05-06-2014 18:53:45
mren
mren
Waarom zou je dergelijke details in een concessie-overeenkomst zetten? Het gaat de opdrachtgever er om dat er een goede dienst wordt geboden. Hoe een opdrachtnemer dat in de praktijk regelt moet deze zelf weten.  

05-06-2014 19:06:15
nohab
nohab
Concessieverleners willen niet al bij voorbaat de innovativiteit en creativiteit van een opdrachtnemer inperken door het stellen van allerlei detaillistische eisen over bijvoorbeeld reserve-onderdelen. Als een Syntus of een Arriva een prima treindienst kan onderhouden waarover ook de reiziger tevreden is met treinen die maar een levensduur hebben van 10 jaar is daar niks mis mee. Vergeet niet dat bussen ook maar een jaar of 10 meegaan en dan naar Cuba verscheept worden en daar hoor je niemand over.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).
 

05-06-2014 19:42:25
jeanne
jeanne
Ten tijde van de eerste Talentjes en GTW’s wilde de toenmalige leiding van de DB dat er vooral goedkoper materieel met een kortere levensduur door de industrie ontwikkeld zou worden. Er moesten immers aanbestedingen mee gewonnen gaan worden. Dat deze vorm van exploiteren op de lange termijn wel eens duurder zou worden vermoeden sommigen van ons toen al. Nu het er naar uit ziet dat de restwaarde van deze categorie materieel gelijk aan nul, klaagt en verwonder men zich. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de kwaliteiten voor de reizigers.


Jeanne Kok
 

05-06-2014 20:10:29
michaben
michaben
Quote
dvdhoven (do 05 jun 2014 09:14:40 https://www.somda.nl/forum/13382/p496430/): Als oud ontwikkelaar met ruim 30 jaar automatiseringservaring, vind ik dit betoog toch wel erg kort door de bocht. Software veroudert wel degelijk.

Gedateerd raken is iets anders dan verouderen. Software verouderd niet in de vorm van dat het slijt en de kwaliteit en betrouwbaarheid verminderd over de tijd (afgezien van dat er misschien steeds meer data inzit waardoor het systeem trager wordt). Het raakt wel gedateerd in de vorm van dat de toenmalige gebruikte technieken niet meer actueel zijn, maar dat laat de software niet minder goed werken. Wel is het zo dat achteraf aanpassingen maken in de software lastig wordt als de gebruikte technieken gedateerd geraakt zijn, doordat er geen gekwalificeerd personeel meer te vinden is dat de techniek beheerst.

Toen de IT net in opkomst was had je echter een andere situatie. Standaardisatie duurt vaak even om op gang te komen, tegenwoordig is alles veel meer gestandaardiseerd (zelfs Microsoft doet een poging tegenwoordig, al gaat het moeizaam) en zijn deze standaarden compatibel met vorige versies. Hierdoor werkt software van 15 jaar oud (mits correct geschreven) vandaag de dag ten eerste nog gewoon op nieuwe hardware, maar ten tweede ook nog aan te passen valt zonder al te veel problemen. Helaas waren er 15 jaar geleden maar weinig softwarebedrijven die deze standaarden volgden, onder meer omdat grote invloedrijke bedrijven als Microsoft afweken van deze standaarden met hun ontwikkelsoftware.
 


05-06-2014 20:26:50
stel172
stel172
Het lijkt ook niet alleen een Lint probleem te zijn. De toestand rond de Talent DB 643 in Munsterland is ook al jaren slecht. Hier zijn de gevolgen vaak minder erg dan op een lijn als Almelo - Marienberg doordat er een groot materieel park is. Er is bijna elke keer wat met die 643-ers en al herhaaldelijk flink wat vertraging gehad doordat er niet genoeg motorvermogen was.
Eigenlijk met de Lint (640 en 648) in Duitsland tot nu toe nog nooit problemen gehad. Lijkt er dus op dat Syntus / NS FS voor behoorlijk wat afwijkingen hebben gekozen toentertijd bij de aanschaf, maar ook hier geldt dat er meestal wat meer reserve is in Duitsland. De Talent 644 heeft ook een paar slechte jaren gehad, maar daar lijkt het in de nadagen redelijk goed mee te gaan.
 

05-06-2014 20:32:25
dennistd
dennistd
Het lijkt me ook geen verkeerd idee om 10-15 jaar na de productie van het eerste stel alle technische tekeningen (zoals printplaatontwerpen) vrijgegeven worden. Eigenaren van de stellen kunnen dan (als dat nodig mocht zijn) zelf vervangende onderdelen laten maken.  

05-06-2014 20:43:25
aarclay
aarclay
Er zouden zomaar op diverse dingen patentrecht kunnen zitten, van onderdelen die ook in andere treinen gebruikt worden. Dus dat kan zomaar dan een lastige zaak worden.


Choo choo.....
 

05-06-2014 22:09:18
thom
thom
Quote
Nelis (do 05 jun 2014 17:19:36 https://www.somda.nl/forum/13382/p496494/): Ook al verouderen systemen snel, dat neemt niet weg dat voor een trein een oud systeem voldoende kan zijn voor een veilige operatie. Het probleem is het uit productie nemen van de benodigde hardware. In principe is de oplossing heel simpel, en dat is een voorraad opbouwen waardoor je zeer veel jaren mee kan zonder opnieuw in te hoeven kopen. Dat is niet zo moeilijk om te realiseren alleen kost dat heel veel geld. En zolang dit geen harde eis is in een consessie zal dit dan ook niet gedaan worden. Kortom ik hoop dat dit een les is voor consessie makers.

