26-09-2020 12:33:11
broek53
broek53

Dat blijft enigszins in het vage, ik krijg niet meer los dan "enkele modificaties", wat klinkt als iets software-achtigs. Meest concreet: een andere airco-unit.


26-09-2020 14:52:08
Daan!
Daan!

Dat is ook wat ik als antwoord kreeg. Modificaties zijn instellingen toch?



Laatst bewerkt door Daan! op 26-09-2020 14:52

26-09-2020 18:40:02
bacr
bacr

Modificaties kunnen ook kleinere wijzigingen zijn of vervangingen. Niet perse alleen software.


26-09-2020 22:20:11
MetroRET
MetroRET

Betere stoelen ? laugh



27-09-2020 10:15:21
treinfan
treinfan

Stoelen in de 3001 zijn nog hetzelfde, daar verandert niets aan. De airco zou een stuk stiller moeten zijn in de tweede bestelling SNG.


27-09-2020 11:12:52
Daan!
Daan!

Is het de airco die je hoort blazen als de SNG stilstaat? In mijn geval hoor ik ze op Haarlem nogal blazen als ze kopmaken op spoor 1.


27-09-2020 17:31:42
seinhuis
seinhuis
Quote
broek53 (26-09-2020 12:33:11):

Dat blijft enigszins in het vage, ik krijg niet meer los dan "enkele modificaties", wat klinkt als iets software-achtigs. Meest concreet: een andere airco-unit.


De airco is heel goed (mijn mening )

Mijn glazen bol zegt dat de nieuwe SNG geschikt zijn voor eenmansbedining op de airport sprinter. En dan dit bewust stilgehouden wordt om onrust tegen te gaan.


27-09-2020 17:44:37
Ysbergsla
Ysbergsla

De airco in cabines is vooral te luidruchtig. Zware aanpassingen als eenmansbediening hoef je niet te verwachten.


27-09-2020 18:16:44
john2
john2

Gehoor beschermers voor de machinist?

Of zijn de decibele van de airco niet voldoende?

Is de luidruchtigheid onder de 80%?


27-09-2020 18:16:48
aarclay
aarclay
Quote
Ysbergsla (27-09-2020 17:44:37):

De airco in cabines is vooral te luidruchtig. Zware aanpassingen als eenmansbediening hoef je niet te verwachten.


Okey...
Volgens mij is eenmansbediening technisch niet zo heel lastig aan te brengen áls het er misschien een keer ervan zou komen. Een kwestie van camera's, softwareaanpassing en techniek een beetje aanpassen (en dan de toelatingsriedel). Ook de ATO zou geen probleem moeten zijn gezien er al mee getest is.

Met een CW (constructiewijziging) kan dat vast wel voor elkaar worden gebokst.



Laatst bewerkt door aarclay op 27-09-2020 18:18

27-09-2020 19:18:40
treinfan
treinfan
Quote
Daan! (27-09-2020 11:12:52):

Is het de airco die je hoort blazen als de SNG stilstaat? In mijn geval hoor ik ze op Haarlem nogal blazen als ze kopmaken op spoor 1.


Ja, dat is inderdaad de airco-installatie.

Quote
seinhuis (27-09-2020 17:31:42):

Mijn glazen bol zegt dat de nieuwe SNG geschikt zijn voor eenmansbedining op de airport sprinter. En dan dit bewust stilgehouden wordt om onrust tegen te gaan.


Ik denk dat je je glazen bol mag poetsen. Aanpassingen voor een airportsprinter zouden echt niet stilgehouden worden (welke onrust heb je het over?), zijn wellicht overbodig als het aantal vluchten op Schiphol laagblijft en zijn zeker niet aanwezig in de 3001.



Laatst bewerkt door treinfan op 27-09-2020 19:21

27-09-2020 19:22:10 1
broek53
broek53

Niets fiijners op dit soort fora als een lekkere kwaadaardige complottheorie.



Laatst bewerkt door broek53 op 27-09-2020 19:22

27-09-2020 20:00:09
Daniel1
Daniel1

De huidige SNG's hebben ook al de mogelijkheid tot het bedienen van de deuren vanuit de cabine, daar zit namelijk gewoon een 'deurbedienkastje' in...


