Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

OV-chipkaartpoortjes

Maandag 10 mrt 2014 - 06:52:29
mdeen
mdeen
Quote
broek53 (za 08 mrt 2014 08:19:18 www.somda.nl): Wat ik - zijdelings - wel een grappig fenomeen vindt, is dat de problematiek al een jaar of tien speelt en men nu ineens massaal wakker schijnt te schrikken. Op moment 1 dat het over de chipkaart en de poortjes ging, was daarover al gedoe in Leiden, waar het ziekenhuis achter het station staat. Misschien omdat het nu serieus dreigt te worden, dat zal dan wel.
Ik weeet niet wie wakker schrikt, maar al vanaf de eerste dag ageerden de reizigersorganisaties tegen het sluiten van de poortjes en de bijbehorende problematiek met kaartjes (dubbel opstaptarief, degressie). Het was puur en alleen NS die mooi weer speelde en geen enkel bezwaar zag. Waar geen enkele informatie kwam over wat er nu gedaan zou worden met mensen met een papieren kaartje uit het buitenland. En als je in het buitenland woont dan kun je nog niet eens een OV-Chipkaart aanvragen (of is dat inmiddels ook opgelost?)

Waarom denk je dat de sluiting van de poortjes keer op keer is uitgesteld? Als het aan NS lag waren die al minstens 5 jaar geleden dicht gegaan.

Maandag 10 mrt 2014 - 07:37:59
broek53
broek53
Ja, dat zeg ik ook niet. Ik doel erop dat de Tweede Kamer jaren geleden voor het afsluiten stemde en nu ineens wakker geschrokken is en precies het omgekeerde wil.

Maandag 10 mrt 2014 - 09:50:07
ZJ37
ZJ37
En intussen is er al een bak met geld tegenaan gegooid...

Maandag 10 mrt 2014 - 19:33:27
phantom
phantom
Youtube juniorfotograaf Flickr 35031078@N08
Dat is trending de laatste jaren.
Men flikkert 1st een bak geld over de balk voor een idee en daarna nog een bak geld voor het discusseren over het feit dat het niet handig is geweest dat idee te laten uitvoeren, en dan daarna mikt men(in een gelukkig geval) er nog een bak geld tegenaan om alles weer ongedaan te maken

Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Maandag 10 mrt 2014 - 19:55:14
sjoerd
sjoerd
Wellicht goed opgemerkt. Gelukkig gebeurt dat in de rest van bedrijvig Nederland nooit...

Woensdag 12 mrt 2014 - 06:55:08
mdeen
mdeen
Quote
broek53 (ma 10 mrt 2014 07:37:59 www.somda.nl): Ja, dat zeg ik ook niet. Ik doel erop dat de Tweede Kamer jaren geleden voor het afsluiten stemde en nu ineens wakker geschrokken is en precies het omgekeerde wil.
Heb je daar ergens een besluit van dat de tweede kamer ooit voor sluiting was? Volgens mij was het alleen maar NS (en in hun kielzog de minister) die voor sluiting was.

Woensdag 12 mrt 2014 - 14:48:18
broek53
broek53
Voorshands citeerde ik de Volkskrant van jl vrijdag (als ik mij goed herinner), die er uitgebreid over berichtte.

Vrijdag 20 mrt 2015 - 19:52:26
dh3201
dh3201
Mansveld en Leiden straks met elkaar in de clinch?

www.metronieuws.nl
Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur en Milieu) roept gemeenten op mee te werken aan de snelle sluiting van toegangspoortjes op NS-stations om het geweld op stations en in treinen terug te dringen. Ze doet de oproep woensdag in een brief aan de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG).

www.leidschdagblad.nl
De Nederlandse Spoorwegen (NS) krijgen een boete van 1000 euro per dag, met een maximum van een kwart miljoen, als ze de ov-chipkaartpoortjes op Leiden Centraal sluiten. En mocht dat niet helpen, dan verwijdert de gemeente de poortjes op kosten van de NS.

Shqiperise-lopers?

Vrijdag 20 mrt 2015 - 20:42:27
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Tja, als men zo'n stationstunnel (of brug) als interwijkelijke verbinding heeft gebouwd ten tijden van openheid komt men nu met de problemen en moet er paralleltunnels (of bruggen) worden aangelegd, zal op neerkomen dat Leiden er aan mee moet betalen.

Vrijdag 20 mrt 2015 - 23:12:28
sjoerd
sjoerd
Mijn idee. Lokale en provinciale overheden werken ook niet bepaald mee bij het verkrijgen van zelfs maar het recht om een spoorweg te gebruiken waar deze voor is aangelegd. Dus dan mogen van mij de doorgangen waar de gemeenten (en hun burgers) van meeprofiteren wel meteen op slot.
Gemeenten vergeten daarnaast gemakshalve dat zij zelf zowat op de spoorweg hebben gebouwd, waardoor zij hun burgers zelf hebben opgescheept met de hinder die de spoorweg nu eenmaal geeft. Geen meelij mee; dat betekent voor gemeenten: zelf dokken voor openbare doorgangen zonder toegang tot de perrons.

Vrijdag 20 mrt 2015 - 23:59:20
mren
mren
Quote
gvttreinen (vr 20 mrt 2015 20:42:27 www.somda.nl): Tja, als men zo'n stationstunnel (of brug) als interwijkelijke verbinding heeft gebouwd ten tijden van openheid komt men nu met de problemen en moet er paralleltunnels (of bruggen) worden aangelegd, zal op neerkomen dat Leiden er aan mee moet betalen.
Heeft NS Leiden al niet laten meebetalen aan het station juist omdat het zo'n belangrijke verbinding vormt?

Zaterdag 21 mrt 2015 - 09:38:49
gvttreinen
gvttreinen
Flickr 47909016@N03
Als het er en ander contractmatig is vastgelegd dan heeft NS inderdaad een probleem.

Zaterdag 21 mrt 2015 - 10:55:31
kleine_man
kleine_man
Hetzelfde speelt in Den Bosch.

De gemeente heeft bij betaald aan (of is zelfs eigenaar van) de passarelle. Dat schept dus verplichtingen.

Hoewel het weinig met zinloos geweld te maken heeft, kunnen poortjes wel al het frustratieniveau laten stijgen. Zeker als ze niet open gaan, terwijl je wel een geldig vervoersbewijs hebt.

Je kan beter crimineel zijn dan arts................ Voorkomen is beter dan genezen

Zaterdag 21 mrt 2015 - 11:00:49
john2
john2
Als een reiziger bijvoorbeeld wegens familie omstandigheden met spoed ergens naar toe moet en word door een x reden opgehouden in zijn reis dan zal dit zeker een frustratieniveau hebben.