Dat is voor een concessie verlener helemaal niet interessant om zich mee te gaan bemoeien, de concessie nemer moet zelf zijn materieel onderhouden en hoe die dat doet zal de concessie verlener een zorg zijn.
 

06-06-2014 00:57:24
snowie
snowie
Quote
dvdhoven (do 05 jun 2014 09:14:40 https://www.somda.nl/forum/13382/p496430/): % ...
En een taal als COBOL bijvoorbeeld is al lang achter de horizon verdwenen. Programmeertalen zijn behoorlijk modegevoelig.
Hier moet ik als ICT-er toch even een kleine nuancering maken - de taal COBOL is verouderd, niet onlogisch, maar het aantal - vooral grote - bedrijven dat nog afhankelijk is van programmatuur in COBOL geschreven is behoorlijk groot - hierdoor is de taal nog lang niet afgeschreven en wordt onderhoud een groot probleem omdat de kennis verdwijnt.
 

06-06-2014 09:04:25
Harrstein
Harrstein
Maar hebben we het hier over PLC achtige systeemen die met een kleine berg koffie en wat tijd wel om te zetten zijn naar modernere systemen. Of gaat het meer in de richting van speciale prints met nog specialere functies die ooit eens ergens achter in een kantoortje op papier zijn uitgedacht  

06-06-2014 12:48:34
spekmj
spekmj
Quote
daniel81 (do 05 jun 2014 18:15:19 https://www.somda.nl/forum/13382/p496503/):
Quote
treinjoop (wo 04 jun 2014 14:19:03 https://www.somda.nl/forum/13382/p496356/): Misschien is het in het geval van Arriva mogelijk om bij een defecte Lint een GTW uit het Noorden naar Almelo - Marienberg te laten komen? Dan moeten de machinisten voor het rijden met GTW's wel opgeleid zijn natuurlijk. Nog een nadeel is de lange reis vanuit Lw en Gn en dat ook weer terug iedere keer dat er een Lint defect raakt. Maar alles beter dan geen of minder treinen.

Ik ben vast niet de enige die dit bedenkt dus er zal vast een goede reden zijn waarom het niet kan.


Arriva zet ook D-GTW's vanuit Zp in en da's een heel stuk dichterbij
Op zich is het vrij gemakkelijk om een GTW op Aml-Mrb in te zetten; als de mcn het materieel niet kent laat je de trein besturen door een GTW-mcn en gaat er een Aml-Mrb-mcn mee voor de wegkennis.
Maar blijkbaar is de boete voor treinuitval lager dan de extra kosten die ermee gemoeid zijn om een GTW in te vliegen.


Zo gemakkelijk is het niet om een GTW uit het Noorden of de Achterhoek te halen dus.
1) 2 machinisten nodig, een met GTW-kennis, en een met wegbekendheid (zo heet dat toch?)
2) Gn-Zl is al ong. 100 km + nog Zl-Mrb. Of je moet er een uit Zp halen
3) In het Noorden en de Achterhoek zal deze GTW dan ook gemist worden. Arriva probeert altijd zo goed mogelijk uit te komen met het materieel. Een trein die te (over)vol zit kan (in ieder geval in Groningen) ook tot een boete van de provincie leiden.

Laatst bewerkt door spekmj op 06-06-2014 12:49
 

06-06-2014 13:09:47
aarclay
aarclay
De NS zou gewoon een paar DM'90's op reserve moeten hebben die regionale vervoerders a la minute kunnen reserveren. Een paar machinisten erbij en klaar...
Maar ja, zo simpel zal het wel niet zijn, administratief gezien.

Laatst bewerkt door aarclay op 06-06-2014 13:10


Choo choo.....
 

06-06-2014 13:16:10
Bert13
Bert13
Absoluut niet, want waarom zou de NS dat moeten doen, bijvoorbeeld?


He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015
 

06-06-2014 13:21:41
sik214
sik214
En wie betaald dat, ongeacht welke partij materieel klaar heeft staan?

Misschien moet de concessieverlener de treinen beschikbaar stellen in de concessies. Dan blijven zij eigenaar en kunnen eenheid en langere gebruiksduur bewerkstelligen.

Bijvoorbeeld Bestuur Regio Utrecht (BRU) is eigenaar van de sneltrams Utrecht-Nieuwegein/IJsselstein en stelt ze nu ter beschikking aan Qbuzz, tot 8 december 2013 nog aan ConneXXion.
 

06-06-2014 13:54:23
Wellie
Wellie
Quote
aarclay (vr 06 jun 2014 13:09:47 https://www.somda.nl/forum/13382/p496600/): De NS zou gewoon een paar DM'90's op reserve moeten hebben die regionale vervoerders a la minute kunnen reserveren. Een paar machinisten erbij en klaar...
Maar ja, zo simpel zal het wel niet zijn, administratief gezien.


Waarom zou NSR dat moeten doen? Net zoals andere vervoerders (V250 soap) hebben gelachen doet NS dat nu ook!