27-09-2020 20:20:20
michaben
michaben

Eenmansbediening is natuurlijk meer dan alleen een kastje. Bij eenmansbediening zal de machinist in zijn stoel blijven zitten bij de vertrekprocedure (anders is je tijdwinst weg) en zal er dus ook een manier moeten zijn om via bijvoorbeeld camerabeelden zicht te hebben op wat er zich afspeeld op het perron.


27-09-2020 21:29:08
blauwe-spr
blauwe-spr

Ik speculeert, en heb hier compleet geen onderbouwing voor, dat ze mogelijk de "overlevingsruimte" voor de machinist versterken na het overlijden van de machinist bij het ongeval in Hooghalen.


27-09-2020 22:14:40
broek53
broek53

Ik speculeer niet en zeg je dat dat niet zo is. Als het al aan de orde zou komen, kan dat nooit of te nimmer in een maandje of wat vastgesteld, ontworpen en gebouwd zijn.


28-09-2020 16:22:48
VIRMm1
VIRMm1

Botsconstructie van de SNG is gewoon goed. Het ongeluk van Hooghalen was pure pech dat de massa boven de crashbuffers terecht kwam. Met een andere materieelsoort was dat net zo fout afgelopen.

De nieuwe SNGs hebben idd wat kleine wijzigingen waar je niets van gaat merken. Eerder werden nieuwe stellen na de acceptatie, maar voor de indienststelling onderworpen aan een kleine 0-beurt waarbij wat kleine wijzigingen aangebracht werden.

Daarnaast inderdaad een hele andere klimaatunit. Verdere grote wijzigingen weet ik helaas ook niets van.


28-09-2020 18:16:00
Marco
Marco
Quote
michaben (27-09-2020 20:20:20):

Eenmansbediening is natuurlijk meer dan alleen een kastje. Bij eenmansbediening zal de machinist in zijn stoel blijven zitten bij de vertrekprocedure (anders is je tijdwinst weg) en zal er dus ook een manier moeten zijn om via bijvoorbeeld camerabeelden zicht te hebben op wat er zich afspeeld op het perron.


Bij Arriva-treinen hangt de machinist gewoon uit met z'n hoofd uit het raampje om te fluiten en te kijken hoor. Het zal misschien meer zijn om een persoon te sparen, dan voor tijdswinst, maar oke.


28-09-2020 19:07:35
blauwe-spr
blauwe-spr

Ik las ooit ergens iets over de botsconstructie en dat die niet bij de stoel van de Machinist zat, vandaar.

Ik las het overigens hier.



Laatst bewerkt door blauwe-spr op 28-09-2020 19:11

29-09-2020 09:29:28
john2
john2
Quote
Marco (28-09-2020 18:16:00):
Quote
michaben (27-09-2020 20:20:20):

Eenmansbediening is natuurlijk meer dan alleen een kastje. Bij eenmansbediening zal de machinist in zijn stoel blijven zitten bij de vertrekprocedure (anders is je tijdwinst weg) en zal er dus ook een manier moeten zijn om via bijvoorbeeld camerabeelden zicht te hebben op wat er zich afspeeld op het perron.


Bij Arriva-treinen hangt de machinist gewoon uit met z'n hoofd uit het raampje om te fluiten en te kijken hoor. Het zal misschien meer zijn om een persoon te sparen, dan voor tijdswinst, maar oke.


Bij Arriva in Limburg blijven de machinisten zitten en kijken in een buiten spiegel die naar buiten kan klappen of de deuren vergendeld kunnen worden om te vertrekken. Ik neem aan dat dit in andere provincies waar Arriva rijdt ook zo is en ook bij de andere regionale vervoerders.


29-09-2020 09:48:11
j.jager
j.jager

@john. Dat wat je omschrijft gebeurt alleen in Limburg. Bij andere consessies van arriva moet de mcn het sluiten bij de zijraam doen waar ook een sluitknop zit. Daarvoor moet er eerst naar buiten gekeken worden.


29-09-2020 09:55:50
john2
john2

Hoe zit het dan bij de andere regionale vervoerders? Moeten de machinisten hier van dan ook eerst naar buiten kijken om te kunnen vertrekken? Lijkt me niet zo leuk als geen goed weer is.


