05-11-2016 23:57:33
Mueslireep
Mueslireep
Volgens mij hoort dat plaatje daar gewoon... https://twitter.com/nsreiziger/status/649458782142111744?s=09

Die blauwe lijn aan de zijkant lijkt wel per sprinter-generatie dikker te worden %08%
Nee maar die blauwe band mag wel iets dunner...

06-11-2016 00:02:25
aarclay
aarclay
Blauwe plaatje hoort er wel, en lijkt de aandrijving van de ruitenwisser te verbergen. Maar.... het plaatje op de neus moet naar mijn idee nog afgewerkt worden zodat de witte band doorloopt, en natuurlijk het logo'tje. Maar dat zijn details voor later.


Choo choo.....

06-11-2016 00:13:57
Mueslireep
Mueslireep
Ik zat me net te bedenken hè, waarom zit er eigenlijk geen NS logo voorop de Flirt sprinters? Misschien stappen ze er bij de SNG dan ook wel vanaf...

06-11-2016 12:23:05
lex_t
lex_t
Quote
AlexH (za 05 nov 2016 21:21:40 https://www.somda.nl/forum/12101/p597282/): Op Instagram is een foto verschenen van de SNG. Hij ziet er goed uit moet ik zeggen.

https://www.instagram.com/p/BMbORIOhsLo/


Ik mis een groot wit of geel vlak.. ik vind m mooier dan die Stadlers.


06-11-2016 13:56:24
AlbertP
AlbertP
Dat vlak is niet meer verplicht.

06-11-2016 14:07:23
thom
thom
Quote
waalkade (za 05 nov 2016 22:35:42 https://www.somda.nl/forum/12101/p597286/): Is dat er echt een voor 76cm perronhoogte?

Is maar even de vraag of dat de bak op zijn definitieve draaistellen staat, en de luchtvering zal nog niet werken en dan staat zo'n bak ook lager.

06-11-2016 14:23:01
MCN-GVC
MCN-GVC
Vergeleken met de SLT en Flirt is de kleurstelling wel heel anders (ik vind minder mooi, maar misschien beter schoon te houden met minder wit). De blauwe band is zelfs verder naar beneden gekomen onder de ramen. En de gele streep die volledig door gaat, in vergelijking met alleen onder tussen de bakken, vind ik slordiger. De gele lijn is net erg strak, deze gaat bij elk draaistel omhoog met een bocht. Maar als de voorplaat straks afgewerkt is, vind ik de kop wel erg geslaagd, zeker als de led-strip (bij frontseinen) de wit/blauwe band volgt.

Laatst bewerkt door MCN-GVC op 06-11-2016 15:07

06-11-2016 15:00:42
Dead_Devil
Dead_Devil
Quote
thom (zo 06 nov 2016 14:07:23 https://www.somda.nl/forum/12101/p597322/):
Quote
waalkade (za 05 nov 2016 22:35:42 https://www.somda.nl/forum/12101/p597286/): Is dat er echt een voor 76cm perronhoogte?

Is maar even de vraag of dat de bak op zijn definitieve draaistellen staat, en de luchtvering zal nog niet werken en dan staat zo'n bak ook lager.


De achterkant van de bak wordt ondersteund door een gele balk. Je ziet ook dat ie daardoor niet helemaal recht staat maar een beetje voorover gekanteld is. Ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat maar ziet er tot dus ver erg mooi uit net als flirt en slt (ik hou persoonlijk van de moderne strakke look)%02%

21-11-2016 10:34:49
nathanvos2
nathanvos2
Ik kreeg via de Facebook van nedtrain dit https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1246815005362415&id=222141231163136. Het lijkt erop dat het eerste stel zo'n beetje klaar is.

21-11-2016 10:43:57
icened
icened
Kop is anders dan van SLT. Maar aan de zijkanten lijkt het sterk op de SLT op deze foto.

21-11-2016 11:09:32
Mueslireep
Mueslireep
Ik zie op één foto dat ze dunne tafeltjes hebben gemonteerd. Waarom zouden ze hier geen dikke tafeltjes plaatsen?

21-11-2016 12:06:25
phantom
phantom
lijkt op een eerdere foto die hier was geplaatst,en lijkt nog steeds op een half stel


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

21-11-2016 13:03:36
AgentX
AgentX
Minder dan de helft zelfs.

06-01-2017 12:11:41
Dead_Devil
Dead_Devil
Wat me opvalt aan de sng is de gigantische ramen die gebruiktzijn in verhouding tot de artist impressie. Ik vraag me altijd af... als zo'n trein in botsing komt is de kans dan niet ontzettend hoog dat mensen gewond raken door rond vliegende glas scherven? Is hier een norm voor? Of wordt er van dat speciale auto glas gebruikt? (Ik vraag het me eveneens af voor de flirt

06-01-2017 12:27:12
koekje
koekje
Dat is uiteraard veiligheidsglas. Bij een botsing worden dat allemaal kleine stukjes.