Machinist NSR
 

06-06-2014 13:57:08
sfj
Als men het de NS zou vragen en betalen misschien inderdaad ...

Maar gtw 256 uit de Achterhoek inmiddels al to the rescue!


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

06-06-2014 16:28:07
edje
edje
Quote
aarclay (vr 06 jun 2014 13:09:47 https://www.somda.nl/forum/13382/p496600/): De NS zou gewoon een paar DM'90's op reserve moeten hebben die regionale vervoerders a la minute kunnen reserveren. Een paar machinisten erbij en klaar...
Maar ja, zo simpel zal het wel niet zijn, administratief gezien.


NS niet, maar NedTrain. Zie het als een Leenauto, die je van de garage krijgt, als je auto met een storing of voor onderhoud bij de garage staat.
Leuk een DM 90, Lint41 of GTW in de kleuren van NedTrain of VOITH.
 

06-06-2014 21:35:28
broek53
broek53
NS heeft menigmaal voor Syntus bijgesprongen met DM'90, voor langere, maar ook voor korte tijd. Dat kon op dat moment omdat NSR zelf ruim in het DM'90-jasje zat. Op het moment is dat niet meer zo (en alle DM'90 dat niet actief is, staat 'koud' terzijde en is niet zomaar meer aan de gang te krijgen).  

06-06-2014 23:11:23
stel172
stel172
En dat DM '90 reed ook altijd defect rond door de Achterhoek a.g.v. achterstallig onderhoud. Zeker als het warm was hadden ze massaal koelproblemen. Heb wel eens meegemaakt op de lijn naar Tiel dat beide treinen kapot waren gegaan. Sta je daar te fotograferen in Kesteren; er komt niets meer en je kunt niet meer weg

Laatst bewerkt door stel172 op 06-06-2014 23:12
 

07-06-2014 01:07:18
thom
thom
Ik denk dat je jou opmerking "agv achterstallig onderhoud" als een persoonlijke visie moet zien waarvan ik benieuwd bent of je hem ook kunt staven....

Laatst bewerkt door thom op 07-06-2014 01:07
 

07-06-2014 08:38:43
edje
edje
Massaal koelproblemen, bij DM'90?
Sorry maar ik herken je verhaal totaal niet. Grootste probleem in het koelcircuit van een DM'90, is / was de driewegklep, die boven het plafond van de balkons zitten, die kunnen wel eens gaan lekken. je ziet dan blauwe vloeistof uit het plafond komen, uurtje sleutelen en het is weer opgelost.
DM'90 is een zeer betrouwbaar treinstel, daar ligt het niet aan. Maar het ligt ook aan de vervoerder, laat hij een treinstel doorrijden tot er een vervangend stel voorhande is, of gaan ze voor busvervangend vervoer.
Dat ze geen van beide doen, lijkt me trouwens ook heel sterk.
 

07-06-2014 10:35:00
marciekemp
marciekemp
En daarnaast had Syntus een groot aantal reserve stellen, eigenlijk voor een regionale vervoerder erg veel vergeleken bij bijvoorbeeld Arriva die nu maar 2 stellen reserve heeft in de Achterhoek  

07-06-2014 14:56:36
sfj
De lintjes zijn beiden nu weer in dienst. Ik begrijp overigens dat Syntus met 9 stellen ook nog steeds eentje reserve/onderhoud heeft.


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

07-06-2014 17:43:15
marciekemp
marciekemp
Klopt tegenwoordig heeft Syntus ook geen super de luxe reserve meer staan zoals destijds in de Achterhoek  

07-06-2014 22:49:59
stel172
stel172
Quote
edje (za 07 jun 2014 08:38:43 https://www.somda.nl/forum/13382/p496672/): Massaal koelproblemen, bij DM'90?
Sorry maar ik herken je verhaal totaal niet. Grootste probleem in het koelcircuit van een DM'90, is / was de driewegklep, die boven het plafond van de balkons zitten, die kunnen wel eens gaan lekken. je ziet dan blauwe vloeistof uit het plafond komen, uurtje sleutelen en het is weer opgelost.
DM'90 is een zeer betrouwbaar treinstel, daar ligt het niet aan. Maar het ligt ook aan de vervoerder, laat hij een treinstel doorrijden tot er een vervangend stel voorhande is, of gaan ze voor busvervangend vervoer.
Dat ze geen van beide doen, lijkt me trouwens ook heel sterk.


Allereerst; Ik heb vertrouwen in DM'90 en Lint wanneer het goed behandeld wordt en er onderdelen zijn; Het is leuk mat. Helaas heb ik het herhaaldelijk mee gemaakt wanneer ik achter DM '90 aan ging bij Syntus dat alles uit viel. Ik vind DM'90 leuk materieel en er achter aangaan om dit te fotograferen werd meestal afgestraft. Fotograferen doe je nu eenmaal het liefst wanneer het mooi weer is en dus warm is. Zeker op Arnhem - Tiel heb ik het meegemaakt dat er enkele uren niets meer reed en dat er na een paar dagen een derde dienst ingelegd werd zodat elk treinstel een uur kon afkoelen. Ik geloof meteen dat DM'90 betrouwbaar materieel is als het de aandacht krijgt die het nodig heeft (dit geld voor elk mat). Helaas heb ik toch heel vaak meegemaakt dat het uitviel. Laatst was er op Zwolle - Enschede ook weer een treinstel aan het blazen, had niet voldoende vermogen en vertraging (de 3444). In het begin had DM'90 hier veel mee te maken. Wat was er dan aan de hand bij Syntus en in zo'n geval?