Zaterdag 21 mrt 2015 - 15:14:02
DingeZ
DingeZ
Facebook DingeZZ
Alsnog, het probleem met poortjes is er alleen voor mensen die geen OVC hebben. Mijn oplossing zou zijn, omwonenden een gratis persoonlijke OVC met de mogelijkheid het station te passeren zonder saldo.

Zaterdag 21 mrt 2015 - 15:34:52
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Dat worden boel veel omwonenden dan. In Deventer maken hele volksstammen de hele dag gebruik van de tunnel, mede omdat de alternatieven (Brinkgeverweg, Stationsstraat, ver weg liggen en niet attractief zijn (druk). In Leiden wordt hij gebruikt voor verkeer van/naar het ziekenhuis en zo kun je bij elke tunnel wel een verhaal houden. In Zwolle heb je hetzelfde probleem. De Van Karnebeektunnel en de Hoge Brug liggen te ver weg en aan de andere kant is er helemaal geen alternatief, Koggepad/Koggetunnel is veel te ver weg.
Nee, omwonenden is veel te krap bedacht.
In Deventer is momenteel het college en de gemeenteraad samen unaniem tegen afsluiting met poortjes.
Ik weet niet of Almelo poortjes krijgt, maar als die in de tunnel komen, is daar ook een probleem en net zo goed in Meppel. Daar hebben scholieren met fiets een liftverbod.

Laatst bewerkt door dvdhoven op Zaterdag 21 mrt 2015 om 15:41:03

Dick van den Hoven

Zaterdag 21 mrt 2015 - 15:38:52
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Dat is waar. Rest alleen waarom Leiden zo aan het klagen is: daar liggen twee tunnels op nog geen 100 meter afstand van de stationsdoorgang...

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Zaterdag 21 mrt 2015 - 16:27:58
john2
john2
Mij lijkt dat het klagen van mensen uit pure gemakzucht is, vanwege niet omwille lopen van 100 meter.

Zaterdag 21 mrt 2015 - 16:50:25
Duitje
Duitje
100 meter lopen in een regenbui is nog best een eind.

Goudgele kerstavond: 24-12-2009 trein 866 met ICR

Zaterdag 21 mrt 2015 - 17:10:51
michaben
michaben
Ik neem aan dat die mensen niet de hoofdingang van het station als startpunt hebben en de achteringang als eindpunt

Zaterdag 21 mrt 2015 - 17:14:22
sfj
sfj
In het geval van Ledn wel heel goed mogelijk, van busstation naar LUMC v.v.

Laatst bewerkt door sfj op Zaterdag 21 mrt 2015 om 17:14:48, reden: Dikke vingers

Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

Zaterdag 21 mrt 2015 - 17:15:33
edje
edje
Flickr spoorkeerl
Als de tunnel een doorgangsfunctie zouden moeten hebben voor niet reizigers, dan moet je de tunnel ook s'nachts open houden en dat zie je eigenlijk nergens. Of is het s'nachts minder erg als je moet omlopen
Dus wat s'nachts kan, kan overdag ook. Lekker omlopen.


Zaterdag 21 mrt 2015 - 17:26:50
michaben
michaben
Quote
sfj (za 21 mrt 2015 17:14:22 somda.nl): In het geval van Ledn wel heel goed mogelijk, van busstation naar LUMC v.v.
Het LUMC zit toch juist bij een van de andere tunneltjes onder het spoor? Vanaf het busstation is het juist een omweg om via de stationshal naar het LUMC te gaan. Het is vooral de uitstraling van de reizigerspassage die beter is, deze tunnels zijn overdag een stuk levendiger en zijn netter aangekleed.

Laatst bewerkt door michaben op Zaterdag 21 mrt 2015 om 17:27:08

Zaterdag 21 mrt 2015 - 17:30:48
sfj
sfj
Ligt er maar net aan hoe je het bekijkt, via de volgende tunnel moet je over een helling en kom je aan de achterkant van het LUMC uit waar geen ingang is. Met rolstoel, infuus/O2-houder, rollator enzo is het wel zo prettig om geheel gelijkvloers te kunnen.

Laatst bewerkt door sfj op Zaterdag 21 mrt 2015 om 17:31:29, reden: Vingers moeten op dieet

Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

Zaterdag 21 mrt 2015 - 20:00:37
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Ach, als je in Leiden niet om wilt lopen is het zelfs mogelijk om een bus naar de LUMC-zijde van het station te nemen
In Amersfoort gaan er overigens medio dit jaar passagepassen aan omwonenden verstrekt worden vanwege het voorzien van het station van poortjes en het wat ver weg liggen van een alternatieve tunnel.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Zaterdag 21 mrt 2015 - 21:48:59
Sietse
Sietse
Indien er poortjes in Arnhem worden geplaatst, hoe gaat men dit dan doen met de Arriva-palen? Arriva gebruikt een ander (vreselijk sloom) incheckpaaltje, is deze ook in een poortje te integreren?

Zaterdag 21 mrt 2015 - 21:56:59
sfj
sfj
Geen enkel probleem, er zijn prototypes geweest.

Reacties zijn op persoonlijke titel! Spoorse groeten uit West-Friesland.

Zaterdag 21 mrt 2015 - 22:23:21
albertjan9
albertjan9
Twitter albert_jan96 Flickr albertjan96
Hoe doet men dat op stations waar meerdere vervoerders komen en waar al poortjes staan?

Zaterdag 21 mrt 2015 - 22:28:19
mren
mren
Quote
daniel_ddr (za 21 mrt 2015 20:00:37 www.somda.nl):
In Amersfoort gaan er overigens medio dit jaar passagepassen aan omwonenden verstrekt worden vanwege het voorzien van het station van poortjes en het wat ver weg liggen van een alternatieve tunnel.
Dat kon wel eens een flinke klap geven bij de horeca bij de 'achterkant' van het station zoals dat lekkere Indonesische restaurant. Om nog maar te zwijgen van Tollius op 't perron. Moet ik zeker elk halfuur op staan om opnieuw uit/in te checken?

Zaterdag 21 mrt 2015 - 22:31:37
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Quote
albertjan9 (za 21 mrt 2015 22:23:21 somda.nl): Hoe doet men dat op stations waar meerdere vervoerders komen en waar al poortjes staan?
Je bedoelt op Asa? Kom eens kijken zou ik zeggen Overstapzuilen op het perron en poortjes in de tunnel eronder.

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Zaterdag 21 mrt 2015 - 23:07:05
jor[D]1
jor[D]1
Flickr jorD1
Wordt op Asa wel een rommeltje als de boel dicht gaat. Er zijn ook een hoop busreizigers die via het station naar de kantoren en school moeten. In/Uitchecken lijkt me verre van ideaal, al helemaal omdat er op Asa niet echt duidelijk scheiding tussen metro en trein is.

