27-07-2018 13:53:57
Rolffiej19
Rolffiej19
Quote
broek53 (do 26 jul 2018 19:14:59 https://www.somda.nl/forum/12101/p673019/): Meanwhile is gisteren 25/7 de 2312 aangekomen in/op de Zaanstraat.C

Het gaat nu wel hard want vandaag(27/7) wordt er weer eentje afgeleverd een viertje aanemelijk de 2714

Laatst bewerkt door Rolffiej19 op 27-07-2018 13:54


MCN ASD

07-08-2018 10:34:33
gkw1969
gkw1969
Is er eigenlijk al bekend wat er met het materiaal gebeurt wat deze treinen gaan vervangen?

07-08-2018 10:47:43
AgentX
AgentX
Uiteindelijk gaat dat naar een metaalverwerker die er koelkasten en radiators van gaat maken.

07-08-2018 11:32:53
broek53
broek53
Ik neem aan dat je het materieel bedoelt? Net als bij de Flirts gaat dat op papier eerst een jaar op reserve (voor het geval het alsnog niet goed gaat met SNG). Na dat jaar kan dat reservematerieel elders ingezet gaan worden, of het wordt gebruikt om (ander) materieel buiten dienst te stellen.
Zoals het er nu uitziet, zullen eind 2019 alle DDAr en DDM-1 terzijde worden gesteld. Dat zal dus wel het uiteindelijke resultaat worden van de instroming van SNG.


07-08-2018 14:38:21
MasterE
MasterE
Volgens mij SGMm II ook.


Mcn Asd

07-08-2018 14:56:32
MCN-GVC
MCN-GVC
Eerst zou SGMM-3 en daarna SGMM-2 eruit gaan, door de extra servicebeurt SGMM-3 (echt een revisie is het niet zover ik weet) zouden ze beide langer door kunnen (t.o.v. plan eerst SGMM-3 eruit). Hoelang weet ik niet.

Laatst bewerkt door MCN-GVC op 07-08-2018 14:57

07-08-2018 15:17:05
broek53
broek53
De beurten voor de SGM3-tjes zijn voor max 3 jaar, als ik het goed heb onthouden. Overigens kunnen we het in dit topic beter niet teveel over materieelbeleid in het algemeen en bepaalde materieelsoorten in het bijzonder hebben, denk ik. SNG heeft daarmee als zodanig niets te maken.

07-08-2018 17:20:56
Daan!
Daan!
Opvallend is dat SNG een capaciteit heeft van 25.000 plekken. Dat heeft het huidige DD-AR en SGM ook bij elkaar aan zitplaats. Dat houdt in dat er op termijn, zonder extra instroom van materieel er het aantal zitplaatsen daalt met 6500 stoelen (capaciteit DDM-1 totaal). Kortom, om het huidige aantal zitplaatsen te handhaven, zal er of meer SNG of ICNG moeten komen. De 79 stellen ICNG zullen bijna allemaal opgaan aan de HSL, waarbij bij mij de vraag opkomt wanneer de eerste ICM zal uitstromen.

Laatst bewerkt door Daan! op 07-08-2018 17:22

07-08-2018 17:30:43
train85
train85
Volgens mij was het ook zo dat NS nog beroep kan doen op een extra optie van meer stellen SNG.

07-08-2018 17:34:44
VIRMm1
VIRMm1
ICNG kunnen ook meer stellen van besteld worden.

07-08-2018 19:03:36
sjoerd
sjoerd
Quote
Daan! (di 07 aug 2018 17:20:56 https://www.somda.nl/forum/12101/p675374/): Opvallend is dat SNG een capaciteit heeft van 25.000 plekken. Dat heeft het huidige DD-AR en SGM ook bij elkaar aan zitplaats. Dat houdt in dat er op termijn, zonder extra instroom van materieel er het aantal zitplaatsen daalt met 6500 stoelen (capaciteit DDM-1 totaal). Kortom, om het huidige aantal zitplaatsen te handhaven, zal er of meer SNG of ICNG moeten komen. De 79 stellen ICNG zullen bijna allemaal opgaan aan de HSL, waarbij bij mij de vraag opkomt wanneer de eerste ICM zal uitstromen.

Dat zal afhangen van de vraag of NS die zitplaatsen nog nodig heeft. %03% Daarnaast is er in de geschiedenis nog vrijwel geen enkele planning zo uitgevoerd, dus al wist iemand het: zo zal het toch niet gaan.

07-08-2018 19:53:09
train85
train85
Gewoon maar afwachten wat NS gaat doen.

07-08-2018 19:56:07
thom
thom
Quote
MCN-GVC (di 07 aug 2018 14:56:32 https://www.somda.nl/forum/12101/p675362/): Eerst zou SGMM-3 en daarna SGMM-2 eruit gaan, door de extra servicebeurt SGMM-3 (echt een revisie is het niet zover ik weet) zouden ze beide langer door kunnen (t.o.v. plan eerst SGMM-3 eruit). Hoelang weet ik niet.

Tsja, wat houdt het woord revisie tegenwoordig nog in?

Allang niet meer de de totale revisie van vroeger waarbij het interieur eruit ging, de bak een behandeling kreeg en de techniek compleet aangepakt werd.

07-08-2018 20:05:30
michaben
michaben
Quote
Daan! (di 07 aug 2018 17:20:56 https://www.somda.nl/forum/12101/p675374/): De 79 stellen ICNG zullen bijna allemaal opgaan aan de HSL, waarbij bij mij de vraag opkomt wanneer de eerste ICM zal uitstromen.