Laatst bewerkt door stel172 op 07-06-2014 22:54
 

07-06-2014 23:22:17
edje
edje
Stel aan blazen/fluiten? Turbosok door gescheurd, verlies je vermogen mee.
https://www.youtube.com/watch?v=eNKRIc8tYig

En wat er bij Syntus aan de hand was, geen idee.

Maar hoe kan jij nou weten wat er met de treinstellen aan de hand is, als je langs de baan staat te fotograferen.

Maar goed we dwalen af, terug naar de Lintjes

Laatst bewerkt door edje op 07-06-2014 23:26
 

07-06-2014 23:56:57
Wellie
Wellie
Vandaag twee "Twentse" Linten zien staan bij het onderhoudsbedrijf in Eindhoven.


Machinist NSR
 

08-06-2014 10:59:43
stel172
stel172
Quote
edje (za 07 jun 2014 23:22:17 https://www.somda.nl/forum/13382/p496762/): Stel aan blazen/fluiten? Turbosok door gescheurd, verlies je vermogen mee.
https://www.youtube.com/watch?v=eNKRIc8tYig

En wat er bij Syntus aan de hand was, geen idee.

Maar hoe kan jij nou weten wat er met de treinstellen aan de hand is, als je langs de baan staat te fotograferen.

Maar goed we dwalen af, terug naar de Lintjes


Thanks. Ik mag ook graag in die DM'90 (en Lint) stellen zitten en ga altijd met de trein naar mijn fotopunten, vandaar.
 

08-06-2014 16:31:32
dennistd
dennistd
Lint 44 staat in het nieuwe rood met Twents ros maar zonder Syntus-opschriften op het oude VolkerRail-spoortje in Hgl.

Laatst bewerkt door dennistd op 08-06-2014 16:32
 


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


08-06-2014 16:51:49
edje
edje
Staat daar al een week.  

09-06-2014 12:54:56
Dre
Dre
Quote
dennistd (zo 08 jun 2014 16:31:32 https://www.somda.nl/forum/13382/p496826/): Lint 44 staat in het nieuwe rood met Twents ros maar zonder Syntus-opschriften op het oude VolkerRail-spoortje in Hgl.

Syntus heeft er niet zo'n drukte mee om de stellen van Syntus Twente en Twents logo's te voorzien (zal net als de vakantiedienstregeling twee weken eerder laten ingaan en tegen de concessie in een uursdienst op Hengelo-Oldenzaal v.v tijdens Hemelvaart wel weer een ordinaire centenkwestie zijn). D'r zijn nog altijd een aantal stellen die ruim voor de concessieovergang alweer terug waren en nog altijd zonder stickers rondrijden.

Laatst bewerkt door Dre op 09-06-2014 12:55
 

10-06-2014 20:35:12
kbrandsma
kbrandsma
Het probleem met onderdelen bij de Lint treinstellen wordt in dit artikel beschreven: http://www.spoorpro.nl/materieel/2014/05/27/spoorsector-in-de-problemen-door-tekort-aan-treinonderdelen/

Arriva kwam in de problemen toen bleek dat bepaalde software en componenten van de treinbesturing van twee Alstom Lint 41/H treinen, die op de spoorlijn Almelo – Mariënberg rijden, niet meer beschikbaar waren. Het gevolg is een enorme zoektocht van de vervoerder naar de componenten en het risico dat de trein over een aantal jaren vanwege de ontbrekende onderdelen niet meer kan worden ingezet.

Ook kreeg de vervoerder problemen met het BSC Box Video Systeem in haar treinen. Deze box zorgt voor de vertaling van camerabeelden in de trein naar de monitoren in de cabine van de machinist. Pieter de Munck, manager Techniek Trein bij Arriva: ”De camera’s waren na zeven jaar kapot en niet meer leverbaar doordat de leveranciers failliet waren gegaan. Nu zit er niks anders op dan naar complete modificatie over te gaan. De kosten hiervan zijn maar liefst achtduizend euro per trein.”
 

12-06-2014 08:22:59
hw1969
hw1969
Quote
Quote
broek53 (do 05 jun 2014 17:12:48
Dat is in de studie voor het doortrekken van Aml-Mrb naar Hdb als optie bestudeerd. Er is uiteindelijk gekozen voor "beperkte" versnellingsmaatregelen (infra) op het baanvak in combinatie met het sluiten van Geerdijk.
Nou, ik weet heel zeker dat de optie met GTW-rijtijden niet is bestudeerd. Zo "beperkt" zijn die versnellingsmaatregelen nou ook weer niet en daarnaast is het dus een kip-en-ei-verhaal.


Ik meen toch aardig zeker te weten dat ProRail een capaciteitsanalyse heeft opgeleverd met daarin onder andere de consequenties van rijtijden bij inzet van GTW-diesels. Zou zelfs wel kunnen dat mijn naam ergens genoemd wordt
 

12-06-2014 08:37:14
broek53
broek53
Als Prorail een capaciteitsanalyse heeft gemaakt, is dat gebeurd met de bekende natte vinger voor wat betreft de infra en/of een deel van het traject. Het Functioneel Integraal Systeemontwerp voor Almelo - Hardenberg is uitdrukkelijk alleen gemaakt op basis van Linten.
Daar krijg je trouwens van die bizarre dingen van als de baanvaksnelheid die naar 120 gaat ipv 130, maar ook dat maar weer even terzijde.
 

