:36:38
broek53
broek53
Quote
ZJ37 (ma 08 jul 2013 10:18:28 www.somda.nl):
Quote
nohab (ma 08 jul 2013 09:33:59 www.somda.nl): Dat men dat niet omroept zal wel komen doordat (op Asd in elk geval) er aparte 'vertrekstaten' staan waarop die samenstelling staat aangegeven.
Dat is zo, maar veel reizigers zien die dingen niet eens. Een omroepbericht zou er wat aandacht aan kunnen schenken of bij wijze van service (als dat nog hoog in het vaandel moge staan) de samenstelling ook via de omroep kenbaar kunnen maken.
Als je dat laatste gaat doen, zwijgt de omroep op Schiphol nooit meer.

Maandag 08 jul 2013 - 10:37:39
Klaasje
Klaasje
Wat dat betreft is het gewoon tijd voor actuele informatie op borden en een omroep die daar op wijst.

Maandag 08 jul 2013 - 10:55:16
ZJ37
ZJ37
Quote
broek53 (ma 08 jul 2013 10:36:38 www.somda.nl):
Quote
ZJ37 (ma 08 jul 2013 10:18:28 www.somda.nl):
Quote
nohab (ma 08 jul 2013 09:33:59 www.somda.nl): Dat men dat niet omroept zal wel komen doordat (op Asd in elk geval) er aparte 'vertrekstaten' staan waarop die samenstelling staat aangegeven.
Dat is zo, maar veel reizigers zien die dingen niet eens. Een omroepbericht zou er wat aandacht aan kunnen schenken of bij wijze van service (als dat nog hoog in het vaandel moge staan) de samenstelling ook via de omroep kenbaar kunnen maken.
Als je dat laatste gaat doen, zwijgt de omroep op Schiphol nooit meer.
Dat hoeft ook niet voor alle treinen, laten we eens beginnen met de Thalys en dan vooral in de richting die het er toe doet, richting het zuiden dus.

Afgelopen week ook eens gezien bij Thalys 9352 te Asd hoe dat gaat met instappen: trein komt pas 13.16 uur uit Wgm aan en dient 13.19 uur te vertrekken. Stel staat 'verkeerd om' en omroep beperkt zich tot dat de eerste klas achteraan is i.p.v. vooraan. Kennelijk wordt aangenomen alle reizigers dusdanig slim zijn dat ze zelf maar moeten concluderen dat de tweede klas dus niet meer achteraan mee rijdt, maar juist vooraan. Laat staan dat ze maar moeten weten waar rijtuig nummer 18 precies halteert.

Het is geen kwestie van niet kunnen omroepen, ze hebben er gewoon geen zin in of gaat er vanuit dat alle reizigers zeer slim zijn.

Oh ja, trein vertrok pas om 13.22 uur en het instappen kostte dus niet minder dan 6 (!) minuten!

Maandag 08 jul 2013 - 11:01:39
nohab
nohab
Flickr bvisser
Nog afgezien van het feit dat niet iedereen zal weten wat de achterkant van de trein is.

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Maandag 08 jul 2013 - 23:15:59
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Twitter Blostrupmoen Youtube SleutelMan Flickr sleutelman
Topic afgesplitst van het oorspronkelijke HSL topic. Mocht iemand nog een betere topictitel weten dan hoor ik dat graag

Maandag 08 jul 2013 - 23:52:34
PLANX
PLANX
In Arnhem hebben ze al een scherm staan waar de rijtuigvolgorde van de ICE word aangegeven. www.flickr.com

Laatst bewerkt door PLANX op Maandag 08 jul 2013 om 23:54:23

Maandag 08 jul 2013 - 23:56:00
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Twitter Blostrupmoen Youtube SleutelMan Flickr sleutelman
die staat ook al geruime tijd op Rtd, waar je dus de volgorde van de Thalys en Fyra kunt bekijken. Soort digitale variant van wat er al stond vroeger op o.a. Ut. Enig nadeel is dat je die dingen wel moet vinden (die op Rtd staat niet zo duidelijk aangegeven)...

Dinsdag 09 jul 2013 - 00:22:47
Amazonous
Amazonous
Waarschijnlijk gaan bepaalde mensen het niet met mij eens zijn, maar laten we toch eerst eens zorgen dat al het NS-personeel gemakkelijk over deze informatie beschikt, dat lijkt mij een hele vooruitgang. Dan via de daarvoor bestemde kanalen ook de (al trappelende) externe ontwikkelaars over deze data laten beschikken, dan hoeft NS zelf niets meer te doen

Laatst bewerkt door Amazonous op Dinsdag 09 jul 2013 om 00:24:28

Dinsdag 09 jul 2013 - 00:26:29
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Gewoon die data open-source maken, dan gaan de developers er vanzelf mee aan de gang.

Dinsdag 09 jul 2013 - 00:45:19
Amazonous
Amazonous
Als je de houding van NS ziet daar dan ga je spontaan huilen. Helemaal als je ook bekend bent met de open data van NetworkRail (UK). Daar zitten zelfs seinbeelden bij.

Leuk voorbeeld over de houding van NS is dit citaat in reactie op een vraag over stationsfaciliteiten

"maar de kwaliteit van de data is op dit moment niet op het voor ons gewenste niveau. "

Tegelijkertijd blijkbaar wel goed genoeg om in de Reisplanner Xtra te gebruiken, al twee jaar (of intussen al langer?).