Zaterdag 21 mrt 2015 - 23:39:04
dennistd
dennistd
Youtube dennisted Flickr dennistd
Quote
mren (za 21 mrt 2015 22:28:19 somda.nl):
Quote
daniel_ddr (za 21 mrt 2015 20:00:37 www.somda.nl):
In Amersfoort gaan er overigens medio dit jaar passagepassen aan omwonenden verstrekt worden vanwege het voorzien van het station van poortjes en het wat ver weg liggen van een alternatieve tunnel.
Dat kon wel eens een flinke klap geven bij de horeca bij de 'achterkant' van het station zoals dat lekkere Indonesische restaurant. Om nog maar te zwijgen van Tollius op 't perron. Moet ik zeker elk halfuur op staan om opnieuw uit/in te checken?
Tollius kan natuurlijk ook een poortje voor de ingang plaatsen zodat je uitcheckt op het moment dat je daar naar binnen gaat


Zondag 22 mrt 2015 - 00:35:02
maurits
maurits
Twitter mauritswever Facebook maurits.wever
Mijn voorstel is een apart Tollius-poortje waar de hele rekening van een avond tafelen van je OV-chipkaart afgeboekt wordt

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

Zondag 22 mrt 2015 - 10:06:00
IC2000
IC2000
Past dat qua bedrag wel op één kaart?

Maar mijn ervaringen met de poortjes (Met name Es) zijn niet echt goed, het duurt vaak lang voordat ze open gaan, en het is niet te zien of je bent in/uitgecheckt als de persoon voor je met hetzelfde product reist. Als het op een 'simpel' station als Es al een rommeltje wordt, hoe gaat het dan op een station als Amf, Zp of Ah?

Zondag 22 mrt 2015 - 10:11:39
Roy
Roy
Vooral de files voor de poortjes en uitchecken snel achter elkaar vind ik vervelend. Maar met palen had je soms ook al files in es.

Busreizigers die naar de andere kant moeten zoals in amf lijkt mij het probleem niet, die hebben toch al een ov chipkaart. Ze staan dan helaas wel 2x in de file met kans op niet goed uitchecken.

Oplossing is 1 kant van de passage de trappen afsluiten en de brugl in tweeën splitsen. Ene kant met poortjes, andere kant zonder.

Laatst bewerkt door Roy op Zondag 22 mrt 2015 om 10:12:33

Zondag 22 mrt 2015 - 10:12:04
nohab
nohab
Flickr bvisser
Quote
jor[D]1 (za 21 mrt 2015 23:07:05 www.somda.nl): Wordt op Asa wel een rommeltje als de boel dicht gaat. Er zijn ook een hoop busreizigers die via het station naar de kantoren en school moeten. In/Uitchecken lijkt me verre van ideaal, al helemaal omdat er op Asa niet echt duidelijk scheiding tussen metro en trein is.
In de stationstunnel staan aparte poortjes voor trein en metro. Daarachter sta je weer gewoon op dezelfde plek. Op het perron aparte paaltjes. Gemakkelijk he, die ov-chipkaart? Je hoeft echt nergens meer aan te denken.....

Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

Zondag 22 mrt 2015 - 10:12:49
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Quote
jor[D]1 (za 21 mrt 2015 23:07:05 somda.nl): Wordt op Asa wel een rommeltje als de boel dicht gaat. Er zijn ook een hoop busreizigers die via het station naar de kantoren en school moeten. In/Uitchecken lijkt me verre van ideaal, al helemaal omdat er op Asa niet echt duidelijk scheiding tussen metro en trein is.
Huh? Ik ben ook geen voorstander van het snel sluiten van poortjes, maar je bent nu toch problemen aan het maken die er niet zijn. Busreizigers (GVB) hebben bijna per definitie een OV-chipkaart, en zouden dus gemakkelijk via de GVB-poortjes door de tunnel kunnen lopen. Anderszijds is er nog een tunnel 100 meter verder. Daarnaast is in de tunnel een overduidelijke tweedeling gemaakt die volgens mij met "METRO" en "TREIN" (incl. pictogrammen) toch duidelijk uit elkaar te houden is Nogmaals, van mij mogen ze ook openblijven hoor, maar dit is daar niet het goede argument voor.

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Zondag 22 mrt 2015 - 11:29:56
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Quote
dennistd (za 21 mrt 2015 23:39:04 www.somda.nl):
Quote
mren (za 21 mrt 2015 22:28:19 somda.nl):
Quote
daniel_ddr (za 21 mrt 2015 20:00:37 www.somda.nl):
In Amersfoort gaan er overigens medio dit jaar passagepassen aan omwonenden verstrekt worden vanwege het voorzien van het station van poortjes en het wat ver weg liggen van een alternatieve tunnel.
Dat kon wel eens een flinke klap geven bij de horeca bij de 'achterkant' van het station zoals dat lekkere Indonesische restaurant. Om nog maar te zwijgen van Tollius op 't perron. Moet ik zeker elk halfuur op staan om opnieuw uit/in te checken?
Tollius kan natuurlijk ook een poortje voor de ingang plaatsen zodat je uitcheckt op het moment dat je daar naar binnen gaat
Dat is dus precies wat de bedoeling is ja... er komt een paaltje bij de ingang van restaurant perron 4/5 te staan.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Zondag 22 mrt 2015 - 12:03:00
john2
john2
Quote
DingeZ (za 21 mrt 2015 15:14:02 www.somda.nl): Alsnog, het probleem met poortjes is er alleen voor mensen die geen OVC hebben. Mijn oplossing zou zijn, omwonenden een gratis persoonlijke OVC met de mogelijkheid het station te passeren zonder saldo.
DingeZ, bedoel je een soort dienstkaart die ook door OV vervoermedewerkers gebruik kunnen worden om door de toegangspoortjes te kunnen? Dit lijkt me dan een uitstekend idee om zo'n kaart dan te gebruiken als een voetgangerstunnel te gebruiken als doorgang/verbindingsroute. Dit zou dan een persoonlijke kaart moeten zijn om niet jan en alleman door zo'n tunnel te laten sjezen.

Zondag 22 mrt 2015 - 12:23:25
AlexH
AlexH
Morgen, 23 maart 2015 sluiten de poortjes op de stations Dmn en Asdl.

Zondag 22 mrt 2015 - 13:06:37
mren
mren
Quote
john2 (zo 22 mrt 2015 12:03:00 www.somda.nl):
Quote
DingeZ (za 21 mrt 2015 15:14:02 www.somda.nl): Alsnog, het probleem met poortjes is er alleen voor mensen die geen OVC hebben. Mijn oplossing zou zijn, omwonenden een gratis persoonlijke OVC met de mogelijkheid het station te passeren zonder saldo.
DingeZ, bedoel je een soort dienstkaart die ook door OV vervoermedewerkers gebruik kunnen worden om door de toegangspoortjes te kunnen? Dit lijkt me dan een uitstekend idee om zo'n kaart dan te gebruiken als een voetgangerstunnel te gebruiken als doorgang/verbindingsroute. Dit zou dan een persoonlijke kaart moeten zijn om niet jan en alleman door zo'n tunnel te laten sjezen.
Ware het niet dat het verzorgingsgebied van een universitair medisch centrum zo'n beetje landelijk is ipv regionaal. En zelf dat is al veel meer dan enkele omwonenden.

