Alle forumcategorieën bekijken en reageren in het forum? Registreer een gratis account of log in met je gebruikersnaam en wachtwoord.

Voeg discussie toe aan je favorieten

Vooruitblik infrastructuur (in 1996)

Vrijdag 20 apr 2012 - 19:38:51
mren
mren
Op de Rails 1996-1, p.14:
"Nu de grote uitbreidingswerken aan de spoorweginfrastructuur die worden uitgevoerd onder de noemer Prorail, hun voltooiing naderen, acht de regering de tijd gekomen zich te beraden welke projecten in de komende jaren uitgevoerd of nader bestudeerd moeten worden. Minister Jorritsma van Verkeer en Waterstaat
bood op Prinsjesdag 1995 bij de begrotingsvoorstellen van haar ministerie een aparte nota aan de Tweede Kamer aan waarin zij de koers uitzet voor het toekomstige spoorwegbeleid en hiervan het investeringsprogramma Tweede Tactisch Pakket presenteert."

En hierin ook een kaartje met een paar projecten die de komende tijd op stapel zijn. Altijd leuk om te zien wat daar de afgelopen 16 jaar van terecht is gekomen. Eigenlijk best wel veel

Realisatiefasetabel van het MIT (met bestuurlijke inspanningsverplichting)
1 Flevolijn Oostboog (verbinding tussen Gooilijn en Flevolijn) ƒ 92 miljoen

Planstudiefasetabel van het MIT (met bestuurlijke inspanningsverplichting)
2 Amsterdam Zuid/WTC viersporig
3 Utrechtboog (tussen Amsterdam Bijlmer en Amsterdam RAI)
4 Amsterdam Bijlmer - Breukelen viersporig
5 Breukelen - Maarssen viersporig
6 Maarssen - Utecht CS viersporig
7 Utrecht CS - Utrecht Lunetten Aansluiting zessporig,
8 Utrecht Lunetten Aansluiting - Geldermalsen partieel viersporig')
9 Vleuten - Utrecht CS viersporig
10 Arnhem West vrije kruising
11 Hemboog (Sloterdijk West - Sloterdijk Zuid; voorwaardelijk)
12 Hanzelijn (Lelystad - Zwolle)

Verkenningsfasetabel van het MIT (nog geen bestuurlijke inspanningsverplichting)
13 Arnhem vierde perron
14 Arnhem Velperbroek Aansluiting vrije kruising
15 capaciteitsuitbreiding Zaanlijn
16 Almere CS - Almere Buiten Oost viersporig
17 Rotterdam Alexander- Nieuwerkerk aan den IJssel viersporig
18 Woerden - Harmelen viersporig tweede fase
19 Breda-Tilburg 160 km/h
20 Zoetermeer Oostlus (verbinding Zoetermeer Seghwaert - Zoetermeer Oost)
21 Zoetermeer - Pijnacker (bij Driemanspolder aansluitend op Zoetermeerlijn)
22 Hofpleinlijn (verbouwing) en aansluiting op Den Haag CS en Rotterdam CS in kader van RandstadraiF)
23 Schiedam - Rotterdam richtingbedrijf en koppeling aan Oost-Westmetro
24 Gronau - Enschede (modernisering; voorwaardelijk)
25 Groningen - Sauwerd tweesporig (voorwaardelijk)

De bedragen (prijspeil 1995) staan er ook achter. Bijvoorbeeld 117 miljoen (gulden) voor vrij kruising Arnhem of 1224 miljoen gulden voor Hanzelijn.
Even omrekenen, ƒ 1224 miljoen in 1995 is €845 miljoen in euro's van 2012 (daadwerkelijke kosten plm. 1 miljard).

Nieuwe stations:
"Op een indicatieve „harde" lijst van mogelijke nieuwe stations staan: Leidsche Rijn (tussen Utrecht en Vleuten), Houten Zuid, Haarlem Spaarnwoude (Haarlem Oost), Tegelen (verplaatsing), Apeldoorn Osseveld, Arnhem Zuid, Nijmegen Waalsprong, Dordrecht Amstelwijck, Hazerswoude, Hillegom, Leiden Merenwijk,
Leidschenveen (tussen Den Haag en Zoetermeer), Pijnacker Zuid, Zoetermeer (Nieuw) Oost, Hoogezand (bundeling van de stations Kropswolde, Martenshoek, Hoogezand-Sappemeer en Sappemeer Oost), Enschede Drienerlo en Voorhout. De laatste twee genoemde stations worden overigens al op 2 juni 1996 geopend
(dus zonder tussenkomst van het TTP).
Van het Prorail-pakket worden op 1 februari 1996 nog het station Almere Parkwijk en op 2 juni 1996 Den Haag Moerwijk geopend.

Daarnaast bevat de toelichting bij het TTP een „zachte" lijst van mogelijke nieuwe stations: Almere Buiten Oost, Almere Poort, Leidsche Rijn (tweede station), Amersfoort Vathorst, Vleuten (verplaatsing), Purmerend West, Heerhugowaard Zuid, Tilburg Reeshof, Westervoort, Wychen Oost, Nootdorp, Ypenburg, Spaland, Groningen Kempkensberg en Groningen Hoogkerk."

Nog veel meer leuke dingen in het artikel (4 pagina's), ik heb er net 100 geprint. Ook zit er een artikel (2 pagina's) bij over de locjes die gebruikt zijn bij de bouw van de Botlektunnel. Eén en ander natuurlijk wegens het verschijnen van het Betuweroute-boek van Gerrit Nieuwenhuis morgen, zie deze nvbs.com voor meer info.

Bij de signeersessie (en mogelijk ook op latere dagen) kun je de artikelen "Spoorweginfrastructuur volgens het Tweede Tactisch Pakket" en "Het smalspoorbedrijf van de Boortunnel Combinatie Botlek" gratis meenemen!

Laatst bewerkt door spiketrain op Vrijdag 20 apr 2012 om 20:18:53, reden: Correctie topictitel

Vrijdag 20 apr 2012 - 19:40:25
mren
mren
Hans, mag ik nog een 's' kopen voor in de titel?