Laatst bewerkt door Amazonous op Dinsdag 09 jul 2013 om 00:51:15

Dinsdag 09 jul 2013 - 06:20:23
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Quote
SleutelMan (ma 08 jul 2013 23:56:00 www.somda.nl): die staat ook al geruime tijd op Rtd, waar je dus de volgorde van de Thalys en Fyra kunt bekijken. Soort digitale variant van wat er al stond vroeger op o.a. Ut. Enig nadeel is dat je die dingen wel moet vinden (die op Rtd staat niet zo duidelijk aangegeven)...
Die op Rtd had er laatst een papieren poster met samenstellingen overheen geplakt zitten.
Op Ut zag ik trouwens dat het scherm met de ICE mee verhuist is van 11b/12b naar 14b/15b.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Dinsdag 09 jul 2013 - 07:23:09
ZJ37
ZJ37
Quote
SleutelMan (ma 08 jul 2013 23:56:00 www.somda.nl): die staat ook al geruime tijd op Rtd, waar je dus de volgorde van de Thalys en Fyra kunt bekijken. Soort digitale variant van wat er al stond vroeger op o.a. Ut. Enig nadeel is dat je die dingen wel moet vinden (die op Rtd staat niet zo duidelijk aangegeven)...
Die Rtd staan er inderdaad al een hele tijd een aantal. Echter vraag ik me af of er ooit nog een mens op kijkt. Voor Fyra staat de samenstelling vaker verkeerd dan goed aangegeven. En dan help je vanzelf wel in de hand dat niemand die borden nog serieus neemt.

Laatst bewerkt door ZJ37 op Dinsdag 09 jul 2013 om 07:24:16

Dinsdag 09 jul 2013 - 09:35:27
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Quote
AgentX (di 09 jul 2013 00:26:29 somda.nl): Gewoon die data open-source maken, dan gaan de developers er vanzelf mee aan de gang.
Goed idee, ik zal het eens voorleggen aan de NS

Laatst bewerkt door aarclay op Dinsdag 09 jul 2013 om 09:36:00

Choo choo.....

Dinsdag 09 jul 2013 - 12:10:25
Amazonous
Amazonous
Ik verwacht ik weinig van NSR, zelfs de serviceinfo laat nog op zich wachten, los van al die 'foutjes' en 'incidenten', waar RIG ook goed in is.

Om terug te komen op het daadwerkelijke onderwerp, het lijkt mij een realistische oplossing, zorgen voor de data op stations bij personeel en op borden, via de omroep wijzen op deze data (anders stopt de omroep idd helemaal niet meer...), eventueel aangevuld met open data voor externe ontwikkelaars zodat het ook nog in de populaire apps zit verwerkt. Even los van de vraag of het realistisch is op dit moment.

Laatst bewerkt door Amazonous op Vrijdag 18 okt 2013 om 12:59:35

Dinsdag 09 jul 2013 - 12:16:53
broek53
broek53
Heeft dit alles (ook) niet te maken met de proef op de IJssellijn met stellen ICM en dynamische aanduidingen van de samenstelling (en de drukte in de trein) op de perrons?

Dinsdag 09 jul 2013 - 12:24:44
seinhuis
seinhuis
Aan het beging van de nachttrein naar Moskou werd elke rijtuig omgeroepen waar die stopte, dat in in ieder geval 4 talen (Nederlands (2x), Engels, Duits, Russisch). Vervolg: Omroep duurde ongeveer 7 minuten waardoor een spoorwijziging van een trein die 1 minuut later vertrekt dan deze nachttrein pas werd omgeroepen als die trein allang weg was.

Dinsdag 09 jul 2013 - 12:55:54
ZJ37
ZJ37
Quote
broek53 (di 09 jul 2013 12:16:53 www.somda.nl): Heeft dit alles (ook) niet te maken met de proef op de IJssellijn met stellen ICM en dynamische aanduidingen van de samenstelling (en de drukte in de trein) op de perrons?
Deze proef is op 1 juli overigens beeindigd. Diverse Europese spoorwegmaatschappijen schijnen interesse te hebben in het systeem, inclusief het digitale bord dat in Ht bij spoor 1 heeft gehangen!

Dinsdag 09 jul 2013 - 17:41:24
abcde
abcde
Beeindigd omdat het niet voldeed ? Of komt er hiervan een vervolg ?

Dinsdag 09 jul 2013 - 18:02:51
ZJ37
ZJ37
Heb er eigenlijk alleen positieve dingen over gelezen, daarbij aangetekend dat die geluiden uit de interne NS hoek kwamen.

Dinsdag 09 jul 2013 - 19:03:14
Roy
Roy
Volgens mij is het gewoon beëindigd omdat de pilot tijd voorbij is. Landelijke invoering zal nog wel een tijdje op zich laten wachten kan iedereen hier inschatten(mits de pilot geslaagd is dus). Treinen en stations moeten aangepast worden.

Dinsdag 09 jul 2013 - 19:20:09
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Het lijkt me sterk dat het systeem landelijk uitgerold gaat worden. Alhoewel, de pilot e.d. komt uit de koker van het overmachtige NS Commercie... De installatie in Ht bevatte ook een paar stopplaatsseinen "blauwe lamp" en alleen die vast plaatsten voor de variabele treinlengtes is een uitdaging. De proef was erg simpel opgezet: max 2 verschillende treinlengtes uit één treinserie, zelfde perron. Op die basis uitrollen zie ik niet 1-2-3 gebeuren.