14-07-2014 21:35:39
rob46
rob46
Vanmiddag/avond kwam de van schade herstelde 39, gesleept door Shunter 203 102, vanuit Shunter Whz naar Hgl.

Laatst bewerkt door rob46 op 14-07-2014 21:57


57 jaar OV-fotografie.
 

13-08-2014 19:21:16
Geerrritt
Geerrritt
Nog niet voorbij zien komen: lint 45 is ook weer terug in NL. Zag gisteravond het stel samen met stel 39 op spoor 23 staan in Hgl.  

13-08-2014 20:45:16
edje
edje
Die zal dan wel gistermiddag zijn binnen gekomen. Toen, zag ik namelijk 2 stellen Hengelo binnenrijden, waarbij het achterste stel geen Syntus kenmerken had.  

05-09-2014 09:15:48
sfj
Gisterochtend rond de klok van tienen vertrok uit Amf een v100 van Volkerrail met twee ex-Syntus lintjes naar Hengelo. De nummers mij helaas niet bekend.
Aannemelijk worden dit de extra gehuurde treinen waar Veolia een persbericht over heeft uitgestuurd. Iemand die dat zeker weet?

Laatst bewerkt door sfj op 05-09-2014 09:16


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

05-09-2014 13:11:00
mdj
mdj
Zijn de 35 en 37.


Bij twijfel: gebruik beton.
 

18-09-2014 09:50:37
Harrstein
Harrstein
Een van de 2 Lintjes is inmiddels in de werkplaats. kon niet zo snel zien welke  

18-09-2014 11:04:35
daniel81
daniel81
Waarom duurt dat allemaal zo lang? Tegen die tijd dat ze het voor elkaar hebben is de eerste lichting studenten al gestopt, heeft de tweede lichting een kamer of de overige reizigers zijn dan al voldoende uit de trein weggepest....  

18-09-2014 16:04:42
Harrstein
Harrstein
Dat kan ik je niet vertellen. Omdat dit Nederland is?

Wat ik wel kan vertellen is dat het de 37 is die binnen staat.

Edit: Inmiddels niet meer

Laatst bewerkt door Harrstein op 23-09-2014 19:15
 

07-10-2014 12:52:50
rob46
rob46
Op 4-10 gingen de aan Veolia verhuurde 35+37 op eigen kracht van Hengelo naar de werkplaats Blerick.

Laatst bewerkt door rob46 op 08-10-2014 09:19


57 jaar OV-fotografie.
 

07-10-2014 13:09:23
qj7141
qj7141
En als het goed is worden ze vanaf 27 oktober ingezet tussen Nm en Venray.

Laatst bewerkt door spiketrain op 07-10-2014 19:06, reden: Het laatste bericht behoef je niet te quoten.
 

28-10-2014 02:40:50
Harrstein
Harrstein
Gisteren dus eerste ritjes van de Veolia lintjes

als ik zo snel de fotos op flickr bekijk https://www.flickr.com/photos/35422840@N03/15023426214/ https://www.flickr.com/photos/119394172@N02/15619268576/ is het ze niet echt gelukt om de koersborden te gebruiken.

Laatst bewerkt door Harrstein op 28-10-2014 02:41
 

28-10-2014 06:48:16
sebasss
sebasss
Doet de afroep het überhaupt? Het lijkt me een beetje zaak, we maken hem ''rijdend'' maar verder niet.  

28-10-2014 13:40:13
dh3201
dh3201
Of is het: we zetten de zitplaatscapaciteit nu alvast in, in plaats van daarmee te wachten totdat ook de displays juist zijn.

Toen de eerste Linten op Almelo-Mariënberg werden ingezet stond er nog 'Halle (Westf.)' op de displays, maar de reizigers hadden wel vervoer!


Shqiperise-lopers?
 

28-10-2014 16:00:29
sebasss
sebasss
Ja komt een beetje op het zelfde neer, alleen ik schreef het erg lomp.  

28-10-2014 17:26:30
edje
edje
Zal mij benieuwen of aan de binnenkant het mooie Syntus interieur er nog inzit en of de kaart met het netwerk van Syneus zoals het in de achterhoek was, er nog hangt.

Laatst bewerkt door edje op 28-10-2014 17:27
 

28-10-2014 18:38:24
ricohallo
ricohallo
Het originele interieur van Syntus zit er nog in, getuige deze https://m.flickr.com/#/photos/119394172@N02/15642980895/.  

28-10-2014 19:05:14
hapsrail
hapsrail
Wel zijn de Syntus stickers verwijderd.  

28-10-2014 22:55:31
dh3201
dh3201
Quote
sebasss (di 28 okt 2014 16:00:29 https://www.somda.nl/forum/13382/p513583/): Ja komt een beetje op het zelfde neer, alleen ik schreef het erg lomp.

Lijkt me voor de reizigers ook beter dan: ding dong, de spitstrein zal vandaag niet rijden omdat de display nog niet goed is.....


Shqiperise-lopers?
 