29-09-2020 10:45:26
Ysbergsla
Ysbergsla

Om het te relativeren: conducteurs moeten, ook met slecht weer, zelfs naar buiten lopen voor de sluitprocedure.


29-09-2020 10:58:04
john2
john2

IJsbergsla, je heb gelijk, maar hiermee heb ik nog geen antwoord op mijn vraag.


29-09-2020 11:02:29
BVisser
BVisser

Zullen we teruggaan naar SNG? Behalve NS heeft in Nederland geen enkele vervoerder dit materieel.



Laatst bewerkt door BVisser op 29-09-2020 11:02

29-09-2020 11:58:29
Erikvd12
Erikvd12

Wordt er ook wat gedaan aan dat keiharde geluid tijdens langere stilstand op het station? (is dit iets met het wegblazen van lucht?)


29-09-2020 13:27:52
treinfan
treinfan

SNG 2751 stond vanochtend op diepladers bij Aswplz.


29-09-2020 15:27:47
treinhobby
treinhobby
Quote
Erikvd12 (29-09-2020 11:58:29):

Wordt er ook wat gedaan aan dat keiharde geluid tijdens langere stilstand op het station? (is dit iets met het wegblazen van lucht?)


Staat al vermeld: zie bericht van 27-09-2020 11:12:52 en verder.

Dat is de airco en is dus aangepast...


29-09-2020 15:32:50
michaben
michaben

Of je leest de hele discussie in plaats van één bericht, want een paar regels verder staat dat het vooral om de airco in de cabine ging die als luidruchtig beschreven werd....



Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


29-09-2020 16:10:07
mtlx
mtlx

Het geluid dat heel goed buiten hoorbaar is, is de compressor (of althans, het af laten blazen van de overtollige lucht).


29-09-2020 17:54:55
Daan!
Daan!

Volgens mij nog niet gemeld hier:

In de nacht van 11 aug zijn de bakken B1 en mBk 2304 naar Haarem gesleept. De mABk is geplukt en wordt gesloopt. CAF zal een nieuwe mABk leveren.

Bron: Railmagazine


29-09-2020 18:51:30
treinhobby
treinhobby
Quote
michaben (29-09-2020 15:32:50):

Of je leest de hele discussie in plaats van één bericht, want een paar regels verder staat dat het vooral om de airco in de cabine ging die als luidruchtig beschreven werd....


Of jij leest even verder...

Zie bericht van 27-09-2020 19:18:40.

Daarin wordt bevestigd dat het blazen inderdaad de airco is!

Waarom reageer je dan zo op mijn bericht??


29-09-2020 19:10:15
michaben
michaben

Nee, dat staat er niet, er wordt alleen bevestigd dat het blazen afkomstig is van de airco, maar niet dat dit nu verholpen is. Men heeft 'iets' veranderd aan de airco, maar of dit het geluid buiten de trein verminderd is of slechts het geluid in de cabine weten we nog niet.

Helaas lopen feiten en speculatie nogal door elkaar, en met dit soort reacties wordt het alleen maar onduidelijker. Dus laten we het beantwoorden van vragen overlaten aan mensen die weten hoe het zit.


29-09-2020 19:17:20
broek53
broek53

De eerder gemelde bakken van de 2751 staan nu als treinstel op de rails in de loods van de Zaanstraat.


29-09-2020 20:18:27
Erikvd12
Erikvd12
Quote
mtlx (29-09-2020 16:10:07):

Het geluid dat heel goed buiten hoorbaar is, is de compressor (of althans, het af laten blazen van de overtollige lucht).


Ik bedoelde dit.


01-10-2020 22:42:02
Daan!
Daan!

2368 is aangekomen in Nederland. De laatste van SNG1.


03-10-2020 16:24:12
broek53
broek53

De 2368 zal nog een poosje in de wacht staan: de samenstelling ervan in de Zaanstraat staat gepland op donderdag 8 oktober.


05-10-2020 10:29:10
tieske05
tieske05
Quote
broek53 (03-10-2020 16:24:12):

De 2368 zal nog een poosje in de wacht staan: de samenstelling ervan in de Zaanstraat staat gepland op donderdag 8 oktober.