Zondag 22 mrt 2015 - 13:18:00
john2
john2
Domme, even niet aan het ziekenhuis gedacht.

Dinsdag 24 mrt 2015 - 22:29:42
AlexH
AlexH
Vanaf morgen (25 maart 2015) sluiten de OV-Chipkaartpoortjes van station Dt.

Donderdag 26 mrt 2015 - 19:19:13
AlexH
AlexH
Reeds gesloten OV-Chipkaartpoortjes:

Es, Lls, Almo, Almb, Almp, Alm, Almm, Ampo, Cl, Zbm, Bet, Bdpb, Zwd, Brd, Rlb, Rtz, Rta, Cps, Dt, Ztmo, Wd, Vst, Nvp, Hfd, Asdl, Ashd, Dmn, Assp, Sptn, Bv, Hlo, Hn, Hnk, Hdr

Laatst bewerkt door AlexH op Vrijdag 27 mrt 2015 om 00:05:38

Donderdag 26 mrt 2015 - 20:40:16
dvdhoven
dvdhoven
Twitter dvandenhoven Facebook dvdhoven@home.nl
Psst, de afko voor Woerden is Wd, niet Wdn

Dick van den Hoven

Donderdag 26 mrt 2015 - 22:05:50
JuliandeB
JuliandeB
Flickr juliandebondt
Ik dacht al, waren niet echt poortjes te noemen op Wdn.

Donderdag 26 mrt 2015 - 22:11:16
ZJ37
ZJ37
Quote
AlexH (do 26 mrt 2015 19:19:13 www.somda.nl): Reeds gesloten OV-Chipkaartpoortjes:

Es, Lls, Almo, Almb, Almp, Alm, Almm, Ampo, Cl, Zbm, Bet, Bdpb, Zwd, Brd, Rlb, Rtz, Rta, Cps, Dt, Ztmo, Wdn, Vst, Nvp, Hfd, Asdl, Ashd, Dmn, Assp, Sptn, Bv, Hlo, Hn, Hnk, Hdr
Jammer dat hiervoor eerst weer wat spoorcollega's in elkaar moeten worden gehengst om de poortjes versneld dicht te krijgen, maar goed, het is een begin.

Donderdag 26 mrt 2015 - 22:16:37
Arjan73
Arjan73
Inmiddels zijn te Hfd de OV-chipkaart poortjes nu een week gesloten maar zijn de liften van en naar de perrons nog vrij toegankelijk. De zwartrijders maken daar dankbaar gebruik van.

Vrijdag 27 mrt 2015 - 00:06:18
AlexH
AlexH
Precies... Hetzelfde kan in Almo nog. Niet zo handig van de NS.

Vrijdag 27 mrt 2015 - 00:09:33
aarclay
aarclay
Twitter AarClay Facebook arienclaij Youtube TreinenWeb Flickr 57636621@N03
Ik geloof dat op het metrostation van Spijkenisse dat de lift pas komt zodra je beneden incheckt, en dat er dus geen hekjes staan. Kan iemand dit bevestigen?

Scheelt weer een hoop lelijke 'security-fences' en poortjes op de stations als ze dit zouden toepassen op de liften. Kan technisch niet moeilijk zijn, lijkt me.
Niet dat ik me er extreem druk over maak, maar het oogt in ieder geval in sommige situaties een stuk minder rommeliger op het station met poortjes en hekjes.

Is er al wat zeker over Schiphol, of daar nog poortjes komen? Want het is daar behoorlijk een stoelendans met de paaltjes. Dan stonden ze beneden, dan weer boven, dan zijn er boven weer een paar weggehaald en verplaatst....

Laatst bewerkt door aarclay op Vrijdag 27 mrt 2015 om 00:12:47

Choo choo.....

Vrijdag 27 mrt 2015 - 00:17:00
AlexH
AlexH
Wat er met Schiphol gaat gebeuren heb ik geen idee van.

In de Stationshal van Rotterdam CS is het ook zo'n gepruts met de poortjes en de lift. Middenin de hal staat opeens een lift die is afgesloten met poortjes eromheen.

Vrijdag 27 mrt 2015 - 06:50:43
mdeen
mdeen
Quote
ZJ37 (do 26 mrt 2015 22:11:16 somda.nl):

Jammer dat hiervoor eerst weer wat spoorcollega's in elkaar moeten worden gehengst om de poortjes versneld dicht te krijgen, maar goed, het is een begin.
Over welke incidenten spreek je dan?
Gisteren twee in het nieuws: een vrouw op het station van Deventer die een mobiel pinapparaat naar een NS-medewerker had gegooid. Ik kan het mis hebben, maar je bent nog niet ingecheckt c.q. bent nog voor de poortjes als je een kaartje wil kopen.
Een ander was iemand die aangesproken werd dat hij met zijn voeten op de bank zat. Hij zat in de trein en er wordt niet gesproken over een zwartrijder.

Hoe hadden poortjes hier geholpen?

Laatst bewerkt door mdeen op Vrijdag 27 mrt 2015 om 08:55:02

Vrijdag 27 mrt 2015 - 08:05:03
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Quote
AlexH (vr 27 mrt 2015 00:17:00 somda.nl):
In de Stationshal van Rotterdam CS is het ook zo'n gepruts met de poortjes en de lift. Middenin de hal staat opeens een lift die is afgesloten met poortjes eromheen.
Dat is de lift naar de hal van de metro, en daar staan inderdaad poortjes omheen.


Vrijdag 27 mrt 2015 - 10:13:08
rolandrail
rolandrail
Flickr 44293295@N02
Quote
mdeen (vr 27 mrt 2015 06:50:43 somda.nl):
Quote
ZJ37 (do 26 mrt 2015 22:11:16 somda.nl):

Jammer dat hiervoor eerst weer wat spoorcollega's in elkaar moeten worden gehengst om de poortjes versneld dicht te krijgen, maar goed, het is een begin.
Over welke incidenten spreek je dan?
Gisteren twee in het nieuws: een vrouw op het station van Deventer die een mobiel pinapparaat naar een NS-medewerker had gegooid. Ik kan het mis hebben, maar je bent nog niet ingecheckt c.q. bent nog voor de poortjes als je een kaartje wil kopen.
Een ander was iemand die aangesproken werd dat hij met zijn voeten op de bank zat. Hij zat in de trein en er wordt niet gesproken over een zwartrijder.