29-10-2014 00:54:30
aarclay
aarclay
Quote
Harrstein (di 28 okt 2014 02:40:50 https://www.somda.nl/forum/13382/p513507/): Gisteren dus eerste ritjes van de Veolia lintjes

als ik zo snel de fotos op flickr bekijk https://www.flickr.com/photos/35422840@N03/15023426214/ https://www.flickr.com/photos/119394172@N02/15619268576/ is het ze niet echt gelukt om de koersborden te gebruiken.

Volgens een NFL schijnt de koersdisplay wel even een moment gewerkt te hebben. Ik heb geen idee hoe deze werken in de LINT, gaat dat op treinnummer zoals bij SLT en GTW, of handmatig, en valt net als bij GTW de tekst zelf aan te passen door treinpersoneel?


Choo choo.....
 

29-10-2014 05:26:19
marciekemp
marciekemp
Het systeem wat in een LINT zit is vrij eenvoudig, teksten zijn bijvoorbeeld niet aan te passen. Maar ik geloof dat je wel een nummer in moet toetsen, alleen wat mij bijstaat is dat niet het treinnummer maar een nummer wat voor dat traject staat  


29-10-2014 07:32:16
sebasss
sebasss
Ja ik heb toevallig ooit op Mrb even door een kiertje de cabine ingegluurd, en zag er een briefje hangen met ''instellen displays'' 1= Aml 2= Mrb 3= geen dienst en 4= werkplaats.
Ofwel het gaat op nummertjes (weet niet of deze correct zijn), Aml en Mrb stonden er sowieso op en ''Geen Dienst''zal ook wel, werkplaats is niet 100% zeker.
 

29-10-2014 10:20:26
stel172
stel172
Quote
dh3201 (di 28 okt 2014 13:40:13 https://www.somda.nl/forum/13382/p513569/):

Toen de eerste Linten op Almelo-Mariënberg werden ingezet stond er nog 'Halle (Westf.)' op de displays, maar de reizigers hadden wel vervoer!


Dat was in 2001 inderdaad zo en ik zal nooit vergeten dat een Duitser verbaast mompelde das ist jadoch Deutschland?
In dat geval stond er Bielefeld op meende ik me te herinneren.

Laatst bewerkt door stel172 op 29-10-2014 10:21
 

12-03-2015 08:53:06
lex_t
lex_t
Dag mensen,
was dit hier al langs gekomen? Vooral de onderste vermelding bij de Lintjes.

Poelepantje-Onverwacht..

http://nl.wikipedia.org/wiki/Alstom_Coradia#Alstom_Coradia_LINT
 

12-03-2015 09:00:03
dh3201
dh3201
Het gaat dus hierom:
https://www.facebook.com/video.php?v=740068172696815


Shqiperise-lopers?
 

12-03-2015 09:15:32
lex_t
lex_t
Maar is er serieus sprake van de inzet van (ex NL) Lintjes, of is dat maar voor t filmpje..  

12-03-2015 09:32:02
daniel81
daniel81
Hier een uitgebreider artikel, waarop het facebookbericht gebaseerd is.
http://www.starnieuws.com/index.php/welcome/index/nieuwsitem/25970

Het lijkt wel concreter inderdaad om Lintjes te gaan: treinstellen die al in Europa rijden, met 134 zitplaatsen.
Als het inderdaad klopt is het wel ironisch om te zien hoe men in Suriname 'hypermodern' opvat %02%
 

12-03-2015 19:18:49
Hoera63
Hoera63
In een recent Rail Magazine stond hierover een artikel als ik het niet verkeerd had.  

05-09-2015 19:24:20
michaben
michaben
Stel 45 zoals deze er vandaag tijdens de Havendagen bij stond te Shunter: http://fotos.bemined.nl/SAM_5480.jpg  

05-09-2015 22:08:31
dh3201
dh3201
Die foto geeft een duidelijk zicht op de interne constructie van de kop.


Shqiperise-lopers?
 

05-09-2015 22:29:44
aarclay
aarclay
Wat is de reden dat het stel hier staat? Aanrijdingsschade?


Choo choo.....
 

05-09-2015 22:32:35
dennistd
dennistd
Heeft op 17 augustus een aanrijding met een boom gehad: http://www.goorsnieuws.nl/?p=47818  

06-09-2015 00:21:54
stel172
stel172
stond ook enige tijd in Hengelo duidelijk zichtbaar van uit de reizigerstreinen met zware plaatschade in Hengelo. Is dus geen twijfel dat het om hetzelfde ongeval gaat.  

29-04-2016 07:49:06
Kosk96
Kosk96
Bij Amersfoort is nu duidelijk een rij lint-stellen van syntus te zien, zijn deze daar recentelijk geplaatst of is er alleen iets anders weggehaald waardoor ze beter te zien zijn?

Laatst bewerkt door Kosk96 op 29-04-2016 07:49
 

29-04-2016 07:51:34
nathanvos2
nathanvos2
Volgens mij is er gewoon het een of andere verplaatst. De Lintjes staan al in Amf sinds dat Syntus ze niet meer wil hebben.  