06-01-2017 13:16:52
AgentX
AgentX
Dus? Die hele kleine stukjes zijn ook niet fijn om in je te krijgen...

06-01-2017 13:20:09
sjoerd
sjoerd
Dus, dan de ramen maar weglaten? Tjonge jonge, wat maken we ons weer druk over de gevaren van het leven. Je kunt je wel in elk koekje verslikken.

06-01-2017 13:38:10
marciekemp
marciekemp
Pas maar op dat tijdens een aanrijding het aluminium van de bak niet zo ver doorbuigd dat het scheurt en zo je been er af hakt..

06-01-2017 17:14:05
thom
thom
Quote
AgentX (vr 06 jan 2017 13:16:52 https://www.somda.nl/forum/12101/p604003/): Dus? Die hele kleine stukjes zijn ook niet fijn om in je te krijgen...

Die korrels zijn ansich niet scherp en hebben ook geen gewicht, dus zwaar letsel zul je daar niet van krijgen.

06-01-2017 17:19:17
VIRMm1
VIRMm1
Het wordt pas vervelend als je dat spul in je ogen krijgt of dat het in je kleding gaat zitten.

Maar de kans dat je het in je ogen krijgt is vrij klein en als je zooi in je kleding zit na een aanrijding heb je waarschijnlijk wel meer letsel dan enkel wat wondjes van veiligheidsglas...

06-01-2017 17:36:05
dlm4yjp
dlm4yjp
Het zijn niet de kleine stukjes die zo funest zijn maar tijdens het barsten komt er glasstof vrij, enorm scherpe en minuscuul kleine glassplinters die echt overal terecht komen: huid, ogen, longen etc.


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.

06-01-2017 17:36:22
b2py
b2py
Zijn we nu inmiddels beland op het punt dat we de werking van veiligheidsglas ter discussie stellen?

06-01-2017 17:39:56
VIRMm1
VIRMm1
Blijkbaar %08%

Wees blij dat er zulke grote ramen in een trein zitten.
Elders op dit forum zag ik diverse klaagzangen over te kleine ramen in DDZ en VIRM vanwege het klapgedeelte. Ook dan is het niet goed

06-01-2017 21:15:06
koos
koos
Dat risicodenken past in de huidige tijdsgeest. Dit is gewoon zoeken naar problemen. Zwaar irritant. Je kunt simpelweg niet alles uitsluiten.

06-01-2017 21:36:25
roja
roja
Bekijk toch eens wat meer van de positieve kant, kleine ramen niet goed, grote ramen ook niet goed. Dan helemaal maar geen ramen, hoef je ze ook niet schoon te houden. Als je ontspoort, heb je gewoon pech gehad.

06-01-2017 21:44:23
AgentX
AgentX
Quote
thom (vr 06 jan 2017 17:14:05 https://www.somda.nl/forum/12101/p604045/):
Quote
AgentX (vr 06 jan 2017 13:16:52 https://www.somda.nl/forum/12101/p604003/): Dus? Die hele kleine stukjes zijn ook niet fijn om in je te krijgen...

Die korrels zijn ansich niet scherp en hebben ook geen gewicht, dus zwaar letsel zul je daar niet van krijgen.


Oh oke. Dat scheelt.

06-01-2017 22:09:02
Dead_Devil
Dead_Devil
Quote
AgentX (vr 06 jan 2017 21:44:23 https://www.somda.nl/forum/12101/p604095/):
Quote
thom (vr 06 jan 2017 17:14:05 https://www.somda.nl/forum/12101/p604045/):
Quote
AgentX (vr 06 jan 2017 13:16:52 https://www.somda.nl/forum/12101/p604003/): Dus? Die hele kleine stukjes zijn ook niet fijn om in je te krijgen...

Die korrels zijn ansich niet scherp en hebben ook geen gewicht, dus zwaar letsel zul je daar niet van krijgen.


Oh oke. Dat scheelt.


Mensen het was niet mijn bedoeling om zo'n irritaties op te wekken. Ik was enkel benieuwd of er dus inderdaad veiligheids glas gebruikt zou worden en dat is dus ook zo. Bedankt voor het antwoord. Einde discussie

06-01-2017 22:24:21
thom
thom
Quote
dlm4yjp (vr 06 jan 2017 17:36:05 https://www.somda.nl/forum/12101/p604053/): Het zijn niet de kleine stukjes die zo funest zijn maar tijdens het barsten komt er glasstof vrij, enorm scherpe en minuscuul kleine glassplinters die echt overal terecht komen: huid, ogen, longen etc.