De capaciteit van het bestelde ICNG is 40% hoger dan het ICR wat nu op de binnenlandse HSL diensten rijdt, dus daar houdt men echt nog wel wat over. Overigens gaat SNG ook intercity's vervangen, in de 5600 vervangt het naast DDAR ook nog wat DDZ, en in de 6200/8100/9000 vervangt het ICM. Er als je dat meerekent zijn er juist nog meer SNGs nodig dan. Maar er zullen vast nog wel opties aanwezig zijn, vergeet niet dat bij SLT er oorspronkelijk maar 35 stellen besteld zijn, dat werden er uiteindelijk 131.

07-08-2018 22:17:38
MasterE
MasterE
Quote
thom (di 07 aug 2018 19:56:07 https://www.somda.nl/forum/12101/p675407/):
Quote
MCN-GVC (di 07 aug 2018 14:56:32 https://www.somda.nl/forum/12101/p675362/): Eerst zou SGMM-3 en daarna SGMM-2 eruit gaan, door de extra servicebeurt SGMM-3 (echt een revisie is het niet zover ik weet) zouden ze beide langer door kunnen (t.o.v. plan eerst SGMM-3 eruit). Hoelang weet ik niet.

Tsja, wat houdt het woord revisie tegenwoordig nog in?

Allang niet meer de de totale revisie van vroeger waarbij het interieur eruit ging, de bak een behandeling kreeg en de techniek compleet aangepakt werd.


Volgens mij gebeurt dat nu met Virm en is gedaan bij mDDM/DDZ, ICM en SGM.


Mcn Asd

07-08-2018 22:51:45
nsnoord
nsnoord
Na 2025 heeft de NS sprinters genoeg en misschien eerder, als de er 4 sprinterlijnen aanbesteed word, maar na 2025 raakt de NS een groot deel van zijn vervoer kwijt, dus materieel genoeg lijkt me.

07-08-2018 23:16:07
train85
train85
Weer een rare valse aanname. Waarom weet jij zo zeker dat NS veel kwijt raakt in 2025? Laten we nou gewoon is afwachten als het zover is.

07-08-2018 23:44:48
IJsbergsla
IJsbergsla
Laten we nu gewoon eens normaal Nederlands schrijven en het verzoek van broek53 enkele berichten terug inwilligen.

08-08-2018 13:08:09
Daan!
Daan!
Quote
michaben (di 07 aug 2018 20:05:30 https://www.somda.nl/forum/12101/p675410/):
De capaciteit van het bestelde ICNG is 40% hoger dan het ICR wat nu op de binnenlandse HSL diensten rijdt, dus daar houdt men echt nog wel wat over.


De ICNG8 heeft echter minder capaciteit dan een ICR SW-6. Ik vraag me daarbij af hoeveel stellen in de ochtendspits benodigd zijn om iedereen zitplek te kunnen leveren. Ik schat in dat voor de 900 zeker de 907-917 oneven met dubbele stellen dienen te rijden. Dan ben je er dus voor de 900 's ochtends al 12 kwijt en dan moet de 1000 en de 1100 nog gevuld worden en staan er uiteraard ook stellen op reserve. Vandaar dat ik me afvraag of de base-order ICNG wel voldoende is om ook al een deel van het ICM te vervangen.

Quote
michaben (di 07 aug 2018 20:05:30 https://www.somda.nl/forum/12101/p675410/)
Overigens gaat SNG ook intercity's vervangen, in de 5600 vervangt het naast DDAR ook nog wat DDZ, en in de 6200/8100/9000 vervangt het ICM. Er als je dat meerekent zijn er juist nog meer SNGs nodig dan. Maar er zullen vast nog wel opties aanwezig zijn, vergeet niet dat bij SLT er oorspronkelijk maar 35 stellen besteld zijn, dat werden er uiteindelijk 131.

Klopt. Dan zou de verwachting zijn dat kort na het succesvol in dienst zijn van SNG er een vervolgbestelling zou plaats moeten vinden om toch niet op relatief korte termijn met materieelkrapte te kampen. Hoe lang is de levertijd van bestelling tot levering van zo'n optie?

08-08-2018 16:50:55
MCN-GVC
MCN-GVC
Aangezien ik meldingen langs zie komen in het ODvD over opleidingen SNG (3 dagen), zal ik even duidelijkheid geven. De huidige opleidingen zijn voor opleiders en Teammanagers. Testmachinisten (en als het goed is ook Pilotmachinisten) zijn als het goed is al geweest en voor de normale mcn is het nog onduidelijk maar ergens tussen week 36/40 wordt de aanvang ervan verwacht. Waar is ook nog onduidelijk, men probeert namelijk nu meer standplaatsgericht opleidingen te gaan krijgen.

Laatst bewerkt door MCN-GVC op 08-08-2018 16:51

08-08-2018 18:23:13
geert
geert
Daarmee kunnen we concluderen dat de toelating rond is?

08-08-2018 18:25:47
marciekemp
marciekemp
Zegt nog niks over of de toelating wel of niet rond is, bij bijvoorbeeld de FLIRT werden de opleidingen ook eerder gehouden dan dat de toelating rond was en werd er met opleidingsritten ook gereden op een tijdelijke toelating

08-08-2018 19:16:13
mtlx
mtlx
De toelating voor enkele stellen is rond, voor gekoppeld bedrijf nog niet.

08-08-2018 22:15:59
AlexNL
AlexNL
Quote
Daan! (wo 08 aug 2018 13:08:09 https://www.somda.nl/forum/12101/p675482/):
Vandaar dat ik me afvraag of de base-order ICNG wel voldoende is om ook al een deel van het ICM te vervangen.


Een vervolgbestelling SLT werd geplaatst nog voordat het eerste stel was geleverd, het zou me niet verbazen als NS in 2019 of 2020 een tweede tranche ICNG bestelt.

Quote
Hoe lang is de levertijd van bestelling tot levering van zo'n optie?

Dat zal mede afhangen van hoe druk de fabriek het heeft en of de productielijn nog loopt. Als NS nu meteen bestelt kunnen de stellen gewoon meegeleverd worden, als de productielijn opnieuw moet worden opgestart duurt het wat langer.