29-04-2016 08:02:50
martijn
martijn
Dat betekent uiteraard niet dat ze niet verplaatst (en weer verhuurd) kunnen worden. Zo heeft Arriva er nog 7 nodig voor de Maaslijn  

29-04-2016 19:54:31
erikw
erikw
Worden idd weer opgestart en gereed gemaakt voor transport naar Alstom ivm ombouw  

01-05-2016 18:28:39
aarclay
aarclay
Ik neem aan dat ze net als de rode Twente-stelletjes een toilet krijgen en een revisie?  

01-05-2016 18:30:56
sfj
Betreft vziw tijdelijke inzet tbv revisie gtw's, mogelijk tot electrificatie Maaslijn gereed is. Ik zou niet te veel van die revisie verwachten. Weet iemand al welke stellen geselecteerd zijn?


Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.
 

01-05-2016 19:11:56
nickeyboy
nickeyboy
Ik denk dat Arriva wat dat betreft wel geleerd heeft van de twee stelletjes op Aml - Mrb, die soms vaker stilstaan dan dat ze rijden.  

01-05-2016 19:25:27
erikw
erikw
Quote
aarclay (zo 01 mei 2016 18:28:39 https://www.somda.nl/forum/13382/p576824/): Ik neem aan dat ze net als de rode Twente-stelletjes een toilet krijgen en een revisie?


Toilet, wifi, camera's, 1e klas, stopcontacten
 

01-05-2016 19:48:23
broek53
broek53
Quote
nickeyboy (zo 01 mei 2016 19:11:56 https://www.somda.nl/forum/13382/p576829/): Ik denk dat Arriva wat dat betreft wel geleerd heeft van de twee stelletjes op Aml - Mrb, die soms vaker stilstaan dan dat ze rijden.
Wat zou Arriva daarvan moeten leren dan? Dat ze niet aan Linten moeten beginnen of zo?
 

01-05-2016 19:50:00
dennistd
dennistd
Dat een reservestel niet verkeerd is misschien? Of dat Lintjes het beste onderhouden kunnen worden bij NedTrain in Hgl (kan me herinneren dat het met de Syntus-stellen ook niet best ging toen die bij Voith in Br onderhouden werden).  

01-05-2016 19:53:34
treinfan
treinfan
Arriva heeft volgens mij een prima hoeveelheid reservestellen met alle GTW's.  

01-05-2016 19:56:53
broek53
broek53
Wie weet heeft Breng er ook nog steeds over. Of behoort dat allemaal tot te vijandige kampen van elkaar?  

01-05-2016 20:16:37
dennistd
dennistd
Quote
treinfan (zo 01 mei 2016 19:53:34 https://www.somda.nl/forum/13382/p576837/): Arriva heeft volgens mij een prima hoeveelheid reservestellen met alle GTW's.
Die zijn er inderdaad, maar wel in Zutphen. Dan ben je met passagieren erbij al snel drie uur verder. Zou er in Almelo of Mariënberg een stel staan kun je na een uur al door.
 

01-05-2016 23:42:32
thom
thom
Quote
dennistd (zo 01 mei 2016 19:50:00 https://www.somda.nl/forum/13382/p576836/): Dat een reservestel niet verkeerd is misschien? Of dat Lintjes het beste onderhouden kunnen worden bij NedTrain in Hgl (kan me herinneren dat het met de Syntus-stellen ook niet best ging toen die bij Voith in Br onderhouden werden).

Dat kan net zo goed aan de omschrijving en inhoud van de verstrekte opdracht liggen, dat kun niet direct vergelijken.

En een reserve stel is erg handig, maar kost wel een kapitaal in huur/lease/aanschaf en onderhoud en brengt in verhouding maar weinig op waardoor een simpel rekensommetje wel bepaald of men daar de interesse in heeft.
 

02-05-2016 18:33:57
mich
mich
Zo te zien heeft Arriva rekening gehouden met voldoende capaciteit voor de Maaslijn.

Laatst bewerkt door mich op 02-05-2016 18:34
 

09-05-2016 15:42:29
nathanvos2
nathanvos2
Het is al gemeld in het OD topic maar voor het gemak zet ik het ook hier maar even neer. Vanmiddag zijn de 26 en 28 voor ombouw richting Odz gegaan en zal vandaag of morgen wel richting duitsland gaan.  

09-05-2016 16:36:23
JuliandeB
JuliandeB
Niet onbelangrijk: de stellen reden op eigen kracht (https://flic.kr/p/GA88sN) en hebben als eindbestemming Alstom in Salzgitter voor een revisie.  

09-05-2016 18:10:25
rob46
rob46
Hoezo Salzgitter, de Linten zijn omgebouwd in Braunschweig.


57 jaar OV-fotografie.
 

23-05-2016 22:24:59
broek53
broek53
Zou ik er ver naast zitten als ik veronderstel dat de Linten 25-30 en 32 voor Arriva op de Maaslijn bestemd zijn? Dit omdat het de gewoonte lijkt te zijn vanaf de hoogste nummers terugwerkend de stellen te verdelen aan wie ze hebben wil.  

23-05-2016 23:07:16
NSR-fan
NSR-fan
Dat is juist. Contract hiervoor is enkele weken geleden getekend door Arriva.  

07-08-2016 12:15:25
ToH
ToH
In deze video zie je op het emplacement van Ehv 2 Twents LINT treinen staan. Weet iemand wat die stellen in Eindhoven deden op 19 juni 2016?

https://www.youtube.com/watch?v=4k3ZKY5ol4U 37:50.
 