Tegen die tijd zal er alweer een nieuwe SNG zijn frown


05-10-2020 10:32:02
broek53
broek53

Ja, zover ik weet staan de bakken van de 2368 ook al een tijdje te wachten in de Botlek - dat komt wel vaker voor.


08-10-2020 19:34:05
broek53
broek53

2368 staat op de rails sinds vandaag.


09-10-2020 16:13:10
Daan!
Daan!

SNG 3002 is gisteravond geost van de boot.


10-10-2020 11:32:51
abbm
abbm

Is dat een nieuwe serie of hoe moet ik dat zien met nummering?


10-10-2020 13:14:53
broek53
broek53

Het is het tweede driewagenstel van de vervolgbestelling, het SNG-2. De drietjes krijgen de nummers 3001-3050, de viertjes 2751-2788.


12-10-2020 09:38:32
diesels
diesels

Nabrander voor Railwiki: in dienst gesteld in september enkel de 2356 (10/9) en 2357 (12/9)


13-10-2020 14:33:57
noof
noof

SNG 3001 gaat donderdag 15 oktober testritten maken tussen Sgn en Wf.


13-10-2020 16:11:23
aarclay
aarclay

Zit er ook een opbergkast voor de postbezorging in? Haha... cheeky



Laatst bewerkt door aarclay op 13-10-2020 16:11

13-10-2020 16:44:07
Muizeneus
Muizeneus

Wat dat betreft wel apart dat de nummerreeksen 20xx en 28xx niet opnieuw gebruikt worden maar 30xx wel. Het lijkt logischer de sprinterstellen in 2xxx te nummeren maar daar geeft men bij NS kennelijk niet veel om (sowieso is materieelnummering in Nederland altijd een chaos, vergeleken met de stakke logica in de ons omringende landen...)


13-10-2020 17:30:51
VIRMm1
VIRMm1

Wat maakt het uit wat voor nummer er aan hangt?

Waarom zou het handiger zijn om een 28xx nummer er aan te hangen ipv een 3xxx nummer?


13-10-2020 18:42:22
broek53
broek53

Niet zo lang geleden hebben een vriend en ik een artikel geschreven voor Op de Rails over de nummering van met name het stroomlijnmaterieel en wat daarna kwam, sinds 1936. Daarin gebeurden somds nogal aparte dingen, met name omdat NS van meet af aan heel erg is gaan millimeteren op kleine schaal, omdat er elke keer meer treinstellen kwam dan waarop was gerekend bij de vorige herziening of het vorige noodverband. Pas toen men er met het SGM niet meer uit kwam met hondertallen, is men naar duizendtallen overgestoken bijvoorbeeld.

Maar dat allemaal terzijde (leuk onderwerp overigens).

On topic: Vandaag is de 3002 op zijn wielen op de rails gezet bij de Zaanstraat.



Laatst bewerkt door broek53 op 13-10-2020 18:43

13-10-2020 21:00:59
aarclay
aarclay
Quote
Muizeneus (13-10-2020 16:44:07):

Wat dat betreft wel apart dat de nummerreeksen 20xx en 28xx niet opnieuw gebruikt worden maar 30xx wel. Het lijkt logischer de sprinterstellen in 2xxx te nummeren maar daar geeft men bij NS kennelijk niet veel om (sowieso is materieelnummering in Nederland altijd een chaos, vergeleken met de stakke logica in de ons omringende landen...)


Duitsland met hun Baureihe! Mooi voorbeeld!
Kan niks aan misgaan.


13-10-2020 21:04:38
Muizeneus
Muizeneus

O jawel hoor, die hebben met de Talent 2 zo ongeveer dezelfde fout gemaakt als die Broek beschreef. Voor de Talent 2 was de Baureihe 442 bedacht, maar ze hadden er geen rekening meegehouden dat er heel veel subvarianten kwamen, die niet allemaal daarbinnen passen. Daarom heeft men speciaal voor Talenten ook de reeks 1442 en zelfs 2442 moeten openen. Evenzo met de Coradiastellen Baureihe 440 en 1440

Maar we dwalen af ....