Veiligheidsglas, of beter gezegd gehard glas is juist zo geconstrueerd dat het breekt in kleine korrels waarbij dus geen splinters of stof vrijkomt

Overigens is het toepassen van gehard glas praktisch sinds mensenheugenis al gebruikelijk in treinen en niets nieuws.

De frontruit(en) zijn vaak nog een slag zwaarder en gemaakt van gelaagd glas wat het doordringen van voorwerpen tegengaat.

06-01-2017 22:43:12
VIRMm1
VIRMm1
Die voorruiten zijn inderdaad bijna niet kapot te krijgen.

Ik heb treinen gezien die met een snelheid van 40km/h tegen een andere trein gereden zijn (frontaal) en de voorruit was nog intact, of had slechts 1 scheur erin.


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


07-01-2017 00:34:35
aarclay
aarclay
Quote
thom (vr 06 jan 2017 22:24:21 https://www.somda.nl/forum/12101/p604100/):
De frontruit(en) zijn vaak nog een slag zwaarder en gemaakt van gelaagd glas wat het doordringen van voorwerpen tegengaat.

Bedankt voor de uitleg over de sterkte van de ruiten. Dan kunnen we de wild-west verhalen van de Proto-HSL-BDs en de krachten op het frontruit afkomstig van een tegenstormende HSL-trein ook weer naar de eeuwige krochten verbannen, haha %02%%02%

Laatst bewerkt door aarclay op 07-01-2017 00:36


Choo choo.....

07-01-2017 00:40:43
moderator
Moderator
moderator
Zullen we het hier maar gewoon weer over de feiten omtrent SNG gaan hebben?


Met vriendelijke groet, Het moderator team

13-01-2017 22:55:32
Mueslireep
Mueslireep
De eerste trein heeft, in de fabriek, al de eerste zelfstandige meters gemaakt.
Het geluid van de trein (voor zover ik kan horen) klinkt heel goed Ben benieuwd of dat het daadwerkelijke (optrek?-) en remgeluid is.

Verder een mooie trein!

Update van NS: http://nieuws.ns.nl/ondertussen-in-spanje/

14-01-2017 11:05:07
phantom
phantom
Dan ben ik benieuwd naar hoe je iets kan horen,het artikel is niet voorzien van geluids of film fragmenten.
Dus ben je erbij geweest of ?????


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

14-01-2017 11:11:15
aarclay
aarclay
Dat zal dan aan jouw liggen, want ik zie degelijk een videofragment in het artikel.


Choo choo.....

14-01-2017 11:12:26
spoorhaas
spoorhaas
Staat wel film fragment bij op nieuwspagina van NS

14-01-2017 12:05:26
aarclay
aarclay
En anders een video op https://www.youtube.com/watch?v=s77JcufC9cU voor de liefhebbers die snel willen klikken. Het valt mij alleen op dat er nog steeds (?) een frontplaat mist.

Laatst bewerkt door aarclay op 14-01-2017 12:06


Choo choo.....

14-01-2017 13:31:28
Mueslireep
Mueslireep
Die komt er vast nog wel op. Nu is de ruitenwisser nog onbeschermd. Die kap komt daar overheen.
Ik denk dat die eerste trein nog niet volledig afgebouwd is.

30-01-2017 16:23:46
aarclay
aarclay
Voor de liefhebbers, de nieuwe SNG schijnt ook OBIS te hebben.
Deze is inmiddels al te volgen in Spanje tot mijn grote verrassing.

Hij luistert naar OBIS-2730, en staat nu op 43.04441,-2.1891 bij CAF in Beasain.

Laatst bewerkt door aarclay op 30-01-2017 20:02


Choo choo.....

30-01-2017 18:19:22
VIRMm1
VIRMm1
En waarmee volg je die?

30-01-2017 19:09:03
timtrein
timtrein
SNG heet het type, niet anders...

30-01-2017 19:28:03
Jan-Mark
Jan-Mark
Is SNG, net als FFF, niet een projectnaam? Civity zou dan de 'gewone' naam moeten zijn.

30-01-2017 19:40:59
Daan!
Daan!
Over 15 jaar is de N uit SNG natuurlijk verleden tijd. Ik denk dat SNG niet stand blijft houden net als NID. Dat nieuwe gaat er naar verloop van tijd vanaf.

30-01-2017 20:01:19
aarclay
aarclay
Quote
VIRMm1 (ma 30 jan 2017 18:19:22 https://www.somda.nl/forum/12101/p606318/): En waarmee volg je die?

treinenradar.nl bijvoorbeeld. Of de interne NS Live-app, maar die toont weer alleen maar Nederland als gebied en de rest weer grijs.