Ter vergelijking:

Vervolgbestelling SLT: besteld september 2007, in dienst maart 2010 (aansluitend op levering 1e lichting)
VIRM-4: besteld december 2006, in dienst vanaf juli 2008

06-09-2018 10:50:26
broek53
broek53
De vakantie is blijkbaar over: de bakken van de 2314 zijn gisteren in de Zaanstraat aangekomen en op de draaistellen geplaatst. Het 26e stel, aldus de projectleider.

Laatst bewerkt door broek53 op 07-09-2018 13:34

07-09-2018 09:59:04
meestertje
meestertje
Quote
MCN-GVC (wo 08 aug 2018 16:50:55 https://www.somda.nl/forum/12101/p675512/): Waar is ook nog onduidelijk, men probeert namelijk nu meer standplaatsgericht opleidingen te gaan krijgen.


Gisteren een opleider van het NS Leercentrum gesproken en die vertelde dat zover nu bekend opleiding gegeven gaat worden in Rtd, Gvc, Ehv, Zp en Amf. De kans dat er nog meer locaties bij kwamen was die persoon niet bekend.


meestertje

07-09-2018 10:21:20
MasterE
MasterE
Vreemd als de eerste inzet verwacht wordt in de 6300?

Laatst bewerkt door MasterE op 07-09-2018 10:21


Mcn Asd

07-09-2018 16:15:59
VIRMm1
VIRMm1
SNG kan, itt Flirt, overal ingezet worden.
Het lijkt mij dan ook aannemelijk dat uiteindelijk alle machinisten in NL er opleiding op krijgen.

07-09-2018 16:28:22
maarten83
maarten83
Waarom zou de Flirt niet overal ingezet kunnen worden?


Tevreden over Somda? Overweeg dan eens een vrijwillige donatie, alvast bedankt!


07-09-2018 16:30:51
broek53
broek53
Quote
VIRMm1 (vr 07 sep 2018 16:15:59 https://www.somda.nl/forum/12101/p680633/): SNG kan, itt Flirt, overal ingezet worden.
Het lijkt mij dan ook aannemelijk dat uiteindelijk alle machinisten in NL er opleiding op krijgen.

Sure, maar het lijkt mij inderdaad handiger als je begint met de machinisten in het eerste geplande inzetgebied. Anderzijds is de hoeveelheid SNG tegen de tijd dat het echt gaat worden ingezet, zo groot geworden dat er meteen al honderden machinisten mee te maken gaan krijgen.

Laatst bewerkt door broek53 op 07-09-2018 16:31

07-09-2018 16:32:22
broek53
broek53
Quote
maarten83 (vr 07 sep 2018 16:28:22 https://www.somda.nl/forum/12101/p680639/): Waarom zou de Flirt niet overal ingezet kunnen worden?
Dat kan wel, maar men doet het niet. Vanwege het legen van de opvangbakken van de toiletten, waarvoor men niet door het hele land faciliteiten wil aanleggen.

07-09-2018 16:36:44
diesels
diesels
Misschien begint men bewust wel met de 'kleinere' standplaatsen qua SNG inzet, de 'belangrijkere' standplaatsen doet men als de toelating volledig rond is middels een uitgebreider bedrijf.

07-09-2018 16:38:53
marciekemp
marciekemp
@broek53 en daarnaast mag de FLIRT zonder een BV regeling niet overal komen ivm boogstralen van wissels (vooral rond Asd het geval), inzet van FLIRT zal dan ook vrijwel zeker niet snel veranderen dan waar het nu wordt ingezet

07-09-2018 17:51:28
R1-2010
R1-2010
Quote
broek53 (vr 07 sep 2018 16:32:22 https://www.somda.nl/forum/12101/p680645/):
Quote
maarten83 (vr 07 sep 2018 16:28:22 https://www.somda.nl/forum/12101/p680639/): Waarom zou de Flirt niet overal ingezet kunnen worden?
Dat kan wel, maar men doet het niet. Vanwege het legen van de opvangbakken van de toiletten, waarvoor men niet door het hele land faciliteiten wil aanleggen.
Heeft de SNG dan een ander soort systeem voor het opvangen/legen van de toiletinhoud?

07-09-2018 18:03:23
MetroRET
MetroRET
Nee, de FLIRT is degene die afwijkt van het geheel.

07-09-2018 20:40:04
cuneo56
cuneo56
Even uit het hoofd:
Een SNG heeft een biobak ,dwz een familie bacterien zet de inhoud om in vocht wat geloosd wordt en vaste stof wat idealiter enkel bij de regulaire onderhoudsbeurten geleegd hoeft te worden.
Een Flirt heeft enkel een opvang bak welke vaker dan de onderhouds cyclus geleegd moet worden en waarvoor derhalve faciliteiten op de stations waar normaal wordt overnacht aanwezig moeten zijn.

08-09-2018 09:43:02
VIRMm1
VIRMm1
Correct. Vrijwel al het materieel dat niet conventioneel loost (daarmee bedoel ik een stortpijp rechtstreeks naar het spoor) is uitgerust met een bioreactor welke alleen afgezogen wordt bij onderhoud of bij storingen. En dit kan tevens op de gespecialiseerde servicelocaties (Nm, Bkh, Amr, Rsd om maar een paar voorbeelden te noemen).

Flirt heeft een opvangbak welke om de dag leeggezogen moet worden en ook nog eens een keer of 2/3 per week schoon gespoeld moet worden.
Dit kan enkel in Mt, Ehv, Rsd, Ht, Nm, Ah en Zp.
Inzet buiten dat gebied is mogelijk, maar op die locaties zijn voor flink wat euro's voorzieningen aangelegd voor deze werkzaamheden, dus het is niet erg waarschijnlijk dat Flirt zomaar elders gaat rijden.