Laatst bewerkt door Muizeneus op 13-10-2020 21:08

13-10-2020 23:31:33
Loco_Locon
Loco_Locon
Quote
noof (13-10-2020 14:33:57):

SNG 3001 gaat donderdag 15 oktober testritten maken tussen Sgn en Wf.


Flinke afstand voor een testrit.


14-10-2020 09:29:40
treinfan
treinfan
Quote
noof (13-10-2020 14:33:57):

SNG 3001 gaat donderdag 15 oktober testritten maken tussen Sgn en Wf.


Mijn bron zegt dat de 3001 pas komende maandag een testrit gaat maken.


14-10-2020 21:01:41
cuneo56
cuneo56
Quote
Loco_Locon (13-10-2020 23:31:33):
Quote
noof (13-10-2020 14:33:57):

SNG 3001 gaat donderdag 15 oktober testritten maken tussen Sgn en Wf.


Flinke afstand voor een testrit.


Zo kun je alvast twee zaken testen:

Gedrag op bovenleiding loze bruggen en detectie.



14-10-2020 21:52:26
noof
noof
Quote
treinfan (14-10-2020 09:29:40):
Quote
noof (13-10-2020 14:33:57):

SNG 3001 gaat donderdag 15 oktober testritten maken tussen Sgn en Wf.


Mijn bron zegt dat de 3001 pas komende maandag een testrit gaat maken.


Kan, het was de informatie die ik gisteren op tijdstip van plaatsen had, maar dat kan ruim 24 uur later uiteraard alweer anders zijn. ;-)

Geniet nu van vrijheid dus ga het ook niet nazoeken, mocht ie er morgen zijn dan is het mooi en anders zal het inderdaad wel maandag worden.


15-10-2020 13:27:09
treinfan
treinfan
Quote
broek53 (26-09-2020 12:33:11):

Dat blijft enigszins in het vage, ik krijg niet meer los dan "enkele modificaties", wat klinkt als iets software-achtigs. Meest concreet: een andere airco-unit.


Men zegt dat er een andere machinistenstoel inzit, een andere airco-installatie en een ander type CCTV-camera's.



Laatst bewerkt door treinfan op 15-10-2020 13:27

15-10-2020 20:29:04
VIRMm1
VIRMm1
Quote
Muizeneus (13-10-2020 21:04:38):

O jawel hoor, die hebben met de Talent 2 zo ongeveer dezelfde fout gemaakt als die Broek beschreef. Voor de Talent 2 was de Baureihe 442 bedacht, maar ze hadden er geen rekening meegehouden dat er heel veel subvarianten kwamen, die niet allemaal daarbinnen passen. Daarom heeft men speciaal voor Talenten ook de reeks 1442 en zelfs 2442 moeten openen. Evenzo met de Coradiastellen Baureihe 440 en 1440

Maar we dwalen af ....


Maar waarom zou nou alles super strak en logisch genummerd moeten worden?

Wordt de dienstverlening van de NS daar beter van?


15-10-2020 21:00:29
Frontier
Frontier

Je kunt de vraag ook omdraaien: waarom niet?


15-10-2020 21:21:47
sjoerd
sjoerd

Nummersystemen zijn gedoemd om zichzelf in te halen of te achterhalen. En dan wordt het systeem minder overzichtelijk en minder eenduidig. Dat is geen ramp.

Er zijn straten die rechts beginnen met huisnummer 2, en links met nummer 1, maar in sommige steden en dorpen is dat andersom. Op sommige plaatsen wordt nummer 13 overgeslagen.

De kentekens in Nederland hebben maar één overeenkomst: er zijn zes tekens en twee streepjes. Je kunt er alleen met een gegevenstabel soep van trekken.

Het ene jaar heeft 365 dagen, het andere 366; de ene maand enz. enz. Tja, daar moet je tegen kunnen.wink


15-10-2020 22:33:24
VIRMm1
VIRMm1
Quote
Frontier (15-10-2020 21:00:29):

Je kunt de vraag ook omdraaien: waarom niet?


Omdat er dan nu een hele hoop treinstellen omgenummerd moeten worden, iets wat heel veel tijd en geld kost en wat daarnaast juist alles ontzettend ingewikkeld gaat maken.