Choo choo.....

30-01-2017 20:21:13
Frontier
Frontier
Quote
Daan! (ma 30 jan 2017 19:40:59 https://www.somda.nl/forum/12101/p606329/): Over 15 jaar is de N uit SNG natuurlijk verleden tijd. Ik denk dat SNG niet stand blijft houden net als NID. Dat nieuwe gaat er naar verloop van tijd vanaf.

In tegenstelling tot SNG was NID geen typeaanduiding, dat was gewoon achter de burelen in Utrecht verzonnen door een paar PR-gladjanussen, terwijl er al vanaf de eerste dag met typeaanduiding DDZ werd gewerkt.


'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

30-01-2017 20:49:34
Jan-Mark
Jan-Mark
Quote
aarclay (ma 30 jan 2017 20:01:19 https://www.somda.nl/forum/12101/p606331/):
Quote
VIRMm1 (ma 30 jan 2017 18:19:22 https://www.somda.nl/forum/12101/p606318/): En waarmee volg je die?

treinenradar.nl bijvoorbeeld. Of de interne NS Live-app, maar die toont weer alleen maar Nederland als gebied en de rest weer grijs.


De 2730 is wel een leuk ritje aan het maken, rijdt volgens treinenradar op het traject Moskou/Wars Breda%08%.

Laatst bewerkt door Jan-Mark op 30-01-2017 20:49

30-01-2017 20:54:21
aarclay
aarclay
Dat is een bugje van de treinradar-site zelf.

30-01-2017 21:47:44
jeanne
jeanne
Of heeft misschien iemand er eentje bij zich in z’n rugzakje op weg van en naar de fabriek. %08%


Jeanne Kok

30-01-2017 22:05:23
VIRMm1
VIRMm1
SNG is net als Flirt, DDZ en VIRM M de naam voor het treintje.

Maar het blijft het spoor dus het kan altijd nog veranderen.
Maar hou voorlopig maar gewoon SNG aan.

31-01-2017 00:10:59
Jmsz
Jmsz
Ik begrijp persoonlijk niet waarom de flirt de typeaanduiding/handelsnaam van Stadler heeft gehouden en niet van NS een eigen afkorting heeft gekregen. De SNG krijgt dit wel. Ik vraag me af of dit een kwestie van voorbereidingstijd is omdat de flirt in een veel kortere periode besteld is dan de SNG of zit hier een andere reden achter? Eerder mat heeft dacht ik ook allemaal een eigen afkorting gekregen bij NS. Ook de meeste andere maatschappijen hebben bijvoorbeeld hun GTW'S een eigen titel gegeven.

31-01-2017 00:21:55
wouterder
wouterder
Oh maar die heeft Flirt-3 wel gekregen.

Flirt-3 NS: FFF (Flirt Fast Forward)
Flirt-3 RNET: TAG (Trein Alphen-Gouda)

Laatst bewerkt door wouterder op 31-01-2017 00:22

31-01-2017 00:35:18
jeanne
jeanne
Stadler Rail: Fast Light Innovative Regional Train (FLIRT) heeft de Volgende project/plan namen:

TAG = The Alphen Gouda project
FFF = FLIRT FastForward

Bron:

Quote
Ricardo Rail http://rail.ricardo.com/Blogs/Projects/May-2016-(1)/Stadler-FLIRT-FastForward-Train Ricardo is also working on the Alphen Gouda project (TAG), which is a Stadler Flirt for the operatror, Abellio. The first FFF trains will run from Poland to the Netherlands, with the First TAG and FFF trainsets already under type test for certification in the Netherlands.




Jeanne Kok

31-01-2017 00:36:53
mren
mren
Doe maar Flinker Leichter Innovativer Regionaltriebzug, om dit geneuzel compleet te maken.

31-01-2017 06:57:03
VIRMm1
VIRMm1
SNG is een project wat al jaren loopt, bij dat project wordt een trein uitgezocht.
Flirt was meer een snel project wat "tussendoor" kwam en heeft zodoende geen eigen aparte naam.

Binnen NS komt (nogmaals) de afkorting FFF nagenoeg nergens voor.
Men spreekt alleen van Flirt HRN en Flirt TAG , puur om de verschillende treinen uit elkaar te houden.

31-01-2017 07:32:16
dlm4yjp
dlm4yjp
Wat een geouwehoer om niks weer, zullen we gewoon de officiële bekendmaking afwachten? %03%


Iedere dag sportdag: De hordes met vertragingen en verstoringen ontlopen.