Dinsdag 09 jul 2013 - 23:23:04
robert55
robert55
Alsjeblieft niet nog meer omroep.In het weekeinde is het op grote stations al vrijwel permanent getetter van dingdongdamesenheren enzovoort, vooral sinds de afschaffing van de blauwe vertrekstaten.
Overigens roept NSH geloof ik wel om dat de actual composition of the train naar de voor internationale reizigers erg belangrijke plaats 'Brayda' te vinden is op een 'sign at letterboard F' een riedel die in twee talen voor iedere Fyra twee keer wordt afgedraaid. Als je alles omroept wordt er na verloop van tijd niets meer gehoord.

Woensdag 10 jul 2013 - 12:15:29
Jorrit
Jorrit
En die volgorde klopt alleen als de trein in de normale volgorde rijdt, er is dus niets dynamisch aan het scherm op Schiphol. Zeker na de chaos in de winter reden veel treinstammen verkeerd om, nu is het alweer een stuk beter. Het zou inderdaad beter zijn voor de rust als een paar extra schermen zouden worden neergezet en de omroep wordt afgeschaft. Ook de speciale omroep dat de Fyra op spoor 5 óf 6 arriveert kan afgeschaft worden, dat gebeurt voor andere treinen ook niet. Zelfde in Breda.

Woensdag 10 jul 2013 - 14:48:54
waalkade
waalkade
Voor mij mogen er wel enkele aanwijzigen komen dwars op het perron waar de gele vertrekstaten staan.
Zodat je de reclameborden snel voorbij kan lopen.

Donderdag 11 jul 2013 - 13:35:17
Amazonous
Amazonous
Quote
aarclay (di 09 jul 2013 09:35:27 somda.nl):
Goed idee, ik zal het eens voorleggen aan de NS
Helaas voor nu negatief resultaat.
Quote
abcde (di 09 jul 2013 17:41:24 somda.nl): Beeindigd omdat het niet voldeed ? Of komt er hiervan een vervolg ?
Einde pilot. Nu zit er waarschijnlijk ergens een vergaderkamer vol met mensen om te gaan besluiten wat er gaat gebeuren.

Laatst bewerkt door Amazonous op Vrijdag 18 okt 2013 om 12:59:53

Woensdag 04 dec 2013 - 21:27:51
bnv
bnv
Er is weer een nieuwe kwestie: het verwijderen van de gele vertrekstaten op de stations. Ik zeg even bewust stations en niet perrons.
Krantenberichten lezende lees ik dat op elk station er steeds een gele vertrekstaat overblijft.
Nemen we dit letterlijk dan is er op Asd CS dan nog een gele vertrekstaat en in Holten bijvoorbeeld ook eentje. Nogal een verschil. Zal zo wel niet bedoeld zijn?
Nemen we het verder letterlijk dan verandert bij Veolia, Syntus enz dan niets? Is immers een maatregel van NS. Hoe dan bijvoorbeeld in Zutphen waar drie vervoerders samenkomen?
Komt natuurlijk een prachtige oplossing voor de buitenwereld uit de bus. Let maar op.
Ik ga nu nog even niet in op de zin en onzin van een maatregel als deze.

Woensdag 04 dec 2013 - 22:38:58
AlbertP
AlbertP
De Metro was iets uitgebreider dan de Spits; kleine stations krijgen inderdaad 1 gele vertrekstaat, middelgrote stations 1 bij de hoofdingang, voor de grootste stations (in de krant kathedralen genoemd, het zal wel over stations als Ut, Asd, Rtd gaan) wordt maatwerk toegepast.

Woensdag 04 dec 2013 - 23:11:05
ZJ37
ZJ37
Voor Beter OV vindt er ook wat van: www.treinreiziger.nl

Woensdag 04 dec 2013 - 23:14:42
zugführer
zugführer
of kijk gewoon even op locov.nl, daar is originele adviesaanvraag van NS terug te vinden en wordt gesproken over 1 set per station, muv grotere stations (daar maatwerk)

Woensdag 04 dec 2013 - 23:21:44
MDDM
MDDM
Quote
ZJ37 (wo 04 dec 2013 23:11:05 www.somda.nl): Voor Beter OV vindt er ook wat van: www.treinreiziger.nl
Die zullen er eens niet iets van vinden

Gr Joop mcn Lls

Donderdag 05 dec 2013 - 00:35:45
DingeZ
DingeZ
Facebook DingeZZ
Ik vind het ook erg bijzonder dat meneer Spitshorst een Windows-foutmelding heeft gezien op een TPB. Die dingen draaien namelijk op een Linux-variant.

Donderdag 05 dec 2013 - 00:45:11
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Het lijkt mij allemaal heel inconsequent:

De TPB's draaien op Linux,
Op een aantal TB7's heb ik eens een Windows 7 desktop zien bewegen,
De borden met informatie over treinsamenstellingen zie ik wel eens met Windows 2000 look-a-like foutmeldingen en vensters, dus aannemelijk ook Windows,
En OBIS lijkt weer op Linux te draaien.

Mijn kennis gaat niet ver genoeg om te beoordelen of het op deze manier, met meerdere besturingssystemen en protocollen ook fatsoenlijk kan (samen)werken, maar het lijkt mij niet het meest ideale...

Donderdag 05 dec 2013 - 01:50:51
Amazonous
Amazonous
Zitten een paar Windows-like-systemen tussen. Die willen inderdaad wel eens foutmelding genereren.

Donderdag 05 dec 2013 - 08:23:39
ZJ37
ZJ37
Het komt wel eens voor dat je zo'n melding ziet, maar dat is maar zelden. Ik heb me de laatste tijd meer verwonderd over dat er geen aangepaste vertrekstaten meer worden opgehangen bij werkzaamheden. Nietsvermoedende reizigers staan dan op de vertrekstaten te kijken die voor dan helemaal niet actueel zijn. En een dag later moet je dan op NS intranet vernemen hoe geweldig 'we' het weer doen met de reisinfo. De lat ligt kennelijk niet al te hoog.