Hoe hadden poortjes hier geholpen?
Natuurlijk niet. Ze kunnen nog zoveel maatregelen treffen, zo lang de volksmentaliteit in Nederland te wensen overlaat blijft geweld op stations en in treinen bestaan.

Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


Donderdag 02 apr 2015 - 15:15:41
AlexH
AlexH
Vanaf gisteren (1 april 2015) zijn de poortjes op station Hm gesloten.

Vrijdag 03 apr 2015 - 23:52:56
AlexH
AlexH
Een aantal nieuwe data van de sluitingen van de poortjes:

22 april: Wp
30 april: Dvd
1 mei: Rtd
8 mei: Asdm
11 mei: Rtb
13 mei: Uto
26 mei: Rsd
3 juni: Dmnz
3 juni: Std
10 juni: Asdz
17 juni: Hvs
22 juni: Ztm
24 juni: Gd

Zaterdag 04 apr 2015 - 00:37:26
dlm4yjp
dlm4yjp
Flickr dlm4yjp
Quote
aarclay (vr 27 mrt 2015 00:09:33 www.somda.nl): Ik geloof dat op het metrostation van Spijkenisse dat de lift pas komt zodra je beneden incheckt, en dat er dus geen hekjes staan. Kan iemand dit bevestigen?

Scheelt weer een hoop lelijke 'security-fences' en poortjes op de stations als ze dit zouden toepassen op de liften. Kan technisch niet moeilijk zijn, lijkt me.
Niet dat ik me er extreem druk over maak, maar het oogt in ieder geval in sommige situaties een stuk minder rommeliger op het station met poortjes en hekjes.

Is er al wat zeker over Schiphol, of daar nog poortjes komen? Want het is daar behoorlijk een stoelendans met de paaltjes. Dan stonden ze beneden, dan weer boven, dan zijn er boven weer een paar weggehaald en verplaatst....
Schiphol Plaza zal een compleet andere indeling krijgen, dat is momenteel ook al aardig goed te zien aan de vele steigers en schuttingen rondom de mangaten. Ik meende dat je op een van de spandoeken aldaar het nieuwe plaza kan zien. Daarop zie je onderandere dat treinreizigers duidelijk gescheiden worden van het overige "verkeer".
Als ik het goed heb gezien komen er aan weerzijden van de lift, trap en/of rolbanen poortjes komen te staan en zal plaza een ruimere indeling krijgen.

Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

Zaterdag 04 apr 2015 - 11:28:08
john2
john2
AlexH meld in zijn bericht dat onder andere op station Sittard de OV chippoortjes gesloten zullen worden. In een wand in de stationshal waar de poortjes staan zit een brede deur. Deze deur zal wel voor bijzondere gelegenheden zijn , dat die geopend kan worden. Aan de kant van het Limbrichterveld, onder andere richting parkeer garage, weet ik niet of hier een deur is. Aan deze kant kom ik niet. Weet niet of een deur op elk station is waar de poortjes gesloten zijn of worden. In Sittard zijn er ook bredere poortjes voor rolstoelers/kinderwagens.

Zaterdag 04 apr 2015 - 11:48:06
jorgo
jorgo
Dat laatste is natuurlijk overal waar poortjes staan.

Zaterdag 04 apr 2015 - 19:54:35
bert
bert
Quote
john2 (za 04 apr 2015 11:28:08 www.somda.nl): Aan de kant van het Limbrichterveld, onder andere richting parkeer garage, weet ik niet of hier een deur is.
Limbrichterveld zijde staan in de tunnel poortjes, waaronder één brede poort voor kinderwagens e.d. De brede deur die in de hal is dient als nooddeur in geval van calamiteiten. Alleen jammer dat die deur op slot zit en bij calamiteiten een sleutel natuurlijk veel te laat is. Verder is het voor doorlaten van schoonmaak machines e.d.

Zaterdag 04 apr 2015 - 21:18:58
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Quote
dlm4yjp (za 04 apr 2015 00:37:26 www.somda.nl): Schiphol Plaza zal een compleet andere indeling krijgen, dat is momenteel ook al aardig goed te zien aan de vele steigers en schuttingen rondom de mangaten. Ik meende dat je op een van de spandoeken aldaar het nieuwe plaza kan zien. Daarop zie je onderandere dat treinreizigers duidelijk gescheiden worden van het overige "verkeer".
Als ik het goed heb gezien komen er aan weerzijden van de lift, trap en/of rolbanen poortjes komen te staan en zal plaza een ruimere indeling krijgen.
Toevallig was ik vanmiddag nog op Shl: aannemelijk vooruitlopend op de plaatsing van poortjes zijn de paaltjes daar inmiddels anders neergezet. Deze vormen nu een rechthoek rondom de toegangen naar de perrons.

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Zondag 05 apr 2015 - 11:25:50
john2
john2
Quote
bert (za 04 apr 2015 19:54:35 www.somda.nl):
Quote
john2 (za 04 apr 2015 11:28:08 www.somda.nl): Aan de kant van het Limbrichterveld, onder andere richting parkeer garage, weet ik niet of hier een deur is.
Limbrichterveld zijde staan in de tunnel poortjes, waaronder één brede poort voor kinderwagens e.d. De brede deur die in de hal is dient als nooddeur in geval van calamiteiten. Alleen jammer dat die deur op slot zit en bij calamiteiten een sleutel natuurlijk veel te laat is. Verder is het voor doorlaten van schoonmaak machines e.d.
In geval van een calamiteit is het natuurlijk jammer dat een sleutel veel te laat aanwezig, dit is dan het enigste nadeel. Hier tegenover staat als de deur niet afgesloten is, dat notoire zwartrijders kunnen smokkelen en zodoende weer als last zijn. Een oplossing dat een sleutel direct bij de hand is, is een afgesloten kastje met code met een sleutel erin. Moet dan wel een stevig kastje zijn wat tegen vandalisme bestand is.

Zondag 05 apr 2015 - 11:41:36
thom
thom
In geval van een calamiteit zijn alle poortjes open te zetten, dus in hoeverre is dat hek dan echt bedoeld voor calamiteiten?

Laatst bewerkt door thom op Zondag 05 apr 2015 om 11:42:03

Zondag 05 apr 2015 - 12:17:39
albertjan9
albertjan9
Twitter albert_jan96 Flickr albertjan96
Misschien als de poortjes niet opengemaakt kunnen worden als gevolg van een stroomstoring?

Dagelijks Ktr - Ah v.v.

Zondag 05 apr 2015 - 12:38:36
thom
thom
Die dingen hebben allemaal een backup batterij

Zondag 05 apr 2015 - 13:10:03
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
... of als er dingen het station in moeten die niet door de poortjes passen? Denk aan hoogwerkers, bevoorradingscontainers, hulpdiensten etc.