31-01-2017 08:58:43
MCN-GVC
MCN-GVC
Helemaal mee eens, enige dat ik wil bijvoegen dat de T in TAG staat voor Traject (Gouda Alphen) en niet trein.

11-03-2017 09:39:28
VIRMm1
VIRMm1
In April starten de eerste testritten met SNG in Velim (Tsjechië)

11-03-2017 10:13:40
aarclay
aarclay
Zal mij benieuwen of deze dan op de radar te zien zijn . Pas stond deze SNG al bekend onder OBIS-2730 op de radar bij CAF in Bessain, Spanje. Maar staat inmiddels al enige weken uit.

Laatst bewerkt door aarclay op 11-03-2017 10:15


Choo choo.....

16-03-2017 10:51:45
Daan!
Daan!
De eerste SNG van CAF voor NS is onderweg richting de testring van het Tsjechische Velim. Check de bouw >> https://youtu.be/jElHdKEEWAQ

16-03-2017 12:28:05
Diedje
Diedje
De video is inmiddels alweer verwijderd.

16-03-2017 12:47:04
NDS
NDS
Echt waar%03%....alweer%03%........wat een stom volk%03%, ik was dus net optijd met het filmpje bekijken. Ik snap dat niet of je plaatst zo'n filmpje op internet of je doet het niet, maar niet het ene moment het ding online mikken om hem daarna steeds weer te verwijderen.

Groetjes Michiel


NDS(Neu Dalhausen Stadbahn); NDS mit uns kommen sie dort

16-03-2017 12:48:28
BasSNG2001
BasSNG2001
Wellicht zat er iets in wat nog gefinetuned wordt.


#DiscoverEU

16-03-2017 12:50:32
mren
mren
Er zijn diverse redenen te bedenken waarom zo'n filmpje weg is. Daar doe je hier verder weinig aan. Zou bijvoorbeeld op verzoek van derden kunnen zijn, of iemand die zelf wat aanpassingen wil doen. Om dat meteen 'stom volk' te noemen, gaat wat ver.

En gelukkig zijn er browserextensies om eenvoudig YouTubefilmpjes te downloaden

16-03-2017 13:16:39
b2py
b2py
Het was overigens meer een diapresentatie met foto's met tekst dan een filmpje. Bewegend beeld heb ik niet gezien

16-03-2017 15:09:53
aarclay
aarclay
Ik heb al contact met de NS gehad, en het filmpje zal vast wel terugkomen.
Misschien is het te vroeg gepubliceerd en komt het tegelijkertijd met een persbericht, of stonden er 'verboden' of verkeerde beelden in. Gezien het nijvere werk die erin is gestoken zal het vast wel weer online komen op den duur.

Een groot geheim dat deze trein gebouwd wordt is het zeker niet.


Choo choo.....

16-03-2017 15:59:14
AgentX
AgentX
Daar issie weer: https://www.youtube.com/watch?v=iTTlxXpxXA0.

Gelinkt in http://nieuws.ns.nl/eerste-nieuwe-sprinter-verlaat-spaanse-fabriek/.

Laatst bewerkt door AgentX op 16-03-2017 15:59

16-03-2017 16:04:21
aarclay
aarclay
Paniek om niks dus!


Choo choo.....

17-03-2017 12:09:06
AlexH
AlexH
In de video is nu duidelijk te zien dat het om de serie 2700 gaat. Stel 2701 is onderweg naar Velim.

17-03-2017 19:38:34
nedtrain25
nedtrain25
En de 3tjes zijn ingedeeld als 2300

17-03-2017 20:28:39
Jan-Mark
Jan-Mark
Volgens mij was dit een jaar geleden al eens gezegd (https://www.somda.nl/forum/12101/p569702/Ontwikkelingen+Sprinter+Nieuwe+Generatie/)

17-03-2017 20:32:45
Daan!
Daan!
Ja dus 2800 blijft leeg toch?

17-03-2017 20:47:17
b2py
b2py
Voorlopig wel he

18-03-2017 14:48:13
icened
icened
Filmpje NS Sprinter NG:

https://www.youtube.com/watch?v=iTTlxXpxXA0

18-03-2017 14:57:38
BusNL
BusNL
Kijk eens 7 berichten boven je

18-03-2017 16:31:56
icened
icened
Even niet opgelet. Ben benieuwd wanneer de eerste You tube filmpje te zien is vanaf Velim.

Ben benieuwd hoe CAF het zal doen. Een aantal reacties op internet gezien waar sommigen al voorspellen dat dit de tweede Fyra debacle gaat worden. Waarom niet meer Sprinters bij Stadler bestellen?