Laatst bewerkt door VIRMm1 op 08-09-2018 09:44

08-09-2018 12:50:51
AgentX
AgentX
Ik vind het wel enigszings eigenaardig dat dan alleen bij Flirt voor zo'n apart (en in onderhoud duur en onhandig) systeem is gekozen.

08-09-2018 13:00:04
geert
geert
Juist niet, Flirt is als standaard gekocht en men wilde snelle levering. Daar paste aanpassingen aan de toiletten niet in.

08-09-2018 13:07:12
AgentX
AgentX
Ik doelde niet op een specifieke order, maar in het algemeen op de beslissing van Stadler om haar treinen met zo'n systeem uit te rusten, terwijl het klaarblijkelijk veel goedkoper en flexibeler kan.

08-09-2018 13:33:08
kiekkiek
kiekkiek
Quote
VIRMm1 (za 08 sep 2018 09:43:02 https://www.somda.nl/forum/12101/p680729/):
Flirt heeft een opvangbak welke om de dag leeggezogen moet worden en ook nog eens een keer of 2/3 per week schoon gespoeld moet worden.
Dit kan enkel in Mt, Ehv, Rsd, Ht, Nm, Ah en Zp.
Inzet buiten dat gebied is mogelijk, maar op die locaties zijn voor flink wat euro's voorzieningen aangelegd voor deze werkzaamheden, dus het is niet erg waarschijnlijk dat Flirt zomaar elders gaat rijden.


Keolis rijdt met een klein tankautotje rond. Net zo makkelijk.

08-09-2018 13:38:24
kiekkiek
kiekkiek
Quote
marciekemp (vr 07 sep 2018 16:38:53 https://www.somda.nl/forum/12101/p680654/): @broek53 en daarnaast mag de FLIRT zonder een BV regeling niet overal komen ivm boogstralen van wissels (vooral rond Asd het geval), inzet van FLIRT zal dan ook vrijwel zeker niet snel veranderen dan waar het nu wordt ingezet

Maar liefst 4 bogen waar Flirt niet mag komen op het NS netwerk, waarvan 3 te Asd en 1 te Amr. Dus zo beperkt is de inzetmogelijkheid niet.

08-09-2018 17:50:00
gose91
gose91
Quote
AgentX (za 08 sep 2018 13:07:12 https://www.somda.nl/forum/12101/p680744/): Ik doelde niet op een specifieke order, maar in het algemeen op de beslissing van Stadler om haar treinen met zo'n systeem uit te rusten, terwijl het klaarblijkelijk veel goedkoper en flexibeler kan.
Minder storingsgevoelig, waardoor hogere betrouwbaarheid

08-09-2018 21:35:46
thom
thom
Daarnaast is een bak die louter opvangt in het buitenland wat gebruikelijker dan hier in Nederland.
We zijn hier wat later begonnen met alternatieven voor op het spoor lozende toiletten, maar wel met wat modernere installaties.

@Kiekiek;

NS rijdt ook de opstelterreinen ook met kleine voertuigen rond voor de toiletafzuiging, maar bij die wagentjes hoort op het terrein ook een punt om ze te lozen en de voertuigen weer te reinigen en gebruikersklaar te maken.

Laatst bewerkt door thom op 08-09-2018 21:36

08-09-2018 23:15:55
Z2N
Z2N
Een riool bedoel je?

09-09-2018 00:38:02
thom
thom
Uiteindelijk zal het daar wel in terecht komen, dat lijkt me niet zo moeilijk te raden nee

Maar dat moet ook wel op hygiënisch verantwoorde manier gaan voor de bedienaar ervan, dus daar komt wat meer bij kijken dan een putdeksel opentrekken

09-09-2018 00:51:52
VIRMm1
VIRMm1
Krijg je ook nog te maken met milieu regelgeving etc. Zijn weer vergunningen voor nodig ook. En die karren hebben overigens ook 3 fase stroom nodig, iets wat je vanuit een auto niet op kan wekken (of je moet een flink aggregaat meenemen)

09-09-2018 06:10:52
nohab
nohab
Quote
thom (zo 09 sep 2018 00:38:02 https://www.somda.nl/forum/12101/p680795/): Uiteindelijk zal het daar wel in terecht komen, dat lijkt me niet zo moeilijk te raden, nee.

Maar dat moet ook wel op hygiënisch verantwoorde manier gaan voor de bedienaar ervan, dus daar komt wat meer bij kijken dan een putdeksel opentrekken.
Nog afgezien van de vraag of er überhaupt een riool of persleiding aanwezig is.


Van het concert des levens heeft niemand het program (Toon Hermans).

09-09-2018 08:03:08
diesels
diesels
Gaat dit nog over ontwikkelingen SNG eigenlijk?

09-09-2018 13:31:27
VIRMm1
VIRMm1
Quote
nohab (zo 09 sep 2018 06:10:52 https://www.somda.nl/forum/12101/p680804/):
Quote
thom (zo 09 sep 2018 00:38:02 https://www.somda.nl/forum/12101/p680795/): Uiteindelijk zal het daar wel in terecht komen, dat lijkt me niet zo moeilijk te raden, nee.

Maar dat moet ook wel op hygiënisch verantwoorde manier gaan voor de bedienaar ervan, dus daar komt wat meer bij kijken dan een putdeksel opentrekken.
Nog afgezien van de vraag of er überhaupt een riool of persleiding aanwezig is.

Moet idd in een persleiding, kan niet zomaar in het open riool

09-09-2018 13:35:54
MasterE
MasterE
Open riool hebben gelukkig niet meer in Nederland!

Laatst bewerkt door MasterE op 09-09-2018 13:37


Mcn Asd

09-09-2018 15:18:49
geert
geert
Nou kijk eens in de grachten in Amsterdam, het lijkt er aardig op!