16-10-2020 09:18:38
Muizeneus
Muizeneus

Ik heb nergens gezegd dat je nu een heleboel moet gaan vernummeren. Alleen dat men op voorhand wellicht een andere keuze had moeten maken.

Want je merkt in de praktijk toch wel dat er behoefte is om gemakkelijk verschillende typen uit elkaar te houden adhv de nummering. Niet voor niets heft men al decennia lang de gewoonte om materieel dat een belangrijke verbouwing of aanpassing heeft ondergaan, te vernummeren. Bijvoorbeeld de coachstellen Mat'54, gemoderniseerde DE-II, 2200'en met radiografische besturing, en meer recent SGM. Een duidelijke logica in nummers maakt dat je in één oogopslag weet waarmee je te maken hebt.

Het tegenovergestelde deed men ooit in Zweden: daar had men ooit de gewoonte materieel te nummeren op volgorde van aflevering, en zat dus alles door elkaar qua types....



Laatst bewerkt door Muizeneus op 16-10-2020 09:19

16-10-2020 09:34:01
VIRMm1
VIRMm1

Precies, jij snapt 'm.

Als je toch in 1 oogopslag kan zien of je met een SNG 3 of 4 te maken hebt, dan heb je je nummering goed op orde.

Verschillende reeksen kunnen ook prima anders genummerd worden zolang je diezelfde cijferreeks maar niet voor andere materieel soorten gaat gebruiken.


16-10-2020 10:30:43
michaben
michaben

Inderdaad, als je weet dat op een lijn maximaal 7 bakken ingezet kunnen worden en je krijgt een materieelplanning met twee viertjes door dan zie je in één oogopslag dat het niet klopt. Maar dan moet je afstappen van het idee dat je nummer uit maximaal vier cijfers moet bestaan, dan kom je simpelweg cijfers te kort. Dan moet je toch echt naar 5- of 6-cijferige nummers toe om voldoende combinaties te hebben. Waarbij de laatste drie cijfers het volgnummer zijn, dan kun je meer dan 100 stellen van dit type hebben. En gereviseerde stellen kun je eventueel hernummeren vanaf volgnumer 501 als er een noodzaak is deze te onderscheiden.


19-10-2020 16:18:02
treinfan
treinfan
Quote
noof (14-10-2020 21:52:26):
Quote
treinfan (14-10-2020 09:29:40):
Quote
noof (13-10-2020 14:33:57):

SNG 3001 gaat donderdag 15 oktober testritten maken tussen Sgn en Wf.


Mijn bron zegt dat de 3001 pas komende maandag een testrit gaat maken.


Kan, het was de informatie die ik gisteren op tijdstip van plaatsen had, maar dat kan ruim 24 uur later uiteraard alweer anders zijn. ;-)

Geniet nu van vrijheid dus ga het ook niet nazoeken, mocht ie er morgen zijn dan is het mooi en anders zal het inderdaad wel maandag worden.


De planning lijkt dan nog een keer te schuiven, want de 3001 zou vandaag nog gewoon te Aswplz hebben gestaan.


20-10-2020 09:17:38
rob46
rob46

Vandaag 2752 in de Zaanstraat gearriveerd.


20-10-2020 21:30:08
ronald
ronald

Weet iemand waneer stel 2366 in ons land is aangekomen of gaat aankomen?

Ik kan over dit stel namelijk nog niets terugvinden van een aankomstdatum.


20-10-2020 21:57:57
Daan!
Daan!

13 september. Te vinden in één van de facebookgroepen van de SNG. Misschien kun je wel lid worden?!


21-10-2020 07:44:35
anton_
anton_

staat ook in dit topic ( bericht van 05-09-2020 15:26:42 )



Laatst bewerkt door anton_ op 21-10-2020 07:44

22-10-2020 11:33:06
Rolffiej19
Rolffiej19

2365 is momenteel bezig met proefritten rijd nu 11:30 naar Zl als 93211 en terug naar Asd als 93213


29-10-2020 12:21:20
tieske05
tieske05

Vannacht is de 2753 gearriveerd in de Botlek.


29-10-2020 14:35:33
broek53
broek53

Daarentegen is vandaag de 3003 bij de Zaanstraat aangekomen en op de rails gezet.