Zondag 05 apr 2015 - 13:11:57
ricohallo
ricohallo
Dat heeft @bert al gezegd.

Zondag 05 apr 2015 - 13:13:38
AgentX
AgentX
Flickr koenbrouwer
Niet expliciet.

Maandag 06 apr 2015 - 14:38:06
thom
thom
Quote
bert (za 04 apr 2015 19:54:35 www.somda.nl): Verder is het voor doorlaten van schoonmaak machines e.d.

Maandag 13 apr 2015 - 10:43:51
john2
john2
Wethouder Deventer: Poortjes OV buiten stationshal. In artikel staat dat de betreffende wethouder zegt de poortjes op het perron. www.destentor.nl Een optie voor de stationstunnel vrij te houden voor voetgangers is de OV poortjes onderaan de trappen en bij de liften te plaatsen in de voetgangerstunnel. Op zo'n manier dat er nog een metertje of wat plaats is tussen trappen en liften.

Maandag 13 apr 2015 - 10:48:25
broek53
broek53
Jawel, dat hoor je in al dit soort gevallen. NS zou dat ook liever doen en sluit niet voor het plezier de passages af. De paar meter die je overhoudt, is echter niet genoeg voor de veiligheidsnormen, vooral bij roltrappen. Zet je de poortjes wel op de juiste minimumafstand, dan wordt de doorstroming door de tunnel teveel gehinderd.

Maandag 13 apr 2015 - 10:48:49
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
En wat als je over moet stappen naar het andere perron? Hetzelfde als in Hilversum (dus verplicht uit- en inchecken)? Lijkt me ook geen prettige oplossing.

He fought bravely, but lost the battle against technology - 07-06-2015

Maandag 13 apr 2015 - 10:55:53
martijn
martijn
En als je nu al de drukte bij de trap ziet zodra er een drukke trein is aangekomen, laat staan 2 treinen in het geval van spoor 3/4, moet ik er niet aan denken om eerst door een fuik te moeten.

Maandag 13 apr 2015 - 13:48:50
dh3201
dh3201
Plus dat de reden waarom de poortjes nu versneld worden gesloten deels teniet wordt gedaan door delen van het station buiten de afsluitbare zone te houden.
Ik hoop niet dat het wachten is tot personeel in een open passage (op een station met gesloten poortjes) mishandeld wordt....

Shqiperise-lopers?

Maandag 13 apr 2015 - 15:37:50
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Personeel buiten de poortjes zal je toch altijd houden, ´tis immers wat onhandig om de loketten binnen het afgesloten gebied te hebben zitten
Sowieso, wat is er anders aan een personeelslid dat buiten de poortjes loopt op een volledig afgesloten station of een personeelslid dat dat doet op een station met poortvrije passage? Je kunt ze ook niet verplichten om in uniform uitsluitend binnen de poortjes pauze te houden toch

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Maandag 13 apr 2015 - 15:53:07
thom
thom
Buiten de poortjes zal de reden om contact te hebben als reiziger met een Hc veel kleiner zijn.
En een geweldspleging heeft meestal wel een aanleiding van bv een kaartcontrole oid.

Maandag 13 apr 2015 - 16:35:44
john2
john2
Personeel van NS en andere trein vervoerders zal ook van en naar hun huis adres met uniform gaan. Ik neem niet aan dat er op standplaatsen omkleed ruimtes zijn met kasten. Dan zou er een aparte Dames en Heren ruimte moeten zijn voor om te kleden.

Maandag 13 apr 2015 - 16:43:22
broek53
broek53
Er is toch geen oorlog aan de gang waarin men zich in de onderduik moet begeven buiten het eigen beschermde (?) territorium? Laten we wel de wal een beetje bij het schuurtje houden.

Maandag 13 apr 2015 - 16:56:14
Bert13
Bert13
Flickr berthollander
Alhoewel er zeker dergelijke incidenten en dreigingen voorkomen, lijkt het me niet verstandig om dat met poortjes op te gaan lossen Van een oorlog is gelukkig nog geen sprake.
Los daarvan worden aggresievelingen die de poortjes niet in komen ook boos (ja, dat gebeurt), en dus is de "oplossing" weer een nieuw probleem...

Maandag 13 apr 2015 - 17:32:02
john2
john2
Bewaking voor de poortjes zetten?

Maandag 13 apr 2015 - 17:40:09
M-BASS
M-BASS
Als dat de oplossing wordt, hadden ze de poortjes ook weg kunnen laten en die extra mensen gewoon inzetten in de trein. Zolang als ze in Den Haag niets doen om zwartrijders aan te pakken en zwaarder te straffen zodat het niet meer aantrekkelijk is, zal er weinig veranderen. Die poortjes kun je ook met zn 2- of 3en passeren, op 1 gescande kaart.

Maandag 13 apr 2015 - 17:44:58
john2
john2
Een stations agent op de grotere stations is te weinig. Zij of hij kan onmogelijk op alle perrons tegelijkertijd zijn. En bij een calamiteit is 1 persoon ook te weinig.

Maandag 13 apr 2015 - 20:35:46
AlexH
AlexH
Een situatie zoals het in Asdm is, lijkt me geen optie voor Dv. Dat wordt chaos op de perrons. Daarnaast is er nog een tunnel naast de stationstunnel waar voetgangers gebruik van kunnen maken.

Dinsdag 14 apr 2015 - 11:27:09
john2
john2
NS: OV-poortjes perrons Deventer niet mogelijk. Bron de Stentor. www.destentor.nl Door opstoppingen komt de veiligheid in geding. Dacht dat dit ook al in dit topic is aangehaald.

Laatst bewerkt door john2 op Dinsdag 14 apr 2015 om 11:28:29, reden: typfout herstelt

Dinsdag 14 apr 2015 - 18:46:29
bnv
bnv
Het zal wel niet meevallen een model te vinden dat een ieder gerecht doet.
En doorgaans is het toch meestal altijd weer NS die aan het langste eind trekt.