09-09-2018 19:59:07
icened
icened
Bericht RTL Nieuws:

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjioPTSv67dAhXMbVAKHepZDdQQtwIwAHoECAIQAQ&url=https%3A%2F%2Fwww.rtlnieuws.nl%2Fnieuws%2Flaatste-videos-nieuws%2Fvideo%2F4411231%2Fduizenden-machinisten-worden-opgeleid-nieuwe-sprinters&usg=AOvVaw2AVovE3XRr3e4WMpfeTU17

09-09-2018 21:01:52
yappa
yappa
Interessante aanvulling / bevestiging van wat hieronder al verteld werd.

Maar een volgende keer wel handig voor de medelezers om een korte quote mee te sturen. Dat gaat bijvoorbeeld zo:

“Duizenden machinisten worden opgeleid: nieuwe Sprinters dit najaar op het spoor
De nieuwe Sprinters van de NS komen vanaf december op het spoor. ”


10-09-2018 09:41:58
icened
icened
Was dat dit keer vergeten om een korte quote mee te sturen. Is er een specifiek pool aan treinmachinisten voor de Sprinters (Flirt, SLT, SNG)? Zoals nu ook een pool treinmachinisten zijn voor de Intercity Direct. En wellicht straks ook voor ICNG.

10-09-2018 18:05:35
timtrein
timtrein
Alleen voor de Flirt (en DDM-1), al het andere binnenlands materieel is bij mijn weten standplaatsbreed (al zal DD-AR ook wel een uitloper zijn/worden)

10-09-2018 18:34:23
MCN-GVC
MCN-GVC
Klopt, DDM-1 is alleen voor de standplaatsen in Noord-Holland en Lelystad. Flirt is voor het Oosten en Zuiden, met standplaatsen in den lande verspreid waarvan een klein deel erop mag rijden welke dan ook in een apart rooster zijn geplaatst. SNG zal uiteindelijk wel voor iedereen worden (ik hoop flirt ook trouwens). In het begin is er voor gekozen pilotmachinisten in te zetten, hiervoor is ook een uitvraag geweest. Deze machinisten zullen een gehele dienst op de 6300 en later ook op de 3300 meerijden en wanneer een machinist die de trein officieel rijdt niet bevoegd is, dit stuk van zijn/haar dienst overnemen.

10-09-2018 20:29:46
daniel81
daniel81
Afgelopen vrijdag voor het eerst een SNG gezien (viertje). Mooie trein, wel viel me op dat het bijna alleen maar 'gewone' zitplaatsen zijn, slechts één balkon waar een fiets naarbinnen mag en slechts één balkon met rolstoelplekken.
Is het oorspronkelijke sprinterconcept -met veel staplaatsen en klapzittingen - dan toch weer ten grave gedragen?
En blijft NS z'n fiets-mee-onvriendelijke beleid hier ook mee doorzetten? (afgelopen zomer veel getreind door het Zwarte Woud, met Regioshuttles waar bij elk balkon fietsen kunnen staan en ook daadwerkelijk staan. Kan ons fietsland nog een groot voorbeeld aan nemen%06%)

10-09-2018 21:06:42
michaben
michaben
Als ik de cijfers die ik hier heb mag geloven heeft SNG circa 30% minder staanplaatsen dan SLT bij vergelijkbare lengte. En dat verbaast mij ook niets eigenlijk, waar de balkons van de SLTs ruim ogen, zien die van de SNG er een stuk krapper uit met bijna direct naast de deuren al een glazen wand richting de zitplaatsen, waar je bij SLT nog klapstoeljes hebt naast de deuren.

11-09-2018 06:53:40
mdeen
mdeen
Ik weet niet of dat bewust is, maar ik kan me indenken dat er in Nederland ook plek voor meerdere soorten stoptreinvervoer is. Een stoptrein van Deurne naar Eindhoven zal minder druk zijn dan een stoptrein van Utrecht naar Amsterdam.

11-09-2018 07:56:40
gvttreinen
gvttreinen
Dan zou je juist verwachten dat SNG naar de meer rustiger, lange afstand stoptreindiensten gaan rijden zoals 5600/7000/8100/9000, dus inzet in noord/oost Nederland.

Laatst bewerkt door gvttreinen op 11-09-2018 08:00

11-09-2018 08:31:44
diesels
diesels
En dat is toch ook precies de bedoeling?

11-09-2018 08:34:07
martijn
martijn
Ja volgens mij was dat ook de grap.

Hier nog maar even het kaartje https://www.treinreiziger.nl/hier-gaan-nieuwe-sprinters-rijden/

11-09-2018 10:27:45
gvttreinen
gvttreinen
Hmmm, ja...thnx, helaas niet de 7000

11-09-2018 17:15:35
icened
icened
Quote
gvttreinen (di 11 sep 2018 07:56:40 https://www.somda.nl/forum/12101/p681062/): Dan zou je juist verwachten dat SNG naar de meer rustiger, lange afstand stoptreindiensten gaan rijden zoals 5600/7000/8100/9000, dus inzet in noord/oost Nederland.


Zal qua comfort een verbetering zijn als 5600 de DD-AR gaat vervangen. Weet niet of de langst mogelijke SNG op de serie 5600 evenveel zitplaatsen heeft als twee gekoppelde DD-AR met 6 rijtuigen.

Stentor had dit jaar een artikel over Sprinter Zwolle - Utrecht:

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjz8Nzen7PdAhWJGuwKHTVEAQMQFjAAegQIAxAB&url=https%3A%2F%2Fwww.destentor.nl%2Fzwolle%2Fklagende-treinreizigers-verbinding-zwolle-utrecht-richting-veevervoer~a6db514c%2F&usg=AOvVaw2FPaYJNXnpYNNs71xfopRJ

Laatst bewerkt door icened op 11-09-2018 17:19

11-09-2018 17:30:04
MasterE
MasterE
De langst toegestane samenstelling SNG is 3xIV.