Donderdag 05 dec 2013 - 09:19:34
Klaasje
Klaasje
Het niet vervangen met werkzaamheden is al een tijdje beleid. Al moet ik zelf zeggen dat ik al jaren niet meer op zo'n vertrekstaat heb gekeken.

Donderdag 05 dec 2013 - 09:41:49
KvdLee
KvdLee
Flickr koendetreinman
Overigens, de gele vertrekstaten die verwijderd worden van de stations kun je voor 10,- kopen in het Spoorwegmuseum, aldus het nieuwsbericht. Ik wil niet veel zeggen, maar laatst had ik er daar een voor rond de 4 euro gekocht in dat zelfde Spoorwegmuseum.

Laatst bewerkt door KvdLee op Donderdag 05 dec 2013 om 09:42:24

Wordt donateur van de BSH! www.bsh-online.nl

Donderdag 05 dec 2013 - 10:38:08
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Arriva heeft eigen vertrekstaten. Tijd terug zocht ik in Zp op de gele staten naar de trein naar Ww. Stond er niet op. Maar er hingen wel vertrekstaten van Arriva, waar die wel op stond.

Dick van den Hoven

Donderdag 05 dec 2013 - 11:10:17
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
@Koen
Inderdaad. Kostte altijd iets van €5 in het NSM. Net doen alsof dat tientje dan goedkoop is.

Donderdag 05 dec 2013 - 12:48:36
abcde
abcde
De vertrekstaten zijn nu ook op te vragen op NS.nl, onder Voorzieningen op het station.
Hiermee zie je in 1 oogopslag bv. welke IC 1700 zaterdags uit Rtd eindigen in Dv, en welke doorrijden naar Es. Ook welke (12)500 in Ut halteren op spoor 11a (minder bakken) en welke geheel spoor 11 gebruiken (meer bakken)
Jammer dat ook deze info vanaf april komt te vervallen.

Wie kan me helpen waar je zo'n totaal-overzicht over de gehele dag straks nog wel kan zien ?

Laatst bewerkt door abcde op Donderdag 05 dec 2013 om 12:55:53

Donderdag 05 dec 2013 - 12:56:20
Amazonous
Amazonous
Die overzichten staan er inderdaad al sinds de DRGL2011 (?) als tegenprestatie voor het beëindigen van het spoorboekje. Als je even belt/mailt/Tweet met ze sturen ze die ook uitgeprint op.

Donderdag 05 dec 2013 - 13:58:54
reisthijs
reisthijs
Youtube reisthijsnl Flickr ReisThijs
Dan heb je het over de digitale tabellen met de complete dienstregeling op dezelfde manier als in het spoorboekje.

Dat is wat anders dan de digitale vertrekstaten die al veel langer online staan, maar over een paar maanden niet meer.

Donderdag 05 dec 2013 - 14:05:40
Amazonous
Amazonous
Quote
reisthijs (do 05 dec 2013 13:58:54 somda.nl):
Dat is wat anders dan de digitale vertrekstaten die al veel langer online staan, maar over een paar maanden niet meer.
Die zijn al ruim een jaar via ieder NDOV-loket te krijgen en te gebruiken voor iedereen, zoals te zien in onder andere ovtijden.com

Als dat niet is wat je bedoeld, dan snap ik je niet helemaal

Donderdag 05 dec 2013 - 14:15:51
reisthijs
reisthijs
Youtube reisthijsnl Flickr ReisThijs
Ik heb het over de pdf-bestanden van de gele vertrekstaten, zoals bijv. www.ns.nl

Donderdag 05 dec 2013 - 14:19:24
Amazonous
Amazonous
Oja, die zijn er ook nog ja. Dan is mijn eerdere bericht inderdaad van toepassing voor "Wie kan me helpen waar je zo'n totaal-overzicht over de gehele dag straks nog wel kan zien ?", elke afnemer die op basis van de IFF-planning overzichten maakt, of natuurlijk de Somda DRGL-database

Laatst bewerkt door Amazonous op Donderdag 05 dec 2013 om 14:20:47

Donderdag 05 dec 2013 - 14:27:59
reisthijs
reisthijs
Youtube reisthijsnl Flickr ReisThijs
Die overzichten zijn heel mooi voor de hobbyist maar voor het grote publiek (nog) niet erg toegankelijk.
Het zou NS sieren als ze zelf ook een eigen (vereenvoudigde) versie van die overzichten op de site zouden zetten. Als alternatief voor de vertrekstaten.

Donderdag 05 dec 2013 - 14:36:20
Amazonous
Amazonous
Inderdaad, het ging mij er meer om dát de data er is en openbaar is. Iedere gek die zich een avondje verveelt kan overzichtjes maken, ook in bijvoorbeeld de vorm van de oude vertrekstaten.