02-11-2020 11:12:23
diesels
diesels

Voor Railwiki: in dienst gekomen sinds de laatste opgave (inclusief een aantal nabranders)

2349 (18-10), 2359 (8-9), 2360 (20-10), 2362 (7-10), 2363 (25-9) en 2364 (1-10)


03-11-2020 15:33:10
diesels
diesels

Ik dacht vandaag de 3001 gezien te hebben op proefrit naar het noorden, kan dat? Wat veraf dus kon het nummer niet exact lezen. Was een nieuw stel en het laatste cijfer was een 1, dus 2361 kan ook



Laatst bewerkt door diesels op 03-11-2020 15:37

03-11-2020 16:28:53
Ysbergsla
Ysbergsla

Correct. Althans, het stel is zo nieuw dat de interne logs deze nog niet herkennen, echter zijn daarmee de 2300-stellen geëlimineerd als optie.


03-11-2020 16:38:24
diesels
diesels

Dank voor de bevestiging dan!


06-11-2020 10:30:35
wyke2207
wyke2207

De SNG CAF Civity III 2324 werd vanmorgen door het NS Revisiebedrijf afgeleverd. Zoals bekend was dit het achteroplopende stel van de overwegbotsing bij Hooghalen eerder dit jaar. De 2324 stond vanmorgen nabij Haarlem NS geparkeerd.



Laatst bewerkt door wyke2207 op 11-11-2020 07:36

10-11-2020 20:02:30
broek53
broek53

Vandaag is de 2753 op de rails van de Zaanstraat gezet.


15-11-2020 13:58:52
broek53
broek53

Ook de 3004 is er, waarschijnlijk op 13 november in de Zaanstraat samengesteld. De bakken van de 2754 zijn op 11/11 ook al in de Botlek waargenomen.

@edit: 2754 is gisteren (17/11) in de Zaanstraat op de rails gezet.



Laatst bewerkt door broek53 op 18-11-2020 11:01, reden: toevoeging 2754

24-11-2020 08:51:45
treinfan
treinfan

De 2755 is vannacht gearriveerd te Aswplz en wordt vandaag op de rails gezet


27-11-2020 23:31:25
broek53
broek53

En vandaag was het de beurt aan de splinternieuwe 3005.


02-12-2020 10:26:12
treinfan
treinfan

Treinstel 3006 is vanochtend gearriveerd in Amsterdam en op de rails gezet.


02-12-2020 14:54:09
diesels
diesels

Voor Railwiki: in dienst sinds de vorige opgave:

2350 (11-11), 2351 (6-11), 2365 (11-11*), 2367 (18-11) en 2748 (2-12**)

* maar direct defect en niet meer in dienst gekomen tot nu toe
** hiermee is de hele eerste serie SNG4 in dienst uitgezonderd de 2701


02-12-2020 15:47:09
tieske05
tieske05
Quote
diesels (02-12-2020 14:54:09):

Voor Railwiki: in dienst sinds de vorige opgave:

2350 (11-11), 2351 (6-11), 2365 (11-11*), 2367 (18-11) en 2748 (2-12**)

* maar direct defect en niet meer in dienst gekomen tot nu toe
** hiermee is de hele eerste serie SNG4 in dienst uitgezonderd de 2701


Waarom is de 2701 niet in dienst gekomen?


02-12-2020 15:55:38
diesels
diesels

Dat is nog steeds een teststel van CAF en dus niet overgedragen


09-12-2020 08:17:37
broek53
broek53

8 december: de 2756 samengesteld op de Zaanstraat - inmiddels het 130e SNG-stel.


11-12-2020 17:29:56 1
broek53
broek53

11 december: de 3007.


17-12-2020 11:54:52
treinfan
treinfan

En 16 december (gisteren) de 2757.


22-12-2020 18:02:18
broek53
broek53

Hedenvandaag 22 december: 3008


22-12-2020 21:14:03
279
279

volgens een insider mogen de stellen van de eerste lichting niet gezamelijk met stellen uit de tweede lichting.

op dit moment is zo ver ik weet nog geen stel uit de tweede lichting in dienst gekomen.


22-12-2020 22:14:06
DDZ7504
DDZ7504

Voor beide dingen geldt natuurlijk dat er "gewoon" nog geen toelating voor is. Het is vergelijkbaar met VIRM en VIRMm die in eerste instantie nog niet samen konden rijden.