Mcn Asd

11-09-2018 17:35:10
MetroRET
MetroRET
Maar passen die 12 bakken aan de perrons ?%08%

11-09-2018 17:46:50
broek53
broek53
De vraag omgekeerd is of er een trein in de 5600 is die de capaciteit van 2 X DDAR volledig nodig heef?
Overigens zijn we nu op weg om de discussie 5600 en de discussie of treinen vol zijn of vol lijken, in zijn volle omvang weer eens over te doen. In een daartoe niet strekkend topic. Maar goed...

11-09-2018 18:18:09
MasterE
MasterE
De viertjes zijn 76 meter, 12 bakken dus 228 meter (drietjes 60 m).

Een viertje heeft 197 zitplaatsen en 161 staanplaatsen (drietjes 146/129).

De DD-AR (ABvk+Bv+Bv) heeft 373+64 zitplaatsen.
(Bvk+ABv+Bv) 355+64 zitplaatsen.

Laatst bewerkt door MasterE op 11-09-2018 18:18


Mcn Asd

11-09-2018 19:15:48
MetroRET
MetroRET
Voor de 5600 kan maximaal SNG10 worden ingezet, omdat Bilthoven met 205 meter te kort is voor 11 bakken.

11-09-2018 19:23:14
michaben
michaben
Is de nuttige lengte van Bilthoven met het verdwijnen van de overweg niet langer geworden? In dat geval zijn de buurtsporen van Ut de nieuwe beperking en is SNG11 is het maximale wat je kunt inzetten, vergelijkbaar met de SGM8 die nu in de 5600 rijdt. Met staanplaatsen erbij moet dat op het drukste stuk wel passen, vraag is hoe lang je mensen moeten laten staan. Staanplaatsen zijn in principe bedoeld voor de relatief korte afstand. De norm die de NS zelf altijd hanteerde was boven de 15 minuten maximaal op 50% van de staanplaatsen plannen bij sprinters, er is volgens mij echter nooit een bovengrens gekozen hiervoor.

11-09-2018 19:43:14
daniel_ddr
daniel_ddr
De nuttige lengte van Bhv ri. Amf is sowieso langer geworden ja: het eerste sein staat pas voorbij de tunnel terwijl het eerst puntje perron voor de overweg stond. In de lijst uit 2016 heeft spoor 2 te Bhv echter inderdaad 205 meter nuttige lengte naar Amf terwijl die naar Ut 228 meter is (met een vergelijkbaar geplaatst sein).
Lijkt erop dat die lijst nog de oude situatie bevat ondanks dat de tunnel al in 2015 is opgeleverd.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

11-09-2018 20:17:02
icened
icened
Waarom dan niet in de spitsuren een paar stammen DDZ/V-IRM? En voor de rest alleen SNG in de serie 5600. Lost NS dan niet de drukte in de spits op?

11-09-2018 20:20:13
IJsbergsla
IJsbergsla
Je doet net alsof er DDZ dan wel VIRM reserve is dat enkel in de spits daar behoeft te rijden, nog los van het behalen van rijtijden en semi-verboden inzet als Sprinter door VIRM.
Quote
daniel_ddr (di 11 sep 2018 19:43:14 https://www.somda.nl/forum/12101/p681182/): In de lijst uit 2016 heeft spoor 2 te Bhv echter inderdaad 205 meter nuttige lengte naar Amf terwijl die naar Ut 228 meter is (met een vergelijkbaar geplaatst sein).
Lijkt erop dat die lijst nog de oude situatie bevat ondanks dat de tunnel al in 2015 is opgeleverd.
Anno 2018 is de lijst niet anders. De "fysieke lengte" richting sein 865 is 215 meter, tegenover 228 meter in de richting Utrecht.

Laatst bewerkt door IJsbergsla op 11-09-2018 20:22

11-09-2018 20:38:00
daniel_ddr
daniel_ddr
Moet je me toch eens uitleggen hoe de fysieke lengte van een perron per rijrichting kan verschillen Voor de nuttige is het logisch, ookal staat het sein nu een heel stuk verderop.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

11-09-2018 22:15:44
AgentX
AgentX
Omdat een perron soms aan één kant wat langer is dan aan de andere kant? Dat zie je op heel veel plekken. Bijvoorbeeld: langs spoor 1 is in Amf het perron korter dan langs spoor 2.

11-09-2018 22:40:51
nsnoord
nsnoord
Het zal wel hier niet horen, maar van mij mogen ze de CAF sprinter ook in 1:87 uitbrengen, maar vrees dat er geen enkele fabrikant deze zal uitbrengen.

11-09-2018 22:43:43
treinfan
treinfan
Ja, dat zou in Bilthoven een verschil uitleggen tussen spoor 2 en 1 (het perron is aan de zijde van spoor 1 12½ meter langer). IJsbergslag stelt echter een verschil tussen spoor 2 richting Amersfoort en spoor 2 richting Utrecht. Qua fysieke lengte lijkt mij dat niet te kunnen en geef ik @daniel_ddr echt gelijk.
Als ik metingen doe op basis van satellietbeelden, kom ik uit op een fysieke lengte van 233m voor spoor 2 en 246m voor spoor 1. Als de norm nog steeds 5 meter marge is als er geen sein dicht bij het perroneinde staat, zou perron 2 dus in beide richtingen een nuttige lengte van 228m moeten hebben.

11-09-2018 23:15:44
IJsbergsla
IJsbergsla
Het moge duidelijk zijn dat een perron in twee richtingen dezelfde fysieke lengte heeft, echter in het kader van spoorlogica betreft het weeral een fascinerend voorbeeld.