Donderdag 05 dec 2013 - 14:58:32
zugführer
zugführer
In de adviesaanvraag staat expliciet dat er per april ook gestopt wordt met de vertrekstaten als PDF aan te bieden.
(Sorry, zie nu dat dat hierboven ook al staat )

Laatst bewerkt door zugführer op Donderdag 05 dec 2013 om 15:02:05

Zaterdag 07 dec 2013 - 01:32:59
Amazonous
Amazonous
Quote
reisthijs (do 05 dec 2013 14:27:59 somda.nl): Die overzichten zijn heel mooi voor de hobbyist maar voor het grote publiek (nog) niet erg toegankelijk.
vs.ovtijden.com
Hoe toegankelijk wil je het hebben? Het routelintje moet ik nog maken, maar volgens mij moet de opzet zelf best kunnen voor de gemiddelde reiziger

Laatst bewerkt door Amazonous op Zaterdag 07 dec 2013 om 01:57:14

Zaterdag 07 dec 2013 - 09:47:52
sjoerd
sjoerd
In deze gedigitaliseerde samenleving is er bij bedrijven en instanties weinig begrip voor het ongetwijfeld nog grote (maar hoe meet je dat) en oudere bevolkingsdeel dat niet beschikt over pc, i-phone of i-pad. En hoewel ik daar niet bijhoor, anders kwam ik hier niet, kijk ook ik op grote stations toch altijd even op de gele vertrekstaten en de bijbehorende spoorkaart waar ik zelf nog aan heb meegewerkt. Het wordt er niet gemakkelijker op als we alle papieren hulpmiddelen uit onze leefomgeving weghalen. Die kunnen ook niet in storing vallen.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Zaterdag 07 dec 2013 - 09:56:43
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Het oudere bevolkingsdeel heeft zowiezo deels leesproblemen merk ik regelmatig als ze een geprint reisadvies verkeerd lezen en in Ut op zoek zijn naar sp6 (=aankomstspoor Ht in dit specifieke geval) en meestal ook nog eens een reisadvies voor meerdere uren eerder of later, ook niet handig.
Afgezien daarvan zijn de gele vertrekstaten op stations als o.a. Ut, Asd, Ht alleen maar verwarrend met de vele spoorwijzigingen en werkzaamheden en dat laatste geld voor meer plaatsen.
Op grote stations is het terecht dat gele vertrekstaten verdwijnen, ze voldoen eenvoudig niet aan de praktijk. Op kleine stations zijn ze overbodig, één bord met patroontijden/routes voldoet, die paar afwijkingen 1x in de week vanwege schouw of papierprikken is een mooie voor een voetnoot.

Zaterdag 07 dec 2013 - 10:05:35
dh3201
dh3201
Misschien de vertreksporen niet meer opnemen, of althans de vaak afwijkende niet.
Het actuele vertrekspoor (wat je vaak pas nodig hebt als je daadwerkelijk met die trein mee gaat of er iemand van op wilt halen) vind je wel op de actuele schermen.
De gele borden gebruik ik meestal om te kijken hoe laat de treinen vertrekken,
bijvoorbeeld voor wanneer ik weer terug wil, zodat ik weet wanneer ik naar het station moet gaan. En om te weten wanneer het nog zin heeft om een sprintje te trekken of dat ik rustig door kan sjokken. En juist de vertrektijden die niet binnen het komende uur vallen vind je niet op die moderne schermen.

Shqiperise-lopers?

Zaterdag 07 dec 2013 - 10:06:54
sjoerd
sjoerd
Ik ben het met je eens Roland, dat het voor ons niet nodig is, dat er vele bouw- en verbouwwijzigingen zijn, dat mensen (trouwens ook digi's!!) slecht lezen, en...
Toch beslissen we als routine-gebruikers van welk systeem dan ook, dat anderen die dat niet kunnen, dan maar zonder moeten, of alsnog, met alle ellende van dien, over moeten schakelen op onze bedenksels, die eigenlijk ook nog niet zo denderend werken (treinaanwijzers, boord-info als obis, de chipkaart).
Dat digitale systemen flexibeler zijn klopt, al moeten ze wel goed gevoed worden (...), maar straks zijn zelfs op Ut CS en Asd CS als DSSU en DSSA geen verrassingen meer mogelijk en kunnen we dat prima kwijt op enkele gele vertrekstaten...

Zaterdag 07 dec 2013 - 10:23:59
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Klopt Sjoerd maar het voordeel van digitaal is dat er gelijk vertraging of omleiding resp. inkorting bij kan worden vermeld. Tegenwoordig gewenste informatie die op de gele vertrekstaten ontbreekt.

Zaterdag 07 dec 2013 - 10:34:08
sjoerd
sjoerd
Ja, ik zie dat voordeel ook wel. Mits goed gevoed, en dat is nog lang niet zover. Gisteren nog bij de berichten: NS doet de info niet beter dan Prorail.
Als invuller bij NS-gebruikersforum is dat ook steevast mijn opmerking, en niet omdat ik er zoveel last van heb.
En het spreekwoord is niet voor niets: papier is geduldig, en zeker zolang dat een goede aanvulling is (maar ook dat moet je goed bijhouden).
Het is bij dit alles toch ook een kwestie van ergens voor willen gaan en dan lukt het, of: het zal mijn tijd wel duren, als ik er maar kom; de anderen zien maar.

Zaterdag 07 dec 2013 - 13:11:15
ZJ37
ZJ37
Quote
rolandrail (za 07 dec 2013 10:23:59 www.somda.nl): Klopt Sjoerd maar het voordeel van digitaal is dat er gelijk vertraging of omleiding resp. inkorting bij kan worden vermeld. Tegenwoordig gewenste informatie die op de gele vertrekstaten ontbreekt.
Denk dat dan het autistische deel van Info Plus eens moet worden aangepast, want nog maar al te vaak zijn bepaalde toevoegingen overbodig en/of verwarrend. Ook moet men eens een keer af van het in de bakken zetten van treinen die pas 1,5 uur later vertrekken. Niemand heeft er wat aan en het is louter verwarrend.

Zaterdag 07 dec 2013 - 13:19:48
Amazonous
Amazonous
Het lastige is dat er een aantal kromme zaken in zitten die veel verder zitten dan 'even aanpassen'. Dat op de kleine overzichtsschermen de treinen voor over een uur al staan kan ik nog wel begrijpen, maar in de TPBs lijkt mij dat zinloos.