Nu DDZ buiten dienst staat voel ik me naamloos...

23-12-2020 00:25:48
broek53
broek53

Er is mij destijds verzekerd dat er geen nieiwe toelating voor de tweede generatie nodig is.


23-12-2020 08:06:39
Muizeneus
Muizeneus

Het debacle met de SUNIJ-tram bewijst maar weer eens dat men daar soms behoorlijke inschattingsfouten in maakt....

(de tramlijn Utrecht - Nieuwegein is geheel gerenoveerd en omgebouwd voor lagevloertrams, echter ILT bleek de papieren van 'nieuwbouw' te eisen ipv renovatie met als gevolg dat de tram nog steeds niet rijdt ....)


23-12-2020 12:19:40
thom
thom

Het is natuurlijk compleet off-topic hier, maar het is inmiddels wel duidelijk dat er met de Utrechtse tram wel gewoon aan aantal mensen stevast zitten te slapen ipv eens proactief te zorgen dat ze hun zaken op orde hebben.

Het is niet heel gek als je alle bovenbouw en perrons volledig afbreekt en opnieuw opbouwt dat dat gezien word als nieuwbouw... En dat zijn zaken waar je natuurlijk vooraf gewoon over in gesprek kan met een vergunning verlenende instantie.

Bij NS zijn daar wel wat meer mensen met dat soort zaken bezig en doen dat ook een heel stuk serieuzer dan dat dat in het Utrechtse lijkt te gebeuren.



Laatst bewerkt door thom op 23-12-2020 12:20

23-12-2020 13:34:00
sjoerd
sjoerd

Misschien werkt men in Utrecht net zo serieus, maar als het gaat om ervaring met tramwegen, heeft men in Utrecht nog een slag te maken. De SUN naar Nieuwegein en IJsselstein is in hoofdzaak door NS ontworpen en daar ook in beheer geweest. Nu moeten anderen het werk doen, en voor Utrecht is dat nieuw. De stadstram in Utrecht is al meer dan 50 jaar geleden verdwenen (1939) en ook de ambtenaren die er ervaring mee hadden.


23-12-2020 14:53:46
AgentX
AgentX

Zijn er nu geen ambtenaren die er (inmiddels) de laatste 50 jaar ervaring mee hebben dan?


23-12-2020 15:02:28
sjoerd
sjoerd

Voor een groot deel was de infra van de SUN, zoals ik al meldde, een zaak van NS. Ik weet nog dat de lijn op de Spoorkaart van NS stond, en die heb ik net nog onder Railinfrabeheer helpen maken, dus dat moet rond 2003 zijn geweest. Ik weet niet wanneer exact het onderhoud werd uitbesteed aan aannemers, maar de gemeente Utrecht kon er zeker geen 50 jaar ervaren mee opbouwen.


23-12-2020 15:19:05
gvttreinen
gvttreinen

Daarvoor huurt men deskundigheid in, toch?


23-12-2020 15:52:00
279
279
Quote
279 (22-12-2020 21:14:03):

volgens een insider mogen de stellen van de eerste lichting niet gezamelijk met stellen uit de tweede lichting.

op dit moment is zo ver ik weet nog geen stel uit de tweede lichting in dienst gekomen.


aanvulling: dit ligt niet aan het vrijgeven van de 2e lichting of aan de toelating,

maar aan het verschil in de software!



Laatst bewerkt door 279 op 23-12-2020 15:52

23-12-2020 16:25:24
sjoerd
sjoerd
Quote
gvttreinen (23-12-2020 15:19:05):

Daarvoor huurt men deskundigheid in, toch?


Zal wel; weet ik niet. Maar na een hoop problemen met de infratechniek (beveiliging, sporenligging, elektra, radiostoringen) is er nu toch veel regeltjes-problematiek. En ja, daarvoor kun je ook deskundigen inhuren.


23-12-2020 16:28:25
michaben
michaben

Regelgeving voor lokaal spoor is recent flink op de schop gegaan, dus ik denk niet dat je mensen gaat vinden die daar tientallen jaar ervaring mee hebben wink