12-09-2018 01:36:17
aarclay
aarclay
Quote
nsnoord (di 11 sep 2018 22:40:51 https://www.somda.nl/forum/12101/p681206/): Het zal wel hier niet horen, maar van mij mogen ze de CAF sprinter ook in 1:87 uitbrengen, maar vrees dat er geen enkele fabrikant deze zal uitbrengen.

Je weet maar nooit...
Ook hier in NL zitten wat model-fabrikanten.


Choo choo.....

12-09-2018 08:33:16
SchuurB
SchuurB
Quote
treinfan (di 11 sep 2018 22:43:43 https://www.somda.nl/forum/12101/p681209/):
Als ik metingen doe op basis van satellietbeelden, kom ik uit op een fysieke lengte van 233m voor spoor 2 en 246m voor spoor 1. Als de norm nog steeds 5 meter marge is als er geen sein dicht bij het perroneinde staat, zou perron 2 dus in beide richtingen een nuttige lengte van 228m moeten hebben.


De remmarge zit in de nuttige lengte, dus bij een 228m nuttige lengte mogen treinen stoppen van 223m (ja, echt). Ik weet één geval dat een regionale vervoerder heeft aangegeven met minder remmarge toe te kunnen, aangezien de deuren zo ver van de uiteinden van de trein zaten dat dat in de praktijk geen problemen opleverde.

Ik weet niet zeker hoe die nuttige lengtes bepaald worden, maar volgens Railmaps staat sein 865 nog langs het perron op sp 2, al is op de luchtfoto te zien dat het niet klopt. Het zal me niks verbazen als daar de oorzaak ligt van die vreemde korte nuttige lengte.

12-09-2018 08:49:28
gvttreinen
gvttreinen
Ik zal er morgen naar kijken hoe het daar zit

12-09-2018 09:12:39
broek53
broek53
Om nog maar eens wat verwarring toe te voegen: volgens de kilometrering (OBE-blad) is het perron langs spoor 2 236 meter lang. De seinen staan niet in de buurt van het perron, dus met verkortingen dankzij de zichtlengte heb je hier geen last. Nou zijn in de kilometrering meters niet altijd precies meters, dus het kan het in werkelijkheid zo 2 meter langer of 3 meter korter zijn. De gemeten lengte van 233 meter zal dus vast juist zijn.

Over het begrip nuttige lengte in relatie tot remmarges kun je hele boeken vol schrijven. Niet omdat het moeilijk is, maar omdat de opvatting wat in welke opgave thuishoort, elk halfjaar verandert. Een ding is zeker: ProRail kan het gebruik van remmarges niet afdwingen, daarover gaat de vervoerder.
In de ontwerpwereld (dat is iets anders) hanteert Prorail een remmarge van 5 meter. Met andere woorden: als de eis is dat er treinen met een lengte van 200 meter moeten kunnen halteren, wordt er een perron gemaakt van 205 meter.
Welk getal Prorail vervolgens in het BVS opneemt als nuttige lengte, dat verschilt dus per ongeveer half jaar. Aan de opgave van Bilthoven te zien, is hier het logische principe gehanteerd dat de nuttige lengte exclusief remmarge is, dus: perron is 233 meter (fysiek, door jullie gemeten) en de nuttige perronlengte 233 - 5 = 228 meter. De nuttige lengte is hier dus de treinlengte die er zonder probleem moet kunnen halteren.

13-09-2018 10:58:28
gvttreinen
gvttreinen
Quote
broek53 (wo 12 sep 2018 09:12:39 https://www.somda.nl/forum/12101/p681245/): Om nog maar eens wat verwarring toe te voegen: volgens de kilometrering (OBE-blad) is het perron langs spoor 2 236 meter lang. De seinen staan niet in de buurt van het perron, dus met verkortingen dankzij de zichtlengte heb je hier geen last. Nou zijn in de kilometrering meters niet altijd precies meters, dus het kan het in werkelijkheid zo 2 meter langer of 3 meter korter zijn. De gemeten lengte van 233 meter zal dus vast juist zijn..

De 5 meter remmarge zit IN de nuttige lengte,

Perron 1 ri Ut is fysiek 248 meter lang maar er staat 20 meter voor het einde perron een hekje dus wordt voor berekening hier van uitgegaan.
Nuttige lengte is dus 228 meter.
Voor spoor 2 ri Amf hetzelfde, ook hier een hekje op 7 meter vanaf einde perron waardoor de nuttige lengte 227 meter is geworden.

13-09-2018 11:00:22
gvttreinen
gvttreinen
Quote
SchuurB (wo 12 sep 2018 08:33:16 https://www.somda.nl/forum/12101/p681236/): Ik weet niet zeker hoe die nuttige lengtes bepaald worden, maar volgens Railmaps staat sein 865 nog langs het perron op sp 2, al is op de luchtfoto te zien dat het niet klopt. Het zal me niks verbazen als daar de oorzaak ligt van die vreemde korte nuttige lengte.
Klopt, sein staat verkeerd in Railmaps, wordt aangepast.

13-09-2018 20:24:29
daniel_ddr
daniel_ddr
Quote
gvttreinen (do 13 sep 2018 10:58:28 https://www.somda.nl/forum/12101/p681338/): er staat 20 meter voor het einde perron een hekje dus wordt voor berekening hier van uitgegaan.
Gaat om dit hekje dus: https://goo.gl/maps/UJ1QWJyGWz92
Kennelijk vindt men het perron naast de poortjes en trap naar de tunnel dan te smal, maar aan de andere kant ook raar om het dan bij de fysieke lengte van het perron te tellen gezien het nooit als perron gebruikt kan worden.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

14-09-2018 07:33:17
broek53
broek53
Uit doorgaans betrouwbare bron verneem ik dat eergisteren de 27e SNG in de Zaanstraat is geland, een viertje. Het nummer 2706 wordt genoemd, maar miste die dan nog?