Nu de Gemeente Deventer zo graag de doorgang beschikbaar wil houden voor de traverse tussen de wijken en de stad:
Onderstaande optie heb ik voor Dv nog niet langs zien komen:

- Plaats aan beide kanten een aparte chip paal/poortje voor diegenen die de tunnel als doorgang willen gebruiken.
- Dit is dan een gemeente chip paal/poortje. Deze wordt geëxploiteerd door de gemeente
- De gemeente vraagt vergunning aan voor het plaatsen, onderhouden en exploiteren van deze beide palen aan bij NS en/of treft een zakelijke overeenkomst voor....enz.
- De gemeente betaalt een gebruiksvergoeding aan NS voor deze palen;
- De gemeente treft een financiële verhouding met NS over de kosten van gebruik enz.
- De gemeente stelt transitkaarten beschikbaar aan de bevolking als abonnement of los. Voordeel is geen drukte bij de automaten voor losse transitkaartjes door NS af te geven. De automaten zijn dan alleen bestemd voor OV reizigers.
- Het tarief van de transitkaartjes wordt bepaald door de kosten van exploitatie en kan kostendekkend zijn, neergelegd in het tarief, of men vraagt aan de kaarthouder een bijdrage in de kosten van exploitatie.
- Om vervelende lieden buiten de deur te houden, vooral 's avonds laat en 's nachts, kunnen die gemeente chip palen/poortjes gesloten blijven bijvoorbeeld van 's avonds tien tot 's ochtends zes. Na/voor die tijd omlopen via de Brinkgreverweg of de Hoge Hondstraat.
- De OV poortjes kunnen gewoon gesloten blijven en alleen gebruikt worden voor OV reizigers.
- De OV chip palen blijven dan permanent gewoon in gebruik waarvoor zij zijn bestemd.

Al met al: gescheiden exploitatie/beheer. Wellicht stelt de gemeente op het standpunt dat de doorgang ten alle tijde gratis moet zijn, maar een bijdrage kan een drempel zijn om vervelende lieden buiten de deur te houden en er op deze wijze toch faciliteiten voor de bevolking beschikbaar te stellen. NS doet concessie door deze optie in te willigen en de gemeente doet een concessie door de exploitatie van de chip paal/poortje op zich te nemen
Waar een wil is, is een weg, de gemeente wil dat en betaalt er dan maar voor.

Dinsdag 14 apr 2015 - 18:55:58
funtrucker
funtrucker
Quote
john2 (ma 13 apr 2015 16:35:44 www.somda.nl): Personeel van NS en andere trein vervoerders zal ook van en naar hun huis adres met uniform gaan. Ik neem niet aan dat er op standplaatsen omkleed ruimtes zijn met kasten. Dan zou er een aparte Dames en Heren ruimte moeten zijn voor om te kleden.
Sterker nog, omkleedruimtes kastruimtes douches gebedsruimtes, alles is aanwezig.
Zelfs een toilet...

Dinsdag 14 apr 2015 - 19:08:04
mren
mren
Quote
bnv (di 14 apr 2015 18:46:29 www.somda.nl): Het zal wel niet meevallen een model te vinden dat een ieder gerecht doet.
Het zou al schelen als niet iedere reiziger als potentiële zwartrijder wordt gezien. Ik maak in Dv nogal eens de overstap Es-Dv-Ht om extra in/uitchecken bij Syntus te ontlopen (zeker als me dat door dalvrijtariefgrens extra gaat kosten) en verlaat dan vaak het station om bij de Plus wat te halen (vers sap). Dat zou in dit model weer een potentiële tariefgrens kunnen zijn om me op het station vast te houden. Overstappen van/naar spoor 1 via een poortjesmuur zoals op Hvs is dan ook volslagen ongewenst omdat je dan bij overschrijding tariefgrens extra moet dokken voor de zelfde reis.

Dinsdag 14 apr 2015 - 19:31:18
Roy
Roy
De tunnel is ook niet zo breed dat je hem kan opsplitsen. Je zit met poortjes boven sowieso met de lift, die moet dan ook aangepast worden.

De tunnel is sowieso te smal. 'S ochtends sta ik regelmatig in de file, ook op de trap en de poortjes. Perron 3/4 is breed genoeg om die reizigers op te vangen, rechts en links van de trap. Vanaf de trap opgang tot aan de kiosk. Perron 1 is wel smal en poortjes zouden hier lastig passen, wel zou je eventueel zoveel mogelijk ic's op 3/4 kunnen plannen. Anders kan je poortjes plaatsen beneden voor de Ako, het zou dan wel wenselijk zijn om die gang iets breder te maken. Ako terug verhuizen naar perron 3/4.

Laatst bewerkt door Roy op Dinsdag 14 apr 2015 om 19:33:14

Dinsdag 14 apr 2015 - 21:07:34
jor[D]1
jor[D]1
Flickr jorD1
@mren, als je binnen bepaalde tijd weer incheckt zou dat als overstap gezien moeten worden, en als door gaan de reis.
Anders moet je bij bijv Hvs ook 2x opstaptarief betalen.

Overigens wat is het nut van speciale gemeentelijke transit poortjes zoals hier boven voorgesteld, de ovchip heeft deze mogelijkheid al je incheck te annuleren. Je zou een door gemeente verstrekte passage pas net zo goed op ns poortjes laten werken.

Dinsdag 14 apr 2015 - 21:47:12
thom
thom
Quote
bnv (di 14 apr 2015 18:46:29 somda.nl): ...
Onderstaande optie heb ik voor Dv nog niet langs zien komen:

- Plaats aan beide kanten een aparte chip paal/poortje voor diegenen die de tunnel als doorgang willen gebruiken.
- Dit is dan een gemeente chip paal/poortje. Deze wordt geëxploiteerd door de gemeente
- De gemeente vraagt vergunning aan voor het plaatsen, onderhouden en exploiteren van deze beide palen aan bij NS en/of treft een zakelijke overeenkomst voor....enz.
- De gemeente betaalt een gebruiksvergoeding aan NS voor deze palen;
- De gemeente treft een financiële verhouding met NS over de kosten van gebruik enz.
- De gemeente stelt transitkaarten beschikbaar aan de bevolking als abonnement of los. Voordeel is geen drukte bij de automaten voor losse transitkaartjes door NS af te geven. De automaten zijn dan alleen bestemd voor OV reizigers.
- Het tarief van de transitkaartjes wordt bepaald door de kosten van exploitatie en kan kostendekkend zijn, neergelegd in het tarief, of men vraagt aan de kaarthouder een bijdrage in de kosten van exploitatie.
- Om vervelende lieden buiten de deur te houden, vooral 's avonds laat en 's nachts, kunnen die gemeente chip palen/poortjes gesloten blijven bijvoorbeeld van 's avonds tien tot 's ochtends zes. Na/voor die tijd omlopen via de Brinkgreverweg of de Hoge Hondstraat.
- De OV poortjes kunnen gewoon gesloten blijven en alleen gebruikt worden voor OV reizigers.
- De OV chip palen blijven dan permanent gewoon in gebruik waarvoor zij zijn bestemd.

Al met al: gescheiden exploitatie/beheer. Wellicht stelt de gemeente op het standpunt dat de doorgang ten alle tijde gratis moet zijn, maar een bijdrage kan een drempel zijn om vervelende lieden buiten de deur te houden en er op deze wijze toch faciliteiten voor de bevolking beschikbaar te stellen. NS doet concessie door deze optie in te willigen en de gemeente doet een concessie door de exploitatie van de chip paal/poortje op zich te nemen
Waar een wil is, is een weg, de gemeente wil dat en betaalt er dan maar voor.
En je vind dat het er dan makkelijker op wordt?