Alsof CAF net zo'n slechte fabrikant is. En de Civity platform heeft zich in meerdere landen al bewezen. En de Fyra was een totaal nieuw trein gebouwd door een concern die geen enkele ervaring had met het zelf maken van een HST. Kortom de vergelijking tussen CAF met de NS Sprinter NG en de Fyra gaat niet echt op.

18-03-2017 17:34:53
aarclay
aarclay
Quote
icened (za 18 mrt 2017 16:31:56 https://www.somda.nl/forum/12101/p610685/):
Ben benieuwd hoe CAF het zal doen. Een aantal reacties op internet gezien waar sommigen al voorspellen dat dit de tweede Fyra debacle gaat worden. Waarom niet meer Sprinters bij Stadler bestellen?


Omdat dit nou eenmaal aanbesteed moet worden. Die Flirts zijn ook goede bewezen techniek, en volgens mij ook niet extreem duur? Ik ben benieuwd waarom Stadler uiteindelijk is afgevallen. Iemand een idee

Ik vraag me ook al af waar die geruchten vandaan komen dat dit een 'Fyra'-order gaat worden. De Civity is bewezen in Engeland, Letland, Montenegro en Italië en CAF levert ook Urbos-trams voor U-OV, en GVB. En ook die zijn zelfs betrouwbaar.
Ik heb wel een ongefundeerde reactie op YouTube gelezen dat iemand voorziet dat dit een fiasco gaat worden, maar die had er geen goede beargumentatie van dan alleen maar: "Bedrijfsgeheimen, ik weet er genoeg van..."
Zoiets neigt naar een troll....vooral omdat hij het openlijk neerzet in een commentaar op een NS-video.

Het ontwerp is snel gemaakt en gaat nu naar het testcircuit, dus dat geeft betere hoop dan Ansaldobreda met hun V250.

Laatst bewerkt door aarclay op 18-03-2017 17:37


Choo choo.....

18-03-2017 18:47:53
dennistd
dennistd
Voor zover ik gehoord heb een tijdje terug worden er ook maar een stuk of zes gebouwd in eerste instantie. Daarmee wordt een proefbedrijf gereden aan de hand waarvan aanpassingen gedaan worden. Daarna wordt pas aan de seriebouw begonnen.

18-03-2017 21:22:08
Beel
Beel
Inderaad, 3 drie-tjes en 3 vier-tjes zijn/worden nu als een soort van voorserie gebouwd en getest.

19-03-2017 10:42:30
phantom
phantom
Wat gaat er met die stellen gebeuren als men is uitgetest ?
Worden die dan aan de kant gezet of aangepast naar de serieproductie modellen ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

19-03-2017 11:18:05
VIRMm1
VIRMm1
Treinen van een paar miljoen per stuk schuif je niet aan de kant na het testbedrijf.

Ga er maar gewoon van uit dat die de dienst in gaan. Evt wat kleine aanpassingen zou kunnen ja.

19-03-2017 11:43:31
Mueslireep
Mueslireep
Is het dak toevallig ook bekend van wanneer tot wanneer de stellen in dienst komen? Kan me voorstellen dat de eerste 6 vanaf december 2018 in dienst komen, maar als de serie productie dan nog moet starten zitten we met de laatste levering misschien wel in 2021?

19-03-2017 12:32:36
icened
icened
Ben benieuwd op welke verbinding de eerste stellen worden ingezet. Nu is het nog dat de SLT vooral in de Randstad worden ingezet. De Flirt Sprinters voorlopig nog alleen in Zuidoost Nederland.

Als het de SGM vervangt kan het bijvoorbeeld tussen Zutphen - Wijchen zijn.

19-03-2017 13:12:24
jelmerrr
jelmerrr
Ze willen daar ook FLIRT laten rijden. Mogelijk Ed-Ah (7500 is dat toch?) en die FLIRT dan per dgrl 2019 naar Apd-Aml(-Es)? Ik denk iig dat ze in een kleine omloop willen laten rijden en ik weet niet of Zp-Wijchen kort genoeg is, en je zit met mogelijke defecten op een redelijk druk Ah-Nm waardoor je bij een defect meteen veel vertragingen krijgt.

19-03-2017 13:32:36
Daan!
Daan!
Laat de stellen eerst maar eens toegelaten zijn voordat er gespeculeerd gaat worden waar ze ingezet gaan worden. Dat lijkt mij belangrijker.

19-03-2017 13:40:51
timtrein
timtrein
Proefbedrijf zal inderdaad ongetwijfeld bedoeld zijn voor toelating/testen en uiteindelijk opleiding/instructie. Ga er maar niet vanuit dat ze veel eerder dan de rest in dienst komen.