Ik denk wel dat deze actie van NS een mooie aanzet is om te gaan kijken wat externen kunnen doen. Als je heldere vertrekstaatjes zou maken die passen op een A4'tje, heb je een begin. Ook ik denk dat NS dat prima zelf nog even kan aanhouden, maar als men het echt in de kop heeft en het einde gele bord is, dan moet je toch iets.

Laatst bewerkt door Amazonous op Zaterdag 07 dec 2013 om 13:21:21

Zaterdag 07 dec 2013 - 13:37:34
sjoerd
sjoerd
Ja, en de inbreng van leken, of deskundige buitenstaanders, is een prima middel om vastgekoekte ideeën los te weken. Zo herinner ik me dat, in de jaren 80 en 90 toen ik daaraan meewerkte, op de gele vertrekstaat-landkaarten een discussie woedde over de aparte wijze waarop overstapstations werden weergegeven. De kaart suggereerde dat je in Heerhugowaard niet kon overstappen, komende uit de richting Den Helder, en gaande naar Hoorn. Dat moest in Alkmaar, en dat stond wel als overstapstation op de kaart. Iets dergelijks gold voor meer vork-overstappen zoals te Mariënberg. Zo waren er wel meer zaken uit het grijze verleden die toch langzaam door inbreng van buiten een andere presentatie kregen. Overigens waren dat altijd erg leuke overlegmarathons met tal van uiteindelijk toch verenigbare wensen.

Zaterdag 07 dec 2013 - 22:59:40
bnv
bnv
In deze discussie mis ik toch nog wel (gedeeltelijk) een en ander. Hebben we alle argumenten al min of meer bij elkaar? Samenvattend nog dit:

de gele vertrekstaten geven de dienstregeling weer zoals deze werkelijk gepland is voor langere tijd (maximaal voor een dienstregelingjaar)en derhalve een duurzaam karakter hebben.

deze gele vertrekstaten geven het overzicht van de gehele dag weer dat de reiziger in een oogopslag inzicht geeft in bijvoorbeeld de laatste trein(en) waarmee hij nog terug kan.

dat er afwijkingen zijn die het maken dat de gele vertrekstaten niet op dat moment de werkelijke situatie weergeven, om wat voor redenen dan ook, is nog geen argument om deze maar af te schaffen. Die argumenten zijn van alle tijden en niet bijzonder voor 2013.

uit oogpunt van klantvriendelijkheid is het altijd goed vanuit bedrijfsstandpunt in het aanbod de keuze te overwegen tussen papier en digitaal (of beide), waarom men de keus maakt en hoe dat gestalte krijgt.

Ik zie dit project om de gele vertrekstaten af te schaffen als een uiting van doorgeslagen digitaliseringswoede dat niet recht doet aan de reiziger die zich zowel op papier als digitaal oriënteert op het aanbod van het spoor en zo hem de keus steeds meer onmogelijk maakt.

In dit licht gezien nog dit: geen apart topic hierover gevonden)
Enkele jaren terug heeft dit alles ook geleid tot afschaffen van het spoorboekje. Inzicht in het gehele product dat NS (en eventueel andere vervoerders) aanbiedt in een handzaam overzicht is niet meer.
Het in elk normaal functionerend bedrijf zinnig en wenselijk, vooral uit marketings en salesoverwegingen, dat een totaal catalogus van het product wordt aangeboden waaruit de klant kan kiezen wat hem wordt aangeboden.
Dat dit ontbreekt is een van de meest merkwaardige dingen die ik heb meegemaakt ook al weet ik dat een fabriek voor fietstassen bijvoorbeeld niet te vergelijken is met een spoorbedrijf. Maakt niet uit of men spullen verkoopt of dienstverlening.
Ook al is het niet rendabel het oude spoorboekje op die wijze te doen herleven, digitaal kan dit toch altijd nog weer in de aloude tabellen worden teruggevonden in de stijl die we van vroeger gewend waren en ons het overzicht en inzicht geven wat er mogelijk is.
Zelfs dat schijnt niet meer te kunnen.

Zondag 08 dec 2013 - 00:40:00
AlexNL
AlexNL
Quote
bnv (za 07 dec 2013 22:59:40 www.somda.nl): Ik zie dit project om de gele vertrekstaten af te schaffen als een uiting van doorgeslagen digitaliseringswoede dat niet recht doet aan de reiziger die zich zowel op papier als digitaal oriënteert op het aanbod van het spoor en zo hem de keus steeds meer onmogelijk maakt.
Maar het plan is helemaal niet om alle gele vertrekstaten te verwijderen, het plan is om de hoeveelheid te verminderen. Per station zal er dan nog minimaal 1 set overblijven, i.p.v. een set platen op ieder perron zoals het heden ten dage het geval is.

Mij lijkt het juist veel logischer om de vertrekstaten bij ingangen en in stationshallen weg te zetten, daar komen de mensen juist binnen en daar bereik je de grootste doelgroep.

Zondag 08 dec 2013 - 01:10:28
MDDM
MDDM
Met als gevolg dat mensen die geen zin/behoefte hebben die dingen te raadplegen niet door kunnen lopen omdat de ingang verspert is. Beter is dan om die dingen centraal in een hal te plaatsen. Staan ze ook niemand in de weg.