07-08-2016 12:27:44
thom
thom
Daar komen regelmatig stellen en lokken voor behandeling op de kuilwielenbank, dus grote kans dat ze daarvoor daar stonden  

31-08-2016 19:00:27
rob46
rob46
Quote
broek53 (ma 23 mei 2016 22:24:59 https://www.somda.nl/forum/13382/p579200/): Zou ik er ver naast zitten als ik veronderstel dat de Linten 25-30 en 32 voor Arriva op de Maaslijn bestemd zijn? Dit omdat het de gewoonte lijkt te zijn vanaf de hoogste nummers terugwerkend de stellen te verdelen aan wie ze hebben wil.
Vandaag vertrokken de 24,29 en 32 vanuit Amfge naar Alstom, de 27 staat nog in Amf.


57 jaar OV-fotografie.
 

31-08-2016 23:19:50
albertjan9
albertjan9
Die stellen zullen wel een poos stil gestaan hebben...  

05-09-2016 17:51:34
rob46
rob46
Quote
rob46 (wo 31 aug 2016 19:00:27 https://www.somda.nl/forum/13382/p589528/):
Quote
broek53 (ma 23 mei 2016 22:24:59 https://www.somda.nl/forum/13382/p579200/): Zou ik er ver naast zitten als ik veronderstel dat de Linten 25-30 en 32 voor Arriva op de Maaslijn bestemd zijn? Dit omdat het de gewoonte lijkt te zijn vanaf de hoogste nummers terugwerkend de stellen te verdelen aan wie ze hebben wil.
Vandaag vertrokken de 24,29 en 32 vanuit Amfge naar Alstom, de 27 staat nog in Amf.
Blijkbaar niet naar Alstom, de 29 werd vandaag in Zp gesignaleerd waar de 24 en 32 nu ook blijken te zijn.

Laatst bewerkt door rob46 op 05-09-2016 17:59


57 jaar OV-fotografie.
 

09-09-2016 23:19:03
wouterder
wouterder
Heb de hele middag staan wachten op die dingen, maar zijn bij Dv inderdaad afgeslagen richting Zp.

Laatst bewerkt door wouterder op 09-09-2016 23:19
 

10-09-2016 06:33:08
martijn
martijn
Goede ontwikkeling!

Wel grappig om te zien is dat de 29 (misschien wel dankzij het mooie weer) gewoon buiten onder handen is genomen deze week. Alle 'later toegevoegde verf' is verwijderd en ook de Syntus-laag lijkt inmiddels een schuurbeurt te hebben gehad.
 

10-09-2016 10:51:40
mich
mich
Zag dat de stoelbekleding overal was verwijderd, handvaten en klepjes waren vast in kleur gespoten.  

24-09-2016 00:43:13
dennistd
dennistd
Uit de OD van 23 september:
Quote
rob46 (vr 23 sep 2016 16:24:58 https://www.somda.nl/forum/18607/p592368/):
Quote
ChrisGBNL (vr 23 sep 2016 15:27:16 https://www.somda.nl/forum/18607/p592358/):
Quote
dhofmans (vr 23 sep 2016 13:44:50 https://www.somda.nl/forum/18607/p592340/): Vanaf de A1 bij Odz gezien om 13.42: 2 geel/witte LINT treinstellen op eigen kracht ri. Hglo e.v. (ik gok door naar Amf??)
Op de Rails meldt dat er aan wat ex Syntus LINT stellen in Zp gewerkt wordt om ze voor te bereiden voor Arriva Limburg. Misschien gingen deze dus ook naar Zp?
Mogelijk zijn dit de 26+28 die op 25-4 voor inbouw toilet e.d. naar Alstom Braunschweig zijn gegaan. Wel apart dat ze dan niet meteen daar bestickerd zijn.
Zeker één van de stellen is voor de helft bestickerd aldus deze foto op twitter: https://twitter.com/Du_Knitter/status/779294464502272000

Laatst bewerkt door dennistd op 24-09-2016 09:01
 

24-09-2016 08:18:13
rob46
rob46
Inmiddels zijn de halfbestickerde 24, 29 en 32 voor inbouw toilet en vernieuwing bekleding vanuit Zp naar Alstom vertrokken.

Laatst bewerkt door rob46 op 21-10-2016 10:32


57 jaar OV-fotografie.
 

24-09-2016 09:03:04
dennistd
dennistd
Is die ook in Hengelo geweest dan? Volgens dit gesprek was het in Hgl gistermiddag een Lint half in Arriva Limburg-kleuren: https://twitter.com/TwitMatthijs/status/779387961754456064  

24-09-2016 09:21:59
martijn
martijn
Speculeren mag eigenlijk niet, maar het zou zomaar kunnen. Hij stond gistermiddag (half 4) in ieder geval niet meer buiten in Zutphen (dat stond ie de weken daarvoor wel).  

24-09-2016 10:45:54
rob46
rob46
Kan weg....

Laatst bewerkt door rob46 op 17-10-2016 11:56


57 jaar OV-fotografie.
 

24-09-2016 15:56:45
dvdhoven
dvdhoven
Gistermiddag stond er een gele Lint buiten bij de Structon loods in Zp op het zijspoor naast de loods. Gezien 16:30 vanaf de Pollaan.


Dick van den Hoven