Ik denk dat de gemeente over zoiets ingewikkelds geen moment nadenkt, en dat is naar mijn idee nogwel terecht ook...

Dinsdag 14 apr 2015 - 21:47:43
mren
mren
Quote
jor[D]1 (di 14 apr 2015 21:07:34 www.somda.nl): @mren, als je binnen bepaalde tijd weer incheckt zou dat als overstap gezien moeten worden, en als door gaan de reis.
Volgens mij klopt dit niet. Stel, ik check met DalVrij in Enschede in om 15:40, neem de IC van 15:45, stap om 16:30 in Dv over. Uitchecken OK, gratis reis. Als ik vervolgens weer incheck -als is het binnen een minuut- om naar een ander perron te gaan, begin ik volgens mij toch écht tegen vol tarief te reizen.

Dinsdag 14 apr 2015 - 22:00:26
daniel_ddr
daniel_ddr
Twitter dbleumink Flickr dbleumink
Het klopt wel, maar alleen als je binnen dezelfde tariefsperiode blijft Met TrajectVrij lijkt het trouwens weer net anders te werken: als je daarmee een rondreis maakt waarop Dv het verste punt is op je reis dan levert daar uit- en inchecken een breuk in je degressie op.
(Zelf gehad met Amf-Asd-Zl-Wdn-Apd-Amf: met inchecken zie je steeds een overstap, maar in de backoffice werd het verwerkt als reis Amf-Wdn via Asd/Zl + een reis Wdn-Amf waardoor je voor dat laatste stukje meer betaald)

Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

Woensdag 15 apr 2015 - 16:10:00
kleine_man
kleine_man
Quote
mren (di 14 apr 2015 19:08:04 www.somda.nl):
Quote
bnv (di 14 apr 2015 18:46:29 www.somda.nl): Het zal wel niet meevallen een model te vinden dat een ieder gerecht doet.
Het zou al schelen als niet iedere reiziger als potentiële zwartrijder wordt gezien. Ik maak in Dv nogal eens de overstap Es-Dv-Ht om extra in/uitchecken bij Syntus te ontlopen (zeker als me dat door dalvrijtariefgrens extra gaat kosten) en verlaat dan vaak het station om bij de Plus wat te halen (vers sap). Dat zou in dit model weer een potentiële tariefgrens kunnen zijn om me op het station vast te houden. Overstappen van/naar spoor 1 via een poortjesmuur zoals op Hvs is dan ook volslagen ongewenst omdat je dan bij overschrijding tariefgrens extra moet dokken voor de zelfde reis.
Waarbij ook nog eens het recht om de treinreis op een logische plaats te onderbreken geschonden wordt. Of is dat recht ook al stilletjes geschrapt......?

Het zijn nogal draconische maatregelen voor ongeveer 3% van de reizigers. Alleen om de NS in potentie die conducteur af te kunnen schaffen.

Je kan beter crimineel zijn dan arts................ Voorkomen is beter dan genezen

Woensdag 15 apr 2015 - 16:14:36
sjoerd
sjoerd
Dat laatste heb ik wel eens gehoord, maar dat is voorlopig niet aan de orde, lijkt mij. Of gaan we net zo redeneren als bij wissels: wat er niet is, kan ook niet stuk? Zullen we ter zake blijven?

Woensdag 15 apr 2015 - 16:58:04
john2
john2
Quote
mren (di 14 apr 2015 21:47:43 www.somda.nl):
Quote
jor[D]1 (di 14 apr 2015 21:07:34 www.somda.nl): @mren, als je binnen bepaalde tijd weer incheckt zou dat als overstap gezien moeten worden, en als door gaan de reis.
Volgens mij klopt dit niet. Stel, ik check met DalVrij in Enschede in om 15:40, neem de IC van 15:45, stap om 16:30 in Dv over. Uitchecken OK, gratis reis. Als ik vervolgens weer incheck -als is het binnen een minuut- om naar een ander perron te gaan, begin ik volgens mij toch écht tegen vol tarief te reizen.
Voor het geval van om checken van vol tarief naar dal tarief moet er toch op een station met gesloten poortjes, poortjes op de perrons staan voor om te checken, ook van de NS naar een regionaal vervoerder en omgekeerd.

Woensdag 15 apr 2015 - 17:13:04
reisthijs
reisthijs
Youtube reisthijsnl Flickr ReisThijs
Overstapmeubels (de paaltjes op het perron) zijn voor wisselen van vervoerder, niet voor wisselen van tarief.

Woensdag 15 apr 2015 - 21:42:42
maurits
maurits
Twitter mauritswever Facebook maurits.wever
Haha, ik heb het NS-paaltje van het overstapmeubel op station Apd vaak genoeg gebruikt om te wisselen van VDU-abo naar WeekendVrij (met 2 verschillende chipkaarten), zelfs door even de IC uit te wandelen en daarna gelijk weer in te stappen.

Zolang het systeem zo dom is dat je reizigers verplicht om in- en uit te checken bij het wisselen van vervoerder, kunnen we ook profiteren van de voordelen ervan .

Groeten uit Villa Spoorzicht (Wd-Ledn, km 30,2)

Donderdag 16 apr 2015 - 11:07:03
john2
john2
Met 2 verschillende OV chipkaarten zal het wel lukken, maar het gaat om dit te doen met 1 OV chipkaart. Denkelijk is het systeem hier even dom mee.

Donderdag 16 apr 2015 - 14:34:06
reisthijs
reisthijs
Youtube reisthijsnl Flickr ReisThijs
Het systeem gaat er vanuit dat je de hele rit hetzelfde tarief betaalt. Onderweg omchecken is in principe niet nodig zolang je met 1 vervoerder reist.

Dat het soms voordelig is om het toch te doen is wat anders.

Laatst bewerkt door reisthijs op Donderdag 16 apr 2015 om 14:35:27

Donderdag 16 apr 2015 - 18:11:57
AlexNL
AlexNL
Quote
john2 (do 16 apr 2015 11:07:03 www.somda.nl): Met 2 verschillende OV chipkaarten zal het wel lukken, maar het gaat om dit te doen met 1 OV chipkaart. Denkelijk is het systeem hier even dom mee.
Het systeem kijkt bij inchecken naar welk product van toepassing is, op basis van een prioriteitenlijstje. Ik heb Dal Vrij, maar ik heb ook nog een voordeelurenabonnement. Toen ik m'n OVC kwijt was heb ik een tijdelijk vervangend product aangevraagd, en dat op m'n kaart gezet waar ook al Dal Vrij op staat.

Checkte ik in tijdens de daluren, dan reisde ik gratis. In de ochtendspits betaalde ik vol tarief, in de avondspits reisde ik vrolijk met 40% korting.