Gr Joop mcn Lls

Zondag 08 dec 2013 - 01:28:57
thom
thom
Quote
bnv (za 07 dec 2013 22:59:40 somda.nl): In deze discussie mis ik toch nog wel (gedeeltelijk) een en ander. Hebben we alle argumenten al min of meer bij elkaar? Samenvattend nog dit:

de gele vertrekstaten geven de dienstregeling weer zoals deze werkelijk gepland is voor langere tijd (maximaal voor een dienstregelingjaar)en derhalve een duurzaam karakter hebben.
Hoe duurzaam is dat karakter nog als een deel van de tijd de geboden informatie eigenlijk helemaal niet klopt met wat er daadwerkelijk rijdt?
Immers binnen die langere looptijd wordt er genoeg veranderd aan de dienstregeling waardoor dat bord niet meer actueel is...

Zondag 08 dec 2013 - 09:12:44
reisthijs
reisthijs
Youtube reisthijsnl Flickr ReisThijs
Quote
AlexNL (zo 08 dec 2013 00:40:00 www.somda.nl): Maar het plan is helemaal niet om alle gele vertrekstaten te verwijderen, het plan is om de hoeveelheid te verminderen. Per station zal er dan nog minimaal 1 set overblijven, i.p.v. een set platen op ieder perron zoals het heden ten dage het geval is.
Het plan is een volledige uitfasering van de gele vertrekstaten. De hoeveelheid verminderen is alleen maar fase 1.

Zondag 08 dec 2013 - 09:48:27
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Quote
thom (zo 08 dec 2013 01:28:57 www.somda.nl): Hoe duurzaam is dat karakter nog als een deel van de tijd de geboden informatie eigenlijk helemaal niet klopt met wat er daadwerkelijk rijdt?
Immers binnen die langere looptijd wordt er genoeg veranderd aan de dienstregeling waardoor dat bord niet meer actueel is...
Tja, je kunt ook andersom redeneren: waarom moet NS nu zo nodig in de loop van het jaar een dienstregeling zodanig aanpassen dat die vertrekstaten niet meer bruikbaar zijn.

Afwijkingen door de verbouwing van een station zijn maar ten dele een argument, er zijn immers nog genoeg station die niet in verbouwing zijn.
Vaak zijn het ook nog eens maatregelen waar eigenlijk alleen NS zelf iets aan heeft: een trein ergens een minuutje later laten vertrekken gaat vaak van de speling elders op de route af en dient alleen maar om 'm voor de statistieken vaker op tijd te laten zijn. De reiziger merkt er in aankomst op z'n bestemming echter helemaal niets van.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Zondag 08 dec 2013 - 10:47:34
MDDM
MDDM
De reiziger merkt er natuurlijk wel degelijk iets van. Ze zijn namelijk op tijd

Gr Joop mcn Lls

Zondag 08 dec 2013 - 11:17:05
waalkade
waalkade
Of een uur later omdat plots de trein eerder vertrekt vanaf zijn begin station.

Zondag 08 dec 2013 - 11:37:25
Apda
Apda
Quote
thom (zo 08 dec 2013 01:28:57 www.somda.nl):
Quote
bnv (za 07 dec 2013 22:59:40 somda.nl): In deze discussie mis ik toch nog wel (gedeeltelijk) een en ander. Hebben we alle argumenten al min of meer bij elkaar? Samenvattend nog dit:

de gele vertrekstaten geven de dienstregeling weer zoals deze werkelijk gepland is voor langere tijd (maximaal voor een dienstregelingjaar)en derhalve een duurzaam karakter hebben.
Hoe duurzaam is dat karakter nog als een deel van de tijd de geboden informatie eigenlijk helemaal niet klopt met wat er daadwerkelijk rijdt?
Immers binnen die langere looptijd wordt er genoeg veranderd aan de dienstregeling waardoor dat bord niet meer actueel is...
Dat laatste is niet juist. De vertrekstaten worden (zonodig) per wijzigingsblad vernieuwd. Onderaan de vertrekstaat staat de geldigheidsperiode. De huidige verstrekstaten van bijvoorbeeld Apd zijn geldig van 7 okt 2013 - 14 dec 2013 (zie www.ns.nl).

Zondag 08 dec 2013 - 18:50:05
thom
thom
Of anders gezegd, de gele borden zijn niet bedoeld voor weergave van dienstregelingen op langere termijn, en zijn derhalve dus eigenlijk niet duurzaam te benoemen...

Zondag 08 dec 2013 - 21:22:08
bnv
bnv
Het is maar wat je onder duurzaam verstaat.
Ik heb met duurzaam bedoeld: voor een langere duur tot maximaal een dienstregelingjaar. En niet voor een enkele dag of enkele dagen.

De kern van mijn verhaal blijft overeind. Nog een keer: samenvattend gaat het hier over:

Uit oogpunt van klantvriendelijkheid, sales en marketingoverwegingen is het goed voor wat betreft de reisinformatie een dermate verhouding tussen papier en digitaal te kiezen dat alle klanten, i.c. de reizigers, recht doet.
Daar is een balans in noodzakelijk dat mijn in ziens op dit moment en met dit beleid niet gegeven is. Overigens natuurlijk in de wetenschap dat deze balans, vooral vanwege de technologische ontwikkelingen en het klantgedrag dat doorgaans trager reageert, steeds moet worden bijgesteld.
In dit licht gezien is thans het moment nog niet gekomen om de gele vertrekstaten af te schaffen, ook al is dit gedeeltelijk. Uiteraard zijn er aanpassingen mogelijk maar het beleid stuurt op afschaffing van het papier en op (bijna) uitsluitend digitale raadpleegbaarheid. Dat is nu nog een brug te ver.