19-03-2017 17:57:06
VIRMm1
VIRMm1
SNG komt te rijden in de randstad. Flirt blijft waar het nu blijft.

Onderhoudswerkplaats voor SNG wordt Leidschendam.
DDZ zal daarom volgend jaar in Onnen in onderhoud komen.

20-03-2017 09:02:12
icened
icened
In de Randstad zal als eerste PHS komen. En ERTMS zal in de Randstad als eerste ingevoerd worden. Extra zitplaatsen zijn dan ook gewenst.

Van SNG zijn er totaal 404 rijtuigen. Bij SGM zijn er 240 rijtuigen. Er zijn relatief 66% meer CAF rijtuigen.

De CAF rijtuigen zijn 59,56 m (driedelig), 75, 76 m (vierdelig) en 108, 16 meter (zesdelig). De SGM zijn 52,2 meter (tweedelig)/78,7 meter (driedelig) lang. Daarmee zijn de SGM relatief 29 - 45% langer.

Waarschijnlijk zullen alle ingestroomde NS CAF Sprinters meer zitplaatsen hebben dan de huidige SGM. Of de CAF Sprinters evenveel zitplaatsen hebben als de vervangen SGM + DD-AR is speculeren.

20-03-2017 09:16:34
broek53
broek53
Het is allemaal een gote speculatie, als ik zo vrij mag zijn. Jullie kennen niet de wonderlijke wegen van NSR Logistiek (ik ook niet, behalve dat ze vaak onnavolgbaar zijn). Inzet in de Randstad ligt uiteraard voor de hand, maar met onderhoud in Ldd heeft dat sowieso niets te nmaken. Dat is een van de dingen waar Logistiek zich helemaal niets aan gelegen laat liggen, of misschien in allerlaatste instantie als je op het eind nog een keuze hebt.

20-03-2017 09:21:52
Daan!
Daan!
Quote
icened (ma 20 mrt 2017 09:02:12 https://www.somda.nl/forum/12101/p610778/): In de Randstad zal als eerste PHS komen. En ERTMS zal in de Randstad als eerste ingevoerd worden. Extra zitplaatsen zijn dan ook gewenst.

Van SNG zijn er totaal 404 rijtuigen. Bij SGM zijn er 240 rijtuigen. Er zijn relatief 66% meer CAF rijtuigen.

De CAF rijtuigen zijn 59,56 m (driedelig), 75, 76 m (vierdelig) en 108, 16 meter (zesdelig). De SGM zijn 52,2 meter (tweedelig)/78,7 meter (driedelig) lang. Daarmee zijn de SGM relatief 29 - 45% langer.

Waarschijnlijk zullen alle ingestroomde NS CAF Sprinters meer zitplaatsen hebben dan de huidige SGM. Of de CAF Sprinters evenveel zitplaatsen hebben als de vervangen SGM + DD-AR is speculeren.


Leuk al die cijfers van wikipedia, maar je zegt helemaal niets. Het enige wat belangrijk is, hoeveel capaciteit SNG heeft. Dan pas kun je er iets zinnigs over zeggen.
En sinds wanneer komen er ook zesdelige stellen?

20-03-2017 09:27:44
Berk24
Berk24
Quote
jelmerrr (zo 19 mrt 2017 13:12:24 https://www.somda.nl/forum/12101/p610744/): Ze willen daar ook FLIRT laten rijden. Mogelijk Ed-Ah (7500 is dat toch?) en die FLIRT dan per dgrl 2019 naar Apd-Aml(-Es)? Ik denk iig dat ze in een kleine omloop willen laten rijden en ik weet niet of Zp-Wijchen kort genoeg is, en je zit met mogelijke defecten op een redelijk druk Ah-Nm waardoor je bij een defect meteen veel vertragingen krijgt.

Flirt gaat niet rijden tussen Apeldoorn en Almelo, daar zijn te weinig Flirts voor. De 7000 zal dan gewoon gereden worden met SGM dat vrijkomt uit de Hoekse Lijn en Noord-Brabant waar Flirt komt te rijden.

20-03-2017 11:34:57
thom
thom
Quote
Daan! (ma 20 mrt 2017 09:21:52 https://www.somda.nl/forum/12101/p610782/):
Quote
icened (ma 20 mrt 2017 09:02:12 https://www.somda.nl/forum/12101/p610778/): In de Randstad zal als eerste PHS komen. En ERTMS zal in de Randstad als eerste ingevoerd worden. Extra zitplaatsen zijn dan ook gewenst.

Van SNG zijn er totaal 404 rijtuigen. Bij SGM zijn er 240 rijtuigen. Er zijn relatief 66% meer CAF rijtuigen.