14-09-2018 08:16:33
diesels
diesels
ja

14-09-2018 12:27:50
Rolffiej19
Rolffiej19
De volgende stellen zijn nu dus afgeleverd in NL:
2301 T/m 2312 en 2314
2701 T/m 2714

Weet niet of de 2302 nog in Wenen is ? en de 2313 mist nog


MCN ASD

14-09-2018 12:54:14
phantom
phantom
Quote
gvttreinen (do 13 sep 2018 10:58:28 https://www.somda.nl/forum/12101/p681338/):
Perron 1 ri Ut is fysiek 248 meter lang maar er staat 20 meter voor het einde perron een hekje dus wordt voor berekening hier van uitgegaan.
Nuttige lengte is dus 228 meter.
Voor spoor 2 ri Amf hetzelfde, ook hier een hekje op 7 meter vanaf einde perron waardoor de nuttige lengte 227 meter is geworden.

Waarom plaatst men die hekjes zo willekeurig ?
Er vanuit gaande dat elk perron het zelfde is,dan is het toch raar dat men op het ene plek een hek op 20 mtr van t einde zet en bij een andere op maar 7 mtr van t einde%03%
En zoals al gezegd,waarom maak je perrons dan zolang als je er toch meters vanaf haalt d.m.v. hekken ?

Terug naar SNG dan maar.
Hoelang duurt het ongeveer voordat een stel vanaf moment afgeleverd,zover is dat men er de reizigersdienst mee in kan ?


Doe maar normaal,dan doe je al gek genoeg.

14-09-2018 13:26:09
thom
thom
Waarschijnlijk omdat het perron pas op een ander punt smaller word?

14-09-2018 20:27:05
daniel_ddr
daniel_ddr
Nee het perron wordt op hetzelfde punt aan beide kanten smaller, namelijk daar waar de poortjes staan. De hekjes sluiten namelijk het stuk perron af waar het smaller is door de glazen schotten die het gebied binnen- en buiten de poortjes van elkaar scheiden.

De reden dat het hekje op spoor 2 op 7 meter van het einde staat en op spoor 1 op 20 meter van het einde is dat de voetgangerstunnel schuin onder het spoor door loopt met dus twee ten opzichte van elkaar verschoven liggende spoordekken. Het perron loopt precies tot het begin van het spoordek, wat bij spoor 1 dus 13 meter oostelijker ligt.


Dagelijks Amf-Klp v.v. - Kijk ook eens op http://www.ovinnederland.nl

18-09-2018 12:07:37
broek53
broek53
Gisterenavond zijn de bakken van de 2315 in Rotterdam aangekomen. Ik denk dus dat ze vandaag naar de Zaanstraat zijn gebracht.

19-09-2018 17:44:49
edward
edward
Vanmiddag draaistelcodes van 2710 te Amf bekeken
Mc Ld Md Le Mc
83 85 86 84 uit UIC 94 84 498* 010

Laatst bewerkt door edward op 24-02-2019 16:10, reden: Lc aangepast in Le

19-09-2018 19:11:46
jeanne
jeanne
Dank je wel Edward zal het in RailWiki aanpassen evenals de bakcodes.


Jeanne Kok

19-09-2018 19:33:17
mtlx
mtlx
Ik zit even het RailWiki artikel door te lezen, maar er zitten wat onjuiste gegevens in.
Enkele kleine aanvullingen, dus mocht je toch bezig zijn... %08%

De bakken hebben de aanduiding A1 - B - (C1 bij het viertje) - A2. De ouderwetse aanduidingen mABk etc worden bij deze trein niet meer gebruikt. De letters zeggen niks over de aanduiding 1e/2e klas, etc, maar over wat er in de bak zit.
De A1/A2 bakken zijn technisch exacte kopieën (vandaar ook de nummers 1 en 2 als toevoeging). De B bak bevat dingen als stroomafnemers, aardingsschakelaar, ETCS installatie, OBIS installatie, kortom, alles wat met techniek te maken heeft. De C1 bak bevat, buiten de extra aangedreven assen helemaal niks. Dat is een rijtuig dat verder technisch niets toevoegt. De 1 uit de C1-bakaanduiding komt voort uit het feit dat theoretisch er meerdere bakken van het C type aanwezig kunnen zijn. Bij stellen met bijvoorbeeld 6 rijtuigen krijg je dan C2 en C3 als toevoeging.
De viertjes hebben zes aangedreven assen, geen vier.
Zowel de 3tjes als de 4tjes hebben twee tractie-installaties. Bij de viertjes worden er drie assen aangedreven per tractieinstallatie (het motordraaistel onder de B/C1 bak wordt dus aangedreven door beide tractieinstallaties.

Laatst bewerkt door mtlx op 20-09-2018 03:43

19-09-2018 23:42:23
AlexNL
AlexNL
Quote
mtlx (wo 19 sep 2018 19:33:17 https://www.somda.nl/forum/12101/p682430/):
De C1 bak bevat, buiten de extra aangedreven assen helemaal niks. Dat is een rijtuig dat verder niets toevoegt.


Jawel hoor.... stoelen!

20-09-2018 03:43:14
mtlx
mtlx
%08% Scherp. Uiteraard. Ik bedoelde natuurlijk technisch. En zelfs met die uitspraak zit er natuurlijk apparatuur in/op die bak om de bak te laten functioneren.

21-09-2018 19:17:22
hehoka
hehoka
Wanneer komen deze stellen in dienst ?

Laatst bewerkt door hehoka op 22-09-2018 13:52

21-09-2018 19:53:36
Jan-Mark
Jan-Mark
(1) met 5 vraagtekens minder begrijpen we je ook wel.
(2) de planning is afaik oktober eerste ritten met reizigers ipv ander materieel, vanaf december in de gewone reizigersdienst.