Zondag 08 dec 2013 - 22:23:15
dh3201
dh3201
Als NS gewoon op alle lijnen 24 uur per dag minstens om het kwartier rijdt, zijn de gele vertrekstaten niet meer nodig. Dan ga je gewoon naar het station en binnen een kwartier gaat je trein.
Zolang er 's avonds en 's nachts toch minder vaak wordt gereden, zal er toch op enige manier bekend worden gemaakt wanneer er dan wel een trein rijdt en hoe laat, ook zonder gebruik van een eigen mobiele telefoon o.i.d. Dus ofwel de gele vertrekstaten behouden, of de gehele weekdienstregeling op electronische schermen beschikbaar stellen.

Shqiperise-lopers?

Zondag 08 dec 2013 - 23:24:51
MasterE
MasterE
Er blijft toch overal minimaal 1 set hangen.

Mcn Asd

Zondag 08 dec 2013 - 23:48:12
thom
thom
Daarom, sommige maken hier paniek alsof ze compleet verdwijnen en op stations als Asd en Ut straks nog maar 1 set hangt

De meeste mensen zullen echt vóór hun aankomst op het station al een reisplan gemaakt hebben en komen allang niet 'blanco' langs op het station om hun reis voor later te plannen.
Voor de korte termijn zijn er de bekende monitoren die de eerste vertrektijden vermelden en die voldoen prima als je aankomt en gelijk door wilt reizen.

Verder zal het op de meeste halte's en kleine stations tochal weinig uitmaken. Als ze al op beide perrons hingen, hangen ze straks bij ingang waar je het station tochal binnenloopt...

En voor bijvoorbeeld Ut, als de borden straks alleen in de stationshal staan, wat is dan de meerwaarde om ze ook nog eens op alle perrons te hangen?

Laatst bewerkt door thom op Zondag 08 dec 2013 om 23:51:13

Maandag 09 dec 2013 - 07:01:09
mdeen
mdeen
Quote
bnv (za 07 dec 2013 22:59:40 www.somda.nl):

Ook al is het niet rendabel het oude spoorboekje op die wijze te doen herleven,
En daar heb je de crux van het hele probleem. Het kost geld en het levert (in direkte zin) niets op. En het wordt niet verplicht gesteld door de overheid dus dan doen we het niet meer.
Analoog aan de hele toilettendiscussie.

Maandag 09 dec 2013 - 07:13:16
ZJ37
ZJ37
Als spoorvervoerder moet je aan de eisen van de politiek voldoen en niet aan de eisen van de reiziger. Zodoende wordt er alsmaar gehamerd op het op tijd rijden van treinen, in plaats van het op tijd vervoeren van reizigers. Als de opdrachtgever vindt dat de gele borden moeten blijven, dan zullen ze ook blijven.

Maandag 09 dec 2013 - 08:28:51
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Quote
thom (zo 08 dec 2013 23:48:12 www.somda.nl): En voor bijvoorbeeld Ut, als de borden straks alleen in de stationshal staan, wat is dan de meerwaarde om ze ook nog eens op alle perrons te hangen?
Dat je ze ook tegenkomt als je via een van de tunnels het station betreedt allicht? Ut heb je ongelukkig als voorbeeld gekozen gezien je daar nu juist de hal kunt omzeilen.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Maandag 09 dec 2013 - 10:35:31
reisthijs
reisthijs
Youtube reisthijsnl Flickr ReisThijs
Daarvoor hangen er vertrekstaten in de tunnels en die zullen daar voorlopig (tot de gele vertrekstaten helemaal worden afgeschaft) nog wel blijven.

Maandag 09 dec 2013 - 11:18:31
john2
john2
Vind de gele vertrekstaten wel handig. Dan kan je als je haast ook nog altijd gauw een blik opwerpen welk perron je moet hebben.

Maandag 09 dec 2013 - 11:44:01
waalkade
waalkade
Het gaat niet om handig, maar het gaat erom dat NS een afspraak om treinen op een bepaald tijdstip te rijden niet waar kan maken.

Dinsdag 10 dec 2013 - 17:55:07
charta
charta
Quote
ZJ37 (ma 09 dec 2013 07:13:16 www.somda.nl): Als spoorvervoerder moet je aan de eisen van de politiek voldoen en niet aan de eisen van de reiziger. Zodoende wordt er alsmaar gehamerd op het op tijd rijden van treinen, in plaats van het op tijd vervoeren van reizigers. Als de opdrachtgever vindt dat de gele borden moeten blijven, dan zullen ze ook blijven.
De tijden van de gele vertrekstaten kun je niet aanpassen. Die van de "Tv-schermen" wel. Betekent dat nu dat we meer treinen op tijd kunnen laten rijden?

Dinsdag 10 dec 2013 - 18:20:37
john2
john2
Jawel die kunnen wel aangepast worden. Gewoon nieuwe gele vertrekstaten drukken.

Laatst bewerkt door john2 op Dinsdag 10 dec 2013 om 18:21:46

Dinsdag 10 dec 2013 - 18:42:51
sjoerd
sjoerd
Ja, en dat gebeurde zo vaak. Je zag ook zeer regelmatig gele vertrekstaten met plakkertjes waarop maar 1 symbool stond en waarmee een vertrekspoor of een gelduigheidskenmerk werd hersteld, gecorrigeerd of aangepast. Ook kwam het in sommige jaren vijf tot tienmaal voor dat ik de bijbehorende gele spoorkaart moest herzien. Die werd voor zover ik weet, niet beplakt. Ik ging dan naast de graficus zitten om de wijzigingen volgens afspraak in te brengen op het moedervel, je raadt het al, met plakkertjes, waarna het hele ding opnieuw gedrukt werd.