De CAF rijtuigen zijn 59,56 m (driedelig), 75, 76 m (vierdelig) en 108, 16 meter (zesdelig). De SGM zijn 52,2 meter (tweedelig)/78,7 meter (driedelig) lang. Daarmee zijn de SGM relatief 29 - 45% langer.

Waarschijnlijk zullen alle ingestroomde NS CAF Sprinters meer zitplaatsen hebben dan de huidige SGM. Of de CAF Sprinters evenveel zitplaatsen hebben als de vervangen SGM + DD-AR is speculeren.


Leuk al die cijfers van wikipedia, maar je zegt helemaal niets. Het enige wat belangrijk is, hoeveel capaciteit SNG heeft. Dan pas kun je er iets zinnigs over zeggen.
En sinds wanneer komen er ook zesdelige stellen?

Inderdaad, het rekenen met het aantal bakken SGM en SNG is hardstikke leuk, maar die van SNG zullen wel korter zijn en daarmee heeft een reiziger helemaal niks aan 66% meer SNG rijtuigen....

Laatst bewerkt door thom op 20-03-2017 11:35

20-03-2017 12:57:56
waalkade
waalkade
Bovendien heeft SGM geen of maar een heel klein wc'tje.

20-03-2017 17:14:12
broek53
broek53
Al dan niet uitgebrand, ja.
Maar waarom schiet de discussie en speculatie nu van de inzet naar de capaciteit van het spul? Ook de neosprinter heeft een bepaald capaciteit, die zet je op een rijtje verdeeld in vol, acceptabel en comfortabel en dan laat je NSR Log zijn gang gaan. Daar probeert men - liefst zo scherp mogelijk op de maatgevende spits - de samenstelling aan de verwachte vraag aan te passen. Meer is het niet.

20-03-2017 20:18:14
VIRMm1
VIRMm1
Feit is wel dat Flirt in zijn huidige inzetgebied blijft.
Reden hiervoor is omdat de Flirt afwijkende toiletten heeft, namelijk met een opvangbak. Deze moeten om de dag geledigd worden met speciale apparatuur en voorzieningen die momenteel alleen aanwezig zijn in het huidige inzetgebied (Mt, Ehv, Ht, Rsd, Nm, Zp).

Hooguit kan zo'n stel dus een uitstapje maken naar ergens anders maar uiteindelijk zal het toch weer terug moeten omdat anders de toiletbak vol raakt.


Overigens zijn er vacatures geweest voor monteurs/specialisten SNG en die uitvraag was specifiek voor de regio Den Haag en Amsterdam.
Het is onwaarschijnlijk dat men daar personeel op gaat leiden voor materieel wat er vervolgens niet komt te rijden.

20-03-2017 20:29:41
cuneo56
cuneo56
Quote
icened (za 18 mrt 2017 16:31:56 https://www.somda.nl/forum/12101/p610685/):
Het ontwerp is snel gemaakt en gaat nu naar het testcircuit, dus dat geeft betere hoop dan Ansaldobreda met hun V250.


Merkwaardige redenatie:
Ansaldo heeft het niet snel ontworpen en is ook getest in Velim.
Dat het daarom beter of slechter zou zijn volgt daar echt niet uit.

Ben verder gewoon benieuwd of er al een forum lid in een van de CAF stellen heeft gereisd die nu tussen Tarvisio en Triest rijden, die lijken volgens mij nog het meest op wat er voor NS aan zit te komen.

20-03-2017 20:36:20
MCN-GVC
MCN-GVC
Inzetgebied zal idd in het westen worden. Net als SLT verwacht ik dat als er een proefbedijf zal komen dit de 6800 zal zijn, zodat bij defecten de werkplaats Leidschendam in de buurt is.

20-03-2017 20:46:28
MetroRET
MetroRET
Maar de 6800 zit toch verworteld aan de 7800/6900 ?

20-03-2017 21:10:57
AgentX
AgentX
Die kun je in een nieuwe dienstregeling best wel weer van elkaar losmaken. Het is immers altijd al zo geweest.

21-03-2017 06:56:54
phantom
phantom
Nog een nieuwe foto in dit artikel over de nieuwe sprinter:
http://www.treinennieuws.nl/eerste-nieuwe-caf-ns-sprinter-verlaat-spaanse-fabriek


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

21-03-2017 19:07:41
SleutelMan
Moderator
SleutelMan
Dat is gewoon een still uit de video die al eerder was gepubliceerd... of mis ik wat?

21-03-2017 22:34:03
samsam538
samsam538
Hoe worden de treinen eigenlijk vanuit Spanje gesleept? In Spanje hebben ze toch breedspoor en in Frankrijk en zowat de rest van Europa normaalspoor. Worden de draaistellen bij de grens vervangen?